Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste
Acties:
  • 600.266 views

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nice. Ander nieuwtje, APsystems heeft nieuwe 2000watt "micro inverters" aangekondigd. Geschikt voor 4 panelen in parallel (De QT2) of 2x2 in serie (de DS3D).
https://emea.apsystems.co...asheet_EN_06_2022_Web.pdf

en

https://emea.apsystems.co...asheet-2022_05_EN_WEB.pdf

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
Gezien de panelen van Max 550 wp is dan 4x2 aansluiten wellicht het beste

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

BarryH schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:53:
Gezien de panelen van Max 550 wp is dan 4x2 aansluiten wellicht het beste
Hoe bedoel je dat?

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-11 20:02
Goedenmiddag. Hier ook een vraag, heb deze na veel spitwerk nog niet voorbij zien komen. Situatie:
  1. Parkje met 8 recreatiewoningen. Schuine pannendaken.
  2. Iedere woning heeft een eigen groepenkast met meerdere groepen.
  3. Echter elke woning heeft ondergrondse bekabeling naar de ene recreatiewoning waar de centrale aansluiting zich bevindt
  4. Deze aansluiting is 3 x 25A
  5. Het plan is om de installateur te vragen in elke woning een extra groep van 16A te laten plaatsen met slechts 1 geaard stopcontact
  6. In elke woning wil ik dan 4 x 400Wp aan panelen installeren, met een EVT1200 micro omvormer
  7. Volgens de berekeningen blijf ik met 8 x 1600Wp altijd onder het maximum, ook omdat de huisjes een mix van orientaties hebben voor de panelen: een deel Oost, een deel West, een deel ZuidOost en een deel ZuidWest
Wat zie ik hierin over het hoofd? Heb zelf thuis het hele dak volliggen, maar gaat in deze even over de situatie met 8 woningen...

Dank!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
Bij 70procent omvormer vermogen van paneelvermogen mis je nauwelijks opbrengst.
De qt2 is 500 watt per mppt.
500/0,7=700 wp.
Dus op elk kanaal 2 panelen parallel
Bv 350-400wp per paneel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-11 15:27
2 vragen over de no-go zone:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKWcB1eiKvtfkLIUIpoxrFqo-i4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WmI1ACWbGCogrSLoBAfdjvhE.png?f=fotoalbum_large

1. Moet ik rekenen vanaf de buitenste rand (donkerblauw dus lichtblauw is de no-go zone), of vanaf de binnenste (donkergroen dus lichtgroen is no-go zone)?

2. Wat voor invloed heeft de diepte hier op de no-go zone? Het dak ligt 14cm diep.

Ik kan hier geen duidelijke antwoorden op vinden :?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ribruijn een 6A groep voldoet (maar 16 mag ook). Niet afmonteren op een stopcontact, maar gewoon aan een werkschakelaar of lasdop.
De omvormer heeft immers geen (gewone) stekker en hoort vast gemonteerd te zijn.
Let ook op de verdeling over de fasen!

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51

de Peer

under peer review

infernix schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:12:

[Afbeelding]

1. Moet ik rekenen vanaf de buitenste rand (donkerblauw dus lichtblauw is de no-go zone), of vanaf de binnenste (donkergroen dus lichtgroen is no-go zone)?

2. Wat voor invloed heeft de diepte hier op de no-go zone? Het dak ligt 14cm diep.

Het is ook allemaal niet zo zwart wit.
Diepte heeft volgens mij een positief effect, wat betreft windbelasting. Echter bedenk dat je panelen niet zo diep komen te liggen doordat je constructie met eventueel voetjes/rubber matjes ook hoogte heeft.

Wat bedoel je eigenlijk met no-go? gaat dat om windbelasting of vergunningsplicht? De vuistregel om vergunningsvrij te zijn is dat de hoogte van je panelen/bouwwerk niet hoger mag zijn dan de afstand tot de rand. Met andere woorden als je er onder staat en schuin (45 graden) omhoog kijkt, zou je het bouwwerk net niet moeten zien. Als je je daar aan houdt zul je qua windbelasting ook wel goed zitten.
Vergunningsplicht kan per gemeente verschillen volgens mij en geldt dacht ik niet voor achterkant van woning.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 07-06-2022 14:28 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:23

twain4me

infernix schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:12:

[Afbeelding]

Dakrand dus waar de dakrtim normaal zit (donkerblauw dus) en de hoogte wordt hiervanaf ook gemeten.
het is dan dus H -14cm ≤ L
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKreKTwufxV6xzPM-IOEN0uwngg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YMldfb9LjPDUHHwC2FcJmSyA.jpg?f=user_large

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-11 20:02
Proton_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:17:
@Ribruijn een 6A groep voldoet (maar 16 mag ook). Niet afmonteren op een stopcontact, maar gewoon aan een werkschakelaar of lasdop.
De omvormer heeft immers geen (gewone) stekker en hoort vast gemonteerd te zijn.
Let ook op de verdeling over de fasen!
Yes, ik moet nog even naar de details gluren, maar verwacht dat de verdeling van de 3 fasen naar de huisjes al 3-3-2 is. En een Micro omvormer komt met een stekker, vandaar (althans diegenen bij mij thuis...)

Dank!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nieuwe omvormers met een stekker zou je sinds 2014 niet meer moeten zien.
En vergeet de logging niet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Proton_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:42:
Nieuwe omvormers met een stekker zou je sinds 2014 niet meer moeten zien.
En vergeet de logging niet :)
Het is wel een kromme regel, aangezien een APSystems gewoon met een stekker (alleen geen eurostekker) vast zit onderling, en ook de gewone stringomvormers zitten met een (VACONN) stekker vast aan het stroomnet.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Ep Woody stekkers zijn prima conform, zolang je ze maar niet in een gewoon stopcontact kan doen. Over de redenen mag je een mening hebben.

Hoedanook, een PV groep afmonteren op een stopcontact is niet handig.

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 07-06-2022 15:00 ]

• infernix
twain4me schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:34:
[...]
Dakrand dus waar de dakrtim normaal zit (donkerblauw dus) en de hoogte wordt hiervanaf ook gemeten.
het is dan dus H -14cm ≤ L
Bedoel je dan dat de no-go 14cm korter is? Dus H=10m, B=9.44m, L=5.65m > no-go = 0.08 * 9.44 = 75cm - 14cm = 61cm?

Of dat de H=10m-14cm=9.86, B=9.44m, L=5.65m > no-go = 0.08 * 9.44 = 75cm?

Overigens zie ik dat niet terug in offertes. Daar lijkt men het niet zo nauw te nemen en zie ik hooguit een 30-40cm, dus de hoogte van de panelen op ~13 graden denk ik dan.

Het gaat mij er maar om dat de boel niet weg waait, ik zit hier als een van de weinigen in de straat met een opbouw van 3.2m waarbij de buren deze nog niet hebben, dus ik vang aardig wat wind.

• Ep Woody
Proton_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:59:
@Ep Woody stekkers zijn prima conform, zolang je ze maar niet in een gewoon stopcontact kan doen. Over de redenen mag je een mening hebben.
Nog los van of je ze in een gewoon stopcontact kan doen, volgens mij moet het meer zijn: De omvormer mag er niet voor zorgen dat de stroom op een willekeurige plek groter wordt dan de ontwerpstroom van de installatie. Dus niet 16A vanaf het stroomnet + 16A vanaf de omvormer waardoor er in totaal 32A gevraagd kan worden. Dat je de aansluiting alsnog met een schuko doet moet daar los van staan, hoewel een andere aansluiting, die minder courant is, uiteraard wel wat slimme eigenaar kan beschermen.

• Ep Woody
infernix schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:02:
[...]

Bedoel je dan dat de no-go 14cm korter is? Dus H=10m, B=9.44m, L=5.65m > no-go = 0.08 * 9.44 = 75cm - 14cm = 61cm?

Overigens zie ik dat niet terug in offertes. Daar lijkt men het niet zo nauw te nemen en zie ik hooguit een 30-40cm, dus de hoogte van de panelen op ~13 graden denk ik dan.

Het gaat mij er maar om dat de boel niet weg waait, ik zit hier als een van de weinigen in de straat met een opbouw van 3.2m waarbij de buren deze nog niet hebben, dus ik vang aardig wat wind.
Volgens mij is het het volgende, correct me if I'm wrong.

De hoogte van de zonnepanelen mag niet hoger zijn dan de afstand tot de dakrand. Oftewel, je plaatst zonnepanelen die 20cm de lucht in gaan, dan mogen die niet dichter bij de dakrand dan 20 cm. Maak je een constructie van 1 meter hoog, dan moet die 1 meter van de dakrand wegblijven. Oftewel een hoek van 45 graden.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:23

twain4me

infernix schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:02:
[...]

daarom zat er een plaatje bij H is de hoogte van de panelen vanaf het dak gemeten L de afstand tot de dakrand vedere nogo's bestaan er niet echt. maar zijn opgelgd door of de leverancier die anders niet willen plaatsen (te moeilijk , te onveilig of whatever) of de producent die heeft dan doorgaans gewoon zijn rekenmodule niet zo ingericht dat deze kan omgaan met de wind bij dak randen.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35
Na al mijn vragen toch ook even een plaatje hoe de west kant is geworden. Was allemaal erg krap en ook even puzzelen met de bedrading. Panelen zitten nog wel een cm of 15 onder de nok. (foto vertekend wat). Bij het lood ongever 2cm vrij en bij de afwatering rechts ongeveer 1cm. En ja het veluxraam gaat ook nog open. ;)
De oostkant worden er ook 6 maar dan tegen elkaar in het midden met horizontale rails.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIgbCjrI51CoIZzrh7wKfweGbYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgMjWLTdnjxm7nheeTdkinK8.jpg?f=fotoalbum_large

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 09:00

Sebazzz

3dp

Dat kan je toch gemakkelijk je panelen zelf wassen :+

Doe dat niet zomaar trouwens - volg de specifieke instructies zoals in de handleiding van je paneel.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Handleiding bij je paneel? Ik heb geen handleiding bij mn panelen gekregen :o

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Ik heb jullie (/ het topic) gevonden :9.
In het "Klussende Tweakers" topic heb ik een zij lijntje uitgegooid over zonnepanelen . Combi-vraag verbouwen garage en voorbereiding zonnepanelen.

Ik kan de dakhelling grotendeels zelf bepalen. Als ik rekening houd met het vergunningsvrij (ver)bouwen mag het tussen de 10 en 55 graden zijn.

De azimut van de garage is ~218 graden (Zo precies mogelijk via SunCalc.org)

Begrijp ik het goed dat ik ~38 graden (Garage azimut 218 minus zuiden azimut 180) afwijk van het zuiden (Afb.TS "Ausrichting") en een dakhelling van 20 - 40 graden kan nemen met een verschil van maar 2% qua instraling?

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:02
Ligt het aan mij, of liggen de Growatt servers eruit?

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Danielson schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:31:
Ligt het aan mij, of liggen de Growatt servers eruit?
Daar lijkt het hier ook op inderdaad. Al werkt die app bij mij sowieso notoir slecht. Bij normaal gebruik krijg ik ook regelmatig request time-outs.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

Termy

valt er nog wat te fragge?

Amtelode schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:27:
Ik heb jullie (/ het topic) gevonden :9.
In het "Klussende Tweakers" topic heb ik een zij lijntje uitgegooid over zonnepanelen . Combi-vraag verbouwen garage en voorbereiding zonnepanelen.

Ik kan de dakhelling grotendeels zelf bepalen. Als ik rekening houd met het vergunningsvrij (ver)bouwen mag het tussen de 10 en 55 graden zijn.

De azimut van de garage is ~218 graden (Zo precies mogelijk via SunCalc.org)

Begrijp ik het goed dat ik ~38 graden (Garage azimut 218 minus zuiden azimut 180) afwijk van het zuiden (Afb.TS "Ausrichting") en een dakhelling van 20 - 40 graden kan nemen met een verschil van maar 2% qua instraling?
Ik kan het niet helemaal uit je post opmaken of je vast zit aan zo'n asymmetrisch dak en hoeveel ruimte je dan leeg moet laten, maar mijn voorkeur zou uit gaan naar 10 graden en dan het hele dak volgooien. Wat kan je dan kwijt?

Met een website als sunnydesignweb kan je dan aardig inschatten wat je nodig hebt en wat het op zou leveren. Of PVGIS of thomasberger.be pvcalc voor nog meer abstractie.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:09
@Amtelode Er zijn nog veel meer parameters om je "rendement" te maximaliseren.
Opbrengst is maximaal bij 36 gr helling. Mogelijk iets meer omdat je zo/zw zit.
Maar als je na salderen tijdperk kijkt, is zoveel mogelijk in de winter beter.
Dus 63-75 graden oid, brengt meer op in de winter en minder in de zomer.
Echter dan kan je geen 3 rijen kwijt of het wordt heel hoog.
Ga je echter platter en je legt ook de no/nw kant vol dan moet je terug naar 15 gr.
Dus dan ga je zoeken hoe je dan 4 of 5 rijen kwijt kan (2 zuid en 2 noord of 3 en 2).
Bij al deze situaties hoort een opbrengst/rendement.
Ik zou cirkels tekenen vanaf de ene en andere kant muur met 1,2,3 rijen panelen en wat montage extra.
Dan die situaties hoeken bepalen en in sunnydesign gooien. Om dan je rendement te zien.
En dan vooral naar de winter opbrengst kijken. Zomerprijzen kunnen nog wel eens laag worden.

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-11 21:24
thesaxofonist schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Ik heb het even voor je ingevoerd. 6kW is ruim voldoende. Komt met name omdat de bijdrage van Noord niet zo piekt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Growatt MOD 6000 heeft helaas een lange levertijd van 2-3 maanden. Ik zou wel direct een 7000 kunnen kopen. Is dit een slecht idee?

3450 WP op Zuiden, 4450WP (6900 @ 65% efficiency) op Noorden. Het lijkt mij eigenlijk te overdimensioneerd, maar mijn installateur vindt het geen probleem.. Doen of niet doen? Dus: of nu een 7000 ophangen of later een 6000 (of zelfs 5000), maar dan 2-3 zomermanden zonder enig opbrengst.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Termy

Termy

ben2513 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:01:
[...]

De Growatt MOD 6000 heeft helaas een lange levertijd van 2-3 maanden. Ik zou wel direct een 7000 kunnen kopen. Is dit een slecht idee?

3450 WP op Zuiden, 4450WP op Noorden. Het lijkt mij eigenlijk te overdimensioneerd, maar mijn installateur vindt het geen probleem.. Doen of niet doen? Dus: of nu een 7000 ophangen of later een 6000 (of zelfs 5000), maar dan 2-3 zomermanden zonder enig opbrengst.
Met genoeg opwek en de juiste energieleverancier (afnemer :P) lijkt het me sterk dat je dat verschil niet makkelijk terugverdient, maar dat is dus even een kwestie van rekenen.

@Dapdodo @Amtelode
Op zich een goed idee, maar het betreft een garage van max 5 m hoog. Vangt dat überhaupt wel zon in de winter in de middag? Je zou natuurlijk ook, gezien je asymmetrische dak kunnen gaan voor kort steil op zuid en lang plat noord, maar eerlijk gezegd vermoed ik dat optimaliseren voor de slechtste maand je bijzonder weinig oplevert tov wat je verliest in alle andere maanden. Bedenk ook dat het gros van de winter geen directe instraling zal zijn (bewolking) en je dus meer profijt hebt van meer platte panelen dan een paar steile.

Daar komt bij dat plat dak ook prima spreidt over de dag wat voor post-salderen net zo nuttig is als winteropwek.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ben2513
Termy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Met genoeg opwek en de juiste energieleverancier (afnemer :P) lijkt het me sterk dat je dat verschil niet makkelijk terugverdient, maar dat is dus even een kwestie van rekenen.
Het gaat mij om de vraag van overdimensionering.. op minder zonnige dagen, werkt de omvormer dan wel? De genoemde wattpieken zijn met 95% efficiency op zuiden en 65% op noorden.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ben2513 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:01:
[...]

3450 WP op Zuiden, 4450WP op Noorden. Het lijkt mij eigenlijk te overdimensioneerd, maar mijn installateur vindt het geen probleem.. Doen of niet doen? Dus: of nu een 7000 ophangen of later een 6000 (of zelfs 5000), maar dan 2-3 zomermanden zonder enig opbrengst.
Maakt geen verschil die omvormers, hebben bij dezelfde specificaties en starten beiden bij dezelfde spanning op, dus snel bestellen en genieten van de opwekking
Bij mijn dochter hang een 6 kW omvormer op 4500Wp panelen, werkt perfect.

[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 08-06-2022 13:41 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
Gisteren zijn bij mij thuis zonnepanelen op het dak geplaatst. 11 stuks, met Enphase-omvormers. Nu heb ik begrepen dat de connectie van de Q-kabel onder de zonnepanelen naar de YMVK-kabel is gedaan met een ABB lasdoos. Deze is dus gewoon 'dichtgeklikt' en er is geen gebruikgemaakt van hars.

Ik was in de veronderstelling dat je hiervoor eigenlijk altijd hars wil/moet gebruiken. Klopt dat en moet ik dat alsnog aan de installateur verzoeken, of is de huidige situatie ook acceptabel?

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

SyS_ErroR schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:27:
Gisteren zijn bij mij thuis zonnepanelen op het dak geplaatst. 11 stuks, met Enphase-omvormers. Nu heb ik begrepen dat de connectie van de Q-kabel onder de zonnepanelen naar de YMVK-kabel is gedaan met een ABB lasdoos. Deze is dus gewoon 'dichtgeklikt' en er is geen gebruikgemaakt van hars.

Ik was in de veronderstelling dat je hiervoor eigenlijk altijd hars wil/moet gebruiken. Klopt dat en moet ik dat alsnog aan de installateur verzoeken, of is de huidige situatie ook acceptabel?
Is niet nodig, hars is voor onder de grond. Zolang er juiste aansluitingen zijn gebruikt zou dit gewoon waterdicht moeten zijn.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 09:00

Sebazzz

3dp

Ik heb mijn installatie aangemeld op Energieleveren.nl. Dat doe je per omvormer toch, of doe je dat per dakdeel? Ik heb namelijk een 7030Wp installatie - maar het verhaal is wel dat dit in verhouding 8/11 is verdeeld op het dak: het ene deel van het dag is de ene string actief, het andere deel van de dag de rest.

Inmiddels probeert de netbeheerder ook de slimme meter aan te moedigen:
Vraag een slimme meter aan
U bent bijna klaar voor de toekomst! U heeft alleen nog een geschikte (slimme) electriciteits- en gasmeter nodig.
Deze registreert niet alleen uw energieverbruik, maar ook hoeveel u teruglevert. U maakt een afspraak voor het
plaatsen van de slimme meter op https://www.stedin.net/slimme-meter/aanvragen. Op onze website vindt u meer
informatie over de slimme meter.
Als ik op de site van mijn energiemaatschappij Eneco echter kijk, lijkt een slimme meter geen voorwaarde voor salderen te zijn. Klopt dat nog steeds?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sebazzz schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:01:
Ik heb mijn installatie aangemeld op Energieleveren.nl. Dat doe je per omvormer toch, of doe je dat per dakdeel?
Het gaat om belasting van het net, dus het gaat om het maximale vermogen van je systeem (dat is dus je omvormer, of al je micro's opgeteld).
Als ik op de site van mijn energiemaatschappij Eneco echter kijk, lijkt een slimme meter geen voorwaarde voor salderen te zijn. Klopt dat nog steeds?
Ja. Al gaat het wel verplicht worden als salderen afgeschaft wordt verwacht ik met grote zekerheid. Dus ik zou het gewoon (laten) omzetten naar een digitale disconnected meter als privacy je 'angst' is.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:09
Termy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:38:
[...]

@Dapdodo @Amtelode
Op zich een goed idee, maar het betreft een garage van max 5 m hoog. Vangt dat überhaupt wel zon in de winter in de middag? Je zou natuurlijk ook, gezien je asymmetrische dak kunnen gaan voor kort steil op zuid en lang plat noord, maar eerlijk gezegd vermoed ik dat optimaliseren voor de slechtste maand je bijzonder weinig oplevert tov wat je verliest in alle andere maanden. Bedenk ook dat het gros van de winter geen directe instraling zal zijn (bewolking) en je dus meer profijt hebt van meer platte panelen dan een paar steile.

Daar komt bij dat plat dak ook prima spreidt over de dag wat voor post-salderen net zo nuttig is als winteropwek.
Helaas is de regering je slechtste partner om mee te dealen en mijn glazen bol is kapot. Maar ging mij erom dat er meerdere opties zijn.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
Sebazzz schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:01:
Ik heb mijn installatie aangemeld op Energieleveren.nl. Dat doe je per omvormer toch, of doe je dat per dakdeel? Ik heb namelijk een 7030Wp installatie - maar het verhaal is wel dat dit in verhouding 8/11 is verdeeld op het dak: het ene deel van het dag is de ene string actief, het andere deel van de dag de rest.
Het gaat alleen om het max vermogen. Dus als je omvormer verandert of er eentje bijkomt moet je dat weer melden. Hoe het verdeeld is maakt ze daarbij niet uit.
Inmiddels probeert de netbeheerder ook de slimme meter aan te moedigen:

[...]

Yup, dat ding kun je gewoon weigeren. Tegen de tijd dat ie verplicht wordt komt er wel een nieuwe aanbieding om hem te vervangen. Ik heb hier nog de oude hangen zolang dat kan. Ik zie nu al de energiemaatschappijen klooien met het salderen. Dus zolang het kan houd ik het bij mijn oude analoge zodat ik precies weet wanneer ze de standen krijgen.
En die digitale disconnected zoals hierboven genoemd zijn ook onbetrouwbare dingen. Ik heb al een paar collega's die een jaarafrekening kregen met de juiste meterstanden zonder dat ze die ooit hadden doorgegeven. Oftewel dat disconnected is wat minder disconnected dan ze zeggen. Zeker omdat ik al gevallen ken waarbij ze dat van afstand aan/uit kunnen zetten. En dat vind ik erg knap bij een meter die disconnected is :+

[removed]

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:17
Vandaag aan de klus gegaan en de nieuwe aardlekautomaat in de meterkast gezet. Voor het gemak, zekerheid en onderhoud lekker in de uithoek van de kast geplaatst.

Ik twijfel eerlijk gezegd of ik nog voor de netheid een sticker moet plaatsen. Is daar iets voor te zeggen?

Overigens heb ik wel een complete lay-out met wat op welke groep zit. Maar die hangt aan de deur, niet direct aan de meterkast.

Iemand een voorbeeld van zijn/haar kast met een pv-sticker?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kxjU_f6wG4R24X84RBugaYqUmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXdrhCuMtRopeysCYTneYWCc.jpg?f=fotoalbum_large

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Griffin2k schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:43:
Iemand een voorbeeld van zijn/haar kast met een pv-sticker?[Afbeelding]
Google naar een plaatje, uitprinten en dubbelzijdig tape?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcA_APcwwKaLWHs06vks_WDjdgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0xYbJmYGCkfYZnGWrgIfmnp.jpg?f=fotoalbum_large

Links is een sticker van de installatie door een bedrijf en rechts is/wordt DIY met geprinte plaatjes.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Griffin2k
kiddyl schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:51:
[...]

Google naar een plaatje, uitprinten en dubbelzijdig tape?

Links is een sticker van de installatie door een bedrijf en rechts is/wordt DIY met geprinte plaatjes.
Zo simpel kan het zijn! Dank!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:37
Vandaag aan de klus gegaan en de nieuwe aardlekautomaat in de meterkast gezet.
(...)
[Afbeelding]
Ietwat offtopic geleuter, maar ik vind het toch een beetje jammer... Een mooie dubbele Hager Vision kast met goed materiaal erin (behalve dan die kookgroep), en dan zo'n EMAT automaatje erbij. Hij zit inderdaad lekker ver weg, alsof hij niet mag meedoen met de echte jongens. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• Griffin2k
dreamscape schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:13:
[...]

Ietwat offtopic geleuter...... Hij zit inderdaad lekker ver weg, alsof hij niet mag meedoen met de echte jongens. ;)
I couldn't agree more! De alamat komt simpelweg bij de oude buurman uit zijn kast 😂 Mijn meterkast is door de vorige eigenaar geplaatst vlak voor zijn vertrek. Dus ja... een bijpassende Hager gaat zeker nog komen! Maar dat komt later want als je de indeling van de complete kast binnenin bekijkt... Die bespaar ik je qua aansluitingen 😂

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Vandaag aan de klus gegaan en de nieuwe aardlekautomaat in de meterkast gezet. Voor het gemak, zekerheid en onderhoud lekker in de uithoek van de kast geplaatst.

Ik twijfel eerlijk gezegd of ik nog voor de netheid een sticker moet plaatsen. Is daar iets voor te zeggen?

Overigens heb ik wel een complete lay-out met wat op welke groep zit. Maar die hangt aan de deur, niet direct aan de meterkast.

Laat dan ook die kookgroep weghalen want dat mag niet in een 3x25a kast, moet een 3-fase automaat zijn achter een 3-fase aardlek of een 3-fase alamat plaatsen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Griffin2k
klump4u schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:52:
[...]
Laat dan ook die kookgroep weghalen want dat mag niet in een 3x25a kast, moet een 3-fase automaat zijn achter een 3-fase aardlek of een 3-fase alamat plaatsen.
Het is een 3-fase voorbereide kast, nu nog 1-fase.
Vandaar de kookgroep!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

klump4u schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:52:
[...]

Mág het niet of vinden we hier dat het niet hoort? 8)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• klump4u
  • Niet online

klump4u

leejoow schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:47:
[...]

Mág het niet of vinden we hier dat het niet hoort? 8)
Officieel mag het niet want die kookgroep trekt dan maximaal 32a en dat is ver boven de 25a van de hoofdzekering van de betreffende fase. 8) 8)

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:01

Ethirty

Who...me?

Is dat werkelijk een aardlek automaat? Want kans is >90% dat dit een spanningsafhankelijke alamat is dan - en dat is niet veilig én niet toegestaan.

Er zijn maar 1 of 2 leveranciers die een 1-eenheid brede leveren van het juiste type, en B-merk Emat hoort daar zeker niet bij.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:38
Misschien een domme vraag, maar ik vind niet direct het antwoord:
Als ik een 3 fase omvormer heb, maar het gewone huishouden is maar aangesloten op 1 fase, kan ik dan met die huishoudtoestellen maar 1/3e zelf verbruiken en wordt de overige 2/3 geinjecteerd? Of kan je toch het volledige vermogen aanspreken?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:06
Broodro0ster schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:14:
Als ik een 3 fase omvormer heb, maar het gewone huishouden is maar aangesloten op 1 fase, kan ik dan met die huishoudtoestellen maar 1/3e zelf verbruiken en wordt de overige 2/3 geinjecteerd? Of kan je toch het volledige vermogen aanspreken?
als je huishouden een 1 fase aansluiting heeft, zal je 3-fase omvormer niet werken.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:42
Broodro0ster schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:14:
Technisch gezien het eerste, maar functioneel gezien het tweede. Als je b.v. 3×1 kW opwekt en via 1 fase 3 kW verbruikt, dan loopt er door die ene fase 2 kW je huis in en door die andere twee fasen elk 1 kW je huis uit. De meter laat dan als het goed is 0 W verbruik zien.

Edit: vanzelfsprekend onder de aanname dat je een 3 fase aansluiting hebt (maar alle verbruikers aangesloten op 1 fase).

[ Voor 8% gewijzigd door Martin7182 op 09-06-2022 12:30 ]

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-11 21:40
Sinds een weekje liggen hier zonnepanelen op twee daken en ben nu al verslingerd aan het kijken naar de opbrengst. Zal ongetwijfeld een minder grote hobby zijn als ze er een paar jaar liggen, maar vooralsnog vermaak ik me er prima mee ;-)

Situatie:
- plat dak op huis: 10x 410Wp
- Schuur: 4x 410Wp (er komt nog een 5e, maar die was gesneuveld tijdens de installatie
- omvormer GoodWe 6K-DT

Nu heb ik 2 vraagjes:

1: Op dit moment dus 14x410Wp = 5740Wp liggen. Wat mag ik dan op een dag als vandaag als de zon schijnt aan opwekking verwachten? Dus niet getotaliseerd, maar piek-momentopname. Wat scoren jullie nu qua Kwh als percentage van theoretische Wp bijv...

2: Het lukt mij niet om op het dashboard van de GoodWe te zien wat de opwekking per MPPT is. Gewoon uit nieuwsgierigheid zodat ik kan zien wat de verhouding is tussen 10 op dak en 5 op schuur en of het straks verschil maakt als de nog na te leveren Tigo's zijn aangebracht (er komt af en toe wat schaduw op het dak).
Iemand een suggestie?

[ Voor 3% gewijzigd door mikekiwi op 09-06-2022 12:56 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

mikekiwi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:54:

1: Op dit moment dus 14x410Wp = 5740Wp liggen. Wat mag ik dan op een dag als vandaag als de zon schijnt aan opwekking verwachten? Dus niet getotaliseerd, maar piek-momentopname. Wat scoren jullie nu qua Kwh als percentage van theoretische Wp bijv...
Zie topic warning (rode box hieronder). Hier is een speciaal opbrengst topic voor. Het hangt uiteraard af van de hoek waaronder ze liggen.
2: Het lukt mij niet om op het dashboard van de GoodWe te zien wat de opwekking per MPPT is. Gewoon uit nieuwsgierigheid zodat ik kan zien wat de verhouding is tussen 10 op dak en 5 op schuur en of het straks verschil maakt als de nog na te leveren Tigo's zijn aangebracht (er komt af en toe wat schaduw op het dak).
Iemand een suggestie?
Je kunt in het dashboard toch op je omvormer klikken en dan ik meen 'curve' en dan in het dropdown menu kun je de MPPT selecteren, en dan zie je opbrengst per string.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

de Peer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:00:

[...]

Je kunt in het dashboard toch op je omvormer klikken en dan ik meen 'curve' en dan in het dropdown menu kun je de MPPT selecteren, en dan zie je opbrengst per string.
Op omvormer klikken, omlaag scrollen en daar zie je de gegevens per MPPT (DV voltage/current1 & DV voltage/current2)

iStockphoto

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
mikekiwi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:54:
[...]

[...]
Deze is wel handig om te berekenen wat er theoretisch mogelijk is: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Als je hem hebt ingevuld staan de parameters in de URL, ik heb hem opgeslagen in m'n favorieten zodat ik makkelijk even kan kijken.

En als je gek bent op data zou ik de omvormer lokaal uitlezen: GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi) Als je een beetje handig bent dan kun je de data opslaan en in Grafana tonen bijv., dan heb je echt leuke grafiekjes.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 09-06-2022 13:17 ]

• mikekiwi

Zie topic warning (rode box hieronder). Hier is een speciaal opbrengst topic voor. Het hangt uiteraard af van de hoek waaronder ze liggen.
Oepsie, ik ga het daar melden/vragen
BlizzarD schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Op omvormer klikken, omlaag scrollen en daar zie je de gegevens per MPPT (DV voltage/current1 & DV voltage/current2)
Via de curves zie ik idd een aantal regeltjes met info per MPPT, maar niet wat er op dat moment aan watt wordt opgewekt.

Ik had gehoopt in onderstaand tabelletje het uitgesplitst naar MPPT te kunnen zien. Je ziet nu totaal 3.651Kw, maar ik kan de onderlinge verhouding niet zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVOsVlgcEbwQ-B6vOqWjV0eWen8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SOqwXxFvjQbdGMBfapK5L1VU.png?f=fotoalbum_large

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:38
borft schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:26:
[...]

als je huishouden een 1 fase aansluiting heeft, zal je 3-fase omvormer niet werken.
Het huis beschikt wel over een 3 fase aansluiting, maar de stopcontacten hangen aan 1 fase.
Martin7182 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Technisch gezien het eerste, maar functioneel gezien het tweede. Als je b.v. 3×1 kW opwekt en via 1 fase 3 kW verbruikt, dan loopt er door die ene fase 2 kW je huis in en door die andere twee fasen elk 1 kW je huis uit. De meter laat dan als het goed is 0 W verbruik zien.

Edit: vanzelfsprekend onder de aanname dat je een 3 fase aansluiting hebt (maar alle verbruikers aangesloten op 1 fase).
Bedankt. Hopelijk is dat ook het geval met een digitale meter in België. Want voor injectie krijgen we een veel lager tarief dan voor afname. Dit om een verhoogd zelfverbruik te stimuleren.

EDIT: nog dit artikel gevonden wat Martin zijn uitleg bevestigd. Misschien interessant voor andere Belgen met dezelfde vraag: https://www.livios.be/nl/...zelf%20verbruikt%20worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Broodro0ster op 09-06-2022 13:23 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• de Peer

de Peer

under peer review

mikekiwi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:13:
[...]

[...]

[...]

Via de curves zie ik idd een aantal regeltjes met info per MPPT, maar niet wat er op dat moment aan watt wordt opgewekt.

Ik had gehoopt in onderstaand tabelletje het uitgesplitst naar MPPT te kunnen zien. Je ziet nu totaal 3.651Kw, maar ik kan de onderlinge verhouding niet zien

[Afbeelding]
curve = grafiek. Zie je geen grafiek? naar onder scrollen?

• borft
mikekiwi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:13:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]
er staat toch per tracker een spanning en stroom? als je die met elkaar vermenigvuldigt heb je het vermogen per tracker (DC kant).

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoe nauwkeurig is de weergave van het voltage in een omvormer en in de "slimme meter"?
De slimme meter zegt 235V, de omvormer 239V, dat zou 4V spanningsverlies betekenen in ~24 meter 4mm2 kabel?
(Netspanning schommelt wat, maar er zit steeds ongeveer 4V tussen.)

Omvormer is een Solis GR1P3.6K welke op vol vermogen genereert nu.

• mikekiwi
Zeker, door op het knopje curve te klikken (zie onder)

Maar daar heb ik dus een totaal vermogen in Watt, maar per MPPT geen curves met W. Het kan uiteraard ook zijn dat ik het gewoon niet snap en naar de verkeerde dingen zit te kijken.

Dit zijn de opties:

Vermogen
V MPPT 2
I MPPT 1
I MPPT 2
Ua
ub
Uc
I AC 1
I AC 2
I AC 3
F AC 1
F AC 2
F AC 3
V MPPT 1
Werk modus
Temperatuur
H Total
RSSI

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmxcCpgM-eK08IQOBpDka0GLj1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DpPV8Iz9knxp9JTab8W3LVZH.png?f=fotoalbum_large

• mikekiwi
borft schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:26:
[...]

er staat toch per tracker een spanning en stroom? als je die met elkaar vermenigvuldigt heb je het vermogen per tracker (DC kant).
Dat bedoel ik, ik snap er niets van weet nu hoe ik het wel moet interpreteren... Heb dudielijk nog wat te leren :-)

• borft
mikekiwi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:27:
[...]
Dat bedoel ik, ik snap er niets van weet nu hoe ik het wel moet interpreteren... Heb dudielijk nog wat te leren :-)
Right, je wil graag het vermogen per tracker weten. Dat bereken je door spanning (V) en stroom (A) te vermenigvuldigen. Dat levert je het vermogen (W) op. Deze 2 opgeteld is het totale vermogen dat op dat moment je omvormer in gaat. AC power (W) is het vermogen dat eruit gaat (naar het net). Het verschil is wat je verliest in de omvormer.

Als je het vermogen van een van de trackers plot over een dag, kan je de opgewekte energie (kWh) berekenen door het oppervlak onder de grafiek te berekenen.

[ Voor 30% gewijzigd door borft op 09-06-2022 13:32 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

mikekiwi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:26:
Zeker, door op het knopje curve te klikken (zie onder)

Maar daar heb ik dus een totaal vermogen in Watt, maar per MPPT geen curves met W. Het kan uiteraard ook zijn dat ik het gewoon niet snap en naar de verkeerde dingen zit te kijken.

Dit zijn de opties:

Vermogen
V MPPT 2
I MPPT 1
I MPPT 2
Ua
ub
Uc
I AC 1
I AC 2
I AC 3
F AC 1
F AC 2
F AC 3
V MPPT 1
Werk modus
Temperatuur
H Total
RSSI

[Afbeelding]
Ah nu snap ik je.
Je hebt gelijk. zowel het vermogen per string als de opbrengst per dag per string worden niet standaard weergegeven en kun je alleen zelf berekenen, wat nogal onhandig is.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ah my bad, dacht dat het om de app ging.

Ik vermoed dat hij dit vermogen in het dashboard wil zien, maar volgens mij kan dat nergens (alleen totaal vermogen van de 2 strings gecombineerd); zowel in het dashboard als in de app niet.

iStockphoto

• mikekiwi
borft schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Right, je wil graag het vermogen per tracker weten. Dat bereken je door spanning (V) en stroom (A) te vermenigvuldigen. Dat levert je het vermogen (W) op.
Duidelijk. Maar dan kan ik concluderen dat 4 panelen schuur op MPTT 1 het vele malen slechter doen dan de 10 op het dak op MPTT2. Toch?

• de Peer

de Peer

under peer review

mikekiwi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:34:
[...]
Duidelijk. Maar dan kan ik concluderen dat 4 panelen schuur op MPTT 1 het vele malen slechter doen dan de 10 op het dak op MPTT2. Toch?
in ieder geval op dat specifieke tijdstip: ja absoluut.
0.2 Ampere is vrijwel niets... alsof het compleet in de schaduw ligt.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 09-06-2022 13:37 ]

• mikekiwi
de Peer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Alleen op dat specifieke tijdstip.
Tuurlijk, maar als ik deze verhouding continu zie.....

• borft
mikekiwi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:34:
[...]
Ik heb geen idee, je moet daarvoor de curve over een hele dag bekijken, bij voorkeur op een heldere dag. 4 panelen gaan natuurlijk veel minder doen dan 10. Sowieso ie 4 panelen op een tracker eigenlijk een beetje weinig, omdat je dan qua stringspanning niet in het optimale bereik van de tracker (MPPT) zit.

Nog sterker, omdat het een 3f omvormer is, wil ie eigenlijk meer in de buurt van 380V aan stringspanning. 4 panelen zal, op mpp tussen de 120V en 140V uitkomen, terwijl de mppt range 180-850 is. Ik denk dat de mppt niet laag genoeg kan gaan om de panelen in hun mpp aan te sturen, waardoor de spanning te hoog oplopt, en de stroom achterblijft, en er dus heel weinig vermogen uit komt. Alhoewel het natuurlijk ook schaduw kan zijn, dat ie helemaal een probleem met zo'n kleine string. Met 5 panelen zal dat beter gaan, maar eigenlijk wil je er minimaal 6 in een string, en bij 3 fase eerder 12.

Ik vind de 3f omvormer hier een vreemde keuze. FYI, ik heb de 8K variant van de omvormer, maar dan met 29 panelen.

[ Voor 38% gewijzigd door borft op 09-06-2022 13:42 ]

• mikekiwi
Heb een rapportje uitgedraaid met alles vanaf vanmorgen, zie onder. Lijkt mij erg stabiel, maar ook niet juist. Toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fafSEBir8yTTZFWW0GbT1kUlZ0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DS4jfCkkhV61eBAKXnF0t7WQ.png?f=fotoalbum_large

• de Peer

de Peer

under peer review

mikekiwi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:43:
Heb een rapportje uitgedraaid met alles vanaf vanmorgen, zie onder. Lijkt mij erg stabiel, maar ook niet juist. Toch?
[Afbeelding]
De data lijkt juist, maar je panelen op string 1 wekken praktisch niets op.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:36
BounceMeister schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:26:
Hoe nauwkeurig is de weergave van het voltage in een omvormer en in de "slimme meter"?
De slimme meter zegt 235V, de omvormer 239V, dat zou 4V spanningsverlies betekenen in ~24 meter 4mm2 kabel?
(Netspanning schommelt wat, maar er zit steeds ongeveer 4V tussen.)

Omvormer is een Solis GR1P3.6K welke op vol vermogen genereert nu.
Je meters kloppen. Volgens sunny design zal je idd een verlies hebben van ca 4v omdat idd te dunne bekabeling is gebruikt. Veilig om te installeren, mag gewoon, maar op en zonnige dag knalt jouw installatie er als eerste uit. (Wel zo fijn voor de buren in de wijk met zonnepanelen) :p

Sunny design adviseert 8mm2. Dus meer dan 2x zo dik als je nu hebt. (Wel een stuk duurder uiteraard).

• mikekiwi
borft schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:35:
[...]
Nog sterker, omdat het een 3f omvormer is, wil ie eigenlijk meer in de buurt van 380V aan stringspanning. 4 panelen zal, op mpp tussen de 120V en 140V uitkomen, terwijl de mppt range 180-850 is. Ik denk dat de mppt niet laag genoeg kan gaan om de panelen in hun mpp aan te sturen, waardoor de spanning te hoog oplopt, en de stroom achterblijft, en er dus heel weinig vermogen uit komt. Alhoewel het natuurlijk ook schaduw kan zijn, dat ie helemaal een probleem met zo'n kleine string. Met 5 panelen zal dat beter gaan, maar eigenlijk wil je er minimaal 6 in een string, en bij 3 fase eerder 12.

Ik vind de 3f omvormer hier een vreemde keuze. FYI, ik heb de 8K variant van de omvormer, maar dan met 29 panelen.
De bedoeling was dat ik de GW5K zou krijgen, maar het is de GW6K geworden (ivm leveringsproblemen?). Zou ik met de GW5K een betere dimensionering hebben of blijven de problemen hetzelfde? Zoek wat info om hiermee contact op te nemen met de leverancier en zal ze dan ook voorzien van het rapport van vandaag .
Ze moeten toch nog een keer terugkomen voor dat extra paneel en Tigo's, kunnen ze hier gelijk naar kijken

• borft
mikekiwi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:52:
[...]
De bedoeling was dat ik de GW5K zou krijgen, maar het is de GW6K geworden (ivm leveringsproblemen?). Zou ik met de GW5K een betere dimensionering hebben of blijven de problemen hetzelfde? Zoek wat info om hiermee contact op te nemen met de leverancier en zal ze dan ook voorzien van het rapport van vandaag .
Ze moeten toch nog een keer terugkomen voor dat extra paneel en Tigo's, kunnen ze hier gelijk naar kijken
Denk niet dat het uitmaakt, de hele serie heeft dezelfde ranges qua mppt (zie ook de datasheet van Goodwe). Tigo's gaan je ook niet echt helpen vrees ik, die kunnen alleen de spanning verlagen om de stroom in de string niet te beperken (in het geval van schaduw op een gedeelte van de string).

Hier zie ik trouwens ook dat de kleinere string, die ook wat schaduw heeft, af en toe niet helemaal lekker gaat op de Goodwe. Het lijkt erop dat de mppt dan op een lokaal maximum blijft hangen, de spanning gaat dan omhoog (ipv omlaag), als een van de 11 panelen een beetje schaduw pakt. Gek genoeg heb ik er alleen last van op dagen met een strak blauwe lucht. Op dagen als vandaag doet ie het wel goed en gaat de stringspanning van 380 -> 340, ipv naar 410, waardoor er nog 3A loopt ipv 0.7.

• mikekiwi
borft schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Denk niet dat het uitmaakt, de hele serie heeft dezelfde ranges qua mppt (zie ook de datasheet van Goodwe). Tigo's gaan je ook niet echt helpen vrees ik, die kunnen alleen de spanning verlagen om de stroom in de string niet te beperken (in het geval van schaduw op een gedeelte van de string).

Hier zie ik trouwens ook dat de kleinere string, die ook wat schaduw heeft, af en toe niet helemaal lekker gaat op de Goodwe. Het lijkt erop dat de mppt dan op een lokaal maximum blijft hangen, de spanning gaat dan omhoog (ipv omlaag), als een van de 11 panelen een beetje schaduw pakt. Gek genoeg heb ik er alleen last van op dagen met een strak blauwe lucht. Op dagen als vandaag doet ie het wel goed en gaat de stringspanning van 380 -> 340, ipv naar 410, waardoor er nog 3A loopt ipv 0.7.
Tigo's zijn er inderdaad omdat een deel van de panelen op het schuurdak te lijden heeft van een boom.Op het moment van de screenshots is er geen schaduw, dat ter verduidelijking.

Ik heb het rapport met wat info naar de installateur gestuurd met de vraag om een oplossing die ervoor zorgt dat de panelen op het schuur iets meer doen dan alleen de led-lamp die aan diezelfde schuur hangt, qua verbruik te compenseren.
Is een duur lampje zo ;)

dank voor de input en info!

• Griffin2k
Ethirty schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:27:
[...]

Is dat werkelijk een aardlek automaat? Want kans is >90% dat dit een spanningsafhankelijke alamat is dan - en dat is niet veilig én niet toegestaan.

Er zijn maar 1 of 2 leveranciers die een 1-eenheid brede leveren van het juiste type, en B-merk Emat hoort daar zeker niet bij.
https://www.elektramat.nl...r-100ma-85006012/#details

Dit is het exacte type wat er in hangt. Overigens nog niet aangezet. Dus ik geloof je op jouw woord. Niet toegestaan vind ik altijd mehhh... Niet veilig als in: Echt niet doen! Of... tijdelijk maar wel vervangen binnenkort.

Hij hangt nu direct achter de hoofdschakelaar, dus niet achter een aardlekschakelaar. Ook dat kan tijdelijk nog.

Anders ga ik van de week een andere bestellen.

[ Voor 22% gewijzigd door Griffin2k op 09-06-2022 18:44 ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Whiskey48 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:46:
[...]

Je meters kloppen. Volgens sunny design zal je idd een verlies hebben van ca 4v omdat idd te dunne bekabeling is gebruikt. Veilig om te installeren, mag gewoon, maar op en zonnige dag knalt jouw installatie er als eerste uit. (Wel zo fijn voor de buren in de wijk met zonnepanelen) :p

Sunny design adviseert 8mm2. Dus meer dan 2x zo dik als je nu hebt. (Wel een stuk duurder uiteraard).
Hmm... Ik had het ooit bekeken in zo'n tool en daaruit kwam toen dat het op het kantelpunt tussen 4 en 6mm2 zat, dus ik dacht dat het wel ok was. :F Het is max 3600Watt overigens, hoewel ik hem net op 3700 nogwat zag staan.
De afstand is ongeveer 20 meter, maar je moet natuurlijk nog 2x omhoog met de kabel en hij ligt niet in een rechte lijn. Dus uiteindelijk ongeveer 23~24 meter. Installateur heeft 4mm2 geadviseerd. Het mooie is dat ze heel veel klanten hebben in onze wijk met exact hetzelfde systeem, dus klappen we er allemaal tegelijk uit. ;)

Fase 2 is een ruime Volt lager, dan daar maar op aansluiten?
BounceMeister schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Hmm... Ik had het ooit bekeken in zo'n tool en daaruit kwam toen dat het op het kantelpunt tussen 4 en 6mm2 zat, dus ik dacht dat het wel ok was. :F Het is max 3600Watt overigens, hoewel ik hem net op 3700 nogwat zag staan.
De afstand is ongeveer 20 meter, maar je moet natuurlijk nog 2x omhoog met de kabel en hij ligt niet in een rechte lijn. Dus uiteindelijk ongeveer 23~24 meter. Installateur heeft 4mm2 geadviseerd. Het mooie is dat ze heel veel klanten hebben in onze wijk met exact hetzelfde systeem, dus klappen we er allemaal tegelijk uit. ;)

Fase 2 is een ruime Volt lager, dan daar maar op aansluiten?
Maak je niet druk, 239 stelt niks voor, je omvormer geeft alleen maar des te meer vermogen met hoger voltage

1 PVoutput . Dongen NB

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
mikekiwi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:28:
[...]
Tigo's zijn er inderdaad omdat een deel van de panelen op het schuurdak te lijden heeft van een boom.Op het moment van de screenshots is er geen schaduw, dat ter verduidelijking.

Ik heb het rapport met wat info naar de installateur gestuurd met de vraag om een oplossing die ervoor zorgt dat de panelen op het schuur iets meer doen dan alleen de led-lamp die aan diezelfde schuur hangt, qua verbruik te compenseren.
Is een duur lampje zo ;)

dank voor de input en info!
Voor de 4 panelen (en straks 5 panelen) had waarschijnlijk beter een aparte 1 fase omvormer gekozen kunnen worden, zo heb ik deze met 5 panelen van 400 Wp. de Solis heeft een nominale spanning van 200 Volt en een start spanning van 50 volt en 1650 Watt AC vermogen.

• mikekiwi
ZuinigeRijder schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:17:
[...]

Voor de 4 panelen (en straks 5 panelen) had waarschijnlijk beter een aparte 1 fase omvormer gekozen kunnen worden, zo heb ik deze met 5 panelen van 400 Wp. de Solis heeft een nominale spanning van 200 Volt en een start spanning van 50 volt en 1650 Watt AC vermogen.
Oorspronkelijk was de indeling 6 (schuur) om 9 (dak huis), maar omdat bij installatie bleek dat er toch 1 paneel meer op het dak van het huis paste, is daarmee het paneel dat op de schuur het meeste schaduw zou vangen die kant op gemigreerd

• infernix
Is dit teveel schaduw op de panelen langs de opstaande dakrand (14cm)? met flatfix fusion komen ze vast nog wel iets hoger te liggen dan hier is berekend.

En de 2 extra panelen achteraan op zuid (13 graden)?

M.a.w. wanneer zijn deze percentages te hoog en moet het design anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwvLMW4_ew8PvNZeJFvb8skQg4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/six7ZuM6e8HlBZnf1qsqMoPs.jpg?f=fotoalbum_large

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

infernix schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:36:

M.a.w. wanneer zijn deze percentages te hoog en moet het design anders?
Wanneer een ander design per geïnvesteerde euro meer opbrengt of totaal meer opbrengt. Welke je belangrijker vindt en als dat "per geinvesteerde euro" is, hoeveel meer voldoende is, is naar gelang wat je zelf het belangrijkst vindt.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 09-06-2022 16:43 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:01

Ethirty

Who...me?

Griffin2k schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:32:
[...]

https://www.elektramat.nl...r-100ma-85006012/#details

Dit is het exacte type wat er in hangt. Overigens nog niet aangezet. Dus ik geloof je op jouw woord. Niet toegestaan vind ik altijd mehhh... Niet veilig als in: Echt niet doen! Of... tijdelijk maar wel vervangen binnenkort.

Hij hangt nu direct achter de hoofdschakelaar, dus niet achter een aardlekschakelaar. Ook dat kan tijdelijk nog.

Anders ga ik van de week een andere bestellen.
Heb het even voor je gechecked
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Spanningsafhankelijk wil zeggen dat de alamat alleen onder bepaalde voorwaarden zijn werk doet, daarom wil je voor je veiligheid juist een spanningsONafhankelijke.

Als je toch van plan was een Hager te plaatsen, is dit denk ik het moment :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• ben2513
Vandaag zijn mijn panelen geleverd maar het duurt nog even voordat wij ze kunnen installeren. Kan ik ze zo laten staan, of is het verstandig er nog een plastic folie om te doen? Ik zou niet weten waarom (ze liggen immers ook op het dak). Vanwege de stekkers misschien? Ik heb trouwens wel nog karton op de voorzijde gedaan om ze te beschermen (niet op de foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIiROU-marEakFi-fVR6CBCrzi8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4ucfcra6gqu52a5UqBegJBv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_74LlrOwze0Vb8Zgjcbz723Pl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxP9iOU0CeYV6Cd2slNcjjG7.jpg?f=fotoalbum_tile

Ps: twee panelen hebben wat lijkt op garen aan één kant. Ik neem aan dat dit gewoon oké is?

[ Voor 4% gewijzigd door ben2513 op 09-06-2022 19:28 ]

• savale
ben2513 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:27:
Vandaag zijn mijn panelen geleverd maar het duurt nog even voordat wij ze kunnen installeren. Kan ik ze zo laten staan, of is het verstandig er nog een plastic folie om te doen? Ik zou niet weten waarom (ze liggen immers ook op het dak). Vanwege de stekkers misschien? Ik heb trouwens wel nog karton op de voorzijde gedaan om ze te beschermen (niet op de foto).

[Afbeelding][Afbeelding]

Ps: twee panelen hebben wat lijkt op garen aan één kant. Ik neem aan dat dit gewoon oké is?
Moet goed gaan zo: zou er misschien nog even een houten balk schuin tegenaan leggen dat ze niet voorover kunnen kiepen met harde wind.

• savale
Alle 12 panelen liggen hier inmiddels. 6 oost, 6 west. Morgen de strings aansluiten op een growatt 3600 min hybride omvormer. Is dat slim om de dc kant vanavond laat al te doen. (Ac is nog niet aangelsoten) Lijkt me handiger dan morgenochtend als er al zon op staat?

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-11 21:49
ben2513 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:27:

[TD][Afbeelding][/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Dit lijken mij kitresten, kun je gewoon eraf trekken.

Ps, mooie panelen om te zien, welke zijn het?

[ Voor 4% gewijzigd door drboneym op 09-06-2022 19:41 ]

• ben2513
drboneym schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Dit lijken mij kitresten, kun je gewoon eraf trekken.

Ps, mooie panelen om te zien, welke zijn het?
Dank je!

Het zijn Ja Solar 345WP black frame. Op mijn rijtjeshuisdak kan ik hiervan vijf verticaal naast elkaar plaatsen, past perfect. Slechts 996mm breed.

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
Ik ben (eindelijk) een installatie aan het aanleggen en nu de eerst string klaar is wil ik alvast mijn omvormer aanslingeren. Het is een Growatt TL-XE. Nu moet je om monitoring te kunnen inzien een account registreren en een installatie code ingeven (prima).
Enig speurwerk in de historie van het topic begreep ik dat je een installateurs account moet aanmaken om installatiecode te kunnen verkrijgen. Alleen daar heb je KvK uittreksel etc voor nodig; heb ik als particulier niet.
Iemand tips hoe hier mee om te gaan? Ik kon geen oplossing vinden anders dan naar te leverancier terug gaan, maar daar ben ik liever niet van afhankelijk.

P.S. Pics en stats volgen zodra ik klaar ben :)

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Mooie dag vandaag, maar helaas is de netspanning hier zo ver opgelopen dat m'n SMA er nu een beetje genoeg van heeft.

Betreft een 8kW SB Tripower in een vrije opstelling op het land, aangesloten op een +- 120 meter kabel van 10mm². Weerstand over de kabel zorgt ervoor dat de spanning toch een stukje te hoog oploopt bij de omvormer. Stuk of 16x vandaag; "Grid overvoltage slow (103)" Beetje jammer, zeker gezien het feit dat de spanning in de meterkast 4v lager ligt.

Toevallig iemand hier met een SMA Grid Guard-code te leen? O-)

Ene eind van de kabel: (zoals gemeten door een ABB kWH-meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeGtTLTbpwVlP8tOGo0CnpBs0sM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHj5hqzAyj9plBVWxX4S5cY1.png?f=fotoalbum_large

Andere eind (meterkast, P1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MttrfZz0dFoo_JWikYuJwX7MG1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G20v58FalSAT8yekDhKsgEsC.png?f=fotoalbum_large

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:52
reign-in-pain schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:47:
Ik ben (eindelijk) een installatie aan het aanleggen en nu de eerst string klaar is wil ik alvast mijn omvormer aanslingeren. Het is een Growatt TL-XE. Nu moet je om monitoring te kunnen inzien een account registreren en een installatie code ingeven (prima).
Enig speurwerk in de historie van het topic begreep ik dat je een installateurs account moet aanmaken om installatiecode te kunnen verkrijgen. Alleen daar heb je KvK uittreksel etc voor nodig; heb ik als particulier niet.
Iemand tips hoe hier mee om te gaan? Ik kon geen oplossing vinden anders dan naar te leverancier terug gaan, maar daar ben ik liever niet van afhankelijk.

P.S. Pics en stats volgen zodra ik klaar ben :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• mikekiwi
ThinkPad schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:12:
[...]

Deze is wel handig om te berekenen wat er theoretisch mogelijk is: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Als je hem hebt ingevuld staan de parameters in de URL, ik heb hem opgeslagen in m'n favorieten zodat ik makkelijk even kan kijken.

En als je gek bent op data zou ik de omvormer lokaal uitlezen: GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi) Als je een beetje handig bent dan kun je de data opslaan en in Grafana tonen bijv., dan heb je echt leuke grafiekjes.
Nog bedankt voor de links; het uitzoeken van het lokaal uitlezen stond inderdaad nog op de planning, maar wist niet dat hier een apart topic al van was, fijn!

• Termy

Termy

Corn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 01:14:
Mooie dag vandaag, maar helaas is de netspanning hier zo ver opgelopen dat m'n SMA er nu een beetje genoeg van heeft.

Betreft een 8kW SB Tripower in een vrije opstelling op het land, aangesloten op een +- 120 meter kabel van 10mm². Weerstand over de kabel zorgt ervoor dat de spanning toch een stukje te hoog oploopt bij de omvormer. Stuk of 16x vandaag; "Grid overvoltage slow (103)" Beetje jammer, zeker gezien het feit dat de spanning in de meterkast 4v lager ligt.

Toevallig iemand hier met een SMA Grid Guard-code te leen? O-)

Ene eind van de kabel: (zoals gemeten door een ABB kWH-meter
[Afbeelding]

Andere eind (meterkast, P1)
[Afbeelding]
Heeft SMA niet ook een optie om output te beperken ipv helemaal uit te gaan?

Alternatief is om wat logica op te zetten om om een belasting aan te zetten als het voltage boven x V komt. Straalkachel of boiler of iig iets dat minder verbruikt dan je verliest aan opbrengst wanneer ie afslaat.

• Corn

Corn

Raar jongetje

Termy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:27:
[...]

Heeft SMA niet ook een optie om output te beperken ipv helemaal uit te gaan?

Alternatief is om wat logica op te zetten om om een belasting aan te zetten als het voltage boven x V komt. Straalkachel of boiler of iig iets dat minder verbruikt dan je verliest aan opbrengst wanneer ie afslaat.
Ik heb net met dank aan een bekende PV-held (actief in dit topic) m'n voltages wat opgeschroefd :)

Voor de goeie orde, dit is geen oplossing die je kunt gebruiken met een 'reguliere' setup. Het is niet de bedoeling om de spanning gemeten aan de meterkast hoger te laten oplopen dan de 10% die in NL voorgeschreven is, deze regel geldt altijd. Ik heb door weerstand over een (absurd) lange kabel aan de kant van de omvormer een probleem, terwijl de spanning in de meterkast nog 'acceptabel' is.

Ik probeer de thresholds nu zo te dimensioneren dat de spanning aan de meterkast compliant blijft. Wat er aan de andere kant van de kabel voor spanningen gemeten worden is niet zo belangrijk...

Extra belasting bijschakelen is een goed idee, maar als ik het kan oplossen door de spanningen wat bij te sturen heeft dat mijn voorkeur :)

[ Voor 0% gewijzigd door Corn op 10-06-2022 10:43 . Reden: typen is moeilijk ]

• Signs
  • Laatst online: 27-11 19:20
Gisteravond hebben 2 monteurs een pv verdeler in de schuur aangesloten en daarop zit in een goodwe 2000xs omvormer weer op aangesloten.

Zij gaven aan dat de omvormer nu (gisteravond 22:00 uur) niet werkt omdat er onvoldoende zon staat. Morgenochtend (vandaag) moet ik een knop op de omvormer 5 seconden indrukken om het in werking te stellen.

Hoe kan ik controleren of de omvormer werkt ? Want die knop indrukken gebeurt er niets.
Wachten op zonlicht ? Of zijn er andere manieren ? De display staat uit en geeft geen informatie weer.

[ Voor 4% gewijzigd door Signs op 10-06-2022 11:07 ]

• Corn

Corn

Raar jongetje

Signs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:06:
Gisteravond hebben 2 monteurs een pv verdeler in de schuur aangesloten en daarop zit in een goodwe 2000xs omvormer weer op aangesloten.

Zij gaven aan dat de omvormer nu (gisteravond 22:00 uur) niet werkt omdat er onvoldoende zon staat. Morgenochtend (vandaag) moet ik een knop op de omvormer 5 seconden indrukken om het in werking te stellen.

Hoe kan ik controleren of de omvormer werkt ? Want die knop indrukken gebeurt er niets.
Wachten op zonlicht ? Of zijn er andere manieren ? De display staat uit en geeft geen informatie weer.
Die zou ondertussen echt wel wat moeten doen. Probeer eens de DC knop aan de onderkant op 'ON' te zetten?

• Signs
Corn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Die zou ondertussen echt wel wat moeten doen. Probeer eens de DC knop aan de onderkant op 'ON' te zetten?
Die staat al op ON.

Volgens het boekje heb ik hem ook al gereset door op OFF te zetten dan de schakelaar op de verdeler om te zetten, wachten en alles weer terugzetten. Geen reactie van de omvormer.

• Corn

Corn

Raar jongetje

De Goodwe's die ik ken zijn altijd DC-powered; zodra er DC op staat gaat het schermpje aan en zou je info af moeten kunnen lezen. Onafhankelijk van AC kant dus in feite.

Ik zou zelf eens proberen om de MC4's voorzichtig los te halen met de DC switch in 'OFF' en met een multimeter na te meten of er aan de DC-zijde iets zinnigs gebeurt. Pas wel op, dit is hoogspanning.

• Signs
Corn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:18:
De Goodwe's die ik ken zijn altijd DC-powered; zodra er DC op staat gaat het schermpje aan en zou je info af moeten kunnen lezen. Onafhankelijk van AC kant dus in feite.

Ik zou zelf eens proberen om de MC4's voorzichtig los te halen met de DC switch in 'OFF' en met een multimeter na te meten of er aan de DC-zijde iets zinnigs gebeurt. Pas wel op, dit is hoogspanning.
Ik denk dat ik de monteur maar even ga bellen 😁
Dit is niet mijn vakgebied.

Edit: gebeld , om 14:00 uur moet ik nogmaals proberen de omvormer aan te zetten. Mocht hij dan niet werken dan komt er een monteur langs :/

[ Voor 11% gewijzigd door Signs op 10-06-2022 11:26 ]

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-11 11:47
Signs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:19:
[...]

Ik denk dat ik de monteur maar even ga bellen 😁
Dit is niet mijn vakgebied.

Edit: gebeld , om 14:00 uur moet ik nogmaals proberen de omvormer aan te zetten. Mocht hij dan niet werken dan komt er een monteur langs :/
Ik mag toch hopen dat die in juni ook werkt om 11u

• Signs
padoempats schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:20:
[...]

Ik mag toch hopen dat die in juni ook werkt om 11u
Sja ik vond het al een vreemd antwoord.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-11 11:47
Signs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Sja ik vond het al een vreemd antwoord.
Groep in de meterkast staat wel aan?

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:42
padoempats schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Groep in de meterkast staat wel aan?
Dat maakt niet uit; de omvormer werkt op stroom van de panelen. Met een afgeschakelde groep zou je overdag een foutcode op het display moeten zien.
Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic