Op dit moment draait ik SBFspot mooi vanaf een raspberry pi. Afgelopen week ben ik steeds meer bezig geweest om de 5 pi's die ik hier in huis heb draaien te verplaatsen naar mijn Synology NAS met daarop Docker. Dit wil ik eigenlijk ook doen met SBFspot, maar in mijn huidige configuratie van SBFspot loop ik tegen een probleem aan die ik nog niet, makkelijk, op het kunnen lossen in Docker. Misschien is deze vraag is meer docker gerelateerd, maar toch even poging.
In mijn huidige configuratie loop ik tegen het probleem aan dat er af en toe een verkeerde waarde geregistreerd wordt door mijn SMA. Het probleem heb ik nog niet kunnen vinden, maar om de 7 a 14 dagen registreert mijn SMA in de morgen (rond 2.00) een ontzettend hoge waarde. Een waarde in de 434543w. Nu mag ik hopen dat ik zulke waardes om 2.00 in de nacht kreeg.. maar dat is dus fout.
Het probleem is hier uitgelegd door een andere gebruiker:
https://forum.pvoutput.or...-high-for-system-size/572
Het gevolg is dat SBFspot de waardes na de tijd niet upload. Op zich logisch, want PVouput moet zulke waardes ook gewoon niet accepteren.
Nu had ik er 2 workarounds voor:
1ste via "sqlite3 SBFspot.db" kon ik keihard de hoge waarde aanpassen naar 0. In dat geval loop SBFspot gelijk weer goed en kloppen de waardes weer. Dus dat was een prima oplossing als ik elke dag keek. Beetje omslachtig, maar toch.
2de oplossing is het aanpassen van de view. @
sbf heeft hier een mooie post voor gemaakt die me geholpen heeft:
https://forum.pvoutput.or...igh-for-system-size/572/8
Ik heb al een keer met mijn installateur gepraat, maar die snap het probleem ook niet. Er is zelfs al keer een mailtje verstuurd naar SMA, maar die gaven aan dit ook nooit te hebben gezien en niet te kunnen verklaren. Ik blijf dus tegen het probleem aanlopen en ontkom er denk ik niet aan om het probleem binnen SBFspot op te lossen. Dit is dus in mijn huidige situatie prima opgelost.
Voordat ik mijn configuratie overzet op docker, en weer een pi kan uitfaseren, ben ik aan het uitzoeken hoe ik dit probleem kan oplossen.
Zelf ben ik niet helemaal bekend hoe de views opgeslagen worden, maar kan ik de view in een Docker aanpassen van SQL door de database via volumes toe te voegen? Worden de views ook opgeslagen in SBFspot.db?
[
Voor 3% gewijzigd door
grote_oever op 09-10-2022 10:05
]