Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.037 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gebruiker001 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:08:
[...]

Alu rail van Esdec is idd voordeel van aarding. Maar rand verhogen is geen optie. Dus dan heb ik toch stel mogelijk nodig. Dat zit er niet op bij esdec toch en het wordt ook wel een dik pakket.
[Afbeelding].
Trottoir bandjes aan paneel vast maken, en met rubber matje zo op dak leggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:01
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:16:
[...]

Trottoir bandjes aan paneel vast maken, en met rubber matje zo op dak leggen.
Klinkt als een goede en eenvoudige oplossing. Hoe bevestig ik dan de panelen aan de trottoirbanden? Zijn hier geschikte klemmen en schroeven voor? Misschien deze van Amazon, en dan zelf langere schroeven kopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNbaGJyn9pVBvIC00BA4GkKk0HY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uI6ztoFMCpJsEOqQTGpPL3ak.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55
gebruiker001 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:19:
[...]

Klinkt als een goede en eenvoudige oplossing. Hoe bevestig ik dan de panelen aan de trottoirbanden? Zijn hier geschikte klemmen en schroeven voor? Misschien deze van Amazon, en dan zelf langere schroeven kopen.
[Afbeelding]
Ik heb laatst een paar panelen op mijn afdak gelegd door ze gewoon vast te zetten aan zware betontegels. Gat in de tegel geboord, daar vanaf onderen een slotbout doorheen en die aan de bovenkant weer vastgezet met een moer. De panelen zijn vervolgens weer vastgezet met middenklemmen en eindklemmen van FlatFix:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4OX7mGv3B0iGRpIRoB3qtloa1s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/czttxgJlzIH4SR3sUswvWPds.png?f=user_large

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@gebruiker001
Niet zo moeilijk denken, zoals @reneeke1970 al zeg gewoon met trottoir bandjes of nog makkelijker betonblokken en daar een houtdraadbout met plug in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7BZcdMRNGiaeVEMLZ_gt4Kv1x0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V54TtSdLG0viUpCUodZC1URb.jpg?f=fotoalbum_medium

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
@gebruiker001 Zie ook Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen voor nog meer DIY-montagemateriaal inspiratie.

Ik heb zelf een paar panelen op de schuur gelegd met deze methode: Ophidian in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:35
hfolkers schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:56:
[...]

Ik zou het gewoon proberen, prik twee panelen aan zo'n omvormer en leg ze ergens in de tuin met een verlengsnoer maar het stopcontact, niet volgens NEN1010 maar om een paar dagen te proberen totaal geen probleem.
Ik heb hier iemand in de straat waar al zijn panelen rechtstreeks om het stopcontact zijn aangesloten.
4 tot 6 panelen en dat 3x :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23
Dan moet je hopen dat je geen kortsluiting in een van je apparaten krijgt die via dezelfde groep(en) lopen. De NEN1010 is er niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Martin7182 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:12:
Dan moet je hopen dat je geen kortsluiting in een van je apparaten krijgt die via dezelfde groep(en) lopen. De NEN1010 is er niet voor niets.
Nee inderdaad, zoals ik het zie met mijn kennis:
Leuk dat je aardlekschakelaar afschakelt maar als de panelen nog kunnen voeden is er toch wel een redelijk brandgevaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Martin7182 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:12:
Ach ja, nog niet zolang geleden mocht er 2000 watt op een stekker, en dat keer drie, mochten het verschillende fasen zijn....
Dus als hij ze net in die tijd heeft geĆÆnstalleerd is het goed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
elektriekert schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Nee inderdaad, zoals ik het zie met mijn kennis:
Leuk dat je aardlekschakelaar afschakelt maar als de panelen nog kunnen voeden is er toch wel een redelijk brandgevaar.
Nee hoor, die zijn in halve sec uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:48:
[...]

Ach ja, nog niet zolang geleden mocht er 2000 watt op een stekker, en dat keer drie, mochten het verschillende fasen zijn....
Dus als hij ze net in die tijd heeft geĆÆnstalleerd is het goed.
2000W van je panelen is minimaal 8A. Via de automaat loopt minimaal 16A voordat hij tript. Dus bij 24A kortsluitstroom schakelt de groep nog lang niet af.
Het is helemaal niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Martin7182 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:13:
[...]

2000W van je panelen is minimaal 8A. Via de automaat loopt minimaal 16A voordat hij tript. Dus bij 24A kortsluitstroom schakelt de groep nog lang niet af.
Het is helemaal niet goed.
Ja en? Het heeft bijna twee jaar zo in de nen gestaan. Die vinden velen toch heilig hier haha
Die 24 ampĆØre kan prima door 2.5 kwadraat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Nee hoor, die zijn in halve sec uit
Mijn forumnaam komt niet overeen met mijn expertisevak.

Maar stel dat je kortsluiting hebt en de aardlekschakelaar klapt eruit.

Dan is het nog steeds mogelijk dat je zonnepanelen aan de desbetreffende groep kunnen leveren omdat de zonnepanelen letterlijk in een stopcontact zijn gestoken op die groep.

Of zie ik dit totaal verkeerd?

Er zal geen stroom meer geleverd kunnen worden vanuit de energiebeheerder maar de panelen blijven doorstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

elektriekert schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:08:
[...]

Dan is het nog steeds mogelijk dat je zonnepanelen aan de desbetreffende groep kunnen leveren omdat de zonnepanelen letterlijk in een stopcontact zijn gestoken op die groep.

Er zal geen stroom meer geleverd kunnen worden vanuit de energiebeheerder maar de panelen blijven doorstoken.
Als je aardlek eruit gaat gaat je omvormer ook uit omdat hij het gewoonweg niet doet als er geen stroom aan de A-C kant is.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elektriekert schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:08:
[...]

Dat zou een hele mooie off grid situatie zijn, maar helaas, het is wat @klump4u zegt, je knippert met je ogen en ze zijn al uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
klump4u schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:13:
[...]

Als je aardlek eruit gaat gaat je omvormer ook uit omdat hij het gewoonweg niet doet als er geen stroom aan de A-C kant is.
Duidelijk, ik ga er vanuit dat dit ook geldt voor de micro-omvormers.

Bedankt voor deze informatie:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:13
alwind schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:35:
[...]

Quote uit de handleiding: APsystems Micro-omvormers zijn compatibel met de meeste PV-modules met 60 en 72 cellen of PV-modules met 120 en 144 half-cut cellen. (Om de compatibiliteit te bevestigen, kunt u onze online "E-decider"- modulecompatibiliteitstool raadplegen of contact opnemen met de technische Support van APsystems).
Dank je. Jouw opmerking kwam op het juiste moment
Ik had deze panelen al half op mijn wensenlijstje gezet om te combineren met een APS DS3-L: https://www.winkelman-zon...ono-full-black-halve.html
maar dat zijn dus 108-cel panelen. dat gaat dus niet.
De E-decider lijkt overigens offline gehaald te zijn. Alleen een oude versie is nog te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mea011
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-08 23:00
Ik heb een vraag over het aansluiten van een Goodwe omvormer. In de handleiding staat een aansluitschema voor de massadraad aan de omvormer. Is het mogelijk om deze (4mm) aardedraad door een 5/8" elektrabuis te trekken samen met de 3x 2.5mm YMVK kabel te trekken naar de aardrail in de meterkast meterkast of moet dit via een aparte buis? Waarom is er overigens een aparte massa-aansluiting op de omvormer naast de aardedraad die sowieso al vanuit de AC-uitgang naar de aardrail gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ve4HlobO9hz9eeUUkRJkjxbhGJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GzbEp2oWrEjt12E7KLh3dlM2.png?f=fotoalbum_large

Edit: ik denk dat ik niet helemaal helder dacht :9. Dit is als ik het goed heb de aansluiting van de aardedraad van de zonnepanelen/montagerails naar de omvormer.

[ Voor 8% gewijzigd door Mea011 op 10-05-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De aard draad weer op de groen-gele in de werkschakelaar aan de aarddraad van de YMVK kabel zitten. Je hoeft geen aparte kabel te trekken en die weer in de meterkast aan te sluiten. Je zou dan twee aardedraden hebben lopen terwijl ƩƩn volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcobus33
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
Heeft iemand ervaringen met deze webshop? energie-advies-holland.nl

Ze hebben geen paypal, en de zonnepanelen liggen niet op voorraad. 5000 euro is toch hoop geld en ik kan weinig reviews vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Remcobus33 op 10-05-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:26:
De aard draad weer op de groen-gele in de werkschakelaar aan de aarddraad van de YMVK kabel zitten. Je hoeft geen aparte kabel te trekken en die weer in de meterkast aan te sluiten. Je zou dan twee aardedraden hebben lopen terwijl ƩƩn volstaat.
Dan moet die kabel naar de meterkast wel ook 4mm2 zijn, je mag niet van dik naar dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Remcobus33 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:28:
Heeft iemand ervaringen met deze webshop? energie-advies-holland.nl

Ze hebben geen paypal, en de zonnepanelen liggen niet op voorraad. 5000 euro is toch hoop geld en ik kan weinig reviews vinden.
Creditcard?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:18
Vandaag de logging van mijn PV installatie doorgespit. Een aantal keer heeft de installatie boven de 10 kW gepiekt (10 kW omvormer). Het voltage over de fasen is nooit boven de 240 VAC gekomen. Wat zegt dit over de capaciteit van het elektriciteitsnet hier in de wijk?

Het is een straat met veel vrijstaande huizen, met bovengemiddeld veel PV panelen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klump4u schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:54:
[...]

Dan moet die kabel naar de meterkast wel ook 4mm2 zijn, je mag niet van dik naar dun.
Dan gebruik je toch een 2,5mm2 stukje draad of gebruik 4mm2 YMVK kabel.

Verder las ik dit nog en ik weet niet of dit hier toepasbaar is.
De nominale kerndoorsnede van basisvereffeningsleidingen mag niet kleiner
zijn dan de helft van de nominale doorsnede van de beschermingsleiding met
de grootste kerndoornsnede en niet kleiner dan 6 qmm.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:34:
[...]
Verder las ik dit nog en ik weet niet of dit hier toepasbaar is.

[...]
Die quote vereist ook wel weer wat uitleg :? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcobus33
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
Ze bieden alleen Bankoverschrijving en Ideal aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik heb op 3 fasen aansluiting nu een 8 kw omvormer met 10,000 kWp. Kan ik nu nog een extra set neerleggen met 5 kWp en 4 of 5 kW omvormer?
Ofwel is 13 kW mogelijk op een 3 fase aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Jahoor. Maximaal 17,x (ik dacht 3) op je 3x25A aansluiting.
Sommige installateurs intepreteren dat als bruto, maar als jij 22k WP op je dak legt en nooit meer piek hebt dan 17k, gaat dat prima. Volgens de experts hier in het topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
gebruiker001 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:59:
Ik heb op 3 fasen aansluiting nu een 8 kw omvormer met 10,000 kWp. Kan ik nu nog een extra set neerleggen met 5 kWp en 4 of 5 kW omvormer?
Dat kun je natuurlijk makkelijk uitrekenen: 25A * 240V (mag je vanuit gaan bij veel teruglevering) * 3 fasen is precies 18 kW.
Je kunt dus 18 kW aan omvormervermogen aansluiten. Maar omdat je (bij oost-west op steil dak) wel een factor 2 kunt overdimensioneren, kun je op die 18 kW aan omvormers dus wel 36 kWp aan panelen aansluiten.
En praktisch gezien blijken veel hoofdautomaten ook nog wel wat meer dan 25A aan te kunnen. Dan kun je dus nog wat meer vermogen kwijt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
gebruiker001 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:59:
Kan die extra set dan met een enkelfase 3,5 kW omvormer worden aangesloten? Het voltage van fase 2 en 3 komt nu nooit boven de 241 V uit, dus dat lijkt mij geen probleem.

Omdat de panelen vrijwel plat komen te liggen is er met 3,5 kW nauwelijks sprake van aftoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Joris748 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:16:
Vandaag de logging van mijn PV installatie doorgespit. Een aantal keer heeft de installatie boven de 10 kW gepiekt (10 kW omvormer). Het voltage over de fasen is nooit boven de 240 VAC gekomen. Wat zegt dit over de capaciteit van het elektriciteitsnet hier in de wijk?

Het is een straat met veel vrijstaande huizen, met bovengemiddeld veel PV panelen.
Als het nooit boven de 240Vac is uitgekomen heb je nog een aardige marge tot de limiet van 253Vac. Het lijkt erop dat er dus nog wel wat paneeltjes bij kunnen ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:18
Cr3ator schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:08:
[...]

Als het nooit boven de 240Vac is uitgekomen heb je nog een aardige marge tot de limiet van 253Vac. Het lijkt erop dat er dus nog wel wat paneeltjes bij kunnen ;)
(y)

We hebben de wens om nog een schuur te bouwen. Daar mogen er ook nog een aantal op :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Het topic gaat zo snel dat mijn vraag wellicht over het hoofd is gezien. Heeft iemand hier nog een mening over?
leejoow schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:16:
Momenteel heb ik nog een levering van zonnepanelen open staan voor een tiental Hyundai HiE-S400VG panelen. Nu wordt aangegeven dat er begin juni kan worden geleverd (maar dit is al de tweede keer dat het wordt uitgesteld).

Ik vraag mij af of ik niet beter voor alternatieve panelen kan kijken. Ze moeten op de tweede ingang van mijn SMA SunnyBoy 4.0 worden aangesloten.

PaneelWpVocVmpp
Hyundai 400Wp HiE-S400VG Full Black40046.438.6
DMEGC 395 WP FULL BLACK HALF CELL39537.0930.18

De startspanning van mijn SMA is 100V en het MPP bereik 140-500V. Klopt het dat deze panelen wel moeten werken, maar dat deze waarschijnlijk aan het einde van de dag eerder stoppen omdat de minimale spanning dan te laag is? Sowieso krijgen deze panelen wel wat boomschaduw later op de dag, ik weet niet of dat nog veel verschil maakt in de vergelijking tussen de Hyundai en DMEGC panelen?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:00
Ik heb een te lang verhaal om dit hier te posten, ook omdat het een juridische zaak geworden is en waarschijnlijk hier niet thuis hoort.

Begin dit jaar zouden er zonnepanelen geplaatst worden, dit tot op heden nog niet gedaan.
Is er een rekensommetje te bedenken dat eventuele gemiste opbrengsten/inkomsten in kaart kan brengen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruiker001
Signs schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:11:
Ik heb een te lang verhaal om dit hier te posten, ook omdat het een juridische zaak geworden is en waarschijnlijk hier niet thuis hoort.

Begin dit jaar zouden er zonnepanelen geplaatst worden, dit tot op heden nog niet gedaan.
Is er een rekensommetje te bedenken dat eventuele gemiste opbrengsten/inkomsten in kaart kan brengen ?
Op verschillende websites kan de verwachte opbrengst per maand bepaald worden. Hier wordt geen rekening gehouden met verlies door schaduw. Als je niet te veel schaduw hebt zal de opbrengst in de praktijk groter zijn dan wat deze websites je vertellen:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ (snelle manier)
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb#/Home (kost wat meer inspanning en resultaat is in mijn geval 5% verschil tov bovenstaande)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:00
gebruiker001 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:29:
[...]

Op verschillende websites kan de verwachte opbrengst per maand bepaald worden. Hier wordt geen rekening gehouden met verlies door schaduw. Als je niet te veel schaduw hebt zal de opbrengst in de praktijk groter zijn dan wat deze websites je vertellen:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ (snelle manier)
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb#/Home (kost wat meer inspanning en resultaat is in mijn geval 5% verschil tov bovenstaande)
Top zal er eens induiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Ik overweeg om op mijn woning nog een paar paneeltjes te leggen, nu heb ik een stukje dak waar precies 3 (oude) panelen op passen. Kan ik een YC600 pakken, beide ingangen parallel hangen en de 3 paneeltjes parallel aan die ingang nieuwe ingang hangen? Ik kom toch niet boven het vermogen van die omvormer uit met de tweedehands paneeltjes die ik op het oog heb.

Oftewel 1 YC600 met 3 200 Wp paneeltjes eraan, met https://www.bol.com/nl/nl...1VJPpw.2_5.9.ProductTitle zo'n soort splitter (na modificatie).

Alternatief is 9 panelen in serie op een grotere omvormer, met of zonder optimizers. Zonder optimizers zou een 15% opbrengst schelen op een zonnige dag. Panelen komen in een hoek van 35 (3 stuks) en 0 (6stuks) graden richting oosten.

[ Voor 17% gewijzigd door Ep Woody op 11-05-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ep Woody schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:59:
Ik overweeg om op mijn woning nog een paar paneeltjes te leggen, nu heb ik een stukje dak waar precies 3 (oude) panelen op passen. Kan ik een YC600 pakken, beide ingangen parallel hangen en de 3 paneeltjes parallel aan die ingang nieuwe ingang hangen? Ik kom toch niet boven het vermogen van die omvormer uit met de tweedehands paneeltjes die ik op het oog heb.

Oftewel 1 YC600 met 3 200 Wp paneeltjes eraan, met https://www.bol.com/nl/nl...1VJPpw.2_5.9.ProductTitle zo'n soort splitter (na modificatie).

Alternatief is 9 panelen in serie op een grotere omvormer, met of zonder optimizers. Zonder optimizers zou een 15% opbrengst schelen op een zonnige dag. Panelen komen in een hoek van 35 (3 stuks) en 0 (6stuks) graden richting oosten.
Gewoon kijken of je binnen de specs van de YC600 blijft op die manier (dus met dubbele stroom of spanning, afhankelijk van hoe je het aansluit). Ik denk wel dat je sowieso gewoon 1 paneel apart wilt aansluiten en dan 2 parallel, niet alles parallel.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Termy schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:09:
[...]

Gewoon kijken of je binnen de specs van de YC600 blijft op die manier (dus met dubbele stroom of spanning, afhankelijk van hoe je het aansluit). Ik denk wel dat je sowieso gewoon 1 paneel apart wilt aansluiten en dan 2 parallel, niet alles parallel.
Je hebt gelijk, dat lijkt inderdaad ook te passen.

Ik dacht weer eens te moeilijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ep Woody schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:35:
[...]

Je hebt gelijk, dat lijkt inderdaad ook te passen.

Ik dacht weer eens te moeilijk ;)
Jou eerste gedachte lijkt me toch beter om te testen.
400 wp op een 275 aansluiting is ook zo zonde.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:06

tijmeng

Panasonic 7J

leejoow schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:09:
Het topic gaat zo snel dat mijn vraag wellicht over het hoofd is gezien. Heeft iemand hier nog een mening over?

[...]
Voltage gaat maal 10 hĆØ?? Geen enkel probleem dus. En schaduw gaat ook prima. Draai hier ook SMA midden in een bos met de gehele dag wel ergens schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

reneeke1970 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:14:
[...]

Jou eerste gedachte lijkt me toch beter om te testen.
400 wp op een 275 aansluiting is ook zo zonde.
Waar haal je 275 vandaan? Volgens de datasheet is de YC600 gewoon 600 VA. Kwestie van simuleren in sunnydesignweb of zo wat dat doet op 35 graden richting oost.

M'n buur kon de set niet meer kopen dus die heeft nu de oude panelen van de andere buren overgekocht. Heeft zo dus 8 300 Wp op YC600s op 13 graden richting (bijna) zuid. Zodra hij z'n ECU-R binnen heeft knal ik die ook m'n installateursaccount in en dan kunnen we zien wat dat doet ;).

Btw voor mensen met LR4-72HPH-455 panelen van LONGi: die 35 mm sol clips passen wƩl zonder modificatie. Ik moest ze gewoon een beetje anders plaatsen dan bij m'n voorgaande LR4-60HPH-370 panelen, maar het werkt gewoon (getest). Ipv eerst de bovenkant erop en dan de onderkant erover duwen is het meer een soort beide kanten tegelijk en dan duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
leejoow schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:09:

[...]
Een vriend van mij had het zelfde problemen, niet leverbaar en heeft zijn hyundai's van over de grens gehaald, ik dacht belgie. een maandje later leveren kan een vermogen aan terugleververgoeding zijn nu. ik zou dus of naar andere panelen kijken of naar een andere leverancier (of beide)

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 11-05-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
VidaR-9 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:12:
Afgelopen week een mailtje gehad dat mijn zonnepanelen minimaal 8 weken vertraagd zijn (Coolblue). Baal ik behoorlijk van, want had juist mede voor hun gekozen vanwege de relatief snelle levering. En had gehoopt dat zij dat als grote partij ook konden waarmaken.

Ben enigszins in dubio wat te doen (weet niet eens of ik er onderuit zou kunnen). Aan de andere kan zal een ander ook niet snel kunnen leveren vermoed ik.

Nadeel is dat ik een oost-west opstelling heb en daardoor de wintermaanden relatief minder zal opwekken en nu over mijn (vermoedelijk dure) contractjaar niet meer uit ga komen.

Maar zal niet de enige zijn šŸ¤“
OkƩ apart. Ik heb dat mailtje wel gehad maar vandaag toch een afspraak voor mid juni installatie gemaakt. Wel blij mee.

Taycan ST ā€˜22 - GLC300e ā€˜25 - 1250 GSA HP ā€˜20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:22
twain4me schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:59:
[...]

Een vriend van mij had het zelfde problemen, niet leverbaar en heeft zijn hyundai's van over de grens gehaald, ik dacht belgie. een maandje later leveren kan een vermogen aan terugleververgoeding zijn nu. ik zou dus of naar andere panelen kijken of naar een andere leverancier (of beide)
Ik vraag me alleen wel af of je de BTW dan wel terug kunt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _knakker_
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 21:19
dennistd schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:20:
[...]

Ik vraag me alleen wel af of je de BTW dan wel terug kunt krijgen?
In theorie wel. Aanmelden als btw-ondernemer bij de Nederlandse belastingdienst en dan de Belgische btw via de Nederlandse belastingdienst door middel van een verzoek tot teruggaaf van btw uit andere EU-landen terugvragen. Dit proces duurt doorgaans wel een stuk langer dan het terugkrijgen van Nederlandse btw via de Nederlandse btw-aangifte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vonkenboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:17

Vonkenboer

Geen woorden, maar draden

Tijdje geleden hier wat advies gevraagd voor wat betreft de zonnepanelen; inmiddels liggen ze al een tijdje hun eerste kWh's te verzamelen. :*)

4 x 405 wp op plat dak zuid; deels in de namiddag in de schaduw door een schuin dak.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YQndo9V.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oVxXaiM.jpg

Inmiddels werkt de APsystems App ook volledig; die handleiding is zo onduidelijk dat het lijkt alsof hij door Google vertaald is van het chinees naar het koreaans en dan naar het Nederlands.

Iedereen hier bedankt voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:58
Signs schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:11:

Verleden is niet te veranderen. Steek de moeite nu in de toekomst..

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Door de drukte hier is mijn vraag nog niet beantwoord.

Ik heb 3 fasen met 8 kW omvormer. Kan ik nu een set panelen bijplaatsen op een enkelfase omvormer van 3,5 kW met eigen kabel naar de meterkast? Of moet dit ook een 3 fasen kabel en omvormer worden?
Voltages van fase 2 en 3 zijn altijd <240V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

gebruiker001 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:07:

Ik heb 3 fasen met 8 kW omvormer. Kan ik nu een set panelen bijplaatsen op een enkelfase omvormer van 3,5 kW met eigen kabel naar de meterkast? Of moet dit ook een 3 fasen kabel en omvormer worden?
Niet alles is via 3 fasen aangesloten, toch? Dus waarom zou een enkelfaseomvormer dan opeens niet kunnen? Zolang je niet over de limieten van de zekering van de fase gaat moet het kunnen (en eigen groep, uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:22
gebruiker001 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:07:

8kW ā‰ˆ 35A ā‰ˆ 11,6A per fase. Een omvormer van 3,5kW ā‰ˆ 15,2A. Samen maakt dat 26,8A wat teveel is voor een 3x25A-aansluiting. Tenzij je natuurlijk altijd een verbruik hebt van >414W op die fase :+

Per fase kun je in principe nog maximaal een 3kW-omvormer kwijt, daarmee kom op je 24,6A.

[ Voor 6% gewijzigd door dennistd op 11-05-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:26
dennistd schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:45:
[...]

8kW ā‰ˆ 35A ā‰ˆ 11,6A per fase. Een omvormer van 3,5kW ā‰ˆ 15,2A. Samen maakt dat 26,8A wat teveel is voor een 3x25A-aansluiting. Tenzij je natuurlijk altijd een verbruik hebt van >414W op die fase :+

Per fase kun je in principe nog maximaal een 3kW-omvormer kwijt, daarmee kom op je 24,6A.
Volgens mij zit @gebruiker001 zijn 8kW omvormer met 10kWp op een steil ZW dak.
De vraag is dus waar komt de extra set te liggen... ivm gelijktijdigheid van pieken van de beide sets.
Jouw aanname/berekening is dat de beide sets tegelijk pieken.

[ Voor 16% gewijzigd door Rouske op 12-05-2022 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mea011
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-08 23:00
Vonkenboer schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:27:
Tijdje geleden hier wat advies gevraagd voor wat betreft de zonnepanelen; inmiddels liggen ze al een tijdje hun eerste kWh's te verzamelen. :*)

4 x 405 wp op plat dak zuid; deels in de namiddag in de schaduw door een schuin dak

Inmiddels werkt de APsystems App ook volledig; die handleiding is zo onduidelijk dat het lijkt alsof hij door Google vertaald is van het chinees naar het koreaans en dan naar het Nederlands.

Iedereen hier bedankt voor het meedenken !
Welk montagesysteem is dit? Ziet er goed uit!

[ Voor 15% gewijzigd door Mea011 op 12-05-2022 07:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Esdec flatfix fusion :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
Gisteren eerste volle dag met mijn set van 20x400Wp en Growatt 8000TL-S, 161° Zuid en 15°.
Heb nog geen logger maar zag dat het piekvermogen ong 6800Watt was. Efficienty 6.5kWh/kWp
Kan ik nog verwachten dat de set nog gaat aftoppen dit seizoen of gebeurd dat niet meer met de combinatie van mijn ligging (15°) en seizoen nu (temperatuur)?
Zou ik graag willen zien ivm max. potentie van de setup.
Als iemand nog een logger heeft liggen voor een Growatt S houdt ik mij aanbevolen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Rouske schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 00:38:
[...]

Volgens mij zit @gebruiker001 zijn 8kW omvormer met 10kWp op een steil ZW dak.
De vraag is dus waar komt de extra set te liggen... ivm gelijktijdigheid van pieken van de beide sets.
Jouw aanname/berekening is dat de beide sets tegelijk pieken.
@dennistd

Ik heb 10 kWp op steil ZW dak die 4 u per dag wordt afgetopt op 8 kW. De extra set komt plat op een schuur te liggen dus die gaat op hetzelfde moment zijn maximum bereiken. Begrijp ik het goed dat een 3 kW enkelfase omvormer dan nog wel kan, maar meer ook niet?

3 kW is ook een prima oplossing. 2 panelen minder gaat ook net wat beter passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:28
gebruiker001 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:21:
[...]

@dennistd

3 kW is ook een prima oplossing. 2 panelen minder gaat ook net wat beter passen.
Hmmm, Ik zou niets minder leggen, eerder limiten in de omvormer of een kleinere omvormer. (aftoppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
DjAntoon schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Hmmm, Ik zou niets minder leggen, eerder limiten in de omvormer of een kleinere omvormer. (aftoppen)
12 panelen ging toch niet lekker passen dus 10 panelen kreeg toch zachtjes aan mijn voorkeur. Dan is een 3 kW omvormer voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik wil 10 panelen leggen op mijn schuur. Monteren kan ik zelf wel, maar elektrische aansluitingen en meterkast aansluiten zie ik niet helemaal zitten. Helaas heeft mijn elektrotechnisch onderlegde zwager geen tijd. Kan ik hier ook mensen vinden die tegen betaling de elektrische aansluitingen willen maken in omgeving Gouda? Of is dit forum hier niet voor bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

FreakNL

Well do ya punk?

Weet iemand eigenlijk wat het verschil is tussen deze panelen? En waarom er zoveel optisch verschil is?

De meest linkse liggen er al sinds 2013, de middelste (die er redelijk hetzelfde uitzien) sinds 2021 en die meest rechts liggen er sinds gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZpTEFJSEMDKT2Lmx_UNKg-h0wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bJbP3E85CjuRfXaq0RebM2n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

@FreakNL links: zwart frame, zwarte backsheet
Midden: zwart frame, backsheet Ʃn busbars
Rechts: standaard half-cell

Zwart is minder (interne) reflectie dus minder fotonen+hogere temperatuur, ziet er beter uit maar brengt dus wat minder op (zit verdisconteerd in lagere Wp waarde).
Halfcell kan voordelen hebben met gedeeltelijke schaduw, minder impact van hotspots, iets betere binning van wafers dus mogelijk goedkoper en mogelijk meer Wp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkenboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:17

Vonkenboer

Geen woorden, maar draden

Mea011 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:05:
[...]

Welk montagesysteem is dit? Ziet er goed uit!
Esdec flatfix fusion; dan wel de zwarte afgewerkte versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
klump4u schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:19:
@gebruiker001
Niet zo moeilijk denken, zoals @reneeke1970 al zeg gewoon met trottoir bandjes of nog makkelijker betonblokken en daar een houtdraadbout met plug in.
[Afbeelding]
Wat voor plaatjes/ringen heb je gebruikt? Heb hier ook een paar paneeltjes staan waar ik een zo'n goedkoop mogelijke oplossing voor zoek :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 22:51
Mijn ouders hebben 10st panelen op 2 platte daken. (6 hoog, 4 laag)
Er zit een hoogte verschil van 4m tussen de 2 daken. Dus het lage dak zit al gauw in de schaduw van het hoge dak.

De 10 zijn allen geschakeld in 1 string helaas.
Op een Zeversolar-omvormer. In 2 strings verdelen is niet mogelijk.
Het hele systeem is inmiddels al 7j oud.

Ivm de komst van een hybride cv installatie, wil ik zien dat ik meer uit de panelen kan halen door optimizers te gaan toepassen.
Ik wil dit op korte termijn voor hen realiseren. Maar gezien de leeftijd van het systeem, ook weer niet te veel geld er voor uitgeven.

Ik zat zelf naar Tigo optimizers te kijken, maar deze zijn bijna overal uitverkocht of je betaald er een hogere prijs voor.

Wat zijn goede alternatieven, ook prijstechnisch gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Kasper schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:49:
Er zit een hoogte verschil van 4m tussen de 2 daken. Dus het lage dak zit al gauw in de schaduw van het hoge dak.

Ivm de komst van een hybride cv installatie, wil ik zien dat ik meer uit de panelen kan halen door optimizers te gaan toepassen.
Ik wil dit op korte termijn voor hen realiseren. Maar gezien de leeftijd van het systeem, ook weer niet te veel geld er voor uitgeven.

Ik zat zelf naar Tigo optimizers te kijken, maar deze zijn bijna overal uitverkocht of je betaald er een hogere prijs voor.

Zolang de richting/hoek hetzelfde is zul je niet heel veel extra opbrengst realiseren door een paar optimizers bij te plaatsen. Er zitten al "optimizers" in de panelen in de vorm van bypass diodes. Met 50 euro per stuk voor een optimizer en een energieprijs van €0.30 per kWh moet je per optimizer 166 kWh extra opwekken om de investering in optimizers terug te verdienen. Is dat reĆ«el?

Kun je niet een extra setje panelen plaatsen? Of eventueel toch opsplitsen in 2 strings en een tweede (tweedehands) omvormer plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 13-05-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kasper schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:49:

Wat zijn gegevens van paneel? Grote kans dat er twee tegelijk op ƩƩn tigo kunnen.
En anders twee aps zoeken marktplaats

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ep Woody schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:43:
[...]

Wat voor plaatjes/ringen heb je gebruikt? Heb hier ook een paar paneeltjes staan waar ik een zo'n goedkoop mogelijke oplossing voor zoek :o
Zijn gewone vierkante carrosserie plaatjes van de Hornbach.
En zo heb ik ook nog een set bevestigd, betonblokken met 40mm rioolbuis erop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xH1LL4-dCZ4udq7qyzOnvj-Na1Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDBOD92GNSykbQDgloqHufE4.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 22:51
Ep Woody schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Zolang de richting/hoek hetzelfde is zul je niet heel veel extra opbrengst realiseren door een paar optimizers bij te plaatsen. Er zitten al "optimizers" in de panelen in de vorm van bypass diodes. Met 50 euro per stuk voor een optimizer en een energieprijs van €0.30 per kWh moet je per optimizer 166 kWh extra opwekken om de investering in optimizers terug te verdienen. Is dat reĆ«el?

Kun je niet een extra setje panelen plaatsen? Of eventueel toch opsplitsen in 2 strings en een tweede (tweedehands) omvormer plaatsen.
Dat klinkt inderdaad niet heel reƫel, al zouden alle beetjes helpen mijns inzien. We willen zoveel mogelijk de warmtepomp proberen af te dekken. En uiteraard gas besparen, waardoor het zich daarmee terugverdient.

Verdelen in 2 strings is geen optie meer, ook al zouden we de omvormer vervangen. Er is geen mogelijkheid om extra kabels te trekken.

Bij plaatsen is vooralsnog geen ruimte voor.
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:02:
[...]

Wat zijn gegevens van paneel? Grote kans dat er twee tegelijk op ƩƩn tigo kunnen.
En anders twee aps zoeken marktplaats
Het betreft het volgende systeem;
10x Sunergy CSUN250-60P 250 W
1x Eversol TL2000

[ Voor 9% gewijzigd door Kasper op 13-05-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kasper schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Dat klinkt inderdaad niet heel reƫel, al zouden alle beetjes helpen mijns inzien. We willen zoveel mogelijk de warmtepomp proberen af te dekken. En uiteraard gas besparen, waardoor het zich daarmee terugverdient.

Verdelen in 2 strings is geen optie meer, ook al zouden we de omvormer vervangen. Er is geen mogelijkheid om extra kabels te trekken.

Bij plaatsen is vooralsnog geen ruimte voor.

[...]

Het betreft het volgende systeem;
10x Sunergy CSUN250-60P 250 W
1x Eversol TL2000
Als die panelen 37 volt voc hebben, dan gewoon twee in serie zetten op 1 tigo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mijn ouders willen na lang wikken en wegen toch maar zonnepanelen laten plaatsen, en ik help ze daar een beetje bij. Het is wel echt gekte op de markt merk ik nu ook. Waar ik tegenaan loop is hoe te beoordelen of ik, gezien deze omstandigheden, een nette deal te pakken heb.

Van 3 partijen hebben we prijzen, waarvan 1 een prijs is van 12 maanden geleden. Die oude prijs is per Wp echter net zo hoog als een actuele prijs van een andere (kleine en relatief onbekende) partij die over 4 weken kan plaatsen, namelijk circa €1,40 per Wp (incl btw). De derde partij, groot bekend bedrijf, heeft een huidige prijs van €1,71 per Wp incl. en is niet interessant, kan ook pas in september.

Wat is nu wijsheid, nog meer prijzen opvragen, kiezen voor de partij die nu voor €1,40 per Wp snel kan leveren of wachten tot de markt rustiger wordt (als dat al gebeurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Andere vraag, hebben jullie ervaring met het plaatsen van panelen op dit soort dakbedekking: https://eppinga.nl/product/dakpanplaat-42mm-terracotta-rood/

Zou je daar een golfclip voor gebruiken, een stokschroef of staaldak montageprofiel zoals 1008048?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fivepack
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:27
@Ep Woody Ik ben nu bij mijn stiefzoon bezig die een dak heeft met een oudere versie als jouw voorbeeld, maar daar heb ik stokschroeven gebruikt. Golfclips waren lastig, omdat de balken onder de platen niet overal overeenkomen met de dalen en pieken van de dakpanplaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
draakhoofd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:00:
Wat is nu wijsheid, nog meer prijzen opvragen, kiezen voor de partij die nu voor €1,40 per Wp snel kan leveren of wachten tot de markt rustiger wordt (als dat al gebeurt).
De markt wordt voorlopig niet rustiger, iig niet dit jaar.
Mensen zijn wat dat betreft schapen, als die horen dat iets duurder/schaarser wordt dan willen ze het hebben. Dat was 2 jaar geleden zo met WC papier, paar maanden geleden met zonnebloem olie (bijna niemand gebruikt het, maar het is schaars dus voor de zekerheid maar goed inslaan dachten velen) en sinds oktober dus ook met zonnepanelen. Enige wat de druk eraf kan halen is een enorme daling van de energieprijs en als dat al gebeurd dan zijn de boeken van veel installateurs evengoed al vol tot september/oktober dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 19:58
klump4u schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Zijn gewone vierkante carrosserie plaatjes van de Hornbach.
En zo heb ik ook nog een set bevestigd, betonblokken met 40mm rioolbuis erop.
[Afbeelding]
Had je dit al liggen voor de februari storm van dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:32

j4y

Ep Woody schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:43:
[...]

Ik was er ook naar op zoek omdat ik ook een DIY constructie aan het maken ben. Vond ze in RVS hier: https://rvsbevestigingen....luitplaat-vierkant-din436 (als de hornbach niet in de buurt is)

[ Voor 4% gewijzigd door j4y op 13-05-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ok, het kan blijkbaar nog gekker met die APS QS1s :P:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azXftebud5TrlxIo-T_C_TwFwXM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/RbXpgAUVjK8jPU4RiQzn54kg.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0atenfsV0Ak9BIhGIeN-g7hLsIM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/oKiIm3MJmtWEEuOGeZ4BRdn5.png?f=fotoalbum_medium
380 Wp op Noord/zuid 13 graden.

Zoals je ziet hangt het rond dit vermogen rond 10 minuten en in die tijd kruipt het zelfs een beetje omhoog tot deze piek. Je vraagt je af wat de max daadwerkelijk is. Helaas kan ik van dit systeem niet inzien wat er daadwerkelijk geleverd wordt maar volgens anderen zoals @Batilan is het op hoge vermogens juist wel accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 19:28
Termy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:22:
Ok, het kan blijkbaar nog gekker met die APS QS1s :P:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
380 Wp op Noord/zuid 13 graden.

Zoals je ziet hangt het rond dit vermogen rond 10 minuten en in die tijd kruipt het zelfs een beetje omhoog tot deze piek. Je vraagt je af wat de max daadwerkelijk is. Helaas kan ik van dit systeem niet inzien wat er daadwerkelijk geleverd wordt maar volgens anderen zoals @Batilan is het op hoge vermogens juist wel accuraat.
Ik heb hier op een yc600 al pieken van 315w voorbij zien komen. Hoe krijg jij die AC waarde erbij? Ik zie die niet in de standaard app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Kaspers schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:10:
[...]

Had je dit al liggen voor de februari storm van dit jaar?
Ja, ligt op zw gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

wmeester schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:33:
[...]

Ik heb hier op een yc600 al pieken van 315w voorbij zien komen. Hoe krijg jij die AC waarde erbij? Ik zie die niet in de standaard app?
Dat komt uit m'n installateursaccount. Dit is ook niet mijn set maar die van 1 van m'n buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eejeel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-06-2024
Bij mij gaan volgende maand 14 panelen JA Solar 365 Wp geĆÆnstalleerd worden, gekoppeld aan een Goodwe 4200D-NS. Dit alles in een zuid opstelling op een plat dak.
Zelf had ik altijd 2 strings van 7 panelen in gedachten, maar de installateur wil 1 string van 14 panelen. Hij zegt dat deze componenten daarvoor geschikt zijn.

Wat gegevens:

14 stuks JA Solar 365 Wp paneel
===============================
(STC bij celtemperatuur van 25 gradenC)
Nominaal vermogen = 365W; vermogenstoleratie = 0 - +5W
Spanning max. vermogen Vmpp = 33,96 V ==> 34 V; bij 14 panelen geeft dit 476 V
Open spanning Voc = 41,13V ==> bij 14 panelen geeft dit 575,82 V
Stroom bij max. vermogen = 10,75A; bij positieve vermogenstolerantie wordt dit 10,89A
Kortsluitstroom = 11,3 A
Temp.coƫfficiƫnt Voc = -0,272%/gradenC
Temp.coƫfficiƫnt Pmax = -0,350%/gradenC

Omvormer Goodwe 4200D-NS
========================
Ingangsspanning DC Max = 600V
MMPT spanningsbereik = 80-550V
Max. invoerstroom = 11A per MMPT
Max. kortsluitstroom = 13,8A per MMPT
Max. DC vermogen = 5400 W
Max. AC vermogen = 4200 VA
Max. uitvoerstroom = 19 A

Mijn bezwaren tegen 1 string zijn:
1. De max. stroom van de panelen (10,89A) zit wel tegen de grens van de omvormer (11A per MMPT).
2. Ten gevolge van temp. coƫfficiƫnt Voc: (0,272 * 572,82)/100 = 1,55584 V per graad celcius
Bij Voc wordt bij 0 gradenC (als je de omvormer in de winter bijv. uit moet zetten om wat voor reden dan ook of de 230V valt weg) 572,82 + (25 * 1,55584) = 572,82 + 38,896 = 611,716 V.
Is m.i. te hoog !! Of doe ik wat verkeerd?

Wat denken jullie? Kan dit wel in 1 string?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

@eejeel bezwaar 1 gaat niet op (is met 2 strings hetzelfde), bezwaar 2 wel (ik heb het niet nagerekend ;) ), je mag ook met -10°C rekenen.
Eventueel kan je met Goodwe Ezdesigner2 de boel doorrekenen en de installateur dat rapport laten zien.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik de vraag nog een keer stellen:

Twee gelijke installaties met dezelfde firmwares in de Goodwe 2000XS. De installatie die nu minder opbrengt ligt een paar meter verderop richting het noorden. Tot ongeveer een dikke maand geleden bracht juist de meer naar het zuiden ligt minder op in de avond. Geen schaduw aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Sccc9BPIMcsRXj97L4o5c5lO08=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/htJAmtkl1yT5DAjM7plUElrD.jpg?f=user_large

De paarse en oranje lijn is het voltage en de groene en donker roze lijn de opbrengst.

Groen/paars is zuid en oranje/donker roze is noord.

Hier kun je meer dagen terug kijken: https://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=87634

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:14
Uitdagend oost / west dakje waar ik hopelijk aan beide kanten 6 panelen kan leggen. Echter zit er aan de west kant een velux dakraampje dat roet in het eten lijkt te gooien.
Wat hoogte betreft is het krap, maar ik heb ik nog wel een cm of 10 tot de nok pan en ook nog wel wat ruimte tot de goot.
De zijkanten zijn wel lastig: een clickfit evo rails voor portrait is 118cm breed. Ik heb echter maar 105cm aan beide kanten van het velux raam. Als ik de panelen dus helemaal aan de zijkanten leg langs het veluxraam kan ik ze niet meer bevestigen. Iemand hier nog een creatief idee voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75573Kebz6RMZ7mkfBRCV8CZjNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2oAfYp89nQaMiqUx2n2tZsH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
Ik zie hier toch schaduw?
https://pvoutput.org/intr...dt=20220507&gs=0&da=1&m=1

Hoe is Shadow. MPPT OFF ingesteld?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Hebben hier nog mensen ervaring met de SAJ R5-10K-T2 omvormer?
Omvormer kan 15000Wp DC input aan.
Max 10000Wp AC output
MPPT = 160-950V

Heb een offerte liggen voor 8400Wp verdeeld over 2 strings in serie.
Azimuth -45graden (ZZO) hellingshoek 13graden
De panelen hebben een Imp van 13,19A en een Vmp van 30,35V (400Wp).

Omvormer is dus over gedimensioneerd.

[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 14-05-2022 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Vorige maand bij mijn dochter geplaatst.
10 x 450 DMEGC(DM450M6 72HSW) panelen op een Solis(SOL-6.0-3PH-4G-DC)
Gisteren en vanmorgen een oude Pi (b+) aangesloten op de omvormer, flink zoeken en proberen maar wel gelukt om data naar Domoticz te krijgen en van daar uit naar PVoutput.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFBhc9ksXT-h3GJJfX5PhLsvup4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Me3AQ5bL0FiR2OsfMxm2yNtB.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOp5-zruObNanPhV4YK8KxoKQFg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iwdITqdAZ6GejcGRYC7Myd5a.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 59% gewijzigd door klump4u op 14-05-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elektriekert schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:18:
Hebben hier nog mensen ervaring met de SAJ R5-10K-T2 omvormer?
Omvormer kan 15000Wp DC input aan.
Max 10000Wp AC output
MPPT = 160-950V

Heb een offerte liggen voor 8400Wp verdeeld over 2 strings in serie.
Azimuth -45graden (ZZO) hellingshoek 13graden
De panelen hebben een Imp van 13,19A en een Vmp van 30,35V (400Wp).

Omvormer is dus over gedimensioneerd.
Zijn dat NOCT waarden of STC waarden van de panelen?
Welke panelen zijn het.
Boerenverstand zegt 13.19A op een 12,5A ingang = aftoppen.

Beter naar panelen uitkijken die < 12,5 A leveren
21 panelen kan prima in 1 string.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
savale schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:10:
Uitdagend oost / west dakje waar ik hopelijk aan beide kanten 6 panelen kan leggen. Echter zit er aan de west kant een velux dakraampje dat roet in het eten lijkt te gooien.
Wat hoogte betreft is het krap, maar ik heb ik nog wel een cm of 10 tot de nok pan en ook nog wel wat ruimte tot de goot.
De zijkanten zijn wel lastig: een clickfit evo rails voor portrait is 118cm breed. Ik heb echter maar 105cm aan beide kanten van het velux raam. Als ik de panelen dus helemaal aan de zijkanten leg langs het veluxraam kan ik ze niet meer bevestigen. Iemand hier nog een creatief idee voor?

[Afbeelding]
Als je ook portrait rails neemt dan past het misschien wel. De panelen klemmen dan op de korte zijde. Het kost vanzelfsprekend wel extra ruimte in de hoogte; 3 cm aan beide uiteinden en 1.2 cm tussen de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Zijn dat NOCT waarden of STC waarden van de panelen?
Welke panelen zijn het.
Boerenverstand zegt 13.19A op een 12,5A ingang = aftoppen.

Beter naar panelen uitkijken die < 12,5 A leveren
21 panelen kan prima in 1 string.
STC waarden, ik begrijp uit de datasheet dat dit een standaard is die gebruikt wordt.
DM400M10-54HBB (DMEGC) .

Overigens wil ik de panelen niet zelf leggen, maar laten doen.
Ik heb ff snel uitgerekend dat de omvormer dan de panelen aftopt op 380Wp per paneel.

Dus elk paneel daarboven heeft dan al geen zin meer (wel afhankelijk van de stroom dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Martin7182 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Als je ook portrait rails neemt dan past het misschien wel. De panelen klemmen dan op de korte zijde. Het kost vanzelfsprekend wel extra ruimte in de hoogte; 3 cm aan beide uiteinden en 1.2 cm tussen de panelen.
Ja dat moet lukken denk ik. Ik kon dat alleen zelf niet vinden van clickfit evo bijvoorbeeld...

Ofnouja: dit is het ongeveer, maar dan iets anders monteren natuurlijk:
https://www.solar-bouwmar...ape-op-horizontale-rails/

[ Voor 18% gewijzigd door savale op 14-05-2022 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@AUijtdehaag dank en ik heb MTTP nu actief:
14-05 15:23 PVcontrol Manual Shawdow Scan (MPPT) 2 set: ON
Update.

Helaas maakt MPPT niets tot weinig uit en normale omstandigheden gaat het voltage ook omlaag.
Nu er blad aan de bomen zit zie ik wel een diffuse schaduw over een half paneel op installatie twee.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elektriekert schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:37:
[...]

STC waarden, ik begrijp uit de datasheet dat dit een standaard is die gebruikt wordt.
DM400M10-54HBB (DMEGC) .

Overigens wil ik de panelen niet zelf leggen, maar laten doen.
Ik heb ff snel uitgerekend dat de omvormer dan de panelen aftopt op 380Wp per paneel.

Dus elk paneel daarboven heeft dan al geen zin meer (wel afhankelijk van de stroom dan)
Nou 430 Wp is mogelijk met maar 6,88 ampere
https://solarmagazine.nl/...epanelen/rec-alpha-pure-r

Wat zegt de installateur van die waarde? Dat je nooit het optimale kan halen?
Er zijn vast meer panelen te vinden met < 12,5 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:16:
[...]

Nou 430 Wp is mogelijk met maar 6,88 ampere
https://solarmagazine.nl/...epanelen/rec-alpha-pure-r

Wat zegt de installateur van die waarde? Dat je nooit het optimale kan halen?
Er zijn vast meer panelen te vinden met < 12,5 A.
Daar heeft men het helemaal niet over gehad. Het was een verkoopadviseur.

Die bieden dit paneel aan met deze omvormer.
Maar ik ga dat maandag even aankaarten.
Er is zo’n verwachte kWh berekening gemaakt.
Op Sunnydesign kom ik iets hoger uit dan dat de verkoopadviseur aangeeft.

Maar het is natuurlijk krom als je panelen afgetopt worden door de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:08
Ep Woody schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:00:
Andere vraag, hebben jullie ervaring met het plaatsen van panelen op dit soort dakbedekking: https://eppinga.nl/product/dakpanplaat-42mm-terracotta-rood/

Zou je daar een golfclip voor gebruiken, een stokschroef of staaldak montageprofiel zoals 1008048?
Dit heb ik idd onlangs met stokschroeven gedaan gewoon in de hout constructie er onder een dak y even afkitten aan de bovenkant zodat het niet gaat lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elektriekert schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Daar heeft men het helemaal niet over gehad. Het was een verkoopadviseur.

Die bieden dit paneel aan met deze omvormer.
Maar ik ga dat maandag even aankaarten.
Er is zo’n verwachte kWh berekening gemaakt.
Op Sunnydesign kom ik iets hoger uit dan dat de verkoopadviseur aangeeft.

Maar het is natuurlijk krom als je panelen afgetopt worden door de omvormer.
Niet te moeilijk denken, deze 21 panelen blijven binnen de max voltage, dus word ƩƩn string en die gaat met y-splitter op de twee aansluitingen. Geeft beter rendement ook..

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Even een noob vraag. Ik snap nog steeds niet veel van trackers en strings namelijk :)

Ik heb een 17k omvormer, 2 trackers en ieder weer 2 strings.
Er liggen
- 26 panelen op 1 tracker, 2 strings
en 22 panelen op 1 tracker, 2 strings
Alles ligt op iets voorbij Oost, richting zuid. Bruto 19,6 wp. De 2 dakhellingen wijken wel af, 45 en 55 graden steil.

Kan ik op deze omvormer nog bijleggen op west of zuid, of heb ik vanwege andere orentiaties een extra tracker (en dus een extra omvormer) nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Zie een paar berichten terug: door een beetje gekke situatie wil ik de panelen dus portrait leggen en dan de rails verticaal (in plaats van horizontaal). Als ik het clickfit evo systeem goed begrijp kan ik dan gewoon zo een set pakken:

"Clickfit Evo Pannendak Landscape 1 rij van 3 panelen horizontale rails"

en dan het geheel eigenlijk verticaal leggen. Het enige dat niet mee draait is natuurlijk de dakhaak. Dus werkt dat gewoon met de universele dakhaak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60dfLL_nSRIt3h_BACz8AMKWHFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucHidIHVpjTzwsHFuNYmDgtY.jpg?f=fotoalbum_large

Concreet: Kun je dat klemmetje bij de rails een kwart slag draaien?

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 14-05-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefangrp schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:37:
Even een noob vraag. Ik snap nog steeds niet veel van trackers en strings namelijk :)

Ik heb een 17k omvormer, 2 trackers en ieder weer 2 strings.
Er liggen
- 26 panelen op 1 tracker, 2 strings
en 22 panelen op 1 tracker, 2 strings
Alles ligt op iets voorbij Oost, richting zuid. Bruto 19,6 wp. De 2 dakhellingen wijken wel af, 45 en 55 graden steil.

Kan ik op deze omvormer nog bijleggen op west of zuid, of heb ik vanwege andere orentiaties een extra tracker (en dus een extra omvormer) nodig?
Als je een derde string creƫert van gelijke panelen danwel gelijke voltage, dan kan die er gewoon parallel bij.
Je zult misschien tegen maw ampĆØre aanlopen, maar dan staat je omvormer toch al af te toppen....
En het mooiste is om oost met west te combineren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:31
savale schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:42:
Concreet: Kun je dat klemmetje bij de rails een kwart slag draaien?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

eejeel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:21:
Bij mij gaan volgende maand 14 panelen JA Solar 365 Wp geĆÆnstalleerd worden, gekoppeld aan een Goodwe 4200D-NS. Dit alles in een zuid opstelling op een plat dak.
Zelf had ik altijd 2 strings van 7 panelen in gedachten, maar de installateur wil 1 string van 14 panelen. Hij zegt dat deze componenten daarvoor geschikt zijn.

Wat gegevens:

14 stuks JA Solar 365 Wp paneel
===============================
(STC bij celtemperatuur van 25 gradenC)
Nominaal vermogen = 365W; vermogenstoleratie = 0 - +5W
Spanning max. vermogen Vmpp = 33,96 V ==> 34 V; bij 14 panelen geeft dit 476 V
Open spanning Voc = 41,13V ==> bij 14 panelen geeft dit 575,82 V
Stroom bij max. vermogen = 10,75A; bij positieve vermogenstolerantie wordt dit 10,89A
Kortsluitstroom = 11,3 A
Temp.coƫfficiƫnt Voc = -0,272%/gradenC
Temp.coƫfficiƫnt Pmax = -0,350%/gradenC

Omvormer Goodwe 4200D-NS
========================
Ingangsspanning DC Max = 600V
MMPT spanningsbereik = 80-550V
Max. invoerstroom = 11A per MMPT
Max. kortsluitstroom = 13,8A per MMPT
Max. DC vermogen = 5400 W
Max. AC vermogen = 4200 VA
Max. uitvoerstroom = 19 A

Mijn bezwaren tegen 1 string zijn:
1. De max. stroom van de panelen (10,89A) zit wel tegen de grens van de omvormer (11A per MMPT).
2. Ten gevolge van temp. coƫfficiƫnt Voc: (0,272 * 572,82)/100 = 1,55584 V per graad celcius
Bij Voc wordt bij 0 gradenC (als je de omvormer in de winter bijv. uit moet zetten om wat voor reden dan ook of de 230V valt weg) 572,82 + (25 * 1,55584) = 572,82 + 38,896 = 611,716 V.
Is m.i. te hoog !! Of doe ik wat verkeerd?

Wat denken jullie? Kan dit wel in 1 string?
Rekenen 1000 W/m2, -10°C celtemperatuur en uitval netspanning vind ik niet realistisch. Ik heb het nog niet meegemaakt in ieder geval, en ik verwacht het ook niet mee te maken in Nederland.
[PV] Openklemspanning (Voc), hoe hoog maximaal ?

Ik zou rekenen met 0,70V per cel. 14Ɨ60Ɨ0,7= 588. Kan dus op een 600V omvormer.
Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic