Ook ik ben, mede ingegeven door de hoge energietarieven en op dit moment beschikbaar gekomen financiële speelruimte, op zoek naar opties om (een groot deel van) onze elektriciteitsverbruik met zonnepanelen te gaan opwekken.
Foto van het dak op het zuid-oosten:
:strip_exif()/f/image/6S2wsbgTuAT0NiqhF4GxsHv9.jpg?f=fotoalbum_large)
Noord-west kant op 14 april om 16:16:
:strip_exif()/f/image/Mdo11ZqCj6h88uCnFXMZxPKJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Noord-west kant op 21 april om 13:38:
:strip_exif()/f/image/dVtzzOsgSohBhNXI9nVuBNjh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik overweeg ook sterk om ook een deel van het dak op het noord-westen te gebruiken. Hellingshoek 35 graden. Ik realiseer me dat het rendement daar blijft steken rond de 60-65%, maar ik zie toch al vanaf redelijk vroeg in de middag daar alweer aardig wat zon staan. En naar mijn idee kan het potentieel het verkrijgen van energie uit de zon verlengen tot de tijd dat wij aan het eten koken zijn en evt ook nog een deel daarna (in ons schema blijft het wel het beste uit komen om de vaatwasser aan het begin van de avond te draaien).
Er zijn 2 leveranciers die tot nu toe ook het noord-westen hebben mee gerekend in een offerte Eentje schat in dat ik met 15 360Wp panelen van JASolar, totaal ~5400Wp, verdeeld over 8 op zuid-oost en 7 op noord-west, ongeveer 4100 kWh moet kunnen opwekken. Een ander rekent met 15 panelen van 390 Wp van AEG, met een te verwachten opbrengst van rond de 4400-4500. Over de prijzen later meer onder het kopje met de tot nu toe verkregen offertes.....
Als ik de Wp waarden per dakdeel zelf in de " PVGIS" tool van de EU invoer, dan kloppen opgegeven opbrengstberekeningen, zelfs volgens de meest pessimistische zonuren-database redelijk.....
Of het die extra investering op het noord-westen waard is om dichter in de buurt van ons jaarverbruik te komen, en of het hoofddoel uberhaupt is om de investering ZSM weer helemaal terug te verdienen, ben ik echter nog niet helemaal uit.
Op het noord-westen kan een boom in de buurt van ons huis eventueel roet in het eten gooien, maar voor zo ver ik kan zien alleen voor de onderste helft van het dak. Afvoerpijpjes van de mechanische ventilatie van ons en de buren zitten ' aan de andere kant van de zon' , dus werpen in de middag geen schaduw op ons dak. Die van de buren aan de andere kant zit ver weg genoeg om geen invloed te hebben.
We verwachten op dit punt niet snel uitbreiding naar 3 fasen omdat de 40A al best ruim is, we sowieso geen parkeergelegenheid op eigen terrein hebben en de huiskamer/open keuken ook niet echt veel ruimte biedt voor een eventuele uitbreiding naar een grotere/zwaardere kookplaat.
De hele installatie (inclusief plaatsing) mag zo rond de 6000-7000 Euro uit komen, maar lager is natuurlijk altijd mooi mee genomen.
Ondanks dat dit nu nog als onrendabel wordt gezien, zou ik qua omvormersysteem toch graag willen dat er in de toekomst eventueel een batterij geplaatst kan worden. Zeker omdat het nog niet bekend is wat er, na het afbouwen/afschaffen van de huidige salderingsregeling, voor deze salderingsregeling in de plaats gaat komen.
Terugverdientijd is natuurlijk belangrijk, maar staat vermoedelijk vanwege de verwachte afbouwing/afschaffing van de salderingsregeling, en het nog niet weten wat hiervoor in de plaats komt, natuurlijk al onder druk. Het gaat me dus ook om een stukje (gevoel van) onafhankelijkheid van de vluchtige markt van elektriciteitstarieven.
Echter, waar het om de productie van het systeem ' op dit moment' gaat, wil ik graag lokale LAN toegang (data te integreren in Home Assistant). Voor zo ver ik tot nu toe heb begrepen kan dit met het Envoy-S systeem van Enphase, of met SolarEdge ' hdwave' omvormers die over een ethernetaansluiting beschikken?
Over Goodwe lees ik wisselende verhalen qua lokaal (en zo realtime mogelijk) uitlezen van data. Hoewel zij waarschijnlijk wel de meest kostenefficiente opties hebben qua omvormers, eventueel met aansluitingen voor 2 strings als ik echt beide dakdelen ga gebruiken en (weinige) schaduw voor lief neem.
De 2 bedrijven die ook een offerte met Solaredge hebben opgesteld (Zonne-Expert en BonGo Solar) komen met een HD-Wave4000H en met S440 optimizers. Waar ik vooral benieuwd naar ben (maar waar ze dan weer niet over reppen), is met wat voor kabeldiameter voor het AC-gedeelte ze dan naar de meterkast willen gaan en of dit dan door de bestaande 19mm buis zou passen. Met mijn (beperkte) kennis zou ik voor het te verwachten AC-vermogen af moeten kunnen met 3x4 mm2. Zonne-Expert geeft in beide offertes wel een B16-300mA of B20-300mA aardlekautomaat op voor de afzekering.
Zonne-Expert, Bussum
Verder wil Zonne-Expert me wel heel graag aan de Enphase krijgen (ok, die variant kost bij hun ook 'slechts' 610 euro meer dan hun SolarEdge alternatief). Ze hebben bij de offerte zelfs een heel document gedaan met de (vermeende) voordelen van Enphase en de toekomstige voordelen bij gebruik van een batterij (waarbij het zelfs mogelijk zou zijn om, als grid voltage te hoog wordt of helemaal weg valt, over te schakelen op noodvoeding vanuit de batterij....).
Nog iets heel aparts aan Zonne-Expert: Ze geven een verwachte opbrengst die hoger ligt dan het aantal kWp
. Ik moet ze sowieso nog feedback geven op de offertes, want ze hebben nu 12 panelen op zuid-oost ingetekend, waarvan 2 bovenop de dakkapel. Mijn dakkapelleverancier heeft echter al aangegeven dat bij plaatsing zonnepanelen elke garantie vervalt
BonGo, Apeldoorn
BonGo geeft expliciet aan dat ze voor mij als klant gewoon volledige toegang tot alle SolarEdge gegevens op laten zetten.
BonGo geeft me qua meedenkendheid wel het beste gevoel en ze claimen ook binnen 6-8 weken na akkoord offerte al te kunnen installeren. Echter, ze zijn ook veruit het duurst (mogelijk door de AEG panelen?).
Solease
Solease kwam als 1 van de eerste heel snel met een offerte (ook met het dak op het noord-westen mee gerekend), maar reageert na wat verder vragen van mijn kant helemaal niet meer (ze hebben o.a. aangenomen dat ik een 3 fase aansluiting heb en ik had ze gevraagd naar volledige toegang tot de Solaredge uit de offerte). Het ziet er naar uit dat ik van deze partij niets meer hoor.
Zonnemarkt, Almere
Komen dinsdag langs
Foto's
Het gaat om de volgende buurt in Almere Stad, in de buurt van Warung Isjad:/f/image/hDmnM8eQeNlkZHdenmuSw0sv.png?f=fotoalbum_large)
Foto van het dak op het zuid-oosten:
:strip_exif()/f/image/6S2wsbgTuAT0NiqhF4GxsHv9.jpg?f=fotoalbum_large)
Noord-west kant op 14 april om 16:16:
:strip_exif()/f/image/Mdo11ZqCj6h88uCnFXMZxPKJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Noord-west kant op 21 april om 13:38:
:strip_exif()/f/image/dVtzzOsgSohBhNXI9nVuBNjh.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het primaire dakvlak zal het dakvlak op het zuid-oosten zijn. Hellingshoek 55 graden. Dakkapel op eerste verdieping, op het gedeelte daarboven een veluxraam. Afhankelijk van de grootte is er ruimte voor 8-10 panelen (de ene leverancier tekent er 8 in, de andere 9 en eentje zelfs 10).Ik overweeg ook sterk om ook een deel van het dak op het noord-westen te gebruiken. Hellingshoek 35 graden. Ik realiseer me dat het rendement daar blijft steken rond de 60-65%, maar ik zie toch al vanaf redelijk vroeg in de middag daar alweer aardig wat zon staan. En naar mijn idee kan het potentieel het verkrijgen van energie uit de zon verlengen tot de tijd dat wij aan het eten koken zijn en evt ook nog een deel daarna (in ons schema blijft het wel het beste uit komen om de vaatwasser aan het begin van de avond te draaien).
Er zijn 2 leveranciers die tot nu toe ook het noord-westen hebben mee gerekend in een offerte Eentje schat in dat ik met 15 360Wp panelen van JASolar, totaal ~5400Wp, verdeeld over 8 op zuid-oost en 7 op noord-west, ongeveer 4100 kWh moet kunnen opwekken. Een ander rekent met 15 panelen van 390 Wp van AEG, met een te verwachten opbrengst van rond de 4400-4500. Over de prijzen later meer onder het kopje met de tot nu toe verkregen offertes.....
Als ik de Wp waarden per dakdeel zelf in de " PVGIS" tool van de EU invoer, dan kloppen opgegeven opbrengstberekeningen, zelfs volgens de meest pessimistische zonuren-database redelijk.....
Of het die extra investering op het noord-westen waard is om dichter in de buurt van ons jaarverbruik te komen, en of het hoofddoel uberhaupt is om de investering ZSM weer helemaal terug te verdienen, ben ik echter nog niet helemaal uit.
Schaduw
Op het zuid-oosten is er voor zo ver ik heb kunnen observeren weinig tot geen schaduw. Onze eigen dakkapel en die van de buren om ons heen zitten allemaal ter hoogte van de eerste verdieping. Schoorsteenpijpen voor open haarden zijn er niet (en verwacht ik ook niet binnen afzienbare termijn)Op het noord-westen kan een boom in de buurt van ons huis eventueel roet in het eten gooien, maar voor zo ver ik kan zien alleen voor de onderste helft van het dak. Afvoerpijpjes van de mechanische ventilatie van ons en de buren zitten ' aan de andere kant van de zon' , dus werpen in de middag geen schaduw op ons dak. Die van de buren aan de andere kant zit ver weg genoeg om geen invloed te hebben.
Jaarverbruik
Ons jaarverbruik ligt, zeker sinds het (deels blijvende) fulltime thuiswerken, tussen de 4000 en 4400 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
Het betreft een 1 fase aansluiting van 40 A. Er loopt van de zolder naar de meterkast al een loze buis van 19 mm.We verwachten op dit punt niet snel uitbreiding naar 3 fasen omdat de 40A al best ruim is, we sowieso geen parkeergelegenheid op eigen terrein hebben en de huiskamer/open keuken ook niet echt veel ruimte biedt voor een eventuele uitbreiding naar een grotere/zwaardere kookplaat.
Budget en doel
Het doel is om zo dicht mogelijk in de buurt te komen van het jaarverbruik (of in ieder geval 4000 kWh). Er kan behoorlijjk wat eigenverbruik overdag plaatsvinden. Wassen en (spaarzaam) drogen gebeurt eigenlijk altijd al overdag, maar ook thuiswerken en ander verbruik dat er eigenlijk altijd 24/7 is.De hele installatie (inclusief plaatsing) mag zo rond de 6000-7000 Euro uit komen, maar lager is natuurlijk altijd mooi mee genomen.
Ondanks dat dit nu nog als onrendabel wordt gezien, zou ik qua omvormersysteem toch graag willen dat er in de toekomst eventueel een batterij geplaatst kan worden. Zeker omdat het nog niet bekend is wat er, na het afbouwen/afschaffen van de huidige salderingsregeling, voor deze salderingsregeling in de plaats gaat komen.
Terugverdientijd is natuurlijk belangrijk, maar staat vermoedelijk vanwege de verwachte afbouwing/afschaffing van de salderingsregeling, en het nog niet weten wat hiervoor in de plaats komt, natuurlijk al onder druk. Het gaat me dus ook om een stukje (gevoel van) onafhankelijkheid van de vluchtige markt van elektriciteitstarieven.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur.Bijhouden van data
Ik wil graag uitgebreid de data van m'n eigen systeem (en eventueel prestaties van individuele panelen/optimizers indien ik niet voor een pure string-omvormer kies) kunnen bijhouden. Dat dit in basis via een cloud gaat vind ik acceptabel.Echter, waar het om de productie van het systeem ' op dit moment' gaat, wil ik graag lokale LAN toegang (data te integreren in Home Assistant). Voor zo ver ik tot nu toe heb begrepen kan dit met het Envoy-S systeem van Enphase, of met SolarEdge ' hdwave' omvormers die over een ethernetaansluiting beschikken?
Over Goodwe lees ik wisselende verhalen qua lokaal (en zo realtime mogelijk) uitlezen van data. Hoewel zij waarschijnlijk wel de meest kostenefficiente opties hebben qua omvormers, eventueel met aansluitingen voor 2 strings als ik echt beide dakdelen ga gebruiken en (weinige) schaduw voor lief neem.
Reeds verkregen offertes
Ik heb nu van 3 leveranciers concrete offertes. Van een 4e leverancier verwacht ik na komende dinsdag nog een offerte (ze wilden eerst langs komen, alvorens een offerte uit te brengen dus niet op afstand berekenen).Bedrijf | Panelen | Omvormer | Wp totaal | Voorgespiegelde opbrengst | Prijs voor BTW teruggaaf | Prijs per kWp na BTW teruggaaf |
BonGo Solar, Apeldoorn | 9x AEG ultra black 390Wp | GoodWe 3600D-NS | 3510 | 3159 | 5.511,15 | 1,32 |
BonGo Solar, Apeldoorn] | 9x AEG ultra black 390 Wp zuid-oost, 6x AEG ultra black 390 Wp noord-west | SolarEdge 4000h, 15 optimizers niet gespecificeerd | 5850 | 4579 | 9.943,81 | 1,43 |
Solease | 8x JA Solar - JAM60S21 365/MR (SE) 365 Wp zuid-oost, 7x JA Solar - JAM60S21 365/MR (SE) 365Wp noord-west | SolarEdge SE5000H, S440 | 5475 | 4361 | 7.446,88 | |
Zonne-expert, Bussum | 12x CanadianSolar Mono Full Black HiKu CS3L-360MS 360Wp zuid-oost | SolarEdge HD-Wave 4000H, S440 | 4320 | 4484 ( ![]() | 6.089,70 | 1,12 |
Zonne-expert, Bussum | 12x CanadianSolar Mono Full Black HiKu CS3L-360MS 360Wp zuid-oost | Enphase IQ7-Plus met Envoy-S | 4320 | 4585 ( ![]() | 6.830,55 | 1,32 |
Regio
Het gaat om Regio Almere. Hierbij zou het leuk mee genomen zijn als ik een kleinere regionale installateur de opdracht kan gunnen, zo lang de prijs redelijk is en men bereid is om (in het geval van Solaredge) mij toegang te geven tot alle data.Overig
SolarEdgeDe 2 bedrijven die ook een offerte met Solaredge hebben opgesteld (Zonne-Expert en BonGo Solar) komen met een HD-Wave4000H en met S440 optimizers. Waar ik vooral benieuwd naar ben (maar waar ze dan weer niet over reppen), is met wat voor kabeldiameter voor het AC-gedeelte ze dan naar de meterkast willen gaan en of dit dan door de bestaande 19mm buis zou passen. Met mijn (beperkte) kennis zou ik voor het te verwachten AC-vermogen af moeten kunnen met 3x4 mm2. Zonne-Expert geeft in beide offertes wel een B16-300mA of B20-300mA aardlekautomaat op voor de afzekering.
Zonne-Expert, Bussum
Verder wil Zonne-Expert me wel heel graag aan de Enphase krijgen (ok, die variant kost bij hun ook 'slechts' 610 euro meer dan hun SolarEdge alternatief). Ze hebben bij de offerte zelfs een heel document gedaan met de (vermeende) voordelen van Enphase en de toekomstige voordelen bij gebruik van een batterij (waarbij het zelfs mogelijk zou zijn om, als grid voltage te hoog wordt of helemaal weg valt, over te schakelen op noodvoeding vanuit de batterij....).
Nog iets heel aparts aan Zonne-Expert: Ze geven een verwachte opbrengst die hoger ligt dan het aantal kWp

BonGo, Apeldoorn
BonGo geeft expliciet aan dat ze voor mij als klant gewoon volledige toegang tot alle SolarEdge gegevens op laten zetten.
BonGo geeft me qua meedenkendheid wel het beste gevoel en ze claimen ook binnen 6-8 weken na akkoord offerte al te kunnen installeren. Echter, ze zijn ook veruit het duurst (mogelijk door de AEG panelen?).
Solease
Solease kwam als 1 van de eerste heel snel met een offerte (ook met het dak op het noord-westen mee gerekend), maar reageert na wat verder vragen van mijn kant helemaal niet meer (ze hebben o.a. aangenomen dat ik een 3 fase aansluiting heb en ik had ze gevraagd naar volledige toegang tot de Solaredge uit de offerte). Het ziet er naar uit dat ik van deze partij niets meer hoor.
Zonnemarkt, Almere
Komen dinsdag langs
[ Voor 24% gewijzigd door eymey op 25-04-2022 13:30 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk