4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
De kans dat hij klapt lijkt me nihil. Je rekent met een voltage van 230 volt. Bij vollast is de kans groot dat je wel naar 235 volt of hoger gaat. Dan is het nog maar 1,5% over spec. Een automaat mag er pas uitvliegen bij een uur lang minimaal 13% overbelasting. Bij lagere overbelasting zal het nog langer zijn of zelfs helemaal niet. Zoek maar eens op de karakteristiek van een automaat.gebruiker001 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:00:
[...]
Vergeten erbij te vermelden. Ik 100% kans dat ze beide tegelijk maximum gaan leveren (ze toppen beide af). Ik hoopte dat een 25A zekering in de praktijk ook wel 25,9A zou kunnen hebben, maar dat kan dus niet als ik het goed begrijp.
Je komt wel in de knel met de selectiviteit in je groepenkast. Maar dat aanhouden is geen verplichting.
SRK35ZS-W
Jawel hoor, zelfs 30.gebruiker001 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:00:
[...]
Vergeten erbij te vermelden. Ik 100% kans dat ze beide tegelijk maximum gaan leveren (ze toppen beide af). Ik hoopte dat een 25A zekering in de praktijk ook wel 25,9A zou kunnen hebben, maar dat kan dus niet als ik het goed begrijp.
En al je huis groepen op die fase zetten helpt ook...
1 PVoutput . Dongen NB
nee, niet 100%JvS schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:33:
[...]
Zijn MC4 connectoren niet sowieso altijd compatible dan?
Alleen als de leveranciers aangeven dat het kan, bij voorkeur op basis van testen.Ik heb APS micro inverters met de MC connectors als plug op de omvormer zelf (kan je niet veranderen). Daar heb ik de MC4 connector van de panelen gewoon ingeklikt. Lijkt me toch prima?
Nee het gaat echt om de verschillende merken, dat is een discussie die vaak terug komt.Ik begreep de vraag als "kan ik MC4 op een ander type connector aansluiten" en niet als "kan ik merk A MC4 op merk B MC4 aanslutien"
Uiteindelijk gaat het om een heel klein risico, maar wel met mogelijke grote gevolgen.
Het risico is dusdanig klein dat 'afknippen en er een andere MC4 connector opzetten' juist een groter risico kan zijn, omdat dat vakkundig dient te gebeuren.
Dus ja, bij voorkeur dezelfde merken gebruiken, of (aantoonbaar) compatible merken.
3x25A aansluiting
Ik wil een 2e set panelen. Beide sets worden gelijktijdig meerdere uren per dag afgetopt.
Set 1: sma 8.0 kW = 2,67 kW per fase
Voorstel set 2:enkelfase omvormer van 3,3 kW.
Hierdoor komt 1 fase op 2,67 +3,3 = 5,96 kW.
5,96/235V = 25,36A
Klopt het dat ik mag delen door het voltage dat ik in de praktijk meet? Ik zal nog eens kijken misschien is dit nog wel meer dan 235V.
Klopt het dat er nog enige marge zit voordat de boel afslaat? En als de boel eens in het jaar afslaat, kan ik dan zeg alles weer opnieuw activeren en mogelijk 1 omvormer uitgangsvermogen verlagen of moet netbeheerder dan langs komen?
Wat betekent selectiviteit in dit geval? Ik zie wel onderstaand plaatje, maar dat geeft mij de indruk dat de 2 omvormers samen niet meer dan 16A mogen leveren en dus zeker geen 25,36A.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hX2H36FXE6ZX1OxXZjayiMvm.jpg?f=user_large)
@reneeke1970 jij ziet er dus geen probleem in. En moet ik me zorgen maken om selectiviteit? En zo niet waarom niet?
[ Voor 5% gewijzigd door gebruiker001 op 19-05-2022 09:49 ]
Ja, maar ik heb een 3,3 kw omvormer op het oog.AUijtdehaag schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:46:
8 kW 3-fase is 8000 / 690 = 11,6A
25 - 11,6 A = 13,4A over.
13,4A x 230 = 3082 watt
Met een 3kW 1-fase omvormer zit je toch veilig?
Er is zoveel niet selectief in je huis...gebruiker001 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:32:
Ok toch nog eens alle info op een rij voor mijn vraag over een extra omvormer.
3x25A aansluiting
Ik wil een 2e set panelen. Beide sets worden gelijktijdig meerdere uren per dag afgetopt.
Set 1: sma 8.0 kW = 2,67 kW per fase
Voorstel set 2:enkelfase omvormer van 3,3 kW.
Hierdoor komt 1 fase op 2,67 +3,3 = 5,96 kW.
5,96/235V = 25,36A
Klopt het dat ik mag delen door het voltage dat ik in de praktijk meet? Ik zal nog eens kijken misschien is dit nog wel meer dan 235V.
Klopt het dat er nog enige marge zit voordat de boel afslaat? En als de boel eens in het jaar afslaat, kan ik dan zeg alles weer opnieuw activeren en mogelijk 1 omvormer uitgangsvermogen verlagen of moet netbeheerder dan langs komen?
Wat betekent selectiviteit in dit geval? Ik zie wel onderstaand plaatje, maar dat geeft mij de indruk dat de 2 omvormers samen niet meer dan 16A mogen leveren en dus zeker geen 25,36A.
[Afbeelding]
@reneeke1970 jij ziet er dus geen probleem in. En moet ik me zorgen maken om selectiviteit? En zo niet waarom niet?
Maar die 3 kW omvormer van jou krijgt eigen 16a zekering, dus is toch selectief.
Heb je hoofd automaat of schroef zekering?, bij de laatste moet je netbeheerder voor 75 euro nieuwe kommen zetten...
1 PVoutput . Dongen NB
de Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:15:
[...]
Klopt. Maar de zon staat natuurlijk niet tegelijk op Oost en West. Zeker niet met een flinke hellingshoek.
De hellingshoek is 30 graden, de panelen zijn 410Wp (no-name op het moment).Andrehj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:13:
[...]
Wat voor omvormer is dat? Heb je merk en type?
ik heb even https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0 ingevuld. en zie dat hij in de middag 1156W oplevert, stel dat voltage ongeveer 30 per paneel is (en 2x2 aangesloten) is de stroom 19.2A.
Max is 16A, dus dit gaat fout. Bedankt voor het meedenken, dacht even dat ik gek werd
Mijn huidige 3-fase SMA TriPower 4kW omvormer heeft een maximaal input vermogen van 8000Wp. Wanneer ik nu mijn systeem zou willen uitbreiden van 6,2kW (17x 365Wp) naar 8,4kW (23x 365Wp), zal ik dan tegen problemen aanlopen? Geldt er ook een maximaal aantal Wp per string? Of maakt dat weinig uit?
Het enige probleem wat ik zo voorzien, is dat er naar alle waarschijnlijkheidk een aftopping zal gaan plaatsen vinden, maar dat terzijde. Dat zou ik kunnen gaan afvangen door een zwaardere omvormer te nemen, mocht de aftopping te rigoureus zijn/ onrendabel zijn.
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Heb je nu ook al aftopping? Je kunt natuurlijk eenvoudig inschatting hoeveel extra aftopping je krijgt. 8400wp op 4 kW omvormer klinkt nu niet echt optimaal.Leut schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:52:
Simpele vraag; SMA geeft aan dat hun omvormers 200% mogen worden overgedimensioneerd.
Mijn huidige 3-fase SMA TriPower 4kW omvormer heeft een maximaal input vermogen van 8000Wp. Wanneer ik nu mijn systeem zou willen uitbreiden van 6,2kW (17x 365Wp) naar 8,4kW (23x 365Wp), zal ik dan tegen problemen aanlopen? Geldt er ook een maximaal aantal Wp per string? Of maakt dat weinig uit?
Het enige probleem wat ik zo voorzien, is dat er naar alle waarschijnlijkheidk een aftopping zal gaan plaatsen vinden, maar dat terzijde. Dat zou ik kunnen gaan afvangen door een zwaardere omvormer te nemen, mocht de aftopping te rigoureus zijn/ onrendabel zijn.
Of er een limiet per string is: kijk even op dat datasheet van de omvormer.
Max input voltage: 850 volt.
Kijk even hoeveel volt jouw panelen zijn, per stuk. Die moet je optellen. Dus 23x dat voltage. En dan nog 10 % marge nemen.
edit: oh je hebt 2 strings. 1 voor oost en 1 voor west? dan wordt het een ander verhaal.
[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 19-05-2022 12:10 ]
Vooralsnog geen noemenswaardige aftopping gehad. Betreft overigens een OW-opstelling.de Peer schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:05:
[...]
Heb je nu ook al aftopping? Je kunt natuurlijk eenvoudig inschatting hoeveel extra aftopping je krijgt. 8400wp op 4 kW omvormer klinkt nu niet echt optimaal.
Of er een limiet per string is: kijk even op dat datasheet van de omvormer.
Zal de datasheet nog eens er op nazien. Kon zo 1-2-3 niks vinden over een limiet per string.
Volgens de datasheet is de maximale input per string 18A. Dat is circa 4,2kW ofwel circa 12 panelen van elk 365Wp.
@de Peer Inderdaad, heb twee strings; een oost, een west. Beide zullen nooit optimaal tegelijkertijd werken. Kijk ik naar de VOC per paneel, dan kom ik 41V. Dat maal 23 + 10% geeft circa 1000V. Als ik de OW opstelling daarbij in betrek, stel 80% efficientie, dan blijf je wel onder de 850V naar mijn idee.
[ Voor 29% gewijzigd door Leut op 19-05-2022 12:44 ]
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
Mijn ouders hebben twee maanden geleden mee gedaan met de collectieve inkoop actie van Vereniging Eigen Huis.
Inmiddels is er een schouwrapport verzonden waar er geen rekening is gehouden met 12 panelen, maar 6. Ik heb dit nagevraagd bij hen en ze geven aan dat er nog wel 6 bij kunnen, maar dit aan de voorkant geplaatst moet worden waar het rendement lager is (voorkant presteert 50%).
Nu is mijn vraag of dit het waard is, want het prijsverschil tussen 6 en 12 panelen is niet gigantisch (4525 / 5200 inc btw). Wat denken jullie? Ik heb het gevoel namelijk dat het kostentechnisch waard is om die 6 panelen erbij te doen, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Additonele details
In huidige opzet is de prestatie (achterkant) 83% en is de opbrengst 1881 kWh .
Met voorkant erbij is de opbrengst 3029 kWh .
Het gaat om Jinko Solar 380 WP [JKM380M-6RL3-B] panelen met een GoodWe GW2000-XS omvormer - Vermogen 2kW - incl. wifi
Hun energie verbruik is ongeveer 2680 kWh
[ Voor 7% gewijzigd door Vijeta op 19-05-2022 12:18 ]
Met zo'n klein prijsverschil sowieso voor 12 gaan. Al die legkosten e.d. worden sowieso gemaakt.Vijeta schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:16:
Hi allemaal,
Mijn ouders hebben twee maanden geleden mee gedaan met de collectieve inkoop actie van Vereniging Eigen Huis.
Inmiddels is er een schouwrapport verzonden waar er geen rekening is gehouden met 12 panelen, maar 6. Ik heb dit nagevraagd bij hen en ze geven aan dat er nog wel 6 bij kunnen, maar dit aan de voorkant geplaatst moet worden waar het rendement lager is (voorkant presteert 50%).
Nu is mijn vraag of dit het waard is, want het prijsverschil tussen 6 en 12 panelen is niet gigantisch (4525 / 5200 inc btw). Wat denken jullie?
Additonele details
In huidige opzet is de prestatie (achterkant) 83% en is de opbrengst 1881 kWh .
Met voorkant erbij is de opbrengst 3029 kWh .
Het gaat om Jinko Solar 380 WP [JKM380M-6RL3-B] panelen met een GoodWe GW2000-XS omvormer - Vermogen 2kW - incl. wifi
Hun energie verbruik is ongeveer 2680 kWh
no-brainer wat mij betreft.
Dat gevoel had ik inderdaad. Dank voor het bevestigen.de Peer schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:18:
[...]
Met zo'n klein prijsverschil sowieso voor 12 gaan. Al die legkosten e.d. worden sowieso gemaakt.
Zo werkt dat niet. Je kunt niet de voltages van de 2 strings optellen. Je kunt wel de amperes optellen.Leut schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:07:
[...]
Vooralsnog geen noemenswaardige aftopping gehad. Betreft overigens een OW-opstelling.
Zal de datasheet nog eens er op nazien. Kon zo 1-2-3 niks vinden over een limiet per string.
Volgens de datasheet is de maximale input per string 18A. Dat is circa 4,2kW ofwel circa 12 panelen van elk 365Wp.
@de Peer Inderdaad, heb twee strings; een oost, een west. Beide zullen nooit optimaal tegelijkertijd werken. Kijk ik naar de VOC per paneel, dan kom ik 41V. Dat maal 23 + 10% geeft circa 1000V. Als ik de OW opstelling daarbij in betrek, stel 80% efficientie, dan blijf je wel onder de 850V naar mijn idee.
Die 850v is dus per string.
Dat is de kortsluitstroom. Die dien je te vergelijken met de kortsluitstroom van de panelen.Leut schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:07:
[...]
Volgens de datasheet is de maximale input per string 18A.
de maximale input per string is 12A.
Dus volgens mij reken je iets te optimistisch.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 19-05-2022 13:32 ]
Je hebt gelijk, verkeerd gekeken...de Peer schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:29:
[...]
Dat is de kortsluitstroom. Die dien je te vergelijken met de kortsluitstroom van de panelen.
de maximale input per string is 12A.
Dus volgens mij reken je iets te optimistisch.
12A maakt dan circa 2,8kW per string, ofwel circa 8 panelen van 365Wp.
Dan begrijp ik ff niet, hoe dat dan werkt bijvoorbeeld een 6kW omvormer, want die heeft dezelfde maximale input per string als mijn huidige omvormer. Zit je dan niet heel snel op een beperking, ongeacht de capaciteit van de omvormer? Kan ook zijn dat ik andermaal een denkfout maak natuurlijk.
Hoe kom je bij 2,8 kW?Leut schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:39:
[...]
Je hebt gelijk, verkeerd gekeken...
Nee je moet kijken hoeveel ampere er uit jouw paneel komt en dat vergelijken met die 12.
Het maakt niet uit hoeveel panelen je aan sluit. de totale ampere van die string is gelijk aan het aantal ampere van 1 zonnepaneel. Je kunt amperes niet optellen binnen 1 string.
Je enige beperking is dus die 850V per string. 12 panelen per string is dan wel een beetje het minimum anders is je voltage juist weer erg laag t.o.v die 850.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 19-05-2022 13:53 ]
Een omvormer kan perfect overweg met amperages die te hoog zijn.Leut schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:39:
[...]
Je hebt gelijk, verkeerd gekeken...
Dan begrijp ik ff niet, hoe dat dan werkt bijvoorbeeld een 6kW omvormer, want die heeft dezelfde maximale input per string als mijn huidige omvormer. Zit je dan niet heel snel op een beperking, ongeacht de capaciteit van de omvormer? Kan ook zijn dat ik andermaal een denkfout maak natuurlijk.
Dus daar moet je eigenlijk niet / amper naar kijken.
Wat wel belangrijk is het maximaal voltage per zonnepaneel (Voc). En dit zou je ook moeten berekenen bij -10°. Want dan weet je hoeveel zonnepanelen je maximaal in 1 string kan leggen. Als je daarna beslist om 2 of zelfs 5 strings aan te leggen, ben je altijd safe.
Amperages, dus stroom x totale voltage = vermogen, en als dat binnen de maximaal spec blijft, dan is dat dus praktisch gezien aftoppen. De omvormer bepaalt met de MPTT wat er aan maximale stroom (en dus vermogen) gaat lopen, een zonnepaneel kan niet zomaar ergens stroom induwen, als deze dat wel zou kunnen dan zou de spanning idioot hoog op moeten lopen, en dat gebeurt niet.bottom line schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:19:
[...]
Een omvormer kan perfect overweg met amperages die te hoog zijn.
Het plan is om een flink aantal panelen te leggen maar uiteraard afhankelijk van de aanwezige aansluiting. Ik dacht het makkelijk op te kunnen vragen via de website van Enexis echter laat die 2 verschillende waarden zien. Onderstaande vermeld de Enexis website:
:strip_exif()/f/image/H0QAfbHaLnQBbwOQVpJqq48o.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft het adres nu 2 aansluitingen? Iemand een idee.
Daar lijkt het wel op. Dat mag je wel eens nagaan 3x80 Amp is wel een hele forse. En ook een hele dure qua vastrechtHeeft het adres nu 2 aansluitingen? Iemand een idee.
Of van de andere kant benaderd (3 x 80A x 230V) 55,2 kW aan panelen!BGFG schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:50:
[...]
Daar lijkt het wel op. Dat mag je wel eens nagaan 3x80 Amp is wel een hele forse. En ook een hele dure qua vastrecht
Das lekker salderen.
Hoe vervelend ook, Google is je beste vriend.DRAFTER86 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:30:
Hm heb eindelijk wat APSystems DS3's gevonden om de klaarliggende panelen aan te sluiten, blijken de kabels ook al niet leverbaar. Hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen...
Mijn complete pakket van zonnepanelen, constructie, kabels, omvormer etc etc komt bij zes verschillende leveranciers / webshops vandaan.
Het loont echt om heel goed gericht te Googlen naar winkels die nog voorraad hebben!
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Knip stekker eraf, pak een lasdoos en klaar.DRAFTER86 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:30:
Hm heb eindelijk wat APSystems DS3's gevonden om de klaarliggende panelen aan te sluiten, blijken de kabels ook al niet leverbaar. Hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen...
Ook makkelijk voor drie fase maken
1 PVoutput . Dongen NB
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Lijkt op een bug. Kan me niet herinneren dat ik ooit twee aansluitwaardes heb gezien. Maar het is ook al wat jaren geleden dat we die site hebben gebouwd. So I blame Sap, bel Enexis zou ik zeggen.Frozenberg schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:39:
Is er iemand bekend met de wijze waarop Enexis op haar website de aansluitwaarde vermeld. We hebben namelijk een woning gekocht (redelijk formaat boerderij) waarvan de verkoper me niet duidelijk kan vertellen wat voor aansluiting er in de woning aanwezig is. We krijgen in augustus de sleutel.
Het plan is om een flink aantal panelen te leggen maar uiteraard afhankelijk van de aanwezige aansluiting. Ik dacht het makkelijk op te kunnen vragen via de website van Enexis echter laat die 2 verschillende waarden zien. Onderstaande vermeld de Enexis website:
[Afbeelding]
Heeft het adres nu 2 aansluitingen? Iemand een idee.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ik kan er meer kwijt dan dat ik nodig ben / wil uitgeven. Het dak van een van de schuren ligt op zuid en er kunnen met gemak 100 panelen op. Met de huidige tarieven is het salderen natuurlijk wel erg interessant. Het zal dus zoeken worden naar een juiste balans tussen opwek/verbruik en de kosten van de PV installatie.timovd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:59:
@Frozenberg Enexis vermeldt inderdaad 2 aansluitingen. Hoeveel panelen kun je kwijt? Ik ken je verbruik niet (in het nieuwe huis), maar als ik je zo hoor verwacht ik niet dat je de 3x 80A nodig gaat hebben. Ik zou sowieso de tweede aansluiting houden, dat is alleen maar voordelig.
Mn verbruik zal daarnaast wel redelijk fors zijn (Wp of wp boiler, airco, Ev). Hopelijk dit jaar het gas er nog uit.
Zal een deze dagen maar eens een topic aanmaken voor wat adviezen van de kenners.
Morgen maar eens een telefoontje aan wagen. Ben benieuwd of ze info met me willen delen voordat ik al eigenaar ben van de woning.OMX2000 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:15:
[...]
Lijkt op een bug. Kan me niet herinneren dat ik ooit twee aansluitwaardes heb gezien. Maar het is ook al wat jaren geleden dat we die site hebben gebouwd. So I blame Sap, bel Enexis zou ik zeggen.
De panelen hebben een VOC van 41V. Reken ik met de -10, dan komt er circa 11% bij, hetgeen een max VOC geeft circa 46V. Dan kom ik op 18 panelen, hetgeen ik per string nooit ga halen.bottom line schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:19:
[...]
Een omvormer kan perfect overweg met amperages die te hoog zijn.
Dus daar moet je eigenlijk niet / amper naar kijken.
Wat wel belangrijk is het maximaal voltage per zonnepaneel (Voc). En dit zou je ook moeten berekenen bij -10°. Want dan weet je hoeveel zonnepanelen je maximaal in 1 string kan leggen. Als je daarna beslist om 2 of zelfs 5 strings aan te leggen, ben je altijd safe.
Nice! Hier ook op 16 panelen gezet. Ben benieuwd hoe goed het werkt (13 graden).ice-T106 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:14:
[Afbeelding]
Was voordeliger om gelijk een hele doos afwater clips uit China te laten komen dan paar in nl kopen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qe1JqeE7AQ0ew8W0oX81pIE6.jpg?f=user_large)
3 per paneel. De verzendkosten zijn helaas duurder dan de clips zelf, maar nog steeds een fractie van de absurde prijzen hier in NL met 2+ euro per clip
Mijn boefje is liev!
3 per paneel zelfs? Welke heb je? Ik heb op mijn grote 2094 mm LONGi's er ook gewoon maar 2 per paneel geplaatst. Ergens deze of volgende maand eens kijken op het dak hoe ze er bij liggen na een paar maanden. Misschien is wel te zien dat er een 3e op zou moeten.JB schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:56:
[...]
Nice! Hier ook op 16 panelen gezet. Ben benieuwd hoe goed het werkt (13 graden).
[Afbeelding]
3 per paneel. De verzendkosten zijn helaas duurder dan de clips zelf, maar nog steeds een fractie van de absurde prijzen hier in NL met 2+ euro per clip
Ik heb ze ook direct uit China want het prijsverschil was idd nogal groot. Ik heb ze ooit wel uit een webshop hier gehaald voor m'n vorige set dus ik kon ze vergelijken: exact dezelfde. Zij verkopen duidelijk gewoon die meuk door voor x20 de prijs. Op zich redelijk voor het verschil in gemak (levertijd en zo) maar als je geen haast hebt dan is het logisch om ze niet via een webshop te laten gaan hehe.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Mja ik dacht juist 1tje in het midden want ze buigen altijd ietsje door. Verder liggen de panelen dezelfde kant op als het afschot dus dat is voordelig. Heb de andere 2 op de hoeken gezet zodat het daar ook weg kan. Misschien moet ik die nog naar binnen doen maar dacht dat juist degene in het midden dan wel helpt mocht het die kant op gaan.Termy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:43:
[...]
3 per paneel zelfs? Welke heb je? Ik heb op mijn grote 2094 mm LONGi's er ook gewoon maar 2 per paneel geplaatst. Ergens deze of volgende maand eens kijken op het dak hoe ze er bij liggen na een paar maanden. Misschien is wel te zien dat er een 3e op zou moeten.
Ik heb ze ook direct uit China want het prijsverschil was idd nogal groot. Ik heb ze ooit wel uit een webshop hier gehaald voor m'n vorige set dus ik kon ze vergelijken: exact dezelfde. Zij verkopen duidelijk gewoon die meuk door voor x20 de prijs. Op zich redelijk voor het verschil in gemak (levertijd en zo) maar als je geen haast hebt dan is het logisch om ze niet via een webshop te laten gaan hehe.
Mijn boefje is liev!
Ik zie geen noemenswaardige doorbuiging bij mijn panelen dus heb de clips gewoon op een 1/3e en 2/3e van de lengte gezet. Bij mij is het afschot in de lengte dus het zou in de hoek kunnen blijven staan maar dat gebeurde bij m'n vorige panelen ook niet.JB schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:45:
[...]
Mja ik dacht juist 1tje in de midden want ze buigen altijd ietsje door. Verder liggen de panelen dezelfde kant op als het afschot dus dat is voordelig. Heb de andere 2 op de hoeken gezet zodat het daar ook weg kan. Misschien moet ik die nog naar binnen doen maar dacht dat juist degene in het midden dan wel helpt mocht het die kant op gaan.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Die zie ik ook niet maar natuurkundig zegt me dat door geen ondersteuning in het midden daar "het laagste punt" gaat zijnTermy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:47:
[...]
Ik zie geen noemenswaardige doorbuiging bij mijn panelen dus heb de clips gewoon op een 1/3e en 2/3e van de lengte gezet. Bij mij is het afschot in de lengte dus het zou in de hoek kunnen blijven staan maar dat gebeurde bij m'n vorige panelen ook niet.
Mede door de verzendkosten heb ik meteen genoeg besteld, baat het niet dan schaadt het niet toch?
Mijn boefje is liev!
@reneeke1970 Je vond die DS3's maar niks omdat ze geen vermogen leveren bij weinig licht itt QS1/YC600, toch? Helaas lijkt dat gewoon onzin te zijn van de QS1/YC600 op oude firmware van ofwel de omvormers of de ECU-R (kan het van de omvormers niet zien, van de ECU-R zie ik wel de versie).
Als ik kijk naar m'n slimme meter, dan zie ik pas opwekking wanneer mijn EMA dat ook rapporteert. Ik heb terug gekeken naar ergens vorig jaar met m'n oude set op basis van de kwartierstanden en ook daar zie ik pas een dip in m'n sluimerverbruik vanaf het moment dat er solide geleverd wordt en niet wanneer het zg voortkabbelt met 10-20 W.
Verder datapunt: gisteren was het midden op de dag even helemaal zwart van de onweer en regen waarin mijn systeem naar 0 W zakte. Ik zag in het productietopic ook mensen 0 W rapporteren met stringomvormers.
Wat deden de systemen hier? Mijn nieuwe systeem én het nieuwe systeem met QS1 op noord/zuid lieten 0 W zien (en het was op het hoogste punt van de zon, dus oriëntatie is niet relevant). De oude systemen met QS1 lieten allebei zg 20-30 W zien.
Wmb is het duidelijk: de rapportage van oude APS hardware is gewoon incorrect en de nieuwe komt wel overeen met wat je daadwerkelijk ziet op de slimme meter. Dit past ook op wat @Batilan ziet met z'n kWh meter, waar het bij lage vermogens overrapporteert en hoge vermogens onderrapporteert.
Conclusie: Geen noemenswaardig verschil in wanneer de DS3-L of QS1 opstarten.
Zodra m'n directe buur z'n ECU-R (en nieuwe trunkkabel) binnen heeft en ik die ook in m'n systeem kan zetten kan ik het ook voor YC600 zien. Dit zal een combo zijn van een nieuwe ECU-R (neem ik maar even aan, maar dat zie ik dan vanzelf) en oude omvormers, dus als die zich net zo gedragen als het noord/zuid-systeem dan call ik gewoon dat de ECU-R firmware de boosdoener is. Maar goed, we zullen zien
Even een update. Ik heb blijkbaar geen rekening gehouden met meerwerk. Ik heb een offerte otvangen van EUR 7.830.37 voor de installatie van 12 panelen.de Peer schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:18:
[...]
Met zo'n klein prijsverschil sowieso voor 12 gaan. Al die legkosten e.d. worden sowieso gemaakt.
Dat is dan wel een flink verschil met de EUR 4.525 voor 6 panelen. Is dit het dan nog steeds waard?
Keuze is dan
6 panelen met opbrengst van 1881 kWh voor EUR 4.525
12 panelen met opbrengst van 3029 kWh voor EUR 7.830,37
Energie verbruik is ongeveer 2680 kWh
Het is handiger als je het aantal Wp noemt of nog beter, de prijs EX BTW/Wp. Dan kunnen we kijken hoe ver je van de 1 Euro/Wp zit en dat bepaald of je een redelijke of onredelijke offerte hebt gekregen.Vijeta schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:32:
[...]
Even een update. Ik heb blijkbaar geen rekening gehouden met meerwerk. Ik heb een offerte otvangen van EUR 7.830.37 voor de installatie van 12 panelen.
Dat is dan wel een flink verschil met de EUR 4.525 voor 6 panelen. Is dit het dan nog steeds waard?
Keuze is dan
EDIT:
Ik zie in een eerdere post van je dat het om 380Wp panelen gaat. De prijs/Wp is dus EUR1.42/Wp. Ik ken de ligging en dak situatie niet, maar dat is een forse prijs die ik in ieder geval er niet voor zou willen uitgeven
[ Voor 13% gewijzigd door cville op 20-05-2022 12:44 ]
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
cville schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:37:
[...]
Het is handiger als je het aantal Wp noemt of nog beter, de prijs EX BTW/Wp. Dan kunnen we kijken hoe ver je van de 1 Euro/Wp zit en dat bepaald of je een redelijke of onredelijke offerte hebt gekregen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XktEMZlWpWcdcrmS5U6eIA86.png?f=user_large)
Dit is de offerte nu. Vorige offerte kan ik niet meer ophalen. Enige wat ik mij kan herinneren is dat daar het rendement volgens hun op 11% stond en bij deze op 15% en dat het terugverdientijd hier 6.7 jaar is en bij de vorige 9 jaar dacht ik.
Kijk even naar de edit in mijn vorige post; ze hebben elkaar net gekruist.Vijeta schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:44:
[...]
[Afbeelding]
Dit is de offerte nu. Vorige offerte kan ik niet meer ophalen. Enige wat ik mij kan herinneren is dat daar het rendement volgens hun op 11% stond en bij deze op 15% en dat het terugverdientijd hier 6.7 jaar is en bij de vorige 9 jaar dacht ik.
13x panelen (Hyundai 405 wp black), 5x op zuidoost en 8x op noordwest
13x Enphase IQ7+
Totaal 5265 Wp
Montage etc, alles erbij voor €1.47/wp (ex btw). Daar schrok ik best van.
Ik had max 1.1 a 1.2 euro per wattpiek in gedachten.
Tsja, het is prijzig. En je kunt aan de prijs zien wat je schaalvoordeel is als je voor 12 gaat.Vijeta schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:32:
[...]
Even een update. Ik heb blijkbaar geen rekening gehouden met meerwerk. Ik heb een offerte otvangen van EUR 7.830.37 voor de installatie van 12 panelen.
Keuze is dan
Per paneel wordt het dus goedkoper (logisch) maar het is een fors bedrag
Nu rijzen de prijzen ook de pan uit natuurlijk momenteel, dus wellicht beginnen dit soort prijzen nu normaal te worden.
Ter info. Ik heb zelf panelen gelegd. 57 stuks. En ik was 10.000 euro kwijt. Maar dat is dus zonder installatiekosten, behalve mijn vrije tijd.
Net voor de gekte besteld (Feb).
Totale kosten na aftrek btw +- €0.7/wp
Ik zie het inderdaad. Lastig. Is het handig om nog offertes op te vragen bij andere partijen? Zoja, partijen die jullie kunnen aanraden?cville schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:45:
[...]
Kijk even naar de edit in mijn vorige post; ze hebben elkaar net gekruist.
Ik kan je aanraden om zelf een systeem bij elkaar te sprokkelen op winkelman.nl. Dat is inclusief installatie. Dat geeft je in ieder geval een idee t.a.v. wat je aan prijzen kunt verwachten. Zo heb ik het ook gedaan maar dan wel zelf gelegd voor EUR 0.76/Wp (in 2019)Vijeta schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:23:
[...]
Ik zie het inderdaad. Lastig. Is het handig om nog offertes op te vragen bij andere partijen? Zoja, partijen die jullie kunnen aanraden?
Ok het is mij duidelijk dat een 25A apparaat iig 1u lang 1,13*25A kan hebben.reneeke1970 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:55:
[...]
Er is zoveel niet selectief in je huis...
Maar die 3 kW omvormer van jou krijgt eigen 16a zekering, dus is toch selectief.
Heb je hoofd automaat of schroef zekering?, bij de laatste moet je netbeheerder voor 75 euro nieuwe kommen zetten...
Ik lees alleen ook dat het maximaal vermogen van invoeden per fase 5000 W is ivm onbalans. Hoe kijk je hier tegenaan?
https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/amp/
Er staat ook dat voorkomen moet worden dat de hoofdzekering verbroken wordt omdat dan meestal de netbeheerder moet komen. Onderstaand mijn hoofdzekeringen. Als die verbroken wordt is dat toch niet heel erg? Die kan ik toch zelf weer inschakelen?
[ Voor 33% gewijzigd door gebruiker001 op 20-05-2022 15:27 ]
Je hebt maar 3000 watt onbalans ,want je drie fase omvormer is in balans.gebruiker001 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:19:
[...]
Ok het is mij duidelijk dat een 25A apparaat iig 1u lang 1,13*25A kan hebben.
Ik lees alleen ook dat het maximaal vermogen van invoeden per fase 5000 W is ivm onbalans. Hoe kijk je hier tegenaan?
https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/amp/
Verder denk ik dat het een wassen neus is, hele huizen blokken worden per ongeluk op dezelfde fase aangesloten dus het zal niet zon probleem zijn.
En er is ook niemand die het controleert in je meterkast.
1 PVoutput . Dongen NB
En als de hoofdzekering een keer uitschakelt kan ik m zelf weer aanzetten toch?reneeke1970 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:25:
[...]
Je hebt maar 3000 watt onbalans ,want je drie fase omvormer is in balans.
Verder denk ik dat het een wassen neus is, hele huizen blokken worden per ongeluk op dezelfde fase aangesloten dus het zal niet zon probleem zijn.
En er is ook niemand die het controleert in je meterkast.
Ik heb nu een growatt 3,6 kw in bestelling. Mijn kokend water kraan gaat iedere 3 kwartier 20 seconden 1600 w gebruiken. Gaat het helpen om deze op dezelfde fase te zetten? Dan heb ik iedere 45 minuten een terugval in amperage en dan hoop ik dat daardoor de c karakteristiek niet wordt overschreden. Denk niet dat dit helpt omdat de zekering niet opnieuw begint te tellen zodra 20 seconden lang 1600 w gebruikt wordt?
Tsja dat kon een paar maanden terug nog (heb ik ook gedaan) maar kijk voor de grap nu eens. Slechts enkele panelen beschikbaar voor prijzen 30-40% hoger dan een paar maanden terug. Daar word ik niet vrolijk van.cville schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:26:
[...]
Ik kan je aanraden om zelf een systeem bij elkaar te sprokkelen op winkelman.nl. Dat is inclusief installatie. Dat geeft je in ieder geval een idee t.a.v. wat je aan prijzen kunt verwachten. Zo heb ik het ook gedaan maar dan wel zelf gelegd voor EUR 0.76/Wp (in 2019)
Mee eens maar EUR1.42/Wp is bijna het dubbele. Ik heb de afgelopen weken nog een paar Tweakers iets boven de 1EUR/Wp zien rapporteren.de Peer schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:20:
[...]
Tsja dat kon een paar maanden terug nog (heb ik ook gedaan) maar kijk voor de grap nu eens. Slechts enkele panelen beschikbaar voor prijzen 30-40% hoger dan een paar maanden terug. Daar word ik niet vrolijk van.
bron?lothar schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:25:
Salderingsregeling uitgesteld tot 2025
Nee hij telt niet, hij word langzaam warm tot ie een keer klik zegt, even ampère minderen geeft afkoelinggebruiker001 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:42:
[...]
En als de hoofdzekering een keer uitschakelt kan ik m zelf weer aanzetten toch?
Ik heb nu een growatt 3,6 kw in bestelling. Mijn kokend water kraan gaat iedere 3 kwartier 20 seconden 1600 w gebruiken. Gaat het helpen om deze op dezelfde fase te zetten? Dan heb ik iedere 45 minuten een terugval in amperage en dan hoop ik dat daardoor de c karakteristiek niet wordt overschreden. Denk niet dat dit helpt omdat de zekering niet opnieuw begint te tellen zodra 20 seconden lang 1600 w gebruikt wordt?
1 PVoutput . Dongen NB
Binnenkort wil ik 12x 390Wp installeren op een Goodwe omvormer (schaduwmanagement geactiveerd). De VOC is 40.8 (bij 25°C) en -0.25%/K.
In verband met harde schaduw (van een ander dak) op een aantal panelen, wil ik het opdelen in twee strings van ieder 6 panelen.
:strip_exif()/f/image/2hTYlQNJAFZ9nWzrGsaTDKNR.jpg?f=fotoalbum_large)
Het idee is om het "losse" paneel linksboven op de zelfde string te zetten als de onderste rij van 5. Of eventueel 4 van de 5 panelen op de onderste rij en het paneel links van het dakraam er bij i.v.m. schaduw van de RGA aan het einde van de dag, wanneer het paneel linksboven ook schaduw gaat krijgen. Wat is handig hier?
Toch nog een vraag:
Is het handiger om alles in 1 string te schakelen, aangezien je schaduwmanagement hebt en je toch binnen de maxiamale spanning blijft?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dus beter een mini ventilator erop zetten?reneeke1970 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:33:
[...]
Nee hij telt niet, hij word langzaam warm tot ie een keer klik zegt, even ampère minderen geeft afkoeling
Jajalothar schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:25:
Femme in "Ervaringen met douchen met 13 kW doorstromer/instant heater"
Toevallig ook in 2025
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2022 17:22 ]
Tot dusverre kan ik echter geen systeem vinden dat die lengte van bijna 228 cm aankan.
Alleen de Valkpro+ P10 kon ik vinden, maar daar steken de balken (en ook de ballast) aan alle zijden een aardig stuk uit vanonder de panelen. Helaas is het een zichtlocatie en vanuit esthetische gronden valt Valkpro daarom af.
Is er een ander montagesysteem dat er wat netter uitziet dat een dergelijk lang paneel aankan?
Zou best kunnen helpen jagebruiker001 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:06:
[...]
Dus beter een mini ventilator erop zetten?
1 PVoutput . Dongen NB
https://solarmagazine.nl/...bf328-5768bc5f7e-74526688lothar schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:25:
Maar vanaf 2025 meteen 36% minder salderen.
Ach, misschien klapt het kabinet wederom voordat het voorstel een feit is geworden en dan schuift het weer op met een beetje geluk (en een formatie van 2 jaar)Adriaan71 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:55:
Hoe handig ben je zelf? Zijn betonbanden waar je montagerails op zet een optie?ASW1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:23:
Helaas is het een zichtlocatie en vanuit esthetische gronden valt Valkpro daarom af.
Is er een ander montagesysteem dat er wat netter uitziet dat een dergelijk lang paneel aankan?
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
van wat ik genereer met zonnepanelen, of van mijn netto teruglevering, of van mijn verbruik?Adriaan71 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:55:
[...]
https://solarmagazine.nl/...bf328-5768bc5f7e-74526688
[Afbeelding]
Verwijderd
Ik ga echt geen stroom leveren zonder er ook maar een rooie cent voor terug te krijgen. Kijk maar eens hoe kostbaar stroom tegenwoordig is, ik ga dat niet voor niets weggeven.
Die gratis stroom wordt weer voor een flinke prijs verkocht...aan de buren. Dat kunnen wij zelf ook wel door een lokaal stroomnet op te zetten om zo elkaar van stroom te voorzien.
Voorlopig kun je nog 58 cent per kWh krijgenVerwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:57:
Straks dan alleen nog de zonnepanelen aan als ik ook de airco aan heb aanstaan.
Ik ga echt geen stroom leveren zonder er ook maar een rooie cent voor terug te krijgen. Kijk maar eens hoe kostbaar stroom tegenwoordig is, ik ga dat niet voor niets weggeven.
Die gratis stroom wordt weer voor een flinke prijs verkocht...aan de buren. Dat kunnen wij ook wel door een lokaal stroomnet op te zetten om zo elkaar van stroom te voorzien.
Maargoed dat is niet lang houdbaar denk ik
Verwijderd
Doe ik ook, meer dan halve eeuw bij Essent gezeten en onlangs overgestapt naar andere die wel een fantsoenlijke terugleverprijs geeft.de Peer schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:59:
[...]
Voorlopig kun je nog 58 cent per kWh krijgen![]()
Maargoed dat is niet lang houdbaar denk ik
100kWh is bij Essent 5 Euro en bij de fantsoenlijke 58 Euro, dat is toch wel een verschil.
500kWh, is 25 Euro bij Essent en 290 Euro bij een andere.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2022 20:07 ]
Netto terug levering, daar het percentage vanDapdodo schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:46:
[...]
van wat ik genereer met zonnepanelen, of van mijn netto teruglevering, of van mijn verbruik?
1 PVoutput . Dongen NB
dan kan jij nog evenreneeke1970 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:06:
[...]
Netto terug levering, daar het percentage van
Verwijderd
In 2024 nog 64% en dan in 2025 nul, of je moet in korte tijd de opgespaarde overproductie maximaal invoeden. Toch accu's nodig om de opbrengst te maximaliseren door buiten de bandbreedte te geraken. Dat gaat in de avond mooie spanningsbogen opleveren aan de horizon. Want iedereen doet natuurlijk als de zon ondergaat.
Max productie bij mij is 2000Watt. Moet dan meer dan zo'n 5500Watt constant invoeden voor een dikke twee uur om de overtollige stroom uit de accu te krijgen.
Een lokaal stroomnet wordt zelfs zo nog aantrekkelijker zo. Buurman heeft een stroomslurper en kan die mooi lokaal opladen met stroom van mensen die geen auto kunnen betalen.
Het afrekenen vraagt ook om lokale munt die wij onderling gebruiken.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2022 20:36 ]
Ik voelde me sowieso al veilig tot 2031
1 PVoutput . Dongen NB
Handig zat. Het gaat alleen wel om een houten dak met onbekende draagkracht, wil liever niet overdimensioneren met ballast.Griffin2k schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:45:
[...]
Hoe handig ben je zelf? Zijn betonbanden waar je montagerails op zet een optie?
Je hebt sowieso ballast nodig, of dat nu van de betonvoeten of tegels op het frame komt...ASW1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:44:
[...]
Handig zat. Het gaat alleen wel om een houten dak met onbekende draagkracht, wil liever niet overdimensioneren met ballast.
Je kunt natuurlijk ook een constructeur een berekening laten maken wat erop kan. En waarom geen kleinere panelen en dan wat meer? Maakt dat zoveel uit door zulke (afwijkende) panelen te nemen die vast ook relatief duurder zijn?
Al zie ik in mijn omgeving dat eerst weinig bedrijven op dakkapellen zonnepanelen wilden leggen en nu wordt het volop gedaan... en dan vraag ik me ook af of dus constructie dat wel aankan over de jaren.
Grote panelen zijn juist relatief goedkoop.jongetje schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:00:
[...]
Je hebt sowieso ballast nodig, of dat nu van de betonvoeten of tegels op het frame komt...
Je kunt natuurlijk ook een constructeur een berekening laten maken wat erop kan. En waarom geen kleinere panelen en dan wat meer? Maakt dat zoveel uit door zulke (afwijkende) panelen te nemen die vast ook relatief duurder zijn?
Al zie ik in mijn omgeving dat eerst weinig bedrijven op dakkapellen zonnepanelen wilden leggen en nu wordt het volop gedaan... en dan vraag ik me ook af of dus constructie dat wel aankan over de jaren.
Kleinere panelen passen niet goed en dan heb ik ook meer micro's nodig, dus dat wordt hem niet.
Het gaat me er niet om ballast te vermijden maar ik wil die ballast niet overdimensioneren door maar wat te gaan rommelen met betonnen balken, ik zoek een montagesysteem waarbij ik de minimale ballast kan berekenen.
Niet per se. Je kunt het frame en panelen ook aan het dak vastmaken. Ik heb de panelen helemaal plat gelegd en aan de randen vastgemaakt. Zo krijgt de wind er geen vat op.jongetje schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:00:
[...]
Je hebt sowieso ballast nodig, of dat nu van de betonvoeten of tegels op het frame komt...
Je kunt natuurlijk ook een constructeur een berekening laten maken wat erop kan.
Balken tussen de balken leggen. Mits de ondergrond het kan dragen en je er redelijk bij kunt.ASW1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:44:
[...]
Handig zat. Het gaat alleen wel om een houten dak met onbekende draagkracht, wil liever niet overdimensioneren met ballast.
[ Voor 10% gewijzigd door Seafarer op 21-05-2022 13:18 ]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Een stukkie M20 kan een hoop hebben
Iemand ervaring of een geniale tip om te bepalen om alles in één string te doen of toch in twee strings?timovd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:52:
Een te kleine vraag voor een eigen topic.
Binnenkort wil ik 12x 390Wp installeren op een Goodwe omvormer (schaduwmanagement geactiveerd). De VOC is 40.8 (bij 25°C) en -0.25%/K.
In verband met harde schaduw (van een ander dak) op een aantal panelen, wil ik het opdelen in twee strings van ieder 6 panelen.
[Afbeelding]
Het idee is om het "losse" paneel linksboven op de zelfde string te zetten als de onderste rij van 5. Of eventueel 4 van de 5 panelen op de onderste rij en het paneel links van het dakraam er bij i.v.m. schaduw van de RGA aan het einde van de dag, wanneer het paneel linksboven ook schaduw gaat krijgen. Wat is handig hier?
Toch nog een vraag:
Is het handiger om alles in 1 string te schakelen, aangezien je schaduwmanagement hebt en je toch binnen de maxiamale spanning blijft?
Twee sets kabels naar binnen en je kunt het zelf testen en het ons vertellentimovd schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:53:
[...]
Iemand ervaring of een geniale tip om te bepalen om alles in één string te doen of toch in twee strings?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb net akkoord gegeven op mijn offerte, het is de moeite wat offertes aan te vragen. 8 offertes gehad en 4 man over de vloer. Prijzen voor een grotere installatie (32 panelen 12.800kwh piek), ex BTW per wattpiek verschillen tussen €0.84 en €1.47.uNoTopia schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:56:
Ik ben momenteel ook bezig met het opvragen van offertes en de eerste is binnen:
13x panelen (Hyundai 405 wp black), 5x op zuidoost en 8x op noordwest
13x Enphase IQ7+
Totaal 5265 Wp
Montage etc, alles erbij voor €1.47/wp (ex btw). Daar schrok ik best van.
Ik had max 1.1 a 1.2 euro per wattpiek in gedachten.
Uiteindelijk gekozen voor kwaliteit en een lokale partij voor €0.94 ex BTW per wattpiek met installatie binnen 2 maanden.
Helemaal mee eens. Hier ook meerdere offertes opgevraagd en grote verschillen, van €0,74 tot €1,19 per WattPiek ex btw.Royal-Roy schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:29:
[...]
Ik heb net akkoord gegeven op mijn offerte, het is de moeite wat offertes aan te vragen. 8 offertes gehad en 4 man over de vloer. Prijzen voor een grotere installatie (32 panelen 12.800kwh piek), ex BTW per wattpiek verschillen tussen €0.84 en €1.47.
Uiteindelijk gekozen voor kwaliteit en een lokale partij voor €0.94 ex BTW per wattpiek met installatie binnen 2 maanden.
Uiteindelijk twee weken geleden gekozen voor een lokale partij en de enige die is komen schouwen voor €0,83 per WattPiek ex btw (30 panelen 12.000 kWh piek). Panelen worden eind Juli gelegd.
Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire
De maximale paneelspanning x aantal panelen moet in ieder geval onder de max dc spanning zijn van de omvormer.timovd schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:53:
[...]
Iemand ervaring of een geniale tip om te bepalen om alles in één string te doen of toch in twee strings?
De meeste omvormers en panelen sets voelen zich lekker rond de 400Vdc midden overdag. Dit verschilt wat per omvormer.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Verwijderd
Ik had destijds bij het opvragen van de offerte's ook een partij die nog goedkoper kon. Maar toen ik op zoek ging naar info over het paneel die hij installeerde kwam ik er achter dat die panelen al 5 jaar lang niet meer werden gemaaktRoyal-Roy schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:29:
[...]
Ik heb net akkoord gegeven op mijn offerte, het is de moeite wat offertes aan te vragen. 8 offertes gehad en 4 man over de vloer. Prijzen voor een grotere installatie (32 panelen 12.800kwh piek), ex BTW per wattpiek verschillen tussen €0.84 en €1.47.
Vermoed zelf dat mogelijk ging om een ouder partij zonnepanelen of wie weet zelfs wel tweedehands
Verwijderd
Mij Growatt MIN 3600TL-XH ontwaakt eerder en gaat langer door met mijn 13 panelen in 2 strings dan wanneer ik ze 1 string aansluit.habbekrats schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:24:
[...]
De maximale paneelspanning x aantal panelen moet in ieder geval onder de max dc spanning zijn van de omvormer.
De meeste omvormers en panelen sets voelen zich lekker rond de 400Vdc midden overdag. Dit verschilt wat per omvormer.
Voor rest vind ik het heel moeilijk om goed te vergelijken wat beter is gezien gauw 1 minuut duurt voordat de omvormer op zijn maximale opbrengst zit wanneer wissel van 1 naar 2 strings waarbij ik hem wel even uit hebt gehad bij het wisselen.
De zon en wolken staan jammer genoeg niet stil gedurende die minuut.
Zit een leuke zoekfunctie op deze website
https://shop.krannich-sol...l-bifacial-m132/660w?c=55
Maar beter is Wp/m2 (oftewel rendement), dan kan je (soms) meer panelen kwijt.
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2022 12:47 ]
Gaat om 2 panelen. 1 op elk dakkapel op een ASP DS3. De rest kan niks meer bij namelijk.AUijtdehaag schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:45:
@Adriaan71
Maar beter is Wp/m2, dan kan je meer panelen kwijt.
Tja nou nog vinden om hier te krijgen hahaha
Hoogste vermogen waar ik nu makkelijk aan kan komen is de Hyundai 490 shingled, 2056x1140x35 en de URE 540, die is ongeveer 2300x1140x35. Het gros van de markt zit op 450 / 460 als maximum nu, die zijn makkelijk en volop beschikbaar van verschillende merken: ongeveer 2100x1050x35.
Edit: allen trouwens goed uit te rusten met IQ7A
[ Voor 5% gewijzigd door drboneym op 22-05-2022 13:02 ]
Die kunnen toch ook op de ASP DS3drboneym schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:01:
[...]
Hoogste vermogen waar ik nu makkelijk aan kan komen is de Hyundai 490 shingled, 2056x1140x35 en de URE 540, die is ongeveer 2300x1140x35. Het gros van de markt zit op 450 / 460 als maximum nu, die zijn makkelijk en volop beschikbaar van verschillende merken: ongeveer 2100x1050x35.
Edit: allen trouwens goed uit te rusten met IQ7A
APS neem ik aan?
Ik kende de gegevens niet uit m'n hoofd voor APS, wel voor Enphase, even snel naar de datasheets gekeken; lijkt erop dat het wel zou moeten kunnen ja.
650wp paneelAUijtdehaag schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:45:
@Adriaan71
www.highflow.nl
Hmm, dat bifacial verhaal, gaat dat ook op als je een paneel plat monteert op een zwart/donker dak? Of alleen als een paneel in een lichte flashcabine ligt waar hij z'n Wp getal van krijgt? Ik heb toch moeite met dat getal merk ik.BTS schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:11:
[...]
650wp paneelhttps://shop.krannich-sol...1/tsm-650de21-vertex?c=60 grote stappen snel thuis
www.highflow.nl
Ah ja ik zie het, dat was het paneel uit de eerste reactie van @AUijtdehaag . Suntech Ultra X is ook een 650/660 Wp paneel, maar daar is nog niet echt aan te komen. (de trina uit bovenstaande reactie trouwens wel bij Krannich)BTS schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:23:
@drboneym Ik zie niet staan dat deze bifacial is. Dit vermogen komt denk ik eerder door t formaat: 2300mm lang en 1300mm breed.
AUijtdehaag schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:45:
@Adriaan71
Ik heb een DS3-L met daaraan 2 190 Wp 72 cell panelen. Gewoon simpel. Ze liggen nu in de tuin en hebben vroeg schaduw. Doordat de schaduw vol over de smalle kant van de panelen valt gaat ze pas aan als ze volledig uit de schaduw zijn, en al uit als er een klein beetje schaduw op valt. Het verkoopverhaal is dat als een paneel voor 50% in de schaduw ligt dat deze nog voor 50% werkt, maar dat zie ik niet.
/f/image/DN8iHHtlZIhvxAWzYsMNE4qL.png?f=fotoalbum_large)
Om 16:20 was er een randje schaduw van 10 cm over de panelen. Klopt dit?
[ Voor 9% gewijzigd door Ep Woody op 22-05-2022 17:09 . Reden: Verkeerde screenshot ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic