TL;DR: Hoeveel zonnecellen kan ik in serie aansluiten zonder dat mijn omvormer meer dan 500 Volt op zijn ingang krijgt.
De maximale inputspanning van een PV-omvormer wil ik niet overschrijden, ook niet als de samenloop van omstandigheden ongunstig is. Als de panelen belast worden, door teruglevering, is de spanning laag genoeg (Vmpp). Onbelaste panelen geven een hogere spanning af (Voc). De installatie dient zo gedimensioneerd te zijn dat de Voc niet boven de maximale ingangsspanning van de omvormer komt.
Situaties waarbij ik mij kan indenken dat de panelen onbelast zijn:
Theorie:
Dit gaat om een installatie met 11 panelen, elk paneel heeft 72 cellen in serie, dus 792 cellen in serie. In mijn Excel sheet reken ik vrij pessimistisch. Ik ga uit van een celtemperatuur van -5°C en 1000W/m2 instraling. Dan kom ik op een Voc-5°C van 542 Volt. Dit is teveel voor een omvormer die 500 Volt mag hebben.
De Voc zou bij +25°C 493 Volt zijn.
Praktijk:
Vandaag heb ik de Voc spanning gemeten en kwam op:
09:40 uur: 482 Volt
10:00 uur: 487 Volt
10:10 uur: 490 Volt
14:00 uur: 468 Volt
In de ochtend liggen zeker 3 van de 11 panelen in de schaduw
Theorie vs praktijk.
Er zit een vrij groot gat tussen de theorie en de praktijk. De instraling van 1000W/m2 lijkt me niet reëel, zeker in de winter en ’s ochtends lijkt me dat niet voor te komen.
Menig installateur zou zeggen dat dat 792 cellen in serie teveel is, maar ik betwijfel dat. De grote vraag is dus: hoeveel cellen kunnen er in serie zonder over de 500 Volt te gaan.
Waarom wil je dit zo precies weten?
De maximale inputspanning van een PV-omvormer wil ik niet overschrijden, ook niet als de samenloop van omstandigheden ongunstig is. Als de panelen belast worden, door teruglevering, is de spanning laag genoeg (Vmpp). Onbelaste panelen geven een hogere spanning af (Voc). De installatie dient zo gedimensioneerd te zijn dat de Voc niet boven de maximale ingangsspanning van de omvormer komt.
Situaties waarbij ik mij kan indenken dat de panelen onbelast zijn:
- Uitval van de 230V netspanning
- ’s Ochtends opstarten
- Gedurende de dag bij te lage instraling
- ???
- Temperatuur van de zonnecellen
- Instraling van zonlicht (W/m2) (= schaduw, hellingshoek, oriëntatie)
- ???
Theorie:
Dit gaat om een installatie met 11 panelen, elk paneel heeft 72 cellen in serie, dus 792 cellen in serie. In mijn Excel sheet reken ik vrij pessimistisch. Ik ga uit van een celtemperatuur van -5°C en 1000W/m2 instraling. Dan kom ik op een Voc-5°C van 542 Volt. Dit is teveel voor een omvormer die 500 Volt mag hebben.
De Voc zou bij +25°C 493 Volt zijn.
Praktijk:
Vandaag heb ik de Voc spanning gemeten en kwam op:
09:40 uur: 482 Volt
10:00 uur: 487 Volt
10:10 uur: 490 Volt
14:00 uur: 468 Volt
In de ochtend liggen zeker 3 van de 11 panelen in de schaduw
edit:
nachtvorst zat nog op die 3 panelen, dus die waren nog 'koud'
nachtvorst zat nog op die 3 panelen, dus die waren nog 'koud'
Theorie vs praktijk.
Er zit een vrij groot gat tussen de theorie en de praktijk. De instraling van 1000W/m2 lijkt me niet reëel, zeker in de winter en ’s ochtends lijkt me dat niet voor te komen.
Menig installateur zou zeggen dat dat 792 cellen in serie teveel is, maar ik betwijfel dat. De grote vraag is dus: hoeveel cellen kunnen er in serie zonder over de 500 Volt te gaan.
Waarom wil je dit zo precies weten?
- Je zou maar een dak hebben waar dertien 60 cell panelen op passen, of elf 72 cell panelen
(omvormer 500V)
- Omvormer optimalisatie zowel qua spanning als qua vermogen.
- Oneven string niet parallel kunnen of willen zetten op 1 MPPT.
edit:
500 Volt is van toepassing voor mijn omvormer, maar voor andere omvormers zou ook een waarde van bijvoorbeeld 750 Volt, of 845 Volt kunnen gelden. De vraag blijft hetzelfde, alleen een andere spanning.
+
Correctie spanning na verificatiemeting met ander meetinstrument.
500 Volt is van toepassing voor mijn omvormer, maar voor andere omvormers zou ook een waarde van bijvoorbeeld 750 Volt, of 845 Volt kunnen gelden. De vraag blijft hetzelfde, alleen een andere spanning.
+
Correctie spanning na verificatiemeting met ander meetinstrument.
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 02-08-2020 13:45 ]