Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.035 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07
Met welk voltage moet je rekenen om binnen de max dc voltage van je omvormer te blijven? Voc of vmmp? Concreet: Zou je er 14 van het standaard formaat kwijt kunnen op een max dc voltage van 550v? (panelen op het Westen).

[ Voor 3% gewijzigd door savale op 04-05-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Zimonia2 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:49:
[...]

Ik ben inmiddels een stukje verder en denk een stuk of 24 panelen kwijt te kunnen.

[Afbeelding]

Ik zit alleen te stoeien met welke omvormer toe te passen. De afweging is een kleinere omvormer met meer aftopping maar ook een lagere ondergrens qua MPPT bereik. Op 1 fase kan ik max een 4K omvormer kwijt die nog best wat aftopt (300kWh). Sunny design houdt uiteraard geen rekening met schaduw op de panelen van het schuine dak. Maar de aftopping zal hetzelfde blijven schat ik omdat omdat deze juist plaatsvindt bij optimale instraling.

Of een grotere 3 fase omvormer met minder aftopping maar ook minder schaduwbeheer door hogere MPPT ondergrens. In het voor en najaar zijn er situaties waarin maar 6 á 8 panelen de zon zien, de SMA 3-fase 5.0 start zijn MPPT op 215V, 6.0 start op 260V.

2 stuks 1-fase omvormers lijkt me ook niet ideaal financieel en 2 dingen die kapot kunnen gaan i.p.v. 1.

Alternatief is een Goodwe 6K driefase omvormer i.p.v. SMA omdat de MPPT daar al start vanaf 180V. Die is eigenlijk ideaal, maar die MPPT scant schaduw maar 1x per uur i.p.v. SMA 6x per uur.

[Afbeelding]
Dat ziet eruit als een goed gevuld dak ;)

Hou er rekening mee dat als je geen optimizers gaat toepassen, dat je of met 2 strings van 7 panelen moet werken (voor de noordoost panelen, anders heb je een omvormer nodig die een hoog voltage aan kan. Zowel Voc als Vmp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAjFvh3qR4sNPeot0e07gp285o8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pIEMc35lbRpJVgM1voZO13z6.png?f=fotoalbum_large
Staar je niet blind op de schaduwtechniek van de omvormer. Ik heb geen idee hoevaak mijn Growatt een MPPT scan doet, maar iedere keer als er schaduw over (een deel van) het paneel valt is dat binnen 5 minuten weer vlak getrokken.

Hou er ook rekening mee dat je op de piek van de dag eigenlijk altijd wel een paar panelen (de meest westelijk gelegen) wat schaduw hebt. Ik zou persoonlijk dan ook voor een 3.6 tot 4 kW omvormer gaan. Wel een beetje onderbuikgevoel, want het exact uitrekenen van schaduw is vrij ingewikkeld. Je zal ongetwijfeld iets aftoppen, maar of je het echt een verschil gaat maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:36
baromaro schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:38:
Iemand die een aanbieder kan aanraden voor zonnepanelen in regio Eindhoven?
Zonneplan. Een landelijke organisatie maar deze komt vaak als beste qua prijs en omvormer uit de verglijking hier op tweakers.
Ook een voordeel, hun omvormer (Huawei) is accu en auto load-balancing voorbereid wat ik begrijp.
Ook werkt deze omvormer goed met hun Optimizers, alleen nodig waar schaduw is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:37

Niwla

dat dus....

Ik weet niet of dit onlangs nog voorbij gekomen is hier:

Onderzoek consumentenbond: Energieleveranciers en redelijke terugleververgoeding 2 mei 2022:

https://www.consumentenbo...oor-teruggeleverde-stroom

Directe link naar de vergelijking:

https://cloudfront.consum...-onderzoek-2-mei-2022.pdf

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
savale schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:26:
Met welk voltage moet je rekenen om binnen de max dc voltage van je omvormer te blijven? Voc of vmmp? Concreet: Zou je er 14 van het standaard formaat kwijt kunnen op een max dc voltage van 550v? (panelen op het Westen).
Beide. Je moet met je Voc (en die moet je dan nog terugrekenen naar -10. In de praktijk moet je er dan ongeveer 10% bij optellen) binnen je max DC spanning blijven.
En je Vmpp moet binnen de MPT spanning van je omvormer blijven.

De juiste getallen vind je in de datasheets van de panelen ("standaard formaat" is wel erg vaag).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Ep Woody schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Dat ziet eruit als een goed gevuld dak ;)

Hou er rekening mee dat als je geen optimizers gaat toepassen, dat je of met 2 strings van 7 panelen moet werken (voor de noordoost panelen, anders heb je een omvormer nodig die een hoog voltage aan kan. Zowel Voc als Vmp.

[Afbeelding]
Staar je niet blind op de schaduwtechniek van de omvormer. Ik heb geen idee hoevaak mijn Growatt een MPPT scan doet, maar iedere keer als er schaduw over (een deel van) het paneel valt is dat binnen 5 minuten weer vlak getrokken.

Hou er ook rekening mee dat je op de piek van de dag eigenlijk altijd wel een paar panelen (de meest westelijk gelegen) wat schaduw hebt. Ik zou persoonlijk dan ook voor een 3.6 tot 4 kW omvormer gaan. Wel een beetje onderbuikgevoel, want het exact uitrekenen van schaduw is vrij ingewikkeld. Je zal ongetwijfeld iets aftoppen, maar of je het echt een verschil gaat maken...
Ik neig nu naar ZO/NW dakjes dat levert net wat meer op volgens sunny design (zonder rekening met schaduw. En het ziet er vanaf de oprit en tuin mooier uit. Dus 2strings van 11 panelen, dat moet goed gaan lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Zimonia2 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:58:
[...]

Ik neig nu naar ZO/NW dakjes dat levert net wat meer op volgens sunny design (zonder rekening met schaduw. En het ziet er vanaf de oprit en tuin mooier uit. Dus 2strings van 11 panelen, dat moet goed gaan lijkt me?
Je hebt het over 24 panelen, 2*11 = 22.

Je kunt bij een gewone string alleen panelen in dezelfde hoek combineren. Als je 14 panelen richting NO hebt en 10 richting ZO dan kunnen die 10 in 1 string. De 14 panelen passen niet samen op 1 string op een 1 fase omvormer, omdat de totale voltages dan te hoog worden, zeker bij -10. Je zal dan 2 strings van 7 panelen moeten maken die dan (meestal) wel parallel op 1 ingang aangesloten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Ep Woody schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Je hebt het over 24 panelen, 2*11 = 22.

Je kunt bij een gewone string alleen panelen in dezelfde hoek combineren. Als je 14 panelen richting NO hebt en 10 richting ZO dan kunnen die 10 in 1 string. De 14 panelen passen niet samen op 1 string op een 1 fase omvormer, omdat de totale voltages dan te hoog worden, zeker bij -10. Je zal dan 2 strings van 7 panelen moeten maken die dan (meestal) wel parallel op 1 ingang aangesloten kunnen worden.
Sorry 2 strings van 12 inderdaad. Dus 12 NW en 12 ZO in portrait.

Ik heb in Sunny Design gewerkt met 11 per string omdat er vaak wel ergens schaduw zit en zo de opbrengst wat realistischer weer te geven. Sunny design gaf ook bij 12 per string geen foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:40
Ik wil graag mijn garage + overkapping vol leggen met panelen. Deze lopen in een hoek om mijn huis heen.
Overkapping staat op het noorden, panelen zullen op oosten gericht worden. De panelen op de garage zullen allemaal naar het zuiden gericht worden.

Probleem gaat wel worden dat er geleidelijk over de dag schaduw op de panelen komt te staan.
Moet ik dan echt gaan denken aan optimizers? of kan bijvoorbeeld SMA dit aan met shadefix?
Heb het liefst gewoon een stringomvormer zoals mijn huidige SMA tripower 5.0 aangezien dit het goedkoopste is.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Niwla schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:45:

Onderzoek consumentenbond: Energieleveranciers en redelijke terugleververgoeding 2 mei 2022:

Goh :z
Redelijke vergoeding voor overschot PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stomme vraag, weet iemand of op 5 mei dal tarief hebben?
Ik kan zelf geen duidelijkheid over vinden. Anders kan ik natuurlijk morgen ook even op mijn meter kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:43

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:30:
Ik kan zelf geen duidelijkheid over vinden. Anders kan ik natuurlijk morgen ook even op mijn meter kijken.
Misschien 1x per 5 jaar :+
Of alleen als je ambtenaar bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Laatst online: 15:37

Niwla

dat dus....

Laatste bericht daar is van 26 januari. Ik zal hem doorlinken.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Laatst online: 16:03
Nee, 5 mei zijn gewoon normale tijden voor normaal- en daltarief.

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:50

Echter die 70% uit 2014 hield niet rekening met dat je zelfs negatieve energieprijzen kan hebben. De meeste zonne kwh worden tegenwoordig geleverd wanneer de prijs een stuk lager is, juist omdat er veel meer pv is geïnstalleerd. De aanname dat die 70% dus nog steeds eerlijk zou moeten zijn kan je imo dan ook niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
chielsen schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:10:
[...]

Echter die 70% uit 2014 hield niet rekening met dat je zelfs negatieve energieprijzen kan hebben. De meeste zonne kwh worden tegenwoordig geleverd wanneer de prijs een stuk lager is, juist omdat er veel meer pv is geïnstalleerd. De aanname dat die 70% dus nog steeds eerlijk zou moeten zijn kan je imo dan ook niet maken.
Welk percentage van de geproduceerde stroom werd verhandeld tegen die prijzen?

De markt voor elektriciteit is heel veel gecompliceerder dan de hier en nu spotprijs. Heel veel productie gaat via termijn contracten. Voor levering over een jaar praat je over €150/MWh. Alles behalve negatief.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:56

Japie.G

Colour Classic

Wie heeft er solarstell connect liggen met 70cm tussenstukken (of 50cm).

Ik had 70cm tussenstukken besteld, die zijn inderdaad 70cm lang. Echter dat is inclusief het koppelgedeelte wat dus in de basiselementen schuift. De lengte tussen de basiselementen die dan overblijft is 52cm. Ik ben ervan uit gegaan dat de 70cm slaat op de lengte TUSSEN de basiselementen..

Klopt dit? Of heb ik oer ongeluk de 50cm koppelstukken gekregen? Als iemand een 50cm koppelstuk heeft liggen, betekent dit dan dat je maar een cm of 30 tussen de basiselementen hebt zitten? Ik kan ook nergens technische tekeningen vinden van deze koppelstukken dus wellicht heb ik een verkeerde aanname gedaan..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Japie.G in de installatie handleiding voor O-W staat dat je koppelstuk 1500, die van 50cm volgens mij, kan gebruiken voor looppad 32cm. Ik denk dat je de juiste koppelstukken hebt, maar dat Solarstell niet duidelijk is wat je er mee realiseert.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ronald schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:55:
@Japie.G in de installatie handleiding voor O-W staat dat je koppelstuk 1500, die van 50cm volgens mij, kan gebruiken voor looppad 32cm. Ik denk dat je de juiste koppelstukken hebt, maar dat Solarstell niet duidelijk is wat je er mee realiseert.
Thanks! Ik zie het staan. Ik heb dus een verkeerde aanname gemaakt.

Edit: Nu ik wat beter kijk staat het er ook wel. De tussenmaat wordt vanaf een ander punt gemeten dan ik dacht. Al snap ik die tekening nog niet helemaal, maargoed..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THASbW22JCrVQt72EyVLwObmxFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tsyrGSya5YiLSxXmn9SAKrCB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Japie.G op 05-05-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
Ronald schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:44:
[...]

Welk percentage van de geproduceerde stroom werd verhandeld tegen die prijzen?

De markt voor elektriciteit is heel veel gecompliceerder dan de hier en nu spotprijs. Heel veel productie gaat via termijn contracten. Voor levering over een jaar praat je over €150/MWh. Alles behalve negatief.
Ja dat snap ik, maar dat was een paar jaar geleden ook. Het lastige met PV-power is natuurlijk dat je dat over een jaar niet kan garanderen. Die prijs heb je dus niet zo veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Volgens Stedin niet, zie https://www.stedin.net/kl...neer-geldt-het-laagtarief . Ik neem aan dat dat ook voor andere netbeheerders geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
chielsen schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Ja dat snap ik, maar dat was een paar jaar geleden ook. Het lastige met PV-power is natuurlijk dat je dat over een jaar niet kan garanderen. Die prijs heb je dus niet zo veel aan.
Klopt, maar blijft belangrijk dat iedereen zich realiseert dat op een zonnige weekend dag (lang) niet alle stroom tegen negatieve tarieven gaat.

Ik heb bijvoorbeeld aandelen in 2x250kW windmolens ergens op een berg langs Loch Tay in Schotland... En die hebben een vast tarief van £110/MWh dacht ik me te herinneren uit laatste nieuwsbrief. En dat terwijl 'spot' tarieven in het VK al jaren af en toe negatief gaan.

Ik vraag me dan ook af: als niemand met termijncontracten zou handelen: zouden er negatieve tarieven zijn geweest ;-) (Ik heb absoluut onvoldoende kennis om daar iets over te zeggen, maar dat het de markt zou beïnvloeden lijkt wel zeker - Ik zie dat scenario ook niet op grote schaal gebeuren: producenten willen zekerheid, zelfs als een onzeker, variabel tarief mogelijk meer zou opleveren)

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 05-05-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chielsen schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:10:
[...]

Tja, laat die 70 procent nou toch over de verkoop prijs gaan, en niet de inkoop prijs.
Wij weten ook wel dat we opgelicht worden omdat stroom vaak gratis is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Zimonia2 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:06:
[...]

Sorry 2 strings van 12 inderdaad. Dus 12 NW en 12 ZO in portrait.

Ik heb in Sunny Design gewerkt met 11 per string omdat er vaak wel ergens schaduw zit en zo de opbrengst wat realistischer weer te geven. Sunny design gaf ook bij 12 per string geen foutmeldingen.
Ik heb verkeerd gelezen, 12 in NW/ZO moet lukken. Ik dacht dat je NO/ZW dakjes zou maken en dan liggend. Als dit past is dit prima.

Succes met het opstoken van je extra kWh-en ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
Ronald schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:29:
[...]

Ik vraag me dan ook af: als niemand met termijncontracten zou handelen: zouden er negatieve tarieven zijn geweest ;-) (Ik heb absoluut onvoldoende kennis om daar iets over te zeggen, maar dat het de markt zou beïnvloeden lijkt wel zeker - Ik zie dat scenario ook niet op grote schaal gebeuren: producenten willen zekerheid, zelfs als een onzeker, variabel tarief mogelijk meer zou opleveren)
Doorgedacht misschien wel. Als aanbod en vraag super goed op elkaar zijn afgestemd dan is een negatieve prijs onwaarschijnlijk omdat over het algemeen energie een schaars goed is waar je voor wilt betalen. De enige reden dat het negatief wordt is omdat er onbalans is en de prijs zelfs negatief moet worden om die eruit te krijgen.

Dat is een beetje het argument van flitshandelaren. Ze zeggen dat ze van toegevoegde waarde zijn omdat ze de markt liquide houden en de onbalans tegengaan. In principe zou je dat met flitshandelaren op de energiemarkt ook hebben. Die zorgen dat de spreads lager worden en het systeem dus stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
chielsen schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Over een jaar gaat dat juist heel goed, over een maand meestal ook nog wel; van de afgelopen 11 maanden was alleen maart een (positieve) uitschieter. Misschien was het toeval, ik heb nog niet zo lang panelen, maar mijn verwachte 3/4 jaaropbrengst klopte binnen 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
Martin7182 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:24:
[...]

Over een jaar gaat dat juist heel goed, over een maand meestal ook nog wel; van de afgelopen 11 maanden was alleen maart een (positieve) uitschieter. Misschien was het toeval, ik heb nog niet zo lang panelen, maar mijn verwachte 3/4 jaaropbrengst klopte binnen 5%.
Ik denk dat je geaggregeerd over een jaar bedoelt, niet specifiek op 5-5-2023. Of mei 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Ja dat bedoelde ik; "over een jaar" suggereert aggregatie. Jij bedoelde vast "over een dag" of "per dag", gedurende een jaar.
Maar wat maakt het uit? Als je per dag kijkt dan heb je grotere fluctuaties dan per maand of per jaar. Als je de prijzen rekent per dag, dan heb je dat ook. Maar over een lange periode is het goed te voorspellen, of je nou per dag rekent of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Nu ik allerlei systemen met APS microomvormers in m'n installateursaccount heb kan ik wat dingen vergelijken en kijken of ik antwoord kan krijgen op bepaalde vragen. Een tijdje terug was er de vraag of de APS omvormers een max per kanaal of per omvormer hebben en de consensus was dat dit per kanaal is. Dat leek ook wel te matchen op wat ik zelf zag bij mijn systeem, destijds nog 370 Wp op QS1 op 13 graden oost/west.

Nu 'heb' ik echter ook een systeem met 380 Wp op noord/zuid in beheer. Hier verwachte ik dus best wel wat aftopping te gaan zien want mijn oude oost/west met 370 Wp op QS1 schurkte al tegen de grenzen aan (1240 W AC output met iets van 328 WDC als max per paneel). Een oost/west systeem piekt op beide kanten natuurlijk vergelijkbaar rond het hoogste punt van de zon, maar noord/zuid is juist op z'n verschillendst op dit moment. Dus met 380 Wp op zuid verwacht ik dan juist dat het gaat aftoppen.

Hilarisch genoeg is dat totaal niet wat ik zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRPKybzkojc6WRrWsJb_FqlY42E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/BspRCL243mseGMnNMBMow2TO.png?f=fotoalbum_medium

Dit is een piek van 22 april op een bewolkte dag. Nu zou je kunnen denken, ja, dat is heel even (hoewel dit dus al een gemiddelde van 5 mins is), maar op andere momenten zie ik het veel langer op ruim boven 330 of 340 Wdc hangen of zelfs 10 minuten boven 350 WDC. Voor al deze momenten is de omvormerefficiëntie ogenschijnlijk zo'n 95% (AC volgens 'output'/DC*100%), ook wanneer er ruim geen maximaal vermogen gehaald wordt.

Helaas geldt dit ook voor mijn DS3-L, die zg efficiënter zouden zijn dan de QS1. Hier zie ik praktisch hetzelfde voor AC/DC*100%. Beetje teleurstellend.

Vooralsnog is de hoogste AC output die ik voor een QS1 gezien heb zo'n 1240 W en daar zit deze noord/zuidset nog niet aan, dus wellicht later in mei of juni een moment dat er echt afgetopt gaat worden op de zuidpanelen, maar op basis van deze data zou ik dus concluderen dat het toch echt een globaal maximum is en niet een per-kanaal maximum waardoor het dus ook loont om op plat dak je omvormers gelijk te verdelen over de oriëntaties.

Dat is zuur, want mijn huidige setup heeft juist 2x dezelfde oriëntatie per DS3-L en vrijwel dezelfde dimensionering als ik voorheen had met QS1 :P. De reden om het zo te doen is dat ik nu vrijwel geen kabels heb lopen van rij naar rij (alleen een paar trunkkabels), maar misschien dat het dus wel de moeite is om dat om te leggen als ik wel aftopping zie op mijn systeem (455 Wp/365VA, 125%) en niet op die van m'n oost/west buur met hoogste Wp op QS1 (375 Wp/300VA, 125%). Tragisch genoeg dan waarschijnlijk wel extra verlengkabels nodig wat het waarschijnlijk volstrekt onrendabel maakt om te veranderen hehe.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:17
Kent iemand een leverancier die rode zonnepanelen levert? Ik heb er een gevonden maar die levert alleen de gehele installatie en geen losse panelen. Het gaat om een monumentaal pand waarbij de goedkeuring van de gemeente nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

onetime schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:14:
[...]

Even snel: ik ben mijn bron kwijt geraakt, maar de tabel geeft niet een minimum aan, maar het geadviseerde.
In verband met verliezen, warmte, en spanning ( < 253 Volt ) aan het eind van de kabel bij de omvormer.
Inmiddels weer een tijdje verder, maar van niemand op dit forum een reactie qua bronvermelding. Ik denk dat die bron niet meer bestaat, misschien dat ze die weggehaald hebben. Geen rectificatie gezien toevallig?

Overigens staan er nog meer punten voor verbetering in de TS. Bijvoorbeeld:
Het maximale vermogen per omvormer is: 25A x 230V = 5.750 Wp
Wp moet W zijn.

Zal ik je helpen de topicstart kloppend te maken en met bronvermelding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:14

BlueTooth76

Let the sun shine!

Een discussiepuntje, wie durft hem aan?

Er is onlangs bij mijn 2e woning een aanbouw geplaatst.
Hier is een 2e groepenkast voor geplaatst.
In die groepenkast 2 aardlekschakelaars met op iedere aardlekschakelaar 4 groepen.
1 van die 4 groepen is voor de omvormer.

De omvormer deelt dus de aardlekschakelaar met 3 andere groepen.

Nu raak ik in een discussie verzeild met iemand die zegt dat dit niet zo hoort en dat de omvormer aan een eigen aardlekschakelaar zou moeten.

Maar goed, "niet zo horen" betekent natuurlijk nog niet dat het in het geheel niet mag.

Het gaat in de discussie om een SolarEdge SE5000H HD omvormer.

Iemand die weet hoe dit zit?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:04:
Een discussiepuntje, wie durft hem aan?

Er is onlangs bij mijn 2e woning een aanbouw geplaatst.
Hier is een 2e groepenkast voor geplaatst.
In die groepenkast 2 aardlekschakelaars met op iedere aardlekschakelaar 4 groepen.
1 van die 4 groepen is voor de omvormer.

De omvormer deelt dus de aardlekschakelaar met 3 andere groepen.

Nu raak ik in een discussie verzeild met iemand die zegt dat dit niet zo hoort en dat de omvormer aan een eigen aardlekschakelaar zou moeten.

Maar goed, "niet zo horen" betekent natuurlijk nog niet dat het in het geheel niet mag.

Het gaat in de discussie om een SolarEdge SE5000H HD omvormer.

Iemand die weet hoe dit zit?
Natuurlijk mag dat, je loopt alleen risico dat alles uitvalt door je omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:14

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hmm, zo zie je dat ook hier de meningen uiteenlopen :P

Maar even los van wat ABB voorschrijft, lijkt het iig sowieso de voorkeur te hebben.
Ik ga het iig voorstellen om het aan te passen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mea011
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-08 23:00
Ik heb een vraag over het toevoegen van panelen op een plat dak op een Goodwe 4200 DNS een-fase omvormer.

Op de eerste tracker zitten 10 Trina Vertex-S 400WP Panelen op 10° portrait in de richting ZW (52°) deze om precies te zijn: https://www.warmtebeheer....o-hc-1754-1096-30-mm.html

Ik wil op de andere tracker 6 panelen op 13° landschape toevoegen op NO (-128°). Als ik Sunnydesignweb een omvormer design laat maken komt hij met de SB 5.0. Ik denk dat de string prima op de huidige set kan zonder aftopping. Het enige wat ik me afvraag is of de 6 panelen op NO genoeg zijn om de string te laten werken. Ik heb de calculatie van Sunnydesignweb toegevoegd. Hebben jullie een idee of het problemen gaat opleveren, er is geen enkele schaduw op de set.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJLyCCDr-glcqETXm36fhNj96mI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5XOZOqV6W8xRwvAwq0qn9kQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hallo forumgenoten, ik ben al een tijdje afwezig hier omdat mijn eigen installatie nu alweer ruim 3 jaar naar tevredenheid z'n werk doet. Maar ik heb een vraagje aan de specialisten hier. Een vriendin heeft een huurwoning betrokken en heeft helaas maanden lang niet in de gaten gehad dat de aardlekschakelaar de solar-installatie had uitgeschakeld, het gaat om dit dit exemplaar op een installatie van 10 panelen, ik heb helaas geen verdere info. De schakelaar wordt gemiddeld eens in de 3 dagen getriggerd. Omdat het een lang traject bleek om via de woningbouwvereniging het probleem opgelost te krijgen heb ik voorgesteld om hier de vraag te droppen: wat is de meest voor de hand liggende oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 19:39
Mea011 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:03:
Ik heb een vraag over het toevoegen van panelen op een plat dak op een Goodwe 4200 DNS een-fase omvormer.

Op de eerste tracker zitten 10 Trina Vertex-S 400WP Panelen op 10° portrait in de richting ZW (52°) deze om precies te zijn: https://www.warmtebeheer....o-hc-1754-1096-30-mm.html

Ik wil op de andere tracker 6 panelen op 13° landschape toevoegen op NO (-128°). Als ik Sunnydesignweb een omvormer design laat maken komt hij met de SB 5.0. Ik denk dat de string prima op de huidige set kan zonder aftopping. Het enige wat ik me afvraag is of de 6 panelen op NO genoeg zijn om de string te laten werken. Ik heb de calculatie van Sunnydesignweb toegevoegd. Hebben jullie een idee of het problemen gaat opleveren, er is geen enkele schaduw op de set.

[Afbeelding]
Volgens mij gaat dat goed, want de opstartspanning van de Goodwe 4200 is 120 volt. De berekende minimale spanning van string 2 ligt daar met 182 volt ver genoeg boven.

Wel kom je boven het max DC vermogen uit de specsheet uit, dat is 5460 Wp. Maar omdat beide strings tegenover elkaar liggen en niet tegelijk een hoog vermogen leveren, denk ik dat het geen probleem is. Maar ik ben geen expert.

Je kunt je simulatie trouwens nog nauwkeuriger maken door de 5 kW omvormer van SMA te kiezen en onder 'limitation of active AC power' handmatig 4,2 kW in te vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 19:39
Megalodon_67 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:31:
Hallo forumgenoten, ik ben al een tijdje afwezig hier omdat mijn eigen installatie nu alweer ruim 3 jaar naar tevredenheid z'n werk doet. Maar ik heb een vraagje aan de specialisten hier. Een vriendin heeft een huurwoning betrokken en heeft helaas maanden lang niet in de gaten gehad dat de aardlekschakelaar de solar-installatie had uitgeschakeld, het gaat om dit dit exemplaar op een installatie van 10 panelen, ik heb helaas geen verdere info. De schakelaar wordt gemiddeld eens in de 3 dagen getriggerd. Omdat het een lang traject bleek om via de woningbouwvereniging het probleem opgelost te krijgen heb ik voorgesteld om hier de vraag te droppen: wat is de meest voor de hand liggende oorzaak?
Volgens mij vaak slechte stekkers of verbindingen en kabels die in het water liggen of nat worden tijdens regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:17
Ik heb daar ook een tijdje last van gehad, voornamelijk als het een beetje bewolkt Was.

Oplossing: meterkast aanpassing, zodat de groep van de PV's niet zo gevoelig reageren en daarmee de groep volledig af te schakelen.

Anderen in dit topic kunnen wellicht nauwkeurig vertellen hoe dat exact heet.
Het is overigens wel een actie voor de woningbouw, daar betaal je servicekosten plus huur voor

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:43

de Peer

under peer review

D_Jeff schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:33:
[...]

Ik heb daar ook een tijdje last van gehad, voornamelijk als het een beetje bewolkt Was.

Oplossing: meterkast aanpassing, zodat de groep van de PV's niet zo gevoelig reageren en daarmee de groep volledig af te schakelen.

Anderen in dit topic kunnen wellicht nauwkeurig vertellen hoe dat exact heet.
Het is overigens wel een actie voor de woningbouw, daar betaal je servicekosten plus huur voor
Wat jij bedoelt (denk ik) is overschakelen van een 30 mA aardlekautomaat naar een 300 mA aardlekautomaat.
En dat kan inderdaad werken, ten koste van een stukje veiligheid.

Ik heb het zelf ook gedaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:44

rvk

Een vriendin heeft een huurwoning betrokken en heeft helaas maanden lang niet in de gaten gehad dat de aardlekschakelaar de solar-installatie had uitgeschakeld, het gaat om dit dit exemplaar op een installatie van 10 panelen, ik heb helaas geen verdere info. De schakelaar wordt gemiddeld eens in de 3 dagen getriggerd.
Hoe wordt de installatie overigens gemonitord? Dit zou toch iets moeten zijn dat er ergens een belletje gaat rammelen? Bij mij is ook door de verhuurder panelen gelegd maar de installateur heeft geen monitoring voor de klanten beschikbaar. Ik ging er vanuit dat zij met de gsm module de panelen wel in de gaten zouden houden. Maar voor eigen inzicht in opbrengst heb ik er een meter opgehangen in de meterkast (sdm120c) en ingesteld dat ik een mailtje krijg wanneer de schakelaar omgesprongen is. Mij overkomt dat dus niet meer (is een paar keer voorgekomen vorig jaar).

Maar beter is natuurlijk de reden te achterhalen want om de drie dagen vindt ik toch wel erg veel.

Hier adviseren ze een 100 milliampère aardlekautomaat en niet de vaak gebruikte 30 milliampère.
https://info.elektroshop....nnepaneelinstallatie-uit/

(Ik zie dat de Peer het hierboven ook al aangeeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:01
Ik wil op een plat dak van een houten berging nog 2x6 panelen leggen met afwatering naar het midden 1:100 helling.

Ik dacht aan bovenop Epdm wat rubber tegels met daarop opsluit bandjes oid. Maar hoe bevestig ik dan de panelen aan een opsluitband? De paneel klemmen die ik ken moeten bevestigd worden op een bijbehorende rail. Zijn er ook klemmen die met een schroef te bevestigen zijn aan beton of hout oid?

Het mooiste is als er ook nog wat stel mogelijkheid in de klem zit. Anders moet dit opgelost worden met een extra rubbertegel oid

[ Voor 13% gewijzigd door gebruiker001 op 07-05-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als voorbereiding op een warmtepomp later dit jaar zit ik te kijken hoe ik eventueel wat extra zonnepanelen kan plaatsen. Ik heb een schuurtje en dakkapel beschikbaar, beide hetzelfde georiënteerd. Ik kan heel simpel 2 setjes van 3 panelen kopen en die met 2 simpele omvormers in het stopcontact prikken. Of gaan voor 1 set, maar dan met iets van 20 meter kabel na het 3e paneel zeg maar. Ik lees in de TS dat 25 meter kabel an sich geen probleem moet zijn, maar geldt dat ook in deze opstelling, dus een grote afstand tussen de panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aikon schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:36:
Als voorbereiding op een warmtepomp later dit jaar zit ik te kijken hoe ik eventueel wat extra zonnepanelen kan plaatsen. Ik heb een schuurtje en dakkapel beschikbaar, beide hetzelfde georiënteerd. Ik kan heel simpel 2 setjes van 3 panelen kopen en die met 2 simpele omvormers in het stopcontact prikken. Of gaan voor 1 set, maar dan met iets van 20 meter kabel na het 3e paneel zeg maar. Ik lees in de TS dat 25 meter kabel an sich geen probleem moet zijn, maar geldt dat ook in deze opstelling, dus een grote afstand tussen de panelen?
Geen probleem, hier zit er bijna 100 meter kabel tussen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Geen enkele afstand is echt een probleem, maar het gaat wel ten koste van de efficiency. 3 panelen is ongeveer 1000W, dus aan AC zijde ~4A. Aan DC zijde ~8A. Bij gelijke kabeldiameter gaan DC kabelverliezen hier dubbel zo hard. Bij 2.5mm2 AC kabel en 4mm2 DC kabel valt het verschil ongeveer weg, maar bedenk wel dat de 20m DC kabel tussen de twee setjes alleen maar extra verlies geeft; je hebt 1 AC kabel i.p.v. 2, waar de dubbele stroom doorheen loopt. Even ervan uitgaande dat beide AC kabels even lang zijn. Het scheelt wel weer een omvormer die zwaarder, dus iets duurder is. Maar nog steeds goedkoper dan twee aparte omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-09 08:00
Ik gooi binnenkort een krappe 13.500 wp aan panelen op het dak, maar helaas heeft mijn netbeheerder last van vertraging met het aanpassen van mijn aansluiting naar krachtstroom. Ze verwachten binnen een maand een afspraak in te plannen, voor ongeveer 2 a 5 maanden later.... (als monopolist kan je klaarblijkelijk de arrogantie hebben dit volstrekt normaal te vinden. Enexis voor de geïnteresseerden.....)

Nu overweeg ik voor de tijd die het gaat duren een 1 fase omvormer extra aan te schaffen.
Aanschafkosten:
  • Growatt 6 kw kost ongeveer 650 euro
  • Automaat 25A +/- 15 euro
Met deze setup moet ik de komende maanden ongeveer 1000 kw op kunnen wekken. Vermenigvuldig ik dit met 0,50 cent dan kom ik op 500 euro per maand, binnen no time terug verdiend dus.

Echter zie ik op bijv marktplaats dat 6 kw omvormers nauwelijks worden aangeboden. Komt dit doordat er nauwelijks markt is voor 6 kw omvormers? Kan ik wellicht beter 2 stuks van 3 kw aanschaffen? Als ik niet meer van de omvormer af kom, en de omvormer ongebruikt op zolder blijft liggen is tenslotte ook zonde. Wat is jullie mening hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
beffin schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:36:
Ze verwachten binnen een maand een afspraak in te plannen, voor ongeveer 2 a 5 maanden later.... (als monopolist kan je klaarblijkelijk de arrogantie hebben dit volstrekt normaal te vinden. Enexis voor de geïnteresseerden.....)
De netbeheerder doet dit ook niet voor de lol. Die hebben een tekort aan materiaal en personeel. Dus dit afzeiken is niet nodig. Probeer maar eens een warmtepomp te kopen. Leveranciers zijn bepaald geen monopolisten, maar je mag blij zijn als je ergens in 2023 aan de beurt bent.
En bij Enexis zit je nog redelijk, want bij Liander hebben ze helemaal geen 3-fase slimme meters meer...
Echter zie ik op bijv marktplaats dat 6 kw omvormers nauwelijks worden aangeboden. Komt dit doordat er nauwelijks markt is voor 6 kw omvormers?
Dergelijke grote omvormers worden natuurlijk niet tweedehands aangeboden, want dat is in de huidige markt een beetje een standaard grootte. En nieuw is sowieso ongeveer alles uitverkocht.

Verder is 6 kW op 1 fase terugleveren in tegenspraak met het advies om max 5 kW op 1 fase terug te leveren. Nog een reden waarom de markt voor 1-fase 6 kW omvormers superklein is.

Denk je dat overigens voor elkaar te kunnen krijgen? Want 6 kW op 1 fase zorgt voor nogal wat spanningsverhoging. Heb je je huidige spanning (vanmiddag om 14 uur of zo) al eens gemeten samen met je netimpedantie? Dan kun je uitrekenen welke spanning je 6 kW omvormer gaat tegen komen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gooi binnenkort een krappe 13.500 wp aan panelen op het dak, maar helaas heeft mijn netbeheerder last van vertraging met het aanpassen van mijn aansluiting naar krachtstroom. Ze verwachten binnen een maand een afspraak in te plannen, voor ongeveer 2 a 5 maanden later.... (als monopolist kan je klaarblijkelijk de arrogantie hebben dit volstrekt normaal te vinden. Enexis voor de geïnteresseerden.....)

Nu overweeg ik voor de tijd die het gaat duren een 1 fase omvormer extra aan te schaffen.
Aanschafkosten:
  • Growatt 6 kw kost ongeveer 650 euro
  • Automaat 25A +/- 15 euro
Met deze setup moet ik de komende maanden ongeveer 1000 kw op kunnen wekken. Vermenigvuldig ik dit met 0,50 cent dan kom ik op 500 euro per maand, binnen no time terug verdiend dus.

Echter zie ik op bijv marktplaats dat 6 kw omvormers nauwelijks worden aangeboden. Komt dit doordat er nauwelijks markt is voor 6 kw omvormers? Kan ik wellicht beter 2 stuks van 3 kw aanschaffen? Als ik niet meer van de omvormer af kom, en de omvormer ongebruikt op zolder blijft liggen is tenslotte ook zonde. Wat is jullie mening hierover?
Zag er laatst toch twee voorbij komen, maar zijn niet dik bezaaid nee, in Duitsland zie je ze vaker. Je kunt beter 2×3 kW kopen, die raak je zeker kwijt volgend jaar.
Komt dat wel uit met je string spanning?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Deze berekening kan niet kloppen. 1000 x 0,50 cent = 5 euro. Denk dat je 50 cent bedoelde en niet 0,50 cent.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50

Die directe link naar de vergelijking: is dit iets eenmaligs, of komen er updates aan, en om dit te zien moet je lid van de consumentenbond zijn?
Deze link is heel nuttig, maar ik zou graag een update zien over 2 1/2 maand als ik een nieuw contract moet afsluiten cq mijn bestaande opzeggen.
Kan dat?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand een simpele livehack voor het schoonmaken van panelen? Weet dat je osmose water kan gebruiken, is een supersoaker of een onkruidspuit een idee? Ga deze week bezig met schilderen, dus kan er relatief goed bij. Panelen zijn nu groen/grijs. :/

Panelen liggen er sinds begin dit jaar op.

[ Voor 8% gewijzigd door Harmen op 08-05-2022 19:06 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Harmen schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:03:
Iemand een simpele livehack voor het schoonmaken van panelen? Weet dat je osmose water kan gebruiken, is een supersoaker of een onkruidspuit een idee? Ga deze week bezig met schilderen, dus kan er relatief goed bij. Panelen zijn nu groen/grijs. :/

Panelen liggen er sinds begin dit jaar op.
Is hier al heel wat keren voorbij gekomen, tips zijn veel kalkloos water en een zachte borstel.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Top, zal eens kijken bij de bouwmarkt morgen. Probleem is dat ik er niet makkelijk water overheen kan gooien. Bovenste deel zit op 8m.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Schuindak? Regenwater schijnt nog beter te zijn dan osmosewater ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Harmen Bestel gewoon een unger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GP7YQYM-X3dnrgRG97ACArIHuH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fy57M7TV1QwjJd8PWh0RruWZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNKf3KX0lOmgusDlMUUW47TeejM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igw1asjnD0Oley5anNKSyOvN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_recDdeyWQTcgbgGG-2-Xp_9rYI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzyyHalYzuKwJtF03ICYcZbE.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
"Unger", daarop moest even gegoogled worden.....
Dacht dat de consensus hier op dit forum was, dat het totaal niet loont?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Naalroc schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:01:
Een auto wassen loont ook niet, maar het staat wel fraai. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:17
Naalroc schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:01:
Misschien nog even ter illustratie: mijn panelen zijn voor het eerst gewassen na 14 jaar.
Toen was het wel nodig en zinvol. Voor details zie mijn website: https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html
Als je het eerder wil doen, mag dat natuurlijk. Maar zinvol, in de zin van extra opbrengst, is het niet/nauwelijks.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Laatst online: 31-07 10:48

.Frank

Frank.

Mijn allereerste twee paneeltjes liggen! Het was 'n genot om aan te leggen 😁. Ik krijg nu ook m'n allereerste opbrengstdata binnen, en heb geen idee of wat ik zie normaal is. Wie helpt me op weg?

Situatie: ik heb 'n tuinhuisje in het Oosten van het land met een dak op het ZZO zonder schaduw en met 'n hoek van ca. 20 graden. Daar liggen twee JA Solar panelen met 405 Wp op, met daaronder een APSystems DS3. De opbrengst eergisteren (een dag met alleen incidenteel een sluierwolkje) zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlFLVt69-aJcdhUk7YKIOtqz6f8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q243EUapwQgDuG6skPaQ9tiN.jpg?f=fotoalbum_large

Erg grillig dus, en hoewel de dag in mijn beleving vrijwel compleet zonnig was dipt de productie vaak naar bijna niets.

Gisteren was het een dag zonder enige wolken en zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmABfyTPcUWGwZNTKSYyN72qVo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J33K7v7BzTnNTjZYx28Nl2wI.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lijkt al een stuk meer op wat ik verwacht had: veel constanter in ieder geval. Een piek van slechts 343W voor twee panelen met in totaal 810Wp vond ik nog wel wat weinig - heb je echt zoveel verlies door een net niet ideale ligging?

En nog een vraag: de harde dip rond 13:15u is omdat ik toen even de stroom eraf heb gehad. Na inschakelen van de stroom verwachtte ik dat de opbrengst weer terug naar het niveau van daarvoor zou gaan, maar zoals je in de grafiek ziet herstelt het eigenlijk niet meer. Heeft zo'n omvormer een heel lange opstarttijd? Worden ze niet blij van onderbrekingen?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
.Frank schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:56:
Mijn allereerste twee paneeltjes liggen! Het was 'n genot om aan te leggen 😁. Ik krijg nu ook m'n allereerste opbrengstdata binnen, en heb geen idee of wat ik zie normaal is. Wie helpt me op weg?

Situatie: ik heb 'n tuinhuisje in het Oosten van het land met een dak op het ZZO zonder schaduw en met 'n hoek van ca. 20 graden. Daar liggen twee JA Solar panelen met 405 Wp op, met daaronder een APSystems DS3. De opbrengst eergisteren (een dag met alleen incidenteel een sluierwolkje) zag er zo uit:

[Afbeelding]

Erg grillig dus, en hoewel de dag in mijn beleving vrijwel compleet zonnig was dipt de productie vaak naar bijna niets.

[Afbeelding]

Dat lijkt al een stuk meer op wat ik verwacht had: veel constanter in ieder geval. Een piek van slechts 343W voor twee panelen met in totaal 810Wp vond ik nog wel wat weinig - heb je echt zoveel verlies door een net niet ideale ligging?

En nog een vraag: de harde dip rond 13:15u is omdat ik toen even de stroom eraf heb gehad. Na inschakelen van de stroom verwachtte ik dat de opbrengst weer terug naar het niveau van daarvoor zou gaan, maar zoals je in de grafiek ziet herstelt het eigenlijk niet meer. Heeft zo'n omvormer een heel lange opstarttijd? Worden ze niet blij van onderbrekingen?
Om te beginnen zou ik je netspanning even meten, want er gaat bij jou duidelijk iets mis...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Not good..

Ter vergelijk, ik heb ook 2 JA Solar 405wp, maar dan op een Enphase micro. Hieronder een grafiekje van 1 van die twee panelen eergisteren en gisteren. Ik had gisterochtend even wat wolken, en heb einde van de dag schaduw op tuinhuis. Eergister was een dag met stapelwolkjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT4Czp3qMdB2jS03wTm2r8gGYgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4I5CeLOfL9VCHdzQkCfVKUgH.png?f=fotoalbum_large

Mijn andere JA Solar 405wp paneel ziet er exact zo uit. Zoiets zou je bij jou ook verwachten,, ook met jouw oriëntatie.. Dat teruglopen naar 0 is niet goed. Goede tip om eerst eens even naar je netspanning te kijken..

Edit: Was er ook niet iets met die panelen en jouw type omvormer? Het paneel heeft een wat raar aantal cellen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat die APS omvormers daar niet lekker mee overweg konden. Pin me er niet op vast..
Edit2: Zie hier las ik er iets over. vliegnerd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Je peak power gisteren is ook niet normaal. Die twee panelen in die oriëntatie hadden zeker een Peak power van 550/600w moeten leveren bij elkaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 09-05-2022 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@.Frank https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html is handig om te kijken hoe de curve er uit zou moeten zien. Even coördinaten/oriëntatie/peakwatt/helling invoeren. Maar bij jou gaat duidelijk wat mis, opbrengst is wel erg mager voor een zonnige dag. Netspanning checken idd :)

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 09-05-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:43
Dat werd mij ook verteld door Enexis toen ik 2 weken geleden een aanvraag deed om van 1x40A naar 3x25A te gaan. Ondertussen ben ik afgelopen week al gebeld en is de afspraak ingepland voor eind mei. Valt me reuze mee.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De netbeheerders hebben momenteel te kampen met een enorm tekort aan 3 fase meters, dat komt bovenop het tekort aan uitvoeringscapaciteit. Dat krijg je als iedereen in blinde paniek overal zonnepanelen opflikkeren en warmtepompen aanschaffen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Dank voor jullie reacties, @reneeke1970, @Japie.G en @ThinkPad. Er lijkt inderdaad wat mis, super balen 😥. Dit is de grafiek voor vandaag tot op heden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WZ61CoKRRAjMX2uAdNHZpgzwKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qFTBN1TVR5DIn32Mg7LcRxM.jpg?f=fotoalbum_large

Het klimt aan 't begin, maar terwijl de zon nu volop schijnt en er geen wolken te bekennen zijn zakt het bijna helemaal weg (nu 65W voor beide panelen samen). Ik heb nu de netspanning gemeten en die is maar 238/239V, dat zou ook het probleem niet moeten zijn. Ik ga even de link van Japie.G volgen, en houd m'n hart vast... de hele garage ligt hier vol met die panelen en DS3-en om te gaan monteren 😥

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@.Frank is die netspanning wel gemeten bij de omvormer zelf? Wat rapporteert de DS3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Martin7182 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:56:
@.Frank is die netspanning wel gemeten bij de omvormer zelf? Wat rapporteert de DS3?
Yes, gemeten direct bij de AC-output van de omvormer, en de DS3 rapporteert in de Manager App 239V.

De moed zinkt me in de schoenen, na wat gelezen te hebben n.a.v. de tip van Japie denk ik dat ik met 'n garage vol incompatibel spul zit. Ik zit nu midden in 'n drukke werkdag, ik duik er vanavond even goed in. Argh wat balen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

.Frank schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:04:
[...]

Yes, gemeten direct bij de AC-output van de omvormer, en de DS3 rapporteert in de Manager App 239V.

De moed zinkt me in de schoenen, na wat gelezen te hebben n.a.v. de tip van Japie denk ik dat ik met 'n garage vol incompatibel spul zit. Ik zit nu midden in 'n drukke werkdag, ik duik er vanavond even goed in. Argh wat balen!
Ik weet er het fijne niet van, wat ik wel weet is dat je die omvormers zonder problemen voor de nieuwprijs verkoopt want ze zijn slecht leverbaar. Verder werkt Enphase dus bewezen wel goed met deze panelen. Ik zou zeggen, zoek het goed uit, en ik hoop dat het probleem iets anders blijkt te zijn dan incompatibiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Mijn vermoeden is dat de spanning teveel inzakt onder vollast. Vmp is waadschijnlijk minder dan 32V voor deze panelen. De DS3 heeft een 'Peak Power Tracking Voltage' van 32-55V volgens de specs.

[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 09-05-2022 11:57 . Reden: aanname Vmp < 32V ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Volgens mij zit ik inderdaad met de gebakken peren. Hier de DS3 ingangsgegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuZH7_pY0sMxAQf9qkFN5sq_tcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDWsO0oQPbdtw3e3ZLyhjECs.png?f=fotoalbum_large

Spanningsbereik MPPT 32-55V.

En dit zijn de stats bij NOCT van de JAM54S30:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rguv_jegHl4MAKBOpJuXVG83Pko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FtOGkrqyTQDPxYdmmAe2qp4b.png?f=fotoalbum_large

Begrijp ik het goed dat 'Max Power Voltage (Vmp)' minimaal 32V had moeten zijn om compatibel te zijn met de DS3?

En volgende vraag: een deel van mijn installatie worden andere panelen van JA Solar, de JAM60S20 390Wp-versies. Die hebben 120 cellen, niet 108 zoals de JAM54S30. De stats bij NOCT van deze andere panelen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4NsZmh6ZnsPvEKWTTfrdSsGGlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7tr95bk89UAL2QyOAMWbhSrx.png?f=fotoalbum_large

Daar zit het Vmp op 33.20V, dus nét boven het minimum van de DS3. Gaat dat dan wel werken, of ook alleen maar onder ideale condities? Ik heb geen idee van of een paneel vrijwel altijd op z'n maximale voltage zit - fluctureert dat nogal?

En volgende vraag: als ik de DS3-L zou weten te bemachtigen, die een spanningsbereik vanaf 25V heeft, zouden beide panelen daar dan wel probleemloos mee werken, of heb ik dan alsnog kans dat die 405Wp-panelen met een max voltage van ~29V daar regelmatig onder blijven?

Edit: ik zie dat de Enphase-omvormers een spanningsbereik van 27-37V hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7fd0Jce_GYVCiKMETDE4QthjVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rmpewYb81Aczq2A27PpiTanN.png?f=fotoalbum_large

Als die wél goed werken met die JA-panelen, dan zal de DS3-L, die een nog lager bereik heeft, daar ook geen problemen mee hebben neem ik aan.

Edit 2: hier de voltage curves van de JAM60S20:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj-PVosKU77B7LPMhBfvdmhUQ5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gWUOvxdNZTEQl0YRDB6ViD7W.png?f=fotoalbum_large

Zouden jullie het aandurven om die te leggen met de DS3, die een bereik van 32-55V heeft?

[ Voor 20% gewijzigd door .Frank op 09-05-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Momenteel heb ik nog een levering van zonnepanelen open staan voor een tiental Hyundai HiE-S400VG panelen. Nu wordt aangegeven dat er begin juni kan worden geleverd (maar dit is al de tweede keer dat het wordt uitgesteld).

Ik vraag mij af of ik niet beter voor alternatieve panelen kan kijken. Ze moeten op de tweede ingang van mijn SMA SunnyBoy 4.0 worden aangesloten.

PaneelWpVocVmpp
Hyundai 400Wp HiE-S400VG Full Black40046.438.6
DMEGC 395 WP FULL BLACK HALF CELL39537.0930.18

De startspanning van mijn SMA is 100V en het MPP bereik 140-500V. Klopt het dat deze panelen wel moeten werken, maar dat deze waarschijnlijk aan het einde van de dag eerder stoppen omdat de minimale spanning dan te laag is? Sowieso krijgen deze panelen wel wat boomschaduw later op de dag, ik weet niet of dat nog veel verschil maakt in de vergelijking tussen de Hyundai en DMEGC panelen?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:19

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Per ongeluk de stekkertjes van de panelen verwisseld? Dus '+' van kanaal 1 op de +'' van kanaal 2, en voor '-' v.v.

[Edit] Ah, verkeerde DS3 zie ik paar post later...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
.Frank schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:38:
Volgens mij zit ik inderdaad met de gebakken peren.
[...]
Zouden jullie het aandurven om die te leggen met de DS3, die een bereik van 32-55V heeft?
Ik zou het gewoon proberen, prik twee panelen aan zo'n omvormer en leg ze ergens in de tuin met een verlengsnoer maar het stopcontact, niet volgens NEN1010 maar om een paar dagen te proberen totaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
.Frank schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:38:
Volgens mij zit ik inderdaad met de gebakken peren. Hier de DS3 ingangsgegevens:

[Afbeelding]

Spanningsbereik MPPT 32-55V.

En dit zijn de stats bij NOCT van de JAM54S30:

[Afbeelding]

Begrijp ik het goed dat 'Max Power Voltage (Vmp)' minimaal 32V had moeten zijn om compatibel te zijn met de DS3?

En volgende vraag: een deel van mijn installatie worden andere panelen van JA Solar, de JAM60S20 390Wp-versies. Die hebben 120 cellen, niet 108 zoals de JAM54S30. De stats bij NOCT van deze andere panelen zijn:

[Afbeelding]

Daar zit het Vmp op 33.20V, dus nét boven het minimum van de DS3. Gaat dat dan wel werken, of ook alleen maar onder ideale condities? Ik heb geen idee van of een paneel vrijwel altijd op z'n maximale voltage zit - fluctureert dat nogal?

En volgende vraag: als ik de DS3-L zou weten te bemachtigen, die een spanningsbereik vanaf 25V heeft, zouden beide panelen daar dan wel probleemloos mee werken, of heb ik dan alsnog kans dat die 405Wp-panelen met een max voltage van ~29V daar regelmatig onder blijven?

Edit: ik zie dat de Enphase-omvormers een spanningsbereik van 27-37V hebben:

[Afbeelding]

Als die wél goed werken met die JA-panelen, dan zal de DS3-L, die een nog lager bereik heeft, daar ook geen problemen mee hebben neem ik aan.

Edit 2: hier de voltage curves van de JAM60S20:

[Afbeelding]

De DS3 en de DS3-L werken volgens de fabrikant niet met 108 cellen. Heb je die 120 cells al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

hfolkers schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:56:
[...]

Ik zou het gewoon proberen, prik twee panelen aan zo'n omvormer en leg ze ergens in de tuin met een verlengsnoer maar het stopcontact, niet volgens NEN1010 maar om een paar dagen te proberen totaal geen probleem.
Hmm, 't proberen waard wellicht, maar ik kijk nog even of ik de DS3s allemaal kan ruilen tegen DS3-Ls bij de partij waar ik ze gekocht heb (zodra ze weer op voorraad komen natuurlijk). Tips over waar de DS3-L eerder op voorraad is zijn natuurlijk welkom 😇
alwind schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:14:
[...]
De DS3 en de DS3-L werken volgens de fabrikant niet met 108 cellen. Heb je die 120 cells al?
Yes, ik heb ze liggen, maar ben 'n beetje huiverig om meer omvormers uit de verpakking te halen. Zijn er mensen die misschien ervaring hebben met de DS3 i.c.m. panelen met een Vmp van 33V?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
.Frank schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:51:
[...]

Hmm, 't proberen waard wellicht, maar ik kijk nog even of ik de DS3s allemaal kan ruilen tegen DS3-Ls bij de partij waar ik ze gekocht heb (zodra ze weer op voorraad komen natuurlijk). Tips over waar de DS3-L eerder op voorraad is zijn natuurlijk welkom 😇

[...]

Yes, ik heb ze liggen, maar ben 'n beetje huiverig om meer omvormers uit de verpakking te halen. Zijn er mensen die misschien ervaring hebben met de DS3 i.c.m. panelen met een Vmp van 33V?
Door de warmte zakt het voltage, en als er een diode in de schaduw komt helemaal, ik zou het persoonlijk niet doen. Is best veel werk later alles aanpassen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
[...]

[...]

Waarom test je de DS3 dan niet uit met een 120 cell paneel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Nee, wel met 132 cells. Maar dit lijkt toch gewoon niet compatible? Enorm kut, maar ik zou dan of je panelen of je omvormers omruilen naar iets dat wel volledig compatible is. De DS3 omvormers worden meestal met (veel) grotere panelen gebruikt).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Harmen schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:01:
Top, zal eens kijken bij de bouwmarkt morgen. Probleem is dat ik er niet makkelijk water overheen kan gooien. Bovenste deel zit op 8m.
https://high-clean.com/telescoopsteel-aluminium/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jobr Water spuit er in het filmpje aan de verkeerde kant eruit :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:38
Wie heeft er ervaring met schaduwmanagement met SOLIS omvormers (of andere omvormers met een heel laag mppt bereik)? Bij mijn schoonvader plek voor 4 of 5 grote panelen, maar wel schaduw van het huis op het platte dak.

Als 1 of 2 diodes in een paneel uitschakelen stopt een microomvormer ook al snel, dus ik twijfel wat handig is...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryVerkuylen
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 31-08 22:34
Heb ook eindelijk de knoop doorgehakt en 20 panelen aangelegd.14x zuid en 6x oost. Was nog best een uitzoekwerk, uiteindelijk besloten deze op een SMA tripower 5kW aan te sluiten (Ik heb tenslotte al een 3-fase meter hangen.) Nu wist ik niet zeker of mijn meter geschikt was, dus toch maar van tevoren mijn panelen en meter aangemeld bij energieleveren.nl. (begin april). So far so good, vorige week mijn installatie in gebruik genomen, alleen nu het probleem: Meter draait niet terug .En Liander zegt geen enkele meter meer te hebben. Ik heb er wel begrip voor dat het allemaal wat langer kan duren in deze tijden maar ze noemen nu tijden tot 16 weken... Ik kan toch wel verwachten dat ze contact opnemen als de meter niet OK blijkt te zijn? Hoe had ik anders moeten weten dat mijn meter ongeschikt is? Gaat een duur geintje worden zo |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Voor dit daksysteem met metalen dakpanplaten:

https://www.beplatingswin...-1100/ABW-DAKPANWRANTRA-2

Welk PV montage systeem gebruik ik daarvoor? Ik dacht even een standaard dakpan systeem maar dat kan niet?

Ik ben bezig een PV systeem (off grid) samen te stellen voor onze club op een dak waar 3 panelen op passen en zoek daar een geschikt (goedkoop) montage systeem voor.

[ Voor 24% gewijzigd door Gerco-M op 09-05-2022 21:35 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 21-09 23:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

BarryVerkuylen schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:21:
Heb ook eindelijk de knoop doorgehakt en 20 panelen aangelegd.14x zuid en 6x oost. Was nog best een uitzoekwerk, uiteindelijk besloten deze op een SMA tripower 5kW aan te sluiten (Ik heb tenslotte al een 3-fase meter hangen.) Nu wist ik niet zeker of mijn meter geschikt was, dus toch maar van tevoren mijn panelen en meter aangemeld bij energieleveren.nl. (begin april). So far so good, vorige week mijn installatie in gebruik genomen, alleen nu het probleem: Meter draait niet terug .En Liander zegt geen enkele meter meer te hebben. Ik heb er wel begrip voor dat het allemaal wat langer kan duren in deze tijden maar ze noemen nu tijden tot 16 weken... Ik kan toch wel verwachten dat ze contact opnemen als de meter niet OK blijkt te zijn? Hoe had ik anders moeten weten dat mijn meter ongeschikt is? Gaat een duur geintje worden zo |:(
Is het nog een Ferraris of wel al digitaal?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gerco-M schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:34:
Voor dit daksysteem met metalen dakpanplaten:

https://www.beplatingswin...-1100/ABW-DAKPANWRANTRA-2

Welk PV montage systeem gebruik ik daarvoor? Ik dacht even een standaard dakpan systeem maar dat kan niet?

Ik ben bezig een PV systeem (off grid) samen te stellen voor onze club op een dak waar 3 panelen op passen en zoek daar een geschikt (goedkoop) montage systeem voor.
Zomaar een gooi.... De montage schroeven vervangen door stok schroeven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryVerkuylen
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 31-08 22:34
Rimco schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:39:
[...]

Is het nog een Ferraris of wel al digitaal?
Het is een ISKRA MT300, dat is een digitale. Met een icoontje van een teruglooprem dus terugleveren kan ik vergeten ben ik bang :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Vraag hen om een goede 2e handse Ferrari, daarvan moeten ze stapels hebben >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Ik heb getwijfeld om een eigen topic aan te maken, maar mijn vraag is denk ik vrij straight forward.

Mijn dak is helaas niet geschikt voor een grote hoeveelheid panelen, vanwege een dakkapel.
Het gaat om een 40/45 graden dak pal op het zuiden/ De panelen zullen verder geen schaduw pakken.
Ik kan er max 7 stuks kwijt.

Nu heb ik een offerte binnen voor:
7x Trina Solar Vertex 400w TSM-DE09.08
Solis 3k omvormer

€ 3.495,00
Excl. € 733,95 BTW

Is dit een goede optie?

[ Voor 11% gewijzigd door Cobb op 09-05-2022 22:21 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24

Vliegvlug

Flight Simple

Even een sanity check hier over de werking van bypass-diodes.

Eerder vandaag had ik een zonnepanelenbedrijf aan de lijn voor de vraag om zonnepanelen op mijn schaduwvrije schuine dak wat op zuid-west ligt (en dan wat meer naar west dat zuid) en dat ik op zoek ben naar een systeem met string omvormer.
Daarop zei het bedrijf dat ze daar in principe niet aan gingen beginnen omdat ze dat enkel willen plaatsen op schuine daken die puur op zuid liggen of op platte daken. Voor andere situaties wordt bij hun altijd enphase of solaredge ingezet.
En mocht ik toch persé een string omvormer willen dan is dat volledig voor eigen risico.

Waarop ik vroeg waarom dat was. Hun uitleg; “met een string omvormer stort met wat vogelpoep of saharazand op een paneel gelijk de opbrengst van al je panelen in en dat wil je niet.”

“maar bypass diodes dan?” was mijn wedervraag.

Hun antwoord: “Die werken enkel als alle panelen parallel liggen en dat is bij string niet het geval, die liggen in serie.”
En daarna nog een onduidelijk verhaal dat er binnenkort een soort string omvormer uitkwam waarbij panelen wel parallel konden worden aangesloten en dat dat misschien wat zou kunnen zijn.

Heb ik de werking van bypass diodes zoals in deze topic start staat beschreven nu verkeerd begrepen?
Die diodes werken toch per paneel, ook als ze in serie staan?
Dus dan kan een string omvormer op mijn dak toch prima.

En ik bedenk me nu ook pas dat ik ben vergeten te vragen waarom vogelpoep en zand opeens geen probleem meer is wanneer een string systeem op een zuid of plat dak wordt geïnstalleerd. :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Vliegvlug schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:21:
Even een sanity check hier over de werking van bypass-diodes.

Eerder vandaag had ik een zonnepanelenbedrijf aan de lijn voor de vraag om zonnepanelen op mijn schaduwvrije schuine dak wat op zuid-west ligt (en dan wat meer naar west dat zuid) en dat ik op zoek ben naar een systeem met string omvormer.
Daarop zei het bedrijf dat ze daar in principe niet aan gingen beginnen omdat ze dat enkel willen plaatsen op schuine daken die puur op zuid liggen of op platte daken. Voor andere situaties wordt bij hun altijd enphase of solaredge ingezet.
En mocht ik toch persé een string omvormer willen dan is dat volledig voor eigen risico.

Waarop ik vroeg waarom dat was. Hun uitleg; “met een string omvormer stort met wat vogelpoep of saharazand op een paneel gelijk de opbrengst van al je panelen in en dat wil je niet.”

“maar bypass diodes dan?” was mijn wedervraag.

Hun antwoord: “Die werken enkel als alle panelen parallel liggen en dat is bij string niet het geval, die liggen in serie.”
En daarna nog een onduidelijk verhaal dat er binnenkort een soort string omvormer uitkwam waarbij panelen wel parallel konden worden aangesloten en dat dat misschien wat zou kunnen zijn.

Heb ik de werking van bypass diodes zoals in deze topic start staat beschreven nu verkeerd begrepen?
Die diodes werken toch per paneel, ook als ze in serie staan?
Dus dan kan een string omvormer op mijn dak toch prima.

En ik bedenk me nu ook pas dat ik ben vergeten te vragen waarom vogelpoep en zand opeens geen probleem meer is wanneer een string systeem op een zuid of plat dak wordt geïnstalleerd. :?
Met een grote boog om die toko heen lopen, want het verhaal slaat nergens op. String gaat prima op een gewone omvormer (onafhankelijk of ze nu noord, oost, west of zuid liggen), en harde schaduw ook nog wel als die stringomvormer fatsoenlijk schaduwmanagement heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Vliegvlug Niks mis met jouw sanity, des te meer met die van hen. Dat slaat echt als een tang op een varken. De hele truc van iets als shadefix is dat je met spelen met het voltage de bypassdiodes kunt aanspreken waar er schaduw is. Dat doen bv SMA, GoodWe en nog een paar en dat zijn gewone stringomvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik wil met hulp van mijn zwager die elektrotechneut is 12 panelen leggen op garagedak. Daarvoor heb ik onderstaande constructie bedacht. De panelen wil ik op de 4 groene montagerails bevestigen. Deze kunnen van hout zijn of standaard rails van Esdec oid. Om er afschot in te krijgen moeten de buitenste rails hoger zijn dan de middelste of er moet gewerkt worden met verstelbare klemmen. Ook wil ik de constructie zo dun mogelijk houden om de panelen niet te hoog boven de rand uit te laten steken.

Wat voor klemmen en rail (hout of alu oid) zouden jullie adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcmCYXGz32d8S3d8uSXmZMOf9_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I3kner3Dv9vdu6EJ1EYI1jd9.png?f=fotoalbum_large

De rail komt op de rand te liggen, vandaar de voorkeur voor een zo slank mogelijke rail, en daarom denk ik aan hout, zodat de middenrails planken ipv balken kunnen zijn. Zijn er echter geschikte klemmen te vinden voor hout?

Met hout zit ik wel weer met duurzaamheid. De meeste delen blijven droog, maar tpv de kieren tussen de panelen wordt het juist vaak nat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3ipNStxBQSrzEbsJwDF-vCb0WE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yo04lZgdatVX8ok0rgdguSJm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:13
alwind schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:14:
[...]

Heb je daar een bron voor?
Ik kan het mis hebben, maar het klinkt mij eerlijk gezegd onwaarschijnlijk in de oren.
Het paneel zet spanning op de ingang van de omvormer en of dat nu gegenereerd wordt door 6x18 cellen of 6x20 cellen maakt dan toch niks uit? Zolang het maar binnen het spanningsbereik van de omvormer ligt.

Hier zie ik het inderdaad staan, maar vind het nog steeds een vreemd verhaal:
https://www.euro-electron...ro-omvormer-730VA-APS-DS3

[ Voor 12% gewijzigd door wappiewappie op 09-05-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24

Vliegvlug

Flight Simple

@Andrehj @AUijtdehaag @Termy

Dank voor de bevestiging!
Goed te weten dat ik niet gek ben :)

Die adviseur ging er zo hard tegenin en bracht het echt alsof ik er niets van begreep dat je toch gaat twijfelen.

Vraag ik me wel af waarom
Is dat gebrek aan kennis?; dat ze liever met enphase en solaredge werken?; dat daar meer marge op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
gebruiker001 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:11:
Ik wil met hulp van mijn zwager die elektrotechneut is 12 panelen leggen op garagedak. Daarvoor heb ik onderstaande constructie bedacht. De panelen wil ik op de 4 groene montagerails bevestigen. Deze kunnen van hout zijn of standaard rails van Esdec oid. Om er afschot in te krijgen moeten de buitenste rails hoger zijn dan de middelste of er moet gewerkt worden met verstelbare klemmen. Ook wil ik de constructie zo dun mogelijk houden om de panelen niet te hoog boven de rand uit te laten steken.

Wat voor klemmen en rail (hout of alu oid) zouden jullie adviseren?

[Afbeelding]

De rail komt op de rand te liggen, vandaar de voorkeur voor een zo slank mogelijke rail, en daarom denk ik aan hout, zodat de middenrails planken ipv balken kunnen zijn. Zijn er echter geschikte klemmen te vinden voor hout?

Met hout zit ik wel weer met duurzaamheid. De meeste delen blijven droog, maar tpv de kieren tussen de panelen wordt het juist vaak nat.

[Afbeelding]
Ik zou gewoon Evo clickfit nemen. Alu profielen en bijbehorende klemmen kosten geen vermogen en je hebt gelijk de aarding in orde. In plaats van panelen verlagen kun je misschien de rand eventueel iets verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
wappiewappie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:12:
[...]

Heb je daar een bron voor?
Ik kan het mis hebben, maar het klinkt mij eerlijk gezegd onwaarschijnlijk in de oren.
Het paneel zet spanning op de ingang van de omvormer en of dat nu gegenereerd wordt door 6x18 cellen of 6x20 cellen maakt dan toch niks uit? Zolang het maar binnen het spanningsbereik van de omvormer ligt.

Hier zie ik het inderdaad staan, maar vind het nog steeds een vreemd verhaal:
https://www.euro-electron...ro-omvormer-730VA-APS-DS3
Quote uit de handleiding: APsystems Micro-omvormers zijn compatibel met de meeste PV-modules met 60 en 72 cellen of PV-modules met 120 en 144 half-cut cellen. (Om de compatibiliteit te bevestigen, kunt u onze online "E-decider"- modulecompatibiliteitstool raadplegen of contact opnemen met de technische Support van APsystems).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Martin7182 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:34:
[...]

Ik zou gewoon Evo clickfit nemen. Alu profielen en bijbehorende klemmen kosten geen vermogen en je hebt gelijk de aarding in orde. In plaats van panelen verlagen kun je misschien de rand eventueel iets verhogen.
Alu rail van Esdec is idd voordeel van aarding. Maar rand verhogen is geen optie. Dus dan heb ik toch stel mogelijk nodig. Dat zit er niet op bij esdec toch en het wordt ook wel een dik pakket.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1l9VEQv7QM6c2oDfipDm8AO2jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sDpzYJyB48Bz4hpm2b64l0a.jpg?f=fotoalbum_large.

[ Voor 26% gewijzigd door gebruiker001 op 10-05-2022 08:09 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic