Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste
Acties:
  • 600.266 views

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:38

vliegnerd

Nintendo fan.

boxlessness schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:24:
Lijkt of de APS DS3-L wel als warme broodjes gaan. Al weken nergens te vinden in webshops, en ik heb er 3 nodig :-(
Is APS plots zo populair?
Niet plots… mijn order staat al sinds Maart bij winkelman en inmiddels staat er “levertijd onbekend” in de webshop.
Ik hoop dat het voor de zomer nog lukt, maar ik reken nergens meer op.
Ook alternatieven als Enphase niet meer te krijgen en prijzen geëxplodeerd.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• joostman111
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:22
@AUijtdehaag

Gebruiker geeft hetzelfde. Dus in Sunny Explorer zie ik de site met daaronder "greyed out" de omvormer met een slotje erachter.

Het lijkt erop dat de websockets (TCP/UDP) niet actief zijn. Kan ik dat ook activeren vanuit sunnyportal (al dan niet met een installateursaccount). Die laatste heb ik maar aangevraagd, kijken wel wat er gebeurd.
@joostman111
Als er in sunny explorer een slotje achterstaat dan ben je niet juist ingelogd.

Via sunny portal kan je niet veel doen, het moet via sunny explorer volgens mij.
Modbus tcp/ip aanzetten kan ook nog in de SMA, maar ook daar moet je inloggen als installateur.

Soms is sunnyportal ww = installateurs ww (maar pin me er niet op vast)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2022 15:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:34
lifefix schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:53:
[...]

En één string met optimizers, is dat geen goede optie?
Dat gaat onnodig veel geld kosten. Het is een extra set panelen. Ik wel al voldoende op om eigen gebruik af te dekken. Ik zoek dus toch naar een budget uitvoering die zichzelf hopelijk terug verdiend.

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-11 21:57
gebruiker001 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:17:
[...]

Dat gaat onnodig veel geld kosten. Het is een extra set panelen. Ik wel al voldoende op om eigen gebruik af te dekken. Ik zoek dus toch naar een budget uitvoering die zichzelf hopelijk terug verdiend.
Met de Tigo optimizer hoef je ze niet allemaal te voorzien he ;)

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
AUijtdehaag schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:29:
(aanmelden hier als installateur kan ook volgens mij zonder kvk nr)
Ik heb het 2 keer geprobeerd maar in beide gevallen werden kvk nr en verdere gegevens gevraagd.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
JvS schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:18:
[...]

Alles is populair. Kan je ze niet ergens backorderen?
Heb net een shop gevonden waar ik dat kan. Bij "the usual suspects"-webshops staat de besteloptie dicht. Nu maar wachten.
Ik kan volgend weekend dan hopelijk het dak voorbereiden als het montagemateriaal binnen is, en over een paar weken dan de panelen er op met de omvormers.

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-11 08:43
Mjelnir schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:27:
[...]

Om nog even hier op terug te komen de installateur komt deze middag langs om het te fixen nadat ik een foto van de onderkant van de omvormer moest sturen, Ik ben benieuwd!
Installateur heeft een tweede string aangesloten en sindsdien geen storing meer alles wordt nu netjes verdeeld over pv1 en pv2!

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-11 14:22
Ik wil graag even checken of mijn gedachtegang klopt, voordat ik per abuis mijn omvormer opblaas.

De volgende setup ligt op mijn dak:
-72 graden (oost), hoek 35 graden - 18 stuks
105 graden (west), hoek 35 graden - 16 stuks

Panelen:
Pmax 395
Voc 36,98
Vmp 30,84
Isc 13,7
Imp 12,81

1 fase Omvormer:
4200 watt
Max. pv power 5880w
Max DC Voltage 550V
Start voltage 100V
Nominal voltage 360V
MPP voltage range80V-550V
Max input current per MPP tracker 12,5A
Max short circuit current per MPP trackers 16,9A

Gezien enexis nog geen enkele indicatie kan geven wanneer ze mijn 1 fase aansluiting kunnen aanpassen naar een 3 fase aansluiting heb ik er voor gekozen om naast een 3 fase omvormer, voor tijdelijk ook een 1 fase omvormer aan te schaffen. (enkele maanden terugleveren, en een zo goed als nieuwe omvormer 2e hands verkopen moet volgens mij makkelijk quitte draaien)

Nu ben ik even zoekende hoe ik de panelen zo kan aansluiten dat ik zo maximaal mogelijk kan terugleveren.
Alleen oost, of toch oost-west?

Als ik ga kijken wat maximaal op de omvormer kan:
550/36.98=14,87 (Max DC voltage / VOC) Dit zou dus betekenen dat ik maximaal 14 panelen op de omvormer kan aansluiten(?)
Is het verstandig om dit nog te gaan overdimensioneren, of blaas ik dan mijn omvormer op?
Hoe kan ik dit het beste verdelen over oost/west, of alles gewoon aan 1 kant? Wat doet dit met de hoeveelheid dat ik kan overdimensioneren?
beffin schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:15:
Ik wil graag even checken of mijn gedachtegang klopt, voordat ik per abuis mijn omvormer opblaas.

De volgende setup ligt op mijn dak:
-72 graden (oost), hoek 35 graden - 18 stuks
105 graden (west), hoek 35 graden - 16 stuks

Panelen:
Pmax 395
Voc 36,98
Vmp 30,84
Isc 13,7
Imp 12,81

Omvormer:
4200 watt
Max. pv power 5880w
Max DC Voltage 550V
Start voltage 100V
Nominal voltage 360V
MPP voltage range80V-550V
Max input current per MPP tracker 12,5A
Max short circuit current per MPP trackers 16,9A

Gezien enexis nog geen enkele indicatie kan geven wanneer ze mijn 1 fase aansluiting kunnen aanpassen naar een 3 fase aansluiting heb ik er voor gekozen om naast een 3 fase omvormer, voor tijdelijk ook een 1 fase omvormer aan te schaffen. (enkele maanden terugleveren, en een zo goed als nieuwe omvormer 2e hands verkopen moet volgens mij makkelijk quitte draaien)

Nu ben ik even zoekende hoe ik de panelen zo kan aansluiten dat ik zo maximaal mogelijk kan terugleveren.
Alleen oost, of toch oost-west?

Als ik ga kijken wat maximaal op de omvormer kan:
550/36.98=14,87 (Max DC voltage / VOC) Dit zou dus betekenen dat ik maximaal 14 panelen op de omvormer kan aansluiten(?)
Is het verstandig om dit nog te gaan overdimensioneren, of blaas ik dan mijn omvormer op?
Hoe kan ik dit het beste verdelen over oost/west, of alles gewoon aan 1 kant? Wat doet dit met de hoeveelheid dat ik kan overdimensioneren?
De string door tweeën delen, en dan parallel op één mpp zetten. Dus 2×9 en 2×8 op andere aansluiting.

Heb je nu 1×35 ampère? Kan nog wel omvormer bij...

1 PVoutput . Dongen NB

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

Hoeveel of weinig leveren jullie panelen op in de wintermaanden? Als ik wat zoek zie ik meldingen van ongeveer 20-25 procent van de maximale opbrengst in de zomer. Klinkt dat realistisch?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51

de Peer

under peer review

XOR schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:08:
Hoeveel of weinig leveren jullie panelen op in de wintermaanden? Als ik wat zoek zie ik meldingen van ongeveer 20-25 procent van de maximale opbrengst in de zomer. Klinkt dat realistisch?
Nee dat is echt te optimistisch.
Bij mij is december zo'n 10 procent van de opbrengst in juni.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
reneeke1970 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:39:
[...]

De string door tweeën delen, en dan parallel op één mpp zetten. Dus 2×9 en 2×8 op andere aansluiting.

Dan ga je toch zwaar over de max I van de omvormer heen ?
Die panelen gaan serieel al (een klein beetje) over de max I heen, parallel is dat het dubbele.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 30-05-2022 19:10 ]

jobr schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:10:
[...]

Dan ga je toch zwaar over de max I van de omvormer heen ?
Die panelen gaan serieel al (een klein beetje) over de max I heen, parallel is dat het dubbele.
Nou en, die begrenst vanzelf

1 PVoutput . Dongen NB

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:06
Slechtste maand afgelopen jaar was december met 120kWh, juni was 1119, dus ik zou zeggen dat het dichterbij 10% ligt dan bij 25. Het hangt natuurlijk ook sterk af van de orientatie van je panelen. Mijn dak is met 47 graden relatief steil, dat is gunstig in de winter als de zon laag staat, en minder gunstig in de zomer. Kan me zo voorstellen dat het bij een plat dak nog meer verschilt.

Mijn vorige huis had een plat dak. Als ik naar de laatste data daarvan kijk, dan was december 54kWh, en juni 535kWh, dus daar scheelt het een factor 10. in 2018 was het zelfs 39 om 624!

tl;dr: nee

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:52
Ik heb het even uitgerekend voor mijn systemen (zie signature) dec/jun =gemiddeld 13% variërend van 8 - 17% over de jaren 2015-2021.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• XOR

XOR

borft schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:45:
Slechtste maand afgelopen jaar was december met 120kWh, juni was 1119, dus ik zou zeggen dat het dichterbij 10% ligt dan bij 25. Het hangt natuurlijk ook sterk af van de orientatie van je panelen. Mijn dak is met 47 graden relatief steil, dat is gunstig in de winter als de zon laag staat, en minder gunstig in de zomer. Kan me zo voorstellen dat het bij een plat dak nog meer verschilt.

Mijn vorige huis had een plat dak. Als ik naar de laatste data daarvan kijk, dan was december 54kWh, en juni 535kWh, dus daar scheelt het een factor 10. in 2018 was het zelfs 39 om 624!

tl;dr: nee
Ik zit ook met een nog steiler en daarom ook vrij groot dak, dus wellicht is het rendement in de winter wat hoger ten koste van de zomer. Eerlijk gezegd vind ik dat geen levensgroot probleem als ik denk aan het afbouwen van de salderingsregeling en voor eigen gebruik opwekken. Even los van dat ik er weinig aan doe als ik het wel een probleem zou vinden.

Met pakweg 10% valt wel te rekenen. Dan kan ik eens gaan rekenen hoe haalbaar een lucht-lucht warmtepomp met mijn dakoppervlak is in de winter, al hangt dat natuurlijk ook af van hoe zonnig en koud het dan concreet is.

• de Peer

de Peer

under peer review

XOR schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Met pakweg 10% valt wel te rekenen. Dan kan ik eens gaan rekenen hoe haalbaar een lucht-lucht warmtepomp met mijn dakoppervlak is in de winter, al hangt dat natuurlijk ook af van hoe zonnig en koud het dan concreet is.
je kunt dat beter los van elkaar zien. De LL warmtepomp gebruikt vooral energie als de zonnepanelen niets opwekken. Denk alleen al aan de avonden.

• XOR

XOR

de Peer schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:11:
je kunt dat beter los van elkaar zien. De LL warmtepomp gebruikt vooral energie als de zonnepanelen niets opwekken. Denk alleen al aan de avonden.
Dat is geen onredelijke opmerking. Desalniettemin vind ik het wel interessant om eens te rekenen hoever we dan komen, en hoeveel er bij zou moeten qua LL en of de installatie dat dan ook trekt, of dat er dan toch bijverwarmd moet worden.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:46
Haalde in Januari 8% van Mei...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
@XOR je kan het bij pvcalc modelleren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14
Ik had in december (minste maand) 38kwh met mijn 10 panelen. En deze maand tot nu toe 576kwh dus winter is minimaal tov de zomer.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:27
Gemiddeld haal ik in december ca 13,7% van wat ik in juni haal.
Zie de grafieken voor de verschillende jaren op mijn website: https://geen-energiereken...com/het-lopende-jaar.html

Zwerius Kriegsman

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 09:00

Sebazzz

3dp

Ik heb een vraag over verschillende meetwaarden op mijn stringomvormer.

Ik heb deze twee metrics:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWg-FFSkJIecQYUNUk2P5YIYasM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhzD6kAtHvL0KZosC46Yiz22.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMQuAXVbnoHFVujhKNqJ9_qg3bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a37ZNLU6dUtSsZA5kNPVCM1p.jpg?f=fotoalbum_large

Soms is "On-grid L1 power" hoger dan "PV power", maar andersom soms ook. Weet iemand wat deze twee metrics zijn en waarom ze verschillen?

Ik heb de omvormer pas net dus ik heb nog niet precies kunnen zien wanneer het gebeurd. Ik heb het gevoel dat het gebeurd wanneer de intensiteit van het zonlicht veranderd.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• de Peer

de Peer

under peer review

Sebazzz schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:30:
Ik heb een vraag over verschillende meetwaarden op mijn stringomvormer.

Ik heb deze twee metrics:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Soms is "On-grid L1 power" hoger dan "PV power", maar andersom soms ook. Weet iemand wat deze twee metrics zijn en waarom ze verschillen?

Ik heb de omvormer pas net dus ik heb nog niet precies kunnen zien wanneer het gebeurd. Ik heb het gevoel dat het gebeurd wanneer de intensiteit van het zonlicht veranderd.
dat is voor en na het omvormen. Dus wisselspanning en gelijkspanning. Er gaat altijd wat verloren door de efficiency van je omvormer.
Lijkt me overigens wel vreemd dat het vermogen ná de omvormer hoger is dan ervoor, maar misschien is dat een momentopname.

de efficiency van je omvormer zal heel laag zijn vroeg in de ochtend bijvoorbeeld, als er weinig stroom van je panelen komt.

• borft
XOR schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Ik zit ook met een nog steiler en daarom ook vrij groot dak, dus wellicht is het rendement in de winter wat hoger ten koste van de zomer. Eerlijk gezegd vind ik dat geen levensgroot probleem als ik denk aan het afbouwen van de salderingsregeling en voor eigen gebruik opwekken. Even los van dat ik er weinig aan doe als ik het wel een probleem zou vinden.

Ik heb een water-water wp, en die wil op hele koude dagen in de winter zo maar 30kWh op een dag verbruiken. Mijn gemiddelde stroomverbruik in bv januari is bijna 200% van wat het in de zomer is. Ik woon pas anderhalf jaar in dit huis, maar als ik naar de cijfers van vorig jaar kijk, op maandbases, heb ik in januari, februari, november en december een tekort.
Mijn totale opwek was 7400kWh, verbruik iets meer dan 5000, dus genoeg productie, alleen niet altijd op de momenten dat het nodig was. Dat zie je ook aan zelf voorzienendheid. In de winter komt minder dan 20% van mijn verbruik direct uit de PV. In de zomer loopt dat op richting de 60% (in de zomer zou dat nog wel hoger kunnen door het beter timen van vaatwasser / wasmachine etc, maar ja saldering.,...).

Maar alle cijfers terzijde, gewoon je dak volleggen is nu het credo. Met de huidige energietarieven is je terugverdientijd amper 3 jaar denk ik.

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-11 14:22
reneeke1970 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:39:
[...]

reneeke1970 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:13:
[...]

Nou en, die begrenst vanzelf
Dank voor je reactie, maar ik wil ook graag begrijpen hoe dit dan werkt.

Zie ik het zo correct?
Voc 36,98 x 9 panelen = 332.82 volt

Zet ik nog zo'n string in parallel dan blijft dit voltage gelijk, maar de ampèrage verdubbeld.

Wanneer ik naar mijn omvormer kijk geven ze:
  • Max input current per MPP tracker 12,5A
  • Max short circuit current per MPP trackers 16,9A
De panelen leveren in parallel qua ampèrage:
Isc 13,7 x 2 = 27,4 A
Imp 12,81 x 2 = 25,62 A

Dit is beide dik over de max input/short circuit current per mpp.

Als ik je goed begrijp maakt het niet uit om de omvormer meer ampèrage aan te bieden dan de max. Het is geen fysieke grens voor de omvormer, hij zal alleen niet meer verwerken dan deze grens?

Dit geeft dan denk ik als voordeel dat de omvormer gedurende de dag voor een veel langere tijd maximaal gaat terugleveren?
beffin schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:58:
[...]

[...]

Zie ik het zo correct?

Zet ik nog zo'n string in parallel dan blijft dit voltage gelijk, maar de ampèrage verdubbeld.

Isc 13,7 x 2 = 27,4 A
Imp 12,81 x 2 = 25,62 A

Als ik je goed begrijp maakt het niet uit om de omvormer meer ampèrage aan te bieden dan de max. Het is geen fysieke grens voor de omvormer, hij zal alleen niet meer verwerken dan deze grens?

Dit geeft dan denk ik als voordeel dat de omvormer gedurende de dag voor een veel langere tijd maximaal gaat terugleveren?
Dit is correct, je kunt gerust extra ventilator plaatsen zodra hij twaalf uur per dag op max hangt. Of je hangt er nog een omvormer bij als dat op je hoofd zekering past

1 PVoutput . Dongen NB

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
[...]

[...]

Zie ik het zo correct?

Isc 13,7 x 2 = 27,4 A
Imp 12,81 x 2 = 25,62 A

Ik zou alleen extra zekeringen plaatsen om te voorkomen dat de maximale kortsluitstroom zorgt voor een uitgebrande omvormer/connectoren. Dus na de splitter een 15A zekering op beide strings. In de omvormer zit er als het goed is al eentje.

• borft
[...]

[...]

Zie ik het zo correct?

Isc 13,7 x 2 = 27,4 A
Imp 12,81 x 2 = 25,62 A

De stroom in een kring is overal hetzelfde, en wordt bepaald door de last. Je biedt dus neti 27A oid aan. De om vormer zal gewoon nooit meer dan de max stroom trekken. Als dat 12.5A is, dan zal er nooit meer dan 12.5A lopen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
@borft ok, dus opbrengst beperkend maar geen overbelasting omvormer

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• XOR

XOR

borft schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:55:
Ik heb een water-water wp, en die wil op hele koude dagen in de winter zo maar 30kWh op een dag verbruiken. Mijn gemiddelde stroomverbruik in bv januari is bijna 200% van wat het in de zomer is. Ik woon pas anderhalf jaar in dit huis, maar als ik naar de cijfers van vorig jaar kijk, op maandbases, heb ik in januari, februari, november en december een tekort.
Mijn totale opwek was 7400kWh, verbruik iets meer dan 5000, dus genoeg productie, alleen niet altijd op de momenten dat het nodig was. Dat zie je ook aan zelf voorzienendheid. In de winter komt minder dan 20% van mijn verbruik direct uit de PV. In de zomer loopt dat op richting de 60% (in de zomer zou dat nog wel hoger kunnen door het beter timen van vaatwasser / wasmachine etc, maar ja saldering.,...).

Maar alle cijfers terzijde, gewoon je dak volleggen is nu het credo. Met de huidige energietarieven is je terugverdientijd amper 3 jaar denk ik.
Dak volleggen is sowieso het plan. Maatschappelijk vind ik dat wel zo verantwoordelijk, en bovendien zie ik binnen afzienbare termijn ook nog wel een huisbatterij of elektrische auto in beeld komen. Dan is overcapaciteit al een stuk minder snel aan de orde.

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:00
Vandaag komt bij mij de installateur langs voor de technische schouw.
Ik krijg 25 Belinus panelen 390 WP met enphase 7+ op het dak als alles goed gaat.
Mooi verdeeld over oost en west.

Zijn er nog zaken waar ik bij de schouw extra op moet letten qua installatie?

De meterkast gaat binnenkort ook naar 3 keer 25A, moet hier nog veel aan gebeuren daarvoor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2GpbHx7-BHKp6hDcbgeX6Ornfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ta5xnwC1tLEFQBrZ7LbTyvY.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 11:49
Bedankt voor alle posts over zonnepanelen, na maanden van lezen, bijleren en offertes verzamelen heb ik uiteindelijk de stap gezet.

Een klein stukje show and tell, daarna een effectieve vraag.

Het betreft in een installatie in België met digitale meter (geen saldering, wel een injectievergoeding van 0.2 euro per kWh). De elektriciteitsaansluiting werd aangepast naar 3 fasen. Op het ZO georiënteerde dak (45 graden helling) ligt nu Installatie van 30 panelen Hyundai HiE-S395VG, totaal 11.85 kWp, in 2 parallelle strings van 15 panelen op 1 ingang van de hybride omvormer SMA STP10.0-3SE-40 (link). Momenteel geen thuisbatterij en nog een vrije MPPT tracker over voor toekomstige uitbreiding.

Alles inbegrepen zonder premies 1.1 euro per Wp. De installatie draait een aantal weken en de initiële resultaten liggen in lijn met de verwachting (jaarlijkse opbrengst van ~10 600 kWh).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1nK6yUezKSWSxEYg_2yam9QCzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAJ8NLx1wskxFCBlVustEU1h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FMk5OVe_m-mykGYjOsMr2BxDHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ClHuYqg5HMc8JJ9hteYuiOp.jpg?f=fotoalbum_tile

En dan nu de vraag, stel dat ik verder wil uitbreiden op het NW dakdeel (beperktere opbrengst, dat begrijp ik), wat mag ik dan maximaal voorzien? Volgens de handleiding van de omvormer mag er 150% overgedimensioneerd worden (geen 200% zoals oudere SMA omvormers). Moet ik dan beperken tot 3.15kWp extra op het NW dakdeel (150% van de omvormer capaciteit is 15kWp – de bestaande panelen 11.85kWp) of mag ik meer voorzien omdat de oriëntatie anders is en de ZO panelen op een ander moment pieken dan de NW panelen? Is het maximum aantal panelen dan gedreven door de overgebleven MPPT tracker (800V, 12.5A)?

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-10 18:35
Graag zou ik willen weten of mensen recente offerte ervaringen hebben van zgn. (i) indak PV systemen vs. (ii) damwand + opbouw PV vs. (iii) andere opbouw + PV

Wij willen ons dak vernieuwen en staan dus voor de keuze of een zgn. in dak oplossing inmiddels kostentechnisch interessant kan zijn.

Zie ook het draadje Het "grote" In-dak Zonnepanelen topic voor een mooie inleiding/samenvatting

• timovd
  • Laatst online: 21:52

timovd

Voorsprong door techniek

@marcovandam je plaatst toch nog wel een 3f hoofdschakelaar voordat de netbeheerder langskomt?
Je zou sowieso een kast bij moeten (laten) plaatsen voor de 3f-aardlekautomaat en het Enphase-spul.

[ Voor 28% gewijzigd door timovd op 01-06-2022 15:10 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• marcovandam
timovd schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:55:
@marcovandam je plaatst toch nog wel een 3f hoofdschakelaar voordat de netbeheerder langskomt?
Je zou sowieso een kast bij moeten (laten) plaatsen voor de 3f-aardlekautomaat en het Enphase-spul.
3f hoofdschakelaar en ruimte voor de enphase regelt de installateur idd, voor een mij meevallende prijs. Verder hoefde er niet veel te gebeuren, goed overleg gehad over kabels en plaatsing, ik heb wel het gevoel dat alles top geregeld is. Laat die kwh'tjes maar komen :)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-11 09:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

kwdr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:19:
En dan nu de vraag, stel dat ik verder wil uitbreiden op het NW dakdeel (beperktere opbrengst, dat begrijp ik), wat mag ik dan maximaal voorzien? Volgens de handleiding van de omvormer mag er 150% overgedimensioneerd worden (geen 200% zoals oudere SMA omvormers). Moet ik dan beperken tot 3.15kWp extra op het NW dakdeel (150% van de omvormer capaciteit is 15kWp – de bestaande panelen 11.85kWp) of mag ik meer voorzien omdat de oriëntatie anders is en de ZO panelen op een ander moment pieken dan de NW panelen? Is het maximum aantal panelen dan gedreven door de overgebleven MPPT tracker (800V, 12.5A)?
Voor zover ik weet mag je alle moderne SMA omvormers tot maximaal 2400 vollasturen belasten met behoud van garantie. Het aantal vollasturen moet dan worden berekend door Sunny Design te gebruiken.
Bron: https://files.sma.de/downloads/Volllaststd-HK-nl-13.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 07-06-2022 16:06 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• timovd
  • Laatst online: 21:52

timovd

Voorsprong door techniek

@marcovandam dus de installateur komt eerst voor het aanpassen/voorbereiden van de groepenkast, daarna komt de netbeheerder en vervolgens komt de installateur weer?
Wordt de 3f aansluiting door de netbeheerder gedaan voordat de zonnepaneleninstallateur alles gaat aansluiten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• kwdr
antonboonstra schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:34:
[...]

Voor zover ik weet mag je alle moderne SMA omvormers tot maximaal 2400 vollasturen belasten met behoud van garantie. Het aantal vollasturen moet dan worden berekend door Sunny Design te gebruiken.
Dank voor de tip, alles in Sunny Design web gezet en er kan nog vlot 7.11kWp op de voorkant bij zonder de vollasturen te overschrijden (1529.4 uur) of foutmeldingen te geven (bij 7.9kWp bijleggen krijg ik wel foutmeldingen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pu4675OOYAA-HtSaeqt7Tgl3nr4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ODQAIeswL752Xe0pdb5QYRaZ.png?f=fotoalbum_large

• kwelbast
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-11 11:27
Op basis van je totale opbrengst en de totale hoeveelheid daglicht kan je hiermee een schatting maken. De hoeveelheid daglicht is gebaseerd op de zonsopkomst en -ondergangstabel van het KNMI. Als je wilt kan ik je het exceldocumentje wel sturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HLoIICgtRtbMGr_zZji4gOh_TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJZ4vy1jB3xqF5HUcHouUaYu.jpg?f=fotoalbum_large

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is wel echt een hele slechte schatting dan, want behalve korter, is het ook nog eens veel minder en minder direct en minder uren onbewolkt per zonuur.

Ga maar uit van 10% voor december tov juni

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• marcovandam
timovd schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:41:
@marcovandam dus de installateur komt eerst voor het aanpassen/voorbereiden van de groepenkast, daarna komt de netbeheerder en vervolgens komt de installateur weer?
Wordt de 3f aansluiting door de netbeheerder gedaan voordat de zonnepaneleninstallateur alles gaat aansluiten?
Daar moet in morgen Stedin over bellen, maar ik begrijp dat dat de volgorde moet zijn? Stedin kan niet 3 fase instellen voor er een 3f hoofdschakelaar is, en uiteraard kunnen de panelen niet werken zonder de 3f aansluiting? Dat wordt nog een knap staaltje synchroniseren dan. Stedin komt de week van 17 juli, ik weet nog niet of de panelen er dan al zijn, anders moet er eerst iemand komen voor de kast.

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 14:23
In mijn eigen journey naar energie transitie, is na aanschaf van onlangs een ev, en toekomstige einde van mijn huidige energie contract, tijd voor mij voor de volgende stap, zonnepanelen….

Ik heb ongeveer 9000-9500kwh nodig om op een nul uit te komen, onlangs een offerte gekregen die prijstechnisch prima is.
25 panelen van Blue Sun Full Black 415 WP Semi-Parallel (BSM415PM5-60SB) met Sofar 11KTL-X- 3Ph omvormer.

Nu zeggen deze merken mij totaal niets, en Google geeft mij ook niet heel veel resultaten.

Ik vraag me af of dit ‘goed’ spul is? Iemand ervaring hiermee? En of tips?

iRacing Profiel

• kwdr
JvS schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:35:
Dat is wel echt een hele slechte schatting dan, want behalve korter, is het ook nog eens veel minder en minder direct en minder uren onbewolkt per zonuur.

Ga maar uit van 10% voor december tov juni
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uLIO6_DGBJyJ4STrB8UaZm-rxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZYAXBVXxm1lIolU5Q4SkdGXE.png?f=user_large

De percentages zijn als deel van de jaaropbrengst.

Stel je hebt een installatie van 6kWp, dan heb je ongeveer 5400 kWh/jaar aan opbrengst bij een Z richting op een hellend dak. Die 5400 kWh/jaar verdeel je dan over de maanden met die percentages.

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:54
Ik heb een schuin (12 graden) EPDM dak, hier wil ik graag panelen op plaatsen.

Nu doen lang niet alle partijen dat en wil ook graag dat iemand het doet met ervaring, want geen zin in lekkages etc. Iemand toevallig tips voor partijen waarvan ze weten dat ze dit vaker gedaan hebben?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:35
jhveldhuis schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:30:
Graag zou ik willen weten of mensen recente offerte ervaringen hebben van zgn. (i) indak PV systemen vs. (ii) damwand + opbouw PV vs. (iii) andere opbouw + PV

Wij willen ons dak vernieuwen en staan dus voor de keuze of een zgn. in dak oplossing inmiddels kostentechnisch interessant kan zijn.

Zie ook het draadje Het "grote" In-dak Zonnepanelen topic voor een mooie inleiding/samenvatting
Antwoord in het betreffende topic (moet toch wat traffic genereren ;) ), daar kun je ook Tweakers vinden die een damwand oplossing hebben gerealiseerd zoals @twain4me en @bbbrumbrum

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 01-06-2022 23:11 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:18

Vliegvlug

Flight Simple

Vraagje over afstand houden van panelen tot de dakrand bij een hoekhuis.

Meerdere partijen hebben offerte gegeven en de meeste houden 30cm (1 dakpan) of meer afstand tot de rand.

Één partij met een aantrekkelijke aanbiedingen wil echter 15cm (halve dakpan) van de rand leggen.
Dit omdat met de breedte van de panelen er anders aan de andere kant te weinig afstand is tot de pijpen (CV & Ventilatie) door het dak. Ze houden daar dan 23cm afstand tot de zijkant van de pijpen. (niet gemeten vanuit het midden van de pijpen dus, echt tussen pijp en paneel)

Vragen:
  • Is 15cm afstand tot de dakrand echt probleem?
    (is tenslotte maar 15cm minder dat de standaard van 1 dakpan)
  • Wanneer er toch 30cm moet worden aangehouden is het dan een probleem om dichter bij de pijpen te leggen (8 cm afstand)?
Het dak ligt op 68° ZW dus ik verwacht geen schaduw van de pijpjes en dan nog vraag ik me af of die 15cm meer of minder uitmaakt.

Plaatjes bij het praatje:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• borft
kwdr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:42:
[...]

[Afbeelding]

De percentages zijn als deel van de jaaropbrengst.

Stel je hebt een installatie van 6kWp, dan heb je ongeveer 5400 kWh/jaar aan opbrengst bij een Z richting op een hellend dak. Die 5400 kWh/jaar verdeel je dan over de maanden met die percentages.
right, dat is zo gegeneraliseerd dat er niet veel meer van klopt denk ik. Het houdt geen rekening met dakhelling, orientatie, locatie, etc....

Daarnaast, klopt het voor geen meter met mijn metingen (n=2, ik weet). 3% vs13% sugereert meer dan 20% in de winter tov de beste maanden, dat heb ik over meerdere jaren, met meerdere daken nog nooit gezien ;)

• de Peer

de Peer

under peer review

Vliegvlug schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:36:
Vraagje over afstand houden van panelen tot de dakrand bij een hoekhuis.

Meerdere partijen hebben offerte gegeven en de meeste houden 30cm (1 dakpan) of meer afstand tot de rand.

Één partij met een aantrekkelijke aanbiedingen wil echter 15cm (halve dakpan) van de rand leggen.
Dit omdat met de breedte van de panelen er anders aan de andere kant te weinig afstand is tot de pijpen (CV & Ventilatie) door het dak. Ze houden daar dan 23cm afstand tot de zijkant van de pijpen. (niet gemeten vanuit het midden van de pijpen dus, echt tussen pijp en paneel)

Vragen:
  • Is 15cm afstand tot de dakrand echt probleem?
    (is tenslotte maar 15cm minder dat de standaard van 1 dakpan)
  • Wanneer er toch 30cm moet worden aangehouden is het dan een probleem om dichter bij de pijpen te leggen (8 cm afstand)?
Het dak ligt op 68° ZW dus ik verwacht geen schaduw van de pijpjes en dan nog vraag ik me af of die 15cm meer of minder uitmaakt.

Plaatjes bij het praatje:

***members only***
Ik zou er geen probleem mee hebben. genoeg mensen die ze volledig tot de rand leggen. gaat altijd goed.
Eventueel kun je vragen of ze dan wel wat extra dakhaken plaatsen aan de rand.

Als je ook nog eens niet aan de kust woont, is het nog minder een issue.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Vraagje: is het bij Goodwe mogelijk om historische data (opgewekte stroom) toe te voegen ergens?

5 mei werd mijn nieuwe installatie opgeleverd, maar men had de verkeerde WiFi stick meegeleverd. De installatie draaide wel, maar doordat ik pas 2 weken later de juiste Wifi stick kreeg mis ik nu van 5 t/m 18 mei alle data in het dashboard.

iStockphoto

• de Peer

de Peer

under peer review

BlizzarD schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:39:
Vraagje: is het bij Goodwe mogelijk om historische data (opgewekte stroom) toe te voegen ergens?

5 mei werd mijn nieuwe installatie opgeleverd, maar men had de verkeerde WiFi stick meegeleverd. De installatie draaide wel, maar doordat ik pas 2 weken later de juiste Wifi stick kreeg mis ik nu van 5 t/m 18 mei alle data in het dashboard.
Lijkt me niet, staat op de servers van Goodwe.
Sowieso zitten er wel eens fouten/gaten in de data. zou er ook weer niet al te veel waarde aan hechten.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Klopt, maar had graag de data een beetje accuraat gehouden (het is wel bij het totaal opgewekte vermogen bijgeteld, dus helemaal weg is het niet). Ach uiteindelijk gaat het om de daadwerkelijke opbrengst bij de meter natuurlijk, maar hou wel van correcte cijfers ;)

iStockphoto

• borft
BlizzarD schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:15:
Klopt, maar had graag de data een beetje accuraat gehouden (het is wel bij het totaal opgewekte vermogen bijgeteld, dus helemaal weg is het niet). Ach uiteindelijk gaat het om de daadwerkelijke opbrengst bij de meter natuurlijk, maar hou wel van correcte cijfers ;)
punt is natuurlijk dat je meter niet weet wat de daadwerkelijke opbrengst was, omdat dat afhangt van het directe verbruik in je huis. Maar volgens mij heeft de Goodwe wel een soort van grand total van alle generation ooit.

Verder natuurlijk gewoon zsm zelf die data loggen, bv met HA oid en dan naar pvoutput pushen, ben je ook niet meer afhankelijk van allerlei gare chinese portals!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 15:39
Als je bij semsportal over de total generation hoovert komt de volgende tekst tevoorschijn:

Total Generation: Total generation of all equipment to date in the plant.
Total generation does not match the sum of the generation of histogram. Possible reasons:
1. Now or once,data is not uploaded due to device not connected to the Internet.
2. Generation has already existed before the device uploads the data for the first time online.

Kortom deze teller is altijd de laatste stand van zaken ook al was er geen verbinding.

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 22:45
Zijn er programma's, sites of tools waarop je een legplan op basis van je (ingevoerde) dakmaten kunt maken?

Ik heb het e.e.a. aan het (schuine pannen) dak opgemeten en wil een schets maken om te kijken hoeveel (en welke maat) panelen ik kwijt kan.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sunny designer van SMA heb ik gebruikt. Daarmee teken je je dakdelen na en kan je het gebied per gebied volleggen.

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 22:45
JvS schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:06:
Sunny designer van SMA heb ik gebruikt. Daarmee teken je je dakdelen na en kan je het gebied per gebied volleggen.
Kan je daarmee ook landscape en portrait of zelfs panelen van verschillend formaat/merk combineren?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:16
Het is vast langsgekomen in een van de topics, maar ik kon het zo snel niet vinden. Eerder hebben we een offerte gekregen voor 60 zonnepanelen i.c.m. Solaredge optimizer en omvormer. Nu blijkt dat de Solaredge onderdelen over + vier maanden beschikbaar te komen. Nu adviseerde de zonnepanelenboer mij een Enphase systeem wat vermoedelijk een beste meerprijs gaat worden.

Zijn er meer ervaringen met de slechte beschikbaarheid van Solaredge onderdelen?

Mijn eerder geopende topic:
Zonnepanelen advies Uploader

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Burning_Tyre schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:39:
[...]

Kan je daarmee ook landscape en portrait of zelfs panelen van verschillend formaat/merk combineren?
per dakvlak dat je definieert kan dat. Ik weet niet wat jij precies wilt tetrissen, maar als je echt vrijheid wilt, doe dan gewoon sketchup ofzo

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
Er zijn inderdaad problemen met de 3-fase omvormers van SE. De levertijden lopen daarbij meerdere maanden uit.

Als ik je andere topic lees vraag ik me alleen af waarom je met optimizers wil werken? Je geeft nl. zelf al aan dat je geen last van schaduw hebt. En nu zie ik daar berekeningen dat SE met optimizers goedkoper zou zijn dan SMA zonder, maar als je toch van SE af gaat stappen zou ik eens kijken naar de andere opties. Enphase ziet er een heel stuk duurder uit, terwijl je ook prima met SMA zou kunnen werken.

[removed]

• _Uploader_
redwing schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:58:
Er zijn inderdaad problemen met de 3-fase omvormers van SE. De levertijden lopen daarbij meerdere maanden uit.

Als ik je andere topic lees vraag ik me alleen af waarom je met optimizers wil werken? Je geeft nl. zelf al aan dat je geen last van schaduw hebt. En nu zie ik daar berekeningen dat SE met optimizers goedkoper zou zijn dan SMA zonder, maar als je toch van SE af gaat stappen zou ik eens kijken naar de andere opties. Enphase ziet er een heel stuk duurder uit, terwijl je ook prima met SMA zou kunnen werken.
Dank voor de snelle en goede reactie!

In de vroege ochtenduren heb ik op dakvlak 1 schaduw op de onderste rij. Dat -en de initiele goedkopere kosten- heeft mij ervoor gekozen om voor de SolarEdge oplossing te gaan. De betreffende aanbieder werkt vogens mij niet met SMA omvormers, maar voornamelijk met Growatt omvormers. Is SMA in mijn geval dan wel een significant betere optie dan een oplossing met twee omvormers zonder schaduwmanagement? Je hebt een goed punt om de andere optie (twee omvormers situatie) ook eens op te vragen!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
_Uploader_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:05:
[...]
Dank voor de snelle en goede reactie!

In de vroege ochtenduren heb ik op dakvlak 1 schaduw op de onderste rij. Dat -en de initiele goedkopere kosten- heeft mij ervoor gekozen om voor de SolarEdge oplossing te gaan. De betreffende aanbieder werkt vogens mij niet met SMA omvormers, maar voornamelijk met Growatt omvormers. Is SMA in mijn geval dan wel een significant betere optie dan een oplossing met twee omvormers zonder schaduwmanagement? Je hebt een goed punt om de andere optie (twee omvormers situatie) ook eens op te vragen!
Gezien het om beperkte schaduw gaat zullen zonnepanelen met bypass-diodes (mits in de goede orientatie gelegd) waarschijnlijk ook amper verlies geven. En dan lijkt het me dat Growatt ook een goede optie zou zijn (maar ik heb zelf SE, dus graag zie ik dit bevestigd door iemand die wat meer van niet-SE systemen weet ;) )

[removed]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:25
Growatt heeft vziw nog steeds geen fatsoenlijke global mppt-tracker. Goodwe (en SMA uiteraard) wel.
@_Uploader_
Is een tripower X dan niets voor je met 3 mpp trackers?
https://www.sma-benelux.com/producten/sunny-tripower-x.html
Zal ook nog wel niet direct leverbaar zijn, maar ach panelen liggen ook nog niet toch?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• _Uploader_
Oke, dus eigenlijk zijn de volgende opties het beste:
1. SolarEdge; nadeel is dat het langer dan vier maanden kan duren voordat dit op voorraad is.
2. SMA omvormer: Wellicht niet beschikbaar bij aanbieder, ik zal dit navragen. Klein nadeel is dat de opbrengst per paneel niet te monitoren valt.
3. Growatt oplossing: tov SolarEdge zijn er twee omvormers nodig en tov SMA geen vorm van shaduwmanagement. Mochten de panelen geen bypass-diodes hebben kan er een Tigo optimizer geïnstalleerd worden bij teveel schaduwverlies in de ochtend. Klein nadeel is dat de opbrengst per paneel niet te monitoren valt.
4. Enphase oplossing. Gezien opties 2 en 3 veel duurder en de vraag is of dit het geld wel waard is omdat er beperkte schaduw is.

Klopt mijn aanname dat er achteraf een Tigo optimizer geplaatst kan worden mocht de opbrengst in de vroege ochtend tegenvallen of is dat een erg slecht idee?

• _Uploader_
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:11:
@_Uploader_
Is een tripower X dan niets voor je met 3 mpp trackers?
https://www.sma-benelux.com/producten/sunny-tripower-x.html
Zal ook nog wel niet direct leverbaar zijn, maar ach panelen liggen ook nog niet toch?
Ja, dat zou wellicht de mooiste oplossing voor nu zijn en de panelen liggen idd nog niet. Ik zal weer eens gaan stoeien met de SMA design tool om het er wat netjes in te krijgen (60 panelen verdeeld over drie strings).
Alleen biedt de huidige aanbieder niet aan en ik zal dan op zoek moeten naar een andere aanbieder.

Al met al ben ik nu al maanden verder en ligt er nog geen paneel op mijn dak en met de huidige zon begint het wat te kriebelen :)

[ Voor 9% gewijzigd door _Uploader_ op 03-06-2022 16:17 ]

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35
De hele set binnen via winkelman: maar zo handig geweest om een dingetje te vergeten:
dat gekke holle torx t30 bitje voor clickfit evo... Iemand een tip waar ik die vlot kan bestellen / ophalen?

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Even naar de Gamma en bij de Bosch blauw stand kijken, zit in het doosje met bitjes.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

_Uploader_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:12:

Klopt mijn aanname dat er achteraf een Tigo optimizer geplaatst kan worden mocht de opbrengst in de vroege ochtend tegenvallen of is dat een erg slecht idee?
Onhandig achteraf, maar kan prima. Ik denk alleen dat een rijtje tigo's voor lage winterzon op de onderste panelen zetten nou niet echt 50 euro per paneel verschil gaat maken over 10 jaar gezien.

Optimizers doe je als je set in "de piek" in zijn geheel beperkt wordt. Niet voor 10 december 9u in de ochtend.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
savale schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:20:
De hele set binnen via winkelman: maar zo handig geweest om een dingetje te vergeten:
dat gekke holle torx t30 bitje voor clickfit evo... Iemand een tip waar ik die vlot kan bestellen / ophalen?
wasco, sturen het nog gratis op ook, heb je wel een btw nummer nodig.

• twain4me

twain4me

ds23man schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:22:
Even naar de Gamma en bij de Bosch blauw stand kijken, zit in het doosje met bitjes.
aanvullend: ik kan niet meer achterhalen welk merk ze ooit waren (ik denk metabo en nog iets anders), maar ik heb er hier 2 die niet passen, gaatje is te klein 8)7 (of de pin in de schroef te dik)

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23

tismij

???

Inmiddels heb ik al ruim 9 jaar 13 panelen op het dak liggen met een mastervolt XS 4300 omvormer, geen last van schaduw en doen het prima.
Nu heb ik het idee dat mijn XS 4300 mogelijk richting eind gaat want gevolesmatig wordt hij langzaamaan steeds luidruchtiger.
Daarnaast overweeg ik om nog een 6-tal panelen bij te leggen aan de andere zijde van mijn dak, zon is beide kanten gelijk alleen dakkapel die andere zijde dus minder plek, geen last van schade ergens eigenlijk.

Ben naar enphase aan het kijken geweest omdat die natuurlijk echt stil zijn maar om nu alleen al ruim 2000,- voor de bestaande panelen neer te leggen is wel wat veel.

Is er een stille omvormer voor mijn huidige panelen dan kan ik zodra ik nieuwe ga leggen evt die met enphase doen of is het beter nu meteen naar een nieuwe omvormer te kijken die niet alleen stiller is maar ook nog 6 extra panelen op de andere zijde aan kan?

Even voor de duidelijkheid, nu heb ik 13x255W (3315W) liggen, als er 6 nieuwe bijkomen dan ga ik uit van 400W per paneel (2400W)voor berekenen nu.

Enphase vind ik wel een heel mooi systeem omdat je dan voor ieder paneel kan zien hoe die het doet (zie ook wel voordelen om die oudere panelen in de gaten te houden) echter als ik nu ruim 2k aan enphase op die oude panelen doe dan vermoed ik dat als ik die panelen over x jaar ga vervangen er ook weer nieuwere enphase zijn etc etc

Kortom hoe kan ik de huidige setup zo stil mogelijk maken met een nieuwe omvormer voor een redelijk prijs en eventueel hoe kan ik vast voorbereiden max 2400W extra aan panelen op de andere zijde?

P.S. heb ook naar een "Growatt - MIC 3000TL-X" gekeken ter vervanging huidige omvormer maar kom er niet echt uit of het geluidsloos dat er staat nu ook echt geruisloos is, dacht dat omvormers eigenlijk altijd geluid maken ook passief gekoeld?

P.P.S. even met app op telefoon gemeten en die geeft op 1 meter afstand 62-63 decibel aan.

[ Voor 9% gewijzigd door tismij op 04-06-2022 13:18 ]

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

Termy

valt er nog wat te fragge?

@tismij Heb je APS al eens gezien/overwogen als alternatief voor Enphase?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• tismij

tismij

???

Termy schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:48:
@tismij Heb je APS al eens gezien/overwogen als alternatief voor Enphase?
Zal ik ook eens gaan uitzoeken, zit nu ook te kijken of ik de omvormer niet gewoon buiten kan hangen dan ook geen geluid.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

Termy

valt er nog wat te fragge?

tismij schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:51:
[...]

Zal ik ook eens gaan uitzoeken, zit nu ook te kijken of ik de omvormer niet gewoon buiten kan hangen dan ook geen geluid.
Niet zomaar iig. Goed checken wat de eisen daarvoor zijn. Gewoon in weer en wind sowieso niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

tismij schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:51:
[...]

Of een nieuw ventilatortje laten monteren voor paar tientjes

1 PVoutput . Dongen NB

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26

Seafarer

XXX

tismij schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:07:
Inmiddels heb ik al ruim 9 jaar 13 panelen op het dak liggen met een mastervolt XS 4300 omvormer, geen last van schaduw en doen het prima.
Nu heb ik het idee dat mijn XS 4300 mogelijk richting eind gaat want gevolesmatig wordt hij langzaamaan steeds luidruchtiger.
Als lucht geforceerd door een apparaat gaat dan vervuild het. En heeft het steeds meer koeling nodig. Filters vertragen de vervuiling. Maar je ontkomt er niet aan om de omkasting te openen en deze met perslucht uit te blazen.

En niet zo'n truttig busje met perslucht kopen, daar kun je net je horloge mee stof vrij maken. Echt stevige perslucht, veiligheids bril en mondmasker op en gaan. 8)

Overigens gaan ventilator lagers ook niet eeuwig mee. Ventilator vervangen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• tismij

tismij

???

Seafarer schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:16:
[...]

Als lucht geforceerd door een apparaat gaat dan vervuild het. En heeft het steeds meer koeling nodig. Filters vertragen de vervuiling. Maar je ontkomt er niet aan om de omkasting te openen en deze met perslucht uit te blazen.

En niet zo'n truttig busje met perslucht kopen, daar kun je net je horloge mee stof vrij maken. Echt stevige perslucht, veiligheids bril en mondmasker op en gaan. 8)

is vervangen na 9 jaar dan niet verstandiger of maakt dat echt niks uit?
Zal hem eens openmaken en goed schoonmaken kijken wat dat doet, moet tzt toch naar iets nieuws kijken als er panelen bijkomen maar scheelt weer paar weken/maanden herrie.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
tismij schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:43:
[...]

Zal hem eens openmaken en goed schoonmaken kijken wat dat doet, moet tzt toch naar iets nieuws kijken als er panelen bijkomen maar scheelt weer paar weken/maanden herrie.
Hier hangt al 9 jaar een 4kw saj passief gekoeld enige wat je hoort bij opstarten zijn de relais die een paar keer klikken.

Dan hangt er een growat al 3 jaar van 2,5 kw die is nog stiller daar hoor je de relais alleen als je er echt bij staat.

En de laatste is een growat van 3kw die hangt er net een paar maanden die hoor je een beetje brommen als je er bij staat en hij is op vollast.

Ik heb bewust gekozen voor passieve koeling zonder ventilator, geen draaiende slijtende dingen en geen stof in je omvormer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Seafarer

Seafarer

XXX

tismij schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:43:
[...]

Vervangen ja. Dat roep ik ook altijd bij klanten.

Hup weer een 100.000 euro binnen geharkt. :)

Electronica die koel blijft gaat heel lang mee.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
Even een reply in het juiste topic:
205Gutmann schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:15:
22 panelen in een string, met een conventionele string omvormer?
Kom je dan niet buiten het mppt bereik van de omvormer?
Of in ieder geval dicht bij de maximale systeemspanning van 1000 volt op een koude winterochtend.
Nee hoor, dat gaat prima. Het zijn 320 Wp panelen met een Voc van 40.9V en een Vmp van 33.4V.
40.9 * 22 *1.1 = 990V. Inclusief de 10% marge nog net binnen de 1000V.
33.4 * 22 = 735V. Ook mooi binnen het mpt bereik van max 800V.

Een en ander werd ook door Sunny Design Web zonder meer goedgekeurd.

Wat ik overigens wel gek vind is hoe de omvormer omgaat met aftoppen. (Komt soms voor bij lichte bewolking) In plaats van de stroom te verhogen (wat in mijn geval erg logisch zou zijn, ik kom nooit in de buurt van de max stroom per ingang) gaat ie het voltage verhogen.
Ik heb al eens een DC voltage gezien van 846V, maar dat levert geen foutmeldingen of wat dan ook op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• tismij

tismij

???

Seafarer schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:13:
[...]

Vervangen ja. Dat roep ik ook altijd bij klanten.

Hup weer een 100.000 euro binnen geharkt. :)

Electronica die koel blijft gaat heel lang mee.
Ik ben echt niet snel van vervangen als repareren/schoonmaken goed werkt, weet alleen dat deze XS4300 2 ventilatoren heeft die niet makkelijk vervangen kunnen worden (werken schijnbaar anders dan b.v. PC ventilatoren).
Aangezien ik op redelijk korte termijn toch panelen erbij moet dacht ik dat mogelijk meteen een nieuwe passieve omvormer de beste optie was.
Alternatief zou zijn een kleine omvormer voor de oude panelen en vanaf de nieuwe panelen voortaan met enphase o.d. gaan werken.
Vraag me alleen af of micro omvormers enig nut hebben als ik geen last heb van schaduw, (buiten dan echt geen geluid wat ook met passieve omvormer te regelen zou moeten zijn).

Edit: ga hem sowieso schoonmaken maar blijven 2 ventilatoren die continue draaien dus altijd meer geluid dan modernere passief gekoelde oplossingen, staat de mastervolt blijkbaar om bekend (en slechte garantie maar daar geen ervaring mee gelukkig).

[ Voor 11% gewijzigd door tismij op 04-06-2022 19:22 ]

• savale
ds23man schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:22:
Bedankt nog: ze hadden ze ook bij de karwei. Enkel Bosch lijkt ze inderdaad in die bit setjes te stoppen

• savale
Nog een vraagje: vanwege een veluxraam heb ik een bijzondere situatie waardoor mijn clickfit evo verticaal ligt icm portrait panelen. Ik zit er nu aan te denken om aan de bovenkant van de rails een latje tijdelijk waterpas vast te zetten met lijmklemmen zodat ik van onderaf het bovenste paneel er zo tegenaan kan schuiven en dan (tijdelijk) eerst enkel onderaan vast te zetten. Daarna loop ik om het veluxraam heen en zet ik bovenaan de eindklemmen erop.
Nu vraag ik me alleen af of die klemmen die ik van onderaf vastzet voldoende werken als er maar aan 1 kant een paneel vast zit. (dakhoek is ongeveer 35 graden).

edit: anders moet ik even 30mm metalen of hardhouten blokjes maken om tegen de andere kant van de klem te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door savale op 05-06-2022 14:17 ]

savale schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:15:
Nog een vraagje: vanwege een veluxraam heb ik een bijzondere situatie waardoor mijn clickfit evo verticaal ligt icm portrait panelen. Ik zit er nu aan te denken om aan de bovenkant van de rails een latje tijdelijk waterpas vast te zetten met lijmklemmen zodat ik van onderaf het bovenste paneel er zo tegenaan kan schuiven en dan (tijdelijk) eerst enkel onderaan vast te zetten. Daarna loop ik om het veluxraam heen en zet ik bovenaan de eindklemmen erop.
Nu vraag ik me alleen af of die klemmen die ik van onderaf vastzet voldoende werken als er maar aan 1 kant een paneel vast zit. (dakhoek is ongeveer 35 graden).

edit: anders moet ik even 30mm metalen of hardhouten blokjes maken om tegen de andere kant van de klem te zetten.
RVS hoek beugeltje die je permanent laat zitten misschien?

1 PVoutput . Dongen NB

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:47
Seafarer schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:16:
[...]

Bedoel je met een luchttank en compressor? Zonee, heb je dan een plaatje en/of linkje naar wat je bedoeld?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:09
@savale , liefst een die je aan de binnenkant plaats, zodat je het paneel er overheen hangt als bij een haakje.
Ben je het snelt van gewicht af.

• savale
Dapdodo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:44:
@savale , liefst een die je aan de binnenkant plaats, zodat je het paneel er overheen hangt als bij een haakje.
Ben je het snelt van gewicht af.
Goed idee! Eigenljk zoals je een schilderijtje aan de muur hangt zeg maar. Kan het natuurlijk wel even uitrekenen en er een schroef indraaien waar ik het paneel overheen hang. (y)

• Seafarer

Seafarer

XXX

D_Jeff schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:35:
[...]

Bedoel je met een luchttank en compressor? Zonee, heb je dan een plaatje en/of linkje naar wat je bedoeld?
Inderdaad. Maar niet eentje waar je banden mee op kunt pompen. Dat is leuk om druk te maken maar er zit geen flow achter.

Kijk eens of een overactieve buurman er eentje heeft om te lenen of ergens huren. Zelf kopen loont vaak niet.

• savale
Aii kwam er zojuist op het dak achter dat van de 6mm2 rode solar kabel maar 12 meter is geleverd in plaats van 20 meter door winkelman. Red het daarmee nooit naar de omvormer. Iemand een idee waar ik dat zou kunnen halen (omgeving Amsterdam / Utrecht)?

edit 1: Heb genoeg mc4 connectoren: ga denk ik (later) maar verlengen met een mc4 connector... steiger heb ik nog maar beperkt...

edit 2: tellen / afmeten is blijkbaar moeilijk, mis nog 5 zwarte clickfit eindkappen en 10 meter aardkabel.

Telefoon nemen ze niet op vandaag, morgen pas om 14:00 waarschijnlijk. :X

[ Voor 60% gewijzigd door savale op 06-06-2022 14:08 ]

• twain4me

twain4me

savale schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:31:
Aii kwam er zojuist op het dak achter dat van de 6mm2 rode solar kabel maar 12 meter is geleverd in plaats van 20 meter door winkelman. Red het daarmee nooit naar de omvormer. Iemand een idee waar ik dat zou kunnen halen (omgeving Amsterdam / Utrecht).

edit 1: Heb overigens wel genoeg zwarte kabel als het goed is, maar dat is niet echt netjes natuurlijk...

edit 2: Heb genoeg mc4 connectoren: ga denk ik (later) maar verlengen met een mc4 connector... steiger heb ik nog maar beperkt...
Elektramat heb je morgen in huis. vandaag een winkel vinden is denk ik nog best lastig, misschien marktplaats?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

savale schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:31:
Aii kwam er zojuist op het dak achter dat van de 6mm2 rode solar kabel maar 12 meter is geleverd in plaats van 20 meter door winkelman. Red het daarmee nooit naar de omvormer. Iemand een idee waar ik dat zou kunnen halen (omgeving Amsterdam / Utrecht).

edit 1: Heb overigens wel genoeg zwarte kabel als het goed is, maar dat is niet echt netjes natuurlijk...

edit 2: Heb genoeg mc4 connectoren: ga denk ik (later) maar verlengen met een mc4 connector... steiger heb ik nog maar beperkt...
Als je ze labelt aan het einde maakt de kleur toch niet uit.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• savale
klump4u schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:08:
[...]

Als je ze labelt aan het einde maakt de kleur toch niet uit.
Voor de werking maakt het niet uit. Verlengen met een mc4... Labeltje is wel wat minder fraai ivm onderhoud imo.
Ik mis ook nog 10meter aardkabel en 5 clickfit eindkappen ook, dus ja beetje in dubio of ik het zelf ga proberen te fixen of wachten tot winkelman me morgen om 14:00 te woord kan staan en dan de steiger een week langer huren.
savale schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:13:
[...]

Voor de werking maakt het niet uit. Verlengen met een mc4... Labeltje is wel wat minder fraai ivm onderhoud imo.
Ik mis ook nog 10meter aardkabel en 5 clickfit eindkappen ook, dus ja beetje in dubio of ik het zelf ga proberen te fixen of wachten tot winkelman me morgen om 14:00 te woord kan staan en dan de steiger een week langer huren.
Om ze uit elkaar te houden heb ik juist een set met twee zwarte, eentje met twee rode, eentje met twee blauwe.
De stekkers bepalen plus of min, niet de kleur

1 PVoutput . Dongen NB

• savale
reneeke1970 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:21:
[...]

Om ze uit elkaar te houden heb ik juist een set met twee zwarte, eentje met twee rode, eentje met twee blauwe.
De stekkers bepalen plus of min, niet de kleur
Valt wat voor te zeggen inderdaad. De oostkant zit dichter op de omvormer. Zou ik west allemaal met zwart kunnen doen. Ga even rekenen of ik dat wel ga redden

Bedankt! Met labels erbij wel een acceptabele oplossing:
rood = oost
zwart = west

[ Voor 9% gewijzigd door savale op 06-06-2022 15:13 ]

• Glitchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 10:34
Ben op dit moment zelf bezig met een legplan voor het dak van ons nieuwe huis. Ik zie dat er word aangeraden om +/- 30cm marges aan te houden. Nu is de ruimte op het dak beperkt dus vroeg me af in hoeverre dit ook geldt tot de afstand van onze dakkapel, schoorsteen en zijkant van het dak. Kunnen de panelen over de loodslabben?

Gaat specifiek om de volgende drie punten, hoe straks mogen de panelen hier overheen/tegen aan liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwaySnvt9RzF3dPRr5rqvSS-nhg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z1ehzjDdYQvV9UO4KlljkWX7.png?f=user_large

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:28
Hou er bij je dakkapel ook rekening mee dat als jet het ooit nog wilt schilderen je nog ergens moet kunnen staan. Als je over de loodslab heen gaat weet ik niet hoe je daar ooit nog zou moeten werken.

• twain4me

twain4me

MeTooPV schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:15:
Hou er bij je dakkapel ook rekening mee dat als jet het ooit nog wilt schilderen je nog ergens moet kunnen staan. Als je over de loodslab heen gaat weet ik niet hoe je daar ooit nog zou moeten werken.
spoeling is heel erg dun van mensen die ze willen/kunnen opbouwen en meer ruimte is handiger een pan is idd wel ongeveer het minimale, anders wordt het hoogwerker werk, of de panelen eraf halen.

Afbeeldingslocatie: https://steigerverhuurzeeland.nl/wp-content/uploads/2021/11/xx.jpg

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien van algemeen interesse? (Heb ik hier nog niet langs zien komen)
Een instructieve en goed gemaakte video over halfcut panelen en de shading effecten vergeleken met conventionele panelen.
Wat ik uit de video meeneem: Half-cut panelen hebben hun grote voordelen bij gedeeltelijke schaduw blijkbaar niet i.c.m. stringomvormers maar i.c.m. micro-omvormers (en optimizers?).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic