Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.659 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:07
Zwartoog schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:27:
[...]

Dat is ook niet meer toegestaan. Nagenoeg alle waterleidingnetten zijn of worden omgezet naar tyleen, en dat geleid niet zo best ;) Eigen aardpen laten slaan. Met nadruk op laten slaan, want je weet niet hoe diep je moet.

[...]

Wat heb je als particulier aan een certificaat? Heb hier de elektriciën laten meten, was er in een paar minuten mee klaar.
Ja goede vraag, maar ik vond het wel netjes dat ze het erbij leverde :)
Overigens was ik in de veronderstelling dat ik hem niet had, maar achteraf bleek ik hem dus wel te hebben. Vandaar dat ik hun ingeschakeld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-08 21:43
Zag net dat ik met het systeem in mijn onderschrift niet veel opwekte, bij nader onderzoek zag ik het volgende bij de Solaredge inverterstatus:

P AC [W] 449,81
Status Omvormer Vermogensbeperking
V DC [V] 430,03
Vermogenslimiet [%] 9

Ik weet wel dat de V DC [V] normaal rond de 400 is, betekend dit dat de optimizers teveel voltage leveren voor de inverter, of is er iets anders aan de hand ? (net spanning was nog onder de limiet)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:05
@fast-server hij geeft een productie beperking aan van slechts 9%. Netspanning?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-08 18:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

.Frank schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:24:
[...]

Ah top, dus jij hebt ze hangen aan die clips? Geven ze je het gevoel dat je de omvormers er prima 20 jaar aan kan laten hangen? En denk je dat er kans is dat ze omlaag gaan schuiven langs de rails als die verticaal langs een vrij stijl dak omhoog ligt?
Nee ik heb een plat dak en een valkpro portrait set. Ik heb De DS3's net als @Termy op een tegel liggen die als ballast onder de panelen fungeert. De omvormer zit losjes vast met een paar grote tie-wraps.

Enige is dat ze nu plat op een tegel liggen en ik ivm koeling de onderkant ook vrij zou willen hebben, dus ik ga als ik weer eens het dak op ga nog even een beetje schuiven met tegels, zodat ze onder en boven "vrij" kunnen koelen met convectie. Meer voor peace of mind dan dat het echt moet denk ik, maar acht, ik doe het wel :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Niet de netspanningals het goed is deze was nog niet boven de limiet, heb hem ook al op 54% en 72% zien staan.
Het enige afwijkende wat ik gezien heb is dat de DC spanning dan op +/- 430v staat ,bij normaal bedrijf is dit rond de 400-402v

Status Omvormer Vermogensbeperking
Vermogenslimiet [%] 92
V AC [V] 246,94
Ronald schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:41:
@fast-server hij geeft een productie beperking aan van slechts 9%. Netspanning?

[ Voor 8% gewijzigd door fast-server op 10-04-2022 15:14 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@fast-server de DC spanning is ongeveer het enige wat me niet verbaast. Alle SolarEdge omvormers lijken de string spanning omhoog te gooien als er DC meer vermogen te halen is als de omvormer kan of wil verwerken.

Met 247 netspanning (meet je dat op je meterkast, is lees je deze af van omvormer data?) Zou dat de reden niet moeten zijn.
SetApp gebruiken en kijken of je iets van een hint kunt vinden?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Denk dat ik maar eens de fases ga meten (1 fase inverter) als er een betere fase is (lager voltage) dan wissel ik de inverter naar die fase.

Voltage is ongeveer gelijk op de SolarEdge als Fluke de meter.

Heb nu V AC [V] 240,64
V DC [V] 402,12
Maar nog steeds een Vermogenslimiet [%] 62

Ga morgen de installateur maar eens bellen, verlies zo 80% van mijn opbrengst...

Update:
Lijkt er op dat het toch het voltage is en dat de slimme meter ook gaat sturen, alles nu weer op 100%
Morgen maar eens het eerste doen en kijken wat de beste fase is voor de inverter.

[ Voor 20% gewijzigd door fast-server op 10-04-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Vraag betreft of dit een beetje een nette offerte is:
Hierbij vraag ik even voor een familielid welke a-technisch is of dit een beetje een nette offerte is, naar mijn inzien zie ik geen vreemde dingen. Geen idee of LG beetje kwalitatief goede zonnepanelen maakt, maar geen onbekende Chinese rommel in ieder geval.

foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcaEQYZXatV1nH5HqTPYMDGputM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OY55T9YfFjBvHeZQfIloGgEG.jpg?f=fotoalbum_large

Prijs:
€ 7213,- Incl. 21% BTW (wat terug gevorderd wordt.) zijn er nog extra subsidies?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ligging dak:
Zuid-Oost, met af en toe schaduw van naastgelegen boom. (+/- 1 uur per dag.)

[ Voor 196% gewijzigd door DutchWing op 10-04-2022 15:55 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

fast-server schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:44:
Denk dat ik maar eens de fases ga meten (1 fase inverter) als er een betere fase is (lager voltage) dan wissel ik de inverter naar die fase.

Voltage is ongeveer gelijk op de SolarEdge als Fluke de meter.

Heb nu V AC [V] 240,64
V DC [V] 402,12
Maar nog steeds een Vermogenslimiet [%] 62

Ga morgen de installateur maar eens bellen, verlies zo 80% van mijn opbrengst...

Update:
Lijkt er op dat het toch het voltage is en dat de slimme meter ook gaat sturen, alles nu weer op 100%
Morgen maar eens het eerste doen en kijken wat de beste fase is voor de inverter.
Een slimme meter kan niet sturen, is eigenlijk een hele domme meter die waardes kan opslaan in zijn geheugen en die kan doorsturen naar je netbeheerder.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DutchWing
Het is maar net hoe lang ze nog blijven ondersteunen.
https://solarmagazine.nl/...roductie-van-zonnepanelen

Maar je kan beter even een apart topic aanmaken, volgens:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AUijtdehaag schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:40:
@DutchWing
Het is maar net hoe lang ze nog blijven ondersteunen.
https://solarmagazine.nl/...roductie-van-zonnepanelen

Maar je kan beter even een apart topic aanmaken, volgens:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Thanks ga dat gelijk even doorsturen, dan valt LG al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:44:
[...]

Thanks ga dat gelijk even doorsturen, dan valt LG al af.
Kan best wat goedkoper ook.
AUijtdehaag in "Hulp bij zonnepanelen offerten"
Edit: Wanneer boomschaduw? Eind of begin dag of tijdens?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
De netspanning van fase 1 liep hard op als de zon doorkwam> boven de 252 volt, had mijn PV installatie uitgezet om dit te meten.
Leek wel of alle installaties op en afschakelden en elkaar weer in de weg zaten... op het moment dat ze afschakelden is de netspanning natuurlijk alweer lager...
fase 2 was bij mij zonder PV 4 volt lager, fase 3 > 3 volt, heb de PV nu van fase 1 naar fase 2 overgezet en so far so good.

Denk dat een hoop mensen dit ook hebben en geen idee hebben dat het gebeurd... deze zien aan het einde van het jaar pas dat ze minder opbrengst hebben.

Laten we hopen dat het goed blijft gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AUijtdehaag schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:49:
[...]

Kan best wat goedkoper ook.
AUijtdehaag in "Hulp bij zonnepanelen offerten"
Edit: Wanneer boomschaduw? Eind of begin dag of tijdens?
Dit is zonder BTW teruggave.
Boomschaduw ergens in de loop van de dag.

Zou je standaard kiezen voor een optimizers of is het onzinnig?
Kun je elke paneel afzonderlijk uitlezen of hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DutchWing
Boomschaduw is lastig voor omvormers die met een string werken.
Omdat het geen harde schaduw is, zal een stringomvormer hier niet zo snel op reageren.
Helemaal inkakken zal het niet doen met een SMA, maar het heeft wel effect op de opbrengst.

Maar optimizers maken van schaduw ook geen zon.

Ik heb geen duidelijk beeld van hoeveel boomschaduw en in welke periode van het jaar, dus kan ik je niet verder helpen.
Alleen met micro omvormers of optimizers kan je ieder paneel monitoren.
En vaak zie je dan welke optimizer er stuk is gegaan.
Al valt dat de laatste tijd ook wel weer mee dacht ik...

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2022 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AUijtdehaag schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:09:
@DutchWing
Boomschaduw is lastig voor omvormers die in een string werken.
Omdat het geen harde schaduw is, zal een stringomvormer hier niet zo snel op reageren.
Helemaal inkakken zal het niet doen met een SMA, maar het heeft wel effect op de opbrengst.

Maar optimizers maken van schaduw ook geen zon.

Ik heb geen duidelijk beeld van hoeveel boomschaduw en in welke periode van het jaar, dus kan ik je niet verder helpen.
Alleen met micro omvormers of optimizers kan je ieder paneel monitoren.
En vaak zie je dan welke optimizer er stuk is gegaan.
Al valt dat de laatste tijd ook wel weer mee dacht ik...
Duidelijk ik ga even binnenkort langs en even alles noteren etc.
Dan heb ik zelf een duidelijk beeld en kan ik dit goed verwoorden in een aparte topic.

Toevoeging:
Heb al via google maps etc gekeken, die boom zorgt toch wel voor een aanzienlijk probleem. halve dak zit vol met schaduw :+

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 10-04-2022 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 15:19
DutchWing schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:53:
Vraag betreft of dit een beetje een nette offerte is:
Hierbij vraag ik even voor een familielid welke a-technisch is of dit een beetje een nette offerte is, naar mijn inzien zie ik geen vreemde dingen. Geen idee of LG beetje kwalitatief goede zonnepanelen maakt, maar geen onbekende Chinese rommel in ieder geval.

foto:
[Afbeelding]

Prijs:
€ 7213,- Incl. 21% BTW (wat terug gevorderd wordt.) zijn er nog extra subsidies?
Ik kom op EUR 1.47/Wp EX BTW. Dat is aan de zeer hoge kant. Probeer onder de 1 EUR te blijven.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:55
cville schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:32:
[...]
Probeer onder de 1 EUR te blijven.
Laatst een offerte gekregen: Schuin dak, 4 panelen van ~ 400Wp + montage (vlak boven de dakgoot op 2,75 meter, dus met een laddertje te doen) en een (losse!) 4K SMA omvormer: dik €4100.- (die rekenden ruim 2300,- voor installatie van 4 panelen t.o.v. losse materialen bij SB).

Onder de 1€ is momenteel erg lastig. (is mijn ervaring, de laatste maand)

[ Voor 7% gewijzigd door LooneyTunes op 10-04-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:47

vliegnerd

Nintendo fan.

cville schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:32:
[...]

Ik kom op EUR 1.47/Wp EX BTW. Dat is aan de zeer hoge kant. Probeer onder de 1 EUR te blijven.
In de huidige markt??? Het lijkt nu gewoon “pakken wat je pakken kan”.

Ik ben verder geen expert op offertes gebied. Maar 1 euro/Wp dat was echt 2021…

Ook met deze prijzen is de terugverdientijd erg kort.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Vorige week besteld en geleverd.
3040 wp voor net geen 2000 euro....
Vandaag in bedrijf gesteld de eerste kwh tjes zijn binnen.

8 panelen
Plat dak solarstell (scherpe troep😡)
Growatt omvormer
Zelf plaatsen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:22
vliegnerd schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:43:
[...]

In de huidige markt??? Het lijkt nu gewoon “pakken wat je pakken kan”.

Ik ben verder geen expert op offertes gebied. Maar 1 euro/Wp dat was echt 2021…

Ook met deze prijzen is de terugverdientijd erg kort.
Ik heb een paar pagina's terug nog gepost dat ik akkoord heb gegeven voor offerte waarbij ik uit kwam op €1.01/wp. Dus het kan echt nog wel alleen denk ik dat dit wel erg regio afhankelijk is en dat de verschillen per installateur ook groot kunnen zijn.

De offerte waar ik het over heb is bijvoorbeeld €1000 goedkoper dan een gelijkwaardig verhaal bij coolblue.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:08

Termy

valt er nog wat te fragge?

Gratje schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:25:
[...]

Op een losse tegel...helemaal niet aan gedacht. Maar ligt de omvormer los? niet geschroefd?
De ballastbak is lang. Dus je kan hem overal op de balastbak plaatsen. Op mijn foto als voorbeeld kan ie ook nog gewoon een stuk naar rechts. Dan ligt ie ook volledig onder het paneel. en vastgeschroefd. Als de omvormer blijft liggen op de foto heb je een spleetje van ongeveer 2 cm tussen de panelen. Aan de linkerkant komen nog meer panelen te liggen. Dus het is niet de zijkant waar eventueel de zijkap komt.
Tja, een spleet van 2 cm komt gewoon regen doorheen. Dat wilde ik dus niet.

Hier ligt het idd los. Zelfs niet op de ballastbak want ik gebruik stoeptegels die daar niet mooi in passen als ballast. Daardoor zou de omvormer op een hellend vlak liggen en dat leek me niet zo'n goed idee. De oude set vanuit de bouw lag overigens ook gewoon los op de ballasttegels. Nu ligt het dus op een tegel, al dan niet met nog grind eronder, en volledig beschut door paneel en zij-/achterplaten, dus dat het verder niet vast ligt is niet zo'n issue. M'n vorige set had de QS1s op een soort brug liggen van tegels en/of ballastbak voor convectie zoals @JvS aanhaalde en dat is in geen enkele storm gaan bewegen sinds okt 2020 tot eind maart 2022.
Qua temp had ik niet het idee dat dat echt uitmaakte, overigens. De set die ik bij de buren gelegd heb ligt niet zo en hun temps waren zelfs met 5 Wp pp meer nog lager dan de mijne ook. Ben benieuwd of deze DS3-Ls ook zo warm gaan worden. Dat ze niet eens koelvinnen hebben suggereert van niet iig.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
@Termy Een tegel zal ook wel wat warmte wegtrekken. Maar wat is warm? Word de temperatuur van de DS3s ook gemonitord? En hoe liggen ze bij de buren?
Als ik ze echt droog wil leggen kan ik ze altijd nog wat verder op de balastbak schuiven. Dan liggen ze ook helemaal onder de panelen. Maar op een tegel houd ik zeker in mijn achterhoofd.

[ Voor 5% gewijzigd door Gratje op 10-04-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Gratje schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:33:
@Termy Een tegel zal ook wel wat warmte wegtrekken. Maar wat is warm? Word de temperatuur van de DS3s ook gemonitord? En hoe liggen ze bij de buren?
Als ik ze echt droog wil leggen kan ik ze altijd nog wat verder op de balastbak schuiven. Dan liggen ze ook helemaal onder de panelen. Maar op een tegel houd ik zeker in mijn achterhoofd.
Ja, misschien koelt het elke dag genoeg in de nacht af dat het iets aan warmte ontrekt beter dan convectie van lucht. Vanmorgen begonnen ze op 2 oC (dus ja, dat loggen de DS3s ook, de -L iig, maar je kunt het alleen met een installateursaccount zien) en piekten rond 35-40 graden. De QS1s van m'n buren deden ongeveer hetzelfde (ligt daar of ook op een tegel of op de ballastbak, overigens). Mijn oude set is nog steeds iets warmer dan die van de andere buur. Geen idee hoe accuraat ze meten uiteraard. Zou ook kunnen dat een tussenwoning meer luchtkoeling toelaat dan de hoekwoningen van mij en de buur met m'n oude set. Wij hebben nog een dakrand die de tussenwoning niet heeft en mogelijk wat wind blokkeert.

Helaas hebben we nog steeds de 4e set die noord/zuid komt bij een andere buur niet gelegd. Ben zeer benieuwd hoe dat daar zal zijn. Hopelijk aankomend paasweekend. De 5e set, om het rijtje hier vol te hebben, zal nog wel wat langer duren nu het niet meer verkrijgbaar is.. :/.

Kleine update over de wazige data die ik zie van vermogen dat achter lijkt te lopen van 1 kanaal of paneel:
Soms is het juist een stuk hoger dan de de soortgenoten. En nog vreemder: soms zijn er meerdere die totaal andere waarden geven. Meest curieuze tot nu toe is dat 2 omvormers voor beide kanalen hoog vermogen geven, 1 per oriëntatie zelfs, terwijl de rest min of meer gelijk laag zit.
Nog interessanter: m'n oude set bij de buren doet nu af en toe ook gekke dingen zoals dit, waar 1 omvormer opeens veel lager zit dan de rest. Dat zag ik bij mij destijds nooit.

Ik vermoed een communicatieprobleem dus heb m'n ECU-R maar weer op zolder gelegd. Sindsdien geen gekke dingen gezien vandaag. Morgen maar weer checken. Die van de buur ligt nu in de keuken dus dat zou ook daar het probleem kunnen verklaren. Buur 3 heeft niks geks en daar ligt de ECU-R gewoon op zolder.
Wordt vervolgd ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:28
Ronald.42 schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:50:
Vorige week besteld en geleverd.
3040 wp voor net geen 2000 euro....
Vandaag in bedrijf gesteld de eerste kwh tjes zijn binnen.

8 panelen
Plat dak solarstell (scherpe troep😡)
Growatt omvormer
Zelf plaatsen.
Welke panelen heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:54:
[...]

Welke panelen heb je gekocht?
Phono solar black frame 380 wp

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:17
Ik zit wat te pielen met sunnydesign. Leuk programma. Ik heb wel een vraagje. Hoe/waar geef je aan dat je aansluiting 3-fase is? Of doet dat daar niet terzake?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gramser
Doet niet ter zake.
Bij automatisch voorstel vink je de 1-fase omvormers uit, dan komt die enkel met de 3-fase omvormers

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
AUijtdehaag schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:03:
@Gramser
Doet niet ter zake.
Bij automatisch voorstel vink je de 1-fase omvormers uit, dan komt die enkel met de 3-fase omvormers
Dank @AUijtdehaag - zou Sunnydesign zelf al een 3-fase model aanraden op basis van de ingevoerde gegevens, of probeert het altijd uit te komen met 1-fase? Ik speel met een opstelling van 5600kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gramser
Als je niks uitvinkt dan staan de beste configuraties bovenaan.

Maar er zijn meerdere wegen naar rome.

5600 Wp.
1 /2/ 3 dakvlakken?
Zuid/noord/oost/west?
1 of 3-fase aansluiting?
Plat of schuindak?
Schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
AUijtdehaag schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:21:
@Gramser
Als je niks uitvinkt dan staan de beste configuraties bovenaan.

Maar er zijn meerdere wegen naar rome.

5600 Wp.
1 /2/ 3 dakvlakken?
Zuid/noord/oost/west?
1 of 3-fase aansluiting?
Plat of schuindak?
Schaduw?
Thanks, tzt zal ik zelf een topic aanmaken, als ik wat offertes binnen heb, maar vooralsnog het volgende:

- zuidwest
- 1 dakvlak, 58 graden
- schaduw op onderste helft dak in de winter, in de zomer helemaal einde dag door een boom verderop
- 3-fase aansluiting
- reeds een platdakset aanwezig van 2,4kWp, aangesloten met een 1-fase omvormer van SE

Dus in totaal zou ik dan uitkomen op 8kWp. Idealiter sluit ik deze tweede omvormer dan aan op een andere fase om netspanningsproblemen mogelijk voor te zijn.

Hoewel, ik sluit niks aan - dat laat ik een installateur doen :+

Edit: ik kom hierop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnMhZvke7d5jwyDuocFyluOyoG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxnPtB9FfINOuIlAHEMM36JI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Gramser op 11-04-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-08 18:17
Bij een kennis is er een offerte gemaakt voor zijn "veranda". Deze ligt relatief plat (20 graden) op oost west.

Er is nu een offerte gedaan om 20 panelen op west te leggen en 6 op oost. Omvormer een Soleregde 8k.

Dit gaat toch niet goed met de 6 panelen op oost ivm de stringspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
jantje112 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:35:
Bij een kennis is er een offerte gemaakt voor zijn "veranda". Deze ligt relatief plat (20 graden) op oost west.

Er is nu een offerte gedaan om 20 panelen op west te leggen en 6 op oost. Omvormer een Soleregde 8k.

Dit gaat toch niet goed met de 6 panelen op oost ivm de stringspanning?
Welke optimizers worden daaronder gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Gramser schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:40:
[...]

Welke optimizers worden daaronder gebruikt?
Staat niet op de offerte.. Met welke zou het dan "werkbaar" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
jantje112 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:46:
[...]

Staat niet op de offerte.. Met welke zou het dan "werkbaar" zijn?
Dat weet ik niet zeker, ik dacht SB500, maar dat is dus wel essentieel. 6 kan, maar meer is beter. Wellicht dat @Ronald dit met meer zekerheid kan zeggen maar hij zal het met me eens zijn dat de installateur het type optimizer wel moet opnemen in de offerte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Gramser @jantje112 zelfs met s500b verwacht ik gezeur...
Laat de installateur maar met een SE designer rapport komen...

Waarom geen string omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Ronald schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:58:
@Gramser @jantje112 zelfs met s500b verwacht ik gezeur...
Laat de installateur maar met een SE designer rapport komen...

Waarom geen string omvormer?
De installateur geeft voorkeur aan SE omdat dit makkelijk legt en voor hem goed te beheren is. Panelen zijn DMEGC inclusief optimizer. Zouden dit panelen kunnen zijn waar de optimizer in zit?

Ik ben niet zo thuis in Solaredge, maar heb hem toch even gewezen op de onbalans oost / west (6/20)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@jantje112 Een installateur die SE aan raad omdat het makkelijker voor hem is... Fan-Tas-Tisch.
En dan ook nog panelen met voorgemonteerde optimizer ja... Voor de ultiem luie installateur.

En het mooiste is... Die voorgemonteerde optimizers zijn eigenlijk altijd de 60V serie...

Zonder enige vorm van schaduw krijg je 1,2% verlies. Met 80V optimizers 0,4%.
Met schaduw wordt dit hoger.

Maar zonder schaduw is een String omvormer de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Ronald schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:57:
@jantje112 Een installateur die SE aan raad omdat het makkelijker voor hem is... Fan-Tas-Tisch.
En dan ook nog panelen met voorgemonteerde optimizer ja... Voor de ultiem luie installateur.

En het mooiste is... Die voorgemonteerde optimizers zijn eigenlijk altijd de 60V serie...

Zonder enige vorm van schaduw krijg je 1,2% verlies. Met 80V optimizers 0,4%.
Met schaduw wordt dit hoger.

Maar zonder schaduw is een String omvormer de betere keuze.
Duidelijk.. Ik snap je punt, maar in dit geval is de installatie ook scherp geprijst. (88 cent ex btw per wp) Dat is in de huidige markt een zeer nette prijs denk ik.

Blijft wel de vraag, gaat het dan inderdaad "fout" met 6 panelen op oost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:31
Ik heb thuis nog eens 18x 405WP Jinko zonnepanelen geplaatst met een Growatt 7000 3 fasen omvormer.
Gek genoeg is de input vaak aan het pieken tot zelfs 8184watt. Dit vind ik wel heel vreemd omdat 18x 405 echt 7290wp is en niet 8184watt. is dit normaal? is het een fout van de omvormer? of heb ik gewoon geluk en zijn het 455wp panelen i.p.v. 405wp panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
DmC1982 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:20:
Ik heb thuis nog eens 18x 405WP Jinko zonnepanelen geplaatst met een Growatt 7000 3 fasen omvormer.
Gek genoeg is de input vaak aan het pieken tot zelfs 8184watt. Dit vind ik wel heel vreemd omdat 18x 405 echt 7290wp is en niet 8184watt. is dit normaal? is het een fout van de omvormer? of heb ik gewoon geluk en zijn het 455wp panelen i.p.v. 405wp panelen?
Mijn Solaredge 165wp paneel piekt wel eens richting de 300 watt.. heel kort, met heldere zon en als het wisselend bewolkt is.

De WP waarde zegt iets over het wattage bij bepaalde meetomstandigheden / temperatuur / instraling etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
jantje112 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:26:
[...]

Mijn Solaredge 165wp paneel piekt wel eens richting de 300 watt.. heel kort, met heldere zon en als het wisselend bewolkt is.

De WP waarde zegt iets over het wattage bij bepaalde meetomstandigheden / temperatuur / instraling etc.
Bedankt voor je reactie. Het is niet alleen pieken, maar zit ook urenlang op 7700watt te draaien. Ik meende dat er een marge was van 3% met een zonnepaneel. Ik vind het zeker niet erg, wel opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
DmC1982 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:44:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het is niet alleen pieken, maar zit ook urenlang op 7700watt te draaien. Ik meende dat er een marge was van 3% met een zonnepaneel. Ik vind het zeker niet erg, wel opmerkelijk.
Hoe gaat dat met de temperatuur van de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:40
DmC1982 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:44:
[...]

In principe is meestal het vermogen in Wp bij een instraling van 1000W/m2 en 20 graden. Als er meer instraling is, en/of het kouder is kan het natuurlijk meer zijn. Als het uren achter elkaar is, dan is dat, imho, wel opmerkelijk, in ieder geval hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Ronald.42 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:36:
[...]

Hoe gaat dat met de temperatuur van de omvormer?
Temperatuur kan ik nergens terugvinden. In ieder geval geen alarmen. Hier een screenshot van bijvoorbeeld gisteren:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TW86I4tGRPwgRHOhmGml36YJr14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HJClkAv9MgPcCBb15oDalj9I.png?f=fotoalbum_large

Het zijn echt 405wp panelen. Ik vind het dan bijzonder dat er zoveel uitkomt.
We hebben ook nog eens 36x 290wp panelen met een 10K omvormer. Af en toe een piek van 10.200watt, maar normaliter doet ie eigenlijk 7000-9000watt. Dus dit is gewoon heel erg opmerkelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door DmC1982 op 11-04-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DmC1982 schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:11:
[...]

Temperatuur kan ik nergens terugvinden. In ieder geval geen alarmen. Hier een screenshot van bijvoorbeeld gisteren:[Afbeelding]

We hebben ook nog eens 36x 290wp panelen met een 10K omvormer. Af en toe een piek van 10.200watt, maar normaliter doet ie eigenlijk 7000-9000watt. Dus dit is gewoon heel erg opmerkelijk.
Is vaak met nieuwe panelen, over paar maanden is dat over

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:39
DmC1982 schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:11:
[...]

Temperatuur kan ik nergens terugvinden. In ieder geval geen alarmen. Hier een screenshot van bijvoorbeeld gisteren:[Afbeelding]

Dat is 111% van max. en is heel normaal bij koud wisselend bewolkt weer. Ik haal ook vaak pieken rond 110%, vorige week een uitschieter naar 115%. De panelen zelf hebben een veel lagere tolerantie dan 3%; na fabricage wordt elk paneel getest en ingedeeld per 5 Wp. Je heb in dezelfde serie b.v. 400 Wp, 405 Wp, 410 Wp etc. De afwijking is dus maar iets van 100% × 2.5/400 = 0.6%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
borft schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:05:
[...]

In principe is meestal het vermogen in Wp bij een instraling van 1000W/m2 en 20 graden. Als er meer instraling is, en/of het kouder is kan het natuurlijk meer zijn. Als het uren achter elkaar is, dan is dat, imho, wel opmerkelijk, in ieder geval hier in NL.
Ook de regio is van belang, in welke regio woon jij eigenlijk @DmC1982 ? Zie openingspost, al gaat dat over de jaarlijkse opbrengst in kWh.

[ Voor 9% gewijzigd door Martin7182 op 11-04-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Martin7182 schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:51:
[...]

Ook de regio is van belang, in welke regio woon jij eigenlijk @DmC1982 ? Zie openingspost, al gaat dat over de jaarlijkse opbrengst in kWh.
Vlakbij Leeuwarden. Had de beginpost al doorgelezen. Uit eigen ervaring dacht ik dat een 405wp limiet het hoogst haalbare zou zijn in de perfecte omstandigheden. Blijkbaar heb ik dit mis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
^^Leeuwarden is +4% jaarlijkse opbrengst. Misschien schijnt de zon er gemiddeld 4% harder, 4% langer, of een combinatie van die twee.
Ik stond er eerst ook van te kijken dat een produkt het thuis beter doet dan onder laboratoriumomstandigheden😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DmC1982 Ik heb gisteren nog minutenlang 2700 W geoogst van mijn 2565 Wp installatie uit 2015
en regelmatig tik ik ook nu nog 3100 W aan.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Gramser schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:56:
Ik zit wat te pielen met sunnydesign. Leuk programma. Ik heb wel een vraagje. Hoe/waar geef je aan dat je aansluiting 3-fase is? Of doet dat daar niet terzake?
Als je het wilt beinvloeden kun je dat doen in Project Data en dan bij Inverter Grid Connection.
Zet hem maar eens op 230 (230/400). Kun je ook rekening houden met de 5kVA unbalanced load

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 11-04-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:26
We hebben momenteel 3 strings liggen, allemaal verschillende richtingen/hellingen:

- 2360 Wp, 15 graden helling, op ZW.
- 1710 Wp, 5 graden helling, op ZO.
Samen op een 1-fase-omvormer met 2 mppt's, eigen 16A-groep, op fase 1. Omvormer komt in de praktijk niet vaak boven de 3500W AC, kan volgens het boekje max 3680 W leveren, dus voor een 16A-groep.

- 2200 Wp, 45 graden helling, op ZO.
Op een 1-fase-omvormer met 1 mppt, eigen 16A-groep, op fase 2. Max te leveren door omvormer voor langere tijd is 2 kW AC, kan kortstondig ca 2200 W AC leveren.

Wens is toe te voegen (vanwege werkloze dakpannen / elektrificatie / gasbevingscompensatie):
- 2000 Wp 45 graden helling, op NW = precies tegenover laatstgenoemde string, geen noemenswaardige schaduw.

Ik had het idee: liefst alles op 3 fasen vanwege spreiding van zonnestroom / mogelijkheid van direct eigen verbruik. Vind het lastig inschatten of dat werkelijk van groot belang is. Misschien wel steeds meer met de stijgende energieprijzen. Aan de andere kant wellicht van belang: eerst onderzoeken op welke fasen de (groot)verbruikers zitten en blijven werken met 1-fase-omvormers, daarmee optimaliseren, bijv nieuwe string op eigen omvormer op fase 3. Deze zal uiteraard sowieso relatief weinig & meest in de middag + zomer opleveren, dus vermoedelijk een beperkt effect.

Stel, ik wil werken met 3-fasenomvormers. Meervoud, ik ken geen 3F-omvormer met 4 ingangen/trackers. ;)
Boven de 3x16A zal nooit worden geproduceerd. Is er een mogelijkheid (met een verdeler?) om invoeding door twee driefasenomvormers op één driefasenautomaat te laten verlopen? (Ben geen kenner op dat vlak, excuus.) Nadeel hieraan ook: 2 nieuwe omvormers moeten kopen.

De meterkast: nauwelijks nog ruimte. Zonder grootscheepse wijzigingen is het mogelijk om beide bestaande 16A-automaten te vervangen door één driefasengroep, dan is het wel vol.

Zoals gezegd, een nieuwe string+omvormer op fase 3 is misschien leuk, maar levert relatief niet enorm veel op en zou een eigen automaat (+ nieuwe kabels) vereisen, waarvoor nu geen ruimte is.
En nóg een omvormer ernaast is ook zo wat. Dan zou ik eerder kiezen voor vervangen vd kleine omvormer door een iets zwaardere 1-fase met 2 mppt's. Voordeel: eenvoudigste, geen nieuwe kabels/automaat nodig, kan op bestaande. Nadeel: fase 3 krijgt geen zonnestroom.

Puur praktisch lijkt me dit laatste dus het handigste. Of zou iemand toch iets met 3F-omvormers aanraden? Ideeën/afwegingen?

Thanks.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zeegerd schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:58:
We hebben momenteel 3 strings liggen, allemaal verschillende richtingen/hellingen:

Samen op een 1-fase-omvormer met 2 mppt's, eigen 16A-groep, op fase 1. Omvormer komt in de praktijk niet vaak boven de 3500W AC, kan volgens het boekje max 3680 W leveren, dus voor een 16A-groep.

Op een 1-fase-omvormer met 1 mppt, eigen 16A-groep, op fase 2. Max te leveren door omvormer voor langere tijd is 2 kW AC, kan kortstondig ca 2200 W AC leveren.

Wens is toe te voegen (vanwege werkloze dakpannen / elektrificatie / gasbevingscompensatie):
- 2000 Wp 45 graden helling, op NW = precies tegenover laatstgenoemde string, geen noemenswaardige schaduw.

Ik had het idee: liefst alles op 3 fasen vanwege spreiding van zonnestroom / mogelijkheid van direct eigen verbruik. Vind het lastig inschatten of dat werkelijk van groot belang is. Misschien wel steeds meer met de stijgende energieprijzen. Aan de andere kant wellicht van belang: eerst onderzoeken op welke fasen de (groot)verbruikers zitten en blijven werken met 1-fase-omvormers, daarmee optimaliseren, bijv nieuwe string op eigen omvormer op fase 3. Deze zal uiteraard sowieso relatief weinig & meest in de middag + zomer opleveren, dus vermoedelijk een beperkt effect.

Stel, ik wil werken met 3-fasenomvormers. Meervoud, ik ken geen 3F-omvormer met 4 ingangen/trackers. ;)
Boven de 3x16A zal nooit worden geproduceerd. Is er een mogelijkheid (met een verdeler?) om invoeding door twee driefasenomvormers op één driefasenautomaat te laten verlopen? (Ben geen kenner op dat vlak, excuus.) Nadeel hieraan ook: 2 nieuwe omvormers moeten kopen.

De meterkast: nauwelijks nog ruimte. Zonder grootscheepse wijzigingen is het mogelijk om beide bestaande 16A-automaten te vervangen door één driefasengroep, dan is het wel vol.

Zoals gezegd, een nieuwe string+omvormer op fase 3 is misschien leuk, maar levert relatief niet enorm veel op en zou een eigen automaat (+ nieuwe kabels) vereisen, waarvoor nu geen ruimte is.
En nóg een omvormer ernaast is ook zo wat. Dan zou ik eerder kiezen voor vervangen vd kleine omvormer door een iets zwaardere 1-fase met 2 mppt's. Voordeel: eenvoudigste, geen nieuwe kabels/automaat nodig, kan op bestaande. Nadeel: fase 3 krijgt geen zonnestroom.

Puur praktisch lijkt me dit laatste dus het handigste. Of zou iemand toch iets met 3F-omvormers aanraden? Ideeën/afwegingen?

Thanks.
Je string is veel te kort voor drie fase, daarmee bedoel ik dat de string spanning te laag is, een derde omvormer erbij zou beste oplossing zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-07 14:57

NeHoX

Gamer + PV

Even de frustratie van me afschrijven.

Ik ben helemaal klaar met al die installateurs. Allemaal hebben ze een ander verhaal, alle merken hebben voor en nadelen. Nergens kunnen ze op korte termijn leveren tegen een fatsoenlijke prijzen en de installateur waar ik al een set heb aangeschaft kan ook niet meer leveren.

Het is heel simpel. Ik wil op een plat dak met schaduw een SolarEdge systeem laten plaatsen met 18 panelen. Meterkast is al 3fase. Het is een bungalow dus steigers zijn niet nodig wat scheelt in de kosten.

Waarom lukt dit gewoon niet 😢

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

NeHoX schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:40:
Even de frustratie van me afschrijven.

Ik ben helemaal klaar met al die installateurs. Allemaal hebben ze een ander verhaal, alle merken hebben voor en nadelen. Nergens kunnen ze op korte termijn leveren tegen een fatsoenlijke prijzen en de installateur waar ik al een set heb aangeschaft kan ook niet meer leveren.

Het is heel simpel. Ik wil op een plat dak met schaduw een SolarEdge systeem laten plaatsen met 18 panelen. Meterkast is al 3fase. Het is een bungalow dus steigers zijn niet nodig wat scheelt in de kosten.

Waarom lukt dit gewoon niet 😢
Er zijn echt enorme leverproblemen, heeft niets met de installateurs te maken. Kijk maar eens op wat webshops wat hun levertijd voor omvormers zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Osxy op 11-04-2022 19:47 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik zie al diverse webshops waarschuwen dat bestellingen die niet in een Postnl pak passen minimaal 3 weken levertijd hebben.

Dus is er ook al een probleem in de distributie voor alles wat zwaarder is dan 25 kg.

[ Voor 26% gewijzigd door ds23man op 11-04-2022 20:00 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
@Osxy @NeHoX
Correct. Ik heb weken geleden met solar outlet gebeld. Levering van SMA omvormers was bij hun misschien eind mei. Dat wisten ze niet zeker. De levering van Fronius was eind september.
Uiteindelijk bij alma solarshop een SMA omvormer besteld. Had ze eerst gebeld en SMA was volop op voorraad want die werden daar blijkbaar niet veel verkocht. Binnen 6 werkdagen had ik de SMA in huis.
Alma solarshop zit in Luxemburg dat scheelt misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:36
Ja iemand vinden die binnen een paar maanden kan plaatsen is lastig / onmogelijk.

Ik heb nog een vraag:
Ik wil de volgende opstelling doen (zonder schaduw). Is een Solaredge met Optimizers echt handig, of kan dit niet goedkoper?
Zuid 30° dakhelling: 5 of 7 pannelen
Oost 40° dakhelling: 7 panelen

(Moderne en ruime meterkast (met plaats over) maar lastig bereikbaar, handigste lijkt 1 groep op zolder opofferen).

... Heeft iemand misschien een klein adviesje of dit zo grofweg te zeggen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
reneeke1970 schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:05:
[...]
Je string is veel te kort voor drie fase, daarmee bedoel ik dat de string spanning te laag is, een derde omvormer erbij zou beste oplossing zijn.
Thanks, ik zie voor een kleinere 3F-omvormer inderdaad dat de benodigde spanning al snel hoger is dan die van de nieuwe string (5 panelen). Had ik zo snel niet aan gedacht. :X

Zou je een extra omvormer aanraden (aangesloten op de 3e fase, extra kabels + meterkastaanpassing nodig) of een vervangende omvormer met 2 mppt's waar de nieuwe string bij komt (veruit eenvoudigste oplossing)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeegerd schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:25:
[...]

Thanks, ik zie voor een kleinere 3F-omvormer inderdaad dat de benodigde spanning al snel hoger is dan die van de nieuwe string (5 panelen). Had ik zo snel niet aan gedacht. :X

Zou je een extra omvormer aanraden (aangesloten op de 3e fase, extra kabels + meterkastaanpassing nodig) of een vervangende omvormer met 2 mppt's waar de nieuwe string bij komt (veruit eenvoudigste oplossing)?
Weet niet wat het totaal vermogen word, als dat 4/5 kW word dan zou ik persoonlijk er eentje bij nemen, is het ook mooi verdeeld over de drie fasen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
reneeke1970 schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:37:
[...]

Weet niet wat het totaal vermogen word, als dat 4/5 kW word dan zou ik persoonlijk er eentje bij nemen, is het ook mooi verdeeld over de drie fasen
Da's waar. Zal eens kijken wat dat voor extra moeite in de meterkast gaat kosten (lijkt wat tegen te vallen, al is dat op dit forum altijd een relatief begrip ;) ).

Overigens als ik iets verder kijk richting bijv SMA...

https://www.stralendgroen...power-smart-connected.pdf

Dan zou bijv deze 3F wel de beide strings moeten kunnen laten werken. De bestaande string is 8 panelen, sowieso oké. Nieuwe string ca 5*38V (mpp) bij standaardomstandigheden is voldoende, of neem serieuze hitte, dan zit je toch nog steeds rond de benodigde opstartspanning. Echter die hitte heb je niet in de ochtend. Of zeg je dan: rendement wordt echt negatief beïnvloed, lekker 1F doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 18:36
@zeegerd Je kan het bij sma zelf modelleren (sunnydesign...), let wel: dat is zonder schaduw effecten!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:00
Mogelijk dat de vraag al vaker gesteld is, maar zoekactie hier op tweakers gaf voor mij vooralsnog geen zinvol resultaat.

Ik merk sinds een paar dagen dat ik regelmatig foutmeldingen van m'n omvormer (Growatt 3000MTL) krijg. De zogenaamde "Grid Voltage Fault". In het dagoverzicht zie ik dan dat de omvormer tijdelijk uitvalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdNGOPUhJI08vnWkL8qIjD6u1jg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BhFaC82riNbgNSXRhy9MMeZD.jpg?f=user_large

Wat ik begrijp is dat de oorzaak mogelijk ligt in pieken in het lokale energienet. Nou is het geval dat hier vorig jaar of zo een zonneweide uit de grond is gestampt, maar bij mijn weten was dat al vóór de zomer. Ik weet dat ik er vorig jaar iig geen problemen mee heb gehad. Het kan natuurlijk ook een "én, én" verhaal zijn. De zonneweide die de limiet van het energienet opzoekt en door coronaspaarcenten meer huishoudens met zonnepanelen in de omgeving.

Ik heb even in de instellingen van m'n omvormer gekeken en daar staat een range van 185-264 volt ingesteld, wat volgens mij al vrij hoog is.

Wat kan ik het beste doen in dit geval?

ps. Ik heb ook nog 3 zonnepanelen elk op een eigen micro-omvormer. Deze blijven het gewoon doen en hebben geen last van uitval. Twee vrienden met ook een growatt omvormer hebben wel last en een andere vriend met een solar edge omvormer heeft er weer geen last van.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 11-04-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeegerd schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:44:
[...]

Da's waar. Zal eens kijken wat dat voor extra moeite in de meterkast gaat kosten (lijkt wat tegen te vallen, al is dat op dit forum altijd een relatief begrip ;) ).

Overigens als ik iets verder kijk richting bijv SMA...

https://www.stralendgroen...power-smart-connected.pdf

Dan zou bijv deze 3F wel de beide strings moeten kunnen laten werken. De bestaande string is 8 panelen, sowieso oké. Nieuwe string ca 5*38V (mpp) bij standaardomstandigheden is voldoende, of neem serieuze hitte, dan zit je toch nog steeds rond de benodigde opstartspanning. Echter die hitte heb je niet in de ochtend. Of zeg je dan: rendement wordt echt negatief beïnvloed, lekker 1F doen?
Rendement ietsje minder ja, en schaduw beheer werkt niet lekker meer.
En jij hebt 3 verschillende stringen... ,of zijn er twee hetzelfde die je parallel kunt zetten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@LA-384 Afgelopen pagina's aantal keer besproken. begint bij controleren van voltage aan de ACzijde.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
reneeke1970 schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:57:
[...]

Rendement ietsje minder ja, en schaduw beheer werkt niet lekker meer.
En jij hebt 3 verschillende stringen... ,of zijn er twee hetzelfde die je parallel kunt zetten?
Als de gewenste string erbij ligt zijn het zelfs 4 geheel verschillende. :9
Allemaal verschillende panelen, hellingen en richtingen. Parallel wordt 'm niet.

@BarryH SunnyDesign raadt een 1F omvormer aan met 2 mppt's; sowieso geen 3F-omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
BarryH schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:02:
@LA-384 Afgelopen pagina's aantal keer besproken. begint bij controleren van voltage aan de ACzijde.
Ok, zal dat van de week eens doorlezen, wanneer ik weer tijd heb, helaas logt de omvormer niet het AC-voltage. Kan het volgens mij wel inzien in de app, maar dan kan je dat de hele tijd in de gaten houden, dat is onmogelijk ivm m'n werk.

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 11-04-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@LA-384 Lees je de P1 meter van je digitale meter uit (B.v. via NAS met domoticz en een 15 eur kabeltje)?
dan heb je logging van de voltages per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
BarryH schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:22:
@LA-384 Lees je de P1 meter van je digitale meter uit (B.v. via NAS met domoticz en een 15 eur kabeltje)?
Ik heb daarvoor een CEMM, maar in de monitor-omgeving geeft die geen voltages weer. Ik zou moeten opzoeken of die dat überhaupt registreert. Anders maar eens zo kabeltje en p1-splitter proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-08 23:39
LA-384 schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:56:
Mogelijk dat de vraag al vaker gesteld is, maar zoekactie hier op tweakers gaf voor mij vooralsnog geen zinvol resultaat.

Ik merk sinds een paar dagen dat ik regelmatig foutmeldingen van m'n omvormer (Growatt 3000MTL) krijg. De zogenaamde "Grid Voltage Fault". In het dagoverzicht zie ik dan dat de omvormer tijdelijk uitvalt.

[Afbeelding]

Wat ik begrijp is dat de oorzaak mogelijk ligt in pieken in het lokale energienet. Nou is het geval dat hier vorig jaar of zo een zonneweide uit de grond is gestampt, maar bij mijn weten was dat al vóór de zomer. Ik weet dat ik er vorig jaar iig geen problemen mee heb gehad. Het kan natuurlijk ook een "én, én" verhaal zijn. De zonneweide die de limiet van het energienet opzoekt en door coronaspaarcenten meer huishoudens met zonnepanelen in de omgeving.

Ik heb even in de instellingen van m'n omvormer gekeken en daar staat een range van 185-264 volt ingesteld, wat volgens mij al vrij hoog is.

Wat kan ik het beste doen in dit geval?

ps. Ik heb ook nog 3 zonnepanelen elk op een eigen micro-omvormer. Deze blijven het gewoon doen en hebben geen last van uitval. Twee vrienden met ook een growatt omvormer hebben wel last en een andere vriend met een solar edge omvormer heeft er weer geen last van.
Heb je 3 fasen in je woning? Dan zou je ze eens kunnen meten wat voor spanning er zit rond het piekuur. Omprikken is dan het devies naar de fase met de laagste spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Zondagmiddag stopte mijn SolarEdge spontaan met het monitoren van mijn opbrengst. Kwam daar gisteren achter(11-4), maar toen stond in mijn SolarEdge app de datum nog op 10-4. SolarEdge uit/aan gezet, maar maakte geen verschil. Groene(stroom opwekken) + blauwe (internet) lampje brandden beide. Ook in de webapplicatie was niks zichtbaar. Via mijn slimme meter in de meterkast kon ik wel zien dat de panelen nog doorwerkten. Later op de dag had hij spontaan weer connectie en toen liep de tijd achter in mijn app. Het leek erop alsof hij de lokale 'oude' gegevens aan het doorsturen was, heel vreemd. Het was dan 21:00 's avonds (donker), en in de app zat ik nog vrolijk 1,8 kWh op te wekken. Nu vanochtend is alles weer in sync, zowel app als webversie. Hebben anderen dit ook wel eens eerder gehad?

De omvormer die ik heb is een SolarEdge SE30000H.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@kevlar01 SolarEdge monitoring heeft storing gehad; Omvormer slaat alles een week of 2 op, dus dan komt het allemaal op rare momenten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Ronald schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:04:
@kevlar01 SolarEdge monitoring heeft storing gehad; Omvormer slaat alles een week of 2 op, dus dan komt het allemaal op rare momenten aan.
Thanks! Ik kon nergens wat vinden over een storing helaas. Wel fijn om te weten dat alles lang genoeg lokaal gecached wordt, als de monitoring 2 weken eruit zou liggen dan zou er wel echt iets extreems aan de hand zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-08 07:05
BarryH schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:22:
Als de Growatt geen voltage meet op de AC (wat ik betwijfel), dan is het op de P1/meterkast het beste wat je kunt doen. Uiteindelijk gaat het erom dat je omvormer meet en niet wat je meterkast meet. Met lange/dunne ac kabels kan daar zomaar 3-4v bovenop komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@LA-384 Je kan op een zonnige middag het voltage meten bij de omvormer en bij de meterkast.
Dit laatste dan ook voor de verschillende fases. Wellicht is er een fase met een laag voltage midden op de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:53
zeegerd schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:58:

Thanks.
Ik zou de nieuwe string gewoon met Y-stekkers op de omvormer met 1 MPPT zetten (indien de stringspanning binnen 10% overeenkomt met de ZO string.
Theoretisch zou je hoogzomer een beetje aftoppen, maar dit is echt minimaal. Ook bij bewolkt weer zal je omvormer effcienter werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRwGHH2bcxfaG5gCRZ-kIqSPAf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6p5RcddQGCDbKcSP3w53FyeG.png?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:40
LA-384 schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:56:

Oei, dat is toch veel te hoog? met 264V zit je meer dan 10V boven het toegestane maximum.... Als meer mensen dat gaan doen, ga je op een gegeven moment zien dat er apparaten gaan sneuvelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
kevinjkok schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:36:
[...]

Ik zou de nieuwe string gewoon met Y-stekkers op de omvormer met 1 MPPT zetten (indien de stringspanning binnen 10% overeenkomt met de ZO string.
Theoretisch zou je hoogzomer een beetje aftoppen, maar dit is echt minimaal. Ook bij bewolkt weer zal je omvormer effcienter werken.
Thanks, had wel aan parallel gedacht, maar de spanning van de strings ligt echt meer dan 10% uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:12
LA-384 schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:19:
[...]

Ok, zal dat van de week eens doorlezen, wanneer ik weer tijd heb, helaas logt de omvormer niet het AC-voltage. Kan het volgens mij wel inzien in de app, maar dan kan je dat de hele tijd in de gaten houden, dat is onmogelijk ivm m'n werk.
Op mijn pc logt de growatt wel de AC spanning bij mij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IB252aDe0OVNbb56vYd8ksnOTbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnO5wCL9PMWj36fIjXuYH0ea.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-08 07:05
kevinjkok schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:36:
[...]

[Afbeelding]
Kan dat zomaar, parallel? Dan verdubbel je de amperes en zie zelden dat een omvormer, zeker lichte, boven de 12 amperes aankunnen op DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-7qVuuh1SMZid8UH8SdwxrB8RI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K5OpSNlZC4gbuxDNcr07rNCQ.jpg?f=user_large

Vraag, is iemand bekend met URECO panelen?
De specs zijn denk ik wel goed en gunstig qua prijs, maar ik kan er niet zo denderend veel over vinden op de datasheet na.

[ Voor 20% gewijzigd door Whiskey48 op 12-04-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
padoempats schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:03:
[...]

Kan dat zomaar, parallel? Dan verdubbel je de amperes en zie zelden dat een omvormer, zeker lichte, boven de 12 amperes aankunnen op DC
Niet zomaar, maar op goed schuine oost/west daken wel; zodra de opwek op oost minder wordt, wordt hij op west meer. Zouden omvormers ook niet zelf de stroom limiteren door bij dreigende overbelasting een niet optimaal MPPT punt te kiezen? Hij weet wat hij kan en hij weet de stroom :) Er zijn mensen die met een enkele set panelen hun omvormer flink onderdimensioneren; die doen volgens mij in principe hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:19

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:11:
[...]

Niet zomaar, maar op goed schuine oost/west daken wel; zodra de opwek op oost minder wordt, wordt hij op west meer. Zouden omvormers ook niet zelf de stroom limiteren door bij dreigende overbelasting een niet optimaal MPPT punt te kiezen? Hij weet wat hij kan en hij weet de stroom :) Er zijn mensen die met een enkele set panelen hun omvormer flink onderdimensioneren; die doen volgens mij in principe hetzelfde.
Inderdaad. Ik heb 7600 Wp op 1 Goodwe omvormer van 3000W (Max kortsluitstroom 22.5A). Oost+west, 45 graden dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• casperensylvia
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-08 06:34
Wij willen graag zelf een stellage maken voor zonnepanelen in een vrije grondopstelling. We willen dit doen met gegalvaniseerde buizen en dan een opstelling maken zoals op de foto in de bijlage. Nu zouden we graag willen weten, welk bevestigingssysteem voor de zonnepanelen zou geschikt zijn om op de buizen te plaatsen en wat dan de beste manier om het bevestigingssysteem voor de zonnepanelen aan de buizen te bevestigen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w55Slzk2I2XN8TYwux1gySLCGzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqAzKeEmb47mkk6CPlrvW9e7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
padoempats schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:03:
Nee. Je moet wel kijken naar de maximale A en kortsluitstroom van de omvormer.
Een Fronius kan er bijv wel tegen dat je boven de max A uitkomt. Die begrenst dit. Heb ik ook een tijdje gedaan (ZO en NW parallel kwam regelmatig > 16A).
Maar of elke omvormer er tegen kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Martin7182 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:11:
Er zijn mensen die met een enkele set panelen hun omvormer flink onderdimensioneren; die doen volgens mij in principe hetzelfde.
Enkele set in serie blijft A laag. Dan moet je om de max spanning denken, niet om de max A.
Is dus een andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
casperensylvia schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:27:
Wij willen graag zelf een stellage maken voor zonnepanelen in een vrije grondopstelling. We willen dit doen met gegalvaniseerde buizen en dan een opstelling maken zoals op de foto in de bijlage. Nu zouden we graag willen weten, welk bevestigingssysteem voor de zonnepanelen zou geschikt zijn om op de buizen te plaatsen en wat dan de beste manier om het bevestigingssysteem voor de zonnepanelen aan de buizen te bevestigen

[Afbeelding]
overspaning is maatgevend, dat kan je in de spec's vinden van de rails fabrikant waar je je oog op hebt.
op de foto is denk ik valksolar gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 18:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@casperensylvia een paneel heeft ook montagegaten, dat is het goedkoopst. Je kunt er toch van onderen bij.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:49:
[...]

overspaning is maatgevend, dat kan je in de spec's vinden van de rails fabrikant waar je je oog op hebt.
Looks like it.
https://www.jenm-zonnepan...montagesysteem/page3.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:19

de Peer

under peer review

[Afbeelding]
Vergeet de vergunningsaanvraag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-08 20:54
Wij willen graag zelf een stellage maken voor zonnepanelen in een vrije grondopstelling.
Ik heb de opstelling zelf gemaakt. Op maat gezaagde gegalvaniseerde kokerprofielen besteld als poten. Hier een Douglas balk op welke onder 35 graden is gezaagd. En daarboven op een Evo Clickfit profiel geschroefd.
Hier passen de paneelklemmen in.
Panelen zitten op 1/3 en 2/3 vastgeklemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLwbTK7ZjWqimQNrQmTkqC-7448=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHwHIyD01AqDKdkui9iPs8fB.jpg?f=fotoalbum_large

Vergunning is niet nodig als je ze in je tuin zet. Alleen wanneer je ze in een weiland zet met bestemming Agrarisch. Even bestemmingsplan controleren.

[ Voor 8% gewijzigd door Pietje555 op 12-04-2022 21:28 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperensylvia
twain4me schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:49:
[...]

Thanks, dat lijkt inderdaad een handige optie te zijn. Iemand nog tips ook hoe we de rails aan de buizen kunnen bevestigen?
Proton_ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:05:
@casperensylvia een paneel heeft ook montagegaten, dat is het goedkoopst. Je kunt er toch van onderen bij.
Vergeten erbij te vermelden dat we een stellage willen maken waar we 3 panelen, liggend boven elkaar kunnen plaatsen, dus hebben extra profielen dan nodig om op te kunnen monteren
Thanks, handige link, die hadden we nog niet gevonden
de Peer schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:43:
[...]

Vergeet de vergunningsaanvraag niet.
ZIjn we inderdaad van op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperensylvia
Pietje555 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:27:
[...]

Ik heb de opstelling zelf gemaakt. Op maat gezaagde gegalvaniseerde kokerprofielen besteld als poten. Hier een Douglas balk op welke onder 35 graden is gezaagd. En daarboven op een Evo Clickfit profiel geschroefd.
Hier passen de paneelklemmen in.
Panelen zitten op 1/3 en 2/3 vastgeklemd.
[Afbeelding]

Vergunning is niet nodig als je ze in je tuin zet. Alleen wanneer je ze in een weiland zet met bestemming Agrarisch. Even bestemmingsplan controleren.
Thanks ziet er goed uit! Ons bericht was alleen niet helemaal duidelijk, we willen graag 3 rijen liggend boven elkaar, hebben onv ruimte voor 3 rijen achter elkaar helaas.

Dat het voor een tuin niet nodig is om een vergunning aan te vragen wisten we niet, goed om te weten, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

casperensylvia schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:39:
[...]

Thanks ziet er goed uit! Ons bericht was alleen niet helemaal duidelijk, we willen graag 3 rijen liggend boven elkaar, hebben onv ruimte voor 3 rijen achter elkaar helaas.

Dat het voor een tuin niet nodig is om een vergunning aan te vragen wisten we niet, goed om te weten, thanks!
Check dit wel even bij de gemeente

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:25
casperensylvia schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:39:
[...]

Dat is ook zeker niet overal het geval, onze overbuurman had de panelen in zijn tuin gelegd en moest toch echt vergunning aanvragen (wel gekregen, niemand bezwaar gemaakt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-08 20:54
Kun je makkelijk controleren door een check op het omgevingsloket van je gemeente in te vullen. Vaak is er alleen een meldplicht. Als het vergunning plichtig is komt dat uit de test en kun je hem direct online aanvragen.
Let wel een vergunning kost geld.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@BeerBR @Cootje @LED-Maniak

Ik heb maar even geprobeerd te zoeken wie er hier ook LONGI 455 Wp panelen heeft en die hier getagd. Ik vraag me nl af of mijn panelen wel hun opgegeven specs halen. Ik heb vooralsnog geen enkele dag gehad waarin de panelen daadwerkelijk proportioneel presteerden aan de sets van m'n buren die op hetzelfde dak liggen met even weinig schaduw en hetzelfde montagesysteem (solarstell connect). Bv op een mooie dag als 27 maart haalde mijn nieuwe set 29.51 kWh volgens EMA en de oude set die nu bij de buren ligt 18.9 kWh. Naar rato (7280 vs 4440 Wp) had ik 30.99 kWh moeten halen. Ik zit maar op 95.2% daarvan. Dat vind ik wel een vrij grote afwijking. En ja: de labels op de panelen zeiden allemaal dat het 455 Wp panelen zijn en m'n oude zeggen allemaal 370 Wp te zijn. De set van de andere buren met 375 Wp LONGi's presteren ook nagenoeg hetzelfde, maar altijd net iets beter dan de set met 370 Wp panelen, dus dat het 2x mis is gegaan aan die kant is me iets te veel toeval.

Enige andere verschil is dat die sets met 37x Wp panelen QS1s gebruiken en ik DS3-Ls. De opgegeven efficiëntie van de DS3-L is echter hoger..

Iemand hier die ook LONGi 455 Wp op 13 graden oost/west heeft liggen en hoe presteerden die genormaliseerd op kWp op een mooie dag zoals 27 maart (als je vrijwel geen schaduw hebt)? Misschien meer een vraag voor het productietopic maar vooralsnog leek het me geschikter voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:02
Ik heb er 4 op zuid-west liggen. Op 27 maart hebben die 8.1kWh opgewekt.
Eind april komen er daar nog 3 bij die op zuid-zuid-oost liggen. Leuk om mee te vergelijken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic