Het grote "jouw productie" topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 105 Laatste
Acties:
  • 305.880 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
En weer tijd voor het volgende deel :) . . Deel 7 Deel 6 Deel 5 Deel 4 Deel 3 Deel 2 Deel 1

Alleen in kroeg-stijl je opbrengst in kWh melden, liever niet. Om te kunnen vergelijken ook graag even je opbrengst omrekenen naar de relatieve opbrengst kWh/kWp met de volgende forumule:

kWh (opbrengst) / kWp (vermogen van je PV array) = kWh/kWp (relatieve opbrengst ~ efficiëntie)
Dat kan per: dag / week / maand / jaar. Eventueel voor verschillende sets.

Als je de windroosrichting (ZZO) en elevatie(45°) erbij zou vermelden, eventueel in je .sig of onder je avatar, kunnen we nog beter vergelijken. Bijvoorbeeld: 20x 250 ZZO 45 Plat is 0°, vertikaal 90°.

Dus bijvoorbeeld: In de plaats Ede 10 kWh opgewekt met panelen van in totaal 5kWp:

Ede vandaag: 10kWh voor 2 kWh/kWp 20x 250 ZZO45 (= 2Wh/Wp) Dan kan er mooi vergeleken worden!

winter : zomer - 20 : 110 opbrengst van @drielp per maand mei 2012 t/m maart 2021: (Mono set, 3! merken, 185 Wp - 200 Wp.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_kooITZzmuD168iag3ZgDHTH1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvXX0s9WDH2mrV4ZTCZGUp7b.jpg?f=fotoalbum_large

winter : zomer - 10 : 130 opbrengst van @ArjoK per maand januari 2016 t/m december 2021. (28 x 145Wp SF = 4.06 kWp.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFHDNMwsorjuIuH8nYK7hM0ZBpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VNgAjctME9YvmFK4dhVlKk6b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h0KP5fCyEh8eAUTZEP0VEHukA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u6IRgPGP4qCdCMnARBO3OrcE.png?f=fotoalbum_largeJaar opbrengsten van @ArjoK voor de jaren bij bovenstaande maandopbrengsten.

FAQ
Voorbeeld om in je .sig op te nemen:
code:
1
[url=https://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=<sid#> ] x.x kWp [/url]

Waar is "hier"? ...; gebruik dus bij voorkeur niet "hier 10kWh" maar "in Noordwijk (aan de kust) 10kWh".

Hoe "goed" is mijn opbrengst? Door de hierboven beschreven formule kan je je opbrengst vergelijken met anderen ongeacht het aantal en soort panelen. Voor een goede vergelijking moet je ook kijken naar hellingshoek én richting (zuid wekt meer op dan noord) en plaats. Je kan natuurlijk meedoen en kijken hoe andere Tweakers het doen via het Tweakers team op PVoutput

Waarom wekt mijn installatie op warmere dagen minder op? In de technische specificaties van de panelen staat de afname van het vermogen door hogere temperatuur van de cellen in de modules. Dit zal iets in de groten-orde van 1/3 procent per °C zijn. Dus als de panelen 30°C warmer zijn brengen ze ~10% minder op. En bij 60°C ~20% minder dan ze zouden geven als ze koud(er) waren geweest.

Hoe kom je aan je verwachtte opbrengst? Input van drielp.
- Als ondergrens de Offerte van je leverancier
- Als betere benadering: PVGIS invullen.
- Gemiddelde opbrengst per maand over de afgelopen jaren (liefst gecorrigeerd voor het verschil van het weer) De laatste is de beste, Een ongewijzigd huis blijft dezelfde schaduw geven, die van een boom groeit. Elke set is weer anders.

Oriëntatie(windrichting en hellingshoek) en schaduwwerking zijn twee zeer belangrijke elementen voor de opbrengst van een PV systeem. Met hoge zekerheid en nauwkeurigheid vooraf de verwachte jaarlijkse opbrengst berekenen is onbegonnen werk. Naast de veranderlijkheid van het weer zijn zoveel factoren van belang, zelfs een boom 100m verderop kan van invloed zijn, vogelpoep en bladeren, tot afwijkingen in vermogen/gevoeligheid binnen de tolerantie van de PV panelen. Het is in de meeste gevallen wel goed mogelijk om een redelijke schatting te maken, zie daarvoor de volgende secties.

Opbrengst ligt doorgaans ergens tussen de 800-1000 kWh/kWp, afhankelijk van oriëntatie, schaduw, en type panelen.

.
Oriëntatie en locatie
In gevallen waar schaduw geen rol speelt is de opbrengst goed af te schatten. Een afschatting1 van de opbrengst kan worden berekend met de volgende formule(s):

Opbrengst [kWh] = Instraling [kWh / (m2 * year)] * IF [-] * PVvermogen [kWp] * PF [m2 / kWp]
Specifieke opbrengst [kWh/(kWp*year)] = Instraling [kWh / (m2 * year)] * IF [-] * PF [m2 / kWp]
Bij specifieke opbrengst wordt nog wel eens year/jaar weggelaten en kWh/kWp gebruikt, maar er meestal kWh/jaar (kWp*year) bedoelt

Instraling I :De energie die valt op 1 vierkante meter (horizontaal) per jaar. Zie plaatje Nederland.
Inclination Factor IF [-] :Een zelf bedachte factor om de berekening makkelijk te maken adhv het instralingsdiagram. Omdat de instraling is gedefinieerd voor een horizontaal vlak (in het midden van de instralingsdiagram), is deze correctie bedacht. IF = (afgelezen relatieve instraling uit instralingsdiagram [%]) / 85%.
PV vermogen [Wp] :Het STC vermogen van je installatie.
Performance Factor PF [m2 / kWp] :Hierin worden verschillende verliezen meegenomen, en verschillen tussen type cel. Neem 0.80-0,88 voor kristallijne panelen, en 0,85-0,93 voor amorfe panelen. Voor details zie Siderea site.

Instraling per jaar op een horizontaal vlak aarde. In kWh / (m2 * jaar).
1

Relatieve instraling als functie van windstreek en azimuth hoek.2
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/azdpbAfRYZiHA5JmsuN1rnQ2/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

.
Voorbeeld:
Een 1500Wp installatie op het zuid-oosten in Den Helder, met een hellingshoek van 30 graden. Kristallijn Si, zonder noemenswaardige schaduw. Dan kan je een opbrengst verwachten van:
1070* (93/85) * 1,500 * 0,85 = 1493 kWh.

Let wel, dit is wel een zeer gunstig geval! Bijna overal staan objecten in de buurt zoals huizen en bomen, ook al staan ze wat verder weg (dat beïnvloed al de albedo), dit geval gaat om 100% vrij zicht (gebeurt dus zelden). Ofwel: Een huisje ergens midden in een gigantisch weiland. Daarnaast is de performance factor gunstig gekozen. Het kan in dit geval dus ook in de praktijk 1450 kWh worden. Daarnaast verschilt de opbrengst iets van jaar tot jaar.

.
Hoeken: Windstreek, Azimut, Zenit

Nog een mooie link betreffende instraling; http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

1: Dit is een afschatting. Het kan natuurlijk altijd beter, maar hier is getracht om het zo simpel mogelijk te houden en toch een goede afschatting te maken. Voor de fijnproevers is er de volgende website: http://www.siderea.nl/index.html

2: De correctheid van het instralingsdiagram wordt echter betwist: http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html
Bij gebrek aan beter, blijft dit diagram staan. Het wijkt wellicht een paar procent af voor sommige orientaties, maar het blijft een aardige indicatie van de opbrengst.
.

Waar kan ik meer gerelateerde informatie vinden?

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 ontwerp, techniek en advies.
Datalogging: PV systemen uitlezen van de omvormer.
PVOutput info en discussie of opmerkingen topic opzetten van een account op PVOutput.
Tweakers PVOutput lijst discussie en resultaten van het Tweakers team
Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo specifiek Oost-West voor langere termijn.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Verlagen netbelasting en voorbereiden voor verhogen financiele opbrengst na afschaffen salderen.
Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?
Als je op zoek bent naar panelen en omvormers en het niet kunt vinden dan kun je hier (wel lief!) klagen.

De topicstart heeft een kleine update gehad :o (Als iemand suggesties heeft voor de TS geef het door!)

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 27-07-2022 17:34 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:39

ericplan

5180 Wp PV

Tja, met 936 kWh/kWp wel een beetje teleurstellend. Maar verder niet veel aan te doen. Dat 2022 maar een beter resultaat mag geven. Gelukkig nieuwjaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9IlgM-Y0ZxrzX0fe1qVXCAhdss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tpwrEBhuNWovxReocWYOeaa.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-04 07:36
923 kWh/kWp dit jaar idd wat teleurstellend vorig jaar bijna 1000 kWh/kWp. Iedereen een gezond en hopelijk een corona vrij jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Z.O. Friesland: 1005 KWh/ KWp voor het eerst een vol jaar met de panelen.
20x345Wp; 50° vrijwel op het zuiden en schaduw vrij; dan wil het wel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik ga er toch iets over zeggen…
Beetje onhandig tijdstip om een nieuw topic te starten.

Mensen doen hun best aan het eind van het jaar om een mooie post te maken met resultaten en dan moet je maar gaan zoeken naar het vorige deel.

Gelukkig nieuwjaar.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:55

_Apache_

For life.

@maarten_NL, ik heb een p1 meter draaien met een rpi. Moet de data nog vergelijken met een jaar eerder. :)
Het is het netto verbruik. Dus verbruik - opwek. En met de opwek heb ik al ruim 300kWh minder. Dat is al een flink stuk.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:06
Dit jaar nog geen vol jaar gehad. Tot nu toe zit het wel in de buurt van wat het bedrijf heeft voorgerekend.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 16:43
Tja wat zal ik zeggen :O

Niet een heel top jaar hier in het zuidwesten.

In totaal over 2021 2471 kWh tot nu toe het minste jaar sinds 2015.
Omgerekend was dit 1098 kWh/kWp

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 01-01-2022 10:06 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:17
Gisteren in Aalten 1.84 KWh = 0.317 KWh/KWp .
Aangezien de registratie nog niet werkt moet ik het een en andere op een andere manier berekenen /optellen

De maand december 2021 : 58.74 KWh , ietsje meer dan vorig jaar maar nog altijd weinig vergeleken met 2019 ,
Het jaar 2021 : 4613 KWh wat maar net boven 2017 is gekomen wat tot nu toe het minste jaar was sinds de installatie er ligt .
hopen op een zonniger jaar 2022 , iedereen zonnige tijden toegewenst .

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:39

ericplan

5180 Wp PV

AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 07:52:

Mensen doen hun best aan het eind van het jaar om een mooie post te maken met resultaten en dan moet je maar gaan zoeken naar het vorige deel.

Gelukkig nieuwjaar.
Je hebt een punt. Misschien dat de posters van gisteren bij uitzondering dubbelposten? In dagkoersen ben ik niet direct geïnteresseerd, decemberdata ook niet eigenlijk, maar jaardata is wel interessant.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ericplan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Je hebt een punt. Misschien dat de posters van gisteren bij uitzondering dubbelposten? In dagkoersen ben ik niet direct geïnteresseerd, decemberdata ook niet eigenlijk, maar jaardata is wel interessant.
agh of we nu naar het dag weerbericht, het maand weerbericht of het jaar weerbericht kijken van anderen maakt toch weinig uit? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
twain4me schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:11:
[...]

agh of we nu naar het dag weerbericht, het maand weerbericht of het jaar weerbericht kijken van anderen maakt toch weinig uit? :+
Precies, lekker belangrijk dat het bij een ander regent

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 07:52:

Gelukkig nieuwjaar.
Daar heb je tegenwoordig in de kop de topic-reeks-links voor.
En voordat die er waren nam ik al de links naar de eerdere delen op. Staan er nu ook.
En als voorlaatste post in het vorige topic de link naar dit nieuwe deel. Dus zoeken hoeft niet.

Een mooie verse start en iedereen een Gelukkig nieuw jaar!

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afgelopen jaar 25400 kWh binnen gehaald, iets te weinig naar verwachting maar ach, in december ×22 cent dus dat word een keer extra wintersport...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:26

HaTe

haat niet

1033 kWh/kWp.
5780kWp op het dak in Enschede.

Modules: 17 x Trina Solar Energy TSM-340-DE06M.08
Azimut: 0°
Hellingshoek: 34°
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tX9-vt3TwiLCnyhYyHJMzuZ7I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFsUjvJ9DYVrZzd4FlulHy34.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door HaTe op 01-01-2022 12:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53
Totaal wel een 200 kWh minder dit jaar t.o.v vorig jaar met zelfs nog wat extra maanden op de O-Z-W set die er vorig jaar pas lag in april.
Maar het verbruik is ook 200 kWh minder dus geen probleem verder, nog over.

Aankomend jaar dan maar weer eens iets beter, met 30 cent terugleververgoeding ook leuker. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:52
Dubbele post tbv jaaroverzicht;

Eindstand is, net zoals 2021 dat zelf ook was, teleurstellend te noemen;
2021 totaal: 5,207 MWh = 948,5 kWh/kWp

Dat is ter vergelijking 0,703 MWh = 128,05 kWh/kWp minder dan 2020;
2020 totaal: 5,910 MWh = 1076,5 kWh/kWp

Nu hopen dat 2022 in meerdere opzichten een beter jaar zal blijken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1z6TQ-mX4jGvwerVwElPaXBNhU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CyBcw8L4J3kS1gz1XFPKQeFF.jpg?f=user_large

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Hier in Wijchen op zuid leverde 2021 met 2734 kWh toch nog 94% van het huidige target van 2910 kWh (1135 Wh/Wp), 2022 wordt zonniger (hoop ik). Met de huidige energieprijzen loont het salderen pas echt, alleen heb ik nog zo'n contract tegen heel :Y lage leveringsprijzen, gelukkig geen teruglevering.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:48:
Hier in Wijchen op zuid leverde 2021 met 2734 kWh toch nog 94% van het huidige target van 2910 kWh (1135 Wh/Wp), 2022 wordt zonniger (hoop ik). Met de huidige energieprijzen loont het salderen pas echt, alleen heb ik nog zo'n contract tegen heel :Y lage leveringsprijzen, gelukkig geen teruglevering.
Weet niet waar jij je stroom voor koopt, ik voor 14 cent dit jaar, dus jij ook zoiets zeker...
Stel je koopt 2900 kWh op je oude leverancier, en je verkoopt je 2900 kWh op een andere meter voor 45 cent aan Eneco.
Dat is een winst van 2900×0.31,bijna 900 euro.
En als je dan weet dat een tweede meter 450 euro kost.
Kunt alleen pech hebben dat over twee maanden prijzen anders liggen, want zo lang duurt het wel voor je meter in huis hebt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@reneeke1970 Mijn huidige "kale" stroomprijs is € 0,02869 en het contract loopt nog even door.
Ik heb dus nog een paar maanden om jouw idee te laten bezinken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:14:
@reneeke1970 Mijn huidige "kale" stroomprijs is € 0,02869 en het contract loopt nog even door.
Ik heb dus nog een paar maanden om jouw idee te laten bezinken.
Je huidige contract laat je gewoon op oude meter staan. Nieuwe meter krijgt leverancier naar keuze en daar hang je dan de panelen aan.
Over paar maanden kun je andere verhouding hebben in prijzen....
Maar denk er maar eens over, geld voor iedereen die hier mee leest.

PS in België is deze methode al verplicht.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-05 19:15
Voor mij het eerste volledige jaar afgesloten.
4,26 MWh uit 4,8 kWp op zuid oost
887,5 kWh/kWp
2,42 kWh/kWp/dag
Ben best tevreden. 2/3 van het vermogen ligt richting het oosten en heeft in het najaar wel wat last van schaduw. De panelen op het zuiden doen het beter, helaas is daar het dak op :P. Benieuwd naar het komende jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Volgens de Fronius omvormer is er afgelopen jaar 6934 KWh opgewekt en sinds installatie 7380KWh.
Volgens de Liander KWh meter is er slechts totaal 6202 KWh terug geleverd (laag+hoog) verschil 1178KWh 8)7
Of is dat misschien het eigen verbruik van de omvormer + de meetfout in de omvormer en KWh meter?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:30

martijn v o

Certified by Enphase.

Niet het eigen gebruik van de omvormer maar van zijn baas.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Ik gebruik niks, clean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:22
December 2021 beter afgesloten dan 2017... maar 2021 was mijn slechtste jaar

Amsterdam ONNO helling 20° -> 757 kWh/kWp

Start van 2022 kan ik niet overklagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h0KP5fCyEh8eAUTZEP0VEHukA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u6IRgPGP4qCdCMnARBO3OrcE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFHDNMwsorjuIuH8nYK7hM0ZBpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VNgAjctME9YvmFK4dhVlKk6b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ArjoK op 02-01-2022 12:07 . Reden: totalen aan grafiek toegevoegd ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:04

fxs81

Julianadorp

Als 1e allemaal de beste wensen, 2e Lewis Hamilton :+
En weer on-topic, de opbrengst van vandaag: 2.095 kWh = 0.607 kWh/kWp
Geen dagtarget, dat staat voor januari op 3,87 kWh.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Het was geen vetpot vorig jaar met de laagste productie sinds installatie augustus 2018.

Met de zuidwest set zelfs geen 1000 Wh/Wp gehaald.
ZW 982 Wh/Wp
NO/ZO 770 Wh/Wp

Totaal 12.099 kWh opgewekt wat dan 864 Wh/Wp is (902 Wh/Wp in 2020)

Enigste lichtpuntje is dat van het totale stroomverbruik bijna de helft rechtstreeks van de panelen afkomt.
Totaalverbruik 6.140 kWh. Direct verbruik 3.018 kWh. (all electric)

Lichtpuntje dit jaar wordt hoge terugleverprijs van 28,6 cent :7

Laten we hopen dat 2022 een beter jaar wordt.
Het liefst zonder die akelige griep van het afgelopen jaar ;)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
Aalten vandaag 2.72 KWh = 0.47 KWh/KWp nog altijd niet veel maar beter dan niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Huis : 3,69 kWh = 0,39 kWh/kWp op OZO

Kantoor : 5,56 kWh = 0,39 kWh/kWp op ZZW op 10⁰ helling

Op een mooi jaar met veel zonneschijn :w

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 19:40
Hier mijn verbruik en mijn opgewekte energie.
Sinds 1 maart heb ik 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid). Sinds 1 november heb ik 14 panelen á 380 wp op noord. In totaal heb ik 6.630 kWh opgewekt waarvan 113 kWh op noord.

Van de totale opgewekte stroom heb ik
1.523 kWh direct verbruikt en daarnaast heb ik nog 2.972 kWh verbruikt. Het totale energieverbruik is dan 4.495 kWh.

2.135 kWh heb ik nog tegoed, half februari verloopt mijn energie contract en van wat ik over hebt wordt gestort op mijn bankrekening (11 cent per kWh).

Wij wonen sinds eind maart in een nieuwbouwwoning (gasloos) en de thermostaat staat continu op 21 graden. Wij zijn een gezin van 5 (2 pubers en 1 kleintje van 9).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-05 22:11
dunklefaser schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:48:
Met de huidige energieprijzen loont het salderen pas echt, alleen heb ik nog zo'n contract tegen heel :Y lage leveringsprijzen, gelukkig geen teruglevering.
Salderen is het 1:1 uit het net gebruiken wat je op een ander moment terug hebt geleverd. Dus of de stroom nu 1 10 of 100 cent per kWh kost maakt voor 1:1 niks uit.

Een ruim overschot aan productie is met terugleververgoeding van 45ct (!! las ik vd week nog) ineens wel interessant.

Dag 1 van 2022 ging mooi van start, later op de dag viel de productie iets tegen:

ZO steil 1.001kWh/kWp = 149% dagtarget
ZW 0.740kWh/kWp = 78% dagtarget

[ Voor 5% gewijzigd door maarten_NL op 01-01-2022 19:12 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 08-05 15:53

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

4,8 kWh bij Arnhem, 0,77 kWh/kWp dus.

Jaaroverzicht niet naar gekeken nog, ik draai mijn jaaroverzicht eigenlijk als ik de panelen een volledig jaar heb (sinds mei 2020). En dan loopt het ook vrijwel gelijk met mijn energiecontract.

Edit: copypaste uit het PV output topic:
8 BeQuietAndDrive 6.200 1.047,6

Edit 2: PVOutput maakt dit ervan:
6.493MWh 2.869kWh/kW

[ Voor 25% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 01-01-2022 19:12 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 08:09
December was matig, net als 2021 qua PV, meermaals genoemd. Gelukkig wel flink uit kunnen breiden.
146 kWh opgewekt, 81% van het target.

En door! Target voor januari is 0.731 kWh/kWp, vandaag met de hakken over de sloot gehaald. De eerste 7 van 234 zijn binnen :)

Vandaag dus 0.736 kWh/kWp, 7.593 kWh.

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-04 11:54
0.62kwh/kwp.

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Je nieuwe maand grafiek staat in de topic start.
Heb je van die andere grafiek ook een met de jaar-getallen erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 13:47

Gerco-M

mijn tornado res.

Mijn ZO set lag het hele vorig jaar en deed 992 kwh/kwp met een opbrengst van 9721 kwh. Net geen 1000 maar voor een ZO set op 36 graden dak (130 azi) nog niet gek.

Ik probeer nog te vinden in PVoutput hoeveel % target dit was, maar jaar target totalen kan ik zo nog niet vinden daar. 2021 was geen volledig jaar dus dat helpt ook niet.
Maar we gaan door naar 2022 en mijn jaar target van 14.294 kwh gaat dit jaar hopelijk wel lukken. Iets meer zon, en ik heb een aantal minder bomen naast mijn huis aan de NW kant dus dat lukt vast toch!

Wel frappant dat volgens het nieuws 2021 netzoveel zon uren had als gemiddeld en de opbrengst toch tegenviel. Maar daaruit begrijp ik dat de jaren daarvoor allemaal ruim boven gemiddeld waren en de verwachtingen voor 2021 ook daarop gebaseerd waren. Blijkbaar?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
frisianstar schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:13:
Volgens de Fronius omvormer is er afgelopen jaar 6934 KWh opgewekt en sinds installatie 7380KWh.
Volgens de Liander KWh meter is er slechts totaal 6202 KWh terug geleverd (laag+hoog) verschil 1178KWh 8)7
Of is dat misschien het eigen verbruik van de omvormer + de meetfout in de omvormer en KWh meter?
Kan, maar deels wat niet langs de meter komt maar verbruikt is? Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Eerste dag, precies de dagtarget. Gezien de vooruitzichten voorlopig ook gelijk voor het laatst.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Verbaast mij aan ene kant ook niks.

Ben zelf ook erg verbaast over hoe druk hier iedereen zijn opbrengst zit te vergelijken met zijn niet kalibreerde omvormer met die van een andere. Het zou mij niks verbazen dat de meeste omvormers een lichte afwijking hebben in positieve zin. Net als bij de auto waarvan de snelheidsmeter ook een paar km/h te veel aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mijn SEMS (goodwe) portal geeft als totale productie: 8217 KWh aan, mijn youless-> pvOutput maakt er 8303 van. Dus een afwijking in negatieve zin hier.

/edit gezien de reactie van @Copitano hierna: De afwijking is positief voor mij. De omvormer is te negatief.

[ Voor 27% gewijzigd door ArthurMorgan op 02-01-2022 06:48 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Anoniem: 91634 Dat van die auto is een wettelijke verplichting. Ze mogen niet te weinig aangeven, maar wel tot 10% teveel. Om je te behoeden voor boetes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-05 09:51
Om te beginnen allemaal een zonnig 2022 toegewenst.
Jaar begon hier aardig, maar geen dagtarget.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrB9wXiEtFsjqKL8gHYKpDDhwHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBVRay6p7iGqgzMItH06ShPX.jpg?f=fotoalbum_large
2021 was voor de omgeving hier een gemiddeld jaar kwa globale (zonne)straling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mFjSnFgtTwnlxhSuS8yPbAGKEo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H20A8GCSXl1ThwMDJUtOkq5g.png?f=user_large
December was kwa globale straling nagenoeg gelijk aan 2020. De opbrengst van de panelen was echter fors lager. In ieder geval aanleiding tot nader onderzoek!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTkBD_nw6W8cKCryHqUfPnayW_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zq5kioUvFVTRxk2c9qJ0st9y.png?f=user_large
Het eerst volle jaar. Misschien moet ik mijn targets een beetje temporiseren. Wel ruim meer opgewekt dan verbruikt. Jaar op jaar is er een buffertje van 250 kWh of € 12 terug van de leverancier of 10 dagen de warmtepomp op vol vermogen ;)
MaandTarget20202021
Jan139 (16) 125 (15)
Feb271 (31) 300 (35)
Mar587 (68) 507 (59)
Apr875 (102) 924 (107)
Mei1136 (132)1024 (119)
Jun1183 (137)1209 (140)
Jul1149 (132)275 (32)1108 (128)
Aug939 (109)1018 (118)886 (103)
Sep634 (74)666 (77)654 (76)
Oct375 (44)231 (27)349 (40)
Nov168 (20)162 (19)157 (18)
Dec107 (12)89 (10)82 (9,5)
Totaal7563 (877)2443 (283)7325 (849)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Gerco-M schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:04:

Wel frappant dat volgens het nieuws 2021 netzoveel zon uren had als gemiddeld en de opbrengst toch tegenviel. Maar daaruit begrijp ik dat de jaren daarvoor allemaal ruim boven gemiddeld waren en de verwachtingen voor 2021 ook daarop gebaseerd waren. Blijkbaar?
Dat heb ik ook moeten constateren (zie mijn vorige post). Alleen heb in naar de globale straling gekeken in plaats van het aantal uren zon. Moet nog even uitzoeken of dat te maken heeft met de verhouding tussen zon s'morgens op mijn oost set en s'middags op mijn (grotere) west set. Ik heb zo'n donker bruin vermoeden dat het daar gezocht moet worden.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
ArthurMorgan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:49:
mijn SEMS (goodwe) portal geeft als totale productie: 8217 KWh aan, mijn youless-> pvOutput maakt er 8303 van. Dus een afwijking in negatieve zin hier.
Met een geijkte tussenmeter op de zonnepanelen hier een verschil van 85 kWh op totaal 7325 kWh ten opzichte van de som van de micro-omvormers. In positieve zin wel te verstaan. De micro's meten dus iets te weinig en zullen zel ook nog wel een paar Watt gebruiken. Het verschil houd ik daarom op ca. 1,5%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Ben zelf ook erg verbaast over hoe druk hier iedereen zijn opbrengst zit te vergelijken met zijn niet kalibreerde omvormer met die van een andere. Het zou mij niks verbazen dat de meeste omvormers een lichte afwijking hebben in positieve zin. Net als bij de auto waarvan de snelheidsmeter ook een paar km/h te veel aangeeft.
Dat is moeilijk te bepalen. Ik meet de opbrengst met een geijkte meter, maar het directgebruik blijft het verschil tussen de geijkte (slimme)meter van de netwerkbeheerder en je eigen meter. Of dat nu je omvormer is of een geijkte tussenmeter. Als je het echt wilt weten zul je op de een of andere manier ook je directe gebruik moeten meten in plaats van berekenen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 01-01-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Eindstand maand december 2021:
Totaal: 52.6kWh - 12.5kWh/kWp
Gemiddeld per dag: 1.7kWh - 0.4Wh/kWp

11kWh minder dan 2020, en die had al 17kWh minder dan december 2019 :p

Al was 2021 over het algemeen al geen topjaar :+
Eindstand 2021:
Totaal: 4003kWh - 953kWh/kWp
Gemiddeld per dag: 10.96kWh - 2.61kWh/kWp

Toch een aardig verschil met 2020 (4380kWh) en 2019 (4260kWh). Afwijking PVOutput was dit jaar trouwens 113kWh (2.9%).

Januari 2022 begon aardig: 4.11kWh - 978Wh/kWp :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frisianstar
Gerco-M schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:04:
Mijn ZO set lag het hele vorig jaar en deed 992 kwh/kwp met een opbrengst van 9721 kwh. Net geen 1000 maar voor een ZO set op 36 graden dak (130 azi) nog niet gek.

Ik probeer nog te vinden in PVoutput hoeveel % target dit was, maar jaar target totalen kan ik zo nog niet vinden daar. 2021 was geen volledig jaar dus dat helpt ook niet.
Maar we gaan door naar 2022 en mijn jaar target van 14.294 kwh gaat dit jaar hopelijk wel lukken. Iets meer zon, en ik heb een aantal minder bomen naast mijn huis aan de NW kant dus dat lukt vast toch!

Kijk maar eens naar het diagram met het aantal zonuren sinds 1900 in De Bilt in de link; scroll tot halverwege; de paarse lijn is het 30 jarige gemiddelde; daar zit 2021 nog boven!, maar neem je het gemiddelde van pakweg de afgelopen 10 jaar is 2021 duidelijk minder zonnig.
In de jaren zesig tot tachtig was een jaar met 400 uren minder zon dan in 2021 geen uitzondering.
https://frank62weer.com/zonuren-in-nederland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 11:48
Sinds 22 juli panelen (7.7kWp), opbrengst 2854 kWh (371kWh/kWp). Durf er niks over te zeggen, anders dan dat met name November en December tegenvielen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Dat noemen ze direct eigen verbruik :*) (bv wasmachine draaien als de zon schijnt)
Het opgewekte vermogen gaat dan direct naar je verbruikers en niet door de meter terug het net in.
Veel PV eigenaren zetten daarom een extra Kwh metertje in de meterkast zodat ze dit kunnen aflezen (controleren).

Dat was bij mij in 2020 2237Kwh van totaal opgewekte 7517Kwh een zeer nette 29,76% _/-\o_

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:22
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Daarom heb ik er een kWh meter achter. afwijking van de omvormer verschilt gedurende het jaar
verschill tussen werkelijk vs omvormer was bij mij afgelopen jaar 37,48 kWh = 1,22%:
jan -1.55 kWh
feb -0.38 kWh
maa +1.87 kWh
apr +6.18 kWh
mei +8.00 kWh
jun +10.14 kWh
jul +8.13 kWh
aug +5.65 kWh
sep +3.22 kWh
okt -0.24 kWh
nov -1.61 kWh
dec -1.93 kWh

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
DeHollander schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:24:
[...]

Dat noemen ze direct eigen verbruik :*) (bv wasmachine draaien als de zon schijnt)
Het opgewekte vermogen gaat dan direct naar je verbruikers en niet door de meter terug het net in.
Veel PV eigenaren zetten daarom een extra Kwh metertje in de meterkast zodat ze dit kunnen aflezen (controleren).

Dat was bij mij in 2020 2237Kwh van totaal opgewekte 7517Kwh een zeer nette 29,76% _/-\o_
Dat zal het wel zijn, ik moet voor de PV maar een goede (geijkte) KWh in de groepenkast plaatsen, voor de warmtepompen zitter er al twee.
Ik dacht dat het eigen verbruik door de functie 'geleverd hoog/ laag wordt getoond.
Ik keek eigenlijk nooit op die Liander meter.

[ Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 02-01-2022 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
frisianstar schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:58:
[...]
Ik dacht dat het eigen verbruik door de functie 'geleverd hoog/ laag wordt getoond.
Hoog/Laag is wat ze vroeger wel eens Dag/Nacht tarief noemde. Toen de slimme meter werd geplaatst kreeg ik dat er gratis bij zonder dat ik daarom gevraaagd had. Voor die tijd had ik een enkelvoudige draaischijf meter.

[ Voor 6% gewijzigd door Copitano op 02-01-2022 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
Copitano schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:15:
[...]

Dat is moeilijk te bepalen. Ik meet de opbrengst met een geijkte meter, maar het directgebruik blijft het verschil tussen de geijkte (slimme)meter van de netwerkbeheerder en je eigen meter. Of dat nu je omvormer is of een geijkte tussenmeter. Als je het echt wilt weten zul je op de een of andere manier ook je directe gebruik moeten meten in plaats van berekenen. ;)
Zoals ik heb met een bruto verbruiksmeter. Pv levert ervoor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
DeHollander schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:24:
[...]

Heb je er echt op gelet? Die waarde haal je vaak standaard al namelijk. Zeker met een systeem ter grootte van jouwe. Met een 3 kWp systeempje is dat al lastiger om het wasmachine element van 1900W af te vangen.

En in 2021?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
Best redelijk veel zon vandaag alleen door veel schaduw kan ik er niet van profiteren O-) Nog zeker wachten tot 1 februari tot weer enigszins ergens op gaat lijken...

3 Kwh binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
@MatsuMatsu85 zon ? wat is dat , het is in Aalten behoorlijk donker en minder productie dan gisteren helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-05 21:22

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

1.928kWh 0.378kWh/kWp In Leersum. Gisteren was het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Nu online

964C2

Huis : 3,21 kWh = 0,34 kWh/kWp op OZO

Kantoor : 3,85 kWh = 0,27 kWh/kWp op ZZW op 10⁰ helling

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:27
@MatsuMatsu85 niet zeuren over schaduw waar ik bij ben:D Dat onderwerp win nog een maandje!

Gister: 2.561kWh 0.366kWh/kW
Vandaag: 2.699kWh 0.386kWh/kW

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 13:58

MieJuul

3970Wp

Nog even voor de statistieken de resultaten van afgelopen jaar.

December 2021

Schuindak set; 2760Wp, 235 graden WZW, 36 graden hellingshoek.
Totaal opgewekt: 35,4 kWh
Genormeerd: 12,82 kWh/kWp

Platdak setje; 1210 kWh, 145 graden ZZO, 20 graden hellingshoek.
Totaal opgewekt: 5,8 kWh
Genormeerd: 4,79 kWh/kWp

Schuindak 2021 eindstand
Totaal opgewekt: 2264,8 kWh
Genormeerd: 820,58 kWh/kWp

Platdak 2021 eindstand
Totaal opgewekt: 867,2 kWh
Genormeerd: 716,69 kWh/kWp

Conclusie: 2021 was het slechtste jaar sinds dat wij in 2013 de panelen kochten

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
@MieJuul
Of ze beginnen slechter te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
Aalten 1.39 KWh = 0.24 KWh/KWp erg weinig , het dagtarget staat op 3 KWh .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
Jazeker! Komt ook sinds de sma heb ik geconstateerd, denk er over om de steca maar weer op zuid te hangen.
Ze doen nog voldoende en kosten al jaren niks meer dus nog prima. ;)

@AUijtdehaag
https://pvoutput.org/comp...sp?sid=9982&sid1=8345&t=y

2018 panelen bijgezet, 2020 de sma opgehangen, toch best een verschil.
De lage spanning gaat het schaduw deel niet wegwerken met de sma zo te zien.

[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 02-01-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co
Shadefix maakt van schaduw ook geen zon he?
Dus niet zo vreemd toch dat de efficiency achteruit gaat, ten opzichte van schaduwloze panelen?
Hang snel op die steca, het jaar is net begonnen. Kan je weer mooi vergelijlken.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2022 17:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
AUijtdehaag schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:48:
@Rol-Co
Shadefix maakt van schaduw ook geen zon he?
Nee maar zou met dezelfde setup beter moeten doen dan de steca toch?
Dus niet zo vreemd toch dat de efficiency achteruit gaat, ten opzichte van schaduwloze panelen?
Euh, nee de setup 2019-2020 is het zelfde en je ziet de sma daar gewoon 2,5-3% verliezen, door het delen van de string vanwege het lagere mppt voltage die de sma heeft maar het zou ook weer iets meer winst moeten geven doordat er nu 1 deel met en 1 deel zonder schaduw.
Hang snel op die steca, het jaar is net begonnen. Kan je weer mooi vergelijlken.
Ik denk er sterk over na inderdaad, wisselen met O-Z-W, maar heb er nog geen zin in. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
1.20kwh/kwp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:46

Quad

Doof

Hoe doe je dat?
Ik heb vandaag de slechtste score van 2022, 0,2kWh/kWp.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Prima dagje, ondanks alle regen in de ochtend en namiddag evengoed nog 5.008 kWh = 1.452 kWh/kWp

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 13:47

Gerco-M

mijn tornado res.

Quad schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:50:
[...]

Hoe doe je dat?
Ik heb vandaag de slechtste score van 2022, 0,2kWh/kWp.
Dat is inderdaad slecht ja. Ik heb vandaag de een na slechtste dag van het jaar met 7,5 kwh - 0,46 kwh/kwp. Oftewel de beste dag van het jaar! ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Best wel een redelijke dag. Nog niet genoeg voor een dagtarget, maar die staat voor de eerste dagen van januari ook vrij pittig door de formule die ik daarvoor gebruik op basis van de afgelopen 20 jaar. Kennelijk is het in de eerste week van januari redelijk vaak goed weer geweest ten opzichte van de weken erna.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/952Yk5QXYz0aQbwMAa1g2je8nqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6EeuHDrZd5TSsIpzx7IqBt4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

we beginnen 2022 op dezelfde voet als dat we 2021 geëindigd zijn... Slecht...

2021 was het slechtste jaar sinds dat we zonnepanelen hebben (2015). Gelukkig nog wel genoeg om ons jaarverbruik te dekken...

Jaartal: percentage van de verwachte jaaropbrengst.
2015: 106%
2016: 106%
2017: 102%
2018: 112%
2019: 102%
2020: 107%
2021: 98%

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 19:35
Dramatisch jaar. 91,3% van de jaartarget.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:40
2021 was mijn 1e volledige kalenderjaar met zonnepanelen.

Ik heb net de 3600 kWh niet gehaald maar mag met 3596 ook heel tevreden zijn met mijn 3280 Wp installatie --> 1096 kWh / kWp.

Mijn panelen zijn in juni 2020 geplaatst en als ik vanaf juli dit jaar 12 maanden terug kijk zie ik tot en met december 12-maand waardes van tussen de 3580 en 3638 kWh.

Jammer dat na een goede april maand de rest van de zomer alleen maar minder werd dus er is potentieel nog wel meer mogelijk ... wellicht zelfs 3700 kWh ?

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/MrX5ZSynwVSa/720.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 13:58

MieJuul

3970Wp

Rol-Co schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:05:
@MieJuul
Of ze beginnen slechter te worden ;)
Dat zou kunnen, maar als ik verschillende posts hier zie ben ik lang niet de enige met 2021 als slechtste jaar ;)
Maar heej, het vreet geen brood 8)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
Weer veel zon, pro rata 113% maar kan er te weinig van profiteren door alle schaduw. Het zij zo hopen dat vanaf februari de maanden ook goed starten/zijn daar gaat het uiteindelijk om. Die zetten de zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Laatst online: 09:45
Ook hier 2021 het eerste volle jaar zonnepanelen. Totaal opgewekt 4738kwh uit 5525kwp panelen, 858kWh/kWp. Situatie is een dwarsgeplaatste kap (schaduw buren door laagstaande zon) op het zuiden/zuidwesten. Panelen in landscape geplaatst op een Goodwe omvormer, met shadow MPPT op on, de omvormer mag lekker op de (harde) schaduw knagen. Locatie halverwege de lijn Amsterdam-Utrecht.

MaandOpbrengst kWhkWh/kWp% per maand
januari96,717,52
febuari209,637,94,4
maart35764,67,5
april614,2111,213,0
mei647,9117,313,7
juni751,7136,115,9
juli626,7113,413,2
augustus548,699,311,6
september456,782,79,6
oktober247,444,85,2
november113,420,52,4
december68,112,31,4
jaar totaal4738857,6100

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtfcK7IiKz3sW6QWi8XvHvdbFKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/buTT9FZXS08Zi6p3ABj46sNI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
1.88kwh/kwp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63

Jagerr63

Vandaag de tweede plaats dit jaar tot nu toe : 3.328kWh 0.653kWh/kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Beste dag van het jaar met 5.900 kWh = 1.710 kWh/kWp :+
Maandtarget op 112%, zou leuk zijn om ook eens daadwerkelijk het maandtarget te halen, is sinds de panelen liggen nog niet gebeurt. We wachten het weer af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Beste dag sinds 7 december *O*

4.017kWh; 0.574kWh/kW

Bijna 2x zoveel kWh als de buurman die nog geen panelen in de schaduw heeft durven leggen :Y

@MatsuMatsu85 Panelen in de schaduw werkt dus echt beter dan geen panelen in de schaduw _O-

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 03-01-2022 17:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
Aalten 1.74 KWh = 0.3 KWh/KWp het blijft erg weinig ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Nu online

964C2

Huis : 5,67 kWh = 0,60kWh/kWp op OZO

Kantoor : 6,27 kWh = 0,44 kWh/kWp op ZZW op 10⁰ helling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
0,74 kWh/kWp in Heerhugowaard. Weer een dag target. Pro rata 124% voor wat het waard is deze niet van betekenis zijnde maanden...

@Ronald Eens panelen in de schaduw altijd beter dan geen panelen idd d:)b

[ Voor 23% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 03-01-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Eerste dagtarget van 2022 is binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwFmFd8_dAsFUyurJpGLfsW4PHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPpbrxLNE3HqPvuurBMboEmM.jpg?f=fotoalbum_large
Dit begint er weer een beetje op te lijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:52
Ik vermoed dat ik dit jaar meer ga terugleveren dan in 2021. We hebben een nieuwe koelkast aangeschaft die op het label aangeeft 430kWh per jaar te verstoken.

Zoals het verbruik doet vermoeden is het inderdaad een (flinke) Amerikaanse koelkast. Zo flink dat hij hier een 8 jaar oude Amerikaanse koelkast met 457kWh én een (nog veel oudere) koel-vries combinatie met 369kWh heeft vervangen.

Sinds gisteren staat de nieuwe aan en sinds vandaag de 2 anderen uit. Een besparing van (puur op specificaties bekeken) 396kWh per jaar :$

Is ook wel nodig indien 2022 net zoveel zonuren heeft dan 2021 :+

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63

Jagerr63

Laagste opbrengst dit jaar : 0.931kWh 0.183kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Tis weer magertjes vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnNgu1cbYJPbSnQbEuz5Stz3YEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIf6GQ5PmOQzNIwDNKSByMGH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
Aalten 1.04 KWh = 0.18 KWh/KWp bitter weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
0.254kWh/kW voor een imposante 1.778kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
1,5 Kwh vandaag slechtste dag van het jaar, zal vast niet de slechtste worden van het gehele jaar O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Aan de kust vandaag ook niet veel, 1.002 kWh = 0.290 kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:02
In Deventer was het vandaag ook geen groot succes. 0.868kWh = 0.223kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Nu online

964C2

Nog even de oogst van gisteren 4 januari:

Huis : 3,21 kWh = 0,34 kWh/kWp op OZO

Kantoor : 4,56 kWh = 0,32 kWh/kWp op ZZW op 10⁰ helling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63

Jagerr63

Het is weer klaar voor vandaag :0.893kWh 0.175kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Nu online

964C2

Huis : 3,40 kWh = 0,36 kWh/kWp op OZO

Kantoor : 4,56 kWh = 0,32 kWh/kWp op ZZW op 10⁰ helling

Blijven donkere dagen na kerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Best een aardige dag vandaag in Hoorn. Net geen dagtarget.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRKhZPIjiNfemx1HBRKHexc9dnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAl3RflTlwOmTLd66ukXZfMm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Obdam nog steeds voor 60% in de schaduw: 2.421kWh: 0.346kWh/kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Een bijzondere dag in Assen vandaag: het eerste dagtarget van 2022 is binnen. Stelt niet zo heel veel voor 1,79 kWh = 0,51 kWh/kWp maar toch. 61% Pro Rata
Pagina: 1 2 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.