Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-05 07:49
Vraagje, sinds vanmorgen half elf tot even na twee uur gaan m'n beide 4200 en 3600 MTL-S omvormers door het dak met een dozijn foutmeldingen:

Event Sn:
30
Fault Description:
Grid voltage fault.Please refer to the local grid standard for more details of the grid frequency.
Solution:
1:Check grid voltage.
2:If the error message still exists despite the grid voltage being within the tolerable range, contact manufacturer.

Volgens Domoticz/P1 is het voltage op alle 3 de fasen ongeveer 250V max.
Rare is dat m'n nieuwe Growatt MIC-1000X nergens last van heeft met dezelfde instellingen en op dezelfde fase zit als de 3600MTL-S.
De 4200MTL-S zit apart op een andere fase, maar ook daar max. 250V.
Als test heb ik nu m'n Grid Voltage high op 263V gezet van alle 3 de omvormers, maar geen effect.
Ook met upper limit 263V blijven de beide MTL-S omvormers afschakelen.

De foutmelding is me niet helemaal duidelijk, gaat het nu om over-voltage, of om een over/onder-frequentie fout, frequentie kan ik niet uit de P1 halen (tenminste, heb ik niet zichtbaar in Domoticz).

Tips en trucs zijn welkom, want ik had gedacht dat het ophogen van de grid voltage high setting het probleem zou oplossen...

Edit: terugkijkend in de log, zie ik dat hetzelfde gedrag op 15/4 ook al 5x heeft plaatsgevonden.

[ Voor 58% gewijzigd door Blackraven op 24-04-2022 18:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49
Als je 250v meet bij de meter dan is die bij de omvormer denk wel over de 253 gegaan.

Instelling upper limit is wat anders daar geef je aan wat die max mag maken.

Er is ergens een optie V high for 10min. Die staat op 253v

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clxo9ta7fCu_JKSnrmBlnEE5enU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDrukK8GltBjnMT8Jiq7PJLZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door redbullwaning op 24-04-2022 20:48 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
redbullwaning schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:41:
Als je 250v meet bij de meter dan is die bij de omvormer denk wel over de 253 gegaan.

Instelling upper limit is wat anders daar geef je aan wat die max mag maken.

Er is ergens een optie V high for 10min. Die staat op 253v

[Afbeelding]
Bedankt, zal morgen even kijken als de omvormers weer online komen.
Blijft het raar dat de MIC-1000X die op dezelfde onderverdeler zit geen problemen heeft.
Misschien moet ik het voltage nog eens opnieuw kalibreren voor beide MTL-S omvormers.

Welk programma gebruik je om de waardes te veranderen?
Ik doe het momenteel via de web-interface van de datalogger.
Ik neem aan dat 80 het registernummer is voor de V10minAvg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49
Of de nummers daarmee overeen komen durf ik niet te zeggen. (Dacht niet)
Wat geeft die in de shineapp aan dan bij Vac.
Ik gebruik shinebus dat is van growatt.
Met laptop via een rs485 kabel.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Nee, modbus registernummers komen niet overeen helaas met de register waardes uit de dongle.
Was wel makkelijk geweest om het via de web interface en dongle te doen.
Net even in de shine app gekeken, de MIC geeft ongeveer 3V lager aan dan de MTL-S op dezelfde fase.
De MTL-S omvormers geven beide bijna 6V meer aan dan de P1 waardes op hun fase.

Dus ik denk dat je gelijk hebt dat de spanning dan rond de 256V zal hebben gezeten gistermiddag bij de MTL-S omvormers. Dan zal de MIC er tegenaan gezeten hebben met 253V.

Het verhaal is mij duidelijk in elk geval, bedankt voor de tips.
Zal m'n RS485 dongle eens opsporen en afstoffen.

Als quick-fix-test zou ik de dip-switch land instelling nog op bijv. UK G83-2 kunnen zetten, volgens mij staat dan de V10minAvg uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-05 12:39
Ik heb dezelfde situatie. 2 x 6 kW 3 fase + 1 x 1500 W 1 fase + 1 x 1000 W. Alles van Growatt.
Bij mij is het duidelijk een overspanningsmelding.

De driefase omvormer lijken gevoeliger voor overspanning dan de 1 fase omvormers.
De 1 fase zaten tijdelijk op een fase met een hogere spanning en draaiden vrolijk verder.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@AquaPlanning
Ik heb al even gekeken, maar alle 3 de fasen zitten nu op hetzelfde hoge niveau, dus omzetten heeft ook geen zin meer. Was er al een beetje bang voor, sinds de herfst zijn er een hoop zonnepanelen hier in de wijk bijgekomen met de stijgende energieprijzen.
Liander is bezig een nieuwe hoogspanningskabel te leggen, hopelijk haalt dat de druk ook wat van de wijk af, maar dat zal pas na de zomer zijn.
Overdag de auto maar een beetje laden, om zelf de spanning wat te drukken, wanneer mogelijk...

Pagina: 1