@AUijtdehaag en ongeldige waarden, kan node red die er ook uit vissen? Want dat is blijkbaar ook nog een probleem van @Vliegvlug
@Kalentum
Volgens mij had @grote_oever last van ongeldige waarden met SBFspot?
Je kan node red zelf programmeren, dus ook alles filteren.
Al heb ik gemerkt dat modbus uitlezing soms ook tot complicaties kan leiden.
Ik heb een node-red flow, die node-red opnieuw start, bij modbus uitval.
Volgens mij had @grote_oever last van ongeldige waarden met SBFspot?
Je kan node red zelf programmeren, dus ook alles filteren.
Al heb ik gemerkt dat modbus uitlezing soms ook tot complicaties kan leiden.
Ik heb een node-red flow, die node-red opnieuw start, bij modbus uitval.
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Goed om dat bevestigt te krijgenAUijtdehaag schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:25:
@Vliegvlug
Sunny portal (of sma energy app) is ruk, daarom kun je beter zelf loggen.

Wat bedoel je precies? Of hoorde dat vraagteken niet op het einde?Daar staat niet de spanning. Maar die kan je wel via de webinterface uitlezen?
De webinterface is dus wat anders dan Sunny Portal?
Oh ja, de spanningsval natuurlijk, helemaal niet aan gedacht!Bij dunne AC bedrading kan er een spanningsverschil ontstaan bij hoge vermogens.
Al heb je daar op 3-fase minder last van. (tov 1-fase omvormer)
Terwijl ik om die reden juist een 6mm2 kabel heb gelegd naar de omvormer.
Dan zal het bij mij wel mee meevallen zeker gezien het een 3-fasen omvormer betreft. Wel is de laatste 50cm van de werkschakelaar naar de omvormer in 4mm2 neopreen kabel uitgevoerd omdat ik geen 6 kon krijgen maar dat zal weinig tot geen invloed hebben ga ik vanuit.
Ik heb dat niet zelf ingesteld maar de installateur, vraag me af of het instellen van de omvormer überhaupt helemaal goed is gegaan, zie vanaf halverwege in deze post van mij: Vliegvlug in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"Ik weet niet of de "verzekering" uitbetaalt bij brand, bij een foute net-code.
Aanpassen kan je met een grid guard code.
Mocht dat niet zo zijn dat zal ik dat bij ze aankaarten.
Een grid guard code zegt me niets.
Helaas niet. De monteur bij installatie naar gevraagd maar die mocht hij niet geven omdat ze bang zijn dat iedereen dan instellingen gaat wijzigen met storing tot gevolg en dat ze daar dan voor moeten komen opdraven.Heb je de installateurs ww gegevens?
Zal me eens in webconnect gaan verdiepen klinkt interessant!Temperatuur is enkel via modbus, de rest kan via webconnect
(Al heb ik nog geen ervaring opgedaan met die hybrides qua uitlezinggegevens )
En modbus over ethernet ook.
Wat bedoel je met “ongeldige waarden”?Kalentum schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:05:
@AUijtdehaag en ongeldige waarden, kan node red die er ook uit vissen? Want dat is blijkbaar ook nog een probleem van @Vliegvlug
Welk probleem speelt er daarmee bij mij
Tik eens: http://ip-adres-van-je-sma in?Vliegvlug schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:28:
[...]
Wat bedoel je precies? Of hoorde dat vraagteken niet op het einde?
De webinterface is dus wat anders dan Sunny Portal?
En modbus over tcp/ip staat vaak standaard uit, dus moet de installateur er aan te pas komen om het aan te zetten
[Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2022 12:40]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Nou dat kostte ook best wat moeite aangezien ik het ip-adres van de omvormer niet had, ben eerst alle IP adressen gaan proberen waarbij geen duidelijke naam stond in de lijst van uitgeven IP’s op mijn router maar dat liep op niets uit.AUijtdehaag schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:32:
[...]
Tik eens: http://ip-adres-van-je-sma in?
Uiteindelijk bij SMA gevonden dat je de omvormer lokaal kan bereiken via sma[serienummer].local en dat werkte!
Helaas is voor aanloggen weer een ander wachtwoord nodig dan voor Sunny Portal en dat heb ik niet gekregen en krijg bij “wachtwoord vergeten?” de melding dat ik dat moet resetten middels een PUK code die ik ook niet heb.
Ga nu zoeken of ik die ergens op het apparaat kan vinden …
Hmm, begin dit goed zat te worden.En modbus over tcp/ip staat vaak standaard uit, dus moet de installateur er aan te pas komen om het aan te zetten
Denk dat ik de leverancier maar eens ga benaderen om hiervoor een oplossing te vinden want snap hun zorgen over mensen die hun instellingen verprutsen maar tegelijkertijd heb ik goud geld voor die installatie betaald en heb ik er niet eens volledige toegang toe.
Gaat me echt steeds meer tegenstaan dat je tegenwoordig hardware koopt waar je vervolgens geen volledige controle mee over hebt alsof ik slechts klant ben van iemand anders op mijn eigen aangeschafte hardware

Wordt wat offtopic maar werkt het ww: SMA12345 niet?Vliegvlug schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:02:
[...]
Nou dat kostte ook best wat moeite aangezien ik het ip-adres van de omvormer niet had, ben eerst alle IP adressen gaan proberen waarbij geen duidelijke naam stond in de lijst van uitgeven IP’s op mijn router maar dat liep op niets uit.
Uiteindelijk bij SMA gevonden dat je de omvormer lokaal kan bereiken via sma[serienummer].local en dat werkte!
Helaas is voor aanloggen weer een ander wachtwoord nodig dan voor Sunny Portal en dat heb ik niet gekregen en krijg bij “wachtwoord vergeten?” de melding dat ik dat moet resetten middels een PUK code die ik ook niet heb.
Ga nu zoeken of ik die ergens op het apparaat kan vinden …
[...]
Hmm, begin dit goed zat te worden.
Denk dat ik de leverancier maar eens ga benaderen om hiervoor een oplossing te vinden want snap hun zorgen over mensen die hun instellingen verprutsen maar tegelijkertijd heb ik goud geld voor die installatie betaald en heb ik er niet eens volledige toegang toe.
Gaat me echt steeds meer tegenstaan dat je tegenwoordig hardware koopt waar je vervolgens geen volledige controle mee over hebt alsof ik slechts klant ben van iemand anders op mijn eigen aangeschafte hardware
En anders een puk code aanvragen via sma zelf.
Dan ben je overal vanaf

@AUijtdehaag Dank voor de suggestie, maar helaas.
Wordt de PUK route via SMA dan hoewel ik bang ben dat ze me gewoon terugsturen naar de leverancier.
Wordt de PUK route via SMA dan hoewel ik bang ben dat ze me gewoon terugsturen naar de leverancier.
Destijds bleef ik hangen omdat SBFspot de afhandeling out of the box werkte. Installeren en ik kon uploaden. Ik kon eigenlijk geen node-red flow vinden die de afhandeling naar pvoutput regelde. Maar daarnaast houdt SBFspot ook bij of historische waardes al geupload zijn. B.v. bij mijn probleem kom ik er soms een halve dag later achter dat de waardes niet geupload zijn. Soms zelfs 1 dag later (omdat ik nu 2 PV systemen heb). Voordeel van SBFspot is dat, na herstellen van de fout, de overige (inmiddels oude waardes) weer geupload worden naar PVoutput. Vermoedelijk haalt SBFspot ook al deze waardes weer op bij de SMA, maar ik ben er nog niet achter hoe ik dat fix in node-red. Want als ik de foutieve waarde verwijder dan haalt SBFspot het gewoon weer op bij SMA.AUijtdehaag schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:44:
@grote_oever
Waarom blijf je hangen in SBFspot?
grote_oever in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"
(je zal het vast een keer verteld hebben, maar zover heb ik niet gezocht)
De combinatie webconnect / modbus tcp/ip / pvoutput en node-red gebruik ik al een tijdje nu.
Maar de wens is er wel zeker om SBFspot er tussen uit te halen en het via node-red te laten verlopen.
Op de één of andere manier regstreerd de SMA bij mij, om precies 2.00 in de nacht, een hele rare waarde. Een waarde die absoluut niet kan in mijn systeem, denk bijvoorbeeld aan 45234562 watt. Theoretisch is het geen ongeldige waarde, maar mijn systeem is maar 5900 watt. Daarnaast schijnt de zon snachts nietVliegvlug schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
Wat bedoel je met “ongeldige waarden”?
Welk probleem speelt er daarmee bij mij

Ik moest dit oplossen door in te loggen met SQLite en de volgende query meegeven.
Dan wordt de rare waarde overschreven door een 0 en gaat het weer goed.update daydata set power=0 where power>9000;
* grote_oever heeft om een reden 9000 gepakt en is benieuwd wie hem snapt

[Voor 38% gewijzigd door grote_oever op 09-10-2022 14:07]
heeft iemand al een integratie van de EPEX uurprijzen van energie in PVoutput gemaakt of gezien? hiermee zou het dan mogelijk moeten zijn om te kijken hoe zinvol het is om van een variabel energie contract over te stappen op een dynamisch energie contract.
De productiewaarden (dag totaal) van pvoutput.org (Enphase-Wsm) vergeleken met mijn PVoutput app (Android) zijn sinds 23 november niet meer hetzelfde. Verschillen zijn weliswaar marginaal (<10 Watt), maar voor 23 november 2022 waren de dag totalen exact hetzelfde.
Ik heb op de website van PVOutput mijn estimates per maand ingevuld. Daar staat voor de maand Februari 357kWh, zojuist nog gecheckt.
Wanneer ik nu in de PVOutputPRO app kijk, dan zie ik daar in de Monthly view voor Februari een Expected kWh staan van 373 bij 'This Year'. Als ik naar voorgaande jaren kijk, dan staat er wel de verwachte 357kWh.
Ik dacht nog even dat het een soort van automatische aanpassing was omdat ik vorig jaar in Februari zo'n 30% boven estimate zat, maar voor alle andere maanden is de estimate exact hetgene dat ik ingevoerd heb op de site.
Iemand enig idee hoe het kan dat deze twee niet gelijk lopen en hoe/waarom mijn maand estimate aangepast is? Ik heb sowieso niks handmatig gewijzigd.
Wanneer ik nu in de PVOutputPRO app kijk, dan zie ik daar in de Monthly view voor Februari een Expected kWh staan van 373 bij 'This Year'. Als ik naar voorgaande jaren kijk, dan staat er wel de verwachte 357kWh.
Ik dacht nog even dat het een soort van automatische aanpassing was omdat ik vorig jaar in Februari zo'n 30% boven estimate zat, maar voor alle andere maanden is de estimate exact hetgene dat ik ingevoerd heb op de site.
Iemand enig idee hoe het kan dat deze twee niet gelijk lopen en hoe/waarom mijn maand estimate aangepast is? Ik heb sowieso niks handmatig gewijzigd.
Volgens mij gaat de app en PVOutput er verschillend mee om.coelho schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:06:
Ik heb op de website van PVOutput mijn estimates per maand ingevuld. Daar staat voor de maand Februari 357kWh, zojuist nog gecheckt.
PVOutput heeft een lagere dagverwachting dan de app bij mij in ieder geval.
In mijn geval gaat het over de maandverwachting, getallen die je op de site hard coded invoert en dan ook als zodanig in de app zouden moeten verschijnen.loyske schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:06:
[...]
Volgens mij gaat de app en PVOutput er verschillend mee om.
PVOutput heeft een lagere dagverwachting dan de app bij mij in ieder geval.
Mijn month expected op PVOutput is 283, maar in de app staat er nu 290 (to date, dus t/m vandaag).coelho schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:18:
[...]
In mijn geval gaat het over de maandverwachting, getallen die je op de site hard coded invoert en dan ook als zodanig in de app zouden moeten verschijnen.
Zelfde verhaal dus. Heeft toch iets te maken met die hogere dagverwachting in de app waardoor de maandverwachting in de app ook hoger uitvalt.
De andere maanden komen inderdaad overeen tussen app en PVOutput.
Ik ben een nieuwe set zonnepanelen aan het plaatsen met een 3 fase aansluiting.
Hierop zit een Eastron SDM620 die ik uitlees met ESPHome.
In PV-Output kun je een "voltage" meegeven als optie "v6". Maar wat geef ik hier nu mee met een 3 fase systeem? Iemand een idee?
Hierop zit een Eastron SDM620 die ik uitlees met ESPHome.
In PV-Output kun je een "voltage" meegeven als optie "v6". Maar wat geef ik hier nu mee met een 3 fase systeem? Iemand een idee?

Ik zou de spanning van de 3 fasen optellen en daar het gemiddelde van pakken. Zo doet YouLess in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter" het ook.
Als het een 1F omvormer op een 3F aansluiting was geweest dan had ik het voltage van de fase van de panelen gebruikt.
Als het een 1F omvormer op een 3F aansluiting was geweest dan had ik het voltage van de fase van de panelen gebruikt.
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
gisteren een nieuw modem geplaatst. Vanaf het moment dat ik de oude uitgezet heb krijg ik geen gegevens meer binnen van mijn twee youlessen op pvoutput. De youlessen zijn op dezelfde manier verbonden met het nieuwe modem als voorheen en knipperen .
Wat moet ik doen om het weer werkend te krijgen?
Wat moet ik doen om het weer werkend te krijgen?
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Kun je de Youless nog wel bereiken? Misschien had je die een vast IP-adres gegeven, in een andere range dan wat je huidige modem uitgeeft. Maar denk dat dit beter past in het Youless topic.
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
het was idd een probleem met de ip-adressen, is nu opgelost. bedankt.
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Misschien voor iemand bruikbaar: dit is een simpel Python script met weinig afhankelijkheden voor een Raspberry Pi om een SDM120M uit te lezen en de uitgelezen waarden naar PVOutput te sturen:
https://gist.github.com/M...34ed4455e0d63c30bfce91ac4
https://gist.github.com/M...34ed4455e0d63c30bfce91ac4
[Voor 8% gewijzigd door M66B op 10-04-2023 14:19]
Dit is een hele oude post, maar het bespreekt een onderwerp waar ik mee bezig ben. Wat zijn voordelen van het uploaden van Net data (met net flag = 1), zoals hier beschreven? Alle gegevens heb je al want het verbruik in de eerste stap bereken je zelf uit import, export (beide uit P1) en opgewekt vermogen. Laat Pvoutput meer info zien als je er een tweede upload achteraan doet (met n=1 en dezelfde timestamp)? Of past Pvoutput extra bewerkingen toe? Wat is jullie ervaring?Dracula78 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:05:
Let op met de "huidige watt" waardes die je stuurt, omdat die waarschijnlijk echt snapshots zijn van die éne meting, en niets zeggen over de 5 minuten periode die je naar pvoutput stuurt. Je wil hier eigenlijk het verschil in kWh sinds de vorige meting delen door de verstreken tijd; DAT is je gemiddelde vermogen over die periode (blogpost).
Let op met "verbruik volgens p1"; wat je bij smartmeter uitleest is wat daar netto doorheen stroomt... dat is dus netto import of export, niet het verbruik (blogpost).
Wat je vervolgens naar PVOutput wil sturen zijn twee request met dezelfde timestamp (zie uitleg over de net-flag bij add-status op hun help pagina)
Request 1:Request 2:
- v2 = Solar generation in Watt
- v4 = Berekende verbruik in Watt
- Dezelfde timestamp
- v2 = export volgens P1 in Watt
- v4 = import volgens P1 in Watt
- n = 1
Als je zelf generation en consumption bepaalt en upload, kan PVOutput daarmee natuurlijk het netto verschil aan import/export bepalen, maar niet de exacte verhouding tussen die twee. In mijn ervaring helpt die tweede request met "net=1" om alle kolommen (en grafieken) gevuld te krijgen. Ik zie overigens dat dit recent niet meer consistent het geval is, misschien omdat ik over de dagelijkse request limiet heen ga sinds ik gestopt ben met donaties.skobus schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:49:
[...]
Dit is een hele oude post, maar het bespreekt een onderwerp waar ik mee bezig ben. Wat zijn voordelen van het uploaden van Net data (met net flag = 1), zoals hier beschreven? Alle gegevens heb je al want het verbruik in de eerste stap bereken je zelf uit import, export (beide uit P1) en opgewekt vermogen. Laat Pvoutput meer info zien als je er een tweede upload achteraan doet (met n=1 en dezelfde timestamp)? Of past Pvoutput extra bewerkingen toe? Wat is jullie ervaring?
Je kunt het natuurlijk vrij eenvoudig op beide manieren testen en zien wat het effect is op PVOutput

Ik heb sowieso even de link naar de net Net Data API specificatie van PVOutput bijgewerkt in mijn post waaraan je refereerde, want die was veranderd.
Bedankt, ik ga wat proberen. Nog een vraag: wat doe je met v1 en v3? Voeg je die in de eerste upload toe? Dat staat niet duidelijk in de api toelichting.
En dat betekent dat in de tweede upload er maar één vermogen wordt gestuurd? P1 geeft niet tegelijk een import en een export, een van beide is nul, toch?
Edit
Het enige voordeel dat ik zie is dat de opgewekte energie met meer resolutie wordt opgeslagen.
De pv data van mijn Goodwe omvormer (via sems portal) hebben een resolutie van 0.1 kWh.
Ik probeer nu het volgende schema (alles met c=0)
eerste upload:
d, t ,v2, v3, v4, n=0 waarbij v2 en v4 berekende waarden zijn en v1 (opgewekte energie) dus ontbreekt
gevolgd door een tweede upload,:
dezelfde,d en t,
v2 =P1 power als die negatief is met v4=0 of
v4=P1 power als die positief is met v2=0.
Dat geeft meer resolutie in de energy waarden (v1 opgewekte energie), omdat ze nu berekend worden.
Maar de praktische waarde ervan ontgaat me.
De tabel in https://pvoutput.org/help/api_specification.html#net-data snap ik niet, daarin kunnen tegelijkertijd v2 en v4 niet-nul zijn.Hoe kan dat?
En dat betekent dat in de tweede upload er maar één vermogen wordt gestuurd? P1 geeft niet tegelijk een import en een export, een van beide is nul, toch?
Edit
Het enige voordeel dat ik zie is dat de opgewekte energie met meer resolutie wordt opgeslagen.
De pv data van mijn Goodwe omvormer (via sems portal) hebben een resolutie van 0.1 kWh.
Ik probeer nu het volgende schema (alles met c=0)
eerste upload:
d, t ,v2, v3, v4, n=0 waarbij v2 en v4 berekende waarden zijn en v1 (opgewekte energie) dus ontbreekt
gevolgd door een tweede upload,:
dezelfde,d en t,
v2 =P1 power als die negatief is met v4=0 of
v4=P1 power als die positief is met v2=0.
Dat geeft meer resolutie in de energy waarden (v1 opgewekte energie), omdat ze nu berekend worden.
Maar de praktische waarde ervan ontgaat me.
De tabel in https://pvoutput.org/help/api_specification.html#net-data snap ik niet, daarin kunnen tegelijkertijd v2 en v4 niet-nul zijn.Hoe kan dat?
[Voor 89% gewijzigd door skobus op 09-05-2023 13:02]
Met Home Assistant upload ik mijn pvoutput als volgt:
Dat heeft een tijd goed gewerkt, maar nu zie ik dat op PVOutput de efficiency heel vaak raar is. Soms dagenlang 0,0000 kWh/kWp. Zie hier mijn PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=104763
Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? De today_s_pv_generation sensor werkt gewoon zoals verwacht en geeft de juiste output.
YAML:
1
2
3
4
5
| shell_command: pv_output_live_curl: >- curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v1={{states('sensor.today_s_pv_generation') | float * 1000 }}" -d "v2={{states('sensor.pv_power')}}" -d "v5={{states('sensor.inverter_temperature')}}" -d "v6={{states('sensor.bus_voltage')}}" -d "c1=2" -H "X-Pvoutput-Apikey: xxx" -H "X-Pvoutput-SystemId: xxx" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp pv_output_daily_curl: >- curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "g={{states('sensor.today_s_pv_generation') | float * 1000 }}" -H "X-Pvoutput-Apikey: xxxx" -H "X-Pvoutput-SystemId: xxx" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp |
Dat heeft een tijd goed gewerkt, maar nu zie ik dat op PVOutput de efficiency heel vaak raar is. Soms dagenlang 0,0000 kWh/kWp. Zie hier mijn PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=104763
Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? De today_s_pv_generation sensor werkt gewoon zoals verwacht en geeft de juiste output.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
'c1=2' waar staat die 2 voor?Sebazzz schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:11:
Met Home Assistant upload ik mijn pvoutput als volgt:
YAML:
1 2 3 4 5 shell_command: pv_output_live_curl: >- curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v1={{states('sensor.today_s_pv_generation') | float * 1000 }}" -d "v2={{states('sensor.pv_power')}}" -d "v5={{states('sensor.inverter_temperature')}}" -d "v6={{states('sensor.bus_voltage')}}" -d "c1=2" -H "X-Pvoutput-Apikey: xxx" -H "X-Pvoutput-SystemId: xxx" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp pv_output_daily_curl: >- curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "g={{states('sensor.today_s_pv_generation') | float * 1000 }}" -H "X-Pvoutput-Apikey: xxxx" -H "X-Pvoutput-SystemId: xxx" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp
Volgens mij kan alleen maar 0 of 1
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
Nee, juist [1,2,3]: https://pvoutput.org/help...on.html#cumulative-energyklump4u schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:20:
[...]
'c1=2' waar staat die 2 voor?
Volgens mij kan alleen maar 0 of 1
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Nooit geweten of is dat pas toegevoegd?Sebazzz schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:39:
[...]
Nee, juist [1,2,3]: https://pvoutput.org/help...on.html#cumulative-energy
Nee, ik lever al sinds het begin via dit curl command naar pvoutput, een jaar geleden nu.
Ja die scriptjes van mij lopen al wat langer. Kijk je nooit meer na.Sebazzz schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:43:
[...]
Nee, ik lever al sinds het begin via dit curl command naar pvoutput, een jaar geleden nu.