5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Vandaag exact 10 jaar zonnepanelen.
3840 Wp
Opbrengst = 35.609 kWh in die 10 jaar.
En mijn vrienden verklaarde mij toen voor gek. Zou de investering er nooit uithalen.
Zelfde dak, zelfde montagesysteem, zelfde opgegeven temp coefficient..BarryH schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:15:
@Termy Zou de temperatuur gelijk zijn? of is er bij de oude panelen meer ruimte voor ventilatie (dus koeling).
Ander punt is het checken van de temperatuurcoefficient.....
@niki_lauda Je vergeet erbij te zeggen wat het je gekost heeft en wat het je opgeleverd heeft
@LED-Maniak is dat ook plat dak (~13 graden) of pannendak? Hoever zuidwest, btw, en ook op micro's?
[ Voor 24% gewijzigd door Termy op 13-04-2022 15:10 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Plat dak inderdaad, met standaard solarstell landscape frame en een goodwe 1500xs omvormer zonder micro omvormersTermy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:06:
[...]
@LED-Maniak is dat ook plat dak (~13 graden) of pannendak? Hoever zuidwest, btw, en ook op micro's?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hang aan een paar van je panelen een qs1 en je weet het verschil....Termy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:06:
[...]
Zelfde dak, zelfde montagesysteem, zelfde opgegeven temp coefficient..
@niki_lauda Je vergeet erbij te zeggen wat het je gekost heeft en wat het je opgeleverd heeft. Maar ik gok idd dat je het er wel uit hebt
.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een maand geleden de 390wp nog voor 2 tientjes minder kunnen scoren. Mooie zwarte panelen. Zijn wel erg breed, houd daar rekening mee met installatie materiaal. Verder zijn ze dunner dan ik gewend ben (30 mm). Ze liggen pas 3 dagen op mijn dak dus veel meer kan ik er niet over zeggen.Whiskey48 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:42:
[Afbeelding]
Vraag, is iemand bekend met URECO panelen?
De specs zijn denk ik wel goed en gunstig qua prijs, maar ik kan er niet zo denderend veel over vinden op de datasheet na.
Toch wel; ze komen uit Taiwan! Zijn dus geen Chinese panelen. 🙂
Ok, cool. Met meer zuid dan west lijkt dat een redelijk verschil te zijn (29.5/4=7.4).LED-Maniak schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:17:
[...]
Plat dak inderdaad, met standaard solarstell landscape frame en een goodwe 1500xs omvormer zonder micro omvormers
@reneeke1970 Geniaal plan. Ik ga direct de set van m'n buren slopen
Ik heb hier overigens nog een YC600 van de oude set van een buur waar ik m'n kapotte paneel op geprobeerd heb maar die weigerde dus data te versturen naar m'n EMA account. Knipperde wel groen alsof ie contact had en het gewoon deed, maar ruim een dag later stond er nog steeds een foutmelding. Anders had ik het daarmee wel geprobeerd.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Gewoon s'nachts wisselen, zien ze niks van....Termy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:58:
[...]
Ok, cool. Met meer zuid dan west lijkt dat een redelijk verschil te zijn (29.5/4=7.4).
@reneeke1970 Geniaal plan. Ik ga direct de set van m'n buren slopen.
Ik heb hier overigens nog een YC600 van de oude set van een buur waar ik m'n kapotte paneel op geprobeerd heb maar die weigerde dus data te versturen naar m'n EMA account. Knipperde wel groen alsof ie contact had en het gewoon deed, maar ruim een dag later stond er nog steeds een foutmelding. Anders had ik het daarmee wel geprobeerd.
1 PVoutput . Dongen NB
Behalve dat ik door hun huis het dak op moet danreneeke1970 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:04:
[...]
Gewoon s'nachts wisselen, zien ze niks van....
En zo geschiedde. Duurde even een maandje vanwege andere zaken aan mijn hoofd, maar na wat kluswerk in het weekend ligt het materiaal in de zon. Gekozen voor twee stuks op het grote afdak en één op de schuur, vanwege de schaduw van de grote schuur van de buren:dreamscape schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:32:
Ik heb een afdak waar nog drie extra panelen (met Enphase micro's) op kunnen. Just for fun en wat extra opbrengst. Hellingshoek is 5 graden richting ZZW.
En ik heb nog een voorraadje loodzware betontegels (60x60x5cm).
/f/image/0eHLgFYdW21iCQyNrx6xCbeQ.png?f=fotoalbum_large)
Enphase IQ7+ omvormers direct onder de panelen geschroefd en het geheel vastgezet op loodzware betontegels met M6 draadeind. De kabel vanuit het huis naar achteren krijgen (onder de schutting die je op de foto ziet) en ook onder het afdak wegwerken, dat was nog de grootste klus.
Gisteren met een redelijk zonnige dag betekende dat toch weer 5,2 kWh extra opbrengst. Qua dakoppervlak en qua aansluiting zit ik nu wel aan de max, met ca 6 kWp.
(edit: eigenlijk zou ik de uitstekende stukjes draadeind nog even moeten afzagen voor die 0,01% opbrengstwinst)
[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 13-04-2022 17:04 ]
Punctuality is the politeness of kings
Wat is het nu in deze tijd lastig om offertes te krijgen! Ik weet heus wel dat de panelenboeren het druk hebben en dat een hoop spullen niet op voorraad zijn. Maar je krijgt gewoon nauwelijks respons. En één van de bekende grote spelers liet weten dat mijn dak niet geschikt is. Ook al heeft elke vergelijkbare woning een stuk of 12 panelen liggen. Oh well.
/rant
We zijn gek op plaatjeswmeester schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:58:
[...]
Ik heb een maand geleden de 390wp nog voor 2 tientjes minder kunnen scoren. Mooie zwarte panelen. Zijn wel erg breed, houd daar rekening mee met installatie materiaal. Verder zijn ze dunner dan ik gewend ben (30 mm). Ze liggen pas 3 dagen op mijn dak dus veel meer kan ik er niet over zeggen.
Toch wel; ze komen uit Taiwan! Zijn dus geen Chinese panelen. 🙂
Als je een omvormer hebt met 2 Mppt trackers erop. Hoe weet je wat er maximaal per ingang aangesloten kan worden als er 1 maximaal vermogen vermeld is in de handleiding.
Het geldt voor de omvormer totaal; tegelijkertijd voor beide ingangen.Chris96 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:02:
Ik heb een vraag waar ik eigenlijk nergens antwoord op kan vinden,
Als je een omvormer hebt met 2 Mppt trackers erop. Hoe weet je wat er maximaal per ingang aangesloten kan worden als er 1 maximaal vermogen vermeld is in de handleiding.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Maar kan je dan ook 2x 3000 wp oost/west (40g) op een 4000w omvormer zetten.Crazy- schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:03:
[...]
Het geldt voor de omvormer totaal; tegelijkertijd voor beide ingangen.
Of 4000 watt op 1 ingang?
En geld dit voor alle omvormers?
Ja hoor, als het totaal op enig moment maar niet boven het maximum komt, en zelfs dat is niet direct een probleem. met 40 graden ga je overigens wel over die 4000w heen trouwens gedurende de dag. Maar je moet eigenlijk niet naar vermogen kijken maar naar ampere en dan specifieker: de kortsluitstroom. Staat vaak op de datasheet vermeld.Chris96 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:33:
[...]
Maar kan je dan ook 2x 3000 wp oost/west (40g) op een 4000w omvormer zetten.
Dat kan ook, als je de andere mppt dan niet aansluit. Ik heb zelfs 7600wp op 1 mppt van een 3000Wp omvormer. Oost+West 45 graden.Of 4000 watt op 1 ingang?
Altijd de datasheet erbij pakken voor de details. Vaak worden specificaties ook per MPPT vermeld.En geld dit voor alle omvormers?
[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 13-04-2022 18:15 ]
Er zitten nu 8 panelen van 345wp aan de westkant. Op een Omnik 3k-TL.de Peer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:11:
[...]
Ja hoor, als het totaal op enig moment maar niet boven het maximum komt, en zelfs dat is niet direct een probleem. met 40 graden ga je overigens wel over die 4000w heen trouwens gedurende de dag. Maar je moet eigenlijk niet naar vermogen kijken maar naar ampere en dan specifieker: de kortsluitstroom. Staat vaak op de datasheet vermeld.
[...]
Dat kan ook, als je de andere mppt dan niet aansluit. Ik heb zelfs 7600wp op 1 mppt van een 3000Wp omvormer. Oost+West 45 graden.
[...]
Altijd de datasheet erbij pakken voor de details. Vaak worden specificaties ook per MPPT vermeld.
Ik wil op oost 7x 390 wp bij leggen.
En eventueel de omnik omruilen voor een 4k-TL.
Kortsluitstroom: 10.98A STC
:strip_exif()/f/image/Wxh251Cu3glPS3MQ9hyR9jdn.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen idee of het vergelijkbaar is, maar toch snap ik enigszins je punt.Termy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:01:
@BeerBR @Cootje @LED-Maniak
Ik heb maar even geprobeerd te zoeken wie er hier ook LONGI 455 Wp panelen heeft en die hier getagd. Ik vraag me nl af of mijn panelen wel hun opgegeven specs halen. Ik heb vooralsnog geen enkele dag gehad waarin de panelen daadwerkelijk proportioneel presteerden aan de sets van m'n buren die op hetzelfde dak liggen met even weinig schaduw en hetzelfde montagesysteem (solarstell connect). Bv op een mooie dag als 27 maart haalde mijn nieuwe set 29.51 kWh volgens EMA en de oude set die nu bij de buren ligt 18.9 kWh. Naar rato (7280 vs 4440 Wp) had ik 30.99 kWh moeten halen. Ik zit maar op 95.2% daarvan. Dat vind ik wel een vrij grote afwijking. En ja: de labels op de panelen zeiden allemaal dat het 455 Wp panelen zijn en m'n oude zeggen allemaal 370 Wp te zijn. De set van de andere buren met 375 Wp LONGi's presteren ook nagenoeg hetzelfde, maar altijd net iets beter dan de set met 370 Wp panelen, dus dat het 2x mis is gegaan aan die kant is me iets te veel toeval.
Enige andere verschil is dat die sets met 37x Wp panelen QS1s gebruiken en ik DS3-Ls. De opgegeven efficiëntie van de DS3-L is echter hoger..
Iemand hier die ook LONGi 455 Wp op 13 graden oost/west heeft liggen en hoe presteerden die genormaliseerd op kWp op een mooie dag zoals 27 maart (als je vrijwel geen schaduw hebt)? Misschien meer een vraag voor het productietopic maar vooralsnog leek het me geschikter voor dit topic.
Ik heb de combinatie van 5xLongi 455 op een plat dak met solarstell. Exacte hellingshoek en orientatie weet ik niet precies, maar nagenoeg volledig op zuid. Daarnaast heb ik nog 4xlongi 375 op pannendak. Hoek en orientatie weet ik niet. Orientatie zijn van beide sets wel hetzelfde: Nagenoeg volledig zuid.
Alles micro omvormers (respectievelijk IQ7A en IQ7+).
Als ik kijk naar 27 maart dan kom ik voor de 455-panelen op 8,25kwh (gebaseerd op 4 panelen, want 1 paneel ligt tot laat in de schaduw en scoort consequent minder). Dat is 4,53kwh/kwp.
De 4 'kleinere' 375-panelen hebben op die dag 5,76kwh/kwp opgewekt.
Overigens is die balans nu met de hoger staande zon omgedraaid en scoren de grotere panelen (die platter liggen) toch echt stukkie beter. Bijvoorbeeld 10 april (mijn All time high): groot: 5,42kwh/kwp. klein: 6kwh/kwp.
Donders!!! Die kleinere presteren verhoudinsgewijs nog steeds beter dan die grotere (die door die IQ7A ook nog eens fors duurder waren). Hmmmm!
Wellicht kan je het testen op je omvormer?
Dus wellicht overstappen naar een merk wat dit anders doet?
overigens is 40graden op oost/west een ligging waarbij je met een kleine omvormer uitkan. Modelleer maar in sunnydesigner of een andere omvormer tool.
[ Voor 36% gewijzigd door BarryH op 13-04-2022 19:15 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
![]() | ![]() |
Zie ik iets over het hoofd waarom ik wel een 3-fase nodig zou hebben? Ik heb al een 2,4kWp-installatie liggen, en ik hoop een tweede 1-fase omvormer op een andere fase aan te sluiten dan de eerste.
:strip_exif()/f/image/jqXpQFE9BhlUlrrtoZwxEJZA.jpg?f=fotoalbum_large)
De rode kabel moet door alle grijze bolletjes lopen. Langs de grijze lijn dustuppes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:10:
Ik wil zelf 10 zonnepanelen op het dak plaatsen maar twijfel over de route van de DC kabels. Om een minimale inductielus te verkrijgen heb ik een aansluitschema van een collega gekregen maar vraag mij wel af of de rode kabel nu zo moet lopen zoals op de foto te zien is of moet ik het traject van de zwarte kabel aanhouden? De DC kabel doorvoer punt ligt bij het paneel nr.10[Afbeelding]
€4500 Netto. BTW terug en subsidie van de gemeente gingen eraf. €6900 brutoTermy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:06:
[...]
Zelfde dak, zelfde montagesysteem, zelfde opgegeven temp coefficient..
@niki_lauda Je vergeet erbij te zeggen wat het je gekost heeft en wat het je opgeleverd heeft. Maar ik gok idd dat je het er wel uit hebt
.
Welke regio zit je?Reinier schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:29:
Ik ben wat laat op het feestje () ook al had ik al 13 jaar geleden ook al één enkel paneel op m'n woning (met een omvormer die al stuk was toen ik het huis kocht). Soort van "wet van de remmende voorsprong".
Wat is het nu in deze tijd lastig om offertes te krijgen! Ik weet heus wel dat de panelenboeren het druk hebben en dat een hoop spullen niet op voorraad zijn. Maar je krijgt gewoon nauwelijks respons. En één van de bekende grote spelers liet weten dat mijn dak niet geschikt is. Ook al heeft elke vergelijkbare woning een stuk of 12 panelen liggen. Oh well.
/rant
Ik heb namelijk ca een maand geleden toch nog vlot 2 offertes kunnen krijgen. Plaatsing duurt nog wel even: direct na de bouwvak.
Met verschillende helling is het wel moeilijk vergelijken. Schuindak is al snel 30+ graden en dat is wel heel anders. Overigens was 10 april hier geen heldere dag, maar vrij veel sluierbewolking en zo. Dat is idd gunstig voor plattere panelen. Hier was 11 april zelfs nog wat beter. Mijn kWh/kWp 27 maart was 4,05, mogelijk wel redelijk dan. Denk dat ik maar eens moet speuren in het productietopic hehe.Cootje schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:54:
Geen idee of het vergelijkbaar is, maar toch snap ik enigszins je punt.
Ik heb de combinatie van 5xLongi 455 op een plat dak met solarstell. Exacte hellingshoek en orientatie weet ik niet precies, maar nagenoeg volledig op zuid. Daarnaast heb ik nog 4xlongi 375 op pannendak. Hoek en orientatie weet ik niet. Orientatie zijn van beide sets wel hetzelfde: Nagenoeg volledig zuid.
Alles micro omvormers (respectievelijk IQ7A en IQ7+).
Als ik kijk naar 27 maart dan kom ik voor de 455-panelen op 8,25kwh (gebaseerd op 4 panelen, want 1 paneel ligt tot laat in de schaduw en scoort consequent minder). Dat is 4,53kwh/kwp.
De 4 'kleinere' 375-panelen hebben op die dag 5,76kwh/kwp opgewekt.
Overigens is die balans nu met de hoger staande zon omgedraaid en scoren de grotere panelen (die platter liggen) toch echt stukkie beter. Bijvoorbeeld 10 april (mijn All time high): groot: 5,42kwh/kwp. klein: 6kwh/kwp.
Donders!!! Die kleinere presteren verhoudinsgewijs nog steeds beter dan die grotere (die door die IQ7A ook nog eens fors duurder waren). Hmmmm!
Op een heldere dag verwacht ik dichter bij 21 juni wel dat de platte panelen het beter doen, overigens, maar vooralsnog klinkt je verhaal niet vreemd.
AmersfoortFranciesco schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:33:
[...]
Welke regio zit je?
Ik heb namelijk ca een maand geleden toch nog vlot 2 offertes kunnen krijgen. Plaatsing duurt nog wel even: direct na de bouwvak.
Ok! Ik zit zelf wat meer naar het oosten, maar ook weer niet heel ver weg (regio Zwolle).
Eventueel zou je zonne-energie Nederland kunnen benaderen (eerst bellen werkt denk ik het beste). Zij gaven mij toch vlot een offerte die prijstechnisch ook prima was.
https://www.zonne-energie-nederland.com/
Ik heb geen aandelen/belang in het bedrijf hoor
En op 3x25A netaansluiting is het netter om niet over de 16A automaten te gaan
Maar de 3fase omvormer wil ook een hogere DCvoltage, dus bij 1 string van 14 panelen zal dat wel ok gaan, maar 2x7 gaat al mis.
Kortom: 1fase kan. 3fase is (in theorie) iets mooier
Dank voor je reactie. Dus op zich is het niet zo gek dat ze een 3-fase model offreren. Waarom Sunnydesign dat dan niet aangeeft vind ik een beetje raar. @AUijtdehaag heeft een SMA-systeem - hoe kijk jij hier tegenaan?BarryH schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:59:
@Gramser Potentieel heb je eerder overvoltage aan AC zijde.
En op 3x25A netaansluiting is het netter om niet over de 16A automaten te gaan
Maar de 3fase omvormer wil ook een hogere DCvoltage, dus bij 1 string van 14 panelen zal dat wel ok gaan, maar 2x7 gaat al mis.
Kortom: 1fase kan. 3fase is (in theorie) iets mooier
Ik krijg die mogelijkheid niet bij deze set-up in Sunnydesign - ik denk dat ik wat verkeerd doe. Maar ik ga dat nog eens proberen.BarryH schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:39:
@Gramser Je kan zelf ook het 3fase model selecteren en kijken wat eruit komt.
[ Voor 11% gewijzigd door Gramser op 14-04-2022 09:58 ]
Thanks voor je input - waardevol, net als de input van @BarryH .AUijtdehaag schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:44:
@Gramser
Hoe ik er tegenaan kijk?
2x 1-fase omvormer kan ook nog.
Op MP en 2ehands BE staan er genoeg.
Ben geen voorstander van 5k 1-fase op 25A hoofdzekering.
Maar heb je nog een noord dak?
Op de 3-fase omvormer heb je nog een ingang over.
Ik heb inderdaad nog een noorddak maar daar valt echt rap schaduw op, daar willen we op termijn nog een dakraam, en de centjes zijn niet onbeperkt.
Ik denk dat het beeld wel duidelijk is.
Nou vooruit een klein fotoverslagje dan.
Panelen ophalen bij solar outlet. Een medewerker had de pallet met zonnepanelen bij de auto gezet maar was achteraf zeer verbaasd dat ik ze meekreeg in de auto. PAnelen zijn 113 cm breed. En mijn auto is 114 cm.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q2cmi7XBLIbaSrtj1NSaJccf.jpg?f=user_large)
Montagemateriaal had ik bij Winkelman besteld. Allereerst gewoon Flatfix fusion aangeklikt met de grootste breedte maat die ze hadden. Toen werd ik teruggebeld; Ja, hoe breed zijn uw panelen? Ohw, dan moeten we ander materiaal leveren. Dat hebben ze toen gedaan (wel een maand later ivm drukte en voorraad).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nglzqnWxNsw8Djyu9a2jleG7.jpg?f=user_large)
De omvormers (2x DS3-l en 1x YC600) komen ook bij WInkelman vandaan, tegenwoordig erg moeilijk leverbaar. Ik had montage beugels besteld voor omvormers aan de flatfix te monteren. Die zijn waardeloos. Ze zijn nu gewoon met schroeven in de profielen vastgezet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FmaEgbK3LckXpyXVMBSgOIaX.jpg?f=user_large)
Gemonteerd en werkend. U ziet op de achtergrond nog 2 x een YMX-72E-440M (https://ymxsolar.com/product/ymx-72pe-440m-zonnepaneel/) (Tegenwoordig zijn die weer op voorraad voor 199€ ex btw. Ik heb ze gekocht voor 134€ ex btw. Hoezo prijsstijging?)
Helaas geven deze oude panelen wat schaduw. Grote twijfel om deze ook te voorzien van een flatfix fusion dakje.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c4hsknOI6DdzNEiYUNBQf2Ia.jpg?f=user_large)
Opbrengst 2e dag. Omdat ze tussen de huizen liggen en op O-W is de opbrengst niet optimaal. Tevens hadden we dinsdag wat schaduw midden op de dag.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tbYNUgBWS9B0slrrbBnhuhQ9.jpg?f=user_large)
Daar zat ik nu net te kijken! Ik had 230 50hz gekozen. FF kijken!BarryH schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:00:
@Gramser Bij project data wellicht geen 3fase netaansluiting gekozen?
[Afbeelding]
je kan de 1-fase omvormers toch uitvinken bij automatisch configuratie
Maar 14 panelen in 1 vlak = 1 string op de 3-fase omvormer.
Daar moet je geen 2x 7 van maken.
Ik zeg niet dat het niet kan op 1x 5K 1-fase omvormer, maar handig is het niet.
Hier is het ook gebeurd
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=89950&sid=79680
(naderhand blijk hij van 1 naar 3-fase te gaan, keuze omvormer was al gemaakt)
Check extended data voor de stringvoltages. (2x 6 panelen 2x1mtr)
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2022 10:09 ]
@BarryH had mn fout ontdekt - verkeerde netaansluiting gekozen. Dit wordt het met Tripower 5K:AUijtdehaag schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:04:
@Gramser
je kan de 1-fase omvormers toch uitvinken bij automatisch configuratie
Maar 14 panelen in 1 vlak = 1 string op de 3-fase omvormer.
Daar moet je geen 2x 7 van maken.
Ik zeg niet dat het niet kan op 1x 5K 1-fase omvormer, maar handig is het niet.
Hier is het ook gebeurd
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=89950&sid=79680
(naderhand blijk hij van 1 naar 3-fase te gaan, keuze omvormer was al gemaakt)
:strip_exif()/f/image/L8OaYNP6gdSTbqrzfAoXx60I.jpg?f=fotoalbum_large)
Beter zo maar, dus?
Mooi hoor. Panelen van je achterburen geven wel een venijnig schaduwrandje op je set.wmeester schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:03:
[...]
Panelen ophalen bij solar outlet. Een medewerker had de pallet met zonnepanelen bij de auto gezet maar was achteraf zeer verbaasd dat ik ze meekreeg in de auto. PAnelen zijn 113 cm breed. En mijn auto is 114 cm.
[Afbeelding]
Montagemateriaal had ik bij Winkelman besteld. Allereerst gewoon Flatfix fusion aangeklikt met de grootste breedte maat die ze hadden. Toen werd ik teruggebeld; Ja, hoe breed zijn uw panelen? Ohw, dan moeten we ander materiaal leveren. Dat hebben ze toen gedaan (wel een maand later ivm drukte en voorraad).
[Afbeelding]
De omvormers (2x DS3-l en 1x YC600) komen ook bij WInkelman vandaan, tegenwoordig erg moeilijk leverbaar. Ik had montage beugels besteld voor omvormers aan de flatfix te monteren. Die zijn waardeloos. Ze zijn nu gewoon met schroeven in de profielen vastgezet.
[Afbeelding]
Gemonteerd en werkend. U ziet op de achtergrond nog 2 x een YMX-72E-440M (https://ymxsolar.com/product/ymx-72pe-440m-zonnepaneel/) (Tegenwoordig zijn die weer op voorraad voor 199€ ex btw. Ik heb ze gekocht voor 134€ ex btw. Hoezo prijsstijging?)
Helaas geven deze oude panelen wat schaduw. Grote twijfel om deze ook te voorzien van een flatfix fusion dakje.
[Afbeelding]
Opbrengst 2e dag. Omdat ze tussen de huizen liggen en op O-W is de opbrengst niet optimaal. Tevens hadden we dinsdag wat schaduw midden op de dag.
[Afbeelding]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Beter inderdaad.
Van wanneer tot wanneer en hoeveel boomschaduw?
Je zou dan nog kunnen spelen met de stringverdeling in sunnydesignweb en kijken wat je er aan overhoudt.
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2022 10:18 ]
Zou ik wel doen, het steekt nu nogal armoedig af bij je nette o-w setwmeester schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:03:
[...]
U ziet op de achtergrond nog 2 x een YMX-72E-440M
[...]
Grote twijfel om deze ook te voorzien van een flatfix fusion dakje.
[...]

Ik ben bezig met een offerte van SVEA solar en zij geven aan dat 15 west / 10 oost nog net kan op een Goodwe GW8K-DT, maar dat 17 west / 10 oost teveel onbalans geeft en er dan voor een SolarEdge omvormer gekozen moet worden.
Ik kan maar slecht vinden in de specificaties wat toegestaan is. Op sunnydesign (met een SMA omvormer) geeft hij geen melding dat het niet mogelijk zou zijn en zelfs 20 west en 10 oost gaat daar nog prima.
Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire
Weinig tot geen schaduw - in de winter wel tegen einde middag door dak van buren, en nu medio april vanaf eenuur of 5/6 schaduw door een boom die weggaat.AUijtdehaag schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:17:
[...]
Beter inderdaad.
Van wanneer tot wanneer en hoeveel boomschaduw?
Je zou dan nog kunnen spelen met de stringverdeling in sunnydesignweb en kijken wat je er aan overhoudt.
Maar, stringverdeling zou niet veel speling hebben toch, ivm opstartspanning? Beter 1 string houden? Ik ga er eens mee spelen.
Coolwmeester schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:03:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom die mix aan omvormers met 390 Wp panelen? Ik ben wel zeer benieuwd naar verschillen tussen de panelen op de DS3-L en YC600 (onder de limiet van de YC600 dan, dus wanneer ze hetzelfde zouden moeten geven)!
Hoe meer ik er hier naar kijk hoe meer ik het gevoel heb dat ik nu onderrapportage krijg van de DS3-L tov de oude set met QS1. Als ik bv simuleer via pvcalc van thomasberger.be dan zitten m'n 455 Wp panelen op DS3-L net onder de gesimuleerde waarde terwijl de 370 Wp op QS1 er best een stukje boven zitten. Zelfde orientatie, helling, etc verder.
Ook als ik naar m'n slimmemeterwaarden kijk lijkt het niet te kloppen. Op een dag met zg 27.68 kWh opbrengst heb ik 25.3 kWh teruglevering terwijl er gewoon 2 mensen thuis zijn waarvan 1 werkt op laptop met 2 monitors, uitgebreid een Quooker gebruikt wordt, etc. en zo'n 170 W sluimerverbruik.
Ergerlijk raadsel
Dat denk ik ook. Zie onder voor 2x7:AUijtdehaag schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:24:
@Gramser
Dan zou ik er 1 string van maken inderdaad.
Hoe hoger het voltage, des te beter het omvormer rendement.
Daar heb je op jaarbasis meer aan.
:strip_exif()/f/image/XmRUjzB0vlMjFJUAYQPWUzeb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is het karretje van de buren!Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:13:
@wmeester heb je wel een muntje in het AH winkelwagentje zitten?
ThinkPad schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:17:
[...]
Zou ik wel doen, het steekt nu nogal armoedig af bij je nette o-w set
Dat zijn mijn eigen panelen. Erg jammer dat die zo uitsteken en ben aan het nadenken om ze op een Flatfix Fusion set te zetten zoals ik de URECO nu ook heb. Nadeel is dat me dat weer 200 euro installatiemateriaal kost, 1x omvormer a 200 euro en de opbrengst lager zal worden van de oude panelen.Japie.G schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:12:
[...]
Mooi hoor. Panelen van je achterburen geven wel een venijnig schaduwrandje op je set.
Ik woon in Kortenhoef, dat is bij Hilversum, dus inderdaad bij Utrecht in de buurt. :-)Termy schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:24:
[...]
Cool. Toevallig in de buurt van Utrecht? Je grafiekje lijkt wel een kopie van de mijne
.
Waarom die mix aan omvormers met 390 Wp panelen? Ik ben wel zeer benieuwd naar verschillen tussen de panelen op de DS3-L en YC600 (onder de limiet van de YC600 dan, dus wanneer ze hetzelfde zouden moeten geven)!
Hoe meer ik er hier naar kijk hoe meer ik het gevoel heb dat ik nu onderrapportage krijg van de DS3-L tov de oude set met QS1. Als ik bv simuleer via pvcalc van thomasberger.be dan zitten m'n 455 Wp panelen op DS3-L net onder de gesimuleerde waarde terwijl de 370 Wp op QS1 er best een stukje boven zitten. Zelfde orientatie, helling, etc verder.
Ook als ik naar m'n slimmemeterwaarden kijk lijkt het niet te kloppen. Op een dag met zg 27.68 kWh opbrengst heb ik 25.3 kWh teruglevering terwijl er gewoon 2 mensen thuis zijn waarvan 1 werkt op laptop met 2 monitors, uitgebreid een Quooker gebruikt wordt, etc. en zo'n 170 W sluimerverbruik.
Ergerlijk raadsel.
De YC600 had ik ooit aangeschaft voor de 440 wp panelen. Maar daar toen toch een Solis 700 op MP kunnen krijgen. De opbrengst van de 390wp (de nieuwste dus) is nog niet boven de 300w uitgekomen. Dus heb nog niet de beperking van de YC600 tov de DS3-l gezien.
Momenteel is de situatie zo:
:strip_exif()/f/image/I7dlZ9neFKDOnkPr5eF1mQ1A.jpg?f=fotoalbum_medium)
De middelste 2 panelen zitten op de YC600 en de buitenste 4 op ds3-l.
De twee panelen rechtsboven en midden boven hebben last van schaduw.
(
:strip_exif()/f/image/xzhoMS4aLxUEUzfsIpCMNEnJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
De onderste 3 hebben geen last van schaduw. Daar zie je iets verloop in vermogen. 141 en 126 watt tussen twee panelen onder dezelfde hoek en dezelfde soort omvormer. Ik weet niet of dat schokkend is.
[ Voor 59% gewijzigd door wmeester op 14-04-2022 10:49 . Reden: Plaatje aangepast ]
Ik heb op een Sunny Tripower 6.0 op ingang A 18 panelen ZZO (6390Wp) en op ingang B 6 panelen NNW (2130Wp). Werkt prima hier.DustMan4u schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:17:
Iemand enig idee waar ik kan vinden hoeveel onbalans er tussen de strings op twee MPPT trackers mag zitten?
Ik ben bezig met een offerte van SVEA solar en zij geven aan dat 15 west / 10 oost nog net kan op een Goodwe GW8K-DT, maar dat 17 west / 10 oost teveel onbalans geeft en er dan voor een SolarEdge omvormer gekozen moet worden.
Ik kan maar slecht vinden in de specificaties wat toegestaan is. Op sunnydesign (met een SMA omvormer) geeft hij geen melding dat het niet mogelijk zou zijn en zelfs 20 west en 10 oost gaat daar nog prima.
Dat is een voordelige en effectieve oplossing inderdaad. Dan kan ik die 400 euro weer ergens anders aan uitgeven :-)BarryH schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:15:
@wmeester Waarom leg je je oude panelen niet gewoon platter, zonder verdere aanpassingen?
Ik heb 18 op west, 11 op oost, met precies die omvormer, werkt hier, volgens mij, prima. Als je 25 optimizers nodig hebt, ben je 1250 euro verder, ga je dat ooit terugverdienen? Ik denk het nietDustMan4u schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:17:
Iemand enig idee waar ik kan vinden hoeveel onbalans er tussen de strings op twee MPPT trackers mag zitten?
Ok, als dat echt van ongeveer 10:26 is dan haalt je beste paneel ongeveer evenveel rendement als de mijne (mijne fractie meer zelfs). Dat zou dan iig betekenen dat of er niks aan de hand is (en dat m'n oude set gewoon heel goed was of zo?) of dat we allebei hetzelfde probleem hebbenwmeester schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:26:
Ik woon in Kortenhoef, dat is bij Hilversum, dus inderdaad bij Utrecht in de buurt. :-)
De YC600 had ik ooit aangeschaft voor de 440 wp panelen. Maar daar toen toch een Solis 700 op MP kunnen krijgen. De opbrengst van de 390wp (de nieuwste dus) is nog niet boven de 300w uitgekomen. Dus heb nog niet de beperking van de YC600 tov de DS3-l gezien.
Momenteel is de situatie zo:
[Afbeelding]
De middelste 2 panelen zitten op de YC600 en de buitenste 4 op ds3-l.
De twee panelen rechtsboven en midden boven hebben last van schaduw.
([Afbeelding])
De onderste 3 hebben geen last van schaduw. Daar zie je iets verloop in vermogen. 141 en 126 watt tussen twee panelen onder dezelfde hoek en dezelfde soort omvormer. Ik weet niet of dat schokkend is.
Helaas zit m'n meterkast schijnbaar helemaal vol (en de onderverdeler ook) dus kan geen kWh meter plaatsen om het helemaal onafhankelijk te meten.
Thanks. Exact wat ik al dacht. Optimizers ga ik er inderdaad nooit uithalen qua kosten.borft schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:24:
[...]
Ik heb 18 op west, 11 op oost, met precies die omvormer, werkt hier, volgens mij, prima. Als je 25 optimizers nodig hebt, ben je 1250 euro verder, ga je dat ooit terugverdienen? Ik denk het niet
Helaas blijft SVEA solar vasthouden aan dat het niet kan en max 15/10 op deze omvormer kan. Jammer want ze hebben best een scherpe prijs neergelegd.
Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire
En ik heb een aangepaste offerte binnen. Komt hierop neer:Gramser schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:25:
[...]
Dat denk ik ook. Zie onder voor 2x7:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/HGqE1aX7EaTL0QLwz64OumDB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uxk79DE016Of3Lt1ndxyuKOP.jpg?f=fotoalbum_large)
Prijs per Wp €1,03. Volgens mij niet heel gek in deze tijd, met een 3-fase omvormer op een knijtersteil dak... Maar ik vraag er nog wat meer op. Coolblue had ik ook gevraagd maar die gaan afvallen - die rekenen meer, waarbij ze de panelen niet echt hoog kunnen leggen (doen ze niet, veiligheid ofzo, of luiheid) en de prijs per Wp ligt een stukje hoger met Growatt-omvormer - die ze niet buiten neer wensen te hangen. Bijzonder.
Overigens wilde ook de huidige partij Enphase aanbieden, maar dat lijkt me zwaar overdreven. Bedenk daarbij dat de Atlasceder links op de foto eind dit jaar wordt verwijderd...
[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 14-04-2022 13:40 ]
2 MPPT's zijn toch onafhankelijk? Waarom zou daar een balans/onbalans tussen kunnen zitten?DustMan4u schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:17:
Zolang de spanning van de korte string niet te laag is (ook tijdens eventuele schaduw), zit je goed toch?
Misschien kun je de specificaties uit de Goodwe manual (min/max spanning en min/max stroom) vergelijken met de grenswaarden in Sunnydesign om te controleren of je goed zit?
Ik heb 6*375 op Zuid en 3*400 op Oost op een Solis en geen vreemd gedrag gezien qua opbrengst. Bij een zonnige dag een mooie parabool.
Geen idee wat jouw BENG-berekening met mijn aantal zonnepanelen te maken heeftMO050 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:49:
Hallo @Andrehj hoeveel zonnepanelen heb je en samen WP? Ik krijg binnenkort woning opgeleverd ongeveer 1000m3. BENG schrijft 8.000WP 24 zonnepanelen voor.
Ik wil 1 keer op het dak en twijfel toch meer te nemen in eenkeer klaar.
Maar ik wek (op jaarbasis) ongeveer twee keer zoveel op als ik verbruik. Met 60% van dat aantal panelen had ik al EPC=0, dus die zal nu dik negatief zijn.
Achteraf gezien (gezien de huidige teruglevertarieven) had ik ook het dak van de garage nog vol moeten gooien.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dan moet je ze helemaal plat leggen, wat weer problemen geeft met vervuiling. Ik zou die schans gewoon een kwart slag draaien, dan is je hele schaduwprobleem opgelost.wmeester schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:13:
Dat is een voordelige en effectieve oplossing inderdaad. Dan kan ik die 400 euro weer ergens anders aan uitgeven :-)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb veel opties, (waarvan 70% nutteloos/geen data), maar geen Grid Voltage helaas. De afgelopen dagen is de omvormer niet uitgevallen, maar het was dan ook niet constant zonnig. Ik probeer zo nu en dan via de app op m'n telefoon te kijken wat het actuele voltage is.gerthallink schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:54:
[...]
Op mijn pc logt de growatt wel de AC spanning bij mij. [Afbeelding]
Opvallend is dat het voltage rond 8.00 al op minimaal 237v zit, rond 9.00 is dit al boven de 240v en rond 14.00 zit het tegen 250v (@80% van omvormer capaciteit aan opbrengst). Het is een zuid-zuid-west opstelling. Iemand wist me te vertellen dat er wettelijke grenzen aan het voltage zitten, zo is 264v het absolute maximum en zou er niet langer dan 10 minuten sprake mogen zijn van 254v.
18x jinko 375wp met solis omvormer 3p 6kw. Prijs per wp €0,94 incl montage.
:strip_exif()/f/image/CU5G19KLDc3tM5sx7G7svura.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YCsbv6HtgYYVgn9RdcwunCb9.jpg?f=fotoalbum_large)
Productie is vandaag 37,1kwh wat neer komt op 5,48kwh/kwp.
Ik ben erg blij met de adviezen hier op het forum en dat ik niet heb gekozen voor micro omvormers of optimizer systemen, voor mij is 2 sting op 1 omvormer prima, terug verdientijd liep met andere systemen onnodig op.
Niet alle daken vol is heel bewust omdat er andere prioriteiten zijn, sterker nog ik heb nog een schuur achter in de tuin die nog veel beter vol zou kunnen dan het platte dak van uitbouw en garage. (met gemak 12x PV oost-west 15gr).
het schuine dak zelf aanleggen zag ik niet zitten daarom schuine dak laten doen en platte dak eventueel later zelf.
huidige verbruik is max 3.000kWh per jaar
huidige Gas is 900m3 welke we willen vervangen voor l/l warmtepomp voor de verwarming (indicatie 5K investering) en l/w warmte pomp voor warm water (indicatie 1K na subsidie)
bovenstaande apparatuur geeft een extra jaarverbruik van ongeveer 3.000kWh welke we met de huidige opwekking prima afdekken, verwacht 6.450kwH per jaar.
Zodra er een EV komt gaat de schuur achter in de tuin vol maar voor we daar aan toekomen moet eerst weer even gespaard worden en eigenlijk willen we het sanitair aanpakken waarvan we nu alleen de kranen, spoelbak en brillen van hebben vervangen om eerst in duurzaamheid te kunnen investeren.
of het de juiste keuzes zijn weten we niet maar dit voel het best ;-)
Je verbruik is echter niet zo relevant tegenwoordig omdat de teruglevertarieven zo hoog zijn (58 ct/kWh bij Eneco en anderen bv) dat enorme overproductie alsnog lucratief is.
Bijkomend voordeel is dat je zoals je zegt in de toekomst sowieso meer verwacht te gebruiken en dan heb daar je opwek al voor gemaximaliseerd en waarschijnlijk tegen die tijd de extra panelen zelfs al terugverdiend.
[ Voor 89% gewijzigd door NeHoX op 15-04-2022 10:02 ]
23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp
Ik heb een offerte voor 16 panelen van 400wp. (4 Oost, 4 Zuid, 8 West(plat dak)) met weinig/geen schaduw.
Deze komen op 4x een APS micro omvormer met 4 aansluitingen per omvormer, welke aftopt op 1200watt (300wp).
Ik vind deze combinatie erg interessant, ik heb geen omvormers in huis die ik wat lastiger kan plaatsen en het voltage op het dak blijft lekker laag.
Nu is de capaciteit van de micro omvormer dus 25% lager dan het vermogen van de panelen.
Nu zou je denken, dat kan toch niet? Maar wat ik lees haal je toch nooit je max vermogen (ivm ligging NLD, temperatuur en in totaal hoe lang/vaak de zon ook vól schijnt tov het hele jaar).
Dit lijkt me dus toch een best leuke opstelling denk ik? Geen string opstelling op het dak, inzicht van opbrengst per paneel en door de 400wp minder omvormers nodig.
Ook kan deze set op korte termijn geplaatst worden. Met 8K (ex) iets hoger dan ons budget, maar de 8 extra panelen op een plat dak is toch wel érg interessant om een OZW opstelling te hebben.
https://www.zonnepanelen.net/8-punten-om-omvormer-te-kiezen/
https://mastersinsolar.nl...ormers/aftoppen-omvormer/
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/
https://www.solar-bouwmar...ie-s400vg-full-black.html
Daar zitten speciale regeltjes aan op een platdak. Niet in landscape achter elkaar.
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
Aftoppen zal meevallen inderdaad omdat het niet pal zuid is.
En anders DS3 (L) nemen, als je dit niet wilt.
Met sunnydesignweb zou je kunnen simuleren per zijde hoeveel je aftopt.
Dan neem je een veelvoud aan panelen en beperk je de omvormer.
8K ex btw voor 6,5 kWp vind ik wel aan de dure kant nog....
Maar vaak is dit wel de betere manier met zo weinig panelen per kant.
Logging zit er bij? (neem ik aan?)
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2022 09:31 ]
ik had gisteren gebeld met Eneco omdat ik een vergelijk met mijn huidige contract aan het maken ben en Eneco meneer vertelde me dat de bruto teruglevertarief 0,58 cent is incl. belasting maar wij als klant een vergoeding ex btw krijgen en dan is de vergoeding 0,37 cent per kwh maar hier op het forum lees vooral 0,58 cent per kwh .. wat klopt er nuTermy schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:08:
@RuudMu
Je verbruik is echter niet zo relevant tegenwoordig omdat de teruglevertarieven zo hoog zijn (58 ct/kWh bij Eneco en anderen bv) dat enorme overproductie alsnog lucratief is.

Nee URE panelen.AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:26:
@Whiskey48 Toevallig geen hyundai?
https://www.solar-bouwmar...ie-s400vg-full-black.html
Daar zitten speciale regeltjes aan op een platdak. Niet in landscape achter elkaar.
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
Aftoppen zal meevallen inderdaad omdat het niet pal zuid is.
En anders DS3 (L) nemen, als je dit niet wilt.
Met sunnydesignweb zou je kunnen simuleren per zijde hoeveel je aftopt.
Dan neem je een veelvoud aan panelen en beperk je de omvormer.
4 panelen zijn pal zuid, dat zou idd de enige plek zijn waar je dan misschien wat sneller aftopt. De rest zal wel meevallen idd.
Ik zal de DS3 (L). Ik kan vragen of dit een optie is voor ZUID. (als dezeleverbaar zijn:).
Merci, heel fijn je opmerkingen!
wmeester in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Die heeft plat oost west op DS3(L)
Maar de zon staat nog redelijk laag, juni heb je betere cijfers.
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2022 09:41 ]
Er staat in het contract dat je het normaaltarief ex btw etc krijgt en dat is 58 ct/kWh. Dat topic heeft vooral bewezen dat er volslagen clowns bij de helpdesk werken..RuudMu schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:36:
[...]
ik had gisteren gebeld met Eneco omdat ik een vergelijk met mijn huidige contract aan het maken ben en Eneco meneer vertelde me dat de bruto teruglevertarief 0,58 cent is incl. belasting maar wij als klant een vergoeding ex btw krijgen en dan is de vergoeding 0,37 cent per kwh maar hier op het forum lees vooral 0,58 cent per kwh .. wat klopt er nu
@Whiskey48 400 Wp is wat veel, dus dat zal (zeker op zuid) wat aftoppen, maar niet zodanig veel dat het problematisch is. Hier gaat 370/375 Wp op dezelfde QS1 prima zonder aftoppen op een zonnige dag, dus dat beetje extra zal niet schokkend zijn voor jou. Overigens doet ie per kanaal maar 315 Wac of zo (1260 W totaal, staat me bij), dus het is voor de temperatuur wel handig om te verdelen over de orientaties maar het is niet alsof je wel 400 W kan halen als de ander maar op 200 W zit.
Misschien dat de DS3-L de moeite zijn voor je zuidpanelen maar voor oost/west verwacht ik van niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 15-04-2022 09:42 ]
Nu lees ik overal dat dit voor het salderen geen probleem is (en dan blijkt ook uit de teruglevering die ik in de app van de energieleverancier kan inzien. Dat gaat dus prima.
Ik ben vooral benieuwd hoe dit in z'n werk gaat qua eigen verbruik. Stel dat de omvormer op fase 1 zit en ik daar teruglever en ik verbruik stroom op fase 2 of fase 3, zou het dan zo kunnen zijn dat de 'groene stroom' het net op gaat, en ik op fase 2 of 3 'grijze' stroom binnenhaal? Of wordt dit ergens in de meterkast toch met elkaar gecompenseerd?
Fysiek zou dat wel kunnen, maar financieel heb je er nooit last van.FerryHidden schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:45:
Wij hebben onze zonnepanelen aangesloten op een 1-fase omvormer. Onlangs is de meterkast aangepast en omzet naar 3 fasen. Alles is netjes verdeeld over 3 fasen.
Nu lees ik overal dat dit voor het salderen geen probleem is (en dan blijkt ook uit de teruglevering die ik in de app van de energieleverancier kan inzien. Dat gaat dus prima.
Ik ben vooral benieuwd hoe dit in z'n werk gaat qua eigen verbruik. Stel dat de omvormer op fase 1 zit en ik daar teruglever en ik verbruik stroom op fase 2 of fase 3, zou het dan zo kunnen zijn dat de 'groene stroom' het net op gaat, en ik op fase 2 of 3 'grijze' stroom binnenhaal? Of wordt dit ergens in de meterkast toch met elkaar gecompenseerd?
De fase zijn onderling niet verbonden, dus je gebruikt dan grijze stroom en levert groene stroom terug.
De meter meet het totaal, dus die maakt geen onderscheidt. Per fase kan je het wel zien, maar er zit geen 3x kWh teller die het registreert (zoiets)
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2022 09:49 ]
Dat hangt van je energiecontract afFerryHidden schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:45:
Wij hebben onze zonnepanelen aangesloten op een 1-fase omvormer. Onlangs is de meterkast aangepast en omzet naar 3 fasen. Alles is netjes verdeeld over 3 fasen.
Ja die is wel ' groen ' ;-)borft schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:51:
[...]
Dat hangt van je energiecontract afAls je een contract voor groene energie hebt, zal je op fase 2 of 3 groene stroom binnenhalen, terwijl je op fase 1 terug levert.
Technisch zijn de fases galvanisch gescheiden dus idd de stroom die je op één fase produceert komt niet terecht in een lampje op de andere fase. Wat er wel gebeurt is dat je de generator van de energiecentrale ontlast, en die geeft door zijn massatraagheid de energie weer door aan de andere fases. In het grote geheel van het elektriciteitsnet maakt het dus geen biet uit.
Daarnaast is het economisch zo geregeld dat je meter nóóit tegelijk teruglevering en verbruik registreert, alle stromen van alle fases worden bij elkaar opgeteld tot één som, en die reken je af. Dus ook economisch maakt het geen biet uit.
Het gaat om 2 panelen in landscape naast elkaar.
Bij solar bouwmarkt kost dit 260 euro voor 2 panelen en dat vind ik wel heel veel geld voor wat haken en wat alu regelwerk.
Ik zat zelf te denken aan 4 losse haken per paneel, maar kan eigenlijk niet echt iets vinden.
[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 15-04-2022 10:36 ]
Ik ga de komende tijd zonnepanelen op mijn platte dak leggen. Het is het platte dak van een aangebouwde garage, zoals bij zo veel 2-onder-1-kap woningen het geval is. Het dak ligt aan de westkant van het huis. Ik monteer de panelen op betonvoeten, die ik inmiddels gegoten heb. Uiteindelijk staan ze onder ongeveer 5gr richting WZW, en ze vangen dus een deel van de dag geen direct zonlicht. Dit is het tijdblok vóórdat de zon over de zuidkant het dak aanstraalt, en nadat de zonder onder de bomen zakt, aan de westkant. Volgens de tabel van hespul gaat het om ongeveer 90% van het maximale, maar dat is dus hooguit een uur of 5 per dag, van pak'm beet 11 tot 16u op de langste dag. Ik overweeg 8x 405wp, dus 3240Wp.
Nu ben ik mijn boodschappenlijstje aan het maken, en nu las ik over het DC-oversizen van de inverter. Een SE2200 valt met 147% binnen de 155% grens.
Klopt het dat het oversizen er voor zorgt dat de AC-output nooit meer dan 2200w wordt? Daarbij is het voordeel - zo lees ik - dat de AC output béter is bij indirect zonlicht.
Heeft het in mijn geval meerwaarde om te oversizen, of beter van niet?
Bvd!
Welke tabel bedoel je? Voor vermogen moet je simuleren (pvcalc of sunnydesignweb). Ik weet van geen tabel die je dit kan vertellen.Laro schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:22:
Solar edge oversizing vraag.
Ik ga de komende tijd zonnepanelen op mijn platte dak leggen. Het is het platte dak van een aangebouwde garage, zoals bij zo veel 2-onder-1-kap woningen het geval is. Het dak ligt aan de westkant van het huis. Ik monteer de panelen op betonvoeten, die ik inmiddels gegoten heb. Uiteindelijk staan ze onder ongeveer 5gr richting WZW, en ze vangen dus een deel van de dag geen direct zonlicht. Dit is het tijdblok vóórdat de zon over de zuidkant het dak aanstraalt, en nadat de zonder onder de bomen zakt, aan de westkant. Volgens de tabel van hespul gaat het om ongeveer 90% van het maximale, maar dat is dus hooguit een uur of 5 per dag, van pak'm beet 11 tot 16u op de langste dag. Ik overweeg 8x 405wp, dus 3240Wp.
Nu ben ik mijn boodschappenlijstje aan het maken, en nu las ik over het DC-oversizen van de inverter. Een SE2200 valt met 147% binnen de 155% grens.
Klopt het dat het oversizen er voor zorgt dat de AC-output nooit meer dan 2200w wordt? Daarbij is het voordeel - zo lees ik - dat de AC output béter is bij indirect zonlicht.
Bvd!
Heb je het ontwerp in de SolarEdge Designer getest? Dan weet je of oversizen gaat werken.Laro schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:22:
Solar edge oversizing vraag.
Bvd!
Ik heb een deel van mijn installaties ook oversized, 7Kw op een SE5000HD ;1660W op een SE1500M, In mijn gevallen werkt het prima, wel alles getest in designer van te voren.
Overigens is er een specifiek SolarEdge topic, misschien daar nog even vragen
Dank voor de tip!Termy schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:25:
[...]
Welke tabel bedoel je? Voor vermogen moet je simuleren (pvcalc of sunnydesignweb). Ik weet van geen tabel die je dit kan vertellen.
De tabel van hespul, de instralinggstabel. Ik hoef niet per sé exact te weten wat het gaat opbrengen, wat de tvt is, maar het is het meest voor de hand liggende dakvlak, en dat wil ik zo goed mogelijk benutten. Ideaal is het zeker niet hoor. Volgens Clear Sky Vermogen zo'n 2490W op 15 juni omstreeks 14u. Dat komt dus aardig in de buurt van een SE2200. Dát inzicht heb je me in ieder geval al bezorgd. Thnx.
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0
Dát heb ik nog niet gedaan, daar ga ik vanavond ook even voor zitten! En bedankt voor de tip.(RSH) schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:38:
[...]
Heb je het ontwerp in de SolarEdge Designer getest? Dan weet je of oversizen gaat werken.
Ik heb een deel van mijn installaties ook oversized, 7Kw op een SE5000HD ;1660W op een SE1500M, In mijn gevallen werkt het prima, wel alles getest in designer van te voren.
Overigens is er een specifiek SolarEdge topic, misschien daar nog even vragen
[ Voor 24% gewijzigd door Laro op 15-04-2022 11:42 ]
Ik heb geen overschot en verwacht dat ik wel meer stroom zal gaan verbruiken (besparen op gas / mogelijk ev).
De stroom krijg ik uiteindelijk wel op
Nu wil ik op de schuur / overkapping 6 panelen bij gaan leggen(7x3m) en op een ander dakje1 paneel (maximaal benutten van de ruimte).
Het gewicht van de panelen + ballast zal teveel worden en wil de panelen zonder ballast plaatsen.
Maar hoe maak ik de stelling vast, 2x3 in landscape? De stelling wil ik zelf van hout maken of evt een bestaand systeem.
Ik heb de oplossingen BossCover / QS anker / ValkSolarFix voorbij zien komen.
Voor de 6 panelen zal ik vermoedelijk tussen de 12 en 15 ankers nodig hebben welke min €30 p/s zijn waardoor deze alleen al op zo'n €400 uitkomen. Dat is mi toch wel vrij prijzig om het frame vast te maken (zeker voor op een "schuurtje").
Zijn er ook alternatieven of heeft iemand hier als eens een slimme oplossing voor bedacht?
Zelf zat ik er aan te denken om bv iets als onderstaande te gebruiken; stukje extra epdm onder deze plaat ter bescherming van het dak, de plaat dan vastschroeven en over de plaat heen een stuk epdm plakken(welke ik uit een stuk epdm kan knippen).
:fill(white):strip_exif()/f/image/NExPCSTdIPyyZ2lk2QWlePUl.png?f=user_large)
Het dak:
:strip_exif()/f/image/5qVf869aHlSA1Gn3s8cb23Hv.jpg?f=fotoalbum_large)
Of 100% plat (2% afschot dak): veel minder balast nodig, geen schroefwerk in je dakbedekking. En je kunt misschien nog wel meer kwijt: met 100% plat kun je wel tot je dakrand.mieshel schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:02:
Zo'n 4 jaar geleden heb ik 22 zonnepanelen op het dak van het huis gelegd.
Ik heb geen overschot en verwacht dat ik wel meer stroom zal gaan verbruiken (besparen op gas / mogelijk ev).
De stroom krijg ik uiteindelijk wel op
Nu wil ik op de schuur / overkapping 6 panelen bij gaan leggen(7x3m) en op een ander dakje1 paneel (maximaal benutten van de ruimte).
Het gewicht van de panelen + ballast zal teveel worden en wil de panelen zonder ballast plaatsen.
Maar hoe maak ik de stelling vast, 2x3 in landscape? De stelling wil ik zelf van hout maken of evt een bestaand systeem.
Ik heb de oplossingen BossCover / QS anker / ValkSolarFix voorbij zien komen.
Voor de 6 panelen zal ik vermoedelijk tussen de 12 en 15 ankers nodig hebben welke min €30 p/s zijn waardoor deze alleen al op zo'n €400 uitkomen. Dat is mi toch wel vrij prijzig om het frame vast te maken (zeker voor op een "schuurtje").
Zijn er ook alternatieven of heeft iemand hier als eens een slimme oplossing voor bedacht?
Zelf zat ik er aan te denken om bv iets als onderstaande te gebruiken; stukje extra epdm onder deze plaat ter bescherming van het dak, de plaat dan vastschroeven en over de plaat heen een stuk epdm plakken(welke ik uit een stuk epdm kan knippen).
[Afbeelding]
Het dak:
[Afbeelding]
Zeker als je panelen neemt waar zo'n drainage clip op past kan je prima wegkomen met heel plat.LoneGunman schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:34:
[...]
Of 100% plat (2% afschot dak): veel minder balast nodig, geen schroefwerk in je dakbedekking. En je kunt misschien nog wel meer kwijt: met 100% plat kun je wel tot je dakrand.
100% plat is idd ook wel een idee. Maar hoeveel ballast zou er dan alsnog nodig zijn?LoneGunman schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:34:
[...]
Of 100% plat (2% afschot dak): veel minder balast nodig, geen schroefwerk in je dakbedekking. En je kunt misschien nog wel meer kwijt: met 100% plat kun je wel tot je dakrand.
Net zoveel, want de zuigkracht van de wind blijft hetzelfdemieshel schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:50:
[...]
100% plat is idd ook wel een idee. Maar hoeveel ballast zou er dan alsnog nodig zijn?
1 PVoutput . Dongen NB
De zuigkracht blijft hetzelfde, maar de mate waarin de wind van onderen vat kan krijgen op het paneel is natuurlijk wel heel anders.reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:41:
[...]
Net zoveel, want de zuigkracht van de wind blijft hetzelfde
En juist die tweede factor speelt een rol. Misschien zelfs wel een grotere rol dan die zuigkracht.
Anders zou een boot zonder zeil ook gewoon vooruit gaan, want de wind zuigt hem toch mee?
En toch zetten we er meestal een mast en een zeil op...
Met héél plat wel. Niet met volledig plat. Dan blijft het water er gewoon op staan, ondanks je clips.Termy schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:50:
[...]
Zeker als je panelen neemt waar zo'n drainage clip op past kan je prima wegkomen met heel plat.
Als je het echt aandurft, kun je natuurlijk een paar kleine gaatjes boren tussen de cellen en aan de rand.
Nee hoor, dat hevelt er nog steeds overheen. Het valt buiten het paneel tenslotte lager dan waar het vandaan komt.dreamscape schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:43:
[...]
Met héél plat wel. Niet met volledig plat. Dan blijft het water er gewoon op staan, ondanks je clips.
Als je het echt aandurft, kun je natuurlijk een paar kleine gaatjes boren tussen de cellen en aan de rand.
Ik weet niet of hier een eigen topic voor nodig is, dat verneem ik dan wel.
In Nederland is de keuze voor PV eenvoudig, echter sinds kort ben ik woonachtig in Polen, waar dit jaar de salderingsregeling is afgeschaft helaas.
Goed inzicht in het toekomstig verbruik heb ik nog niet, wel wat info van de vorige bewoner.
We hebben een warmtepomp die niet optimaal stond afgesteld, hier flink mee bezig geweest en al een 30% gewonnen. Toch schat ik een jaarverbruik van 10.000 kWh minimaal. Was tegen 18.000 kWh
Het verbruik is dus vooral in de winterperiode.
Nu de vraag, terug leveren geeft een opbrengst van huidig € 0,08 aankopen € 0,25, over twee jaar gaan we dan ook nog daadwerkelijk uurs tarieven krijgen, dat zal wel niks goeds opleveren.
Negatief tarief hoef je niet te betalen mits je toestemt in dat zij kunnen afschakelen.
Een prijs voor WP is circa € 1,30 inclusief installatie, geen BTW teruggave.
Ik kom er niet uit wat te doen.
Wij ook niet, als je geen concrete vraag stelt.gtv6 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:28:
Een paar panelen zelf leggen, in alle wind richtingen, voor optimaal zelf verbruik.gtv6 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:28:
Aan de experts,
Ik weet niet of hier een eigen topic voor nodig is, dat verneem ik dan wel.
In Nederland is de keuze voor PV eenvoudig, echter sinds kort ben ik woonachtig in Polen, waar dit jaar de salderingsregeling is afgeschaft helaas.
Goed inzicht in het toekomstig verbruik heb ik nog niet, wel wat info van de vorige bewoner.
We hebben een warmtepomp die niet optimaal stond afgesteld, hier flink mee bezig geweest en al een 30% gewonnen. Toch schat ik een jaarverbruik van 10.000 kWh minimaal. Was tegen 18.000 kWh
Het verbruik is dus vooral in de winterperiode.
Nu de vraag, terug leveren geeft een opbrengst van huidig € 0,08 aankopen € 0,25, over twee jaar gaan we dan ook nog daadwerkelijk uurs tarieven krijgen, dat zal wel niks goeds opleveren.
Negatief tarief hoef je niet te betalen mits je toestemt in dat zij kunnen afschakelen.
Een prijs voor WP is circa € 1,30 inclusief installatie, geen BTW teruggave.
En verder die wp buiten gooien en hout gaan stoken haha
1 PVoutput . Dongen NB
psst... dit is nog steeds het subforum 'Duurzame energie en...', weet je nog?reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:38:
Op een sinterklaas feest zijn ook voor en tegenstander aanwezig.dreamscape schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:43:
[...]
psst... dit is nog steeds het subforum 'Duurzame energie en...', weet je nog?
Hout stook is harstikke duurzaam, zeker in polen want daar komt al ons hout vandaan.
1 PVoutput . Dongen NB
Misschien wel niks. Ik heb ze met elkaar verbonden en vastgemaakt aan de dakrand aan twee zijden. De andere twee zijden liggen tegen een opstaand muurtje. De wind komt er niet onder, met die storm laatst dan ook geen mm bewogenmieshel schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:50:
[...]
100% plat is idd ook wel een idee. Maar hoeveel ballast zou er dan alsnog nodig zijn?
Helaas zelf installeren mag hier niet, moet ook aangemeld bij de netbeheerder door erkend bedrijf.reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:38:
[...]
Een paar panelen zelf leggen, in alle wind richtingen, voor optimaal zelf verbruik.
Haha houtstook,ja in NL deed ik dat met een houtvergasser, t vreemde is er is niks dan bos, maar eik/beuk oid 60 euro of meer.
Enne de vraag is dus, is investeren in PV zinvol en hoeveel Wp om direct verbruik te dekken.
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic