Toon posts:

PVOutput info en discussie of opmerkingen topic

Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• woertm000
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-05 10:38
Even vraagje over de instellingen die ik zou moeten doen bij PVOutput
Situatie :
8 panelen op plat dak, Oost/West opstelling.
Panelen zijn vanuit de verhuurder geplaatst, ik heb dus weinig info, kan ook niet de omvormer(s) uitlezen, maar kreeg volgende info van ze:
code:
1
2
3
4
5
6
AC- of uitgangsvermogen omvormer in kW  2.400
Aantal zonnepanelen 8
Vermogen per paneel(Wp) 340
Merk omvormer   AP systems
Type omvormer   APS 8 panel micro pack, het gedeelte na de merknaam is het type omvormer
Vermogen omvormer   2.400

Bij PVOutput wordt echter gevraagd om de output per paneel in WATT
Als ik daar 340 invul, dan komt de System Size op 2720W
Dat lijkt me beetje hoog ten opzichte van de max output van de omvormer ? (2400W)

Ik meet met Shelly Clamp het vermogen in de meterkast bij de GPRS kWh-meter, en stuur dat vanuit HA naar PVOutput (https://pvoutput.org/list.jsp?sid=88846)

Zag overigens zojuist dat ik de panelen op 300W had ingesteld, dat nu aangepast naar 340

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13
woertm000 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:43:
Even vraagje over de instellingen die ik zou moeten doen bij PVOutput
Situatie :
8 panelen op plat dak, Oost/West opstelling.
Panelen zijn vanuit de verhuurder geplaatst, ik heb dus weinig info, kan ook niet de omvormer(s) uitlezen, maar kreeg volgende info van ze:
code:
1
2
3
4
5
6
AC- of uitgangsvermogen omvormer in kW  2.400
Aantal zonnepanelen 8
Vermogen per paneel(Wp) 340
Merk omvormer   AP systems
Type omvormer   APS 8 panel micro pack, het gedeelte na de merknaam is het type omvormer
Vermogen omvormer   2.400

Bij PVOutput wordt echter gevraagd om de output per paneel in WATT
Als ik daar 340 invul, dan komt de System Size op 2720W
Dat lijkt me beetje hoog ten opzichte van de max output van de omvormer ? (2400W)

Ik meet met Shelly Clamp het vermogen in de meterkast bij de GPRS kWh-meter, en stuur dat vanuit HA naar PVOutput (https://pvoutput.org/list.jsp?sid=88846)

Zag overigens zojuist dat ik de panelen op 300W had ingesteld, dat nu aangepast naar 340
System size 2720 Wp lijkt mij prima. Wp is een standaard om panelen te vergelijken. Het is niet wat er daadwerkelijk aan Watt uit gaat komen. Ik heb bv 3520 Wp op een omvormer waar niet meer dan 3000 W uit kan komen en die 3000W haal ik echt maar heel af en toe.

PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• verwp01
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-04 13:02
Hallo,

Ik krijg sinds 25 april 2022 geen email meer binnen van de opbrengsten van mijn zonnepanelen via een logger die ik heb.
Het blijk dat Ziggo poort 25 heeft afgesloten en daar zit de logger op en dat werkt alleen daar mee.

Nu heb ik ook al heel lang PVOutput en nu is mijn vraag of ik de dagelijkse opbrengsten via de email kan krijgen van PVOutput?
Ik ben al wezen zoeken maar kan nergens iets hierover vinden.
Heeft iemand een idee of dit wel kan lukken?
Bedankt voor alle tips en trucs.

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@verwp01
Wekelijks ipv dagelijks misschien?

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• verwp01
@AUijtdehaag bedankt hiervoor maar waar vind ik de additionele setting?
Ik zie alleen de algemene instellingen.
Enig idee waar ik moet zoeken?

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:45
@verwp01 Settings -> Registered Systems -> Edit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rouske Nu was jij me voor... ;)

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• verwp01
Hallo ,

Bedankt voor het antwoord en dus gevonden.
Helaas heb ik niet de knop report now maar ik heb weekly wel aangeklikt dus ik wacht af of ik eerdaags email ontvang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@verwp01
Je kan 1x op report now klikken, dan krijg je een test rapport (oeps alleen als donateur)
https://pvoutput.org/donate.jsp

[Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2022 19:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• verwp01
Oké @AUijtdehaag dan doneer ik wat mocht ook wel eens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-05 01:36
Vraagje,

Wat is de makkelijkste manier om in pvoutput een vergelijkbaar systeem te vinden, wat aantal panelen, type omvormer en richting betreft, zodat ik ze vaker kan vergelijken?

Random zoeken en overal op klikken tot ik iets vergelijkbaars heb is ook zo wat en geeft weinig resultaat.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

Sarge78 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:54:
Vraagje,

Wat is de makkelijkste manier om in pvoutput een vergelijkbaar systeem te vinden, wat aantal panelen, type omvormer en richting betreft, zodat ik ze vaker kan vergelijken?

Random zoeken en overal op klikken tot ik iets vergelijkbaars heb is ook zo wat en geeft weinig resultaat.
Lid worden van een team, tweakers, je provincie of Nederland en dan op richting selecteren.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik upload ook de SolisCloud data semi-automatisch van mijn Solis omvormer naar PVOutput. Zie dit topic:

Solis omvormer data naar PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:28

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Sarge78 PVcalc: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ is ook wel een handige tool om een beetje een idee te hebben.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 08:13
Ik gebruik dsmr reader en die laat ik ook naar pvout data pushen. alleen blijft de exported column leeg. Hebben meer mensen hier last van?

De eerste 3 data entries zijn wel ingevuld omdat ik deze handmatig heb toegevoegd.
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=83685

*edit* is inmiddels gelukt.

[Voor 5% gewijzigd door Magnetronkip op 12-06-2022 22:04]

Live PVoutput 9.555 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Gisteren de “buurman” op 50 meter afstand gekoppeld aan Pv output.
Waarom loopt de grafiek niet gelijk? Hij loopt 5 minuten achter.
Hij heeft Enphase. Pv output is bij allebei met donatie.

[Voor 21% gewijzigd door JoKo op 19-06-2022 09:33]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JoKo
Enphase "resolutie" van direkt uitlezen is 5 minuten dacht ik, dus nooit niet direkte waarden
Verkeerde keuze gemaakt? :+

Edit: zuidwest met zuidoost vergelijken heeft ook niet heel veel zin?

[Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2022 10:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:57
AUijtdehaag schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:03:
@JoKo
Enphase is per 15 minuten geloof ik en de "resolutie" van direkt uitlezen is 5 minuten.
Nou, de API van Enphase kun je per 15 minuten uitlezen (zonder betaling) maar de resolutie is wel hoger hoor, hij stuurt dan gewoon in een keer meerdere waardes. Kijk maar: https://pvoutput.org/intr...401&sid=79237&dt=20220618

Geen idee hoe dat 5 mins uit elkaar gaat lopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

AUijtdehaag schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:03:
@JoKo
Enphase "resolutie" van direkt uitlezen is 5 minuten dacht ik, dus nooit niet direkte waarden

Edit: zuidwest met zuidoost vergelijken heeft ook niet heel veel zin?
Wat bedoel je met verkeerde keuze?

Ohja, maakt niet uit met dit weer welke van de 3 systemen ik pak. Blijft hetzelfde.
En als het niet gelijk gaat lopen is het geen ramp hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:11
Kun je instellen in PV output.
shift time bij automatic upload.

[Voor 36% gewijzigd door martijn v o op 19-06-2022 10:29]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
JoKo schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:16:
[...]
Wat bedoel je met verkeerde keuze?
Ik dacht dat je zelf een ander merk had...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

martijn v o schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:28:
Kun je instellen in PV output.
shift time bij automatic upload.
Volgens mij gelukt.
Dank je (y)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

AUijtdehaag schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Ik dacht dat je zelf een ander merk had...
:+

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:08
Ik heb gister ook geprobeerd het e.e.a. aan de praat te krijgen, echter "mis" ik wat data in pvoutput en kan niet echt vinden waar het hem in zit.

Ik heb heel het topic doorzocht op DSMR, maar helaas.

Mijn pvoutput page, klik vervolgens op live;
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=104611

Dan lijkt het echt niet te kloppen. Ik heb de naam/type omvormer niet gevuld omdat ik dat zo 1,2,3 niet weet, maar heb wel een EPC berekening van de panelen waar ik misschien nog wat uit kan halen om in te vullen, maar dit lijkt me niet relevant voor dataprocessing in pvoutput omdat dit puur vanuit dsmr reader gebeurt?

Hulp is welkom :)

Edit; ben nu niet in de gelegenheid om screenshot te maken van dsmr reader, maar daar wordt zowel het verbruik als opwekking goed weergegeven, met daarbij ook de fasewisselingen.

[Voor 14% gewijzigd door enira op 29-06-2022 11:09]

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

reiker

dan jij!

Magnetronkip schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:23:
Ik gebruik dsmr reader en die laat ik ook naar pvout data pushen. alleen blijft de exported column leeg. Hebben meer mensen hier last van?

De eerste 3 data entries zijn wel ingevuld omdat ik deze handmatig heb toegevoegd.
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=83685

*edit* is inmiddels gelukt.
Gebruik je alleen DMSR Reader om al je data in PVOutput te krijgen? Dus geen data vanuit je omvormer?

Ik krijg met DSMR Reader alleen de verbruiksgegevens in pvo, opwekking niet dus die laat ik vanuit Enphase halen. Wat voor instellingen gebruik jij om het wel voor elkaar te krijgen als ik vragen mag?

Zo gezegd, zo gedaan.

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 08:13
reiker schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Gebruik je alleen DMSR Reader om al je data in PVOutput te krijgen? Dus geen data vanuit je omvormer?

Ik krijg met DSMR Reader alleen de verbruiksgegevens in pvo, opwekking niet dus die laat ik vanuit Enphase halen. Wat voor instellingen gebruik jij om het wel voor elkaar te krijgen als ik vragen mag?
Ik heb een youless samen met een losse kWh meter en die pusht de zonnepanelen info naar pvout, daarnaast doet dsmr de rest.

Opwekking staat natuurlijk niet in dsmr reader alleen wat je terug geleverd hebt.

Live PVoutput 9.555 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sarge78
Ik heb een melding gekregen dat PVOutput geen data meer ontvangt. Iemand een idee hoe dat zou kunnen komen?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-04 23:14
Freekers schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:30:
[...]

Het is me inmiddels gelukt om hetzelfde voor elkaar te krijgen in Home Assistant. Vanuit HASSIO upload ik nu zowel hoeveel stroom ik opwek met mijn Growatt zonnepanelen inverter alsmede het bruto verbruik op basis van mijn P1 richting PVOutput. Een korte how to:

Prerequisites
- P1 poort die uitgelezen wordt, bijv. via DSMR integratie
- Omvormer die uitgelezen wordt, bijv. via Growatt integratie
- Account op PVOutput.org

Stappenplan
0. Noteer het System ID en de API key van je PVOutput.org account

1. Maak een sensor aan welke het daadwerkelijke bruto verbruik berekend op basis van hetgeen je zelf opwerkt, hetgeen je daarvan gebruikt én hetgeen je teruglevert aan het net.
Open het sensor.yaml of configuration.yaml bestand en voeg het volgende toe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      bruto_verbruik:
        friendly_name: "Bruto Verbruik"
        unit_of_measurement: "W"
        value_template: "{{states.sensor.landgraaf_total_output_power.state|round(0) + (states('sensor.power_consumption')|float * 1000) - (states('sensor.power_production')|float * 1000)}}"

Pas daarbij de sensor namen aan naar jouw eigen omgeving.

2. Plak het onderstaande shell commando in je configuration.yaml. Dit is een curl opdracht welke de data pusht naar PVOutput zodra deze getriggered wordt vanuit (bijv.) een automation.
code:
1
2
shell_command:
   pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v2={{states.sensor.landgraaf_total_output_power.state|round(0)}}" -d "v4={{states.sensor.bruto_verbruik.state|round(0)}}" -H "X-Pvoutput-Apikey: PLAK_HIER_JE_API_KEY" -H "X-Pvoutput-SystemId: PLAK_HIER_JE_SYSTEM_ID" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'

Pas ook hier de sensor naam aan naar jouw eigen omgeving en alsmede je PVOutput.org APi en System ID.

3. Maak de volgende automation aan die de data daadwerkelijk upload richting PVOutput.org
code:
1
2
3
4
5
6
7
alias: UploadPvoutput
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.landgraaf_total_output_power
action:
  - service: shell_command.pvoutputcurl
mode: single

Let op: De waarde van de (custom) sensor 'bruto_verbruik' klopt enkel en alleen op het moment dat de (Growatt) omvormer het opgewekte vermogen bijwerkt in HASSIO. Daarna klopt deze waarde niet meer met de realiteit. De sample rate van mijn (Growatt) omvormer is namelijk 1x per 5 minuten. De sample rate van mijn P1 poort is 1x per seconde (DSMR4). Na korte tijd zal de 'bruto_verbruik' waarde dus niet meer kloppen met de realiteit. Vandaar dat de trigger (voor mij) om data te uploaden naar PVOutput is wanneer het opgewekte vermogen van de omvormer wordt bijgewerkt in HASSIO.

Enjoy!
Beste,

ik probeer dit te doen maar het lukt mij niet het werkend te krijgen. HA geeft aan Ongeldige configuratie

Integration error: trigger - Integration 'trigger' not found.
Integration error: mode - Integration 'mode' not found.
Integration error: action - Integration 'action' not found.
Integration error: alias - Integration 'alias' not found.

Weet jij zo wat er niet klopt? of is dat te makkelijk :)

XboxID: Joeske86

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik weet niet of ik op de goede plek zit. Maar ik probeer het maar even.

Sinds kort geeft mijn youless ook het voltage door aan PVoutput. Dat werkte prima tot vanmorgen.
Nu staat er op PVoutput dat mijn voltage op plusminus 120 zit. Als ik bij de info kijk op de youless staat er gewoon 238... dus het lijkt erop alsof de fout bij PVoutput ligt. Het lijkt gewoon gehalveerd te worden. Iemand enig idee of ik dat zelf kan herstellen en zoja hoe?

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

• Sparta
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-05 16:34
Sarge78 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:18:
Ik heb een melding gekregen dat PVOutput geen data meer ontvangt. Iemand een idee hoe dat zou kunnen komen?
Hier hetzelfde. Ook icm een Enphase systeem.
Ik gebruik Enphase v4 in PVOutput, jij?

Rond dezelfde tijd kreeg ik ook geen data meer via de sensor in HomeAssistant. Ik heb hiervoor de Envoy gereboot en HomeAssistant was weer terug maar in PVOutput heb ik nog steeds geen data.
Bij mij stopte het eergisteren (12e) rond 21:45.

Ik ben nu bezig om de integratie weer nieuw op te zetten maar ik kan nergens de Enphase UserID vinden :?

edit: Kan de userID weer terugvinden door Enphase v2 in PVOutput te gebruiken en vervolgens te switchen naar v4, maar er lijkt nog wel een probleem te zitten aan de Enphase kant want ik kan v4 niet authorizen - als ik de console check dan krijg ik een 403 terug van https://api.enphaseenergy.com/oauth_login en het bericht "Something went wrong! Our Engineers are on it"

[Voor 22% gewijzigd door Sparta op 14-07-2022 16:36]

• robr57
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-05 12:35
Kan de userID weer terugvinden door Enphase v2 in PVOutput te gebruiken en vervolgens te switchen naar v4, maar er lijkt nog wel een probleem te zitten aan de Enphase kant want ik kan v4 niet authorizen - als ik de console check dan krijg ik een 403 terug van https://api.enphaseenergy.com/oauth_login en het bericht "Something went wrong! Our Engineers are on it"
Heb zelfde probleem.

• robr57
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-05 12:35
Enphase UserID
Dat kun je vinden in Enlighten app onder My Account - My Access control en dan onderaan.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vraag/opmerking:
Ik kan geen nieuw systeem toevoegen, ook heb ik het oude systeem "inactive" of "decommissioned" gezet.
"Delete"/verwijderen van een systeem is blijkbaar niet mogelijk en voor "multiple systems" (oud & nieuw) wil pvoutput een donatie hebben, klopt dit?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• klump4u
  • Niet online

klump4u

dunklefaser schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:02:
Vraag/opmerking:
Ik kan geen nieuw systeem toevoegen, ook heb ik het oude systeem "inactive" of "decommissioned" gezet.
"Delete"/verwijderen van een systeem is blijkbaar niet mogelijk en voor "multiple systems" (oud & nieuw) wil pvoutput een donatie hebben, klopt dit?
Volgens mij moet je dan doneren en dan mag je 10 systemen uploaden.

• antonboonstra
  • Laatst online: 29-05 17:10

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Vraag/opmerking:
Klopt. Voor meerdere systemen heb je een donatie nodig. Het enige wat je kan doen zonder donatie, is je huidige systeem aan te passen naar het nieuwe systeem.

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Vraag/opmerking:
Dus dit heb je al gedaan?

Deleting Your Account

To remove your account and associated system data -

Click on Settings
Click on the Delete link below your email
Confirm your password, enable the checkbox and click on the Delete button
Your account be will be removed and logged out

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JoKo Hoezo "Dus dit heb je al gedaan?"
Natuurlijk nog niet, maar idd dat is blijkbaar de "ultima ratio" in dit geval.
Gaan we doen.

Edit: Ik heb toch maar gedoneerd - mag naar 7 jaar gratis wel.
Fiat LUX! van 24-07-2015 tot 8-07-2022 en Fiat LUXus! vanaf 9-07-2022

[Voor 50% gewijzigd door dunklefaser op 22-07-2022 17:02. Reden: Donatie gedaan]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Sarge78
Sparta schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:25:
[...]

Hier hetzelfde. Ook icm een Enphase systeem.
Ik gebruik Enphase v4 in PVOutput, jij?

Rond dezelfde tijd kreeg ik ook geen data meer via de sensor in HomeAssistant. Ik heb hiervoor de Envoy gereboot en HomeAssistant was weer terug maar in PVOutput heb ik nog steeds geen data.
Bij mij stopte het eergisteren (12e) rond 21:45.

Ik ben nu bezig om de integratie weer nieuw op te zetten maar ik kan nergens de Enphase UserID vinden :?

edit: Kan de userID weer terugvinden door Enphase v2 in PVOutput te gebruiken en vervolgens te switchen naar v4, maar er lijkt nog wel een probleem te zitten aan de Enphase kant want ik kan v4 niet authorizen - als ik de console check dan krijg ik een 403 terug van https://api.enphaseenergy.com/oauth_login en het bericht "Something went wrong! Our Engineers are on it"
Bij mij was de API ID iets veranderd. Denk dat ze nieuwe API's hebben toegewezen.

• Sarge78
dunklefaser schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:04:
@JoKo Hoezo "Dus dit heb je al gedaan?"
Natuurlijk nog niet, maar idd dat is blijkbaar de "ultima ratio" in dit geval.
Gaan we doen.

Edit: Ik heb toch maar gedoneerd - mag naar 7 jaar gratis wel.
Fiat LUX! van 24-07-2015 tot 8-07-2022 en Fiat LUXus! vanaf 9-07-2022
Ach ja, ik heb ook gedoneerd. Vind het wel wat hebben. Handig systeem en al heel uitgebreid zonder donatie. Dan gun ik ze die paar euro ook wel.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:51
Ik probeer mijn nieuwe Enphase systeem te koppelen aan pvoutput. Als ik de api (v4) wil authorizen dan krijg ik een bericht dat dit succesvol is gebeurd, maar vervolgens kan ik niet saven en krijg ik de melding “Enphase access not authorized. Authorize access via Enphase to continue.”
In mijn Enlighten account staat dat pvoutput wel toestemming heeft. Ik heb al een keer de toestemming ingetrokken en opnieuw geprobeerd maar het resultaat is hetzelfde.
Iemand een idee wat dit kan zijn/hoe op te lossen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Voor diegene die 2 aparte PVOutput systemen wil combineren naar een nieuw PVOutput systeem, zonder donatie, kan deze post bekijken:

ZuinigeRijder in "Solis omvormer data naar PVOutput"

[Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 31-07-2022 13:06]

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-05 17:40
Liggen de Algemene Tweakers ladder en de Tweakers Daily Live er uit?
https://pvoutput.org/ladd...p=25&tid=426&o=gss&d=desc

Edit: sorry, was niet ingelogd bij pvoutput.

[Voor 15% gewijzigd door henkzelf op 04-08-2022 20:06]

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-05 12:11
Ik draaide SPFspot met veel plezier tot dat mijn oude laptop het begaf en ik alles kwijt was... Nu weer fris aan de start en gelijk de overstap van Domoticz naar Home Assistant gemaakt. Ik loop vast in de installatie van SBFspot bij de stap SBFspotUploadDaemon with SQLite uit de wiki: https://github.com/SBFspo...nstallation-Linux-SQLite/

Bij de stap make sqlite krijg ik een error:

code:
1
2
In file included from ../SBFspotUploadCommon/PVOutput_x.cpp:36:
../SBFspotUploadCommon/PVOutput.h:46:12: error: conflicting declaration ‘int quiet’

Ik word niet veel wijzer van mijn google zoektocht. Heeft iemand een tip voor mij? _/-\o_

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• sbf
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:48
Dat zou moeten opgelost zijn in 3.9.5
Eventueel kan je de repo clonen (git clone ...)
In de master branch is het zeker ok

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bo0bz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:17:
Heeft iemand een tip voor mij? _/-\o_
Node-red gebruiken en modbus tcp/ip (of webconnect als het een nieuw model betreft) kan ook nog ;)
Flow heb ik liggen

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-05 12:11
AUijtdehaag schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Node-red gebruiken en modbus tcp/ip (of webconnect als het een nieuw model betreft) kan ook nog ;)
Flow heb ik liggen
Heb het al aan de praat door even alle stappen opnieuw te doen en de laatste versie nogmaals te downloaden. Draait nu weer!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:48
Vannacht besloot mijn SMA omvormer maar eens wat geks te doen.. SBFSpot op Raspberry Pi, braaf als ie is, haalde vanochtend bij zonsopgang de gegevens op en nu zit ik met een mismatch in eindstand gisteren en beginstand vandaag. Dit resulteert erin, dat PVOutput niks doet vandaag....

Heb al geprobeerd om alle data van vandaag te deleten (middels een query in sqlite3) en deze opnieuw te laten inlezen, maar vooralsnog geen succes. Idealiter zou ik alleen deze ene regel uit de database willen slopen en klaar.

Iemand een gouden tip?

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 4.0

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Leut
Een erg drastische manier, is de database te deleten, opnieuw te laten maken en deze aanpassing erin te zetten: sbf in "Datalogging: PV systemen"

Dan weer opnieuw uit laten lezen, zodat de fout eruit blijft.

Een permanente aanpassing in de database is mij ook nog niet gelukt (iets met schrijfrechten en dblite for sqlite software)

[Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2022 20:11]

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:48
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:09:
@Leut
Een erg drastische manier, is de database te deleten, opnieuw te laten maken en deze aanpassing erin te zetten: sbf in "Datalogging: PV systemen"

Dan weer opnieuw uit laten lezen, zodat de fout eruit blijft.

Een permanente aanpassing in de database is mij ook nog niet gelukt (iets met schrijfrechten en dblite for sqlite software)
Dat is inderdaad een erg drastische manier. Zou liever of de ene regel willen verwijderen of anders desnoods de waarde van de beginstand willen wijzigen. Had gehoopt dat het deleten van de data van vandaag en opnieuw laten inlezen, afdoende zou zijn...

De link gaat over een beperking van het vermogen overigens (tot 150%). Weet zo even niet of dat over hetzelfde issue gaat, als wat ik momenteel ervaar.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 4.0

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
Mijn output (thuis26) zal aankomende tijd niet echt kloppend zijn. Mijn datalogger die gegevens naar de cloud verstuurd doet het niet meer en daarom is de data die weer vanuit de cloud wordt opgehaald ook continu hetzelfde. Deze pull data wordt weer verstuurd ;) Nu is het zo dat het moment dat die is gebeurd lager is dat de werkelijk productie dus geen geen echt verkeerd beeld.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 10:13
Ik krijg de afgelopen dagen ineens met enige regelmaat bij het openen van de PVOutputPRO app (iPhone) de melding dat ik meer dan 60 requests per uur zou hebben gedaan. Dit terwijl het dan vaak de eerste keer in uren is dat ik de app open. Vaak kan ik een paar minuten later wel weer mijn gegevens inzien.

Het gekke is dat ik dit het afgelopen jaar nooit gehad heb, en nu in een paar dagen al meerdere keren. Aan instellingen is er niets veranderd.

Iemand die dit herkent en een oplossing heeft?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Topicstarter
coelho schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:04:
Ik krijg de afgelopen dagen ineens met enige regelmaat bij het openen van de PVOutputPRO app (iPhone) de melding dat ik meer dan 60 requests per uur zou hebben gedaan. Dit terwijl het dan vaak de eerste keer in uren is dat ik de app open. Vaak kan ik een paar minuten later wel weer mijn gegevens inzien.

Het gekke is dat ik dit het afgelopen jaar nooit gehad heb, en nu in een paar dagen al meerdere keren. Aan instellingen is er niets veranderd.

Iemand die dit herkent en een oplossing heeft?
Had je misschien een donatie en is die afgelopen?
Heb je systemen toegevoegd?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-05 20:29
Ik heb zojuist m'n PV systeem dmv de API van Enphase aan PVOutput toegevoegd, maar ik zie op PVOutput alleen de data van vandaag en gisteren, verder niets. Iemand enig idee hoe dit komt?
UMeter leest mn PV ook dmv een API uit, en hier kan ik wel gewoon terugkijken tot begin van het jaar.

• coelho
Rol-Co schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Had je misschien een donatie en is die afgelopen?
Heb je systemen toegevoegd?
Ik denk dat het de donatie was. Die scheen gisteren verlopen te zijn. Volgens mij wordt er geen herinnering gestuurd, dus ik had het volkomen gemist. Bedankt!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

coelho schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Ik denk dat het de donatie was. Die scheen gisteren verlopen te zijn. Volgens mij wordt er geen herinnering gestuurd, dus ik had het volkomen gemist. Bedankt!
Sturen ieder jaar 7 dagen voor afloop een herinnering, eens bij de spam kijken.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:58
375 dagen geleden een herinnering. Nooit gezien dat de resolutie terugliep.

Bleef gewoon werken voor zover ik kan zien.

Wel betaald goede prijs voor geleverd product.

[Voor 40% gewijzigd door jacovn op 20-08-2022 19:09]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 11:11
Bo0bz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:17:
Ik draaide SPFspot met veel plezier tot dat mijn oude laptop het begaf en ik alles kwijt was... Nu weer fris aan de start en gelijk de overstap van Domoticz naar Home Assistant gemaakt. Ik loop vast in de installatie van SBFspot bij de stap SBFspotUploadDaemon with SQLite uit de wiki: https://github.com/SBFspo...nstallation-Linux-SQLite/

Bij de stap make sqlite krijg ik een error:

code:
1
2
In file included from ../SBFspotUploadCommon/PVOutput_x.cpp:36:
../SBFspotUploadCommon/PVOutput.h:46:12: error: conflicting declaration ‘int quiet’

Ik word niet veel wijzer van mijn google zoektocht. Heeft iemand een tip voor mij? _/-\o_
Heb je je SMA TriPower met WiFi/bekabelt aangesloten? Zo ja, gewoon de SMA integratie in HA gebruiken.
Daarna kan je op een eenvoudige manier je data weer naar PVOutput duwen (kan je daar wel een voorbeeld van geven, heb dat net vandaag werkend gemaakt bij mijzelf).

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 14:58
Oeh, het is al een tijdje stil hier. Ik heb een vreemd probleem. Ik ben onlangs verhuisd en heb, net als in mijn oude woning, mijn youless weer gekoppeld aan een kwh meter op de groep van de zonnepanelen om zo de data in pvoutput te krijgen. Dat gaat gewoon goed. Nu heb ik uit de (SMA) omvormer ook alle oude data van de installatie weten te halen en deze netjes via de csv optie in pvoutput gezet. Het vreemde is nu alleen dat ik op de ladder een system health heb van 0% en slechts 14 dagen uploads terwijl ik voor 9 jaar aan data heb ingevoerd. Wat doe ik fout?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=106671

PVOutput: VO18

• sbf
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:48
@Bandicoot livedata (5-min interval) is idd slechts 14d upload mogelijk (90d met donatie)
Dagtotalen kunnen tot... (oneindig?)

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 14:58
@sbf Ja, maar ik heb alleen de dagtotalen geupload en m'n youless is pas weer 3 dagen actief, dus er is pas 3 dagen aan live-data. Dus waar die 14 dagen vandaan komen is me een raadsel. Volgens mij zou de health desalniettemin gewoon 100% moeten zijn als er sinds de ingevoerde installatiedatum gewoon voor iedere dag een dagstand is ingevuld.

PVOutput: VO18

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 16:06

Vliegvlug

Flight Simple

Het lijkt me ook leuk om de opbrengst van mijn zonnepanelen naar PVoutput te sturen wanneer mijn omvormer geplaatst is.

Maar welke data kan ik dan het best uploaden?
Ik heb namelijk naast de omvormer ook een losse kWh meter die de opbrengst meet. Zowel de SMA omvormer als Eastron kWh meter zijn uit te lezen met modbus.

De gegevens van kWh meter zijn het makkelijks te uploaden omdat die zich in de meterkast bevind waar ook de netwerkswitch zit.
Vanuit de omvormer kan ik waarschijnlijk ook wel het modbus signaal naar de meterkast krijgen maar als dat verder geen meerwaarde heeft voor PVoutput bespaar ik me liever de moeite. Vandaar mijn vraag. :)

• grote_oever
  • Laatst online: 21:03
Op dit moment draait ik SBFspot mooi vanaf een raspberry pi. Afgelopen week ben ik steeds meer bezig geweest om de 5 pi's die ik hier in huis heb draaien te verplaatsen naar mijn Synology NAS met daarop Docker. Dit wil ik eigenlijk ook doen met SBFspot, maar in mijn huidige configuratie van SBFspot loop ik tegen een probleem aan die ik nog niet, makkelijk, op het kunnen lossen in Docker. Misschien is deze vraag is meer docker gerelateerd, maar toch even poging.

In mijn huidige configuratie loop ik tegen het probleem aan dat er af en toe een verkeerde waarde geregistreerd wordt door mijn SMA. Het probleem heb ik nog niet kunnen vinden, maar om de 7 a 14 dagen registreert mijn SMA in de morgen (rond 2.00) een ontzettend hoge waarde. Een waarde in de 434543w. Nu mag ik hopen dat ik zulke waardes om 2.00 in de nacht kreeg.. maar dat is dus fout.

Het probleem is hier uitgelegd door een andere gebruiker: https://forum.pvoutput.or...-high-for-system-size/572

Het gevolg is dat SBFspot de waardes na de tijd niet upload. Op zich logisch, want PVouput moet zulke waardes ook gewoon niet accepteren.

Nu had ik er 2 workarounds voor:

1ste via "sqlite3 SBFspot.db" kon ik keihard de hoge waarde aanpassen naar 0. In dat geval loop SBFspot gelijk weer goed en kloppen de waardes weer. Dus dat was een prima oplossing als ik elke dag keek. Beetje omslachtig, maar toch.

2de oplossing is het aanpassen van de view. @sbf heeft hier een mooie post voor gemaakt die me geholpen heeft: https://forum.pvoutput.or...igh-for-system-size/572/8

Ik heb al een keer met mijn installateur gepraat, maar die snap het probleem ook niet. Er is zelfs al keer een mailtje verstuurd naar SMA, maar die gaven aan dit ook nooit te hebben gezien en niet te kunnen verklaren. Ik blijf dus tegen het probleem aanlopen en ontkom er denk ik niet aan om het probleem binnen SBFspot op te lossen. Dit is dus in mijn huidige situatie prima opgelost.

Voordat ik mijn configuratie overzet op docker, en weer een pi kan uitfaseren, ben ik aan het uitzoeken hoe ik dit probleem kan oplossen.

Zelf ben ik niet helemaal bekend hoe de views opgeslagen worden, maar kan ik de view in een Docker aanpassen van SQL door de database via volumes toe te voegen? Worden de views ook opgeslagen in SBFspot.db?

[Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 09-10-2022 10:05]

• Kalentum
Vliegvlug schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:59:
Het lijkt me ook leuk om de opbrengst van mijn zonnepanelen naar PVoutput te sturen wanneer mijn omvormer geplaatst is.

Maar welke data kan ik dan het best uploaden?
Ik heb namelijk naast de omvormer ook een losse kWh meter die de opbrengst meet. Zowel de SMA omvormer als Eastron kWh meter zijn uit te lezen met modbus.

De gegevens van kWh meter zijn het makkelijks te uploaden omdat die zich in de meterkast bevind waar ook de netwerkswitch zit.
Vanuit de omvormer kan ik waarschijnlijk ook wel het modbus signaal naar de meterkast krijgen maar als dat verder geen meerwaarde heeft voor PVoutput bespaar ik me liever de moeite. Vandaar mijn vraag. :)
Je kan inderdaad alleen die kWh meter nemen: ik stuur alleen de totale opbrengst (kWh) en huidige productie (W) van de omvormer maar dat kan dus net zo goed van de kWh meter komen.

Mijn installateur zorgde overigens ook voor een werkende netwerkverbinding naar de omvormer. wat sowieso wel handig is want dan kun je andere gegevens monitoren (of de dagelijkse CSV files downloaden)

PV Output

• Kalentum
grote_oever schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:04:
Voordat ik mijn configuratie overzet op docker, en weer een pi kan uitfaseren, ben ik aan het uitzoeken hoe ik dit probleem kan oplossen.

Zelf ben ik niet helemaal bekend hoe de views opgeslagen worden, maar kan ik de view in een Docker aanpassen van SQL door de database via volumes toe te voegen? Worden de views ook opgeslagen in SBFspot.db?
Ja die view staat in de database als ik die forum post lees. Dus je moet die view droppen en dan opnieuw aanmaken.

Sowieso moet je database buiten de docker container staan: de docker container is niet bedoeld voor data opslag.

PV Output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@grote_oever
Waarom blijf je hangen in SBFspot?
grote_oever in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"

(je zal het vast een keer verteld hebben, maar zover heb ik niet gezocht)

De combinatie webconnect / modbus tcp/ip / pvoutput en node-red gebruik ik al een tijdje nu.

[Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2022 10:50]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Kalentum schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

Je kan inderdaad alleen die kWh meter nemen: ik stuur alleen de totale opbrengst (kWh) en huidige productie (W) van de omvormer maar dat kan dus net zo goed van de kWh meter komen.
(y) Scheelt weer een extra kabel leggen.
Kan uit die Eastron meter ook wel meer data halen denk ik want hij geeft op het display ook voltage, amperage en powerfactor per fase aan en ga er vanuit dat die gegevens dan ook wel via modbus uit te lezen zijn.
Maar of pvoutput daar wat mee kan vraag ik me af.
Mijn installateur zorgde overigens ook voor een werkende netwerkverbinding naar de omvormer. wat sowieso wel handig is want dan kun je andere gegevens monitoren (of de dagelijkse CSV files downloaden)
Mijn omvormer is ook aangesloten met een netwerkverbinding en iemand vertelde me dat je daarmee ook de modbus interface van de omvormer kan uitlezen maar ik ben er nog niet achter hoe en of dat überhaupt handig is om data naar pvoutput te krijgen.
Ook dingen als een csv-bestand uitlezen of direct met de omvormer verbinden moet ik nog uitzoeken.

Kan nu wel wat informatie over de omvormer middels een website uitlezen; Sunny Portal wat een cloud dienst is van SMA maar daar kan je teleurstellend weinig mee helaas dus ik hoop dat wanneer ik een directe verbinding naar die omvormer kan maken ik meer kan inzien en instellen aan het ding.
Kan me via Sunny Portal wel voor Solar Coins aanmelden wat iets als pvoutput lijkt te zijn maar pvoutput lijkt me fijner.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vliegvlug Ik vind de spanning die de omvormer registreert interessanter.
Dat is immers de spanning waarop hij uit kan schakelen.

En je kan alles naar pvoutput sturen
Temperatuur, stringspanningen, stromen, vermogen
Die laatste 3 via extended data in pvoutput.

//offtopic
Ook wel grappig is de poor man's battery in home assistant. (oftewel virtueel op basis van de slimme meter)

[Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2022 11:22]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:56:
@Vliegvlug Ik vind de spanning die de omvormer registreert interessanter.
Dat is immers de spanning waarop hij uit kan schakelen.
Dat is wel een goed punt ja, maar zal dat echt afwijken van de losse kWh meter?
Zou toch dezelfde spanning moeten zijn.
Weet je of en waar ik die spanning in Sunny Portal kan vinden?

Nu staat mijn omvormer op Duitsland ingesteld als ik de parameters op Sunny Portal goed interpreteer dus dan heb ik niet snel last van uitschakelen :P
[Afbeelding]

En je kan alles naar pvoutput sturen
Temperatuur, stringspanningen, stromen, vermogen
Die laatste 3 via extended data in pvoutput.
Goed om te weten, lijkt me wel leuk om te doen dan.
Dat zijn ook precies de zaken die ik eigenlijk in Sunny Portal had verwacht te zien maar dat krijg je dus enkel uit de omvormer met modbus of een api? (als die dat heeft)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vliegvlug
Sunny portal (of sma energy app) is ruk, daarom kun je beter zelf loggen.
Daar staat niet de spanning. Maar die kan je wel via de webinterface uitlezen?

Bij dunne AC bedrading kan er een spanningsverschil ontstaan bij hoge vermogens.
Al heb je daar op 3-fase minder last van. (tov 1-fase omvormer)

Ik weet niet of de "verzekering" uitbetaalt bij brand, bij een foute net-code.
Aanpassen kan je met een grid guard code. Heb je de installateurs ww gegevens?

Temperatuur is enkel via modbus, de rest kan via webconnect
(Al heb ik nog geen ervaring opgedaan met die hybrides qua uitlezinggegevens )

[Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2022 12:05]

• Kalentum
@AUijtdehaag en ongeldige waarden, kan node red die er ook uit vissen? Want dat is blijkbaar ook nog een probleem van @Vliegvlug

PV Output

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Kalentum
Volgens mij had @grote_oever last van ongeldige waarden met SBFspot?

Je kan node red zelf programmeren, dus ook alles filteren.
Al heb ik gemerkt dat modbus uitlezing soms ook tot complicaties kan leiden.
Ik heb een node-red flow, die node-red opnieuw start, bij modbus uitval.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:25:
@Vliegvlug
Sunny portal (of sma energy app) is ruk, daarom kun je beter zelf loggen.
Goed om dat bevestigt te krijgen :) , die indruk had ik zelf ook al helaas.
Daar staat niet de spanning. Maar die kan je wel via de webinterface uitlezen?
Wat bedoel je precies? Of hoorde dat vraagteken niet op het einde?
De webinterface is dus wat anders dan Sunny Portal?
Bij dunne AC bedrading kan er een spanningsverschil ontstaan bij hoge vermogens.
Al heb je daar op 3-fase minder last van. (tov 1-fase omvormer)
Oh ja, de spanningsval natuurlijk, helemaal niet aan gedacht!
Terwijl ik om die reden juist een 6mm2 kabel heb gelegd naar de omvormer.
Dan zal het bij mij wel mee meevallen zeker gezien het een 3-fasen omvormer betreft. Wel is de laatste 50cm van de werkschakelaar naar de omvormer in 4mm2 neopreen kabel uitgevoerd omdat ik geen 6 kon krijgen maar dat zal weinig tot geen invloed hebben ga ik vanuit.
Ik weet niet of de "verzekering" uitbetaalt bij brand, bij een foute net-code.
Aanpassen kan je met een grid guard code.
Ik heb dat niet zelf ingesteld maar de installateur, vraag me af of het instellen van de omvormer überhaupt helemaal goed is gegaan, zie vanaf halverwege in deze post van mij: Vliegvlug in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
Mocht dat niet zo zijn dat zal ik dat bij ze aankaarten.

Een grid guard code zegt me niets.
Heb je de installateurs ww gegevens?
Helaas niet. De monteur bij installatie naar gevraagd maar die mocht hij niet geven omdat ze bang zijn dat iedereen dan instellingen gaat wijzigen met storing tot gevolg en dat ze daar dan voor moeten komen opdraven.
Temperatuur is enkel via modbus, de rest kan via webconnect
(Al heb ik nog geen ervaring opgedaan met die hybrides qua uitlezinggegevens )
Zal me eens in webconnect gaan verdiepen klinkt interessant!
En modbus over ethernet ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Kalentum schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:05:
@AUijtdehaag en ongeldige waarden, kan node red die er ook uit vissen? Want dat is blijkbaar ook nog een probleem van @Vliegvlug
Wat bedoel je met “ongeldige waarden”?
Welk probleem speelt er daarmee bij mij

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kalentum
nvm ik reageer op de verkeerde 8)7

[Voor 84% gewijzigd door Kalentum op 09-10-2022 12:32]

PV Output

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Wat bedoel je precies? Of hoorde dat vraagteken niet op het einde?
De webinterface is dus wat anders dan Sunny Portal?
Tik eens: http://ip-adres-van-je-sma in?

En modbus over tcp/ip staat vaak standaard uit, dus moet de installateur er aan te pas komen om het aan te zetten

[Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2022 12:40]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:32:
[...]

Tik eens: http://ip-adres-van-je-sma in?
Nou dat kostte ook best wat moeite aangezien ik het ip-adres van de omvormer niet had, ben eerst alle IP adressen gaan proberen waarbij geen duidelijke naam stond in de lijst van uitgeven IP’s op mijn router maar dat liep op niets uit.

Uiteindelijk bij SMA gevonden dat je de omvormer lokaal kan bereiken via sma[serienummer].local en dat werkte!

Helaas is voor aanloggen weer een ander wachtwoord nodig dan voor Sunny Portal en dat heb ik niet gekregen en krijg bij “wachtwoord vergeten?” de melding dat ik dat moet resetten middels een PUK code die ik ook niet heb.
Ga nu zoeken of ik die ergens op het apparaat kan vinden …
En modbus over tcp/ip staat vaak standaard uit, dus moet de installateur er aan te pas komen om het aan te zetten
Hmm, begin dit goed zat te worden.
Denk dat ik de leverancier maar eens ga benaderen om hiervoor een oplossing te vinden want snap hun zorgen over mensen die hun instellingen verprutsen maar tegelijkertijd heb ik goud geld voor die installatie betaald en heb ik er niet eens volledige toegang toe.

Gaat me echt steeds meer tegenstaan dat je tegenwoordig hardware koopt waar je vervolgens geen volledige controle mee over hebt alsof ik slechts klant ben van iemand anders op mijn eigen aangeschafte hardware ;(

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Nou dat kostte ook best wat moeite aangezien ik het ip-adres van de omvormer niet had, ben eerst alle IP adressen gaan proberen waarbij geen duidelijke naam stond in de lijst van uitgeven IP’s op mijn router maar dat liep op niets uit.

Uiteindelijk bij SMA gevonden dat je de omvormer lokaal kan bereiken via sma[serienummer].local en dat werkte!

Helaas is voor aanloggen weer een ander wachtwoord nodig dan voor Sunny Portal en dat heb ik niet gekregen en krijg bij “wachtwoord vergeten?” de melding dat ik dat moet resetten middels een PUK code die ik ook niet heb.
Ga nu zoeken of ik die ergens op het apparaat kan vinden …

[...]

Hmm, begin dit goed zat te worden.
Denk dat ik de leverancier maar eens ga benaderen om hiervoor een oplossing te vinden want snap hun zorgen over mensen die hun instellingen verprutsen maar tegelijkertijd heb ik goud geld voor die installatie betaald en heb ik er niet eens volledige toegang toe.

Gaat me echt steeds meer tegenstaan dat je tegenwoordig hardware koopt waar je vervolgens geen volledige controle mee over hebt alsof ik slechts klant ben van iemand anders op mijn eigen aangeschafte hardware ;(
Wordt wat offtopic maar werkt het ww: SMA12345 niet?

En anders een puk code aanvragen via sma zelf.
Dan ben je overal vanaf ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@AUijtdehaag Dank voor de suggestie, maar helaas.
Wordt de PUK route via SMA dan hoewel ik bang ben dat ze me gewoon terugsturen naar de leverancier.

• grote_oever
  • Laatst online: 21:03
AUijtdehaag schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:44:
@grote_oever
Waarom blijf je hangen in SBFspot?
grote_oever in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"

(je zal het vast een keer verteld hebben, maar zover heb ik niet gezocht)

De combinatie webconnect / modbus tcp/ip / pvoutput en node-red gebruik ik al een tijdje nu.
Destijds bleef ik hangen omdat SBFspot de afhandeling out of the box werkte. Installeren en ik kon uploaden. Ik kon eigenlijk geen node-red flow vinden die de afhandeling naar pvoutput regelde. Maar daarnaast houdt SBFspot ook bij of historische waardes al geupload zijn. B.v. bij mijn probleem kom ik er soms een halve dag later achter dat de waardes niet geupload zijn. Soms zelfs 1 dag later (omdat ik nu 2 PV systemen heb). Voordeel van SBFspot is dat, na herstellen van de fout, de overige (inmiddels oude waardes) weer geupload worden naar PVoutput. Vermoedelijk haalt SBFspot ook al deze waardes weer op bij de SMA, maar ik ben er nog niet achter hoe ik dat fix in node-red. Want als ik de foutieve waarde verwijder dan haalt SBFspot het gewoon weer op bij SMA.

Maar de wens is er wel zeker om SBFspot er tussen uit te halen en het via node-red te laten verlopen.
Vliegvlug schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:30:
[...]

Wat bedoel je met “ongeldige waarden”?
Welk probleem speelt er daarmee bij mij
Op de één of andere manier regstreerd de SMA bij mij, om precies 2.00 in de nacht, een hele rare waarde. Een waarde die absoluut niet kan in mijn systeem, denk bijvoorbeeld aan 45234562 watt. Theoretisch is het geen ongeldige waarde, maar mijn systeem is maar 5900 watt. Daarnaast schijnt de zon snachts niet :) De log geeft ook geen fout aan, maar SBFspot zit de geregistreerde waarde wel en neemt hem over. Echter bij het uploaden naar PVoutput weigert PVoutput deze waarde.

Ik moest dit oplossen door in te loggen met SQLite en de volgende query meegeven.
update daydata set power=0 where power>9000;
Dan wordt de rare waarde overschreven door een 0 en gaat het weer goed.

* grote_oever heeft om een reden 9000 gepakt en is benieuwd wie hem snapt 8)

[Voor 38% gewijzigd door grote_oever op 09-10-2022 14:07]

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-05 12:10
heeft iemand al een integratie van de EPEX uurprijzen van energie in PVoutput gemaakt of gezien? hiermee zou het dan mogelijk moeten zijn om te kijken hoe zinvol het is om van een variabel energie contract over te stappen op een dynamisch energie contract.

• wsmaal
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De productiewaarden (dag totaal) van pvoutput.org (Enphase-Wsm) vergeleken met mijn PVoutput app (Android) zijn sinds 23 november niet meer hetzelfde. Verschillen zijn weliswaar marginaal (<10 Watt), maar voor 23 november 2022 waren de dag totalen exact hetzelfde.

• coelho
Ik heb op de website van PVOutput mijn estimates per maand ingevuld. Daar staat voor de maand Februari 357kWh, zojuist nog gecheckt.

Wanneer ik nu in de PVOutputPRO app kijk, dan zie ik daar in de Monthly view voor Februari een Expected kWh staan van 373 bij 'This Year'. Als ik naar voorgaande jaren kijk, dan staat er wel de verwachte 357kWh.

Ik dacht nog even dat het een soort van automatische aanpassing was omdat ik vorig jaar in Februari zo'n 30% boven estimate zat, maar voor alle andere maanden is de estimate exact hetgene dat ik ingevoerd heb op de site.

Iemand enig idee hoe het kan dat deze twee niet gelijk lopen en hoe/waarom mijn maand estimate aangepast is? Ik heb sowieso niks handmatig gewijzigd.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-05 14:11
coelho schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:06:
Ik heb op de website van PVOutput mijn estimates per maand ingevuld. Daar staat voor de maand Februari 357kWh, zojuist nog gecheckt.

Wanneer ik nu in de PVOutputPRO app kijk, dan zie ik daar in de Monthly view voor Februari een Expected kWh staan van 373 bij 'This Year'. Als ik naar voorgaande jaren kijk, dan staat er wel de verwachte 357kWh.

Ik dacht nog even dat het een soort van automatische aanpassing was omdat ik vorig jaar in Februari zo'n 30% boven estimate zat, maar voor alle andere maanden is de estimate exact hetgene dat ik ingevoerd heb op de site.

Iemand enig idee hoe het kan dat deze twee niet gelijk lopen en hoe/waarom mijn maand estimate aangepast is? Ik heb sowieso niks handmatig gewijzigd.
Volgens mij gaat de app en PVOutput er verschillend mee om.
PVOutput heeft een lagere dagverwachting dan de app bij mij in ieder geval.

• coelho
loyske schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:06:
[...]

Volgens mij gaat de app en PVOutput er verschillend mee om.
PVOutput heeft een lagere dagverwachting dan de app bij mij in ieder geval.
In mijn geval gaat het over de maandverwachting, getallen die je op de site hard coded invoert en dan ook als zodanig in de app zouden moeten verschijnen.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-05 14:11
coelho schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:18:
[...]

In mijn geval gaat het over de maandverwachting, getallen die je op de site hard coded invoert en dan ook als zodanig in de app zouden moeten verschijnen.
Mijn month expected op PVOutput is 283, maar in de app staat er nu 290 (to date, dus t/m vandaag).
Zelfde verhaal dus. Heeft toch iets te maken met die hogere dagverwachting in de app waardoor de maandverwachting in de app ook hoger uitvalt.
De andere maanden komen inderdaad overeen tussen app en PVOutput.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 09:26
Ik ben een nieuwe set zonnepanelen aan het plaatsen met een 3 fase aansluiting.
Hierop zit een Eastron SDM620 die ik uitlees met ESPHome.

In PV-Output kun je een "voltage" meegeven als optie "v6". Maar wat geef ik hier nu mee met een 3 fase systeem? Iemand een idee? :)

• ThinkPad

ThinkPad

Ik zou de spanning van de 3 fasen optellen en daar het gemiddelde van pakken. Zo doet YouLess in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter" het ook.

Als het een 1F omvormer op een 3F aansluiting was geweest dan had ik het voltage van de fase van de panelen gebruikt.

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-05 12:07
gisteren een nieuw modem geplaatst. Vanaf het moment dat ik de oude uitgezet heb krijg ik geen gegevens meer binnen van mijn twee youlessen op pvoutput. De youlessen zijn op dezelfde manier verbonden met het nieuwe modem als voorheen en knipperen .
Wat moet ik doen om het weer werkend te krijgen?

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

• ThinkPad

ThinkPad

Kun je de Youless nog wel bereiken? Misschien had je die een vast IP-adres gegeven, in een andere range dan wat je huidige modem uitgeeft. Maar denk dat dit beter past in het Youless topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-05 12:07
het was idd een probleem met de ip-adressen, is nu opgelost. bedankt.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Misschien voor iemand bruikbaar: dit is een simpel Python script met weinig afhankelijkheden voor een Raspberry Pi om een SDM120M uit te lezen en de uitgelezen waarden naar PVOutput te sturen:

https://gist.github.com/M...34ed4455e0d63c30bfce91ac4

[Voor 8% gewijzigd door M66B op 10-04-2023 14:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• skobus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:17
Dracula78 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:05:
Let op met de "huidige watt" waardes die je stuurt, omdat die waarschijnlijk echt snapshots zijn van die éne meting, en niets zeggen over de 5 minuten periode die je naar pvoutput stuurt. Je wil hier eigenlijk het verschil in kWh sinds de vorige meting delen door de verstreken tijd; DAT is je gemiddelde vermogen over die periode (blogpost).

Let op met "verbruik volgens p1"; wat je bij smartmeter uitleest is wat daar netto doorheen stroomt... dat is dus netto import of export, niet het verbruik (blogpost).

Wat je vervolgens naar PVOutput wil sturen zijn twee request met dezelfde timestamp (zie uitleg over de net-flag bij add-status op hun help pagina)

Request 1:
  • v2 = Solar generation in Watt
  • v4 = Berekende verbruik in Watt
Request 2:
  • Dezelfde timestamp
  • v2 = export volgens P1 in Watt
  • v4 = import volgens P1 in Watt
  • n = 1
Dit is een hele oude post, maar het bespreekt een onderwerp waar ik mee bezig ben. Wat zijn voordelen van het uploaden van Net data (met net flag = 1), zoals hier beschreven? Alle gegevens heb je al want het verbruik in de eerste stap bereken je zelf uit import, export (beide uit P1) en opgewekt vermogen. Laat Pvoutput meer info zien als je er een tweede upload achteraan doet (met n=1 en dezelfde timestamp)? Of past Pvoutput extra bewerkingen toe? Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dracula78
  • Laatst online: 08-05 01:13
skobus schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:49:
[...]

Dit is een hele oude post, maar het bespreekt een onderwerp waar ik mee bezig ben. Wat zijn voordelen van het uploaden van Net data (met net flag = 1), zoals hier beschreven? Alle gegevens heb je al want het verbruik in de eerste stap bereken je zelf uit import, export (beide uit P1) en opgewekt vermogen. Laat Pvoutput meer info zien als je er een tweede upload achteraan doet (met n=1 en dezelfde timestamp)? Of past Pvoutput extra bewerkingen toe? Wat is jullie ervaring?
Als je zelf generation en consumption bepaalt en upload, kan PVOutput daarmee natuurlijk het netto verschil aan import/export bepalen, maar niet de exacte verhouding tussen die twee. In mijn ervaring helpt die tweede request met "net=1" om alle kolommen (en grafieken) gevuld te krijgen. Ik zie overigens dat dit recent niet meer consistent het geval is, misschien omdat ik over de dagelijkse request limiet heen ga sinds ik gestopt ben met donaties.

Je kunt het natuurlijk vrij eenvoudig op beide manieren testen en zien wat het effect is op PVOutput :)

Ik heb sowieso even de link naar de net Net Data API specificatie van PVOutput bijgewerkt in mijn post waaraan je refereerde, want die was veranderd.

3720 Wp @ StecaGrid 3600 Coolcept PVOutput Tech-blog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• skobus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:17
Bedankt, ik ga wat proberen. Nog een vraag: wat doe je met v1 en v3? Voeg je die in de eerste upload toe? Dat staat niet duidelijk in de api toelichting.
En dat betekent dat in de tweede upload er maar één vermogen wordt gestuurd? P1 geeft niet tegelijk een import en een export, een van beide is nul, toch?

Edit
Het enige voordeel dat ik zie is dat de opgewekte energie met meer resolutie wordt opgeslagen.
De pv data van mijn Goodwe omvormer (via sems portal) hebben een resolutie van 0.1 kWh.
Ik probeer nu het volgende schema (alles met c=0)
eerste upload:
d, t ,v2, v3, v4, n=0 waarbij v2 en v4 berekende waarden zijn en v1 (opgewekte energie) dus ontbreekt
gevolgd door een tweede upload,:
dezelfde,d en t,
v2 =P1 power als die negatief is met v4=0 of
v4=P1 power als die positief is met v2=0.
Dat geeft meer resolutie in de energy waarden (v1 opgewekte energie), omdat ze nu berekend worden.
Maar de praktische waarde ervan ontgaat me.

De tabel in https://pvoutput.org/help/api_specification.html#net-data snap ik niet, daarin kunnen tegelijkertijd v2 en v4 niet-nul zijn.Hoe kan dat?

[Voor 89% gewijzigd door skobus op 09-05-2023 13:02]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:42
Met Home Assistant upload ik mijn pvoutput als volgt:

YAML:
1
2
3
4
5
shell_command:
  pv_output_live_curl: >-
    curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v1={{states('sensor.today_s_pv_generation') | float * 1000 }}" -d "v2={{states('sensor.pv_power')}}" -d "v5={{states('sensor.inverter_temperature')}}" -d "v6={{states('sensor.bus_voltage')}}" -d "c1=2" -H "X-Pvoutput-Apikey: xxx" -H "X-Pvoutput-SystemId:  xxx" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp
  pv_output_daily_curl: >-
    curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "g={{states('sensor.today_s_pv_generation') | float * 1000 }}" -H "X-Pvoutput-Apikey: xxxx" -H "X-Pvoutput-SystemId: xxx" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp

Dat heeft een tijd goed gewerkt, maar nu zie ik dat op PVOutput de efficiency heel vaak raar is. Soms dagenlang 0,0000 kWh/kWp. Zie hier mijn PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=104763

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? De today_s_pv_generation sensor werkt gewoon zoals verwacht en geeft de juiste output.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Sebazzz schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:11:
Met Home Assistant upload ik mijn pvoutput als volgt:

YAML:
1
2
3
4
5
shell_command:
  pv_output_live_curl: >-
    curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v1={{states('sensor.today_s_pv_generation') | float * 1000 }}" -d "v2={{states('sensor.pv_power')}}" -d "v5={{states('sensor.inverter_temperature')}}" -d "v6={{states('sensor.bus_voltage')}}" -d "c1=2" -H "X-Pvoutput-Apikey: xxx" -H "X-Pvoutput-SystemId:  xxx" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp
  pv_output_daily_curl: >-
    curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "g={{states('sensor.today_s_pv_generation') | float * 1000 }}" -H "X-Pvoutput-Apikey: xxxx" -H "X-Pvoutput-SystemId: xxx" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp

Dat heeft een tijd goed gewerkt, maar nu zie ik dat op PVOutput de efficiency heel vaak raar is. Soms dagenlang 0,0000 kWh/kWp. Zie hier mijn PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=104763

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? De today_s_pv_generation sensor werkt gewoon zoals verwacht en geeft de juiste output.
'c1=2' waar staat die 2 voor?
Volgens mij kan alleen maar 0 of 1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebazzz
klump4u schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:20:
[...]

'c1=2' waar staat die 2 voor?
Volgens mij kan alleen maar 0 of 1
Nee, juist [1,2,3]: https://pvoutput.org/help...on.html#cumulative-energy

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Nooit geweten of is dat pas toegevoegd?

• Sebazzz
klump4u schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:42:
[...]

Nooit geweten of is dat pas toegevoegd?
Nee, ik lever al sinds het begin via dit curl command naar pvoutput, een jaar geleden nu.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Sebazzz schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:43:
[...]

Nee, ik lever al sinds het begin via dit curl command naar pvoutput, een jaar geleden nu.
Ja die scriptjes van mij lopen al wat langer. Kijk je nooit meer na.

Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee