De omvormer aanzetten is alleen met de grote DC schakelaar aan de onderkant. Met de knop aan de voorkant kun je resetten en instellingen wijzigen, maar het display staat dan al aan.
Ik heb net teruggebeld en doorgegeven dat hij nog steeds niet werkt. Vanmiddag wordt ik teruggebeld voor een afspraak.
Dit is de omvormer.
https://ibb.co/dg3CPhX
En de pv verdeler:
https://ibb.co/crTk6Kh
Hij verdeelt de kabel die uit de grond komt naar de omvormer en naar de rest van de apparatuur in de schuur.
De eerste 2 schakelaars is de hoofdschakelaar, daarna komt de omvormer en die ernaast is voor de rest van de apparatuur in de schuur.
Maar ik begrijp dat de omvormer vanzelf aan moet springen zodra de panelen stroom gaan opwekken ?
Dit is de omvormer.
https://ibb.co/dg3CPhX
En de pv verdeler:
https://ibb.co/crTk6Kh
Hij verdeelt de kabel die uit de grond komt naar de omvormer en naar de rest van de apparatuur in de schuur.
De eerste 2 schakelaars is de hoofdschakelaar, daarna komt de omvormer en die ernaast is voor de rest van de apparatuur in de schuur.
Maar ik begrijp dat de omvormer vanzelf aan moet springen zodra de panelen stroom gaan opwekken ?
Dit geldt niet voor iedere omvormer, maar voor Goodwe in ieder geval bijna altijd welSigns schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:20:
Dan zou het in dit geval aan de omvormer zelf kunnen liggen (defect) of aan de zonnepanelen/aansluiting van de panelen richting de omvormer ? En niet zo zeer aan de pv verdeler zelf ?Corn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:35:
[...]
Dit geldt niet voor iedere omvormer, maar voor Goodwe in ieder geval bijna altijd wel
Edit: klopt het, zover ik Google begrijp, dat een pv verdeler er alleen is om de opgewekte energie terug te geven aan het net ?
Aangezien de goodwe aanspringt indien de panelen energie opwekken, werkt de omvormer dan ook zonder pv verdeler ? Dwz moet het apparaat aangaan en de display iets laten zien ?
[ Voor 48% gewijzigd door Signs op 10-06-2022 16:06 ]
Ik heb hier 3x25a en al lange tijd een secundair allocatiepunt. Dat 2e punt zit nu op een laadpaal, want auto zakelijk. Contract op dat punt is dus ook zakelijk.
Prive krijg ik een schamele 5 cent per kWh terug. Zakelijk 8 cent. Allebei niet iets om heel blij van te worden. Binnenkort volledig van het gas af en ik ga waarschijnlijk dan ook voor een oost/west, dus ik verwacht in principe wel evenveel te gebruiken als op te brengen (zeker als de auto over 2 jaar prive is), maar tot die tijd zal er wel overproductie zijn.
Nu komt het:
Als ik prive overproductie heb, kan ik dan op een of andere manier een (deel van) de panelen schakelen (met relais oid?) naar een groep op dat secundair allocatiepunt? Ik kan dan bijvoorbeeld de auto op wat lager default percentage laden vanaf het net, en dan bij overproductie de panelen schakelen zodat dat "voor de meter" verrekend kan worden door de auto verder op te laden.
Bestaat zoiets uberhaupt, panelen schakelen tussen groepen? Ga voor het gemak even uit van een micro omvormer setup (enphase).
Prive krijg ik een schamele 5 cent per kWh terug. Zakelijk 8 cent. Allebei niet iets om heel blij van te worden. Binnenkort volledig van het gas af en ik ga waarschijnlijk dan ook voor een oost/west, dus ik verwacht in principe wel evenveel te gebruiken als op te brengen (zeker als de auto over 2 jaar prive is), maar tot die tijd zal er wel overproductie zijn.
Nu komt het:
Als ik prive overproductie heb, kan ik dan op een of andere manier een (deel van) de panelen schakelen (met relais oid?) naar een groep op dat secundair allocatiepunt? Ik kan dan bijvoorbeeld de auto op wat lager default percentage laden vanaf het net, en dan bij overproductie de panelen schakelen zodat dat "voor de meter" verrekend kan worden door de auto verder op te laden.
Bestaat zoiets uberhaupt, panelen schakelen tussen groepen? Ga voor het gemak even uit van een micro omvormer setup (enphase).
Even los van het technische verhaal, waarom stap je (voor je stroom) niet over naar bijvoorbeeld Eneco zodat je 58 cent per kWh krijgt voor je teruglevering, ipv 5 cent...infernix schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:13:
Ik heb hier 3x25a en al lange tijd een secundair allocatiepunt. Dat 2e punt zit nu op een laadpaal, want auto zakelijk. Contract op dat punt is dus ook zakelijk.
Nu komt het:
Dat is toch veel interessanter.
Denk dat dat zo lang niet meer zal duren. En staat tegenover dat ik dan 0.78 en 0.58 betaal, ipv nu 0.28/0.23. In juli uiteraard even opnieuw bekijken.de Peer schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:53:
[...]
Even los van het technische verhaal, waarom stap je niet over naar bijvoorbeeld Eneco zodat je 58 cent per kWh krijgt voor je teruglevering, ipv 5 cent...
Dat is toch veel interessanter.
't Is een ander verhaal als ik de meterkast ombouw, alle verbruikers op het hoofd allocatiepunt zet, en de panelen op de secundaire. Geen idee wat Eneco gaat zeggen als ik dan een contract afsluit en daar 0 verbruik en 3000-5000kWh terug lever. Overigens gaat dat niet altijd so simpel, meestal bij administratie loopt het vast als het over secundair gaat (o.a. geen 2x netbeheer kosten, geen heffingskorting etc). 'k Houd sowieso liever 1 punt zakelijk en 1 punt prive.
Dus vooral benieuwd hoe het technisch kan, sowieso vooruitlopend op de toekomst.
Waarschijnlijk is er niets aan de hand met de alamat van Elektramat;Ethirty schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:09:
[...]
Heb het even voor je gechecked
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Spanningsafhankelijk wil zeggen dat de alamat alleen onder bepaalde voorwaarden zijn werk doet, daarom wil je voor je veiligheid juist een spanningsONafhankelijke.
Als je toch van plan was een Hager te plaatsen, is dit denk ik het moment
Ik ben even op het dak geklommen.Signs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:53:
[...]
Dan zou het in dit geval aan de omvormer zelf kunnen liggen (defect) of aan de zonnepanelen/aansluiting van de panelen richting de omvormer ? En niet zo zeer aan de pv verdeler zelf ?
Edit: klopt het, zover ik Google begrijp, dat een pv verdeler er alleen is om de opgewekte energie terug te geven aan het net ?
Aangezien de goodwe aanspringt indien de panelen energie opwekken, werkt de omvormer dan ook zonder pv verdeler ? Dwz moet het apparaat aangaan en de display iets laten zien ?
Ik zie een rode kabel los hangen en een zwarte kabel. Male/female.
Volgens mij klopt dit niet en horen deze op elkaar aangesloten te worden ? Als dit het geval is, kan het hierdoor komen dat de omvormer niet werkt ?
https://ibb.co/YXCCkdw
[Voor 38% gewijzigd door Signs o
Haha ja dat klopt niet! oorzaak gevonden inderdaad.Signs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:07:
[...]
Ik ben even op het dak geklommen.
Ik zie een rode kabel los hangen en een zwarte kabel. Male/female.
Volgens mij klopt dit niet en horen deze op elkaar aangesloten te worden ? Als dit het geval is, kan het hierdoor komen dat de omvormer niet werkt ?
https://ibb.co/YXCCkdw
[Voor 38% gewijzigd door Signs o
Maar niet zomaar op elkaar aansluiten hoor. rood op zwart dan krijg je mogelijk ellende. tenzij die zwarte van 1 van de zonnepanelen is, want dan is dat de - (min)
Als je er geen verstand van hebt, dan zou ik het niet zo maar zelf aansluiten. Gewoon doorgeven dat er losse stekkers op het dak aangetroffen zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 10-06-2022 16:14 ]
Uit de omvormer komen 2 kabels, respectievelijk zwart en rood. Beide gaan richting het dak.de Peer schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:09:
[...]
Haha ja dat klopt niet! oorzaak gevonden inderdaad.
Maar niet zomaar op elkaar aansluiten hoor. rood op zwart dan krijg je kortsluiting. tenzij die zwarte van 1 van de zonnepanelen is.
Op het dak gaat de zwarte kabel naar de panelen. De panelen zijn op elkaar aangesloten (doorgelust). Er is 1 rode kabel van de omvormer naar het dak. En deze rode kabel zit nergens op aangesloten, die ligt daar maar.
Weet niet hoe relevant de kleur van de die linker is, polariteit van de MC4 zou wel eens kunnen impliceren dat dat een kabel van een zonnepaneel is, die zijn bijna altijd zwart en niet kleurgecodeerd. De rode is dat wel; en daar zit een female stekker aan, waar een + van een zonnepaneel in past. Als je die op elkaar aansluit ben je waarschijnlijk up & running.de Peer schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:09:
[...]
Haha ja dat klopt niet! oorzaak gevonden inderdaad.
Maar niet zomaar op elkaar aansluiten hoor. rood op zwart dan krijg je mogelijk ellende. tenzij die zwarte van 1 van de zonnepanelen is.
Maar ik zou lekker de installateur laten komen, die heeft sowieso half werk afgeleverd…
En die hoort waarschijnlijk in een van de kabels van het laatste paneel. Waarschijnlijk een zwarte. Het zijn male en female stekkers, dus als ze in elkaar passen zou het moeten kloppen, maar kijk heel goed na hoe de boel is aangesloten en doorgelust.Signs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:14:
[...]
Uit de omvormer komen 2 kabels, respectievelijk zwart en rood. Beide gaan richting het dak.
Op het dak gaat de zwarte kabel naar de panelen. De panelen zijn op elkaar aangesloten (doorgelust). Er is 1 rode kabel van de omvormer naar het dak. En deze rode kabel zit nergens op aangesloten, die ligt daar maar.
En bij enige twijfel: lekker laten fixen door het bedrijf dat de boel heeft geïnstalleerd.
Ik zie op je foto trouwens FlatFix Fusion materialen, en ik kijk zo onder het paneel door naar de buitenlucht. Heb je zelf aan weerszijden de zijkappen eraf gehaald om de boel te inspecteren?
En de ballastgoot, die ligt verder naar voren? Die mis ik op de foto namelijk ook.
[ Voor 15% gewijzigd door dreamscape op 10-06-2022 16:20 ]
Punctuality is the politeness of kings
precies dat denk ik ook. Toch zou ik het in dit geval niet aanraden om het zelf te doen, want de gevolgen zijn dan waarschijnlijk ook voor eigen rekening.Corn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:16:
[...]
Weet niet hoe relevant de kleur van de die linker is, polariteit van de MC4 zou wel eens kunnen impliceren dat dat een kabel van een zonnepaneel is, die zijn bijna altijd zwart en niet kleurgecodeerd. De rode is dat wel; en daar zit een female stekker aan, waar een + van een zonnepaneel in past. Als je die op elkaar aansluit ben je waarschijnlijk up & running.
Maar ik zou lekker de installateur laten komen, die heeft sowieso half werk afgeleverd…
Even nagevraagd en het volgende antwoord krijg ik:
“De zwarte kabel moet NIET op de rode kabel worden aangesloten. Beide kabels dienen op de panelen worden aangesloten. De kabels die van de omvormer komen moeten allebei aan een paneel aangesloten worden”
Sowieso laat ik het door hen doen. Ik blijf er met mijn vingertjes ervan af.
“De zwarte kabel moet NIET op de rode kabel worden aangesloten. Beide kabels dienen op de panelen worden aangesloten. De kabels die van de omvormer komen moeten allebei aan een paneel aangesloten worden”
Sowieso laat ik het door hen doen. Ik blijf er met mijn vingertjes ervan af.
Zover ik kan zien gaat die zwarte toch naar het eerste paneel ?Signs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:18:
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Volgens mij ook. Vanuit de omvormer naar het eerste paneel, daarvandaan doorgelust naar de andere panelen. Bij de laatste paneel ligt hij los naast de rode.DukeBox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:26:
[...]
Zover ik kan zien gaat die zwarte toch naar het eerste paneel ?
Als je de boel snel werkend wilt hebben (mocht het lang duren voordat ze langs komen) kan je misschien voorstellen om te video bellen met de installateur. Om helemaal langs te komen voor een stekkertje wat je er zelf (met goedkeuring) in kan steken zijn jullie er beiden mee geholpen.Signs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:44:
Volgens mij ook. Vanuit de omvormer naar het eerste paneel, daarvandaan doorgelust naar de andere panelen. Bij de laatste paneel ligt hij los naast de rode.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Alleen staat dat er niet. Er staat dat er maar 1 merk (Siemens) is die het juiste type compacte alamat levert en dat Emat er niet op zet aan welke standaard ze voldoen.Martin7182 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:33:
[...]
Waarschijnlijk is er niets aan de hand met de alamat van Elektramat;
Maar goed, volgers van dat topic weten dat veel elektriciëns en zonnepaneelboeren het niet zo nauw nemen met de Nederlandse normen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Zo te zien wel. Er zit een groene lus in de plug.AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:40:
@Signs
En zit er wel een doorverbinding in de plug?
Verwijderd in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"
Misschien rare vraag. Ik begrijp dat de omvormer aanspringt als hij stroom krijgt van de panelen.
Gebeurt dit ook als er geen pv verdeler oid aangesloten is?
Lang verhaal kort: panelen zijn januari geplaatst maar de monteurs zijn met de noorderzon vertrokken en hebben de boel niet helemaal afgerond. Gisteren is door een installateur een pv verdeler aangesloten en dat was dus het eerste moment dat de panelen/omvormer getest kon worden.
Als de omvormer ook zonder pv verdeler werkt, dan heeft de omvormer nooit gewerkt.
Jep. Display gaat aan en er staat wat over grid failure oidSigns schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:45:
Misschien rare vraag. Ik begrijp dat de omvormer aanspringt als hij stroom krijgt van de panelen.
Lol, dan werkt het al sinds januari niet.Corn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:48:
[...]
Jep. Display gaat aan en er staat wat over grid failure oid
Of de omvormer is defect of toch iets met de bekabeling. Is er een manier om de omvormer zelf te testen ?
Die kan ook niet werken met losse kabels heSigns schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:45:
[...]
Zo te zien wel. Er zit een groene lus in de plug.
Lang verhaal kort: panelen zijn januari geplaatst maar de monteurs zijn met de noorderzon vertrokken en hebben de boel niet helemaal afgerond. Gisteren is door een installateur een pv verdeler aangesloten en dat was dus het eerste moment dat de panelen/omvormer getest kon worden.
Als de omvormer ook zonder pv verdeler werkt, dan heeft de omvormer nooit gewerkt.
1 PVoutput . Dongen NB
Het gaat toch om type A? Of bedoel je iets anders met "spanningsonafhankelijk"? Spanning heeft meerdere facetten; amplitude, (grond)frequentie, vorm, gemiddelde waarde (ongelijk 0 == DC component).Ethirty schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:15:
[...]
Alleen staat dat er niet. Er staat dat er maar 1 merk (Siemens) is die het juiste type compacte alamat levert en dat Emat er niet op zet aan welke standaard ze voldoen.
Maar goed, volgers van dat topic weten dat veel elektriciëns en zonnepaneelboeren het niet zo nauw nemen met de Nederlandse normen.
Martin7182 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:59:
[...]
Het gaat toch om type A? Of bedoel je iets anders met "spanningsonafhankelijk"? Spanning heeft meerdere facetten; amplitude, (grond)frequentie, vorm, gemiddelde waarde (ongelijk 0 == DC component).
Voor meer uitlegHet grote nadeel van spanningsafhankelijke aardlekschakelaars en -automaten is dat je de veiligheid uitsluitend kunt garanderen wanneer het component van de juiste spanning wordt voorzien. Maar wat als de nulleider wordt onder- broken door een defecte schakelaar, een slechte verbinding of door werkzaamheden? Zo’n situatie is realistischer dan je op het eerste gezicht denkt. In dat geval is de fase nog wel aangesloten, maar werkt de spanningsafhankelijke aardlek- schakelaar niet meer. De spanningsafhankelijke aardlekschakelaar zal dan niet trippen
http://www.fdl.nl/SiteCon...ieuws2017/170224hager.pdf
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Sorry, ik zie je vraag nu pas.dreamscape schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:16:
[...]
En die hoort waarschijnlijk in een van de kabels van het laatste paneel. Waarschijnlijk een zwarte. Het zijn male en female stekkers, dus als ze in elkaar passen zou het moeten kloppen, maar kijk heel goed na hoe de boel is aangesloten en doorgelust.
En bij enige twijfel: lekker laten fixen door het bedrijf dat de boel heeft geïnstalleerd.
Ik zie op je foto trouwens FlatFix Fusion materialen, en ik kijk zo onder het paneel door naar de buitenlucht. Heb je zelf aan weerszijden de zijkappen eraf gehaald om de boel te inspecteren?
En de ballastgoot, die ligt verder naar voren? Die mis ik op de foto namelijk ook.
Nee dit is zo opgeleverd. Een van mijn punten richting dit bedrijf trouwens. Deze tegels houden de boel op het dakje
Als je dat bedoelt met ballastgoot.
Signs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:51:
[...]
Lol, dan werkt het al sinds januari niet.
Of de omvormer is defect of toch iets met de bekabeling. Is er een manier om de omvormer zelf te testen ?
- MC4 aansluiten op het dak
- Spanning nameten aan de kant van de omvormer
- Aansluiten aan de omvormer
4 panelen van 450wpCorn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:14:
[...]Zou niet al te bang zijn voor kortsluiting, dit zit gewoon niet helemaal niet aangesloten. Kortsluiting op zonnepanelen is überhaupt niet zo heeeel erg spannend op een string van een paneel of 8? (gokje). Het knettert wat…
Ik mis er nog een paar , die moeten ooit nog komen
Zonnepanelen willen best wel branden in heerenveen op het dak:
[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 10-06-2022 21:19 ]
Bedankt voor de link. Ik krijg wel een beetje de indruk dat dit reclamepraat is; de NEN1010 schrijft het niet voor, maar Hager heeft blijkbaar een alamat die het ook nog doet als je de fase eruit trekt.Ethirty schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:11:
[...]
[...]
Voor meer uitleg
http://www.fdl.nl/SiteCon...ieuws2017/170224hager.pdf
4×450 W is bijna 2 kW DC, dat zou ik toch liever niet kortsluiten. Een vlamboog is best heet en de panelen vinden kortsluiting prima. Hadden panelen maar minder interne weerstand, dan kon je ze uitrusten met een zekering...Corn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:14:
[...]Zou niet al te bang zijn voor kortsluiting, dit zit gewoon niet helemaal niet aangesloten. Kortsluiting op zonnepanelen is überhaupt niet zo heeeel erg spannend op een string van een paneel of 8? (gokje). Het knettert wat…
Alle A-merken voeren spanningsONafhankelijke alamats. Het gaat specifiek over de afhankelijke, je wil in het geval van veiligheid niet ergens van afhankelijk zijn.Martin7182 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:32:
[...]
Bedankt voor de link. Ik krijg wel een beetje de indruk dat dit reclamepraat is; de NEN1010 schrijft het niet voor, maar Hager heeft blijkbaar een alamat die het ook nog doet als je de fase eruit trekt.
Het is een kromme wereld waarbij België, Nederland en Duitsland al heel andere regels er op nahouden en alleen in Nederland al bedrijven de regels kennelijk verschillend interpreteren.
Wat je er verder van vindt moet je zelf weten, ik zou veiligheid altijd voorop stellen.
[ Voor 12% gewijzigd door Ethirty op 10-06-2022 22:07 ]
#team_UTC+1
Nope. Spanning zakt naar ongeveer 0 als je m kortsluit. Paar watt zal gedissipeerd worden als het eenmaal kortgesloten is… Sure, tis een ampere of 12 en het knettert wat, met inderdaad een schitterende vlamboog maar als ie eenmaal kortgesloten is zakt de spanning tamelijk hard onderuit… Zo werkt dat een beetje bij zonnepanelen. Daarnaast, je hoeft het niet te proberen onder volle zon…Martin7182 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:45:
[...]
4×450 W is bijna 2 kW DC, dat zou ik toch liever niet kortsluiten. Een vlamboog is best heet en de panelen vinden kortsluiting prima. Hadden panelen maar minder interne weerstand, dan kon je ze uitrusten met een zekering...
Tja, hoeveel veiligheid is genoeg? Moet je echt een aardlek hebben die nog werkt bij spanningen onder de 90 V? Straks komt er iemand met waterdichte aardlekschakelaars. Het feit dat er veiliger produkten komen, houdt niet in dat bestaande produkten onveilig zijn.Ethirty schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:51:
[...]
Het is een kromme wereld waarbij België, Nederland en Duitsland al heel andere regels er op nahouden en alleen in Nederland al bedrijven de regels kennelijk verschillend interpreteren.
Wat je er verder van vindt moet je zelf weten, ik zou veiligheid altijd voorop stellen.
Jezus, wat een prutswerk. Dit type montagemateriaal heeft normaliter een goot onder de panelen waar je ballast in kwijt kunt. En dan horen we aan de zijkant nog kappen tegenaan zodat er geen wind onder kan komen. En gewoon om te zorgen dat het er netjes uitziet.Signs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:13:
[...]
Sorry, ik zie je vraag nu pas.
Nee dit is zo opgeleverd. Een van mijn punten richting dit bedrijf trouwens. Deze tegels houden de boel op het dakjehttps://ibb.co/G74z9FQ
Als je dat bedoelt met ballastgoot.
Als het toch open blijft met zichtbare stoeptegels, dan had het net zo goed een simpel alu frame kunnen zijn.
Je hebt nu waarschijnlijk betaald voor een Mercedes zonder motorkap en kofferdeksel, bij wijze van spreken.
En dan hebben ze de boel dus ook nog eens niet aangesloten...
Heb je al betaald?
Edit: even terug gescrolld... Die monteurs waren er alleen maar voor de verdeler en de rest is in januari geregeld door een stel cowboys, zo lijkt het. Helaas weet ik daarmee waarschijnlijk ook het antwoord op mijn vraag...
Edit2: dit is hoe het eruit hoort te zien met FlatFix Fusion (niet mijn setup, foto gevonden online):

Bij jou zit de achterplaat er wel op, maar de zijkant niet. En daar hoort dus een goot achter voor je ballast. Ze hebben nu gewoon wat stoeptegels op de dwarsbalken gelegd. Het waait vast niet zomaar van je dak af, maar mooi is het niet.
[ Voor 26% gewijzigd door dreamscape op 10-06-2022 22:40 ]
Punctuality is the politeness of kings
Pas onder de 50V wordt gezien als veilig, dus ja. Het is niet voor niks dat de A-merken deze modellen niet voeren. Maar ik heb duidelijk niet de skillset op je te overtuigen en dit is ook niet het topic daarvoor.Martin7182 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:09:
[...]
Tja, hoeveel veiligheid is genoeg? Moet je echt een aardlek hebben die nog werkt bij spanningen onder de 90 V? Straks komt er iemand met waterdichte aardlekschakelaars. Het feit dat er veiliger produkten komen, houdt niet in dat bestaande produkten onveilig zijn.
#team_UTC+1
Jup, dit is slechts 10% van het sprookje.dreamscape schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:27:
[...]
Jezus, wat een prutswerk. Dit type montagemateriaal heeft normaliter een goot onder de panelen waar je ballast in kwijt kunt. En dan horen we aan de zijkant nog kappen tegenaan zodat er geen wind onder kan komen. En gewoon om te zorgen dat het er netjes uitziet.
Als het toch open blijft met zichtbare stoeptegels, dan had het net zo goed een simpel alu frame kunnen zijn.
Je hebt nu waarschijnlijk betaald voor een Mercedes zonder motorkap en kofferdeksel, bij wijze van spreken.
En dan hebben ze de boel dus ook nog eens niet aangesloten...
Heb je al betaald?
Edit: even terug gescrolld... Die monteurs waren er alleen maar voor de verdeler en de rest is in januari geregeld door een stel cowboys, zo lijkt het. Helaas weet ik daarmee waarschijnlijk ook het antwoord op mijn vraag...
Edit2: dit is hoe het eruit hoort te zien met FlatFix Fusion (niet mijn setup, foto gevonden online):
[Afbeelding]
Bij jou zit de achterplaat er wel op, maar de zijkant niet. En daar hoort dus een goot achter voor je ballast. Ze hebben nu gewoon wat stoeptegels op de dwarsbalken gelegd. Het waait vast niet zomaar van je dak af, maar mooi is het niet.
Het hele verhaal is een eigen topic waardig en past niet in deze thread. Een jurist (rechtsbijstand) is hiermee aan de slag gegaan. Maar misschien open ik wel een topic om meerdere suggesties aan te horen
Maar om je vraag te beantwoorden, ik heb 45% van het totaalbedrag aanbetaald.
In januari zijn er 4 panelen gelegd, terwijl ik er 6 besteld had. En dan hebben we het over een overkapping waar je met een keukentrap bij kan komen. De omvormer die er nu hangt, heb ik niet besteld en misschien werkt hij helemaal niet. En deze omvormer is niet geschikt voor 6 panelen. Panelen zijn niet aangesloten. Zijkanten liggen open. Pv verdeler is donderdag pas aangesloten. In diverse video’s op YouTube zie ik dat monteurs een aarde draad aansluiten, bij mij zie ik dit niet. Weet ook niet of dit nodig is. Verder liggen de kabels los op het dak. Lijkt mij niet veilig ? Omdat door regen water op het dak blijft liggen en daar liggen de kabels dan in te zwemmen.
In een notendop
En dan hebben we het alleen nog over de technische zaken. Alles er om heen zoals afspraken maken, communiceren is al helemaal een ramp.
Als je het nu zelf even afmaakt heb je wel een goedkope installatie....Signs schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 06:30:
[...]
Jup, dit is slechts 10% van het sprookje.
Het hele verhaal is een eigen topic waardig en past niet in deze thread. Een jurist (rechtsbijstand) is hiermee aan de slag gegaan. Maar misschien open ik wel een topic om meerdere suggesties aan te horen![]()
Maar om je vraag te beantwoorden, ik heb 45% van het totaalbedrag aanbetaald.
In januari zijn er 4 panelen gelegd, terwijl ik er 6 besteld had. En dan hebben we het over een overkapping waar je met een keukentrap bij kan komen. De omvormer die er nu hangt, heb ik niet besteld en misschien werkt hij helemaal niet. En deze omvormer is niet geschikt voor 6 panelen. Panelen zijn niet aangesloten. Zijkanten liggen open. Pv verdeler is donderdag pas aangesloten. In diverse video’s op YouTube zie ik dat monteurs een aarde draad aansluiten, bij mij zie ik dit niet. Weet ook niet of dit nodig is. Verder liggen de kabels los op het dak. Lijkt mij niet veilig ? Omdat door regen water op het dak blijft liggen en daar liggen de kabels dan in te zwemmen.
In een notendop![]()
En dan hebben we het alleen nog over de technische zaken. Alles er om heen zoals afspraken maken, communiceren is al helemaal een ramp.
1 PVoutput . Dongen NB
Nee dan wordt het nog duurder. Ik heb nul kennis hiervan en zal de boel dan slopenreneeke1970 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:41:
[...]
Als je het nu zelf even afmaakt heb je wel een goedkope installatie....
Laat je even iemand mee kijken die het wel vaker heeft gedaan. Het is al zo goed als klaar....Signs schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:49:
[...]
Nee dan wordt het nog duurder. Ik heb nul kennis hiervan en zal de boel dan slopen
Als je je woonplaats roept is er vast iemand die zijn vinger op steekt.....
1 PVoutput . Dongen NB
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:52:
[...]
Laat je even iemand mee kijken die het wel vaker heeft gedaan. Het is al zo goed als klaar....
Als je je woonplaats roept is er vast iemand die zijn vinger op steekt.....
Helaas voor mij te ver....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk dat je niet veel mensen kunt overtuigen van het nut van een alamat in een 230V net die bij 50V nog werkt. Met een omvormer eraan wordt de spanning alleen maar hoger.Ethirty schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:54:
[...]
Pas onder de 50V wordt gezien als veilig, dus ja. Het is niet voor niks dat de A-merken deze modellen niet voeren. Maar ik heb duidelijk niet de skillset op je te overtuigen en dit is ook niet het topic daarvoor.
Als we ooit een 50V net o.i.d. krijgen, dan heb ik natuurlijk wel interesse in zulke aardlekautomaten. Misschien ook wel voor bestaande landen met een 110V netspanning; een alamat die er bij 90V mee ophoudt vertrouw ik dan wat minder.
@JvS
Ik heb dus van 2 omvormers en 2 panelen de aansluitingen veranderd zodat deze 1 O en 1 W paneel hebben ipv 2x O of 2x W. Het was even wachten op het juiste weer maar nu is onmiskenbaar duidelijk dat deze omvormers een limiet per kanaal hebben. Zie hier de situatie over ongeveer 30 minuten waarin W steeds meer gaat produceren terwijl O overal gelijk blijft, zowel de OW omvormers (eindigend op 63 en 90) als de OO omvormers (rest). Noord is boven en het ligt \ / \ /.
:fill(white):strip_exif()/f/image/TFSeWrSpLGKi22f77W0ACu6i.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tcAafYgXTuwSNz2DeVEBSIDX.png?f=user_large)
Dat het hier maximeert op 375 W (samen ongeveer 750 W dus, ipv 730 W volgens specs) zal komen doordat de netspanning ongeveer 236 V is. De maximale uitgangsstroom is nl 3.2 A en dat maakt met 236 V zo'n 755 W. Ik heb wel eens een piekje van 380 W gezien, dus toen zal de spanning hoger zijn geweest. Heb jij toevallig lage netspanning, dat je daarom maar 430 W max ziet?
Maar goed, de conclusie is dus iig dat het bij de DS3-L (en ik gok dus ook de DS3) de moeite niet waard is om oriëntaties te verdelen. Bij de oudere QS1 lijkt dit toch echt anders te zijn gezien de veel hogere pieken die ik zie bij de Noord/Zuid van m'n buurtgenoot, maar aangezien ik daar nog helemaal geen aftopping heb gezien is het lastig te bepalen wat er nu wel precies gebeurt.
Volgende keer op het dak maar weer de kabels omleggen zodat het zo goedmogelijk onder de panelen blijft
.
Ik heb dus van 2 omvormers en 2 panelen de aansluitingen veranderd zodat deze 1 O en 1 W paneel hebben ipv 2x O of 2x W. Het was even wachten op het juiste weer maar nu is onmiskenbaar duidelijk dat deze omvormers een limiet per kanaal hebben. Zie hier de situatie over ongeveer 30 minuten waarin W steeds meer gaat produceren terwijl O overal gelijk blijft, zowel de OW omvormers (eindigend op 63 en 90) als de OO omvormers (rest). Noord is boven en het ligt \ / \ /.
:fill(white):strip_exif()/f/image/TFSeWrSpLGKi22f77W0ACu6i.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tcAafYgXTuwSNz2DeVEBSIDX.png?f=user_large)
Dat het hier maximeert op 375 W (samen ongeveer 750 W dus, ipv 730 W volgens specs) zal komen doordat de netspanning ongeveer 236 V is. De maximale uitgangsstroom is nl 3.2 A en dat maakt met 236 V zo'n 755 W. Ik heb wel eens een piekje van 380 W gezien, dus toen zal de spanning hoger zijn geweest. Heb jij toevallig lage netspanning, dat je daarom maar 430 W max ziet?
Maar goed, de conclusie is dus iig dat het bij de DS3-L (en ik gok dus ook de DS3) de moeite niet waard is om oriëntaties te verdelen. Bij de oudere QS1 lijkt dit toch echt anders te zijn gezien de veel hogere pieken die ik zie bij de Noord/Zuid van m'n buurtgenoot, maar aangezien ik daar nog helemaal geen aftopping heb gezien is het lastig te bepalen wat er nu wel precies gebeurt.
Volgende keer op het dak maar weer de kabels omleggen zodat het zo goedmogelijk onder de panelen blijft
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
No offense maar dat is niet hoe het werkt.Martin7182 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:20:
[...]
Ik denk dat je niet veel mensen kunt overtuigen van het nut van een alamat in een 230V net die bij 50V nog werkt. Met een omvormer eraan wordt de spanning alleen maar hoger.
Als we ooit een 50V net o.i.d. krijgen, dan heb ik natuurlijk wel interesse in zulke aardlekautomaten. Misschien ook wel voor bestaande landen met een 110V netspanning; een alamat die er bij 90V mee ophoudt vertrouw ik dan wat minder.
Zie het zo, zou je in je volgende auto de helft betalen voor een snelheidsafhankelijke airbag in je auto als de standaard is zoals we al jaren gewend zijn?
#team_UTC+1
Slecht voorbeeld, met een auto rij je verschillende snelheden. Maar goed, even meedenkend hiermee; een airbag die ook afgaat onder de 5 km/h hoeft van mij niet. Extra veiligheid buiten de bestaande use-cases biedt niet echt meerwaarde.Ethirty schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:32:
[...]
No offense maar dat is niet hoe het werkt.
Zie het zo, zou je in je volgende auto de helft betalen voor een snelheidsafhankelijke airbag in je auto als de standaard is zoals we al jaren gewend zijn?
Natuurlijk mag je een andere mening hebben, maar poneer dat a.u.b. niet als harde regel. Als iemand een goedgekeurde type-A alamat in zijn meterkast voor een omvormer hangt, dan is daar niets mis mee.
Zijn er nog ergens zonnepanelen 1,65 bij 1 meter te koop het liefst zwart?
Heb even gezocht maar allemaal andere maten.
snameroc
Uit jouw observaties te lezen weet jij meer dan de beunhaas die dat op jouw overkapping heeft gegooid.Signs schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:49:
[...]
Nee dan wordt het nog duurder. Ik heb nul kennis hiervan en zal de boel dan slopen
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Dit komt in de buurt?snameroc schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:58:
Zijn er nog ergens zonnepanelen 1,65 bij 1 meter te koop het liefst zwart?
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Een airbag onder de 90 ook niet?Martin7182 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:52:
[...]
Slecht voorbeeld, met een auto rij je verschillende snelheden. Maar goed, even meedenkend hiermee; een airbag die ook afgaat onder de 5 km/h hoeft van mij niet. Extra veiligheid buiten de bestaande use-cases biedt niet echt meerwaarde.
Natuurlijk mag je een andere mening hebben, maar poneer dat a.u.b. niet als harde regel. Als iemand een goedgekeurde type-A alamat in zijn meterkast voor een omvormer hangt, dan is daar niets mis mee.
Werk jij voor Emat ofzo? Het is niet goedgekeurd. Dat ze het verkopen wil niet zeggen dat je ze in een huis mag gebruiken. Ga mensen nou niet zitten adviseren iets wat niet mag te gebruiken, er wordt al genoeg geprutst door professionals.
https://www.se.com/nl/nl/faqs/FAQ000229426/
#team_UTC+1
Dat deze discussie nog steeds loopt 😇 Deel 1 van de zonnepanelen liggen (Ala @Lardman , bijna onzichtbaar vanaf de straat). Ze zitten nu tijdelijk op een andere groep achter een bestaande aardlek. Tot de Hager binnenkomt 👍🏻Ethirty schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:32:
[...]
Een airbag onder de 90 ook niet?
Werk jij voor Emat ofzo? Het is niet goedgekeurd. Dat ze het verkopen wil niet zeggen dat je ze in een huis mag gebruiken. Ga mensen nou niet zitten adviseren iets wat niet mag te gebruiken, er wordt al genoeg geprutst door professionals.
https://www.se.com/nl/nl/faqs/FAQ000229426/
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Wat zijn de levertijden/installatietijden tegenwoordig? Eind februari 2023 krijgen wij ons nieuwbouwwoning opgeleverd en ik wil er eigenlijk vanaf dag 1 al extra panelen op laten installeren. Nu al offertes opvragen of is dat nog niet nodig?
EU DNS: 86.54.11.100
Stap 1 is zorgen dat je geen last hebt van schaampanelen zodat je het in 1 keer goed kan doen.c-nan schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:55:
Wat zijn de levertijden/installatietijden tegenwoordig? Eind februari 2023 krijgen wij ons nieuwbouwwoning opgeleverd en ik wil er eigenlijk vanaf dag 1 al extra panelen op laten installeren. Nu al offertes opvragen of is dat nog niet nodig?
Daarnaast zou ik zeker al zoveel mogelijk voorbereiden/uitzoeken zodat je zsm na oplevering ook echt kunt leggen. Gezien de huidige leverproblemen en gebrek aan personeel is nu al uitzoeken dus aan te raden. Dat hangt uiteraard wel op hoe goed je nu al weet wat de afmetingen worden en in hoeverre je last hebt van pijpjes etc.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Op betonbanden inderdaad. Je ziet het niet goed op de foto maar hij ligt op 2,5% helling ongeveer voor wat afwatering.
Voor mijn huis en dakkapel wilde ik al een goede schoonmaakset. Dus nu ook met aparte borstel voor de panelen.
En op verzoek van vrouwlief 😂 Reminder 4x per jaar in de agenda om ze even netjes schoon te maken 😜
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Schaampanelen komen er gewoon op. 9 stuks, onbekend hoeveel Wp. Maar deze panelen komen op de achterkant van de woning (Zuid Oost). Wij hebben een hoekwoning, de dak aan de zijkant (Zuid West) is vrij van schaduw/pijpjes. Hier wil ik dus extra panelen op plaatsen.Termy schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:02:
[...]
Stap 1 is zorgen dat je geen last hebt van schaampanelen zodat je het in 1 keer goed kan doen.
Daarnaast zou ik zeker al zoveel mogelijk voorbereiden/uitzoeken zodat je zsm na oplevering ook echt kunt leggen. Gezien de huidige leverproblemen en gebrek aan personeel is nu al uitzoeken dus aan te raden. Dat hangt uiteraard wel op hoe goed je nu al weet wat de afmetingen worden en in hoeverre je last hebt van pijpjes etc.
Het worden dus sowieso 2 aparte systemen.
Zie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vgFtyiAq8g7V2NLTOUE3Mmbe.png?f=user_large)
EU DNS: 86.54.11.100
Heb je elektrotechnische kennis? Lees dan deze artikelen eens over de spanningsafhankjelijke aardlekschakelaars.Ethirty schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:54:
[...]
Pas onder de 50V wordt gezien als veilig, dus ja. Het is niet voor niks dat de A-merken deze modellen niet voeren. Maar ik heb duidelijk niet de skillset op je te overtuigen en dit is ook niet het topic daarvoor.
Spanningsafhankelijke aardlekschakelaars
Dit topic uit 2020 ? Details nieuwe salderingsregeling bekendybos schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:33:
[...]
Ik mis een link naar een saldeertopic dus reageer hier nog even.
Wat jij stelt lijkt me sterk. Want hoe weet een energieleverancier hoeveel je daadwerkelijk opwektMoet je dan een bruto productiemeter gaan plaatsen
Of bedoel je eigenlijk 10.000 terugleveren -> 50% / 5000 salderen, dat is wel meetbaar voor de energieleverancier
Daar was eerder precies dezelfde discussie over de interpretatie van de tekst en het rekenmodel
Weet iemand of het klopt dat een omnik 4k-TL maximaal 2000 watt (2200 piek) kan verwerken per kanaal?
Eigenlijk een 2k-TL 2x.
Het valt me op dat 8x 345wp jinko op 2195 watt blijft steken. En had toevalig een chint 3000 te leen en die haalt er 2475 uit op een mooie dag als deze.
Ik heb een scherm afbeelding toegevoegd van de productie op een mooie dag. Ligging is West 285
Eigenlijk een 2k-TL 2x.
Het valt me op dat 8x 345wp jinko op 2195 watt blijft steken. En had toevalig een chint 3000 te leen en die haalt er 2475 uit op een mooie dag als deze.
Ik heb een scherm afbeelding toegevoegd van de productie op een mooie dag. Ligging is West 285
[ Voor 12% gewijzigd door Chris96 op 12-06-2022 15:36 ]
Dit kwam inderdaad regelmatig voorbij op het Omink forum. Bij meer dan 2k1W (of 1k6 bij de 3kW versie) gingen de omvormers 'kantelen'.Chris96 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:34:
Weet iemand of het klopt dat een omnik 4k-TL maximaal 2000 watt (2200 piek) kan verwerken per kanaal?
Eigenlijk een 2k-TL 2x.
De oplossing was dan om beide ingangen parallel te gebruiken. (beetje lastig als je al 2 verschillende strings gebruikt)
[ Voor 0% gewijzigd door LooneyTunes op 12-06-2022 17:28 . Reden: typo's ]
Momenteel gebruik ik 1 ingang niet.LooneyTunes schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:39:
[...]
Dit kwam inderdaad regelmatig voorbij op het Omink forum. Bij meer dan 2k1W (of 1k6 bij de 3kW versie) gingen de omvormers 'kantelen'.
De oplossing was dan om beide ingangen parallel te gebruiken. (beetje lastig als je al 2 verschillende strings gebruikt)
Wat zou parallel aansluiten technisch exact inhouden?
@Chris96
Dat je 1 string parallel op beide 2 ingangen aansluit dmv 2 y-connectoren
https://solarpowersupply....ly-mc4-parallel-y-adapter
Edit: misschien beter de kleurloze variant nemen om verwarring te verkomen
https://kleinezonnepanele...dset-stuks/a-543-10000134
Dat je 1 string parallel op beide 2 ingangen aansluit dmv 2 y-connectoren
https://solarpowersupply....ly-mc4-parallel-y-adapter
Edit: misschien beter de kleurloze variant nemen om verwarring te verkomen
https://kleinezonnepanele...dset-stuks/a-543-10000134
[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2022 19:50 ]
Wat hierboven staat 
Dus de + van de string op beide ingangen en idem met de -.
Dan heb je zo'n soort kabelt-setje nodig. (of wees creatief met losse connectoren en een soldeerbout
)
Dat je de string over de 2 MPPT's verdeeld.Chris96 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:23:
Wat zou parallel aansluiten technisch exact inhouden?
Dus de + van de string op beide ingangen en idem met de -.
Dan heb je zo'n soort kabelt-setje nodig. (of wees creatief met losse connectoren en een soldeerbout
Is er een manier om de Goodwe LAN-box (dus niet de WiFi) te testen? Ik heb het idee dat ik een defecte heb gekregen.
De WiFi stick werkt wel.
De LAN-box geeft geen signaal op de switch, de kabel werkt wel met een ander apparaat.
De WiFi stick werkt wel.
De LAN-box geeft geen signaal op de switch, de kabel werkt wel met een ander apparaat.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@LooneyTunes
Creatief met een soldeerbout bij zonnepanelen en bijbehorende kabels is een no no .
Er zal maar iemand niet doorhebben dat je het waarschijnlijk sarcastisch bedoelde.
Gewoon twee Y stekkers kopen dus.
Creatief met een soldeerbout bij zonnepanelen en bijbehorende kabels is een no no .
Er zal maar iemand niet doorhebben dat je het waarschijnlijk sarcastisch bedoelde.
Gewoon twee Y stekkers kopen dus.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
^^hoezo een no no? Het spul hangt ook nog eens binnen, dus geen gedoe met waterdichtheid enzo. Wel een flinke soldeerbout nemen; een goede verbinding krijg je alleen als solderen secondenwerk is
Of wees creatief met een krimptang, niet eentje van Ali van €9
Al mijn eigen (verleng) kabels op het dak heb ik keurig met een soldeerbout (wel een gas gestookte) bewerkt na het klemmen van de connectoren. (met een punttangetje, geen krimptang, ons ben zuunigLardman schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:08:
@LooneyTunes
En zelf een Y-kabel voor binnen maken is ook geen probleem. (zeker als je dat gewoon op je werkbank(je) doet. Voor buiten is het een ander verhaal i.v.m. waterdichtheid.)
En uiteraard moet je in het donker werken als je aan de kabels gaat werken die vanaf het dak komen en je die niet 'ff' los kan maken.
Ik ben bloedserieus.Er zal maar iemand niet doorhebben dat je het waarschijnlijk sarcastisch bedoelde.
In alle ander gevallen:
Dat dus.Gewoon twee Y stekkers kopen dus.
Onderdeel van mijn legplan is 2 panelen (landscape) op het platte dak van de dakkapel van ons huis.
Ben er zojuist even opgeklommen om een idee te krijgen van dit dakvlak en het e.e.a. op te meten.
Dacht dat er een opstaande rand aan de zijkant zat zodat de panelen + constructie enige bescherming van de wind zou hebben. Maar er zit een soort hoger vlak van 270cm (lengte) bij 220cm (breedte).
De bedachte 2 panelen passen hier zeker op.
Wel maak ik me enige zorgen over de wind die dat zal vangen als de constructie los op dit dak komt te staan. Ik kan achter de pannenrand de panlat zien zitten.
Wil misschien proberen om de constructie middels wat (zelf te fabriceren) beugels hieraan vast te schroeven. Ik ben bang als ik door de bitumen heen ga schroeven dat ik lekkage veroorzaak (al dan niet op lange termijn).
Of zijn er andere mogelijkheden (los van genoeg ballast) om op een plat dak te zorgen voor het vastzetten van de constructie?
Ook zie ik niet echt meer welk montagesysteem nou het best of makkelijkste is voor plat dak? Er zijn er zoveel tegenwoordig...
Ben er zojuist even opgeklommen om een idee te krijgen van dit dakvlak en het e.e.a. op te meten.
Dacht dat er een opstaande rand aan de zijkant zat zodat de panelen + constructie enige bescherming van de wind zou hebben. Maar er zit een soort hoger vlak van 270cm (lengte) bij 220cm (breedte).
Wel maak ik me enige zorgen over de wind die dat zal vangen als de constructie los op dit dak komt te staan. Ik kan achter de pannenrand de panlat zien zitten.
Wil misschien proberen om de constructie middels wat (zelf te fabriceren) beugels hieraan vast te schroeven. Ik ben bang als ik door de bitumen heen ga schroeven dat ik lekkage veroorzaak (al dan niet op lange termijn).
Of zijn er andere mogelijkheden (los van genoeg ballast) om op een plat dak te zorgen voor het vastzetten van de constructie?
Ook zie ik niet echt meer welk montagesysteem nou het best of makkelijkste is voor plat dak? Er zijn er zoveel tegenwoordig...
- Solarstell connect
- Flatfix fusion
- Betonschanzen
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
De foto is erg vertekend. Is het een echt plat dak?Burning_Tyre schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:34:
Onderdeel van mijn legplan is 2 panelen (landscape) op het platte dak van de dakkapel van ons huis.
........
Ook zie ik niet echt meer welk montagesysteem nou het best of makkelijkste is voor plat dak? Er zijn er zoveel tegenwoordig...[Afbeelding]
- Solarstell connect
- Flatfix fusion
- Betonschanzen
Er zijn veel opties maar dat is afhankelijk van de dakconstructie en belastbaarheid. Er zijn veel voorbeelden met kant-en-klare systemen waar gewoon veel ballast op gegooid wordt.
Of eventueel vastzetten op de dakconstructie, vastschroeven met bouten, ankers etc.
Het lijkt erop dat het dak ooit is nageisolleerd met een dikker pakket isolatie zonder dat de boei verhoogd is om de extra dikte af te dekken. Daarom is aan de buitenrand een goot gemaakt door daar geen (extra) isolatie toe te passen.Burning_Tyre schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:34:
Ook zie ik niet echt meer welk montagesysteem nou het best of makkelijkste is voor plat dak? Er zijn er zoveel tegenwoordig...[Afbeelding]
- Solarstell connect
- Flatfix fusion
- Betonschanzen
Griffin2k schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:48:
[...]
De foto is erg vertekend. Is het een echt plat dak?
Er zijn veel opties maar dat is afhankelijk van de dakconstructie en belastbaarheid. Er zijn veel voorbeelden met kant-en-klare systemen waar gewoon veel ballast op gegooid wordt.
Of eventueel vastzetten op de dakconstructie, vastschroeven met bouten, ankers etc.
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Onze malafide zonnepaneel bedrijf wil een goodwe 2500-xs (1mppt) plaatsen voor 6 x 450wp panelen.
4 liggen al op het dak, er komen nog 2 op de schuur (schuin dak). Volgens mij kan deze omvormer niet omdat de hellingshoek anders is dan het platte dak en we eigenlijk 2 mppt moeten hebben ?
https://ibb.co/1Kj7XpG
4 liggen al op het dak, er komen nog 2 op de schuur (schuin dak). Volgens mij kan deze omvormer niet omdat de hellingshoek anders is dan het platte dak en we eigenlijk 2 mppt moeten hebben ?
Ja dat lijkt me ook. Maar slechts 2 panelen aansluiten op een 2e string gaat bij een goodwe omvormer ook niet werken.Signs schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:04:
Onze malafide zonnepaneel bedrijf wil een goodwe 2500-xs (1mppt) plaatsen voor 6 x 450wp panelen.
En die 4 panelen op de 1e string lijkt me ook geen goed idee, qua stringvoltage zit je dan toch veel te laag?
Zover gaat mijn kennis van zonnepanelen nietde Peer schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:09:
[...]
Ja dat lijkt me ook. Maar slechts 2 panelen aansluiten op een 2e string gaat bij een goodwe omvormer ook niet werken.
En die 4 panelen op de 1e string lijkt me ook geen goed idee, qua stringvoltage zit je dan toch veel te laag?
Maar betekent dit dat de omvormer laat inschakelt ?
Zeg maar gewoon niet inschakelt.Signs schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:11:
[...]
Zover gaat mijn kennis van zonnepanelen niet![]()
Maar betekent dit dat de omvormer laat inschakelt ?
Of alle zes met een tigo optimiser en goodwe.
Of alle panelen een micro omvormer, andere opties zijn onmogelijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik draai nu tijdelijk 4 panelen op 1 MPPT. Betreft een Solis invoer met 2 MPPT's. Werkt prima deze dagen.de Peer schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:09:
[...]
Ja dat lijkt me ook. Maar slechts 2 panelen aansluiten op een 2e string gaat bij een goodwe omvormer ook niet werken.
En een verschillende hellingshoek, dan trekken alle panelen de laagste hellingshoek om wellicht compenseert het elkaar een beetje. Niet ideaal maar zou kunnen.
[ Voor 15% gewijzigd door Griffin2k op 13-06-2022 17:19 ]
das toch net een ander verhaal dan een Goodwe. Nominaal voltage bij Goodwe is 360V en bij Solis 200V dacht ik. En tijdelijk (in zomer) is ook een ander verhaal dan permanent.Griffin2k schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:17:
[...]
Ik draai nu tijdelijk 4 panelen op 1 MPPT. Betreft een Solis invoer met 2 MPPT's. Werkt prima deze dagen.
Dus als PV-legger kun je dat niet maken, vind ik.
Zeker niet ideaal, dus Dus als PV-legger kun je dat niet maken, vind ik.En een verschillende hellingshoek, dan trekken alle panelen de laagste hellingshoek om wellicht compenseert het elkaar een beetje. Niet ideaal maar zou kunnen.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 13-06-2022 17:21 ]
Zeker niet ideaal!de Peer schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:21:
[...]
Dus als PV-legger kun je dat niet maken, vind ik.
[...]
Lang leven het zelf leggen dan maar 😂 Maar ik ga niet zover het dak op 😇
Ik weet niet zeker of dit hier thuis hoort maar vond het ongepast om er een nieuw topic over te starten.
Afgelopen week zijn er 8x365=2920 zonnepanelen bij mij op het dak gelegd. Maar nu is mij een jaar opbrengst van 3007kwh ‘beloofd’. Is het überhaupt mogelijk om dit te halen? Als ik het zelf uitreken kom ik op 2920x0.90=2628. De panelen liggen op zuid zonder schaduw. Begrijp ik de formule niet?
Afgelopen week zijn er 8x365=2920 zonnepanelen bij mij op het dak gelegd. Maar nu is mij een jaar opbrengst van 3007kwh ‘beloofd’. Is het überhaupt mogelijk om dit te halen? Als ik het zelf uitreken kom ik op 2920x0.90=2628. De panelen liggen op zuid zonder schaduw. Begrijp ik de formule niet?
[ Voor 18% gewijzigd door toysoldier101 op 13-06-2022 18:16 ]
8x JA Solar JAM60S21-365/MR (2920WP)
Kan makkelijk. Dat is maar 103% van Wp. Ik had afgelopen maand precies een jaar panelen en zat op 112%. En 2021 was nog een ondergemiddeld jaar ook.toysoldier101 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:08:
Ik weet niet zeker of dit hier thuis hoort maar vond het ongepast om er een nieuw topic over te starten.
Uitgaande van 16*trina vertex 400wp panelen op Oost West plat dak.
Set komt met een solis 5k s6 omvormer.
Vragen:
- 1 of 3 fasen? Ik heb 3x25 in de meterkast.
- Wat voor kabel vanaf meterkast naar omvormer? 3x4mm2 of 3x6mm2?
Set komt met een solis 5k s6 omvormer.
Vragen:
- 1 of 3 fasen? Ik heb 3x25 in de meterkast.
- Wat voor kabel vanaf meterkast naar omvormer? 3x4mm2 of 3x6mm2?
Hoe kom je aan die "de formule"? Dit moet je simuleren op basis van je locatie, de liggingshoek,orientatie, temperatuurcoefficient, eigenschappen van de omvormer, bekabeling. alles. Het is een inschatting aan de hoge kant. Maar kan op zich wel.toysoldier101 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:08:
Als ik het zelf uitreken kom ik op 2920x0.90=2628. De panelen liggen op zuid zonder schaduw. Begrijp ik de formule niet?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Hmm, capaciteit van de omvormer is goed. Je hebt idd lijkt me wel een verlies op 1mppt. Misschien maar 1 ivm het opstartvoltage van als je 2 panelen hebt op een eigen string?Signs schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:04:
Even in sunny design simuleren?
Hier heb ik een enphase IQ7A microomvormer over. Bij de woning heb ik nog een plekje voor een extra paneel waarvan de potentiele ligging gunstig is.
Vandaar ben ik op zoek naar een paneel. Zou bijvoorbeeld een JA Solar 395 Wp All Black Mono 108 zonnepaneel een goede keuze zijn?Is dit een verstandige combinatie? Voor zover ik kan beoordelen is deze wel compatibel met de IQ7A.
Vandaar ben ik op zoek naar een paneel. Zou bijvoorbeeld een JA Solar 395 Wp All Black Mono 108 zonnepaneel een goede keuze zijn?Is dit een verstandige combinatie? Voor zover ik kan beoordelen is deze wel compatibel met de IQ7A.
Ik heb onlangs gewerkt met flatfix fusion (oost west) en ben daar erg over te spreken. Doordat het geheel min of meer dicht is kan de wind er niet onder komen. Ik ken Solarstell connect niet goed daar kan ik niet veel over zeggen. Betonschansen lijkt me erg moeilijk dicht te maken.Burning_Tyre schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:34:
- Solarstell connect
- Flatfix fusion
- Betonschanzen
Bij flatfix kun je sowieso erg makkelijk een stoeprandje meer gebruiken. Als je Betonschansen hebt zit je min of meer vast aan het gewicht van de schans.
Ik zou niet gaan schroeven in het dak.
Wat betreft de connectoren, bij mijn laatste set heb ik de Weidmuller PV-stick gebruikt, geen krimptang nodig, klikklak klaar..LooneyTunes schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:16:
[...]
Al mijn eigen (verleng) kabels op het dak heb ik keurig met een soldeerbout (wel een gas gestookte) bewerkt na het klemmen van de connectoren. (met een punttangetje, geen krimptang, ons ben zuunig)
En zelf een Y-kabel voor binnen maken is ook geen probleem. (zeker als je dat gewoon op je werkbank(je) doet. Voor buiten is het een ander verhaal i.v.m. waterdichtheid.)
En uiteraard moet je in het donker werken als je aan de kabels gaat werken die vanaf het dak komen en je die niet 'ff' los kan maken.
[...]
Ik ben bloedserieus.Zeker als je de spullen al hebt liggen (ik heb hier nog een doosje met solar-connectoren liggen en ~5 meter 62 solar kabel).
In alle ander gevallen:
[...]
Dat dus.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Flatfix Oost West?wmeester schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:01:
[...]
Ik heb onlangs gewerkt met flatfix fusion (oost west) en ben daar erg over te spreken. Doordat het geheel min of meer dicht is kan de wind er niet onder komen. Ik ken Solarstell connect niet goed daar kan ik niet veel over zeggen. Betonschansen lijkt me erg moeilijk dicht te maken.
Bij flatfix kun je sowieso erg makkelijk een stoeprandje meer gebruiken. Als je Betonschansen hebt zit je min of meer vast aan het gewicht van de schans.
Ik zou niet gaan schroeven in het dak.
Enig idee van de afmetingen voor twee rijen van 4...dus totaal 16 panelen?
Gaat me meer om de breedtemaat wanneer de delen aan elkaar gekoppeld zijn.
Wat is de breedte van je panelen? Er is net een nieuwe maat gekomen om de 1130+ maten te voorzien.Delchrys schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:30:
[...]
Flatfix Oost West?
Enig idee van de afmetingen voor twee rijen van 4...dus totaal 16 panelen?
Gaat me meer om de breedtemaat wanneer de delen aan elkaar gekoppeld zijn.
1754*1096drboneym schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:32:
[...]
Wat is de breedte van je panelen? Er is net een nieuwe maat gekomen om de 1130+ maten te voorzien.
Zou graag 16 panelen plaatsen op een 473x746cm dak
Mijn panelen zijn 113cm maar het zit redelijk strak op elkaar hoor. Al zouden jouw panelen plat liggen, zit je aan 440 cm. + 3x 10 cm koppelstukken is nog minder dan de max ruimte.Delchrys schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:46:
[...]
1754*1096
4x4 in oostwest moet mijn inziens lukken, oostwest frame is 2360mm, met 210mm afstandhouder nog 10mm erbij dus dat is precies 4730. Er zijn nog wel wat foefjes om dat strakker te krijgen.Delchrys schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:46:
[...]
1754*1096
Ps dit is dus wel met de lange maten
[ Voor 5% gewijzigd door drboneym op 13-06-2022 22:05 ]
Top bedankt voor de reacties.
Ik zit te kijken naar deze set:
https://www.warmtebeheer....ling-compleet-pakket.html
Ik zit te kijken naar deze set:
https://www.warmtebeheer....ling-compleet-pakket.html
Waar komt eigenlijk de "heksenjacht" vandaan op Micro omvormers?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Heksenjacht?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik heb het even opgezocht. De goodwe 2500-xs heeft een opstart voltage van 50 V.de Peer schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:09:
[...]
De specs van de DMEGC DM450M6 zijn:
STC
Pwm 450
Imp 11.01
Vmp 40.91
Isc 11.43
VOC 50.27
Moet ik dan naar Vmp kijken ? Deze is lager dan de 50v van de omvormer. Werkt hij daardoor niet lekker of helemaal niet ?
Klopt, opstartvoltage 50VSigns schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 06:57:
[...]
Ik heb het even opgezocht. De goodwe 2500-xs heeft een opstart voltage van 50 V.
De specs van de DMEGC DM450M6 zijn:
STC
Pwm 450
Imp 11.01
Vmp 40.91
Isc 11.43
VOC 50.27
Moet ik dan naar Vmp kijken ? Deze is lager dan de 50v van de omvormer. Werkt hij daardoor niet lekker of helemaal niet ?
Jij hebt 4 panelen met 41 volt. die mag je dan optellen, dus 160V
Het nominale voltage van je omvormer is (dacht ik) 360 Volt en de max ergens rond de 500.
Je moet proberen echt in de buurt van die 360V te komen en liefst nog ietsje hoger.
160 is echt laag, te laag als je het mij vraagt. Je gaat dan de ondergrens opzoeken en dat gaat problemen geven. Het verschilt ook nog per omvormer hoe ze er mee omgaan, en Goodwe is daar geloof ik minder goed in.
360V is misschien ideaal, maar flink lager is echt geen probleem hoor. Ik heb een 2500-XS rond 200V en een 1000-XS rond 150V en die doen het beiden prima. Wel heeft de 1000-XS een iets lager rendement van 95.5% vs. 97.5% voor de 2500-XS. (95% gemeten met kWh-meter in de meterkast + 0.5% geschatte kabelverliezen. De kWh-meter van de 2500-XS zit in PV-verdeler bij de omvormer)de Peer schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:27:
[...]
Klopt, opstartvoltage 50V
Jij hebt 4 panelen met 41 volt. die mag je dan optellen, dus 160V
Het nominale voltage is (dacht ik) 360 Volt en de max ergens rond de 500.
Je moet proberen echt in de buurt van die 360V te komen en liefst nog ietsje hoger.
160 is echt laag, te laag als je het mij vraagt. Je gaat dan de ondergrens opzoeken en dat gaat problemen geven. Het verschilt ook nog per omvormer hoe ze er mee omgaan, en Goodwe is daar geloof ik minder goed in.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic