Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PVOutput info en discussie of opmerkingen topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:46

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Topicstarter
Mede-auteur:
  • antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:20

antonboonstra

PVOutput

Pvoutput is een upload website voor zonnestroom panelen waar je kan vergelijken met andere systemen in of buiten jouw regio, niet alleen de opbrengst van het systeem maar tevens de efficientie word berekend door pvoutput zelf zodat je in 1 oogopslag kan zien hoe het presteerd. Je kan geweldige grafieken genereren per dag, week, maand, jaar, in zowel opbrengst als verbruik of beide naast elkaar. Met een estimate kan je instellen wat de verwachte opbrengst is en zien of je nog op schema ligt van de verwachte opbrengst.
Als extra functie's kan je temperatuur, voltage en verbruik ook mee sturen zodat je een totaalplaatje krijgt.

Met een donatie aan pvoutput krijg je extra functionaliteit waarmee je meer info kan mee sturen doormiddel van parameters v7, v8, v9, v10, v11 en v12 die je zelf naar wens kan invullen. Ook krijg je de functie om systemen te koppelen tot 1 systeem totaal zodat hij meerdere systemen bij elkaar optelt.

Met de donatie krijg je ook de mcdonalds app voor android tot je beschikking, al vind ik de app van forum lid twixx handiger. _/-\o_

Hier staat nog een overview van de mogelijkheden in PVOutput en je kan controleren of er een nieuwe functionaliteit bij gekomen is.

Omdat veel mensen een maandvergelijk wilden van hun team en pvoutput die functionaliteit niet bezit heeft Anton Boonstra zelf wat in elkaar gehatseflatst (tweakers he :) ) zodat deze mogelijkheid er nu wel is via onderstaande link, heel mooi, onze dank daar voor Anton, credit's all to you!

http://1drv.ms/1tX6Aqr (zie ook het topic Tweakers PVOutput lijst)

Uiteraard van het tweakers team only.

Wat betekenen de verschillende termen op PVOutput?
  • Generated - Is het aantal kWh opbrengst van die dag. Hoort dus elke dag bij 0 te beginnen.
  • Efficiency - Het aantal kWh van die dag gedeeld door het zonnepaneel vermogen. Dit getal loopt gedurende de dag dus op, omdat de opbrengst van die dag ook oploopt. Waarom delen door het zonnepaneel vermogen? Omdat je dan kan vergelijken met grotere/kleinere installaties. Op een perfecte dag zijn opbrengsten van >7 kWh/kWp te behalen, in de winter mag je soms blij zijn met 0,5 kWh/kWp aan het einde van de dag.
  • Power - Niet het aantal watt wat uit je panelen de omvormer in gaat (dat is het DC/gelijkstroom vermogen) maar het aantal watt wat van je omvormer het elektriciteitsnet in gaat (het AC/wisselstroom vermogen)
  • Average - Zoals op de help-pagina staat, het gemiddelde vermogen. Berekend op basis van de laatste twee meetwaarden door het verschil in energie te delen door het verschil in tijd.
  • Normalised - Het vermogen (watt) gedeeld door het geïnstalleerd vermogen (wattpiek) van de zonnepanelen
Voor alle info, vragen, opmerkingen en discussie over PVOutput of wat er ook maar mee te maken heeft,

Bijv:
  • Logging
  • Systemen
  • Vergelijkingen
  • Info
  • Vragen
  • Enz enz

[Voor 119% gewijzigd door antonboonstra op 29-09-2015 19:52]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Ik heb sinds kort een weerstation (Fine Offset WH3080) waarvan ik de data naar Wunderground stuur. Deze data stuur ik niet realtime op, maar upload ik handmatig 's avonds of overdag via Cumulus software naar Wunderground.

Daarna upload ik de SMA data van de zonnepanelen naar PVOutput. Wat ik zie, is dat de temperatuur gegevens niet altijd getoond worden. Net of dat PVOutput de data van Wunderground niet leest bij het uploaden van de SMA data, maar dat deze al 'gebufferd' moet zijn? Soms worden de temperatuur gegevens later aangevuld, soms niet. Het lijkt erop dat dit alleen aangevuld wordt wanneer later nogmaals handmatig nieuwe data naar PVOutput gestuurd wordt van die dag. Wie weet hier een antwoord op?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 05-02 18:48
Vandaag heb ik wat zitten rommelen om de temperatuur bij m'n PVOutput data te krijgen. Ter lering en vermaak hierbij een handleiding.

Doel: huidige omgevingstemperatuur toevoegen aan de data/grafiek op pvoutput.org.

1. gratis account aanmaken op wunderground.com (als je die nog niet had uiteraard)
  • open https://www.wunderground.com/members/signup.asp en maak een nieuw account aan.
  • Klik op de activatielink in de activatie-mail.
  • Op de webpagina die verschijnt: klik op ‘Explore my options’.
  • Laat het ’Stratus plan’ geselecteerd staan.
  • Selecteer de optie: ‘Yes, give me access to the daily weather archives’. (weet niet zeker of dit zin heeft)
  • Laat ‘Developer’ geselecteerd staan en klik op ‘Purchase key’.
  • Survey invullen, klik op ‘Purchase key’. Die key wordt nu aangemaakt.
  • Bewaar uit het nieuwe scherm de API key.
.
2. Weerstation opzoeken.
3. Op PVOutput (Zie ook de PVOutput documentatie onder ‘Auto Uploader’)
  • Login, klik op ‘Your Outputs’, klik op de ‘system size’ link naast de systeemnaam onder de grafiek.
  • Scroll naar de ‘Automatic Uploads’ sectie.
  • Kies bij ‘Primary Device’ voor ‘Weather’ .
  • Vul bij ‘weather station’ in: het net gevonden station ID (b.v. IZUIDHOL80).
  • Plak de API key.
  • Klik op ‘Save settings’.
Bekijk nu je live output, de mijne is b.v.: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17379&sid=18128
(beroerd dagje trouwens :))

Het kan zijn dat de temperatuur-data niet iedere 5 minuten beschikbaar wordt gesteld en je grafiek dus iets achter loopt.
Verder ben ik er nog niet in gedoken. Wat wel opviel: alleen de temperatuur-data van vandaag wordt opgenomen, van voorgaande dagen helaas niet. Als iemand weet hoe je de historische temperatuur-data makkelijk in PVOutput kunt krijgen…?
En als iemand nog tips heeft om nog meer interessante info toe te voegen... graag!

[Voor 1% gewijzigd door Tikje op 12-05-2013 16:03. Reden: kleine aanvulling]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Zo, de meteropnemer van Enexis is vandaag geweest.
Meteen maar 2 identiek gelijke nieuwe kwh meters geplaatst om opwek en verbruik te loggen met youless en S0 puls naar pvoutput.

Voordeel is dat ik meteen kan vergelijken nu wat ik opgewekt en verbruikt heb vanuit de meterkast.
Er zit ook een aparte kwteller op die jaarlijks te resetten is.

PVoutput registreerde bij het in bedrijf nemen een veel te hoog verbruik. (2413.2424 kwh of zoiets)
Wat een gedoe om dat weg te krijgen, maar uiteindelijk toch gelukt. Vraag me alleen niet hoe.... :/

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik heb een antwoord gekregen op mijn vraag of het handmatig mogelijk is om weerdata van wunderground te uploaden net voordat ik de SMA data naar PVOutput stuur, en dat wordt niet ondersteund:

quote:
The feed from wunderground needs to be live, it isn't meant for manual batch loading.
It is possible to manually load temperature with the Live Loader, however temperature data needs either generation or consumption to be available. The weather feed is dropped after 12hrs to reduce the number of requests to wunderground.

Dus ben ik naar het alternatief gaan kijken en gevonden. Ik heb zelf een perl script gemaakt, waarbij automatisch:
  • Cumulus opgestart wordt om de weerdata naar wunderground te versturen
  • De wunderground data weer terug gedownload wordt als CSV bestand
  • De SMA data opgehaald wordt via SunnyExplorer
  • Deze weerdata wordt gecombineerd met de SMA SunnyExplorer data (temperatuur, zonneinstraling, windsnelheid, Energy Generated, Power Generated)
  • Data combinatie naar PVOutput gestuurd
Hier is het resultaat:

Voor de zonneinstraling en windsnelheid te uploaden, gebruik ik "Extended Data", wat alleen mogelijk is wanneer je donateur bent.

Je kunt zelf kijken op PVOutput.. Let op, voor het kiezen van de "Extended Data View" moet je het laatste blokje kiezen onder de grafiek, zie afbeelding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
TWKterry schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 21:55:
@zuinigeRijder
Die link geeft alleen een rijtje cijfers en geen grafiek net als op mijn eigen site overigens.
Bij FireFox 20 en Internet Explorer 9 geeft deze bij mij deze grafiek:

met Chrome geeft deze alleen een wit scherm. Misschien een browser probleem?

EDIT 1:
Chrome geeft het volgende aan:
[blocked] The page at https://dl.dropboxusercon...5461579/tweakers/test.htm ran insecure content from http://pvoutput.org/widget/inc.jsp.
test.htm:1
[blocked] The page at https://dl.dropboxusercon...5461579/tweakers/test.htm ran insecure content from http://pvoutput.org/widge...=11351&w=400&h=80&c=2&n=1.

Dus blijkbaar vertrouwt Chrome het javascript van PVOutput niet...... /3

EDIT2:
Wanneer ik de test pagina niet vanuit https draai maar lokaal, werkt het wel. Dus vanuit https kun je geen http scripts draaien in Chrome.

[Voor 40% gewijzigd door ZuinigeRijder op 17-05-2013 23:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

3670Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Leuk om te zien dat ik momenteel met al mijn drie systemen op de eerste pagina van het Tweakers team sta :)

Wel vervelend dat er nog meerdere systemen tussen staan, waarvan de logging duidelijk niet klopt. Alleen al als je de tijden ziet waarop de opbrengsten voor het laatst zijn ge-update. Volgens mij meet "zonnecentrale msk3 with aloaha" zijn verbruik en niet z'n opbrengst...

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 2650Wp | PV output 1020Wp | Tweakers PVOutput lijst

• Tikje
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 05-02 18:48
OK, vandaag mijn beurt om op te scheppen :) Op PVOutput de 2e plaats in team Tweakers.net qua efficiëntie:

Dat team kan overigens best wat groter, dus regel die logging (je bent tweaker of niet) en AANMELDEN die systemen!

• peterpijpelink
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:22
Freemann schreef op zondag 15 september 2013 @ 20:28:
Het verschil tussen geproduceerd en teruggeleverd is wat jij in huis verbruikt hebt.
Bijv.;
Zon staat lekker te bakken en tegelijk staat er in jouw oven een appeltaart te bakken :)
Een groot deel van de PV stroom vloeit dan naar de oven en komt niet langs de telwerken; Jouw eigen stroom die jij zelf verbruikt.
oke dan neem ik aan dat de instelling "eigen verbruik" een rol speelt in de omvormer?

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@Niek_;
Zonnetje krijg je te zien bij een bepaalde kWh/kWp waarde.

Wanneer de efficiency boven de rode bloklijn komt, dan krijg je een zonnetje.
http://pvoutput.org/list.jsp?id=9682&sid=7856
Dat is mijn installatie en zie je op de rechts Y-as net onder de 1kWh/kWp een rode bloklijn. De dagen dat ik boven de lijn zit, heb ik een zonnetje :)

[Voor 93% gewijzigd door Freemann op 14-10-2013 15:13]

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 28-07 16:06
@Freeman
Die rode lijn lijkt bij mij niet altijd de trigger voor een zonnetje te zijn.
Onderstaand toch een aantal dagen welke boven de rode lijn uitkomen maar geen zonnetje hebben.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21-07 13:21
Zo, ik heb mijn energie consumed aangepast. Ik vis nu uit de spotdata (sma-spot) de opbrengst tot nu toe, trek daar 2.8.1 & 2.8.2 voor vandaag uit de slimme meter vanaf en tel er 1.8.1 en 1.8.1 voor vandaag bij op. Dan zou je het totale energie verbruik moeten hebben.

Consumed=Generated - Exported + Imported

Al krijg ik daar nu wat rare pieken van in mijn verbruik, ik vraag me af of het helemaal klopt (het is eerder alsof de exported in de slimme meter niet het patroon van de generated volgt waardoor mijn verbruik lijkt te pieken.)

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• twixx
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

twixx

Zon FTW!

antonboonstra schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:40:
Het is mij laatst toevallig opgevallen, maar heeft PV output de laatste tijd last van overbelasting? Omdat ik soms enkele meetwaarden mis, ben ik eens gaan kijken naar welke reactie ik terug krijg als ik met addstatus.jsp mijn standen automatisch doorstuur.

Is dit al meer mensen opgevallen?
Ja, ik mis ook waardes. Het gaat lijkt iets beter als ik ze niet op exact 0:05:00 stuur maar b.v. op 0:05:17. Ik gebruik de offset van SolarMeter.

Het is ook wel een rare load voor ze. Iedereen wil NTP-in-sync exact iedere 5 minuten de webservice aanspreken. En sommige misbruiken het zelfs door 5x per periode te uploaden :X

6x Yingli 265 Wp + SMA 1300TL en 3x Yingli 270 Wp + Enecsys samen ZZW
Dashboard op je mobiel van je PVoutput data? Nieuw! 300% sneller :) PVdashboard

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
twixx schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:22:
[...]
Ik zou wel willen weten hoe het aan de achterkant werkt. Welke upload wordt waaraan toegekend. B.v. als ik upload om 00:04:57, hoort die dan nog bij 00:00?

Misschien moeten we ze het zelf es vragen?
Als ik een waarde upload, dan geef ik daar ook een timestamp mee (datum en tijd). Ik wist niet eens dat je ook zonder tijd/datum een waarde kan uploaden.

Ik vroeg mij inderdaad ook wel af hoe zwaar die load wel niet moet zijn als iedereen dezelfde tijd heeft ingesteld en op exact hetzelfde moment, hetzelfde script aanroept. Ik heb zelf in mijn script enkele 'sleep()' regels ingebouwd, waardoor ik mijn aanvragen ook niet allemaal precies op de 5 minuten verstuur.

@Rol-Co Ik ben ook betaald gebruiker, maar upload alleen per 5 minuten. Elke minuut versturen heeft vrij weinig meerwaarde, maar belast de server wel onnodig. Als je een OK terugkrijgt, hoef je de waarde niet opnieuw te versturen. Het was voor mij in ieder geval een kleine moeite om deze controle in te bouwen.

Edit: Daar heb je het al :+

[Voor 21% gewijzigd door antonboonstra op 24-01-2014 14:29]

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 2650Wp | PV output 1020Wp | Tweakers PVOutput lijst

• twixx
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

twixx

Zon FTW!

Ik vond het tijd om het PVdashboard een iOS 7 facelift te geven, gisteren een mooie start gemaakt (al zeg ik het zelf :)).

Zelf proberen op je iPhone? (werkt misschien ook op een andere smartphone wel :))
http://m.pvdashboard.org

6x Yingli 265 Wp + SMA 1300TL en 3x Yingli 270 Wp + Enecsys samen ZZW
Dashboard op je mobiel van je PVoutput data? Nieuw! 300% sneller :) PVdashboard

• MXL
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20-07 14:35
3042 heb ik als max staan, verder komt hij echt niet. Ik zie de afgelopen dagen heel veel pieken. Kijk vandaag maar, eerst piek van 3040 is om 11:20, laatste om 16:05. Jammer dat ik nooit zal weten wat de echte piek is

[Voor 30% gewijzigd door MXL op 14-04-2014 19:32]

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Hurricane schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:32:
Heb me ook aangemeld bij het Tweakers team :-)
Dat hebben er wel meer de laatste tijd :*)

We staan al 23e in het teamoverzicht qua opwekking en zelfs 12e qua grootte! d:)b

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 20:10

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Twee vragen:

1: Sinds de installatie van mijn PV-systeem log ik met middels de API van SolarEdge naar PVoutput.org. Die geeft braaf om het kwartier zijn gegevens door. Sinds gisteren log ik tevens met een Youless en een S0 kWh meter. Hiervoor heb ik een aparte account aangemaakt. Ook dit werkt prima. Om de vijf minuten stuurt de Youless z'n gegevens naar PVoutput.org.

Tot mijn verbazing is de logging via de API van SolarEdge vanmorgen gestopt. Ik krijg van vandaag geen logging meer op PVoutput. Wie weet raad?

2: De logging met de Youless ziet er goed uit. Hij stuurt echter 24 uur per dag z'n gegevens door wat niet nodig is. 's Nachts wordt er niet echt veel opgewekt... ;) Hoe zorg ik er voor dat de logging stopt na het uitschakelen van de inverter?

Tevens valt me op dat de Youless precies na elke 35 minuten toch een waarde van 1 W naar PVoutput stuurt. Zie tabel en grafiek hieronder. Iemand een verklaring?

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• AUijtdehaag
  • Niet online
Af en toe valt er een gaatje in PVOutput.
Ik zie dat andere mensen hier ook wel eens last van hebben.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Ik log in 1 systeem op pvoutput (opwek en verbruik) met twee youlessen naar v1 en v3.
De youlessen registreren intern wel goed. (geen gaatjes)

Onstabiele internetverbinding misschien?

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2014 23:28]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
pielle007 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 21:01:
Werkt helaas niet. Ondanks dat ik hem op inactive zet....save... En hierna via your outputs op settings duw zie ik beide systemen staan. De nieuwe staat als actief en de ander op decommision ... Duw ik erop staat hier in de settings " inactieve" klopt niks van ondanks dat ik t verander en save. Het hoort wel zo te zijn dat wanneer ik een nieuw systeem toevoeging ik een nieuwe API en system id krijg?
Even kijken of ik hem snap, in settings heb je 2 systemen, oude op inactive, nieuwe op active.
Als je dan op youre outputs klik krijg je de active te zien, onder staat 2 systems, daar op tikken en krijg je een extra regel met de 2 systemen.
Dan de inactieve tikken en voila, je data.

Anders eens een link posten van je systeem zodat er meegekeken kan worden?

Hier dus

[Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 27-09-2014 21:50]

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Hier ook niets aan het handje. Overigens een bijna perfecte curve vandaag!

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• toxict
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 28-07 16:39
Ik zit met een issue waar ik niet uit kom en ik hoop dat iemand hier mij de weg kan wijzen.

Door een storing in de Omnik wifi kit die ik heb gehad mis ik een aantal dagen logging richting PVOutput.org.
Sinds vandaag heb ik een Ethernet verbinding met mijn Omnik omvormer en verwacht ik geen issues meer.
Wat ik voor elkaar probeer te krijgen is om de missende dagen handmatig toe te voegen aan PVOutpout, zodat het totaal opgewekte "kWh" gelijk zal zijn met die van de Omnik Portal, wat in ieder geval klopt.
Het getal wat ik verwacht te zien is: 460.70kWh in totaal.

Wat PVOutput helaas laat zien is: 431 kWh.

Ik dacht dit op te lossen door 460.70 - 431 = 29.70 kWh / aantal missende dagen te doen.
En dan per missende dag het aantal "1.98 kWh" in te vullen.

Wat dan niet gebeurd, wat ik wel verwacht is dat het getal van 431 kWh blijft staan en niet veranderd in 460.70 kWh.

Wie kan mij hier verder helpen?

Hieronder een screenshot ter illustratie.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• toxict
Nog een ding wat ik niet begrijp.

Ik heb gisteren een API key van Wunderground toegevoegd aan mijn PVOutput.
Voor jullie beeld; mijn omvormer (Omnik 3K-TL2) hangt buiten.
Wat rood omkadert is, is volgens mij wat bij Wunderground vandaan komt.
Maar die andere waarden komen zeker uit mijn omvormer.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat alleen temperatuur waarden van Wunderground gebruikt worden?

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Hier is de upload ook gestopt. Om 11:10 is de laatste update naar PVoutput geweest. In de portal en mijn rechtsreekse uitlezing van de Youless doen het wel.

EDIT: af en toe is er een upload:

Vreemd... :? .

[Voor 31% gewijzigd door Aegle op 15-12-2014 12:59]

• Tele
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Nee, bij mij werkte hij prima vandaag :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 01:13
Sinds gistermiddag heb ik mijn output ook werkend richting PVOutput.

Was nogal een kunst en vliegwerk om dat voor elkaar te krijgen, wellicht leuk om te delen. :)

Zonder speciale module (a weet ik veel hoe duur) is het niet mogelijk om gegevens uit mijn omvormer (StecaGrid 3600) te halen, echter, heeft de omvormer wel een ethernet aansluiting

Deze krijgt via mijn router een IP. Als ik naar dat IP toe ging met een browser, dan verscheen er een pagina met daarop zichtbaar het huidige verbruik! Echter.... betrof het een BMP file. -O-

http://i.imgur.com/IDOGU5p.png

Maar zoals een Tweaker befaamd, na wat gehack en getruc is het mij gelukt om middels PHP en OCR (Tesseract) het huidige opwekwattage als integerwaarde in PHP te krijgen.

Alleen had ik niet genoeg aan alleen die waarde. Ik had minstens ook een daily yield nodig. En warempel, deze stond ergens realtime in een javascript bestandje op die mini webserver van de omvormer. Daarna een koud kunstje om middels PHP die waarde ook op te slaan.

Ook pak ik via mijn HomeWizard het huidige netto verbruik op, en heb ik alle gegevens om met een API call elke 5 minuten gegevens te sturen naar PVOutput.org. :)

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=39934&sid=36483

Als ik 5 dagen gelogd heb kan ik ook een team joinen. Is dat gewoon het Tweakers.net team?

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 2080 Super

Acties:
  • 0Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Vaag. Wist wel dat er versie waren met en zonder ethernet, maar niet dat er ook nog verschillende software versies zijn. Geen firmware upgrade mogelijk?

Edit: Mijn versie

[Voor 28% gewijzigd door antonboonstra op 04-05-2015 14:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 01:13
Daar moet ik me dan even verdiepen. Ben dan wel benieuwd welke versie je hebt. Zo zien mijn schermen eruit:

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 2080 Super

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@ Aziona,
Je moet bij settings de summary invullen dan krijg je dagelijkse data kolommen.

Ik zie nu bij mezelf dat de dagtotalen worden opgeteld als je week of maand aanklikt, voor gas en water is dit goed maar voor temperatuur niet.
Weer wat geleerd ;)

[Voor 34% gewijzigd door klump4u op 15-06-2015 09:14]

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Nightcrawler28
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 28-07 12:07
Zo vandaag eindelijk mijn installatie een heel klein beetje stroom kunnen laten leveren! Natuurlijk gelijk dit team Tweakers.net aangeklikt :) Totale vermogen "maar" 1620 Wp (1350kwh/jaar). Maar ben er wel erg blij om.

De omvormer is een Omniksol 1.5TL-2 welke met Wifi aan mijn netwerk zit gekoppeld en via een python script data naar PVoutput.org stuurt (en naar mijn DomotiGa installatie).

klein stukje tekst over mijn installatie zie je op mijn website waar binnenkort ook de hele technische kant nog wel beschreven gaat worden. }:O

systeem spec's

• Cr3ator
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-07 15:23

Cr3ator

1 bar is geen bar

Nieuwe gebruiker meldt zich :) Vorige week heb ik met 2 vrienden 8x Yinli YL280C-30b (2.240Wp totaal) op de garage gelegd met een SolarEdge SE2200 en 8 stuks P300 optimizers. De panelen liggen in Hengelo onder een hoek van 50 graden richting het zuidwesten. Ondertussen ook live te volgen op http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=39503

Weet iemand of de refreshrate sneller kan dan 15min met SolarEdge omvormers? Anders moet ik wachten tot m'n meter op Domoticz zit aangesloten ;)

[Voor 17% gewijzigd door Cr3ator op 30-07-2015 14:15. Reden: plaatje]

2240Wp Yingli / Solaredge SE2200 @ 50º WZW Live + 1520Wp Jinko / Growatt | Panasonic WH-MDC05J3E5

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Geurt-kun schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:11:
[...]

Sorry Rob.
Als ik op de link klik zie ik een seconde de ballon en dan gaat ie door naar een ander schema zonder die 30°.
Zo dan :)

Nu 185 inderdaad

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Zonnepaleis schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:35:
Nu dus alleen nog een dagje in de tuin gaan liggen om te checken of er echt geen schaduw op mijn dak komt :-)
Bijv. Boom of huis verderop, maar je hebt solaredge dus je kan het per paneel zien....makkelijker kunnen we het niet maken... :)

Dit is 38 graden? ...lijkt me eerder 50 en dat verklaart dat je in de zomer niet heel hard gaat, eind aug en september/okt is dan de tijd.

• toxict
Ik hoop op een snelle antwoord op deze manier...

Situatie:

Ik heb een Omnik omvormer die ik met een PI met het script Omnik Data Logger naar PVOutput log.
Dit werkt prima.

Sinds gisteren heb ik mijn script voor het uitlezen van mijn slimme meter (P1 Data Logger ) zo ingesteld dat ie ook P1 data naar pvoutput logged.

Dat doet ie ook goed.

Nu wil het dat PVOutput die data wel goed laat zien, maar iets raars doet met het door mijn PVset opgewekte energy. Die is beduidend lager.

De Omnikportal geeft wel weer de juiste waarde weer....dus er is iets mis. Kan zo niet snel de vinger op de zere plek leggen?

Iemand een idee?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=34861&sid=31923
http://www.omnikportal.co...spx?come=Public&pid=26351

De laatste entry in PVoutput heeft de juiste opgewekte energie waarde, maar dit loop op een of andere manier niet lekker...

• toxict
Ik verwacht dus het volgende:

http://i.imgur.com/HalyJkU.png

Bij "Generated▼" de volledige opbrengst van die dag door de panelen. (Dus 10.680kWh en niet 5.389kWh)
Bij "Efficiency▼" de efficiency op basis van volle dagopbrengst gedeeld door je PV-set in kWp.
Bij "Exported▼" wat ik NETTO het net op stuur van wat er over is na aftrek verbruik in huis.
Bij "Consumption▼" het totaal van gebruik in huis en import uit het net.
Bij "Import▼" wat ik dus uit het net heb gehaald, omdat de PV-set niet genoeg kon opbrengen.
De rest van de kolommen spreken voor zich natuurlijk.

Is het zo raar dat ik bovenstaande verwacht?
Is het mogelijk dit zo als overzicht te krijgen op PVOutput of niet?
Anders zet ik de boel weer terug naar zoals ik het eerst had, want ik wil wel graag weten wat mijn set per dag heeft opgewekt.

• mcB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22-06 08:35
Versie 1.02 van mijn PV Output app voor Android is uit. De vorige versie liet alleen zien hoeveel je PV set had opgewekt. Deze laatste versie heeft ook ondersteuning voor verbruik.
Ik log mijn verbruik zelf niet naar pvoutput,org, maar voor wie dat wel doet is deze app update wellicht interessant.

https://developer.android.com/images/brand/en_generic_rgb_wo_45.png

[Voor 17% gewijzigd door mcB op 30-08-2015 23:40]

Strix (Skullflame)

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Geurt-kun schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:50:
Is er eigenlijk al een team wat alleen op west zit?
En hoe vindt je die?
Als ik bij teams/find: "west" zoek, krijg ik alleen leden met west in hun naam.
Of je filtert in de Tweakers PVOutput lijst op de juiste Orientation (270° is west).

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
antonboonstra schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:10:
[...]
We staan al 23e in het teamoverzicht qua opwekking en zelfs 12e qua grootte! d:)b
1,5 jaar verder is het Tweakers team op PVOutput alweer aardig gegroeid.
  • 16e qua opwekking (7 plaatsen gestegen)
  • 7e qua grootte (5 plaatsen gestegen)
Team overzicht PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22:29

Jerrythafast

Hier, aan de kust

MdO82 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:45:
Ik had nu een goede beschrijving gevonden hoe je precies pvgis moet gebruiken voor het berekenen van je instellingen.

Volgens de beschrijving moet je met Google compass je oriëntatie berekenen, als ik deze uitmeet dan komt deze op 113 graden.
Hier haal je dan 90 vanaf omdat de pijl naar het oosten wijst en niet naar het noorden.

Dit gedaan te hebben kom ik uit op 23 graden.

Moet je deze 23 graden dan overnemen op je Azimuth of moet je nog een andere berekening uitvoeren ?
Of moet ik 203 invullen omdat zuid 180 graden is ?
Leg onderstaand kompas over een satellietfoto van je dak en kijk welke kant jouw panelen opkijken. Neem dat getal, trek daar 180 van af, en vul dat in als 'Azimut'.

Dus als je panelen recht naar beneden kijken (richting zuid) vul je 0 in op PVGis. Kijken ze naar het zuidoosten (schuin naar rechts onder), dan wordt het iets van -45. Naar het zuidwesten (schuin naar links onder) wordt 45.

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Jerrythafast schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:38:
[...]

Leg onderstaand kompas over een satellietfoto van je dak en kijk welke kant jouw panelen opkijken. Neem dat getal, trek daar 180 van af, en vul dat in als 'Azimut'.
[afbeelding]

Dus als je panelen recht naar beneden kijken (richting zuid) vul je 0 in op PVGis. Kijken ze naar het zuidoosten (schuin naar rechts onder), dan wordt het iets van -45. Naar het zuidwesten (schuin naar links onder) wordt 45.
Wat ook een handige tool is, is http://googlecompass.com. Dat ziet er bij mij dan zo uit:

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:23
Ik heb voorlopig mijn verbruik weer even uitgezet naar PVOutput.
Op een of andere manier gaat er iets niet goed, maar dat ga ik nog uitzoeken.

Nadat ik het script aangezet had zie ik dat de power-opbrengst van de panelen niet goed genoteerd worden.
Dus voorlopig maar even geen verbruik meer in PVOutput, maar weer via Domoticz :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18:55

RAFA

Sol Lucet Omnibus

Ik gebruik voor de logging van mijn StecaGrid3600 naar PvOutput het script dat geschreven is door Anton. Ik log momenteel de temperatuur mee echter dit is de buitentemperatuur. Ik zou graag de temperatuur van mijn omvormer willen loggen.

Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is door het aanpassen van het script? De temp. kan ik uitlezen op mijn lokale Steca portal. Ik heb zelf al geprobeerd het script aan te passen echter heb ik op dit gebied 0 kennis.

Script aangepast zoals hieronder en extended data v7 geactiveerd in PvOutput settings maar dat was blijkbaar te simpel gedacht.... :) ;)

[Voor 27% gewijzigd door RAFA op 10-05-2016 10:05. Reden: Foto toegevoegd.]

15x 265Wp JaSolar Mono All Black & StecaGrid 3600 170º Z / α=40º PvOutput & Daikin Emura II 3,5kW

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Nhz schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 17:04:
Kan iemand mij vertellen hoe ik de settings moet zetten zodat de 'financiele boekhouding' klopt?

Ik heb een meter die de opgewekte energie meet en ik heb een meter die het verbruik meet. Dus twee losse meters na de hoofdmeter.

Stel dat ik 25kWh opgewekt heb en daarvan 10kWh gebruikt heb. Dan zou het dagtarief op 25kWh - 10kWh = 15kWh x €0,05 = €0,75 uit moeten komen. Daar moet dan €0,13 vanaf als 'service charge', dan kom je op een dagresultaat van €0,62.

Heb ik op diezelfde dag 30kWh gebruikt, dan krijg je dus 25kWh - 30kWh = -5kWh. 5kWh x €0,17 = €0,85 + €0,13 = €0,98 als dagresultaat.

PV Output komt echter met hele andere getallen. Waar gaat het mis? 8)7
Ik ben er ook al eens mee aan het stoeien geweest en heb uiteindelijk alleen de berekening (bij benadering) gezet voor de opwek.

Dit is hoe anderen het invullen, misschien zie je er iets in.

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 02:14
Einoël schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:42:
Ik log mijn Soladin 600 set op onze schuur al een tijdje naar volle tevredenheid met SunProfit. Dit mooie programma draait op mijn file-server. Ondanks dat ik tevreden ben, ga ik het toch anders doen. :P Ik ben al een tijdje aan het spelen met een paar ESP8266 bordjes en met de beschikbare resources (Solarmeter, Solget, SolaDin library en esp8266-pv-logger op Github) en een steile leercurve is dat prima te doen.

Het uploaden naar PvOutput gaat ook prima, maar ik vraag me af wat nu gebruikelijk is voor bijvoorbeeld de V2 (Vermogen) en V6 (Spanning panelen) waarden. Is het gebruikelijk om 1 x per 5 minuten deze waarden uit te lezen en dit te uploaden of is het handiger/beter/verstandiger om deze waarden elke paar seconden te loggen en dan hier per 5 minuten de maximale waarde van te nemen. De gemiddelde waarde van het vermogen wordt door PvOutput berekend, dus dat is niet nodig.
Daarmee los je wel 1 ding op; de soladin gaat één cijfer minder achter de komma dan PVoutput. Door de average te pakken kan je dat cijfer toch vullen en voorkom je de gekke gele lijn:

https://tweakers.net/ext/f/1UNqi3P0wVpzP7UHhNCiIWQG/thumb.png

Binnen SolGet heb ik dit bewust niet opgelost, omdat het niet altijd wenselijk is om vaker dan 5 minuten te scannen. Solget is niet echt snel doordat het een bash script is...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Vrij simpel:

Selecteer bij Automatic Uploads als Primary Device SolarEdge

Even naar beneden scrollen en daar de API en Site Id invullen:

Zo ingewikkeld is het niet... :) .

• Zuluman
  • Laatst online: 18:42

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Wie heeft er ook last van dat je de output settings niet kan veranderen naar 5 min.? opeens staat ie op 15 minuten. als ik 5 min selecteer en opsla dan staat er weer15 min. en ja ik heb gedoneerd. dit heb ik sinds 3 dagen.

hier zijn er meer die er last van hebben. en het is niet systeemgebonden. ligt waarschijnlijk aan pvoutput.
https://forum.pvoutput.or...reporting-interval/142/14

edit : Het blijkt een ordinaire bezuiniging vn enphase, ik stap over op monitoring met mijn youless en finder kwh meter op de din rail

[Voor 12% gewijzigd door Zuluman op 17-07-2017 23:26]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 23:27

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Jerrythafast schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:34:
De eerste link van @wizzopa toont data van twee omvormers in één grafiek. Dus je ziet om en om de meetwaarde van de ene en de andere omvormer, wat zo'n golfje veroorzaakt.

Probleem van @Gasschuif is anders. De 0.0 °C readings i.c.m. de hele lage spanning lijkt erop te duiden dat de omvormer op die tijden is herstart. Zie je hetzelfde verschijnsel als je in de monitoring portal de DC Spanning grafiek van de omvormer opzoekt en inzoomt op deze tijdstippen?

Eventueel zou je in de Monitoring API van SolarEdge de ruwe data kunnen opvragen (waar PVOutput zijn getallen vandaan haalt). Daar zit ook een "inverter status" veld bij.
De grafiek van vandaag van de DC inverter spanning, niets op te zien, ook niet bij inzoomen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Gasschuif
  • Laatst online: 23:27

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Jerrythafast schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:35:
[...]

Probeer dit eens.
1. Zoom in op 12:30-13:30 in je grafiek
2. Ga met je muis langs het lijntje van links naar rechts, zodat je de tooltips van ieder datapunt te zien krijgt
3. Noteer de tijdstippen die in de tooltips te zien zijn

Vraag: Zit er steeds precies 5 minuten tussen?

(Reden dat ik het vraag: SolarEdge heeft bij mij wel eens 'slecht gedrag' verzwegen door de betreffende datapunten uit de grafiek weg te laten.)
Er lijkt iets heel vreemds aan de hand bij nader onderzoek.
Er is in de directory tree een 2e omvormer bijgekomen lijkt het.
In het bedoelde tijdsgebied staat er ook een rood lijntje onderaan.
Heb mijn installateur een mail gestuurd om eens te kijken wat er nu mis is.
Tussen alle data punten zit 5 min heb ik net gecheckt.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• pvdven
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08-04 16:59

pvdven

Testen maar.....

Hallo allemaal,

Sinds 27 februari 2018 hebben wij zonnepanelen op het dak liggen. (Panelen: 15 x Trina Solar 275 wp Poly / Omvormer: SolarEdge SE3500)

Ik laat via de API van SolarEdge mijn data automatisch uploaden naar PVoutput.org met de onderstaande instellingen.

Gisteren zag ik dat aan het einde van de dag Energy op een met grote stappen steeg terwijl de Power op 0 wat staat. (zie shermafdruk hieronder) En dit heb ik een dat of twee geleden ook al een keer gezien.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt? Alvast bedankt voor de reacties

Link naar de gegevens op PVoutput.org

[Voor 7% gewijzigd door pvdven op 09-03-2018 10:27. Reden: Directe link naar PVoutput]

 MacBook Pro 13" Retina (late 2013) |  iPhone Xs Max 256GB Gold |  iPad Air 2019 WiFi 64GB Silver |  Watch Series 3 Silver |  Apple TV 4K & HD | Synology DS213+

• mongkut
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 25-07 10:07

Het eerste plaatje is van mijn systeem, het tweede van een vriend.
Kan er iemand mij uitleggen, waarom heb ik (bovenste plaatje) nog een stuk(je) groen extra boven het zon symbool?

• mongkut
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 25-07 10:07

Hij zegt (en dat geloof ik wel , hij heeft wel verstand van zaken) dat hij het goed heeft ingevuld, en ik ook dus ook.
We zitten ook allebij boven de 5 Kw.

• TCroezing
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 28-07 06:43
Bedankt voor je antwoord!
Wiley99 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:23:
De slimme meter geeft alleen netto getallen, dus na aftrek van je eigen gebruik.
PVoutput neemt het verschil van je opwek (omvormer) met je slimme meter, dat is je actuele gebruik.
Dat eigen verbruik wordt dus niet meegenomen...
Voor energie geldt het vergelijkbaar: generated komt uit je omvormer, export (terugleveren) en import (afnemen) uit je slimme meter en PVoutput berekent Net = generated - (import - export)
Maar je hebt geen Import en Export om door te geven aan pvo. Voor de Energy heb je v1 en v3. V3 voor de generated (vd omvormer), en v1 waar ik de Usage uit de slimme meter in zet. De Return uit de slimme meter kan je niet meegeven (of je moet ext. data gebruiken).

Wat ik Netto vind, is (uit de slimme meter): Return - Usage (die dag, of die 5 min). Voor pvo is die Net waarde hoger, want dat berekenen zij als Generated - Usage.
Wat je daar dan inderdaad mist is het directe verbruik tijdens zonuren (wat ik saved noem), wat best aanzienlijk kan zijn.
Omdat dat zichtbaar te maken heb ik de getallen voor de maand mei naast elkaar gezet. Je ziet de Slimme Meter en pvo getallen (de tekst is geel voor het overeenkomende bij de pvo).
https://tweakers.net/ext/f/tQQwmuVestFVsOtkRHRARe4r/thumb.jpg
De Diff heb ik toegevoegd om te zien of mijn redenatie klopt (bijvangst: zie je ook meteen de afronding).

Waar zit mijn denkfout? |:(

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
TCroezing schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:13:
[...]

Ah, ja, dan heb ik een andere insteek.
Ik heb graag alles als netto gegevens zodat ook de pvo saved en netto kloppen. Dat de €'s niet zo kloppen boeit me niet zo.
Wel bedankt voor het meedenken. ;)
Dat kan ik ook doen, maar dat moet ik dan bij pvoutput instellen :) daar kan ik de pv van bruto verbruik af laten trekken.
Zo heb ik ook de 3 systemen pv bij pvoutput op laten tellen als 1 totaal systeem, ook log ik het verbruik van mijn warmtepomp appart, alsmede de sww boilers.
Vandaag opwek totaal en verbruik bijvoorbeeld

De warmtepomp
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

De sww boilers
https://pvoutput.org/intr...4061&dt=20190110&gs=3&m=1

• bbn_ldp
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 21:33
Ik heb mijn zonnepanelen en mijn warmtepomp naar pvoutput geupload, Nu heb ik al een hele tijd dat de gegevens van de warmtepomp (bbn.ldp Mitsubsidie) niet meer te zien zijn.De zonnepanelen (bbn.ldp 8500kW) doet het nog wel gewoon.
Auijtdehaag heeft ook al meegekeken maar kan geen probleem vinden. Wie is er goed thuis in PVoutput en kan mij helpen dat de boel weer gaat draaien?
Ik zit te denken om hem helemaal opnieuw aan te maken, maar weet niet of dat een oplossing geeft.

Ik heb wel een donatie gedaan, maar kan het zijn dat je voor allebei de systemen moet doneren?
https://tweakers.net/ext/f/zJsp798s5bszndrsgkKSfy8j/full.jpg

[Voor 13% gewijzigd door bbn_ldp op 06-02-2019 20:22]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Grolsch schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:46:
[...]

De opbrengst van mijn panelen worden "automatisch" door mijn Fronius omvormer gepushed naar PV Output.

Daarvoor gebruik ik dus wel pvoutput.org, zoals de naam al doet vermoeden is deze website daarvoor gemaakt :P

Anders had de website wel www.consumptioninput.org geheten :P

Maar omdat ik dus PV, P1 en S0 registreer weet ik dus eigenlijk altijd exact wat mijn opbrengst is, bruto verbruik, netto totaalverbruik, en netto verbruik WP. Voor mijn maandelijkse overzichten type ik die eens per maand over in een excelsheet, en zo weet ik precies wat ik wil weten.
Pvoutput genereert juist hele mooie grafieken en alles kan er naar toe, systemen optellen, van elkaar aftrekken, V7-12 voor andere allerhande temperaturen enz, wil je nog mooier?

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Rouske schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:31:
Voor SolarEdge kan je nu ook extended data gebruiken bij de Auto Uploader, zie hier , maar waarschijnlijk alleen als je gedoneerd hebt.
Ik heb de settings aangepast zoals in de link genoemd, maar zie (nog) geen data. Morgen nog een checken. Thanks voor de tip!

EDIT: mmm, de extended data ziet er wel vreemd uit:

[Voor 18% gewijzigd door Aegle op 04-03-2019 23:26]

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Rouske schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:22:
[...]

Lijkt goed te gaan bij je, alleen blijft "Reactive Power" tot nu toe leeg.
Om de schaal van de grafiek juist te krijgen nog bij Extended Data v7 op Axis 0 zetten en v8 op Axis 1 en eventueel op dat tandwieltje om Decimals op 1 achter de comma te zetten om al die extra nullen weg te krijgen.

Als ik de getallen vergelijk met de omvormer info op de layout van de webportal, lijkt het er op dat de getallen op PVOutput wel al afgerond zijn... ook al heb je die Decimals setting op none staan :(

Ik ben eigenlijk wel benieuwd met welk API commando ze al deze info binnen halen....
De waarden lijken nu wel goed te worden weergegeven. De assen aangepast en het ziet er nu goed uit.
Echter, als ik de data in PVoutput vergelijk met mijn lokale data uit de sql-database, dan zie ik wel verschillen: De frequentie blijft in PVoutput constant 50,0Hz. in de tabel schommelt ie tussen de 49,96 en 50,02Hz:

+---------------------+-------+-----------+-------------+
| time                | v_ac  | frequency | p_reactive  |
| 2019-03-05 09:10:17 | 234.4 |     50.02 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 09:05:17 | 231.3 |     50.01 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 09:00:17 | 232.2 |     50.01 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:55:17 | 231.8 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:50:17 | 235.8 |     49.98 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:45:17 | 230.7 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:40:17 | 230.3 |     50.01 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:35:17 | 230.2 |     50.01 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:30:17 | 230.8 |        50 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:25:17 | 230.7 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:20:17 | 229.8 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:15:17 | 229.3 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:10:17 | 230.1 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:05:17 | 230.4 |     49.97 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:00:17 | 233.6 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 07:55:17 | 231.8 |     49.98 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 07:50:17 | 231.7 |     49.98 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 07:45:17 | 232.1 |     49.98 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 07:40:17 | 228.5 |     49.96 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 07:35:17 | 229.4 |     50.01 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 07:30:17 | 228.2 |     49.99 | -3.40282e38 |

Het typische is dat dit dezelfde data is die naar SE wordt verstuurd. Je zou verwachten dat die overeenkomt met wat er naar PVoutput wordt gestuurd. Overigens wordt zo te zien de reactive power niet mee gestuurd. Ik heb geen idee welk API-commando hiervoor wordt gebruikt...

• AUijtdehaag
  • Niet online
visioncvg schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:45:
@Jobr Script upload buitentemperatuur via domoticz is nu wel even 10 minuten zichtbaar op PVoutput :) , echter wordt deze weer overschreven door SBFspotscript en maakt er 0,0 van :| .
Dien ik iets in SBFspot aan te passen met SQL database ?
Je kan SBFspot.db even kopieren en bewerken (met SQLiteStudio bijv.)
V5 is de inverter temperatuur. Die kan je op NULL AS zetten
https://tweakers.net/ext/f/WutFFoH9LwV5bszpRBbqiReZ/thumb.jpg
Daarna groene vinkje, SQlitestudio afsluiten en het bestand weer terugkopieren.

• ApC_IcE
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:46

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

joozzt schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:31:
Kzal inderdaad morgenochtend maar eens kijken !
Maar in welk menu ? In status kun je wel optimizer data zien, maar niet de L1, L2 en L3 data geloof ik.
Rouske schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:35:
[...]

Geen idee, wellicht weet @ApC_IcE dit?
Ik gebruik geen PVoutput meer. Ik zou ook niet weten waar ik per fase kan kijken. kan het wel even uitzoeken. kom ik op terug.

Edit: bedoel je dit?:

Dit is mijn systeem met 13 P404 op LG 365 met SE 5K (op moment van schrijven met donker weer)

[Voor 21% gewijzigd door ApC_IcE op 26-03-2019 09:54]

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:52
Vanmiddag mijn nieuwe speeltje maar eens even geinstalleerd:

Direct gekoppeld aan PvOutput, dus vanaf morgen ook verbruiksdata...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

klump4u schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:53:
[...]

Ik heb ook DAL lopen maar daarnaast ook nog een pi met Domoticz en die heeft hetzelfde gat in de logging.
Het rare is dat ie dat vannacht weer heeft gedaan. Ik mis gewoon de logging van overdag :?
Gisteren sinds mensenheugenis de DAL gereboot, maar daar ligt het waarschijnlijk niet aan. Ik heb ook geen mailtje van PVoutput gekregen dat ie off-line zou zijn, wat ik normaal wel krijg.

DAL van 27-3:

DAL van vandaag, 28-3:

En, ter vergelijking, de logging van de RPI:

Ik had verwacht dat de logging van DAL vandaag gewoon 24/7 door zou gaan lopen, maar dit is wel een heel vreemd gedrag.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:59
vraag:

Ik log met een youless de import van energie via P1 stekker in de slimme meter.
Die youless staat ingesteld dat hij V3 data levert (gebruik) naar pvoutput
Solar data halt pvoutput via API call bij SolarEdge portal

In de live view van pvoutput zie ik normal als er geen opwek is de grafiek van de 5 min interval van power used.
Energy used stijgt dan logischerwijs.

Op het moment dat solar system begint met opwekken zie ik soms wel een stukje grafiek van power used (meer verbruik dan de solar opwekt)
Echter de grafiek van Energy used stijgt dan niet meer.

Sterker nog, als de PV opwek in de avond weer 0 is geworden en de WP SWS gaat draaien gaan er weer een paar kWh doorheen, en nog steeds stijgt Energy Used niet

Voorbeeld:

Ik snap dat ik eigen verbruik niet kan meten, maar de youless blijft wel ondertijd netjes de geimporteerde stroom leveren als "POWER_IN" Alleen om 12:00 AM (middag) wordt blijkbaar de parameter "ENERGY_IN" naar 0 gereset, en vervolgens niet meer opgehoogd als er weer power in "POWER_IN" gerapporteerd wordt.

Dus:
- vanaf 00:00 elke5 minuten "POWER_IN" en "ENERGY_IN" hoogt dan op.
- Als PV system inkomt dan komen er nog "POWER_IN" metingen binnen (met weinig gebruik als PV system minder opbrengt dan gebruikt) en "ENERGY_IN" blijkft ook opgehoogd worden
Je zie dit in de grafiek niet meer omdat het zo weinig is.
- vanaf 12:00 AM lijkt het dat "ENERGY_IN" gereset wordt naar 0 en daarna wordt dit niet meer opgehoogd als er "POWER_IN komt.
- ook Nadat PV system op houdt met leveren in de avond is er elke 5 minuten wel "POWER_IN" maar "ENERGY_IN" wordt niet meer opgehoogd.

Is dit in instellingen te regelen ?

De youless stuurt gewoon positieve en negatieve waardes en daar gaa pvoutput minder mee om.

En opgelost: software update en v4 gekozen, nu alleen gebruik waardes.

[Voor 3% gewijzigd door jacovn op 13-06-2019 18:51]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 21:52
Sinds gisteren eigenaar van een PV systeem, nu probeer ik via Domoticz gegevens te uploaden naar PVOutput middels: https://www.domoticz.com/wiki/Upload_energy_data_to_PVoutput

Daar zie ik een aantal variabelen welke ik dien aan te passen, alleen kom ik er niet uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- Domoticz IDX and names of the needed devices
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
local GenerationDeviceName = "xxxxxx"       -- Device name of the Generated energy
local ImportedDeviceName = "xxxxxx"         -- Name of the energy device that shows imported energy
local ExportedDeviceName = "xxxxxx"         -- Name of the energy device that shows exported energy
local ConsumptionIDX = xxx              -- IDX of the energy device that shows calculated Consumption
local ConsumptionDeviceName = "xxxxxx"      -- Name of the energy device that shows calculated Consumption

De beschrijving erachter is mij niet echt duidelijk, hier onder staan de devices van mijn p1 kabel.

http://i66.tinypic.com/1mdug.jpg

Dan nu de vraag: wat moet nu waar? Klinkt wellicht als een domme vraag, maar zoals gezegd de beschrijving is mij absoluut niet duidelijk.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:22
Vraag over PVoutput: op mijn daily view kan ik zien wat mijn target is. Ik heb zelf targets ingevuld per maand (bv juli 422 kWh). Maar standaard laat PVOutput dit zien:

https://tweakers.net/ext/f/8GdAnM8WRmoq1DFuJuwvB3ez/full.png

Wat betekent dat 'Pro rata Target'? Waar haalt PVOutput dat vandaan?

PVoutput

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 22:40
Wtrdk schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:36:
Sinds een paar dagen ben ik met PVoutput aan de slag (heb mijn zonnepanelen net een paar weken), en ik zit te worstelen met de 'tariffs'.
Heeft iemand een voorbeeld hoe dit in te vullen? Mijn energiecontract loopt bij Nuon, kan iemand misschien een screenshot delen met hoe dit in te vullen?
Zoiets?
Met piek en dal tarief (dubbele meter).

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Japie.G schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 20:16:
Ik heb een solaredge systeem met panelen die 2 kanten op kijken in 1 string. (Zuid en oost). Hoe kan ik die nu het beste invoeren in pvoutput? Ik kan volgens mij niet 2 richtingen in 1 string invoeren? Of moet ik dan toch de oost panelen als losse instance toevoegen?
Heb je wel oost en zuid appart dan? Als dat zo is kan je 2 systemen aanmaken, oost en zuid waar je weer een parent systeem maakt en deze 2 child systemen in gooit voor een totaal.

In pvoutput kan je ook het totaal zetten en dan kiezen voor south east.

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
JoKo schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:00:
Hoe kan ik 7 februari 2019 vergelijken met 7 februari 2020 in PV output?
Vorig jaar was ook een zonnige dag, vandaar.
Tik,op daily en tik in de balk 366 day
Dan verschijnt er een compare datum waar je op tikt, verander je het aantal dagen krijg je een andere datum.

Zo kan je dan 12 days doen die je dan selecteert, je krijgt een vergelijk met 12 dagen geleden en dan op monthly en je hebt een maandvergelijk 1 t/m 7 feb met het zelfde vorig jaar.

[Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 27-02-2020 18:00]

• NeonovA
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 28-07 14:24
Sinds 21 maart worden bij mij de gegevens niet meer bijgewerkt in PVOutput nadat er door mijn omvormer verkeerde waardes zijn verzonden.

Op dubieuze wijze heeft mijn SMA Sunny Boy 3.6 omvormer op een tijdstip een dubbele waarde gegenereerd en naar PVOutput gestuurd.

SBFSpot stuurt volgens mij nog steeds netjes zijn data door naar PVOutput, dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Het verwijderen van de dag in PVOutput waarop de foutieve waardes zijn opgestuurd bied helaas ook nog geen oplossing.

Iemand een idee hoe dit weer kan worden rechtgetrokken of waar ik nog meer logs kan vinden? :X

Update:
Ah, ben een log tegengekomen waaruit het inderdaad blijkt dat het komt door een foutieve waarde. Ga nog even kijken of ik dit kan resetten.

[12:07:35] ERROR: Uploading datapoint: ******** ,12:05,3125670,5880,,,,243.275 Bad request 400: Power value [5880] too high for system size [3465]
[12:08:35] ERROR: Uploading datapoint: ******** ,12:05,3125670,5880,,,,243.275 Bad request 400: Power value [5880] too high for system size [3465]
[12:09:36] ERROR: Uploading datapoint: ******** ,12:05,3125670,5880,,,,243.275 Bad request 400: Power value [5880] too high for system size [3465]
[12:10:35] ERROR: Uploading datapoint: ******** ,12:05,3125670,5880,,,,243.275 Bad request 400: Power value [5880] too high for system size [3465]
[12:11:35] ERROR: Uploading datapoint: ******** ,12:05,3125670,5880,,,,243.275 Bad request 400: Power value [5880] too high for system size [3465]
[12:12:36] ERROR: Uploading 2 datapoints, starting with ********* ,12:05,3125670,5880,,,,243.275 Bad request 400: Power value [5880] too high for system size [3465]

Update 2:
Fixed. Corrupte waardes uit de DB gehaald en value voor opnieuw uploaden naar PVOutput weer op null gezet. Nu nog uitzoeken hoe de omvormer opeens een dubbele waarde opneemt. |:(

[Voor 39% gewijzigd door NeonovA op 23-03-2020 15:05]

PVUpload | 3465Wp i.c.m. SB3.6-1AV-40 op ZO | Heerhugowaard | LIVE

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Hallo allen. Ik heb net een nieuwe installatie en ik wil eea gaan doen in PVoutput. Ik wil de opbrengst van mijn Solaredge-omvormer tonen in PVoutput, en ik denk eraan om een Youless P1-meter aan te schaffen voor de slimme meter. Wat ik wil is het plotten van opwekking en verbruik. Zoiets als dit, maar dan met name "power generated" en "power used" zodat ik kan zien wanneer ik wel en niet aan het terugleveren ben:

Mijn stappenplan:
1. Koppel PVoutput en Solaredge via de Solaredge API. Dan heb ik data met 15-min interval. Niet perfect, maar prima. Dit werkt inmiddels.
2. Koop een Youless LS120 en koppel die aan de P1-poort van mijn slimme meter.
3. Koppel Youless en PVoutput volgens het stappenplan. Daarbij moet de Youless als V4 worden ingesteld bij PVoutput omdat het hier om netto verbruik gaat als je op de P1 gaat meten.
4. Bereken een nieuwe parameter in PVoutput die de Youless nettowaarde + zonneproductie bepaalt, om daarmee het bruto verbruik te laten berekenen, en deze zodoende ook te kunnen plotten.
5. Doneer aan PVoutput omdat je alleen dan meerdere systemen live mag laten uploaden, en omdat het gewoon een goed idee is om te doneren :Y

Mijn vraag: klopt dit, zie ik iets over het hoofd? Ik houd het graag simpel dus ik gaat niet klooien met een Raspberry Pi oid :)

• peterpijpelink
RoD schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:51:
[...]

Ja, eens. Er is nog wel een optie om het verbruik ook door Solaredge te laten meten en dat op te nemen in hun eigen monitoringplatform. Maar dat is een dure oplossing en bovendien staat dan al mijn data bij SE. Al zou ik het dan wel weer kunnen exporteren naar PVoutput natuurlijk.
die laatste heb ik draaien, via modbus lees ik de omvormer uit en dat staat bij SE in hun portal. Geen idee of dit ook naar PVOutput gaat eigenlijk, mijn verbruik etc vul ik al in via een script wat tegen mijn homewizard praat, daar haal ik opbrengst en intern verbruik zo vandaan... weet iemand of SE via de API naar PVOutput ook die extra gegevens mee stuurt eigenlijk?

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

• Indiaan706
  • Laatst online: 26-07 15:53
Sinds een paar dagen ook pvoutput geïnstalleerd, maar nu viel me op dat de hele nacht Power op ~10W staat. De opgewekte energie blijft gewoon op 0 dus dat klopt wel, maar wat is die Power danwel precies?

Ik lees een DIN rail kWh-meter uit met een Python script dat S0 pulsen telt op een Raspberry Pi met Domoticz, dan naar PVOutput met DzVents script.

(Die temperatuur klopt ook niet, zit iets mis met Buienradar in Domoticz maar kan ik nu niet aanpassen want het gaat om het huis van m'n ouders en daar kom ik maar heel af en toe dus, dus alles gaat in kleine stapjes :+).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ravocs
  • Laatst online: 20:03
Ik begrijp niet helemaal wat PVOutput doet met opeenvolgende datapunten. Volgens mij trekken ze een vermogen recht door tot er een nieuw vermogen binnenkomt?

De dag hieronder heb ik 13.95 kWh opgewekt volgens PVoutput. Volgens de SolarEdge monitoring 14.45 kWh.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
@JoKo
Ik update eigenlijk nooit, of het moet echt niet werken.

@AUijtdehaag
2012 wil zijn laptop terug :)

Ps:voor zo'n laptop is ook zat te vinden, rsi, verbrande benen, oogklachten enz enz.

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 27-07 14:18
Wellicht kunnen jullie mij helpen.
Ik lees mijn growatt omvormer uit in Domoticz, werkt ideaal. Nu wil ik ook uploaden naar pvoutput waar ik donatie account heb. Hiervoor heb ik deze tutorial gevolgd: https://www.huizebruin.nl...len-aan-domoticz-v2020-1/

Dit is mijn devices overzicht pagina:

Dit is mijn dzvents script gebaseerd op de link en mijn devices:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
--[[
        dzVents version of pvOutput script.
pvOutput.lua downloaded van https://www.huizebruin.nl/domoticz/pvoutput-systeem-koppelen-aan-domoticz-v2020-1/
Bron : https://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=61&t=4714&start=100

Om een functie aan of uit te zetten haal of plaats de 2 streepjes voor de regel weg.

api-key and id stored in domoticz uservariables:

PVoutput_API     
            PVoutput_ID 

both as type string

v1 - energy generated
        v2 - power generated            W from 
        v3 - energy consumption
        v4 - power consumption
        v5 - temperature
        v6 - voltage

c1 - Cumulatieve vlag 1 Zowel v1- als v3-waarden zijn levenslange energiewaarden.
Het verbruik en de opgewekte energie worden aan het begin van de dag op 0 gezet. 
2 Alleen v1 gegenereerd is een levenslange energiewaarde. 
3 Alleen v3-verbruik is een levenslange energiewaarde.

n  - Net flag          Indien ingesteld op 1, geeft dit aan dat de vermogenswaarden netto export / import zijn.
                                in plaats van bruto gegenereerd / verbruik. 
            Deze optie wordt gebruikt voor apparaten die dat wel zijn niet in staat om bruto consumptiegegevens te rapporteren. 
            De verstrekte import- / exportgegevens worden samengevoegd met bestaande gegenereerde gegevens om het verbruik af te leiden.

Donation mode only parms
        ========================
        '&delay=' .. Delay
        '&v7=' .. WaterConsumption
        '&v8=' .. InverterFrequency
        '&v11=' .. InverterTemp
        '&v12=' .. GasConsumption

]]

local scriptVar = 'PVOutput'

return 
{
    on =    
    { 
        timer = 
        { 
            'every 5 minutes', --om de 10 minuten is voor mij voldoende
        },
        httpResponses = 
        { 
            scriptVar,
        },
    },

logging =    
    {   
        level = domoticz.LOG_DEBUG, -- change to LOG_ERROR when OK - was LOG_DEBUG
        marker = scriptVar,
    },

execute = function(dz, item)

local function post2PVOutput(PVSettings, postData)
            dz.openURL({
                url = PVSettings.url,
                method = 'POST',
                headers = {
                    ['X-Pvoutput-Apikey'] = PVSettings.api,
                    ['X-Pvoutput-SystemId'] = PVSettings.id
                },
                callback = scriptVar,
                postData = postData
            })
        end

local function makepostData()
        local P1 = dz.devices('Stroom meter')                   -- P1-Slimme meter
        local generated = dz.devices('Zonnepanelen')           -- Uitvoer van S0 meter omvormer
  --    local consumed = dz.devices('Consumption')          -- Verbruik virtueel apparaat 
        local temperature = dz.devices('Temperatuur (10 cm)')       -- Temperatuur sensor 
  --    local voltageDevice = dz.devices('uac1')            --  Voltage meting van 

local round = dz.utils.round

--     local voltageString = voltageDevice.sValue
       --    local voltage = round(tonumber(voltageString:match('%d*%.*%d*')),1) -- To prevent error if 'V' is part of the string

--      dz.log('P1         : ' .. P1.sValue,dz.LOG_DEBUG)
            dz.log('generated  : ' .. generated.nValue .. ';' .. generated.sValue,dz.LOG_DEBUG)
      --      dz.log('consumed   : ' .. consumed.nValue .. ';' .. consumed.sValue,dz.LOG_DEBUG)
            dz.log('Temperature: ' .. temperature.temperature,dz.LOG_DEBUG)
       --     dz.log('voltage    : ' .. voltage,dz.LOG_DEBUG)

local postdDataAsString = 
                    'd=' .. os.date("%Y%m%d") ..
                    '&t=' .. os.date("%H:%M") .. 

-- Gebruik deze als u netto productie van zonnepanelen wilt
                    '&v1=' .. round(generated.WhTotal,1) ..  -- produced
                    '&v2=' .. round(generated.actualWatt,1) ..

-- Gebruik deze als u wilt dat je de gegevens van je slimme meter wilt gebruiken voor teruggave
                    -- '&v1=' .. P1.return1 + P1.return2 ..  -- returned to the grid
                    -- '&v2=' .. P1.usageDelivered ..

-- Gebruik deze als u wilt dat je de gegevens van je slimme meter wilt gebruiken voor gebruik
                    -- '&v3=' .. P1.usage1 + P1.usage2 .. -- net values from your smart meter
                    -- '&v4=' .. P1.usage ..

-- Gebruik deze als je wilt wat er wordt berekend
                   -- '&v3=' .. round(consumed.WhTotal,1) .. -- consumed 
                   -- '&v4=' .. round(consumed.actualWatt,1) ..

-- Gebruik deze als je temperatuur en je voltage wilt uploaden
                    '&v5=' .. round(temperature.temperature,1) .. 
                   -- '&v6=' .. voltage ..

'&c1=1'

return postdDataAsString
        end

-- hieronder hoef je niets te wijzigen

if item.isHTTPResponse then
            dz.log("Return from PVOutput ==>> " .. item.data,dz.LOG_FORCE)
        else
            PVSettings = 
            {
            url = 'HTTPS://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp',
            api = dz.variables('PVoutput_API').value,
            id  = dz.variables('PVoutput_ID').value,
            }
            post2PVOutput(PVSettings, makepostData())
        end
    end
}

Maar er gaat iets niet goed. Dit staat in de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
2020-05-23 11:45:00.449 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Start internal script: PVoutput:, trigger: "every 5 minutes"
2020-05-23 11:45:00.461 Status: dzVents: Debug: PVOutput: Processing device-adapter for Stroom meter: P1 smart meter energy device adapter
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: Processing device-adapter for Zonnepanelen: kWh device adapter
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: Processing device-adapter for Temperatuur (10 cm): Temperature device adapter
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: generated : 0;2093.5;174900
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: Temperature: 17.700000762939
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: url = HTTPS://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: method = POST
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: post data = d=20200523&t=11:45&v1=174900.0&v2=2093.5&v5=17.7&c1=1
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: headers = {["X-Pvoutput-SystemId"]="mijnsystemid", ["X-Pvoutput-Apikey"]="mijnapi"}
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: callback = PVOutput
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Finished PVoutput
2020-05-23 11:45:00.463 Status: EventSystem: Script event triggered: /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua
2020-05-23 11:45:01.263 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Start internal script: PVoutput: HTTPResponse: "PVOutput"
2020-05-23 11:45:01.264 Status: dzVents: !Info: PVOutput: Return from PVOutput ==>> Bad request 400: Invalid Time [null]
2020-05-23 11:45:01.264 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Finished PVoutput
2020-05-23 11:45:01.263 Error: dzVents: Error: (3.0.2) PVOutput: HTTP/1.1 response: 400 ==>> Bad Request

(API en systemid weggehaald)

Kunnen jullie me verder helpen?

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 27-07 14:18
De combi met verbruik en export vind ik best nuttig: Welk percentage van opgewekte stroom verbruik ik zelf en wat exporteerd ik? In mijn eigen Grafana dashboard met influxdb als bron doe ik daar ook best wat mee. Naast grafieken eigen opwek o.a. dit:

(Hoge balk komt door uitbreiding systeem met o.a. nieuwe omvormer waardoor registratie in domoticz even wat hickups had.)

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• Phr34k
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20-07 17:21
Ik heb sinds afgelopen vrijdag ook zonnepanelen, en heb mij ondertussen aangemeld bij team Tweakers (y)

Ik heb een systeem met Enphase, en laat deze automatisch uitlezen door PVOutput. Echter lijkt het uitlezen constant vertraging te hebben(zie screenshot), terwijl in Enlighten de opbrengst wel gewoon live zichtbaar is. Af en toe lijkt hij wel een batch data op te halen, want dan worden de ontbrekende waarden ineens wel ingevuld.

Iemand die enig idee heeft waar dit door komt? Heb ik iets verkeerd ingesteld?

5520 Wp op WZW PVOutput

• peterpijpelink
Folkerthiemstra schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:31:
Ik heb sinds kort dat mijn tijd een uur achterop loopt. Heb bij settings de timezone op UTC+1:00 Europe/Amsterdam gezet. Maar als ik mijn live output zie staat er steeds bij comment UTC+2:00 en de tijd inderdaad een uur achter. Weet iemand waar ik dit kan oplossen?
in de settings kan je een instelling algemeen doen, en dan in de settings van je site staat iets wat ook rekening gaat houden met zomer/wintertijd. hiermee krijg ik netjes alles in de juiste tijd binnen. Wat stuurt je omvormer?

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:51
Toevallig nog iemand die de combinatie Goodwe + PVO gebruikt in de vorm van gw2pvo en daarbij problemen heeft momenteel?

Lijkt op problemen met het SSL certificaat van de server.

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Gramser schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:47:
Hahaha, er gaat sowieso van alles niet goed! Hij lijkt de opbrengsten van gisteren ook gewoon door te tellen. Volgens mijn omvormer heb ik gisteren 8,x kWh opgewekt. PVOutput zegt 14,5. Knap!

Dat wordt ff puzzelen :O

Hm, heb eea anders ingevuld. Lijkt nu goed te gaan. Mis ik nog iets? Die jaarlijkse verwachte opbrengst, kan ik die ergens kwijt? Heb ze nu in maandvariant volgens PVGis ingevuld...?
Als jij onderstaand staatje heb ingevuld met jou verwachtte maandopbrengsten (deze is van mijn ZW set) heb je vanzelf een jaartarget staan.
Is ie niet wat erg laag? 1.620 kWh jaartarget met 2,4 kWp op zuid.
675 Wh/Wp per jaar. Dat haalt een noordsetje nog wel op 30 graden tilt. 8)7

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
bello2011 schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:50:
Ik heb het forum doorgezocht maar vindt niet de oplossing.

Even de huidige situatie:
• Mijn slimme meter lees ik uit met een Youless LS 120 welke ik met API heb gekoppeld aan Enelogic.
• De zonnepanelen zitten aangesloten op een SolarEdge omvormer. Deze SolarEdge omvormer is met API gekoppeld aan het PVOutput platform.

Mijn wens is om mijn energie inkoop, terug levering en eigen opwekking op 1 platform weer te geven. Dus de uitlezing van de Youless LS 120 ook te laten plaatsvinden op het PVOutput platform. Bij voorkeur ook d.m.v. het toepassen van de zelfde API koppeling.

Ik kan echter op de (betaalde) versie van PVOutput niet terug vinden hoe ik de LS120 als extra input kan koppelen aan het platform. Kan dit en wie weet hoe?

Als dit kan, heeft PVOutput dan ook nog de mogelijkheid om te rekenen? Het zou mooi zijn om de inkoop en eigen opwekking te verrekenen om zo het eigen verbruik apart weer te geven.
Ik heb zelf geen Youless, maar ze hebben toch gewoon een handleiding hiervoor? https://www.youless.nl/blogpost/items/pvoutput.html

Verder rekent PVoutput inderdaad. Als je aangeeft dat de Youless nettoverbruik en nettoteruglevering doet, en je daarnaast je opwekking via SE binnenhaalt, doet PVoutput de rest. Zie bijvoorbeeld mijn data (inlezen P1-meter via Domoticz).

Alle data op een plek dus :)

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19:47
Iemand die mij kan helpen met de laatste stap in het installeren van SBFspot op Linux?

Ik heb een SMA tripower 6 verbonden met een ethernet kabel. Heb een vast IP gegeven in mijn router (192.168.68.250) die ik in de SBFspot.cfg heb ingevuld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# SMA Inverter's Bluetooth address
# Windows: smaspot -scan
# Linux  : hcitool scan
# IMPORTANT FOR SPEEDWIRE USERS: COMMENT OUT BTADDRESS (PUT # IN FRONT)
#BTAddress=00:00:00:00:00:00

# SMA Inverter's Speedwire IP address
# If IP_Address is not set or is 0.0.0.0 SBFspot will try to detect the speedwire inverter by broadcast
# If IP_Address is set to a valid IP, SBFspot will try to connect directly to that IP without broadcast detection
# Multiple IP addresses can be provided (comma separated)
IP_Address=192.168.68.250

Krijg dit respons terug:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -v -finq -nocsv
SBFspot V3.7.1
Yet another tool to read power production of SMA solar inverters
(c) 2012-2020, SBF (https://github.com/SBFspot/SBFspot)
Compiled for Linux (LE) 64 bit with SQLite support
Commandline Args: -v -finq -nocsv
Reading config '/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot.cfg'
Thu Mar  4 13:05:36 2021: INFO: Starting...
sunrise: 07:16
sunset : 18:20
Connecting to Local Network...
Initializing...
SUSyID: 125 - SessionID: 869622043 (0x33D5611B)
ERROR: No inverter responded to identification broadcast.
Try to set IP_Address in SBFspot.cfg!
Thu Mar  4 13:05:41 2021: CRITICAL: Failed to initialize Speedwire connection.

EDIT:
Ik zie dit als in inlog op de SMA in het installateurs menu. Lijkt me toch dat mijn IP juist is?

Wat doe ik verkeerd? :)

[Voor 12% gewijzigd door Bo0bz op 05-03-2021 11:01]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• grote_oever
  • Laatst online: 21:28
Sinds gisteren heb ik opeens een probleem met mijn waardes in PVoutput. De waardes lijken wel geupload te worden naar pvoutput, maar de waardes kloppen niet. Zo heb ik vandaag een piek opwekking gehad van 5000watt, maar in PVoutput lijk ik ongeveer 200watt op te wekken:

Nu ben ik even aan het puzzelen waar het mis kan gaan, maar ik kom er niet achter.

Ik heb een SMA omvormer en ik upload informatie via SBFspot.

Ik ga even uit van de waarde in PVoupt van 16:20 (4:20), namelijk 180w

- De service draait en heb ik herstart:

Als ik in de tabel vwDayData kijk dan zie ik inderdaad de rare waardes voorbij komen:

Dus het lijkt verkeerd weggeschreven te worden in de tabel vwDayData. asl ik kijk in de table vwspotdata dan zie ik die waarde niet terug. Volgens deze tabel had de waard 926 moeten zijn:

https://tweakers.net/i/GV_RzAZkMFCKWUKLZjd9mp_w_3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GreiCXkcG15hTLC69eoGJI5X.png?f=fotoalbum_large

Als ik in de log kijk die hij elke 5 min van de SMA af haalt zie ik inderdaad de 926watt terug (MyPlant.log):

Dus heb wel het idee dat 926watt het juiste moet zijn en niet de 180w.

Kijk ik in SBFspotUpload log dan zie ik helaas niks. Ik heb de service een keer herstart en zag daarna wel waardes voorbij komen, maar deze kwamen naar mijn idee ook niet goed terecht in pvoutput:

Nu ben ik even zoekende wat ik nog mis? Naar mijn idee klopt alles. Behalve dat de waardes niet goed in vwspotdata komen te staan. Maar ik weet niet precies hoe dat kan gebeuren.

• grote_oever
Ja, deze staat op Europa, Amsterdam.

mmm, raar. Het lijkt niet aan SBFspot te liggen, maar aan mijn omvormer.

@AUijtdehaag Ik tag jou even in deze post. Heb jij dit eerder gezien bij de SMA? Dat de waardes in de toekomst er al in staan?

[Voor 62% gewijzigd door grote_oever op 24-03-2021 11:19]

• grote_oever
I-King schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:51:
En SMA :)

Mijn omvormer is uiteindelijk omgeruild. Na een dag of 5 ging het weer goed trouwens.
Het leek net alsof de dag data op een aantal momenten niet geleegd werd. Het begon bij mij met data ongeveer 63 dagen ouder.
Je kan de SMA niet echt resetten trouwens!
Bedankt voor je reactie.

Ik ga het even aanzien. Want vanmiddag "flipte" de omvormer en sinds die tijd doet hij het weer:

Lijkt nu weer goed op te pakken: https://pvoutput.org/intr...235&sid=71998&dt=20210324

Ter interesse.. wat is de reden dat je hem omwisselde?

[Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 24-03-2021 20:03]

• Tutti-frutti
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Nu ik de data van m'n GoodWe inverter werkend heb in Domoticz, ben ik bezig met het correct werkend krijgen van data pushen naar pvoutput vanuit Domoticz.

Daarbij gebruik ik een script welke de addStatus API gebruikt. Volgens mij worden daarbij de gegevens correct gepusht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
us: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: url = HTTPS://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: method = POST
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: post data = d=20210403&t=14:00&v1=47000.0&v2=808.0&v5=9.1&c1=1
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: headers = !#X-Pvoutput-Apikey: xxxxxxxxxxxxX-Pvoutput-SystemId: 83060
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: callback = PVOutput
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Finished pvOutput
2021-04-03 14:00:06.489 Status: EventSystem: Script event triggered: /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua
2021-04-03 14:00:07.465 Status: dzVents: Info: Handling httpResponse-events for: "PVOutput"
2021-04-03 14:00:07.465 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Start internal script: pvOutput: HTTPResponse: "PVOutput"
2021-04-03 14:00:07.465 Status: dzVents: !Info: PVOutput: Return from PVOutput ==>> OK 200: Added Status

Hierbij wordt dus de totale opbrengst gepushed en daarom ook de 'c1=1' param.

Maar nu zie ik op pvoutput (update1: heb even vandaag verwijderd, kijken of dat iets doet) dat "energy" op 42.8kWh blijft hangen, terwijl er zojuist 47000Wh gepusht is. Zie screenshot hieronder.
Heeft dit te maken met het nog missen van startwaarde van deze dag? Of moet ik het probleem ergens anders zoeken?

Update2: Het verwijderen van vandaag lijkt het te hebben verholpen! Zal te maken hebben gehad met verkeerde data door script welke eerst de ampersands in POST data onnodig had escaped of de tijdzone van m'n pvOutput account.

[Voor 16% gewijzigd door Tutti-frutti op 03-04-2021 14:56]

4015Wp west (Dordrecht)

• Kets_One
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22-07 14:23
Ik heb sinds een weekje een tweede Youless aan de elektriciteitsmeter in de meterkast hangen (v4). Samen met de tweede youless aan de BPM (v1) en uploaden van beiden naar PVOutput levert het volgende plaatje op:

Een paar dingen vallen me op:
- Bij de gele lijn staat "Energy export". Dat klopt niet, de weergegeven waarde betreft de opbrengst van de zonnepanelen (opwek dus). Kan ik dit aanpassen?
- Bij de rode lijn staat "Energy Import". Dat klopt ook niet. De weergegeven waarde is de som van de verbruikte energie (dus inclusief de in mijn huis verbruikte, door de PV opgewekte energie). Kan ik dit aanpassen?

Los van bovenstaande vind ik de weergave van verwarrend. Hoe zou ik dit beter kunnen instellen?
PS: ik heb al een blik geworpen op de settings van PVoutput, maar kom er niet uit. :+

3.18 kWp West 45 Graden

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22:21
Ik heb een vraagje.

Op mijn dak liggen 14 panelen met 340wp en een omvormer sunnyboy 4.0.

De maximale active power limitation staat op 4000w

mijn panelen kunnen 14 x 340 = 4760 wat aan.
kan ik de maximale power limitation ook omhoog gooien? de sunnyboy kan 4000 wat aan.
Ik ben vrij nieuw hierin en wil niks aanpassen voordat ik het zeker weet, helemaal met stroom.

De vraag kwam in me op omdat ik zojuist zag dat ik ongeveer maximale opbrengst had.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 23:23

fxs81

Julianadorp

Gisteren is de logging gestopt om 16:50 in PVOutput bij mij. Hebben meer mensen hier last van gehad? In de Goodwe app zelf en op de youless ging alles gewoon door. De omvormer is ook niet uit geweest ondanks dat het weer niet best was. Vanochtend wel weer gewoon verse waarden.

Ik ben nog aan het zoeken hoe ik ook het gasverbruik in PVOutput kan krijgen maar ben pas op 1/3e van alle 83 pagina's van dit topic dus als iemand het weet mag je het ook zeggen :*) ik lees ondertuusen lekker verder.

[Voor 19% gewijzigd door fxs81 op 01-05-2021 11:24]

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fxs81
Met node red kan je vanalles naar pvoutput slingeren.

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 20:16
Ik heb ondertussen maar een groepje gemaakt voor mijn events/ scripts voor PV installatie

KWH uitlezen runt elke 5 minuten 24/7, nu zou ik die waarde direct naar PVOutput kunnen schrijven maar ik wou dat eigenlijk niet via VB.net script doen omdat ik dan bij eventuele wijzigingen tijdens sunrise uren in python moet doen en in sunset uren weer in VB. Dus ik laat de waar naar een bestand wegschrijven in de webserver root van mijn domotica systeem zodat python die weer kan ophalen, (script was al gemaakt om waardes weg te schrijven dus ophalen was makkelijk te implementeren ;) )

KWHverbruik naar PVoutput is uitgeklede variant van Zonnepanelen uitlezen, deze stuurt alleen waarde v3 waarbij Zonnepanelen nu v1 tm v3 verstuurd.
Ik heb ook vandaag 2 Fans welke ik nog had liggen via een domotica module die dicht bij de omvormer hing aangesloten. (RGBW dimmer met een RGB ledstrip erop betekend dat het W kanaal nog vrij was :P dus die schakel ik op dat moment)
Moet daarbij wel zeggen dat ondanks dat de omvormer behoorlijk wat ademruimte heeft wel echt merkbaar koeler is nu deze wat actieve luchtstroom heeft lang het koellichaam.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• claesto
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 26-06 21:35
Bij de aankoop van een nieuwe woning (11 jaar oud), was de PV-installatie inclusief. De omvormer is een Platinum 3800S MC4. (Diehl/Ako)

De vorige eigenaar had ergens een verzekering afgesloten en daarbij werd een rood kastje geïnstalleerd. Echter ging het bedrijf hier achter failliet, waardoor er dus geen uploads meer gebeuren en er dus ook geen data meer te raadplegen valt.

Het mysterieuze toestel hangt op een UTP poort van de omvormer. Volgens de handleiding is dit echter een systeem om meerdere omvormers aan elkaar te koppelen.

Bij de RS232 poort staat in de handleiding uitsluitend voor servicedoeleinden. Nu heb ik een RS232 kabel naar USB en een Raspberry Pi (3B+) op overschot. Ik zou dus willen proberen om data uit de omvormer te halen, en te uploaden naar PVoutput. Maar kan iemand mij vertellen hoe ik hier best te werk ga? Hoe kom ik bv. te weten wat voor soort data de omvormer stuurt over deze seriële poort? etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvank
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20-07 17:49
Gynnad schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:02:
Wij hebben sinds 2 weken een Growatt 4200 TL-XE hangen met een Growatt ShineLAN module (bekabeld dus).

Nu probeer ik mijn data ook naar pvoutput.org te krijgen, dit wil ik doen m.b.v. https://github.com/johanmeijer/grott. Heb een Raspberry Pi waarop het programma draait, de service is aangemaakt en dat werkt allemaal prima (tenminste tot zover ik het kan zien).

Echter nu loop ik tegen het probleem aan dat ik het internet verkeer van de Growatt module moet routen naar de Raspberry Pi welke dan het verkeer naar pvoutput.org stuurt en Growatt.

Nu heeft @johanmeijer daar een handleiding voor geschreven maar ik zie niet dezelfde schermen terug in mijn Growatt omgeving (https://github.com/johanm...ata-via-your-Grott-Server).

Ik twijfel nu of dat eraan ligt dat ik een LAN module heb i.p.v. WIFI of dat het komt doordat Solar Unie ons account heeft opgezet bij Growatt en wij dus misschien niet alle rechten zouden hebben (of de schermen zijn inmiddels veranderd, dat kan ook zeker een optie zijn)
Ik heb zelf ook recentelijk een Growatt omvormer (MIN 3600 TL-XE) en doormiddel van de proxy oplossing van johanmeijer stuur ik de informatie naar Growatt Server, PVoutput en naar mijn Home Assistant via MQTT. Dit werkt goed!

Wat je zou moeten doen is binnen de lan module the server address aanpassen naar de proxy (raspberry pi) en vervolgens de USB LAN stick van de Growatt rebooten, anders wordt de wijziging niet actief.

Bij default kan je gewoon via HTTP inloggen op de usb stick (even IP adres opzoeken in je DHCP server) vervolgens kan je inloggen met admin/admin

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Snelle vraag, sinds een paar dagen lees ik een tweede sma omvormer (STP 5000tl-20) uit (SBFspot) en stuur de data naar mijn PVoutput profile. Ik heb pvoutput gesponsord en daarmee de mogelijkheid om meerdere systemen toe te voegen en alles lijkt ok te werken, maar ik zie nu wat vreemde zaken:

Zo nu en dan lijkt mijn 2e omvormer een paar minuten niks op te wekken in pvoutput, vreemd de eerste omvormer doet het prima op dat tijdstip en er zijn geen errors terug te vinden in de logging van de omvormer. Sterker ik zie deze dips niet terug in sunny portal.

Weet iemand wat hier gebeurd, is het een uitlees probleem, of doet mijn omvormer gek?

[Voor 4% gewijzigd door lithoijen op 06-07-2021 15:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:48

Ik heb dit nu ingesteld in pvoutput. Kan het zijn dat ik nog niks terug zie in de live view of de grafieken?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True