Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.030 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:56
Leidend lijkt me dat iedere omvomer apart van het net losgekoppeld kan worden: Via een automaat, werkschakelaar of AC-connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Dre schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:08:
[...]
Waarom ik dit doe? [...] stukje praktijkervaring delen op Tweakers.
Je bevestigt alleen de bekende uitschakelcurves van automaten...

Het zou niet mijn keuze zijn om een veiligheidsvoorziening structureel te overbalasten om 11 Euro voor een automaat met de juiste specs uit te sparen (zo weinig kost een 20A installatie automaat van A-merk als ABB), (Check wel bedrading)

Risico van structurere overbelasting (gemiddeld een hogere temperatuur), is dat dit leidt tot versnelde veroudering, waardoor de automaat mogelijk niet goed werkt op het moment dat 'ie echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Je bevestigt alleen de bekende uitschakelcurves van automaten...

Het zou niet mijn keuze zijn om een veiligheidsvoorziening structureel te overbalasten om 11 Euro voor een automaat met de juiste specs uit te sparen (zo weinig kost een 20A installatie automaat van A-merk als ABB), (Check wel bedrading)

Risico van structurere overbelasting (gemiddeld een hogere temperatuur), is dat dit leidt tot versnelde veroudering, waardoor de automaat mogelijk niet goed werkt op het moment dat 'ie echt nodig is.
Kan ik drie van die automaten komen halen bij je voor 33 euro?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
reneeke1970 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Kan ik drie van die automaten komen halen bij je voor 33 euro?
Zelf ff een ander merkje erop tekenen. https://www.elektramat.nl...at-1-polig-nul-20a-c-kar/

Hoe kunnen ze het maken voor dat geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jantje112 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:04:
[...]

Zelf ff een ander merkje erop tekenen. https://www.elektramat.nl...at-1-polig-nul-20a-c-kar/

Dit is een c....
Maakt niet uit, er werd geroepen een abb,die wil ik dan wel een paar hebben. Mag best zon oud model voor busboard zijn..

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 22:22
Ik heb sinds twee maanden 24 panelen van 370WP op een Growatt 9000 TL3-X. Helaas merk ik een vermogensbeperking van de omvormer op 7400W. Ik zit te twijfelen of dit komt door oververhitting of te hoge netspanning. De omvormer wordt namelijk 60 graden Celsius, en kan daardoor zelf vermogen beperken volgens mij. Toevallig is 7400W dan weer 2 fases i.p.v. 3 fases.
Mijn netspanning loopt op tot 439V.
Mijn stringspanning is ongeveer 400V, wat vrij laag is en waardoor de efficiëntie van de omvormer misschien teveel zakt waardoor er teveel warmteproductie is.
Wat zijn jullie ervaringen qua warmteproductie van de nieuwe 3 fase Growatt serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:12

Illusion

(the art of)

reneeke1970 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Dit is een c....
Maakt niet uit, er werd geroepen een abb,die wil ik dan wel een paar hebben. Mag best zon oud model voor busboard zijn..
Sandervunderink heeft gewoon abb B20voor 11€ op de site (en op voorraad) staan (zonder busboard)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:57:
[...]Kan ik drie van die automaten komen halen bij je voor 33 euro?
Je kunt ze gewoon zelf bestellen.
https://www.sandervunderi...allatieautomaat-1p-n.html
De 16A versie kost zelfs maar 8.89.

Je houdt hiermee ook productie is Europa want ik heb tot nu toe alleen maar materiaal voor groepenkasten van ABB gezien dat in Nederland, Italie (zoals deze automaten. Ik heb er deze week nog een besteld om een C16 door een B16 te vervangen). Duitsland (zoals een 3-fase aardlekautomaat die ik heb) en Roemenie of Bulgarije (weet niet meer precies welk onderdeel dat was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
jantje112 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:04:
[...]Zelf ff een ander merkje erop tekenen. https://www.elektramat.nl...at-1-polig-nul-20a-c-kar/

Kom alsjeblieft niet aan met EMAT...
Die club grenst aan misleiding...

Het is spul van Alibaba waar die groothandel (meer is het niet) hun eigen label op heeft laten drukken.

Zij (en de aan hun geliieerde BV zoals groepenkastbestellen.nl) roepen over 'Kema keur' en A-merk.

Een exemplaar zal best eens door de Kema zijn bekeken.
Maar wie garandeert je dat je vandaag dezelfde kwaliteit krijgt?

Leveranciers uit China staan erom bekend om perfecte proefexemplaren op te sturen, en vervolgens een veel mindere kwaliteit te gaan leveren.

Ik vertrouw voor m'n veiligheid liever op een leidend wereldmerk als ABB waarbij dezeflde automaten ook in productieomgevingen worden gebruikt, dan op een 'label' van een groothandel.
Die paar Euro extra is verwaarloosbaar over de levensduur van een groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@HyperBart
Mijn doel is mijn N=1 ervaring te delen. Leuk dat je jou ervaring deelt. Een uur lang 20% overbelasting zou volgens jou op de grens zitten, waarom denk je dat daar de grens ligt?

Inderdaad heb ik ook gemeten (net als jij?) dat er veel spreiding zit in installatieautomaten. Daarom ben ik ook benieuwd naar andere ervaringen en metingen.

Laat ik het anders zeggen, met 23,8 kWp op een 50 kW omvormer (die toevallig in de aanbieding was) zou ik het gewoon lekker bij een 3×25A hoofdzekering houden :) Ik vind het dan zonde om naar 3×80A te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 01-05-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:26:
@HyperBart
Mijn doel is mijn N=1 ervaring te delen. Leuk dat je jou ervaring deelt. Een uur lang 20% overbelasting zou volgens jou op de grens zitten, waarom denk je dat daar de grens ligt?

Inderdaad heb ik ook gemeten (net als jij?) dat er veel spreiding zit in installatieautomaten. Daarom ben ik ook benieuwd naar andere ervaringen en metingen.

Laat ik het anders zeggen, met 23,8 kWp op een 50 kW omvormer (die toevallig in de aanbieding was) zou ik het gewoon lekker bij een 3×25A hoofdzekering houden :) Ik vind het dan zonde om naar 3×80A te gaan.
Zou het niet doen, in voorjaar piekt ie naar 28 kW en dan klik uit....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:34
@reneeke1970 Of in de omvormer de AC zijde begrenzen op 17-18kW, afh. van je continugebruik

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
reneeke1970 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Dit is een c....
Je moest mijn opmerking over het merkje ook met een korrel zout nemen ;) Toch verwonderlijk dat ze voor 8 euro een automaat kunnen maken en ook nog 10 jaar garantie willen geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:12

Ethirty

Who...me?

WackoH schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Je kunt ze gewoon zelf bestellen.
https://www.sandervunderi...allatieautomaat-1p-n.html
De 16A versie kost zelfs maar 8.89.
Wat een verschil met Hager, waarom zou je voor die prijzen ooit aan Emat beginnen :?
Weet iemand waarom Hager 2x zo duur is? Ik ging er altijd van uit dat die 2 erg dicht bij elkaar zaten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jantje112 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Je moest mijn opmerking over het merkje ook met een korrel zout nemen ;) Toch verwonderlijk dat ze voor 8 euro een automaat kunnen maken en ook nog 10 jaar garantie willen geven..
Och ik heb er ook geen moeite mee, grote online zaken verkopen complete groepen kasten van dit merk.

En verder ik zie abb overal 20/30 euro, dus misschien zijn die linken hierboven ook wel Chinese namaak.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
BarryH schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:44:
@Adriaan71 Is dit als je als installateur bent ingelogd op de omvormer?
volgens de handleiding zouden er ook 3cijferige codes zichtbaar moeten zijn (Voor de installateur)
Draait als een zonnetje nou en geen storingen meer gehad. Tik nu 95% van max vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Adriaan71 stekker er toch niet goed op gehad?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
BarryH schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:58:
@Adriaan71 stekker er toch niet goed op gehad?
Wel. Niks gedaan.na vannacht geen stroringen meer gehad.

Maar zulke dingen gebeuren thuis altijd. :-( En ergens anders nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:17:
@reneeke1970 Of in de omvormer de AC zijde begrenzen op 17-18kW, afh. van je continugebruik
Ik kan geen omvormers betalen die dat kunnen hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Adriaan71 Hier doet "stekker eruit en er weer in" en "ctrl-alt-delete" ook altijd heel veel goeds :)
Overigens wel handig om de installateurscode van de omvormer te hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door BarryH op 01-05-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ditbenikecht Je kan via de P1 meter van de slimme meter wellicht meten wat er per fase gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
BarryH schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:08:
@Adriaan71 Hier doet "stekker eruit en er weer in" en "ctrl-alt-delete" ook altijd heel veel goeds :)
Overigens wel handig om de installateurscode van de omvormer te hebben.
Heb een installateurs account
:) Heb er 3 thuis en kan overal inkomen., En heb er ook al wat geplaatst bij klanten.

[ Voor 11% gewijzigd door Adriaan71 op 01-05-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Ik kan geen omvormers betalen die dat kunnen hi
Als je 3x per jaar op vakantie kan.... :P

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Aangezien ik nog aan het wachten ben op de Growatt MIC 1500 TL-X omvormer ben ik aan het kijken naar een eventueel alternatief die te verkrijgen is voor mijn setup op zuid.

5 zonnepanelen Trina Vertex Mono 400 Wp Half Cut PERC (TSM-400DE09.08 (Vertex S))
Met 5 zonnepanelen in serie kom ik op 160 Volt uit (NOCT)

Specs Growatt MIC 1500 TL-X
Opstart voltage 50 Volt
Nominale spanning van de omvormer 250 Volt
EU efficiëntie 97%
Nominale uitgangsvermogen 1.5 kW
Max. uitgangsvermogen 1.5 kW

Een alternatief is een Solis S6-GR1P1.5K-M:
Opstart voltage 60 Volt
Nominale spanning van de omvormer 200 Volt
EU efficiëntie 95.4%
Nominale uitgangsvermogen 1.5 kW
Max. uitgangsvermogen 1.65 kW

Deze Solis is wel 50 euro duurder, maar (nog) wel leverbaar. Is ook iets groter. Is dit een goed alternatief?
En in hoeverre zijn de efficiëntie getallen relevant, want de ene is 250 Volt nominaal en de andere 200 Volt. Zijn ze eigenlijk even efficiënt en zou de Growatt bij 200 Volt ook eenzelfde EU efficiëntie hebben?
En het Max. uitgangsvermogen is bij de Solis hoger, dus mogelijk minder aftoppen?
Hoe goed is MPPT/Schaduwmanagement van de Solis t.o.v. Growatt?
Ervaringen met Solis?

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-05-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ZuinigeRijder
growatt-1500-S
?
(niet van mij, gewoon 20 seconden marktplaats, zit vast nog een beetje garantie op ook)

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 01-05-2022 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@BarryH die heeft een opstartspanning van 150 Volt, dat zal niet goed gaan met mijn 160 Volt NOCT. En deze omvormer is al gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
Hoezo, ik plak hem ook altijd af als ik de weg op ga :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 17:56
Batilan schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:28:
[...]

Hoezo, ik plak hem ook altijd af als ik de weg op ga :+
Dat dus 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:00
SvMp schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:39:
[...]

Dat lijkt idd wel de gemakkelijkste oplossing. Kabelschoenen zijn vaak per 100 te koop. En dan komt er een krimptang bij die je een keer gebruikt en daarna nooit weer. Daarmee wordt het wel erg duur. Voor iemand die dit dagelijks doet geen probleem, maar is er voor een doehetzelver die 6 panelen installeert niet een betere oplossing? Om nou 60 euro uit te geven voor alleen de aardedraad, oogjes, en krimptang..
Hoe krimp jij dan de mc4 connectors?

Kabelschoen is bij winkelman per stuk te bestellen en 6mm aarde draad was bij mij soepel draad met meerdere aders dus een oogje buigen word dan lastig

[ Voor 11% gewijzigd door maxoss op 01-05-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 10:48

.Frank

Frank.

'n Vraagje over mijn Clickfit EVO dakklemmen. Ik weet dat je ze niet te strak moet draaien, omdat je anders kans hebt de pannen te breken. Bij mij lijkt echter juist iets anders aan de hand: m'n pannenlatten/dakpannen zijn samen zo dun dat ook wanneer ik de klemmen helemaal dicht draai, er nog redelijk wat speling op zit. Soms zitten ze nog redelijk vast, maar sommige klemmen zou ik er ook nog weer af kunnen duwen. Kan dat kwaad?

Hier in beeld: filmpje op m'n dak!

Eerst dacht ik 'zal wel loslopen', met rails en panelen erop gaan ze echt nergens heen. Dat denk ik nog steeds, maar misschien zijn er toch mensen hier die slechte ervaringen of redenen kennen om toch wat uitvulrubbers te gaan bestellen?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 14:03
.Frank schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:02:
'n Vraagje over mijn Clickfit EVO dakklemmen. Ik weet dat je ze niet te strak moet draaien, omdat je anders kans hebt de pannen te breken. Bij mij lijkt echter juist iets anders aan de hand: m'n pannenlatten/dakpannen zijn samen zo dun dat ook wanneer ik de klemmen helemaal dicht draai, er nog redelijk wat speling op zit. Soms zitten ze nog redelijk vast, maar sommige klemmen zou ik er ook nog weer af kunnen duwen. Kan dat kwaad?

Eerst dacht ik 'zal wel loslopen', met rails en panelen erop gaan ze echt nergens heen. Dat denk ik nog steeds, maar misschien zijn er toch mensen hier die slechte ervaringen of redenen kennen om toch wat uitvulrubbers te gaan bestellen?
Dat euvel heb ik ook gehad op mijn dak. Ik heb er een extra panlat bij onder gelijmd met montagekit. Waardoor de dikte wel genoeg was voor de klemmen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVHdzWBeALvhAgxVWFhw4wiXvaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZAQQhPmcBAHBJflfXV9lMYJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 21-09 22:22
BarryH schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:10:
@ditbenikecht Je kan via de P1 meter van de slimme meter wellicht meten wat er per fase gebeurt?
Met de multimeter is makkelijker meten en dan meet ik tot 247V fasespanning op de hoofdschakelaar. Dat vind ik hoog, maar valt nog net binnen de 251V die is toegestaan. Het spanningsverlies naar de omvormer kan een paar volt zijn, maar volgens de app blijft hij op 3 fases terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:06

de Peer

under peer review

.Frank schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:02:

Ik had dit ook naar heb het geaccepteerd. Als de rails erop zitten komt het geheel alsnog behoorlijk stevig te zitten.
gaat al 6 jaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
SvMp schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:39:
[...]

Dat lijkt idd wel de gemakkelijkste oplossing. Kabelschoenen zijn vaak per 100 te koop. En dan komt er een krimptang bij die je een keer gebruikt en daarna nooit weer. Daarmee wordt het wel erg duur. Voor iemand die dit dagelijks doet geen probleem, maar is er voor een doehetzelver die 6 panelen installeert niet een betere oplossing? Om nou 60 euro uit te geven voor alleen de aardedraad, oogjes, en krimptang..
De tang lenen en anders heb je de tang alvast voor als je de rest van het dak vol gaat leggen. :+
er zijn ook clipjes waarmee je de aarde op de paneelrand kan klikken.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 01-05-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:46
Hoeveel aardverbindingen maak je wel niet? Ik heb alleen 1 verbinding per rail, de panelen aarden zich via de klemmen. 4mm2 massief draad een rondje om de rvs zelftapper met kartelring heen en door naar de volgende. Dan hoef je de draad ook niet door te knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Hoi allemaal een klein vraagje.
Bij een Oost West opstelling van totaal 16 panelen op een zuid dak...
16*370 wp maakt dan 5900wp totaal.
Wat voor omvormer zou hiervoor geschikt zijn?
Kan iemand mij adviseren?
Moet ik drie fasen?
Want bij de set zit een 4600wp growatt... Is dat niet te weinig?
Dit alles op een plat dak. Dus lage hoek meteen valkpro montagesysteem.
En weet iemand toevallig de totale breedte wanneer je twee valkpro railsrn aan elkaar klikt?

[ Voor 21% gewijzigd door Delchrys op 02-05-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:44
Delchrys schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:42:
Moet ik drie fasen?
En weet iemand toevallig de totale breedte wanneer je twee valkpro railsrn aan elkaar klikt?
Is niet te weinig.
Die 5900wp ga je op geen enkel moment terugvinden, moest je een omvormer hebben die 6000wp aankan.
En doordat je een lage hoek hebt, ga je over een langere periode stroom opwekken, maar met een lagere piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
bottom line schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:00:
[...]

Is niet te weinig.
Die 5900wp ga je op geen enkel moment terugvinden, moest je een omvormer hebben die 6000wp aankan.
En doordat je een lage hoek hebt, ga je over een langere periode stroom opwekken, maar met een lagere piek.
Top bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:58
Zijn er hier mensen die zo'n PV verdeler gebruiken ?

Om een wat lagere stroomrekening (nu 120/maand) te hebben wil ik een aantal panelen op het garagedak leggen, voor iets van 2-3 kwp. Meer kan wel maar heeft vooralsnog weinig zin, we hebben in Duitsland namelijk geen saldering. Ik kan wel terugleveren voor 6cent per kw, maar daar hoef ik het dus niet voor te doen. Het idee is om een aantal grootverbruikers overdag te laten draaien op eigen opgewekte stroom. Vaatwasser, wasmachine, droger en/of soms een airco op zolder i.v.m. thuiswerk.

Nu dacht ik zelf dus aan zo'n 2.5 - 3kwp neer te leggen, dit zou niet meteen heel duur moeten zijn.

Waar ik wel mee zit, tot ik het woord "Pv verdeler" tegenkwam is moet dit nu op een eigen groep of niet? Ik heb een grote meterkast waar nog méér dan genoeg plek is, maar heb weinig zin om wéér die muur open te breken en een extra kabel te trekken.

Bij de recente verbouwing heb ik namelijk al 2 kabels naar de garage gelegd (die nog naar de garage en tuin moeten), een voor de verlichting in de tuin (1 fase) en 1x 3 fase omdat ik t.z.t. krachtstroom in de garage wil.

Kan ik nu met zo'n verdeler bijv. op die krachtstroomgroep gewoon die panelen op die groep aansluiten, of krijg ik dan problemen? Op die 1 fase groep die ik voor de tuin bedacht heb doe ik het bij voorkeur liever niet. Als er om wat voor reden kortsluiting zou komen in een lamp buiten dan knalt die hele groep eruit.

For what it's worth, hoofdzekering is 3x 63A dus daar zit volgens mij de uitdaging niet.

Er ligt btw nu ook al stroom in de garage, maar dat is gedeeld met de aanbouw e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:43

twain4me

De_Bastaard schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:26:

Om een wat lagere stroomrekening (nu 120/maand) te hebben wil ik een aantal panelen op het garagedak leggen, voor iets van 2-3 kwp. Meer kan wel maar heeft vooralsnog weinig zin, we hebben in Duitsland namelijk geen saldering. Ik kan wel terugleveren voor 6cent per kw, maar daar hoef ik het dus niet voor te doen. Het idee is om een aantal grootverbruikers overdag te laten draaien op eigen opgewekte stroom. Vaatwasser, wasmachine, droger en/of soms een airco op zolder i.v.m. thuiswerk.

Nu dacht ik zelf dus aan zo'n 2.5 - 3kwp neer te leggen, dit zou niet meteen heel duur moeten zijn.

Waar ik wel mee zit, tot ik het woord "Pv verdeler" tegenkwam is moet dit nu op een eigen groep of niet? Ik heb een grote meterkast waar nog méér dan genoeg plek is, maar heb weinig zin om wéér die muur open te breken en een extra kabel te trekken.

Bij de recente verbouwing heb ik namelijk al 2 kabels naar de garage gelegd (die nog naar de garage en tuin moeten), een voor de verlichting in de tuin (1 fase) en 1x 3 fase omdat ik t.z.t. krachtstroom in de garage wil.

Kan ik nu met zo'n verdeler bijv. op die krachtstroomgroep gewoon die panelen op die groep aansluiten, of krijg ik dan problemen? Op die 1 fase groep die ik voor de tuin bedacht heb doe ik het bij voorkeur liever niet. Als er om wat voor reden kortsluiting zou komen in een lamp buiten dan knalt die hele groep eruit.

For what it's worth, hoofdzekering is 3x 63A dus daar zit volgens mij de uitdaging niet.

Er ligt btw nu ook al stroom in de garage, maar dat is gedeeld met de aanbouw e.d.
ik heb geen idee of het in duitsland mag (denk het wel) uiteindelijk moet je de boel ook laten keuren volgens mij.ik zou je vraag op een duits zonneforum vragen.

maar de kabel moet dus een dedicated kabel zijn tot aan de verdeler. Ik geloof dat je daar al een uitdaging in hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 02-05-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
De_Bastaard schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:26:

Kan ik nu met zo'n verdeler bijv. op die krachtstroomgroep gewoon die panelen op die groep aansluiten, of krijg ik dan problemen? Op die 1 fase groep die ik voor de tuin bedacht heb doe ik het bij voorkeur liever niet. Als er om wat voor reden kortsluiting zou komen in een lamp buiten dan knalt die hele groep eruit
Zolang de kabel vanaf de meterkast tot aan je garage geen aftakking heeft is het goed.
Pv verdeler ophangen, 1 groep voor PV, ander groep voor de tuin oid.

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 16:58
twain4me schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:58:
[...]

ik heb geen idee of het in duitsland mag (denk het wel) uiteindelijk moet je de boel ook laten keuren volgens mij.ik zou je vraag op een duits zonneforum vragen.

maar de kabel moet dus een dedicated kabel zijn tot aan de verdeler. Ik geloof dat je daar al een uitdaging in hebt?
Dat valt wel mee, daar kom ik voor bijvoorbeeld de garage wel uit als ik die 1 fase kabel zou gebruiken. Die moet ik toch nog leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Delchrys schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:42:
Moet ik drie fasen?
Ik heb hier 8000Wp (oost-west) op een Sunny Boy 4000 zitten. Volgende sunny design scheelt dat slechts 100kWh op jaarbasis met een grotere drie fase omvormer. Het ligt er net, dus het is nog even afwachten :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
bottom line schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:00:
[...]

Is niet te weinig.
leejoow schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:32:
[...]

Ik heb hier 8000Wp (oost-west) op een Sunny Boy 4000 zitten. Volgende sunny design scheelt dat slechts 100kWh op jaarbasis met een grotere drie fase omvormer. Het ligt er net, dus het is nog even afwachten :)
Hoeveel watt mag je terugvoeren over 1 fase dan?
Ztel dat je op de max zit van de omvormer dan zou je circa 0.9*4600=4100watt doen. Kan dat dan op 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De SMA Sunny Boy 4.0 (excuus, ik zei eerder de 4000) levert maximaal 4000W, dit is minder dan 25A :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:48
Liander heeft natuurlijk het lef om 3 dagen voor verzwaring van de meterkast af te bellen, terwijl de afspraak al 3 maanden staat. Geen 3 fase meters beschikbaar meneer, u hoort wel weer eens geen idee wanneer.

Daar maak je dan planningen op met keukens en zonnepanelen. Je kan de T' krijgen.

Kortom ik zit over een maand met een zonnepanelen installatie op 3 fase omvormer met 8kwp panelen en op hoogtij dagen een 5 a 6 Kwp opbrengst en een 1 fase meterkast.

Kan ik met die 3 fase omvormer met een slimme manier aansluiten zodat ik niet een half jaar zonder opbrengst van panelen zit?
De inductie kan ik sowieso al op me buik schrijven en hoe we gaan koken moeten we maar uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
Delchrys schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:12:
[...]

[...]

Hoeveel watt mag je terugvoeren over 1 fase dan?
Ztel dat je op de max zit van de omvormer dan zou je circa 0.9*4600=4100watt doen. Kan dat dan op 1 fase?
Wat voor aansluiting heb je?
1x40 of 1x35?

Op 35A mag je ongeveer 5000w op aansluiten.
Maar pin me er niet op vast

[ Voor 10% gewijzigd door da_stiech op 02-05-2022 13:26 ]

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:51
Soullancer schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:22:
Kan ik met die 3 fase omvormer met een slimme manier aansluiten zodat ik niet een half jaar zonder opbrengst van panelen zit?
Helaas, nee. Die gaat het nooit doen op 230 V 1 fase. Maar zou het echt een half jaar gaan duren? Misschien valt het nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Liander heeft natuurlijk het lef om 3 dagen voor verzwaring van de meterkast af te bellen, terwijl de afspraak al 3 maanden staat. Geen 3 fase meters beschikbaar meneer, u hoort wel weer eens geen idee wanneer.

Daar maak je dan planningen op met keukens en zonnepanelen. Je kan de T' krijgen.

Kortom ik zit over een maand met een zonnepanelen installatie op 3 fase omvormer met 8kwp panelen en op hoogtij dagen een 5 a 6 Kwp opbrengst en een 1 fase meterkast.

De inductie kan ik sowieso al op me buik schrijven en hoe we gaan koken moeten we maar uitzoeken
Ik heb nog wel een paar 1-fase omvormers over. Stuur maar een DM als je wat nodig hebt en welke regio. 50 tot 845 Volt DC :P

Mijn 7,2 kW inductie kookplaat heeft geen krachtstroom nodig. Zat vroeger zelfs op een 1×25A hoofdzekering.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 02-05-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line

Met een grote batterij erbij kan je al deze problemen oplossen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23
Net ook ff met Winkelman gebeld, levering van mijn 11x APSystems DS3 is weer met een maand opgeschoven naar eind mei. Die indicatie is volgens mij niet zoveel waard; APSystems levert en garandeert helemaal niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23
Net ook ff met Winkelman gebeld, levering van mijn 11x APSystems DS3 is weer met een maand opgeschoven naar eind mei. Die indicatie is volgens mij niet zoveel waard; APSystems levert en garandeert momenteel helemaal niks...

[ Voor 19% gewijzigd door DRAFTER86 op 02-05-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:07

De 3-fase omvormer wordt wel een probleem op een 1-fase hoofdaansluiting.
De kookplaat kan toch ook op 1x of 2x een 16A groep aangesloten worden (handleiding checken), afhankelijk wat voor een 1-fase hoofdaansluiting je nu hebt (1x 25A of 1x35/40A?), die kookplaat heeft echt geen 3-fase nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-09 08:00
Ik overweeg de volgende panelen te kopen:

JA Solar JAM54S-31-395-HC-BK Mono Full Black Halve Cellen 395Wp

Ik heb zelf al even gezocht, maar zijn er ergens reviews van dergelijke panelen te vinden? Ik ben benieuwd of dit panelen zijn van goede kwaliteit, of dat ik beter kan zoeken naar een alternatief. Qua afmeting kan ik met deze panelen namelijk precies 3 rijen op mijn dak kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:42
beffin schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:37:

Ik heb zelf al even gezocht, maar zijn er ergens reviews van dergelijke panelen te vinden? Ik ben benieuwd of dit panelen zijn van goede kwaliteit, of dat ik beter kan zoeken naar een alternatief. Qua afmeting kan ik met deze panelen namelijk precies 3 rijen op mijn dak kwijt.
Panelen volgen elkaar razend snel op dus goede tests zijn nauwelijks beschikbaar. JA Solar is wel een bekend merk. Je kan eventueel zoeken naar de fabrikant. Daar zijn mogelijk wel reviews over te vinden maar niet over deze specifieke panelen.

[ Voor 9% gewijzigd door wmeester op 02-05-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line

Reviews? Of datasheet?
Een zonnepaneel ga je nooit apart beoordelen ergens. Er is ook niemand die uberhaupt kan zien hoeveel efficientie zijn zonnepanelen is verloren na een aantal jaar. Dus wat hoop je terug te vinden bij een product dat vorig jaar gelanceerd is?

Ondertussen is de technologie / concurrentie zover dat er geen slechte producten meer te vinden zijn. Gewoon leggen en je niet druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Laatst online: 09:02
Grrr, einde van de middag gebeld dat de omvormer niet beschikbaar is en dus morgen ook niet geplaatst kan worden. De panelen zullen morgen wel geplaatst worden, de omvormer komt dan wanneer deze beschikbaar is. Wel afgesproken/herhaald dat er pas betaald gaat worden bij de oplevering van een werkende installatie.

Niks aan te doen verder, ze kunnen ook niet toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Rouske schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:48:.
De kookplaat kan toch ook op 1x of 2x een 16A groep aangesloten worden (handleiding checken), afhankelijk wat voor een 1-fase hoofdaansluiting je nu hebt (1x 25A of 1x35/40A?), die kookplaat heeft echt geen 3-fase nodig.
Kookplaat van meer van 5,7kW is gewoon niet geschikt voor 1x25 ;)

Maar als je plaat geschikt is voor een kookgroep 2x 16A dan is deze ook te gebruiken op een 3x16A "krachtgroep". Niet omdat hij het nodig heeft maar omdat dit de enige manier is om meer dan 5,7kW uit een standaard 3x25A 3-fase aansluiting te kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:17
Bij mijn ouders zijn ze momenteel zonnepanelen aan het leggen.

Ik heb enkele vraagjes hierover:
1. een buurman kwam aanzetten met de opmerking dat zon op de westkant van het dak wat meer opbrengst geeft dan op het oosten omdat er ’s morgens gedurende het jaar meer mistig kan zijn. Maakt dit effectief een verschil of is dit te verwaarlozen? Bij mijn ouders liggen er meer panelen op de oostkant omdat die kant meer uren zon krijgt.
Ik heb daar zelf in ieder geval nog nooit van gehoord.

2. Het is een monofase omvormer(met batterij dc-gekoppeld aan de omvormer) op een driefasig 3x230V net (België). Het klopt toch dat dit qua terugleveren aan het net niets uitmaakt? Behalve in het geval dat de netspanning in de straat te hoog oploopt, dan kan het interessant zijn om de omvormer op de fasen met de zwaarste verbruikers/laagste spanning aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wozmro schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:40:

1. een buurman kwam aanzetten met de opmerking dat zon op de westkant van het dak wat meer opbrengst geeft dan op het oosten omdat er ’s morgens gedurende het jaar meer mistig kan zijn. Maakt dit effectief een verschil of is dit te verwaarlozen? Bij mijn ouders liggen er meer panelen op de oostkant omdat die kant meer uren zon krijgt.

2. Het is een monofase omvormer(met batterij dc-gekoppeld aan de omvormer) op een driefasig 3x230V net (België). Het klopt toch dat dit qua terugleveren aan het net niets uitmaakt? Behalve in het geval dat de netspanning in de straat te hoog oploopt, dan kan het interessant zijn om de omvormer op de fasen met de zwaarste verbruikers/laagste spanning aan te sluiten?
Het is maar dat je in België woont (of je ouders iig) anders was het natuurlijk niet relevant, want dan had je uiteraard alles volgelegd ;).

Anyway, west is meestal nuttiger omdat je meer verbruik 's avonds hebt (de meeste mensen iig).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 08:46

Reken er maar op dat ze na de zomer pas zover zijn is mij verteld door Liander eerder 8)7 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Bongoarnhem schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:12:
[...]

Reken er maar op dat ze na de zomer pas zover zijn is mij verteld door Liander eerder 8)7 8)7 .
Ze hebben zelf alle communicatie kanalen hetzelfde nietzeggende briefje gegeven.
:(

Dit is echt te bizar dat dit gewoon kan 3 dagen voor de afspraak terwijl je al maanden wacht. En de onkosten kun je zelf dragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Yep, ik moest nog inplannen maar was aan het stoeien met levertijden van meterkastspullen. Gelukkig niet direct nodig zelf, PV wordt toch 1-fase. Maar als je het echt al ingepland had, dan is het wel stom. Zou je zeggen dat ze dat qua voorraad al lang aan hadden moeten zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Laatst online: 21-09 19:06
Soullancer schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:15:
[...]

Ze hebben zelf alle communicatie kanalen hetzelfde nietzeggende briefje gegeven.
:(

Dit is echt te bizar dat dit gewoon kan 3 dagen voor de afspraak terwijl je al maanden wacht. En de onkosten kun je zelf dragen
Mijn broer had hetzelfde. Net iets minder dan een week voor de afspraak die is gemaakt in December werd er afgebeld. Dat is nu ongeveer 6 weken geleden. Het laatste wat hem verteld werd was dat 'ver na de zomer' een realistische inschatting zou zijn. Al met al bijna een jaar later dus.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:40:
[...]

Mijn broer had hetzelfde. Net iets minder dan een week voor de afspraak die is gemaakt in December werd er afgebeld. Dat is nu ongeveer 6 weken geleden. Het laatste wat hem verteld werd was dat 'ver na de zomer' een realistische inschatting zou zijn. Al met al bijna een jaar later dus.
September was laatste schatting....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:01
Nee. Die doet het niet op een 1-fase-spanning.
Waarom? Die kun je toch tijdelijk even op een kookgroep aansluiten? Dat lijkt me nou net het kleinste probleem. Meer details in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ik ben benieuwd of dit panelen zijn van goede kwaliteit
Dat weet je pas over 25 jaar.... Het blijft toch een gok.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Hallo allemaal,

Ik ben al even bezig om geschikte panelen te vinden waarmee ik 5 panelen in portrait kan leggen boven en onder mijn dakramen. Naast dat er bijna niets leverbaar is of te bestellen is loop ik er ook tegenaan dat de panelen allemaal zo breed zijn (109~114cm). De panelen op ons huidige dak zijn 1,67 x 99 cm.
Ik had er 10 van jinko (n type) in gedachten van 405wp, die zijn 103cm. Nu komt er een nieuwe lijn van jinko die tot 415wp loopt en die zijn allemaal 113cm breed....
Zijn er nog goede panelen te krijgen van die strekking van max. 104cm breed tussen de 390 a 400wp?
Alvast bedankt voor t meedenken!

Huidige situatie dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oKBoQcXDWgFazh9Ofbkash-qCM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yMhp5eM3Q2n318yMCvRFPjbb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bknzRvpYmmYcGeyhDCrFJLIYx3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uZUv0Z0IjwGqi6hn38rJUJE.jpg?f=fotoalbum_tile

Uiterste dak breedte is 5,6 meter.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:07
Septillion schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:35:
[...]
Kookplaat van meer van 5,7kW is gewoon niet geschikt voor 1x25 ;)
Vertel dat alle bouwers/elektriciens, waar ze een kookgroep plaatsen in een 3-fase meterkast :P
[...]
Maar als je plaat geschikt is voor een kookgroep 2x 16A dan is deze ook te gebruiken op een 3x16A "krachtgroep". Niet omdat hij het nodig heeft maar omdat dit de enige manier is om meer dan 5,7kW uit een standaard 3x25A 3-fase aansluiting te kunnen trekken.
Lees je wel waar ik op reageer?
@Soullancer krijgt nog geen 3-fase hoofdaansluiting omdat Liander de 3-fase kWh-meter niet meer heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Rouske schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:55:
[...]

Vertel dat alle bouwers/elektriciens, waar ze een kookgroep plaatsen in een 3-fase meterkast :P
Zijn we denk ik aardig mee bezig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:46
Andrehj schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:00:
[...]

Dat weet je pas over 25 jaar.... Het blijft toch een gok.
Maakt dat echt uit als je ze binnen 2 a 3 jaar al terugverdiend hebt? Ik heb hier een JA-Solar setje 385Wp per paneel 11 maanden liggen. Gisteren de 1000 punten aangetikt, ondanks het relatief slechte jaar 2021. Gewoon leggen die handel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Dre schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Ik heb nog wel een paar 1-fase omvormers over. Stuur maar een DM als je wat nodig hebt en welke regio. 50 tot 845 Volt DC :P

Mijn 7,2 kW inductie kookplaat heeft geen krachtstroom nodig. Zat vroeger zelfs op een 1×25A hoofdzekering.
Thanks! Dm gestuurd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-09 10:05
DRAFTER86 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:51:
Net ook ff met Winkelman gebeld, levering van mijn 11x APSystems DS3 is weer met een maand opgeschoven naar eind mei. Die indicatie is volgens mij niet zoveel waard; APSystems levert en garandeert helemaal niks...
Hier ook besteld op 3 april …..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wozmro schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:40:

Lijkt me onzin ja.
Hoe vaak is het nu mistig? dat valt wel mee.

En het is ochtends juist nog frisjes dus hogere opbrengst.
Als de zon op het westen staat zijn de panelen al opgewarmd en is de opbrengst lager.

Bij mijn Oost-West opstelling, levert oost meer op.
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:08
Ik heb een relatief uitdagend klusje:
- 5 indakpanelen eraf
- kyroof indaksysteem eruit
- dakschrootjes / dakpannen plaatsen
- 14 opdak zonnepanelen plaatsen

(Omgeving Amsterdam / Utrecht)

Er is veel aanbod van installateurs, maar ik zoek graag iemand met ook wat "dak bedekking" kennis in verband met de specieke klus. Iemand advies hoe ik dit het beste kan gaan vinden? Of beter in 2 stappen laten uitvoeren door een dakbedekker en dan later een zonnepanelen aanbieder?

Trouwens een beetje een onderbelicht stukje in de TS wellicht? (aanbieders overzicht linkje werkt trouwens ook niet)

[ Voor 3% gewijzigd door savale op 03-05-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
savale schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:36:
Ik heb een relatief uitdagend klusje:
- 5 indakpanelen eraf
- kyroof indaksysteem eruit
- dakschrootjes / dakpannen plaatsen
- 14 opdak zonnepanelen plaatsen

(Omgeving Amsterdam / Utrecht)

Er is veel aanbod van installateurs, maar ik zoek graag iemand met ook wat "dak bedekking" kennis in verband met de specieke klus. Iemand advies hoe ik dit het beste kan gaan vinden? Of beter in 2 stappen laten uitvoeren door een dakbedekker en dan later een zonnepanelen aanbieder?

Trouwens een beetje een onderbelicht stukje in de TS wellicht? (aanbieders overzicht linkje werkt trouwens ook niet)
Ik zou eerst het dak netjes laten maken door een dakdekker/timmerbedrijf en later de zonnepanelen laten installeren door een zonnepaneel-installateur. De kans dat 1 bedrijf beide kan is erg klein. Of je moet een aannemer in de hand nemen die dat voor je regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:08
wmeester schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Ik zou eerst het dak netjes laten maken door een dakdekker/timmerbedrijf en later de zonnepanelen laten installeren door een zonnepaneel-installateur. De kans dat 1 bedrijf beide kan is erg klein. Of je moet een aannemer in de hand nemen die dat voor je regelt.
Misschien iets minder efficient, maar waarschijnlijk wel de meest verstandige aanpak inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
Graag zou ik advies willen mbt de juiste omvormer.
Op mijn dak kan ik de volgende panelen kwijt:

18 op de oostkant (-72, 35 graden helling)
16 op de westkant (105, 35 graden helling)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGluveXgX0Xo64mHk2BXvGfvx_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jmKQhCTApvxlHWxy5ySyd94S.png?f=fotoalbum_large

(Ik kan 3 rijen kwijt op het dak, maar dat kan ik binnen SunnyDesign niet voor elkaar krijgen, heb het gebouw dus wat langer getekend.)

Wanneer ik binnen SunnyDesign de omvormer laat berekenen kom ik op de volgende configuratie uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFQLVzQ5qfYQ6arZB1d5xADORbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xSF9DtYZZvsZqjvDBOjrdpCo.png?f=fotoalbum_large

Zij adviseren hier een 12 kw omvormer maar ik vraag mij af of dit niet wat zwaar is gezien ik op dit fora lees dat je met een oost/west opstelling rond de 60% van het vermogen kan rekenen.

Wat voor een vermogen omvormer adviseren jullie met deze opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
beffin schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:34:

[Afbeelding]

(Ik kan 3 rijen kwijt op het dak, maar dat kan ik binnen SunnyDesign niet voor elkaar krijgen, heb het gebouw dus wat langer getekend.)

Wanneer ik binnen SunnyDesign de omvormer laat berekenen kom ik op de volgende configuratie uit:
[Afbeelding]

Zij adviseren hier een 12 kw omvormer maar ik vraag mij af of dit niet wat zwaar is gezien ik op dit fora lees dat je met een oost/west opstelling rond de 60% van het vermogen kan rekenen.

Je kan in SunnyDesign ook handmatig andere omvormers aanklikken en dan vergelijken. Het is altijd een afweging op beste prestatie en investering in een duurdere omvormer. Zeker als de hoek van het dak niet zo groot is kom je bij een O-W opstelling dichterbij de opgegeven WP waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Bart_Denon schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:50:
Hallo allemaal,

Ik ben al even bezig om geschikte panelen te vinden waarmee ik 5 panelen in portrait kan leggen boven en onder mijn dakramen. Naast dat er bijna niets leverbaar is of te bestellen is loop ik er ook tegenaan dat de panelen allemaal zo breed zijn (109~114cm). De panelen op ons huidige dak zijn 1,67 x 99 cm.
Ik had er 10 van jinko (n type) in gedachten van 405wp, die zijn 103cm. Nu komt er een nieuwe lijn van jinko die tot 415wp loopt en die zijn allemaal 113cm breed....
Zijn er nog goede panelen te krijgen van die strekking van max. 104cm breed tussen de 390 a 400wp?
Alvast bedankt voor t meedenken!

Huidige situatie dak:
[Afbeelding][Afbeelding]

Uiterste dak breedte is 5,6 meter.
Nu heb ik een potentieel paneel gevonden die wellicht pas, althans in de breedte dan. De Phono Solar 405wp
Die heeft echter een lengte van 192 cm. Iemand tips, om te kijken of dit past boven en onder de dakramen? Anders dan met de rolmaat uit het raam gaan hangen.....

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Bart_Denon schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:34:
Die heeft echter een lengte van 192 cm. Iemand tips, om te kijken of dit past boven en onder de dakramen? Anders dan met de rolmaat uit het raam gaan hangen.....
Aangezien hier de glazen bol net stuk gevallen is, zul je toch echt even zelf je eigen dak moeten opmeten. Hoe kan iemand anders nou weten hoeveel ruimte er boven en onder jouw dakramen zit? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:42:
[...]

Aangezien hier de glazen bol net stuk gevallen is, zul je toch echt even zelf je eigen dak moeten opmeten. Hoe kan iemand anders nou weten hoeveel ruimte er boven en onder jouw dakramen zit? :?
Misschien de buurman :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Andrehj schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:42:
[...]
Dacht meer in de hoek van een gps gestuurde drone die dmv hypermoderne lidar laser de boel op meet. Maar dan is met de rolmaat misschien toch iets praktischer. Anders kan ik nog 't aantal dakpannen tellen, maar bedankt voor meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 12:50

Seafarer

XXX

Of de buurvrouw? :F

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:04
[...]

Nu heb ik een potentieel paneel gevonden die wellicht pas, althans in de breedte dan. De Phono Solar 405wp
Als je nog reservepannen hebt liggen kan je die even meten, en dan vanaf de grond pannetjes tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:12

Ethirty

Who...me?

[...]

Minder Wp panelen uitzoeken. De opbrengst is sterk gerelateerd aan de afmetingen.

Het lijkt alsof ze steeds beter worden, maar de panelen worden vooral gróter.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Compuchip87 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:05:
Als je nog reservepannen hebt liggen kan je die even meten, en dan vanaf de grond pannetjes tellen.
Dat zegt niets, want je weet de overlap niet. Bovendien wil die overlap boven- en onderin nog wel eens afwijken, als men er bij de bouw achter kwam dat de verdeling niet helemaal klopte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Andrehj schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:13:
[...]
Dat zegt niets, want je weet de overlap niet. Bovendien wil die overlap boven- en onderin nog wel eens afwijken, als men er bij de bouw achter kwam dat de verdeling niet helemaal klopte...
Ja gelukt, toch maar heel voorzichtig uit 't dakraam gehangen met een duimstok en zowel boven als onder ruim 2m over. Dus dan ga ik toch maar voor de Phono Solar's 405wp.. die 104cm breedte is echt de max die wel gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
beffin schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:34:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oke ik kan er dus vanuit gaan dat deze 12 kw de omvormer is die ik daadwerkelijk nodig heb. Het verschil met een lichtere omvormer is meestal ook slechts een paar tientjes, dus dan is het misschien voor de levensduur van de omvormer ook wel handig als hij niet vol belast word.

Nu lijken er op dit moment 2 modellen leverbaar:
  • Goodwe GW15KT-DT 3 fase 2MPPT, 1182 euro (12 kw versie is nu niet leverbaar, 15 kw versie kost 45 euro extra)
  • Growatt MOD 12KTL3-X 3 fasen, 1389 euro
Voor zover ik het kan beoordelen zijn beide geschikt voor mijn situatie, is er iemand die mij even kan helpen checken of ik dit goed zie? Is er verder nog een goede reden waarom ik mijn keus op 1 van deze 2 moet laten vallen, of gewoon de goedkoopste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:02
Bart_Denon schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:23:
[...]

Ja gelukt, toch maar heel voorzichtig uit 't dakraam gehangen met een duimstok en zowel boven als onder ruim 2m over. Dus dan ga ik toch maar voor de Phono Solar's 405wp.. die 104cm breedte is echt de max die wel gaat passen.
30cm over houden aan de zijkanten he, anders gaay niemand ze leggen. (Ivm windveiligheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baromaro
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-05-2022
Iemand die een aanbieder kan aanraden voor zonnepanelen in regio Eindhoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Laatst online: 16:20

wmc

beffin schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:40:
[...]

Oke ik kan er dus vanuit gaan dat deze 12 kw de omvormer is die ik daadwerkelijk nodig heb. Het verschil met een lichtere omvormer is meestal ook slechts een paar tientjes, dus dan is het misschien voor de levensduur van de omvormer ook wel handig als hij niet vol belast word.

Nu lijken er op dit moment 2 modellen leverbaar:
  • Goodwe GW15KT-DT 3 fase 2MPPT, 1182 euro (12 kw versie is nu niet leverbaar, 15 kw versie kost 45 euro extra)
  • Growatt MOD 12KTL3-X 3 fasen, 1389 euro
Voor zover ik het kan beoordelen zijn beide geschikt voor mijn situatie, is er iemand die mij even kan helpen checken of ik dit goed zie? Is er verder nog een goede reden waarom ik mijn keus op 1 van deze 2 moet laten vallen, of gewoon de goedkoopste?
Ik heb geen positieve ervaring met de GW15KT-DT. Als omvormer functioneert hij prima, maar vanaf ongeveer 48 graden interne temperatuur gaat de interne fan aan. Ondanks dat we de omvormer ver weg hebben hangen van de woonkamer kun je als de rest van het huis stil is de ventilator horen in de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Herkenbaar. Ik heb een 17k hangen, die fan is ook wel redelijk luid. Gelukkig hangt de omvormer hier in de kelder onder de garage dus ik hoor het nooit.
Kortom denk dus goed na over de locatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:55
ik heb een huis gekocht met 6 zonnepanelen( ik weet nog niet wie wat waar hoezo). Aan de voorkant schuin dak
Ligging tuin Gelegen op het noordwesten

Er wonen nu 2 oudere mensen in. Wij zijn met 2 volwassene en 2 kleine kinderen.

Nu zag ik bij een ander huis op funda een website dat je kon zien hoe de zon ed stond.
iemand tips/trics

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

chimera2 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:56:
ik heb een huis gekocht met 6 zonnepanelen( ik weet nog niet wie wat waar hoezo). Aan de voorkant schuin dak

Nu zag ik bij een ander huis op funda een website dat je kon zien hoe de zon ed stond.
iemand tips/trics
wat is je vraag?
Op google maps kun je eenvoudig zien of je panelen op het zuiden/oosten/westen liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pater
  • Laatst online: 18-09 14:57

Pater

Terry Tate

iemand tips/trics
Kan je hier ook bekijken, kost wel 2,49 voor 90 dagen toegang. https://www.zonnegrens.nl/

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 01:47
iemand tips/trics
Probeer deze eens:
Kan je zelf klooien met de datum en tijd en de stand (alleen oost-west) van de zon zien.
Sleep de pin naar de woning en vul de datum/tijd er onder in. (vergeet vooral de vinkjes onderaan niet)

https://gml.noaa.gov/grad/solcalc/

Voorbeeld van de Dam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDixcuWV8zpvy2scPe-3QvwXFmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uTd5jf78MAnPX6wbsXNhNCVa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Ep Woody schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:45:
[...]

21 stuks moet redelijk lukken toch, in NO/ZW opstelling? 8) Op een simpele 1 fase omvormer van 3600 Watt?

String van 10 en string van 11 panelen. Voordeel van die opstelling is dat de panelen die het dichtst tegen het dak liggen netjes in 1/3e per keer uitgeschakeld worden, er vanuit gaande dat de panelen qua diodes netjes op die manier aangesloten zijn.
Ik ben inmiddels een stukje verder en denk een stuk of 24 panelen kwijt te kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWcGl4cLehyv0M8c24tWKZvo1L0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SE8Sm4eIT23tjGcnG5VzObKj.jpg?f=user_large

Ik zit alleen te stoeien met welke omvormer toe te passen. De afweging is een kleinere omvormer met meer aftopping maar ook een lagere ondergrens qua MPPT bereik. Op 1 fase kan ik max een 4K omvormer kwijt die nog best wat aftopt (300kWh). Sunny design houdt uiteraard geen rekening met schaduw op de panelen van het schuine dak. Maar de aftopping zal hetzelfde blijven schat ik omdat omdat deze juist plaatsvindt bij optimale instraling.

Of een grotere 3 fase omvormer met minder aftopping maar ook minder schaduwbeheer door hogere MPPT ondergrens. In het voor en najaar zijn er situaties waarin maar 6 á 8 panelen de zon zien, de SMA 3-fase 5.0 start zijn MPPT op 215V, 6.0 start op 260V.

2 stuks 1-fase omvormers lijkt me ook niet ideaal financieel en 2 dingen die kapot kunnen gaan i.p.v. 1.

Alternatief is een Goodwe 6K driefase omvormer i.p.v. SMA omdat de MPPT daar al start vanaf 180V. Die is eigenlijk ideaal, maar die MPPT scant schaduw maar 1x per uur i.p.v. SMA 6x per uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtUcSr64Go-PCtHtKwsNDVeLtTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSwGUloa1p6xv8xkRRObHNCD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwelbast
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-04 16:07

iemand tips/trics
Je hebt voor android telefoons ook een app 'Sunnytrack' die je kunt gebruiken. Zelf gebruik ik die app voor het maken van foto's.
Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic