Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.949 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gtv6 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:07:
[...]

Helaas zelf installeren mag hier niet, moet ook aangemeld bij de netbeheerder door erkend bedrijf.
Haha houtstook,ja in NL deed ik dat met een houtvergasser, t vreemde is er is niks dan bos, maar eik/beuk oid 60 euro of meer.

Enne de vraag is dus, is investeren in PV zinvol en hoeveel Wp om direct verbruik te dekken.
Ik denk van niet, als je in de winter 10 kWh per dag opwekt ben je hele goeie. Als je dat al haalt in polen, en ook nog eens grote sneeuw kans.
Maar daar heb je wel 30000wp voor nodig. En het probleem is dat je 5 uur lang 2000 watt produceert om die 10 kWh per dag te halen.
Maar je warmtepomp verbruikt maar 1000 watt, je huis misschien nog 500 watt, maar de overige 500 watt gaan nog steeds het net op voor 8 cent.
Dus tja, het is te doen voor die dure aanschafprijs, maar reken wel op tvt van tien jaar of meer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 18:08
Ik had is een theoretische vraag. Stel dat op een zonnige dag de netspanning, vanwege het terugleveren van alle zonnepanelen, stijgt tot de maximale 253v en de omvormer stopt of iets dergelijks. Kan je dan de netspanning laten zakken door je elektrische auto aan een publieke paal op te laden ? Om zodoende je omvormer weer aan de gang te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:57
In theorie kan dat werken. Maar alleen als de stroom van beiden deels door dezelfde draden loopt; de stromen heffen elkaar dan (deels) op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:43

de Peer

under peer review

Rox92 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:39:
Ik had is een theoretische vraag. Stel dat op een zonnige dag de netspanning, vanwege het terugleveren van alle zonnepanelen, stijgt tot de maximale 253v en de omvormer stopt of iets dergelijks. Kan je dan de netspanning laten zakken door je elektrische auto aan een publieke paal op te laden ? Om zodoende je omvormer weer aan de gang te krijgen.
Ik denk niet met slechts 1 auto. Maar als jij in de buurt-app zet: kan iedereen even gaan laden op Fase 2? Dan zou je omvormer misschien weer tot leven komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 18:08
Dank, theoretisch misschien dus wel. Ik heb een auto met laadpas van de zaak dus het is het proberen waard :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 15:57
Rox92 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:39:
Met mijn prive laadpaal heb ik dat vorig jaar eens geprobeerd toen de netspanning in mijn woning nog niet gecorrigeerd was en op zonnige dagen ook boven de 253V uit kwam.
Het laden van de auto had inderdaad invloed, maar het was wel wat spelen met de maximale laadstroom: deze wil je niet te hoog zetten want dan is de auto zo vol en is het effect weg, maar ook niet te laag want dan heeft het te weinig effect op de netspanning. Als ik me niet vergis moest ik hem bij mij op minimaal 10A zetten. Maar ook dan is de ca 75kWh netto accu (die lang niet helemaal leeg was) vrij snel vol. Als je dan ook nog maar weinig rijdt en dus weinig hoeft bij te laden is de winst uiteindelijk maar klein.
Maar toch leuk om geprobeerd te hebben! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
Voor een aantal panelen op een platdak (op een uitbouw) ben ik zoekende naar een mooie opstelling, er passen maar 3 panelen op (landscape) en ik hierbij dus een relatief kleine omvormer. Het dak ligt al vol met panelen, met een SolaX omvormer op zolder. Ligging zuid, zonder schaduw.

Ik wil het zelf doen/neerleggen, lijkt mij niet zo spannend, de loze leiding naar de meterkast heb ik vanuit de bouw laten aanleggen die uitkomt op de uitbouw.

Ik zat te denken aan een Solarstell Connect frame, 3 panelen 400Wp en dan dus een omvormer. De omvormer het liefst niet in de meterkast (de meterkast is al vrij vol en met het oog op warmte ontwikkeling niet gewenst). Dus ik zat te denken om de omvormer onder het middelste paneel te monteren, aan het frame zeg maar. Uiteraard een IP65 gecertificeerde unit. De omvormer is zo niet (direct) blootgesteld aan alle 'elementen der natuur' en kan toch genoeg warmte kwijt. Vanaf de omvormer met 3x4mm naar de meterkast op een ALAMAT.

Zijn hier nog voor/nadelen aan mbt. mijn idee om de omvormer op deze manier buiten te plaatsen?

Wat betreft omvormer, wil ik hetzelfde fabrikaat als ik nu heb, vanwege de logging lijkt me dat handig om in te tappen op 1 API. Aangezien er geen panelen bijgeplaatst kunnen worden op de uitbouw (max 3 stuks) zat ik te denken aan deze:
https://www.alma-solarsho...-omvormer-x1-mini-15.html

Is deze genoeg voor het geringe vermogen van de panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ivarv dat gaat werken, de mini 1.1 is ook een prima maat.
Voor 5A is 4mm² echt enorme overkill en zonde van het koper.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
Proton_ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:56:
@ivarv dat gaat werken, de mini 1.1 is ook een prima maat.
Voor 5A is 4mm² echt enorme overkill en zonde van het koper.
Thanks, ik twijfelde al. Dan wordt het 2,5mm. Zeker gezien er geen uitbreiding meer in zit op de uitbouw.

En wat betreft het plaatsen van de omvormer onder het middelste paneel; slim of juist niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ivarv misschien toch wat meer details (eigen topic?), want met 3x landscape naast elkaar heb je te weinig hoogte om de omvormer te monteren. Hij moet wel overeind (want convectie over het koellichaam) en de kabels wil je ook vrij hebben hangen, dus wil je wel iets van 50-60 cm hebben.
Met 3x boven elkaar (schans) kan het sowieso wel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
Proton_ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:11:
@ivarv misschien toch wat meer details (eigen topic?), want met 3x landscape naast elkaar heb je te weinig hoogte om de omvormer te monteren. Hij moet wel overeind (want convectie over het koellichaam) en de kabels wil je ook vrij hebben hangen, dus wil je wel iets van 50-60 cm hebben.
Met 3x boven elkaar (schans) kan het sowieso wel.
Meer details kan ik niet bedenken, 3x landscape naast elkaar (geen schans).

Omvormer ben ik van plan om horizontaal onder het middelste paneel te leggen. Maar dat is dus niet zo slim begrijp ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivarv schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:39:
[...]

Meer details kan ik niet bedenken, 3x landscape naast elkaar (geen schans).

Omvormer ben ik van plan om horizontaal onder het middelste paneel te leggen. Maar dat is dus niet zo slim begrijp ik?
Nee moet vertikaal voor de koel ribben.
Als het perse buiten moet zou ik aps micro omvormer kiezen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Max. 1800W input, maar wat is eigenlijk max. output? Ik kan het in de specs niet vinden.
Om warmte zou ik me niet heel veel zorgen maken. Met 1200Wp en 97% rendement genereert dat nauwelijks warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:11
Eindelijk tijd gehad om eens naar de voltages te kijken om te achterhalen waarom m'n growatt 3000mtl sinds een week of wat ineens met momenten uitvalt.

Ik heb nog geen mogelijkheid om de voltages op de slimme meter uit te lezen, dus moest me beperken tot die op de omvormer zelf en het voltage wat door de Eastron sdm120db kWh-meter op dezelfde groep wordt gemeten.

Het is duidelijk dat de growatt omvormer hogere waarden registreert. Ik zag vanmiddag fluctuaties tussen 250 en 253 volt op de omvormer, terwijl de kWh-meter niet boven de 251 kwam. Ik las ergens dat Growatt omvormers vaker verkeerde waardes registreren, maar weet niet of dat betrouwbare informatie is.

Ik heb ook geen idee of de kabel tussen de omvormer en de meterkast nog van invloed kan zijn op dit verschil? Die gaat eigenlijk recht naar beneden over 3 verdiepingen, dus zal een lengte van 6 meter hebben.

Hoewel die 251v nog steeds erg hoog is, valt dat wel binnen de wettelijke grenzen, dus als die waarde klopt, hoef ik denk ik niets te verwachten van Enexis.

Is er een veilige manier om de marge in de omvormer te verhogen naar bijvoorbeeld 255v? De instellingen van de omvormer op de growatt server, geven een maximum van 264v aan, maar dat lijkt mij eigenlijk een instelling die betrekking heeft op de server-omgeving en niet de omvormer zelf.

Volgens mij kan ik een pc verbinden via de rs232 poort en zo instellingen veranderen, maar dat is allemaal nieuw en dus onbekend terrein. M'n gevoel zegt dat dat niet zo verstandig is.

Dit is overigens het eerste jaar dat dit gebeurt (panelen liggen er zo'n 4 jaar) en een paar vrienden/kennissen uit hetzelfde dorp hebben hier ook last van (ook growatt omvormers).

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 16-04-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@LA-384 bij 2 a 3 kW over een fase geeft 6m 2,5m2 kabel makkelijk 2V spanningsverhoging. Je zou even bij de omvormer met een multimeter moeten meten om zekerheid te krijgen. Die 264V is het maximum voor b.v. Belgie. In zou dat in NL niet instellen; voordat je het weet gaat elektronica kapot omdat de spanning tot ~260V oploopt.
Ik zou de netbeheerder even bellen. De spanning mag maximaal 10% afwijken van 230V, dus als je pech hebt dan kun je helemaal geen omvormer aansluiten (253V valt net binnen die 10%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 21:34
LA-384 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:36:
Eindelijk tijd gehad om eens naar de voltages te kijken om te achterhalen waarom m'n growatt 3000mtl sinds een week of wat ineens met momenten uitvalt.

Ik heb nog geen mogelijkheid om de voltages op de slimme meter uit te lezen, dus moest me beperken tot die op de omvormer zelf en het voltage wat door de Eastron sdm120db kWh-meter op dezelfde groep wordt gemeten.

Het is duidelijk dat de growatt omvormer hogere waarden registreert. Ik zag vanmiddag fluctuaties tussen 250 en 253 volt op de omvormer, terwijl de kWh-meter niet boven de 251 kwam. Ik las ergens dat Growatt omvormers vaker verkeerde waardes registreren, maar weet niet of dat betrouwbare informatie is.

Ik heb ook geen idee of de kabel tussen de omvormer en de meterkast nog van invloed kan zijn op dit verschil? Die gaat eigenlijk recht naar beneden over 3 verdiepingen, dus zal een lengte van 6 meter hebben.

Hoewel die 251v nog steeds erg hoog is, valt dat wel binnen de wettelijke grenzen, dus als die waarde klopt, hoef ik denk ik niets te verwachten van Enexis.

Is er een veilige manier om de marge in de omvormer te verhogen naar bijvoorbeeld 255v? De instellingen van de omvormer op de growatt server, geven een maximum van 264v aan, maar dat lijkt mij eigenlijk een instelling die betrekking heeft op de server-omgeving en niet de omvormer zelf.

Volgens mij kan ik een pc verbinden via de rs232 poort en zo instellingen veranderen, maar dat is allemaal nieuw en dus onbekend terrein. M'n gevoel zegt dat dat niet zo verstandig is.

Dit is overigens het eerste jaar dat dit gebeurt (panelen liggen er zo'n 4 jaar) en een paar vrienden/kennissen uit hetzelfde dorp hebben hier ook last van (ook growatt omvormers).
Waarom kun je de slimme meter niet uitlezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ook al kun je de slimme meter uitlezen, hij geeft niet altijd de spanning weer. De mijne niet in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Dat wist ik niet. Bij mij lukt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Martin7182 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:04:
@LA-384 bij 2 a 3 kW over een fase geeft 6m 2,5m2 kabel makkelijk 2V spanningsverhoging. Je zou even bij de omvormer met een multimeter moeten meten om zekerheid te krijgen. Die 264V is het maximum voor b.v. Belgie. In zou dat in NL niet instellen; voordat je het weet gaat elektronica kapot omdat de spanning tot ~260V oploopt.
Ik zou de netbeheerder even bellen. De spanning mag maximaal 10% afwijken van 230V, dus als je pech hebt dan kun je helemaal geen omvormer aansluiten (253V valt net binnen die 10%).
Ik denk dat die 264v een nietszeggende waarde is in mijn geval. Het is een waarde die ik terugvind in de instellingen op mijn server.growatt pagina. Het feit dat de omvormer bij 254v eruit klapt, bevestigd dat die 264v genegeerd wordt.

Ik zal morgen eens kijken of mij dat lukt met een multimeter.
alwind schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:05:
Waarom kun je de slimme meter niet uitlezen ?
Ik kan de slimme meter wel uitlezen, maar op het moment heb ik niet de tools om alle gegevens uit te lezen. Ik weet ook nog niet zeker of de spanning daar wel bij hoort, op het display wordt het iig niet weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Ik zou daar toch wel eerst naar kijken voordat je met je omvormer gaat knoeien. Zoveel kost een pi niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
Martin7182 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:34:
Max. 1800W input, maar wat is eigenlijk max. output? Ik kan het in de specs niet vinden.
Om warmte zou ik me niet heel veel zorgen maken. Met 1200Wp en 97% rendement genereert dat nauwelijks warmte.
Dat was ook mijn gedachte. Vandaar ook een iets 'zwaardere' omvormer zodat ie minder warmte ontwikkelt. En dat hij horizontaal gemonteerd kan worden.

Qua neerslag/sneeuw is er weinig impact op de omvormer onder het PV paneel. Het frame heeft ook zij- en achterkappen om extreme wind en neerslag te weren.

Iemand nog andere gedachtes of ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 23:08
Kan een meterkast dusdanig zijn ingericht dat ik met zonnepanelen in DSRM zie dat ik 1450 terug lever en 150 watt gebruik..?

Draait verder ook niks in huis dus die 150 is koelkast, meterkast, smartplugs lampen etc.

Is dit voordelig..? Op zonnepaneel omvormer zie ik dan ook ronde de 1450 - 1480 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 23:09
@trekker22 als je de groepen zo over de fases verdeeld wel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:54
Mooie dag weer qua productie. 82,7 kWh hier, en hij loopt nog.

Ben even benieuwd.
ik heb een 3fase aansluiting en de installateur zijn dat er maximaal 17k wp op mocht. Ik heb bruto 19k Wp liggen, op een 17k omvormer. En dat was wel de max zei hij. Alles op zuidoost.

Maar in de praktijk piekt het tot nu toe niet boven de 13k kw, en ik heb nog ruimte op zuid en/of West.

In de praktijk kan ik daar toch best nog 4-5k wp uitbreiden, zonder de aansluiting te overbelasten?

De truc is dan wel een installateur te vinden die niet te moeilijk doet denk ik?

[ Voor 8% gewijzigd door Stefangrp op 16-04-2022 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:41

twain4me

Stefangrp schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:46:
Mooie dag weer qua productie. 82,7 kWh hier, en hij loopt nog.

Ben even benieuwd.
ik heb een 3fase aansluiting en de installateur zijn dat er maximaal 17k wp op mocht. Ik heb bruto 19k Wp liggen, op een 17k omvormer. En dat was wel de max zei hij. Alles op zuidoost.

Maar in de praktijk piekt het tot nu toe niet boven de 13k kw, en ik heb nog ruimte op zuid en/of West.

In de praktijk kan ik daar toch best nog 4-5k wp uitbreiden, zonder de aansluiting te overbelasten?

De truc is dan wel een installateur te vinden die niet te moeilijk doet denk ik?
of 1 die het snapt. het gaat om het omvormervermogen, niet om de hoeveelheid WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Daar baseerde hij zich ook op. Het max omvormer vermogen van 17k. Maar in de praktijk kom ik daar niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefangrp schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:07:
Daar baseerde hij zich ook op. Het max omvormer vermogen van 17k. Maar in de praktijk kom ik daar niet aan
Dus kun je inderdaad op dezelfde omvormer nog een heleboel erbij doen

Hmm 19k panelen die niet boven 13 uitkomen, zit alles toch wel goed aangesloten?

[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 16-04-2022 18:10 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:33
Stefangrp schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:07:
Ik had vernomen dat het juist beter was om de omvormer te onder dimensioneren zodat deze langer doorwerkt en eerder boven de drempelspanning zit bij opstarten. Mocht het vermogen te hoog worden dan zal je vermogenscurve afvlakken. Dat beetje verlies een paar dagen in de zomer weegt niet op tegen het voordeel van de rest van het jaar.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LED-Maniak schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:09:
[...]

Ik had vernomen dat het juist beter was om de omvormer te onder dimensioneren zodat deze langer doorwerkt en eerder boven de drempelspanning zit bij opstarten. Mocht het vermogen te hoog worden dan zal je vermogenscurve afvlakken. Dat beetje verlies een paar dagen in de zomer weegt niet op tegen het voordeel van de rest van het jaar.
Is juist helemaal niet beter, gewoon goedkope oplossing wat maar klein beetje opbrengst kost.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:11:
[...]

Is juist helemaal niet beter, gewoon goedkope oplossing wat maar klein beetje opbrengst kost.
https://freedomforever.co...versizing-vs-undersizing/
Undersizing will reduce the system’s power output under conditions that would result in the system reaching its peak output, but that would be true for only a couple of hours in the day. But an interesting thing happens with undersized inverters in the mornings and afternoons. Undersized inverters will ramp up quicker in the mornings, and ramp down slower in the afternoons. If you graph the power output, you’ll see a slightly lower peak production, but higher morning and evening production, resulting in a fatter power production curve. The result of this is that the undersized system would produce more power in total than a system that wasn’t undersized.
en: https://www.sma-sunny.com...oversize-your-pv-array-2/

Dus ja, in een aantal gevallen lijkt het wel beter te zijn, niet alleen goedkoper en kan juist extra energie opleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 16-04-2022 18:18 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Blijft hardnekkige onzin, een kleine omvormer start niet eerder een goed systeem ligt met ruim voldoende voltge te wachten op genoeg vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
twain4me schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:21:
[...]

Blijft hardnekkige onzin, een kleine omvormer start niet eerder een goed systeem ligt met ruim voldoende voltge te wachten op genoeg vermogen.
Tsja, als een fabrikant van omvormers het zelf aanraad, dan durf ik het toch echt niet te bestempelen als "hardnekkige onzin". Dan hadden ze beter een zwaardere(=duurdere) inverter kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:09:
[...]

Dus kun je inderdaad op dezelfde omvormer nog een heleboel erbij doen

Hmm 19k panelen die niet boven 13 uitkomen, zit alles toch wel goed aangesloten?
Nah ik ben wat bescheiden zie ik. Piek was 14,8 en het heeft een tijdje op 13,7 staan draaien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDWypGfQxpu_vWSJEfQQmqpyNCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHPDUvAXAGgfgGDuJ0K1MN46.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

LED-Maniak schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:23:
[...]

Tsja, als een fabrikant van omvormers het zelf aanraad, dan durf ik het toch echt niet te bestempelen als "hardnekkige onzin". Dan hadden ze beter een zwaardere(=duurdere) inverter kunnen verkopen.
Dan koop je toch een kleine.. en dan vergelijk je het met andere systemen ;)
Mijn systeem start op met ~0,2 Watt per paneel succes met eerder starten.

uiteindelijk gaat het om vaker op optimaal vermogen werken, wat wel werkt, of minder pieken missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:36:
[...]

dan koop je toch een kleine.. en dan vergelijk je het met andere systemen ;)

Mijn systeem start op met ~0,2 Watt per paneel succes met eerder starten.

uiteindelijk gaat het om vaker op optimaal vermogen werken, wat wel werkt
Klopt, en dat is meestal op 60/70 procent van capaciteit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefangrp schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:27:
[...]

Nah ik ben wat bescheiden zie ik. Piek was 14,8 en het heeft een tijdje op 13,7 staan draaien

[Afbeelding]
Onder welke hoek liggen panelen? Redelijk plat zeker?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
BarryH schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:32:
@trekker22 als je de groepen zo over de fases verdeeld wel
Maar dat is toch onvoordelig als de saldering er af gaat?

Want ik neem af terwijl ik ook zelf eigen stroom zou kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:40:
[...]

Klopt, en dat is meestal op 60/70 procent van capaciteit.
1 dakdeel op 45 (26 panelen) en 1 dakdeel op 55 graden (22 panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefangrp schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:57:
[...]

1 dakdeel op 45 (26 panelen) en 1 dakdeel op 55 graden (22 panelen)
Maar dan staat het twee richtingen op, jou grafiek is veel te plat voor paar uur.
Lijkt wel oost west ipv ZO

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
trekker22 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:57:
[...]

Maar dat is toch onvoordelig als de saldering er af gaat?

Want ik neem af terwijl ik ook zelf eigen stroom zou kunnen gebruiken?
Nee maakt niks uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De meter verrekend het totaal vermogen toch?
Dus dan maakt het niet uit op welke fase je terug leverd en welke fase je af neemt?

Het kan natuurijk wel nuttig zijn dat je een fase uitzoekt welke laag in spanning zit om daarop terug te leveren lijkt mij?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Ronald.42 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:41:
[...]

Dus dan maakt het niet uit op welke fase je terug leverd en welke fase je af neemt?

Het kan natuurijk wel nuttig zijn dat je een fase uitzoekt welke laag in spanning zit om daarop terug te leveren lijkt mij?
Ok dat snapte ik dus niet helemaal. DSMR reader kan ook fases uitlezen, en die berekening is onafhankelijk van de tellers (de 2x lever en 2x terug lever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Zit met een probleempje. Er is 1 loze leiding op zolder die voor aansluiting omvormer naar meterkast gebruikt kan worden. Nou is die helaas wel 16mm en anders wordt het een nare en niet fraaie operatie met veel boorwerk om van zolder naar meterkast te komen. Zal dit misschien wel kunnen om 21 panelen op aan te sluiten in oost-westligging? Kan iemand hier daar iets over zeggen? Er is een 3x25a aansluiting in meterkast, als dat überhaupt hiervoor uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:35
Stefangrp schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:27:
[...]

[Afbeelding]
Op ZO 45gr heb ik nu ook piek van 85% tov max Wp.
Dus lijkt goed aangesloten. Maar mijn max is nooit boven de 92% geweest van Wp. Dus er kan nog bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:35
Kluifjes schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:53:
Zit met een probleempje. Er is 1 loze leiding op zolder die voor aansluiting omvormer naar meterkast gebruikt kan worden. Nou is die helaas wel 16mm en anders wordt het een nare en niet fraaie operatie met veel boorwerk om van zolder naar meterkast te komen. Zal dit misschien wel kunnen om 21 panelen op aan te sluiten in oost-westligging? Kan iemand hier daar iets over zeggen? Er is een 3x25a aansluiting in meterkast, als dat überhaupt hiervoor uitmaakt.
Ligt er een beetje aan hoeveel aftopping je accepteert en hoe hoog je netspanning nu al is.
- 5 aders gaat niet
- kabel gaat niet
- 6mm2 1 fase lastig.
Zou 5kWp omvormer nemen. 4mm2 aders op 1 fase. 20A automaat. Betekent wel 20+25A = 45A max in meterkast. Kijk of alles daarvoor geschikt is.
Oost-West gelijk verdeelt levert max 60% van kWp, check even designer.
Dus kan je 8kWp op je dak leggen, over 21 panelen = +/- 400Wp per paneel.
Is nu een beetje de standaard.
Niet helemaal selectief, maar die discussie is in ander topic al gevoerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Vandaag weer een Enphase systeem geinstalleerd voor een buurvrouw. 10x375 Longi solar met IQ7+ en valk pro+ oost west.

Vanwege de slechte beschikbaarheid van alles moest ik even puzzelen. Het liefst had ik 1,65cm lange panelen wat dat had ik zoals bij mezelf 3x4 landscape geplaatst. Denim 330W had dan 3960Wp opgeleverd en ik had de goedkopere IQ7 kunnen kopen.

Ik had ook 2m lange panelen kunnen gebruiken maar die zijn vaak 1,1m breed en dan passen er maar 2x4 in landscape of 4x2 in portrait. De gebruikte panelen waren 104cm breed waardoor ik 5x2 portrait kon toepassen. Portrait in /\ in tegenstelling tot \/ heeft veel meer ballast nodig. Ik heb totaal 48 tegels a 9 kg het dak opgesleept. Portrait kabels waren de enige die ik op korte termijn kon krijgen dus dat kwam ook goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1HjQ2T81QUo9NJzERFIpErQaZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dX5OXCNJ1M2oXmSPwHs3S8ij.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wyebDu2NkDD2sHg6Ekg_9VXmsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pN2I7QyyNH4auPEcf7BXeCqk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Zuluman op 16-04-2022 20:26 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:07

Osxy

Holy crap on a cracker

Gister + vandaag is onze installatie geplaatst. Kreeg vanwege leverproblemen 405 ipv 395 panelen (zelfde merk/serie) voor zelfde prijs, mooie meevaller dus.

Is uiteindelijk 23 x Jinko JKM405N-6RL3-B met S500 optimizers aan een SolarEdge SE9K geworden. Even wachten tot ik account krijg van installateur voor monitoring maar op de energiemeter kan ik zien dat er vandaag sinds 14:00 grofweg 21kWh is opgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrXdNqBae7g5JPXu4hgNlgihZpQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhAMWeAR6jwh9YMNZlyFUO1l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtQSEgzJoozosGU4Efr3zNd-6O0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyDcY4fZeCAwXDQccLOZkx0u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sENUBP_iIicT7mUFhw1Hn4mpJkM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuZlzcqgNp9kIme5v3VvaUs1.jpg?f=fotoalbum_tile

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Ronald.42 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:41:
[...]

Richtlijnen 3-fase kleinverbruiksaansluiting

De zonnepanelen verdeelt u bij voorkeur gelijkmatig over de 3 fasen in de meterkast door gebruik te maken van een 3-fasen inverter. Kiest u er voor om de opwek via 1 fase terug te leveren? Dan adviseren wij de volgende stappen te doorlopen om de juiste fase te bepalen waar de panelen op aangesloten worden:
1. Neem het huisnummer van de betreffende aansluiting;
2. Neem de toevoeging aan het huisnummer en zet deze om naar een cijfer (geen toevoeging=0, A=1, B=2, C=3, D=4, enz.);
3. Tel het huisnummer en de omgerekende toevoeging bij elkaar op;
4. Deel de uitkomst door drie;
5. Bepaal de rest;
6. Is de rest gelijk aan 1?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 1 aangesloten te worden;
7. Is de rest gelijk aan 2?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 2 aangesloten te worden;
8. Is de rest gelijk aan 0?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 3 aangesloten te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
alwind schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:53:
[...]

De zonnepanelen verdeelt u bij voorkeur gelijkmatig over de 3 fasen in de meterkast door gebruik te maken van een 3-fasen inverter. Kiest u er voor om de opwek via 1 fase terug te leveren? Dan adviseren wij de volgende stappen te doorlopen om de juiste fase te bepalen waar de panelen op aangesloten worden:
2. Neem de toevoeging aan het huisnummer en zet deze om naar een cijfer (geen toevoeging=0, A=1, B=2, C=3, D=4, enz.);
5. Bepaal de rest;
Als iedereen dat inderdaad zo doet is het per wijk mooi verdeeld.
Ik lever op alle drie fasen terug wel met drie losse omvormers.
Ik heb 2 fasen die gemiddeld 4 volt hoger zitten als de derde.
Of dit komt doordat deze fase meer belast is in onze straat of dat er iets anders aan de hand is weet ik niet.
Er is maar 1 buur met zonnepanelen en die leverd maar op 1 fase terug.

Maar als je omvormer regelmatig uit schakeld wegens te hoge netspanning loont het de moeite om eens te meten wat de andere fases doen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Dapdodo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:21:
[...]

Ligt er een beetje aan hoeveel aftopping je accepteert en hoe hoog je netspanning nu al is.
- 5 aders gaat niet
- kabel gaat niet
- 6mm2 1 fase lastig.
Zou 5kWp omvormer nemen. 4mm2 aders op 1 fase. 20A automaat. Betekent wel 20+25A = 45A max in meterkast. Kijk of alles daarvoor geschikt is.
Oost-West gelijk verdeelt levert max 60% van kWp, check even designer.
Dus kan je 8kWp op je dak leggen, over 21 panelen = +/- 400Wp per paneel.
Is nu een beetje de standaard.
Niet helemaal selectief, maar die discussie is in ander topic al gevoerd.
Bedankt, dit is voor mij (met financiële achtergrond) behoorlijk abracadabra :) Hopelijk lukt het dan alsnog, ik ga het de installateur voorleggen. De discussie waar je naar verwijst, is dat het algemene elektra topic? Ik twijfelde namelijk ook waar dit te posten en zal dan daar eens naar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-09 20:34
Vandaag een geweldige dag gehad 32,5 Kw opbrengst met mijn 5000watt zonnepanelen systeem. Ik heb mijn 1 fase groep verzwaard met een 20Amp Alamat van Eaton om dit te bereiken. Wat mij opvalt is dat vandaag het systeem 3 uur lang boven 17Amp heeft gewerkt. Wat mij nog meer opvalt is dat de Alamat behoorlijk warm wordt met deze belasting. Ik heb het niet gemeten maar ik schat dat die wel ca 50 gr warm wordt. Is dat acceptabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las dat dit vaker voorkomt en ik denk dat de spoel voor het snel afschakelen de warmte genereert.

Als het kan zorg dat de Alamet niet direct in contact is met anderen opdat de warmte goed afgeven kan worden aan de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

heibel schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:43:
Vandaag een geweldige dag gehad 32,5 Kw opbrengst met mijn 5000watt zonnepanelen systeem. Ik heb mijn 1 fase groep verzwaard met een 20Amp Alamat van Eaton om dit te bereiken. Wat mij opvalt is dat vandaag het systeem 3 uur lang boven 17Amp heeft gewerkt. Wat mij nog meer opvalt is dat de Alamat behoorlijk warm wordt met deze belasting. Ik heb het niet gemeten maar ik schat dat die wel ca 50 gr warm wordt. Is dat acceptabel?
20A moet ie continue kunnen houden bij 30°C omgeving.

Belangrijkste is dat je alle draden goed vast hebt zitten. Zijn de 4 draden even warm? Met thermografische camera of (voorzichtig?) voelen met de handen kan ook. Let op, is wel enkel geïsoleerd en daarmee potentieel gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Voor de geïnteresseerden hier een thermografische foto van een aardlekschakelaar 40A 0,03A beproefd op 40A. Lag los op tafel, dus in een meterkast kan die warmer worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKekIwNZHu2QTBBM4jFZTQbnpnE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8aykaqK2kIPaxB7N0b9mUP6Z.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
alwind schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:53:
[...]

5. Bepaal de rest;
Waar komt die logica vandaan? Is dat een formule die de netbeheerder hanteert? En waarvoor?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-09 20:34
Dat die warm wordt met deze belasting is logisch. Ik ben benieuwd wat de maximale bedrijfstemperatuur mag zijn. Heb dat nog niet kunnen vinden. De omgevingstemperatuur mag maximaal 40 graden zijn volgens spec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Joris748 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:47:
[...]

Waar komt die logica vandaan? Is dat een formule die de netbeheerder hanteert? En waarvoor?
Klopt. link

om te voorkomen dat iedereen op dezelfde fase zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
.

[ Voor 99% gewijzigd door alwind op 16-04-2022 22:50 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Kluifjes schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:12:
[...]

Bedankt, dit is voor mij (met financiële achtergrond) behoorlijk abracadabra :) Hopelijk lukt het dan alsnog, ik ga het de installateur voorleggen. De discussie waar je naar verwijst, is dat het algemene elektra topic? Ik twijfelde namelijk ook waar dit te posten en zal dan daar eens naar zoeken.
Tja, ik heb hier recent 5x2.5 door 16 mm getrokken en dat was niet echt moeilijk (toen we het vanuit de 90 graden bocht deden ipv probeerden langs die bocht te trekken). Als je zeker weet hoe het loopt en/of bij een potentiële bocht kan komen om het vanuit dat punt te trekken, dan is het best te doen.

Dit was gedaan mbv een bevriende electricien dus dat maakt het mogelijk wat waarschijnlijker dan met een willekeurige die geen zin in potentieel moeilijk werk heeft.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:31
Ik denk dat met "bepaal de rest" het getal achter de komma wordt bedoeld en dat moet je dan weer met drie vermenigvuldigen.
Dus huisnummer 73 moet op fase 1, als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 00:12
Termy schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:00:
[...]

Tja, ik heb hier recent 5x2.5 door 16 mm getrokken en dat was niet echt moeilijk (toen we het vanuit de 90 graden bocht deden ipv probeerden langs die bocht te trekken). Als je zeker weet hoe het loopt en/of bij een potentiële bocht kan komen om het vanuit dat punt te trekken, dan is het best te doen.

Dit was gedaan mbv een bevriende electricien dus dat maakt het mogelijk wat waarschijnlijker dan met een willekeurige die geen zin in potentieel moeilijk werk heeft.
5x 2,5mm2 mag niet door 16mm, dat zou je elektricien toch wel moeten weten. Zie onder andere de openingspost in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Catzjes schreef op zondag 17 april 2022 @ 07:26:
[...]

5x 2,5mm2 mag niet door 16mm, dat zou je elektricien toch wel moeten weten. Zie onder andere de openingspost in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
In dat zelfde topic is mij verteld dat dat meer een kwestie van niet passen is en dat het te proberen valt als de buis geen bochten heeft. Nu zit het zo en veranderen ga ik het zeker niet. Er gaat ook ruim minder dan de limiet per fase maximaal doorheen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 00:12
Termy schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:23:
[...]

In dat zelfde topic is mij verteld dat dat meer een kwestie van niet passen is en dat het te proberen valt als de buis geen bochten heeft. Nu zit het zo en veranderen ga ik het zeker niet. Er gaat ook ruim minder dan de limiet per fase maximaal doorheen.
Het is niet alleen een kwestie van niet passen, het mag volgens de NEN1010 niet. Als er in jouw geval ruim minder dan de limiet loopt waarom heb je dan niet 5x 1,5mm2 genomen, dat mag wel. Mijn punt is dat je beter in dit forum geen oplossingen zou moeten aandragen die niet toegestaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kluifjes schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:53:
Als je de 21 panelen koopt, zoals in je eigen topic, wel met 3 fase omvormer, kun je ook wel 5 iets dunnere draden ( 1.5 mm2) laten trekken. Van zolder naar meterkast zal niet zo’n spannende lengte zijn.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:36
Vandaag zag ik tot mijn grote schrik dat de omvormer van 1.5 jaar oud nog niet aan het produceren was om 9:15 ondanks veel zon. Dat kost op zo'n dag gewoon grof geld!
De Goodwe 5000DNS rapporteerde geen errors en was wel wakker om 6:30, maar gaf 0.1A aan op beide strings en ~420volt.

Nu heb ik in de meterkast de stroom eraf heb gehaald en erop gedaan en begint ie opeens normaal als een trein op te wekken.

Andere mensen wel eens gehad? Heeft ie last van een maandagmorgen? Indicatie dat er iets stuk gaat oid?

Net alsof de mppt even lag te slapen, voltage van beide strings bleef maar oplopen. Begon om 6:30 op de 420 volt en rond 9:15 op de 490volt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucGX_tB6gCIt3ZcTDk1pOPgqX9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CBTYx3me708OLvuUCZvkfLI1.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3z8lp15nIh-hvHroS4sVlodWCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8fED54edslDtBklCiZc2KdMk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Penait1 op 17-04-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas ken ik dat van Goodwe en bij blijft hij een productie van 72W staan.

Ik monitor constant via een NodeRed module daten als het voorkomt dan forceer ik een reconnect aan de AC zijde van de omvormer. De omvormer kan dat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Om het 'maximaal 4 x 2,5mm² door een buis' probleem op te lossen kun je ook een drie fasen omvormer gebruiken die zonder nul kan werken. Mijn Huawei 10KTL-M1 kan dat, na het veranderen van een parameter.

[ Voor 4% gewijzigd door Skipper-93 op 17-04-2022 09:54 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:36
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:51:
Helaas ken ik dat van Goodwe en bij blijft hij een productie van 72W staan.

Ik monitor constant via een NodeRed module daten als het voorkomt dan forceer ik een reconnect aan de AC zijde van de omvormer. De omvormer kan dat zelf.
Dat stelt opzich gerust! Bij mij stond er helemaal niks 0watt, maar klinkt wel soortgelijk.

Heb jij wel eens gevraagd aan Goodwe of ze de firmware willen updaten van jouw omvormer? Het klinkt als een software dingetje, het is wel pas de eerste keer dat het bij mij gebeurd in 1.5 jaar

Hadden al die SMA liefhebbers toch gelijk verdorie @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:43

de Peer

under peer review

Penait1 schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:57:
[...]

Dat stelt opzich gerust! Bij mij stond er helemaal niks 0watt, maar klinkt wel soortgelijk.

Heb jij wel eens gevraagd aan Goodwe of ze de firmware willen updaten van jouw omvormer? Het klinkt als een software dingetje, het is wel pas de eerste keer dat het bij mij gebeurd in 1.5 jaar

Hadden al die SMA liefhebbers toch gelijk verdorie
Ik heb 3 goodwe's en dit nog nooit meegemaakt.
Je kunt altijd Goodwe even een mailtje sturen en je firmware laten upgraden, dat is zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Penait1 schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:57:
[...]

Hadden al die SMA liefhebbers toch gelijk verdorie @AUijtdehaag
Het kan zijn dat doordat het drie fases zijn dat je maar 42W had staan. (420V en 0,1A)

Mijn versie van de firmware is 1.51.14

Een bijkomend voordeel van mijn methode is dat bij weinig licht overdag en bij het donker worden, stroom spaart die de omvormer anders verbruikt. Het is weinig stroom maar op jaarbasis komt er wel wat bij elkaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Afgelopen vrijdag een 25x 370WP installatie op een SMA 8.0 opgeleverd gekregen, wat me vandaag opviel is dat de zekering automaat in de meterkast niet voorzien is van een aardlek.

Is dat vrije keuze van de installateur en wat zijn de risico’s om geen aardlek te gebruiken achter deze installatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0J2lECk2ThoJrdQHs8xE-9r6-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0MOBu8V3gAZd8LtOm615Y6V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat geen Alamat (aardlekautomaat)?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aardlekautomaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dan moet er een testknop opzitten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Nu online
100% installatie automaat, het betreft de EATON PLS6-B16/4-MW EAT INST.AUTOM.PLS6-B16/4-MW

https://www.elektramat.nl...oNo62yf7SCfxoCUZsQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 00:28
Wat is in de praktijk de afstand tussen oost/west rijen?

Breedte dak 540cm. Dakranden zijn 15cm breed.
Panelen 1 meter breedte, bij 13 graden liggen ze zo ongeveer 25cm hoog. Dan zou ik in theorie nog 10cm extra afstand moeten houden tot dakrand.
100cm paneel = 96cm breed bij 13 graden hoek.
5 rijen = 480 cm. + 20cm afstand dakrand = 500cm.
Dan houdt ik nog 40 cm loopafstand/afstand tussen de rijen voor de constructie.
Is dat te doen? Houdt niet echt over namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

@Frankvbr OW kan in theorie tegen elkaar aan liggen (2cm tussen panelen). Maar wat echt kan, ligt meer aan je opstelling en montagesysteem dan aan de panelen.

btw, reken je niet te snel rijk met hoogte. Ook het montageystseem heeft een eigen hoogte. Mijn dak ligt vrij maximaal vol met nog een airco unit tussen de panelen (zie signature). Niet echt relaxed "tussendoor" te lopen. Maar je hoeft er ook niet tussendoor te lopen, dus dat scheelt :).

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 17-04-2022 11:04 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 00:28
JvS schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:03:
@Frankvbr OW kan in theorie tegen elkaar aan liggen (2cm tussen panelen). Maar wat echt kan, ligt meer aan je opstelling en montagesysteem dan aan de panelen.

btw, reken je niet te snel rijk met hoogte. Ook het montageystseem heeft een eigen hoogte. Mijn dak ligt vrij maximaal vol met nog een airco unit tussen de panelen (zie signature). Niet echt relaxed "tussendoor" te lopen. Maar je hoeft er ook niet tussendoor te lopen, dus dat scheelt :).
Oke. Dus goed focussen op.montagesysteem.
Je bedoelt dat de hoogte meer is dan alleen de hoek en daarmee ook de afstand tot de rand?
De randhoogte is 15cm. Nu reken ik met de effectieve hoogte van de panelen, maar eigenlijk is er nog 15cm speling. Dus dat komt dan wel goed lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Chimsie78 Dit een afzonderlijke kast en is die weer aangesloten op een aardlek of direct op de hoofdschakelaar.

Lees hier meer: https://houhetwarm.nl/zonneenergie/zonnepanelen/pv-omvormer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Vanwege problemen met een uitvallende omvormer, ben ik eens gaan meten in de meterkast. Vreemd genoeg meet ik met de multimeter steevast lagere spanning dan wat de omvormer en kWh-meter aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9K6sSpvpdmVAX4lf4YZoFxXmHhE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wT29m6era9ciaKFOp54aJs7q.jpg?f=user_large

Hier meet ik bijvoorbeeld 240-241 volt, gemeten op de schroefaansluitung van de betreffende groep. De kWh-meter geeft 247,2 aan. De omvormer op zolder geeft 246-248 aan (fluctueert sterker dan de kWh-meter).

Ik weet niet of ik de multimeter op de schroefjes van de kWh-meter kan/mag meten. Bij de omvormer zijn er geen meetpunten of blootliggende kabels om aan te meten.

Het is een goedkope multimeter, dus weet niet welke waarde te vertrouwen is. Het lijkt mij iig niet dat een 2,5mm draad van zeg 20cm zo'n groot verschil kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 15:52

RvV

Even een andere multimeter gebruiken?
Bij een zwakke batterij kreeg ik meestal een enorme afwijking met de goedkope bouwmarkt multiimeters.
Een SDM120 spreekt over het algemeen ook wel de waarheid.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:57

Seafarer

XXX

LA-384 schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:08:
Vanwege problemen met een uitvallende omvormer, ben ik eens gaan meten in de meterkast. Vreemd genoeg meet ik met de multimeter steevast lagere spanning dan wat de omvormer en kWh-meter aangeven.

[Afbeelding]

Hier meet ik bijvoorbeeld 240-241 volt, gemeten op de schroefaansluitung van de betreffende groep. De kWh-meter geeft 247,2 aan. De omvormer op zolder geeft 246-248 aan (fluctueert sterker dan de kWh-meter).

Ik weet niet of ik de multimeter op de schroefjes van de kWh-meter kan/mag meten. Bij de omvormer zijn er geen meetpunten of blootliggende kabels om aan te meten.

Het is een goedkope multimeter, dus weet niet welke waarde te vertrouwen is. Het lijkt mij iig niet dat een 2,5mm draad van zeg 20cm zo'n groot verschil kan verklaren.
Bij slechte verbindingen krijg je spannings val over de slechte verbinding.

Dus alle schroeven na draaien, maar zit je zekering voet ook echt vast? (edit: passchroef) Zekering aangedraait?
Zitten er lassen onderweg? Verbindingen op de omvormer?

Wel even nadenken wat je doet AUB. (uitschieten met de verkeerde schroeven draaier)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
RvV schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:19:
Even een andere multimeter gebruiken?
Bij een zwakke batterij kreeg ik meestal een enorme afwijking met de goedkope bouwmarkt multiimeters.
Een SDM120 spreekt over het algemeen ook wel de waarheid.
Heb de batterij vervangen, maar dat maakte geen verschil. Zal eens kijken of een van m'n vrienden een degelijke multimeter heeft. Inmiddels ook op de schroeven van de SDM120 gemeten, maar dat is gelijk aan de groep en dus 6 a 7 volt verschil met wat de SDM120 zelf aangeeft.
Seafarer schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:24:
[...]

Dus alle schroeven na draaien, maar zit je zekering voet ook echt vast? (edit: passchroef) Zekering aangedraait?

Wel even nadenken wat je doet AUB. (uitschieten met de verkeerde schroeven draaier)
De zekeringen en schroeven zijn allen goed aangedraaid. Een passchroef is hetgeen waar de zekering in draait? Dat heb ik idd nog nooit gecontroleerd, ik denk dat het uitschakelen van de aardlekschakelaar en evt de groep voldoende moet zijn om dat veilig te kunnen doen? Ik heb geen hoofdschakelaar.

Volgens mij is het een rechtstreekse, ononderbroken draad van de omvormer naar de meterkast, welke zonder stekker, rechtstreeks de omvormer in gaat. Als hier een probleem zou zitten, zou ik grotere verschillen tussen de waarde op de omvormer en de waarde van de kwh-meter verwachten. Die zijn ongeveer gelijk.

Overigens valt het me op dat de door de omvormer gemeten spanning vooralsnog lager lijkt dan gisteren. Als in, gisteren was de omvormer al uitgevallen, waar deze nu nog rond de 248v hangt. Ik dacht dat de spanning op zon- en feestdagen juist zou oplopen omdat er minder grootverbruikers actief zijn.

Kan natuurlijk dat de netbeheerder iets gedaan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

AC meten is moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt, zeker met slechte power quality. Een goedkope multimeter zal waarschijnlijk geen RMS meting doen.

Ik zou eerder de SDM120 en omvormer vertrouwen, maar een sanity check door op de schoefjes van de SDM120 in/uit te meten kan geen kwaad. Al was het maar om te checken dat ze niet geblakerd zijn (dat is wat je verwacht als je daar meer dan 1V kwijt raakt bij 10A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:28:
@Chimsie78 Dit een afzonderlijke kast en is die weer aangesloten op een aardlek of direct op de hoofdschakelaar.

Lees hier meer: https://houhetwarm.nl/zonneenergie/zonnepanelen/pv-omvormer/
Deze is direct aangesloten op de hoofdschakelaar, er zit nergens een aardlek tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:52
Seafarer schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:24:
Dit is echt geen slechte verbinding hoor! Want dit gaat om een 1-fase omvormer. Dus ik schat even met dit fantastische weer een stroom van minimaal 10A (waarschijnlijk is het meer). Als je dan een op een slecht contact een spanningsval krijgt van 7V, geeft dat een warmteontwikkeling van 70W. En daarmee was dat het kunststof rondom dat contact natuurlijk al lang gesmolten.
Dit probleem zit waarschijnlijk gewoon in de multimeter.
Een slimme meter geeft trouwens ook gewoon de netspanning aan (of doet ie dat alleen via de P1 poort?). Wat zegt die?
Edit: @Proton_ was me al weer voor.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
Vorige week 20 paneeltjes Trina Solar 400WP VertexS gehaald met een Growatt 8000TL-3S omvormer. 15gr zuid-zuid-oost.
Aan de slag gegaan in shinedesign en kom erachter dat de current van de panelen eigenlijk te hoog is voor de omvormer (11.7A per paneel).

Gaat dit problemen geven?
En is het advies om 1 string of 2 strings te leggen bij geen schaduw?

Reden van aankoop deze combinatie: tvt van ca. 1,1jaar

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMEe5eVE6zWyGZPfR43ilwHFNk4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CiZpFSlR99uDGcWtbsFW7re3.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Longrun op 17-04-2022 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Longrun ik vermoed hooguit wat aftopping, geen rook. Omvormers zouden tegen overstroom beveiligd moeten zijn, de MPP stroom regelen ze immers zelf (in tegenstelling tot Voc en in mindere mate Isc, en die zijn ok). De normale Impp wordt immers gemeten met 1000 W/m² en daar gaan we ook regelmatig overheen.
Maar uiteindelijk bepaalt de fabrikant hoe hard deze grens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Proton_ schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:30:
AC meten is moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt, zeker met slechte power quality. Een goedkope multimeter zal waarschijnlijk geen RMS meting doen.

Ik zou eerder de SDM120 en omvormer vertrouwen, maar een sanity check door op de schoefjes van de SDM120 in/uit te meten kan geen kwaad. Al was het maar om te checken dat ze niet geblakerd zijn (dat is wat je verwacht als je daar meer dan 1V kwijt raakt bij 10A).
Dat heb ik gedaan, gemeten op de schroefjes van de sdm120. Kreeg daar met de multimeter dezelfde waarde als op de schroeven van de groep en daar waar de fases binnenkomen. In alle gevallen dus een vrij groot verschil met de waarde die de sdm120 en omvormer zelf geven.
Andrehj schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:37:
Een slimme meter geeft trouwens ook gewoon de netspanning aan (of doet ie dat alleen via de P1 poort?). Wat zegt die?
Edit: @Proton_ was me al weer voor.
M'n slimme meter is een Sagemcom T210-D esmr5. Voltage wordt niet op het display weergegeven en mijn CEMM energiemonitor heeft geen optie om voltage uit te lezen.

Mocht ik geen betere multimeter kunnen lenen ergens, ga ik kijken of ik op een andere manier de P1 kan uitlezen.

Kan overigens zijn dat het probleem al is verholpen door de netbeheerder, aangezien vandaag het voltage niet boven de 248v is gekomen (volgens de sdm120).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@LA-384 het verschil kan natuurlijk gewoon door meetonnauwkeurigheid veroorzaakt worden; de een een half % te weinig, de ander een half % teveel en je hebt 2V verschil. Dat de omvormer een paar volt meer aangeeft komt waarschijnlijk door de stroom die door de kabel loopt. 's ochtends vroeg en 's avonds laat zal dat minder moeten zijn. In de handleiding van je multimeter staat als het goed is de max. afwijking. Zoniet, dan kun je er niet vanuit gaan dat de waarde klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Martin7182 schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:49:
@LA-384 het verschil kan natuurlijk gewoon door meetonnauwkeurigheid veroorzaakt worden; de een een half % te weinig, de ander een half % teveel en je hebt 2V verschil. Dat de omvormer een paar volt meer aangeeft komt waarschijnlijk door de stroom die door de kabel loopt. 's ochtends vroeg en 's avonds laat zal dat minder moeten zijn. In de handleiding van je multimeter staat als het goed is de max. afwijking. Zoniet, dan kun je er niet vanuit gaan dat de waarde klopt.
Ik heb zojuist nog eens getest met van die energiemeters die je in het stopcontact steekt. Als ik het me goed herinner doet de Voltcraft iig een True-RMS meting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1q8AHnrL1F80PiHmlxvCVpA6Bxg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOmfefzdPz9RI1YGDaEJZ7Qz.jpg?f=fotoalbum_tile

Dus beide energiemeters, de omvormer én de twee SDM120 kWh-meters geven allen +/-241v aan, terwijl de multimeter 235v aangeeft. Dan kan ik redelijk veilig stellen dat de multimeter iig niet de juiste waarde aangeeft.

Ik had eerder al met hulp van een andere tweaker berekend dat de nauwkeurigheid nogal kan afwijken.
In de handleiding staat het volgende:
Accuracy = "% of reading + number of least significant digit".
+/- 1% + 5

Wat zou betekenen dat een meting van 235v, daadwerkelijk ergens tussen 228 en 242 volt moet liggen. De afwijking lijkt dan wel weer consistent te zijn, althans ik meet ten alle tijde zo'n 5 á 6 volt minder dan de overige meetinstrumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prld
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 10:48
Ik denk dat mijn max limiet de 16kW is. Kom niet boven de 16kW.

Heb 7*395 panelen op zuiden in 45 graden op schuin dak. Heb een dakkapel dus 1 paneel heeft daar rond 4 uur last van.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/crVZrPxH/065-B9449-791-D-4-AEC-8422-0-E89-A369-C47-F.jpgw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je bedoelt dat 4 panelen minder opbrengen?

En waarom denk je dat dit de max is? Rond 21 juni zijn de dagen het langst.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 16:03
Hallo allemaal,

ik heb een vreemd probleem bij de installatie van mijn ouders die sinds 3-4 weken draait.

Installatiegegevens:
  • SMA Sunny Boy 5.0
  • 10x Hyundai 490 WP - PAN-HYU-490-WBS in 1 string
De installatie heeft de eerste 3-4 weken perfect gedraaid. Afgelopen vrijdag is echter ineens, uit het niets, de omvormer uitgevallen en niet meer opnieuw opgestart.

Normaliter zou ik verwachten dat dit wellicht tijdens een piekspanning zou gebeuren maar het vreemde is dus dat dit omstreeks 23:30 uur 's avonds gebeurd is.

Wanneer ik in de SunnyPortal naar het installatielogboek kijk, zie ik volgende melding:
  • 17-4-2022 03:26:40 SB5.0-1AV-41 913 Communicatiestoring: het contact met het apparaat is over tijd (laatste gegevensontvangst: 15-4-2022 23:29:00)
Er staat echter helemaal niets over de uitval op 15-4-2022. De omvormer heeft dus niets geregisteerd over de uitval.

De aardlekautomaat stond gewoon nog omhoog en de schakelaar aan de zijkant van de omvormer stond ook nog op "I" (aan stand). De omvormer leek echter helemaal uit (alle lampjes uit en niet benaderbaar).

Even de schakelaar uit en daarna weer aan zetten, werktte niet om de omvormer weer aan te krijgen. Echter, nadat ik het systeem even 5-10 minuten helemaal spanningvrij gemaakt had, startte het systeem vervolgens wel weer normaal op.

Bij een te hoge netspanning zou ik verwachten dat de omvormer overdag bij piekbelasting zou uitvallen, dit is echter niet gebeurd. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat de oorzaak van deze uitval kan zijn maar het stelt mij niet gerust.

Heeft iemand een idee? Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prld
JvS schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:45:
Je bedoelt dat 4 panelen minder opbrengen?

En waarom denk je dat dit de max is? Rond 21 juni zijn de dagen het langst.
Hi, omdat ik tot ongeveer 4/5 uur zon heb. Daarna gaat ie net de hoek om dat ie echt op de panelen schijnt.
Maar we gaan het zien. Ben benieuwd. Zit toch al op de 155kW sinds 7 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@RayMotix Staat er iets in de foutlogging van de omvormer (als je als installateur inlogt?)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 16:03
BarryH schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:32:
@RayMotix Staat er iets in de foutlogging van de omvormer (als je als installateur inlogt?)
Dat is juist het vreemde; daar staat helemaal niets. Laatste logging is van 12 of 13 april en daarna pas weer nadat ik de omvormer opnieuw ingeschakeld heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Het ding is net nieuw, dus ik denk dat je sma het beste even kan bellen. hebben een best behulpzame helpdesk in Belgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prld
Chimsie78 schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:22:
Afgelopen vrijdag een 25x 370WP installatie op een SMA 8.0 opgeleverd gekregen, wat me vandaag opviel is dat de zekering automaat in de meterkast niet voorzien is van een aardlek.

Is dat vrije keuze van de installateur en wat zijn de risico’s om geen aardlek te gebruiken achter deze installatie?

[Afbeelding]
Als deze in de meterkast/groep is afgezekerd op een alamat dan kan het geen kwaad. Is deze misschien aangepast in de groep waar het binnenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
LA-384 schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:02:
[...]

Ik heb zojuist nog eens getest met van die energiemeters die je in het stopcontact steekt. Als ik het me goed herinner doet de Voltcraft iig een True-RMS meting.

[Afbeelding]

Dus beide energiemeters, de omvormer én de twee SDM120 kWh-meters geven allen +/-241v aan, terwijl de multimeter 235v aangeeft. Dan kan ik redelijk veilig stellen dat de multimeter iig niet de juiste waarde aangeeft.

Ik had eerder al met hulp van een andere tweaker berekend dat de nauwkeurigheid nogal kan afwijken.
In de handleiding staat het volgende:
Accuracy = "% of reading + number of least significant digit".
+/- 1% + 5

Wat zou betekenen dat een meting van 235v, daadwerkelijk ergens tussen 228 en 242 volt moet liggen. De afwijking lijkt dan wel weer consistent te zijn, althans ik meet ten alle tijde zo'n 5 á 6 volt minder dan de overige meetinstrumenten.
Mooie foto!
Jammer dat die dmm niet een digit meer heeft, dan zou 1% + 5 count maar max. 2.9V afwijken. Als ik een nieuw meetapparaat binnenkrijg, dan vergelijk ik ook altijd met de overige apparaten of ze het een beetje eens zijn. Zeker met die goedkope chinese kWh meters (ik heb dezelfde als in de foto) geeft dat toch wat extra zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Een paar algemene vraagjes waarvan ik het antwoord nog niet duidelijk terug heb kunnen vinden:

Probeert een 3-fase-omvormer op elke fase de zelfde hoeveelheid stroom terug te leveren, of krijgt de fase met de laagste spanning meer stroom terug?
Kan je de teruggeleverde stroom per fase sturen met behulp van een extra energiemeter (zoals de SE-MTR-3Y-400V-A van SolarEdge), zodat je altijd je opwekstroom volledig gebruikt i.p.v. dat je stroom van het net gebruikt op 1 fase terwijl op de andere fase wordt teruggeleverd?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic