Zonnepanelen zuid-oost (en eventueel noord-west) Almere

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-06 14:33
Ook ik ben, mede ingegeven door de hoge energietarieven en op dit moment beschikbaar gekomen financiële speelruimte, op zoek naar opties om (een groot deel van) onze elektriciteitsverbruik met zonnepanelen te gaan opwekken.
Foto's
Het gaat om de volgende buurt in Almere Stad, in de buurt van Warung Isjad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45J4dOCHP8oc4iIxBOEH7umf0TA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hDmnM8eQeNlkZHdenmuSw0sv.png?f=fotoalbum_large

Foto van het dak op het zuid-oosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sheL5ZqM__3QpsDcfIHl2PuUOhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6S2wsbgTuAT0NiqhF4GxsHv9.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-west kant op 14 april om 16:16:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9-MJruKm6yoBun_NCo09qu-Aho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mdo11ZqCj6h88uCnFXMZxPKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-west kant op 21 april om 13:38:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1p3XvLuUNnxh39YRHXgPGBgysw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVtzzOsgSohBhNXI9nVuBNjh.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het primaire dakvlak zal het dakvlak op het zuid-oosten zijn. Hellingshoek 55 graden. Dakkapel op eerste verdieping, op het gedeelte daarboven een veluxraam. Afhankelijk van de grootte is er ruimte voor 8-10 panelen (de ene leverancier tekent er 8 in, de andere 9 en eentje zelfs 10).

Ik overweeg ook sterk om ook een deel van het dak op het noord-westen te gebruiken. Hellingshoek 35 graden. Ik realiseer me dat het rendement daar blijft steken rond de 60-65%, maar ik zie toch al vanaf redelijk vroeg in de middag daar alweer aardig wat zon staan. En naar mijn idee kan het potentieel het verkrijgen van energie uit de zon verlengen tot de tijd dat wij aan het eten koken zijn en evt ook nog een deel daarna (in ons schema blijft het wel het beste uit komen om de vaatwasser aan het begin van de avond te draaien).

Er zijn 2 leveranciers die tot nu toe ook het noord-westen hebben mee gerekend in een offerte Eentje schat in dat ik met 15 360Wp panelen van JASolar, totaal ~5400Wp, verdeeld over 8 op zuid-oost en 7 op noord-west, ongeveer 4100 kWh moet kunnen opwekken. Een ander rekent met 15 panelen van 390 Wp van AEG, met een te verwachten opbrengst van rond de 4400-4500. Over de prijzen later meer onder het kopje met de tot nu toe verkregen offertes.....

Als ik de Wp waarden per dakdeel zelf in de " PVGIS" tool van de EU invoer, dan kloppen opgegeven opbrengstberekeningen, zelfs volgens de meest pessimistische zonuren-database redelijk.....

Of het die extra investering op het noord-westen waard is om dichter in de buurt van ons jaarverbruik te komen, en of het hoofddoel uberhaupt is om de investering ZSM weer helemaal terug te verdienen, ben ik echter nog niet helemaal uit.
Schaduw
Op het zuid-oosten is er voor zo ver ik heb kunnen observeren weinig tot geen schaduw. Onze eigen dakkapel en die van de buren om ons heen zitten allemaal ter hoogte van de eerste verdieping. Schoorsteenpijpen voor open haarden zijn er niet (en verwacht ik ook niet binnen afzienbare termijn)

Op het noord-westen kan een boom in de buurt van ons huis eventueel roet in het eten gooien, maar voor zo ver ik kan zien alleen voor de onderste helft van het dak. Afvoerpijpjes van de mechanische ventilatie van ons en de buren zitten ' aan de andere kant van de zon' , dus werpen in de middag geen schaduw op ons dak. Die van de buren aan de andere kant zit ver weg genoeg om geen invloed te hebben.
Jaarverbruik
Ons jaarverbruik ligt, zeker sinds het (deels blijvende) fulltime thuiswerken, tussen de 4000 en 4400 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Het betreft een 1 fase aansluiting van 40 A. Er loopt van de zolder naar de meterkast al een loze buis van 19 mm.

We verwachten op dit punt niet snel uitbreiding naar 3 fasen omdat de 40A al best ruim is, we sowieso geen parkeergelegenheid op eigen terrein hebben en de huiskamer/open keuken ook niet echt veel ruimte biedt voor een eventuele uitbreiding naar een grotere/zwaardere kookplaat.
Budget en doel
Het doel is om zo dicht mogelijk in de buurt te komen van het jaarverbruik (of in ieder geval 4000 kWh). Er kan behoorlijjk wat eigenverbruik overdag plaatsvinden. Wassen en (spaarzaam) drogen gebeurt eigenlijk altijd al overdag, maar ook thuiswerken en ander verbruik dat er eigenlijk altijd 24/7 is.

De hele installatie (inclusief plaatsing) mag zo rond de 6000-7000 Euro uit komen, maar lager is natuurlijk altijd mooi mee genomen.

Ondanks dat dit nu nog als onrendabel wordt gezien, zou ik qua omvormersysteem toch graag willen dat er in de toekomst eventueel een batterij geplaatst kan worden. Zeker omdat het nog niet bekend is wat er, na het afbouwen/afschaffen van de huidige salderingsregeling, voor deze salderingsregeling in de plaats gaat komen.

Terugverdientijd is natuurlijk belangrijk, maar staat vermoedelijk vanwege de verwachte afbouwing/afschaffing van de salderingsregeling, en het nog niet weten wat hiervoor in de plaats komt, natuurlijk al onder druk. Het gaat me dus ook om een stukje (gevoel van) onafhankelijkheid van de vluchtige markt van elektriciteitstarieven.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur.
Bijhouden van data
Ik wil graag uitgebreid de data van m'n eigen systeem (en eventueel prestaties van individuele panelen/optimizers indien ik niet voor een pure string-omvormer kies) kunnen bijhouden. Dat dit in basis via een cloud gaat vind ik acceptabel.

Echter, waar het om de productie van het systeem ' op dit moment' gaat, wil ik graag lokale LAN toegang (data te integreren in Home Assistant). Voor zo ver ik tot nu toe heb begrepen kan dit met het Envoy-S systeem van Enphase, of met SolarEdge ' hdwave' omvormers die over een ethernetaansluiting beschikken?

Over Goodwe lees ik wisselende verhalen qua lokaal (en zo realtime mogelijk) uitlezen van data. Hoewel zij waarschijnlijk wel de meest kostenefficiente opties hebben qua omvormers, eventueel met aansluitingen voor 2 strings als ik echt beide dakdelen ga gebruiken en (weinige) schaduw voor lief neem.
Reeds verkregen offertes
Ik heb nu van 3 leveranciers concrete offertes. Van een 4e leverancier verwacht ik na komende dinsdag nog een offerte (ze wilden eerst langs komen, alvorens een offerte uit te brengen dus niet op afstand berekenen).

Bedrijf Panelen Omvormer Wp totaal Voorgespiegelde opbrengst Prijs voor BTW teruggaaf Prijs per kWp na BTW teruggaaf
BonGo Solar, Apeldoorn9x AEG ultra black 390WpGoodWe 3600D-NS351031595.511,151,32
BonGo Solar, Apeldoorn]9x AEG ultra black 390 Wp zuid-oost, 6x AEG ultra black 390 Wp noord-westSolarEdge 4000h, 15 optimizers niet gespecificeerd585045799.943,811,43
Solease8x JA Solar - JAM60S21 365/MR (SE) 365 Wp zuid-oost, 7x JA Solar - JAM60S21 365/MR (SE) 365Wp noord-west SolarEdge SE5000H, S440 5475 4361 7.446,88
Zonne-expert, Bussum12x CanadianSolar Mono Full Black HiKu CS3L-360MS 360Wp zuid-oost SolarEdge HD-Wave 4000H, S440 43204484 ( 8)7 )6.089,701,12
Zonne-expert, Bussum12x CanadianSolar Mono Full Black HiKu CS3L-360MS 360Wp zuid-oost Enphase IQ7-Plus met Envoy-S 43204585 ( 8)7 )6.830,551,32
Regio
Het gaat om Regio Almere. Hierbij zou het leuk mee genomen zijn als ik een kleinere regionale installateur de opdracht kan gunnen, zo lang de prijs redelijk is en men bereid is om (in het geval van Solaredge) mij toegang te geven tot alle data.
Overig
SolarEdge
De 2 bedrijven die ook een offerte met Solaredge hebben opgesteld (Zonne-Expert en BonGo Solar) komen met een HD-Wave4000H en met S440 optimizers. Waar ik vooral benieuwd naar ben (maar waar ze dan weer niet over reppen), is met wat voor kabeldiameter voor het AC-gedeelte ze dan naar de meterkast willen gaan en of dit dan door de bestaande 19mm buis zou passen. Met mijn (beperkte) kennis zou ik voor het te verwachten AC-vermogen af moeten kunnen met 3x4 mm2. Zonne-Expert geeft in beide offertes wel een B16-300mA of B20-300mA aardlekautomaat op voor de afzekering.

Zonne-Expert, Bussum
Verder wil Zonne-Expert me wel heel graag aan de Enphase krijgen (ok, die variant kost bij hun ook 'slechts' 610 euro meer dan hun SolarEdge alternatief). Ze hebben bij de offerte zelfs een heel document gedaan met de (vermeende) voordelen van Enphase en de toekomstige voordelen bij gebruik van een batterij (waarbij het zelfs mogelijk zou zijn om, als grid voltage te hoog wordt of helemaal weg valt, over te schakelen op noodvoeding vanuit de batterij....).

Nog iets heel aparts aan Zonne-Expert: Ze geven een verwachte opbrengst die hoger ligt dan het aantal kWp 8)7 . Ik moet ze sowieso nog feedback geven op de offertes, want ze hebben nu 12 panelen op zuid-oost ingetekend, waarvan 2 bovenop de dakkapel. Mijn dakkapelleverancier heeft echter al aangegeven dat bij plaatsing zonnepanelen elke garantie vervalt :P

BonGo, Apeldoorn
BonGo geeft expliciet aan dat ze voor mij als klant gewoon volledige toegang tot alle SolarEdge gegevens op laten zetten.

BonGo geeft me qua meedenkendheid wel het beste gevoel en ze claimen ook binnen 6-8 weken na akkoord offerte al te kunnen installeren. Echter, ze zijn ook veruit het duurst (mogelijk door de AEG panelen?).

Solease
Solease kwam als 1 van de eerste heel snel met een offerte (ook met het dak op het noord-westen mee gerekend), maar reageert na wat verder vragen van mijn kant helemaal niet meer (ze hebben o.a. aangenomen dat ik een 3 fase aansluiting heb en ik had ze gevraagd naar volledige toegang tot de Solaredge uit de offerte). Het ziet er naar uit dat ik van deze partij niets meer hoor.

Zonnemarkt, Almere
Komen dinsdag langs

[ Voor 24% gewijzigd door eymey op 25-04-2022 13:30 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:33
Volgens mij heb je al een aardig goed beeld.

AEG panelen komen overigens niet van AEG maar van een groothandel die white label panelen koopt en het recht heeft om er AEG stickers op te plakken.
Dat wil niet zeggen dat die panelen slecht zijn. Maar ook niet dat ze goed zijn of dat de garantie bijzonder goed gedekt is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04

Zenix

BOE!

Ik zou bij die partijen die SolarEdge of Enphase als voorstel hebben gedaan, vragen of ze een offerte kunnen opleveren met Goodwe of SMA. Dat zal de kosten van die offertes flink omlaag brengen. Ik zie geen reden voor SolarEdge of Enphase met jou dak. SMA en Goodwe kunnen goed met die pijpjes omgaan, vandaar.

In Almere zit ook Solar-outlet en Solar-Bouwmarkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 24-04-2022 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 17:20

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hoe vol willen ze je dak(en) gooien? Dit klinkt nl als niet heel vol, maar misschien vergis ik me. Voller is beter, aangezien de meerprijs van meer panelen niet heel groot is en terugleveren goud geld oplevert momenteel. Later zonder saldering is het ook gunstig en met accu ook, want dan kan je een groter deel van het jaar op eigen stroom draaien. Meer is eigenlijk op elk vlak beter, tenzij je tegen de voltagelimieten aanloopt. Je zegt 1 fase te hebben dus wisselen kan je ook niet. Een dezer dagen op een zonnig moment rond 14 uur even meten wat de spanning dan is.

Overigens is het niet gek dat de verwachte opbrengst in kWh hoger is dan de Wp van je set, aangezien het 2 verschillende eenheden zijn die niet te vergelijken zijn (energie vs vermogen). In Nederland doet een gemiddelde zuid set op schuin dak toevallig ongeveer 1 kWh per Wp (NB: 1 kWh/Wp! Als het 1 kWh/kWp zou zijn zoals je zegt zouden zonnepanelen waardeloos zijn lol) waardoor het makkelijk te verwarren is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Zenix Met mijn dak zie ik opbrengst-technisch inderdaad ook niet echt noodzaak om met omvormers of micro-omvormers aan de slag te gaan. En ik weet dat er ook Goodwe omvormers bestaan met 2 MPP trackers (voor 2 strings), mocht ik toch voor 2 dakdelen kiezen. Het zijn meer de monitoring wensen die ik heb, en de wisselende geluiden die ik over Goodwe lees (ook qua om gaan met data, maar ook qua of ze nou wel of niet via LAN uitleesbaar zijn. Bij mijn ouders hun 5 kW 3-fase Goodwe lukt het iig niet).

Zonne-Expert hanteert naast Enphase en SolarEdge ook Goodwe (als ik op hun website kijk), dus daar zou ik ook nog eens naar kunnen vragen. Aan de andere kant geeft mijn eerste telefoongesprek met hun en de fouten die ze in de initiële offerte maken me ook weer geen onverdeeld positief gevoel. O

De offerte van BonGo met de Goodwe is per kWp alsnog niet echt goedkoop, dus hoe veel daar af zou kunnen.... om de 1 of andere reden blijven zij gewoon vrij duur.

Ik denk dat ik toch nog meer offerte-aanvragen moet gaan uitgooien. Solar-outlet en solar-bouwmarkt ken ik overigens wel (van naam), maar waren dat niet outlets waar je alleen de spullen kan bestellen in het geval van alles zelf doen?
Termy schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:34:
Hoe vol willen ze je dak(en) gooien? Dit klinkt nl als niet heel vol, maar misschien vergis ik me. Voller is beter, aangezien de meerprijs van meer panelen niet heel groot is en terugleveren goud geld oplevert momenteel. Later zonder saldering is het ook gunstig en met accu ook, want dan kan je een groter deel van het jaar op eigen stroom draaien. Meer is eigenlijk op elk vlak beter, tenzij je tegen de voltagelimieten aanloopt. Je zegt 1 fase te hebben dus wisselen kan je ook niet. Een dezer dagen op een zonnig moment rond 14 uur even meten wat de spanning dan is.

Overigens is het niet gek dat de verwachte opbrengst in kWh hoger is dan de Wp van je set, aangezien het 2 verschillende eenheden zijn die niet te vergelijken zijn (energie vs vermogen). In Nederland doet een gemiddelde zuid set op schuin dak toevallig ongeveer 1 kWh per Wp (NB: 1 kWh/Wp! Als het 1 kWh/kWp zou zijn zoals je zegt zouden zonnepanelen waardeloos zijn lol) waardoor het makkelijk te verwarren is.
Zuid-oost gooien ze vrij vol. Bijvoorbeeld de offerte met de Canadian Solar panelen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyXq_yfc9A-f6TzhExtXt4wPygc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNdEc0S8C2WED9HfGShg5hkz.jpg?f=fotoalbum_large

Hoewel een andere paneelkeuze hier tussen het veluxraam en de dakkapel misschien in portrait nog wat meer panelen zou opleveren. Hoe dan ook, de eerste verdieping heeft een dakkapel en zonnepanelen daarop plaatsen is helaas geen optie.

Wat betreft zo vol mogelijk gooien: Ik lees behalve van jou inderdaad van meer mensen dat advies. Maar ik lees op andere plekken (en niet in de laatste plaats bij de leveranciers) nog steeds het mantra dat je vooral niet meer moet willen opwekken dan je verbruikt, en dat dat na afschaffing van de salderingsregeling dus zelfs nog meer geldt. Ik vind die afweging dus nog een beetje moeilijk. Sowieso zou de enige meerruimte dus nog liggen op noord-west, maar daar zal het weer nog mee reen afweging worden tussen kosten per zonnepaneel (en evt optimizers/micro-omvormers) en wat het opbrengt.

Edit: Wat betreft voltage heb je wel een puntje: Het geval wil dat ik diverse zigbee plugs met meetmogelijkheden in gebruik met HA. Dus meteen even 1 van de simpele HA grafiekjes erbij gepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3mFlsRUd8REN9TB6kO0M1RbCMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KdiO3gk7bzjUtfSw2X09aH3a.png?f=fotoalbum_large

Bij flink wat zon zijn er nu dus piekjes tot 238 Volt.

Overigens was 1 van de voordelen van Enphase, volgens zonne-expert, dat icm. een Envoy-s 'metered' en hun batterijsysteem dat eraan komt, er ook de mogelijkheid zou zijn om bij te hoge netvoltages (te veel aanbod zonne-energie), eventueel overschakeling naar geheel op batterij gedaan zou kunnen worden.
Hmm, toch zie ik bij de meeste offertes en berekeningen, en ook die van PVGIS, dat als ik bijvoorbeeld 3000 Wp leg, de kWh opbrengst eigenlijk bijna altijd lager is. Vandaar de correlatie die ik er toch tussen zie en mijn gefronste wenkbrouwen bij de cijfers van zonne-expert (of die Canadian Solar panelen moeten heul erg veel beter zijn dan een JASolar oid ).

[ Voor 74% gewijzigd door eymey op 24-04-2022 23:24 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37
In Almere zit solar bouwmarkt. Helaas lijken hun goedkopere zonnepanelen bijna helemaal uitverkocht.
Je kan bij Green Guys proberen.

Maar je kan elke kant 10 doen op een 5 kW omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruu0VjINM4ExIURb3HjuxdbWlbQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WvxJm2Hd3zLdO7IwCeHb41sf.png?f=fotoalbum_large

Subtotaal excl. btw:€7.855,37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@lothar Elke kant 10.... dat lijkt tricky, maar op de noord-west kan moet daar zeker ruimte voor zijn (Jij dent wel dat dat rendabel zou kunnen zijn?). En zie ik goed dat solar-bouwmarkt dus ook installatie kan regelen? (of is dat gewoon een richtprijs).

Ik zat me sowieso ook af te vragen, als ik beide zijden vol zou laten leggen, of ik dan boven de 5 kW uit zou komen (waarschijnlijk niet, want nooit aan beide zijden tegelijk het volledige piekvermogen?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:33
Het tweede dakvlak is relatief goedkoper te leggen dan het eerste (als je het tegelijk aanlegt).

Voer je situatie met 10 panelen en je situatie met 20 panelen eventjes in in gaslicht.com, dan kun je zien dat Essent een halfjaarcontract aanbiedt met een teruglevertarief van 0.58 euro / kWh.
Dus als je 2000 kWh overschot hebt krijg je daar bijna 1200 euro extra voor. Als het er vanaf nu zou liggen dan ben je na 1 zomer al een heel eind met het terugverdienen.

Overstappen van energieleverancier kan vaak ook als je nu een vast contract hebt tegen een bescheiden boete.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

eymey schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:39:
Ik denk dat ik toch nog meer offerte-aanvragen moet gaan uitgooien. Solar-outlet en solar-bouwmarkt ken ik overigens wel (van naam), maar waren dat niet outlets waar je alleen de spullen kan bestellen in het geval van alles zelf doen?
Ja, je kan daar ook installatie/montage selecteren.
Zuid-oost gooien ze vrij vol. Bijvoorbeeld de offerte met de Canadian Solar panelen: [Afbeelding]

Hoewel een andere paneelkeuze hier tussen het veluxraam en de dakkapel misschien in portrait nog wat meer panelen zou opleveren. Hoe dan ook, de eerste verdieping heeft een dakkapel en zonnepanelen daarop plaatsen is helaas geen optie.
Hm, wat zijn die 4 panelen dan? Is dat niet de dakkapel?
Wat betreft zo vol mogelijk gooien: Ik lees behalve van jou inderdaad van meer mensen dat advies. Maar ik lees op andere plekken (en niet in de laatste plaats bij de leveranciers) nog steeds het mantra dat je vooral niet meer moet willen opwekken dan je verbruikt, en dat dat na afschaffing van de salderingsregeling dus zelfs nog meer geldt. Ik vind die afweging dus nog een beetje moeilijk. Sowieso zou de enige meerruimte dus nog liggen op noord-west, maar daar zal het weer nog mee reen afweging worden tussen kosten per zonnepaneel (en evt optimizers/micro-omvormers) en wat het opbrengt.
Kwestie van het vergelijken van de meerprijs (verschil alleen zuidoost en zuidoost+noordwest) en de meeropbrengst en wat dat doet voor de TVT. Alternatief is om eerst 1 vlak helemaal vol te leggen met een omvormer die de andere kant ook aan kan, maar aangezien het een relatief laag renderend dak is wil je dat liever goedkoop nu meenemen dan later weer het volle pond betalen.

Anyway, wat betreft de adviezen: geven ze ook een redenatie? Waarom zou het niet goed zijn? Mijn redenatie, en zo zien de meesten het hier, is het volgende:
-Je kunt nu salderen, dus waarschijnlijk is het terugverdiend tegen de tijd dat salderen er helemaal af is en daarna is het pure winst. Kortom, wel/niet salderen in de toekomst is dan eigenlijk niet eens relevant meer.
-Wat gebeurt er als je niet meer kan salderen? Dan moet je betalen voor wat je afneemt tussen terugleveren door. Hoe reduceer je hoeveel je afneemt? Door meer op te wekken. In de wintermaanden is elk extra paneel nuttig want het levert zo weinig op dat je waarschijnlijk vrijwel niks zult terugleveren.
-Terugleveren is niet tegen 0 euro/kWh. Sterker nog, je kunt er nu rond de 60 ct/kWh voor krijgen.
Edit: Wat betreft voltage heb je wel een puntje: Het geval wil dat ik diverse zigbee plugs met meetmogelijkheden in gebruik met HA. Dus meteen even 1 van de simpele HA grafiekjes erbij gepakt:
[Afbeelding]

Bij flink wat zon zijn er nu dus piekjes tot 238 Volt.

Overigens was 1 van de voordelen van Enphase, volgens zonne-expert, dat icm. een Envoy-s 'metered' en hun batterijsysteem dat eraan komt, er ook de mogelijkheid zou zijn om bij te hoge netvoltages (te veel aanbod zonne-energie), eventueel overschakeling naar geheel op batterij gedaan zou kunnen worden.
238 is niet zo hoog dus dat valt mee. Ik snap niet zo goed wat het voordeel is dat ze proberen aan te geven. Het is niet alsof je van het net afgesloten wordt als het voltage 253 V bereikt. Je omvormers vallen gewoon uit, that's it. Als dit een probleem is dan is er ook zoveel opwekking dat een batterij niet lang verschil gaat maken. Misschien dat laden bij 1 kW om net niet de 253 V te halen wel de hele dag te doen is, maar dan moet je dus wel elke dag genoeg gebruiken in de nacht om het de volgende dag weer te kunnen doen. Of dat redelijk is ligt aan je verbruik uiteraard, maar ik gok stiekem dat het niet waarschijnlijk is. Een batterijtje thuis lost overproductie in de zomer niet op.
Hmm, toch zie ik bij de meeste offertes en berekeningen, en ook die van PVGIS, dat als ik bijvoorbeeld 3000 Wp leg, de kWh opbrengst eigenlijk bijna altijd lager is. Vandaar de correlatie die ik er toch tussen zie en mijn gefronste wenkbrouwen bij de cijfers van zonne-expert (of die Canadian Solar panelen moeten heul erg veel beter zijn dan een JASolar oid ).
PVGIS is wat conservatief zover ik kan oordelen. Elke offerte gebruikt z'n eigen trucje en die zijn vaak ook conservatief om blije klanten te krijgen (want boven verwachting gepresteerd). Het is wat dat betreft het beste om alleen naar euro/Wp te kijken en niet naar kWh, want dat is niet appels vs appels door de verschillende rekenmethodes.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
busscherski schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:28:
Het tweede dakvlak is relatief goedkoper te leggen dan het eerste (als je het tegelijk aanlegt).

Voer je situatie met 10 panelen en je situatie met 20 panelen eventjes in in gaslicht.com, dan kun je zien dat Essent een halfjaarcontract aanbiedt met een teruglevertarief van 0.58 euro / kWh.
Dus als je 2000 kWh overschot hebt krijg je daar bijna 1200 euro extra voor. Als het er vanaf nu zou liggen dan ben je na 1 zomer al een heel eind met het terugverdienen.

Overstappen van energieleverancier kan vaak ook als je nu een vast contract hebt tegen een bescheiden boete.
Thanks voor je inzicht. Wel goed om te zien dat er tegenwoordig soms al teruglevertarieven van 0.58 euro/kWh worden gehanteerd. Dat is nog bijna gunstiger dan salderen :P. Vraag is natuurlijk wel of dat zo blijft. Maar ja, je weet ook nooit wat de overheid de komende jaren allemaal gaat bedenken (als we maar geen Belgische toestanden hier krijgen).

Met al dat mooie weer van de laatste tijd doet het stiekem wel een beetje pijn dat ik niet nu al panelen heb liggen :P.
Termy schreef op maandag 25 april 2022 @ 00:04:
[...]

Ja, je kan daar ook installatie/montage selecteren.
OK, handig om te weten. :)
Hm, wat zijn die 4 panelen dan? Is dat niet de dakkapel?
Ja, die 4 panelen zijn op dit moment wel op de dakkapel. Maar dat zie ik dus als een fout in de offerte.... Blijkbaar denkt deze leverancier (als 1 van de weinigen, merk ik) dat je een dakkapel wel prima vol kan leggen met zonnepanelen. Maar ik durf het sowieso niet aan (ook omdat de leverancier van de dakkapel, in 2017 geplaatst, aangeeft dat de garantie er dan van af is ).
Kwestie van het vergelijken van de meerprijs (verschil alleen zuidoost en zuidoost+noordwest) en de meeropbrengst en wat dat doet voor de TVT. Alternatief is om eerst 1 vlak helemaal vol te leggen met een omvormer die de andere kant ook aan kan, maar aangezien het een relatief laag renderend dak is wil je dat liever goedkoop nu meenemen dan later weer het volle pond betalen.
Daar heb je inderdaad gelijk in. Als ik het minder renderende vlak nu al mee laat volleggen, dan kan dat gewoon mee in dezelfde klus en ook meteen in een goed passende omvormer.
Anyway, wat betreft de adviezen: geven ze ook een redenatie? Waarom zou het niet goed zijn? Mijn redenatie, en zo zien de meesten het hier, is het volgende:

-Je kunt nu salderen, dus waarschijnlijk is het terugverdiend tegen de tijd dat salderen er helemaal af is en daarna is het pure winst. Kortom, wel/niet salderen in de toekomst is dan eigenlijk niet eens relevant meer.
-Wat gebeurt er als je niet meer kan salderen? Dan moet je betalen voor wat je afneemt tussen terugleveren door. Hoe reduceer je hoeveel je afneemt? Door meer op te wekken. In de wintermaanden is elk extra paneel nuttig want het levert zo weinig op dat je waarschijnlijk vrijwel niks zult terugleveren.
-Terugleveren is niet tegen 0 euro/kWh. Sterker nog, je kunt er nu rond de 60 ct/kWh voor krijgen.
Wat ik nu een beetje lees van jou en van @busscherski zijn de teruglevertarieven tegenwoordig een heel stuk gunstiger dan wat veel adviessites ( VEH, maar ook installateurs zelf ) vaak nog aangeven. Die houden nog steeds rekening met een gemiddeld teruglevertarief van 13 ct/kWh en dat is natuurlijk ongunstiger dan salderen. Vanuit een teruglevertarief dat ongunstiger is dan salderen kan ik volgen dat die adviezen aangeven dat je niet moet overproduceren. Maar ja, blijkbaar zijn de adviezen dus niet meer echt up to date..... lang leve Tweakers ;)

Scheelt wel dat het salderen ook niet meteen weg is (ik lees dat het tot 2030 wordt afgebouwd). Dus salderen zal nog steeds helpen met het terugverdienen :)
238 is niet zo hoog dus dat valt mee. Ik snap niet zo goed wat het voordeel is dat ze proberen aan te geven. Het is niet alsof je van het net afgesloten wordt als het voltage 253 V bereikt. Je omvormers vallen gewoon uit, that's it. Als dit een probleem is dan is er ook zoveel opwekking dat een batterij niet lang verschil gaat maken. Misschien dat laden bij 1 kW om net niet de 253 V te halen wel de hele dag te doen is, maar dan moet je dus wel elke dag genoeg gebruiken in de nacht om het de volgende dag weer te kunnen doen. Of dat redelijk is ligt aan je verbruik uiteraard, maar ik gok stiekem dat het niet waarschijnlijk is. Een batterijtje thuis lost overproductie in de zomer niet op.
Wat ik eerder al zei: Zonne-expert wil blijkbaar graag Enphase verkopen dus ze pakken er elk voordeeltje van dat systeem bij, hoe ver gezocht ook ;). Je wordt idd niet afgesloten als de 253V wordt bereikt, maar op dat moment is je installatie natuurlijk niet meer geld aan het (terug)verdienen. Ze geven blijkbaar als voordeel van de batterij-oplossing van Enphase, dat als het systeem je zelf van het net los koppelt ( wat ze installatietechnisch blijkbaar kunnen ), dat dan je panelen gewoon door kunnen gaan met produceren. Uiteraard wel alleen als er eigen verbruik is / de batterij nog niet vol is :P.

Overigens is ons verbruik in de avonduren en nachtelijke uren alles bij elkaar ook nog zo ongeveer 5 kWh.
PVGIS is wat conservatief zover ik kan oordelen. Elke offerte gebruikt z'n eigen trucje en die zijn vaak ook conservatief om blije klanten te krijgen (want boven verwachting gepresteerd). Het is wat dat betreft het beste om alleen naar euro/Wp te kijken en niet naar kWh, want dat is niet appels vs appels door de verschillende rekenmethodes.
Ik heb biij PVGIS wel de meest conservatieve database (ERA5) gebruikt. Op mijn zuid-oost dak van 55 graden, gerekend met 3500 kWp scheelt de voorspelde opbrengst nogal tussen ERA5 ( 3046 kWh ) en SARAH2 ( 3466 kWh )

Ik had in andere topics hier inderdaad ook de Euro/Wp methode gezien, vandaar dat ik die hier ook in het offerte overzicht heb mee genomen :). Maar goed, ik wil ook niet helemaal blind zijn voor mogelijke opbrengst, zeker niet als ik (om wat voor reden dan ook) toch met een leverancier met wat hogere Euro/kWp in zee wil gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Terugleveren voor 58 ct/kWh is zeker gunstiger dan salderen :). Velen hier geven er zelfs hun langlopende 'goedkope' contract voor op, boete en al, om die tarieven te vangen.

Toch was het advies hier op DED DEI al ver voor de prijsstijgingen om het dak vol te leggen. Zelfs bij 'slechts' 8 ct/kWh verdien je makkelijk de meerprijs terug aangezien er niet zo veel mis kan gaan met je systeem en het onderhoud dus laag is. Als je per paneel micro's hebt of SolarEdge dan is het natuurlijk wat onderhoudsgevoeliger, maar zelfs dan is het niet onredelijk om te stellen dat zo'n systeem het ruim langer dan de TVT prima zal doen. Wat er trouwens met salderen precies gaat gebeuren is nog onduidelijk. Het meest recente plan was om dat af te bouwen vanaf 2023 maar dat is niet ingevoerd en er is nu nog steeds geen besluit over genomen. Enige zekerheid is dat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren tot 2024 omdat salderen niet afgeschaft kan worden totdat iedereen een slimme meter heeft die apart teruglevering kan meten en met de tekorten is dat lastig.

5 kWh in de nacht (of bedoel je gewoon wanneer de zon niet op is?) is best fors, dus dat maakt het op zich wel mogelijk om redelijk wat peakshaving per dag te doen, maar ja, het is wel echt een randgeval en niet waarschijnlijk dat je er last van zult hebben met de voltages die jij ziet.

Op zich goed hoor, om te kijken naar kWh/euro, maar dan wel als je het zelf doet zodat je alles 1 op 1 kunt vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Het grappige is dat ik net iemand van BonGo aan de lijn had om de door hun gedane (dure) offerte te bespreken, en hij wist dus totaal niets af van het fenomneen dat er nu al zulke terugleververgoedingen worden gegeven. Hij claimde bijna zeker te weten dat dit waarschijnlijk nog de salderingsregeling was (bij een net zo hoge energieprijs) :P. Tsja, ik heb eigenlijk door de hoge prijzen al steeds minder de neiging om voor BonGo te gaan (hoe goed ze ook op m'n vragen reageren). Zo zei de verkoper ook dat ze gewoon 3x2,5mm2 als AC kabel naar de meterkast trekken. Dat lijkt mij nogal mager bij een ~5600 kWp systeem met een SE4000 omvormer..... zeker als de voltages al wat hoger zijn dan 230v.

Overigens toch nog bericht terug gehad van Solease met antwoord op al mijn vragen. Ze hebben de offerte aangepast op 1 fase, wel met een SE5000H van Solaredge. Dat lijkt mij nogal 'zonde' omdat ik me nooit kan voorstellen dat mijn dakdelen samen met 15 panelen 5000W zullen leveren. Ik verwacht dan wel een vrij late start bij het opkomen van de zon.... (al kan ik niet helemaal goed de opstartvermogens vinden). De Euro per kWp komt volgens mijn berekening nog wat gunstiger uit dan die bij hen al was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ha, de volgende die gaat piepen dat het onzin is kun je vragen naar de voorwaarden van het modelcontract van bv Eneco te kijken. Staat daar vrij duidelijk.

Opstartspanning of -vermogen is niet echt iets om je druk over te maken. M'n huidige set start wat later op dan m'n vorige. Vanwege \/\/ oost/west-opstelling op plak dak hebben ze dus met een zon onder de 13 graden altijd schaduw en duurt het ff voordat de zon daar boven staat. In het half uur verschil of zo waarin m'n nieuwe DS3-L omvormers van APS het nog niet doen tov m'n vorige QS1 omvormers, ook van APS, hebben we het dan over een paar tienden van een kWh op z'n best. Dit speelt voor jou zelfs nog minder, verwacht ik.

Maar goed, een ruim te groot bemeten omvormer is dan idd zonde. Dat suggereert ook wel dat ze niet kijken naar wat echt nodig is en dat geeft me al helemaal weinig vertrouwen met een SolarEdge opstelling. Misschien dat @Ronald tijd en zin heeft om naar je dak te kijken, dan kun je iig ook kijken of de geboden SE offertes überhaupt ok zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Als @Ronald er tijd en zin voor heeft zou dat wel heel fijn zijn. Ik weet dat er sowieso hier meerdere Tweakers z ijn die toegang hebben tot de design tool van SolarEdge. Op zich zie ik in de nieuwe offerte wel dat ze ook het type van de optimizers aangepast hebben, dus mijn indruk is wel dat ze er enigszins wat van weten (ookal ga ik kopen, hun core business is installaties verhuren, dus ik mag hopen dat ze dan ook wel zorgen dat die systemen een beetje presteren :) ).

Maar goed, een concreet 'design' zou wel wat meer uitsluitsel geven. Ook als ik bv. nog hoger zou gaan zitten qua wP door op noord-west nog wat meer neer te leggen, zou het me niet eens verbazen als blijkt dat bv. een SE4000H ook nog wel genoeg zou zijn (met eventueel iets aftoppen onder extreem optimale omstandigheden op de koop toe).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48
Tijd wordt een probleem deze week :-)

Maar op zich doet SE niet al te moeilijk. Je maakt een account aan en beweerd zelf-installateur te zijn.
Je krijgt dan wel Designer, maar kan niet een ontwerp naar monitoring publiceren (want dan moet je gecertificeerd zijn)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Ronald @Termy Account aanmaken bij Solaredge ging inderdaad verrassend makkelijk :). Designer is een leuke tool, al is h et door de verhoudingen en orientatie van de luchtfoto nog best lastig om de dakomtrekken goed te tekenen. En al helemaal om hem in 3D ook zo neer te zetten dat zuid-oost achter 55 graden is, en noord-west voor 35 graden. Ook ben ik niet helemaal zeker of de azimut nou vanzelf goed gezet wordt aan de hand van de richtingen op de luchtfoto ? De getallen hiervan zijn namelijk anders dan waar ik bij PVGIS op uit kwam.

Ik ben natuurlijk een ontzettende amateur. Let ook vooral niet op hoe de panelen gerangschikt zijn, gaat gewoon puur even voor beeld van de instraling en verwacht vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYZ-MBa-AxrsxMY7sfeVrQc1k0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YgSQzVR0uewFRAXNllc4wYYa.png?f=fotoalbum_large

Hoe dan ook, ik heb de installatie uit de offerte van Solease (de JASolar panelen, de gebruikte optimizers). Als ik de designer zelf de string laat optimaliseren en ook een omvormer laat aanraden, dan kom ik op basis van de paneel STC waarden op een SE5000H. Maar op basis van effectief DC vermogen raadt de tool een SE4000H aan.....Verwachte opbrengst is dan 4,67 MWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Azimut moet goed gaan, kun je controleren in de paneel samenvatting in het rapport ;-)

Plak het verlies diagram er eens bij?

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 27-04-2022 10:36 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Ronald schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:35:
Azimut moet goed gaan, kun je controleren in de paneel samenvatting in het rapport ;-)

Plak het verlies diagram er eens bij?
Ik heb de PDF van de paneel (en string) layout laten genereren, en de Azimut lijkt dan te kloppen :). Kompasje geeft aan dat de bovenkant van de tekening naar het noorden wijst en dan ligt de oriëntatie van de dakdelen goed :).

Hieronder het verliesdiagram:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OVSORrXwm0YaE4DSxNkcWrUKOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xav6gWUfoY2moYNX7Kkh2kx4.png?f=fotoalbum_large

Ik had ook nog geprobeerd om te laten rekenen met de SE4000H, maar dat lijkt voor het verliesrapport zelf verder geen verschil te maken. Enige wat ik dan zie is dat het te verwachten effectieve DC vermogen 99% van de AC capaciteit van de omvormer is, en dat is bij de SE5000H 79%.

Over verschil in opstarttijd (bij het aanbreken van de dag) zie ik verder niet zozeer iets in het rapport, maar dat is misschien ook nog afhankelijk van de gekozen optimizers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Geen optimizer clipping in de simulatie. Positief.

SE5000H klinkt dan veel te zwaar. Misschien voldoet zelfs SE3680H maar als je dat niet aandurft is SE4000H prima.

Je kunt de rapport delen uitklappen, dan zie je ook gesimuleerd maximaal DC vermogen

Opstarten is non-issue. Het systeem start zodra er voldoende optimizers wakker zijn om de string spanning te maken.
Daarnaast: Uit amper licht is geen vermogen te halen.. dus niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
OK, dank voor je inzicht :).

Jij ziet dus ook geen probleem als het bv. een keer bewolkt weer is of een flets ochtendzonnetje en de optimizers op zuid-oost wel wakker worden maar die op noord-west nog niet? Of andersom, aan het einde van de dag ontvangt zuid-oost nog maar mager licht maar de noord-west kant nog wel genoeg? Niet dat de SE gaat slapen als ongeveer de helft van de string nog wel vermogen krijgt en de andere helft ' slaapt' ?

Weet niet of dit realistisch is wat ik zeg, of een non-issue.

Ik vraag dit mede ook omdat ik gisteren ook iemand van " Zonnemarkt" op bezoek heb gehad (wel het eerste bedrijf dat eerst persoonlijk kwam schouwen alvorens uberhaupt een offerte te willen maken).

En hij wil eigenlijk bij gebruik van zuid-oost en noord-west niet eens aan Solar Edge of zelfs een string-ontvormer met 2 MPP trackers beginnen, zo ongeveer om bovengenoemd verhaal.

Volgens hem zou het te vaak voor komen dat, ondanks SE met optimizers of 2 MPP trackers (Growatt, Goodwe), een zo klein deel van het systeem (de helft) voldoende zou werken dat de omvormer flink ondergedimensioneerd zou moeten worden om nog zinnig in te schakelen (met vaker aftoppen tot gevolg).

HIj vindt dat als ik de route van noord-west en zuid-oost wil gaan, ik eigenlijk niet om Enphase heen kan ( hij kan me een systeem bieden met 8x URE 390WP op zuid-oost, 7x op noord-west en Enphase, voor 10000 (tienduizend) euro (voor aftrek BTW)... :o (moet ik nog even in overzicht opnemen).

[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 27-04-2022 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Met s440 heb je 7 optimizers wakker nodig voor de string spanning, met beperkt ruimte om verschil in paneel vermogen aan te kunnen. De rest mag voor zover ik weet slapen, naar dat heb ik met mijn systeem (zie onder) nog niet zien voorkomen.

Zonnemarkt praat voor mij met teveel verkoop geneuzel, te weinig feiten.

Je hebt niet de hele omgeving gepresenteerd, maar daken met beperkte schaduw, en dan met name van kleine nabije objecten doen het prima op een seriële omvormer. Alleen met 6 panelen opletten op minimum Vmpp... Dat bepaald ruimte voor schaduw beheer via bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ronald schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:33:
Met s440 heb je 7 optimizers wakker nodig voor de string spanning, met beperkt ruimte om verschil in paneel vermogen aan te kunnen. De rest mag voor zover ik weet slapen, naar dat heb ik met mijn systeem (zie onder) nog niet zien voorkomen.

Zonnemarkt praat voor mij met teveel verkoop geneuzel, te weinig feiten.

Je hebt niet de hele omgeving gepresenteerd, maar daken met beperkte schaduw, en dan met name van kleine nabije objecten doen het prima op een seriële omvormer. Alleen met 6 panelen opletten op minimum Vmpp... Dat bepaald ruimte voor schaduw beheer via bypass.
Ik zag inderdaad het systeem in jouw signature (3 verschillende dakrichtingen op 1 SE5000 als ik het zo zie? Indrukwekkend _O_ ).

Voor zo ver ik het zie is er op beide dakdelen eigenlijk geen tot nauwelijks schaduw. Zuid-oost is sowieso helemaal ' schoon' omdat alle dakkapelen van buren zich op de 'onderste helft' van het 55 graden dak bevinden (ter hoogte van eerste verdieping) en de eerstvolgende openhaard-pijp aan weerzijden meerdere woningen verwijderd is. Aan de noord-west kant (voorkant) alleen wat ventilatie-pijpjes. Mogelijk dat als de buren rechts naast ons (richting westen) besluiten een dakkapel te plaatsen aan de voorkant, dat we dan screwed zijn.... maar die plannen zijn er voorlopig niet :)

edit: Max te behalen DC Vermogen volgens de simulatile is trouwens 3,97 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
3 fase SE5K op halve stringspanning (375V, het voor korte strings verhaal)

Uitgevoerd met p404 optimizers dus slechts 5 optimizers nodig voor de string spanning. Ik heb richting 6kW max DC.

Met 3,97kW DC zal je amper iets missen met SE3680H, maar zoals ik al aangaf... Weinig nadeel aan SE4000H... Kost paar euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Top :). Natuurlijk geen idee of p404 in mijn setup eventueel nog een alternatief zou zijn om wat meer ruimte te hebben....

Maar op zuid-oost 7 S440's wakker lijkt me helemaal geen probleem met 8 of 9 panelen. Schaduw is er 0 dus ik verwacht grootste deel van de tijd gewoon genoeg vermogen op alle panelen en als richting einde middag de zon naar het westen draait, dan moeten er lijkt mij vast optimizers op noord-west wakker zijn geworden.

Ik neem aan dat bij gewoon daglicht in voorjaar en zomer (zon nog grotendeels op zuid-oosten, of diffuus licht van sluierbewoking), sowieso ook alle optimizers wel wakker zullen zijn?

Het verhaal wordt me iig steeds duidelijker. Dan alleen dus nog de keuze tussen toch simpel multi-string (voor nood-west en zuid-oost eigenlijk nog niet aangeboden door iemand), of SE of Enphase :P

Waarbij Enphase dus waarschijnlijk veel te duur is (maar er volgens mij ook het minste valt mis te rekenen in omvormers en optimizers :P )

edit: Oh ja, en natuurlijk ook nog de afweging of ik me gewoon niet een mogelijke misrekening op de hals moet halen, en alleen zuid-oost gebruiken en genoegen nemen met ongeveer 3000 kWh of met wat mazzel wat meer.

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 28-04-2022 00:03 ]

Pagina: 1