-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Serieus
36.5 V 5.2 A (MPP)
Het gaat mij om dit plaatje:Overigens kunnen moderne panelen met 3 bypass diodes hoogstens per derde afnemen dus 50 kan niet. Half-cell kan met schaduw over de korte kant wel naar 50 % omdat dan de hele onder-/bovenkant uit kan. Maar als dit 190 W is dan is het vast vrij oud dus geen idee dan wat dat paneel kan..
Het was met name de constatering dat de bypass diodes volledig uitschakelen en er bijna geen opwek is.
Uiteindelijk is het ook puur de bedoeling om 6 van deze panelen aan een DS3-L te hangen. Moet volgens mij prima passen. Heb op die plek toch redelijk veel last van schaduw.
Die diode doen helemaal niks fout. De cellen in de schaduw laten weinig stroom door, dus de rest van het zonnige paneel word daardoor gehinderd. Kan geen micro of optimiser iets aan veranderen.Ep Woody schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:29:
[...]
SerieusZe kostten ook nagenoeg niets.
36.5 V 5.2 A (MPP)
[...]
Het gaat mij om dit plaatje: [Afbeelding]
Het was met name de constatering dat de bypass diodes volledig uitschakelen en er bijna geen opwek is.
Uiteindelijk is het ook puur de bedoeling om 6 van deze panelen aan een DS3-L te hangen. Moet volgens mij prima passen. Heb op die plek toch redelijk veel last van schaduw.
Jou plaatje geld voor half cutt panelen....
1 PVoutput . Dongen NB
Maar waarom zou je dan een optimizer installeren? Die doet dan toch nagenoeg niets? Zeker niet bij schaduw. De bypass diodes schakelen een deel van het paneel uit, met of zonder optimizers. Of kunnen ze wel wat redden als er maar een helft van een baan (1/3e paneel) in de schaduw ligt.reneeke1970 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:39:
[...]
Die diode doen helemaal niks fout. De cellen in de schaduw laten weinig stroom door, dus de rest van het zonnige paneel word daardoor gehinderd. Kan geen micro of optimiser iets aan veranderen.
Jou plaatje geld voor half cutt panelen....
Zal het morgen eens proberen te testen.
Een optiemiser red de rest van de string, niet het paneel zelf.Ep Woody schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:42:
[...]
Maar waarom zou je dan een optimizer installeren? Die doet dan toch nagenoeg niets? Zeker niet bij schaduw. De bypass diodes schakelen een deel van het paneel uit, met of zonder optimizers. Of kunnen ze wel wat redden als er maar een helft van een baan (1/3e paneel) in de schaduw ligt.
Zal het morgen eens proberen te testen.
1 PVoutput . Dongen NB
Snap ik, maar een optimizer is geen vereiste om een paneel wat in schaduw valt te omzeilen. Dat doen de bypass diodes. De rest van de panelen werkt prima door (al dan niet door de MPPT regeling in de omvormer zelf). Mijn Growatt blijft prima optimaal presteren als er schaduw over mijn paneel valt in stappen van 33% van het paneel. De overige panelen leveren dan nog netjes 100% op.reneeke1970 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:55:
[...]
Een optiemiser red de rest van de string, niet het paneel zelf.
Zie dit plaatje:
Dan heb jij de perfecte schaduw situatie met een goed werkende mppt.Ep Woody schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:22:
[...]
Snap ik, maar een optimizer is geen vereiste om een paneel wat in schaduw valt te omzeilen. Dat doen de bypass diodes. De rest van de panelen werkt prima door (al dan niet door de MPPT regeling in de omvormer zelf). Mijn Growatt blijft prima optimaal presteren als er schaduw over mijn paneel valt in stappen van 33% van het paneel. De overige panelen leveren dan nog netjes 100% op.
Zie dit plaatje:
[Afbeelding]
Velen hebben dit niet.
Ander voordeel is mixen verschillende panelen of windrichting of hellingshoek.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit is met een nieuwe GW2500-XS met 8 JA Solar 405 108 cellen panelen. Gaat ook perfect met 3 panelen die schaduw hebben.reneeke1970 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:26:
[...]
Dan heb jij de perfecte schaduw situatie met een goed werkende mppt.
Velen hebben dit niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Ep Woody op 22-05-2022 18:38 ]
Qua andere hoek/windrichting heb je natuurlijk wel gelijk, maar om meer opbrengst te krijgen uit dezelfde panelen door micro omvormers of optimizers te gebruiken lijkt mij bullshit.Ander voordeel is mixen verschillende panelen of windrichting of hellingshoek.
Dat is ook bull shit, enkel verkoop praatje.Ep Woody schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:38:
[...]
Qua andere hoek/windrichting heb je natuurlijk wel gelijk, maar om meer opbrengst te krijgen uit dezelfde panelen door micro omvormers of optimizers te gebruiken lijkt mij bullshit.
Al denk ik wel dat de juiste combi micro en paneel wel één of twee procent er meer uit haalt. Maarja dan loop je weer tegen prijs aan...
1 PVoutput . Dongen NB
16:00:
:fill(white):strip_exif()/f/image/CLxoDOjoGOksPEIQAYlD46cY.png?f=user_large)
Dan 20min stabiel
16:20
:fill(white):strip_exif()/f/image/TBKoCRQDllqD1Xe05CxJWtfV.png?f=user_large)
Dan >2u stabiel op ~2/3e power
18:50
:fill(white):strip_exif()/f/image/IC8OuO6OopC8FHLW7KprfBIc.png?f=user_large)
En rond 18:45 in twee stappen naar dit niveau, wat weer geleidelijk afneemt met einde dag
Lijkt wel soort van in twee stappen te gaan. Hoe krijg je uit die APS'en zulke nice grafieken trouwens?
[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 22-05-2022 21:54 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Je zal zien dat de spanning hetzelfde blijft en de stroom plots bijna halveert.
Bij diodes gaat de spanning in stapjes van 1/3 naar beneden.
Mijn portrait aan de oostgevel bevestigde panelen hebben hetzelfde gedrag:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het nadeel van dit monitorsysteem is dat het een keer per 5 of 10 minuten de laatste data opvraagt. Hierdoor mis je veel details.JvS schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:48:
@Ep Woody Hier met DS3'en heb ik 2 identieke panelen qua orientatie en grootte. Alleen hebben de buren een schoorsteen (zie link in sig voor situatiefoto's). Dit gaat dan zo:
16:00:
[Afbeelding]
Dan 20min stabiel
16:20
[Afbeelding]
Dan >2u stabiel op ~2/3e power
18:50
[Afbeelding]
Ik heb een open source oplossing gebruikt met een ESP8266 en een CC2530.En rond 18:45 in twee stappen naar dit niveau, wat weer geleidelijk afneemt met einde dag
Lijkt wel soort van in twee stappen te gaan. Hoe krijg je uit die APS'en zulke nice grafieken trouwens?
https://github.com/patience4711/read-APSystems-YC600-QS1-DS3
Heb hem wel even aangepast dat hij iedere 60 seconden de informatie opvraagt (aangezien ik maar 1 omvormer heb) en wat meer MQTT berichten, zodat ik rechtstreeks naar InfluxDB kan.
Het enige voordeel wat je hebt is dat je door strooilicht misschien wat meer opwerkt dan dat het paneel helemaal in bypass staat. Dan hou je in ieder geval nog een paar procent opwek van je paneel over. 30 Watt opwek ipv 300 Watt...reneeke1970 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:58:
[...]
Dat is ook bull shit, enkel verkoop praatje.
Al denk ik wel dat de juiste combi micro en paneel wel één of twee procent er meer uit haalt. Maarja dan loop je weer tegen prijs aan...
Echter als ik dan de foutmelding bekijk zie ik dat pv1 553 volt levert. Komt dit nu omdat de omvormer niet “sterk” genoeg is of omdat het net volzit hier in de buurt ? Volgens de omvormer zit het grid op het moment van de foutmelding op 232 volt dit zou gewoon goed moeten zijn ?
Een micro kan ook kleine verschillen per paneel wegoptimaliseren. Panelen worden gemaakt/ingedeeld per 5Wp,Ep Woody schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:18:
[...]
Het enige voordeel wat je hebt is dat je door strooilicht misschien wat meer opwerkt dan dat het paneel helemaal in bypass staat. Dan hou je in ieder geval nog een paar procent opwek van je paneel over. 30 Watt opwek ipv 300 Watt...
dus je zit met 2.5/300..400 =~ 0.5..1% tolerantie. Zou ook nog iets meer kunnen worden na verloop van tijd. Onderlinge verschillen kunnen oplopen tot het dubbele; het ene paneel negatief afwijkend, het andere paneel positief afwijkend.
[ Voor 10% gewijzigd door Martin7182 op 23-05-2022 10:52 ]
Klopt, maar een string omvormer is efficiënter in de omzetting van DC naar AC.Martin7182 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:49:
[...]
Een micro kan ook kleine verschillen per paneel wegoptimaliseren. Panelen worden gemaakt/ingedeeld per 5Wp,
dus je zit met 2.5/300..400 =~ 0.5..1% tolerantie. Zou ook nog iets meer kunnen worden na verloop van tijd.
Dat wist ik niet. Heb je daar een voorbeeld van?Ep Woody schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:50:
[...]
Klopt, maar een string omvormer is efficiënter in de omzetting van DC naar AC.
Dat dacht ik dus ook inderdaad. Het betreft een Growatt 4200-XE 1Fase omvormer met 13 x Hyundai HiE-S400VGMartin7182 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:42:
@Mjelnir duidelijk een DC probleem, niet het AC net. Welke omvormer is het en hoeveel panelen zijn er aangesloten?
Ik heb de installateur al gebeld en hetzelfde gemaild maar was benieuwd wat een onafhankelijke partij er van vind.
[ Voor 14% gewijzigd door Mjelnir op 23-05-2022 10:57 ]
Vermoed ik omdat string omvormers meestal nog op een koeler plaats kunnen gehangen worden, dan een micro omvormer.Martin7182 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:54:
[...]
Dat wist ik niet. Heb je daar een voorbeeld van?
En over een AC kabel, die langer is bij micro-omvormers, heb je sneller stroom + voltage verlies, wat nadelig is voor je installatie.
Maar voor de rest is een micro omvormer even efficient in het omzetten, gelijk een string omvormer.
Maar geen idee of hij nog andere zaken weet.
Mjelnir schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:57:
[...]
Dat dacht ik dus ook inderdaad. Het betreft een Growatt 4200-XE 1Fase omvormer met 13 x Hyundai HiE-S400VG
Ik heb de installateur al gebeld en hetzelfde gemaild maar was benieuwd wat een onafhankelijke partij er van vind.
Dan heb je waarschijnlijk alle 13 panelen in 1 string en dus maar 1 tracker in gebruik. Je omvormer zou er 2 moeten hebben, dus je kunt er twee strings van maken. Dat halveert je DC spanning en voorkomt deze melding. Waarschijnlijk moeten er wel extra DC kabels getrokken worden om dit te realiseren.Mjelnir schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:57:
[...]
Dat dacht ik dus ook inderdaad. Het betreft een Growatt 4200-XE 1Fase omvormer met 13 x Hyundai HiE-S400VG
Dat zou goed kunnen. Ik zie wel dat pv2 ook wat voltage geeft maar dit is niet in vergelijking met pv1. Benieuwd waar de installateur mee komt, Die hebben alles erop gelegd en mogen het dus ook mooi oplossen!dennisfr schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:07:
Dan heb je waarschijnlijk alle 13 panelen in 1 string en dus maar 1 tracker in gebruik. Je omvormer zou er 2 moeten hebben, dus je kunt er twee strings van maken. Dat halveert je DC spanning en voorkomt deze melding. Waarschijnlijk moeten er wel extra DC kabels getrokken worden om dit te realiseren.
Bedankt voor het meekijken in iedergeval!
In winter zal voltage nog hoger wordenMjelnir schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:11:
[...]
Dat zou goed kunnen. Ik zie wel dat pv2 ook wat voltage geeft maar dit is niet in vergelijking met pv1. Benieuwd waar de installateur mee komt, Die hebben alles erop gelegd en mogen het dus ook mooi oplossen!
1 PVoutput . Dongen NB
Vergeet ook niet dat het omzetten van 350V (optimaal) naar 230V makkelijker is dan van 35V naar 230V.bottom line schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:04:
[...]
Vermoed ik omdat string omvormers meestal nog op een koeler plaats kunnen gehangen worden, dan een micro omvormer.
En over een AC kabel, die langer is bij micro-omvormers, heb je sneller stroom + voltage verlies, wat nadelig is voor je installatie.
Maar voor de rest is een micro omvormer even efficient in het omzetten, gelijk een string omvormer.
Maar geen idee of hij nog andere zaken weet.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
De spanning transformeren gaat zonder trafo eenvoudiger naar beneden ("buck" converter) dan omhoog ("step-up" converter). Bovendien is van 350 naar 230 maar een klein stukje. Waarschijnlijk is er ook een "step-up" converter, maar die wordt niet zo snel aangesproken, alleen als de stringspanning laag wordt. Met trafo heb je veel verlies, dat wil je ook niet.JvS schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:45:
Hmm waarom is dat makkelijker?
[ Voor 23% gewijzigd door Martin7182 op 23-05-2022 13:23 ]
@jongetje @Martin7182 @de Peer @Compuchip87 @Ep WoodyViezeVis schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:39:
Hoi allemaal,
Zojuist hebben we onze sleutel van de koopwoning gekregen. We hebben zonnepanelen alleen ik vraag me af of het mogelijk is om de wasmachine of droger aan te sluiten op de wandcontactdoos die bij deze installatie zit. Ook knippert het aan/uit lampje oranje. Mijn schoonvader vertelde dat dit betekende dat de installatie actief is. Ik wist het niet helemaal zeker.
Iemand die ons zo kan vertellen hoe of wat?
[Afbeelding]
Dank voor de reacties. De 2x knipperende oranje LED had te maken met indd de WiFi verbinding. Deze heb ik gereset na wat geklungel. Ik wist niet dat het GoodWE logootje ook een knopje was. Enfin, dat is nu klaar. Inmiddels heb ik ook de SEMS portal geregeld nadat de vorige bewoner zijn e-mailadres naar mijn email had gewijzigd. Wel leuk om te zien dat ik het verbruik nu kan volgen. Ik kon dat al via de HomeWizard P1 meter, maar de SEMS Portal is altijd handig voor het dagverloop.
Jullie gaven al aan dat je, net als voor elk ander stopcontact, niet moet klungelen met stopcontacten. De wandcontactdoos van de PV-installatie zit op een andere groep dan de zolder zelf dus gedoe met stekkerdozen hoeft boven gelukkig niet.
Bovendien moet je die Voc nog terugrekenen naar -10. Meestal moet je er dus nog zo'n 10% bij optellen. Die marge moet er ook nog zijn.Martin7182 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:15:
13 panelen × 46.4V (Voc) = 603.2V. Dat gaat inderdaad niet met 1 string. Voc is niet waarmee panelen vermogen leveren, maar de omvormer moet er wel tegen kunnen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2130292
In juli word het dak mooi vol gelegd met zonnepanelen. Met 32x 400wp Hyundai panelen is ieder stukje dak wat reëel zon krijgt vol gelegd (26 zuid-west en een 8 tal zuid). Resulterend in een systeem van 12.800wp, Solaredge systeem met een SE10K omvormer. Is deze omvormer voldoende of is de keuze voor de SE12.5K logischer?
Toekomstige uitbreiding lijkt niet realistisch, er is alleen nog een Noord-Oost dak over zonder panelen. Volgens de specificaties zou de Solaredge SE10K tot 13.500wp moeten kunnen, maar knijpt dat dan niet onnodig het systeem op optimale dagen? Is er een voordeel of nadeel bij het kiezen voor een te zware omvormer? Prijsverschil lijkt niet noemenswaardig... Ik lees wat verschillende verhalen en standpunten over het overdimensioneren van 0 tot 30%...
[ Voor 7% gewijzigd door Royal-Roy op 24-05-2022 09:40 ]
In principe kun je overdimensioneren en zal die SE10k prima werken. Als het prijsverschil met de SE12.5k minimaal is zou ik die echter pakken. Ook al zal het voor de totale opbrengst hooguit een paar procent uitmaken, zie je je systeem dan niet aftoppen op mooie dagen. Prijstechnisch zal het weinig uitmaken (iets meer kosten vs iets meer opbrengst).Royal-Roy schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:34:
Korte praktische vraag ten aanzien van de omvormer.
In juli word het dak mooi vol gelegd met zonnepanelen. Met 32x 400wp Hyundai panelen is ieder stukje dak wat reëel zon krijgt vol gelegd (26 zuid-west en een 8 tal zuid). Resulterend in een systeem van 12.800wp, Solaredge systeem met een SE10K omvormer. Is deze omvormer voldoende of is de keuze voor de SE12.5K logischer?
Toekomstige uitbreiding lijkt niet realistisch, er is alleen nog een Noord-Oost dak over zonder panelen. Volgens de specificaties zou de Solaredge SE10K tot 13.500wp moeten kunnen, maar knijpt dat dan niet onnodig het systeem op optimale dagen? Is er een voordeel of nadeel bij het kiezen voor een te zware omvormer? Prijsverschil lijkt niet noemenswaardig... Ik lees wat verschillende verhalen en standpunten over het overdimensioneren van 0 tot 30%...
Ik heb het hier iig wel gedaan met een SE5k vs SE6k. In principe heb ik hooguit een paar dagen per jaar dat die SE6k echt nut heeft, maar voor 15 euro extra heb ik dan toch liever geen aftoppen
[removed]
Is dat niet (ook) afhankelijk van het aantal panelen op noord oost die @Royal-Roy kan plaatsen ?
Ik zou die niet in 1 string zetten met zuidwest en ook niet op een 2e ingang als het weinig panelen zijn?
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2022 10:38 ]
Mijn opmerking ging vooral over de huidige planning, dus zonder NO er bij. Wil je NO er ook bij, zullen daar inderdaad voldoende panelen moeten liggen. Maar gezien er op het ZW dak 26 komen te liggen, verwacht ik dat het NO dak ook wel wat groter is. En als je er daar nog b.v. 10 kwijt kunt, is dat voldoende om alles alsnog op 1 string te zetten en past het ook nog steeds op een 12.5k.AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:35:
@redwing
Is dat niet (ook) afhankelijk van het aantal panelen op noord oost die @Royal-Roy kan plaatsen ?
Ik zou die niet in 1 string zetten met zuidwest en ook niet op een 2e ingang als het weinig panelen zijn?
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Wel moet je dan goed kijken wat er aan max. vermogen op de SE12.5k mag, want volgens mij zit je met die 10 panelen op NO al aardig aan de max. Maar dat zou je in de SE-designer moeten bekijken, want de piek van ZW en NO zal vooral bepaald worden door de ZW kant.
Maar het ligt er dus inderdaad een beetje aan of het in de planning zit om die NO kant binnenkort ook vol te leggen en hoeveel er daar dan op kunnen. Als dat er ook 20+ zijn, dan zou ik gezien de grootte van de installatie toch al snel een aparte omvormer pakken.
[removed]
Zijn er leden die een Omnik omvormer hebben hangen? En zo ja, wat zijn de ervaringen?
Model waar ik oog op heb laten vallen is de:
Omnik Omniksol-6k-TL2
Omnik is failliet toch?Remcobus33 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:56:
Hi!
Zijn er leden die een Omnik omvormer hebben hangen? En zo ja, wat zijn de ervaringen?
Model waar ik oog op heb laten vallen is de:
Omnik Omniksol-6k-TL2
Kreeg hem vanmiddag binnen en de koffie schoot achter in de keel.
15 panelen a 380Wp, kosten €9300,- ex BTW (€1,63 per Wp).
Dak op zuid-oost, geen schaduw, perfect voor een eenvoudige string omvormer zou je zeggen.
Maar ze gingen wel even uit van 15 Enphase IQ7A micro-omvormers.
Volgens mij sla je de plank dan toch aardig mis en ga je niet veel (goeds) verkopen.
Je wacht op de offerte om dan te oordelen?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Uitstekende omvormer (hier hangt de 2K), maar loopt op zijn laatste lootjes (draait hier sinds 2014).Remcobus33 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:56:
Het display vertoont 'vlekken', geeft meerdere foutmeldingen over 'DC! overvoltage (kan 500V aan, max hier is ~380v).
Ik ben dan ook hard op zoek naar een SMA Sunny Boy 4.0, maar die wil/kan niemand leveren.
En verder is het jammer dat ze sinds begin 2021 niet meer bestaan.
Dus tenzij hij spotgoedkoop (gratis) is, lekker laten hangen. (monitoring zal ook lastig zijn, voor de huidige omvormers is het overgenomen, maar of je nog een "nieuwe" kan aanmelden.....)
[ Voor 25% gewijzigd door LooneyTunes op 25-05-2022 01:24 ]
Ik wil ook nog even wat toevoegen: ik zou overdimensioneren tot zo'n 25% boven omvormer wattage met droge ogen kunnen aanraden en uitvoeren. Wat ook meegenomen kan worden wat een rol speelt is dat niet je hele systeem op één oriëntatie ligt, hoewel het wel klinkt alsof het dicht bij elkaar zou liggen (ZW & Z). Maar klinkt wel alsof het al opdracht is, vertrouw je het ontwerp en de keuzes van de installateur waarmee je in zee gaat niet?Royal-Roy schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:34:
Korte praktische vraag ten aanzien van de omvormer.
Wat me ook wat doet fronsen: wij hebben enorm veel problemen gehad met een oost en west plaatsing op een pannendak, waar we de panelen met Solaredge 'over de nok' in één string hadden gelegd. Ging hier om een SE7K met S440 optimizers. Die string ging compleet over de kop en haalde heel slechte resultaten. Toen heb ik geleerd dat Solaredge helemaal niet is ontworpen om meerdere dakvlakken te bedienen in één string. Op een SE12.5K is de minimale string lengte van S serie optimizers 16 stuks (max is 30 stuks) en de P serie 14 stuks (max 16 stuks volgens mij). Ik weet dat het verschil niet radicaal is tussen Z en ZW, maar de 8 stuks op zuid moeten in een string met het ZW dak liggen. Een gewaarschuwd man..
Even snel voor je gekeken bij wat partners: Sunny Boy 4.0 éénfase verwacht vanaf 1 augustus, Sunny Boy 4.0 driefase verwacht vanaf 18 juli. Bij een ander is het 'levertijd op aanvraag', wat waarschijnlijk iets langer betekent dan voorgaande.LooneyTunes schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:30:
[...]
Ik ben dan ook hard op zoek naar een SMA Sunny Boy 4.0, maar die wil/kan niemand leveren.
En verder is het jammer dat ze sinds begin 2021 niet meer bestaan.
Er is op dit moment een serieus wereldwijd omvormer tekort wat veroorzaakt wordt door chiptekorten.
Er zijn meerdere redenen om voor Enphase te gaan ipv string, maar geen enkele om voor de dure IQ7A ipv de perfect op het paneel aansluitende IQ7+ te gaan. Ik zou gewoon nog ergens een prijs opvragen, dit klinkt alsof je een gelukszoeker te pakken hebt (of gouden panelen).Rensjuh schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:18:
We zijn aan het kijken naar een ander huis, voor de grap eens een offerte opgevraagd voor zonnepanelen.
Kreeg hem vanmiddag binnen en de koffie schoot achter in de keel.
15 panelen a 380Wp, kosten €9300,- ex BTW (€1,63 per Wp).
Dak op zuid-oost, geen schaduw, perfect voor een eenvoudige string omvormer zou je zeggen.
Maar ze gingen wel even uit van 15 Enphase IQ7A micro-omvormers.
Volgens mij sla je de plank dan toch aardig mis en ga je niet veel (goeds) verkopen.
![]()
Prijs is inderdaad aan de pittige kant. Hier in het zuiden worden Enphase systemen met prima black panelen geplaatst voor ongeveer € 1.10 - € 1.25 /Wp. Kan ook een premie zijn die je betaald om in de stad te wonen waar het aanbod installateurs vs vraag nog verder onder druk staat?
Locatie is buiten gebied noord Limburg.drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:06:
[...]
Er zijn meerdere redenen om voor Enphase te gaan ipv string, maar geen enkele om voor de dure IQ7A ipv de perfect op het paneel aansluitende IQ7+ te gaan. Ik zou gewoon nog ergens een prijs opvragen, dit klinkt alsof je een gelukszoeker te pakken hebt (of gouden panelen).
Prijs is inderdaad aan de pittige kant. Hier in het zuiden worden Enphase systemen met prima black panelen geplaatst voor ongeveer € 1.10 - € 1.25 /Wp. Kan ook een premie zijn die je betaald om in de stad te wonen waar het aanbod installateurs vs vraag nog verder onder druk staat?
Ook daar zal het druk zijn, maar vraag me af hoe druk je het echt hebt als je met zo'n prijzen aan komt zetten.
Op ons huidige huis liggen ook zonnepanelen met micro omvormers, echter zijn het hier 3 verschillende orientaties.
Dan snap ik de keuze voor micro's, maar bij een simpel dak zuid-oost zonder schaduw en gekke dingen gaat t even aan me voorbij waarom...
Hey daar is mijn bedrijf ook gevestigd! Helaas is ons werkgebied voor nieuwe systemen tot 2 kleine kernen teruggebracht door drukte (nu akkoord is december 2022 geplaatst)Rensjuh schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:24:
[...]
Locatie is buiten gebied noord Limburg.
Ook daar zal het druk zijn, maar vraag me af hoe druk je het echt hebt als je met zo'n prijzen aan komt zetten.
Op ons huidige huis liggen ook zonnepanelen met micro omvormers, echter zijn het hier 3 verschillende orientaties.
Dan snap ik de keuze voor micro's, maar bij een simpel dak zuid-oost zonder schaduw en gekke dingen gaat t even aan me voorbij waarom...
Over de micro's voordelen
1. over gehele levenduur (25jaar) levert het meer geld op. Belangrijk hierin is het uitblijven van een tweede investering voor vervanging van een string omvormer, plús dat je naar mate de panelen degraderen (gemiddeld 0.4% tot 0.6% per jaar) dat je de verschillen tussen de panelen blijft oogsten in plaats van dat de string zich aanpast aan het meest gedegradeerde paneel.
2. 100% real time kwaliteitscheck op je panelen (er gaat er nog wel eens eentje kapot) met een gerichtere en dus goedkopere service ingreep mocht er iets mis zijn
3. verhoogde veiligheid door afwezigheid van hoge gelijkspanningen
4. mogelijkheid tot traploze uitbreiding in de toekomst
5. minder gevoelig voor spanningsproblemen in het net doordat niet het hele systeem uitschakelt bij 250+V, maar enkel één voor één om de spanning te middelen, welke weer aanspringen als de voltages zich weer herstellen
6. deze is relatief klein, maar je hebt vanaf eerder en tot later stroom voorhanden door de burst functie. 'snachts laadt de micro een klein beetje stroom op om bij zonlicht de spanning te boosten om de micro eerder wakker te maken.
Met een 60v optimizer dus 750/60 = 13
En met een 85v optimizer zijn het er 9
Leg je er 10 van 60v neer dan haal je maar 600 volt, de missende 150 volt moet dan uit de in de schaduw liggende panelen komen. Dan zakt de opbrengst in elkaar.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Yes je hebt helemaal gelijk. De basis spanning moet per dakoppervlak gehaald worden.jacovn schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:24:
Solaredge werkt prima op verschillende vlakken. Alleen moet elke orientatie eigenlijk het minimale aantal optimizers hebben om de string spanning te halen.
Met een 60v optimizer dus 750/60 = 13
En met een 85v optimizer zijn het er 9
Leg je er 10 van 60v neer dan haal je maar 600 volt, de missende 150 volt moet dan uit de in de schaduw liggende panelen komen. Dan zakt de opbrengst in elkaar.
Je hebt in theorie gelijk met de getallen die je noemt. Ik kom tot de andere minimum aantallen via de Solaredge Designer. Zoals ik Solaredge ken refereren zij altijd naar de uitkomsten van de Designer als leidend en iets waar je niet vanaf moet/mag wijken (vreemde computer says no houding als je het mij vraagt)
Verwijderd
Wachten tot volgend jaar? Of gewoon de BTW betalen en zo snel mogelijk salderen.
Belangrijkste reden: Grotere marge?drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:06:
[...]
Er zijn meerdere redenen om voor Enphase te gaan ipv string, maar geen enkele om voor de dure IQ7A ipv de perfect op het paneel aansluitende IQ7+ te gaan. Ik zou gewoon nog ergens een prijs opvragen, dit klinkt alsof je een gelukszoeker te pakken hebt (of gouden panelen).
Alles wijst erop dat er vanaf 1 januari 0% BTW komt op zonnepanelen, maar dit is nog geen wet en de details zijn nog verre van duidelijk. Ik zou voorzichtig zijn met hier naar handelen, maar als het potentieel honderden euro's scheelt is het wellicht wel het wachten waard.Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:52:
Is het trouwens al zeker dat vanaf 1 januari 2023 de BTW op zonnepanelen verdwijnt? Ik zit namelijk in dubio. Ik heb nu 3 nieuwbouwpanelen op mijn dak liggen, waarvan de BTW is teruggevraagd. Maar ik wil deze 3 vervangen voor een heel dak vol met nieuwere panelen, maar mag daar geen BTW meer van terugvragen.
Wachten tot volgend jaar? Of gewoon de BTW betalen en zo snel mogelijk salderen.
Als je een partner hebt in hetzelfde huis kun je je energierekening nog op zijn/haar naam zetten en dan nog eenmaal de BTW terug vorderen via hetzelfde riedeltje.
En gaat dan de BTW op de panelen zelf naar 0% of ook de installatie? En wat als je zelf plaats, wordt dan ook alles wat je nodig hebt voor de zonnepanelen 0% BTW?drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:56:
[...]
Alles wijst erop dat er vanaf 1 januari 0% BTW komt op zonnepanelen, maar dit is nog geen wet en de details zijn nog verre van duidelijk. Ik zou voorzichtig zijn met hier naar handelen, maar als het potentieel honderden euro's scheelt is het wellicht wel het wachten waard.
Als je een partner hebt in hetzelfde huis kun je je energierekening nog op zijn/haar naam zetten en dan nog eenmaal de BTW terug vorderen via hetzelfde riedeltje.
Of een partner regelen die de BTW nog kan terugvragenVerwijderd schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:52:
Is het trouwens al zeker dat vanaf 1 januari 2023 de BTW op zonnepanelen verdwijnt? Ik zit namelijk in dubio. Ik heb nu 3 nieuwbouwpanelen op mijn dak liggen, waarvan de BTW is teruggevraagd. Maar ik wil deze 3 vervangen voor een heel dak vol met nieuwere panelen, maar mag daar geen BTW meer van terugvragen.
Anyway, kwestie van rekenen lijkt me. Wanneer kunnen ze liggen? Hoeveel meer ga je opwekken met het dak vol? Hoeveel BTW zou je moeten afdragen?
Misschien even wachten tot bv Eneco bekend maakt wat hun TLV wordt vanaf 1 juli zodat je wat zekerder bent over de opbrengst tot eind dit jaar. Maar ja, realistisch gezien ligt er toch niks op je dak tot juli of augustus, dus ik doe even de voorzichtige gok dat je de BTW niet goed gaat maken met de opbrengst van (misschien een stukje) augustus, september, etc.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Haha, ik hoop het voor hun
Dat zijn dus die details waar wij op wachten. Kosten voor installatie bestaan uitEp Woody schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:58:
[...]
En gaat dan de BTW op de panelen zelf naar 0% of ook de installatie? En wat als je zelf plaats, wordt dan ook alles wat je nodig hebt voor de zonnepanelen 0% BTW?
- meterkast aanpassing
- kabelwerk
- onderbouw
- panelen
- omvormersysteem
- montagekosten/arbeid
met daarnaast nog de marge waarvan wij onze overhead zoals verkoopkosten, afschrijving van bus, servicekosten voor garanties, service van BTW teruggave etc etc. van moeten betalen
De grote vraag is dus, wat mag er met 0% op de uiteindelijke factuur komen?
En stel dat we de er gratis een warmtepomp of laadpaal bij doen? Of ook een accu installeren die in het systeem is geïntegreerd en de pieken afroomt om het net te beschermen?
Blijft toch allemaal een beetje hoe je er tegen aan kijkt..drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:11:
[...]
Over de micro's voordelen
1. over gehele levenduur (25jaar) levert het meer geld op. Belangrijk hierin is het uitblijven van een tweede investering voor vervanging van een string omvormer, plús dat je naar mate de panelen degraderen (gemiddeld 0.4% tot 0.6% per jaar) dat je de verschillen tussen de panelen blijft oogsten in plaats van dat de string zich aanpast aan het meest gedegradeerde paneel.
2. 100% real time kwaliteitscheck op je panelen (er gaat er nog wel eens eentje kapot) met een gerichtere en dus goedkopere service ingreep mocht er iets mis zijn
3. verhoogde veiligheid door afwezigheid van hoge gelijkspanningen
4. mogelijkheid tot traploze uitbreiding in de toekomst
5. minder gevoelig voor spanningsproblemen in het net doordat niet het hele systeem uitschakelt bij 250+V, maar enkel één voor één om de spanning te middelen, welke weer aanspringen als de voltages zich weer herstellen
6. deze is relatief klein, maar je hebt vanaf eerder en tot later stroom voorhanden door de burst functie. 'snachts laadt de micro een klein beetje stroom op om bij zonlicht de spanning te boosten om de micro eerder wakker te maken.
1. De investering is ook groter, als je de video van NRG solar kijkt over de vergelijking tussen Enphase en Fronius in verschillende scenario's kan het nog best lang duren voor je de grotere investering er weer uit hebt..
2. Is waar, je hebt meer info van de panelen. Tegelijkertijd heb je met micro-omvormers ook meer elektronica componenten die ook nog in een vervelendere omgeving (grotere temperatuurverschillen dan de stringomvormer die lekker binnen hangt). Even gauw zoekend blijkt de faalkans van de micro-omvormers nog altijd groter dan die van de zonnepanelen zelf. Als de micro faalt is het ook vervelender dan de string omvormer, een beetje tweaker hangt zelf een nieuwe string-omvormer, dat geklauter op het dak is niet aan iedereen besteed.
3. Zolang de connectoren goed aangeknepen zijn is er weinig gevaarlijks aan. Daarbij heb je bij micro's gewoon 230V AC over het dak lopen, daar kan ook genoeg mee misgaan.
4. Kan zeker het geval zijn, mits je niet (bijna) aan de maximum string lengte zit van enphase bijvoorbeeld.
5. Dat is dan zeker enkel het geval in een installatie zonder Q-Relay? Anders behoort het Q-Relay namelijk gewoon de hele installatie af te schakelen bij te hoge netspanning.
6. Ik heb de whitepaper van Enphase over de burstfunctie er even bij gepakt. Deze mooie innovatie is zoals zij zelf aangeven vooral nodig omdat het een micro-omvormer is.. Juist omdat er maar 1 paneel is aangesloten is de DC spanning laag en bij een lage DC-spanning is er meer rendementsverlies bij de omzetting naar de netspanning. Minder last van bij String-omvormers dus. Daarbij past er in zo'n 'capacitor bank' die in een micro-omvormer zit geen significante grotere hoeveelheid energie, die condensatoren zitten trouwens ook gewoon in een string-omvormer..
Wat mij betreft zijn Micro-omvormers een mooie oplossing, vooral voor ingewikkelde schaduw of meerdere dakvlakken. Bij recht toe recht aan 1 dakvlak zonder schaduw beperken de voordelen zich. Het voornaamste voordeel is leuk om te kunnen zien wat elk paneel doet. En daar kan je gerust wat meer voor over hebben.
12x400WP West Fronius
Daarentegen is de omzetting van 35v naar 230v minder efficiënt dan de omzetting in een stringomvormer van 350v naar 230v.
Dus allicht dat je een iets hogere opwek hebt met microomvormers, maar dat de extra investering in mijn ogen niet opweegt tegen een paar extra panelen en een simpele omvormer. Tenzij je inderdaad maar een paar panelen per dakvlak kwijt kunt. Dan wordt het anders.
flink veel duurder,
iets dat eerder kapot gaat,
minder efficiënt,
geen meerwaarde bij schaduw of paneeldegradatie,
nagenoeg zo gevaarlijk als 500+V gelijkstroom,
maar wel leuk dat je op je app per paneel ziet.
Ik wil niemand schofferen, maar ik geloof dat er hier spraks is van een confirmation bias voor wat men zelf op het dak heeft liggen.
[ Voor 6% gewijzigd door drboneym op 25-05-2022 11:42 ]
Nja, dat het duurder is kan je moeilijk ontkennen toch? vb, ik heb 29 panelen op het dak, op een stringomvormer. Die kost rond de 1000 euro. Met een enphase installatie was ik meer dan 3000 euro kwijt geweest aan micro's, q-relay, etc, daar kan ik 3x een nieuwe stringomvormer voor kopen.drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:41:
Lol, dus kort samengevat is het
flink veel duurder,
minder efficiënt,
Ik wil niemand schofferen, maar ik geloof dat er hier spraks is van een confirmation bias voor wat men zelf op het dak heeft liggen.
Er zijn veel meer componenten die stuk kunnen gaan, het systeem is gewoon inherent complexer. Komt natuurlijk wel bij, dat als mijn stringomvormer stukgaat, ik 0 opbrengst heb, waarbij uitval van 1 micro maar een paneel scheelt. Daarnaast weet je dan ook gelijk wat je meot vervangen. That said, als mijn stringomvormer stuk gaat, is het minder dan een half uur werk om te vervangen. Voor de micro omvormer moet je het dak op.
Optimalisatie per paneel heb je zeker, de vraag is alleen, hoeveel scheelt dit. Zou me zo kunnen voorstellen dat de verschillen ergens achter de komma liggen. Voordeel van mijn stringomvormer is dat alle string de capaciteit van de omvormer delen. Ik heb 2 strings met verschillende orientatie. Die niet tegelijk zon hebben. Hierdoor pak ik best veel piekopbrengst (waarbij panelen dus kortstondigtot wel 20% boven nominal Wp waardes kunnen leveren). Bij micro omvormers top je dan af (die kunnen per paneel nooit meer leveren dan de max van 1 microomvormer, en dat is doorgaans al minder dan de nominale max van het paneel). Toegegeven, dat is waarschijnlijk ook geneuzel achter de komma, maar het voordeel is er wel degelijk en meetbaar.
Wat betreft de stringspanning heb je zeker gelijk. Daarnaast heb ik liever 230V AC door mijn lichaam dan 600V DC
In het geval van kleinere string en of verschillende orientaties (al dan niet icm schaduw) zijn micro's gewoon een hele mooie oplossing. Maar budget technisch is het, imho, vaak een duurder alternatief.
SolarEdge probeert het wellicht wat mooier voor te stellen natuurlijk.drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:49:
[...]
Yes je hebt helemaal gelijk. De basis spanning moet per dakoppervlak gehaald worden.
Je hebt in theorie gelijk met de getallen die je noemt. Ik kom tot de andere minimum aantallen via de Solaredge Designer. Zoals ik Solaredge ken refereren zij altijd naar de uitkomsten van de Designer als leidend en iets waar je niet vanaf moet/mag wijken (vreemde computer says no houding als je het mij vraagt)
Als ze hoger zitten bouwen ze meer marge in, zitten ze lager verbloemen ze hun probleem.
Ik heb een SE8k e serie en te weinig panelen in de zon leid simpelweg tot clipping van de optimizer output en dus verlies omdat je aan eind regelbereik zit.
Wij hadden 8 panelen op oost en 15 op west. Van die 15 op west liggen er in voor en najaar ook 3-4 in de schaduw, dus eigelijk maar 11 panelen in de zon. Dus clipping in de ochtend en in de avond.
Upgrade gedaan met 8 extra panelen op oost. Alle ochtend cliiping weg.
Paneel erbij op west en iets minder clipping, er moeten nog 6 panelen bij geplaatst worden richting west en dan zou ook daar de clipping weg zijn. Dus kan het systeem dan regelen zoals beoogd.
Dan heb ik uiteindelijk 16 oost en 16 west georienteerde panelen. Ik krijg dan wel aftopping op de 8400 watt die de SE8K kan doen want als ze zon hoog genoeg staat heb ik op een aantal uur alle panelen in de zon liggen. Het is maar zo, de rest van de tijd en als het warm is haalt het systeem dat toch niet.
[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 25-05-2022 12:27 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Bij mij hoefde dat pas voor het eerst na 14 jaar....Ep Woody schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:55:
Ik heb net maar even wat korstmos van een paneeltje afgekrabd. Korstmos is niet echt goed voor de opbrengst van de panelen... Gelukkig liggen deze nog plat in de tuin, dus kan er makkelijk bij.
zie: https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html
Zwerius Kriegsman
Ik heb zowel string als microomvormer... Vandaar dat ik het verschil ook beter kan zien. Mijn stringomvormer is vele malen beter bij bewolkte dagen dan de microomvormer (DS3-L). Hoewel de liggen van mijn stringomvormer tig keer beter is dan de twee paneeltjes op de DS3-L die in de tuin liggen, dus niet 100% eerlijk. Binnenkort een vergelijking tussen panelen die meer met elkaar te vergelijken zijn.drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:41:
Lol, dus kort samengevat is het
flink veel duurder,
minder efficiënt,
Een beetje data.
12 uur
503 Watt met 11 320 Wp half cell 120 panelen op 35 graden 90 graden oost. (Growatt 5000 MTL-S)
10 en 12 watt met 2x 190Wp 72 cell panelen op 10 graden 180 graden zuid. (APSystems DS3-L)
Het was ook maar een stukje van 1 cm diameter, maar dat heeft toch best veel effect, en voordat de panelen het dak op gaan kan ik ze beter eerst schoonmaken...Zwerius schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:28:
[...]
Bij mij hoefde dat pas voor het eerst na 14 jaar....
zie: https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html
Hier even op zitten rekenen. Ons oudste systeem met micro's is geplaatst op 24 december 2012. Op het woonhuis liggen nagenoeg op zuid 2 rijen van 7 stuks, 14 x 240Wp met Enphase M215.borft schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:15:
[...]
Optimalisatie per paneel heb je zeker, de vraag is alleen, hoeveel scheelt dit. Zou me zo kunnen voorstellen dat de verschillen ergens achter de komma liggen. Voordeel van mijn stringomvormer is dat alle string de capaciteit van de omvormer delen. Ik heb 2 strings met verschillende orientatie. Die niet tegelijk zon hebben. Hierdoor pak ik best veel piekopbrengst (waarbij panelen dus kortstondigtot wel 20% boven nominal Wp waardes kunnen leveren). Bij micro omvormers top je dan af (die kunnen per paneel nooit meer leveren dan de max van 1 microomvormer, en dat is doorgaans al minder dan de nominale max van het paneel). Toegegeven, dat is waarschijnlijk ook geneuzel achter de komma, maar het voordeel is er wel degelijk en meetbaar.
Hier een afbeelding met luchtfoto voor afwijking tov zuid, met een screenshot van Enphase portal totale lifetime opwek t/m vandaag (in mWh dus wel wat grof)
/f/image/TnkVQdl2H9cCrAnXKrs2FI6Y.png?f=fotoalbum_large)
Als je alles optelt van de 14 panelen en deelt door 14 kom ik uit op een gemiddelde van 2.4607 mWh / 2460.7kWh lifetime opgebracht. De laagste heeft 2.40mWh / 2400kWh opgebracht. Een verschil van 60kWh ten opzichte van gemiddelde gemist, dus dit verschil maal 14 panelen is 60 x 14 = 840kWh gemist op totale opwek van 34450kWh. Dat is 2.44% meer opgewekt. Het getal zelf is aanzienlijk, maar netto in kWh is het niet insane moet ik eerlijk bekennen (840 á € 0.22 = € 185,- extra opgeleverd over 10 jaar ten op een bedrag van 34450 x € 0.22 = €7.579,-)
[ Voor 3% gewijzigd door drboneym op 25-05-2022 13:02 ]
Mooie data! Levert het in jouw ogen voldoende op om als koper de meerprijs voor microomvormers te verantwoorden? En wat als er in plaats van 14 panelen 15 waren neergelegd? 2400*0.22=€528 euro.drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:01:
[...]
Hier even op zitten rekenen. Ons oudste systeem met micro's is geplaatst op 24 december 2012. Op het woonhuis liggen nagenoeg op zuid 2 rijen van 7 stuks, 14 x 240Wp met Enphase M215.
Hier een afbeelding met luchtfoto voor afwijking tov zuid, met een screenshot van Enphase portal totale lifetime opwek t/m vandaag (in mWh dus wel wat grof)
[Afbeelding]
Als je alles optelt van de 14 panelen en deelt door 14 kom ik uit op een gemiddelde van 2.4607 mWh / 2460.7kWh lifetime opgebracht. De laagste heeft 2.40mWh / 2400kWh opgebracht. Een verschil van 60kWh ten opzichte van gemiddelde gemist, dus dit verschil maal 14 panelen is 60 x 14 = 840kWh gemist op totale opwek van 34450kWh. Dat is 2.44% meer opgewekt. Het getal zelf is aanzienlijk, maar netto in kWh is het niet insane moet ik eerlijk bekennen (840 á € 0.22 = € 185,- extra opgeleverd over 10 jaar ten op een bedrag van 34450 x € 0.22 = €7.579,-)
Mooie stats, nice om wat harde data uit de praktijk te hebben (dit ga ik van mijn panelen nooit wetendrboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:01:
[...]
Hier even op zitten rekenen. Ons oudste systeem met micro's is geplaatst op 24 december 2012. Op het woonhuis liggen nagenoeg op zuid 2 rijen van 7 stuks, 14 x 240Wp met Enphase M215.
[Afbeelding]
oh ja, en nu de vraag, hoeveel heb je verloren door het aftoppen van een individueel paneel?
Trouwens, als ik een enigzins kosteneffectieve aanbieding had gehad voor mijn dak, was ik waarschijnlijk ook voor micro's gegaan, maar in mijn geval scheelde het zo een paar 1000 euro, en dat vond ik het niet waard.
Om nog even hier op terug te komen de installateur komt deze middag langs om het te fixen nadat ik een foto van de onderkant van de omvormer moest sturen, Ik ben benieuwd!Mjelnir schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:11:
[...]
Dat zou goed kunnen. Ik zie wel dat pv2 ook wat voltage geeft maar dit is niet in vergelijking met pv1. Benieuwd waar de installateur mee komt, Die hebben alles erop gelegd en mogen het dus ook mooi oplossen!
Voor dit systeem met verhouding paneel 240Wp vs micro 215W uitgaand max, even snel 2 zonnige weken opgezocht in een vroeg stadia van het leven, het uitgaande vermogen van het beste zonnepaneel uit de zuid serie:borft schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:16:
[...]
Mooie stats, nice om wat harde data uit de praktijk te hebben (dit ga ik van mijn panelen nooit weten). Overigens denk ik dat de gemiste kWh's allicht wel minder zijn, als een paneel 2% minder energie oplevert, is het vermogen 2% lager, waarschijnlijk niet de stroom niet (vermogen = stroom * spanning). Waardoor het effect op de string minder is dan de 2%. Dat gezegd hebbende, zou je in een extreem geval natuurlijk 1 brak paneel en 13 goeie kunnen hebben
oh ja, en nu de vraag, hoeveel heb je verloren door het aftoppen van een individueel paneel?
Trouwens, als ik een enigzins kosteneffectieve aanbieding had gehad voor mijn dak, was ik waarschijnlijk ook voor micro's gegaan, maar in mijn geval scheelde het zo een paar 1000 euro, en dat vond ik het niet waard.
(de micro is hier dus 111.6% gedimensioneerd, ofwel 11.6% overgedimenioneerd)
/f/image/cTQ7PtCJcDB2funbnn6sxXNQ.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet goed waar dat idee uit voort komt van het vele verlies door aftoppen. Dit heb ik ooit naar een klant gestuurd die daar ook vragen over had (24% overgedimensioneerd)
"
Voorbeeld
- 310Wp paneel met IQ7 (250W max uitgaand)
- 29 mei 2019 was de gemeten globale zoninstraling in de Bilt van 12.00 tot 13.00 327J/cm2 (https://projects.knmi.nl/.../uurgegevens/selectie.cgi), omgerekend 908W/m.
- De temperatuur van de omgeving was 17 graden. Lekker koel dus. Stel dat de celtemperatuur dan 35 graden is, is er een verlies van 4%.
- Dat zou betekenen dat er uit een paneel van 310Wp ongeveer 270W DC vermogen uit komt, ongeacht het omvormer systeem en zonder atmosfeerdikte te hebben meegenomen.
- De micro omvormer heeft een rendement van 96.8%, dus verwachten we 261W aan uitgaand AC vermogen
- Dit betekent dat er dus ongeveer 10-15W aan vermogen niet kan worden omgezet naar AC vermogen. Dit vermogen wordt afgetopt, zogenaamde clipping. Je ziet ook dat de curve daar kort plat loopt.
/f/image/mUf9k9dwian591MlfcjBDRVZ.png?f=fotoalbum_large)
Hier komt de omvormer dus in de knoop met zijn maximale capaciteit op de uitgaande stroom, hij kan op deze dag enkele uren in de top een klein van de stroom niet omzetten in AC stroom. Dit noemen we in de Solar wereld clipping, ookwel aftoppen genoemd. "
900W/m2 is toch echt een bizarre abnormale omstandigheid pas dan clipt hij echt minimaal. Ik probeer gemiddelde W/m2 voor een NL dag te vinden maar dat lukt even zo snel niet.
De set komt op de overkapping te liggen, heeft een helling van ongeveer 20-25 graden, en is gericht op zuid. Maar in de maanden oktober t/m maart valt daar een schaduw op van een boom. Nu heeft die op dat moment geen blad, en is de instralingshoek op dat moment toch maar beperkt. Dus ik twijfel of micro's/optimizers een groot verschil gaat maken in de totale opbrengst.
In de andere maanden begint daar rond een uur of 16.00/17.00 een schaduw op te komen van het bos naast ons huis. Maar omdat binnen een half uur tot uur toch de hele set in de schaduw ligt lijkt me dat niet zo'n issue.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Verschil tussen panelen is verschil in Amperage als ik het goed heb. Waar de voltages ongediscrimineerd optellen over de cellen en panelen moet het amperage idealiter gelijk zijn tussen alle cellen. Degradatie en (soms minimale) kwaliteitsverschillen tussen cellen is een kwestie van verminderde amperage karakteristiek.borft schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:16:
[...]
Mooie stats, nice om wat harde data uit de praktijk te hebben (dit ga ik van mijn panelen nooit weten). Overigens denk ik dat de gemiste kWh's allicht wel minder zijn, als een paneel 2% minder energie oplevert, is het vermogen 2% lager, waarschijnlijk niet de stroom niet (vermogen = stroom * spanning). Waardoor het effect op de string minder is dan de 2%. Dat gezegd hebbende, zou je in een extreem geval natuurlijk 1 brak paneel en 13 goeie kunnen hebben
zowiezo Enphaseboxlessness schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:48:
Ik ben aan het kijken naar een 1-fase set met 12 panelen, ~4400kWp, en ik weet niet of ik moet wachten tot de APS micro's weer wat beter beschikbaar zijn, of toch een string moet aanleggen.
De set komt op de overkapping te liggen, heeft een helling van ongeveer 20-25 graden, en is gericht op zuid. Maar in de maanden oktober t/m maart valt daar een schaduw op van een boom. Nu heeft die op dat moment geen blad, en is de instralingshoek op dat moment toch maar beperkt. Dus ik twijfel of micro's/optimizers een groot verschil gaat maken in de totale opbrengst.
In de andere maanden begint daar rond een uur of 16.00/17.00 een schaduw op te komen van het bos naast ons huis. Maar omdat binnen een half uur tot uur toch de hele set in de schaduw ligt lijkt me dat niet zo'n issue.
Het is veel genuanceerder dan je hier schetst. De I/V curve heeft een flinke afronding, dus een stringstroom van 2% buiten het MPP scheelt hooguit 0.5% van het vermogen (afhankelijk dus van de fillfactor).drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:01:
[...]
Als je alles optelt van de 14 panelen en deelt door 14 kom ik uit op een gemiddelde van 2.4607 mWh / 2460.7kWh lifetime opgebracht. De laagste heeft 2.40mWh / 2400kWh opgebracht. Een verschil van 60kWh ten opzichte van gemiddelde gemist, dus dit verschil maal 14 panelen is 60 x 14 = 840kWh gemist op totale opwek van 34450kWh.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik mag van mijn vrouw niet zelf in de stoppenkast rommelen om de envoy/relay aan te sluiten
Het goede nieuws daarvan is dat ze blijkbaar nog niet van me af wil
yikes, dit mag wel iets meer klinkklare taal want ik volg je nietProton_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:51:
[...]
Het is veel genuanceerder dan je hier schetst. De I/V curve heeft een flinke afronding, dus een stringstroom van 2% buiten het MPP scheelt hooguit 0.5% van het vermogen (afhankelijk dus van de fillfactor).
Vergeet de Q relais (niet essentieel voor volledig werkend systeem), en sluit de envoy aan met een stekker met snoer (op een stopcontact zo dicht mogelijk bij je meterkast.)boxlessness schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:55:
[...]
Ik mag van mijn vrouw niet zelf in de stoppenkast rommelen om de envoy/relay aan te sluiten
Het goede nieuws daarvan is dat ze blijkbaar nog niet van me af wil
https://www.karwei.nl/ass..._medium=organic&utm_term=
Lekker voor een stringomvormer gaan en zoveel voor de minderprijs extra panelen neerleggen als dat mogelijk is. Hoewel 4400kWp wel heel veel is... Neem aan dat je 4.4 kWp bedoelt.boxlessness schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:48:
Ik ben aan het kijken naar een 1-fase set met 12 panelen, ~4400kWp, en ik weet niet of ik moet wachten tot de APS micro's weer wat beter beschikbaar zijn, of toch een string moet aanleggen.
Als een paneel een beetje schaduw krijgt levert dat deel van het paneel nog maar maximaal een klein deel van zijn vermogen op, ongeacht welke soort omvormer erachter ligt. Heb je een stringomvormer dan schakelt hij dat deel uit, totdat alles in de schaduw ligt. Dan valt het terug naar strooilicht niveau en doen ze weer allemaal even veel.
Ja een microomvormer zal voor dat specifieke deel misschien iets meer opwek genereren, maar je praat over 1 uur waar misschien 20% van de totale opbrengst gered kan worden? Dus 4400 * 20% (strooilicht) * 80% van de maximale opbrengst die je om 17:00 hebt = misschien 700 Wh. Hoeveel dagen heb je waar deze schaduw relevant is en hoeveel kost microomvormer extra en hoeveel kWh-en denk je daarvoor te moeten opwekken.
In een stroomkring (serieschakeling) is de stroom overal gelijk (niet idealiter, het kan niet verschillen). Die wordt dus begrensd door het zwakste paneel. De spanning echter niet. Als een paneel een 2.4% lager vermogen heeft, is de stroom niet 2.4% lager (immer spanning * stroom is 2.4% lager). De lager stroom heeft invloed op de hele string, de lagere spanning alleen op het individuele paneel. Derhalve is ook de opbrengst van de string niet 2.4% lager, maar scheelt het minder. Doordat de stroom iets lager is (door het zwakste paneel), zullen de overige panelen een net iets hogere spanning hebben, waardoor het vermogen van de overige panelen minder dan 2.4% terugloopt. (dus zo ongeveer wat @Proton_ zegt)drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:49:
[...]
Verschil tussen panelen is verschil in Amperage als ik het goed heb. Waar de voltages ongediscrimineerd optellen over de cellen en panelen moet het amperage idealiter gelijk zijn tussen alle cellen. Degradatie en (soms minimale) kwaliteitsverschillen tussen cellen is een kwestie van verminderde amperage karakteristiek.
er is een verband tussen stroom en spanning van een paneel (dat kan je weergeven in een curve). Het product ervan is het vermogen. Er is een optimum, dwz waar stroom * spanning maximaal is. Dat is wat de tracker opzoekt. Als je iets naast dat optimum gaat zitten, heb je een lagere vermogen, en dus lagere opbrengst. Echter, het is dus niet zo, dat als je er zodanig naast gaat zitten dat je 2.4% vermogen verliest, je ook 2.4% van de stroom verliest.drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:59:
[...]
yikes, dit mag wel iets meer klinkklare taal want ik volg je niet
Ik zie mijn panelen (330Wp) regelmatig pieken op, of boven de 330Wp, dwz, de hele string zit boven het nominale vermogen (uiteraard niet gemiddeld over een dag, not even close). Als ik die dus aan een iq7+ had hangen, zou dat vermogen begrensd zijn al onder de 330Wp. Ik zeg niet dat het veel is, maar op dagen zoals gisteren of vandaag zijn er echt veel pieken (door bewolking / regen / opklaringen).
[ Voor 18% gewijzigd door borft op 25-05-2022 14:43 ]
In een vergelijk tussen een simpele stringomvormer en micro's zal het financieel gezien waarschijnlijk een no-brainer zijn. Het wordt alleen anders als je bent aangewezen op een stringomvormer i.c.m. optimizers, dan is het verschil met micro's minimaal.borft schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:15:
Nja, dat het duurder is kan je moeilijk ontkennen toch? vb, ik heb 29 panelen op het dak, op een stringomvormer. Die kost rond de 1000 euro. Met een enphase installatie was ik meer dan 3000 euro kwijt geweest aan micro's, q-relay, etc, daar kan ik 3x een nieuwe stringomvormer voor kopen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Met een kanttekening dat energie uit strooilicht in de toekomst mogelijk factoren waardevoller is dan energie opgewekt tijdens piek.Ep Woody schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:31:
Ja een microomvormer zal voor dat specifieke deel misschien iets meer opwek genereren, maar je praat over 1 uur waar misschien 20% van de totale opbrengst gered kan worden? Dus 4400 * 20% (strooilicht) * 80% van de maximale opbrengst die je om 17:00 hebt = misschien 700 Wh. Hoeveel dagen heb je waar deze schaduw relevant is en hoeveel kost microomvormer extra en hoeveel kWh-en denk je daarvoor te moeten opwekken.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Zeker waar, als je voor alle panelen een optimizer nodig hebt. (of als je weinig panelen hebt, of verschillende orientaties, etc). Maar in gevallen met relatief weinig schaduw, kan je af zonder optimizers, of alleen bij de panelen met harde schaduw. Optimizers kan je voor 50 euro halen. Een Enphase micro omvormer gaat al snel richting de 130 euroassje schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:41:
[...]
In een vergelijk tussen een simpele stringomvormer en micro's zal het financieel gezien waarschijnlijk een no-brainer zijn. Het wordt alleen anders als je bent aangewezen op een stringomvormer i.c.m. optimizers, dan is het verschil met micro's minimaal.
Klopt, maar dan nog de vraag, wanneer ben je aangewezen op optimizers... Omdat je schaduw hebt van een dakkapel/schoorsteen? Zolang er voldoende panelen zonlicht pakken om in het bereik van de MPPT te blijven zijn de bypass diodes een voldoende sterk optimizer middel, zonder dat er extra elektronica toegepast wordt.assje schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:41:
[...]
In een vergelijk tussen een simpele stringomvormer en micro's zal het financieel gezien waarschijnlijk een no-brainer zijn. Het wordt alleen anders als je bent aangewezen op een stringomvormer i.c.m. optimizers, dan is het verschil met micro's minimaal.
Klopt, maar dan praat je meestal wel over strooilicht op alle panelen en niet strooilicht op een enkel paneel en volle zonlicht op de rest van de panelen.assje schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:44:
[...]
Met een kanttekening dat energie uit strooilicht in de toekomst mogelijk factoren waardevoller is dan energie opgewekt tijdens piek.
Dit is de opstelling die ik vorige maand besteld heb:borft schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:45:
Zeker waar, als je voor alle panelen een optimizer nodig hebt. (of als je weinig panelen hebt, of verschillende orientaties, etc).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WtDBGUpCc7A5RosgILMbuA1V.jpg?f=user_large)
- 15* AEG AS-M3607U-S(G1)390 + 10*395Wp = 9.750Wp
- 13* APS DS3
- Prijs €15.390/€12.719 incl/excl BTW
- Prijs per Wp €1,58/€1,30 incl/excl BTW
Enkel het dakvlak op zuid met een simpele stringomvormer zou natuurlijk een veel lagere €/Wp hebben maar het doel was opbrengst maximaliseren.
Op het zuid dak liggen op dit moment al panelen (die gaan er af); 12*265=3.180Wp in 2016 gelegd voor €3.705 ex BTW (€1,16/Wp). Nieuwe set komt op 9.800Wp tegen €1,30/Wp, 12% duurder per Wp dan wat ik toen gelegd heb.
[ Voor 21% gewijzigd door assje op 25-05-2022 14:58 ]
We nemen de datasheet van een random paneeldrboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:59:
[...]
yikes, dit mag wel iets meer klinkklare taal want ik volg je niet
/f/image/7013JwjGDNvQZAuAMMJS8LW9.png?f=fotoalbum_large)
In de rechter grafiek (I/V curve) zie je dat een paneel best een beetje meer stroom kan leveren dan zijn stroom bij maximum vermogen, ten koste van wat spanning.
We zoomen in op het topje van de vermogensgrafiek, dan zie je dat ook duidelijk terug:
/f/image/s6WiiDZIf9NWl75CBqktlfuT.png?f=fotoalbum_large)
Kleine paneel mismatches (zeg <5%) hebben dus een kleinere invloed op de string dan je zou verwachten, dat een string zo goed presteert als het slechtste paneel is te kort door de bocht en eigenlijk alleen waar als de Impp van de beste panelen boven de Isc van het slechtste paneel ligt en zo bont wordt het gelukkig zelden gemaakt.
Dit gaat ook op bij het uitbreiden van een string met nieuwere panelen; gewoon doen.
Klopt, ik heb ook 320Wp en 330Wp gecombineerd. Werkt prima. De Impp kwam redelijk overeen.Proton_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:03:
[...]
Dit gaat ook op bij het uitbreiden van een string met nieuwere panelen; gewoon doen.
Thanks, idd, 4.4kWpEp Woody schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:31:
[...]
Lekker voor een stringomvormer gaan en zoveel voor de minderprijs extra panelen neerleggen als dat mogelijk is. Hoewel 4400kWp wel heel veel is... Neem aan dat je 4.4 kWp bedoelt.
Als een paneel een beetje schaduw krijgt levert dat deel van het paneel nog maar maximaal een klein deel van zijn vermogen op, ongeacht welke soort omvormer erachter ligt. Heb je een stringomvormer dan schakelt hij dat deel uit, totdat alles in de schaduw ligt. Dan valt het terug naar strooilicht niveau en doen ze weer allemaal even veel.
Maakt het dan nog wat uit hoe ver ik de set panelen overdimensioneer t.o.v de omvormer? i.e. wanneer ik een 2.5kW omvormer kies, schakelt die dan later (=meer panelen met schaduw) naar "strooilichtmodus" dan een 3.6kW omvormer?
Het desbetreffende dakvlak ligt dan vol, dus meer panelen op dezelfde omvormer is geen optie. Maar ik kan elders nog wat panelen op de schuur kwijt. In totaal kan ik op die fase 4kW aansluiten. Dus twee omvormers, 2.5kW/1.5kW of 3.0kW/1.0kW. Maar dan is het een uitdaging om een 2.5kW omvormer te vinden die 4.4kWp slikt.
GoodWe vindt dat niet ok, volgens de datasheet kun je daar maar max 30% overdimensioneren. De SMA Sunny Boy 2.5 vindt tot 5.0kWp ok. En dan zit je al in een heel andere prijsklasse.
Keuzes, keuzes...
een omvormer van 6kW, die eigenlijk maar 3-4 maanden boven de 5kW uitkomt.
Verwachte jaaropbrengst is daarmee zo'n 7600kWh
Warmtepomp, dus een hoog (geschat) jaarverbruik van 7000kWh
Hoe ik Sunny Design ook invoer, ik kom voor mijn specifieke situatie telkens uit op een tvt van 2-3 jaar, een beetje afhankelijk van materiaal/arbeid en energie tarieven. Zonder teveel in de details te duiken, maar ik nou ergens een rare denk fout in het invul proces omdat iedereen het altijd over 5-7 jaar heeft?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ja, op deze manier minimaliseer je de inductie.JL-IP(!) schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:37:
Snel vraagje. Mag de bekabeling op deze manier (vanwege inductielus) aangelegd worden? Er is maar 1 rij met zonnepanelen (incl. optimizers).
[Afbeelding]
Als kabels lang genoeg zijn, dan sla je telkens paneel over, aan het einde omkeren en dan de overgeslagen panelen koppelen, scheelt je weer tien meter kabel....JL-IP(!) schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:37:
Snel vraagje. Mag de bekabeling op deze manier (vanwege inductielus) aangelegd worden? Er is maar 1 rij met zonnepanelen (incl. optimizers).
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Hier misschien: https://www.marktplaats.n...g-gebruikt-2018-12-802kwhLooneyTunes schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:30:
Heb ik hem ook vandaan.
De sicke tvt komt waarschijnlijk door de bizarre energieprijzen van nu. Stel je betaald € 1.10 per /Wp ex btw, dan kost je installatie (even je Wp schatten) ongeveer € 11.000,-. Als we grof gaan rekenen, en je rekent met volle saldering tegen het jarenlang normale tarief van € 0.22 dan bespaart de installatie je 7600 x € 0.22 = € 1672 per jaar. TVT is dan € 11.000 / 1672 = 6.6 jaar. Met energieprijs van € 0.55 wordt dat meteen een jaarlijkse besparing van 7600 x € 4180 per jaar, dus 11.000 / 4180 = 2.6 jaar.Ethirty schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:00:
1x 13 panelen NO, 1x 13 panelen ZW, elk vlak zo'n 5kWp.
een omvormer van 6kW, die eigenlijk maar 3-4 maanden boven de 5kW uitkomt.
Verwachte jaaropbrengst is daarmee zo'n 7600kWh
Warmtepomp, dus een hoog (geschat) jaarverbruik van 7000kWh
Hoe ik Sunny Design ook invoer, ik kom voor mijn specifieke situatie telkens uit op een tvt van 2-3 jaar, een beetje afhankelijk van materiaal/arbeid en energie tarieven. Zonder teveel in de details te duiken, maar ik nou ergens een rare denk fout in het invul proces omdat iedereen het altijd over 5-7 jaar heeft?
In een normale wereld dus 6.6 jaar TVT, in deze wereld 2.6 jaar.
Hier ga ik nog eens een nachtje over slapen, thanks!Proton_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:03:
[...]
We nemen de datasheet van een random paneel [Afbeelding]
In de rechter grafiek (I/V curve) zie je dat een paneel best een beetje meer stroom kan leveren dan zijn stroom bij maximum vermogen, ten koste van wat spanning.
We zoomen in op het topje van de vermogensgrafiek, dan zie je dat ook duidelijk terug:
[Afbeelding]
Kleine paneel mismatches (zeg <5%) hebben dus een kleinere invloed op de string dan je zou verwachten, dat een string zo goed presteert als het slechtste paneel is te kort door de bocht en eigenlijk alleen waar als de Impp van de beste panelen boven de Isc van het slechtste paneel ligt en zo bont wordt het gelukkig zelden gemaakt.
Waarom die 15 op zuid niet op een Goedkope stringomvormer en alleen de rest op Micro?assje schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:52:
[...]
Dit is de opstelling die ik vorige maand besteld heb:
[Afbeelding]Ondanks perfecte ligging van het dak op zuid kwam ik anders toch uit op alles met optimizers omdat ik de dakkapel ook vol wil hebben. Aanbiedingen die ik had daarvoor kwamen vergelijkbaar uit.
- 15* AEG AS-M3607U-S(G1)390 + 10*395Wp = 9.750Wp
- 13* APS DS3
- Prijs €15.390/€12.719 incl/excl BTW
- Prijs per Wp €1,58/€1,30 incl/excl BTW
Enkel het dakvlak op zuid met een simpele stringomvormer zou natuurlijk een veel lagere €/Wp hebben maar het doel was opbrengst maximaliseren.
Op het zuid dak liggen op dit moment al panelen (die gaan er af); 12*265=3.180Wp in 2016 gelegd voor €3.705 ex BTW (€1,16/Wp). Nieuwe set komt op 9.800Wp tegen €1,30/Wp, 12% duurder per Wp dan wat ik toen gelegd heb.
Ik had nog zitten denken aan wat voordelen vs nadelen. Toen ben ik gedoken in de failure rate van de PV modules (ik denk een punt dat ik raakte over waar een gemonitord micro systeem kan shinen). Wellicht nog wel een interessant getal voor de geïnteresseerden.borft schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:15:
[...]
Nja, dat het duurder is kan je moeilijk ontkennen toch? vb, ik heb 29 panelen op het dak, op een stringomvormer. Die kost rond de 1000 euro. Met een enphase installatie was ik meer dan 3000 euro kwijt geweest aan micro's, q-relay, etc, daar kan ik 3x een nieuwe stringomvormer voor kopen.
Er zijn veel meer componenten die stuk kunnen gaan, het systeem is gewoon inherent complexer. Komt natuurlijk wel bij, dat als mijn stringomvormer stukgaat, ik 0 opbrengst heb, waarbij uitval van 1 micro maar een paneel scheelt. Daarnaast weet je dan ook gelijk wat je meot vervangen. That said, als mijn stringomvormer stuk gaat, is het minder dan een half uur werk om te vervangen. Voor de micro omvormer moet je het dak op.
Wat betreft de stringspanning heb je zeker gelijk. Daarnaast heb ik liever 230V AC door mijn lichaam dan 600V DCHoeveel dat voordeel waard is, als je installatie er eenmaal ligt en degelijk geinstalleerd is, moet ieder voor zich bepalen natuurlijk.
In het geval van kleinere string en of verschillende orientaties (al dan niet icm schaduw) zijn micro's gewoon een hele mooie oplossing. Maar budget technisch is het, imho, vaak een duurder alternatief.
https://www.nrel.gov/news...v-panels-degradation.html
Uit dit onderzoek van 55.000 modules bleek dat per jaar 5 op de 10.000 zonnepanelen kapot gaan. Onze installaties zijn gemiddeld 15 panelen per installatie. Dan kom ik uit op het volgende:
1 - (5 / 10.000) = 0.9995 is de kans dat één paneel één jaar niet kapot gaat
0.9995 ^ 15 = 0.9925 is de kans dat 15 panelen één jaar niet kapot gaan
0.9925 ^ 25 = 0.829 is de kans dat 15 panelen 25 jaar niet kapot gaan
Dus de kans dat er over 25 jaar één van de 15 panelen kapot gaat is 1 - 0.829 = 0.171 = 17.1%
Dit geldt natuurlijk voor zowel string als micro situatie.
In een string situatie leidt dit gegarandeerd tot hogere kosten, al zal dit ook wel met ongeveer € 300 aan arbeid wel betaald zijn schat ik (2man á € 50 per uur voor 3 uur). De hoop is natuurlijk ook dat je string monitoring nog up and running is en dat je op tijd een waarschuwing krijgt.
Edit:
Los van bovenstaande zat ik ook nog te denken. De kosten voor een micro zijn door de tijd heen niet enorm toegenomen, en zelfs gezakt per watt uitgaande stroom.
Vroeger installeerden we op een systeem van 20 panelen van 240 Wp dus 4800Wp ook 20 stuks micro's (dus ook 20 stuks engage kabel), tegenwoordig leggen we met 11 panelen van 450Wp een systeem van 4950Wp neer met maar 11 stuks micro omvormers. APS doet daar nog een verdubbelaar op natuurlijk door een 2:1 ratio te nemen. Maar met de 450 + Enphase micro combi hebben we onze totale installatiekosten weer wat scherper kunnen zetten, met een 375 paneel (wat nog steeds veel voorkomt in de markt) gaat dat weer meteen minder op.
[ Voor 9% gewijzigd door drboneym op 25-05-2022 19:26 ]
Mooi datapunt; heb je er ook eentje voor micro-omvormers cq optimizers? Het was een poosje een running gag dat je met per-paneel monitoring tenminste kon zien welke optimizer stuk wasdrboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:19:
[...]
Uit dit onderzoek van 55.000 modules bleek dat per jaar 5 op de 10.000 zonnepanelen kapot gaan.
Leg uitIn een string situatie leidt dit gegarandeerd tot hogere kosten,
Lock-in, na tien jaar al dan niet compatible monitoring, extra vervangingskosten, ik denk het tegendeel.
Ja precies, is het niet zo dat een systeem met micro-omvormers, vanwege het grotere aantal componenten juist kwetsbaarder is? maw, hoevaak ben je dan het dak al opgeweest om een omvormer te vervangen?Proton_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:28:
[...]
Mooi datapunt; heb je er ook eentje voor micro-omvormers cq optimizers? Het was een poosje een running gag dat je met per-paneel monitoring tenminste kon zien welke optimizer stuk was
Maybe, tis natuurlijk wel zo, dat als de micro stuk gaat, je weet waar je moet zijn. Als je 15 panelen in een string hebt, en de string doet niets meer, omdat er een (of meerdere) panelen stuk zijn, ben je meer tijd kwijt bent troubleshooten. Aan de andere kant, als je dat dagelijks doet, en handig bent op het dak met een multimeter, zou dat ook niet meer dan een uurtje moeten kosten.[...]
Leg uit
Lock-in, na tien jaar al dan niet compatible monitoring, extra vervangingskosten, ik denk het tegendeel.
Een omvormer vervangen is niet super spannend en iemand die handig is op een dak heeft 1 defect paneel snel genoeg gevonden en vervangen.
Mocht je 1 paneel moeten vervangen over 10 jaar is er denk ik altijd wel een vergelijkbaar exemplaar voor te vinden, maar wie zegt mij dat er dan nog eenzelfde compatible micro omvormer te krijgen is? Als er iets onvoorspelbaar is over meerdere jaren bekeken, is het de electronica en software branche. Zeker met de razendsnelle ontwikkelingen van de laatste jaren.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
/f/image/LosL8shWNQ7LESDxxoWd9Zyo.png?f=fotoalbum_large)