jobr schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:14:
Ik doe dat ook in domoticz.
Ik trigger op de binnenkomst van de P1 gegevens. Dan vraag in onmiddellijk de benodigde gegevens op uit de omvormer. En daarmee bereken in het verbruik en sla deze op in een dummy device.
Elke 5 min lees ik dan dit device uit en stuur dit naar pvoutput.
Je hebt helemaal geen extra hardware nodig hiervoor. En bij mij klopt het behoorlijk goed.
Het is me inmiddels gelukt om hetzelfde voor elkaar te krijgen in Home Assistant. Vanuit HASSIO upload ik nu zowel hoeveel stroom ik opwek met mijn Growatt zonnepanelen inverter alsmede het bruto verbruik op basis van mijn P1 richting PVOutput. Een korte how to:
Prerequisites
- P1 poort die uitgelezen wordt, bijv. via DSMR integratie
- Omvormer die uitgelezen wordt, bijv. via Growatt integratie
- Account op PVOutput.org
Stappenplan
0. Noteer het System ID en de API key van je PVOutput.org account
1. Maak een sensor aan welke het daadwerkelijke bruto verbruik berekend op basis van hetgeen je zelf opwerkt, hetgeen je daarvan gebruikt én hetgeen je teruglevert aan het net.
Open het sensor.yaml of configuration.yaml bestand en voeg het volgende toe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| sensor:
- platform: template
sensors:
bruto_verbruik:
friendly_name: "Bruto Verbruik"
unit_of_measurement: "W"
value_template: "{{states.sensor.landgraaf_total_output_power.state|round(0) + (states('sensor.power_consumption')|float * 1000) - (states('sensor.power_production')|float * 1000)}}" |
Pas daarbij de sensor namen aan naar jouw eigen omgeving.
2. Plak het onderstaande shell commando in je configuration.yaml. Dit is een curl opdracht welke de data pusht naar PVOutput zodra deze getriggered wordt vanuit (bijv.) een automation.
code:
1
2
| shell_command:
pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v2={{states.sensor.landgraaf_total_output_power.state|round(0)}}" -d "v4={{states.sensor.bruto_verbruik.state|round(0)}}" -H "X-Pvoutput-Apikey: PLAK_HIER_JE_API_KEY" -H "X-Pvoutput-SystemId: PLAK_HIER_JE_SYSTEM_ID" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp' |
Pas ook hier de sensor naam aan naar jouw eigen omgeving en alsmede je PVOutput.org APi en System ID.
3. Maak de volgende automation aan die de data daadwerkelijk upload richting PVOutput.org
code:
1
2
3
4
5
6
7
| alias: UploadPvoutput
trigger:
- platform: state
entity_id: sensor.landgraaf_total_output_power
action:
- service: shell_command.pvoutputcurl
mode: single |
Let op: De waarde van de (custom) sensor 'bruto_verbruik' klopt enkel en alleen op het moment dat de (Growatt) omvormer het opgewekte vermogen bijwerkt in HASSIO. Daarna klopt deze waarde niet meer met de realiteit. De sample rate van mijn (Growatt) omvormer is namelijk 1x per 5 minuten. De sample rate van mijn P1 poort is 1x per seconde (DSMR4). Na korte tijd zal de 'bruto_verbruik' waarde dus niet meer kloppen met de realiteit. Vandaar dat de trigger (voor mij) om data te uploaden naar PVOutput is wanneer het opgewekte vermogen van de omvormer wordt bijgewerkt in HASSIO.
Enjoy!
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp