Het spijt me maar ik vrees echt dat je wat dingen door elkaar haalt.
23,8kWp op 30kW omvormer is prima haalbaar maar een beetje inefficient imho omdat de omvormer te zwaar is voor de panelen. Maar zelfs 60kWp op een omvormer van 30kW kan. Dat heet overdimensioneren en afhankelijk van orientatie is dat allemaal prima. De kWp en de kW van de omvormer gaan doorgaans hand in hand of met een factor 2 verschil. Maar kWp bepaalt niet de netaansluiting of de automaat, daar ben je echt dingen door elkaar aan het halen. Het maximale vermogen van de omvormer bepaalt de benodigde draadsectie en daardoor de bijhorende automaat.
30kW op AC 230V op 3 fasen is (30000W / 3) / 230V = 43A per fase .
Je mag dan nog zo weinig op die omvormer hangen als je wil, die omvormer KAN 43A leveren dus dan is het wel zo wijs om de passende draadsectie te gebruiken en de bijhorende automaat.
Maar goed, stel dat je ergens zegt "ja maar die 30kW haalt ie toch nooit want er hangt maar 23,8kWp op dus in het beste geval is dat maar 23.8kW dat er AC wordt opgewekt" dan is dit nog steeds te veel want dat is 34,5A per fase.
Je bent iets te veel jouw werkende situatie aan het projecteren op andere toestanden waar dit niet haalbaar is.
Waarom ik dit doe? Net als dat ik een inductiekookplaat 7,2 kW op 1×16A heb aangesloten >>> stukje praktijkervaring delen op Tweakers.
Dat het goed gaat bij jou wil niet zeggen dat het altijd zo blijft gaan. 7200W op 230V is 32,1A. Dat jij dus nooit al je kookpitten hebt aangezet tegelijk voor langere periodes wil niet zeggen dat iemand anders dat niet doet.
En met het risico om toch een beetje je beeld te bevestigen: ja, zekeringen/automaten kunnen afhankelijk van hun karakteristieken langer een overschrijding van hun waardes aan maar dat is geen vrijgeleide om ze structureel buiten of rond hun spec's te laten "werken". Bedenk ook dat de afschakelkarakteristieken per type zekering/automaat kunnen verschillen. Zo zijn de automaten die door de Belgische netbeheerders worden geplaatst in de meter trager in het uitschakelen dan de automaten die we in de zekeringkast gebruiken...
Zo zie je bijvoorbeeld hier bij mij dat toen ik een EV oplaadde en een pomp had draaien op L1 dat de hoofdzekering van de netbeheerder (3x20A) het best lang uithoudt maar ik denk dat dit wel echt de limiet was, veel gekker of hoger moest het niet gaan en waarschijnlijk ook niet tegelijk op de andere fases want dan wordt het gewoon net iets te warm in de automaat en doet ie waar ie voor ontworpen is: uitvallen.
[
Voor 33% gewijzigd door
HyperBart op 01-05-2022 11:51
]