Impact hoge netspanning op moderne woning en apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:42
Titel geeft het al een groot stuk weg: hier in de wijk hebben we bijzonder veel last van een net wat niet uitgerust is om onze woningen te bedienen, zowel in productie (PV) als afname (EV wagens).

Ik heb MID certified meter(s) in de kast en die tonen in de winteravonduren spanningen van 203-210V en in de zomer zitten we vlotjes aan de 253V (mind you: gemiddeld), vanaf 12:00 zit ik 50% van de tijd boven de 255V

Omvormers vallen hier dus regelmatig uit maar ondertussen heb ik na lang zoeken wel al één fase gevonden waar de zwaarste omvormer (4kW) niet op uitvalt. Door recent een laadpaal te plaatsen heb ik gegokt en die 4kW omgeprikt van die "goede fase" (L2) naar L1 met het idee "dan gebruik ik ook ECHT de elektriciteit die uit mijn panelen komt en laat mijn eigen meet dashboard dat ook netjes zien (ik kan niet rekenen over alle fases, alleen individueel)". Gevolg: panelen knallen er nu op een dag zoals gisteren tot 12x uit. Je kan je voorstellen wat dat doet met de opbrengst.

Nu goed, dat is "snel opgelost", deze week komt mijn elektricien dit terug omprikken naar L2 en ga ik de laadpaal ook fysiek zo roteren in fases en dat virtueel configureren dat ie dat ook weet.

Maar nu... hoe schadelijk zijn die hoge spanningen eigenlijk? Ik zie hier spanningen op de MID meter in de verdeelkast die oplopen tot tegen de 260 en zelfs pieken van 262V. Over een zonnige dag gemeten (zelfs met die reductie "dalletjes" in spanning door de uitval van de omvormer) meet ik gemiddeld van 9:15 tot nu 14:15 :
Min Max Mean Range
243 V 261 V 252 V 18.0 V

Ik woon in een moderne woning (5 jaar oud), ventilatiesysteem D, UPS, moderne OLED TV, laptops, schermen, 2 zuinige servers (10W + 60W) you name it. Voorlopig is er (nog?) niets wat er uit knalt en ik ga er stiekem ook van uit dat alles wat ik meet in de verdeelkast op het einde van de kringen wat lager is maar er zullen vast grenzen zijn.

Als ik nu een Coolermaster V550 erbij neem dan is die gespecced voor een range van 210 tot 240. Zijn de toleranties daar dan nog zo hoog op?
Een TV?
Laptop?
Stofzuigers?
Mijn ventilatiesysteem D?
Mijn Daikin Airco/LL WP?

Beste antwoord (via HyperBart op 18-09-2023 15:07)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Vrijwel alle moderne apparatuur zal geen enkel probleem met deze hoge spanning hebben. Er zit een voeding in die het naar een vast lagere spanning omzet waar de electronica dan op zit.
Oudere spullen die nog voor 220V ontworpen zijn (gloeilamp?) zullen wel een veel kortere levensduur hebben.
Verwarmingselementen zullen iets meer stress ervaren, maar schakelen ook eerder uit (door thermostaat).
Maar meer dan 253V moet de netbeheerder toch gewoon oplossen?

Theo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

In Nederland zijn normen opgesteld waar de spanning aan dient te voldoen. Deze normen zijn vastgelegd als NEN-EN 50160. Voor de spanning is afgesproken dat de spanning naar beneden toe nooit meer dan 15% mag afwijken (195,5 volt) en naar boven nooit meer dan 10% (253 volt). Gedurende minimaal 95% van de meettijd mag de spanning niet meer dan 10% naar beneden afwijken (207 volt).
Goede vraag. En dit artikel had je waarschijnlijk ook al gevonden. Maar 260v lijkt dus al te hoog te zijn.

Maar dus geen idee hoe apparatuur met die hoge spanningen omgaat, en wie er bij schade ( indien al bewijsbaar) verantwoordelijk is. In sommige landen is een hogere Max V toegestaan dus wellicht heeft dat wat marge.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 17-04-2022 14:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Vrijwel alle moderne apparatuur zal geen enkel probleem met deze hoge spanning hebben. Er zit een voeding in die het naar een vast lagere spanning omzet waar de electronica dan op zit.
Oudere spullen die nog voor 220V ontworpen zijn (gloeilamp?) zullen wel een veel kortere levensduur hebben.
Verwarmingselementen zullen iets meer stress ervaren, maar schakelen ook eerder uit (door thermostaat).

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
volgens mij gaat het over belgie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:02
In België is de grens toch 230 V + 15% = 264 V?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ja het gaat hier over een Belg 🤫😉
xah5kiDe schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:54:
Ok, duidelijk.
Zou je denken he, probleem is dat we op een aftakking van een aftakking zitten. Structurele oplossing? Nieuwe rechtstreekse lijn laten trekken naar de transfo cabine.

Probleem is dat je altijd met telefonisten belt maar nooit iemand van de illustere “studiedienst” bij Fluvius (de Belgische laagspanningsnetbeheerder) terugbelt. Ze noteren het en geven het door maar er is dus nooit een projectleider of ingenieur die even terugbelt en zegt “kijk, we zoeken een oplossing en dan of dan bij die werken gaan we het zo aanpakken”.

Ik heb echt al verschillende malen gebeld en men heeft de transfo al een trapje lager gezet (altijd met stappen van 7V, dat zijn de trappen/tandjes op de draaischijf daar blijkbaar, zal wel met de wikkelingen van spoelen te maken hebben?) en nu heb je dus soms te lage spanning. Alles werkt nog hoor maar voor hetzelfde vermogen stijgt de stroomsterkte dan wel…

Nu gaat dit nog goed hier maar de laadpaal logt nu al events met te lage netspanning en te hoge. Ik ben echt benieuwd wat dat gaat geven. Uit mijn hoofd rijden hier 3/4 mensen met ICE bedrijfswagens die de komende jaren EV worden. Dan nog een zelfstandige en een vrije beroeper. Die gaan ook over. En dat is dan alleen nog maar waar ik weet van EV in de nieuwe wijk waar ik deel van uit maak, laat staan de “oude” wijk waar we op afgetakt zitten. Wordt gezellig…

[ Voor 46% gewijzigd door HyperBart op 17-04-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
busscherski schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:16:
In België is de grens toch 230 V + 15% = 264 V?
Neen, pieken tot 264V mag en kan kortstondig maar gemiddeld genomen mag het voor langere periodes slechts 10% hoger of lager liggen dan de nominale spanning 230V. Daar staat wel tegenover dat een omvormer moet uitschakelen bij 10 min lang 253V. Het voltage mag wel fluctueren tussen de 207 en de 253V.

[ Voor 27% gewijzigd door HyperBart op 18-09-2023 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:43
Alles met een moderne voeding heeft hier geen probleem mee. Moderne voedingen maken allemaal gebruik van een PFC (Power Factor Correction) circuit. Die maakt van je wisselspanning eerst 350+ VDC. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Apparaturen die direct op 230 werken, zoals een stofzuiger motor, of de eerder aangehaald lampen/verwarmingselementen zullen dit wel merken. Mogelijk hierdoor harder slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:02
Op zich wel geruststellend om te zien dat het ook in Belgie met dergelijke voltages nog best goed gaat.
In Nederland maken we het nog niet zo bont. En als er dan nog wat meer netbelasting komt is er kennelijk nog wat marge.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
busscherski schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:17:
Op zich wel geruststellend om te zien dat het ook in Belgie met dergelijke voltages nog best goed gaat.
8)7 :') Als je nog iets nodig hebt je vraag het maar _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Ik gebruik dit topic nog maar eens omdat ik een zelfde vraag heb:

Onze induictie kookplaat (Siemens) is na 9 jaar spontaan overleden. Inductie kookplaten moeten in de regel 10 tot 15 jaar meegaan, dus dit is wel snel.

Nu vraag ik me af, ons voltage is vanwege allle zonnepanelen in de straat en bij ons zelf al tijden te hoog (regelmatig klapt de omvormer er ook uit). We blijven binnen de 10% overschrijding (253V) maar als gemidelde duidelijk aan de hoge kant tegenwoordig. Ik heb een beeld toegevoegd van de 3 fases.

Zou dit de reden kunnen zijn dat de kookplaat zo snel is overleden? Wat denken jullie? Is daar nog iets aan te doen? Ik vrees ook voor de overige apparatuur (wasmachine, afwasmachine e.d)

Overigens is er een fase die gemiddeld iets lager zit, heb die ook bijgevoegd, heeft het zin de fase daarheen te verplaatsen van de inductie? (die overigens 2 fasen gebruikt)

Mvg, Patrick
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYuDQF0D0lSdlsd_9XDEJDxG1_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vltvc7F218cisMgg4q0vsMNm.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaMEIhd49tj8NV6UFeRNL16uUgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MVOpWEnLtVEMzs6XACdsePnB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
patrickvdhart schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:23:
Ik gebruik dit topic nog maar eens omdat ik een zelfde vraag heb:

Onze induictie kookplaat (Siemens) is na 9 jaar spontaan overleden. Inductie kookplaten moeten in de regel 10 tot 15 jaar meegaan, dus dit is wel snel.

Nu vraag ik me af, ons voltage is vanwege allle zonnepanelen in de straat en bij ons zelf al tijden te hoog (regelmatig klapt de omvormer er ook uit). We blijven binnen de 10% overschrijding (253V) maar als gemidelde duidelijk aan de hoge kant tegenwoordig. Ik heb een beeld toegevoegd van de 3 fases.

Zou dit de reden kunnen zijn dat de kookplaat zo snel is overleden? Wat denken jullie? Is daar nog iets aan te doen? Ik vrees ook voor de overige apparatuur (wasmachine, afwasmachine e.d)

Overigens is er een fase die gemiddeld iets lager zit, heb die ook bijgevoegd, heeft het zin de fase daarheen te verplaatsen van de inductie? (die overigens 2 fasen gebruikt)

Mvg, Patrick
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals eerder aangegeven zal dat wel niet de oorzaak zijn, waarschijnlijk brute pech.

Ik heb hier ook al vaker het inductievuur aangezet net om die hoge spanning "af te fakkelen", gaat prima...
Pagina: 1