Redelijke vergoeding voor overschot PV

Pagina: 1
Acties:
  • 4.298 views

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De elektriciteitswet geeft aan dat een energieleverancier een redelijke vergoeding moet geven voor het overschot aan energie door bijvoorbeeld zonnepanelen.

Artikel 31c Elektriciteitswet 1998
Indien de door de afnemer, bedoeld in het eerste en tweede lid, op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge die leden in mindering wordt gebracht op de aan het net onttrokken elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betreffende afnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding.
Nu zit ik wat rond te kijken voor een energieleverancier, en vond de bedragen bij een aantal leveranciers wel erg laag:

GreenChoice € 0,08 per kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAglD-Q5z-a1k-hNpu2Y4Fdrs-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DcTXpNIgO1nXyOlDxeawyk8d.png?f=user_large

PureEnergie € 0,06 per kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huL7QY4qOVi3alMUbtN54S_VlIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w9CTESCjlx4ftE0an1olagNS.png?f=user_large

Het kale leveringstarief van PureEnergie is € 0,3124 per kWh. All-in € 0,4636 per kWh. En voor een overschot krijg je maar € 0,06 per kWh. Wat vinden jullie hiervan? Valt dit onder een redelijke vergoeding?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:03
Wat is je doel met dit topic? Heel simpel gezegd namelijk: als het aanbod je niet aanstaat dan stap je toch over? De afgelopen weken heb ik met die gekte op de energiemarkt teruglevertarieven van 25-35 ct. per kWh gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het grappige is dat greenchoice 8 cent inc voor de eerste 2000kWh. Daarna het kale leveringstarief (wat toen ze dit bedachten 3/4 cent was). Lever je dus meer terug dan 2000kWh, dan krijg je dus riant meer dan die 8 cent... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:11
Screenshot van een situatie met 20000 kWh overschot.
Maar je moet tegenwoordig inderdaad vaak wel meerdere vergelijkingssites langs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuuOHxHOyeXG5igYiOfWPx-E5nI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwcXNaG6LB08keQ4cBOCDZYV.jpg?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:59
ThinkPadd schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:35:
Wat is je doel met dit topic? Heel simpel gezegd namelijk: als het aanbod je niet aanstaat dan stap je toch over? De afgelopen weken heb ik met die gekte op de energiemarkt teruglevertarieven van 25-35 ct. per kWh gezien!
@Dre is denk ik snugger genoeg om niet op de pure energy knop te drukken...

Maar wat het doel van het topic is lijkt me duidelijk: Voldoet pure energy aan de electriciteitswet?

Letter van de wet: geen idee.. redelijk is een ernstig rekbaar begrip.
Spirit van de wet: absoluut niet.

Wetten zouden duidelijk moeten zijn, en dat is deze dus gewoon niet ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:40:
Screenshot van een situatie met 20000 kWh overschot.
Maar je moet tegenwoordig inderdaad vaak wel meerdere vergelijkingssites langs.

[Afbeelding]
Boer zoekt dak....

Heb al een boze mail gestuurd naar vandebron (nu essent) waarom ik in het nieuws moet vernemen dat de prijzen in mijn variabel contract vroegtijdig worden verhoogd.... En wanneer ze van plan waren om dat te melden aan me als trouwe klant.
We wachten het af. :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:40:
[...]

Boer zoekt dak....

Heb al een boze mail gestuurd naar vandebron (nu essent) waarom ik in het nieuws moet vernemen dat de prijzen in mijn variabel contract vroegtijdig worden verhoogd.... En wanneer ze van plan waren om dat te melden aan me als trouwe klant.
We wachten het af. :+
Heb jij netto verbruik dan?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bij afschaffing of afbouw salderen wel.
Ze mogen de sl. (imme of uwe) meter niet uitlezen, maar toch hebben ze de meterstanden.

Dus heb ik een SJV.
Onder de streep negatief uiteraard.
Ik volg belgie al op de voet. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2021 23:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In België hebben ze vaak nog een ferraris meter.
Als zij meer leveren dan wat ze opgewekt hebben krijgen ze niets en moeten zelfs betalen voor het gebruik van het netwerk.
Als het jaar om is gaat de ferraris meter op nul en ze moeten betalen voor wat ze teveel hebben geleverd.
Daarom zetten belgen die 'teveel' hebben opgewekt de sauna aan of gezellige elektrische kacheltjes om het teveel kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181219_04047391

Laatste verzoek om een post te wijzigen als je dingen vergeet ipv meerdere posts te maken. Meerdere posts achter elkaar is alleen handig als je op verschillende mensen reageert (mention).

[ Voor 62% gewijzigd door Septillion op 25-10-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:19
Via Independer.nl kwam ik uit bij United Consumers, terugleververgoeding van bijna 32 cent (dal 21 cent).

Ik ben gasloos met een overschot van 2.000 kWh. Half februari loopt mijn contract af dus moet nog effe wachten.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Dat is een 3 jaar oud artikel. En waar staat dat ze moeten betalen voor wat ze teveel hebben geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We reageren vriendelijk of we reageren niet

[ Voor 85% gewijzigd door Septillion op 25-10-2021 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@busscherski
<knip> Vriendelijk blijven

engie99 verwart het prosumenten vastrecht met betalen (per kwh) voor terugleveren.

Belgie snijdt zichzelf lekker in de vingers met dergelijke olliedomme regels.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 25-10-2021 08:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:22:
@busscherski

engie99 verwart het prosumenten vastrecht met betalen (per kwh) voor terugleveren.

Belgie snijdt zichzelf lekker in de vingers met dergelijke olliedomme regels.
doe ff normaal
Eigenaars van zonnepanelen hebben een teller die terugdraait als hun stroomoverschot in het net wordt ­geïnjecteerd. In het ultieme scenario draait de teller in een jaar evenveel vooruit als achteruit en wordt een ­factuur opgemaakt voor 0 kWh. Heb je op het einde van het jaar meer ­geproduceerd dan verbruikt, dan zal de meterstand lager zijn dan het jaar ervoor. Die meterstand dient als nieuw ­‘nulpunt’ voor het komende jaar. De stroom die je extra geproduceerd hebt, ben je kwijt.

Een vergoeding krijg je niet voor die extra stroom. Je betaalt er zelfs voor: als eigenaar van zonnepanelen ben je ‘prosument’ en betaal je om het net te mogen gebruiken. Hoe meer zonne­panelen je hebt, hoe hoger het tarief.

Als het jaar om is gaat de ferraris meter op nul en ze moeten betalen voor wat ze teveel hebben geleverd.
Had moeten zijn.
Als het jaar om is gaat de ferraris meter op nul en ze moeten betalen omdat ze teveel hebben geleverd.
Maar ze krijgen dus niets voor wat ze leverden en daarom gaan ze het verspillen.
Als dank dat ze groene stroom leverden moeten ze betalen.
Ik dacht dat de strekking duidelijk was, maar ik vergiste mij blijkbaar.
Ja, het is 3 jaar geleden, maar het komt er nu ongeveer nog op hetzelfde neer.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 25-10-2021 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:15:
[...]

Als lezen te veel moeite is...
Er staat
Eigenaars van zonnepanelen hebben een teller die terugdraait als hun stroomoverschot in het net wordt ­geïnjecteerd. In het ultieme scenario draait de teller in een jaar evenveel vooruit als achteruit en wordt een ­factuur opgemaakt voor 0 kWh. Heb je op het einde van het jaar meer ­geproduceerd dan verbruikt, dan zal de meterstand lager zijn dan het jaar ervoor. Die meterstand dient als nieuw ­‘nulpunt’ voor het komende jaar. De stroom die je extra geproduceerd hebt, ben je kwijt.

Een vergoeding krijg je niet voor die extra stroom. Je betaalt er zelfs voor: als eigenaar van zonnepanelen ben je ‘prosument’ en betaal je om het net te mogen gebruiken. Hoe meer zonne­panelen je hebt, hoe hoger het tarief.

Had moeten zijn.
Als het jaar om is gaat de ferraris meter op nul en ze moeten betalen omdat ze teveel hebben geleverd.
Maar ze krijgen dus niets voor wat ze leverden en daarom gaan ze het verspillen.
Als dank dat ze groene stroom leverden moeten ze betalen.
Ik dacht dat de strekking duidelijk was, maar ik vergiste mij blijkbaar.
Ja, het is 3 jaar geleden, maar het komt er nu ongeveer nog op hetzelfde neer.
Prosumententarief bestaat niet meer. Dat was een vast bedrag per kW omvormervermogen per jaar.
Je reacties vervuilen het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vraag ging over Nederlands tarief, bespreken van België hoort hier dus niet thuis. Graag weer on-topic, anders gaat de bezem erdoor

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 25-10-2021 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bert R
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-03-2022
Een redelijke terugleververgoeding is bepaald door de ACM op minimaal 70% van het APX jaargemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:40

BTS

Teruglevergoeding is leuk maar kijk je ook naar de vaste tarieven van de leverancier? (Dus niet die van de netbeheerder)

Daar zit ook genoeg verschil in per aanbieder dat ik het belangrijk genoeg vindt even te melden.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruderodeo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 22:22
Bravertal schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:16:
Via Independer.nl kwam ik uit bij United Consumers, terugleververgoeding van bijna 32 cent (dal 21 cent).

Ik ben gasloos met een overschot van 2.000 kWh. Half februari loopt mijn contract af dus moet nog effe wachten.
Mijn situatie is vrijwel vergelijkbaar. Zit nu bij Greenchoice, maar volgens mij zijn Eneco of United Consumers gunstiger... lastige is wel dat veel aanbieders niet meer zijn te vinden op vergelijking sites... vind het lastig uitzoeken momenteel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
ruderodeo schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:42:
[...]

Mijn situatie is vrijwel vergelijkbaar. Zit nu bij Greenchoice, maar volgens mij zijn Eneco of United Consumers gunstiger... lastige is wel dat veel aanbieders niet meer zijn te vinden op vergelijking sites... vind het lastig uitzoeken momenteel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gymdSTxcULoWiH1UCGyA9tii3Lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esCU0bSZ0lVNMhm2foVKhyP3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de hoogste terugleververgoeding tot nu toe. Tot hoe lang loopt je contract?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bravertal schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:08:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de hoogste terugleververgoeding tot nu toe. Tot hoe lang loopt je contract?
42 cent terugleveren? Kan toch niet? Al vragen ze wel 54 cent voor leveren, ook niet niks.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Rol-Co schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:19:
[...]

42 cent terugleveren? Kan toch niet? Al vragen ze wel 54 cent voor leveren, ook niet niks.
46 cent voor terugleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Wordt wel aantrekkelijk zo om de overstap bonus op te geven ;-) Welke is dat :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Ronald schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:18:
Wordt wel aantrekkelijk zo om de overstap bonus op te geven ;-) Welke is dat :)?
United Consumers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Ik kan volgens Enelogic ook beter overstappen, ik heb eens zitten kijken naar de alternatieven, maar ik heb helaas te weinig tijd om er in te duiken.

Wel was me inderdaad opgevallen dat de tarieven van de aangeboden leveranciers ver uiteen liggen, met inderdaad nogal hoge tarieven bij sommigen, maar dat is dan inderdaad zowel levering als teruglevering. Maar ik heb moeite met het vergelijken van e.e.a., omdat de uitsplitsing van de tarieven vaak net even anders ligt.

Volgens Enelogic zou ik bij United Consumers -500 maar die hebben een normaaltarief van 54ct en terugleververgoeding van 46ct
Bij Greenchoice heb ik nu een normaaltarief van 24ct, terugleververgoeding als het goed is 0,077 excl btw, dus een verschil van 16ct
Dus bij UC zou het verschil 8ct zijn, maar die hoge tarieven schrikken wat af en ik moet nog zien wat voor opbrengst en verbruik we precies hebben (wordt het 1e jaar dat zowel de WP als de panelen volop draaien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Stefke
De salderingsregeling is er nog he. Dus wat doet het verschil tussen levering en teruglevering ertoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruderodeo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 22:22
Bravertal schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:08:

Tot 1 januari a.s. maar zit op BTW teruggaaf te wachten van een installatie van 10.5 kwp. Ik mag maandelijks opzeggen en wil de BTW eerst op de rekening hebben voordat ik ga wisselen...

En ik heb nog geen zomer met mn panelen meegemaakt. Ben nog altijd wat bezorgd dat de omvormer iets te klein bemeten is en tot aftopping leidt. En dan tikt 50 ct/kwh wel hard aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
ruderodeo schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:19:
[...]

Tot 1 januari a.s. maar zit op BTW teruggaaf te wachten van een installatie van 10.5 kwp. Ik mag maandelijks opzeggen en wil de BTW eerst op de rekening hebben voordat ik ga wisselen...

En ik heb nog geen zomer met mn panelen meegemaakt. Ben nog altijd wat bezorgd dat de omvormer iets te klein bemeten is en tot aftopping leidt. En dan tikt 50 ct/kwh wel hard aan...
Wat is je installatie en hoe liggen ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat is vaak sigaar uit eigen doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Rol-Co schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:42:
[...]

Dat is vaak sigaar uit eigen doos
Leg dat eens uit aan mij. Ik ben gasloos en week meer op dan mijn verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Bravertal

Aanbieders kunnen ook verschillen qua vastrecht, welkomsbonus en hoe precies gesaldeerd wordt.

Ik had bijvoorbeeld een flink overschot qua piekstroom maar een klein verbruik aan dalstroom. Voor het beetje dalstroom betaalde ik bij Pure Energie alsnog de volle mep. Bij andere aanbieders zoals Van de Bron wordt dat gunstiger afgerekend.

En daarnaast verschillen ze qua kans dat ze failliet gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
busscherski schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:02:
@Bravertal

Aanbieders kunnen ook verschillen qua vastrecht, welkomsbonus en hoe precies gesaldeerd wordt.

Ik had bijvoorbeeld een flink overschot qua piekstroom maar een klein verbruik aan dalstroom. Voor het beetje dalstroom betaalde ik bij Pure Energie alsnog de volle mep. Bij andere aanbieders zoals Van de Bron wordt dat gunstiger afgerekend.

Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:02:
@Bravertal

Dat dus, en komt bij UC ook bij dat je het bedrag weggezet wordt en als een soort spaarpot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Qua risicobeheersing in geval van failissement, sommige energieleveranciers staan een negatief voorschot toe als je geen gas hebt en al jarenlang een overschot. De meesten helaas niet en willen ook in dat geval nog 5 euro per maand zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Inmiddels een nieuw jaar, ik heb bij Greenchoice nu een tarief van 0,34 normaal, 0,24 nacht en 8ct teruglevering

@busscherski er is wel saldering, maar ik denk dat wij meer dan 2000kwh terug gaan leveren (al heb ik sinds kort een Audi A3 pluginhybride waarvan ik het verbruik nog niet weet, maar ik zou zeggen ergens tussen de 800-1200kwh/jr ruw geschat (3x per week laden 7kWh) dus dat valt nog wel mee.
Daarnaast verwarm ik nu ons bijgebouw lichtjes met een electrisch kacheltje (~7-8gr), verbruik geen idee
Zoals eerder gezegd wordt komend jaar het eerste complete jaar qua verbruik/opbrengst, ons hoogte dagverbruik is zo'n 40kWh, onze hoogste opbrengst tot nu toe >65kWh (3e set panelen sinds juli 2021)

Als ik het moet schatten: ik denk dat wij zo'n 3 a 4000kwh gaan terugleveren (geschat o.b.v. mijn duim ;) )

Als ik zo links en rechts af en toe kijk zie ik leveranciers waarbij het verschil tussen normaal en teruglevering minder is dat de +/- 25ct bij Greenchoice, meestal zo rond de 15ct
Mijn huidige tarief - voor zover ik weet vrij opzegbaar - loopt tot 1-7-2022

Zou het zinvol zijn om binnenkort, als de teruglevering begint op te lopen over te stappen - bijv voor een jaar of zelfs variabel - naar een bedrijf dat meer geeft voor mijn teruglevering? Ben toch een beetje huiverig voor de hoge tarieven (45-65ct) en om eerlijk te zijn, ik snap er geen snars van 8)7

edit: wat ik ook niet snap; als ik cijfers ingeef op bijv. gaslicht.com moet je altijd je verbruik (afgelopen jaar 5000kWh excl de audi) opgeven en je opbrengst (5500kWh, incompleet PV jaar), maar is die opbrengst de volledige opbrengst of is daar je eigen verbruik al in meegenomen?
NB om de een of andere reden lukt het opvragen van gegevens via dergelijke sites niet op adres
teacher schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:36:
Het grappige is dat greenchoice 8 cent inc voor de eerste 2000kWh. Daarna het kale leveringstarief (wat toen ze dit bedachten 3/4 cent was). Lever je dus meer terug dan 2000kWh, dan krijg je dus riant meer dan die 8 cent... :Y
En wat betekent dit dan concreet, wat is "riant meer"?

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 26-01-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn contract met GreenChoice heb ik om die reden opgezegd. Belachelijk lage terugleververgoeding bij hun.

https://www.gaslicht.com/overstappen/hoogte-opzegvergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Stefke schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:23:
Inmiddels een nieuw jaar, ik heb bij Greenchoice nu een tarief van 0,34 normaal, 0,24 nacht en 8ct teruglevering

[...]

En wat betekent dit dan concreet, wat is "riant meer"?
Als ik even kijk wat greenchoice erover zegt:
Bij netto teruglevering hoger dan 2.000 kWh per jaar wordt de vergoeding gelijk aan het kale leveringstarief dat je betaalt voor afgenomen stroom.
Als ik nu op https://www.greenchoice.n...-en-gas/winduitnederland/ kijk, en ik pak de specificatie van stroom, staat er bij levering een bedrag van 0,3183. Dat zou je dan ook terug moeten krijgen, boven de 2000kWh.

stel dat je een netto overschot van 3500kWh hebt. Dus salderen tot 0, daarna:
2000 x 0,08 = 160
1500 x 0,3183 = 477,45
---------------------+ 637,45

Weet je zeker dat je een netto terugleveraar bent en blijft, dan wil je bij de aller aller duurste zitten. Oxxio geeft 50 cent per kWh op hun variabele contract volgens gaslicht.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 26-01-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:47

Niwla

dat dus....

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:12
Kan iemand mij trouwens uitleggen wat de toegevoegde waarde van dit topic is, als er al een (veel groter) topic bestaat over precies hetzelfde onderwerp:
Het grote terugleververgoeding topic

@teacher Is het misschien een idee om deze twee topics samen te voegen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Deze kan gewoon dicht. :Y

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.