We hebben momenteel 3 strings liggen, allemaal verschillende richtingen/hellingen:
- 2360 Wp, 15 graden helling, op ZW.
- 1710 Wp, 5 graden helling, op ZO.
Samen op een 1-fase-omvormer met 2 mppt's, eigen 16A-groep, op fase 1. Omvormer komt in de praktijk niet vaak boven de 3500W AC, kan volgens het boekje max 3680 W leveren, dus voor een 16A-groep.
- 2200 Wp, 45 graden helling, op ZO.
Op een 1-fase-omvormer met 1 mppt, eigen 16A-groep, op fase 2. Max te leveren door omvormer voor langere tijd is 2 kW AC, kan kortstondig ca 2200 W AC leveren.
Wens is toe te voegen (vanwege werkloze dakpannen / elektrificatie / gasbevingscompensatie):
- 2000 Wp 45 graden helling, op NW = precies tegenover laatstgenoemde string, geen noemenswaardige schaduw.
Ik had het idee: liefst alles op 3 fasen vanwege spreiding van zonnestroom / mogelijkheid van direct eigen verbruik. Vind het lastig inschatten of dat werkelijk van groot belang is. Misschien wel steeds meer met de stijgende energieprijzen. Aan de andere kant wellicht van belang: eerst onderzoeken op welke fasen de (groot)verbruikers zitten en blijven werken met 1-fase-omvormers, daarmee optimaliseren, bijv nieuwe string op eigen omvormer op fase 3. Deze zal uiteraard sowieso relatief weinig & meest in de middag + zomer opleveren, dus vermoedelijk een beperkt effect.
Stel, ik wil werken met 3-fasenomvormers. Meervoud, ik ken geen 3F-omvormer met 4 ingangen/trackers.

Boven de 3x16A zal nooit worden geproduceerd. Is er een mogelijkheid (met een verdeler?) om invoeding door twee driefasenomvormers op één driefasenautomaat te laten verlopen? (Ben geen kenner op dat vlak, excuus.) Nadeel hieraan ook: 2 nieuwe omvormers moeten kopen.
De meterkast: nauwelijks nog ruimte. Zonder grootscheepse wijzigingen is het mogelijk om beide bestaande 16A-automaten te vervangen door één driefasengroep, dan is het wel vol.
Zoals gezegd, een nieuwe string+omvormer op fase 3 is misschien leuk, maar levert relatief niet enorm veel op en zou een eigen automaat (+ nieuwe kabels) vereisen, waarvoor nu geen ruimte is.
En nóg een omvormer ernaast is ook zo wat. Dan zou ik eerder kiezen voor vervangen vd kleine omvormer door een iets zwaardere 1-fase met 2 mppt's. Voordeel: eenvoudigste, geen nieuwe kabels/automaat nodig, kan op bestaande. Nadeel: fase 3 krijgt geen zonnestroom.
Puur praktisch lijkt me dit laatste dus het handigste. Of zou iemand toch iets met 3F-omvormers aanraden? Ideeën/afwegingen?
Thanks.
There's nothing moister than an oyster.