14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Waarom komt deze vraag of een variant daarop elke twee pagina’s s weer voorbij..Onbekend schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:50:
Een paar algemene vraagjes waarvan ik het antwoord nog niet duidelijk terug heb kunnen vinden:
[…]
Kan je de teruggeleverde stroom per fase sturen met behulp van een extra energiemeter (zoals de SE-MTR-3Y-400V-A van SolarEdge), zodat je altijd je opwekstroom volledig gebruikt i.p.v. dat je stroom van het net gebruikt op 1 fase terwijl op de andere fase wordt teruggeleverd?
Antwoord, waarom zou je dat willen doen, het boeit niet..
https://gathering.tweaker...message/71037308#71037308
Edit.. @Naalroc was me voor ;-)
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ik had die achterliggende gedachte bij deze vragen juist weggelaten om een schoon antwoord te vinden, maar voor de volledigheid zet ik ze toch hier neer:Japie.G schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:12:
[...]
Waarom komt deze vraag of een variant daarop elke twee pagina’s s weer voorbij..
Antwoord, waarom zou je dat willen doen, het boeit niet..
https://gathering.tweaker...message/71037308#71037308
Edit.. @Naalroc was me voor ;-)
Voor de eerste vraag of een 3-fase-omvormer gelijkmatig teruglevert of juist op de fase met de laagste spanning komt natuurlijk door die 253 volt. Zodra die spanning hoger wordt dan 253 volt stopt de teruglevering. Maar wat gebeurd er als die twee andere fases nog onder die 253 volt zitten? Stopt dat ding dan ook met leveren, of worden toch alleen op die overgebleven fases teruggeleverd?
Die tweede vraag gaat over het belasten van 2 verschillende fases. Stel dat ik 10 ampère op fase 1 verbruik, maar op fase 2 ook 10 ampère teruglever. Die energiemeter zal dan 0 watt aangeven, maar er loopt wel stroom door de bekabeling. Ik weet dat netbeheerders niet zo blij zijn met blindstroom, maar wat ik hier beschrijf lijkt daar wel erg op. Ik zorg voor veel extra stroom en betaal daar niet extra voor omdat het geen vermogen is. Of vind de netbeheerder dit geen probleem omdat alle huizen (en verbruik) evenredig verdeeld zijn over de fasen?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
1. 1-fase van de 3 op 253V en alles gaat uit. De interne techniek staat geen onbalans toe.Onbekend schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:28:
[...]
Ik had die achterliggende gedachte bij deze vragen juist weggelaten om een schoon antwoord te vinden, maar voor de volledigheid zet ik ze toch hier neer:
Voor de eerste vraag of een 3-fase-omvormer gelijkmatig teruglevert of juist op de fase met de laagste spanning komt natuurlijk door die 253 volt. Zodra die spanning hoger wordt dan 253 volt stopt de teruglevering. Maar wat gebeurd er als die twee andere fases nog onder die 253 volt zitten? Stopt dat ding dan ook met leveren, of worden toch alleen op die overgebleven fases teruggeleverd?
Die tweede vraag gaat over het belasten van 2 verschillende fases. Stel dat ik 10 ampère op fase 1 verbruik, maar op fase 2 ook 10 ampère teruglever. Die energiemeter zal dan 0 watt aangeven, maar er loopt wel stroom door de bekabeling. Ik weet dat netbeheerders niet zo blij zijn met blindstroom, maar wat ik hier beschrijf lijkt daar wel erg op. Ik zorg voor veel extra stroom en betaal daar niet extra voor omdat het geen vermogen is. Of vind de netbeheerder dit geen probleem omdat alle huizen (en verbruik) evenredig verdeeld zijn over de fasen?
2. Blindstroom is iets heel anders dan onbalans. Wat jij noemt is onbalans over de fasen. Blindstroom is wanneer je cos phi <> 1. Het is energie die je nodig hebt om alles te laten draaien, maar wordt niet afgerekend. Je neemt namelijk stroom af en geeft die dezelfde sinus weer terug waardoor P=I^2*R=0.
Mijn ervaring is dat 3-fase omvormers bij lage belasting op 1 fase gaan terugleveren. Dus onbalans.Dapdodo schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:07:
[...]
1. 1-fase van de 3 op 253V en alles gaat uit. De interne techniek staat geen onbalans toe.
Volgens de mij bekende inverter technieken, moet dat ook kunnen. En dat ze bij lage belasting 1 fase doen is ergens ook wel logisch. Maar dat ze het ook al deden was mij nog onbekend. Als we dan de stap naar de accu's maken, zal het wel met onbalans moeten kunnen. Dus hardware is er al, software komt eraan of is er al?Dre schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:25:
[...]
Mijn ervaring is dat 3-fase omvormers bij lage belasting op 1 fase gaan terugleveren. Dus onbalans.
Bij de omvormer die ik ken, een oudere Kostal Piko 3-fase, gaat de omvormer uit als er 1-fase een te hoge spanning heeft. Het lijkt mij een kwestie van software. Net als dat sommige omvormers bij 253V uitgaan (Kostal Piko, Effekta), en andere gaan minder leveren om onder de 253V te blijven (GoodWe).Dapdodo schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:33:
[...]
Volgens de mij bekende inverter technieken, moet dat ook kunnen. En dat ze bij lage belasting 1 fase doen is ergens ook wel logisch. Maar dat ze het ook al deden was mij nog onbekend. Als we dan de stap naar de accu's maken, zal het wel met onbalans moeten kunnen. Dus hardware is er al, software komt eraan of is er al?
Dat klopt inderdaad met die 21 panelen. Ik zal nog navragen of er 2 panelen alsnog bij kunnen, maar dat is dan op de kant waar er 9 komen dus dat lijkt me geen impact te hebben (maximale opwekking blijft gelijk, want aan andere kant liggen er 12).joezzt schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:14:
[...]
Als je de 21 panelen koopt, zoals in je eigen topic, wel met 3 fase omvormer, kun je ook wel 5 iets dunnere draden ( 1.5 mm2) laten trekken. Van zolder naar meterkast zal niet zo’n spannende lengte zijn.
Er komt ook een 3 fase omvormer (SAJ R5 3 fase). Maar je geeft aan dat dus 5x 1,5mm2 ook volstaat? Dat zou dan de beste oplossing zijn hiervoor. Met eventueel wat bochten er in zal de afstand ergens rondom 8 meter tussen zolder en meterkast zijn.
Mogelijk is het gewoon 5x1.5... ik zie dat 230Vx16A tot 25 m mag en daar ga ik zeker niet overheen. Ik dacht dat ie 2.5 zei en dat het op de dozen met draad stond maar dat weet ik niet zeker. Toen we niet die stomme bocht langs hoefden ging het vrij makkelijk. Geen idee of dat redelijk is voor 5x2.5 of dat het 5x1.5 moet zijn geweest.Catzjes schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:43:
[...]
Het is niet alleen een kwestie van niet passen, het mag volgens de NEN1010 niet. Als er in jouw geval ruim minder dan de limiet loopt waarom heb je dan niet 5x 1,5mm2 genomen, dat mag wel. Mijn punt is dat je beter in dit forum geen oplossingen zou moeten aandragen die niet toegestaan zijn.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Mijn ouders (70+) klagen dat hun PV-omvormer steeds uitschakelt. Dus maar even (remote) gekeken, en het blijkt dat hun omvormer al bij 245V (!) op de hoogste fase uitschakelt, en pas bij 240V weer aan. Gevolg is bij dit mooie weer natuurlijk dat de omvormer de hele middag uit staat.
Hij is dus duidelijk verkeerd ingesteld.
Nu zit ik even te Googlen en vind dit filmpje:
Nu zit ik met de volgende vragen:
- Kun je dit twee jaar na ingebruikname nog zo eenvoudig instellen?
- Klopt dat dat wachtwoord 123456 nog steeds?
(En uiteraard, ik weet dat de installateur dit op hoort te lossen, maar als ze dit zelf makkelijk kunnen fixen is dat wel zo handig en scheelt het veel opbrengst totdat die installateur tijd heeft om langs te komen.)
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 18-04-2022 12:34 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja 7 Volt spannings verlies is wel een beetje veel over een slechte verbinding. Goed gezien.Andrehj schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:37:
[...]
Dit is echt geen slechte verbinding hoor! Want dit gaat om een 1-fase omvormer. Dus ik schat even met dit fantastische weer een stroom van minimaal 10A (waarschijnlijk is het meer). Als je dan een op een slecht contact een spanningsval krijgt van 7V, geeft dat een warmteontwikkeling van 70W. En daarmee was dat het kunststof rondom dat contact natuurlijk al lang gesmolten.
Dit probleem zit waarschijnlijk gewoon in de multimeter.
Een slimme meter geeft trouwens ook gewoon de netspanning aan (of doet ie dat alleen via de P1 poort?). Wat zegt die?
Edit: @Proton_ was me al weer voor.
Voor de mensen die denken: ach die 70 watt. Een soldeer station is 50 watt voel maar hoe heet dat wordt.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik vermoed dat deze micro's niet in NL gebruikt zijn maar in een land met andere spanningstoleranties.
240V is veel te laag om al te stoppen, mijn grote Goodwe zou door moeten gaan tot 253V bijv.
:strip_exif()/f/image/9ENL5YY7hA2fIIrKsrxqO5FS.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb helaas geen bijbehorende hub/bridge, de 'Enverbridge' zodat ik ander landprofiel/parameters kan zetten. Beetje ruk wel dit
@JT Had jij deze Envertech micro's destijds ook gekocht via MP? Ik weet dat ik je toen getipt had, maar weet niet of je ze ook gekocht hebt toen.
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 18-04-2022 18:45 ]
Nieuw is een beetje duur
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een oversized systeem/undersized omvormer met een systeem dat op 35° pal op zuid ligt topt vanaf nu wel wat af. Een Systeem dat op 10° Oost/West ligt zeker niet.gurbe schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:39:
Mijn systeem topt (wat) af. Dit zijn twee voorbeelden van de afgelopen weken. Is dit normaal voor deze tijd voor het jaar?
Als jij een 4Kw omvormer hebt, doet jouw systeem gewoon zoals je het zou verwachten
[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 18-04-2022 19:01 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
De panelen liggen als volgt. Allemaal 360Wp panelen op ongeveer 45graden. Boven is noord.JvS schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:00:
[...]
Een oversized systeem/undersized omvormer met een systeem dat op 35° pal op zuid ligt topt vanaf nu wel wat af. Een Systeem dat op 10° Oost/West ligt zeker niet.
Als jij een 4Kw omvormer hebt, doet jouw systeem gewoon zoals je het zou verwachten
Ik heb idd een 4kW omvormer. De SolarEdge SE4000H. Maar vraag me nu af of een zwaardere omvormer niet beter bij dit systeem zou passen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7rXAHYEgTM7EqTtFWWkihsHH.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door gurbe op 18-04-2022 19:46 ]
Update: Vader toch maar bovenstaande instelling laten proberen, en het wachtwoord was gewoon geldig.Andrehj schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:23:
SAJ Suntrio Plus - Grid instellingen wijzigen en wachtwoord?
Mijn ouders (70+) klagen dat hun PV-omvormer steeds uitschakelt. Dus maar even (remote) gekeken, en het blijkt dat hun omvormer al bij 245V (!) op de hoogste fase uitschakelt, en pas bij 240V weer aan. Gevolg is bij dit mooie weer natuurlijk dat de omvormer de hele middag uit staat.
Hij is dus duidelijk verkeerd ingesteld.
Nu zit ik even te Googlen en vind dit filmpje:
[YouTube: Suntrio Plus: How to Change Grid Compliance Setting]
Nu zit ik met de volgende vragen:Want voordat ik hun dit in laat stellen is het wel handig als ik een en ander een beetje zeker weet.
- Kun je dit twee jaar na ingebruikname nog zo eenvoudig instellen?
- Klopt dat dat wachtwoord 123456 nog steeds?
(En uiteraard, ik weet dat de installateur dit op hoort te lossen, maar als ze dit zelf makkelijk kunnen fixen is dat wel zo handig en scheelt het veel opbrengst totdat die installateur tijd heeft om langs te komen.)
Vreemde was alleen dat de omvormer wel degelijk op Nederland stond ingesteld. Maar waarom dan toch uitschakelen bij 245V met een Phase 1 voltage en Phase 2 voltage too high error? Ik snap er niets van. Morgen mag de installateur dit uitzoeken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
:strip_exif()/f/image/blXpH5ghKevHoabOZYF3rhHH.jpg?f=fotoalbum_large)
Opvallend is dat het probleem met name lijkt te spelen aan eind van de ochtend en begin van de middag. De netspanning rond die tijd is hooguit 242V op 1 fase, de netspanning op de overige 2 fases ligt lager. Uitgelezen via de P1 poort.
Mijn andere omvormer (die itt tot de Tripower) op 1 fase zit geeft geen problemen.
Verwijderd
The EVT248 has the ability to auto adjust voltage and frequency according to the settings based on local standards. If adjustments are required by your local utility, the installer can use EnverBridge to manage the grid profile after all microinverters have been detected.
Vandaag een professionele multimeter van een vriend kunnen lenen en die zat erg dicht bij de waardes van de kWh-meters en energiemeters (1 volt lager), dus ik weet nu iig op welke meting ik kan vertrouwen.Martin7182 schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:46:
[...]
Mooie foto!
Jammer dat die dmm niet een digit meer heeft, dan zou 1% + 5 count maar max. 2.9V afwijken. Als ik een nieuw meetapparaat binnenkrijg, dan vergelijk ik ook altijd met de overige apparaten of ze het een beetje eens zijn. Zeker met die goedkope chinese kWh meters (ik heb dezelfde als in de foto) geeft dat toch wat extra zekerheid.
Het is nu ook wel duidelijk dat het probleem veroorzaakt wordt door een hoge spanning op het lokale lichtnet. Hoewel die in de meterkast op het hoogtepunt niet boven de 250v lijkt te pieken, komt die laat in de avond/vroeg in de ochtend ook niet onder de 235v. Doordat de spanning in de omvormer nog wat hoger ligt, piekt die hierdoor wél boven de 253, waarna die dus uitschakelt.
Ik heb inmiddels ook vernomen dat er meer mensen in de wijk deze problemen hebben en dat enexis bij tenminste 1 huishouden al een meting heeft gedaan. De monteur zou al aangegeven hebben dat ze waarschijnlijk een aanpassing kunnen doen om de "basisspanning" te verlagen. Oorzaak is zeer waarschijnlijk een relatief groot zonnepark wat hier afgelopen zomer in bedrijf is genomen.
Overigens lijkt mijn probleem nog mild. Op de ergste dag viel de omvormer 5x 5á10 minuten uit. Bij iemand anders bleef de omvormer gewoon uit tussen 13.00 en 15.00.
Klopt, je hebt daar de bridge (EVB202) voor nodig, maar die heb ik niet.
We hebben een huis gekocht met twee panden met daken op het zuiden, 6° afwijkend naar oost ongeveer.
Een van de daken is de garage, ruim 8m breed en bijna 5m ‘lang’ in de hoogte. De hoek van het dak is ongeveer 45°. Op dit dak liggen nu 12 panelen van 285Wp. Ik meen dat het panelen van Sharp zijn, de omvormer is een Solax X1.
Het andere dak is van het bijhuis, dat is ruim 9m breed en ik schat ongeveer 4m ‘lang’. De hoek hier is zo’n 30°.
We hebben een offerte voor nieuwe panelen op beide daken:
14x 395Wp (Jinko) op de garage met een Growatt MOD5000TL3-X.
16x 395Wp (Jinko) op het bijhuis met een Growatt MOD6000TL3-X.
Het geheel is 11.850Wp en de hoop is dat we hiermee >11.000kWh gaan opwekken.
Nu vraag ik me af of ik het goed heb dat ik zo’n 40% minder zal opwekken als ik de bestaande 12 panelen naar de noordzijde van het bijhuis laat verplaatsen. Van de 3.420Wp zou ik dan zo’n 2.050Wp overhouden. Ik ga uit van hergebruik van de omvormer, wetende dat die eigenlijk overbemeten is voor de opstelling. Met een beetje geluk levert dat ergens 1.900-2.000kWh op jaarbasis.
We hebben een ouderwetse Ferrari meter, die hoeft niet zo nodig vervangen
FYI: Ons verbruik als gezin is rond 4.000kWh, de warmtepomp schijnt 5.250-5.750 te gaan doen. De garage ga ik als werkplaats gebruiken en als het doorzet zoals de verwachting is, kan daar zomaar richting 3.000kWh gebruikt worden. Dan komen we uit tussen 12.000 en 13.000kWh ergens, dus vergelijkbare opwek is prettig. Zeker met deze meter
Bericht hierboven
Als je inlogt als gebruiker in de omvormer via webconnect, dan zie je daar ook een gebeurtenis-ID bij gebeurtenissenFranciesco schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:25:
Vraagje over SMA omvormers: is het alleen mogelijk om met het installateurs account foutcodes in te zien? Ik heb sinds zaterdag problemen met mijn Tripower 6.0 en zie dat de omvormer soms in error staat, maar ik heb geen idee waarom. Ik zie geen specifieke foutcodes in de portal en ook niet als ik rechtstreeks inlog op de omvormer met het gebruikers account.
[Afbeelding]
Opvallend is dat het probleem met name lijkt te spelen aan eind van de ochtend en begin van de middag. De netspanning rond die tijd is hooguit 242V op 1 fase, de netspanning op de overige 2 fases ligt lager. Uitgelezen via de P1 poort.
Mijn andere omvormer (die itt tot de Tripower) op 1 fase zit geeft geen problemen.
Ik neem aan dat je nu kijkt via sunnyportal?
Verwijderd
In de handleiding van de EVB202 ben je toch niet zo heel ver vandaan:ThinkPad schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:02:
[...]
Klopt, je hebt daar de bridge (EVB202) voor nodig, maar die heb ik niet.
:strip_exif()/f/image/U4DDuuphiCyQZngy5ZLvtecE.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kun je ergens eentje lenen en anders kost die ongeveer 90 Euro.
Inderdaad, dank voor de tip.AUijtdehaag schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:17:
[...]
Als je inlogt als gebruiker in de omvormer via webconnect, dan zie je daar ook een gebeurtenis-ID bij gebeurtenissen
Ik neem aan dat je nu kijkt via sunnyportal?
Elke error en waarschuwing die ik zie staan heeft gebeurtenis-ID 6406 --> contact opnemen met de technische service.
Cool, is ie ook mooi rood en snel?Floor-is schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:00:
We hebben een ouderwetse Ferrari meter, die hoeft niet zo nodig vervangen
Concreet ik wil een bijkomende lus op mijn bestaande set up.
Wat heb ik:
12*260Wp Csun zonnepanelen ( 255° west - 45° dak)
Omvormer Growatt 3000 MTL (3kW)
Deze 12 liggen in serie en leveren samen maximaal 2650 Wp. ongeveer een lijnspanning van 360V. (gemeten via de growatt app)
Vroeger lagen deze in 2 parallelle kringen van 6 panelen. Maar nu ze alle 12 in serie liggen, ligt het rendement in theorie iets hoger (hogere lijnspanning)
Na die aanpassing heb ik dus een kring over op mijn omvormer.
Hiervan zou ik willen gebruik maken om op de andere kant van het dak. Dit bij te leggen:
4 a 6 panelen (1600 a 2000 Wp) op dak (75° oost - 45° dak) Hierdoor krijg ik een soort van een oost-west opstelling, maar niet in balans. Het totaal rendement zou nooit veel en niet te lang boven de 3 kWp uitkomen.
Het rendement van de nieuwe kring zou vanwege de ligging iets lager liggen. Maar de opbrengst beter gespreid over de dag. (Vlaanderen zou op termijn terugsteken op het net zéér weinig voordelig maken, dus wil ik mijn opbrengst spreiden over de dag. En op vandaag betaal ik belastingen op het vermogen van mijn omvormer. Dus wil ik zoveel mogelijk opbrengst per kWp van mijn omvormer).
Gaat dit werken? Twee kringen, met een aparte lijnspanning op mijn omvormer? Ik heb de volledige technische fiche al gelezen en kan nergens iets vinden over het feit dat dit niet zou mogen. Alleen vind ik in de praktijk ook geen voorbeelden van gelijkaardige installaties. Kringen lijken altijd 'evenwichtig' opgebouwd te zijn.
Ik heb intussen 2 'stielmannen' over de vloer gehad. De ene zegt, 'geen probleem mijnheer', de andere zegt 'die omvormer gaat dat niet doen, die gaat gewoon in foutmelding gaan. Geloof me.'
O, de derde verkoper zei ' dat ga ik eens vragen aan onze installateur en dan bel ik je terug.' Das intussen 2 weken geleden.

Zo te zien heeft jouw omvormer 2 MPPT trackers, daar mag je gewoon verschillende strings op aansluiten. Je moet alleen wel rekening houden met een minimale stringspanning. Het zou kunnen dat 4 panelen voor een string te te weinig is.Joindry schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:43:
Ik heb een vraag over uitbreiding van bestaande set zonnepanelen. Mag ik deze hier neerzetten? Of moet ik een eigen topic aanmaken.
Concreet ik wil een bijkomende lus op mijn bestaande set up.
Wat heb ik:
12*260Wp Csun zonnepanelen ( 255° west - 45° dak)
Omvormer Growatt 3000 MTL (3kW)
Deze 12 liggen in serie en leveren samen maximaal 2650 Wp. ongeveer een lijnspanning van 360V. (gemeten via de growatt app)
Vroeger lagen deze in 2 parallelle kringen van 6 panelen. Maar nu ze alle 12 in serie liggen, ligt het rendement in theorie iets hoger (hogere lijnspanning)
Na die aanpassing heb ik dus een kring over op mijn omvormer.
Hiervan zou ik willen gebruik maken om op de andere kant van het dak. Dit bij te leggen:
4 a 6 panelen (1600 a 2000 Wp) op dak (75° oost - 45° dak) Hierdoor krijg ik een soort van een oost-west opstelling, maar niet in balans. Het totaal rendement zou nooit veel en niet te lang boven de 3 kWp uitkomen.
Het rendement van de nieuwe kring zou vanwege de ligging iets lager liggen. Maar de opbrengst beter gespreid over de dag. (Vlaanderen zou op termijn terugsteken op het net zéér weinig voordelig maken, dus wil ik mijn opbrengst spreiden over de dag. En op vandaag betaal ik belastingen op het vermogen van mijn omvormer. Dus wil ik zoveel mogelijk opbrengst per kWp van mijn omvormer).
Gaat dit werken? Twee kringen, met een aparte lijnspanning op mijn omvormer? Ik heb de volledige technische fiche al gelezen en kan nergens iets vinden over het feit dat dit niet zou mogen. Alleen vind ik in de praktijk ook geen voorbeelden van gelijkaardige installaties. Kringen lijken altijd 'evenwichtig' opgebouwd te zijn.
Ik heb intussen 2 'stielmannen' over de vloer gehad. De ene zegt, 'geen probleem mijnheer', de andere zegt 'die omvormer gaat dat niet doen, die gaat gewoon in foutmelding gaan. Geloof me.'
O, de derde verkoper zei ' dat ga ik eens vragen aan onze installateur en dan bel ik je terug.' Das intussen 2 weken geleden.
Die had ik al opgezocht, dat was 100 V.borft schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:32:
[...]
Zo te zien heeft jouw omvormer 2 MPPT trackers, daar mag je gewoon verschillende strings op aansluiten. Je moet alleen wel rekening houden met een minimale stringspanning. Het zou kunnen dat 4 panelen voor een string te te weinig is.
Contact gehad met de installateur en er werd geadviseerd een reset van de SMA omvormer te doen incl loskoppelen van de DC stekkers. Dus niet alleen groep uitschakelen in meterkast en DC schakelaar op de omvormer omzetten. Ik had gedacht dat bij dit laatste het niet nodig zou hoeven zijn om de DC stekkers ook los te halen, maar kennenlijk is dat niet zo? Weet jij of er verschil zit tussen DC schakelaar uit en/of de DC stekkers loshalen @AUijtdehaag?Franciesco schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:08:
[...]
Inderdaad, dank voor de tip.
Elke error en waarschuwing die ik zie staan heeft gebeurtenis-ID 6406 --> contact opnemen met de technische service.
.
Vandaag gaat het overigens tot nu toe goed. Afwachten of het zo blijft.
Dat is de opstartspanning (onder die spanning gaat de inverter uberhaupt niet aan). Dat is niet hetzelfde als de range waar binnen de tracker werkt. Om het optimum power point te vinden verlaagt/verhoogt de inverter de spanning (door de last te varieren), om zo het punt te vinden waar de opbrengst (vermogen) het hoogst is. Als je nominale stringspanning dus heel dicht bij de ondergrens ligt, valt er voor de tracker niet veel te varieren.
Als nominale spanning geeft hij de spec sheet 360V weer. (de MTL3000)borft schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:46:
[...]
Dat is de opstartspanning (onder die spanning gaat de inverter uberhaupt niet aan). Dat is niet hetzelfde als de range waar binnen de tracker werkt. Om het optimum power point te vinden verlaagt/verhoogt de inverter de spanning (door de last te varieren), om zo het punt te vinden waar de opbrengst (vermogen) het hoogst is. Als je nominale stringspanning dus heel dicht bij de ondergrens ligt, valt er voor de tracker niet veel te varieren.
https://www.stralendgroen...tasheet-Growatt-MTL-S.pdf
Wil dat dan zeggen dat dit de ideale werkspanning is voor die omvormer?
In een andere tech spe vind ik nog:
Full load dc voltage range:160V-450V
Ik weet dat hij vroeger, toen alles nog op 2 kringen zat, de beide MPP's hun werk deden op 185V (ongeveer). Zo heeft de boel toch een jaar of 3 gewerkt.
[ Voor 4% gewijzigd door Joindry op 19-04-2022 16:07 ]
die is er volgens mij niet, de DC schakelaar schakeld de bron geheel af en moet in basis mechanisch zijn. dus blijven hangen omdat de software de weg kwijt is kan niet echt.Franciesco schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:33:
[...]
Contact gehad met de installateur en er werd geadviseerd een reset van de SMA omvormer te doen incl loskoppelen van de DC stekkers. Dus niet alleen groep uitschakelen in meterkast en DC schakelaar op de omvormer omzetten. Ik had gedacht dat bij dit laatste het niet nodig zou hoeven zijn om de DC stekkers ook los te halen, maar kennenlijk is dat niet zo? Weet jij of er verschil zit tussen DC schakelaar uit en/of de DC stekkers loshalen @AUijtdehaag?
.
Vandaag gaat het overigens tot nu toe goed. Afwachten of het zo blijft.
Inderdaad vreemd dan. Ik houd het sowieso de komende tijd in de gaten. Ik snap ook niet goed waarom hij het vandaag dan weer doet als vanouds, al ben ik daar uiteraard blij mee.
Ergens vind ik het toch wel opvallend dat het juist het (lange) weekend is geweest dat die het elke dag tussen ongeveer dezelfde uren niet goed deed. En nu de werkweek weer begonnen is, dat de problemen opgelost zijn. Maar misschien zie ik spoken en is het toeval.
Heb je industrie o.i.d. in de omgeving? Of andere bedrijven met grote stroomvreters?Franciesco schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:46:
[...]
Ergens vind ik het toch wel opvallend dat het juist het (lange) weekend is geweest dat die het elke dag tussen ongeveer dezelfde uren niet goed deed. En nu de werkweek weer begonnen is, dat de problemen opgelost zijn. Maar misschien zie ik spoken en is het toeval.
Of waren we er al uit hier dat het niet aan de netspanning lag?
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 19-04-2022 15:40 ]
Overigens woon ik niet bij industrie in de buurt, wel bij diverse (vee)boerenbedrijven.
Lees wel veel goede verhalen over Sungrow...maar ja als dat nog een paar weken duurt...
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Zeer netjes idd!Gramser schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:15:
Toch even blij doen hier: zojuist akkoord gegeven op 14x405Wp op een SMA Tripower 5.0 omvormer. Nog geen idee wanneer het geplaatst wordt maar met een prijs van €1,03 per Wp inc installatie ben ik in deze markt tevreden. Met dank aan o.a. @AUijtdehaag !
Nice!Gramser schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:15:
Toch even blij doen hier: zojuist akkoord gegeven op 14x405Wp op een SMA Tripower 5.0 omvormer. Nog geen idee wanneer het geplaatst wordt maar met een prijs van €1,03 per Wp inc installatie ben ik in deze markt tevreden. Met dank aan o.a. @AUijtdehaag !
Ik vond dat wij met net meer dan €1,08 al blij mochten zijn. Strakke deal, zeker met de SMA!
Bericht hierboven
Ik heb destijds deze overgeslagen en niet lang daarna tweedehands Enphase micro's gehaald van de vorige generatie voor een paar euro meer.ThinkPad schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:03:
Heb op m'n schuur twee panelen liggen met twee Envertech EVT248 micro-omvormers die ik gebruikt op Marktplaats heb gekocht. Laatste paar dagen ineens een rare grafiek, even e.e.a. bekeken en met multimeter ernaast zag ik dat het misging zodra de netspanning de 240V aantikt. De micro's schakelen dan even af, gaan weer 1-2 minuten door en schakelen dan weer af, repeat.
Ik vermoed dat deze micro's niet in NL gebruikt zijn maar in een land met andere spanningstoleranties.
240V is veel te laag om al te stoppen, mijn grote Goodwe zou door moeten gaan tot 253V bijv.
[Afbeelding]
Heb helaas geen bijbehorende hub/bridge, de 'Enverbridge' zodat ik ander landprofiel/parameters kan zetten. Beetje ruk wel ditNu is het maar 2x265Wp, maar toch
@JT Had jij deze Envertech micro's destijds ook gekocht via MP? Ik weet dat ik je toen getipt had, maar weet niet of je ze ook gekocht hebt toen.
Wellicht kun je zo een bridge tweedehands kopen, instellen en dan weer verder verkopen?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
De noord/zuid set van buur #4 ligt en de monitoring is actief. De stats van de sets onder mijn installateursaccount vandaag:
22,15 kWh met 4560 Wp noord/zuid
22,27 kWh met 4500 Wp oost/west
22,07 kWh met 4440 Wp oost/west
Allemaal solarstell connect, APS QS1 omvormers en LONGI LR4-60HPH-3XX panelen. Overigens zit er een firmware verschil tussen de ECU's. De nieuwste van de buren (de noord/zuid-buur) laat ook 0 W zien op de randen van de dag. Doet me denken dat dat misschien een firmwarekwestie van de ECU is ipv de DS3(-L).
Ik zat ook nog wat te pielen met pvcalc en hilarisch genoeg is het verschil zelfs midden winter op een heldere dag verwaarloosbaar. Zuid doet het dan genoeg beter om te compenseren voor het sneue noorden. En dat is dus een heldere dag. Met de standaard grijze soep in onze winters tegenwoordig maakt het al helemaal niet uit.
Zelf produceerde ik overigens 'maar' 33,59 kWh met 7280 Wp (LONGi LR4-72HPH-455) waar ik proportioneel aan de anderen zo'n 36 kWh had verwacht (de oost/west van de buren liggen uiteraard exact gelijk qua oriëntatie en helling). Dat is best een pittig verschil en ik snap niet hoe het komt
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ook plat dak met iets als solarstell frames? Ik heb maar een beetje schaduw van een pijpje op 1 paneel. Niet veel last meer van de dakrand rond deze tijd van het jaar dus als jij schaduw hebt en toch 2 kWh meer haalt is dat wel verdacht. Wat voor omvormer(s) gebruik je?BeerBR schreef op woensdag 20 april 2022 @ 00:30:
@Termy
Ik had 35.78 kWh op 19/4 met dezelfde panelen (ook 7280 Wp o-w). 's Ochtends en 's avonds schaduw en nu de zon nog wat laag staat ook nog iets last van de schoorsteen van de buren kwam ik achter.
Ik zie onmiddellijk in Grafana dat de kleine dips in de grafiek om de 6 minuten weg zijn.
Op een goede dag ziet voltage er zo uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mQt2HS3vifokY4Iy3Le8EBHm.jpg?f=user_large)
Ik heb het idee dat het de moeite niet loont en dit niet terug te verdienen is. Maar hoe kom ik hierachter?
Nou, plaatsing is ook gepland... eind juli, djeeezzz. Deze club heeft het druk..!Gramser schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:15:
Waar aan het eind van de dag zou die slagschaduw in je grafiek te zien moeten zijn? Kun je ipv iets vaags als "eind van de dag" gewoon de tijd aangeven?Highfive95 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:27:
Even een vraagje voor de experts hier. Hier liggen 14 panelen op het dak waarvan 1 paneel aan het einde van de dag last heeft van slagschaduw van de dakkapel. Nu zat ik te denken om eventueel een optimizer hiervoor te kopen, maar weet niet of dat wel rendabel is. Het zijn nu 2 strings van elk 7 panelen op een omnik omvormer.
[Afbeelding]
Ik heb het idee dat het de moeite niet loont en dit niet terug te verdienen is. Maar hoe kom ik hierachter?
Vanaf uurtje of 17.00 zie je voltage van één string inzakken. Dan is de schaduw aanwezig. Dit zie ik terug bij iedere zonnige dag. Maar als ik naar opbrengst kijk dan is de parabool netjes dus zou er weinig verlies zijn?Andrehj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:35:
[...]
Waar aan het eind van de dag zou die slagschaduw in je grafiek te zien moeten zijn? Kun je ipv iets vaags als "eind van de dag" gewoon de tijd aangeven?
En wat laat de ampère zien?Highfive95 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:27:
Even een vraagje voor de experts hier. Hier liggen 14 panelen op het dak waarvan 1 paneel aan het einde van de dag last heeft van slagschaduw van de dakkapel. Nu zat ik te denken om eventueel een optimizer hiervoor te kopen, maar weet niet of dat wel rendabel is. Het zijn nu 2 strings van elk 7 panelen op een omnik omvormer.
[Afbeelding]
Zoals ik het nu zie vangt jou omvormer schaduw prima op, het is namelijk niet te zien
1 PVoutput . Dongen NB
De dipjes zijn de schaduw, en het terug omhoog komen is de werking van je mpp,die doet het prima, niks aan doen.Highfive95 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:46:
@reneeke1970
Zo ziet de DC grafiek eruit.
[Afbeelding]
Op zonnige dagen zie je dit steeds terug.
Goodwe ?
1 PVoutput . Dongen NB
Nee Omnik. Zoals ik zelf eigenlijk al dacht is eigenlijk niet rendabel om optimiser te kopen om schaduw op te vangen. Omvormer heeft er blijkbaar weinig last van.reneeke1970 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:59:
[...]
De dipjes zijn de schaduw, en het terug omhoog komen is de werking van je mpp,die doet het prima, niks aan doen.
Goodwe ?
[ Voor 98% gewijzigd door savale op 20-04-2022 15:29 ]
Aangezien omnik geen schaduw beheer heeft heb je dus goeie panelen, de harde schaduw laat de diode bypassen waardoor er uiteindelijk weinig energie verloren gaat. Je ziet hem drie stappen maken dus je paneel zal drie diode hebben.Highfive95 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:06:
[...]
Nee Omnik. Zoals ik zelf eigenlijk al dacht is eigenlijk niet rendabel om optimiser te kopen om schaduw op te vangen. Omvormer heeft er blijkbaar weinig last van.
Maar niks aan doen dus...
1 PVoutput . Dongen NB
Een paar vragen:
- Ik heb een 3-fase aansluiting en ga een 1-fase PV-installatie aanleggen. Kan de netbeheerder vaststellen welke fase het meeste ruimte heeft voor teruglevering? Ik heb gelezen op de site van Liander dat je de fase moet pakken met de laagste spanning. Moet dat meten in de groepenkast, of kun je de spanning ook meten via een stopcontact aan de betreffende fase?
- Wat is de lekstroom van Enphase IQ7 micro-omvormers? Ik lees wisselende verhalen, en moet overwegen of ik een 30mA of 300 mA aardlek ga gebruiken. Ik kan niks met verhalen waar 300 mA oplossing was voor een probleem, want de oorzaak kan ook te maken hebben met problemen in de installatie, bijvoorbeeld vocht. Ik wil alleen 300 mA gebruiken als dat niet anders kan met de Enphase IQ7's.
[ Voor 3% gewijzigd door SvMp op 20-04-2022 13:00 ]
Moeilijker is het niet. Je moet met dit soort vragen de netbeheerder niet vermoeien, die zijn al druk zat. Zelf meten is veel eenvoudiger en betrouwbaarder. Zorg wel dat je midden op de dag meet bij mooi zonnig weer (nu dus).SvMp schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:59:
- Ik heb een 3-fase aansluiting en ga een 1-fase PV-installatie aanleggen. Kan de netbeheerder vaststellen welke fase het meeste ruimte heeft voor teruglevering? Ik heb gelezen op de site van Liander dat je de fase moet pakken met de laagste spanning.
Maar waarom niet gewoon een 3F-systeem? Dat is betrouwbaarder (minder kans op uitval door overspanning), en je hebt ook nog minder leidingverliezen.
Aangenomen dat je niet net op die fase een straalkacheltje of waterkoker aan hebt staan, maakt dat natuurlijk niets uit.Moet dat meten in de groepenkast, of kun je de spanning ook meten via een stopcontact aan de betreffende fase?
Dat is toch niet per definitie zo?Andrehj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:06:
[...]
Moeilijker is het niet. Je moet met dit soort vragen de netbeheerder niet vermoeien, die zijn al druk zat. Zelf meten is veel eenvoudiger en betrouwbaarder. Zorg wel dat je midden op de dag meet bij mooi zonnig weer (nu dus).
Maar waarom niet gewoon een 3F-systeem? Dat is betrouwbaarder (minder kans op uitval door overspanning),
Stel dat de hele buurt met pv op fase 1 zit, dan zou het toch beter kunnen zijn door alleen op fase 2 te gaan zitten (met een 1f omvormer), in plaats van alle 3 (met een 3f omvormer). Want dan klapt ie er alsnog uit omdat fase 1 te hoog zit.
Hoi!
Dat is wel meestal zo. Er zijn in dit topic geregeld meldingen van omvormers die door overspanning uit gaan, dat betreft in 90% van de gevallen 1-fase omvormers.EWK schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:24:
[...]
Dat is toch niet per definitie zo?
Stel dat de hele buurt met pv op fase 1 zit, dan zou het toch beter kunnen zijn door alleen op fase 2 te gaan zitten (met een 1f omvormer), in plaats van alle 3 (met een 3f omvormer). Want dan klapt ie er alsnog uit omdat fase 1 te hoog zit.
En hoe groot acht jij de kans dat de hele buurt op fase 1 zit? Ga maar eens wat metingen doen. Hier verschilt de spanning tussen de hoogste en de laagste fase nooit meer dan 3V.
/f/image/USJCQxYQ4BJTBKxnvC5R3tnz.png?f=fotoalbum_large)
Het betreft een tussenwoning en de buurman aan het noordkant heeft ook zonnepanelen, dit zorgt ervoor dat ik minimaal 70cm zou moeten/willen overhouden als ik de zonnepanelen op 35 graden zet. Hierdoor houd ik een beperkt oppervlakte over voor het plaatsen van de panelen.
Zou een oost-west opstelling in dit geval een reële optie zijn?
Die kans acht ik niet groot, ik vroeg me alleen af hoe dat in zo'n geval zou werken.Andrehj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:32:
[...]
Dat is wel meestal zo. Er zijn in dit topic geregeld meldingen van omvormers die door overspanning uit gaan, dat betreft in 90% van de gevallen 1-fase omvormers.
En hoe groot acht jij de kans dat de hele buurt op fase 1 zit? Ga maar eens wat metingen doen. Hier verschilt de spanning tussen de hoogste en de laagste fase nooit meer dan 3V.
Het verschil is op dit moment precies 1V (238 vs 237).
Hoi!
Je omvormer schakelt uit als de spanning bij de omvormer boven de 253 uit komt. Die 253 is daar de netspanning + het spanningsverlies over de kabel tussen omvormer en je meter. Dat betekent dat als de buurrman meer spanningsverlies heeft, zijn omvormer eerder uitschakelt. En met een 3-fase omvormer heb je minder verliezen omdat de stroom per verbinding lager is.EWK schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:35:
[...]
Die kans acht ik niet groot, ik vroeg me alleen af hoe dat in zo'n geval zou werken.
Het verschil is op dit moment precies 1V (238 vs 237).
Zoals je met de beer alleen je mede-renner er uit hoeft te rennen, hoef je bij zonnepanelen alleen de lagere spanningsval te hebben om te winnen
Maar al met al lijkt me het grootste voordeel van 3-fase dat de teruglevering mooi verdeeld is over de fases en de bijbehorende stromen lager zijn. Met jouw 237/238V zou ik voorlopig nog niet bang zijn dat je omvormer uit gaat schakelen trouwens.
[removed]
Meten is weten; het maakt niet uit wat de buurt doet, als fase 1 rond het middaguur de laagste spanning heeft, dan is die fase het geschikst om op terug te leveren.EWK schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:24:
[...]
Dat is toch niet per definitie zo?
Je haalt waarschijnlijk wel een iets hoger rendement door op een fase met hoger voltage terug te leveren, maar de kans op afschakelen is dan natuurlijk wel groter.
Inderdaad. En je wint nogmaals een factor 2 doordat je geen stroom door de nul hebt. Zo heb je bij een 3-fasen verbinding (met dezelfde aderdoorsnede) een factor 6 minder spanningsverhoging dan bij een 1-fase verbinding.redwing schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:44:
[...]
Je omvormer schakelt uit als de spanning bij de omvormer boven de 253 uit komt. Die 253 is daar de netspanning + het spanningsverlies over de kabel tussen omvormer en je meter. Dat betekent dat als de buurrman meer spanningsverlies heeft, zijn omvormer eerder uitschakelt. En met een 3-fase omvormer heb je minder verliezen omdat de stroom per verbinding lager is.
Ah, duidelijk! Ik dacht dat de 'beer' iedereen zou opeten bij iedere meterkast in de wijk die boven de 253v zit, dus dood. Maar dat zit dus een stapje eerder, bij de omvormer.redwing schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:44:
[...]
Je omvormer schakelt uit als de spanning bij de omvormer boven de 253 uit komt. Die 253 is daar de netspanning + het spanningsverlies over de kabel tussen omvormer en je meter. Dat betekent dat als de buurrman meer spanningsverlies heeft, zijn omvormer eerder uitschakelt. En met een 3-fase omvormer heb je minder verliezen omdat de stroom per verbinding lager is.
Zoals je met de beer alleen je mede-renner er uit hoeft te rennen, hoef je bij zonnepanelen alleen de lagere spanningsval te hebben om te winnen
Maar al met al lijkt me het grootste voordeel van 3-fase dat de teruglevering mooi verdeeld is over de fases en de bijbehorende stromen lager zijn. Met jouw 237/238V zou ik voorlopig nog niet bang zijn dat je omvormer uit gaat schakelen trouwens.
Hier zijn alle drie de fases vandaag niet boven de 240 volt geweest vandaag, dus volgens mij is de infra hier wel oke.
Hoi!
Uitbreiden lijkt lastig, dus ik zit er nu aan te denken de huidige 5 eraf te halen, pannen terug te plaatsen en de panelen daar weer op te plaatsen. Goed plan?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/26PpqRHUOWOhiTK8USepzmVn.jpg?f=user_large)
Nu zie ik op deze zonnige dagen 1250 tot 1300W actuele opwekking op de omvormer via de SMA app als piek.
Dit moet toch bijna onmogelijk zijn? Dak is zuid/zuid-west "normale" helling geen idee hoeveel precies.
Ik snap dat 4x 325Wp 1300Wp totaal is maar ik kan per paneel toch niet 325W opwekken?
Volgens de NMOT specs zou het ~242W per paneel moeten zijn?
Zie ik iets over het hoofd?
Een opdak systeem? Het kan best zijn dat je ook goede koeling hebt door de wind waardoor ze zo goed presteren. Wat zegt de (slimme) meter? (idle verbruik moet je er even bij op tellen)BigB schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:32:
Volgens de bouwer/installateur van ons huis liggen er 4x 325Wp panelen op het dak.
Nu zie ik op deze zonnige dagen 1250 tot 1300W actuele opwekking op de omvormer via de SMA app als piek.
Dit moet toch bijna onmogelijk zijn? Dak is zuid/zuid-west "normale" helling geen idee hoeveel precies.
Ik snap dat 4x 325Wp 1300Wp totaal is maar ik kan per paneel toch niet 325W opwekken?
Volgens de NMOT specs zou het ~242W per paneel moeten zijn?
Zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 20-04-2022 15:43 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja hoor, dat kan prima. Zeker als het koud is of b.v. wisselend bewolkt, dan kunnen ze over de opgegeven max. heen.BigB schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:32:
Volgens de bouwer/installateur van ons huis liggen er 4x 325Wp panelen op het dak.
...
Nou.... Ik weet toch op welke fase ik 'm binnenkort ga hangen...Andrehj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:32:
[...]
Dat is wel meestal zo. Er zijn in dit topic geregeld meldingen van omvormers die door overspanning uit gaan, dat betreft in 90% van de gevallen 1-fase omvormers.
/f/image/DKwAxqJ0HaavpVlqAL8P3o5a.png?f=fotoalbum_large)
Dat is wel heel slecht, met een enorm verschil tussen de fasen. Er zitten duidelijk veel te veel huizen op de blauwe fase. 's Nachts meer vraag en overdag meer aanbod. Hij piekt vaak boven de 255V en één keer zelfs boven de 260V. Hier is duidelijk iets niet goed. Ik zou hiervoor de netbeheerder inschakelen als ik jou was.HyperBart schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:05:
[...]
Nou.... Ik weet toch op welke fase ik 'm binnenkort ga hangen...
[Afbeelding]
Overigens blijkt uit je grafiek vooral dat je em daar niet op moet hangen. Maar het verschil tussen de andere twee fasen is maar klein. Welke kies je?
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 20-04-2022 17:10 ]
Tell me about it. Ik ga 'm terug naar L2 hangen, de roze. Die gaf het beste resultaat tot nog toe, daar hing ie op maar ik had 'm omwille van een technisch dingetje recent op L1 gehangen maar dat gaan we dus even terugdraaienAndrehj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:09:
[...]
Dat is wel heel slecht, met een enorm verschil tussen de fasen. Er zitten duidelijk veel te veel huizen op de blauwe fase. 's Nachts meer vraag en overdag meer aanbod. Hij piekt vaak boven de 255V en één keer zelfs boven de 260V. Hier is duidelijk iets niet goed. Ik zou hiervoor de netbeheerder inschakelen als ik jou was.
Overigens blijkt uit je grafiek vooral dat je em daar niet op moet hangen. Maar het verschil tussen de andere twee fasen is maar klein. Welke kies je?
Heel de straat klapt er hier uit maar het boeit niemand, kan ze niks schelen of ze krijgen geen berichtjes want anders geinstalleerd of god mag weten wat "ja wekt toch op? och ja af en toe dat grote dal in de grafiek? Oh joah ze brengen nog genoeg op".
[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 20-04-2022 17:56 ]
Hier staat het wel ongeveer:Termy schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:20:
[...]
Ook plat dak met iets als solarstell frames? Ik heb maar een beetje schaduw van een pijpje op 1 paneel. Niet veel last meer van de dakrand rond deze tijd van het jaar dus als jij schaduw hebt en toch 2 kWh meer haalt is dat wel verdacht. Wat voor omvormer(s) gebruik je?
BeerBR in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Optimizers heb ik vrij snel verwijderd en verkocht, zonder gaat minstens zo goed.
/f/image/2LAITMqTzCYny867N5aELNff.png?f=fotoalbum_large)
Aardig hoog voltage bij jou, in mijn wijk in Zoetermeer kom ik op een zonnige dag als vandaag niet hoger als 236VHyperBart schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:05:
[...]
Nou.... Ik weet toch op welke fase ik 'm binnenkort ga hangen...
[Afbeelding]
Breek me de bek niet open. In de koude dagen 's morgens zitten we rond de 210V met dips tot 200V en nu zonder lockdown en weinig verbruik loopt het op tot 264V met uren aan een stuk gemiddeldes van boven de 250V.twieren schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:48:
[...]
Aardig hoog voltage bij jou, in mijn wijk in Zoetermeer kom ik op een zonnige dag als vandaag niet hoger als 236V
Daarom ook dit topic: Impact hoge netspanning op moderne woning en apparatuur
Begon me namelijk echt wel wat zorgen te maken, vooral door die pieken.
Voorheen kon ik wat dips creeëren door het inductievuur aan te zetten op standje Power, dat lijkt nu zelfs geen noemenswaardige dips te veroorzaken.
mooi klaar mee, netbeheerder doet nog steeds niets?HyperBart schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:52:
[...]
Breek me de bek niet open. In de koude dagen 's morgens zitten we rond de 210V met dips tot 200V en nu zonder lockdown en weinig verbruik loopt het op tot 264V met uren aan een stuk gemiddeldes van boven de 250V.
Voorheen kon ik wat dips creeëren door het inductievuur aan te zetten op standje Power, dat lijkt nu zelfs geen noemenswaardige dips te veroorzaken.
Er zijn genoeg landen waar ze max 260 hanteren, en daar verkopen ze echt geen andere tvs en koelkasten dan hier hoor.HyperBart schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:52:
[...]
Breek me de bek niet open. In de koude dagen 's morgens zitten we rond de 210V met dips tot 200V en nu zonder lockdown en weinig verbruik loopt het op tot 264V met uren aan een stuk gemiddeldes van boven de 250V.
En als het echt zo hoog stijgt, zijn er blijkbaar wat omvormers uit andere landen actief, anders gingen ze wel uit bij 253
[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 20-04-2022 23:07 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Wonen we denk ik in dezelfde wijk, hier gister midden op de (zonnige) dag gaf de omvormer ook niet meer dan 236/237v aantwieren schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:48:
[...]
Aardig hoog voltage bij jou, in mijn wijk in Zoetermeer kom ik op een zonnige dag als vandaag niet hoger als 236V
Buytenweg?BlizzarD schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:15:
[...]
Wonen we denk ik in dezelfde wijk, hier gister midden op de (zonnige) dag gaf de omvormer ook niet meer dan 236/237v aan
Noordhove
Hoef in ieder geval niet bang te zijn met mijn nieuwe installatie (die over 2 weken geinstalleerd word) dat het netvoltage te hoog word
Hele goede vraag, ik ben ook erg benieuwd!JvS schreef op donderdag 21 april 2022 @ 07:53:
Is er eigenlijk bekend hoe alle merken omvormers op die 253 netspanning reageren? Ik lees daar verschillende dingen over. Sommigen gaan uit, gaan ze dan na een vaste tijd weer aan? Of monitoren ze net zo lang tot het weer onder de ~ 248V is ofzo? Of wachten ze kort en gaan ze dan weer aan om te testen hoe hoog het voltage is als je levert? Anderen merken schroeven de power terug (lijkt me slimmer). Ik heb APsytsems DS3's, heb eigenlijk geen idee wat die doen...
Is er naast het toevallig iemand uit de buurt hier tegenkomen nog een andere manier om de gemiddelde netspanning te zien per postcode of straat oid? Ik krijg binnenkort ook zonnepanelen geïnstalleerd en dat gegeven is het enigste waar ik nog niet zeker over ben.BlizzarD schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:34:
[...]
Noordhove
Hoef in ieder geval niet bang te zijn met mijn nieuwe installatie (die over 2 weken geinstalleerd word) dat het netvoltage te hoog word
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Je p1 poort uitlezen of een multimeter gebruiken.AtlAntA schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:38:
[...]
Is er naast het toevallig iemand uit de buurt hier tegenkomen nog een andere manier om de gemiddelde netspanning te zien per postcode of straat oid? Ik krijg binnenkort ook zonnepanelen geïnstalleerd en dat gegeven is het enigste waar ik nog niet zeker over ben.
Hoi!
Op 17 oktober 2021 en 16 december 2021 had ik dit aan onetime gevraagd voor toevoeging in TS. Maar nog geen reactie van @onetimeJvS schreef op donderdag 21 april 2022 @ 07:53:
Is er eigenlijk bekend hoe alle merken omvormers op die 253 netspanning reageren? Ik lees daar verschillende dingen over. Sommigen gaan uit, gaan ze dan na een vaste tijd weer aan? Of monitoren ze net zo lang tot het weer onder de ~ 248V is ofzo? Of wachten ze kort en gaan ze dan weer aan om te testen hoe hoog het voltage is als je levert? Anderen merken schroeven de power terug (lijkt me slimmer). Ik heb APsytsems DS3's, heb eigenlijk geen idee wat die doen...
Bij deze nogmaals @onetime Is dit iets om op te nemen in TS (nee is ook een antwoordDre schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:27:
@onetime
Kan je in TS een tabel toevoegen met daarin welke omvormers terugregelen bij de 253 Volt. Bij 3-fase even aangeven of het vermogen dan gaat naar de overige 2 fasen. Of dat de omvormer symetrisch blijft terugvoeden, en dus alle 3 fasen gelijk vermogen hebben.
Omvormer Terugregelen 253V? 3-fase (a)symmetrisch? Opmerking GoodWe XS1000 Ja n.v.t. - Effekta 2200/4200/5000 Nee n.v.t. - Kostal Piko nieuw model Nee n.v.t. - Kostal Piko oud model Nee n.v.t. -
Bij mij zijn vandaag 8 panelen met de volgende specificaties gelegd:
:strip_exif()/f/image/rORIab6meux40jvxm3Dv5ENb.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen is de bijpassende omvormer nog niet beschikbaar.
Nu heb ik een growatt mic1500 welke ik hier tijdelijk voor zou willen gebruiken, hier de specificaties:
:strip_exif()/f/image/nOdBBwzEDrBumLbnmLTMCfKz.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zou dit gewoon moeten kunnen toch? Kortsluit stroom en maximale Voltage blijven binnen de grenzen als ik het goed zie. Of zie ik iets verkeerd?
Alvast bedankt
Ja hoor past prima, doe je hem wel goed koelen hahahfolkers schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:37:
Beste allen, ik lees hier al even mee, maar nu toch even een eigen vraag of ik goed naar de specificaties kijk.
Bij mij zijn vandaag 8 panelen met de volgende specificaties gelegd:
[Afbeelding]
Alleen is de bijpassende omvormer nog niet beschikbaar.
Nu heb ik een growatt mic1500 welke ik hier tijdelijk voor zou willen gebruiken, hier de specificaties:
[Afbeelding]
Volgens mij zou dit gewoon moeten kunnen toch? Kortsluit stroom en maximale Voltage blijven binnen de grenzen als ik het goed zie. Of zie ik iets verkeerd?
Alvast bedankt
1 PVoutput . Dongen NB
Vreemd. Die dag zag er hier zo uit:BeerBR schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:46:
[...]
Hier staat het wel ongeveer:
BeerBR in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Optimizers heb ik vrij snel verwijderd en verkocht, zonder gaat minstens zo goed.
[Afbeelding]
/f/image/rx9k6ZJfbYnH8aRoD1jbtij5.png?f=fotoalbum_medium)
Op het oog haal ik een hogere piek, start ik ongeveer even vroeg op maar stijg sneller en eindig ongeveer even laat. Als ik kijk wanneer je op 2 en 4 kW zit dan is dat bij mij eerder en heb ik later nog 3 kW. Slaat nergens op dat jij dan 2 kWh meer opwekt dan ik tenzij mijn systeem onderrapporteert...
Helaas zal er niet snel een dag zijn dat ik hier alleen sluimervebruik heb en het dan via de slimme meter kan bepalen met enige zekerheid. Tot nu toe zie ik daarin dat ik wel erg weinig direct verbruik heb bovenop m'n sluimerverbruik wanneer ik thuis werk (en er nog iemand in huis is die voor een baby zorgt) maar het is dus lastig precies te bepalen.
Sommige leren het nooit, altijd eigen kWh meter plaatsen hahaTermy schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:52:
[...]
Vreemd. Die dag zag er hier zo uit:
[Afbeelding]
Op het oog haal ik een hogere piek, start ik ongeveer even vroeg op maar stijg sneller en eindig ongeveer even laat. Als ik kijk wanneer je op 2 en 4 kW zit dan is dat bij mij eerder en heb ik later nog 3 kW. Slaat nergens op dat jij dan 2 kWh meer opwekt dan ik tenzij mijn systeem onderrapporteert...
Helaas zal er niet snel een dag zijn dat ik hier alleen sluimervebruik heb en het dan via de slimme meter kan bepalen met enige zekerheid. Tot nu toe zie ik daarin dat ik wel erg weinig direct verbruik heb bovenop m'n sluimerverbruik wanneer ik thuis werk (en er nog iemand in huis is die voor een baby zorgt) maar het is dus lastig precies te bepalen.
1 PVoutput . Dongen NB
Als ik plek in de meterkast had, had ik dat gedaan ja.reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:11:
[...]
Sommige leren het nooit, altijd eigen kWh meter plaatsen haha
Daar komt bij dat m'n oude systeem met QS1's heel accuraat leek te zijn. Op een dag dat er alleen sluimerverbruik is en ik dat kan optellen bij de teruglevering kom ik binnen 1% van wat APS rapporteerde. Nu lijkt het echter bruut af te wijken.
[ Voor 33% gewijzigd door Termy op 21-04-2022 22:16 ]
Los kastje er naast, gewoon tussen de kabel vanaf je micro'sTermy schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:14:
[...]
Als ik plek in de meterkast had, had ik dat gedaan ja.
1 PVoutput . Dongen NB
Bedoel je de open spanning? Dat is de opgewekte spanning als je hem niet aansluit. Of bedoel je iets anders?JvS schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:49:
Waarom hebben panelen eigenlijk een max voltage voor de string waar ze in zitten? Daar voelen ze toch helemaal niets van per stuk?
Dat valt wel mee denk ik. Deze omvormer is met 97% best wel efficient en dissipeert maximaal maar 3% van 1500 W = 45 W aan warmte.reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:44:
[...]
Ja hoor past prima, doe je hem wel goed koelen haha
Weet één van jullie de doorlooptijd hiervan in de regio Arnhem?
Liander zelf weet het niet maar misschien heeft een van jullie hier een recente ervaring mee?
Als dat net zo snel is als een meter laten plaatsen dan duurt het een maand of drieBongoarnhem schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:07:
Ik wil mijn bestaande installatie laten uitbreiden. Nu heeft de installateur geadviseerd om een 3-fase aansluiting aan te vragen om toekomstbestendig te zijn. Dat eerst doen is immers goedkoper dan straks de hele installatie te laten ombouwen.
Weet één van jullie de doorlooptijd hiervan in de regio Arnhem?
Liander zelf weet het niet maar misschien heeft een van jullie hier een recente ervaring mee?
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic