Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Ik krijg de daken niet in sunnydesignweb wat ik ook probeer. Dak 3 zou nog wel lukken, maar dakvlakken 1 en 2 krijg ik er niet netjes genoeg in om een goede berekening te maken.Hellingshoeken:
Dak 1 (Zuid Oost): 46,5
Dak 2 (Zuid West): 56,7
Dak 3 (Zuid West): 51,7
Schaduw
De bomenrij rechts op de foto geeft wel wat schaduw op de onderste rijen dakpannen, maar dit is volgens mij niet heel spannend. Eventueel kunnen we de bomen wat aftoppen mocht dit wel een probleem zijn.Jaarverbruik
5500 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3* 25 ABudget en doel
Het doel is om de drie daken vol te leggen met panelen tegen de laagst mogelijke prijs.Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat het doen.Bijhouden van data
Als de data bijgehouden kan worden zou dat mooi zijn. Eventueel later in een homeassistant omgeving.Reeds verkregen offertes
Regio
FrieslandEerst was ik aan het kijken om alleen dakvlak 1 vol te leggen, maar we willen nu alle drie dakvlakken volleggen. Vandaar het verschil in het aantal panelen. Binnenkort zal ik ook een nieuwe offerte opvragen van aanbieder 2 met meer panelen.
Offerte aanbieder 3:
Volgens hen is het maximaal aantal panelen met een 3x25 A aansluiting 45 panelen. Ook was er eerst sprake van een SolarEdge oplossing, maar die is stukken duurder en het max. aantal van 45 panelen blijft staan. Zij bieden aan om daken 1 (22 panelen) en 2 (10 panelen) op een Growatt 9000 aan te sluiten en dak 3 (13 panelen) op een Growatt 4000. Ja, dat zijn twee omvormers voor deze oplossing.
Legplan:
Offerte aanbieder 4:
Deze heeft een SolarEdge oplossing aangeboden met een SolarEdge 17K omvormer en 29 optimizers waarvan het type niet vermeld is.
Dak 1: 35 panelen, dak 2: 10 panelen en dak 3 12 panelen. Een in serie geschakelde oplossing raden zij af omdat het om 3 verschillende dakdelen gaat en "uitrichtingen" en dat dit ten koste gaat van de opbrengst. Verder wordt er niet gesproken over de meterkast aansluiting. Misschien kunnen zij net als aanbieder 3 een oplossing met twee omvormers bieden als dat een goed idee is.
Legplan:
De prijzen vind ik aan de hoge kant en ik zal meer offertes opvragen bij andere aanbieders.
De vragen die ik tot nu toe heb zijn;
1. Zijn 45 panelen de max voor een 3x25 A aansluiting?
2. We hebben wel wat last van schaduw, is de SE oplossing van aanbieder 4 een betere of zien jullie betere oplossingen?
3. Kunnen de 57 panelen wel aangesloten worden op de 3x 25A aansluiting?
Alvast bedankt voor het meedenken!