Alternatief (of oplossing) voor tikkende omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 12:15
Mijn vraag
Ik heb sinds enkele maanden een SMA Sunny Boy 4.0 omvormer op zolder met 15 zonnepanelen op het dak. In de avond en ochtend tikt de omvormer zo een half uur tot 3 kwartier het relais aan en uit. Mijn woongenot neemt snel af door dit irritante geluid; ik werk bijvoorbeeld graag op zolder en ben hierdoor enorm afgeleid. Daarnaast kun je niet meer op zolder slapen, tenzij je de omvormer uitzet dmv de aan/ uit knop (en niet weer vergeet aan te zetten in de ochtend).
De installateur wil wel een andere plaatsen, maar weet geen omvormer die stiller is en denkt dat er geen enkele omvormer zonder relais te koop is. Ik ben hier een absolute leek in en daarom ben ik hier.
Zijn dit soort omvormers inderdaad niet/ slecht verkrijgbaar? Of is er een andere techniek of iets anders dat stil is of 'slimmer' waardoor wellicht het startvoltage aangepast kan worden (als dat een oplossing is)?

Relevante software en hardware die ik gebruik
SMA Sunny Boy 4.0

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens de helpdesk kan het startvoltage niet aangepast worden. Zij geven als mogelijke 'oplossing' het installeren van een tijdschakelaar, maar daar verlies je opbrengst mee.
Andere oplossingen die zijn bedacht:
- het verplaatsen van de omvormer naar buiten, maar daar is geen fatsoenlijke plek voor dus dan ligt er straks een lelijke dikke rode bak (omvormer) op het dak of hangt aan de muur.
- het plaatsen van micro omvormers, maar dan moet alles weer los en dat gaat flink wat kosten met zich meebrengen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-06 14:28
Ik heb niet direct de oplossing - maar ik zie ook niet in hoe optimizers het aan- en uitschakelen kunnen verminderen. Een optimizer maakt geen zon...

Maar kun je er geen geluiddempende isolerende kast omheen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:03
Een omvormer hoort geen half uur te klikken.
Kun je grafiekjes delen van het DC voltage van een ochtend dat het een half uur klikte?

Geluidsisolatie is lastig want je moet nog wel de warmte kwijt. Ongeveer 5 % van het totaal vermogen dus 200 W

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:02
Lijk erop dat je omvormer een parameter heeft voor:
Grid disconn. at 0% specif. by feeding management

System and device control > Inverter > Configuration of feed-in management > Grid disconnection for 0% feeding

Inverter.WModCfg.GriSwOpnZerW
Zou dat niet doen wat jij zoekt? (dat weet iemand hier vast)
Kans dat het niet mag van grid code.

Anders moet je een dingetje maken met een rpi/esp32 die op basis van +-30min zons-opkomst/ondergang het setpoint naar 0 zet via modbus.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 27-07-2020 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Als ik in de ochtend, of avond, in de garage ben hoor ik het geklik ook wel eens. “Klikkeklikke-klikklik”. Het is eigenlijk nooit één keer. En afhankelijk van hoe licht of donker het al is, gebeurt het wel eens een paar keer achter elkaar, en dat proces kan zich best in een half uur afspelen.

Een half uur achter elkaar continu, dan zou er wat anders aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 09:07
Zit alles in 1 string? Anders is dat mogelijk een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljw
busscherski schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:21:
Kun je grafiekjes delen van het DC voltage van een ochtend dat het een half uur klikte?
Bedoel je hoeveel er op dat moment opgeleverd wordt? Of hoeveel stroom de omvormer verbruikt?
lothar schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:10:
Zit alles in 1 string? Anders is dat mogelijk een oplossing.
Kun je dit toelichten? Ik ga het sowieso navragen.

Ik hoor het relais overigens een paar keer per minuut. Dus niet een half uur lang elke paar seconde, maar wel heel erg vaak onregelmatig. Dat is soms 1x "klak", soms" klakklak-klakklak" en soms "klakklak". Dit wisselt elkaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
nljw schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:12:
[...]

Bedoel je hoeveel er op dat moment opgeleverd wordt? Of hoeveel stroom de omvormer verbruikt?

[...]

Kun je dit toelichten? Ik ga het sowieso navragen.

Ik hoor het relais overigens een paar keer per minuut. Dus niet een half uur lang elke paar seconde, maar wel heel erg vaak onregelmatig. Dat is soms 1x "klak", soms" klakklak-klakklak" en soms "klakklak". Dit wisselt elkaar af.
De omvormer moet een bepaalde spanning halen om aan te slaan. Met meer panelen zal dit sneller gaan en minder tikken. Je kan het zien of er 4 kabels komen of 2. Je moet het wel in sunnydesign zetten, wellicht dat 15 panelen te veel is voor 1 string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik bedoel dat je via de browser inlogt in je Sunny portal (met je laptop of desktop)

Dan krijg je zoiets (nu heb ik een SolaX dus het ziet er allemaal net iets anders uit maar het idee is hetzelfde.

Het liefst een grafiek met PV1, PV2 en totaal vermogen oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5nd3tGLhCo3SrYNhweG5zD8Iek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r2JMNZqCwvNzady8KQ22OEFF.png?f=fotoalbum_large

Liggen die 15 panelen op hetzelfde dakvlak? Meerdere richtingen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een goeie omvormer hoort de zonnepanelen eerste zelf te belasten om te kijken of er voldoende vermogen beschikbaar is, en daarna pas het relais om te gooien. Maar mijn ervaring is dat meerdere omvormers vaak te enthousiast zijn om te beginnen met leveren, waardoor je relais gaan tikken.

Hoeveel panelen heb je en hoe liggen die qua lichtopbrengst?

Stringomvormers zonder relais ken ik ook niet. Je zou wel met elektronica iets kunnen hobbyen om de panelen te belasten zodat de omvormer pas gaat opstarten als er meer dan bijvoorbeeld 10W vermogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

lothar schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:23:
[...]

De omvormer moet een bepaalde spanning halen om aan te slaan. Met meer panelen zal dit sneller gaan en minder tikken. Je kan het zien of er 4 kabels komen of 2. Je moet het wel in sunnydesign zetten, wellicht dat 15 panelen te veel is voor 1 string.
Dit dus. Mijn SMA 5.0 zit op 2x 9 panelen en die klikt amper.

Wellicht dat jij bij DC instellingen nog wat kan spelen met de start vertraging en het min. voltage wat hij moet halen voor het terugleveren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Die van mij heb ik nog nooit vaker dan 1x per relais per zonsopgang of zonsondergang horen klikken. Nu hangt die van mij op zolder bij de wasmachine, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljw
busscherski schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:24:
Ik bedoel dat je via de browser inlogt in je Sunny portal (met je laptop of desktop)

Dan krijg je zoiets (nu heb ik een SolaX dus het ziet er allemaal net iets anders uit maar het idee is hetzelfde.

Het liefst een grafiek met PV1, PV2 en totaal vermogen oid.

[Afbeelding]

Liggen die 15 panelen op hetzelfde dakvlak? Meerdere richtingen?
Vanochtend had ik de omvormer uitstaan tot ik wakker was. Vanavond om 20:45 uur was het geklak wel weer flink bezig, maar de grafiek stopt om 20:30 uur :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ylb48i0xjviGxA-r3XG-_UtHT3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LTeVJ1uf3ZzhMH5qbIsARdTx.png?f=fotoalbum_large

Alle 15 panelen liggen op hetzelfde schuine dakvlak, op het zuiden.

[ Voor 13% gewijzigd door nljw op 27-07-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Je logging is niet frequent genoeg. Je moet zoiets hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80-w3TJPuIlXHb4UQNiiFFhB6TE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/2eLDQSugww8hf4sNC6mazzr6.png?f=fotoalbum_small

Dit is de Effekta 4200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
nljw schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:35:
[...]

Vanochtend had ik de omvormer uitstaan tot ik wakker was. Vanavond om 20:45 uur was het geklak wel weer flink bezig, maar de grafiek stopt om 20:30 uur :?

[Afbeelding]

Alle 15 panelen liggen op hetzelfde schuine dakvlak, op het zuiden.
Mooi maar ik moet nog een grafiekje zien van het DC voltage van iedere string.
Dus PV1 en PV2 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljw
Dre schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:40:
Je logging is niet frequent genoeg. Je moet zoiets hebben:

[Afbeelding]

Dit is de Effekta 4200.
Jullie hebben veel gedetailleerdere grafieken dan ik te zien krijg. Ik ga verder zoeken in de instellingen en anders zal ik het morgen navragen bij de installateur.

Dit is overigens mijn (p1) verbruik en teruglevering (nul teruglevering) op het moment dat de omvormer begon te klakken vanavond. Wellicht was het dit keer 20 minuten, ik ben er na 10 minuten bij weggelopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WE--w8diG9uC7--nbgrus1ZD0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rcZ3yJ4F1PXJoeM6NlMWjAxK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljw
Antwoord van de installateur: alles zit op 1 string aangesloten

Hij stelt nu voor dat hij de omvormer wilt vervangen voor een andere als ik met een goede suggestie kom, dus eentje met instelbaar startvoltage en geen piepend/zoemend geluid.
Heeft iemand een suggestie? Of moet ik hiervoor meer informatie aanleveren (15 panelen op het zuiden, 300WP p/s)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
Welk paneel is het precies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
LOL, dat alles in 1 string ligt is juist het probleem icm een enkelfase omvormer van de meeste merken. Waarom snapt je installateur dat niet?
Had ik ook kunnen zien aan me DC voltage plaatje als je dat geplaatst had.

Hij moet de omvormer vervangen door een 3 fase omvormer (elk merk) of een enkelfase die veel meer dan 600 V DC mag hebben. Bijvoorbeeld Fronius.

Of het dak op om twee strings te maken. 7+8 en dan gewoon je huidige omvormer houden die dan wel normaal zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Voor 10 euro aan externe onderdelen heb je het probleem gefixxed met je huidige SMA. Is die SMA niet gewoon defect trouwens?

@busscherski
Ik begrijp niet waarom 1×15 niet zou werken en 7+8 wel zou werken. Wat is de technische logica hierachter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Dre
Met 15 panelen komt het DC voltage boven de max van 600 V uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
En met 7 & 8 worden de panelen parallel geschakeld? Gaat de stroom dan niet over het maximum van de omvormer heen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Ah, ik zie het al. De SMA Sunny Boy 4.0 heeft twee ingangen die ieder 15A mogen hebben.
Dus de installateur kan het dak op? ;-)
(om er twee strings van te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

busscherski schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:14:
@Dre
[PV] Openklemspanning (Voc), hoe hoog maximaal ?
Denk dat dat wel meevalt in de praktijk? Of hoe groot acht je de kans op zonnecellen van -20°C en de zon loodrecht op de panelen met 1000W/m2 instraling ;)
(Topic bevat wel wat oudere panelen, maar nieuwe efficiëntere panelen zijn vooral in stroom sterker geworden)

Met die oude panelen zou je 15,84 panelen op het dak kunnen leggen zodat je ruim onder de 600V blijft. Circa 588V.
YMMV. N=1.

Maar daarbij begrijp ik niet de relatie tot het tikken van de relais waar TS nu last van heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 28-07-2020 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21
busscherski schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:03:
LOL, dat alles in 1 string ligt is juist het probleem icm een enkelfase omvormer van de meeste merken. Waarom snapt je installateur dat niet?
busscherski schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:14:
@Dre
Hij ervaart alleen problemen 's ochtends vroeg en 's avonds laat. Dan komt die spanning toch zeker niet boven de 600V uit?

Midden op de dag ervaart hij het probleem niet...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@WackoH ja 2 inputs met ieder een eigen tracker. Het dak op lijkt me de meest logische stap ja. En een cursus PV systeem ontwerpen oid...

De andere opties die ik genoemd heb kunnen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:55
Ik heb een SolarEdge omvormer.
Dit klikt ook. 's morgens en 's avonds.
Gebeurt kennelijk rond het in/uitschakelen van de panelen.
Maar niet 3kwartier lang.
Hooguit 3 of 4 keer.
Wel hoorbaar, als je ernaast staat.
Maar zeker niet hard oid.
Meestal merk ik het niet.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Dre @Xander

Voer het eens in in Sunnydesign (zodra je het type paneel weet) dan zul je zien dat die een worst case DC voltage geeft van ongeveer 660 V bij -9 graden.

Het voltage wordt met name bepaald door de temperatuur, stroom door de hoeveelheid licht.

Later op de dag hebben de panelen een iets hogere temperatuur waardoor het net goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljw
Bedankt iedereen voor de reacties! Erg interessante feedback!
busscherski schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:00:
@WackoH ja 2 inputs met ieder een eigen tracker. Het dak op lijkt me de meest logische stap ja. En een cursus PV systeem ontwerpen oid...

De andere opties die ik genoemd heb kunnen ook.
In de logs komt gemiddeld 1 of misschien 2 keer per week een melding voor dat de voltage te hoog is. Dat hoorde ik hem zeggen tegen de helpdesk, maar hij wist niet hoe dit kon gebeuren. Dat komt dus doordat alles aan 1 string zit? Dan kan ik met hem in gesprek gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door nljw op 28-07-2020 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ja dat is het.

Enorm gênant ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Als de panelen nog niet leveren, kan de open klemspanning boven de 600 V komen (>40V per paneel). Hoe lager de temperatuur, hoe groter de kans hierop.
Welke panelen heb je precies?
Bij mijn panelen moet er dan wel 1000 W/m2 op staan. Bij 800 W/m2 (en in de morgen zal het nog minder zijn) is deze nullastspanning 'maar' ~38 V, wat in jouw geval ~525 V zou geven.
Verder, zodra de omvormer dan gaat leveren, zou de spanning naar het typische maximale power point van rond de 33 V moeten gaan. De spanning is dan rond de 500 V. Dat is onder de max. DC spanning van de omvormer, maar wel op de grens van het MPPT-bereik voor deze omvormer (140-500V).

Dat de omvormer midden de op de dag een keer een foutmelding van te hoge spanning (voor MPPT?) geeft is logisch. Maar als die dan gewoon blijft werken kost je dat hooguit een paar kWh.
Hoe kan het in/uitschakelen in de morgen en avond dan worden verklaard?

Ombouwen van 1 naar 2 strings lijkt me aardig wat werkt. Misschien is makkelijker als test om eerst 1 of 2 panelen te overbruggen zodat de spanning altijd binnen de grenzen blijft, en dan te kijken wat er gebeurd?

Of is er een kans dat de omvormer door overschrijding van die 600V beschadigd is geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljw
Ik heb deze panelen: DMEGC DMG300M6-60BB
busscherski schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:03:
Voer het eens in in Sunnydesign (zodra je het type paneel weet) dan zul je zien dat die een worst case DC voltage geeft van ongeveer 660 V bij -9 graden.
Ik was niet bekend met de site Sunnydesign, maar ik heb er inmiddels ingelogd. Via welke route kun je die berekening uitvoeren?

[ Voor 83% gewijzigd door nljw op 28-07-2020 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Die panelen hebben een nullastspanning van 39.8V en een temperatuurcoefficient van -0,3%/K. Dat zal wel onder STC condities zijn (25oC).

Stel dat het buiten 10oC is. Dat is 15 graden onder de standaard condities.
De nullastspanning is (-15K)*(-0.3%/K) = 4.5% hoger.
Oftewel: 39.8*(1+0.045) = 41.59V
Bij de 15 panelen: 623 V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@nljw

Nieuw project, detailed planning, manual planning. En verder gewoon alles invullen. Redelijk intuïtief.

Als je er niet uitkomt wil ik het vanavond wel even voor je doen.
Had je de helling en richting al genoemd?

@WackoH
Ja dat laatste, en dan houd Sunny een worst case temperatuur aan van -9 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Bij -9oC wordt de string nullastspanning dus een kleine 660V
Nu zal de omvormer wel niet direct bij 601V defect gaan. Maar kan dat wel bij 660V? Of gaat 'ie gewoon niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GarBaGe schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:02:
Ik heb een SolarEdge omvormer.
Dit klikt ook. 's morgens en 's avonds.
Gebeurt kennelijk rond het in/uitschakelen van de panelen.
Maar niet 3kwartier lang.
Hooguit 3 of 4 keer.
Wel hoorbaar, als je ernaast staat.
Maar zeker niet hard oid.
Meestal merk ik het niet.
Verschilt nogal. Als het een onbewolkte dag is, klikt ie amper. Maar als er 'sochtends of 'savonds wat bewolking langs komt, wil ie nog weleens wat fanatieker aan het klikken slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@WackoH

Kennelijk gebeurt wat TS beschrijft.
Goed voor de omvormer lijkt het me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljw
busscherski schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:54:
Als je er niet uitkomt wil ik het vanavond wel even voor je doen.
Had je de helling en richting al genoemd?
Ik heb het ingevuld, maar ik kan helaas geen conclusie trekken uit de getoonde getallen.
Helling is 41 graden en de panelen liggen op het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als het goed is heb je rechtsonder ergens iets staan van max Voc 660 V.
En dan een rood kruis erbij omdat dat max 600 V mag zijn.
Heb je een enkelfase 4 kW omvormer geselecteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken.

Wat voor gelijkspanning heb je @nljw vanavond op het display staan als de relais staan te klapperen.

@busscherski
Wat is jou ervaring met de theoretische berekening van SMA, komt dat overeen met wat je in de praktijk kan halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
De berekening van optredend Voc is wat @WackoH deed.

Hier nog even een screenshotje van Sunny met dezelfde conclusie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ub6jZwcCwbrxSalXh8TYFw5FHBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jdf18VUWEP1FTGUrVilfkV7M.png?f=fotoalbum_large

Gewoon 7 + 8 van maken. Dan opereert de omvormer binnen z`n grenzen.
Ik vermoed dat de omvormer sochtends last heeft van Voc boven 600 V en daardoor klappert met haar relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Dre

Ik ben best wel fan van Sunnydesign.
Uiteraard is de berekening van max DC ook prima te doen op de manier die @WackoH deed.

Als Sunnydesign ergens een rood kruis heeft staan zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Misschien ten overvloede maar zorg ervoor dat de installateur geen string van 4 en 11 maakt maar gewoon 7 en 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@busscherski
Volgens SMA zou dit 550 Volt zijn:
https://tweakers.net/i/ZQ...C6mazzr6.png?f=user_large

Hoezo kom ik niet veel hoger dan 400 Volt dan ?

Kan het zijn dat SMA onrealistische aannames doet en daardoor een foutieve waarde berekend?
1000W/m2 instraling in de ochtend en avond |:(
1000W/m2 en -9°C celtemperatuur |:(
Kortom, er klopt geen zak van. Meet zelf eens wat je Voc is bij zonsopkomst en zonsondergang en trek je eigen conclusie.

[ Voor 35% gewijzigd door Dre op 28-07-2020 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Als de TS nu eens in Sunny portal gaat kijken kan hij vast het verloop van de DC spanning op de MPPT zien. Tenminste bij Fronius kan ik online ook alles zien met terugwerkende kracht. Neem aan dat dit bij sunnyportal ook kan.
Dat weet je zeker of dit het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Dre

De correcte manier is om Voc te pakken en daar de temperatuur correctie op te doen van 25+9=34 graden. Uiteraard, als je ze in Singapore installeert heb je bijvoorbeeld aan een correctie van 20 graden al genoeg.

Sochtends controleert de omvormer dat en wil kennelijk niet aan boven 600 V.

Jouw omvormer laat als die in werking is de voltages zien zoals in jouw grafiek. Dat is niet Voc (Volt open klem) maar Vmpp (het ideale voltage waarvan je omvormer denkt het meeste vermogen op te kunnen wekken).

Als je de DC kabels loshaalt kun je Voc meten met bijvoorbeeld een multimeter. Dan krijg je wel Voc en dus een veel hoger voltage dan je omvormer rapporteert. Wel opletten dat je zelf geen schok krijgt of de pennen van de multimeter elkaar laat raken want dan krijg je een mooie lichtboog.

Edit:
1000 W/m2 zal sochtends of savonds inderdaad niet voorkomen maar dit is toch de manier hoe je een PV systeem ontwerpt.
Geen rode kruizen laten staan in Sunnydesign.

Vergeet niet dat het voltage vooral afhankelijk is van de temperatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 28-07-2020 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:11
Als de installateur het dak niet op wil bestaande Omvormer vervangen door fronius primo van zelfde sterkte. Deze loopt van 80 tot 800 volt en heeft dit gedonder niet. De fronius heeft weet zijn eigen uitdagingen maar hoog voltage hoort daar niet bij.
Ik gok dat de Sma buiten mppt bereik komt ochtends en avonds en daarom steeds op en uitschakelt.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou met de Sunny Design uitdraai naar de installateur gaan en verzoeken een deugdelijke goed ontworpen installatie op te leveren, daar heb je immers recht op.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Dre schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:36:
@busscherski
Kan het zijn dat SMA onrealistische aannames doet en daardoor een foutieve waarde berekend?
1000W/m2 instraling in de ochtend en avond |:(
1000W/m2 en -9°C celtemperatuur |:(
Kortom, er klopt geen zak van. Meet zelf eens wat je Voc is bij zonsopkomst en zonsondergang en trek je eigen conclusie.
Nou, nou, nou...
SMA geeft 600V als absoluut maximum ingangsspanning voor z'n omvormer aan.
Als grondige Duitsers houden ze dan met een worst case situatie rekening.
Dat kan bv. zijn dat de installatie in het voorjaar midden op de dag, als het koud is en sneeuw op de berghelling ligt, wordt ingeschakeld.
Dat moet de omvormer niet het loodje leggen.

Dat tijdens normaal gebruik de Voc niet boven de 600V komt, vermoedde ik ook al. Vandaar dat ik er niet helemaal van overtuigd ben dat het opsplitsen in twee strings de oplossing is.

Maar ik weet niet hoe de omvormer reageert als de spanning buiten het MPPT bereik komt. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat die dan uit gaat, maar dat de spanning dan op die max. (550V in dit geval) blijft hangen en je dus wat rendement mis zou lopen.

Er is i.i.g. wel verantwoordelijkheid voor de installateur want die heeft de installatie aantoonbaar verkeerd ontworpen en opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@WackoH
Lees dit topic eens door:
[PV] Openklemspanning (Voc), hoe hoog maximaal ?

En post er vooral je eigen metingen om kennis te delen.

SMA zit op 550 Volt volgens hun voorwaarden bij bovengenoemde installatie. Ik kom in de praktijk winter niet verder dan 491 Volt. Nu zullen er best koudere dagen komen of geweest zijn sinds 2014, maar het gat tussen 550 Volt en 491 Volt vind ik erg groot, te groot.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 28-07-2020 23:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nljw
Ik heb met de installateur afgesproken dat hij er 2 strings van gaat maken op 7 en 8 panelen. De site van Sunnydesign heeft enorm geholpen, dank voor de tip!

Hopelijk snel (positief) resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hou ons op de hoogte, zou gaaf zijn als dit inderdaad gaat werken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
@nljw Ik ben benieuwd of dit het probleem op gaat lossen!

@Dre Yes sir! _/-\o_
Ik heb meteen de omvormer uitgezet, draden losgemaakt en gemeten: V_oc van 36.2 V per paneel.
Niet heel verrassend want zwaar bewolkt en opwekking vooruitschakeling slechts 10% van Wp. De zonnekracht was 115 W/m2 volgens Darksky dus dat is wel met elkaar in lijn.

Later brak de zon even door: 38.9V per paneel.

De spec van mijn panelen (Qcells G6 345 Wp) geeft V_oc van 40.49 V onder STC condities (1000W/m2 & 25oC) en 38.17 bij NMOT (800W/m2 en 45oC).
Dus dan vind ik die 38.9V die ik heb gemeten niet heel gek.

Als 1000 W/m2 niet mogelijk zou zijn, zouden panelen in Nederland nooit hun Wp kunnen halen. Ik heb in het begin aardig geexperimenteerd, ook met een enkel paneel aan een micro-omvormer, en kwam toch best dicht bij de opgegeven Wp.
Verder rapporteerde Darksky op 12 mei een zonnekracht van 998 W/m2. Als ik terugkijk was dat ook een dag dat de omvormer 2x keer heeft afgetopt. Ik zit dan op 97% van de opgegeven Wp.

Was jouw meting wel goed? Uit je draadje uit 2014 is niet duidelijk of je de DC-draden hebt losgekoppeld. Dat maakt wel degelijk uit want veel omvormers gebruiken DC spanning voor hun eigen stroomvoorziening en trekken daarmee de V_oc naar beneden.

Je geeft nogal af op SMA, op dit moment toch wel de meest gerespecteerde omvormer fabrikant (in mijn ogen).
Jouw eigen metingen geven aan dat jouw panelen de berekende V_oc niet halen en daarom doet SMA het helemaal fout |:(
SMA heeft er toch geen belang bij om onnodig conservatief te zijn?
Zij rekenen gewoon met wat paneelfabrikanten opgeven en maken hun eigen ontwerp afweging door van -9oC uit te gaan.

Jij hebt een paar keer aan 1 systeem gemeten en weet het nu beter dan een fabrikant die miljoenen omvormers heeft geleverd? 8)7

In het ergste geval heeft jouw paneelfabrikant met de specs gejokt (zou niet voor het eerst zijn, vooral als het een Chinees product betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
WackoH schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:43:
Uit je draadje uit 2014 is niet duidelijk of je de DC-draden hebt losgekoppeld. Dat maakt wel degelijk uit want veel omvormers gebruiken DC spanning voor hun eigen stroomvoorziening en trekken daarmee de V_oc naar beneden.
Vooral dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@WackoH
Voor de goeie orde, ik sta open voor andere ervaringen. Voel je niet aangevallen.

N=1 inderdaad bij mij. Daarom heb ik toen der tijd dat topic gestart om meer ervaringen te delen :)

Ik dacht dat ik in 2014 mijn panelen had losgekoppeld en dat het geen verschil maakt. Zie hier trouwens het stroomverbruik van de Effekta anno 2020:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZfbYWn8FHBgDLUCD7Tihq6T0ZU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/XXOTOOp0EmVcmrE2gqqLjXaE.png?f=fotoalbum_medium

Helaas kan ik geen 500V maken. Maar bij 500V zal het dus minder zijn dan 37 mA, want schakelende voeding. Bij 1000 W/m2 zit je al op 8000 mA die je panelen kunnen leveren. Het effect van eigenverbruik op Voc lijkt me daarom verwaarloosbaar. Correct if wrong. Hoeveel verschil heb jij gemeten losgekoppeld of niet? Dat zou mijn meting en theorie kunnen bevestigen dan wel ontkrachten.

Overigens zeg ik niet dat 1000W/m2 niet kan in Nederland. Het is alleen de combinatie van 1000W/m2 en -9°C celtemperatuur op hetzelfde moment wat me niet waarschijnlijk lijkt. Op 12 mei was het geen -9°C, en laat staan dat de cellen zo koud waren toen er 1000W/m2 op scheen. Nu is dat puur onderbuik gevoel vanuit mij O-)
SMA heeft er toch geen belang bij om onnodig conservatief te zijn?
Goeie vraag. Zou SMA de cijfers van 1000W/m2 en -9°C kunnen onderbouwen. Zouden ze dat in Nederland gemeten hebben? Of op antarctica?
Het zou kunnen zijn dat SMA gemakzuchtig is en gewoon wat verzonnen heeft.

/offtopic

@nljw heeft nog steeds niet zijn meetgegevens van VDC gepubliceerd. Het ging erom of hij nu in de zomer een te hoge DC spanning had, en of dat de oorzaak is van het schakelen van de relais . Dat weten we nog steeds niet 8)7 Ik (N=1) meet trouwens in de ochtend en avond juist een lagere spanning, dus dat vond ik al een raar verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@Dre Met dat laatste ben ik het zeker met je eens zoals ik al een paar keer heb geschreven. Ik vind het ook niet waarschijnlijk dat juist in de vroege ochtend of late avond de spanning hoger dan de max. MPPT en/of max. van de omvormer zou zijn.
Wat wel zou kunnen spelen is dat de omvormer vanwege meer panelen dan eigenlijk mag, 'denkt' dat er voldoende licht is om te gaan leveren. Iets anders kan ik ook niet bedenken. We gaan het horen als de string is opgeknipt.

Het is niet dat ik me aangevallen voel. Ik ben er alleen allergisch voor als mensen dingen roepen zonder onderbouwing of bronvermelding. Zal wel beroepsdeformatie door wetenschappelijk opleiding zijn.

Ik wilde design tool van Growatt gebruiken om te vergelijken. Die werkt geen eens. Tja, dan is weer duidelijk waar de lage prijs vandaan komt...

Er is een gebruikershandleiding van Sunny Design te vinden, bv. hier https://www.gebruikershan...SIGN/download-456240.html

In Sunny Design kun je blijkbaar opgeven hoe de modules zijn gemonteerd. Van vrij tot geintegreerd houdt SMA rekening met 20 tot 45oC hogere celtemperatuur dan de omgeving (en de bijbehorende lagere opbrengst op basis van data van paneelspec?).

Dit is wat SMA over die -9oC (of is het -10oC)?) schrijft:
Maximale PV-spanning:
De maximale PV-spanning treedt op, wanneer de PV-cellen zeer koud zijn en de PV-generator stationair draait. Een gebruikelijk configuratiepunt voor de maximale PV-spanning is daarom de stationaire spanning bij een PV-celtemperatuur van ‒10 °C.

Waarom 1000 W/m2?
STC (Standard Test Conditions)
Om het vermogen van verschillende PV-modules met elkaar te kunnen vergelijken vinden de tests onder uniforme omstandigheden plaats; deze uniforme testvoorwaarden worden ook aangeduid met Standard Test Conditions (STC):
• Instraling 1000 W/m²
• Temperatuur 25 °C
• AM 1,5 (AM= Air Mass, een relatieve maat voor het traject dat het licht door de aardatmosfeer naar de aardbodem aflegt. Op de evenaar bedraagt de luchtmassa AM=1, in Europa ca. 1,5)

Typische PV-spanning
De typische PV-spanning is de MPP-spanning van een PV-module, waarvan de celtemperatuur aan de NOCT (Eng.: Normal Operation Cell Temperature = celtemperatuur bij een instraling van 800 W/m², een omgevingstemperatuur van 20 °C en een windsnelheid van 1,0 m/s) voldoet. De NOCT wordt ook vaak op het gegevensblad van de PV-module aangegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door WackoH op 30-07-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

WackoH schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 00:04:
@DreIk ben er alleen allergisch voor als mensen dingen roepen zonder onderbouwing of bronvermelding. Zal wel beroepsdeformatie door wetenschappelijk opleiding zijn.
Helemaal mee eens. Ik vind het dan ook treurig dat SMA geen bronvermelding heeft.
Dit is wat SMA over die -9oC (of is het -10oC)?) schrijft:
Maximale PV-spanning:
De maximale PV-spanning treedt op, wanneer de PV-cellen zeer koud zijn en de PV-generator stationair draait. Een gebruikelijk configuratiepunt voor de maximale PV-spanning is daarom de stationaire spanning bij een PV-celtemperatuur van ‒10 °C.

Waarom 1000 W/m2?
STC (Standard Test Conditions)
Om het vermogen van verschillende PV-modules met elkaar te kunnen vergelijken vinden de tests onder uniforme omstandigheden plaats; deze uniforme testvoorwaarden worden ook aangeduid met Standard Test Conditions (STC):
• Instraling 1000 W/m²
• Temperatuur 25 °C
• AM 1,5 (AM= Air Mass, een relatieve maat voor het traject dat het licht door de aardatmosfeer naar de aardbodem aflegt. Op de evenaar bedraagt de luchtmassa AM=1, in Europa ca. 1,5)
Het lijkt erop dat SMA geen database heeft met spanningen bij lagere instraling dan 1000W/m2 en pakt gemakshalve de Voc waarde van 1000W/m2. Tja, dat noem ik niet wetenschappelijk.

Zal ik dan maar een enigszins wetenschappelijke onderbouwing maken?KNMI weergegevens station Schiphol voor de periode 2000-2015
  • Globale instraling >800W/m2 was de laagste omgevingstemperatuur: 10,4°C
  • Globale instraling >600W/m2 was de laagste omgevingstemperatuur: -0,1°C
  • Globale instraling >400W/m2 was de laagste omgevingstemperatuur:-6,7°C
  • Globale instraling >200W/m2 was de laagste omgevingstemperatuur: -9,8°C
  • Globale instraling >100W/m2 was de laagste omgevingstemperatuur: -10,7°C
Note: Omgevingstemperatuur is wat anders dan celtemperatuur.

Waarom zou SMA dan uitgaan van -9°C en 1000W/m2. Het komt op station Schiphol namelijk niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Dre denk je ook even aan de mensen in Twente? Daar heb je lagere temperaturen. Overigens ook lagere instraling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@busscherski
SMA heeft ook de locatie Enschede als keuze mogelijkheid. In dit voorbeeld ben ik van Amsterdam uitgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Dre schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:45:
[...]Helemaal mee eens. Ik vind het dan ook treurig dat SMA geen bronvermelding heeft.
[...]
Het staat hen -als product- toch vrij om een temepratuur te kiezen die zij relevant vinden?
Het lijkt erop dat SMA geen database heeft met spanningen bij lagere instraling dan 1000W/m2 en pakt gemakshalve de Voc waarde van 1000W/m2. Tja, dat noem ik niet wetenschappelijk.
Nee, daar is heelmaal niets mis mee omdat paneelfabrikanten altijd data bij die STC condities publiceren.
Het is al luxe dat SMA een database heeft
Je kunt SMA toch niet verwijten dat zij niet al die panelen zelf doormeten?
Ze pikken een worst case situatie om te voorkomen dat hun omvormers met overspanning te maken krijgen
Zal ik dan maar een enigszins wetenschappelijke onderbouwing maken?
Je hebt een mooi overzicht gemaakt. Op basis hiervan is SMA blijkbaar te conservatief.
Stuur het naar hen op, zou ik zeggen. Misschien zijn ze je wel aardig dankbaar dat je hen hierop hebt gewezen ;)

Wat ik me afvraag, is wat er gebeurd als van die standaard uitgangsgegevens wordt afgeweken (zoals in het geval van TS). Geeft SMA dan nog garantie als de omvormer defect raakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nljw
De installateur heeft er twee strings van gemaakt. Maar nu slaan de zonnepanelen pas rond 8:00 uur aan en dan ben ik nog niet in de buurt geweest van de omvormer. Dus ik blijf nog een antwoord verschuldigd of het werkt. Het is hier nu tenminste wel stil om 6:00 uur.
De installateur heeft wel toegegeven dat hij ernaast zat en excuses aangeboden.
WackoH schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:11:
Wat ik me afvraag, is wat er gebeurd als van die standaard uitgangsgegevens wordt afgeweken (zoals in het geval van TS). Geeft SMA dan nog garantie als de omvormer defect raakt?
Ik heb ook deze zorgen geuit bij hem, maar hij kon in de logs niks vinden dat er iets is gebeurd waardoor de omvormer beschadigd zou zijn geraakt. Dan moet ik dus blind vertrouwen op de logs wat me nog wel wat zorgen baart, maar er lijkt ook geen reden om de omvormer te vervangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
nljw schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:38:
De installateur heeft er twee strings van gemaakt. Maar nu slaan de zonnepanelen pas rond 8:00 uur aan en dan ben ik nog niet in de buurt geweest van de omvormer. Dus ik blijf nog een antwoord verschuldigd of het werkt. Het is hier nu tenminste wel stil om 6:00 uur.
De installateur heeft wel toegegeven dat hij ernaast zat en excuses aangeboden.
Vreemd dat het pas om 8 uur aan gaat. Staat de tijdzone wel goed?
Het word tijd dat je eindelijk eens de DC voltage grafiekjes hier deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljw
busscherski schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:41:
Ik heb volgens mij reeds alle grafieken gedeeld die ik kon vinden in zowel de online portal als de portal als ik rechtstreeks met de omvormer via wifi verbind.
Weet je misschien waar ik dit kan vinden? Misschien zie ik het over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nog 5 uur achter het stuur, dan heb ik weer tijd.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:25
busscherski schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:41:
[...]

Vreemd dat het pas om 8 uur aan gaat. Staat de tijdzone wel goed?
Credits voor al je goede reacties.

Tijdzone lijkt mij ook t geval hier... Zal wel bij iedereen configeren zijn na een nieuwe opstelling. Die van mij beginnen nu om 6:30 met +/- 100W (bijna niks) tot 800W om 8:00. Al is hier oost-west, dus bij TS om 7:00 beginnen met Zuid opstelling is logisch.

Ps. Voor de lezer, als je de waarden van vage of slecht-geconfigureerde apps niet vertrouwd, kijk dan gewoon op de meter of op de omvormer zelf.

[ Voor 21% gewijzigd door Harm_H op 31-07-2020 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Shinedesign (de Growatt ontwerp tool) doet het weer. Zij nemen ook -10 als standaardtemperatuur;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8jFx6wcSk9f7i8l11NHdQ7ZklU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bZfzwYvrRFtIpHAKie7pbnHa.png?f=user_large
Maar goed, die hebben wel meer van SMA gekopieerd dan alleen de minimumtemperatuur, vermoed ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Dit zijn de berekende ontwerrpspanningen bij de standaardtemperaturen van -10, 25 en 70oC uit Shinedesign (voor mijn panelen, maar die van de TS zullen vergelijkbaar zijn): ontwerpAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RR5JF4gToWQkWfxrapm0EgbNxwY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C6c5tQPIuZyVY8Rm2EDsrusm.png?f=user_large
Vandaag is en prachtige dag dus een perfecte curve. Mijn panelen staan in plat dak en liggen 's ochtende dus eerst even in elkaars schaduw.
De spanningscurve is wel heel opmerkelijk. Hier als tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNcjul6eHqCc4js8N7yFawFJAQU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cusJhyvHrJNf1tVt9k2u0uqm.png?f=user_large
De spanning is dus even meer dan 330V geweest :O
Dus al best dicht bij die -10oC rekengrens. (330 V komt met -4oC)
(PS. Dit is niet het busvoltage. Die staat apart in de data en is normaal rond de 360V)
Nemen de omvormerfabrikanten die -10oC omdat ze daarmee dit soort gekke ramp-up effecten kunnen meepakken? (ik neem aan de MPPT bezig was te regelen)
Daarna gaat de spanning naar wat je rond 20oC zou verwachten, en daalt in de loop van de dag verder naarmate de panelen opwarmen.
(Mijn panelen liggen op Zuid-ZuidOost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Als de SMA van de TS zich hetzelfde gedraagd, is het logisch dat die in de vroege morgen begint te klikklakken.
Het probleem zou dan nu met het splitsen van string moeten zij opgelost.
Weer wat geleerd. Blijft toch verrassend, die zonnestroom. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@WackoH
Die Shinedesign heeft het over de MPP-spanning. Niet Voc. Welke en hoeveel panelen had jij ook alweer?
Heb je ook een grafiek van de hele dag.

Bekijk deze grafiek eens, dit was de Effekta 4200 op 11×280Wp (11× 72 cellen).
https://tweakers.net/i/ZQ...C6mazzr6.png?f=user_large

De omvormer komt niet in de buurt van de Voc. De omvormer moet natuurlijk werken op Vmpp in plaats van Voc :P Overigens gemeten met een extern gekalibreerd meetinstrument. Je ziet ook het opstarten van de elektronica, die wordt alleen gevoed uit de DC-kant. Omvormers die in de nacht ook hun display kunnen tonen hebben een extra AC-voeding.

[ Voor 36% gewijzigd door Dre op 31-07-2020 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ik was er van uit gegaan dat Shinedesign net zoals, we eerder in dit draadje deden, rekende met de V_oc om als basis voor de maximale spanning. Maar het zijn gewoon de MPP spanningen bij verschillende temperaturen.
Tja: "Assumption are the mother of fuckups..."

Ik had effe moeten checken dat 330V/9 (aantal panelen) nog lang niet de 40 V_OC per paneel oplevert.

Er is dus niets aan de hand. De omvormer is gewoon wat aan het scannen om het MPPT te vinden...
Gelukkig dus geen mysterieuze effecten.

Beetje dom van me... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreplusplus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 08:59
Oude draad, maar is wel meest relevant gezien het onderwerp.

Mijn SB-5000 TL tikt af en toe ook als een malle. Het lijkt bij bepaalde weersomstandigheden te zijn. Vandaag heel veel en de weken ervoor niet of nauwelijks en eerder dit jaar ook wel.
De tikfrequentie is ergens tussen 1 en 5 Hz: tik-tik-tik-tiktiktiktik-tik--tik-tikketikketik.

In de log op Sunny portal zie ik "Netoverspanning langzaam" en "Netstoring" waarschuwingen/info meldingen. Ik weet niet of dat verband houdt.
Ik zie wel de netspanning langzaam oplopen gedurende de dag, maar vandaag maximaal 249,5 V (dus nog onder de limiet van 253V), maar geen outages of zoiets.
Verder zie ik niets raars, er wordt gewoon opgewekt/teruggeleverd.

Een DC spanningsgrafiek heb ik helaas niet - Sunny Portal voorziet daar niet in en ik heb het ook niet in Sunny Explorer gezien.

Verder heb ik geen idee of dit normaal is of wel op een probleem duidt. Het spul is 10 jaar oud. De 'Overspanning langzaam" meldingen zijn van de laatste paar jaren, ik heb het vorig jaar voor het eerst bewust gezien. Terugkijkend is het voor het eerst 1x gemeld in augustus 2023, en vanaf april 2024 zeer regelmatig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMgFB2NNrYof5oIssF32q-RF4FI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ugBHzkN3oDyHS77UBnPJaxWL.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfGAH1B_fwsaRfO4w6WfFOGTb0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v0RWZ3i47RuvnoYtQdj3PcTx.png?f=fotoalbum_large
Vanaf 16.51 is de netspanning gedaald en is het tikken gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Andreplusplus
Dit topic gaat over schakelende relais, met name in de ochtend.

Bij jou heeft het ondanks alles toch echt te maken met de netspanning.
Het kan zijn dat die 249,5 V gemeten is terwijl de omvormer al uit stond?
Het kan zijn dat de logging maar eens per 5 minuten de netspanning registreert.

Je zou het kunnen aankaarten bij de netbeheerder.
Mogelijk kun je de omvormer op een andere fase zetten.
Misschien helpt het als de omvormer wordt begrenst op bijvoorbeeld 3 of 4 kW.

Pagina: 1