Oke, bij jou dus een positieve ervaring. Die efficientie is het punt niet inderdaad. Ik meende dat we hier op het forum enkele negatieve ervaringen hadden met Goodwe en lagere stringvoltages, waarbij de omvormer vrijwel niets deed ondanks dat hij ruim boven het opstartvoltage zat.Martin7182 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:41:
[...]
360V is misschien ideaal, maar flink lager is echt geen probleem hoor. Ik heb een 2500-XS rond 200V en een 1000-XS rond 150V en die doen het beiden prima. Wel heeft de 1000-XS een iets lager rendement van 95.5% vs. 97.5% voor de 2500-XS. (95% gemeten met kWh-meter in de meterkast + 0.5% geschatte kabelverliezen. De kWh-meter van de 2500-XS zit in PV-verdeler bij de omvormer)
Hier nog niet echt een reactie op gehad. Mochten jullie bekend zijn met de huidige lever/installatietijden dan hoor ik dat graagc-nan schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:55:
Wat zijn de levertijden/installatietijden tegenwoordig? Eind februari 2023 krijgen wij ons nieuwbouwwoning opgeleverd en ik wil er eigenlijk vanaf dag 1 al extra panelen op laten installeren. Nu al offertes opvragen of is dat nog niet nodig?
EU DNS: 86.54.11.100
Circa 3 maanden krijg ik vaak te horen nu. Wellicht dat de gekte wat afneemt tegen de winter.c-nan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:54:
[...]
Hier nog niet echt een reactie op gehad. Mochten jullie bekend zijn met de huidige lever/installatietijden dan hoor ik dat graag
Dat is ValkPro montageset, tenminste daar wijst de link naartoe. Hoe die precies inelkaar steekt weet ik niet. HDelchrys schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:08:
Top bedankt voor de reacties.
Ik zit te kijken naar deze set:
https://www.warmtebeheer....ling-compleet-pakket.html
Ja dat had ik gezien, en van de valkpro kan ik niet echt goede maten vinden. Zat meer een beetje de verschillende montagesystemen te vergelijken. Ik zag jouw bericht en wilde even weten hoe het met flatfix in elkaar zat.wmeester schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:58:
[...]
Dat is ValkPro montageset, tenminste daar wijst de link naartoe. Hoe die precies inelkaar steekt weet ik niet. H
De verschillen in hoeken zijn niet heel groot. Je zou inderdaad prima kunnen overwegen om 2 extra panelen te plaatsen die net in een iets andere hoek liggen. Ja je mist iets opbrengst, maar een extra omvormer kost ook vrij veel geld en het is maar de vraag of dat voldoende oplevert.Signs schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:04:
Onze malafide zonnepaneel bedrijf wil een goodwe 2500-xs (1mppt) plaatsen voor 6 x 450wp panelen.
4 liggen al op het dak, er komen nog 2 op de schuur (schuin dak). Volgens mij kan deze omvormer niet omdat de hellingshoek anders is dan het platte dak en we eigenlijk 2 mppt moeten hebben ?
https://ibb.co/1Kj7XpG
Je zou met dit tooltje kunnen spelen om te kijken hoeveel je verwacht te verliezen. https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html Je moet dan de laagste opbrengst pakken van de 2 hoeken en telkens het laagste vermogen pakken en dat optellen tot een opbrengst per dag.
/f/image/oLEOw5MAaR4oP2kcZN3kifRz.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het verlies nog wel wat meevalt. Zeker omdat de spanning nog wel iets omhoog zal gaan als de stroom begrenst wordt.
Wauw dank je wel!Ep Woody schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:21:
[...]
De verschillen in hoeken zijn niet heel groot. Je zou inderdaad prima kunnen overwegen om 2 extra panelen te plaatsen die net in een iets andere hoek liggen. Ja je mist iets opbrengst, maar een extra omvormer kost ook vrij veel geld en het is maar de vraag of dat voldoende oplevert.
Je zou met dit tooltje kunnen spelen om te kijken hoeveel je verwacht te verliezen. https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html Je moet dan de laagste opbrengst pakken van de 2 hoeken en telkens het laagste vermogen pakken en dat optellen tot een opbrengst per dag.
[Afbeelding]
Ik denk dat het verlies nog wel wat meevalt. Zeker omdat de spanning nog wel iets omhoog zal gaan als de stroom begrenst wordt.
Kijk nog even goed naar de hoeken van de panelen, dat heeft wel effect, hoe platter hoe minder erg het is dat ze verschillen van hoek.
Laat je niet gek maken door mensen die de laatste kWh uit een paneel willen zuigen. Als je nog in de ontwerpfase bent, dan heb je meer ruimte om te optimaliseren, maar soms moet je gewoon accepteren zoals het gaat en als het echt tegenvalt kun je altijd nog optimizers plaatsen.
Ja, kan ik me ook vaag herinneren. Maar volgens mij hadden die gevallen niets met een te laag DC-voltage van de omvormer te maken.de Peer schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:47:
[...]
Oke, bij jou dus een positieve ervaring. Die efficientie is het punt niet inderdaad. Ik meende dat we hier op het forum enkele negatieve ervaringen hadden met Goodwe en lagere stringvoltages, waarbij de omvormer vrijwel niets deed ondanks dat hij ruim boven het opstartvoltage zat.
Men komt altijd snel met het bekende plaatje met efficiency per voltage, maar daaruit zie je juist dat voltage echt heel weinig uitmaakt; max. 5% minder opbrengst, daar lig ik niet wakker van

Moet je natuurlijk niet 1 of 2 panelen aansluiten op een 2 kW omvormer.
Leuk deze discussie. Ik ga volgende week het experiment aan.
Ik heb twee stukken dakvlak:
1x 28 graden met ruimte voor 4 panelen (nee ik kan er hier niet meer kwijt)
1x 5 graden met ruimte voor 2 panelen (potentieel kan deze hoger, maar ik wil het liefst uit het zicht van het straatbeeld blijven met deze panelen)
De twee dakvlakken grenzen direct aan elkaar. Dus qua zonuren over de dag heen pakken ze dezelfde uren. Wel zit er een flink stuk verschil in helling.
Experiment: Ik ga ze in 1 string plaatsen....
(mocht dat niet performen, dan kan ik later nog omschakelen naar optimizers of micro-omvormers)
Ik ben erg benieuwd of iemand dit heeft aangedurft
En wat de ervaringen zijn.
1x 5 graden met ruimte voor 2 panelen (potentieel kan deze hoger, maar ik wil het liefst uit het zicht van het straatbeeld blijven met deze panelen)
De twee dakvlakken grenzen direct aan elkaar. Dus qua zonuren over de dag heen pakken ze dezelfde uren. Wel zit er een flink stuk verschil in helling.
(mocht dat niet performen, dan kan ik later nog omschakelen naar optimizers of micro-omvormers)
Ik ben erg benieuwd of iemand dit heeft aangedurft
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Jij gaat een teleurstelling te verwerken krijgen...Griffin2k schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:00:
Leuk deze discussie. Ik ga volgende week het experiment aan.
Ik ben erg benieuwd of iemand dit heeft aangedurftEn wat de ervaringen zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
In de zomer gaat dit nog wel redelijk werken, maar in de winter gaan de platte panelen de schuine enorm beperken:Griffin2k schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:00:
Ik ben erg benieuwd of iemand dit heeft aangedurftEn wat de ervaringen zijn.
(groen = plat, blauw = schuin, beide 1000WP om "per paneel" goed te vergelijken)
Zomer:
:fill(white):strip_exif()/f/image/6p8uZATIrvSOY99xglmAWrC1.png?f=user_large)
Herfst:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5mODa4xF0JGewaMh9hmYskpb.png?f=user_large)
Winter:
:fill(white):strip_exif()/f/image/2ewpQjJRKxlwBrzJSUuz8prJ.png?f=user_large)
En omdat je maar 2 platte hebt, gaan die wel de 4 schuine flink beperken. Je experiment in juni doen, gaat je valse hoop geven.
[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 14-06-2022 10:09 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Teleurstelling is in deze verwachting vs realiteit. Ik hoor graag de onderbouwing.reneeke1970 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:07:
[...]
Jij gaat een teleurstelling te verwerken krijgen...
Mijn beeld is dat ik qua opbrengst rekening houd met 6 panelen op 5 graden.
Alles daarboven is mooi meegenomen.
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Zoals je ziet gaat het zelfs iets minder doen, omdat in de zomer vroeg in de ochtend en laat in de avond, de schuine panelen de platte zullen hinderen in hun opbrengstGriffin2k schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:10:
[...]
Teleurstelling is in deze verwachting vs realiteit. Ik hoor graag de onderbouwing.
Mijn beeld is dat ik qua opbrengst rekening houd met 6 panelen op 5 graden.
Alles daarboven is mooi meegenomen.
Kijk dat is een mooie onderbouwing!JvS schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:11:
[...]
Zoals je ziet gaat het zelfs iets minder doen, omdat in de zomer vroeg in de ochtend en laat in de avond, de schuine panelen de platte zullen hinderen in hun opbrengst
@JvS @Griffin2k en daarom ga je de praktijk ook toetsen aan de theorie. Want dit is deel 1, maar wat ook nog meespeelt is hoe de panelen omgaan met de beperking in stroom vs de spanning die daarmee omhoog gaat. Doordat de stroom beperkt wordt door de 5 graden panelen, zal de spanning van de panelen omhoog gaan waardoor deze toch meer vermogen zullen produceren ten opzichte van de theoretische vermogens beperking zoals dit systeem het opgeeft.
Kijk ook nog even hiernaar: Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Ik zit met een vraag over de aanpassingen in de meterkast die nodig zijn. De panelen zijn besteld, 25 stuks 395 WP Belinus
Hiervoor is een 3 keer 25 A aansluiting nodig, deze is aangevraagd bij Stedin.
De installateur van de panelen zal een hoofdschakelaar 3 fase en een uitbreidingsmodule plaatsen.
Kan dit gedaan worden voor Stedin komt voor de 3 fase aansluiting?
Is dit nu alles wat er moet gebeuren en is mijn meterkast verder klaar voor 3 fase? Ik zal waarschijnlijk later nog 1 of 2 krachtstroomgroepen nodig hebben voor inductie koken en een warmtepomp boiler.
:strip_exif()/f/image/qGbYMc02WlG0y9OtWfrAMM9A.jpg?f=fotoalbum_large)
.
Hiervoor is een 3 keer 25 A aansluiting nodig, deze is aangevraagd bij Stedin.
De installateur van de panelen zal een hoofdschakelaar 3 fase en een uitbreidingsmodule plaatsen.
Is dit nu alles wat er moet gebeuren en is mijn meterkast verder klaar voor 3 fase? Ik zal waarschijnlijk later nog 1 of 2 krachtstroomgroepen nodig hebben voor inductie koken en een warmtepomp boiler.
:strip_exif()/f/image/qGbYMc02WlG0y9OtWfrAMM9A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vljtnfTUMmj2bAWKugceZpa0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door marcovandam op 14-06-2022 10:51 ]
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Nee, dat moet. Als het goed is staat in de instructies van Stedin die je hebt gekregen, dat je dat moet regelen voordat hun monteur überhaupt aan de slag kan.marcovandam schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:50:
De installateur van de panelen zal een hoofdschakelaar 3 fase [...] plaatsen.
(https://www.stedin.net/aa...-de-aansluiting-aanpassen)
- Schakel een erkende installateur in om uw binneninstallatie veilig en bedrijfsgereed (volgens de NEN normen) aan te sluiten. Dit moet klaar zijn als onze werkzaamheden worden uitgevoerd.
- U zorgt zelf voor een meterkast die voldoet aan de NEN-normen die van toepassing zijn. Bij de offerte sturen wij u een tekening. Daarin ziet u wat dit voor u betekent.
[ Voor 45% gewijzigd door Compuchip87 op 14-06-2022 11:07 . Reden: Quote Stedin toegevoegd ]
Ok, dat is alvast duidelijk.
Die heb ik nog niet binnen, maar als er nog andere zaken moeten gebeuren moet ik wel tijdig nog iets gaan regelen als ik voor de winter nog wat stroom wil maken denk ik
Die heb ik nog niet binnen, maar als er nog andere zaken moeten gebeuren moet ik wel tijdig nog iets gaan regelen als ik voor de winter nog wat stroom wil maken denk ik
alleen grappig, meer niet :-PCompuchip87 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:56:
[...]
Dat is best cool! Waar heb je die vandaan?
En is het ook nog nuttig, of vooral een leuke gadget?
@marcovandam De 3-fase hoofdschakelaar plaatsen is één ding, de huidige groepen netjes verdelen over de fases is iets compleet anders. Je hebt wel 3 aardlekschakelaars dus dat is prima maar dat zegt niets over de verdeling van de last over de fases.
Daarnaast mis ik het allesbelangrijkste stuk info in je stuk, welke omvormer?
Dat worden enphase IQ7+ omvormers met een standaard envoy, totaal dus 25 stuks verdeeld over oost-west.Septillion schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:00:
@marcovandam De 3-fase hoofdschakelaar plaatsen is één ding, de huidige groepen netjes verdelen over de fases is iets compleet anders. Je hebt wel 3 aardlekschakelaars dus dat is prima maar dat zegt niets over de verdeling van de last over de fases.
Kan dat zonder problemen bij iedere omvormer of zijn daar nog voorwaarden aan? Want dan ga ik Y splitters bestellen en dan ben ik benieuwd in hoeverre het uitgangsvermogen stijgt.LooneyTunes schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:26:
Wat hierboven staat
[...]
Dat je de string over de 2 MPPT's verdeeld.
Dus de + van de string op beide ingangen en idem met de -.
Dan heb je zo'n soort kabelt-setje nodig. (of wees creatief met losse connectoren en een soldeerbout)
[Afbeelding]
@marcovandam Mag hopen dan 3-fase aangesloten met een 3-fase relais? Dan zou het inderdaad op een 3x16A alamat kunnen. Je hebt daarna in ieer geval geen ruimte meer voor 2 krachtgroepen. Na de 3-fase hoofdschakelaar heb je nog precies ruimte voor een enkele 3-fase alamat.
Maar, 395Wp op een 295VA omvormer laat denk ik nog wel wat liggen...
Er komt een uitbreiding van de groepenkast naast voor de panelen.Septillion schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:20:
@marcovandam Mag hopen dan 3-fase aangesloten met een 3-fase relais? Dan zou het inderdaad op een 3x16A alamat kunnen. Je hebt daarna in ieer geval geen ruimte meer voor 2 krachtgroepen. Na de 3-fase hoofdschakelaar heb je nog precies ruimte voor een enkele 3-fase alamat.
Ik heb hier begrepen dat het verlies door aftoppen niet heel groot zal zijn bij een oost_west opstelling?
@marcovandam Daar ben ik dan weer niet heeeel handig mee. Bij string kan je inderdaad wel veel kleiner omdat Oost en West niet tegelijk de omvormer voeden. Maar dat effect heb je bij micro niet, alleen dat een paneel op Oost/West minder instraling heeft. Misschien dus prima hoor, daar zijn andere met meer ervaring die dat beter kunnen zeggen.
En gewoon een zelfde kast ernaast? Want ook zonde PV heb je maar ruimte voor 1 extra krachtgroep / alamat.
En gewoon een zelfde kast ernaast? Want ook zonde PV heb je maar ruimte voor 1 extra krachtgroep / alamat.
Volgens mij moet je alleen een 4-polige hoofdschakelaar aanwezig hebben en zorgen dat je per groep onder de 25A blijft? (te letten op kookgroepen)Compuchip87 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:55:
[...]
Nee, dat moet. Als het goed is staat in de instructies van Stedin die je hebt gekregen, dat je dat moet regelen voordat hun monteur überhaupt aan de slag kan.
[...]
(https://www.stedin.net/aa...-de-aansluiting-aanpassen)
Dat klopt, maar de spanning gaat minder omhoog dan je zou willen. Realiseer je ook dat 's ochtends vroeg en 's avonds de rollen omgedraaid zijn; dan leveren platte panelen meer op dan panelen met ideale hoek op het zuiden. Dus dan lever je ook iets(je) in vergeleken met aparte strings. Ben benieuwd naar je ervaringenEp Woody schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:15:
@JvS @Griffin2k en daarom ga je de praktijk ook toetsen aan de theorie. Want dit is deel 1, maar wat ook nog meespeelt is hoe de panelen omgaan met de beperking in stroom vs de spanning die daarmee omhoog gaat. Doordat de stroom beperkt wordt door de 5 graden panelen, zal de spanning van de panelen omhoog gaan waardoor deze toch meer vermogen zullen produceren ten opzichte van de theoretische vermogens beperking zoals dit systeem het opgeeft.

Ik zou die kaart uitprinten en uitmeten met de panelen die je kunt vinden (verschillende maten).c-nan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:41:
Ik krijg mijn dak niet getekend in Sunny Design. Het programma is te beperkt of ik begrijp het niet.
Hoeveel panelen kan ik op mijn dak kwijt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan ca 30cm overhouden aan de randen ivm wind.
Ik heb altijd in een tekenprogramma zoals Visio, de layout getekend. Als je dan weet hoeveel panelen van een bepaald type je neemt, stop je die in Sunny Design voor de simulatie. Werkt heel gemakkelijk.c-nan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:41:
Ik krijg mijn dak niet getekend in Sunny Design. Het programma is te beperkt of ik begrijp het niet.
Hoeveel panelen kan ik op mijn dak kwijt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Mijn ervaring gaat niet verder dan Omnik. En helaas moet ik putten uit mijn geheugen, het forum bij Omnik is al veel langer ter ziele dan Omnik zelf.Chris96 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:07:
Kan dat zonder problemen bij iedere omvormer of zijn daar nog voorwaarden aan?
Maar dit was de geëigende oplossing tegen kanteel-grafiekjes.
Klopt, maar er zit wel wat marge. Ben ook erg benieuwd naar de echte resultaten, combinatie van bypassdiodes en zelfoptimalisatie zou nog best wel eens ok kunnen zijn voor relatief kleine verschillen.Martin7182 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:58:
[...]
Dat klopt, maar de spanning gaat minder omhoog dan je zou willen. Realiseer je ook dat 's ochtends vroeg en 's avonds de rollen omgedraaid zijn; dan leveren platte panelen meer op dan panelen met ideale hoek op het zuiden. Dus dan lever je ook iets(je) in vergeleken met aparte strings. Ben benieuwd naar je ervaringen
Komt van Marktplaats, tweedehands 295w Boviet. Hangt aan een oude Enphase M215, die topt af op 225 oid. Beetje te krap bemeten wellicht, maar het is fine. Dit tafelblad verdient zichzelf in iets meer dan een jaar terugCompuchip87 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:56:
Dat is best cool! Waar heb je die vandaan?
En is het ook nog nuttig, of vooral een leuke gadget?
En net voor de lunch tuinslang erop om te koelen?Corn schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:56:
[...]
Komt van Marktplaats, tweedehands 295w Boviet. Hangt aan een oude Enphase M215, die topt af op 225 oid. Beetje te krap bemeten wellicht, maar het is fine. Dit tafelblad verdient zichzelf in iets meer dan een jaar terug
1 PVoutput . Dongen NB
lekker ouderwets warm eten met de lunchreneeke1970 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:20:
[...]
En net voor de lunch tuinslang erop om te koelen?
AkShUaLlY....reneeke1970 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:20:
[...]
En net voor de lunch tuinslang erop om te koelen?
Er lag eerst een plaat zwart glas, deze is gesneuveld tijdens de storm. Vergeleken met de zwarte plaat onttrekt het zonnepaneel samen met de inverter tot zo'n 220W van het oppervlak. Je kunt dan het argument maken dat een zonnepaneel dus een stukje koeler zal zijn dan een vergelijkbare plaat glas
Nou oke dan, en anders kun je altijd nog piepers erop koken zoals @twain4me voorsteltCorn schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:06:
[...]
AkShUaLlY....
Er lag eerst een plaat zwart glas, deze is gesneuveld tijdens de storm. Vergeleken met de zwarte plaat onttrekt het zonnepaneel samen met de inverter tot zo'n 220W van het oppervlak. Je kunt dan het argument maken dat een zonnepaneel dus een stukje koeler zal zijn dan een vergelijkbare plaat glas
1 PVoutput . Dongen NB
Wel zorgen dat de vrouw er geen vaas met bloemen op zet
Of de wasmand, als de droogmolen wordt volgehangen of leeggehaaldjobr schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:38:
[...]
Wel zorgen dat de vrouw er geen vaas met bloemen op zet

Dat gevecht heb ik reeds verloren

Een micro omvormer is toch een super middel hahaCorn schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:43:
[...]
Of de wasmand, als de droogmolen wordt volgehangen of leeggehaald
Dat gevecht heb ik reeds verloren
1 PVoutput . Dongen NB
Inmiddels heb ik de nodige offertes ontvangen, maar ik zou graag de nodige feedback van jullie willen ontvangen in dit topic : D_Jeff in "Oriëntatie aanschaf PV"
Alvast dank voor de moeite
Alvast dank voor de moeite

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Dus nog even voor de zekerheid: De 3 fase hoofdschakelaar MOET voor Stedin komt gedaan worden, en dat kan ook op de huidige situatie.Septillion schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:20:
Dan als de panelen komen, er vanuit gaande dat dat erna is moeten die 3 fase aangesloten worden en de bestaande groepen netjes verdeeld over de fases.
Mochten de panelen eerder komen dan Stedin dan kan dit ook op de huidiige situatie gedaan worden en hoeft Stedin alleen de 3 keer 25 erop te zetten?
De formule heb ik hier gevondenJvS schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:04:
[...]
Hoe kom je aan die "de formule"? Dit moet je simuleren op basis van je locatie, de liggingshoek,orientatie, temperatuurcoefficient, eigenschappen van de omvormer, bekabeling. alles. Het is een inschatting aan de hoge kant. Maar kan op zich wel.
https://www.consumentenbo...0%20%3D%203150%20kWh%20op.
Klopt dit dan niet? Zou mijn systeem dan meer dan 100% van het totaal vermogen moeten gaan leveren? 8x2920wp voorspelling 3007kwh
8x JA Solar JAM60S21-365/MR (2920WP)
Het is een grove inschatting. Dus nee, als absolute formule klopt die niet.
[ Voor 45% gewijzigd door JvS op 14-06-2022 20:51 ]
Ik heb en plat dak en zou graag zonnepanelen installeren.
Ik woon in België, dus zo veel mogelijk zelfconsumptie is financieel het interessantste.
Daarom best om de productie wat te spreiden over de dag.
Nu zie ik dat qua oriëntatie meestal gekozen wordt voor Zuid of Oost/West.
Zou het ook interessant zijn om bijvoorbeeld Zuid-Oost/Zuid-West te leggen?
Betere spreiding dan enkel Zuid, maar toch meer gebruik maken van de maximale zon over de middag dan Oost/West.
Ik woon in België, dus zo veel mogelijk zelfconsumptie is financieel het interessantste.
Betere spreiding dan enkel Zuid, maar toch meer gebruik maken van de maximale zon over de middag dan Oost/West.
<PC specs>
De spreiding daarin is sterk afhankelijk van de hoek waarop je ze oost/west legt; als je ze ze oost-west onder een 0 graden hoek legt is er effectief geen spreiding, als je ze 90' rechtop zet is de spreiding maximaal...Wlf schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:00:
Bij standaard platdakopstellingen (10-13 graden) maakt het vrijwel niet uit en is het gunstiger gewoon het dak vol te leggen in de oriëntatie die dat het best mogelijk maakt (dus noord/zuid of oost/west maakt niet uit). In België ben je waarschijnlijk beter af met een thuisbatterij om te 'spreiden' over de dag.Wlf schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:00:
Het voordeel van relatief plat is ook dat het lang over de dag opbrengst geeft en relatief veel opwekt bij bewolkt weer omdat het veel diffuus licht opvangt. Dat laatste is dus vooral relevant in bv de winter wanneer het vaak bewolkt is en aangezien je dan ook maar korte dagen hebt is meer panelen = beter dus het devies.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
@Chris96
Nog 2 plaatjes gevonden van het (oer-oude) Omnik forum (uit 2013):
Dit was een Omnik 3K met te veel panelen op één MPPT poort.
Je ziet 'm netjes afkappen op 1K5.
:fill(white):strip_exif()/f/image/s7NTPBFgHL6Xc7t9UWxZZ4oI.png?f=user_large)
Met dit als oplossing:
:fill(white):strip_exif()/f/image/s7NTPBFgHL6Xc7t9UWxZZ4oI.png?f=user_large)
Met dit als oplossing:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YQC1hZUZSxkFVDXS0uZSWAiV.png?f=user_large)
De private Netbeheerders bedenken van alles om maar niets te hoeven doen...
Noord dakje erbij jongens... Ohja en mijn snel oud wordende grapje: Zonnepanelen zijn rendabel op de kop onder de grond wordt er weer snel actueel van...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Je vraagt je trouwens wel af hoe lang de netbeheerders op dat stuk tekst hebben liggen broeden:
Dat klopte een jaar geleden al niet...‘Zonder salderen levert teruggeleverde energie slechts zo’n 5 eurocent per kilowattuur op ten opzichte 21 eurocent per kilowattuur inkoop’, aldus de netbeheerders.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Prima idee! Dit had (vooral bij zonneparken) allang de praktijk moeten zijn. Ik doe dit al bijna (in een oost-west opstelling) met 14 kWp op een 8 kW omvormer.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit gaat natuurlijk weer over de particulier, maar ik vraag me wel eens af wat het aandeel van de zonneparken pal op zuid is. Of zitten die allemaal dusdanig anders aangesloten dat het daar geen effect heeft op de pieken in het net?
Ik blijf voorstander van lokale opslag - in welke vorm dan ook.
Ik blijf voorstander van lokale opslag - in welke vorm dan ook.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Heeft er iemand ervaring met dit soort relais om bij een tweede meetpunt een keuze te kunnen maken welke leverancier jouw stroom krijgt? https://www.elektramat.nl...erbreek-85010013/#details
Als de prijs voor terugleververgoeding hoger is dan de stroomprijs incl belastingen dan via de leverancier voor teruglevering en anders via je gewone energiecontract.
Als de prijs voor terugleververgoeding hoger is dan de stroomprijs incl belastingen dan via de leverancier voor teruglevering en anders via je gewone energiecontract.
Dit is verboden!Ep Woody schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:27:
Heeft er iemand ervaring met dit soort relais om bij een tweede meetpunt een keuze te kunnen maken welke leverancier jouw stroom krijgt? https://www.elektramat.nl...erbreek-85010013/#details
En 5 min een schroevendraaier vast pakken is goedkoper...
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom is dat verboden? De systemen zijn niet gekoppeld. De schakelaar staat altijd of op de ene leverancier of op de andere. Er is nooit een koppeling tussen de twee.reneeke1970 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:41:
[...]
Dit is verboden!
En 5 min een schroevendraaier vast pakken is goedkoper...
Hangt er vanaf, met uurprijzen kan het best regelmatig voorkomen en dan is een schroevendraaier niet echt praktisch.
Een voorwaarde die wordt gesteld is:Ep Woody schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:44:
[...]
Waarom is dat verboden? De systemen zijn niet gekoppeld. De schakelaar staat altijd of op de ene leverancier of op de andere. Er is nooit een koppeling tussen de twee.
Hangt er vanaf, met uurprijzen kan het best regelmatig voorkomen en dan is een schroevendraaier niet echt praktisch.
Jij wilt dus een extra scheiding (verbinding) aanbrengen tussen je PV-opwek en het extra meetpunt, waardoor je PV installatie OF op het extra meetpunt invoert OF op direct op de hoofdmeter. Ik vermoed dat een tijdelijke scheiding waar jij op duidt niet toegestaan is. In de praktijk zal dit waarschijnlijk niet gecontroleerd worden, wellicht bij het aansluiten van het extra meetpunt maar wat er daarna gebeurt zal niet periodiek gecontroleerd worden.De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Mijn interpretatie van die voorwaarde is dat er achter de meters geen verbinding gemaakt mag worden tussen de fase en nul vanaf meter1 naar de fase en nul van meter 2. Dat lijkt mij ook de geest van de voorwaarde.Slappyjoez schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:53:
[...]
Een voorwaarde die wordt gesteld is:
[...]
Jij wilt dus een extra scheiding (verbinding) aanbrengen tussen je PV-opwek en het extra meetpunt, waardoor je PV installatie OF op het extra meetpunt invoert OF op direct op de hoofdmeter. Ik vermoed dat een tijdelijke scheiding waar jij op duidt niet toegestaan is. In de praktijk zal dit waarschijnlijk niet gecontroleerd worden, wellicht bij het aansluiten van het extra meetpunt maar wat er daarna gebeurt zal niet periodiek gecontroleerd worden.
Met dit idee is er geen verbinding tussen de twee meetpunten maar wordt er verbinding gemaakt tussen de PV opwek en een van de twee meetpunten. Misschien eens een balletje opgooien als er een schouw is of als de installateur langskomt.
Hallo, ik wil mijn huidige PV installatie aanpassen, van de 19 panelen wil ik er 5 verplaatsen (lage opbrengst ivm schaduw dak) naar mijn Veranda waar al een loze grondkabel naar toe loopt. Mijn huidig omvormer is een SolarEdge SE5000H en daarom wil ik graag dat de 2e omvormer (afstand is te groot) ook van SolarEdge is. Dit kan er een zijn met een lagere opbrengst omdat er maar 5 panelen op aangesloten worden.
Mijn installateur geeft aan dat SolarEdge zeer moeilijk leverbaar is. Weet iemand of dit klopt, wanneer SolarEdge verwacht weer voorraad te hebben en waar dit eventueel bij te houden is?
Mijn installateur geeft aan dat SolarEdge zeer moeilijk leverbaar is. Weet iemand of dit klopt, wanneer SolarEdge verwacht weer voorraad te hebben en waar dit eventueel bij te houden is?
^^Volgens mij wordt dat lastig zo niet onmogelijk met slechts 5 panelen. SolarEdge heeft 350V paneelspanning nodig.
SE1000-2000 is speciaal geschikt voor 4-8 panelen. Vanaf 75v. Wel bijpassende optimizers nodig, dus dat gaat een beetje in de papieren lopen... Als je bij de veranda geen schaduw hebt, zou ik er gewoon een conventioneel systeem van maken. Optimizers op marktplaats, en een goedkope Goodwe oid er aan.Martin7182 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:59:
^^Volgens mij wordt dat lastig zo niet onmogelijk met slechts 5 panelen. SolarEdge heeft 350V paneelspanning nodig.
Alles is slecht leverbaarMaxi.Maal schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:23:
Waar ik zelf tegenaan loop is dat de spanning een beetje hoog op kan lopen over lange stukken AC kabel. Houd hier rekening mee met het bouwen van je systeem, liefst alles zo dik mogelijk...Maxi.Maal schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:23:
Hallo, ik wil mijn huidige PV installatie aanpassen, van de 19 panelen wil ik er 5 verplaatsen (lage opbrengst ivm schaduw dak) naar mijn Veranda waar al een loze grondkabel naar toe loopt.
Die SE2000M zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Zo te zien wordt er ook een power optimizer bijgeleverd waar ik theoretisch alle 5 de panelen aan kan laten knopen. De panelen die ik nu heb zijn Sonnenstromfabrik Mono 325Wp welke 60 cellen per paneel bevatten. Nu nog wachten totdat hij beschikbaar isCorn schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:07:
[...]
SE1000-2000 is speciaal geschikt voor 4-8 panelen. Vanaf 75v. Wel bijpassende optimizers nodig, dus dat gaat een beetje in de papieren lopen... Als je bij de veranda geen schaduw hebt, zou ik er gewoon een conventioneel systeem van maken. Optimizers op marktplaats, en een goedkope Goodwe oid er aan.
[...]
Los van dat dit relais niet geschikt is (4 contacten, dus als er eentje blijft plakken knoop je de twee circuits alsnog aan elkaar) zal je omvormer het niet echt leuk vinden om regelmatig van net te switchen.Ep Woody schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:44:
[...]
Waarom is dat verboden? De systemen zijn niet gekoppeld. De schakelaar staat altijd of op de ene leverancier of op de andere. Er is nooit een koppeling tussen de twee.
Je kan hooguit proberen dit aan de DC kant te regelen, maar dat heeft nog meer risico's en duurdere relais.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Vandaag zijn bij mij zonnepanelen gelegd, helaas zonder omvormer want die is nog niet binnen.
Nu was ik net op mijn dak aan het kijken en vraag me wat dingen af.
Wat zijn deze vlekken op sommige van de panelen en trek dat vanzelf weg?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pcVml59sLgiOvVt4L4SFfp5E.jpg?f=user_large)
Het lijkt op luchtbellen onder een screenprotector
Lijkt me niet echt best voor de kabels dat ze de dakpan omhoog houden of is dit geen punt?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iIuwhKFgaO2BCdieUTYHWoyY.jpg?f=user_large)
Die twee rode kabels dragen bijna al het gewicht trouwens want die zijn met 6mm2 het dikst terwijl de 2 zwarte kabels 4mm2 zijn en net iets dikker dan de aarde.
En het valt me op dat op die pan ook nog eens een dakhaak zit (zie je nog stukje van linksboven op de foto’s) zet dat ook niet extra druk op die pan?
Het frustrerend is dat ik bij het vernieuwen van de dakpannen een kabeldoorvoer-dakpan heb laten plaatsen juist om deze situatie te voorkomen
Die ligt 1 pan naar links.
Hoort deze zwarte kabel die je op de voorgrond ziet in een lus niet beter vastgezet te zijn?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WtpZMDPF0JN2af03d821GPH6.jpg?f=user_large)
Hij kan er namelijk heel makkelijk onderuit komen, lijkt erop dat enkel de lus voorkomt dat deze eruit floept. Met heel licht eraan trekken krijg je dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tZEfp8rN6yXx1KJSjRAuvsSE.jpg?f=user_large)
Zie nu pas op de foto dat onder het paneel er boven ook zo’n zwarte kabel met lus zichtbaar is, waarschijnlijk hetzelfde?
Nu was ik net op mijn dak aan het kijken en vraag me wat dingen af.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pcVml59sLgiOvVt4L4SFfp5E.jpg?f=user_large)
Lijkt me niet echt best voor de kabels dat ze de dakpan omhoog houden of is dit geen punt?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iIuwhKFgaO2BCdieUTYHWoyY.jpg?f=user_large)
Die twee rode kabels dragen bijna al het gewicht trouwens want die zijn met 6mm2 het dikst terwijl de 2 zwarte kabels 4mm2 zijn en net iets dikker dan de aarde.
En het valt me op dat op die pan ook nog eens een dakhaak zit (zie je nog stukje van linksboven op de foto’s) zet dat ook niet extra druk op die pan?
Het frustrerend is dat ik bij het vernieuwen van de dakpannen een kabeldoorvoer-dakpan heb laten plaatsen juist om deze situatie te voorkomen
Hoort deze zwarte kabel die je op de voorgrond ziet in een lus niet beter vastgezet te zijn?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WtpZMDPF0JN2af03d821GPH6.jpg?f=user_large)
Hij kan er namelijk heel makkelijk onderuit komen, lijkt erop dat enkel de lus voorkomt dat deze eruit floept. Met heel licht eraan trekken krijg je dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tZEfp8rN6yXx1KJSjRAuvsSE.jpg?f=user_large)
Zie nu pas op de foto dat onder het paneel er boven ook zo’n zwarte kabel met lus zichtbaar is, waarschijnlijk hetzelfde?
[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 15-06-2022 19:46 ]
Is dit een probleem met alle Omnik omvormers die 2 ingangen hebben? Ik ben zelf aan het kijken naar een 2e hands 6K-TL2-TH, en wil eigenlijk 6800wp op 1 string hebben.LooneyTunes schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 02:33:
@Chris96
[ Voor 3% gewijzigd door Teutlepel op 15-06-2022 19:48 ]
Of het goed is voor zo'n kabel die daar 15-20jaar ligt? Mwoh.Vliegvlug schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou pislink worden als je zoiets levert. Je hebt notabene een speciale doorvoor voor ze geregeld.
En hoezo is de plus dikker dan de min
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
2 rode en 2 zwarte.
Dus elke kleur is een string.
2 rode voor 1 string en 2 zwarte voor de andere? Dat is niet heel logisch toch? Maak dan gewoon alles netjes zwart als je de plus en min niet kleur codeert.bottom line schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:03:
[...]
2 rode en 2 zwarte.
#team_UTC+1
hmmmEthirty schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:54:
[...]
Of het goed is voor zo'n kabel die daar 15-20jaar ligt? Mwoh.
ik ben er ook niet echt blij mee nee.Ik zou pislink worden als je zoiets levert. Je hebt notabene een speciale doorvoor voor ze geregeld.
Omdat 4mm2 voldoende was voor 13 stuks 400Wp panelen blijkbaar maar ze van rood enkel 6mm2 hadden liggen.En hoezo is de plus dikker dan de min
Nee, 1 string is 1 rood met 1 zwart.bottom line schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:03:
[...]
2 rode en 2 zwarte.
Zijn twee strings van 13x 400Wp panelen.
Ik heb er nog wat beter naar gekeken en die vlekken zijn blijkbaar plekken waar het vettige laagje wat op de panelen zit er af is, want als ik wat wrijf op de zo’n vlek wordt hij groter ipv kleiner.Vliegvlug schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:40:
[Afbeelding]
Op zich wel jammer dat dat laagje eraf gaat want met dat laagje zien een paneel er mooier uit dan zonder vind ik eigenlijk.
Coating die mislukt is?Vliegvlug schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:21:
[...]
Ik heb er nog wat beter naar gekeken en die vlekken zijn blijkbaar plekken waar het vettige laagje wat op de panelen zit er af is, want als ik wat wrijf op de zo’n vlek wordt hij groter ipv kleiner.
Op zich wel jammer dat dat laagje eraf gaat want met dat laagje zien een paneel er mooier uit dan zonder vind ik eigenlijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Voor zover ik weet is dit probleem alleen bij 1-fase omvormers. Maar mijn kennis is wat dat betreft zeer beperkt.Teutlepel schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:47:
Is dit een probleem met alle Omnik omvormers die 2 ingangen hebben? Ik ben zelf aan het kijken naar een 2e hands 6K-TL2-TH, en wil eigenlijk 6800wp op 1 string hebben.
Hoe de 3-fase omvormers presteren heb ik geen idee van.
Maar gezien het (blok)schema moet de truck met dubbele invoer ook gewoon werken bij kanteel-grafiekjes.
[ Voor 10% gewijzigd door LooneyTunes op 15-06-2022 21:35 ]
Hoop het niet zeg

Dacht eerder aan een waslaagje wat ik hier las: superduper in "Hoe vlekken te verwijderen op zonnepanelen"
Maar ik eigenlijk geen idee wat er op zo’n paneel zit, dacht eigenlijk dat het puur een glaspaneel is net zoals je raam.
Wist niet eens dat er coating zit of kan zitten.
Dat is vast ook iets wat per fabrikant kan verschillen.
Dit zijn Axitec panelen trouwens: AXIworldblackpremium XXL HC AC-400MH/108V
Dat was laagje kan mat zijn, ipv blinkend.Vliegvlug schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:01:
[...]
Hoop het niet zeg![]()
Dacht eerder aan een waslaagje wat ik hier las: superduper in "Hoe vlekken te verwijderen op zonnepanelen"
Maar ik eigenlijk geen idee wat er op zo’n paneel zit, dacht eigenlijk dat het puur een glaspaneel is net zoals je raam.
Wist niet eens dat er coating zit of kan zitten.
Dat is vast ook iets wat per fabrikant kan verschillen.
Dit zijn Axitec panelen trouwens: AXIworldblackpremium XXL HC AC-400MH/108V
Dit lijkt echt als lucht eronder, zou rekening nog maar niet betalen
1 PVoutput . Dongen NB
Mogelijkheden:BigSurf schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:54:
Had vandaag een rare situatie met mijn GW3000-XS. Na start van de omvormer bleef die hangen op 100W. Heb die om 11 uur opnieuw gestart (met schakelaar op omvormer panelen af/aangekoppeld). Daarna ging die weer normaal. Setup draait nu ruim een jaar en heb dit nog niet gezien. Iemand een idee?
[Afbeelding]
- Omvormer is opgestart in de veronderstelling dat er een exportbeperking is
- Als ie door een glitch niet lekker heeft gedetecteerd dat je geen aangesloten current transformer hebt, zou ie dit gedrag kunnen vertonen. Check even de connector onderaan. Hoort een draadbrug en weerstandje in te zitten, kan geen kwaad om die even extra vast te zetten.
- Foutje van de MPPT tracker
- Heb je Shadow MPPT aan staan? Zo ja, heb je het ook echt nodig? Er zijn situaties mogelijk waar de tracker blijft hangen in een lokaal maximum. Zou ie normaal echt wel uit moeten komen...
/f/image/X8q3ccdQu2kwlZG4FXKWPckF.png?f=fotoalbum_large)
Het leek van een afstand op luchtbellen maar wat dichterbij toch op iets wat erop zit, maar ik heb het gemeld bij het bedrijf waar ik ze gekocht heb dus ik wacht hun reactie af.reneeke1970 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:05:
[...]
Dat was laagje kan mat zijn, ipv blinkend.
Dit lijkt echt als lucht eronder, zou rekening nog maar niet betalen
De rekening is nog niet volledig betaald dus dat scheelt.
Nu wat meer collega's zonnepanelen hebben zouden we de efficiëntie eens willen ranken. Volgens mij is dat de berekening wh/wp waar dan een getal uitkomt van 6 a 7 bij een mooi performante installatie.
Hoe ging deze berekening ook alweer?
Dat is toch gewoon je dag opbrengst gedeelt door het aantal wattpiek dat op je dak ligt..stormfly schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:25:
Nu wat meer collega's zonnepanelen hebben zouden we de efficiëntie eens willen ranken. Volgens mij is dat de berekening wh/wp waar dan een getal uitkomt van 6 a 7 bij een mooi performante installatie.
Bijv. 70kwh dagopbrengst/ 10kwp panelen op het dak=7
Edit: k van de kwp vergeten 🤪
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 16-06-2022 08:39 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ja dat zou je zeggen, neem even mijn situatie:Ronald.42 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:32:
[...]
Dat is toch gewoon je dag opbrengst gedeelt door het aantal wattpiek dat op je dak ligt..
Bijv. 70kwh dagopbrengst/ 10wp panelen op het dak=7
4002wp op het dak = 4kwp
24.8kwh opgebracht
24.8/4 = 6.2
Ik ging ff mis op de kilo notatie.

ja, alleen als je niet dicht bij elkaar woont, ben je op zich ook een weer-ranking aan het doen
. Maarja, kWh per euro geinvesteerd, kWh per m2 dakoppervlak, kWh per geinstalleerde kWp, je kan vanalles ranken.
De mensen aan de kust met een 35° dak exact gericht op het zuiden gaan het winnen trouwens.
De mensen aan de kust met een 35° dak exact gericht op het zuiden gaan het winnen trouwens.
[ Voor 122% gewijzigd door JvS op 16-06-2022 08:48 ]
3x Zuid-HollandJvS schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:42:
ja, alleen als je niet dicht bij elkaar woont, ben je op zich ook een weer-ranking aan het doen. Maarja, kWh per euro geinvesteerd, kWh per m2 dakoppervlak, kWh per geinstalleerde kWp, je kan vanalles ranken.
2x Utrecht
Het is door de jaren heen neergelegd, panelen van 275 tot 4xx zitten in de installaties. Ben bewoon benieuwd, gisteren was erg blauw in de lucht een redelijk stabiele dag om landelijk te vergelijken.
Zie dit topic: Het grote "jouw productie" topic - Deel 8
Leukste is denk ik om een target op te stellen met PVGis ofzo per systeem (zie dat topic) en de kijken wie wanneer boven of onder welke target uitkomt. Dan 'normaliseer' je de grote dingen als locatie en ligging een beetje weg.
Leukste is denk ik om een target op te stellen met PVGis ofzo per systeem (zie dat topic) en de kijken wie wanneer boven of onder welke target uitkomt. Dan 'normaliseer' je de grote dingen als locatie en ligging een beetje weg.
Verwijderd
Is een bekend probleem wat zich af en toe voordoet bij Goodwe omvormers. Ik draai hier een monitor programma die dat herkent en dan de omvormer van het net haalt en die verbindt dan vanzelf een minuut later weer vanzelf.BigSurf schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:54:
Had vandaag een rare situatie met mijn GW3000-XS. Na start van de omvormer bleef die hangen op 100W. Heb die om 11 uur opnieuw gestart (met schakelaar op omvormer panelen af/aangekoppeld). Daarna ging die weer normaal. Setup draait nu ruim een jaar en heb dit nog niet gezien. Iemand een idee?
[Afbeelding]
Het kan zijn dat er nog extra afkoppeling moet plaatsvinden waarna de omvormer dan wel een hogere productie geeft.
:strip_exif()/f/image/jxALWXIT3hr30bovvHeyzWlS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2nu4VVCtyzVoCmAB1iXnEfaS.jpg?f=fotoalbum_large)
Met regelmaat gaat het hier over hoe goed een stringomvormer met schaduw van bomen om kan gaan. Ik dacht ik deel eens wat details, want ben aardig tevreden over hoe SMA dit doet. En heb ook eerst erg getwijfeld over micro's.
Ik woon zelf midden in het bos (loof + naald) en gedurende de dag vallen er allerlei schaduwen op de panelen. De panelen liggen zelfs praktisch onder een grote den welke met deze hoge zonstand helaas veel schaduw op de panelen werpt gedurende de dag. Eerder en later in het jaar (<mei-juli>) heb ik daar geen last van.
Gaat hier om panasonic panelen icm een SMA omvormer.
Kan iemand mij vertellen wat dit ongeveer zou kosten om te laten doen?
36x Aeg 365 wp glas glas
36x optimeizer s440
1x SE12,5K omvormer
schuin dak montagesysteem voor 36panelen
Aanleggen extra stroomgroep en omvormer aansluiten
36x Aeg 365 wp glas glas
36x optimeizer s440
1x SE12,5K omvormer
schuin dak montagesysteem voor 36panelen
Aanleggen extra stroomgroep en omvormer aansluiten
13k - 23k
Bijzonder.. ik heb een installateur en een omvormer reviseur die twee tegenstrijdige dingen zeggen?
Omvormer 4200W (2mppt. max 600v , mppt bereik 120-550v)
2 strings van 10 panelen (3900W per string op top)
1 string op zuidwestt, 1 string op noordoost, helling 18gr
Stringvoltage max 470v, openklemspanning 540v per string, 10.34A max per paneel
De een zegt knal allebei de strings eraan want max voltage is geldig PER mppt, en door de 2 verschillende liggingen kan het en topt hij af.
De ander zegt maar 1 string want anders kom je boven het max voltage uit en ontploft je huis
PS: Omvormer is 1fase, tijdelijk ivm al maanden uit blijven van liander 3fase meter waardoor 3fase omvormer geen ruk kan doen.....en alles nu wortel ligt te schieten
De een zegt knal allebei de strings eraan want max voltage is geldig PER mppt, en door de 2 verschillende liggingen kan het en topt hij af.
De ander zegt maar 1 string want anders kom je boven het max voltage uit en ontploft je huis
PS: Omvormer is 1fase, tijdelijk ivm al maanden uit blijven van liander 3fase meter waardoor 3fase omvormer geen ruk kan doen.....en alles nu wortel ligt te schieten
[ Voor 12% gewijzigd door Soullancer op 16-06-2022 14:33 ]
Open klem spanning is wel vrij hoog voor een 1 fase omvormer. Zeker als het kouder wordt en de openklemspanning stijgt. Het zal waarschijnlijk wel goed gaan, maar toch...Soullancer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:33:
Bijzonder.. ik heb een installateur en een omvormer reviseur die twee tegenstrijdige dingen zeggen?
540v is al wel een openklem spanning van 20% extra voor kou berekendEp Woody schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:40:
[...]
Open klem spanning is wel vrij hoog voor een 1 fase omvormer. Zeker als het kouder wordt en de openklemspanning stijgt. Het zal waarschijnlijk wel goed gaan, maar toch...
Wat is maximaal DC aangesloten vermogen van je omvormer? Ik gok dat het minder is dan 7800WSoullancer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:33:
Het zijn wel twee verschillende liggingen, maar met een helling van slechts 18 graden gaat er toch behoorlijk wat overlap zijn op het midden van de dag. Bij half-bewolkte dagen kun je nasty spikes krijgen... Weet niet of dit een goed plan is met deze omvormer.
Dan hebben we het nog niet over het AC deel gehad; wat voor kabel loopt er en hoe is de boel afgezekerd? Dit gaat namelijk lachend voor extended periodes ~20A produceren, risico bestaat dat spanning inderdaad wat oploopt. Als ie boven max voltage gaat schakelt ie af, je huis of elektra-spulletjes moeten hier tegen kunnen. Geen ontploffingen
Dan zie ik geen issue... Ik draai met 11 en 13 panelen met een VOC van 40.9 volt. Hoort niet, maar doordat 1 string pas later op de dag echt in de zon komt gok ik erop dat het wel goed gaat.Soullancer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:46:
[...]
540v is al wel een openklem spanning van 20% extra voor kou berekend
Deze heeft gelijk. Als je het niet van een random onbekende op het internet aan wil nemen (gelijk heb je), pak je een ontwerptool van de omvormer of een vergelijkbare (Sunny Design bijvoorbeeld) en reken je het na.Soullancer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:33:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Liggen twee kabels, keuze voor 4mm2 of 2,5mm2. Bij een string gaat de boel sowieso op 2,5mm2Corn schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:47:
[...]
Wat is maximaal DC aangesloten vermogen van je omvormer? Ik gok dat het minder is dan 7800W
Het zijn wel twee verschillende liggingen, maar met een helling van slechts 18 graden gaat er toch behoorlijk wat overlap zijn op het midden van de dag. Bij half-bewolkte dagen kun je nasty spikes krijgen... Weet niet of dit een goed plan is met deze omvormer.
Dan hebben we het nog niet over het AC deel gehad; wat voor kabel loopt er en hoe is de boel afgezekerd? Dit gaat namelijk lachend voor extended periodes ~20A produceren, risico bestaat dat spanning inderdaad wat oploopt. Als ie boven max voltage gaat schakelt ie af, je huis of elektra-spulletjes moeten hier tegen kunnen. Geen ontploffingen
Afzekering gaat met een 20A automaat
Had ik gedaan, maar daar wordt ik eerlijk gezegd niet veel wijzer vanProton_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:56:
[...]
Deze heeft gelijk. Als je het niet van een random onbekende op het internet aan wil nemen (gelijk heb je), pak je een ontwerptool van de omvormer of een vergelijkbare (Sunny Design bijvoorbeeld) en reken je het na.
Google kom me ook al niet echt sluitend advies geven en je ziet dat de meningen hier ookal een beetje uit elkaar beginnen te lopen
![]() | ![]() |
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic