PVOutput info en discussie of opmerkingen topic

Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
mvank schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:20:
[...]

Ik heb zelf ook recentelijk een Growatt omvormer (MIN 3600 TL-XE) en doormiddel van de proxy oplossing van johanmeijer stuur ik de informatie naar Growatt Server, PVoutput en naar mijn Home Assistant via MQTT. Dit werkt goed!

Wat je zou moeten doen is binnen de lan module the server address aanpassen naar de proxy (raspberry pi) en vervolgens de USB LAN stick van de Growatt rebooten, anders wordt de wijziging niet actief.

Bij default kan je gewoon via HTTP inloggen op de usb stick (even IP adres opzoeken in je DHCP server) vervolgens kan je inloggen met admin/admin

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan inmiddels bevestigen dat het is gelukt, thanks voor de toelichting! _/-\o_

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35
Snelle vraag, sinds een paar dagen lees ik een tweede sma omvormer (STP 5000tl-20) uit (SBFspot) en stuur de data naar mijn PVoutput profile. Ik heb pvoutput gesponsord en daarmee de mogelijkheid om meerdere systemen toe te voegen en alles lijkt ok te werken, maar ik zie nu wat vreemde zaken:

Zo nu en dan lijkt mijn 2e omvormer een paar minuten niks op te wekken in pvoutput, vreemd de eerste omvormer doet het prima op dat tijdstip en er zijn geen errors terug te vinden in de logging van de omvormer. Sterker ik zie deze dips niet terug in sunny portal.

Weet iemand wat hier gebeurd, is het een uitlees probleem, of doet mijn omvormer gek?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgmLFVTnUkETit8tHTFBu9T6f7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keaMErNMjf11rSg9pP0ICYYN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGMkITEFyushH2RHtE3OptINAa8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HwMNIdlhVOTqgT52QUDB3ppd.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door lithoijen op 06-07-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 23:47

Gerco-M

mijn tornado res.

Misschien iets met logging die niet synchroon loopt en op dat moment geen data heeft?
Het ligt ook aan hoevaak je data geupload wordt

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@lithoijen
Je lijkt wat datapunten te missen?
Probeer eens
code:
1
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -v -ad12 -am12 -ae12 -sp0 -nocsv -finq

Waarmee gebruik je sbfspot? Een brakke pi op wifi?

Als je ook extended data (v7 t/m V10) zou uploaden, dan kan je daaraan ook zien of je punten mist.
(dat is directe upload)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2021 17:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ik heb sbfspot draaien op en raspberry pi, wel netjes bedraad aangesloten net als beide omvormers. De andere omvormer lijkt het wel ok te doen.

Ik upload iedere 5 minuten volgens mij, ik ga het nakijken:
In pvoutput staat de update frequentie op 5m, moet ik daar nog iets aan wijzigen in sbfspot?

@AUijtdehaag ik heb de code uitgevoerd, maar zie niks geks in de logging. Ook op pvoutput zie ik geen wijzigingen.

Iemand nog een goede handleiding hoe ik ook extended data up kan laden? Dan pas ik dat vanavond even aan.

[ Voor 61% gewijzigd door lithoijen op 06-07-2021 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@lithoijen
Je kan de aanroep op 1 minuut zetten in de crontab-e (omdat je donateur bent)

Voor extended data moet je de sbfspot.db bewerken.
zie tweaking: https://github.com/SBFspo...Installation-Linux-SQLite (stop dan wel even de crontab)
ook dit maar even meteen doen: sbf in "Datalogging: PV systemen"

Edit: kijk ook nog even of de tijd wel goed staat in de sma 5000 tl-20 en of die gesynchroniseerd wordt met een ntp tijdserver? Tijd "inverter" kan je ook zien als je sbfspot uitvoert in de commandline en in de logs

Mocht je de SMA 3.6 1-av40 op een andere manier willen loggen (naar oa pvoutput), heb ik nog wel een node-red flow.
Op basis van webconnect en op modbus tcp/ip

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@AUijtdehaag

Ik ben aan het rommelen geweest met de sbfspot.db --> v7 tm v12 toegevoegd en de crontab --> aanroep per minuut ipv per 5 minuten. De wijziging ter voorkoming van die bug had ik in het verleden al eens doorgevoerd inderdaad, maar ook die weer toegevoegd. Bedankt voor de tip,

Ziet dit er een beetje ok uit:

CREATE VIEW vwPvoData AS
SELECT dd.Timestamp,
dd.Name,
dd.Type,
dd.Serial,
dd.TotalYield AS V1,
CASE WHEN dd.Power > 7000
THEN 0
ELSE dd.Power
END AS V2,
cons.EnergyUsed AS V3,
cons.PowerUsed AS V4,
spot.Temperature AS V5,
spot.Uac1 AS V6,
spot.Uac2 AS V7,
spot.Uac3 AS V8,
spot.Udc1 AS V9,
spot.Udc2 AS V10,
spot.Pdc1 AS V11,
spot.Pdc2 AS V12,
dd.PVoutput
FROM vwDayData AS dd
LEFT JOIN vwAvgSpotData AS spot ON dd.Serial = spot.Serial AND dd.Timestamp = spot.Nearest5min
LEFT JOIN vwAvgConsumption AS cons ON dd.Timestamp = cons.Nearest5min
ORDER BY dd.Timestamp DESC;

[ Voor 6% gewijzigd door lithoijen op 06-07-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@lithoijen

spot.Uac2 AS V7,
spot.Uac3 AS V8,

het zijn beide 1-fase omvormers, dus daar heb je niet zoveel aan.

Ik zou dit gewoon aanhouden
NULL AS V5,
spot.Uac1 AS V6,
spot.Udc1 AS V7, -- DC Voltage String 1
spot.Udc2 AS V8, -- DC Voltage String 2
spot.Pdc1 AS V9, -- DC Power String 1
spot.Pdc2 AS V10, -- DC Power String 2
NULL AS V11,
NULL AS V12,

-- de 3.6 levert geen temperatuur via sbfspot volgens mij? of bij jou wel?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@AUijtdehaag de STP5000TL-20 is een drie fase omvormer. Vandaar deze keuze. Mocht de spanning tussen de fases nog ver uiteen lopen dan kan ik de andere omvormer eventueel nog van fase veranderen.

[ Voor 43% gewijzigd door lithoijen op 06-07-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
lithoijen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:13:
@AUijtdehaag de STP5000TL-20 is een drie fase omvormer. Vandaar deze keuze.
ah ok. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VL6p3NhhdCfmBFN7nsmS-l4UCaA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IgnO7aQ0ueJULEiXayowaQBe.jpg?f=user_large
Ik heb dit nu ingesteld in pvoutput. Kan het zijn dat ik nog niks terug zie in de live view of de grafieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je ziet pas wat (5e blokje klikken onder datum) als er ook data geupload wordt.
Ben je ingelogd in pvoutput?

Kan je sbfspot.db openen (sqlitestudio) en kijken welke data er staat in vwPvoData?
Daar moeten waarden staan bij v7 t/m v12
Ik zie ook geen temperatuur meer, dus misschien een foutje gemaakt?

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@AUijtdehaag Bedankt voor het meedenken! Ik vond dit terug in de database onder vwPvoData:

SELECT dd.Timestamp,
dd.Name,
dd.Type,
dd.Serial,
dd.TotalYield AS V1,
CASE WHEN dd.Power > 4000
THEN 0
ELSE dd.Power
END AS V2,
cons.EnergyUsed AS V3,
cons.PowerUsed AS V4,
spot.Temperature AS V5,
spot.Uac1 AS V6,
NULL AS V7,
NULL AS V8,
NULL AS V9,
NULL AS V10,
NULL AS V11,
NULL AS V12,
dd.PVoutput
FROM vwDayData AS dd
LEFT JOIN vwAvgSpotData AS spot
ON dd.Serial = spot.Serial AND dd.Timestamp = spot.Nearest5min
LEFT JOIN vwAvgConsumption AS cons
ON dd.Timestamp = cons.Nearest5min
ORDER BY dd.Timestamp DESC

Geen idee waarom ik dit terug vind en niet de aanpassing die ik gedacht gedaan te hebben? Ik ga er nog even mee aan het stoeien.

[ Voor 5% gewijzigd door lithoijen op 06-07-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@lithoijen
Meestal kopieer(de) ik de database eerst en dan bewerken.
Daarna terug kopieren.
Ik heb eventueel wel een aangepaste sbfspot.db voor je, zoals op de website van sbfspot.
Misschien beter even via dm communiceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbf
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 21:59

sbf

lithoijen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:50:
Snelle vraag, sinds een paar dagen lees ik een tweede sma omvormer (STP 5000tl-20) uit (SBFspot) en stuur de data naar mijn PVoutput profile. Ik heb pvoutput gesponsord en daarmee de mogelijkheid om meerdere systemen toe te voegen en alles lijkt ok te werken, maar ik zie nu wat vreemde zaken:

Zo nu en dan lijkt mijn 2e omvormer een paar minuten niks op te wekken in pvoutput, vreemd de eerste omvormer doet het prima op dat tijdstip en er zijn geen errors terug te vinden in de logging van de omvormer. Sterker ik zie deze dips niet terug in sunny portal.

Weet iemand wat hier gebeurd, is het een uitlees probleem, of doet mijn omvormer gek?
@lithoijen @AUijtdehaag
De oorzaak ligt bij je vwPvoData... Alles boven de 4000W wordt op 0 gezet. Dit is OK voor je 3.6 maar niet voor je 5.0 omvormer.
code:
1
2
3
4
CASE WHEN dd.Power > 4000
THEN 0
ELSE dd.Power
END AS V2

Als je nooit problemen had met te hoge waarden op PVoutput (Power value too high for system size) dan laat je die workaround beter vallen.
Indien wel dan moet je iets doen zoals dit:
code:
1
2
3
4
5
CASE
WHEN dd.Serial = serial_3600 AND dd.Power > 5400 THEN 0
WHEN dd.Serial = serial_5000 AND dd.Power > 7500 THEN 0
ELSE dd.Power
END AS V2

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@sbf Dat klinkt erg logisch! Ik had overigens dat probleem wel, vandaar dat ik het er ook in gefreubeld had. Maar dat was ik ondertussen al weer vergeten! Ik heb ondertussen ook al wat hulp aangeboden gekregen van @AUijtdehaag

Ik snap nog niet helemaal wat ik fout deed met de nieuwe configuratie. Duidelijk een gebruikersfout, maar ik weet nog niet helemaal wat ik dan fout doe.

Al met al ik hoop er nu uit te komen, zo niet dan meld ik me weer. Bedankt voor de hulp

[ Voor 22% gewijzigd door lithoijen op 06-07-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
Ik heb wat problemen met mijn output te versturen en dan eigenlijk meer het versturen van de verbruikte energie. Wanneer ik geen C1 parameter verstuurd wordt wel alles gelogd maar aangezien in mijn aangezien in mijn verbruik om middernacht weer gereset wordt naar 0 zou ik (nu even uit mijn hoofd C1=2 ) moeten versturen. Maar dan wordt er weer helemaal niets gelogd.
Wie herkend dit probleem en vooral hoe op te lossen, zal ergens een instelling zijn.
Alternatief is de boel verbouwen aan de energie logging kant en zo totaal verbruik versturen en pvoutput het verschil laten berekenen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@sbf @AUijtdehaag Heren graag jullie support. Ik ben vandaag helemaal opnieuw begonnen met een schone lei maar ik blijf hetzelfde probleem houden. Om een of andere reden krijg ik geen aangepaste vwPvoData aan de praat.

Wat ik geprobeerd heb na een voledig schone installatie op een andere raspberry:
Volgens de handleiding eerst:
DROP VIEW IF EXISTS vwPvoData;
Vervolgens geprobeerd een nieuwe versie aan te maken met:
CREATE VIEW vwPvoData AS
SELECT dd.Timestamp,
dd.Name,
dd.Type,
dd.Serial,
dd.TotalYield AS V1,
CASE WHEN dd.Power > 8000
THEN 0
ELSE dd.Power
END AS V2,
cons.EnergyUsed AS V3,
cons.PowerUsed AS V4,
NULL AS V5,
spot.Uac1 AS V6,
spot.Udc1 AS V7, -- DC Voltage String 1
spot.Udc2 AS V8, -- DC Voltage String 2
spot.Pdc1 AS V9, -- DC Power String 1
spot.Pdc2 AS V10, -- DC Power String 2
spot.Uac2 AS V11,
spot.Uac3 AS V12,
dd.PVoutput
FROM vwDayData AS dd
LEFT JOIN vwAvgSpotData AS spot ON dd.Serial = spot.Serial AND dd.Timestamp = spot.Nearest5min
LEFT JOIN vwAvgConsumption AS cons ON dd.Timestamp = cons.Nearest5min
ORDER BY dd.Timestamp DESC;

Maar als ik vervolgens de database download op mijn pc en hem open dan vind ik daar de oorspronkelijke versie. De database downloaden, aanpassen in SQLitestudio geeft hetzelfde resultaat.

Ik kan twee oorzaken bedenken:
De file klopt niet en daarom valt het systeem terug op de oorspronkelijke settings?
Ik sla de wijzigingen niet goed op

Gezien mij beperkte ervaringen met databases zal het probleem wel tussen het toetsenbord en de monitor zitten, maar ik snap echt niet wat ik fout doet, iemand de goude tip?

Ok ik weet niet wat ik nu anders doe, maar wat het ook was het lijkt succes te hebben. Alleen upload hij nu de data van 1 omvormer niet. Dat ga ik morgen maar eens uitzoeken.

Ok ik heb het aan de praat, geen idee wat ik fout deed maar met alle hulp is het gelukt.

[ Voor 6% gewijzigd door lithoijen op 08-07-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:53
The-Source schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:10:
Ik heb wat problemen met mijn output te versturen en dan eigenlijk meer het versturen van de verbruikte energie. Wanneer ik geen C1 parameter verstuurd wordt wel alles gelogd maar aangezien in mijn aangezien in mijn verbruik om middernacht weer gereset wordt naar 0 zou ik (nu even uit mijn hoofd C1=2 ) moeten versturen. Maar dan wordt er weer helemaal niets gelogd.
Wie herkend dit probleem en vooral hoe op te lossen, zal ergens een instelling zijn.
Alternatief is de boel verbouwen aan de energie logging kant en zo totaal verbruik versturen en pvoutput het verschil laten berekenen.
Grappig, ik probeer juist de waarde te krijgen met volledige getallen.
Heb wat dingen veranderd en nu maar duimen dat het goed gaat.
Ik merk (heb het idee) dat pvoutput nog wel eens wat dingen "mist" als het halverwege de dag aangepast word...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Ik voel mij ondertussen een goudvis in een vissenkom die steeds hetzelfde kasteeltje ziet...

Ondanks het lezen van verschillende guides en pvoutput mis ik iets...
Het doel is om het totale verbruik te loggen naar pvoutput
In huis is er 1 centrale kwh meter die een oplopende teller heeft en de data niet reset om middernacht.
Voor de duidelijk, de meter gaat pas naar 0 als er 999999 cijfers zijn gebruikt na.
Echt krijg ik op de website per dag nu het totale kWh verbruik om mijn oren...
Dag 1 10kWh, dag 2 20 kWh en dag 3 30kWh : totaal volgens PVO 60kWh
Dit terwijl het dus in totaal 30kWh is op de meter output....

Mijn inziens is v3 de parameter die ik moet gebruiken en ik moet volgens mij ergens aangeven dat c1=3?
Of is dat een setting ergens in de instellingen op de site?

Hopelijk kan iemand wat inzicht geven _/-\o_

/edit
iets verduidelijkt

[ Voor 15% gewijzigd door raymondw op 13-07-2021 20:50 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@raymondw In v1 kan je de opwekking opgeven (in Wh) en in v3 je verbruik (ook in Wh). Vervolgens kan je met de c1 parameter aangeven hoe die getallen door pvoutput gebruikt moeten worden. Wat dan de juiste keuze is lig tniet alleen aan v3, maar ook aan v1. Als jouw opwek ook een teller is die steeds hoger wordt dan moet je c1=1 opsturen. Als je opwek wel iedere dag zelf al op 0 begint dan moet je c1=3 opsturen.

Je moet dit dan wel opsturen via status, niet via output. Bij output heb je de c1 parameter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Nou... ik heb het nog niet voor elkaar.

Alles in HA gezet icm Grafana en Influxdb, in een dagje werkend.
Ga er nog maar eens induiken, maar voor nu heb ik inzichtelijk wat ik wilde zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 10:45
Een vraagje,
Ben ik de enige die moeite heeft met de kleurtjes die je kunt kiezen in PVoutput?
Power used, Voltage en Temperature hebben kleuren die, als je scherm iets schuin staat, bijna niet te onderscheiden valt. D`r zijn zoveel kleuren.......

Ook in de nieuwe feature van Home Assistant zit zoiets in Energy: In de cirkel van de Grid; paars en blauw.
Ik zou graag andere kleurcombinaties zien, wanneer mogelijk, natuurlijk. ;)

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
cwrm63 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:11:
Een vraagje,
Ben ik de enige die moeite heeft met de kleurtjes die je kunt kiezen in PVoutput?
Power used, Voltage en Temperature hebben kleuren die, als je scherm iets schuin staat, bijna niet te onderscheiden valt. D`r zijn zoveel kleuren.......
Ik dacht... dat moet kunnen, want het is Javascript, dus dit maakt de Power Generated serie zwart:
JavaScript:
1
Highcharts.charts[0].series[3].update({color: '#000000'});

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7ZzcynXBB3IkAhd09C0bGjeqM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HkmLEy2FY9lAhp1DOcBNG9yw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbf
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 21:59

sbf

cwrm63 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:11:
Een vraagje,

Ook in de nieuwe feature van Home Assistant zit zoiets in Energy: In de cirkel van de Grid; paars en blauw.
Ik zou graag andere kleurcombinaties zien, wanneer mogelijk, natuurlijk. ;)
Gewoon in "settings" instellen...

Generation Colours ■ ■ ■
Use the above chart colours for generation data

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
sbf schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:46:
[...]

Generation Colours ■ ■ ■
Weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:11

antimute

Developer

konehead schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:39:
Hi,

Wellicht dubbele post, was de bedoeling om in de eerste gelijk hier te plaatsen 😀

Ik ben al enige weken aan het proberen om data uit mijn Samil Solarriver 3000TL te krijgen. Doel is om de data uit de inverter in OpenHab dmv MQTT en naar PVoutputvia een ESP8266 bordje (WEMOS D1 mini)
Heb je dit al voor mekaar? pb me anders maar even.
Heb het al voor 2 Solarriver omvormers icm een raspberry werkend gemaakt.

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 10:45
sbf schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:46:
[...]

Generation Colours ■ ■ ■
Wist dus niet dat je op de kleurtjes kon gaan staan en dan kon aanpassen, Toppers! _/-\o_

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Ook al in het HomeWizard P1 topic gevraagd, maar daar tot op heden geen antwoord gekregen. Wellicht zitten hier mensen met expertise die niet in dat topic komen:

Ik ben aan het stoeien met Synology om mijn P1 uit te lezen en te laten uploaden naar pvoutput. Heb daarvoor deze instructie van @Stingray.nl gevolgd en een Python script op mijn NAS geplaatst. Nu krijg ik echter de volgende foutmelding, waarbij ik geen idee heb hoe nu verder:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Taak: Meterstanden
Starttijd: Mon, 16 Aug 2021 15:55:02 GMT
Stoptijd: Mon, 16 Aug 2021 15:55:04 GMT
Huidige status: 0 (Normaal)
Standaard uitvoer/fout:
Will not apply HSTS. The HSTS database must be a regular and non-world-writable file.
ERROR: could not open HSTS store at '/var/services/homes/admin/.wget-hsts'. HSTS will be disabled.
--2021-08-16 15:55:03-- https://pvoutput.org/serv...4=-240&t=15:55&d=20210816
Resolving pvoutput.org... 45.56.66.169
Connecting to pvoutput.org|45.56.66.169|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 400 Bad Request
2021-08-16 15:55:04 ERROR 400: Bad Request.

Zijn er mensen die de combi Goodwe > HomeWizard P1 of HomeWizard kWh > Synology NAS > PVoutput werkend hebben gekregen?

Ik heb mijn GoodWe niet gekoppeld aan SEMS Portal omdat mijn leverancier zelf op afstand logt in een eigen omgeving. Die gegevens kan ik echter niet uitlezen om naar PVoutput te uploaden.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:57

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@coelho wat staat er op de puntjes op regel 8?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Nu online
code:
1
--2021-08-16 15:55:03--  https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?sid=85610&key=API&v4=-240&t=15:55&d=20210816

Met op API mijn API key

[ Voor 16% gewijzigd door coelho op 17-08-2021 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Nu online
Het is inmiddels gelukt: Stomme fout, ik verwees de waarde die ik wilde meten naar het verkeerde veld. Het lijkt nu te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik lees mijn slimme meter uit d.m.v. een P1 kabel die op de USB poort van mijn server zit aangesloten waar Home Assitant op draait. In Home Assistant heb ik netjes de waardes die mijn meter aangeeft.
Nu wil ik de verbruikcijfers middels Home Assistant richting PVOutput sturen t.b.v. de 'Energy Used' variabele. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik lees enkel oplossingen m.b.t. een YouLess, maar die heb ik niet.

Dank!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Topicstarter
Freekers schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:14:
Ik lees mijn slimme meter uit d.m.v. een P1 kabel die op de USB poort van mijn server zit aangesloten waar Home Assitant op draait. In Home Assistant heb ik netjes de waardes die mijn meter aangeeft.
Nu wil ik de verbruikcijfers middels Home Assistant richting PVOutput sturen t.b.v. de 'Energy Used' variabele. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik lees enkel oplossingen m.b.t. een YouLess, maar die heb ik niet.

Dank!
Heb je zonnepanelen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Dan heb je niet veel aan de gegevens van de slimme meter, eigengebruik, gelijk gebruik/opwek meet je niet en moet je berekeningen maken met de opbrengst uit de omvormer.
Beter is een bruto verbruiksmeter plaatsen en die naar pvoutput sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Freekers schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:14:
Ik doe dat ook in domoticz.
Ik trigger op de binnenkomst van de P1 gegevens. Dan vraag in onmiddellijk de benodigde gegevens op uit de omvormer. En daarmee bereken in het verbruik en sla deze op in een dummy device.
Elke 5 min lees ik dan dit device uit en stuur dit naar pvoutput.

Je hebt helemaal geen extra hardware nodig hiervoor. En bij mij klopt het behoorlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

jobr schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:14:
[...]

Ik trigger op de binnenkomst van de P1 gegevens. Dan vraag in onmiddellijk de benodigde gegevens op uit de omvormer. En daarmee bereken in het verbruik en sla deze op in een dummy device.

Je hebt helemaal geen extra hardware nodig hiervoor. En bij mij klopt het behoorlijk goed.
Voor Domoticz heb ik idd al dat soort constructies voorbij zien komen, voor Home Assistant nog niet. Eens kijken of ik wat geknutseld krijg. Ben zelf recent overgestap van Domoticz naar HASSIO dus moet nog even zoeken hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

jobr schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:14:

Het is me inmiddels gelukt om hetzelfde voor elkaar te krijgen in Home Assistant. Vanuit HASSIO upload ik nu zowel hoeveel stroom ik opwek met mijn Growatt zonnepanelen inverter alsmede het bruto verbruik op basis van mijn P1 richting PVOutput. Een korte how to:

Prerequisites
- P1 poort die uitgelezen wordt, bijv. via DSMR integratie
- Omvormer die uitgelezen wordt, bijv. via Growatt integratie
- Account op PVOutput.org

Stappenplan
0. Noteer het System ID en de API key van je PVOutput.org account

1. Maak een sensor aan welke het daadwerkelijke bruto verbruik berekend op basis van hetgeen je zelf opwerkt, hetgeen je daarvan gebruikt én hetgeen je teruglevert aan het net.
Open het sensor.yaml of configuration.yaml bestand en voeg het volgende toe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      bruto_verbruik:
        friendly_name: "Bruto Verbruik"
        unit_of_measurement: "W"
        value_template: "{{states.sensor.landgraaf_total_output_power.state|round(0) + (states('sensor.power_consumption')|float * 1000) - (states('sensor.power_production')|float * 1000)}}"

Pas daarbij de sensor namen aan naar jouw eigen omgeving.

2. Plak het onderstaande shell commando in je configuration.yaml. Dit is een curl opdracht welke de data pusht naar PVOutput zodra deze getriggered wordt vanuit (bijv.) een automation.
code:
1
2
shell_command:
   pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v2={{states.sensor.landgraaf_total_output_power.state|round(0)}}" -d "v4={{states.sensor.bruto_verbruik.state|round(0)}}" -H "X-Pvoutput-Apikey: PLAK_HIER_JE_API_KEY" -H "X-Pvoutput-SystemId: PLAK_HIER_JE_SYSTEM_ID" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'

Pas ook hier de sensor naam aan naar jouw eigen omgeving en alsmede je PVOutput.org APi en System ID.

3. Maak de volgende automation aan die de data daadwerkelijk upload richting PVOutput.org
code:
1
2
3
4
5
6
7
alias: UploadPvoutput
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.landgraaf_total_output_power
action:
  - service: shell_command.pvoutputcurl
mode: single

Let op: De waarde van de (custom) sensor 'bruto_verbruik' klopt enkel en alleen op het moment dat de (Growatt) omvormer het opgewekte vermogen bijwerkt in HASSIO. Daarna klopt deze waarde niet meer met de realiteit. De sample rate van mijn (Growatt) omvormer is namelijk 1x per 5 minuten. De sample rate van mijn P1 poort is 1x per seconde (DSMR4). Na korte tijd zal de 'bruto_verbruik' waarde dus niet meer kloppen met de realiteit. Vandaar dat de trigger (voor mij) om data te uploaden naar PVOutput is wanneer het opgewekte vermogen van de omvormer wordt bijgewerkt in HASSIO.

Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mijn Enphase Envoy Standard is naar een Metered omgezet (zoals eigenlijk al afgesproken was) en ik zie nu netjes in de Enphase app alles terugkomen, incl. verbruik van mijn huis.

Ik gebruik de autoupload functie van pvoutput.org om de Enphase data te sturen, wat nog steeds werkt zelfs na vervanging van de Envoy (op zich logisch, want de API access is o.b.v. mijn account, niet de Envoy zelf). Alleen krijg ik het secondary device niet geactiveerd voor consumption. Deze staat grijs bij mij.

Ik kan het in de documentatie niet vinden, behalve dat het juist voor Enphase systemen nodig om primary device solar te kiezen en secondary consumption omdat "both" als direction niet ondersteund wordt.

Wat doe ik fout of hoe krijg de secondary device geactiveerd?

Ik ben er al achter: ik moet minstens $15 Aus doneren (€9,50) om een jaar toegang te krijgen tot "Donation Features" en een secondary device is daar een van. Niet erg duur, maar dan kijk ik het toch maar even aan of ik tevreden ben met de Enphase website/app op gebied van verbruik.

[ Voor 16% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-09-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat is het probleem als ik een HTTP Error 500 krijg bij het testen van de API key?
Hier kwam ik achter toen ik voor vandaag geen outputs meer zag in m'n site.
HTTP Status 500 – Internal Server Error

Type Status Report

Description The server encountered an unexpected condition that prevented it from fulfilling the request.
Apache Tomcat/8.5.46
Ligt dit probleem bij Solaredge?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wat zou de Social media storing voor invloed kunnen hebben dat er sinds 17:40 geen nieuwe waardes zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

The-Source schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:29:
Wat zou de Social media storing voor invloed kunnen hebben dat er sinds 17:40 geen nieuwe waardes zichtbaar zijn.
Bij mij is het om half 3 al gestopt en vriend rond kwart voor 3.

Zojuist app gecheckt daar kom ik ook niet in.

[ Voor 7% gewijzigd door RobbyTown op 04-10-2021 18:42 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Bij mij in 17:40 de laatst geregistreerde output. En dat is bijna precies met de storing. Al zou het uitlezen van de PV waardes verkeerd gaan doen worden mijn electra verbruik waardes wel verstuurd maar die komen er ook niet bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Die van mij werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@jobr @The-Source welke omvormer hebben jullie?

Hier een SolarEdge bij vriend ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sn4FgKKiZemI_Ve4SPiK-tdS9U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/drWFM82BRUiRTjir6EIwtULM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door RobbyTown op 04-10-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
RobbyTown schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:57:
@jobr @The-Source welke omvormer hebben jullie?

Hier een SolarEdge bij vriend ook.
Fronius en SMA. Maar bij die laatste stuur ik het zelf op elke 5 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

jobr schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:58:
[...]

Fronius en SMA. Maar bij die laatste stuur ik het zelf op elke 5 min.
Dan zullen die 2 merken geen storing hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Heb een Solis, welke via ginlong / solarman platform bereikbaar is. Hier doet de app het ook nog prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:57

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De zelfbouw Goodwe logging doet het ook nog :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hmm vaagheid mijn pvoutput is nog niet bijgewerkt en die van een vriend wel alle 2 SolarEdge. Ben benieuwd als die van mij ook nog bijgewerkt word komende 24 uur. Werkt normaal prima in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Ik heb 15 panelen van 370WP sinds vorige week met een 3 fase omvormer van Solar Edge SE5000 inclusief optimizer P370.

Kan ik dit op de een of andere manier automatisch koppelen aan PVoutput?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:44
@De-Hamster PVO kan de api uitlezen: https://pvoutput.org/help...light=solaredge#solaredge

Kans dat je de API key via je installateur moet opvragen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-04 09:14

Redox

Motion Design / VFX

Ronald schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:49:
@De-Hamster PVO kan de api uitlezen: https://pvoutput.org/help...light=solaredge#solaredge

Kans dat je de API key via je installateur moet opvragen
Toevallig ben ik hier ook mee bezig. Ik heb sinds vandaag de API key en SiteID gekregen van de installateur. Als je die invult onder auto upload, zou het moeten werken.

Ben echter nog wat aan het stoeien hoe de data goed uitgelezen moet worden. Ik heb namelijk een batterij van 9.6kWh (België, geen saldering of terugdraaiende teller in mijn situatie) staan, en krijg hele vreemde waardes. Sowieso lijkt PVOutput geen battery charge/discharge te ondersteunen, zover ik weet.

[ Voor 4% gewijzigd door Redox op 08-10-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:44
@Redox Als ik de help van PVO goed lees is het alleen ondersteuning voor opwek. Als je een consumptiemeter aan de SE hebt hangen dan moet je al een aparte device daarvoor maken in PVO.

Batterijondersteuning lijkt er op eerste gezicht niet te zijn

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-04 09:14

Redox

Motion Design / VFX

@Ronald Thanks. Ja, je hebt gelijk. Op dit moment lijkt PVO onbruikbaar voor me. Ik heb de instructies ook wat gevolgd van de Help, en forum posts van ene Bankstownbloke. Voor SE hoor je primary en secondary in te stellen met de ene op solar en andere op consumption.

Gebruik vanuit mijn batterij wordt nu gezien als import. Opwekking wat naar batterij gaat, wordt genegeerd ofzo. Dus volgens PVO maak ik enkel verlies of heb ik hele vreemde opwek waardes. Wijkt ontzettend af van de cijfers in de overzichtelijke SE app.

Volgens de API documentatie van SE zijn alle cijfers van de battery flow wel te extraheren met de API-key, maar ik heb de kennis niet om dit naar naar PVO te brengen. Dus hopelijk komt battery support er ooit, of vind ik ergens een workaround/oplossing. Ik blijf voorlopig iig zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik heb sinds kort ook de mogelijkheid om netspanning(3 fase) en DC spanning (2 lussen) uit te lezen maar aangezien ik geen betalend lid ben heb ik alleen nog v6 tot mijn beschikking.
In beide gevallen heb ik meerdere waardes om te melden maar hoe kan ik dat het beste aanpakken. (of gewoon deze logging zelf houden en dan met grafana iets gaan knutselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Nu online
Ik ben vergeten om mijn Homewizard kWh-meter een fixed IP te geven. Nu is gisterochtend de stroom uitgevallen waardoor mijn modem opnieuw opgestart is. kWh meter heeft een nieuw IP gekregen waardoor deze niet door mijn PV Output scriptje werd uitgelezen tot zojuist.

Is het op een of andere manier mogelijk om de data met terugwerkende kracht terug te vinden en te uploaden, of zit er niks anders op dan een handmatige correctie toe te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
coelho schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:19:
Ik ben vergeten om mijn Homewizard kWh-meter een fixed IP te geven. Nu is gisterochtend de stroom uitgevallen waardoor mijn modem opnieuw opgestart is. kWh meter heeft een nieuw IP gekregen waardoor deze niet door mijn PV Output scriptje werd uitgelezen tot zojuist.

Is het op een of andere manier mogelijk om de data met terugwerkende kracht terug te vinden en te uploaden, of zit er niks anders op dan een handmatige correctie toe te passen?
https://pvoutput.org/help...#add-batch-status-service

Maar je kan ook gewoon de data verwijderen van die dagen en handmatig de dagopbrengst invoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ik wil van het week mijn SMA stp 5000tl omvormer vervangen voor een tweedehands aangeschafte SMA stp 9000tl. Mijn installatie topt met de huidige omvormer wel heel erg af:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTuV2SpeqYBM8Goudch4IvY8soE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2buXPU4vzSz6Z11ZkqkqYvgc.jpg?f=fotoalbum_large

Er vanuit gaande dat ik de omvormer werkend krijg (altijd spannend bij een tweedehands aankoop) en dat het installateurs wachtwoord klopt. Hoe krijg ik e.e.a. goed in pvoutput zonder dat ik dubbelingen krijg van de oude en de nieuwe omvormer. Ik had zelf het volgende bedacht:

- Inloggen met de installateurscode (hopelijk klopt die) en de omvormer resetten naar fabrieksinstellingen
- Controleren of de netcode instellingen goed staan (niet pvoutput gerelateerd)
- SBFspot aanpassen naar het juiste IP van de nieuwe omvormer (ik neem aan dat ik het system id hetzelfde kan laten)
- De eigenschappen van mij systeem aanpassen in PVoutput
- Genieten van de hogere piek opbrengst

Mis ik nog zaken of moet het zo goed gaan denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 11:23

Japie.G

Colour Classic

Ik heb 2 losse systemen in mijn PV output account. Ik heb een 3e aangemaakt. In de 2 andere systemen heb ik de 3e als Parent aangemerkt onder het data aggregatie kopje. Echter slechts 1 van de 2 systemen rapporteert naar het 3e verzamelsysteem. De ander lijkt de data niet door te sturen naar de Parent. Als test heb ik het wel werkende systeem even niet meer laten rapporteren naar de Parent, en dan zie ik dus dat er überhaupt geen data meer binnenkomt. Met andere woorden. Het 2e systeem rapporteert überhaupt niet naar de Parent..

Iemand een idee of ik wat fout doe?

Systeem 1 (62907) rapporteert wel naar het samengevoegde systeem
Systeem 2 (86931) rapporteert NIET naar het samengevoegde systeem
Systeem 3 (86932) is het verzamelsysteem

Wat me wel opvalt is dat in mijn systeemlijstje de volgorde van de systemen niet klopt met het systeem ID. Geen idee of dat wat uitmaakt..

Heb ik speciaal hiervoor een donatie gedaan en dan werkt het niet 8)7 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 29-10-2021 14:54 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Kijk naar de foutmelding welke gegeven wordt wanneer de output gepost wordt. Foutcode/ meldingen geven een vrij duidelijk antwoord wat er mis gaat.
Bij je verzamel systeem zie ik:
number of inverters: 1
inverter size: 3860W
Wellicht dat je daar iets moet aanpassen, zie namelijk wel bij beide systemen een output staan.

[ Voor 37% gewijzigd door The-Source op 29-10-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Heb nog een nieuw systeem gemaakt voor de zekerheid (86955), en ik laat daar het Enphase systeem (86931) heen aggregeren. Maar er gebeurt echt helemaal niets daar :-P. Als ik 1 systeem daar heen laat sturen zou ik toch gewoon dat ene systeem moeten kunnen zien? Het Enphase systeem lijkt gewoon totaal niet aan aggregatie te doen op de een of andere manier? Iemand anders hier met meerdere Enphase systemen die wel aggregeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4JRs21ZV1XpaBcwI8focTtZy0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8DTOZh96iWNWLCQgvtfpsK3o.png?f=fotoalbum_large

Toch staat parentsystem gewoon genoemd hier. Dus de settings lijken gewoon goed te staan.. Wat een vaag gedoe dit 8)7

Foutmeldingen?. ik heb nog wat te leren Hoe kan ik die vinden?

[ Voor 75% gewijzigd door Japie.G op 29-10-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Foutmeldingen is meer bij net registreren van output per systeem. Als dat gedeelte goed gaat dan kan je daar weinig aan veranderen in de config.
Aangezien ik zelf geen gebruik maak van de functie kan ik ook niet veel meer doen je verwijzen naar de stappen die hier staan vermeld: https://pvoutput.org/help...gation.html#configuration

Let wel op het volgende:
Data may still be uploaded directly to the parent system, however it will be overwritten when child system data is received and aggregated to the parent.

[ Voor 22% gewijzigd door The-Source op 29-10-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

The-Source schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:26:
Foutmeldingen is meer bij net registreren van output per systeem. Als dat gedeelte goed gaat dan kan je daar weinig aan veranderen in de config.
Aangezien ik zelf geen gebruik maak van de functie kan ik ook niet veel meer doen je verwijzen naar de stappen die hier staan vermeld: https://pvoutput.org/help...gation.html#configuration

Let wel op het volgende:

[...]
Dank voor het meedenken. Ik heb nu inderdaad juist alleen het system dat niet werkt laten aggregeren naar de Parent to be, omdat die dan overschreven zou moeten worden. Dat gebeurt dus niet. Er komt gewoon geen data van het bewuste Child systeem naar het Parent systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik begrijp er helemaal niets van. Nieuwe systemen aangemaakt, alles geprobeerd. Maar het systeem dat gebruik maakt van de Enphase auto uploader rapporteert onder geen beding naar de Parent. Ik denk dat het hier een bug betreft.. Uitzoeken of ik dat ergens kan melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Bij de link staat om dat je in de parent kan instellen welke gegevens per child overgenomen moet worden. Als in de child's de data geregistreerd wordt dan zal je in de parent moeten kijken wat er overgenomen moet worden. Een veel betere uitleg staat in de link :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik heb toch ECHT alles goed staan. Ik heb ook mijn solaredge systeem exact naast het nieuwe enphase systeem gehouden, en ALLE settings gelijk gezet. De solaredge pusht acuut per update de gegevens ook naar het moedersysteem, echter het enphase systeem doet helemaal niks nakkes nada naar het moedersysteem.

Ik heb een NIEUW Parent systeem gemaakt om zeker te zijn dat daar niets fout staat: Timezones zijn allemaal gelijk, data aggregation mode op all (maar ook solar geprobeerd). Systeemnummer: 86976

Wanneer ik mijn al langer draaiende systeem 62907 als Parent 86976 geef gaat netjes bij elke update de data ook naar het moedersysteem 86976. So far, so good. Data weer uit het moedersysteem gegooid en nu mijn tweede systeem 86931 ingesteld als Child om te laten rapporteren naar 86976. En dan... nothing happens. Alle mogelijke aggregation modes geprobeerd, elke combinatie wel gehad. Maar helaas, er komst helemaal NIETS in het Parent systeem.

Ik denk dat ik het opgeef met pvoutput en aggregation..

[ Voor 46% gewijzigd door Japie.G op 03-11-2021 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Het bleek een bug te zijn. Volgens pvoutput zou deze vanaf vandaag gefixt moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:11
Vraag:
Ik krijg binnen kort mijn panelen en omvormer:
- 22 panelen
- 2 Stringen (Oost West).
- Fronius Symo 7 omvormer.
- Heb een draaiende domiticz.
- P1 Smart Meter met LAN interface (deze)
In hoeverre is het te doen om dit te koppelen in PVOUT waarbij ik graag het volgende zou willen zien:
- Overzicht opbrengt per string. (en totaal brutto opbrengst)
- Eigen verbruik. Eventueel netto opbrengst.

Welke (software) componenten heb ik nodig?

[ Voor 8% gewijzigd door Sterke-Jerke op 19-11-2021 17:47 ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sterke-Jerke
Fronius heeft al standaard een mogelijkheid tot uploaden naar pvoutput ingebouwd.
Ik ben daar niet bekend mee, maar anders kan je via modbus tcp/ip en node-red ook alles uploaden

Eigen verbruik kan je laten berekenen.
Misschien heeft @jobr er ervaring mee?

Is de P1 Smart Meter met LAN interface van Fronius?

EDIT hieronder:
Is te integreren met node-red, genoeg uitlees mogelijkheden

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:11
AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:41:
@Sterke-Jerke
Eigen verbruik kan je laten berekenen.
Misschien heeft @jobr er ervaring mee?

Is de P1 Smart Meter met LAN interface van Fronius?
Slimme meter wifi gateway van Smartgateways.

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:53
Uploaden van mijn Goodwe omvormer naar PV Output mbv het script op zonstraal.be (en dan via cronjob.org) lag er uit.
Blijkt dat Goodwe/Sems portal iets had veranderd.
Kleine aanpassing en het loopt weer:
https://www.zonstraal.be/...opic.php?t=21552&start=90

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Sterke-Jerke schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:32:
Vraag:
Ik krijg binnen kort mijn panelen en omvormer:
- 22 panelen
- 2 Stringen (Oost West).
- Fronius Symo 7 omvormer.
- Heb een draaiende domiticz.
- P1 Smart Meter met LAN interface (deze)
In hoeverre is het te doen om dit te koppelen in PVOUT waarbij ik graag het volgende zou willen zien:
- Overzicht opbrengt per string. (en totaal brutto opbrengst)
- Eigen verbruik. Eventueel netto opbrengst.

Welke (software) componenten heb ik nodig?
Fronius, een goeie keuze ;)

Met de push service in de Fronius kan je PVoutput vullen. https://pvoutput.org/help...es.html?highlight=fronius
Alleen stuurt deze het niet per string zien maar als geheel.
Dan moet je dus zelf deze string waardes uitlezen en alsnog naar PV-output sturen. Moet je denk ik wel de donatie versie hebben. En dus ook de push service gebruiken voor de standaard gegevens.
Dit zou je in Domoticz kunnen doen met een DZVents script.

Eigen verbruik kun je berekenen in Domoticz door de 4 standen van de P1 meter en omvormer op te halen.
verbruik = solarFronius + usage1 + usage2 - return1 - return2

En natuurlijk de rest van de Fronius ook uitlezen en naar influxdb sturen en met Grafana mooie plaatjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert wagemakers
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-12-2021
hoe kan ik in pv ouput outputdata handmatig toevoegen. Door een storing mis ik een paar data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malderhout
  • Laatst online: 27-05 18:57
bert wagemakers schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:04:
hoe kan ik in pv ouput outputdata handmatig toevoegen. Door een storing mis ik een paar data.
https://pvoutput.org/addoutput.jsp

Je kan hier per dag opgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:22
De 'low output alert' lijkt hier niet meer juist te functioneren. Kreeg rond 17:00 een mail dat ik niks opwekte. Dat is logisch, want toen was het praktisch al donker. Ik vond het vreemd dat ik die melding kreeg, want ik had ingesteld dat hij moest kijken tussen 12:00 en 14:00. Heb de settings gecontroleerd en de tijdvelden waren leeg. Opnieuw erin gezet, maar als ik terugga om te kijken zijn ze wéér leeg en blijven dus niet bewaard :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKC9Zm9TP-TLz2uebNT6mSUguDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2OOL8nYxLMVQmrpvmf5VOes0.png?f=user_large

Heb ook al andere browser geprobeerd en bij een ander systeem (ouders) gekeken, zelfde issue. Het is ook geen tijdzone dingetje, want 1:00 - 3:00 blijft ook niet bewaard.

Zou dit toch wel graag weer werkend hebben. Je wil toch niet hebben dat de groep eruit is geklapt en je er pas weken later achterkomt als je weer eens in de logging besluit te kijken :X

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
ThinkPad schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:19:
De 'low output alert' lijkt hier niet meer juist te functioneren. Kreeg rond 17:00 een mail dat ik niks opwekte. Dat is logisch, want toen was het praktisch al donker. Ik vond het vreemd dat ik die melding kreeg, want ik had ingesteld dat hij moest kijken tussen 12:00 en 14:00. Heb de settings gecontroleerd en de tijdvelden waren leeg. Opnieuw erin gezet, maar als ik terugga om te kijken zijn ze wéér leeg en blijven dus niet bewaard :?

[Afbeelding]

Heb ook al andere browser geprobeerd en bij een ander systeem (ouders) gekeken, zelfde issue. Het is ook geen tijdzone dingetje, want 1:00 - 3:00 blijft ook niet bewaard.

Zou dit toch wel graag weer werkend hebben. Je wil toch niet hebben dat de groep eruit is geklapt en je er pas weken later achterkomt als je weer eens in de logging besluit te kijken :X
Is het niet onderdeel geworden van donatie?
Er wordt wel gerommeld aan de site denk ik, ik heb ook weer dat de systems button weg is, dan kan je niet de balk krijgen met je andere systemen.

Edit
Ik denk het niet, wel vond ik dit en zie ook weer een hoop veranderingen op de site.
https://pvoutput.org/help/alerts.html?highlight=low%20output

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 11-01-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:15

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vanmiddag logging vanuit DSMR reader aangezet. Er lijkt data geupload te worden.
Echter is het niet volledig, iemand een idee wat ik verkeerd doe? :?

Pvoutput site

DSMR reader screenshot vanmiddag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98vmIA7UmOQcWDdrt65NZoCaB-0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMPQJfjT60Yy7k386gK7GLYZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Laatst online: 11:40

Richard

Kuru Kuru Kururin

Niet van toepassing

[ Voor 91% gewijzigd door Richard op 30-01-2022 16:40 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Rol-Co Ik heb maar even een topic geopend over de 'low output alert'.

De waardes die je invult worden blijkbaar niet teruggetoond aan de user, maar wel gebruikt/opgeslagen. Kreeg afgelopen nacht om middernacht ineens een melding. Maar het is mij ook onduidelijk hoe het zit met am/pm aangezien ik 12:00-14:00 gebruik maar dus wel om middernacht een melding kreeg :?

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2022 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
@ThinkPad

Ja dat kan, je kan ook een mail sturen, dat gaat vaak wel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Rol-Co Het is opgelost geeft de ontwikkelaar aan. Ik zie inderdaad de tijden nu weer staan. De tijden zijn overigens gewoon in je eigen tijdzone, geen am/pm gekkigheid dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
ThinkPad schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:03:
@Rol-Co Het is opgelost geeft de ontwikkelaar aan. Ik zie inderdaad de tijden nu weer staan. De tijden zijn overigens gewoon in je eigen tijdzone, geen am/pm gekkigheid dus.
Ik zie ook wel dat het dus ook alleen met een non donation account is, maar natuurlijk mooi dat het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 11:49
Mijn ouders hadden al 8400WP op het dak liggen en krijgen er nu nog zo'n 5000WP bij op een eigen omvormer.

Nu heb ik voor hun een PVOUTPUT account, en de fronius omvormer pusht al jaren de benodigde info naar PVOUTPUT.

Hoe moet ik dit nu netjes oplossen in PVOUTPUT met 2 omvormers?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij zijn daar meerdere opties voor, maar hoe het precies werkt weet ik niet. Volgens mij moet je ook donateur zijn voor deze functies. Zie ook:
https://pvoutput.org/help/data_aggregation.html
https://pvoutput.org/help/general_features.html#split-array

Ik heb zelf voor het setje panelen op m'n schuur gewoon een tweede account aangemaakt door een ander mailadres te gebruiken. Ik combineer de data van beide systemen verder niet.

Ik denk dat @AUijtdehaag dit wel weet, ik zie dat hij ook meerdere systemen in PVOutput heeft staan en dit combineert.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 09-02-2022 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ThinkPad @Grolsch
Parent en child systemen maken inderdaad.
De child systemen worden dan samengevoegd naar de parent.
In de settings (data aggregation) van de child, geef je aan wie de parent is.

child: auijtdehaag zuid boven + auijtdehaag zuid onder
Parent: aujtdehaag zuid

child: auitdehaag zuid + auijtdehaag noord
Parent: auijtdehaag

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:25:
@ThinkPad @Grolsch
Parent en child systemen maken inderdaad.
De child systemen worden dan samengevoegd naar de parent.
In de settings (data aggregation) van de child, geef je aan wie de parent is.

child: auijtdehaag zuid boven + auijtdehaag zuid onder
Parent: aujtdehaag zuid

child: auitdehaag zuid + auijtdehaag noord
Parent: auijtdehaag
En werkt dit zonder dat je betaald member bent :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Nee ik denk het niet.
Maar wat is 9,82 euro nog tegenwoordig (15 AUD)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:12:
@Grolsch
Nee ik denk het niet.
Maar wat is 9,82 euro nog tegenwoordig (15 AUD)
Nou, daar koop je tegenwoordig toch bijna een kratje Grolsch voor :+

Zelf ben ik ook wel betaald member, mijn ouders niet, maar ik ga er mee bezig, tnx voor je hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Het is gelukt, moest wel ff 15ASD betalen, anders werkt het niet

https://pvoutput.org/list.jsp?id=61292&sid=88837

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb voorlaatst een SolarEdge account gekoppeld aan PV output, maar ik zie toch forse verschillen.

Gisteren bijv.

PVoutput = 9.863kWh
SolarEdge portal = 12.045kWh

Dat vind ik nogal fors, jullie enig idee hoe dit op te lossen :?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 27-02-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:10

rvk

Grolsch schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:44:
Ik heb voorlaatst een SolarEdge account gekoppeld aan PV output, maar ik zie toch forse verschillen.
Hoe heb je ze gekoppeld? Via Automatic Upload in pvoutout? Zo ja, wat zijn daar de instellingen? Primary device op Solar of Consumption?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
rvk schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:29:
[...]

Hoe heb je ze gekoppeld? Via Automatic Upload in pvoutout? Zo ja, wat zijn daar de instellingen? Primary device op Solar of Consumption?
Via de automatic upload inderdaad.

Ik zag alleen een "gek" setting verschil.

Status interval stond op 10 minuten Automatic upload (pol intervall) stond op 15 minuten.

Nu alle 2 op 15 minuten gezet (de kleinste interval bij een gratis account volgens mij) en het lijkt nu beter te gaan.

Primary device staat op SolarEdge, direction op Solar.

De setting "energy" staat op disabled, ik kan nog niet echt achterhalen wat deze setting doet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 15:22

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Sinds gisteren wordt er geen consumptie data doorgestuurd naar pvoutput. iemand een idee. Heeft het te maken met je donatie? die ben ik vergeten 267 dagen geleden maar tot gisteren deed consumptie het gewoon. iemand een idee? ik maak gebruik van de enphase api. in enlighten zie ik gewoon alles. api wellicht verlopen of moet ik toch een donatie doen?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:49
Zuluman schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:01:
Sinds gisteren wordt er geen consumptie data doorgestuurd naar pvoutput. iemand een idee. Heeft het te maken met je donatie? die ben ik vergeten 267 dagen geleden maar tot gisteren deed consumptie het gewoon. iemand een idee? ik maak gebruik van de enphase api. in enlighten zie ik gewoon alles. api wellicht verlopen of moet ik toch een donatie doen?
Ik heb nog nooit een donatie gedaan en consumptie word gewoon meegenomen (https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=96150&sid=84787)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 15:22

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

LiquidSmoke schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Ik heb nog nooit een donatie gedaan en consumptie word gewoon meegenomen (https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=96150&sid=84787)
Ik heb het al gevonden. Ze hebben eea aangepast in pvoutput. voorheen kon je bij automatic uploads - direction both kiezen. Nu is het SOLAR of Consumption. maar niet meer both. Je moet dus dan secondary device kiezen voor consumption en dat kan alleen na donatie. Vreemd dat dit specifiek alleen voor Enphase is aangepast op 21-3-2022 11:00.

Ik ben altijd donaties gedaan en was dit verleden jaar vergeten. Geen reminder oid gehad. Ik was genegen om weer ee donatie te doen maar ik haak af bij deze. Ik doe het wel met de gegevens van enlighten. En ik monitor ook in domoticz de gegevens.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:02

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hoe kun je meer dan 2 orientaties en een mix van panelen configureren?
Heb 4x 370Wp en 4x 330Wp op West, 1x 370Wp op Zuid en 5x 370Wp op Oost, met micro omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:55:
Hoe kun je meer dan 2 orientaties en een mix van panelen configureren?
Heb 4x 370Wp en 4x 330Wp op West, 1x 370Wp op Zuid en 5x 370Wp op Oost, met micro omvormers.
Ja gewoon de eerste 8 panelen als west en de andere 6 als oost, in de text kan je wel aangeven dat er 1 zuid is.
Zo heb ik ook 4 oost 4 west 410Wp en 3 west 340Wp en 3 zuid 340Wp als 1 systeem
https://pvoutput.org/intr...038&sid=10855&dt=20220326

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Zou er een max zitten op de child systemen? Ik ga waarschijnlijk deze week een setje op NO leggen en dat wordt dan mijn vijfde set.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste