Vraag

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Ik krijg de daken niet in sunnydesignweb wat ik ook probeer. Dak 3 zou nog wel lukken, maar dakvlakken 1 en 2 krijg ik er niet netjes genoeg in om een goede berekening te maken.

Hellingshoeken:
Dak 1 (Zuid Oost): 46,5
Dak 2 (Zuid West): 56,7
Dak 3 (Zuid West): 51,7
Schaduw
De bomenrij rechts op de foto geeft wel wat schaduw op de onderste rijen dakpannen, maar dit is volgens mij niet heel spannend. Eventueel kunnen we de bomen wat aftoppen mocht dit wel een probleem zijn.
Jaarverbruik
5500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3* 25 A
Budget en doel
Het doel is om de drie daken vol te leggen met panelen tegen de laagst mogelijke prijs.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat het doen.
Bijhouden van data
Als de data bijgehouden kan worden zou dat mooi zijn. Eventueel later in een homeassistant omgeving.
Reeds verkregen offertes
Regio
Friesland

Eerst was ik aan het kijken om alleen dakvlak 1 vol te leggen, maar we willen nu alle drie dakvlakken volleggen. Vandaar het verschil in het aantal panelen. Binnenkort zal ik ook een nieuwe offerte opvragen van aanbieder 2 met meer panelen.

Offerte aanbieder 3:
Volgens hen is het maximaal aantal panelen met een 3x25 A aansluiting 45 panelen. Ook was er eerst sprake van een SolarEdge oplossing, maar die is stukken duurder en het max. aantal van 45 panelen blijft staan. Zij bieden aan om daken 1 (22 panelen) en 2 (10 panelen) op een Growatt 9000 aan te sluiten en dak 3 (13 panelen) op een Growatt 4000. Ja, dat zijn twee omvormers voor deze oplossing.
Legplan:

Offerte aanbieder 4:
Deze heeft een SolarEdge oplossing aangeboden met een SolarEdge 17K omvormer en 29 optimizers waarvan het type niet vermeld is.
Dak 1: 35 panelen, dak 2: 10 panelen en dak 3 12 panelen. Een in serie geschakelde oplossing raden zij af omdat het om 3 verschillende dakdelen gaat en "uitrichtingen" en dat dit ten koste gaat van de opbrengst. Verder wordt er niet gesproken over de meterkast aansluiting. Misschien kunnen zij net als aanbieder 3 een oplossing met twee omvormers bieden als dat een goed idee is.
Legplan:

De prijzen vind ik aan de hoge kant en ik zal meer offertes opvragen bij andere aanbieders.
De vragen die ik tot nu toe heb zijn;
1. Zijn 45 panelen de max voor een 3x25 A aansluiting?
2. We hebben wel wat last van schaduw, is de SE oplossing van aanbieder 4 een betere of zien jullie betere oplossingen?
3. Kunnen de 57 panelen wel aangesloten worden op de 3x 25A aansluiting?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-03 19:24
1. en 3. Een totaal omvormer vermogen van 17k is de max voor een 3x25A aansluiting, het gaat dus niet zozeer om het aantal panelen. Door panelen in meer windrichtingen te leggen, kan je veel meer panelen hebben op een omvormer. Je zou ook panelen op WNW kunnen leggen. 17kW is immers ~3x24,5A en daarmee net onder 3x25A. Het kan zijn dat de andere aanbieder ook rekening houdt met selectiviteit dan sluit je maximaal 3x16A omvormer aan. W / V (230) = A

2. Hoe je het beschrijft heb je niet voldoende last om een oplossing voor specifiek schaduw nodig te gaan hebben. De bomen lijken zeer ver weg te staan en zullen hooguit op momenten dat de panelen al weinig opwekken invloed hebben, dit is te verwaarlozen. Daarentegen is de Solar Edge 17k met p850 optimizers een zeer competatieve combinatie bij een set met dit aantal panelen, aangezien deze omvormer goedkoper is dan een 12.5k bijvoorbeeld en geschikt is voor 800 en 900 serie optimizers, er kan één optimizer voor twee panelen gebruikt worden.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:27
Als je kiest voor "manual planning" kun je het gewoon de aantallen, helling en richting per orientatie invoeren.
Wat zijn de hellingen?

In geval je aan selectiviteit wilt voldoen kun je dan kiezen voor bijvoorbeeld een 2 8 kW modellen. Zelf snap ik het nut van selectiviteit bij terugleverende apparatuur niet. (de helft van de Tweakers die hier reageren zien dat wel, de andere helft niet)

Als de helling van alle daken gelijk is kun je met een stringomvormer ook nog kiezen voor een string van 22 panelen plus 2 strings van 17 parallel. Dan helaas geen 35 panelen op dat ZO dakvlak.

Die 1000 V limiet heb je met bijvoorbeeld een Growatt omvormer niet.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Er is een reden dat ik alles teken in Solaredge designer...

Dit kan echt prima op een 17kW aan omvormer(s). Nog sterker... er kan nog meer bij.

Het systeem zoals aanbieder 4 getekend heeft piekt naar 'slechts' 18kW van de panelen, en dan heb je met een 17kW geen noemenswaardig verlies: Die piek is van korte duur en voor dit systeem... In maart! (Jawel! Door het steile dak doen ze het goed als de zon minder hoog staat, en dan zijn de panelen koud en gaan harder)

Je beste dak is 3: Zoveel mogelijk daar op, ten koste van dak 2: Onderop draait dat dak minder goed.

Omvormer... Sorry Team SMA: deze is zeker niet voor jullie.
Growatt/GoodWe of SolarEdge.

Dit is wel een lastige voor Solaredge. Er zit wat optimizer clipping in dit systeem:

Dit komt omdat het systeem te groot is voor 1 string (13,5kW) maar voor gebruik van de veel voordeligere commerciële optimizers net op het randje met 2x de minimum string-lengte (14/15 optimizers)

Als er 28 stuks op dak 3 en 2 samen kunnen zou dat mooi zijn, dan valt dit probleem bijna geheel weg.

Er zit een hoop perspectief in de satelliet foto en op mijn tekening heb ik meer ruimte op dak 2 en 3.... maar ik weet niet hoe accuraat ik getekend heb: dat is een beetje vinger in de wind steken op basis van de legplannen (ik heb de foto geschaald naar mijn tekening, niet andersom)

1) Zonneplan is een heel grote aanbieder, als ze duidelijk meer garantie bieden op de installatie dan 2, dan is dit een optie. De vraag is of ze een ambitieuzer legplan willen doen... Ze zijn vaak erg voorzichtig.
2) Domweg de voordeligste, en bij opschalen naar meer panelem zal dat niet slechter worden.
3) REC Twinpeak 4 is een niet schreeuwend veel duurder paneel, maar komt wel van met afstand de beste fabrikant in deze lijst (Noorse grondstoffen, deels gefabriceerd in Singapore, Garantie die het papier waarop het geschreven is zowaar waard is).
4) Solaredge heb je maar 1 omvormer, die bovendien maar 60% kost van de GoodWe of Growatts. Scheelt kosten van vervangen halverwege de 25 jaar (goede kans) Optimizers maken het wel een complexer systeem, maar die hebben 25 jaar garantie... al gaat de installateur op gegeven moment niet meer gratis het dak op. Prijs is niet extreem verkeerd, maar er is denk ik nog wat ruimte.

Minimaal na principe overeenkomst lijkt een schouw voor definitief maken van legplan voor 20K wel op zijn plaats...

BTW teruggave moet even nagezocht worden. Dit gaat over een aantal grenzen heen... Daar is ook een topic voor ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• _Uploader_
  • Nu online
Dat_Doc schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:07:
1. en 3. Een totaal omvormer vermogen van 17k is de max voor een 3x25A aansluiting, het gaat dus niet zozeer om het aantal panelen. Door panelen in meer windrichtingen te leggen, kan je veel meer panelen hebben op een omvormer. Je zou ook panelen op WNW kunnen leggen. 17kW is immers ~3x24,5A en daarmee net onder 3x25A. Het kan zijn dat de andere aanbieder ook rekening houdt met selectiviteit dan sluit je maximaal 3x16A omvormer aan. W / V (230) = A

2. Hoe je het beschrijft heb je niet voldoende last om een oplossing voor specifiek schaduw nodig te gaan hebben. De bomen lijken zeer ver weg te staan en zullen hooguit op momenten dat de panelen al weinig opwekken invloed hebben, dit is te verwaarlozen. Daarentegen is de Solar Edge 17k met p850 optimizers een zeer competatieve combinatie bij een set met dit aantal panelen, aangezien deze omvormer goedkoper is dan een 12.5k bijvoorbeeld en geschikt is voor 800 en 900 serie optimizers, er kan één optimizer voor twee panelen gebruikt worden.
Ah, mijn denkwijze was verkeerd. Het gaat er natuurlijk niet om hoeveel panelen geschikt zijn voor de aansluiting, maar of de omvormer wel passend is voor de aansluiting. Dank je!
Ik zal morgen ook even kijken in de SE designer tool om dit nader te bekijken. Maar als wij het dak wel vol willen hebben, dan zijn wij wel gebonden aan een in parallel geschakelde oplossing zoals de aangeboden SE oplossing? Hmm apart dat de 17k versie goedkoper is dan de 12 k versie. Denk jij dat de 17k omvormer de 57 panelen aankan?

De panelen op WNW is geen optie vanwege grote bomenpartij rondom de achterkant van het huis.
Ik heb net even gezocht op selectiviteit en wat dit inhoudt. En als ik het goed begrijp zou in het eerste geval de hoofdzekering er niet uit klappen en in het tweede geval wel. Of mis ik nog wat andere gevolgen van niet selectiviteit?
busscherski schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:25:
Als je kiest voor "manual planning" kun je het gewoon de aantallen, helling en richting per orientatie invoeren.
Wat zijn de hellingen?

In geval je aan selectiviteit wilt voldoen kun je dan kiezen voor bijvoorbeeld een 2 8 kW modellen. Zelf snap ik het nut van selectiviteit bij terugleverende apparatuur niet. (de helft van de Tweakers die hier reageren zien dat wel, de andere helft niet)

[Afbeelding]

Als de helling van alle daken gelijk is kun je met een stringomvormer ook nog kiezen voor een string van 22 panelen plus 2 strings van 17 parallel. Dan helaas geen 35 panelen op dat ZO dakvlak.

[Afbeelding]

Die 1000 V limiet heb je met bijvoorbeeld een Growatt omvormer niet.
Ah top, dan zal ik dat morgen even gaan doen! De hellingen heb ik erbij gezet en zijn niet gelijk.
Dak 1 (Zuid Oost): 46,5
Dak 2 (Zuid West): 56,7
Dak 3 (Zuid West): 51,7

Waarom zie jij het nut niet in van selectiviteit?

• busscherski
Waarom zie jij het nut niet in van selectiviteit?
Alleen bij terugleverende apparatuur zie ik het nut niet.
Omdat je precies weet hoeveel terugleverende apparatuur er aangesloten is. Er is niet echt een situatie waar er per ongeluk plotseling iemand nog een 15 kW omvormer erbij aansluit.

Maar zoek even in het grote PV topic op selectiviteit, laten we dit topic daar niet aan verpesten. Voor je het weet heb je hier 10 reacties over.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• _Uploader_
  • Nu online
Erg bedankt voor jullie adviezen, ik heb ik een korte tijd veel bijgeleerd!

@Ronald dus eigenlijk is de SE oplossing de mooiste in mijn geval mits er een paar panelen op dak 2 en 3 erbij kunnen wat denk ik ook nog wel mogelijk is. Anders treedt er een verlies op als ik het goed begrijp die op te lossen is met zes panelen meer. En een serieoplossing is in dit geval aan de dure kant, maar technisch wel mogelijk begreep ik uit de eerdere reacties.

Is het een idee dat ik morgen de dakpannen tel van daken 2 en 3 en erop terug kom? Dan zal ik het ook eens bekijken in de SE designer.

Edit; en dat van het schouwen en de BTW regelinen (kor/geen kor) zal ik ook zeker meenemen!

[Voor 7% gewijzigd door _Uploader_ op 06-01-2022 23:48]

• _Uploader_
  • Nu online
busscherski schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:08:
[...]

Alleen bij terugleverende apparatuur zie ik het nut niet.
Omdat je precies weet hoeveel terugleverende apparatuur er aangesloten is. Er is niet echt een situatie waar er per ongeluk plotseling iemand nog een 15 kW omvormer erbij aansluit.

Maar zoek even in het grote PV topic op selectiviteit, laten we dit topic daar niet aan verpesten. Voor je het weet heb je hier 10 reacties over.
Daar heb je ook wel gelijk in! Mooi diplomatiek antwoord :) , ik zal het topic doorspitten!

• Hytsky
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-03 21:42
In de laatste datasheets van de solaredge optimizers is deze combinatie niet meer vanzelfsprekend toegestaan. Combinatie met 17K omvormer voldoet niet aan de EMC richtlijn.

Quote:
(2)Om te voldoen aan EN 55011 klasse A (indien vereist), dient de installatie te worden uitgevoerd met een omvormer van 20kVA of groter, en te voldoen aan de vereisten in het
EMC-gedeelte van de installatiehandleiding

Gerelateerde optimizers:
P650 / P701 / P730 / P800p / P801 / P850 / P950 / P1100
Zijn de 2 panelen op 1 omvormer type. Is sinds 4de kwartaal vorig jaar.

• busscherski
Hytsky schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:44:
In de laatste datasheets van de solaredge optimizers is deze combinatie niet meer vanzelfsprekend toegestaan. Combinatie met 17K omvormer voldoet niet aan de EMC richtlijn.

Quote:
(2)Om te voldoen aan EN 55011 klasse A (indien vereist), dient de installatie te worden uitgevoerd met een omvormer van 20kVA of groter, en te voldoen aan de vereisten in het
EMC-gedeelte van de installatiehandleiding

Gerelateerde optimizers:
P650 / P701 / P730 / P800p / P801 / P850 / P950 / P1100
Zijn de 2 panelen op 1 omvormer type. Is sinds 4de kwartaal vorig jaar.
Oke goede info, maar in welke gevallen moet voldaan worden aan EN 55011 klasse A?

• Hytsky
Algemene zin, dient alle apparatuur wat EMC veroorzaakt aan die norm te voldoen.
Dit heeft betrekking op dat sommige power optimizers verstoring geven. Bijvoorbeeld zend amateurs en het P2000 systeem.
Deze combinatie gaat er dus overeen of is als combinatie niet getest en goedgekeurd.

Makkelijkste is Solaredge Support navragen, deze mochten de combinatie niet meer aanraden.

Zie onderstaand de norm met de beschrijving:
https://www.nen.nl/nen-en-55011-2016-en-218427

• _Uploader_
  • Nu online
In de tussentijd heb ik het design verder gemaakt in SE designer en een offerte gekregen van een 61 panelen met een SE 20k omvormer incl. installatie compleet (onder 1 euro p/Wp).

Als ik de 17k omvormer invoer met twee strings van 29 en 32 panelen, dan zie ik een 113% oversizing en 3kWh clipping in augustus.

Als ik de 20k omvormer invoer, dan zie ik geen clipping, een onderdimensionering van 96% en met het onderstaande systeemverlies grafiek;

1. Zijn het aantal panelen nu geschikter voor de 17k omvormer en is de vermelde overbelasting geen probleem?
2. De 20k omvormer is zoals ik kan zien slechter op voorraad (waarschijnlijk omdat het een nieuwer product is) en kan niet op een 3x25A aangesloten worden. Nu gaan wij dit jaar ook verbouwen en komt er ook naar alle waarschijnlijkheid een warmtepomp, wp boiler, ventilatiesysteem etc. erbij. Is het dan alvast verstandig om de meterkast aansluiting te verzwaren naar een 3x35 en welke omvormer is dan het meest geschikter? De 17K zou dan toch ook prima passen?

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:42
De overbelasting is helemaal geen probleem. Je mag tot 130% gaan.

3x35A is helemaal niet wenselijk want dit kost circa 500 euro per jaar extra.
Als het niet nodig is kan je beter voor de 17kw gaan.

[Voor 20% gewijzigd door lothar op 08-01-2022 16:58]

• _Uploader_
  • Nu online
lothar schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:57:
De overbelasting is helemaal geen probleem. Je mag tot 130% gaan.

3x35A is helemaal niet wenselijk want dit kost circa 500 euro per jaar extra.
Als het niet nodig is kan je beter voor de 17kw gaan.
Ah dat is goed om te weten! En de meerdere apparaten plus de pv installatie zouden dan geen probleem vormen omdat de pv terugleverd?

Ja een verzwaring zou 750 euro per jaar extra kosten.

• Ronald
  • Nu online
Verzwaren naar 3x35 is het niet waard; heb je niet nodig. Als je vanwege EMC de SE20K zou pakken: ik kan mijn SE5K via SetApp limiteren. 17.25kW zit je precies op 25A. Maar als de netspanning oploopt naar 240V kun je naar 18kW.

En je eigen verbruik gaat er nog vanaf de betreffende fasen af.

Heb je hoofdautomaten in plaats van smeltveiligheden... Dan kun je overwegen te riskeren ze er een keer uit te tikken.... maar waarschijnlijk gaat het goed.

[Voor 21% gewijzigd door Ronald op 08-01-2022 17:06]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• _Uploader_
  • Nu online
Ronald schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:05:
Verzwaren naar 3x35 is het niet waard; heb je niet nodig. Als je vanwege EMC de SE20K zou pakken: ik kan mijn SE5K via SetApp limiteren. 17.25kW zit je precies op 25A. Maar als de netspanning oploopt naar 240V kun je naar 18kW.

En je eigen verbruik gaat er nog vanaf de betreffende fasen af.

Heb je hoofdautomaten in plaats van smeltveiligheden... Dan kun je overwegen te riskeren ze er een keer uit te tikken.... maar waarschijnlijk gaat het goed.
Goed om te weten dan de SE20k gelimiteerd kan worden. Zou je vanwege de EMC de 17k afraden? En zorgen de extra panelen nu voor een betere string verdeling ik weet niet of het zo optimaal ingesteld is.

Het laatste wat je zegt snap ik helaas niets van, hier heb ik totaal geen kaas van gegeten. Onze meterkast is niet de jongste en staat op de nominatie om met de verbouwing vervangen te worden.

• Ronald
  • Nu online
_Uploader_ schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:15:
[...]

Goed om te weten dan de SE20k gelimiteerd kan worden. Zou je vanwege de EMC de 17k afraden? En zorgen de extra panelen nu voor een betere string verdeling ik weet niet of het zo optimaal ingesteld is.
Daar heb ik onvoldoende kennis voor, en geen toegang tot de norm. Vraag aan @Hytsky, die bracht dit in, die mag het uitleggen :D
Het laatste wat je zegt snap ik helaas niets van, hier heb ik totaal geen kaas van gegeten. Onze meterkast is niet de jongste en staat op de nominatie om met de verbouwing vervangen te worden.

[Afbeelding]
Understatement of the century :D
Smeltveiligheden dus (verbogen in het zwarte kastje onder de meter)

Ik heb even geen idee hoe je met BTW teruggave om moet gaan op deze schaal, maar de meterkast mag voor ons normale systeemeigenaaren mee in de teruggave.

• _Uploader_
  • Nu online
Ronald schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:42:
[...]

Daar heb ik onvoldoende kennis voor, en geen toegang tot de norm. Vraag aan @Hytsky, die bracht dit in, die mag het uitleggen :D

[...]
Dan wacht ik de reactie van @Hytsky even af, maar voor de rest ziet het legplan er goed uit? Sorry voor de vele vragen, maar ik wil niet voor verassingen komen te staan achteraf. Jullie hulp wordt erg gewaardeerd!
Understatement of the century :D
Smeltveiligheden dus (verbogen in het zwarte kastje onder de meter)

Ik heb even geen idee hoe je met BTW teruggave om moet gaan op deze schaal, maar de meterkast mag voor ons normale systeemeigenaaren mee in de teruggave.
:+ dank je.

Dat met de BTW (hoe de teruggaaf werkt en of de meterkast werkzaamheden ook in de teruggave kunnen) al ik even in het andere topic navragen!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 07:10
Je mag heel de wereld opvoeren als gerelateerde kosten.

Groepenkast, kabels, dakwerk, gereedschap alles.

Flink project dit!

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hytsky
ik raad de 16K, 17K of 20K niet aan of af, heb alleen willen aangeven dat het niet meer een standaard optie is volgens de datasheet.
Om dit specifiek te weten of het wel of niet mag / condities kun je het beste met Solaredge support bellen.

Solaredge support gaf aan dat het mogelijk niet meer onder de garantie valt, maar uiteindelijk ging de sales afdeling daarover. Aangezien het voor mij verder niet van belang was heb ik met de sales afdeling geen contact gehad.

Momenteel is Solaredge support en waarschijnlijk ook sales zeer goed bereikbaar. Vanwege de winterperiode is het rustig.

• _Uploader_
  • Nu online
Hytsky schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:21:
ik raad de 16K, 17K of 20K niet aan of af, heb alleen willen aangeven dat het niet meer een standaard optie is volgens de datasheet.
Om dit specifiek te weten of het wel of niet mag / condities kun je het beste met Solaredge support bellen.

Solaredge support gaf aan dat het mogelijk niet meer onder de garantie valt, maar uiteindelijk ging de sales afdeling daarover. Aangezien het voor mij verder niet van belang was heb ik met de sales afdeling geen contact gehad.

Momenteel is Solaredge support en waarschijnlijk ook sales zeer goed bereikbaar. Vanwege de winterperiode is het rustig.
Dank voor de uitleg, dan zal ik de support afdeling even bellen om te bekijken of dit invloed heeft op de garantie.

• _Uploader_
  • Nu online
_Uploader_ schreef op zondag 9 januari 2022 @ 07:11:
[...]

Dank voor de uitleg, dan zal ik de support afdeling even bellen om te bekijken of dit invloed heeft op de garantie.
SE support gaf aan dat als het er goed uit ziet in het gemaakte design (dwz allemaal groende vinkjes), dat er garantie op gegeven wordt.
Ik heb de datasheet meerdere keren aangegeven, maar dit was verder geen probleem.
@Ronald
Inmiddels heb ik een offerte gekregen van €0,93 incl. en wacht nog op een andere offerte, waarvan ik erg twijfel of deze goedkoper zal zijn.
Zal ik de knoop doorhakken en de deze offerte bevestigen?

• Ronald
  • Nu online
Het is wel zo netjes die aangevraagde offerte af te wachten, maar het ziet er prima uit.

• _Uploader_
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:44:
Het is wel zo netjes die aangevraagde offerte af te wachten, maar het ziet er prima uit.
Daar heb je ook zeker gelijk in, ik wacht het even af en dan maak ik een keuze. Dank je!

• _Uploader_
  • Nu online
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Ronald
  • Nu online
De omvormer kan maximaal 3x25A uitsturen, of er nu 28 of 28000 panelen aan hangen (al mag dat laatste natuurlijk niet van solaredge)

Klinkklare onzin dus om 3x35 te eisen.

Voor nieuwe systemen eist SE nu inderdaad dat er een SE20K gebruikt wordt met de p8xx optimizers… dat is natuurlijk niet van belang op bestaand systeem.

Installeren zoals afgesproken dus zou ik zeggen. Koopontbinding zullen ze vast niet willen in dit stadium ;)

• _Uploader_
  • Nu online
Ronald schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:20:
De omvormer kan maximaal 3x25A uitsturen, of er nu 28 of 28000 panelen aan hangen (al mag dat laatste natuurlijk niet van solaredge)

Klinkklare onzin dus om 3x35 te eisen.

Voor nieuwe systemen eist SE nu inderdaad dat er een SE20K gebruikt wordt met de p8xx optimizers… dat is natuurlijk niet van belang op bestaand systeem.

Installeren zoals afgesproken dus zou ik zeggen. Koopontbinding zullen ze vast niet willen in dit stadium ;)
Erg bedankt voor de snelle reactie en het is goed om et horen dat dit geen probleem zou mogen zijn!
Weet jij ook waar dit te onderbouwen is met wat data, in de datasheet vind ik het niet zo snel terug.

Ook hoorde ik dat hierdoor de panelen niet te verzekeren zijn en als er brand zou uitbreken dat dit mogelijk niet gedekt wordt. Is dat ook een broodje aap verhaal?

Ah, vandaar krijg ik het nu niet meer goed in designer.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee