Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Al enkele maanden bezig om offertes te krijgen, maar in de huidige markt is dat eigenlijk niet te doen, diverse bedrijven benaderd is er nu eindelijk eentje hier wezen kijken en heeft onderstaande offerte gemaakt.
Wij wonen in een VvE, dat was al een moeilijk en lang proces om toestemming te krijgen om zonnepanelen te mogen leggen.
Het zijn 20 appartementen en er zijn er maar 4 geïnteresseerd in zonnepanelen, 10 willen het zeker niet en de rest heel misschien als het niet te duur is.
Het platte dak moet dus door 20 worden verdeelt, daarom installateurs gevraagd wat er dan mogelijk is.
Deze installateur kwam op 5 panelen in portrait 10° (Zie foto legplan), waarvan er volgens hem 4 rijen achter elkaar passen voor de 4 appartementen eronder.
Ik ben benieuwd of dit inderdaad kan?
Ook ben ik benieuwd wat jullie van de samenstelling (offerte) vinden?
In de huidige markt is het volgens de installateur een goede prijs?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6F4kG87oSxWuolUaeF7nOa3Ds78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RoLbe8TFeyJlnXtleBWVqPmr.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het is een plat dak van VvE, de beschikbare ruimte is 1/20 deel.
Het dakdeel boven ons appartement is 6,40 m breed en 7,50 m lang tot aan schoorsteen, zie foto boven, de linkerhelft van onderste blok.
Dit gedeelte moet dus door 4 appartementen worden gebruikt voor panelen.
Schaduw
Geen schaduw, plat dak, ruim 12 meter hoog.
Jaarverbruik
2000 kWh, komt nog elektrische boiler voor warm water, verwachting dan zo’n 2500 kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase slimme meters
Budget en doel
€ 3500,-
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur na keuze, mag niet zelf i.v.m. VvE.
Bijhouden van data
ZigBee monitoring per paneel
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/863bXTZTOJLCjn4CuOtyM6r8Syg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxU30SBX7ucRaLIRiit5UDdh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03osND5TpPA1lLRMfX3FnrrP5kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueX93Lo07TqYmCOU4AF4eXdt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2F_SAGEriCjjdBuZf6mz7ceM0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKNITtDez7lTBIrxs9CmHyZm.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Zeist

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:12
Durft deze installateur daadwerkelijk een installatie automaat van een tientje en een hoofdschakelaar (lastscheider?) van 2 tientjes te specificeren als €200 elk?

What... The...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:15:
Durft deze installateur daadwerkelijk een installatie automaat van een tientje en een hoofdschakelaar (lastscheider?) van 2 tientjes te specificeren als €200 elk?
Nou ja, de installateur rekent geen aparte installatiekosten, dus kennelijk is die €200 inclusief installatie. Evengoed wel aardig aan de prijs...

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Daar rekend hij 950 euro voor... Per set van 5. Dat is extreem voor 5 panelen en normaal inclusief het installeren van een lastscheider en automaat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

1150,- aan omvormer voor 5 paneeltjes is ook genoeg zeker, ik ging voor een string goodwe omvormertje of zoiets.
Voor die automaat en hoofdschakelaar is ook duur inderdaad al bedoeld hij waarschijnlijk een last scheider ipv hoofdschakelaar. Dus opbouw ergens om af te schakelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:46
Dus je wilt zonnepanelen gaan leggen voor de centrale elektriciteit aansluiting, waarmee de centrale ruimtes en lift worden gevoed?
Hoe zie je dit voor je qua investering als groot deel niet wil? Hoe worden de kosten verdeeld en opbrengsten verrekend?

Of wil je de panelen gaan verdelen over de mensen die interesse hebben en hun aansluitingen? Dan moet je dus een omvormer per geïnteresseerde hebben.

(Beter lezen...)

Hoe ga je vervolgens om met dakreparaties waarbij panelen in de weg liggen?

Lijkt me belangrijk om ergens vast te leggen welk deel dak van wie is dan. En hoe hier mee om te gaan qua reparaties.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyriel85 op 24-05-2022 07:41 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:25
Dit is best duur. Het is ook zonde 5 panelen te leggen op omvormers voor 6. maar je komt op bijna 2 euro per WP waar 0,9-1,10 echt wel je range hoort te zijn.

Maar ik snap de prijs wel want bijna niemand heeft zin in deze beperkte opdracht. Ik denk dat je beter kunt wachten tot minimaal de helft van de bewoners interesse heeft.

[ Voor 44% gewijzigd door alwind op 24-05-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 17:16
Waarom schaffen jullie niet centraal als VVE zonnepanelen aan en zetten jullie deze op de centrale voorzieningen, waardoor als geheel de kosten gedrukt worden.

Want nu komt het volgende feit: hoe ga je de kabels trekken wanneer iemand op de begane grond zonnepanelen wilt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:25
De prijs laat mij niet los merk ik. Hoe ingewikkeld is het om een kabel van het dak bij de meterkast te krijgen? Want daar moet het werk dan inzitten zou je denken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:14

Theo

moederbord

Alles aan deze offerte is erg aan de prijs:
- Micro omvormers voor een systeem zonder schaduw? Een 2.5 kW string omvormer zou goedkoper zijn.
- 841 euro voor een montagesysteem. Ook dit is erg prijzig voor 5 panelen die plat op het dak komen. Dit kan ook voor 300 euro.
- 400 euro voor een hoofdschakelaar en een ALS. Die twee kosten samen 75 euro.
- Wat doet het garantiefond, behalve 85 euro kosten?
- Drie kabeltjes van 2 meter voor 105 euro? Zijn deze van goud?
- Monitoringmodule van 300 euro? Een beetje omvormer heeft dit gewoon ingebakken zitten,of heeft een dongel van enkele tientjes nodig.

Een nette offerte zou rond de 1 euro per Wp (ex btw) moeten liggen. 1.2 euro per Wp is al duur. Nu zit je met een kleine factor dat er een hoogwerker nodig zal zijn, plus dat er een kabel moet worden gelegd van het dak naar je appartement (welke mogelijk niet direct onder het dak ligt) waardoor een factor van 1.2 nog te verklaren zou zijn. Echter door eht schaalvoordeel van minimaal 4 sets/klanten op één dak zou je weer bij een factor van 1 tot 1.1 uit moeten komen.

Een eerlijke en nette prijs zou dus rond de 1 tot 1.1 euro per Wp moeten zijn. Jouw 2.500 Wp zou daarom rond de 2500-2750 euro moeten kosten (ex btw). De 4900 euro is gewoon schofterig.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Dank voor alle reacties, het is pas de eerste offerte en schrok er zelf ook van.

@joke_name Ik ben al 7 jaar bezig hier met de VvE om zonnepanelen op het dak te krijgen, maar er is amper interesse hier van de bewoners. Volgens het bestuur levert het de VvE niks op om zonnepanelen te leggen en de meeste bewoners geloven dat.
Uiteindelijk is het me nu gelukt om er door heen te krijgen dat we als bewoners zelf dan zonnepanelen mogen leggen.
De kabels kunnen hier van het dak af net iets naar beneden door de muur de meterkast in die naast de voordeuren zit, de meterkasten zitten per verdieping precies onder elkaar waardoor de leidingen dus via de meterkasten naar beneden kunnen.

@Cyriel85 Het dak is drie jaar geleden vernieuwd, het bestuur heeft geen kennis in huis en ik ben nu dus aangewezen om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn en een dakverdeling te maken van 1/20.
Zodra ik een aantal offertes heb kan ik dit weer voorleggen aan de vergadering.

Ik baal er van dat het zo allemaal zo moet met een VvE en vrijwel geen medewerking krijg.
Maar goed voor mezelf was al duidelijk dat het deze offerte niet gaat worden.
Binnenkort komt er nog een installateur kijken.
Misschien iemand die iets kan zeggen over de dakverdeling?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 17:18
Ik vind de offerte persoonlijk ook te hoog, maarja:
HereIsTom schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:01:
Al enkele maanden bezig om offertes te krijgen, maar in de huidige markt is dat eigenlijk niet te doen, diverse bedrijven benaderd is er nu eindelijk eentje hier wezen kijken
Zou blijven proberen, maar dat is dan wellicht wel en proces van de lange adem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:14

Theo

moederbord

HereIsTom schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:52:
Dank voor alle reacties, het is pas de eerste offerte en schrok er zelf ook van.

@joke_name Ik ben al 7 jaar bezig hier met de VvE om zonnepanelen op het dak te krijgen, maar er is amper interesse hier van de bewoners. Volgens het bestuur levert het de VvE niks op om zonnepanelen te leggen en de meeste bewoners geloven dat.
Daar ben ik het mee eens; de VVE heeft geen voordeel van een dak vol panelen. Maar de VVE zelf verbruikt ook geen stroom, naast misschien twee lampjes bij de ingang en misschien twee in het trappenhuis. Dus dat een VVE geen moeite hierin wil steken dat snap ik wel; helemaal als je het beheer van de VVE bij een externe partij neer hebt gelegd dan levert dit voor hun alleen maar extra werk op zonder dat er voordeel is.

Of vormen een aantal bewoners samen de VVE?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Theo Ja helaas een aantal bewoners vormen het VvE beheer zonder externe partij.
Er wordt hier wel wat stroom verbruikt voor o.a. de lift.
Het ging er ook om dat het bestuur zegt dat zonnepanelen sowieso te duur zijn en niks opleveren, nou ja met deze eerste bovenstaande offerte krijgen ze wel deels gelijk 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
alwind schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:36:
Dit is best duur. Het is ook zonde 5 panelen te leggen op omvormers voor 6. maar je komt op bijna 2 euro per WP waar 0,9-1,10 echt wel je range hoort te zijn.

Maar ik snap de prijs wel want bijna niemand heeft zin in deze beperkte opdracht. Ik denk dat je beter kunt wachten tot minimaal de helft van de bewoners interesse heeft.
Als ik moet wachten op andere bewoners dan komen er nooit panelen.
Helaas zijn er nog veel sukkels die hun geld liever in een nieuwe benzine auto steken dan in zonnepanelen :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Okay ...

Zelfs bij deze hele belachelijke offerte is gewoon de business case nog heel goed... Stroom kost minimaal 35ct / kWh vanaf het net.

Stroom uit dit extreem dure systeem zou ergens rond 11ct/kWh moeten zitten bij afschrijving in 20 jaar.

4908/(20x2237)=0,11

Dus een ieder die zegt dat het niet rendabel is mag van mij subtiel opzouten.

Als dit op knappe schaal aanbesteed wordt is het een no brainer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-05 14:13
Mogelijk helpt het als je zelf zorgt dat je duidelijk hebt wat 1/20 aan dakvlak is. Hoeveel realistische m2's. Mogelijk dat je zelf zo beter het plan kunt schetsen, dit klinkt alsof het teveel werk is voor de gemiddelde installateur.
Wat is de locatie? Mogelijk dat je dan zelf online offerets kunt opstellen en de installateur kunt selecteren zoals bij solar-outlet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37
Je kan het zelf samenstellen op solar-outlet.
€2.016,95 +950 installatie dat kan je via hun regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kc3gqK3uzGX9vy276Gp5mrkp_44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUfo8kVRUUDxvmc2jR8ponlc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door lothar op 24-05-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Dank weer allen! Komende tijd komen er nog een paar installateurs kijken, benieuwd wat daar uit komt.
@Ronald Mooi berekent inderdaad. Had zelf al met de huidige stroomprijs uitgerekend dat de tvt ongeveer 10 jaar zou zijn met deze offerte.

@ErgoStijn Ja ik ben niet zo thuis in zonnepanelen en dakplannen maken, maar is er misschien een app voor de iPad waarop je dit zou kunnen doen?
De lokatie is Zeist, dit is tekening met maten van ons appartement, 4 woonlagen, dus hierop zouden voor 4 appartementen panelen moeten passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v1dbwRYUiJtxBv-FHD8OZmdcJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cz4yeDEOp20ycl6wD7klplkX.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de helft van het onderste blok van de dakfoto hier boven in topic.

@lothar Als er niks zinnigs uit die offertes komt is die Solar Outlet een goed idee, alleen had ik daar al eens gekeken maar zitten ze voorlopig vol voor installaties :'(
Iemand ook ervaring met installatie via Solar-Outlet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@HereIsTom geen ervaring met de installateurs van solar outlet, maar mijn systeem komt er vandaan... Heb het zelf uitgevoerd.

Was toen niet druk, maar keurig geholpen.

De tvt berekening is complexer, afhankelijk van percentage direct eigen verbruik. De berekening van de installateur zou kunnen kloppen, maar is sterk afhankelijk van de lever/teruglevert tarieven die gebruikt zijn, dus redelijk nutteloos.
Daarom reken ik liever met de kostprijs. Ik zie het als 20 jaar stroom vooraf inkopen tegen vast tarief. En afhankelijk van de marktontwikkelingen kies je een gepast contract met stroom leverancier.

[ Voor 56% gewijzigd door Ronald op 25-05-2022 00:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 17:20

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zo te horen is het misschien de beste optie om een volledig uitgewerkte business case te maken en zo meer bewoners ervan te overtuigen dat dit een zeer goede investering is.

De bewoners die wel willen zitten zeker niet allemaal in dezelfde vleugel zodat er zoveel mogelijk dak bij elkaar getrokken kan worden?

Daarnaast natuurlijk kijken of je niet meer panelen kwijt kan in dakjes dan puur op zuid :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:28
Termy schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 00:50:
Zo te horen is het misschien de beste optie om een volledig uitgewerkte business case te maken en zo meer bewoners ervan te overtuigen dat dit een zeer goede investering is.
Idd erg goed uitwerken en met goede cijfers komen!

Het gaat straks natuurlijk problemen geven als de voorwaarden niet goed zijn vastgelegd met de VVE.
Beter/handiger is het als de VVE eigenaar is.

Je kan het ook anders verkopen.

Uitzoeken hoe zwaar de hoofdaansluiting van het gebouw is, en wat het jaarverbruik is.
Ben al situaties tegengekomen waar de hoofdaansluiting veel te zwaar was, deze is toen verlaagd.
Waardoor het vastrecht flink omlaag ging. (bepaald d.m.v. een week lang een schrijvende meter te plaatsen)

Dan kijken wat de zwaarste omvormer is die er op past.
Dan kijken hoeveel panelen je kwijt kan en of dat genoeg is voor die omvormer.
Dus het dak maximaal vol leggen maar wel kijken naar je hoofdaansluiting.

Die set gaat dan een X aantal Kwh opwekken, waarschijnlijk meer dan het huidige verbruik. (hopelijk veel meer) Dit kan je zelf berekenen in Sunny design bevoordeeld.

Dus het huidige verbruik wordt dan gesaldeerd stroomrekening rekening 0,00€
(nu duur door de gestegen prijzen)
De over productie wordt dan verkocht, nu bij Eneco a 0,57€ per Kwh zie dit topic

Je terugverdien tijd gaat dus flink omlaag! Na bv 5 jaar is je installatie terugverdient.
De opbrengsten zijn dan voor de VVE die dan bv de vaste service kosten omlaag kan brengen.

Als iedereen bv 1000€ zou inleggen als start kapitaal heb je 20.000€ Daar kan je een heel mooie set van laten plaatsen.
1000€ is waarschijnlijk nog geen heel jaar service kosten, als deze dan flink omlaag kunnen in de toekomst.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@DeHollander Ja dat had ik ook voorgesteld, maar wil de VvE niet, de helft van de bewoners is <70 en het zal hun tijd wel duren. De meerderheid volgt blindelings het bestuur en zo krijg je dus bijna niks voor elkaar.
Na 7 jaar steeds weer zonnepanelen in de vergadering te gooien heb ik het nu eindelijk voor elkaar dat de bewoners zelf zonnepanelen op 1/20 van het dak mogen leggen.

@Ronald Ja zelf leggen had ik graag gedaan.
De berekening van deze installateur is met een korrel zout gedaan en een stroomtarief van € 0,40, heb nu zelf een tarief van € 0,25 voor de komende 5 jaar.
Er komen gelukkig nog een paar installateurs hier kijken.

@Termy Ja een mooi uitgewerkt plan, maar ik moet het zelf doen en ben daar helaas niet zo handig in.
De 4 bewoners die panelen willen zitten inderdaad verdeelt over de 3 blokken.
Wat bedoel je met in dakjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
HereIsTom schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:24:
@Termy Ja een mooi uitgewerkt plan, maar ik moet het zelf doen en ben daar helaas niet zo handig in.
De 4 bewoners die panelen willen zitten inderdaad verdeelt over de 3 blokken.
Wat bedoel je met in dakjes?
Oost-West opstelling. Passen meer panelen en minder schaduw van rij-op-rij bij laagstaande zon (wat een nadeel is voor de bewoner die niet op de eerste rij ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:28
Ronald schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:15:

What... The...
Via TLV topic kom ik hier, zat serieus ook eerst te kijken naar een enkelband groep van 16A op Elektramat voor 15€ _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:39
Een aantal keer schrijf je dat je niet handig bent in het maken van een dakplan en mijn advies is toch echt ga je hier in bekwamen.

1. Een installateur moet dit relatief snel doen, want elk uur kost tijd en zal dus relatief weinig puzzelen om tot de meest optimale oplossing voor jou te komen.
2. Als de installateur per ongeluk een foutje maakt die jij niet hebt gezien, heb jij vervolgens ruzie met de VVE omdat je te veel ruimte van het dak gebruikt hebt. En gezien de houding van je VVE zullen ze kritisch zijn.

Goed, hoe begin je dan? Op Tweakers denken we snel aan software/apps, maar ik begin vaak met potlood/linaal/papier. Vind ik rustgevend om even te doen, wijzigt snel, makkelijk mee te nemen.

1. Begin bij het te gebruiken dakoppervlak, teken uit wat je daadwerkelijk hebt op schaal.
- Op tekening van appartement heb je meer dan dat je in de inleiding schrijft.
- Wat mag je daadwerkelijk allemaal gebruiken, evt nog stukje van de gedeelde trapopgang/lift?
- Waar zit de schoorsteen en hoe hoog?
- Bepaal tot de cm nauwkeurig, je hebt met plat dak vaak ook opstaande randen die wat van het oppervlak afsnoepen.

2. Zoek uit hoe ver je van de dakrand moet zitten op deze hoogte (12 meter hoog ofzo?). Heb ik geen verstand van, maar misschien is hier een andere tweaker die er advies over kan geven.
- Bepaal effectief wat je overhoudt.

3. Zoek verschillende maten zonnepanelen uit. Grofweg zijn er 2 of 3 hoofdmaatvoeringen. Binnen deze hoofdmaatvoeringen zijn enkele mm afwijking, maar dat maakt voor nu niet uit.

4. Teken de verschillende maatvoeringen zonnepanelen op schaal en knip ze uit. Kun je lekker passen op de eerder gemaakte daktekening.

5. Houdt eventueel rekening met enige tussen afstand, zoek dus ook frames uit en hoeveel rijafstand er zit.

6. Bepaal je uiteindelijke opstelling en leg deze voor aan het beheer van de VVE voor akkoord. Dwing ze tot een schriftelijke reactie om gezeik later te voorkomen.

Een hoop werk, maar kortom je wilt wat, zorg dat je je er in bekwaamt. Alles wat je zelf weet op dit gebied, heb je later zoveel gemak van. Op Tweakers is meer dan voldoende te vinden en alle andere vragen gewoon zelf stellen. Ik ben ook 1,5 jaar telkens een beetje aan het puzzelen en inlezen geweest totdat ik ze kon laten leggen (had ook iets met geld en een dakvernieuwing te maken).

En verder oost-west ligging doen, kun je je hele dak volleggen.

Met solar-outlet.nl heb ik overigens prima ervaring, had wel alles zelf uitgedacht en de monteur was een geschikte kerel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ik heb weer een offerte binnen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ddn98j8R0HRLQ00APUq8H027WY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtXWOMOsj66XJMi807Dtl9r9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik betaal de komende 5 jaar €0,25 voor stroom, dus terugverdientijd is wel stuk langer, ook als je afbouw salderen meetelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@HereIsTom is er nog nieuws te melden wellicht?
Pagina: 1