Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.026 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Soullancer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:10:
[...]

Had ik gedaan, maar daar wordt ik eerlijk gezegd niet veel wijzer van :+ helemaal omdat de een beweerd dat max pv voltage voor allebei de strings is op de omvormer en de ander zegt nee per mppt input.
Google kom me ook al niet echt sluitend advies geven en je ziet dat de meningen hier ookal een beetje uit elkaar beginnen te lopen :o

[Afbeelding][Afbeelding]
De meningen lopen niet uiteen. Het ging mij alleen om die max open klem. Die was vrij hoog, maar is dus incl een ruime marge. Sunny zegt ook alles groen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:48
Ep Woody schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:17:
[...]

De meningen lopen niet uiteen. Het ging mij alleen om die max open klem. Die was vrij hoog, maar is dus incl een ruime marge. Sunny zegt ook alles groen ;)
Dat is een sunny :) Dan de strikvraag.... zou je het aandurven op een andere omvormer met gelijke specs van een ander merk (chinees).
Die moet het vuile werk opknappen tot de tripower van sunny aan de slag kan :+

[ Voor 9% gewijzigd door Soullancer op 16-06-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Soullancer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:22:
[...]

Dat is een sunny :) Dan de strikvraag.... zou je het aandurven op een andere omvormer met gelijke specs van een ander merk (chinees)
Hangt er vanaf. Een fatsoenlijke chinees, ja. Een Aliexpress omvormer, dan werk ik nog wel een paar uurtjes extra.

Ik heb het op een Growatt MTL5000-S zitten. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soullancer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:22:
[...]

Dat is een sunny :) Dan de strikvraag.... zou je het aandurven op een andere omvormer met gelijke specs van een ander merk (chinees).
Die moet het vuile werk opknappen tot de tripower van sunny aan de slag kan :+
Iedere omvormer die 550 volt of hoger kan hebben is prima. Spanning is per mpp ,dus niet twee string bij elkaar tellen, word echt geen 1080 volt hoor.
Waarom neem je niet twee omvormers, nu loop je heel wat kWh mis....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:52
weet iemand wat de tussenafstand is tussen 2 zonnepanelen in millimeters?

dit om mijn legplan tot op de millimeter nauwkeurig te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fivepack
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:27
Volgens mij afhankelijk van het merk van je bevestigingsmateriaal. Bij het Clickfit basic systeem dat ik bij mijn stiefzoon heb gelegd is het zo'n 7mm

[ Voor 0% gewijzigd door fivepack op 16-06-2022 16:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 28-08 16:52
fivepack schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:31:
Volgens mij afhankelijk van het merk van je bevestigingsmateriaal. Bij het Clickfit basic systeem dat ik bij mijn stiefzoon heb gelegd is het zo'n 7mm
tnx! ik was al aan het rekenen met 20mm, dat kan dus iig al een stukje minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:19
Clickfit EVO: 12.5mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:45
Heeft iemand toevallig nog wat solar drainage clips van 30mm in de aanbieding? In China genoeg te vinden, wil eigenlijk alleen geen maand wachten. En wil ook niet de hoofdprijs betalen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
reneeke1970 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Iedere omvormer die 550 volt of hoger kan hebben is prima. Spanning is per mpp ,dus niet twee string bij elkaar tellen, word echt geen 1080 volt hoor.
Waarom neem je niet twee omvormers, nu loop je heel wat kWh mis....
Omdat ik twijfelde of het wel uitkomt als ik 2 omvormers koop voor mogelijk 4 of 5 maanden.
Moet ze dan ook weer kwijt zien te komen, en of de extra kosten van een 2de omvormer nou opwegen tegen wat hij opbrengt in die tijd.. van noordoost zijde

Daarom dacht ik 2 strings op iets kleinere omvormer tijdelijk maakt het grootste gedeelte wel goed?
Dan draait de omvormer wat langer op max vermogen leek me en topt hij af..

Ik was alleen bang dat het niet ging lukken door de openklemspanning 2x 540v (120%) en de omvormer die aangeeft max 590v

[ Voor 20% gewijzigd door Soullancer op 16-06-2022 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Soullancer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:18:
[...]

Omdat ik twijfelde of het wel uitkomt als ik 2 omvormers koop voor mogelijk 4 of 5 maanden.
Moet ze dan ook weer kwijt zien te komen, en of de extra kosten van een 2de omvormer nou opwegen tegen wat hij opbrengt in die tijd.. van noordoost zijde

Daarom dacht ik 2 strings op iets kleinere omvormer tijdelijk maakt het grootste gedeelte wel goed?
Dan draait de omvormer wat langer op max vermogen leek me en topt hij af..

Ik was alleen bang dat het niet ging lukken door de openklemspanning 2x 540v (120%) en de omvormer die aangeeft max 590v
Wees gerust, ze gaan als warme broodjes, en zo duur zijn ze niet.
En misschien wil je ze wel als reserve backup behouden, ik heb ook stapeltje klaar liggen. Hier zal geen dag verloren gaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 14:09
Brokencore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:13:
In China genoeg te vinden, wil eigenlijk alleen geen maand wachten.
Begrijpelijk. We zitten wel in het seizoen dat er de komende maand enorm veel regen gaat vallen... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door dreamscape op 16-06-2022 18:17 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-09 23:45
Omdat contact opnemen met winkelman momenteel hopeloos is, mail duurt lang en telefoon alleen tussen 14:00 en 16:00. (Om 14:42 gebeld, nummer 9 en om 16:05 verbinding verbroken) stel ik de vraag hier.
De webshop heeft 4mm2 zwart geleverd en 6mm2 rood is dat een probleem in dezelfde string ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Eens! :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruF5MqF47j5pcqbiyY_NLIuclms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BjPmFWmAZbyQCc8x5hoTr2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_NvS_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:11:
Omdat contact opnemen met winkelman momenteel hopeloos is, mail duurt lang en telefoon alleen tussen 14:00 en 16:00. (Om 14:42 gebeld, nummer 9 en om 16:05 verbinding verbroken) stel ik de vraag hier.
De webshop heeft 4mm2 zwart geleverd en 6mm2 rood is dat een probleem in dezelfde string ?
Nee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:05
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:47:
[...]
Is een bekend probleem wat zich af en toe voordoet bij Goodwe omvormers. Ik draai hier een monitor programma die dat herkent en dan de omvormer van het net haalt en die verbindt dan vanzelf een minuut later weer vanzelf.

Het kan zijn dat er nog extra afkoppeling moet plaatsvinden waarna de omvormer dan wel een hogere productie geeft.
Vandaag ging die weer prima. Start op om 5:30 op 100W. Blijft dan constant deze waarde en gaat pas produceren als er echt zon op de panelen gaat vallen om 7:45. Gisteren bleef die dus op 100W totdat ik omvormer opnieuw startte. Het lijkt inderdaad een incident.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqY1u8-MPIOjqADCGaHtZwZq8E8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LN65tMRlFhlT1W5FCV4JXGdr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 14:09
BigSurf schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:46:
[...]

Vandaag ging die weer prima. Start op om 5:30 op 100W. Blijft dan constant deze waarde en gaat pas produceren als er echt zon op de panelen gaat vallen om 7:45. Gisteren bleef die dus op 100W totdat ik omvormer opnieuw startte. Het lijkt inderdaad een incident.

[Afbeelding]
Ik vind dat toch niet echt prima. De omvormer 'start op' omdat hij zon krijgt, maar blijft twee uur lang een beetje treuzelen. Hij wekt wel iets op, maar niet echt serieus. Alsof het ding twee keer een 'opstartspanning' heeft. Eerst om wakker te worden, en dan laat je hem twee uur 'snoozen', totdat hij een paar honderd watt kan draaien.

Je mist gewoon twee uur aan opwek, terwijl de omvormer blijkbaar wel doorheeft dat 'ie iets zou kunnen doen.

Of is dit normaal gedrag voor dit type omvormer?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Laatst online: 14:45
dreamscape schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:16:
[...]

Begrijpelijk. We zitten wel in het seizoen dat er de komende maand enorm veel regen gaat vallen... ;)
Ik kan er na het plaatsen lastig / niet meer bij, vandaar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brokencore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:16:
[...]

Ik kan er na het plaatsen lastig / niet meer bij, vandaar ;).
Een rubberbootje kan je daar in helpen. Het gaat vanzelf hoger als je maar blijft hozen...hopelijk komen de panelen zelf niet onder water. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BigSurf Jij schrijft dat er pas productie is als genoeg zon is. Heb je er dan er nog een kWh-meter aanhangen die een andere opbrengst aangeeft dan die 100Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Het viel mij op dat sinds halverwege deze week er een rare knik in de opwekking met de zonnepanelen zit (zie plaatje onderaan). Weet iemand wat er aan de hand is? Het lijkt mij niet normaal.

Hier verder niet aan gerelateerd, maar het viel mij ook op dat mijn 2 strings een nogal verschillend voltage hebben. String 1 300 - 380V, string 2 ~700V. Dit voltage is altijd zo sinds de zonnepanelen logbaar zijn (nov 2021). Is dat verschil erg, kan het kwaad of maakt het niets uit?

Mijn systeem:
- Panelen: PVM300-60FBDG (https://ithodaalderop.com...nnepaneel%20300Wp_WEB.pdf)
- Omvormer: GoodWe GW8000-DT
11 panelen op ZZO (met gevel dakkapel)
20 panelen op NNW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_T5D5B1PY1P1ji2_93Q9ZXt0fJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/auIRNQQhObeub21cc4Bt7GIV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

MLPN schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:26:
Het viel mij op dat sinds halverwege deze week er een rare knik in de opwekking met de zonnepanelen zit (zie plaatje onderaan). Weet iemand wat er aan de hand is? Het lijkt mij niet normaal.

Hier verder niet aan gerelateerd, maar het viel mij ook op dat mijn 2 strings een nogal verschillend voltage hebben. String 1 300 - 380V, string 2 ~700V. Dit voltage is altijd zo sinds de zonnepanelen logbaar zijn (nov 2021). Is dat verschil erg, kan het kwaad of maakt het niets uit?

Mijn systeem:
- Panelen: PVM300-60FBDG (https://ithodaalderop.com...nnepaneel%20300Wp_WEB.pdf)
20 panelen op NNW

[Afbeelding]
Zijn die eerste 2 niet gewoon mét bewolking (dus veel indirect licht) en de overige zonder bewolking met dus alleen direct licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Brokencore er staat er ook eentje op thingiverse, mogelijk heb je daar wat aan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@MLPN ziet er uit als schaduw, heb je een spanning/stroom grafiek voor elke MPPT?
Ik denk dat NNW ongeveer op de stijging zon krijgt :)

Simuleer anders het clear sky vermogen met pvcalc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:05
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:46:
@BigSurf Jij schrijft dat er pas productie is als genoeg zon is. Heb je er dan er nog een kWh-meter aanhangen die een andere opbrengst aangeeft dan die 100Watt?
Nee, dat niet. Het is meer een vermoeden. Er is in de ochtend een harde schaduw van de gevel die zou de opbrengst kunnen blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Ik heb een vraagje over de salderings regeling..
Uiteindelijk gaat de salderingregeling eraf en krijg je zoals ik het begrijp maar een fractie van de prijs per kwh die je teruglevert boven je eigen verbruik..

Maar wat ik niet uit de gevonden artikelen haal is het volgende

- Ik verbruik mijn opgewekte energie natuurlijk niet direct, in de avond/nacht/winter verbruik je natuurlijk meer stroom van het net ipv direct vanaf je panelen..

Op dit moment en zover ik begrijp ook voor de toekomst kun je het eigen verbruik die je van het net trekt (wanneer je PV panelen dus niet genoeg leveren) 1:1 wegstrepen tegen de teruggeleverde stroom..

De toekomst is natuurlijk lastig te voorspellen, maar klopt het dat de plannen zo zijn dat deze 1:1 afrekening tot de hoogte van eigen verbruik in stand blijft?
Of zullen we over enkele jaren flink gestimuleerd worden om de energie op te slaan in een accu zoals een Tesla Powerwall oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 17-06-2022 10:23 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

verstappen33 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:20:
Uiteindelijk gaat de salderingregeling eraf en krijg je zoals ik het begrijp maar een fractie van de prijs per kwh die je teruglevert boven je eigen verbruik..

- Ik verbruik mijn opgewekte energie natuurlijk niet direct, in de avond/nacht/winter verbruik je natuurlijk meer stroom van het net ipv direct vanaf je panelen..

Op dit moment en zover ik begrijp ook voor de toekomst kun je het eigen verbruik die je van het net trekt (wanneer je PV panelen dus niet genoeg leveren) 1:1 wegstrepen tegen de teruggeleverde stroom..

De toekomst is natuurlijk lastig te voorspellen, maar klopt het dat de plannen zo zijn dat deze 1:1 afrekening tot de hoogte van eigen verbruik in stand blijft?
Of zullen we over enkele jaren flink gestimuleerd worden om de energie op te slaan in een accu zoals een Tesla Powerwall oplossing?
Het gaat juist om het 1:1 wegstrepen dat afgebouwd gaat worden. Nu mag je wat je op jaarbasis teruglevert wegstrepen tegen wat je opneemt. Dadelijk mag dat nog maar met een percentage en krijg je een terugleververgoeding voor het restant. Deze hoeft overigens niet maar een fractie te zijn, zie daarvoor het teruglever topic.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

leejoow schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Het gaat juist om het 1:1 wegstrepen dat afgebouwd gaat worden. Nu mag je wat je op jaarbasis teruglevert wegstrepen tegen wat je opneemt. Dadelijk mag dat nog maar met een percentage en krijg je een terugleververgoeding voor het restant. Deze hoeft overigens niet maar een fractie te zijn, zie daarvoor het teruglever topic.
Wat er nu toegezegd wordt is dat het teruglevertarief 0.7-0.8 (een fractie dus) van het kale leveringstarief zal zijn. En dat lijkt me dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

de Peer schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:57:
[...]

Wat er nu toegezegd wordt is dat het teruglevertarief 0.7-0.8 (een fractie dus) van het kale leveringstarief zal zijn. En dat lijkt me dikke prima.
Inderdaad, met een fractie had ik in mijn hoofd slechts een procent of 20 (zoals GC met 8,5ct terugleveren een hele tijd had).

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:04
[...]

En anders worden accu's inderdaad interessanter, zeker als daar nog een vorm van subsidie op komt. Onze zuiderburen geven al het goede(?) voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
[...]

Duidelijk, het wordt tegen die tijd gewoon goed opletten op de teruglever vergoedingen en evt kijken naar opslag van de energie in huis dmv een accu.. Maar dat laatste is prijs technisch nog niet interessant en is nog lang niet toereikend voor een winter waarin de warmtepomp volop draait en je eventueel ook een EV wilt opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

verstappen33 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:52:
[...]

Duidelijk, het wordt tegen die tijd gewoon goed opletten op de teruglever vergoedingen en evt kijken naar opslag van de energie in huis dmv een accu.. Maar dat laatste is prijs technisch nog niet interessant en is nog lang niet toereikend voor een winter waarin de warmtepomp volop draait en je eventueel ook een EV wilt opladen.
En dat (toereikend) gaat het ook niet worden. Accu gebruik je op dagbasis of hooguit weekbasis (in de zomer) maar op seizoensbasis heb je er niets aan. Winter is en blijft een donkere periode zonder zelf opgewekte duurzame energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
de Peer schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:55:
[...]

En dat (toereikend) gaat het ook niet worden. Accu gebruik je op dagbasis of hooguit weekbasis (in de zomer) maar op seizoensbasis heb je er niets aan. Winter is en blijft een donkere periode zonder zelf opgewekte duurzame energie.
Wie waat wat de techniek brengt de komende 10 jaar.. Ontwikkelingen gaan daar ook heel snel.. Kijk maar naar de EV's die nu rijden... Die gaan ook al richting de 100kWh, als die richting de 500-750 voor een huis accu gaan dan wordt het ineens een stuk interessanter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 21:13
Brokencore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:13:
Heeft iemand toevallig nog wat solar drainage clips van 30mm in de aanbieding? In China genoeg te vinden, wil eigenlijk alleen geen maand wachten. En wil ook niet de hoofdprijs betalen ;-).
Hoeveel heb je er nodig, ik heb er nog vier, schiet je natuurlijk niet veel mee op... Maar het zou ook genoeg kunnen zijn.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Proton_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:16:
@MLPN ziet er uit als schaduw, heb je een spanning/stroom grafiek voor elke MPPT?
Ik denk dat NNW ongeveer op de stijging zon krijgt :)

Simuleer anders het clear sky vermogen met pvcalc.
Dat lijkt mij niet helemaal logisch, want wij hebben afgelopen weken al meer dagen gehad die 100% zonnig waren en waar ik dit fenomeen niet zag (daar zou ik dan ook de schaduwwerking verwachten).
de Peer schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Zijn die eerste 2 niet gewoon mét bewolking (dus veel indirect licht) en de overige zonder bewolking met dus alleen direct licht?
Ik durf niet meer met zekerheid te zeggen of die eerdere dagen met nog een beetje bewolking was, maar eerdere dagen in de maand/afgelopen weken waarbij het wel helemaal zonnig was, zag ik dit fenomeen niet.

[ Voor 31% gewijzigd door MLPN op 17-06-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@MLPN jij kent de situatie het beste, houd er rekening mee dat elke dag de zon een beetje hoger/lager komt :)
Aan de MPPT grafieken met stringstroom/spanning kan je in ieder geval zien of het ergens in de bypassdiodes gezocht kan worden.
Sowieso kan het verhelderend zijn om de data van de afzonderlijke strings te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
verstappen33 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:20:

Zie deze post:

ZuinigeRijder in "Uitbreiding zonnepanelen dubbele carport en/of schuin dak"

Salderen gaat per 2025 met stappen achteruit, zie dit artikel op nu.nl.
Afbouw salderingsregeling

- De salderingsregeling verdwijnt niet in één keer. Vanaf 2025 wordt de subsidie in stapjes afgebouwd.
- In 2025 en 2026 kunnen huishoudens nog 64 procent van de geleverde elektriciteit salderen. Dat daalt gestaag tot 28 procent in 2030. Vanaf 2031 is salderen helemaal niet meer mogelijk.
- De Tweede Kamer moet de voorgestelde afbouw van de regeling nog goedkeuren.

[ Voor 13% gewijzigd door ZuinigeRijder op 17-06-2022 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
N.B. teruggeleverde elektriciteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Martin7182 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:35:
N.B. teruggeleverde elektriciteit!
Dat is toch de "netto teruggeleverde energie in een heel jaar?"

Dus als ik in de zomer 100kwh teruglever en in de winter verbruik, streept dat dan tegen elkaar weg tot 0?
Of betaal je het volle pond over die 100kwh in de winter en krijg je maar 64% terug van die 100kwh in de zomer?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Hoe zouden jullie deze afzekeren 4K variant afzekeren? Ben bang dat hij met 16 er onterecht uitklapt

20 of 16a?
30, 100, 300ma (dit kan ik nergens vinden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAKA_GOX7dM9jT-Mn45fSlZDD4I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ljX7EeGNLqEsPYnDLsstpNgm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
JackBol schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:18:
[...]

Dat is toch de "netto teruggeleverde energie in een heel jaar?"

Dus als ik in de zomer 100kwh teruglever en in de winter verbruik, streept dat dan tegen elkaar weg tot 0?
Of betaal je het volle pond over die 100kwh in de winter en krijg je maar 64% terug van die 100kwh in de zomer?
Het eerste tot 2025, het tweede in 2025/2026. Maar ik doelde op het percentage van teruggeleverde elektriciteit; als je zomers b.v. 200 kWh teruglevert en 's winters nog steeds 100 kWh verbruikt, dan mag je in 2025/2026 nog steeds 100 kWh salderen omdat 64% van 200 meer is dan 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:18

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Is dat zo? Ik ging er vanuit dat je nog 64% (2025) van de afgenomen en geleverde stroom in een contractjaar tegen elkaar mocht wegstrepen, m.a.w.: 64% van het laagste telwerk.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maestro schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:21:
Is dat zo? Ik ging er vanuit dat je nog 64% (2025) van de afgenomen en geleverde stroom in een contractjaar tegen elkaar mocht wegstrepen, m.a.w.: 64% van het laagste telwerk.
Ja dat is zo, jij zit abuis

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:18

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Hmm... soms is het best eens fijn het bij het verkeerde eind te hebben ;)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maestro schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:38:
Hmm... soms is het best eens fijn het bij het verkeerde eind te hebben ;)
Dus voor een paar jaartjes, tijdens de overgang zeg maar, is het erg lonend om over productie te hebben.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:07
reneeke1970 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:08:
[...]

Dus voor een paar jaartjes, tijdens de overgang zeg maar, is het erg lonend om over productie te hebben.
Reken je maar niet rijk...., zie dit oude topic Details nieuwe salderingsregeling bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Geloof me, hij en de vele andere met veel overproductie, hebben alle reden om zich rijk te rekenen. Het is keihard cashen de komende tijd.

Juist zonder salderen kun je er goed aan verdienen.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 17-06-2022 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
reneeke1970 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:08:
[...]

Jij zit volgens mij gebakken tot het eind met al die panelen;
2023 : 100%
2024 : 100%
2025 : 100%
2026 : 100%
2027 : 100%
2028 : 100%
2029 : 100%
2030 : 100%
2031 : 0%
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:07
de Peer schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:54:
[...]
Geloof me, hij en de vele andere met veel overproductie, hebben alle reden om zich rijk te rekenen. Het is keihard cashen de komende tijd
Ja, als gevolg van de hoge terugleververgoedingen...

Maar zeker niet door de afbouw saldering.
Nu mag en kan je max 100% van je afname salderen, bij een flink overschot krijg je voor het restant nu ook al de terugleververgoeding.
Straks is het die 64% van je afname wat nog gesaldeerd kan wordt, het restant (36%) + het eerdere restant krijg je de terugleververgoeding.

In dat (eerdere) TNO rekenmodel zie je dat ook.

Deze discussie hoort in dat andere topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Rouske schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Nu mag en kan je max 100% van je afname salderen, bij een flink overschot krijg je voor het restant nu ook al de terugleververgoeding.
Straks is het die 64% van je afname wat nog gesaldeerd kan wordt, het restant (36%) + het eerdere restant krijg je de terugleververgoeding.

Nope, ook TNO rekent met % van opwekking, niet afname.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rouske schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Juist door afbouw saldering gaat het teruglevertarief wettelijk vast gelegd worden als fractie van het kale leveringstarief. Erg interessant met fors overschot.

En salderen nog volledig tot 2030 met fors overschot.
En je kunt eventueel ook 2 contracten afsluiten voor 2 energieaansluitingen. 1 met hoog tarief voor terug leveren en 1 met laag tarief voor afnemen in de winter. Hoef je helemaal niet te salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Martin7182 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:09:
[...]

Jij zit volgens mij gebakken tot het eind met al die panelen;
2023 : 100%
2024 : 100%
2025 : 100%
2026 : 100%
2027 : 100%
2028 : 100%
2029 : 100%
2030 : 100%
2031 : 0%
_/-\o_
Inderdaad, 320 procent opwekking tov afname. Tot 2030 geen wijziging voor mij.
En de garantie van 80 procent van kale prijs, dus als stroom nou lekker duur blijft, heb ik letterlijk een gouden dakje.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
de Peer schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:25:
[...]

Juist door afbouw saldering gaat het teruglevertarief wettelijk vast gelegd worden als fractie van het kale leveringstarief. Erg interessant met fors overschot.

En salderen nog volledig tot 2030 met fors overschot.
En je kunt eventueel ook 2 contracten afsluiten voor 2 energieaansluitingen. 1 met hoog tarief voor terug leveren en 1 met laag tarief voor afnemen in de winter. Hoef je helemaal niet te salderen.
Niet alles verklappen he, er worden al zoveel tweede allocatie meters aangevraagd, ze krijgen de meters gewoon niet geleverd....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:49
Soullancer schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:26:
Hoe zouden jullie deze afzekeren 4K variant afzekeren? Ben bang dat hij met 16 er onterecht uitklapt

20 of 16a?

[Afbeelding]
Als je de hele capaciteit Vd omvormer gaat gebruiken dan 20A.
Als je geen opbrengst boven de 3600-3700 watt verwacht 16A

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 15:59
MLPN schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:26:

Mijn systeem:
20 panelen op NNW

[Afbeelding]
Heeft niet iemand op 14-6 de ramen van de dakkapel opengezet?

Verschillende spanning op de strings is logisch. Een paneel levert onafhankelijk van de zon ongeveer 30-35V. Dus de string met 11 panelen geeft zo'n 350V; de string met 20 panelen 700V. De hoeveelheid licht bepaalt de stroom die de strings leveren aan de omvormer. In het donker 0,0A, in de volle zon tegen de 10A. Het vermogen van elke string is spanning x stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Soullancer schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:26:

20 of 16a?

[Afbeelding]
Je schrijft er niet bij hoeveel je panelen maximaal gaan leveren. Die 4,5kW is het maximum vermogen van de omvormer. Tot 3700W kun je met een 16A automaat toe. De aardlekschakelaar in een huis in Nederland is altijd 30mA. de 100 en 300mA zijn voor de industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Niet helemaal correct, mijn SMA Sunny boy schrijft dus een 300ma voor uit de handleiding.
30ma is oa voor stopcontacten en mobiele apparaten e.d. 100 en 300 voor vaste installaties.

Maar van mijn huidige tijdeljke omvormer staat het helaas niet in de installatie handleiding

[ Voor 40% gewijzigd door Soullancer op 18-06-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soullancer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Niet helemaal correct, mijn SMA Sunny boy schrijft dus een 300ma voor uit de handleiding.
30ma is oa voor stopcontacten en mobiele apparaten e.d. 100 en 300 voor vaste installaties.

Maar van mijn huidige tijdeljke omvormer staat het helaas niet in de installatie handleiding
Zeker geen 30 pakken, 100 of 300 is beide goed. Kies goedkoopste maar
En een 16 ampère springt denk ik niet met 4 kW hoor, kan nogal wat hebben. Maar als je toch een nieuwe moet kopen, doe dan maar 20.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:01
Mijn SMA Tripower heeft een speciale instelling die ik kan activeren voor gebruik achter een 30 mA aardlek. Die instelling staat bij mij niet eens aan, maar toch heb ik al twee jaar (zo oud is de installatie inmiddels) geen enkel probleem met de aardlek.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:55
Na veel mee te hebben gelezen op dit forum, meerdere offertes, de knoop doorgehakt om 30 panelen te laten installeren 😎

Moet zeggen dat alle partijen met offertes en ervaring op zich was, waar de een A zegt en de ander B en offertes die 15k uit elkaar lagen!

[ Voor 3% gewijzigd door refused81 op 18-06-2022 12:04 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Andrehj schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:56:
Mijn SMA Tripower heeft een speciale instelling die ik kan activeren voor gebruik achter een 30 mA aardlek. Die instelling staat bij mij niet eens aan, maar toch heb ik al twee jaar (zo oud is de installatie inmiddels) geen enkel probleem met de aardlek.
Die instelling heb ik ook aan op mijn Sunny Boy maar heb toch de 30ma moeten vervangen door een 100 of 300ma. Dus geen garantie voor succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

In de handleiding van mijn Sunny Boy staat 100mA. Dat las ik pas nadat hij geïnstalleerd was. Sinds 2013 is de 30mA aardlekschakelaar er niet uit gegaan. De Sunny Boy zorgt zelf voor zijn beveiliging. Mijn 30mA aardlekschakelaars beveiligen mijn kabels die door de kruipruimte en over zolder lopen en bloot staan aan muizen. Bij 100mA lekstroom kan er 23W warmte ergens ontwikkeld worden. Ik vind de 2,5mA van mijn zaagmachine al verontrustend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-09 08:00
Even een korte technische vraag.
Ik heb aan 1 kant van mijn dak straks 16 panelen liggen welke ik in parallel wil aansluiten, 2x8 panelen.

Nu passen er op dit moment slechts 15 panelen op het dak ivm de Cv pijp die er nu nog staat (hopelijk komt de warmtepomp binnenkort, dan kan het laatste paneel er ook bij)

Kan ik dit parallel aansluiten dmv een string van 8 en een van 7, of moeten de strings altijd gelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Andrehj schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Dat staat ook in de handleiding van mijn 1 jaar oude GoodWE-8K. De installateur had er nog nooit van gehoord en vond dat onzin. Dus zit hij gewoon achter een 3x16 30mA alamat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 19:02

Corn

Raar jongetje

beffin schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:25:
Ik heb aan 1 kant van mijn dak straks 16 panelen liggen welke ik in parallel wil aansluiten, 2x8 panelen.

Nu passen er op dit moment slechts 15 panelen op het dak ivm de Cv pijp die er nu nog staat (hopelijk komt de warmtepomp binnenkort, dan kan het laatste paneel er ook bij)

Kan ik dit parallel aansluiten dmv een string van 8 en een van 7, of moeten de strings altijd gelijk zijn?
Moeten helaas altijd gelijk zijn. Ik zou er 7 om 7 doen, die ene even niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
beffin schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:25:

Kunnen die 15 panelen niet in serie? Of liggen ze op verschillende dakvlakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 19:02

Corn

Raar jongetje

FransvWoerkom schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:29:
[...]

Kunnen die 15 panelen niet in serie? Of liggen ze op verschillende dakvlakken?
Wel even checken of de omvormer de Voc van 600-ish leuk vindt. Blijkbaar was 16 in één string niet echt een optie, anders was er niet gekozen voor de 8/8 parallel gok ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:49
@beffin heeft je omvormer 1 mppt of 2?
Bij 2 kan je op mppt1 8 panelen doen en op mppt2 7 panelen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:26:
[...]

... De installateur had er nog nooit van gehoord en vond dat onzin. ...
Dat vond mijn installateur van zo'n beetje de hele NEN1010. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
BounceMeister schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:43:
[...]

Dat vond mijn installateur van zo'n beetje de hele NEN1010. :X
Het was de zonnepanelen/omvormer-installateur en de aanwijzing dat hij de omvormer moest vertellen dat ik een 30mA ALS had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:47
Srednier schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:46:
[...]

Maar een beetje off-topic, als land willen we toch gewoon dat daken vol liggen met zonnepanelen, en niet liggen waar koeien horen te lopen. Dus dan wil je ook een systeem waarbij mensen daar ook weer financieel baat bij hebben om meer te leggen dan wat ze zelf nodig hebben. Daarmee hebben wij in dit topic op de lange termijn waarschijnlijk de overheid juist achter ons met dit overschot handeltje
Logisch?? JA...
maar overheid/politiek laten steeds meer blijken dat verstand niet dáár maar op ándere plekken zit...
maar daar ga je natuurlijk níet om advies /mogelijkheden /oplossingen vragen, stel je voor.

Pro-actief moet je dus écht niet verwachten.

Terugleveren ZOU prio-1 moeten zijn zodat idd steeds meer mensen hun "ruimte" beschikbaar wíllen stellen voor panelen.
Op plaatsen/plekken waar het níet (monumenten oude panden etc) kan hoeft het dan niet, omdat deze plekken gecompenseerd worden door diegene die méér hebben.
Kortom ALTIJD salderen en laat de netwerkers dan gerust tarief +3ct-opslag doen voor hún inzet/bijdrage van het management.

Zomers hebben we vet PV capaciteit over, s'winters te kort.
Logisch zou zijn, wat minder PV parken (die behoefte kunnen burgers invullen) en meer... véél meer windenergie, wat gewone burgers níet kunnen.

Wellicht van échte energieslurpers (die op elektra moeten overschakelen) een seizoen baan maken?
bv nov-dec-jan-feb productie stop? als de PV opbrengst te weinig is?

Kortom, hou de TLV zo HOOG mogelijk om daarmee de bereidwilligheid SUPER hoog te houden.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hansieo schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:15:
[...]

Logisch?? JA...
maar overheid/politiek laten steeds meer blijken dat verstand niet dáár maar op ándere plekken zit...
maar daar ga je natuurlijk níet om advies /mogelijkheden /oplossingen vragen, stel je voor.

Pro-actief moet je dus écht niet verwachten.

Terugleveren ZOU prio-1 moeten zijn zodat idd steeds meer mensen hun "ruimte" beschikbaar wíllen stellen voor panelen.
Op plaatsen/plekken waar het níet (monumenten oude panden etc) kan hoeft het dan niet, omdat deze plekken gecompenseerd worden door diegene die méér hebben.
Kortom ALTIJD salderen en laat de netwerkers dan gerust tarief +3ct-opslag doen voor hún inzet/bijdrage van het management.

Zomers hebben we vet PV capaciteit over, s'winters te kort.
Logisch zou zijn, wat minder PV parken (die behoefte kunnen burgers invullen) en meer... véél meer windenergie, wat gewone burgers níet kunnen.

Wellicht van échte energieslurpers (die op elektra moeten overschakelen) een seizoen baan maken?
bv nov-dec-jan-feb productie stop? als de PV opbrengst te weinig is?

Kortom, hou de TLV zo HOOG mogelijk om daarmee de bereidwilligheid SUPER hoog te houden.
Waarom kan dat niet op monumenten en oude panden? Zijn vaak ook geschikte daken en vaak hebben deze huizen een hoger energie verbruik dan een gemiddeld huis.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

klump4u schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:03:
[...]

Waarom kan dat niet op monumenten en oude panden? Zijn vaak ook geschikte daken en vaak hebben deze huizen een hoger energie verbruik dan een gemiddeld huis.
Regelgeving. Op een monument mag je zomaar geen panelen plaatsen vanwege aantasting van het object of aangezicht. Dit geldt ook voor beschermde stads en dorpsgezichten. Zelfs onze Koning heeft het niet voor elkaar gekregen om ze op zijn Paleis noordeinde te laten plaatsen. Ik heb zelf een rijksmonumentale boerderij met een 600m2 dak op het zuiden, net een nieuwe rieten kap op gelegd. Daar ga je toch geen panelen op kwakken?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

ds23man schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:12:
[...]

Regelgeving. Op een monument mag je zomaar geen panelen plaatsen vanwege aantasting van het object of aangezicht. Dit geldt ook voor beschermde stads en dorpsgezichten. Zelfs onze Koning heeft het niet voor elkaar gekregen om ze op zijn Paleis noordeinde te laten plaatsen. Ik heb zelf een rijksmonumentale boerderij met een 600m2 dak op het zuiden, net een nieuwe rieten kap op gelegd. Daar ga je toch geen panelen op kwakken?
Buiten de vraag of het mogelijk en veilig is om panelen op een rieten dak te leggen, zeg ik waarom niet? Alle beetjes helpen en kom nou niet met het antwoord dat ziet niet uit want dan houd je de vooruitgang naar verduurzaming ook tegen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:47
klump4u schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:03:
[...]

Klopt helemaal, maar de dakvormen /schaduwen zijn meestal lastiger, neem A'dam binnenstad.

De opbrengst is dan minder m2 en als de TLV dan laag is, gaan mensen er niet aan vanwege tvd.
Haalhet salderen er af, ed de animo is dan OOK 0.0 niks

Ook aanzicht kan lastiger zijn met mooie binnenstad panden, maar je hebt gelijk, vaak wat hoger energieverbruik panden.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Juist geen zonnepanelen genomen dit jaar, nog 2 jaar salderen, en qua kosten ( 8k voor 14 panelen) en een tlv die steeds lager wordt, kan het moeilijk uit. Mijn terugverdientijd ging rap richting de 15 jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:31
CrazyOne schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:31:
Juist geen zonnepanelen genomen dit jaar, nog 2 jaar salderen, en qua kosten ( 8k voor 14 panelen) en een tlv die steeds lager wordt, kan het moeilijk uit. Mijn terugverdientijd ging rap richting de 15 jaar.
Wat doe je dan in dit topic?

Salderen kan overigens nog veel langer, maar niet tegen 100%.

Edit:
Mod heeft mijn post verplaatst, stond eerder in TLV topic ;)

[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 20-06-2022 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
tja, als je 8kneer wilt leggen voor 14 panelen snap ik dat het niet rekent.
Ga uit van 1 tot 1,25 euro per Wp voor een redelijke installatie. Ik heb zelf neergelegd, en mijn terugverdientijd ligt onder de 2 jaar...

en nog 2 jaar salderen? 3 jaar 100% daarna afbouw. tot 2030...
Daarnaast: een vergoeding van minimaal 80% van je betaalde prijs. Leg 25% meer neer dan je verbruik en je blijft op nul qua energiekosten (stroom).

Lijkt mij een no-brainer, maar voor sommigen kennelijk erg lastig.

Ik ben gestart in 2012, samen met 4 andere vrienden installaties neergelegd. Elk is ervan overtuigd dat het de beste investering was die we ooit gedaan hebben... 8)

[ Voor 51% gewijzigd door dutchlincoln op 19-06-2022 11:35 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Ik denk dat idereen die geen zonnepanelen legt beter eerst kan investeren in een nieuwe rekenmachine

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Klopt op dit moment is het installeren van zonnepanelen vreselijk duur, prijzen van >€2,00 per wp zijn al bijna normaal, het is cherry picken voor installateurs.
En nu de teruglever vergoedingen ook steeds magerder worden of per maand salderen en de afbouw over 2 jaar is de tvt ook naar >15 jaar.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Srednier
HereIsTom schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Klopt op dit moment is het installeren van zonnepanelen vreselijk duur, prijzen van >€2,00 per wp zijn al bijna normaal, het is cherry picken voor installateurs.
En nu de teruglever vergoedingen ook steeds magerder worden of per maand salderen en de afbouw over 2 jaar is de tvt ook naar >15 jaar.
2 EUR/Wp is wel te gek idd. Wij doen nu met een groepje van 7 personen installaties. Daarbij helpen we elkaar gewoon. Er staan 3 pallets met panelen op een boot die vandaag aan zou moeten komen in Rotterdam. Totale systeemkosten ca 0,70 EUR/Wp incl BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
?? Hoe ziet jouw excel er uit dat je tot deze conclusie bent gekomen?? Jij ging panelen onder de grond installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
dutchlincoln schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:33:
tja, als je 8kneer wilt leggen voor 14 panelen snap ik dat het niet rekent.
Ga uit van 1 tot 1,25 euro per Wp voor een redelijke installatie. Ik heb zelf neergelegd, en mijn terugverdientijd ligt onder de 2 jaar...
Als je het voor die prijs krijgt wel ja, maar heb je op dit moment wel eens een offerte opgevraagd, als ze al komen of tijd hebben dan zijn de prijzen al snel naar de .€2,00 per Wp en onder de 12 panelen komen ze al niet meer, het is nu cherry picken voor installateurs.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Dan kan het nog uit.
Voorbeeld bij de nieuwe regeling zonder saldering.
2000 wp voor €4000,-
30%eigen verbruik per jaar.
Elektra prijs €0,30, teruglevering €0,15
600 x 0,30 = €180,00
1400 x 0,15 = €210,00
390/4000 = 10,3 jaar
Heb ik nog geen BTW teruggave gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Srednier schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:44:
[...]

2 EUR/Wp is wel te gek idd. Wij doen nu met een groepje van 7 personen installaties. Daarbij helpen we elkaar gewoon. Er staan 3 pallets met panelen op een boot die vandaag aan zou moeten komen in Rotterdam. Totale systeemkosten ca 0,70 EUR/Wp incl BTW
Ja als je het met een groep en/of zelf doet is het nog wel te doen, maar dat moet dan wel kunnen, onder de 12 panelen komen installateurs niet meer.
Als iemand er eentje kent die goed is en nog wel voor die prijs komt mag je ze naar mij sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
klump4u schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Dan kan het nog uit.
Voorbeeld bij de nieuwe regeling zonder saldering.
2000 wp voor €4000,-
30%eigen verbruik per jaar.
Elektra prijs €0,30, teruglevering €0,15
600 x 0,30 = €180,00
1400 x 0,15 = €210,00
390/4000 = 10,3 jaar
Heb ik nog geen BTW teruggave gerekend.
Ik heb hier offertes voor 2000WP, de goedkoopste is €4900,- excl. BTW en heb nog een contract voor 5 jaar van €0,25.

[ Voor 6% gewijzigd door HereIsTom op 19-06-2022 11:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:36
Ik hoor mensen hier alleen maar klagen over de Nederlandse regeling, terwijl we nog een van de gunstigste regelingen hebben van Europa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
HereIsTom schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Als je het voor die prijs krijgt wel ja, maar heb je op dit moment wel eens een offerte opgevraagd, als ze al komen of tijd hebben dan zijn de prijzen al snel naar de .€2,00 per Wp en onder de 12 panlen komen ze al niet meer, het is nu cherry picken voor installateurs.
Ik heb in maart contact opgenomen, eind maart gesprek, 11 april offerte akkoord gegeven, 15 juni gelegd.
10 panelen. 2 boven dakkapel, 3 eronder, 3 op plat dak 1 en nog 2 op plat dak 2. Niet het simpelste legplan dus. €1,50 /Wp, totale doorlooptijd 2,5 maand.
Zal nu wel iets duurder zijn ja maar terugverdientijd nog steeds onder de 4,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Noshi schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:53:
Ik hoor mensen hier alleen maar klagen over de Nederlandse regeling, terwijl we nog een van de gunstigste regelingen hebben van Europa.
Die regeling was ook heel goed en daarom zijn we ook bijna koploper ter wereld van het aantal zonnepanelen bij particulieren, maar op dit moment is het de investering bijna niet meer waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

HereIsTom schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:55:
[...]

Die regeling was ook heel goed en daarom zijn we ook bijna koploper ter wereld van het aantal zonnepanelen bij particulieren, maar op dit moment is het de investering bijna niet meer waard.
Voor jouw specifieke situatie met VVE misschien niet, maar voor de rest van Nederland die meer dan 1 offerte opvraagt en vervolgens de beste kiest wel. En met overschot is het goed verdienen nu, en met de nieuwe regeling straks waarschijnlijk ook. En met zelf leggen ben je helemaal spekkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 19-06-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
HereIsTom schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:55:
[...]

Mijn rekenmachientje vertelde dat 9kWp op noord zich nog prima terugverdiende tegen 36ct. Hier moet ik dan zelfs iets bouwen om de pieken boven 18kW af te branden aangezien dat niet door de hoofdzekering wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
de Peer schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:58:
[...]

Voor jouw specifieke situatie met VVE misschien niet, maar voor de rest van Nederland die meer dan 1 offerte opvraagt en vervolgens de beste kiest wel. En met overschot is het goed verdienen nu, en met de nieuwe regeling straks waarschijnlijk ook. En met zelf leggen ben je helemaal spekkoper.
Das niet alleen bij mij, hoor het hier ook om me heen van collega's e.d. En ik heb heel veel offertes opgevraagd, maar de meeste installateurs hebben geen eens tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 19:44
We blijven wel lekker on topic...maar als je niet kunt rekenen zou ik eerst daarin investeren ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
[...]

Ach ja, een beetje offtopic misschien maar ik kocht mijn eerste zonnepanelen installatie op 25-10-2010 deze heeft 3420Wp en kostte toen maar liefst 12150 euro. Dit koste dus 3,55 euro per wattpiek. Ook toen helemaal zonder subsidie of terug lever vergoedingen gedaan. Maar nog steeds erg blij mee en werkt perfect. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
Ik denk dat je er een beetje naast zit. De terugverdientijd is juist dit jaar fors korter geworden. Mijn oost-west systeem uit 2019 had eerst een terugverdientijd van 9 jaar maar is door de sterk gestegen tarieven nog dit jaar terugverdiend.

Ik zou je ook willen aanraden meer over salderen te lezen; die 2 jaar klopt ook niet. Ik kan nog tot 2030 volledig salderen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

HereIsTom schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:52:
[...]

Ik heb hier offertes voor 2000WP, de goedkoopste is €4900,- excl. BTW en heb nog een contract voor 5 jaar van €0,25.
Zelf leggen, je hebt toch een plat dak wat goed bereikbaar is meen ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 18:26
ik heb alleen 80 panelen geplaatst, dak gedekt nog even er voor, plaatsen duurde wel 2 dagen , clickfit systeem en bedraden er van.
Dus het is prima te doen, zelfs alleen (plat dak in dit geval) schuin dak ook met een maat 10 panelen in halve dag aangelegd en aangesloten tot meterkast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:08

twain4me

HereIsTom schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:49:
[...]

Ja als je het met een groep en/of zelf doet is het nog wel te doen, maar dat moet dan wel kunnen, onder de 12 panelen komen installateurs niet meer.
Als iemand er eentje kent die goed is en nog wel voor die prijs komt mag je ze naar mij sturen!
solarbouwmarkt, je betaald alleen wel voor het plaatsen van die 12 panelen :+
Toevallig net 8 paneeltjes bekeken voor familie lid, ik kom nieteens in de buurt van de 2 euro/WP

ik zou het gewoon zelf leggen, of een dakacrobaat in de straat aanspreken.

edit: ik zie net je link naar je eigen topic je betaald gewoon moeilijke klantenopslag. niet zozeer jij persoonlijk maar de situatie van de vve en niet iedereen meedoen etc.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 19-06-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:42

V-8

Wat een prijzen per WP.... Heb zelf panelen van Zonneplan, 4.070WP voor ca. 4.100 euro na BTW -teruggave. (4.800 bruto)

Een maand geleden gelegd.

€1.00 per WP.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Srednier schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:59:
[...]

Mijn rekenmachientje vertelde dat 9kWp op noord zich nog prima terugverdiende tegen 36ct. Hier moet ik dan zelfs iets bouwen om de pieken boven 18kW af te branden aangezien dat niet door de hoofdzekering wil
Je kunt natuurlijk ook gewoon je omvormer maximeren op de zekeringwaarde -5% ofzo.
Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic