Mooi zo, zal wel een leuk aftop grafiekje wordenreneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:44:
[...]
Ja hoor past prima, doe je hem wel goed koelen haha
Nee, maximum system voltage die op 1000V staat op dat plaatjeMartin7182 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:56:
[...]
Bedoel je de open spanning? Dat is de opgewekte spanning als je hem niet aansluit. Of bedoel je iets anders?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Het blijkt dat er op mijn dak AEG AS-M602B 310 Wp panelen zijn geinstalleerd, ipv AEG AS-M606B 310 Wp die in de offerte staan genoemd.
Wat is jullie oordeel over de verschillen tussen deze type 2 panelen?
Zijn de AS-M602B van mindere kwaliteit / hebben ze minder goede specs?
[ Voor 4% gewijzigd door Frenkie567917 op 22-04-2022 09:52 ]
een paneel word gemaakt, daar na word hij pas getest, en dan pas weten we wat het aantal Wp is.Frenkie567917 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:51:
Het blijkt dat er op mijn dak AEG AS-M602B 310 Wp panelen zijn geinstalleerd, ipv AEG AS-M606B 310 Wp die in de offerte staan genoemd.
dus Wp = Wp, dus daar zijn ze 100% gelijk in.
je zou kunnen zeggen dat de AS-M602B-310 het betere paneel is.
omdat die wel 1500V aan kan ipv 1000V.
maar dit probleem begint pas als je meer als 18 (misschien zelfs 20) panelen per mpp doet.
dus pas als je 40 panelen op je dak installeert is er 1 beter, blijf je daar onder maakt het geen bal uit.
(maar kan ook zijn dat de oudere verzie niet getest is op 1500V maar het wel gewoon kan.
uiteindelijk werkt hier niemand met een omvormer die ook 1500V aankan, die dingen zijn over het algemeen te duur.)
veel meer verschillen zag ik eigenlijk niet.
eigenlijk wat ik hier boven ook al schrijf.JvS schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:22:
[...]
Nee, maximum system voltage die op 1000V staat op dat plaatje
je zet de meeste panelen in serie op 1 mpp.
dan heb je de grens van de omvormer die dan aangeeft 1000V. (bij 3 fase)
maar ook de stekkers en de kabels naar de omvormer toe moeten dan die 1000V ook aan kunnen.
dan reken je eerst temperatuur coefficient uit van de panelen.
dit komt grof weg neer op 10%, dus de Voc kan 10% hoger zijn onder bepaalde omstandig heden.
dan heb je nog 900V over.
stel een paneel heeft een Voc 41,37 (zo als die door jouw gegeven op de foto)
900 / 41,37 = 21,75 paneel als maximaal, je kunt ze niet in stukken zagen dus 21 van dat paneel maximaal op 1 mpp van een 3fase omvormer.
dit kun je ook uit rekenen voor 1fase en dan kom je ergens rond de 12-13 panelen uit per mpp.
[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 22-04-2022 11:32 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat zal wel te maken hebben met de isolatie naar aarde. De meeste omvormers hebben geen trafo en werken daarom niet met een "zwevende" spanning. Ergo, de isolatiewaarde naar aarde wordt een factor om rekening mee te houden. Zeker als je veel panelen aansluit.JvS schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:22:
[...]
Nee, maximum system voltage die op 1000V staat op dat plaatje
Thanks, ik snap dat het vanuit de omvormer voor een max zorgt, maar de stekkers en kabels hebben toch amper een spanninsval? die "voelen" alleen de stroom, hebben een weerstand en zorgen voor spanninsgval (van ver onder de 1V), onafhankelijk van hoeveel panelen er verder in serie zitten. De panelen hetzelfde (al zijn dat volgens mij ook stroom/spanningsbronnen), die "zien" per stuk 30-45V, onafhankelijk van hoeveel het er in serie zijn.migjes schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:32:
[...]
eigenlijk wat ik hier boven ook al schrijf.
je zet de meeste panelen in serie op 1 mpp.
dan heb je de grens van de omvormer die dan aangeeft 1000V. (bij 3 fase)
maar ook de stekkers en de kabels naar de omvormer toe moeten dan die 1000V ook aan kunnen.
dan reken je eerst temperatuur coefficient uit van de panelen.
dit komt grof weg neer op 10%, dus de Voc kan 10% hoger zijn onder bepaalde omstandig heden.
dan heb je nog 900V over.
stel een paneel heeft een Voc 41,37 (zo als die door jouw gegeven op de foto)
900 / 41,37 = 21,75 paneel als maximaal, je kunt ze niet in stukken zagen dus 21 van dat paneel maximaal op 1 mpp van een 3fase omvormer.![]()
dit kun je ook uit rekenen voor 1fase en dan kom je ergens rond de 12-13 panelen uit per mpp.
Pas bij de omvormer komen de twee polen (begin/eind string) en alleen die twee plekken (en de omvormer dus), "weten" dat het 1000 of 1500V is.
Ik begrijp dat het een systeemlimiet is, maar ik snap niet wat een enkel paneel en zijn specsheet daarmee te maken heeft...
Aah, meer een veiligheid "isolatie tot dit potentiaalverschil getest" aspect dan een echte technische limiet. Dat klinkt wel plausibel. Thanks!Martin7182 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:43:
[...]
Dat zal wel te maken hebben met de isolatie naar aarde. De meeste omvormers hebben geen trafo en werken daarom niet met een "zwevende" spanning. Ergo, de isolatiewaarde naar aarde wordt een factor om rekening mee te houden. Zeker als je veel panelen aansluit.
er staan wel meer specs in de systemen die een beetje een duister zijn, en zijn niet een grens.JvS schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:43:
[...]
Thanks, ik snap dat het vanuit de omvormer voor een max zorgt, maar de stekkers en kabels hebben toch amper een spanninsval? die "voelen" alleen de stroom, hebben een weerstand en zorgen voor spanninsgval (van ver onder de 1V), onafhankelijk van hoeveel panelen er verder in serie zitten. De panelen hetzelfde (al zijn dat volgens mij ook stroom/spanningsbronnen), die "zien" per stuk 30-45V, onafhankelijk van hoeveel het er in serie zijn.
Pas bij de omvormer komen de twee polen (begin/eind string) en alleen die twee plekken (en de omvormer dus), "weten" dat het 1000 of 1500V is.
Ik begrijp dat het een systeemlimiet is, maar ik snap niet wat een enkel paneel en zijn specsheet daarmee te maken heeft...
maar uit eindelijk moet die 1000V (omgerekend 900Voc, met +/- 750Vmpp) gewoon door de kabel heen naar het volgende paneel en de volgende tot uiteindelijk de omvormer, het is allemaal serieel, zelfs de cellen in het paneel zijn serieel *.
en bij deze panelen is dat gesteld op max 1000V dus een max van 21 panelen serieel per string.
dus of de cellen kunnen het anders niet aan, of de busbars, of de kabel of de stekker etc etc...
een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, welke dat is geen idee.
of de omvormer eerder stop zegt of de panelen, ook geen idee, nooit geprobeerd.
*) oke wel hebben nu de halfcel panelen, daar is het net iets anders, er is altijd een uitzondering, maar komt toch op het zelfde neer.
edit:
was even zoeken, maar dit is dus een omvormer waarvoor jouw panelen dus niet "geschikt" voor zijn:
https://www.fimer.com/sit...ER_PVS-175-TL_EN_RevC.pdf
deze kan dus 32 panelen per mpp aan.
maar dan heb je wel 12 mpp's te vullen.
(en iedere mpp kan ook nog 2 stringen parallel aan ook als je wil, lol)
(fimer = ABB = power-one, voor als je de geschiedenis wil weten van het merk.
is behoorlijk professioneel spul, niet die kleine particuliere dingen.
ik heb zelf een power-one op zolder hangen, maar dan een heel wat kleinere als die ik hier boven van fimer geef, lol.
meer deze : UNO-DM-4.0-TL-PLUS-Q grofweg, maar veel veranderd in de loop der jaren.)
[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 22-04-2022 12:17 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Nou heb ik uit ver verleden ik VWO natuurkunde en 10 jaar geleden NEN3410 niveau elektrotechnische kennis, maar mijn kennis zegt dat spanning een potentiaalverschil tussen twee punten is. De 1000V gaat niet "door alle panelen en door alle kabel heen", dat is de stroom (de elektronen) die dat doet. Elk component heeft een klein (kabels. stekkers) of medium groot (panelen, 30-50V) potentiaalverschil en alleen in het totaal (als je ze optelt in serie) is er sprake van 1000V, de 1000V loopt niet, die staatmigjes schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:56:
[...]
er staan wel meer specs in de systemen die een beetje een duister zijn, en zijn niet een grens.
maar uit eindelijk moet die 1000V (omgerekend 900Voc, met +/- 750Vmpp) gewoon door de kabel heen naar het volgende paneel en de volgende tot uiteindelijk de omvormer, het is allemaal serieel, zelfs de cellen in het paneel zijn serieel *.
Dat is allemaal voor stroom, niet voor spanning. Hogere stroom zorgt wel voor die effecten die je noemt.en bij deze panelen is dat gesteld op max 1000V dus een max van 21 panelen serieel per string.
dus of de cellen kunnen het anders niet aan, of de busbars, of de kabel of de stekker etc etc...
een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, welke dat is geen idee.
of de omvormer eerder stop zegt of de panelen, ook geen idee, nooit geprobeerd.
Ik denk eerlijk gezegd dat het een veiligheidsmarge is en dat het te maken heeft met hoe ze gewkalificeerd zijn. Met stroom of spanning per paneel heeft dat niets te maken. Er gaat zowel niet meer stroom lopen met meerdere panelen in serie en er gaat per paneel of per kabel / aansluiting ook geen ander potentiaalverschil zijn.
De eerste en de laatste plug hebben onderling wel gewoon de hele string aan potentiaalverschil/spanning en vergeleken met de aarde kan het ook goed oplopen. Isolatie is om die reden wel relevant.
[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 22-04-2022 13:03 ]
Om mezelf even te quoten.Bongoarnhem schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:07:
Ik wil mijn bestaande installatie laten uitbreiden. Nu heeft de installateur geadviseerd om een 3-fase aansluiting aan te vragen om toekomstbestendig te zijn. Dat eerst doen is immers goedkoper dan straks de hele installatie te laten ombouwen.
Weet één van jullie de doorlooptijd hiervan in de regio Arnhem?
Liander zelf weet het niet maar misschien heeft een van jullie hier een recente ervaring mee?
Door materiaaltekort(corona dichte fabrieken in china) kan Liander op dit moment geen 3 fase meters plaatsen. Afspraken die na 2 mei staan gepland worden pas in het najaar afgehandeld. Komt volgende week in het nieuws aldus Liander.
Edit:
https://www.liander.nl/metertekort
[ Voor 3% gewijzigd door Bongoarnhem op 22-04-2022 14:58 ]
Hierbij een verwijzing naar mijn eigen topic betreffende een offertecheck voor 8 panelen (Longi 370wp) met 2x micro omvormer (APS QS1) op mijn schuur geïnstalleerd voor € 3932,50 incl BTW
Even hele korte vraag. Ik heb sinds vorige week mijn 18x 400WP Hyundai panelen in veldopstelling achter in de tuin liggen. Nu zijn we ruim een week verder en zie ik dat er echt reuze veel stof/stuifmeel op zit door de bomen die er achter 10/20m vanaf staan. Ik heb zelf een waterontharder binnen en buiten een kraan waar ik mijn tuinslang samen met een borstelsysteem van Gardena op aan kan sluiten. Het is een wasborstel die gemaakt is voor auto's dus gemaakt voor kwetsbare oppervlakken (nieuw).
Raden jullie aan omdat ik dit heel makkelijk kan doen ze vaker schoon te maken of heeft dit qua rendement echt heel weinig meerwaarde en is dit niet de moeite waard om dit bijv. in deze tijd iedere 2/3 weken te doen?
Het kost mij 20 minuten om ze allemaal keer af te gaan dus dat is het probleem niet.
Raden jullie aan omdat ik dit heel makkelijk kan doen ze vaker schoon te maken of heeft dit qua rendement echt heel weinig meerwaarde en is dit niet de moeite waard om dit bijv. in deze tijd iedere 2/3 weken te doen?
Het kost mij 20 minuten om ze allemaal keer af te gaan dus dat is het probleem niet.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Als je wel gaat schoonmaken (je kan de verleiding waarschijnlijk toch niet weerstaan
) doe het dan 's ochtends vroeg of 's avonds. Niet als de zon er vol op staat te branden. Panelen zijn dan best wel warm en een koude klets water erop wordt niet aangeraden.
Ze liggen in portrait in 1 lijn, zie hier foto:AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:39:
@mvrooij Schoonmaken is alleen maar dat het er weer mooier uitziet.
Je mist weinig opbrengst met wat stuifmeel erop.
Staan de hyundai in portrait achter elkaar of hebben ze geen onderlinge schaduw?
:strip_exif()/f/image/aGiw0c60yBPR8SsTsCstYxBU.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Nee dan had ik het zeker gedaan rond de klok van 20:00 als de zon weg is natuurlijk, ook zonde van de opbrengst om dit te doen als de zon schijnt. Maar zeker goeie tip!ThinkPad schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:58:
Als je wel gaat schoonmaken (je kan de verleiding waarschijnlijk toch niet weerstaan) doe het dan 's ochtends vroeg of 's avonds. Niet als de zon er vol op staat te branden. Panelen zijn dan best wel warm en een koude klets water erop wordt niet aangeraden.
Maar conclusie is dat het dus niet perse vaak nodig is, dacht ik heb de mogelijkheid waarom niet maar dan ga ik het niet zo vaak doen en kijk ik het over een tijdje wel!
Meten is wetenmvrooij schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:09:
[...]
Nee dan had ik het zeker gedaan rond de klok van 20:00 als de zon weg is natuurlijk, ook zonde van de opbrengst om dit te doen als de zon schijnt. Maar zeker goeie tip!
Maar conclusie is dat het dus niet perse vaak nodig is, dacht ik heb de mogelijkheid waarom niet maar dan ga ik het niet zo vaak doen en kijk ik het over een tijdje wel!
Hoi!
Ik kan 50% schoonmaken en 50% niet 🤪
Hallo allemaal,
Aan het begin van dit topic staat een stukje geschreven over de dikte van de ac kabel welke word geadviseerd bij een 1 fase omvormer.
Ik begrijp dat deze kabeldikte iets minder interessant word zodra er word gewerkt met een 3 fase omvormer, maar ik vraag me af hoe ik het omslagpunt kan berekenen. Ofwel, welke mm2 kabel moet ik installeren om het meeste rendement van mijn zonnepanelen te hebben.
De setup zoals ik deze voor ogen heb, 8000 wp op een 3 fase omvormer. Afstand tussen omvormer en meterkast +/- 22 meter.
Aan het begin van dit topic staat een stukje geschreven over de dikte van de ac kabel welke word geadviseerd bij een 1 fase omvormer.
Ik begrijp dat deze kabeldikte iets minder interessant word zodra er word gewerkt met een 3 fase omvormer, maar ik vraag me af hoe ik het omslagpunt kan berekenen. Ofwel, welke mm2 kabel moet ik installeren om het meeste rendement van mijn zonnepanelen te hebben.
De setup zoals ik deze voor ogen heb, 8000 wp op een 3 fase omvormer. Afstand tussen omvormer en meterkast +/- 22 meter.
Als ik even voor het gemak reken met 12 ampere per fase bij het terug leveren van 8Kw.beffin schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:04:
Hallo allemaal,
22 meter 2,5 kwadraat is 3,5 volt spanningsval over de kabel
Bij gebruik van een 4 kwadraat wordt dat 2,1 volt.
Wat dan van belang is wat is je netspanning overdag in de meterkast op een zonnige dag als iedereen al terugleverd.
Aan de hand daarvan zou je kunnen beslissen wat je gaat gebruiken voor kabel.
En je kunt aan de hand van de spanningsval natuurlijk ook nog het verlies in de kabel meenemen.
Wat je daar verliest aan spanning wordt omgezet in warmte.
Maar voor die paar tientjes meer kun je er natuurlijk ook gewoon een dikkere kabel in knallen...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als je niet begrijpt hoe een 3-fasen-systeem werkt, kun je beter niet reageren, want je zit er meer dan een factor 2 naast. En wel om paar redenen:Ronald.42 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:53:
Als ik even voor het gemak reken met 12 ampere per fase bij het terug leveren van 8Kw.
22 meter 2,5 kwadraat is 3,5 volt spanningsval over de kabel
Bij gebruik van een 4 kwadraat wordt dat 2,1 volt.
- Je hebt bij 3 fasen geen stroom door de nul, dus ook geen retourverliezen;
- Niemand levert 8 kW terug bij een netspanning van 230V.
Even rekenend met een realistischer 243V wordt de stroom precies 11A.
De spanningsverhoging wordt daarmee 1.64 V, wat geen probleem zou moeten zijn.
Bij een upgrade naar 4 mm² wordt dat 1.03V.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is het probleem juist. 22m kost misschien iets meer dan een paar tientjes extra. Het berekenen van het energieverlies in de kabel is lastig, want de stroom over de dag varieert nogal. Ik zou een gemiddelde stroom nemen en schatten hoeveel energieverlies je in b.v. 20 jaar ongeveer hebt. De prijs daarvan minus de prijs van het energieverlies in een dikkere kabel kun je afzetten tegen de meerprijs van de dikkere kabel. Het is niet makkelijk; de stroomprijzen varieren ook nogal in de tijd.
Ik zou niet het rendement als uitgangspunt nemen, maar de max. spanningsverhoging. Bij teveel verhoging stopt je omvormer ermee; je kunt nog zo'n goedkope kabel nemen, als de installatie niet werkt dan heb je er niks aan.
Ik zou niet het rendement als uitgangspunt nemen, maar de max. spanningsverhoging. Bij teveel verhoging stopt je omvormer ermee; je kunt nog zo'n goedkope kabel nemen, als de installatie niet werkt dan heb je er niks aan.
Ik heb gewoon 5x6 mm2 laten aanleggen. De E installateur gaf aan het niet nodig te vinden, maar ja als je het wilt leg ik het aan.
Maar gedaan voor de zekerheid an dat ik minder spanningsval heb, en de inverter langer blijft werken dan bij de buren.
Maar gedaan voor de zekerheid an dat ik minder spanningsval heb, en de inverter langer blijft werken dan bij de buren.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Klopt ik was even abuis,bedankt voor de vriendelijke correctie....Andrehj schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:06:
[...]
Als je niet begrijpt hoe een 3-fasen-systeem werkt, kun je beter niet reageren, want je zit er meer dan een factor 2 naast. En wel om paar redenen:Op deze manier zet je met je foute antwoord @beffin op het verkeerde been.
- Je hebt bij 3 fasen geen stroom door de nul, dus ook geen retourverliezen;
- Niemand levert 8 kW terug bij een netspanning van 230V.
Even rekenend met een realistischer 243V wordt de stroom precies 11A.
De spanningsverhoging wordt daarmee 1.64 V, wat geen probleem zou moeten zijn.
Bij een upgrade naar 4 mm² wordt dat 1.03V.
Ik kom trouwens op 1,66 volt uit bij 22 meter 2,5 en 11ampere..
[ Voor 8% gewijzigd door Ronald.42 op 23-04-2022 11:41 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Sorry, ben 's ochtends soms wat knorrig.Ronald.42 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:59:
Klopt ik was even abuis,bedankt voor de vriendelijke correctie....
Hoeveel stroom neemt een 7.5 Kw motor op driefasen dan?
Geen idee waarom je die vraag over de stroom stelt, volgens mij kun je dat ook prima zelf uitrekenen, maar hier komt ie:
7.5 kW gedeeld door 3 fasen is 2.5 kW per fase. Dat delen door 230V geeft 10.9A.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je was mijn vorige edit net voor.Andrehj schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:41:
[...]
Sorry, ben 's ochtends soms wat knorrig.
Geen idee waarom je die vraag over de stroom stelt, volgens mij kun je dat ook prima zelf uitrekenen, maar hier komt ie:
7.5 kW gedeeld door 3 fasen is 2.5 kW per fase. Dat delen door 230V geeft 10.9A.
Ik was ook nog niet helemaal wakker vanmorgen
Ik zag in de openingpost een tabelletje met aanbevolen kabeldikte.
Er wordt bij mij binnenkort ongeveer 20~22 meter kabel aangelegd naar de schuur. Dat is een 3 fase kabel van 4mm2. De zonnepanelen komen op de carport en de omvormer is 1 fase 3,6kW.
Er wordt op dit moment dus maar 1 ader gebruikt van de kabel.
Nu zie ik in de tabel 6mm2 staan, maakt het veel verschil t.o.v. 4mm2?
Er wordt bij mij binnenkort ongeveer 20~22 meter kabel aangelegd naar de schuur. Dat is een 3 fase kabel van 4mm2. De zonnepanelen komen op de carport en de omvormer is 1 fase 3,6kW.
Er wordt op dit moment dus maar 1 ader gebruikt van de kabel.
Nu zie ik in de tabel 6mm2 staan, maakt het veel verschil t.o.v. 4mm2?
Er zijn altijd mensen die roepen dat je het beste meteen maar een zeekabel kunt aanleggen, maar in de praktijk is 4mm ruimschoots voldoende in jouw situatie. 2.5mm mag zelfs ook, maar dan krijg je wel wat verlies/oplopende spanning.
Oja en wat let je om die twee extra aders te gebruiken? Dan zit je op 8mm.
[ Voor 14% gewijzigd door marcel3 op 23-04-2022 12:55 ]
Lijkt me niet handig om de fase draden te bundelen en de neutraal en aarde niet. Qua kleurgebruik ook niet verstandig om bruin of zwart te combineren met blauwmarcel3 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:51:
Er zijn altijd mensen die roepen dat je het beste meteen maar een zeekabel kunt aanleggen, maar in de praktijk is 4mm ruimschoots voldoende in jouw situatie. 2.5mm mag zelfs ook, maar dan krijg je wel wat verlies/oplopende spanning.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Uiteraard hoort het niet (en officieel mag het denk ik ook niet, omdat je de aardedraad niet dikker maakt), maar ik denk ook dat ik ze aan elkaar zou knopen als ik toch een 3-fase kabel had liggen. Dan verbind je aan beide einden van de kabel gewoon zwart aan bruin en grijs aan blauw. Die grijze dan nog even voorzien van een blauw plakbandje en de labeling klopt ook nog.Ethirty schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:47:
[...]
Lijkt me niet handig om de fase draden te bundelen en de neutraal en aarde niet. Qua kleurgebruik ook niet verstandig om bruin of zwart te combineren met blauw
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 24-04-2022 09:39 ]
@beffin Soortgelijk heb ik het hier vorig jaar ook zo gedaan voor een afstand van ca 25 meter van groepenkast naar 6kW omvormer in schuur. Met het oog op toekomstige verdere uitbreiding waarbij ik dezelfde stroomkabel wil gebruiken + ervaringen met te hoge netspanning andere (weliswaar 1 fase) omvormer leek me die extra dikte een prettig idee.jacovn schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:43:
Ik heb gewoon 5x6 mm2 laten aanleggen. De E installateur gaf aan het niet nodig te vinden, maar ja als je het wilt leg ik het aan.
6mm Ymvk-as versus 4mm Ymvk-as kost ca €2,60 meer per meter (4 aderig). Dus iets van €65 (incl BTW) extra voor 25 meter.
P.S.: ik heb de stroomkabel vooraf zelf gelegd dus geen eventuele meerprijs voor installatie gehad.
Twee maal 4mm2 is geen 8mm2!marcel3 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:51:
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Waarom niet?SpongeRob schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:06:
Twee maal 4mm2 is geen 8mm2!
Misschien grijs ipv wit, maar idd precies zo. En als je ook verder netjes afzekert op 16A dan is het een keurige oplossing.Andrehj schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:10:
[...]
Uiteraard hoort het niet (en officieel mag het denk ik ook niet, omdat je de aardedraad niet dikker maakt), maar ik denk ook dat ik ze aan elkaar zou knopen als ik toch een 3-fase kabel had liggen. Dan verbind je aan beide einden van de kabel gewoon zwart aan bruin en wit aan blauw. Die witte dan nog even voorzien van een blauw plakbandje en de labeling klopt ook nog.
Zo werkt inhoud niet, 4mm2 * 4 is 8mm2
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
T is geen inhoud maar een oppervlakte... En verder is het gewoon 4+4
[ Voor 5% gewijzigd door hfolkers op 23-04-2022 23:20 ]
Oppervlakte kan je optellen en is direct gerelateerd aan weerstand. Diameter is dat niet je je kan niet zeggen dat je met twee snoertjes van 2mm diameter dezelfde weerstand hebt als met een met een diameter van 4mm
Met oppervlaktes dus wel. Dus 2x 4mm2 is wel gelijk aan 8mm2 (los van eventuele weerstand verliezen door connecties)
[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 23-04-2022 23:21 ]
Omdat ik kennelijk te oud ben om nog goed na te denken na 22:00.
Klopt, ik haalde diameter en oppervlakte door elkaar.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Is het mogelijk om een APS installateurs account aan te vragen voor doe-het-zelvers?
Ik heb het geprobeerd met een verzonnen BTW nummer en leuke bedrijfsnaam enzo, maar blijkbaar wordt het gecontroleerd
Iemand ervaring dat het lukt met je BTW-id voor teruggave zonnepanelen? Moet ik een fake website gaan maken?!!?
Ik heb het geprobeerd met een verzonnen BTW nummer en leuke bedrijfsnaam enzo, maar blijkbaar wordt het gecontroleerd
Iemand ervaring dat het lukt met je BTW-id voor teruggave zonnepanelen? Moet ik een fake website gaan maken?!!?
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Mijn broertje heeft een SolarEdge systeem sinds een tijdje en die draait best leuk. (4440WP)
De laatste week met die mooie dagen ruim 6kWh/kW per dag.
Nu log ik zijn SE systeem naar PV Output en gisteren had hij ineens 44,7kWh, dus 10.073kWh/kW wat natuurlijk niet kan.
Het gekke vind ik dat als ik inlog via SE zelf de portal op 50,4kWh zit wat dus 11,35kWh/kW is wat al helemaal niet kan.
Ook de grafiek laat vermogens zien van bijna 7000Watt
Herkent iemand dit bij Solar Edge
De laatste week met die mooie dagen ruim 6kWh/kW per dag.
Nu log ik zijn SE systeem naar PV Output en gisteren had hij ineens 44,7kWh, dus 10.073kWh/kW wat natuurlijk niet kan.
Het gekke vind ik dat als ik inlog via SE zelf de portal op 50,4kWh zit wat dus 11,35kWh/kW is wat al helemaal niet kan.
Ook de grafiek laat vermogens zien van bijna 7000Watt
Herkent iemand dit bij Solar Edge
Zou de vraag niet moeten zijn: staat die motor in ster of in driehoek geschakeld? Dan weet je door hoeveel V je moet delen. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe een driefase omvormer is geschakeld. (terwijl ik er twee heb hangenAndrehj schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:41:
[...]
Sorry, ben 's ochtends soms wat knorrig.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Een tijdje terug wel maar tegenwoordig lijken ze daar niet meer aan te willen helaas. Heb je het formulier hier ingevuld?vliegnerd schreef op zondag 24 april 2022 @ 07:40:
Is het mogelijk om een APS installateurs account aan te vragen voor doe-het-zelvers?
Ik heb het geprobeerd met een verzonnen BTW nummer en leuke bedrijfsnaam enzo, maar blijkbaar wordt het gecontroleerd![]()
Ik moest daar alles naar waarheid invullen behalve land (kon toen NL niet kiezen) en als bedrijfsnaam 'Installateur + user account naam' (zonder +, aan elkaar).
Maar goed, zoals gezegd ben je niet de enige waar ze tegenwoordig weigeren dus misschien is het beleid veranderd. Ik gaf destijds aan dat ik panelen vanuit de bouw had zonder bekende installateur en dat er iets mis leek te zijn met een paneel wat ik dus wilde kunnen checken.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
@vliegnerd Nee, is niet meer mogelijk.
Heb zelf hetzelfde geprobeerd een maandje geleden en kreeg netjes deze mail terug van APS:
Heb zelf hetzelfde geprobeerd een maandje geleden en kreeg netjes deze mail terug van APS:
Je kan via de EMA Manager App wel een DIY account aanmaken, Dan heb je gewoon nagenoeg dezelfde functies als een installer, Je kunt je module layout configureren, Monitoren etc. Voor mij in ieder geval genoeg.Beste *********,
Nogmaals hartelijk dank voor uw EMA registratie bij APsystems.
Wij registreren de installateur accounts alleen voor professionele PV installatiebedrijven.
Indien u een ECU heeft, kunt u het account zelf aanmaken of contact opnemen met het installatiebedrijf van de PV systemen.
U kunt eerst de EMA Manager app downloaden, op ECU APP klikken en de gebruikershandleiding van EMA Manager volgen [let op de inhoud op pagina 78] om door te gaan met accountregistratie.
https://emea.apsystems.co...A-Manager-User-Manual.pdf
De meest eenvoudige manier is dat de twee DC aders van de PV panelen binnen komen op een step-up-booster die het DC voltage naar het goede niveau op de bus brengt voor de inverters. Vervolgens heb je in een 3 fase omvormer dus 3 parallel geschakelde inverters die allen dus ongeveer het zelfde DC voltage aangeboden krijgen en dus ongeveer ook dezelfde AC output hebben. Alle 3 de inverters hebben als het goed is een eigen grid sync, dus deinen lekker mee op de al aanwezige sinusgolf op de betreffende fase.AquaPlanning schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:10:
[...]
Zou de vraag niet moeten zijn: staat die motor in ster of in driehoek geschakeld? Dan weet je door hoeveel V je moet delen. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe een driefase omvormer is geschakeld. (terwijl ik er twee heb hangen)
PV power generation heeft dus zelf geen inherente fase offset zoals bij een generator. Dit wordt kunstmatig bereikt door de inverters middels een Voltage Source Inverter (VSI). Dus hoeveel stroom er door de nul gaat bij een 3 fase PV wordt voornamelijk beïnvloed door de andere gebruikers op de installatie.
[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 24-04-2022 12:07 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Hoe log je dan in op de EMA manager app? Mijn account trekt-ie niet in elk geval.Gratje schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:27:
[...]
Je kan via de EMA Manager App wel een DIY account aanmaken, Dan heb je gewoon nagenoeg dezelfde functies als een installer, Je kunt je module layout configureren, Monitoren etc. Voor mij in ieder geval genoeg.
inloggen op de WiFi van je Ecu. Daarna EMA manager app opstarten. Niet inloggen maar op ecu app klikken.JvS schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:12:
[...]
Hoe log je dan in op de EMA manager app? Mijn account trekt-ie niet in elk geval.
Daarna alle settings instellen doorlopen en dan is er ergens een DIY registration knop.
Alles invullen en klaar. Je zal nooit in kunnen loggen met je account als DIY installer op de EMA app. Daar is die app niet voor bedoelt.
Zie ook pagina 78 van de pdf in mijn bovenstaande post. Daar staat het ook netjes uitgelegd.
[ Voor 8% gewijzigd door Gratje op 24-04-2022 12:28 ]
Inmiddels liggen hier mijn 10 x 400Wp paneeltjes oost
Samen met de 15 panelen van 295Wp op zuid is deze dag een fijne dag voor het terugleveren
:strip_exif()/f/image/HBtVjEJkOl9q47aCxrLAWPam.jpg?f=fotoalbum_large)
Medio mei zouden de 10 panelen die op west moeten komen er ook moeten zijn. En ik spraak mijn buurman, die heeft waarschijnlijk wat panelen over van een pand dat verkocht is. Wellicht kan ik er nog wat op mijn garagedak kwijt
Samen met de 15 panelen van 295Wp op zuid is deze dag een fijne dag voor het terugleveren
:strip_exif()/f/image/HBtVjEJkOl9q47aCxrLAWPam.jpg?f=fotoalbum_large)
Medio mei zouden de 10 panelen die op west moeten komen er ook moeten zijn. En ik spraak mijn buurman, die heeft waarschijnlijk wat panelen over van een pand dat verkocht is. Wellicht kan ik er nog wat op mijn garagedak kwijt
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Ik heb toevallig een KVK nummer maar in een volledig andere branche. Ik kreeg meteen een account. Ken je niemand waarvan je het nummer mag gebruiken ?vliegnerd schreef op zondag 24 april 2022 @ 07:40:
Ik heb het geprobeerd met een verzonnen BTW nummer en leuke bedrijfsnaam enzo, maar blijkbaar wordt het gecontroleerd![]()
Netjes, wel beetje jammer dat de klemmen niet zwart zijn.leejoow schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:02:
Inmiddels liggen hier mijn 10 x 400Wp paneeltjes oost![]()
Samen met de 15 panelen van 295Wp op zuid is deze dag een fijne dag voor het terugleveren![]()
[Afbeelding]
Zie je ook DC spanning/stroom en AC netspanning ed ??Gratje schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:27:
[...]
Je kan via de EMA Manager App wel een DIY account aanmaken, Dan heb je gewoon nagenoeg dezelfde functies als een installer, Je kunt je module layout configureren, Monitoren etc. Voor mij in ieder geval genoeg.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Dat is er met 2 jaar toch af.Zenix schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:19:
[...]
Netjes, wel beetje jammer dat de klemmen niet zwart zijn.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bij mijn EVO klemmen zit het er nog netjes op, zal wel aan de leverancier liggen.
Bij al mijn clickfit klemmen is het er af en zijn ze alu kleur. Misschien geen 2 maar 3 jaar maar weg.Zenix schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:29:
[...]
Bij mijn EVO klemmen zit het er nog netjes op, zal wel aan de leverancier liggen.
:strip_exif()/f/image/j4F4gZUIUlvoM6qYblmzxn6G.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 24-04-2022 14:34 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Weet iemand hier toevallig hoe Greenchoice omgaat met de nota na meterwissel en saldering?
Ik heb begin maart een nieuwe meter gekregen en Greenchoiche heeft nu een tussennota opgemaakt waarbij ik moet bijbetalen. (Flink wat stroom verbruikt met de warmtepomp)
Mijn contract loopt van juli tot juli, ik krijg nu dus van maart tot juli een (fors) overschot, gaan ze dat netjes wegsalderen met de verbruikte stroom over het jaar of krijg ik dit alleen terug voor het teruglevertarief?
Ik heb begin maart een nieuwe meter gekregen en Greenchoiche heeft nu een tussennota opgemaakt waarbij ik moet bijbetalen. (Flink wat stroom verbruikt met de warmtepomp)
Mijn contract loopt van juli tot juli, ik krijg nu dus van maart tot juli een (fors) overschot, gaan ze dat netjes wegsalderen met de verbruikte stroom over het jaar of krijg ik dit alleen terug voor het teruglevertarief?
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Bij mij ging dat mis en heb ik GC expliciet moeten vragen om over een jaar te salderen. Ze doen het dus mogelijk nog steeds niet goed.blitzkrieg schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:34:
Weet iemand hier toevallig hoe Greenchoice omgaat met de nota na meterwissel en saldering?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Vokgens mij is dat niet de keus van Greenchoice. Als je gewoon in 1 tarief of contractjaar zit, saldeer je gewoon over dat hele jaar in je eindafrekening.blitzkrieg schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:34:
Ik zal ze eens even een mail dichten zodat het op dit moment vast ligt.cville schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:48:
[...]
Bij mij ging dat mis en heb ik GC expliciet moeten vragen om over een jaar te salderen. Ze doen het dus mogelijk nog steeds niet goed.
Ben sowieso al niet zo blij met ze, aangezien ze zonder overleg mijn voorschot fors verhoogden, want ik moest op de tussennota bijbetalen, dan zal ik tussen maart en juli zeker nog fors stroom en gasverbruik hebben, want het werd over het jaar gerekend.

Ik ben ook begonnen met het aanvragen van meerdere offertes voor een compleet systeem met zonnepanelen. Het meest voor de hand liggende dakvlak is op het zuid-oosten. Hier passen (afhankelijk van formaat) 9-10 panelen (dakkapel niet mee gerekend, want wordt ten zeerste afgeraden door de leverancier van de dakkapel).
Maar ik ben aan het onderzoeken of noord-west ook nog wat kan opleveren omdat we merken dat ook daar vanaf redelijk vroeg in de middag tot zonsondergang, in het voorjaar en in de zomer, ook nog best wat zon komt te staan.
Ik heb er een eigen topic voor gemaakt:
Zonnepanelen zuid-oost (en eventueel noord-west) Almere
Maar ik ben aan het onderzoeken of noord-west ook nog wat kan opleveren omdat we merken dat ook daar vanaf redelijk vroeg in de middag tot zonsondergang, in het voorjaar en in de zomer, ook nog best wat zon komt te staan.
Ik heb er een eigen topic voor gemaakt:
Zonnepanelen zuid-oost (en eventueel noord-west) Almere
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Heeft iemand nog tips of trucs voor een Growatt MTL-S foutmelding: "Grid voltage fault.Please refer to the local grid standard for more details of the grid frequency."?
M'n beide MTL-S omvormers gaan vandaag door het lint...
Heb er een eigen topic voor gemaakt om een eventuele oplossing wat gemakkelijker terug te vinden:
Growatt MTL-S Grid Voltage Fault
M'n beide MTL-S omvormers gaan vandaag door het lint...
Heb er een eigen topic voor gemaakt om een eventuele oplossing wat gemakkelijker terug te vinden:
Growatt MTL-S Grid Voltage Fault
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
In dezelfde situatie gezeten bij Greenchoice. Mij werd verteld dat het rechtgetrokken werd. Uiteindelijk maakte het mij niets uit omdat ik voor de meterwissel en na de meterwissel netto overhield.blitzkrieg schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:34:
@blitzkrieg dit is wel hoe het zou moeten qua wetgeving, maar blijkbaar doen ze het dus niet zo. Mijn ervaring met GC is prima als je ze telefonisch benadert.JvS schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:52:
[...]
Vokgens mij is dat niet de keus van Greenchoice. Als je gewoon in 1 tarief of contractjaar zit, saldeer je gewoon over dat hele jaar in je eindafrekening.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Als je straks je tweede rekening hebt gehad moet je ze even bellen, dan word het door gezet naar aparte afdeling, en die doet dan handmatig nieuwe factuur opstellen. Automatisch gebeurt dit helaas niet.blitzkrieg schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:13:
[...]
Ik zal ze eens even een mail dichten zodat het op dit moment vast ligt.
Ben sowieso al niet zo blij met ze, aangezien ze zonder overleg mijn voorschot fors verhoogden, want ik moest op de tussennota bijbetalen, dan zal ik tussen maart en juli zeker nog fors stroom en gasverbruik hebben, want het werd over het jaar gerekend.
Voorschot is kwestie even bellen en dan zetten ze het zo terug als je situatie uitlegt.
1 PVoutput . Dongen NB
@onetime In topicstart staat een tabel met kabeldoorsnede, die gebaseerd zou zijn op de nieuwste NEN1010. Deze tabel wijkt echter af van de NEN1010:2020 en NPR5310 die ik vond. Zie hieronder wat uit de NEN1010 + NPR5310 komt:
Er zitten wel significante verschillen tussen, die ik niet kan verklaren. Heb je enig idee waar dat in kan zitten?De vereisten uit de NEN1010 en NPR5310.Hieruit komt onderstaande tabel:
- NEN1010: Minimaal 1,5mm2 koper doorsnede conform NEN1010:2015 Tabel 52.2
- NEN1010: Er mag continu 17,5A door 1,5mm2 en 24A door 2,5mm2 conform NEN1010:2015 Tabel 52.B.2 installatiemethode B1
- NPR5310: Spanningsverlies maximaal 1% conform advies NPR5310:2017 bijlage A
3 aderige 1-fase aansluiting Vermogen \ kabellengte 5 m 10 m 15 m 20 m 25 m 1 kW1,5mm2 1,5mm2 1,5mm2 1,5mm2 1,5mm2 2 kW1,5mm2 1,5mm2 2,5mm2 2,5mm2 4mm2 3 kW1,5mm2 2,5mm2 2,5mm2 4mm2 6mm2 4 kW2,5mm2 2,5mm2 4mm2 6mm2 6mm2 5 kW2,5mm2 4mm2 6mm2 6mm2 10mm2
Even snel: ik ben mijn bron kwijt geraakt, maar de tabel geeft niet een minimum aan, maar het geadviseerde.Dre schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:58:
@onetime In topicstart staat een tabel met kabeldoorsnede, die gebaseerd zou zijn op de nieuwste NEN1010. Deze tabel wijkt echter af van de NEN1010:2020 en NPR5310 die ik vond. Zie hieronder wat uit de NEN1010 + NPR5310 komt:
[...]
Er zitten wel significante verschillen tussen, die ik niet kan verklaren. Heb je enig idee waar dat in kan zitten?
In verband met verliezen, warmte, en spanning ( < 253 Volt ) aan het eind van de kabel bij de omvormer.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zelf iets soortgelijks gehad met "Pure Energie"blitzkrieg schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:13:
[...]
Ik zal ze eens even een mail dichten zodat het op dit moment vast ligt.
Eerst wilden ze niets doen.
Toen ik verwees naar "de elektriciteitswet 1998, Artikel 31c, 1e lid" en dreigde met de ACM en evt. een gang naar de rechter, draaiden ze om.
Zwerius Kriegsman
Grappig, mijn tabel geeft ook niet het minimum aan, maar ook het geadviseerde. Eigenlijk hetzelfde, maar andere uitkomst.onetime schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:14:
[...]
Even snel: ik ben mijn bron kwijt geraakt, maar de tabel geeft niet een minimum aan, maar het geadviseerde.
In verband met verliezen, warmte, en spanning ( < 253 Volt ) aan het eind van de kabel bij de omvormer.
Iemand anders die de tabel in TS herkent c.q. de bronvermelding heeft
Ik heb wel een voorkeur voor dingen die traceerbaar zijn >>> dus met bronvermelding.
Dat gaat hier zeker niet gebeuren.GioStyle schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:08:
[...]
In dezelfde situatie gezeten bij Greenchoice. Mij werd verteld dat het rechtgetrokken werd. Uiteindelijk maakte het mij niets uit omdat ik voor de meterwissel en na de meterwissel netto overhield.
Via Whatsapp ook. Tussennota is geblokkeerd, krijg gewoon 1 eindafrekening.timovd schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:35:
[...]
@blitzkrieg dit is wel hoe het zou moeten qua wetgeving, maar blijkbaar doen ze het dus niet zo. Mijn ervaring met GC is prima als je ze telefonisch benadert.
Voorschot is inderdaad al teruggezet naar 0 euro. Wel lange wachttijd aan de telefoon.reneeke1970 schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:43:
[...]
Als je straks je tweede rekening hebt gehad moet je ze even bellen, dan word het door gezet naar aparte afdeling, en die doet dan handmatig nieuwe factuur opstellen. Automatisch gebeurt dit helaas niet.
Voorschot is kwestie even bellen en dan zetten ze het zo terug als je situatie uitlegt.
Op welk moment moet je energiecontract op naam van persoon A staan als de factuur ook op naam van persoon A staat en je wilt btw terugvragen als privépersoon via de KOR:
- op moment van factuurdatum
- op moment van installatie van de panelen en het terugleveren van stroom
- op het moment van btw terugvragen (mag 6 maanden na installatie)?
Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!
Nieuws: Zonnepanelen en de btwmrbombastic schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:46:
Op welk moment moet je energiecontract op naam van persoon A staan als de factuur ook op naam van persoon A staat en je wilt btw terugvragen als privépersoon via de KOR:
Weet iemand toevallig of de Danfoss ULX5400 MV met 3x MPPT beperkt is tot 1800W AC per tracker? Ik heb namelijk er nog één liggen en overweeg 16x 370W op de omvormer aan te sluiten. Kan ik 8 panelen per ingang aansluiten? Of zal ik toch 5, 5 en 6 moeten doen?
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
Nog maar eens een kleine (bijna kosteloze) uitbreiding gedaan, 4 x 125wp inclusief Philips500 verkocht voor €450,- en 6 x 300wp inclusief Omniksol 2 in de plaats voor €425,-
Leuke deal, van 7480wp naar 8780wp.
Eerst zo
:strip_exif()/f/image/DXqzdSVqMOmuYic0Xd7Zp1hW.jpg?f=fotoalbum_medium)
En nu zo
Leuke deal, van 7480wp naar 8780wp.
Eerst zo
:strip_exif()/f/image/DXqzdSVqMOmuYic0Xd7Zp1hW.jpg?f=fotoalbum_medium)
En nu zo
:strip_exif()/f/image/LC4NWrsusso8E15wykvqA3KF.jpg?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Hieronder een foto van mijn meterkast; bij een voorschouw van de zonnepanelenleverancier werd aangegeven dat de aanlsuiting van mijn zonnepanelenset (15x 410Wp + Goodwe 5K omvormer) hier niet op zou passen.
En er dus een compleet nieuwe installatie in de meterkast zou moeten komen.
Kunnen jullie dit bevestigen? Of is daar meer info voor nodig?
:strip_exif()/f/image/FG0XpEEmmy8SWNo0EYGZUy2x.jpg?f=fotoalbum_large)
Los van of het moet zou ik het sowieso willen als ik dit zo zie lol. Voordeel van dat zij het doen (of iig mee met zonnepanelen) is dat je de BTW daar ook van terug kunt vragen.mikekiwi schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:02:
Hieronder een foto van mijn meterkast; bij een voorschouw van de zonnepanelenleverancier werd aangegeven dat de aanlsuiting van mijn zonnepanelenset (15x 410Wp + Goodwe 5K omvormer) hier niet op zou passen.
[Afbeelding]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik ben me er terdege van bewust dat het geheel een grote mate van bijplakwerk toont, het functioneert nog wel :-) Je BTW-argument is zeer valide om het nu alsnog te willen laten doen.Termy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:13:
[...]
Los van of het moet zou ik het sowieso willen als ik dit zo zie lol. Voordeel van dat zij het doen (of iig mee met zonnepanelen) is dat je de BTW daar ook van terug kunt vragen.
Weet (nog) geen bedrag wat hiermee gemoeid is, het ging er mij om dat als ik een rolberoerte krijg van het voorgestelde bedrag, ik weet of ik wel/geen keuze heb
Hangt wel af van het vertrouwen dat je hebt in de zonnepanelenboer. Ik heb ondanks de btw teruggave toch gekozen voor een echte elektricien.Termy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:13:
[...]
Los van of het moet zou ik het sowieso willen als ik dit zo zie lol. Voordeel van dat zij het doen (of iig mee met zonnepanelen) is dat je de BTW daar ook van terug kunt vragen.
Ik ook, maar vervolgens wel gewoon de btw terug gevraagd natuurlijk. dat staat los van wie het doet.BounceMeister schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:57:
[...]
Hangt wel af van het vertrouwen dat je hebt in de zonnepanelenboer. Ik heb ondanks de btw teruggave toch gekozen voor een echte elektricien.
Iemand die mij kan helpen met wat licht op deze legpuzzel te schijnen?
BlizzarD in "Zonnepanelen advies BlizzarD"
En naar goed voorbeeld wordt feedback ook gewaardeerd op mijn zonnepaneelplan: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2126424
Divide and conquer.
Dat doet die zonnepanelenboer voor me, via een ander bedrijfje. Maar in principe kan de factuur voor de meterkast daar dus ook bij?de Peer schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:58:
[...]
Ik ook, maar vervolgens wel gewoon de btw terug gevraagd natuurlijk. dat staat los van wie het doet.
jaBounceMeister schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:02:
[...]
Dat doet die zonnepanelenboer voor me, via een ander bedrijfje. Maar in principe kan de factuur voor de meterkast daar dus ook bij?
Iemand nog goede ideeën voor een toe te passen omvormer?
Ik wil 2x 9 panelen oost-west leggen met daarbij nog 6 op zuidwest. Mijn idee is Oost-west parallel op 2 strings en 6 op zuidoost op 2e MPPT. Nu geeft Sunnydesign echter een foutmelding voor een 3 fase omvormer i.v.m. te hoge kortsluitstroom op de parallelle strings. Op de 1 fase omvormers gaat dit wel goed.
Een 1 fase zorgt echter voor behoorlijk wat aftopping bij een 3.6 of een 4.0 Sunny Boy.
Een 4.0, of laat staan een 5.0k 1-fase mogen officieel niet op mijn 3x25A aansluiting. Een 4.0 durf ik nog wel aan maar een 5.0 wordt wat te gek verwacht ik.
Ik kan natuurlijk de Oost/west strings op elk een Mppt zetten maar dan moet ik voor de 6 panelen Zuidoost een aparte omvormer aanschaffen.
:strip_exif()/f/image/uWz7q7b8ENjcMNALesnTrBc6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil 2x 9 panelen oost-west leggen met daarbij nog 6 op zuidwest. Mijn idee is Oost-west parallel op 2 strings en 6 op zuidoost op 2e MPPT. Nu geeft Sunnydesign echter een foutmelding voor een 3 fase omvormer i.v.m. te hoge kortsluitstroom op de parallelle strings. Op de 1 fase omvormers gaat dit wel goed.
Een 1 fase zorgt echter voor behoorlijk wat aftopping bij een 3.6 of een 4.0 Sunny Boy.
Een 4.0, of laat staan een 5.0k 1-fase mogen officieel niet op mijn 3x25A aansluiting. Een 4.0 durf ik nog wel aan maar een 5.0 wordt wat te gek verwacht ik.
Ik kan natuurlijk de Oost/west strings op elk een Mppt zetten maar dan moet ik voor de 6 panelen Zuidoost een aparte omvormer aanschaffen.
:strip_exif()/f/image/uWz7q7b8ENjcMNALesnTrBc6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rMcgshm3RHcewefBUE20YdbZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende week worden eindelijk onze zonnepanelen op onze uitbouw geplaatst, het dak bestaat uit EPDM met daarop kiezels.
Voor de bevestiging gebruiken we de volgende oplossing:
Iemand tips?
Voor de bevestiging gebruiken we de volgende oplossing:
- Van der Valk ValkDouble 2 panelen horizontaal
Iemand tips?
Heb geen reden ze op voorhand niet te vertrouwen (anders had ik de verkeerde keuze gemaakt), achteraf weet ik pas of ik de juiste keuze heb gemaakt. Heb op dit moment geen beter alternatief achter de hand die tijdig (en voor een even (niet) aantrekkelijk bedrag) dit voor mij zouden kunnen verzorgenBounceMeister schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:57:
[...]
Hangt wel af van het vertrouwen dat je hebt in de zonnepanelenboer. Ik heb ondanks de btw teruggave toch gekozen voor een echte elektricien.
Op het EPDM, maar dan wel met iets ertussen. Bijvoorbeeld matjes van rubbergranulaat. Hoeft maar een cm dik.Danielson schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:55:
Volgende week worden eindelijk onze zonnepanelen op onze uitbouw geplaatst, het dak bestaat uit EPDM met daarop kiezels.
Voor de bevestiging gebruiken we de volgende oplossing:Alleen weet ik niet zo goed of de schansen nu rechtstreeks op het EPDM geplaatst moeten worden of op de kiezels?
- Van der Valk ValkDouble 2 panelen horizontaal
Iemand tips?
SRK35ZS-W
Bij de valkpro verkopen ze dit soort units om op het epdm te zetten:
https://solargarant.nl/rubber-ophoogblok-grinddak-valkpro/
https://solargarant.nl/rubber-ophoogblok-grinddak-valkpro/
Hier kun je een idee krijgen wat het kost incl installatie: https://www.nieuwegroepenkast.nu/mikekiwi schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:29:
Heb op dit moment geen beter alternatief achter de hand die tijdig (en voor een even (niet) aantrekkelijk bedrag) dit voor mij zouden kunnen verzorgen
Ik was er wel tevreden over.
Hartelijk dank!jobr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:27:
[...]
Hier kun je een idee krijgen wat het kost incl installatie: https://www.nieuwegroepenkast.nu/
Ik was er wel tevreden over.
Klopt het dat zonnepanelen met elk een eigen omvormer je energie/sluimerverbruik in de nacht verhogen? Zat altijd rond de 55/70 w in de nachtelijke uren maar zit nu continue boven de 120/130w. Enige wat er in de tussentijd is gekomen is een nieuwe vaatwasser. Verder eigenlijk niks. Overdag gaat het met 7*390 wel goed alleen nu in de nacht weer veel
[ Voor 10% gewijzigd door prld op 26-04-2022 19:55 ]
Avond!
Ik ben me ook aan het verdiepen in zonnepanelen maar helaas kan ik er maar 4 op mijn dak kwijt door allerlei obstakels (dakkapel en dakramen).
We verbruiken meestal tussen de 3500 en de 4000 dus de opbrengst komt niet in de buurt van wat we gebruiken.
Ik twijfel nu enorm of ik het wel of niet ga doen. Aan de ene kant denk ik 'alle beetjes helpen' maar aan de andere kant is het wel een hoop gedoe voor weinig opbrengst.
Iemand nog tips om me de goeie kant op te duwen? :-)
Ik ben me ook aan het verdiepen in zonnepanelen maar helaas kan ik er maar 4 op mijn dak kwijt door allerlei obstakels (dakkapel en dakramen).
We verbruiken meestal tussen de 3500 en de 4000 dus de opbrengst komt niet in de buurt van wat we gebruiken.
Ik twijfel nu enorm of ik het wel of niet ga doen. Aan de ene kant denk ik 'alle beetjes helpen' maar aan de andere kant is het wel een hoop gedoe voor weinig opbrengst.
HoeBeeJee78 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:40:
Avond!
Als je 4x 500wp neerlegt, zijn beste beetjes toch?
Hoi!
Ja maar die zijn alweer te groot. Het 370wp moeten worden.EWK schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:43:
[...]
Hoe
Als je 4x 500wp neerlegt, zijn beste beetjes toch?
Ah, die info had je niet gedeeld. Is er nog meer nuttige informatie die ons zou kunnen helpen om jou van een advies te voorzien? Wellicht onder andere de dakhoek en ligging?BeeJee78 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:58:
[...]
Ja maar die zijn alweer te groot. Het 370wp moeten worden.
Hoi!
Kan iemand mij vertellen/verwijzen naar uitleg over hoe een 3-fase omvormer werkt? Ik wil eigenlijk weten of het mogelijk is om bij een 3-fase omvormer de opwekking niet netjes te verdelen over de fases. Dit omdat er ook een enkelfase omvormer op 1 van de fases zit.
Omdat ik de technien niet goed genoeg begrijp, liefst dus gewoon eens inlezen.
Dat is in principe geen probleem. Kijk eens naar de configuratie in mijn signature om een idee te krijgen.Frankvbr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:28:
Kan iemand mij vertellen/verwijzen naar uitleg over hoe een 3-fase omvormer werkt? Ik wil eigenlijk weten of het mogelijk is om bij een 3-fase omvormer de opwekking niet netjes te verdelen over de fases. Dit omdat er ook een enkelfase omvormer op 1 van de fases zit.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ik ken geen omvormers die dat kunnen. Verwacht je een probleem als de 3-fase omvormer dit niet kan?Frankvbr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:28:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic