Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste
Acties:
  • 600.266 views

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-11 16:44
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:01:
[...]

Niet te moeilijk denken, deze 21 panelen blijven binnen de max voltage, dus word één string en die gaat met y-splitter op de twee aansluitingen. Geeft beter rendement ook..
21 panelen zou rond de 630V zijn. Als je die bij de omvormer splitst. Dan heb je over elke aansluiting 630V en het amperage wordt verdeeld over de 2 aansluitingen.

Ruwweg 6,6A. :o
elektriekert schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:57:
[...]

21 panelen zou rond de 630V zijn. Als je die bij de omvormer splitst. Dan heb je over elke aansluiting 630V en het amperage wordt verdeeld over de 2 aansluitingen.

Ruwweg 6,6A. :o
Precies

1 PVoutput . Dongen NB

• eejeel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-06-2024
@Proton_ Bedankt voor je reactie.
Ik wist niet dat Goodwe ook een designer had. Heb wel veel zitten spelen met Sunny webdesign.

De panelen die ik krijg, staan niet in de lijst van deze designer, maar gelukkig is de Voc van 41.13V bij een soortgelijk paneel van deze fabrikant wel in de lijst aanwezig. En dan komt er een waarschuwing uit: bij -7 gradenC is de spanning op de tracker 628.68V. Dus betekent dan exit van de omvormer als de 230V spanning midden op de dag in de winter zou uitvallen.

@Dre Het topic doorgelezen. De rekentool van Goodwe hanteert dus ook andere waarden van instraling versus de waarden van het KNMI. En dat, terwijl ik in dat tool wel de juiste lokatie opgeef.

Maandag toch maar bellen en kijken wat hun mening is.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:10
savale schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:42:
Zie een paar berichten terug: door een beetje gekke situatie wil ik de panelen dus portrait leggen en dan de rails verticaal (in plaats van horizontaal). Als ik het clickfit evo systeem goed begrijp kan ik dan gewoon zo een set pakken:

"Clickfit Evo Pannendak Landscape 1 rij van 3 panelen horizontale rails"

en dan het geheel eigenlijk verticaal leggen. Het enige dat niet mee draait is natuurlijk de dakhaak. Dus werkt dat gewoon met de universele dakhaak?

[Afbeelding]

Concreet: Kun je dat klemmetje bij de rails een kwart slag draaien?
Jazeker, de montage is qua constructie gelijk aan landscape panelen met vertikale rails. Zorg er wel voor dat je de rails extra borgt op de klemmen met schroeven om naar onderen schuiven te voorkomen. Eigenlijk is borgen altijd wel aan te bevelen, dan kan de rails niet loskomen. Ik zou geen kant en klare set nemen. Beter gewoon even uitrekenen hoeveel lengte je nodig hebt. In zo'n set zitten dakhaken, 2 railsen, 2×(p+1) klemmen en 4 eindkappen. p=aantal panelen. Rails is in verschillende lengtes leverbaar Voor 6m lengte misschien twee kortere stukken koppelen met tussenstukje.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:09
elektriekert schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:46:
Maar het is natuurlijk krom als je panelen afgetopt worden door de omvormer.
Ik heb het niet nagerekend maar verwacht dat een Imp 13.19A paneel op een 12,5A ingang ongeveer 0.1% van de jaaropbrengst aftopt. Het komt echt heel zelden voor dat een 400 Wp paneel zoveel zon krijgt dat die meer dan 12.5A*30.35V=380 V kan opwekken.

Het zou jammer zijn dat je bijvoorbeeld 0.2% duurdere panelen krijgt om een opbrengstverlies van minder dan 0.1% te voorkomen.
Of als je dan bijvoorbeeld 390 Wp panelen met een lagere Imp, dan span je het paard achter de wagen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik heb vanmorgen mijn Goodwe 3600D-NS (1 fase) op een andere fase gezet.
Het lijkt erop dat in mijn nieuwbouwwijk alle groepenkasten "copy-paste" worden opgeleverd, want er is een fase met (overdag) een veel hogere spanning. Zou mijn niet verbazen dat alle 1 fase omvormers van het hele blok op die fase zitten.

Enfin, ik heb vanmorgen dus mijn omvormer op de fase met de laagste gemiddelde spanning gezet. Hopelijk geeft dat minder uitval in de middag. (Teleurstellend dat in een nieuwbouwwijk vol NOM woningen het laagspanningsnet overbelast raakt als de wijk nog niet 50% af is).

Maar: ik lever nu weer lekker terug volgens omvormer en P1 meter. Maar "semsportal" is blijven hangen.
Geleverd vermogen: 0. Op de omvormer wel gewoon Pac = .... W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l9QDxr0c5TjvcNpV5qETvEc1vU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/teZhEo4sc0oxIxVcNunn3UjI.png?f=user_large
https://pvoutput.org/intr...300&sid=90773&dt=20220515

Kan het met de fase wissel te maken hebben???
Op het scherm van de omvormer staat dus wel gewoon het juiste teruglever vermogen.
Volgens de slimme meter ook gewoon teruglevering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tims-eMhhTRwKNNui3Q6lCKlpFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XuejDQgr7Nax46bBqcsxZ8V4.png?f=fotoalbum_large

EDIT: Het was de Wifi verbinding van de omvormer. Ik heb die gereset (op de omvormer) en toen met behulp van de app opnieuw met mijn wifinetwerk verbonden. Nu werkt het weer.

[ Voor 21% gewijzigd door vliegnerd op 15-05-2022 10:51 . Reden: Plaatje DSMRreader toegevoegd ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• elektriekert
busscherski schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:33:
[...]

Ik heb het niet nagerekend maar verwacht dat een Imp 13.19A paneel op een 12,5A ingang ongeveer 0.1% van de jaaropbrengst aftopt. Het komt echt heel zelden voor dat een 400 Wp paneel zoveel zon krijgt dat die meer dan 12.5A*30.35V=380 V kan opwekken.

Het zou jammer zijn dat je bijvoorbeeld 0.2% duurdere panelen krijgt om een opbrengstverlies van minder dan 0.1% te voorkomen.
Of als je dan bijvoorbeeld 390 Wp panelen met een lagere Imp, dan span je het paard achter de wagen.
Zal eens vragen of ze wat oudere panelen leveren.
De Imp van de wat oudere 385W panelen is wat lager, ook minder verlies.
Heb geen idee wat het prijsverschil zou zijn bij hen.

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:23

Pinobigbird

doesn't share food!

vliegnerd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:31:
[...]
Op het scherm van de omvormer staat dus wel gewoon het juiste teruglever vermogen.
[Afbeelding]
Het probleem zou ik dan zoeken in de WiFi-verbinding. De omvormer doet voor de rest gewoon wat-ie moet doen dus.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35
Martin7182 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:33:
[...]

Jazeker, de montage is qua constructie gelijk aan landscape panelen met vertikale rails. Zorg er wel voor dat je de rails extra borgt op de klemmen met schroeven om naar onderen schuiven te voorkomen. Eigenlijk is borgen altijd wel aan te bevelen, dan kan de rails niet loskomen. Ik zou geen kant en klare set nemen. Beter gewoon even uitrekenen hoeveel lengte je nodig hebt. In zo'n set zitten dakhaken, 2 railsen, 2×(p+1) klemmen en 4 eindkappen. p=aantal panelen. Rails is in verschillende lengtes leverbaar Voor 6m lengte misschien twee kortere stukken koppelen met tussenstukje.
Goede omschrijving! Omdat ik vrij dicht op de nok ga uitkomen is het misschien sowieso wel goed dat de panelen in de lengte vastzitten. Misschien handig om het aan de oostkant ook zo te doen dan.

Aan de oostkant kan ik iets bredere panelen plaatsen omdat daar geen velux raam zit. Even uitzoeken of dat ok is voor de omvormer. (voltage zal daardoor iets hoger zijn aan de oostkant verwacht ik)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@vliegnerd

Hoe heb je die goodwe naar pvoutput gekregen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
elektriekert schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Zal eens vragen of ze wat oudere panelen leveren.
De Imp van de wat oudere 385W panelen is wat lager, ook minder verlies.
Heb geen idee wat het prijsverschil zou zijn bij hen.
Met 385 Wp panelen verlies je, vergeleken met 400 Wp bijna 4% van de jaaropbrengst. Dat is veel meer dan wat je anders had afgetopt boven 12.5 A.
En met minder efficiënte panelen verdeel je die 4% verlies over het hele jaar, dus ook in de winter.

Panelen met meer dan 12.5 A Imp verliezen dus veel minder. En als er verlies is dan is dat op momenten dat de zon heel fel schijnt. (na afbouwen salderingsregeling is dat dus minder waardevolle energie)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Rol-Co schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:25:
@vliegnerd

Hoe heb je die goodwe naar pvoutput gekregen?
https://github.com/markruys/gw2pvo draait op mijn thuisservertje.

Werkt als een zonnetje.

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Pinobigbird schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:52:
[...]

Het probleem zou ik dan zoeken in de WiFi-verbinding. De omvormer doet voor de rest gewoon wat-ie moet doen dus.
Ja, dat was het. Resetten van de hele omvormer (mbv de aardlekautomaat in de meterkast) had geen effect. Maar echt het wifi opnieuw instellen heeft het opgelost.

Dank!!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

vliegnerd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:50:
[...]

https://github.com/markruys/gw2pvo draait op mijn thuisservertje.

Werkt als een zonnetje.
Ok dank, ze hebben geen servertje of iets dus dan houd het op, dan maar die portal alleen.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
wappiewappie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:19:
[...]

Dank je. Jouw opmerking kwam op het juiste moment
Ik had deze panelen al half op mijn wensenlijstje gezet om te combineren met een APS DS3-L: https://www.winkelman-zon...ono-full-black-halve.html
maar dat zijn dus 108-cel panelen. dat gaat dus niet.
De E-decider lijkt overigens offline gehaald te zijn. Alleen een oude versie is nog te vinden.
Ik zag dat er een Discussie deze week gaande was met de DS3 en de JA-Solar 405W PV's met 108 cellen. (JAM54S30-405/MR)

Dan zal ik hier maar mijn ervaring delen.
Ik heb al weken een "prive" discussie met @alwind Hij heeft DS3 liggen met de JA-Solar 405 PV's.
Ik heb de DS3-L liggen.
Bij Alwind is de prestatie redelijk slecht met de DS3's. Hoogstwaaarschijnlijk omdat de DS3 niet in de MPPT tracking komt.
met Mijn DS3-L's gaan ze heel netjes.
Zie hier een aantal grafiekjes, Random genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoepRCFbpWLxWFvwRWHEllrldhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeDfhRaGE9P7WBnkCQO0AX8C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QR6qTGUhTESPJlCctbayX9JI3qg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qrz4q8yFWpQLjElBEf5v6bGe.png?f=fotoalbum_large

Dus ik kan eigenlijk wel concluderen dat de DS3 niet werkt. Maar de DS3-L wel.
Natuurlijk kan je ze aftoppen omdat ze 730W max output hebben. En dat is me ook gelukt.
Gisteren zelfs 17.1 kW opgewekt.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:52

timovd

Voorsprong door techniek

...

[ Voor 101% gewijzigd door timovd op 21-05-2022 14:51 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
busscherski schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:42:
[...]

Met 385 Wp panelen verlies je, vergeleken met 400 Wp bijna 4% van de jaaropbrengst. Dat is veel meer dan wat je anders had afgetopt boven 12.5 A.
En met minder efficiënte panelen verdeel je die 4% verlies over het hele jaar, dus ook in de winter.

Panelen met meer dan 12.5 A Imp verliezen dus veel minder. En als er verlies is dan is dat op momenten dat de zon heel fel schijnt. (na afbouwen salderingsregeling is dat dus minder waardevolle energie)
Dit, en stel dat er genoeg zon is dat het paneel 13,1A zou kunnen leveren... En je trekt er maar 12,5A uit, dan zal dat bij iets hogere spanning gebeuren. Ofwel het verlies op dat moment is minder dan lineair. Niks om je zorgen over te maken... Gaat toch alleen gebeuren de 5 minuten nadat de zon door de wolken breekt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:47
Ook hier wil ik mensen vragen om met mij te denken, eigen topic hiero: D_Jeff in "Oriëntatie aanschaf PV"

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Is er heel misschien iemand die recent een SMA tripower 6.0 heeft weten te bemachtigen? Zo ja, via welke aanbieder is dit mogelijk geweest? Het aanbod in de diverse webshops lijkt als sneeuw voor de zon op te drogen en er kan verder weinig tot niets worden beloofd… ik ben benieuwd!

• elektriekert
busscherski schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:42:
[...]

Je hebt een goed punt. De 385Wp panelen t.o.v. de 400Wp panelen vallen 6,5Wp per paneel lager uit. (Na aftoppen)

• busscherski
elektriekert schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:48:
[...]

Je hebt een goed punt. De 385Wp panelen t.o.v. de 400Wp panelen vallen 6,5Wp per paneel lager uit. (Na aftoppen)
Hoe heb je dat berekend?

• elektriekert
Wp gedeeld door Imp van paneel x 12,5A (Max. Omvormer)

- 400/13.19A. X12.5A = 379.08Wp
- 385/12,92A. X 12,5A = 372.48Wp -
—————————-
= 6,6 Wp
elektriekert schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:52:
[...]

—————————-
= 6,6 Wp
En ik zal je wat verklappen, heb er hier al heel wat aan de muur gehad, en allemaal gingen ze één of twee ampère hoger dan wat het type plaatje aangaf.

1 PVoutput . Dongen NB

• busscherski
elektriekert schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:52:
[...]

—————————-
= 6,6 Wp
Dat zegt iets over het maximaal vermogen dat bereikt kan worden.
Maar zoveel zon heb je maar heel zelden. Een 400 Wp paneel komt sowieso al heel zelden boven 380 W vermogen uit, daar moet je echt heel felle zon voor hebben.

Het gaat om hoeveel de jaaropbrengst is. En dat is een heel andere berekening. Onderdeel van die berekening is dus dat "heel zelden" verlies van het stukje tussen 380 en 400 W.
Laat het 10 uur per jaar 10 W per paneel zijn. Dat is 0.1 kWh verlies per paneel. Dat paneel had anders bijvoorbeeld 360 kWh / jaar opgeleverd en nu 359.9 kWh. (0.03% verlies)

edit:
plus wat @Ronald schreef, dus het is eigenlijk nog net iets minder verlies

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 15-05-2022 23:00 ]

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:51
Ik moet toch vaker grasmaaien....
Mijn panelen staan 30 cm boven de grond in het veld, maar het gras was wel 80 cm.
Productie ging van 9000W naar 11000 W in een half uur werk met de bosmaaier.
Als het vandaag weer eens gaat regen even de borstel er over tegen alle stuifmeel en stof en we gaan weer naar maximaal.
Verzorgen van je panelen levert gewoon geld op.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:28:
@AUijtdehaag dank en ik heb MTTP nu actief:
[...]
Update.

Helaas maakt MPPT niets tot weinig uit en normale omstandigheden gaat het voltage ook omlaag.
Nu er blad aan de bomen zit zie ik wel een diffuse schaduw over een half paneel op installatie twee.
Diffuse schaduw is dan ook lastig voor de stringomvormer ten opzichte van harde schaduw.
Mijn ervaring is dat het voltage juist iets omhoog gaat als de mppt tracker er niets van kan bakken.
Dus er gebeurt dan toch wel iets met de mppt tracker (denk ik dan)
Misschien is de scanning frequency wat traag (1 uur)
https://community.goodwe....odwe/2021-10-28750818.pdf
PVoutput leent zich hiervoor niet zo goed met 5 min data. Beter is om in grafana te bekijken.

Ik heb nog een 2.0 SMA liggen als je verder iets wilt uitproberen.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2022 08:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:41:
[...]

Diffuse schaduw is dan ook lastig voor de stringomvormer ten opzichte van harde schaduw.
Mijn ervaring is dat het voltage juist iets omhoog gaat als de mppt tracker er niets van kan bakken.
Dus er gebeurt dan toch wel iets met de mppt tracker (denk ik dan)
Misschien is de scanning frequency wat traag (1 uur)
https://community.goodwe....odwe/2021-10-28750818.pdf
PVoutput leent zich hiervoor niet zo goed met 5 min data. Beter is om in grafana te bekijken.

Ik heb nog een 2.0 SMA liggen als je verder iets wilt uitproberen.
Dank voor het aanbod. De MPPT frequentie is overigens 15 minuten tegenwoordig. Dit is mijn waarneming met de 2000XS.

Ik had MPPT gisteren ook voor de eerste aangezet. Om 19.50 knalde spanning helemaal naar beneden, voorheen was de spanningsval veel minder.

Het verschil is tussen de 300 en 500 Wh per dag. De MPPT geeft geen verbetering, dus ik moet er mee moeten leven.

• elektriekert
busscherski schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Dat zegt iets over het maximaal vermogen dat bereikt kan worden.
Maar zoveel zon heb je maar heel zelden. Een 400 Wp paneel komt sowieso al heel zelden boven 380 W vermogen uit, daar moet je echt heel felle zon voor hebben.

Het gaat om hoeveel de jaaropbrengst is. En dat is een heel andere berekening. Onderdeel van die berekening is dus dat "heel zelden" verlies van het stukje tussen 380 en 400 W.
Laat het 10 uur per jaar 10 W per paneel zijn. Dat is 0.1 kWh verlies per paneel. Dat paneel had anders bijvoorbeeld 360 kWh / jaar opgeleverd en nu 359.9 kWh. (0.03% verlies)

edit:
plus wat @Ronald schreef, dus het is eigenlijk nog net iets minder verlies
Ik kwam gisteren tot de conclusie dat ik veel te moeilijk aan het doen ben. :+
Die die ideale omstandigheden gaan we toch nooit zien, daarbij gaat de temperatuur op het bitumendak ook niet meehelpen.

Ik heb in ieder geval genoeg verduidelijking en ik wil jullie allen bedanken voor het sparren.

• BounceMeister
  • Niet online
Voordat volgende week de werkzaamheden starten, nog even voor de zekerheid deze vraag. Is één 4mm2 3-fase kabel (ymvk-as) van de meterkast naar de schuur geschikt om nu zonnepanelen aan te sluiten maar later ook een autolader? Daar heb ik geen twee 3-fase kabels voor nodig toch?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51

de Peer

under peer review

BounceMeister schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:09:
Voordat volgende week de werkzaamheden starten, nog even voor de zekerheid deze vraag. Is één 4mm2 3-fase kabel (ymvk-as) van de meterkast naar de schuur geschikt om nu zonnepanelen aan te sluiten maar later ook een autolader? Daar heb ik geen twee 3-fase kabels voor nodig toch?
Jawel, want je wilt ze beide op een eigen Alamat aansluiten idealiter. Deze vraag pas eigenlijk beter in het elektra-topic overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 16-05-2022 15:14 ]

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 14:17
Ik zit midden in de onderhandeling van een mooie nieuwe set Suntech 390wp panelen. (10 stuks op Zuidwest)
Deze hebben de volgende (deel)specificatie:

Optimum Operating Current (Imp) 12.83A
Open Circuit Voltage (Voc) 37.04V
Short Circuit Current (Isc) 13.73A

Voor dat ik deze aankoop ben ik op zoek naar een omvormer die er bij past (omstreeks 3500/3600 watt).
Ik zag de Goodwe 3600 voorbij komen: https://www.zonnepanelen-...e_dns-serie_datasheet.pdf

Maar het ampere van de zonnepanelen zijn een stuk hoger dan de omvormer. Iemand een idee of dit problemen gaat opleveren? Kan ik beter naar een ander merk overstappen?

Of nog anders: vind er aftopping plaats?

[ Voor 3% gewijzigd door Griffin2k op 16-05-2022 17:30 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• RoscoP
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-12-2024

RoscoP

..the best is yet to come..

Begin mei 2021 op ons huis 9 zonnepanelen laten plaatsen op dak richting W-ZW ca.45graden hellingshoek, en bijgehouden in een tabel met grafiek gedurende een jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXMwwB0m9-SD5HnGazNHh0MgIEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nW8tJd2F0vODip1atVpVSjAC.jpg?f=user_large

Maart 2022 was wel vrij zonnig vergeleken met wat je zou verwachten en ik moet zeggen dat het einde herfst 2021 en volle winter wel vaak grijs was met een krappe 10% opbrengst vergeleken de maximale opbrengst die in de maand juni opgewekt werd (als referentie gebruikt).

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:06
Griffin2k schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:29:
Ik zit midden in de onderhandeling van een mooie nieuwe set Suntech 390wp panelen. (10 stuks op Zuidwest)
Deze hebben de volgende (deel)specificatie:

Optimum Operating Current (Imp) 12.83A
Open Circuit Voltage (Voc) 37.04V
Short Circuit Current (Isc) 13.73A

Voor dat ik deze aankoop ben ik op zoek naar een omvormer die er bij past (omstreeks 3500/3600 watt).
Ik zag de Goodwe 3600 voorbij komen: https://www.zonnepanelen-...e_dns-serie_datasheet.pdf

Maar het ampere van de zonnepanelen zijn een stuk hoger dan de omvormer. Iemand een idee of dit problemen gaat opleveren? Kan ik beter naar een ander merk overstappen?

Of nog anders: vind er aftopping plaats?
Het ampere? ;) Je bedoelt de stroom ;) 12.83 is inderdaad hoger dan 11, maar in de praktijk zal je die stroom nagenoeg nooit halen, want daarvoor heb je hele hoge instraling, geen schaduw en lage temperaturen nodig.

That said, mochten die ideale omstandigheden er wel zijn, dan zal je omvormer iets aftoppen, hij gaat dan de spanning verhogen, waardoor de stroom zal teruglopen. Hoeveel je dan mist weet ik niet, maar ik vermoed heel erg weinig eigenlijk.

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 14:17
borft schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:53:
[...]

Het ampere? ;) Je bedoelt de stroom ;) 12.83 is inderdaad hoger dan 11, maar in de praktijk zal je die stroom nagenoeg nooit halen, want daarvoor heb je hele hoge instraling, geen schaduw en lage temperaturen nodig.

That said, mochten die ideale omstandigheden er wel zijn, dan zal je omvormer iets aftoppen, hij gaat dan de spanning verhogen, waardoor de stroom zal teruglopen. Hoeveel je dan mist weet ik niet, maar ik vermoed heel erg weinig eigenlijk.
Dat bedoelde ik.. excuus! Optie zou nog zijn: Solis S5 GR1P3.6K

Die heeft een max. van 19A i.p.v. 12 / 12,5 zoals velen.
Dank iig!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Griffin2k schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:06:
[...]

Dank iig!
Je kunt ook met y-splitter verdelen over twee trackers.
Behalve als je ooit wilt uitbreiden met tweede string...

1 PVoutput . Dongen NB

Griffin2k schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:06:
[...]

Dank iig!
https://www.panelenconcurrent.nl/downloads/Solis_234109.pdf
Waar zie je dat?
Ik zie 12,5 staan.

En maar 1 mppt, dus het truukje van @reneeke1970 kan dan niet.

brilletje nodig. :X

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2022 18:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ebborazor
  • Laatst online: 10-09-2022
Excuses. Eigen topic gestart: Zonnepanelen op hellend bitumen dak

[ Voor 90% gewijzigd door ebborazor op 16-05-2022 21:39 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:37
@ebborazor Zie topicwaarschuwing. Eigen topic aub :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Filmpje met een vergelijking tussen een stringomvormer en microomvormers.
Spoiler alert, microomvormers zijn 2-3% efficienter... ook als er deelschaduw is. Schaduw is geen issue voor een omvormer. Sterker nog: onder volle zon is de stringomvormer beter, bij weinig zon is de microomvormer beter.

Signatures zijn voor boomers.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:54
Hebben meer mensen vandaag een Solaredge loggingsfout? 7 panelen zouden 2 keer meer opbrengen dan die er naast liggen. Totale opbrengst klopt wel, maar alles van de panelen bij elkaar opgeteld klopt niet. Gisteren wel alles normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uPH587A0nKevCi3FmXiXfZlboo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NVRR99JpfHhxg9kQIBmPjpem.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MnYvkyddsokJDbEiKK7hES-R9U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OrSBYvwzrMCvUGKpiiYvaDdQ.png?f=user_large

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:40

Vliegvlug

Flight Simple

Zijn panelen van Axitec heel goed?

Een lokale leverancier die zegt enkel met premium producten te werken biedt me AXIworldblackpremium XXL HC 400Wp (AC-400MH/108V) panelen aan icm een SMA STP 8 Kw omvormer.

Dat SMA qua omvormers tot de top behoort is me bekend maar het merk van de panelen zegt me niets.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 14:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb het idee dat de consensus is dat alle panelen tegenwoordig technisch wel echt goed zijn.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• remmuz
  • Laatst online: 30-11 18:32
Niet echt verrasend nieuws voor de meesten van ons denk ik;
https://www.telegraaf.nl/...it-als-de-zon-fel-schijnt
Maar kun je ook ergens zien of je in zo'n probleem wijk woont?

Ik schat dat 1 op de 5 huizen hier zonnepanelen heeft liggen.
En ondanks dat ik hemelsbreed 1Km van een enorm zonneveld woon (naast de A1 bij Eemnes) zag ik mijn SMA afgelopen zondag zelfs onder de 230v duiken. Zijn de verschillen dan zo groot?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 18:58

RvV

Ja blijkbaar. Ik heb hier overdag nogal eens een lagere spanning dan 's-nachts. Maar gemiddeld een hele strakke 230v. De hoogste piek ooit was 237v.

Y'24

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:59

ViezeVis

Sample Text

Hoi allemaal,

Zojuist hebben we onze sleutel van de koopwoning gekregen. We hebben zonnepanelen alleen ik vraag me af of het mogelijk is om de wasmachine of droger aan te sluiten op de wandcontactdoos die bij deze installatie zit. Ook knippert het aan/uit lampje oranje. Mijn schoonvader vertelde dat dit betekende dat de installatie actief is. Ik wist het niet helemaal zeker.

Iemand die ons zo kan vertellen hoe of wat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSUjZOGXBFIf4cAz5x5iWDz7L0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hgblu99w0dPgs3qtLmwtCPXK.jpg?f=fotoalbum_large

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• de Peer

de Peer

under peer review

ViezeVis schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:39:
Hoi allemaal,

Zojuist hebben we onze sleutel van de koopwoning gekregen. We hebben zonnepanelen alleen ik vraag me af of het mogelijk is om de wasmachine of droger aan te sluiten op de wandcontactdoos die bij deze installatie zit. Ook knippert het aan/uit lampje oranje. Mijn schoonvader vertelde dat dit betekende dat de installatie actief is. Ik wist het niet helemaal zeker.

[Afbeelding]
kijk even in de handleiding. Het hangt er ook vanaf hoe snel/vaak hij knippert. 4 x knipperen is bijvoorbeeld: geen wifi-verbinding.

Wasmachine: lees dit even. volgens mij kan het gewoon.
https://www.elektrobode.nl/kennisbank/wat-is-een-pv-verdeler

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 17-05-2022 08:42 ]

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:05
ViezeVis schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:39:
Hoi allemaal,

[Afbeelding]
En dat kastje onder de omvormer is een PV verdeler. Kan je inderdaad je wasmachine op aansluiten. Let op, wel maar één apparaat direct op aansluiten, geen gekl%#& met stekkerdozen bij deze!

[ Voor 4% gewijzigd door Compuchip87 op 17-05-2022 08:44 ]

• Martin7182
gekl%#& met stekkerdozen heeft toch niks met PV-verdelers te maken? Je mag best apparaten via een stekkerdoos aansluiten, maar geen grote verbruikers als wasmachine, droger e.d. Op een stekkerdoos staat meestal het max. vermogen wel vermeld.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:05
Martin7182 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:26:
gekl%#& met stekkerdozen heeft toch niks met PV-verdelers te maken? Je mag best apparaten via een stekkerdoos aansluiten, maar geen grote verbruikers als wasmachine, droger e.d. Op een stekkerdoos staat meestal het max. vermogen wel vermeld.
Ja, LED-lampje kan er vast wel bij maar wasmachine en een droger zou ik gewoon niet doen. De leverancier van mijn zonnepanelen is in de documentatie vrij stellig:

"Ik wil u er graag op wijzen dat het ten strengste wordt afgeraden om meer dan één apparaat aan te sluiten op de PV-verdeler. Dit is de snelkoppeling naar de groep van de zonnepanelen in de meterkast (zie bijlage). Deze kan overbelast raken als u bijvoorbeeld een extra stekkerdoos hierop aansluit."

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Compuchip87 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:42:
[...]

En dat kastje onder de omvormer is een PV verdeler. Kan je inderdaad je wasmachine op aansluiten. Let op, wel maar één apparaat direct op aansluiten, geen gekl%#& met stekkerdozen bij deze!
Waarom niet? Je kan gewoon een groep van een verdieping achter die PV verdeler hangen hoor. Zolang je maar zeker bent dat er geen andere aftakkingen (stopcontacten/verlichting) tussen de PV verdeler en de groepenkast zitten.

• Ep Woody
Wat niet handig is is om een extra groep/automaat in dat kastje te plaatsen, aangezien de maximale stroom die door de kabel kan lopen begrenst is op 16A (vanaf de meterkast). Het kan wel, maar en zeker als je overdag die groep gebruikt heb je extra ruimte (16A vanaf de meterkast + de opwek van de zonnepanelen), maar of het volgens de NEN ook mag weet ik niet.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

vliegnerd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:31:
Ik heb vanmorgen mijn Goodwe 3600D-NS (1 fase) op een andere fase gezet.
Het lijkt erop dat in mijn nieuwbouwwijk alle groepenkasten "copy-paste" worden opgeleverd, want er is een fase met (overdag) een veel hogere spanning. Zou mijn niet verbazen dat alle 1 fase omvormers van het hele blok op die fase zitten.

Enfin, ik heb vanmorgen dus mijn omvormer op de fase met de laagste gemiddelde spanning gezet. Hopelijk geeft dat minder uitval in de middag. (Teleurstellend dat in een nieuwbouwwijk vol NOM woningen het laagspanningsnet overbelast raakt als de wijk nog niet 50% af is).

Maar: ik lever nu weer lekker terug volgens omvormer en P1 meter. Maar "semsportal" is blijven hangen.
Geleverd vermogen: 0. Op de omvormer wel gewoon Pac = .... W.
[Afbeelding]
https://pvoutput.org/intr...300&sid=90773&dt=20220515

[Afbeelding]

EDIT: Het was de Wifi verbinding van de omvormer. Ik heb die gereset (op de omvormer) en toen met behulp van de app opnieuw met mijn wifinetwerk verbonden. Nu werkt het weer.
Kan me ook haast niet voorstellen dat ze dat zouden doen.
Bij nieuwbouw wordt normaliter elk huis op een andere fase aangesloten anders zouden ze serieuze disbalans krijgen in het transformatorhuisje.

Mijn vorige woning was ook nieuwbouw, huis 1 op fase 1, 2 op 2 etc en huis 4 weer op fase 1. Je zag dit destijds ook mooi bij een stroomuitval op 1 van de fasen. elk derde huis zat zonder stroom :P

• Ep Woody
Fairy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Bij nieuwbouw wordt normaliter elk huis op een andere fase aangesloten anders zouden ze serieuze disbalans krijgen in het transformatorhuisje.

Mijn vorige woning was ook nieuwbouw, huis 1 op fase 1, 2 op 2 etc en huis 4 weer op fase 1. Je zag dit destijds ook mooi bij een stroomuitval op 1 van de fasen. elk derde huis zat zonder stroom :P
Tenzij alle huizen met een 3 fase aansluiting opgeleverd worden en in de woningen wel op exact dezelfde manier worden aangesloten. Dus alle omvormers op fase 1.

• Martin7182
Compuchip87 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:30:
[...]

Ja, LED-lampje kan er vast wel bij maar wasmachine en een droger zou ik gewoon niet doen. De leverancier van mijn zonnepanelen is in de documentatie vrij stellig:

"Ik wil u er graag op wijzen dat het ten strengste wordt afgeraden om meer dan één apparaat aan te sluiten op de PV-verdeler. Dit is de snelkoppeling naar de groep van de zonnepanelen in de meterkast (zie bijlage). Deze kan overbelast raken als u bijvoorbeeld een extra stekkerdoos hierop aansluit."
De wandcontactdoos van de PV-verdeler is als ieder ander stopcontact in huis; doe er geen gekke dingen mee.

• jongetje
  • Nu online
Martin7182 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:38:
[...]

De wandcontactdoos van de PV-verdeler is als ieder ander stopcontact in huis; doe er geen gekke dingen mee.
Precies.
Maar als je nu een wasmachine en een droger erop aansluit en je zet ze nooit tegelijk aan is er echt niets aan de hand. En als je dat wel doet dan vliegt in het ergste geval de automaat in de PV verdeler eruit, die zit er praktisch naast.
(of als je echt groen wilt zijn hang je je was aan een droogrek (doe ik ook met een gezin met 4), maar dat is een hele andere discussie)

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-11 14:22
Is deze kabel geschikt om een omvormer op aan te sluiten?

https://www.kabel24.nl/YMvK-5x6-per-meter

Kabel is goedkoop en het enige wat ik kan ontdekken is dat de MB toevoeging ontbreekt. Maar is dit van belang in een huisinstallatie?

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
beffin schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:02:
Is deze kabel geschikt om een omvormer op aan te sluiten?

https://www.kabel24.nl/YMvK-5x6-per-meter

Kabel is goedkoop en het enige wat ik kan ontdekken is dat de MB toevoeging ontbreekt. Maar is dit van belang in een huisinstallatie?
Waarom een 6mm2 kabel?
Heb je een lange afstand te overbruggen?

Ik heb zelf 5x4mm2 gebruikt, en vond dat soms al lastig om in een 18mm buis te krijgen.
Laat staan 6mm2 wat 15.3mm in doorsnee is

[ Voor 13% gewijzigd door da_stiech op 17-05-2022 11:13 ]

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JvS schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:02:
Ik heb het idee dat de consensus is dat alle panelen tegenwoordig technisch wel echt goed zijn.
Dat is fijn om te horen want een andere optie is First Choice Solar panelen en die zijn met €0,96 per Wp een stuk voordeliger dan die Axitec panelen met €1,19 per Wp

Daar zit alleen wel een GoodWe GW10KN-DT omvormer bij (of een Solplanet als alternatief) ipv een SMA.

Geldt ook dat alle string omvormers tegenwoordig technisch goed zijn?
Of levert SMA en GroWatt (nog een merk dat goed aangeschreven staat) wel echt meerwaarde boven GoodWe of Solplanet?

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:07

greatgonzo

schit-te-rend!

remmuz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:29:
Niet echt verrasend nieuws voor de meesten van ons denk ik;
https://www.telegraaf.nl/...it-als-de-zon-fel-schijnt
Maar kun je ook ergens zien of je in zo'n probleem wijk woont?

Ik schat dat 1 op de 5 huizen hier zonnepanelen heeft liggen.
En ondanks dat ik hemelsbreed 1Km van een enorm zonneveld woon (naast de A1 bij Eemnes) zag ik mijn SMA afgelopen zondag zelfs onder de 230v duiken. Zijn de verschillen dan zo groot?
vroeg ik mij ook af. Ik zie twee opties: ofwel de omvormer die uitschakelt (dan zou ik het in mijn Solaredge app moeten zien), of de meterkast zegt: stop. Dan zou ik het bij https://www.slimmemeterportal.nl/ moeten zien.

In beide gevallen zie ik, bijvoorbeeld afgelopen zondag, niets bijzonders in mijn geval iig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlc_xiGw6biu8H-EVNNO7ZtiXjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wqZXbXz0yyMGl93kz2bt00Yk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mhqf0Md8FSX2XQlUjJci2wttfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1q6vFb2lEjFM6thgHh51DZFK.jpg?f=fotoalbum_large

Even voor deze setup: het feit dat ik tussen 12 en 16 uur een vlakke lijn heb, ligt aan het feit dat ik een uitbreiding heb gehad naar 6.1 kWh, maar een omvormer heb van max 5 kWh. En om 12:45 zal er een wolkje zijn geweest, tenzij er echt toen overspanning in de wijk zat, en ze mij 1 kWh geknepen hebben

En het hoge verbruik na 21 uur is de aangesloten EV

[ Voor 3% gewijzigd door greatgonzo op 17-05-2022 12:02 ]

• Martin7182
jongetje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Precies.
Maar als je nu een wasmachine en een droger erop aansluit en je zet ze nooit tegelijk aan is er echt niets aan de hand. En als je dat wel doet dan vliegt in het ergste geval de automaat in de PV verdeler eruit, die zit er praktisch naast.
Dat is in het algemeen niet waar; een stekkerdoos kan vaak maar tot 10A belast worden, dan kan 1 wasmachine of droger al teveel zijn. Ik heb hier een haspel die maar tot 6A gaat. Misschien zijn er ook wel stekkerdozen tot 16A.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-11 11:47
greatgonzo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:00:
[...]

vroeg ik mij ook af. Ik zie twee opties: ofwel de omvormer die uitschakelt (dan zou ik het in mijn Solaredge app moeten zien), of de meterkast zegt: stop. Dan zou ik het bij https://www.slimmemeterportal.nl/ moeten zien.

In beide gevallen zie ik, bijvoorbeeld afgelopen zondag, niets bijzonders in mijn geval iig.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even voor deze setup: het feit dat ik tussen 12 en 16 uur een vlakke lijn heb, ligt aan het feit dat ik een uitbreiding heb gehad naar 6.1 kWh, maar een omvormer heb van max 5 kWh. En om 12:45 zal er een wolkje zijn geweest, tenzij er echt toen overspanning in de wijk zat, en ze mij 1 kWh geknepen hebben

En het hoge verbruik na 21 uur is de aangesloten EV
Het probleem voor het net met huidige energietransitie in 1 grafiek samengevat. Overdag maximaal terugleveren en savonds maximaal vragen

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-11 14:22
da_stiech schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:08:
[...]

Waarom een 6mm2 kabel?
Heb je een lange afstand te overbruggen?

Ik heb zelf 5x4mm2 gebruikt, en vond dat soms al lastig om in een 18mm buis te krijgen.
Laat staan 6mm2 wat 15.3mm in doorsnee is
Ik moet 21 meter overbruggen van meterkast tot omvormer. Zoals ik het begrepen heb geeft een dikke kabel het minste risico op het uitschakelen van je installatie wanneer de netspanning te hoog word.

Er komt een 12 kw, 3 fase omvormer op. Zit ik dan met mijn 6mm2 goed, of overdrijf ik nu teveel?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

beffin schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:12:
[...]

Ik moet 21 meter overbruggen van meterkast tot omvormer. Zoals ik het begrepen heb geeft een dikke kabel het minste risico op het uitschakelen van je installatie wanneer de netspanning te hoog word.

Er komt een 12 kw, 3 fase omvormer op. Zit ik dan met mijn 6mm2 goed, of overdrijf ik nu teveel?
Ik heb ook 6mm2 naar mijn 3 fase omvormer voorbereid maar in het elektrische huisinstallaties topic werd me verteld dat dit onnodig is en enkel geldt voor zware 1 fase omvormers:
Andrehj in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Fairy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Dat is helaas wel precies wat ze hebben gedaan. Maar het zijn wel 3 fase aansluitingen.
Iedereen heeft 3 fases. Maar het lijkt erop dat iedereen de panelen en wasmachine op L3 heeft.

De spanning van L3 is op een zonnige middag 5 Volt hoger dan L1 en L2.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:07

greatgonzo

schit-te-rend!

padoempats schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:06:
[...]

Het probleem voor het net met huidige energietransitie in 1 grafiek samengevat. Overdag maximaal terugleveren en savonds maximaal vragen
zekers.. want dat scheelt me op jaarbasis nu nog €180 vanwege daltarief.

Joh, we waren een weekendje weg en kom pas om 21.00 thuis. Had ik de auto thuis moeten laten gisteren om alleen tijdens zonneuren te laden?

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
beffin schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:12:
[...]

Wat @Vliegvlug dus ook al aangeeft, zwaar overdreven.
Met 4mm2 zit je ook nog erboven

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

• jongetje
  • Nu online
Martin7182 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:06:
[...]

Dat is in het algemeen niet waar; een stekkerdoos kan vaak maar tot 10A belast worden, dan kan 1 wasmachine of droger al teveel zijn. Ik heb hier een haspel die maar tot 6A gaat. Misschien zijn er ook wel stekkerdozen tot 16A.
Dan mag je die wcd ook niet afzekeren op 16A.
Als dat zo is mag ik mijn oven niet aanzetten... Haspels is een heel anders verhaal.

• Ep Woody
Martin7182 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:06:
[...]

Gewoon een goede stekkerdoos pakken, het liefst met 3x2.5mm2, dan kun je daar prima 16A over trekken, ook over een lange periode.

Overigens is het gebruik van een wasmachine en zeker een warmtepompdroger maar erg laag en niet constant, het zijn relatief korte pieken. Ik heb ze zelf blind aangesloten op een stekkerdoos. Dit soort dingen werkt prima: https://www.lidl.nl/p/powerfix-stekkerdoos/p100262655

• padoempats
Ep Woody schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:14:
[...]

Gewoon een goede stekkerdoos pakken, het liefst met 3x2.5mm2, dan kun je daar prima 16A over trekken, ook over een lange periode.

Overigens is het gebruik van een wasmachine en zeker een warmtepompdroger maar erg laag en niet constant, het zijn relatief korte pieken. Ik heb ze zelf blind aangesloten op een stekkerdoos. Dit soort dingen werkt prima: https://www.lidl.nl/p/powerfix-stekkerdoos/p100262655
Mijn wasmachine verbruikt na aanzetten zo'n 2500w continu de eerste 25 minuten, daarna beetje ronddraaien wat piekjes geeft naar 200w.
De droger (geen warmtepompdroger) pakt 2600w en alterneert, 90s 2600w, 90s 160w, 90s 2600w en dat voor ± een uur lang. Allebei tegelijk aan gaat gegarandeerd voor 5000w / 21A zorgen op bepaalde momenten. Zeker niet aan te raden op een stekkerdoos

• Ep Woody
padoempats schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:22:
[...]

Mijn wasmachine verbruikt na aanzetten zo'n 2500w continu de eerste 25 minuten, daarna beetje ronddraaien wat piekjes geeft naar 200w.
De droger (geen warmtepompdroger) pakt 2600w en alterneert, 90s 2600w, 90s 160w, 90s 2600w en dat voor ± een uur lang. Allebei tegelijk aan gaat gegarandeerd voor 5000w / 21A zorgen op bepaalde momenten. Zeker niet aan te raden op een stekkerdoos
Jij hebt liever een WCD waar je ze beide op aansluit? Aangesloten met dezelfde 2.5mm2?

Die 21A duurt max 90 seconden, ja de pieken zijn hoog, maar het zal niet mis gaan. Dat het voor de mooi misschien beter is om het los van elkaar aan te sluiten, tuurlijk, maar het kan prima. Pak alleen niet de goedkope stekkerdoosjes van 2 euro uit de rommelbak...

• padoempats
Ep Woody schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Jij hebt liever een WCD waar je ze beide op aansluit? Aangesloten met dezelfde 2.5mm2?

Die 21A duurt max 90 seconden, ja de pieken zijn hoog, maar het zal niet mis gaan. Dat het voor de mooi misschien beter is om het los van elkaar aan te sluiten, tuurlijk, maar het kan prima. Pak alleen niet de goedkope stekkerdoosjes van 2 euro uit de rommelbak...
Gewoon een PV-verdeler met daarin 3 groepen + 2 stopcontacten. 1 voor de PV, 1 voor de wasmachine, 1 voor de droger.

• Ep Woody
padoempats schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Gewoon een PV-verdeler met daarin 3 groepen + 2 stopcontacten. 1 voor de PV, 1 voor de wasmachine, 1 voor de droger.
Leuk idee, maar dan nog heb je een overbelasting van 5A op de groep in de meterkast...

• padoempats
Ep Woody schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:29:
[...]

Leuk idee, maar dan nog heb je een overbelasting van 5A op de groep in de meterkast...
Hoezo? In de meterkast moet je natuurlijk nog steeds een 16A groep hebben

• Ep Woody
padoempats schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Hoezo? In de meterkast moet je natuurlijk nog steeds een 16A groep hebben
Klopt, maar als de zon niet schijnt en je hebt zowel de droger als de wasmachine aan, dan trek je alsnog 5A meer uit de groep in de meterkast, die naar de PV verdeler gaat. Oftewel je "overbelast" de bekabeling van de naar de PV verdeler alsnog.

Had je gekozen voor een goede stekkerdoos, dan weet je dat het WCD afgezekerd is op 16A en dat je bewust die grens op zoekt. Nu zou er iemand kunnen zijn die denkt, top 2 losse 16A groepen, waarmee de overbelasting op de kabel vanaf de meterkast naar de PV verdeler nog verder belast wordt voordat deze eruit klapt.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Ep Woody schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:36:
Klopt, maar als de zon niet schijnt en je hebt zowel de droger als de wasmachine aan, dan trek je alsnog 5A meer uit de groep in de meterkast,
Hoe dan ? Er kan op geen enkele draad meer dan 16A zijn als deze overal zijn af gezekerd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tuurlijk, als je weet dat je een veel vermogen vraagt zoals een "oude" wasdroger me een wasmachine dan moet je inderdaad voor een stekkerdoos gaan die de vermogens aan mag. Maar dat staat volledig los van een PV verdeler of niet.

En ja, voor oude droger en wasmachine heb je twee groepen nodig. Op zich niet onveilig om dat op de PV verdeler te doen maar wel dus de kans dat de boel uitvalt als je dat niet overdag gezamenlijk gebruikt. Maar tijdelijk wat meer over een kabel is voor de installatie prima. Als dat niet mocht waren automaten wel straffer.

@beffin @Vliegvlug Voor 12kW op 3-fase is 6qmm wel overdreven. Meer kan natuurlijk nooit kwaad maar op 3-fase heb je nog maar 1/6e van het verlies.

@vliegnerd Wat de netbeheerder normaal doet is per huis de volgorde van de fases anders uit laten komen (dus L1-L2-L3, L2-L3-L1, L3-L1-L2) zodat de aannemer gewoon domweg overal dezelfde installatie kan plaatsen maar het toch verdeelt. Maar kan altijd zijn dat iemand heeft zitten slapen :/

• Ep Woody
DukeBox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Hoe dan ? Er kan op geen enkele draad meer dan 16A zijn als deze overal zijn af gezekerd.
Op dezelfde manier als er meer dan 16A over een stekkerdoos loopt als je de wasmachine en droger gelijktijdig aanzet.

Een zekering begrenst niet, maar schakelt uit als er teveel stroom gevraagd wordt. Afhankelijk van het type zekering en de grootte van de overbelasting duurt dan enkele seconden tot meerdere minuten. Met een overbelasting van 30% kan het maar zo eens 15 minuten lang goed gaan.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Ep Woody schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:49:
Een zekering begrenst niet, maar schakelt uit als er teveel stroom gevraagd wordt. Afhankelijk van het type zekering en de grootte van de overbelasting duurt dan enkele seconden tot meerdere minuten. Met een overbelasting van 30% kan het maar zo eens 15 minuten lang goed gaan.
Ok, dank voor de toelichting, je bedoeld dit dan neem ik aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/df62eff20b6a8acb9976ae8a09aa87992255f74c/?url=https%3A%2F%2Fwww.schaapbliksem.nl%2Faarding%2Fimage%2Fautomaten.jpg
Die 'marge' is natuurlijk ook enigszins doorberekend in de bedrading e.d. Daarnaast is het nog steeds zo dat er geen enkele plek is waar deze 'marge' niet is beperkt door meer dan 1 zekering.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Dank @Septillion. Dan is er wellicht op een andere manier een enorme teruglevering op juist die fase waar mijn omvormer aan hing. (Nu niet meer)

• Ep Woody
Septillion schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:48:
Tuurlijk, als je weet dat je een veel vermogen vraagt zoals een "oude" wasdroger me een wasmachine dan moet je inderdaad voor een stekkerdoos gaan die de vermogens aan mag. Maar dat staat volledig los van een PV verdeler of niet.

En ja, voor oude droger en wasmachine heb je twee groepen nodig. Op zich niet onveilig om dat op de PV verdeler te doen maar wel dus de kans dat de boel uitvalt als je dat niet overdag gezamenlijk gebruikt. Maar tijdelijk wat meer over een kabel is voor de installatie prima. Als dat niet mocht waren automaten wel straffer.
Uiteindelijk is het gemiddeld 3880 watt voor 25 minuten in het voorbeeld een paar posts terug. Dat is een overbelasting van maar 8%.

• padoempats
Ep Woody schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:14:
[...]

Uiteindelijk is het gemiddeld 3880 watt voor 25 minuten in het voorbeeld een paar posts terug. Dat is een overbelasting van maar 8%.
Met 242v wat je tegenwoordig steeds meer ziet precies 16A :)

• Martin7182
jongetje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:50:
[...]

Dan mag je die wcd ook niet afzekeren op 16A.
Als dat zo is mag ik mijn oven niet aanzetten... Haspels is een heel anders verhaal.
Een stekkerdoos is gewoon iets anders dan een wandcontactdoos. Het ziet er misschien identiek uit, maar vaak is het max. aansluitvermogen beduidend lager. Zal ook wel met normering te maken hebben; een wcd moet voldoem aan de norm (dus geschikt voor 16A) en een stekkerdoos niet.
Dus zware apparaten op stekkerdoos: niet doen tenzij je weet waar je mee bezig bent. Ik denk ook niet dat bij brandschade de verzekering uitkeert als blijkt dat er een stekkerdoos in het spel is.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Martin7182 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:56:
[...]
Dus zware apparaten op stekkerdoos: niet doen tenzij je weet waar je mee bezig bent naar de markering / het label gekeken hebt.
Kleine fix :D het is echt geen rocket science.

• remmuz
  • Laatst online: 30-11 18:32
greatgonzo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:00:
[...]

Kun jij ook de netspanning uitlezen op jouw omvormer?
Ik ga nu twijfelen of de waarde die ik uitlees wel klopt. In dit topic zie ik soms waardes van 250V voorbij komen, dus als ik dan op een zonnige dag op 229V zit is dat vreemd of niet? (Ik heb een SMA SB3000 TL)
remmuz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:38:
[...]

Kun jij ook de netspanning uitlezen op jouw omvormer?
Ik ga nu twijfelen of de waarde die ik uitlees wel klopt. In dit topic zie ik soms waardes van 250V voorbij komen, dus als ik dan op een zonnige dag op 229V zit is dat vreemd of niet? (Ik heb een SMA SB3000 TL)
Nee dat is niet vreemd, dat is normaal, zoals het behoort te zijn

1 PVoutput . Dongen NB

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-11 11:03
Ga in het weekend 10 Longi zonnepanelen 375 MN BW LR4-60HPH op het dak plaatsen en aansluiten op een Solax X1 3.3kW. Na het lezen van het bericht " MC4 connectoren afknippen. Nodig of bangmakerij" in dit forum wil ik de Longi connectoren van het eerste en het laatste zonnepaneel vervangende door Weidmuller PV-Stick" met "PUSH IN" . Voor de aansluiting van de dc kabels op DC ingangen van de omvormer heeft Solax YUANFAN MC connectoren meegeleverd die dan weer met een Amphenol H4TC001 krimptang gemonteerd moeten worden. Voor het krimpen van 2 connectoren vind ik dit een prijzige oplossing. Weet iemand van jullie of ik ipv die Solax connectoren ook Weidmuller PUSH IN connector mag gebruiken voor de DC ingang van de omvormer of is dat not don?

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
tuppes schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:49:
Ga in het weekend 10 Longi zonnepanelen 375 MN BW LR4-60HPH op het dak plaatsen en aansluiten op een Solax X1 3.3kW. Na het lezen van het bericht " MC4 connectoren afknippen. Nodig of bangmakerij" in dit forum wil ik de Longi connectoren van het eerste en het laatste zonnepaneel vervangende door Weidmuller PV-Stick" met "PUSH IN" . Voor de aansluiting van de dc kabels op DC ingangen van de omvormer heeft Solax YUANFAN MC connectoren meegeleverd die dan weer met een Amphenol H4TC001 krimptang gemonteerd moeten worden. Voor het krimpen van 2 connectoren vind ik dit een prijzige oplossing. Weet iemand van jullie of ik ipv die Solax connectoren ook Weidmuller PUSH IN connector mag gebruiken voor de DC ingang van de omvormer of is dat not don?
Ik denk dat het geen kwaad kan. Mijn SMA omvormer is ook geleverd met Phoenix Sunclix connectoren. Die zijn ook te monteren zonder krimptang.

https://www.phoenixcontac...onnection.24_pages_EN.pdf

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:51
@remmuz Is juist perfect. Mogenlijk ook eens kijken wat de spanning 's avonds is wan deze kan dan ook te laag zijn. Bij een te lage spanning kan je weer last krijgen dat er teveel stroom gaat lopen en je automaten bij 3600 W al uitspringen.
Ik heb bij 13 A teruglevering ongeveer 235V op de omvormer. Vloeit het lekker het net in.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-11 11:03
Gratje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:56:
[...]

Ik denk dat het geen kwaad kan. Mijn SMA omvormer is ook geleverd met Phoenix Sunclix connectoren. Die zijn ook te monteren zonder krimptang.

https://www.phoenixcontac...onnection.24_pages_EN.pdf
de vraag is eigenlijk, kan ik bv een Weidmuller female stick inpluggen in een YUANFAN male stick!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 23:14
tuppes schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:35:
[...]

de vraag is eigenlijk, kan ik bv een Weidmuller female stick inpluggen in een YUANFAN male stick!
Ik denk dat je het antwoord zelf al weet, alleen wil je dat eigenlijk niet horen.

Crossmating is mijn inziens gewoon niet verstandig

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Ik persoonlijk(ik heb 4 zonnepanelen sets liggen) verbindt verschillende merken mc4 stekkers gewoon met elkaar maar dat is hier vloeken in de kerk geloof ik.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
@klump4u Als die stekkers brandveilig liggen (b.v. op dakpannen) is het risico klein. Je verliest wellicht wat opbrengst (weerstand in plug=warmte).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

[...]

Als ze maar goed vast in elkaar klikken is het prima. Kan pas fout gaan als ze uit elkaar schuiven.

1 PVoutput . Dongen NB

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:02
Korte vraag. Een installateur bij een vriend van mij wil 4 panelen Oost West (2x2) op 1 input hangen van de omvormer middels een y kabel. Door dit te doen moet de stroom van de panelen stroom x2 toch? (dit komt dan ver boven de maximale input stroom). Plus dat met dit idee het startpotentiaal bij lange na niet wordt gehaald.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
djoenez schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:12:
Korte vraag. Een installateur bij een vriend van mij wil 4 panelen Oost West (2x2) op 1 input hangen van de omvormer middels een y kabel. Door dit te doen moet de stroom van de panelen stroom x2 toch? (dit komt dan ver boven de maximale input stroom). Plus dat met dit idee het startpotentiaal bij lange na niet wordt gehaald.
Wat voor omvormer is dat? Heb je merk en type?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• de Peer

de Peer

under peer review

djoenez schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:12:
Klopt. Maar de zon staat natuurlijk niet tegelijk op Oost en West. Zeker niet met een flinke hellingshoek.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
reneeke1970 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:00:
[...]

Als ze maar goed vast in elkaar klikken is het prima. Kan pas fout gaan als ze uit elkaar schuiven.
Het probleem is dat verschillende merken ondanks dezelfde soort stekker toch vormverschillen hebben. Daardoor kan de connectie zomaar eens niet zo goed zijn als je zou verwachten en meer weerstand hebben. En dat kan weer resulteren in brand. En de kans is niet supergroot, maar het is ook bekend dat er aardig wat branden door zijn ontstaan.

Oftewel het kan, maar slim en veilig is anders.

[removed]

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:34
dennistd schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:45:
[...]

8kW ≈ 35A ≈ 11,6A per fase. Een omvormer van 3,5kW ≈ 15,2A. Samen maakt dat 26,8A wat teveel is voor een 3x25A-aansluiting. Tenzij je natuurlijk altijd een verbruik hebt van >414W op die fase :+

Per fase kun je in principe nog maximaal een 3kW-omvormer kwijt, daarmee kom op je 24,6A.
Nog even hier op terugkomend. 3300 w omvormer kan dus net niet. Dan kom ik op 25,9A. Overschrijding van 4%. Is dat erg? Niet doen? Ik zag een solis 3000 met 3300w die mij wel aardig leek, omdat die 2 mppt heeft.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
@gebruiker001 Waarschijnlijk gaat het wel goed (hoe groot is de kans dat beide omvomers tegelijk het maximum leveren?
eventueel kan je de handleiding nakijken of je de max nog zelf kan terugregelen (kan b.v. met sma en goodwe)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:34
BarryH schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:18:
@gebruiker001 Waarschijnlijk gaat het wel goed (hoe groot is de kans dat beide omvomers tegelijk het maximum leveren?
eventueel kan je de handleiding nakijken of je de max nog zelf kan terugregelen (kan b.v. met sma en goodwe)
Vergeten erbij te vermelden. Ik 100% kans dat ze beide tegelijk maximum gaan leveren (ze toppen beide af). Ik hoopte dat een 25A zekering in de praktijk ook wel 25,9A zou kunnen hebben, maar dat kan dus niet als ik het goed begrijp.
Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic