Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste
Acties:
  • 600.266 views

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-11 21:49
Proton_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:28:
[...]

Mooi datapunt; heb je er ook eentje voor micro-omvormers cq optimizers? Het was een poosje een running gag dat je met per-paneel monitoring tenminste kon zien welke optimizer stuk was ;)
Ik ken alleen het geclaimde 500 per miljoen (dus toevallig ook 5 op 10.000) van Enphase. Super super grove schatting hebben wij er ongeveer 50.000 geïnstalleerd (6000 per jaar) en ongeveer 2 dozen kapot (ik heb ze retour gestuurd in de doos) á 18 stuks per doos. In onze testopstelling (één LG 360 op het dak van onze werkplaats met een mogelijkheid tot aansluiten micro met watt, volt en ampere meter naar het net) bleek dat 9 van de 10 gewoons stroom gaven, al duurde het wat langer voordat ze op gang waren (burst mode kapot?) of presteerden ze gewoon prima (communicatie module kapot?)

Maar spreek me niet over Solaredge optimizers. Daar hebben we zo'n 50 systemen live, van klein naar 150 panelen, en daar hebben we in het afgelopen 6 maanden op één project al 10 optimizers vervangen. En dan voor elke maar smeken en klagen en vloeken tegen een customer support die vaak niet thuis is.
Proton_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:28:
[...]

Leg uit :)
Lock-in, na tien jaar al dan niet compatible monitoring, extra vervangingskosten, ik denk het tegendeel.
1. wie signaleert het defect? ons service personeel monitort dagelijks onze micro systemen en krijgt actief meldingen bij storingen. Op alles is binnen 48u actie ondernomen en binnen 7 dagen opgelost. Wanneer wordt een storing op string gesignaleerd als je installateur die taak niet op zich neemt? En wat zijn dan de kosten van de down time?
2. er moet een arbeidsgang gemaakt worden om de omvormer door te meten om uit te sluiten of het niet aan de omvormer ligt. Dit doet elektrotechnisch personeel. Probleem lijkt in de string te liggen.
3. er moet een arbeidsgang gemaakt worden op het dak. Het dak moet valveilig gemaakt worden en daar moet stapsgewijs de installatie doorgemeten worden om tot de defecte module te komen.
4. Bij geen waardes wordt de module ter plekke door de monteurs gebypassed om geen problemen op de string te geven en geen esthetisch verschil met de rest van het systeem te maken.
5. klant krijgt dagwaarde van de module vergoed óf een compleet ander uitziend paneel aangeboden en erop gelegd.

Kosten zijn dus down time, arbeidsgang elektro man, arbeidsgang 2 dakmonteurs (punt 4 en 5 zijn hetzelfde voor string of micro).

In geval van micro is er één service man op kantoor die belt met Enphase, de waardes analyseert van de micro, ziet dat het aan de module ligt. Dan wordt er met de klant gebeld en besproken om óf het paneel te vervangen óf het paneel te laten liggen en te vergoeden.
En precies daarom willen ze dit alleen nog verkopen, niet omdat het beter is, nee omdat het minder werk geeft voor de installateur. Dus uiteindelijk meer winst marge

1 PVoutput . Dongen NB

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:06
drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:53:
[...]

1. wie signaleert het defect? ons service personeel monitort dagelijks onze micro systemen en krijgt actief meldingen bij storingen. Op alles is binnen 48u actie ondernomen en binnen 7 dagen opgelost. Wanneer wordt een storing op string gesignaleerd als je installateur die taak niet op zich neemt? En wat zijn dan de kosten van de down time?
2. er moet een arbeidsgang gemaakt worden om de omvormer door te meten om uit te sluiten of het niet aan de omvormer ligt. Dit doet elektrotechnisch personeel. Probleem lijkt in de string te liggen.
3. er moet een arbeidsgang gemaakt worden op het dak. Het dak moet valveilig gemaakt worden en daar moet stapsgewijs de installatie doorgemeten worden om tot de defecte module te komen.
4. Bij geen waardes wordt de module ter plekke door de monteurs gebypassed om geen problemen op de string te geven en geen esthetisch verschil met de rest van het systeem te maken.
5. klant krijgt dagwaarde van de module vergoed óf een compleet ander uitziend paneel aangeboden en erop gelegd.

Kosten zijn dus down time, arbeidsgang elektro man, arbeidsgang 2 dakmonteurs (punt 4 en 5 zijn hetzelfde voor string of micro).

In geval van micro is er één service man op kantoor die belt met Enphase, de waardes analyseert van de micro, ziet dat het aan de module ligt. Dan wordt er met de klant gebeld en besproken om óf het paneel te vervangen óf het paneel te laten liggen en te vergoeden.
Kwa kosten heb je een punt, als een paneel faalt, doet de rest het natuurlijk nog wel (bij een string waarschijnlijk niet, alhoewel dat van het soort falen en de topografie afhangt). Kwa monitoring zie ik het verschil niet. Als mijn stringomvormer het niet doet krijg ik keurig een mailtje. Nadeel is wel dat ik dan moet gaan uitvogelen wat er precies mis is, maar dat is met micro's natuurlijk hetzelfde. Verschil is wel dat ik dan helemaal geen opbrengst meer heb. Voordeel is wel, dat ik de omvormer kan vervangen door een willekeurige stringomvormer van het juiste vermogen, en dus totaal geen vendor-lockin heb.

• drboneym
Ethirty schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:52:
Statistisch heb je met 15 panelen én 15 micro omvormers veel meer punten hebt waar iets mis kan gaan dan met 15 panelen en een string omvormer.
Je telt het netto aantal componenten en ziet deze als foutpunten. De statistieken van de failure rate ken ik niet.

Een omvormer vervangen is niet super spannend en iemand die handig is op een dak heeft 1 defect paneel snel genoeg gevonden en vervangen.
Ik kijk uit naar je sollicitatie, het werk betaald goed ;)

Mocht je 1 paneel moeten vervangen over 10 jaar is er denk ik altijd wel een vergelijkbaar exemplaar voor te vinden, maar wie zegt mij dat er dan nog eenzelfde compatible micro omvormer te krijgen is? Als er iets onvoorspelbaar is over meerdere jaren bekeken, is het de electronica en software branche. Zeker met de razendsnelle ontwikkelingen van de laatste jaren.
Het tegenovergestelde is waar. Enphase levert bij defect van bijvoorbeeld een M215 as we speak geheel gratis en binnen de garantie een IQ7 generatie micro die speciaal geprogrammeerd zijn om zich voor te doen als M serie micro inclusief verloopstekker voor Q naar Engage kabel. Daarentegen zijn de panelen die wij vorig jaar voerden nu al niet meer te krijgen door een constant moordend tempo van competitie tussen PV fabrikanten, dit uit zich in een verschil van maat en van uiterlijk, gemixt met het feit dat grondstoffen zoals coatings, glas en cellen zodanig schaars zijn dat ze soms per productielijn uit andere bronnen onttrokken moeten worden en dus ook zichtbaar van elkaar verschillen.

• drboneym
borft schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:00:
[...]

Kwa kosten heb je een punt, als een paneel faalt, doet de rest het natuurlijk nog wel (bij een string waarschijnlijk niet, alhoewel dat van het soort falen en de topografie afhangt). Kwa monitoring zie ik het verschil niet. Als mijn stringomvormer het niet doet krijg ik keurig een mailtje. Nadeel is wel dat ik dan moet gaan uitvogelen wat er precies mis is, maar dat is met micro's natuurlijk hetzelfde. Verschil is wel dat ik dan helemaal geen opbrengst meer heb. Voordeel is wel, dat ik de omvormer kan vervangen door een willekeurige stringomvormer van het juiste vermogen, en dus totaal geen vendor-lockin heb.
Yes helemaal gelijk. De doelgroep voor PV is natuurlijk niet de gemiddelde "dat ik dan moet gaan uitvogelen wat er precies mis is", dat doet meneer de monteur. Ik moet natuurlijk vooral denken aan die 999 op de 1000 klanten die geen tweaker zijn :)

• borft
drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:00:

Het tegenovergestelde is waar. Enphase levert bij defect van bijvoorbeeld een M215 as we speak geheel gratis en binnen de garantie een IQ7 generatie micro die speciaal geprogrammeerd zijn om zich voor te doen als M serie micro inclusief verloopstekker voor Q naar Engage kabel. Daarentegen zijn de panelen die wij vorig jaar voerden nu al niet meer te krijgen door een constant moordend tempo van competitie tussen PV fabrikanten, dit uit zich in een verschil van maat en van uiterlijk, gemixt met het feit dat grondstoffen zoals coatings, glas en cellen zodanig schaars zijn dat ze soms per productielijn uit andere bronnen onttrokken moeten worden en dus ook zichtbaar van elkaar verschillen.
Kijk! dat is best nette garantie, en een dergelijke oplossing geeft ook wel vertrouwen dat er over de lange termijn is nagedacht!

• drboneym
reneeke1970 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:59:
En precies daarom willen ze dit alleen nog verkopen, niet omdat het beter is, nee omdat het minder werk geeft voor de installateur. Dus uiteindelijk meer winst marge
Jammer dat je zo'n negatieve claim maakt over de installateurs. Voor mijn gevoel zijn we hier iets dieper in aan het gaan op één punt van een lijst van eerder genoemde voor- vs nadelen van micro's en heb jij het over iets anders.

• drboneym
borft schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:00:
[...]

Kwa monitoring zie ik het verschil niet. Als mijn stringomvormer het niet doet krijg ik keurig een mailtje. Nadeel is wel dat ik dan moet gaan uitvogelen wat er precies mis is, maar dat is met micro's natuurlijk hetzelfde.
Hier speelt voor mij iets mee waar ik flink van baal. Wij hebben in onze beginjaren een hele tijd lang prima ABB serieomvormers geplaatst, maar die hadden hun monitoring niet op de rit. Toen via de distributeur een monitoring unit van een derde die op de RS485 de data onttrok en naar een server stuurde. Begin dit jaar kreeg ik een belletje van een klant met een omvormer van 6 jaar oud die ineens niets meer zag op z'n app; is de hele partij ermee opgehouden en kan de data niet meer ingezien of gemigreerd worden. :(

Ik verwacht een dergelijk iets niet per se bij een Sunny Portal bijvoorbeeld. Omnik daarentegen had ook een eigen portal, die zullen ook niet meer betalen voor serverruimte neem ik aan?

Ik sta er wel echt van te kijken dat zoveel installateurs komen kijken, offerte, akkoord, installatie, astublieft hier is een app, en dan eigenlijk compleet hun handen er vanaf trekken en de klant zelf verantwoordelijk maken voor het (monitoren van het) goed blijven functioneren van het systeem.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:53:
[...]

Ik ken alleen het geclaimde 500 per miljoen (dus toevallig ook 5 op 10.000) van Enphase. Super super grove schatting hebben wij er ongeveer 50.000 geïnstalleerd (6000 per jaar) en ongeveer 2 dozen kapot (ik heb ze retour gestuurd in de doos) á 18 stuks per doos. In onze testopstelling (één LG 360 op het dak van onze werkplaats met een mogelijkheid tot aansluiten micro met watt, volt en ampere meter naar het net) bleek dat 9 van de 10 gewoons stroom gaven, al duurde het wat langer voordat ze op gang waren (burst mode kapot?) of presteerden ze gewoon prima (communicatie module kapot?)

Maar spreek me niet over Solaredge optimizers. Daar hebben we zo'n 50 systemen live, van klein naar 150 panelen, en daar hebben we in het afgelopen 6 maanden op één project al 10 optimizers vervangen. En dan voor elke maar smeken en klagen en vloeken tegen een customer support die vaak niet thuis is.

[...]

Bij de installatie van ons eerste systeem, Solaredge, hoorde ik bij de lunch van de installateur dat je min mogelijk spul op het dak wilt hebben liggen. Kwa garantie kosten voor de installateur zit het gros 'm in de arbeid, en het dak op klimmen om een optimizer vervangen (of een micro daarentegen) is relatief duur vergeleken met het vervangen van een omvormer die ergens op een zolder hangt.
Hij voorspelde ook dat het in de toekomst misschien nog wel duurder ging worden: Alle dakmonteurs klimmen nu nog zonder al te veel beveiliging het dak op om "even" een optimizer te vervangen, maar als er in de toekomst vanuit ARBO (of whatever) een steiger of hoogwerker op moet komen draven, dat gaat in de papieren lopen.
Ik begreep ook dat het nogal een grijs gebied is wie voor de arbeidskosten op moet draaien wanneer een component na vele jaren defect gaat. De 10/15/20 jaar productgarantie vanuit de fabrikant is leuk, daar kun je beroep op doen. Maar de arbeidskosten daarentegen... en wanneer de installateur over de kop is gegaan na zoveel jaren (of met pensioen), dan kan dat een duur grapje worden.

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:46
@boxlessness Volgens mij is dat gebruik van beveiliging op het dak toch al een verplichting? Lijkt mij meer een issue dat er niet of nauwelijks op gecontroleerd wordt.

Zodra dat gebeurd, vallen de beunhazen al snel door de mand.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:01

Ethirty

Who...me?

drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:00:
[...]

Je telt het netto aantal componenten en ziet deze als foutpunten. De statistieken van de failure rate ken ik niet.
Elk element in een keten dat stuk kan gaan telt mee, meer componenten meer kans dat er iets mis kan gaan.
Ik kijk uit naar je sollicitatie, het werk betaald goed ;)
Vast minder dan nu, plus ik ben niet zo handig op een dak :+
drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:14:
[...]

Ik sta er wel echt van te kijken dat zoveel installateurs komen kijken, offerte, akkoord, installatie, astublieft hier is een app, en dan eigenlijk compleet hun handen er vanaf trekken en de klant zelf verantwoordelijk maken voor het (monitoren van het) goed blijven functioneren van het systeem.
Gok dat jullie in de minderheid zijn. Zeker als jullie dat als gratis service aanbieden dan zit dat dus in de marge. De term solar cowboys is niet voor niets ontstaan, genoeg die uit de gekte een slaatje willen slaan.

Moest ik er voor betalen dan zou ik bedanken, ga ook geen onderhoudscontracten nemen op mijn CV of extra garantie afkopen op mijn TV. Dat zijn gewoon verkapte verzekeringen die in het geval dat het er echt toe doet vaak niet thuis geven.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:12
Uiteraard is de 4K weer weg ;)
"SMA SB4.0 1AV-41 gereserveerd".

ik ga binnenkort een complete set samenstellen, misschien dat dat helpt. Echt haast is er (nog) niet. De Omnik draait nog.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 17:58
JL-IP(!) schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:37:
Snel vraagje. Mag de bekabeling op deze manier (vanwege inductielus) aangelegd worden? Er is maar 1 rij met zonnepanelen (incl. optimizers).

[Afbeelding]
Het is gelijkspanning, v.z.i.w. hebben meeste omvormers ook nog eens een condensator op de ingang. Daardoor heb je geen last van inductie.

(Als inductie een probleem zou zijn dan zou je al snel coax of twisted pair nodig hebben in het hele circuit)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
base_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:06:
Het is gelijkspanning, v.z.i.w. hebben meeste omvormers ook nog eens een condensator op de ingang. Daardoor heb je geen last van inductie.

(Als inductie een probleem zou zijn dan zou je al snel coax of twisted pair nodig hebben in het hele circuit)
Google even op "inductielus zonnepanelen".
Dan zie je snel dat je met bovenstaande reactie nogal door de mand valt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 17:58
@Andrehj : Als je het over blikseminslag hebt dan moet je ook rekening houden met het metalen frame waar de panelen op zitten?! buiten dat frame zie ik weinig 'lus'

[ Voor 4% gewijzigd door base_ op 25-05-2022 22:56 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:18

Vliegvlug

Flight Simple

Ik krijg een SMA STP 8Kw omvormer aangeboden bij 26 stuks 400Wp panelen wat opgeteld 10400Wp is.
Is die omvormer niet te licht en moet dat niet een 10Kw omvormer zijn?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

Termy

valt er nog wat te fragge?

Vliegvlug schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 00:00:
Ik krijg een SMA STP 8Kw omvormer aangeboden bij 26 stuks 400Wp panelen wat opgeteld 10400Wp is.
Is die omvormer niet te licht en moet dat niet een 10Kw omvormer zijn?
Er is wel wat meer info nodig om dat te bepalen. Oriëntatie en helling, bv. Maar ook Voc van de panelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Termy schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 01:49:
[...]

Er is wel wat meer info nodig om dat te bepalen. Oriëntatie en helling, bv. Maar ook Voc van de panelen.
Voor de vraag of 26x 400Wp (10400Wp totaal) op een SMA Sunny TriPower 8.0 (datasheet) kan, hieronder de extra informatie:
(mocht er extra info nodig zijn laat het dan weten en ik ga het opzoeken)

Hoek tov zuiden: ZW (+68°)
Hellingshoek dak: 24°

Panelen zijn AxiTec AXIworldblackpremium XXL HC 400Wp, welke ik niet op de site van Axitec kan vinden maar in de meegeleverde pdf staat:

Electrical data
(at standard conditions (STC) irradiance 1000 watt/m2, spectrum AM 1.5 at a cell temperature of 25°C)
Type: AC-400MH/108V
Nominal output Pmpp: 400 Wp
Nominal voltage Umpp: 31.20 V
Nominal current Impp: 12.83 A
Short circuit current Isc: 13.73 A
Open circuit voltage Uoc: 37.10 V
Module conversion efficiency: 20.50 %

Limit values
System voltage: 1500 VDC
NOCT (nominal operating cell temperature)* : 45°C +/-2K
Reverse current feed IR: 25.0 A
* NOCT, irradiance 800 W/m2; AM 1.5; wind speed 1 m/s; Temperature 20°C

Temperature coefficients
Voltage Uoc: -0.28 %/K
Current Isc: 0.045 %/K
Output Pmpp: -0.35 %/K

Design
Frontside: 3.2 mm hardened, low-reflection white glass
Cells: 108 monocrystalline high efficiency cells
Backside: Composite film
Frame: 35 mm black aluminium frame

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zoek voor onder m'n dakkapel zonnepanelen van 1600mm hoog, maar ik kan eigenlijk alleen panelen van minimaal 1690mm of 1700mm vinden. Dat zou wel net passen, maar iets meer speelruimte is eigenlijk wel gewenst. Iemand die toevallig een paneel in wat kleiner formaat weet?

• drboneym
Aikon schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:47:
Ik zoek voor onder m'n dakkapel zonnepanelen van 1600mm hoog, maar ik kan eigenlijk alleen panelen van minimaal 1690mm of 1700mm vinden. Dat zou wel net passen, maar iets meer speelruimte is eigenlijk wel gewenst. Iemand die toevallig een paneel in wat kleiner formaat weet?
Niet beschikbaar in de gangbare maten van de markt van nu, maar als je blijft graven zou je er zomaar één op kunnen duikelen. Zoek maar eens op 54 cels paneel. Mijn tip, blijf wel weg van dunnefilm ofexotische camperpaneeltjes. Ik zou zelf aansluiting bij markt boven speelruimte stellen, mits binnen idiot marges. Dit puur zodat je een goed product voor een goede prijs kan krijgen.
Met je rails kom je omhoog, en kun je vaak langere panelen kwijt voor je tegen kapel zit.
Heb je daar rekening mee gehouden?

1 PVoutput . Dongen NB

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@drboneym Ik wil idd wel gangbare panelen hebben en liever wat marge zodat je nog op het dak kan etc :)

@reneeke1970 Nee, totaal niet. Hoeveel zou dat grofweg schelen?

Ik heb even een foto gemaakt, de rolmaat is op 175cm uitgerold en steekt al iets uit in de dakgoot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h67MybYunjZ9Kc7s-7cDIFXcG2Y=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6Ix5I2IEYuHtXsv0Z0AB8Wo.jpg?f=fotoalbum_small

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:28
Morgen wordt mijn solaredge systeem geïnstalleerd. Ik wil de omvormer uiteraard op een "handige plek" en de DC kabels door een bestaande koof. Welke regels zijn er omtrent de DC kabels in de woning (afstand, bescherming, etc.)?
Aikon schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:00:
@drboneym Ik wil idd wel gangbare panelen hebben en liever wat marge zodat je nog op het dak kan etc :)

@reneeke1970 Nee, totaal niet. Hoeveel zou dat grofweg schelen?

Ik heb even een foto gemaakt, de rolmaat is op 175cm uitgerold en steekt al iets uit in de dakgoot.

[Afbeelding]
Hoeveel het scheelt, hangt van je schuinte van dak af.
Heb je niet twee balkjes van 5 cm dik die je er op kunt leggen, en dan daar rolmaat overheen?

PS over de hoge golf heen leggen, je meet nu in de bodem, je paneel komt wel tien cm hoger

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 26-05-2022 12:06 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Termy

Termy

Vliegvlug schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:19:
[...]

Voor de vraag of 26x 400Wp (10400Wp totaal) op een SMA Sunny TriPower 8.0 (datasheet) kan, hieronder de extra informatie:
(mocht er extra info nodig zijn laat het dan weten en ik ga het opzoeken)

Hoek tov zuiden: ZW (+68°)
Hellingshoek dak: 24°

Panelen zijn AxiTec AXIworldblackpremium XXL HC 400Wp, welke ik niet op de site van Axitec kan vinden maar in de meegeleverde pdf staat:

Electrical data
(at standard conditions (STC) irradiance 1000 watt/m2, spectrum AM 1.5 at a cell temperature of 25°C)
Type: AC-400MH/108V
Nominal output Pmpp: 400 Wp
Nominal voltage Umpp: 31.20 V
Nominal current Impp: 12.83 A
Short circuit current Isc: 13.73 A
Open circuit voltage Uoc: 37.10 V
Module conversion efficiency: 20.50 %

Limit values
System voltage: 1500 VDC
NOCT (nominal operating cell temperature)* : 45°C +/-2K
Reverse current feed IR: 25.0 A
* NOCT, irradiance 800 W/m2; AM 1.5; wind speed 1 m/s; Temperature 20°C

Temperature coefficients

Design
Frontside: 3.2 mm hardened, low-reflection white glass
Cells: 108 monocrystalline high efficiency cells
Backside: Composite film
Frame: 35 mm black aluminium frame
Aangezien je toch voor een SMA gaat kan je het makkelijk invullen op sunnydesignweb :). Qua Voc kan het niet in 1 string (26x37,1x1,1>1000 V) maar het kan in 2en dus dat is ok. Qua aftoppen kan je dus prima sunnydesignweb gebruiken maar dat zal wel meevallen zo verdraait van het zuiden en lage hoek, vermoed ik.

Laat naar weten wat je in sunnydesignweb ziet :). Handmatige invoer kiezen, als je geen schaduw hebt is het alleen maar moeite om het te gaan zitten intekenen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
De omvormer is binnen. In het weekend gaan we de zonnepanelen aansluiten. Zie dit topic:

ZuinigeRijder in "Uitbreiding zonnepanelen dubbele carport en/of schuin dak"

Hoe kan ik het beste de strings aansluiten, ook om een inductielus te voorkomen, maar toch zo min mogelijk stringlengte te hebben? Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7Zy-R4_-XCN_6gU4rN-1vxhLWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2E8AIeATztpCyIgWAML9cVI.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Termy schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:25:
[...]

Aangezien je toch voor een SMA gaat kan je het makkelijk invullen op sunnydesignweb :). Qua Voc kan het niet in 1 string (26x37,1x1,1>1000 V) maar het kan in 2en dus dat is ok.
Wat is die 1,1 in jouw berekening?
Qua aftoppen kan je dus prima sunnydesignweb gebruiken maar dat zal wel meevallen zo verdraait van het zuiden en lage hoek, vermoed ik.

Laat naar weten wat je in sunnydesignweb ziet :). Handmatige invoer kiezen, als je geen schaduw hebt is het alleen maar moeite om het te gaan zitten intekenen.
Ik heb het in Sunny Design gezet, eerst een eigen paneel ingevoerd aan de hand van de gegevens uit de specsheet van axitec.

De resultaten zijn:
SMA STP8.0-3AV-40
Projectinformatie
Totaal aantal PV-panelen: 26
Piekvermogen: 10,40 kWp
Aantal PV-omvormers: 1
Nominaal AC-vermogen van PV-omvormers: 8,00 kW
Werkelijk AC-vermogen: 8,00 kW
Verhouding werkelijk vermogen: 76,9 %
Jaarlijkse energieopbrengst: 9.729 kWh
Energierendementsfactor: 99,6 %
Performance ratio: 86 %
Spec. energieopbrengst: 935 kWh/kWp
Leidingverliezen (in % van PV-energie): ---
Asymmetrische belasting: 0,00 VA
CO₂-reductie na 20 jaar: 65 t

Systeemoverzicht
PV-generatoren: 26 x Axitec GmbH Axi Worldblackpremium XXL HC 400Wp (PV-generator 1)
Azimut: 68 °, Helling: 24 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 10,40 kWp
PV-omvormer: 1 x STP8.0-3AV-40

Resultaten - Performance
Jaarlijkse energieopbrengst: 9.729 kWh
Spec. energieopbrengst: 935 kWh/kWp
Performance ratio: 86 %
Energierendementsfactor: 99,6 %
Rendement omvormer: 96,7 %

SMA STP10.0-3AV-40
Projectinformatie
Totaal aantal PV-panelen: 26
Piekvermogen: 10,40 kWp
Aantal PV-omvormers: 1
Nominaal AC-vermogen van PV-omvormers: 10,00 kW
Werkelijk AC-vermogen: 10,00 kW
Verhouding werkelijk vermogen: 96,2 %
Jaarlijkse energieopbrengst: 9.775 kWh
Energierendementsfactor: 100 %
Performance ratio: 86,4 %
Spec. energieopbrengst: 940 kWh/kWp
Asymmetrische belasting: 0,00 VA
CO₂-reductie na 20 jaar: 66 t

Systeemoverzicht
PV-generatoren: 26 x Axitec GmbH Axi Worldblackpremium XXL HC 400Wp (PV-generator 1)
Azimut: 68 °, Helling: 24 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 10,40 kWp
PV-omvormer: 1 x STP10.0-3AV-40

Resultaten - Performance
Jaarlijkse energieopbrengst: 9.775 kWh
Spec. energieopbrengst: 940 kWh/kWp
Performance ratio: 86,4 %
Energierendementsfactor: 100 %
Rendement omvormer: 96,8 %
Leidingverliezen (in % van PV-energie) ---

Maar hoe moet ik dit nu interpreteren?
De 10kW omvormer heeft een hogere performance ratio, maar 0,4% lijkt me niet heel veel.
Is dan nu de conclusie dat het eigenlijk niet uitmaakt en een 8.0 net zo goed kan als een 10.0?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
Ja, idd, 8kW heeft nauwelijks lagere opbrengst.
Alleen als je op de 10kW alles op 1 mppt doet (parallelle strings), heb je er nog 1 vrij voor extra panelen in de toekomst.
Dus dat zou een reden kunnen zijn om nu toch de grote omvormer te nemen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Termy

Termy

@Vliegvlug Stond ie het toe in 1 string? Verbaast me een beetje.

Maar goed, qua opwek is het idd een irrelevant verschil tussen 8 kW en 10 kW omvormer, tenzij je, zoals @BarryH aangeeft, mogelijk later meer kwijt zou kunnen en dat op dezelfde omvormer zou willen doen. Misschien dat iemand anders er nog hun licht erop willen schijnen of dit echt goed gaat in 1 string, maar anders heeft deze omvormer sowieso 2 inputs op A en 1 op B, dus een 3e string zou moeten kunnen.

Het ligt ook aan het prijsverschil natuurlijk. Als het om het even is dan kan je voor de 10 gaan, maar waarschijnlijk is 8 kW de verstandigste keuze.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@BarryH Hoe bedoel je dat?
Max. input voltage van zowel de 8.0 als de 10.0 is 1000V toch?
Waarom kan het op de 10.0 dan wel als @Termy aangeeft dat het bij de 8.0 niet kan?

Later toevoegen zou enkel nog op de dakkapel kunnen waar er misschien net 6 passen maar dat is dan wel een andere hoek natuurlijk, weet niet of dat dan überhaupt op dezelfde omvormer erbij zou kunnen

[ Voor 36% gewijzigd door Vliegvlug op 26-05-2022 17:38 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Termy schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:25:
@Vliegvlug Stond ie het toe in 1 string? Verbaast me een beetje.
Net even gekeken in de Sunny Design en bij configuratie voorstellen staat:
A: 1x 13
B: 1x 13

Dus dat lijkt me dan twee strings en dat is precies wat jij ook al verwachtte. :)
Maar goed, qua opwek is het idd een irrelevant verschil tussen 8 kW en 10 kW omvormer, tenzij je, zoals @BarryH aangeeft, mogelijk later meer kwijt zou kunnen en dat op dezelfde omvormer zou willen doen. Misschien dat iemand anders er nog hun licht erop willen schijnen of dit echt goed gaat in 1 string, maar anders heeft deze omvormer sowieso 2 inputs op A en 1 op B, dus een 3e string zou moeten kunnen.

Het ligt ook aan het prijsverschil natuurlijk. Als het om het even is dan kan je voor de 10 gaan, maar waarschijnlijk is 8 kW de verstandigste keuze.
Geen idee, ik zou het kunnen vragen wat dat extra kost.
Vraag me ook af of die beter leverbaar is want op de SMA 8.0 wordt al een levertijd van 12 weken afgegeven

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 26-05-2022 17:41 ]

• Termy

Termy

@Vliegvlug De Voc van je panelen gaan bij lage temperatuur (er wordt als vuistregel +10% gerekend) boven de 1000 Vdc dus dat zou een waarschuwing/rood vinkje in sunnydesignweb kunnen opleveren. Kijk in de specs van je panelen wat de temperatuurcoefficient is voor voltage en reken dan op -10 oC (dat scheelt dus 35 graden met de Voc bij STC!).

Met parallelle strings verlaag je het voltage (in serie tel je voltage op, stroom overal gelijk, parallel voltage gelijk en tel je stroom op). Als die stroom binnen specs blijft dan kan dat.

Ik zie dat sunnydesignweb er standaard 2 strings op input A van maakt en dat blijft idd binnen de specs. 1 string op A niet.

Als de 10 kW sneller leverbaar is dan verdien je dat verschil wel terug ja ;).

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Termy schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:45:
@Vliegvlug De Voc van je panelen gaan bij lage temperatuur (er wordt als vuistregel +10% gerekend)
Is dat dan waar die 1,1 in jouw eerdere berekening vandaan komt?
boven de 1000 Vdc dus dat zou een waarschuwing/rood vinkje in sunnydesignweb kunnen opleveren. Kijk in de specs van je panelen wat de temperatuurcoefficient is voor voltage
De bovenste van deze waarden?
Temperature coefficients:
en reken dan op -10 oC (dat scheelt dus 35 graden met de Voc bij STC!).

Met parallelle strings verlaag je het voltage (in serie tel je voltage op, stroom overal gelijk, parallel voltage gelijk en tel je stroom op). Als die stroom binnen specs blijft dan kan dat.

Ik zie dat sunnydesignweb er standaard 2 strings op input A van maakt en dat blijft idd binnen de specs. 1 string op A niet.
Apart dat ik bij mij in Sunny Design 13 op A en 13 op B zie.
Maar dit is ook voor het eerst dat ik wat met die website doe dus mogelijk doe ik iets fout.
Of maakt dat feitelijk niet uit in vergelijking met 2 strings parallel op A?

Maar waar worden die parallelle strings dan samengevoegd?
Want er komen dat toch maar 2 kabels bij de omvormer aan itt 4 stuks wanneer je aansluiting A en B van de omvormer gebruikt

Is dat laatste niet beter omdat je dan bij problemen in één paneel gelijk al de andere helft van de panelen kan uitsluiten en nog slechts 13 panelen hoeft af te gaan op zoek naar de defecte ipv 26.
Als de 10 kW sneller leverbaar is dan verdien je dat verschil wel terug ja ;).
Ik ga het navragen!

• Termy

Termy

Vliegvlug schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:58:
Is dat dan waar die 1,1 in jouw eerdere berekening vandaan komt?
Ja.
De bovenste van deze waarden?
Temperature coefficients:
Ja.
Apart dat ik bij mij in Sunny Design 13 op A en 13 op B zie.
Maar dit is ook voor het eerst dat ik wat met die website doe dus mogelijk doe ik iets fout.
Of maakt dat feitelijk niet uit in vergelijking met 2 strings parallel op A?

Maar waar worden die parallelle strings dan samengevoegd?
Want er komen dat toch maar 2 kabels bij de omvormer aan itt 4 stuks wanneer je aansluiting A en B van de omvormer gebruikt

Is dat laatste niet beter omdat je dan bij problemen in één paneel gelijk al de andere helft van de panelen kan uitsluiten en nog slechts 13 panelen hoeft af te gaan op zoek naar de defecte ipv 26.
A heeft 2 inputs dus daar komen 2x een min en een plus aan, van 2 strings dus. Niet echt anders dan aansluiten op A en B.

Eigenlijk zijn er vooral 2 opties:
1) het gaat mis bij installatie en dan moet dat meteen gefixt worden (te testen door naar stringspanning te kijken)
2) je omvormer gaat kapot

De kans dat 1 paneel het loodje legt is zo klein dat je daar niet moeilijk voor hoeft te doen met strings.

Maar goed, ik ben hier niet de stringexpert dus als iemand met meer SMA-kennis wil inspringen, graag :). @AUijtdehaag bv, staat me bij.

• BarryH
@Vliegvlug gewoon de opties netjes in sunny design zetten en het resulterende rapport lezen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Verwachte jaaropbrengst voor de 8 en de 10kW is nagenoeg gelijk en dan verwacht ik dat de 8kW gewoon een stukje goedkoper is.

Tenzij je meer panelen gaat bijplaatsen heeft de 10kW verder niet heel veel toegevoegde waarde.

Ter referentie: mijn case van 26 panelen, gelijk verdeeld over NO-ZW kan zelfs af met een 6kW omvormer.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:50
Had ik ook om er 3 boven elkaar kwijt te kunnen, ik krijg nu panelen van 1646x1140x30mm: AEG AS-M3607U-S(G1)390, scheelt een paar cm.
https://www.zonnepanelen-...ed-Percium-pv-paneel.html
assje in "Zonnepanelen vervangen of aanvullen"

Zijn inderdaad zeldzaam, blij dat deze aanbier met deze optie kwam, past het mooist bij mij.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 26-05-2022 19:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Termy schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:15:
[...]

A heeft 2 inputs dus daar komen 2x een min en een plus aan, van 2 strings dus. Niet echt anders dan aansluiten op A en B.
Ah, op die manier, dan had ik het verkeerd begrepen, dacht dat input A twee connectoren had en B ook maar dat op input A twee parallelle strings wel konden en op B niet en dat je ze dan op A vooraf zelf bij elkaar moest brengen.
Was op het verkeerde been gezet door dit soort kastjes met 4 inputs en 2 outputs:
Afbeeldingslocatie: https://stroomwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/900x900/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/M/O/MON000000317_eaToN-Switch-disconnector-P-SoL20---2xMC4_15.jpg
Eaton SOL20/2MC4
Dacht dat je die er dan zelf tussen moest zetten. ;)

Maar input A heeft dus 4 connectoren en B maar 2:
Afbeeldingslocatie: https://www.sma-benelux.com/fileadmin/_processed_/1/4/csm_fig_2_00de989249.png
Stom genoeg had ik er niet aan gedacht om de fysieke aansluiting te bekijken. :F
Hoewel ik dat plaatje juist ook weer erg verwarrend vind want daar brengen ze juist wel meerdere parallelle panelen vooraf bij elkaar ipv de 6 aansluitingen te gebruiken. :?
Eigenlijk zijn er vooral 2 opties:
1) het gaat mis bij installatie en dan moet dat meteen gefixt worden (te testen door naar stringspanning te kijken)
2) je omvormer gaat kapot

De kans dat 1 paneel het loodje legt is zo klein dat je daar niet moeilijk voor hoeft te doen met strings.

Maar goed, ik ben hier niet de stringexpert dus als iemand met meer SMA-kennis wil inspringen, graag :). @AUijtdehaag bv, staat me bij.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

BarryH schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:32:
@Vliegvlug gewoon de opties netjes in sunny design zetten en het resulterende rapport lezen.
Ik had inderdaad nog niet doorgeklikt in Sunny Design om tot het genereren van het rapport te komen, dat heb ik nu wel gedaan maar zie niet wat ik daar dan meer uit kan lezen tov hetgeen ik hier eerder al gepost heb?

Bedoel je het aansluiten van de panelen, die worden in het rapport over input A en B verdeeld met 13 panelen elk.
Of bedoel je wat anders?

Gebruik Sunny design voor het eerst dus hulp wordt gewaardeerd :)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:26:
[...]

Ah, op die manier, dan had ik het verkeerd begrepen, dacht dat input A twee connectoren had en B ook maar dat op input A twee parallelle strings wel konden en op B niet en dat je ze dan op A vooraf zelf bij elkaar moest brengen.
Was op het verkeerde been gezet door dit soort kastjes met 4 inputs en 2 outputs:
[Afbeelding]
Eaton SOL20/2MC4
Dacht dat je die er dan zelf tussen moest zetten. ;)
2 inputs, 1 output.
Maar input A heeft dus 4 connectoren en B maar 2:
[Afbeelding]
Stom genoeg had ik er niet aan gedacht om de fysieke aansluiting te bekijken. :F
Hoewel ik dat plaatje juist ook weer erg verwarrend vind want daar brengen ze juist wel meerdere parallelle panelen vooraf bij elkaar ipv de 6 aansluitingen te gebruiken. :?
3, telkens plus en min.

Klein verschil, groot gevolg :)

#team_UTC+1

@Vliegvlug
@Termy U riep mij?

Ik zou hier gewoon een SMA 10.0 pakken (komt sunnydesign zelf al mee met de knop "configuratievoorstellen")
2x 14 op A kan
1x 14 op A en 1x 14 op B kan
1x 17 op A en 1x 11 op B kan (geeft hoogste opbrengst, maar verschillen zijn klein.
1x 19 op A en 1x 9 op B kan ook (geeft nog een ietsie pietsie hogere opbrengst)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxlWxBS1vwtWSK-kAmGvmE3Ne8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nysrn9L8PcKMCZGYeQlQm1Ee.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKdducGjWlRmL8lYrWLSRj-TNbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ah8iVZqGTahUOBCivmajtf4x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2022 19:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@AUijtdehaag Bedankt voor de screenshots, er passen alleen maar 26 panelen op mijn dak niet 28 stuks helaas.

Jouw eerste screenshot ziet er bij mij praktisch hetzelfde uit maar dan A: 1x13 en B: 1x13
@Vliegvlug Nou prima toch. SMA is heel flexibel.
Andere kant nog ruimte?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

AUijtdehaag schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:47:
@Vliegvlug
@Termy U riep mij?

Ik zou hier gewoon een SMA 10.0 pakken (komt sunnydesign zelf al mee met de knop "configuratievoorstellen")
Misschien ligt het aan mijn beperkte ervaring met Sunny design, maar ik vind hun voorstellen soms wat vreemd.

Zo had ik naast een huis met 2 oriëntaties een extra schuur ingetekend op zeker 50m van het huis, moest ik alle panelen van 3 vlakken combineren in 2 strings. :? De logischere keuze is een aparte omvormer in de schuur, maar dat moest je met de hand kiezen en dan zelf de strings toebedelen (nee, het huis is niet logisch aansluiten op de omvormer in de schuur 8)7)

Het huis alleen zou een 8 of 10kW versie nodig hebben met NO-ZW oriëntatie, maar ga je verder kijken dan is een 6 meer dan zat: maar 4 maanden kom je überhaupt boven de 5kW.

Meer mensen die blind op Sunny design vertrouwen of juist merken dat er soms rare suggesties uit rollen?

#team_UTC+1

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:59:
@Vliegvlug Nou prima toch. SMA is heel flexibel.
Andere kant nog ruimte?
Maar een 8.0 zal dus ook wel volstaan bij 26 panelen toch?

Aan de andere kant is inderdaad nog ruimte, lang niet zo veel echter, denk max 6 panelen

En met die ruim 10.000 Wp zal ik voorlopig wel meer dan genoeg hebben is mijn inschatting.
Vraag me ook af in hoeverre ruime overproductie nog zinvol is als het salderen wordt/is afgebouwd, aangezien iedereen dan terugleverd en de prijs die je dan krijgt wel marginaal zal zijn.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ethirty schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:20:
[...]

Misschien ligt het aan mijn beperkte ervaring met Sunny design, maar ik vind hun voorstellen soms wat vreemd.

Zo had ik naast een huis met 2 oriëntaties een extra schuur ingetekend op zeker 50m van het huis, moest ik alle panelen van 3 vlakken combineren in 2 strings. :? De logischere keuze is een aparte omvormer in de schuur, maar dat moest je met de hand kiezen en dan zelf de strings toebedelen (nee, het huis is niet logisch aansluiten op de omvormer in de schuur 8)7)

Het huis alleen zou een 8 of 10kW versie nodig hebben met NO-ZW oriëntatie, maar ga je verder kijken dan is een 6 meer dan zat: maar 4 maanden kom je überhaupt boven de 5kW.

Meer mensen die blind op Sunny design vertrouwen of juist merken dat er soms rare suggesties uit rollen?
Nooit blind een computer vertrouwen je weet nooit wat voor ei het ding heeft geprogrameerd, daarnaast BS-in = BS-out dus altijd gewoon blijven nadenken.
Sunny design geeft gewoon een suggestie en ik gebruik de functie zelde, als tweaker weet ik het immers altijd beter :+
@Vliegvlug
Als je tegen aftoppen kan is een 8.0 ook voldoende. (99,6% energierendement)

En ik deel je mening over > 2025 als we over gaan op een bandbreedte model.
Zie posten van Femme.

Maar ik kan niet tegen aftoppen.
Ik beperk hem zelf wel dynamisch (nadat mijn verbruik eraf is) via modbus tcp/ip mocht het ooit zo ver komen.
node red flow werkt al. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zga6iW8woxHEq50KQYemg-j2uEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HnjdX5gHXQWd2WqQbalLqHj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2022 07:03 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:23

twain4me

Vliegvlug schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:25:
[...]

Maar een 8.0 zal dus ook wel volstaan bij 26 panelen toch?

Aan de andere kant is inderdaad nog ruimte, lang niet zo veel echter, denk max 6 panelen

En met die ruim 10.000 Wp zal ik voorlopig wel meer dan genoeg hebben is mijn inschatting.
Vraag me ook af in hoeverre ruime overproductie nog zinvol is als het salderen wordt/is afgebouwd, aangezien iedereen dan terugleverd en de prijs die je dan krijgt wel marginaal zal zijn.
in het wetsvoorstel van de salderingsfbouw, zat ook een onderdeel terugleververgoeding en die moest dan minimaal 70% van de kale energie prijs zijn. daarnaast meer wp = higher lows en dus meer eigen verbruik . ik zou mij eerder zorgen maken om het proefballonentje wat de energie maatschapijen aan het oplaten zijn om een tarief op basis van piek gebruik of piek geleverd vermogen te gaan hanteren.

• Termy

Termy

Als in 2025 een bandbreedtemodel het zo erg maakt om hoog vermogen te hebben dan zal de batterij wel in opkomst komen (al dan niet in een auto). Tegen die tijd zijn die ook weer x% beter/goedkoper waardoor je meer en langer kan afvlakken.

Femme had het over 400 euro per jaar duurder voor de hogere vermogens, als ik me wel herinner. Als dat klopt dan kan het nog steeds prima uit (terugleveren is niet 0 waard, verre van) om hoog vermogen neer te leggen en in het ergste geval limiteer je dynamisch je output of je fakkelt het (letterlijk) af met een straalkachel in de tuin. Onzin om maar niet meer te leggen omdat het wat te veel zou zijn in de zomer terwijl je nog steeds gruwelijk tekort komt in de winter.

Daarnaast: zonder salderen wil je juíst meer vermogen hebben. De afbouw werkt zo dat je meer van je verbruik kan salderen met meer opwek én je wekt vaker genoeg op om je verbruik direct af te dekken.

@AUijtdehaag ik riep idd :p. Even de sanity check.

@Termy
Daarom vraag ik ook naar de andere kant van het dak.
2x 13 op A en 6 op B
Spreiding mogelijk (alleen zou die nog starten op de 6 is dan de vraag :+ )
Keuzes, keuzes, keuzes

Edit: laat maar. Nog meer aftoppen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrCw9B5zGDdFysVdL12Xdp1A6hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BF968kwsz1ONLSqSAzHLlz0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2022 20:52 ]

• Termy

Termy

AUijtdehaag schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:45:
@Termy
Daarom vraag ik ook naar de andere kant van het dak.
2x 13 op A en 6 op B
Spreiding mogelijk (alleen zou die nog starten op de 6 is dan de vraag :+ )
Keuzes, keuzes, keuzes

Edit: laat maar. Nog meer aftoppen
[Afbeelding]
31 kWh op een totaal van 11MWh? Dat klinkt niet echt als een drama ;). Lijkt me sterk dat je dat terugverdient, tenzij het een tientjesverschil is tussen 8 en 10.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een vraag betreffende het aansluiten van het AC deel. De afgelopen dagen worden er werkzaamheden uitgevoerd bij mij en 2 buren waarbij veel discussies ontstaan met de aannemer waardoor ik deze vraag hier toch even wil stellen.
We hebben een 3 fase groepenkast, daarvandaan komt er een 3 fase kabel naar de schuur. In de schuur komt een klein groepenkastje waarin een 3-fase (hoofd)schakelaar zit en daarachter een 1-fase aardlekautomaat (300mA/16A) waarop de 1-fase omvormer wordt aangesloten.
Nu wil ik weten wat er in de (hoofd-)groepenkast geplaatst met worden om die kabel richting de schuur aan te sluiten. De aannemer had een 3-fase aardlekautomaat opgestuurd (ook 300mA/16A), maar de mannen die het werk doen zeggen dat er een 3-fase installatieautomaat in moet (16A), zonder aardlek dus.
Wat is de juiste manier en waarom?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Die vraag lijkt mij prima geschikt voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
BounceMeister schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 06:57:
Ik heb een vraag betreffende het aansluiten van het AC deel. De afgelopen dagen worden er werkzaamheden uitgevoerd bij mij en 2 buren waarbij veel discussies ontstaan met de aannemer waardoor ik deze vraag hier toch even wil stellen.
We hebben een 3 fase groepenkast, daarvandaan komt er een 3 fase kabel naar de schuur. In de schuur komt een klein groepenkastje waarin een 3-fase (hoofd)schakelaar zit en daarachter een 1-fase aardlekautomaat (300mA/16A) waarop de 1-fase omvormer wordt aangesloten.
Nu wil ik weten wat er in de (hoofd-)groepenkast geplaatst met worden om die kabel richting de schuur aan te sluiten. De aannemer had een 3-fase aardlekautomaat opgestuurd (ook 300mA/16A), maar de mannen die het werk doen zeggen dat er een 3-fase installatieautomaat in moet (16A), zonder aardlek dus.
Wat is de juiste manier en waarom?
De aannemer heeft gelijk, vanaf de voedings bron moet de kabel beschermd zijn. Als kabel beschadigd dan springt aardlekschakelaar in je meterkast. Want de bron komt vanuit de straat. Andersom is je omvormer ook een bron, dus ook vanaf die kant moet er een aardlekschakelaar zitten. Beide kanten dus.

1 PVoutput . Dongen NB

• BounceMeister
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:31:
[...]

De aannemer heeft gelijk, vanaf de voedings bron moet de kabel beschermd zijn. Als kabel beschadigd dan springt aardlekschakelaar in je meterkast. Want de bron komt vanuit de straat. Andersom is je omvormer ook een bron, dus ook vanaf die kant moet er een aardlekschakelaar zitten. Beide kanten dus.
Dat leek mij ook logisch. De werklui zijn echter van mening dat 3x een aardlek (1x in omvormer, 1x in subkast en 1x in hoofdkast) voor problemen gaat zorgen wanneer er een schommelingetje op de lijn zit o.i.d. Hij wil het wel doen, maar dan met de aantekening dat het bij problemen mijn eigen kosten zijn.
BounceMeister schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:57:
[...]

Dat leek mij ook logisch. De werklui zijn echter van mening dat 3x een aardlek (1x in omvormer, 1x in subkast en 1x in hoofdkast) voor problemen gaat zorgen wanneer er een schommelingetje op de lijn zit o.i.d. Hij wil het wel doen, maar dan met de aantekening dat het bij problemen mijn eigen kosten zijn.
In theorie kun je die in de sub kast ook weg laten. Behalve als je daar een wasmachine aan gaat hangen dan moet je die een 30ma geven.

Eigen kosten? Even zoeken welke je terug moet klikken kost niks.

1 PVoutput . Dongen NB

• BounceMeister
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:00:
[...]

In theorie kun je die in de sub kast ook weg laten. Behalve als je daar een wasmachine aan gaat hangen dan moet je die een 30ma geven.

Eigen kosten? Even zoeken welke je terug moet klikken kost niks.
Eigen kosten sloeg op storingen verhelpen aan het systeem. Want hij is ervan overtuigd dat meerdere aardleks op 1 lijn problemen gaat geven met het PV systeem. Dan moet hij langskomen om dat op te lossen en dat zouden dan mijn eigen kosten zijn. Maar ik ben nu ook al bezig in het huiselektra topic.

• BarryH
Wat zegt de Ampp van de omvormer nu eigenlijk?
a/ Het paneel mag nooit meer A leveren dan deze waarde, anders schade aan de omvormer?
b/ Als het paneel meer zou kunnen leveren wordt dat niet omgezet in opbrengst (dus max Ampp omvormer begrenst opbrengst)

• borft
BarryH schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:47:
Wat zegt de Ampp van de omvormer nu eigenlijk?
a/ Het paneel mag nooit meer A leveren dan deze waarde, anders schade aan de omvormer?
b/ Als het paneel meer zou kunnen leveren wordt dat niet omgezet in opbrengst (dus max Ampp omvormer begrenst opbrengst)
De max stroom op de input van een omvormer is het maximale hoeveelheid stroom die de input kan verwerken. Hoeveel stroom er in een kring loopt, wordt door de last (in dit geval de omvormer) bepaalt. maw, er zal nooit meer stroom lopen dan de omvormer aankan / wil hebben, ook al kan je paneel dat theoretisch wel leveren.

Of het daadwerkelijk de opbrengst begrenst, is een ander verhaal (is al vaker besproken in het topic). Stroom en spanning zijn niet onafhankelijk van elkaar. Mocht er voldoende instraling zijn, en de omvormer niet op het maximum power point kunnen draaien, omdat de stroom te hoog wordt, zal de spanning oplopen (vermogen = stroom * spanning). Hierdoor is je vermogensverlies (en dus opbrengst) waarschijnlijk maar heel klein.

[ Voor 23% gewijzigd door borft op 27-05-2022 12:02 ]

• BarryH
@borft Dus het kan geen kwaad voor de omvormer?
En de enige harde grens voor de panelen versus omvormer is dus DC max voltage

[ Voor 44% gewijzigd door BarryH op 27-05-2022 12:42 ]

• boxlessness
Ik begrijp even iets niet wat betreft ingangsstroom van het paneel/omvormer en SunnyDesign.

Ik heb een string in sunnydesign gemaakt met een 10-tal panelen. Deze panelen (JAM60S21-375) hebben een maximale uitgangsstroom van ~10.87A.
De omvormer die ik daarbij geselecteerd heb is een SB2.5. Deze heeft een max DC invoer van 10A per string.

Waarom miept SunnyDesign daar niet over? Is dat veiligheidsmarge? Of lees ik de spec niet goed?

/edit: volgens mij is dit hetzelfde als bovenstaande discussie tussen @BarryH en @borft... zie ik nu pas 8)7

/edit2: wil dit dan ook zeggen dat ik twee strings in parallel kan zetten (~20A) op 1 MPTT tracker?

[ Voor 14% gewijzigd door boxlessness op 27-05-2022 14:03 ]

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-11 08:33
Waar ik woon kan ik helaas mijn dak niet vol leggen met panelen dus zit ik maar een beetje te prutsen met eerst 1 en nu 2 panelen op een dakkapel die niet zichtbaar is vanaf de straat.

Nu heb ik een vraagje over de opbrengst en met name de fluctuatie gedurende de dag.

Ik heb een 600wat micro omvormer (een of ander chinees ding jaren geleden aangeschaft) voor 2 panelen (Jinko JKM365N-6TL3-B Tiger N-type Full Black). En hiermee krijg ik onderstaande metingen (totaal Kwh van ca 11:45 tot 15:00 is 0.65kWH)

Paar vragen:
Is die regelmatige fluctuatie naar bijna 0 normaal? Het is bv wel beetje bewolkt maar zelfs als de zon zichtbaar blijft schijnen zie je die 'dips' ps.s het is geen schaduw
Indien idd de omvormer de boosdoener is. Is dan een DS3-L een goede keuze? En zo ja, weet iemand iets over beschikbaarheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOptT8cAHsrlC2z6nXDRmGb-_RU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7cDmD9IcxW9VwLUzkHbEtsqL.png?f=user_large

• BarryH
@tyfoon_2
Dit lijkt niet een normaal patroon. Volg het eens meerdere dagen.
een andere check is je opbrengst per jaar of maand. Weet je die?
En vergelijk die eens met pvcalc.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Team Welles

@tyfoon_2 daar is inderdaad iets bijzonders aan de hand. Heb je meer logging, bijvoorbeeld de spanning aan de AC en/of DC kant?

Voor vervanging is elke micro die Voc+10% en Isc aan kan geschikt, voor jou 46V (92V voor 2 in serie) en 11A.
Zelfs een kleine stringomvormer kan geschikt zijn, mits startspanning van 60V of lager.

[ Voor 44% gewijzigd door Proton_ op 27-05-2022 15:21 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• tyfoon_2
2e paneel er gisteren pas bijgezet. Ik hoopte dat de fluctuaties kwamen door de onderdimensionering van 1 paneel op een 600w converter maar er lijkt weinig verschil behalve dat de piek met twee panelen we hoger is.

Onderstaande was met 1 paneel een paar dagen geleden. De curve volgt prima PVCalc maar hij dipt continue enorm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqQiDTUAJfKocK3nZTJ2jgoJhxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LzUPb3COLibwBAEvafwvBmul.png?f=fotoalbum_large

• BarryH
@tyfoon_2
Er kan van alles aan de hand zijn:
1/ te hoog AC voltage (omvormer schakelt zichzelf uit en even later weer aan) -> meten, wellicht ergens slechte verbinding in een kabel/draad/stekkerdoos)
2/ specs panelen passen niet bij omvormer
3/ omvormer inferieur product
4/....

• tyfoon_2
BarryH schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:43:
@tyfoon_2
Er kan van alles aan de hand zijn:
1/ te hoog AC voltage (omvormer schakelt zichzelf uit en even later weer aan) -> meten, wellicht ergens slechte verbinding in een kabel/draad/stekkerdoos)
2/ specs panelen passen niet bij omvormer
3/ omvormer inferieur product
4/....
Dank. Kabels zitten gelijk in de omvormer dus daar kan niet zo veel mis zijn in dit geval. Overigens zijn metingen ook nog eens met verschillende panelen (heb twee gelijke panelen aangeschaft en die geven zelfde beeld als oude paneel, wel beiden met zelfde omvormer).

Lijkt er dan meeste op dt dit gewoon een slechte of defecte omvormer is.

Ik wil eigenlijk de APSystems DS3-L maar nergens op voorraad. Kan evt wel nog ergens een DS3 (normaal) op de kop tikken. Nu weet ik dat overdimensionering niet goed is maar maakt het in dit geval veel uit?

Nog evt andere tip voor omvormer bij deze twee panelen?

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:12
tyfoon_2 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:27:
2e paneel er gisteren pas bijgezet. Ik hoopte dat de fluctuaties kwamen door de onderdimensionering van 1 paneel op een 600w converter maar er lijkt weinig verschil behalve dat de piek met twee panelen we hoger is.

Onderstaande was met 1 paneel een paar dagen geleden. De curve volgt prima PVCalc maar hij dipt continue enorm.

[Afbeelding]
Lees je dat met een shelly uit? Dat gedrag heb ik ook met de 2 panelen die op een YC500 zitten, maar wel alleen als er bewolking is, dus volgens mij is er niks aan de hand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw4AyquuLl63DSEMtRVFQbSYAqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t6aeHtu1DdltSZvL7fSmpFyz.png?f=fotoalbum_large

• BarryH
Vraag is een beetje hoeveel %van Max opbrengst je haalt. Als je maar 10-20% mist is het wel ok. Maar als je 70% mist

• tyfoon_2
kieskes schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:02:
[...]

Lees je dat met een shelly uit? Dat gedrag heb ik ook met de 2 panelen die op een YC500 zitten, maar wel alleen als er bewolking is, dus volgens mij is er niks aan de hand.
Dit is een Benext zwave powerplug die ook input kan lezen en dan in HomeAssitant. Even ook op een andere manier getest maar geeft zelfde patroon.

Jij hebt dat ook wel een beetje maar vergelijk jou 21 & 22 mei maar eens met die van mij. Zijn toch wel echt andere patronen (Hilversum paneel op zuid, dit was overigens nog maar 1 paneel destijds).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKxbA_8W3TRQ53Cj352yN7Y7F9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ipkw9NsdtMdddIIlMwmparRC.png?f=fotoalbum_large

• Termy

Termy

@tyfoon_2 en de netspanning is..?

• tyfoon_2

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 14:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb het idee dat mijn APS DS3'en maximeren op ~430 watt. Ik heb namelijk 4x 495wp respectievelijk 4x 460wp panelen, op OZO en WNN liggen, dus 4 opbrengstcatagorien. Ik had op een dag als vandag verwacht her en der de 440watt aan te tikken, maar de max momenten is het dit:

Bovenste rij: OZO, linker groep van 4 panelen 495wp,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFupeomh_F7VJOm_-1xkgjmpO5E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L9ioB1Eun5r7Sns2AmSlRtyW.png?f=user_large

Allemaal op 430watt tijdens een piek. Dat lijkt wel echt clipping op dat vermogen, want vijf minuten later (wolkje ofzo) is het dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DATzOwzlI8EE0tJg-et836Y8hAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sc7VRB5DMXKlCITBrrPRDDk0.png?f=user_large
Toevallig (~14:30) OZO en WNW gelijk, maar de 460wp panelen wel duidelijk wat minder opbrengst. Het lijkt hoog in het vermogen sowieso vrij dicht (5%) bij elkaar te liggen, terwijl de panelen iets van 10% in vermogen schelen.

Over de hele dag gezien klopt de opbrengst (kWh) wel weer beter met de Wp gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqVf3NmDxvuJaXd_kkwOtpkKgGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V2kzHKyEBscsgyrwd3aXd2wM.png?f=user_large

Wel interessant dat deze lager maximeren dan opgegeven (440watt), want ik begreep juist dat YC500 (veel) hoger power kan leveren dan waarop ze gerate zijn. Jammer ;(.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

JvS schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:31:
Ik heb het idee dat mijn APS DS3'en maximeren op ~430 watt. Ik heb namelijk 4x 495wp respectievelijk 4x 460wp panelen, op OZO en WNN liggen, dus 4 opbrengstcatagorien. Ik had op een dag als vandag verwacht her en der de 440watt aan te tikken, maar de max momenten is het dit:

[Afbeelding]

Allemaal op 430watt tijdens een piek. Dat lijkt wel echt clipping op dat vermogen, want vijf minuten later (wolkje ofzo) is het dit:
[Afbeelding]
Toevallig (~14:30) OZO en WNW gelijk, maar de 460wp panelen wel duidelijk wat minder opbrengst. Het lijkt hoog in het vermogen sowieso vrij dicht (5%) bij elkaar te liggen, terwijl de panelen iets van 10% in vermogen schelen.

Over de hele dag gezien klopt de opbrengst (kWh) wel weer beter met de Wp gegevens:
[Afbeelding]

Wel interessant dat deze lager maximeren dan opgegeven (440watt), want ik begreep juist dat YC500 (veel) hoger power kan leveren dan waarop ze gerate zijn. Jammer ;(.
Yc500 doet 550 watt ja

1 PVoutput . Dongen NB

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:34
Ik ga 10 Trina Vertex 400 Wp panelen instaleren en nu moet ik kiezen tussen een omvormer met 1 of 2 MPPT.

Dit zijn de panelen:
https://www.stralendgroen....08-1500V-Black-frame.pdf

Dit is de omvormer met 1 string:
Growatt MIC 3300TL-X
https://cdn.webshopapp.co...tl-x-285069-datasheet.pdf

En de omvormer met 2 strings:
Growatt MIN 3600TL XE
https://cdn.webshopapp.co...eet-min-2500-6000tl-x.pdf

Ik leg 5 panelen op ca. +1 graad helling en 5 panelen op ca. -1 graad helling. Daarom dacht ik dat het logisch zou zijn om beide op aparte MPPT te doen. Maar nu las ik ook weer dat bij kleine hoeveelheid panelen een enkele MPPT beter zou werken. Waarom is dat? Dubbelle MPPT omvormers van 3600 W zijn toch gemaakt voor een kleine hoeveelheid panelen? Dan zullen die toch prima om kunnen gaan met 2*5*400 Wp?

Als ik alles op een enkel MPPT dan is het nadeel daarvan dat de 5 met de meest ongunstige helling altijd de 5 met de gunstige helling "afknijpen". Al is dit effect vooral merkbaar in de winter als ze toch niet veel opleveren, zie onderstaande grafieken.
https://www.thomasberger....peakw2=2000&temp_coeff2=0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOyTDLky6PLVouqj3SWx7IlWFkU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g3PlMNx37t6Dv3y28TdhO5bk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEXD5AkyfyLaMYd_DZ-lWm7Q_aI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wViCdQf3huoElCRrEXTquEx8.jpg?f=user_large
@gebruiker001
Opbrengst is bij die helling helemaal ruk in de winter.
Gewoon in 1 string doen.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:58
Je kan beter de panelen in 1 string doen zodat je beter bij het optimum (360V) van je stringomvormer zit.

• Termy

Termy

JvS schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:31:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Interessant. Ik heb DS3-L's dus slechts 730 Wac, maar ik zie pieken tot wel 380 W. De uitvoer lijkt gecapped op zo'n 750-755 Wac aangezien ik elke piek tot ongeveer dat zie springen vandaag. Gezien alle wolken is het natuurlijk moeilijk opbrengst 1 op 1 te vergelijken, want zelfs mijn buren met 375 Wp op QS1 halen verhoudingsgewijs minder, dus jij moet meer zon hebben gezien dan wij.

Op een vrijwel zonnige dag zonder bewolking (hier bv 8 of 15 mei), hoeveel opbrengst heb je dan van je 460 Wp panelen (en waar zit je ongeveer? Ik in Utrecht)? Piekvermogen dat ik dan zie is 340-350 W op m'n O panelen (staan beetje naar zuid) wat ruim onder de limiet is. Opbrengst per paneel is dan zo'n 2.75 kWh. De buur met 375 Wp op QS1 doet dan ongeveer 2.4 kWh, wat ruim boven de verwachting is gezien de 375 vs 455 verhouding. De buur met 370 Wp doet echter ongeveer hetzelfde als die met 375. Zij hebben allebei een oude ECU-R, ik en 2 andere buren hebben een nieuwe en die rapporteren duidelijk anders.

Hilarisch genoeg zie ik hier overigens de QS1's van m'n noord/zuid buren gewoon naar 374 W gaan op de pieken... wat nou 300 VA limiet per kanaal. En ook gewoon een uitvoer van 1400 Wac voor de hele omvormer :o. Helaas kan ik niet verifiëren of ze die uitvoer ook echt doen. Van mijn set weet ik dat ze iig zo'n 5900 Wac kunnen aangezien ik minimaal 100 W basisgebruik heb en 5800 W teruglevering gezien heb (P1 meter).

• gebruiker001
GioStyle schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:12:
Je kan beter de panelen in 1 string doen zodat je beter bij het optimum (360V) van je stringomvormer zit.
Nominaal voltage van de omvormers is 230V vs 360 V. VOC panelen is 40V.

5 panelen geeft dan toch 200V. Dat zit dichtbij die 230V.

10 panelen geeft 400V wat meer is dan 360 V nominaal.

Ze zitten er allebei ca. 10% naast. Is dan toch die enkele mppt efficiënter? Is hier ergens nog meer info over te vinden? Ik zie bij mijn SMA 8.0 dat ac en dc vermogen zelfs bij lage vermogens nog bijna gelijk zijn, dus dan is deze bij lage vermogens toch nog steeds efficiënt. Is dat bij andere omvormer niet ook zo?

• gebruiker001
AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:11:
@gebruiker001
Opbrengst is bij die helling helemaal ruk in de winter.
Gewoon in 1 string doen.
Klopt, in de winter doet het niet veel. Maar wat is het voordeel van 1 string tov 2? Of wat is het nadeel van 2 strings? Bij 10% van het nominaal vermogen zitten de meeste omvormers toch al op >95% rendement? Is het dan toch zo dat 2 strings van ieder 5 panelen minder efficiënt is?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:58
gebruiker001 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:06:
[...]

Nominaal voltage van de omvormers is 230V vs 360 V. VOC panelen is 40V.

5 panelen geeft dan toch 200V. Dat zit dichtbij die 230V.

10 panelen geeft 400V wat meer is dan 360 V nominaal.

Ze zitten er allebei ca. 10% naast. Is dan toch die enkele mppt efficiënter? Is hier ergens nog meer info over te vinden? Ik zie bij mijn SMA 8.0 dat ac en dc vermogen zelfs bij lage vermogens nog bijna gelijk zijn, dus dan is deze bij lage vermogens toch nog steeds efficiënt. Is dat bij andere omvormer niet ook zo?
Hoe kom je op 230V? Jouw genoemde omvormers hebben beiden 360V als nominaal voltage. Rond dat voltage zijn beiden omvormers het meest efficiënt aan het werk. Je panelen hebben een VOC van 40V per stuk. Dat is een openklemspanning. Zodra je paneel aan het werk gaat zakt het in tot 34,4V en als het flink warm wordt misschien nog wel lager. 34,4V x 10 panelen = 344V. Ligt lekker rond de 360V.

Neem je 2 strings van 5 panelen, dan doet ieder string 172V. Het kan, het werkt, maar is suboptimaal. Dan zou ik toch eerder kiezen voor 1 string van 10 panelen.

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 27-05-2022 23:19 ]

• redbullwaning
  • Laatst online: 21:15
@gebruiker001 neem dan de tl-xe 3600 en maak 2 lose strings kan je 2x5 of 1x10 doen.
Dan zit je met 5 in 1 string 172v best laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxcoKPGXN_A8RRxERPKiVz83L9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPRInO0wullPMLOobt8Puqm5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door redbullwaning op 27-05-2022 23:38 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Termy schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:40:
[...]

Op een vrijwel zonnige dag zonder bewolking (hier bv 8 of 15 mei), hoeveel opbrengst heb je dan van je 460 Wp panelen (en waar zit je ongeveer? Ik in Utrecht)? Piekvermogen dat ik dan zie is 340-350 W op m'n O panelen (staan beetje naar zuid) wat ruim onder de limiet is.
Ik woon ook in Utrecht (2e daalsebuurt) dus we zullen wel hetzelfde weer hebben :). Die 460wp panelen doen op 8 mei 350-360watt gedurende hun top uurtje (OZO) en de 495's 385-395watt.

• gebruiker001
GioStyle schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:13:
[...]

Hoe kom je op 230V? Jouw genoemde omvormers hebben beiden 360V als nominaal voltage. Rond dat voltage zijn beiden omvormers het meest efficiënt aan het werk. Je panelen hebben een VOC van 40V per stuk. Dat is een openklemspanning. Zodra je paneel aan het werk gaat zakt het in tot 34,4V en als het flink warm wordt misschien nog wel lager. 34,4V x 10 panelen = 344V. Ligt lekker rond de 360V.

Neem je 2 strings van 5 panelen, dan doet ieder string 172V. Het kan, het werkt, maar is suboptimaal. Dan zou ik toch eerder kiezen voor 1 string van 10 panelen.
Je hebt gelijk met die 360V
Ik weet niet hoe ik aan die 230 kwam.

• gebruiker001
redbullwaning schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:32:
@gebruiker001 neem dan de tl-xe 3600 en maak 2 lose strings kan je 2x5 of 1x10 doen.
Dan zit je met 5 in 1 string 172v best laag.

[Afbeelding]
Thnx! Duidelijke grafiek. Dan is alles op 1 string zeker beter. Dan is de keuze gemaakt. Waar vind je dit soort grafieken?

• Termy

Termy

JvS schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:07:
[...]
Ik woon ook in Utrecht (2e daalsebuurt) dus we zullen wel hetzelfde weer hebben :). Die 460wp panelen doen op 8 mei 350-360watt gedurende hun top uurtje (OZO) en de 495's 385-395watt.
Ah, dat is dichtbij idd, hier terwijde oost. Als ik zo kijk naar die buurt zit jij waarschijnlijk wel veel meer van O/W gedraaid dan ik. Hier is het misschien 5 graden van zuiver O/W af, bij jou lijkt het meer 45 graden, tenzij je toevallig op een gek stukje zit dat wat anders loopt dat de wijk in't algemeen. Dat geeft je ZO-panelen ook een hogere piek dan de mijne en dan ontloopt het elkaar meer niet veel qua verwachting en daadwerkelijke piek.

As we speak lever ik overigens 5.9 kW terug dus gezien m'n absoluut laagste basislast van 100 W wekte ik zeker 6 kW op met 8 DS3-Ls.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ah ja ik heb een dak op 30° azimuth (slecht voor mn opsec dit :P). Volgens sunny liggen mn panelen op 120 en -60°

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 28-05-2022 13:24 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:36
Hmm, weet iemand dit.

In Augustus krijg ik zonnepanelen op ons dak via Zonneplan en deze regelen de BTW teruggaaf.

Ik wil eigenlijk ook nog 8 panelen op onze veranda, maar het liefst op APS micro-omvormers, dus via een andere aanbieder.

Als ik een installateur kan vinden en de btw terug laat vragen on hetzelfde kwartaal, kan ik de btw van deze 2e set dan ook terugvragen?

(De set van zonneplan vraag ik terug op mijn naam, mijn vrouw is ondernemer in de zorg en is niet btw plichtig).

De site van de belastingdienst vond ik wat onduidelijk met alle situaties mogelijk :(

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:41:
Hmm, weet iemand dit.

In Augustus krijg ik zonnepanelen op ons dak via Zonneplan en deze regelen de BTW teruggaaf.

Ik wil eigenlijk ook nog 8 panelen op onze veranda, maar het liefst op APS micro-omvormers, dus via een andere aanbieder.

Als ik een installateur kan vinden en de btw terug laat vragen on hetzelfde kwartaal, kan ik de btw van deze 2e set dan ook terugvragen?

(De set van zonneplan vraag ik terug op mijn naam, mijn vrouw is ondernemer in de zorg en is niet btw plichtig).

De site van de belastingdienst vond ik wat onduidelijk met alle situaties mogelijk :(
Handigste is om te vragen of installateur 1 ook je 2e installatie mee wil nemen in het BTW teruggaaf proces. Dat is nauwelijks extra werk voor ze.
Meer info wellicht hier: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zelf de BTW aangifte doen en het is opgelost. Je kan gewoon meerdere facturen indienen.

• Termy

Termy

JvS schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:24:
Ah ja ik heb een dak op 30° azimuth (slecht voor mn opsec dit :P). Volgens sunny liggen mn panelen op 120 en -60°
Ja, dat is best wel een verschil voor max vermogen :). Gebruik overigens de member only tags om te voorkomen dat het makkelijk gescraped wordt ;).

Overigens zie ik nu duidelijk m'n DS3-L ook aftoppen aangezien op de top gisteren vlak na het hoogste punt van de zon m'n westpanelen 2 punten achter elkaar hetzelfde opwekten (tussen 375 en 380) terwijl oost daalde. Totale output zo'n 750-755 Wac.

Best een groot verschil met de QS1 die ogenschijnlijk tot wel 75 W boven z'n zg limiet gaat en als geheel tot wel 1400 Wac.

Helaas heb ik, om de kabels makkelijk weg te kunnen werken, dit keer elke omvormer 2x dezelfde oriëntatie gegeven dus geen idee of er meer rek in zit als het wel oost+west per omvormer is. Hoe zit het bij jou aangesloten?

[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 29-05-2022 09:51 ]

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-11 21:57
gebruiker001 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:51:
Ik ga 10 Trina Vertex 400 Wp panelen instaleren en nu moet ik kiezen tussen een omvormer met 1 of 2 MPPT.

Dit zijn de panelen:
https://www.stralendgroen....08-1500V-Black-frame.pdf

Dit is de omvormer met 1 string:
Growatt MIC 3300TL-X
https://cdn.webshopapp.co...tl-x-285069-datasheet.pdf

En de omvormer met 2 strings:
Growatt MIN 3600TL XE
https://cdn.webshopapp.co...eet-min-2500-6000tl-x.pdf

Ik leg 5 panelen op ca. +1 graad helling en 5 panelen op ca. -1 graad helling. Daarom dacht ik dat het logisch zou zijn om beide op aparte MPPT te doen. Maar nu las ik ook weer dat bij kleine hoeveelheid panelen een enkele MPPT beter zou werken. Waarom is dat? Dubbelle MPPT omvormers van 3600 W zijn toch gemaakt voor een kleine hoeveelheid panelen? Dan zullen die toch prima om kunnen gaan met 2*5*400 Wp?

Als ik alles op een enkel MPPT dan is het nadeel daarvan dat de 5 met de meest ongunstige helling altijd de 5 met de gunstige helling "afknijpen". Al is dit effect vooral merkbaar in de winter als ze toch niet veel opleveren, zie onderstaande grafieken.
https://www.thomasberger....peakw2=2000&temp_coeff2=0

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En één string met optimizers, is dat geen goede optie?

• Whiskey48
de Peer schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:47:
[...]

Handigste is om te vragen of installateur 1 ook je 2e installatie mee wil nemen in het BTW teruggaaf proces. Dat is nauwelijks extra werk voor ze.
Meer info wellicht hier: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Ah handig topic dank, die had ik nog niet gezien!
Ja Zonneplan heeft alleen grotere omvormers en de opdracht was al uitgezet.
Als ik in hetzelfde kwartaal door Zonneplan (die doet de btw aangifte), of ikzelf het kwartaal er na de aangifte kan doen voor een 2e factuur, zoek ik nog snel een aanbieder om de veranda te doen.

Ik pluis dat forum even na, dank!

• Whiskey48
JvS schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:18:
Zelf de BTW aangifte doen en het is opgelost. Je kan gewoon meerdere facturen indienen.
Merci! Zonneplan doet de aangifte, maar ik kan ze even vragen of er nog een factuur meegenomen kan worden. Of ikzelf het kwartaal erna (binnen 2022). Ik bel de belastingdienst anders even!

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-11 21:57
Ik ga mijn PV uitberijden met 9x 460WP en een Growatt 3300.

https://energie-advies-ho...0-445-470-MR-35-SM-NL.pdf

https://www.doehetzelfsol.../MIC-750_3300TL-X-002.pdf

Mijn huidige 10 panelen van 365WP verplaatsen een beetje waarvan 2 stuks naar mijn schuur gaan.
Dit ligt allemaal op (bijna) oost-west en hangt aan een Growatt 3000 twee string omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5CWxD6TSXS4qRxzZsol8jJ_fjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JP1XIDmq5POLmTteuBLzBt1j.png?f=fotoalbum_large

Ik zit alleen nog te dubben hoe ik de panelen in het licht groen zal gaan leggen.
- Zuid oost met een beetje schaduw van de buren in de ochtend. En ik creëer ook misschien wat schaduw op mijn oude en nieuwe (donker groene) panelen.
- Noord west
- Of de enkele op noordwest en de andere 3 op zuid oost.

Het komt op betonblokken met een helling van 5 graden.

En hoeveel Tigo optimizer zijn er wenselijk?

• boxlessness
Lijkt of de APS DS3-L wel als warme broodjes gaan. Al weken nergens te vinden in webshops, en ik heb er 3 nodig :-(
Is APS plots zo populair?

• joostman111
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:22
Na het halve forum doorgelezen te hebben hier maar even de vraag... Ik heb een gebruikte SMA SB3600 TL21 omvormer gekocht. Hier zit een webconnect module in. Van de eigenaar heb ik de account gegevens van Sunnyportal en dergelijke gekregen. Inmiddels heb ik het systeem aangesloten, maar wil het natuurlijk ook graag integreren in home assistant. Ook wil ik graag sbfspot gebruiken ivm upload naar pvoutput. En dat wil maar niet lukken.
  • Het apparaat krijgt via ethernet webconnect een (gereserveerd) ip adres.
  • Als ik een portscan uitvoer zijn er geen open poorten. Homeassistant ziet het apparaat dan ook niet.
  • Wanneer ik via SunnyExplorer een connectie maak kan ik geen verdere instellingen wijzigen (met het installer account). Ik moest de eerste keer het default wachtwoord wijzigen. Dit heb ik gedaan, maar ik zie alleen maar dat het device (snxxxxxxx) "Nicht eingelogd" is. Ik weet zeker dat het ingevoerde installer wachtwoord (door mijzelf) goed is.
Iemand hier een idee hoe ik de omvormer in he lokale netwerk benaderbaar kan maken?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

boxlessness schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:24:
Lijkt of de APS DS3-L wel als warme broodjes gaan. Al weken nergens te vinden in webshops, en ik heb er 3 nodig :-(
Is APS plots zo populair?
Alles is populair. Kan je ze niet ergens backorderen?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Termy schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Helaas heb ik, om de kabels makkelijk weg te kunnen werken, dit keer elke omvormer 2x dezelfde oriëntatie gegeven dus geen idee of er meer rek in zit als het wel oost+west per omvormer is. Hoe zit het bij jou aangesloten?
Hetzelfde. Dat paste wél zonder verlengsnoeren :)

@joostman111
Kun je er wel in als "gebruiker" ?
In sbfspot kun je ook uitlezen als gebruiker.
Laat die mqtt verzenden en een yaml in HA.
Yaml heb ik wel liggen.

Ik heb dat ook eens gehad als installateur en ww wijzigen naderhand, omdat dat vereist was door SMA.
Ging ook niet helemaal goed.
Je zou een puk code kunnen aanvragen bij SMA of even uitleggen wat er gebeurt is.
https://my.sma-service.com/s/?language=en_US (aanmelden hier als installateur kan ook volgens mij zonder kvk nr)

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic