Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PVOutput info en discussie of opmerkingen topic

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• chulin
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:41
Good to know👌
Trouwens als het goed is morgen word ik een nieuwe member van de tweakers team

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Rol-Co schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:34:
[...]

De buitentemperatuur of omvormer temperatuur kan wel relatief simpel en ook veel belangrijker dan dat silicium.
Dat de buitentemperatuur en/of de omvormertemperatuur veel belangrijker is voor de pv-opbrengst
dan de p/n-junction temperatuur durf ik te betwisten. De omvormertemperatuur heb je nog in de hand (hopelijk, behalve bij micro-omvormers), de Si-(paneel)temperatuur meestal niet, behalve misschien bij actief gekoelde panelen. Maar daarvan is de effectiviteit ook nog niet aangetoond.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18-06 08:04

zeroday

Dream within a dream

zo vanavond even zitten te stoeien met

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=88675&sid=78595

even een script gepakt van github
https://github.com/markruys/gw2pvo
en daarna in de crontab gezet.
Dat werkte niet geheel omdat m'n crontab toch echt alle pathnamen van alle binaries wilde hebben
toen dat probleem opgelost was .. kon mooi alle 5 minuten de data doorgestuurd worden
Net op tijd voordat de zon geheel onder is ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

• bello2011
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 18-06 17:18
Ik heb het forum doorgezocht maar vindt niet de oplossing.

Even de huidige situatie:
• Mijn slimme meter lees ik uit met een Youless LS 120 welke ik met API heb gekoppeld aan Enelogic.
• De zonnepanelen zitten aangesloten op een SolarEdge omvormer. Deze SolarEdge omvormer is met API gekoppeld aan het PVOutput platform.

Mijn wens is om mijn energie inkoop, terug levering en eigen opwekking op 1 platform weer te geven. Dus de uitlezing van de Youless LS 120 ook te laten plaatsvinden op het PVOutput platform. Bij voorkeur ook d.m.v. het toepassen van de zelfde API koppeling.

Ik kan echter op de (betaalde) versie van PVOutput niet terug vinden hoe ik de LS120 als extra input kan koppelen aan het platform. Kan dit en wie weet hoe?

Als dit kan, heeft PVOutput dan ook nog de mogelijkheid om te rekenen? Het zou mooi zijn om de inkoop en eigen opwekking te verrekenen om zo het eigen verbruik apart weer te geven.

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
bello2011 schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:50:
Ik heb het forum doorgezocht maar vindt niet de oplossing.

Even de huidige situatie:
• Mijn slimme meter lees ik uit met een Youless LS 120 welke ik met API heb gekoppeld aan Enelogic.
• De zonnepanelen zitten aangesloten op een SolarEdge omvormer. Deze SolarEdge omvormer is met API gekoppeld aan het PVOutput platform.

Mijn wens is om mijn energie inkoop, terug levering en eigen opwekking op 1 platform weer te geven. Dus de uitlezing van de Youless LS 120 ook te laten plaatsvinden op het PVOutput platform. Bij voorkeur ook d.m.v. het toepassen van de zelfde API koppeling.

Ik kan echter op de (betaalde) versie van PVOutput niet terug vinden hoe ik de LS120 als extra input kan koppelen aan het platform. Kan dit en wie weet hoe?

Als dit kan, heeft PVOutput dan ook nog de mogelijkheid om te rekenen? Het zou mooi zijn om de inkoop en eigen opwekking te verrekenen om zo het eigen verbruik apart weer te geven.
Ik heb zelf geen Youless, maar ze hebben toch gewoon een handleiding hiervoor? https://www.youless.nl/blogpost/items/pvoutput.html

Verder rekent PVoutput inderdaad. Als je aangeeft dat de Youless nettoverbruik en nettoteruglevering doet, en je daarnaast je opwekking via SE binnenhaalt, doet PVoutput de rest. Zie bijvoorbeeld mijn data (inlezen P1-meter via Domoticz).

Alle data op een plek dus :)

• bello2011
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 18-06 17:18
RoD schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:58:
[...]

Ik heb zelf geen Youless, maar ze hebben toch gewoon een handleiding hiervoor? https://www.youless.nl/blogpost/items/pvoutput.html

Verder rekent PVoutput inderdaad. Als je aangeeft dat de Youless nettoverbruik en nettoteruglevering doet, en je daarnaast je opwekking via SE binnenhaalt, doet PVoutput de rest. Zie bijvoorbeeld mijn data (inlezen P1-meter via Domoticz).
[Afbeelding]
Alle data op een plek dus :)
Beste RoD,
Dit is inderdaad wat ik zoek, deze handleiding van Youless had ik ook al gevonden maar waar voeg ik de Youless toe in PVOutput? Daar heb ik een "system"toegevoegd maar ik vind daar geen Youless API om toe te voegen.

• HhK1907
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 00:01
Loggen jullie 24/7 naar PvOutput? of zit er logica in van zonsopgang tot zonsondergang?

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

HhK1907 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:51:
Loggen jullie 24/7 naar PvOutput? of zit er logica in van zonsopgang tot zonsondergang?
Ligt eraan wat je logt?
ik log water,gas, elektra verbruik en teruglevering, temperaturen en co2 meting dus ja 24 uur.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:15
HhK1907 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:51:
Ik log 24/7 data naar PVOutput. Energie verbruik en zonnepanelen. Maar na zonsondergang lees ik de omvormer niet meer uit dus dan log ik alleen energieverbruik

PVoutput

• HhK1907
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 00:01
Thnx! Voorlopig ben ik nog een beetje aan het knutselen met loggen van data naar PvOutput. Nu is het nog alleen opbrengst, als ik mijn p1 kabel binnen heb (uit china :) ) komt daar hoogstwaarschijnlijk verbruik erbij, dan is 24/7 wel handig inderdaad.

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17-06 20:22

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Een vriend van mij heeft een nieuw (huur) huis met een Trannergy omvormer en die moet natuurlijk naar PVOutput :) Ik lees hier dat je dit vanuit de Trannergy portal kan pushen naar PVoutput maar dat dat maar eens per uur is? Is dat correct?

Kom wel dit script tegen: antonboonstra in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic" maar dat gebruikt ook de portal.

Is er een manier om de data direct van de omvormer te scrapen? Hoeft echt geen kant-en-kaar script te zijn een API endpoint is ook goed :)

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• J0YR1D3R
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Mattie112 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:05:
Een vriend van mij heeft een nieuw (huur) huis met een Trannergy omvormer en die moet natuurlijk naar PVOutput :) Ik lees hier dat je dit vanuit de Trannergy portal kan pushen naar PVoutput maar dat dat maar eens per uur is? Is dat correct?
Ik heb het een paar jaar gebruikt en in de Trannergy Portal kun je inderdaad eea instellen. De forwarding naar pvoutput gaat volgens mij vrijwel direct.

Website

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17-06 20:22

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

J0YR1D3R schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:46:
[...]

Ik heb het een paar jaar gebruikt en in de Trannergy Portal kun je inderdaad eea instellen. De forwarding naar pvoutput gaat volgens mij vrijwel direct.
Allright dan is het even wachten tot ze de gegevens krijgen van de installateur en dan gaan we eens kijken hoe of wat. thx!

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• Toulon7559
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 08-05 15:54
Tijdje weggeweest uit Tweakers, dus erg late reactie ....

Rol-Co

Geen enkele mij bekend PV-systeem heeft een opgave van paneeltemperaturen, terwijl de prestaties van de PV-panelen toch echt samenhangen met de element-temperaturen.
.
Je kunt in de praktijk niet dichterbij een element komen dan de achterwand van het paneel, en hoe je ook probeert, een temperatuur-meting zal zo altijd een deel-meting worden voor een paneel of een array.
.
M.b.v. Domoticz heb ik voor mezelf een temperatuur-uitlezing gemaakt op de volgende manier.
1) DS18B20 met hulpstukje achter op een paneel van een array geplakt.
Dat herhaalt voor een paar andere arrays.
2) De reeks DS18B20s in keten gekoppeld
3) Uitlezen met Domoticz, rendement uitrekenen als functie van temperatuur, en resultaat uploaden naar Extended Data van PVOutput voor ieder van mijn arrays [want geen plek onder de 'normale' rubrieken]
Daarnaast uitleg met globale getallen op mijn website: zie http://www.vannwnhzn.nl/PV_Meteo.html#05
;-) Daarmee kan ik zien hoeveel winst/verlies de temperatuur geeft.

MVG, Anton

• Toulon7559
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 08-05 15:54
Hier denkt zelden iemand aan ....

Vandaag zonnig en koud => paneeltemperatuur < -5C

Krijg je zomaar 15% productie cadeau

;-) Hoewel natuurlijk 15% van 'weinig' nog niet veel is.

• Hurricane78
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18-06 09:44
Een vraag ik kan het hier niet zo vinden zou graag standaard mijn pvoutput in mijn profiel willen zetten.
Heb al gezocht maar geen idee waar ik dat moet invullen het gaat om: https://pvoutput.org/intr...672&sid=81884&dt=20210210

Alvast bedankt!

• martijn v o
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 22:40
Kies mijn profiel en dan bewerken en dan helemaal onderaan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad

• tweedebas
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:43
bundit schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:49:
Ik heb inmiddels met hulp uit een ander topic mijn PV opbrengsten in PVOutput kunnen krijgen. Volgens mij werkt dit prima: https://pvoutput.org/list.jsp?id=75675&sid=67087

De vervolgstap is natuurlijk om ook het verbruik hieraan toe te voegen.
Mijn slimme meter wordt al vanaf het begin uitgelezen via DSMR Reader (https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest), dit werkt perfect.

Als ik alles goed begrepen heb, moet ik de volgende stappen doen om naast de uploads van de omvormer de DSMR reader te kunnen laten uploaden:
1) een donatie doen aan PVOutput;
2) binnen PVOutput de Net Delay optie activeren (de optie voor direction=net kan ik zo 123 niet vinden);
3) binnen DSMR het uploaden naar PVOutput activeren met een vertraging van minimaal 6 minuten (zodat de omvormer eerder is).

Klopt bovenstaande gedachte? Of mis ik nog iets, ik wil namelijk voorkomen dat de huidige gegevens overschreven worden...
Ik ben met hetzelfde bezig, DSMR reader logt al naar pvoutput, node red logt nu sinds kort mijn Solax naar pvoutput. Ik ben pas net aan het loggen, en heb nog geen teruglevering gehad om het resultaat te controleren.

Waarom is die delay nodig?

Ter info voor de volgende, er wordt onder je post gezegt dat de dsmr output wel als netto (n=1) naar PVoutput gestuurd moet worden. Dit doet DSMR reader al standaard als ik in de code kijk.

En hij maakt v4 negatief alleen dit heb ik nog niet gezien in pvoutput?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
net_power = last.currently_delivered - last.currently_returned  # Negative when returning more Watt than requested.

return {
        'd': consumption_timestamp.date().strftime('%Y%m%d'),
        't': consumption_timestamp.time().strftime('%H:%M'),
        'v3': int(total_consumption * 1000),  # Energy Consumption (Wh)
        'v4': int(net_power * 1000),  # Power Consumption (W)
        'n': 1,  # Net Flag, always enabled for smart meters
    }

• Gerco-M
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 02:20

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik krijg in de meterkast 2 x een 3fase Kwh meter, een voor ZO en een voor NW die elk een eigen kabel hebben naar de meterkast. Hoe kan ik die beide apart op PVoutput krijgen? Via de Youless LS120 heb ik maar een upload per stuk en een SO poort, dus met 2 x LS120 kan ik beide afzonderlijk laten uploaden naar PVoutput denk ik?

Ik wil ook Enelogic blijven gebruiken, daarvoor ben ik een 3de Youless LS120 nodig vanwege de extra upload denk ik?

Eventueel kan ik de P1 splitten naar een van de PVoutput LS120 units om daar ook mijn verbruik te zien?

Ik hoor graag of dit plan een beetje klopt of dat ik ergens conflicten ga krijgen.

Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 2 x MHI L/L (71SRK / 35ZSX)

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 06:57
Iemand die mij kan helpen met de laatste stap in het installeren van SBFspot op Linux?

Ik heb een SMA tripower 6 verbonden met een ethernet kabel. Heb een vast IP gegeven in mijn router (192.168.68.250) die ik in de SBFspot.cfg heb ingevuld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# SMA Inverter's Bluetooth address
# Windows: smaspot -scan
# Linux  : hcitool scan
# IMPORTANT FOR SPEEDWIRE USERS: COMMENT OUT BTADDRESS (PUT # IN FRONT)
#BTAddress=00:00:00:00:00:00

# SMA Inverter's Speedwire IP address
# If IP_Address is not set or is 0.0.0.0 SBFspot will try to detect the speedwire inverter by broadcast
# If IP_Address is set to a valid IP, SBFspot will try to connect directly to that IP without broadcast detection
# Multiple IP addresses can be provided (comma separated)
IP_Address=192.168.68.250

Krijg dit respons terug:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -v -finq -nocsv
SBFspot V3.7.1
Yet another tool to read power production of SMA solar inverters
(c) 2012-2020, SBF (https://github.com/SBFspot/SBFspot)
Compiled for Linux (LE) 64 bit with SQLite support
Commandline Args: -v -finq -nocsv
Reading config '/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot.cfg'
Thu Mar  4 13:05:36 2021: INFO: Starting...
sunrise: 07:16
sunset : 18:20
Connecting to Local Network...
Initializing...
SUSyID: 125 - SessionID: 869622043 (0x33D5611B)
ERROR: No inverter responded to identification broadcast.
Try to set IP_Address in SBFspot.cfg!
Thu Mar  4 13:05:41 2021: CRITICAL: Failed to initialize Speedwire connection.

EDIT:
Ik zie dit als in inlog op de SMA in het installateurs menu. Lijkt me toch dat mijn IP juist is?

Wat doe ik verkeerd? :)

[Voor 12% gewijzigd door Bo0bz op 05-03-2021 11:01]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:15
Bo0bz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:10:
Iemand die mij kan helpen met de laatste stap in het installeren van SBFspot op Linux?

Ik heb een SMA tripower 6 verbonden met een ethernet kabel. Heb een vast IP gegeven in mijn router (192.168.68.250) die ik in de SBFspot.cfg heb ingevuld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# SMA Inverter's Bluetooth address
# Windows: smaspot -scan
# Linux  : hcitool scan
# IMPORTANT FOR SPEEDWIRE USERS: COMMENT OUT BTADDRESS (PUT # IN FRONT)
#BTAddress=00:00:00:00:00:00

# SMA Inverter's Speedwire IP address
# If IP_Address is not set or is 0.0.0.0 SBFspot will try to detect the speedwire inverter by broadcast
# If IP_Address is set to a valid IP, SBFspot will try to connect directly to that IP without broadcast detection
# Multiple IP addresses can be provided (comma separated)
IP_Address=192.168.68.250

Krijg dit respons terug:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -v -finq -nocsv
SBFspot V3.7.1
Yet another tool to read power production of SMA solar inverters
(c) 2012-2020, SBF (https://github.com/SBFspot/SBFspot)
Compiled for Linux (LE) 64 bit with SQLite support
Commandline Args: -v -finq -nocsv
Reading config '/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot.cfg'
Thu Mar  4 13:05:36 2021: INFO: Starting...
sunrise: 07:16
sunset : 18:20
Connecting to Local Network...
Initializing...
SUSyID: 125 - SessionID: 869622043 (0x33D5611B)
ERROR: No inverter responded to identification broadcast.
Try to set IP_Address in SBFspot.cfg!
Thu Mar  4 13:05:41 2021: CRITICAL: Failed to initialize Speedwire connection.

EDIT:
Ik zie dit als in inlog op de SMA in het installateurs menu. Lijkt me toch dat mijn IP juist is?
[Afbeelding]

Wat doe ik verkeerd? :)
Die error verschijnt als je geen IP_Address invult. Dus mijn eerste gok is dat je twee SBFspot.cfg bestanden hebt en de verkeerde zit te editen.

Het moet deze zijn:
code:
1
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot.cfg

PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 06:57
@Kalentum Helemaal correct ;-)

Heb even de laatste stappen via de terminal er weer bijgepakt en op die manier de config aangepast en nu krijg ik wel connectie! Bedankt

Ik krijg nu een ander issue naar voren. Kreeg in een klap de data van de afgelopen dagen om 12:05 in PVoutput maar daarna volgde een error die zich blijft herhalen:

code:
1
[14:33:30] ERROR: Uploading 27 datapoints, starting with 20210305,12:15,3245645,38947752,,,0,238.76 Bad request 400: Power value [38947752] too high for system size [7360]

Wat kan ik doen?

Opgelost met deze workaround: https://github.com/SBFspot/SBFspot/issues/137

[Voor 58% gewijzigd door Bo0bz op 06-03-2021 09:04]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Zonlichtstad
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-06 14:50
Hallo,

Ik heb vandaag mijn tweede zonnestroominstallatie aangeschakeld. Nu wil ik deze natuurlijk monitoren. Voor mijn eerste (al 10 jaar oud) gebruik ik SBFspot op een RPi met een BT dongle. De nieuwe inverter (ook SMA) heeft natuurlijk speedwire. Het is me niet helemaal duidelijk hoe ik SBFspot.cfg nu moet configureren. Gewoon een IP adress toevoegen? Maar komt dan alles in dezelfde database? Hoe ga ik om met meerdere passwords?

Ik kon nergens een handleiding vinden. Alleen voor twee inverters die BT gebruiken.

Alvast bedankt,

Gerbrand

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Zonlichtstad
Hernoem de standaard SBFspot.cfg naar iets anders, bijvoorbeeld SBFspot_zuid_onder.cfg
en voor de andere omvormer maak je een nieuwe aan en noem je die SBFspot_zuid_boven.cfg
Ik heb 3 omvormers en de 3e heet SBFspot_noord.cfg

Dan in daydata:
code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/bash
#
log=/var/log/sbfspot.3/MyPlant_$(date '+%Y%m%d').log
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -cfgSBFspot_zuid_onder.cfg -v -ad1 -am0 -ae0 -mqtt>>$log
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -cfgSBFspot_zuid_boven.cfg -v -ad1 -am0 -ae0 -mqtt>>$log
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -cfgSBFspot_noord.cfg -v -ad1 -am0 -ae0 -mqtt>>$log

Als je geen mqtt gebruikt kan je die -mqtt weglaten.

monthdata
code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/bash
#
log=/var/log/sbfspot.3/MyPlant_$(date '+%Y%m').log
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -cfgSBFspot_zuid_onder.cfg -v -sp0 -ad0 -am1 -ae1 -finq >>$log
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -cfgSBFspot_zuid_boven.cfg -v -sp0 -ad0 -am1 -ae1 -finq >>$log
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -cfgSBFspot_noord.cfg -v -sp0 -ad0 -am1 -ae1 -finq >>$log

Alles komt dan in 1 database sbfspot.db

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Zonlichtstad
Bedankt. Dat werkt inderdaad. In domoticz worden ze nu alleen opgeteld weergegeven. Even kijken hoe ik dat dan weer uit elkaar trek...

Gerbrand

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Zonlichtstad Ook als je (onder hardware) op
Lokatie: /usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot_de_gewijzigde_naam.cfg
toepast?

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2021 12:09]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Zonlichtstad
Ja. Ik zie dat dat inderdaad kan. Een nieuw device aanmaken en dan het serienummer toevoegen achter de cfg.

Dus in domoticz:
/home/pi/SBFspot/SBFspot/bin/Release_SQLite/SBFspot.cfg:1234567890

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Zonlichtstad Dan heb je mijn uitleg niet gevolgd dan?
Ik had gevraagd de standaard SBFspot.cfg te hernoemen per omvormer.
Je zit ook in een andere directory te vogelen. (zie ik vaker bij mensen)
Je gebruikt de handleiding op de domoticz pagina ipv die van sbfspot zelf zie ik.

[Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2021 12:47]

• Zonlichtstad
Ja. Ik had je uitleg wel gevolgd. Ik kopieerde alleen het voorbeeld uit de wiki. Ik heb nu twee cfg files (met verschillende namen). De SBFspot.cfg is nu SBFspot_dak1.cfg en een nieuwe met SBFspot_dak2.cfg. In Domoticz zie ik ze nu allebei. Je moet alleen in domoticz het serienummer toevoegen zodat domoticz weet welk serienummer uit de database erbij hoort.

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 07:33
Sinds gisteren heb ik opeens een probleem met mijn waardes in PVoutput. De waardes lijken wel geupload te worden naar pvoutput, maar de waardes kloppen niet. Zo heb ik vandaag een piek opwekking gehad van 5000watt, maar in PVoutput lijk ik ongeveer 200watt op te wekken:

Nu ben ik even aan het puzzelen waar het mis kan gaan, maar ik kom er niet achter.

Ik heb een SMA omvormer en ik upload informatie via SBFspot.

Ik ga even uit van de waarde in PVoupt van 16:20 (4:20), namelijk 180w

- De service draait en heb ik herstart:

Als ik in de tabel vwDayData kijk dan zie ik inderdaad de rare waardes voorbij komen:

Dus het lijkt verkeerd weggeschreven te worden in de tabel vwDayData. asl ik kijk in de table vwspotdata dan zie ik die waarde niet terug. Volgens deze tabel had de waard 926 moeten zijn:

https://tweakers.net/i/GV_RzAZkMFCKWUKLZjd9mp_w_3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GreiCXkcG15hTLC69eoGJI5X.png?f=fotoalbum_large

Als ik in de log kijk die hij elke 5 min van de SMA af haalt zie ik inderdaad de 926watt terug (MyPlant.log):

Dus heb wel het idee dat 926watt het juiste moet zijn en niet de 180w.

Kijk ik in SBFspotUpload log dan zie ik helaas niks. Ik heb de service een keer herstart en zag daarna wel waardes voorbij komen, maar deze kwamen naar mijn idee ook niet goed terecht in pvoutput:

Nu ben ik even zoekende wat ik nog mis? Naar mijn idee klopt alles. Behalve dat de waardes niet goed in vwspotdata komen te staan. Maar ik weet niet precies hoe dat kan gebeuren.

• sbf
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 23:16
Hmm, ik begrijp je uitleg niet zo goed, maar wat mij opvalt is dat alle data 2x naar PVO gestuurd wordt. Zie laatste screenshot. Het lijkt wel dat de daemon 2x gestart is. Ik zou eens beginnen met een reboot van de Pi

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sbf
Ter info:
In de Spotdata tabel zitten de momentane waarden (926W) en in DayData zitten de gemiddelden over 5min (180W)
De Daydata tabel wordt gebruikt voor PVO icm SpotData voor Voltage
De 180W op PVO is dus OK

• grote_oever
sbf schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:51:
Hmm, ik begrijp je uitleg niet zo goed, maar wat mij opvalt is dat alle data 2x naar PVO gestuurd wordt.
Ja, sorry. Ik weet niet precies hoe ik duidelijker kan zijn. Heb het idee dat ik het hele traject doorloop. Pi reboten heb ik inderdaad al gedaan. Het rare is dat vandaag weer alle metingen van slag zijn. Als ik nu naar pvoutput kijk zijn alle waardes voor vandaag al ingevuld:

https://pvoutput.org/intr...235&sid=71998&dt=20210324

[Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 24-03-2021 07:21]

• sbf
Ja PVO ziet er niet goed uit...
Staan de instellingen goed op PVO, timezone en zo?
Een week geleden was het precies ok, wat is er dan veranderd in die periode?

• grote_oever
@sbf Bedankt voor je reactie.

De timezone staat wel goed (net voor zekerheid nog even gecheckt:
Wed 24 Mar 08:50:45 CET 2021
Er is sinds afgelopen week niks verandert. Heb zelfs niet aan de raspberry pi gezetten of instellingen ingesteld op PVO.

Ik zie dit in de log staan van SBFspotUpload20210324.log:
[06:15:45] INFO: Uploading 100 datapoints, starting with 20210324,06:10,7006774,0 => OK (200)
[06:16:44] INFO: Uploading 41 datapoints, starting with 20210324,14:30,6319494,840 => OK (200)
Ik zit kijken waar de waardes vandaag komen. Maar ik kan ook geen trend vinden.

• sbf
En timezone op pi?

• grote_oever
Ja, deze staat op Europa, Amsterdam.

mmm, raar. Het lijkt niet aan SBFspot te liggen, maar aan mijn omvormer.

@AUijtdehaag Ik tag jou even in deze post. Heb jij dit eerder gezien bij de SMA? Dat de waardes in de toekomst er al in staan?

[Voor 62% gewijzigd door grote_oever op 24-03-2021 11:19]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@grote_oever nee dat is ook nieuw voor mij

• sbf
Aan SBFspot twijfel ik niet ;-)
Er is hier ergens een topic over hetzelfde probleem, maar kan het momenteel niet terugvinden.

• sbf
Het probleem is nu dat er al data opgeladen is en je manueel moet tussenkomen om de grafieken te fixen.

• grote_oever
@AUijtdehaag Bedankt; sorry.. was even het taggen waard.
sbf schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:51:
Aan SBFspot twijfel ik niet ;-)
Er is hier ergens een topic over hetzelfde probleem, maar kan het momenteel niet terugvinden.
Haha, daar twijfelde ik ook niet aan. Met name omdat het jaar en dag zonder omkijken heeft gewerkt.
sbf schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:53:
Het probleem is nu dat er al data opgeladen is en je manueel moet tussenkomen om de grafieken te fixen.
Ik zit even een plan te bedenken hoe ik de waardes (aan de eind van de dag) als nog kan versturen naar Pvoutput. Klopt als ik zeg dat SBFspot tagged dat de waardes zijn aangeleverd? Zodat ze niet nog een keer aangeleverd worden? Ik zie namelijk dat de waardes voor vandaag overgeschreven worden in de omvormer. Is het simpel en te korte door de bocht gedacht van: Verwijder waardes van vandaag en laat SBFspot deze opnieuw inlezen en uploaden?

Ik vraag me alleen af hoeveel dagen mijn omvormer nog ongeldige waardes blijft zien. Ik zie inderdaad dat SBFspot de waardes in 1x in de nacht verstuurd. Das denk ik eerste moment nadat de omvormer de nieuwe dag heeft ingeladen.

[Voor 22% gewijzigd door grote_oever op 24-03-2021 12:45]

• sbf
Zie bericht van @I-King van 15 juni 2020 13:25 en volgende

Datalogging: PV systemen

Volgens mij een identiek probleem...

• sbf
Ja, foutieve waardes in daydata wissen en opnieuw inlezen met SBFspot.
Ik kan je de query bezorgen indien nodig.

• grote_oever
sbf schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:56:
Ja, foutieve waardes in daydata wissen en opnieuw inlezen met SBFspot.
Ik kan je de query bezorgen indien nodig.
Bedankt; ga me even verdiepen in de reacties van I-KIng. ik durf het bijna niet te vragen, maar zou je scripts kunnen delen?

[edit]

Dat is wel grappig; ik zit de reactie van @I-King te lezen en ik zie dat hij daar ook de hulp van @AUijtdehaag vraagt.

[Voor 16% gewijzigd door grote_oever op 24-03-2021 16:33]

• sbf
@AUijtdehaag is hier één van de grootste specialisten en reclamemaker voor SBFspot

• I-King
  • Nu online
En SMA :)

Mijn omvormer is uiteindelijk omgeruild. Na een dag of 5 ging het weer goed trouwens.
Het leek net alsof de dag data op een aantal momenten niet geleegd werd. Het begon bij mij met data ongeveer 63 dagen ouder.
Je kan de SMA niet echt resetten trouwens!

• grote_oever
I-King schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:51:
En SMA :)

Mijn omvormer is uiteindelijk omgeruild. Na een dag of 5 ging het weer goed trouwens.
Het leek net alsof de dag data op een aantal momenten niet geleegd werd. Het begon bij mij met data ongeveer 63 dagen ouder.
Je kan de SMA niet echt resetten trouwens!
Bedankt voor je reactie.

Ik ga het even aanzien. Want vanmiddag "flipte" de omvormer en sinds die tijd doet hij het weer:

Lijkt nu weer goed op te pakken: https://pvoutput.org/intr...235&sid=71998&dt=20210324

Ter interesse.. wat is de reden dat je hem omwisselde?

[Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 24-03-2021 20:03]

• I-King
  • Nu online
Ik heb contact gehad met de installateur, die herkende het probleem niet, SMA ook niet en gaf aan een omruil in te plannen. Die stond dus al gepland, ook toen de data weer goed leek te gaan.

• grote_oever
Vanmorgen zijn de waardes in pvoutput weer normaal. Er is vannacht geen hele dag geüpload. Waardes komen nu elke 5 minuten binnen.

Wat de oplossing is geweest weet ik niet. Ik vermoed dat de omvormer zichzelf weer heeft gecorrigeerd. De grafiek was sinds gisteren 16:00 weer normaal en daarbij was het probleem ook gelijk verholpen.

• sbf
grote_oever schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:38:
Vanmorgen zijn de waardes in pvoutput weer normaal. Er is vannacht geen hele dag geüpload. Waardes komen nu elke 5 minuten binnen.

Wat de oplossing is geweest weet ik niet. Ik vermoed dat de omvormer zichzelf weer heeft gecorrigeerd. De grafiek was sinds gisteren 16:00 weer normaal en daarbij was het probleem ook gelijk verholpen.
Maar de grafieken van 22/23/24 maart op PVO zijn toch nog niet OK?
https://pvoutput.org/intr...10323&gs=0&da=1&dxa=1&m=1

• grote_oever
sbf schreef op zondag 28 maart 2021 @ 17:51:
[...]

Maar de grafieken van 22/23/24 maart op PVO zijn toch nog niet OK?
https://pvoutput.org/intr...10323&gs=0&da=1&dxa=1&m=1
Daar heb je gelijk in. Heb de dag totale wel aangepast met de hand. Kan ik deze alsnog een keer uploaden?

• sbf
Ah, op de totalen had ik niet gelet...
Om ze opnieuw op te laden moet je ze eerst wissen in SBFspot.db (dmv sqlite3 ~/smadata/SBFspot.db)
Eventueel kan je de grafieken op PVO ook verwijderen (vuilbakje naast "power used" in de tabel)

Voor 24 maart (datum aanpassen voor de andere dagen):
code:
1
delete from daydata where strftime("%Y%m%d",date(timestamp,'unixepoch','localtime'))='20210324';

en dan ophalen met SBFspot:
code:
1
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -v -finq -nocsv -startdate:20210324

De uploaddaemon doet de rest automatisch als de data niet ouder is dan 14d (90d als donator)

• Snowhite0901
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 08:12
kan je in de pvoutput lijst ook zoeken naar hellingshoeken? Ik zoek eigenlijk een vergelijkbaar systeem om mijn eigen systeem mee te vergelijken, maar als ik op zuid in de buurt zoek dan krijg ik allemaal sets met een veel hogere hellingshoek.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@Snowhite0901 Ja, door te zoeken op bijvoorbeeld "10km + 13 tilt +S".

Edit: hier zie je de mogelijkheden: https://pvoutput.org/help/searching.html

[Voor 36% gewijzigd door JeroenE op 30-03-2021 10:06]

• Tutti-frutti
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Nu ik de data van m'n GoodWe inverter werkend heb in Domoticz, ben ik bezig met het correct werkend krijgen van data pushen naar pvoutput vanuit Domoticz.

Daarbij gebruik ik een script welke de addStatus API gebruikt. Volgens mij worden daarbij de gegevens correct gepusht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
us: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: url = HTTPS://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: method = POST
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: post data = d=20210403&t=14:00&v1=47000.0&v2=808.0&v5=9.1&c1=1
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: headers = !#X-Pvoutput-Apikey: xxxxxxxxxxxxX-Pvoutput-SystemId: 83060
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: callback = PVOutput
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Finished pvOutput
2021-04-03 14:00:06.489 Status: EventSystem: Script event triggered: /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua
2021-04-03 14:00:07.465 Status: dzVents: Info: Handling httpResponse-events for: "PVOutput"
2021-04-03 14:00:07.465 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Start internal script: pvOutput: HTTPResponse: "PVOutput"
2021-04-03 14:00:07.465 Status: dzVents: !Info: PVOutput: Return from PVOutput ==>> OK 200: Added Status

Hierbij wordt dus de totale opbrengst gepushed en daarom ook de 'c1=1' param.

Maar nu zie ik op pvoutput (update1: heb even vandaag verwijderd, kijken of dat iets doet) dat "energy" op 42.8kWh blijft hangen, terwijl er zojuist 47000Wh gepusht is. Zie screenshot hieronder.
Heeft dit te maken met het nog missen van startwaarde van deze dag? Of moet ik het probleem ergens anders zoeken?

Update2: Het verwijderen van vandaag lijkt het te hebben verholpen! Zal te maken hebben gehad met verkeerde data door script welke eerst de ampersands in POST data onnodig had escaped of de tijdzone van m'n pvOutput account.

[Voor 16% gewijzigd door Tutti-frutti op 03-04-2021 14:56]

4015Wp west (Dordrecht)

• Sherlock
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:53

Sherlock

No Shit

Ik ga een - waarschijnlijk heel domme - vraag stellen, maar ik kom er niet uit. Ik heb nu zo ongeveer 5 jaar PV panelen op ons dak liggen, met een Omnik omvormer. (Een 2k-TL2 met wifi-module om precies te zijn)

Aangezien de Omnik portal er uit gaat en ik het wel leuk vind om af en toe te bekijken wat de opbrangst is zoek ik een alternatief. Solarman gaat het voortzetten, maar dat wordt dan wel betaald. En ook al is het maar €6 per jaar per device, ik zoek iets waar je niet aan vast zit. Ik dacht een gratis alternatief gevonden te hebben in PVoutput, maar ik denk dat ik ergens een stap mis.

Ik heb al mijn gegevens ingevuld, maar nergens kan ik ingeven zie ik waar PVoutput de data vandaan moet halen om een mooi grafiekje te tonen.

Kunnen jullie me een handje helpen?

• Jesse-
  • Registratie: oktober 2015
  • Nu online
Tutti-frutti schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:10:
Nu ik de data van m'n GoodWe inverter werkend heb in Domoticz, ben ik bezig met het correct werkend krijgen van data pushen naar pvoutput vanuit Domoticz.

Daarbij gebruik ik een script welke de addStatus API gebruikt. Volgens mij worden daarbij de gegevens correct gepusht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
us: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: url = HTTPS://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: method = POST
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: post data = d=20210403&t=14:00&v1=47000.0&v2=808.0&v5=9.1&c1=1
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: headers = !#X-Pvoutput-Apikey: xxxxxxxxxxxxX-Pvoutput-SystemId: 83060
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: callback = PVOutput
2021-04-03 14:00:06.488 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Finished pvOutput
2021-04-03 14:00:06.489 Status: EventSystem: Script event triggered: /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua
2021-04-03 14:00:07.465 Status: dzVents: Info: Handling httpResponse-events for: "PVOutput"
2021-04-03 14:00:07.465 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Start internal script: pvOutput: HTTPResponse: "PVOutput"
2021-04-03 14:00:07.465 Status: dzVents: !Info: PVOutput: Return from PVOutput ==>> OK 200: Added Status

Hierbij wordt dus de totale opbrengst gepushed en daarom ook de 'c1=1' param.

Maar nu zie ik op pvoutput (update1: heb even vandaag verwijderd, kijken of dat iets doet) dat "energy" op 42.8kWh blijft hangen, terwijl er zojuist 47000Wh gepusht is. Zie screenshot hieronder.
Heeft dit te maken met het nog missen van startwaarde van deze dag? Of moet ik het probleem ergens anders zoeken?[Afbeelding]

Update2: Het verwijderen van vandaag lijkt het te hebben verholpen! Zal te maken hebben gehad met verkeerde data door script welke eerst de ampersands in POST data onnodig had escaped of de tijdzone van m'n pvOutput account.
Hoe heb je de data van je omvormer in Domoticz gekregen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Sherlock Als je hier in dit topic met "Omnik" zoekt krijg je op 1,5 pagina's een aantal oplossingen geboden waar je uit kan kiezen. Enige vertrouwdheid met scripting en bijvoorbeeld een raspi is wel nodig.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Sherlock schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:30:
Ik ga een - waarschijnlijk heel domme - vraag stellen, maar ik kom er niet uit. Ik heb nu zo ongeveer 5 jaar PV panelen op ons dak liggen, met een Omnik omvormer. (Een 2k-TL2 met wifi-module om precies te zijn)

Aangezien de Omnik portal er uit gaat en ik het wel leuk vind om af en toe te bekijken wat de opbrangst is zoek ik een alternatief. Solarman gaat het voortzetten, maar dat wordt dan wel betaald. En ook al is het maar €6 per jaar per device, ik zoek iets waar je niet aan vast zit. Ik dacht een gratis alternatief gevonden te hebben in PVoutput, maar ik denk dat ik ergens een stap mis.

Ik heb al mijn gegevens ingevuld, maar nergens kan ik ingeven zie ik waar PVoutput de data vandaan moet halen om een mooi grafiekje te tonen.

Kunnen jullie me een handje helpen?
Een oplossing is ook altijd om in de meterkast een Kwh tussenmeter te (laten) plaatsen die via S0 de data doorgeeft aan een Youless LS120 en dit dan op PVoutput zet. Ik heb 0,0 verstand van scripting en dergelijke en deze oplossing werkt perfect voor mij en wellicht ook voor jou.

Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 2 x MHI L/L (71SRK / 35ZSX)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Jesse- schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:43:
[...]

Hoe heb je de data van je omvormer in Domoticz gekregen?
In Domoticz installeer je de SEMS plugin, versie van JanJaapKo, volgens de readme in de repo:
https://github.com/JanJaapKo/domoticz-GoodWeSEMS

Let er dus op dat je in Domoticz niet de bestaande GoodWe plugin bundled with Domoticz selecteert, deze werkt niet meer. Ik moest zelf python en libs nog updaten om nieuwe plugins te kunnen gebruiken in Domoticz.

Vervolgens heb je dus de GoodWe apparaten vinden onder "Apparaten".

Als je dit vervolgens zou willen loggen naar pvoutput.org, dan kun je het script gebruiken zoals hier beschreven:
https://www.huizebruin.nl...len-aan-domoticz-v2020-1/

Let wel op dat je het lua-script download en niet kopieert van de code die weergegeven wordt op de pagina, omdat deze onjuist escaped is &amp; zou & moeten zijn)

4015Wp west (Dordrecht)

• Sherlock
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:53

Sherlock

No Shit

dunklefaser schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:43:
@Sherlock Als je hier in dit topic met "Omnik" zoekt krijg je op 1,5 pagina's een aantal oplossingen geboden waar je uit kan kiezen. Enige vertrouwdheid met scripting en bijvoorbeeld een raspi is wel nodig.
Gerco-M schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:11:
[...]

Een oplossing is ook altijd om in de meterkast een Kwh tussenmeter te (laten) plaatsen die via S0 de data doorgeeft aan een Youless LS120 en dit dan op PVoutput zet. Ik heb 0,0 verstand van scripting en dergelijke en deze oplossing werkt perfect voor mij en wellicht ook voor jou.
Hmm, dan was mijn vraag toch niet zo dom als ik eerst zelf dacht. Ik had gehoopt dat er iets simpels/gebruiksvriendelijks zou zijn. Dan is die €6 per jaar zo gek nog niet...

Wel bedankt voor jullie snelle reacties!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Sherlock schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:51:
[...]

[...]

Hmm, dan was mijn vraag toch niet zo dom als ik eerst zelf dacht. Ik had gehoopt dat er iets simpels/gebruiksvriendelijks zou zijn. Dan is die €6 per jaar zo gek nog niet...

Wel bedankt voor jullie snelle reacties!
Nou de oplossing met de Kwh meter koste mij Kwa Youless, Kwh meter en installatie maar E150 per PV setje, dus na 25 jaar heb je dat er wel weer uit hoor! :9~

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:03

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Topicstarter
Gerco-M schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:33:
[...]

Nou de oplossing met de Kwh meter koste mij Kwa Youless, Kwh meter en installatie maar E150 per PV setje, dus na 25 jaar heb je dat er wel weer uit hoor! :9~
https://www.hashop.nl/youless-ls120-energiemeter

En een meter.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Kets_One
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18-06 20:25
Ik heb sinds een weekje een tweede Youless aan de elektriciteitsmeter in de meterkast hangen (v4). Samen met de tweede youless aan de BPM (v1) en uploaden van beiden naar PVOutput levert het volgende plaatje op:

Een paar dingen vallen me op:
- Bij de gele lijn staat "Energy export". Dat klopt niet, de weergegeven waarde betreft de opbrengst van de zonnepanelen (opwek dus). Kan ik dit aanpassen?
- Bij de rode lijn staat "Energy Import". Dat klopt ook niet. De weergegeven waarde is de som van de verbruikte energie (dus inclusief de in mijn huis verbruikte, door de PV opgewekte energie). Kan ik dit aanpassen?

Los van bovenstaande vind ik de weergave van verwarrend. Hoe zou ik dit beter kunnen instellen?
PS: ik heb al een blik geworpen op de settings van PVoutput, maar kom er niet uit. :+

3.18 kWp West 45 Graden

• iwolke
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10-05 02:23
Hallo zonnetweakers,

Ik ben redelijk nieuw op dit hele gebied. Aan mijn zonnepanelen hangt een Stecagrid 4803x omvormer. Heeft een ethernet poort en ik kan via een webserver data opvrage. So far so good.
Wat ik graag zou willen is de data van de omvormer monitoren, liefst via mijn Domoticz server (op mijn QNAP NAS). Naast de opbrengstdata hoop ik ook de event data (en liefst ook de measurements (grid voltage)) te kunnen lezen. Dit omdat ik de laatste tijd regelmatig een "Grid voltage too high" error voorbij zie komen, waarna de steca uitschakelt voor een paar minuten. (die staat uit bij Enexis, maar ik wil het beter kunnen aantonen, kan het nu alleen live zien).

Steca heeft zelf software maar die heb ik nog niet aan de praat kunnen krijgen. Met name de Steca Connect User lijkt te kunnen wat ik wil (niet naar Domoticz, maar goed) maar heb ik niet aan de praat kunnen krijgen. Zijn er hier mensen met een vergelijkbare setup of met tips hoe ik het beste kan beginnen?

Alvast heel hartelijk bedankt.

Ignasz

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 05-06 00:00
Kets_One schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:23:
Ik heb sinds een weekje een tweede Youless aan de elektriciteitsmeter in de meterkast hangen (v4). Samen met de tweede youless aan de BPM (v1) en uploaden van beiden naar PVOutput levert het volgende plaatje op:

[Afbeelding]

Een paar dingen vallen me op:
- Bij de gele lijn staat "Energy export". Dat klopt niet, de weergegeven waarde betreft de opbrengst van de zonnepanelen (opwek dus). Kan ik dit aanpassen?
- Bij de rode lijn staat "Energy Import". Dat klopt ook niet. De weergegeven waarde is de som van de verbruikte energie (dus inclusief de in mijn huis verbruikte, door de PV opgewekte energie). Kan ik dit aanpassen?

Los van bovenstaande vind ik de weergave van verwarrend. Hoe zou ik dit beter kunnen instellen?
PS: ik heb al een blik geworpen op de settings van PVoutput, maar kom er niet uit. :+
goede vraag, ik ben met de zelfde vraagstelling bezig sinds ik de Homewizzard P1 meter en Homewizzard SDM230 wifi heb.

PV output ontvangt :
V1 Energy generation
V2 Power generation
V3 Energery consumption
V4 Power Consumpion.

Met een omnik script op de nas stuur ik de V1 aan pvout put. volgens mij maakt pvoutput er dan V2 van door de om de 5 minuten gestuurde wattages samen te voegen tot power. (check vraag :-)
Met mijn P1 meter&Kwh meter zou ik dan V3 kunnen toevoegen...
alleen wordt het dan vanaf dit punt lastig. P1 geeft alleen active power als - of + weer. kan PV output hier mee omgaan?.
wat voor V3 waarde sturen jullie dus naar PVoutput?

voorbeeld: P1 meter (over dag met zon)
"total_power_import_t1_kwh":7008.875,"total_power_import_t2_kwh":7334.633,"total_power_export_t1_kwh":4184.361,"total_power_export_t2_kwh":9985.422,"active_power_w":-3172,"active_power_l1_w":-3172,"active_power_l2_w":null,"active_power_l3_w":null

voorbeeld Omnik waarde
<knip>omnik4000tl2,4000,3718,1082,205244,,3,"<knip>

hier pak ik dus de waarde 3718 uit om als V1 te uploaden naar PVoutput.

je ziet dat ik ca 500w huidig energie verbruik (en dus de V3 waarde), en 3172-3718 (=-546w en dan kan goed kloppen als huidige afname)

PVoutput

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 08:18
Ik heb een vraagje.

Op mijn dak liggen 14 panelen met 340wp en een omvormer sunnyboy 4.0.

De maximale active power limitation staat op 4000w

mijn panelen kunnen 14 x 340 = 4760 wat aan.
kan ik de maximale power limitation ook omhoog gooien? de sunnyboy kan 4000 wat aan.
Ik ben vrij nieuw hierin en wil niks aanpassen voordat ik het zeker weet, helemaal met stroom.

De vraag kwam in me op omdat ik zojuist zag dat ik ongeveer maximale opbrengst had.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17-06 21:01
Zaratrass schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:05:
Ik heb een vraagje.

Op mijn dak liggen 14 panelen met 340wp en een omvormer sunnyboy 4.0.

De maximale active power limitation staat op 4000w

mijn panelen kunnen 14 x 340 = 4760 wat aan.
kan ik de maximale power limitation ook omhoog gooien? de sunnyboy kan 4000 wat aan.
Ik ben vrij nieuw hierin en wil niks aanpassen voordat ik het zeker weet, helemaal met stroom.

De vraag kwam in me op omdat ik zojuist zag dat ik ongeveer maximale opbrengst had.
Je schrijft het zelf... de sunnyboy kan max 4000 aan dus dat is de max power limitation. Dat heb ik hier ook omdat ik niet meer kwijt kan vanwege 1-fase aansluiting.

Gasloos 13-3-20 (Enexis slotje). 2x Daikin MXM52N, Stylish35, Perfera 20/20/20/25, Daikin WPB200L PV 5100wp. Herenhuis, vrijstaand, 2007, 2 persoonshuishouden

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Idefix70 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:28:
[...]

Je schrijft het zelf... de sunnyboy kan max 4000 aan dus dat is de max power limitation. Dat heb ik hier ook omdat ik niet meer kwijt kan vanwege 1-fase aansluiting.
Voor de volledigheid - uit "aansluitrichtlijnen zonnepanelen" van Liander (2016):
Aansluitcategorie - Doorlaatwaarde aansluiting - Max teruglevering bij cos phi=1 (kVA=kW)
E-AC1 - 1 x 6A - 1,4 kVA
E-AC1 - 1 x 25A - 5 kVA
E-AC1 - 1 x 35A/40A - 5 kVA

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 18-06 17:44

fxs81

Julianadorp

Gisteren is de logging gestopt om 16:50 in PVOutput bij mij. Hebben meer mensen hier last van gehad? In de Goodwe app zelf en op de youless ging alles gewoon door. De omvormer is ook niet uit geweest ondanks dat het weer niet best was. Vanochtend wel weer gewoon verse waarden.

Ik ben nog aan het zoeken hoe ik ook het gasverbruik in PVOutput kan krijgen maar ben pas op 1/3e van alle 83 pagina's van dit topic dus als iemand het weet mag je het ook zeggen :*) ik lees ondertuusen lekker verder.

[Voor 19% gewijzigd door fxs81 op 01-05-2021 11:24]

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fxs81
Met node red kan je vanalles naar pvoutput slingeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 18-06 17:44

fxs81

Julianadorp

Ik ga me eens verder inlezen, node red zegt me zo niks. Dank je @AUijtdehaag

[Voor 66% gewijzigd door fxs81 op 01-05-2021 13:23]

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik zit even met een vraag over het aanmaken van een team. Ik heb er net eentje aangemaakt, maar als ik naar de teampagina ga, dan staat er "no data found". Als het goed is zou er automatisch data moeten verschijnen van mijn eigen outputs, toch? De handleiding helpt me helaas niet verder.

Duurt het wellicht een tijdje voordat de data begint te verschijnen op de teampagina?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08:15

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@RoD Ik meen dat het idd even duurt, hoe lijkt het vandaag?

★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

ThinkPad schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:01:
@RoD Ik meen dat het idd even duurt, hoe lijkt het vandaag?
Nog steeds no data. Ik kan wel zien dat er meerdere mensen in het team zitten, dus de outputs zouden er moeten zijn. Maar misschien is het dan nog even afwachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08:15

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Ik vermoed dat zoiets via een cronjob o.i.d. wordt geregeld. PVOutput zit in Australië, dus een nachtelijke (?) cronjob draait daar op een ander tijdstip natuurlijk. Ik zou idd gewoon nog even geduld hebben.

[Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 08-05-2021 10:36]

★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Gynnad
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 06:40

Gynnad

* * *

Wij hebben sinds 2 weken een Growatt 4200 TL-XE hangen met een Growatt ShineLAN module (bekabeld dus).

Nu probeer ik mijn data ook naar pvoutput.org te krijgen, dit wil ik doen m.b.v. https://github.com/johanmeijer/grott. Heb een Raspberry Pi waarop het programma draait, de service is aangemaakt en dat werkt allemaal prima (tenminste tot zover ik het kan zien).

Echter nu loop ik tegen het probleem aan dat ik het internet verkeer van de Growatt module moet routen naar de Raspberry Pi welke dan het verkeer naar pvoutput.org stuurt en Growatt.

Nu heeft @johanmeijer daar een handleiding voor geschreven maar ik zie niet dezelfde schermen terug in mijn Growatt omgeving (https://github.com/johanm...ata-via-your-Grott-Server).

Ik twijfel nu of dat eraan ligt dat ik een LAN module heb i.p.v. WIFI of dat het komt doordat Solar Unie ons account heeft opgezet bij Growatt en wij dus misschien niet alle rechten zouden hebben (of de schermen zijn inmiddels veranderd, dat kan ook zeker een optie zijn)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:11
Ik heb wat uidagingen met output naar PVoutput te posten..
Elke keer stop deze vroeg in de ochtend tussen 07:40 en 08:10.
Mijn output wordt automatisch via een python script upload en deze start pas bij zonsopkomst.
Voor het posten gebruik ik het volgende stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
print('PvOutput output is enabled, posting results now...')
headers = {
    "X-Pvoutput-Apikey": pvoutput_api,
    "X-Pvoutput-SystemId": pvoutput_system,
    "Content-type": "application/x-www-form-urlencoded",
    "Accept": "text/plain"
    }

# make date
tuple_time = date.today()
date = tuple_time.strftime("%Y%m%d")
# Get hour and date
tuple_time = time.localtime()

hour = str(tuple_time[3]) + ":" + str(tuple_time[4])
etoday = int(etoday * 1000)
ActualPower = int(ActualPower)
pvoutputdata = {
    "d": date,
     "t": hour,
     "v1": etoday,
     "v2": ActualPower,
    }
#Python3 change tup 3 4
url = "http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp"
pvoutput_result = session.get(url, params=pvoutputdata, headers=headers)

#pvoutput_result = requests.post("http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp", data=encoded, headers=headers)
if pvoutput_result.status_code != 200:
    print('Error posting to PvOutput errorcode: ')
    print(pvoutput_result.status_code)
    print(pvoutput_result.reason)
    print(pvoutput_result.text)

Etoday is dus het aantal watts zonder punt of komma voor het duizendtal 15.6KWh wordt verstuurd als 15600
Als http error code komt 400 terug en dat houd in dat data welke verstuurd word niet geaccepteerd wordt.
Maar hoe moet ik het dat wel aanleveren als het in de ochtend (lage waardes) wel blijkt te kloppen.
code:
1
2
3
4
v1 etoday:
16000
v2 Actualpower:
1590.0

Via wat debug opties lijkt het bovenstaande verstuurd te worden. (hoe die waardes in de ochtend zijn weet ik niet. Denk dat het probleem in de V2 zit?

edit: Maar ook met Actualpower zonder .0 geeft dezelfde status 400 als resultaat.
edit 2: (we komen een stapje verder)
[code]
Bad request 400: Moon Powered
The system cannot generate power during the hours of the day where there is no sunlight. Timezone may be incorrect.
[/code]

edit 3: werkt nu en juiste code staat in het 1e code blok, waarom het rond 8uur in de ochtend wel werkte is mij een raadsel maar dat terzijde

[Voor 23% gewijzigd door The-Source op 11-06-2021 15:06. Reden: oplossing in code blok]

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

The-Source schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:52:
Ik heb wat uidagingen met output naar PVoutput te posten..
Elke keer stop deze vroeg in de ochtend tussen 07:40 en 08:10. Mijn output wordt automatisch via een python script upload en deze start pas bij zonsopkomst.
Voor het posten gebruik ik het volgende stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
print('PvOutput output is enabled, posting results now...')
headers = {
    "X-Pvoutput-Apikey": pvoutput_api,
    "X-Pvoutput-SystemId": pvoutput_system,
    "Content-type": "application/x-www-form-urlencoded",
    "Accept": "text/plain"
    }

# make date
tuple_time = date.today()
date = tuple_time.strftime("%Y%m%d")
# Get hour and date
tuple_time = time.localtime()

hour = str(tuple_time[3]) + ":" + str(tuple_time[4])
etoday = int(etoday * 1000)
ActualPower = int(ActualPower)
pvoutputdata = {
    "d": date,
     "t": hour,
     "v1": etoday,
     "v2": ActualPower,
    }
#Python3 change tup 3 4
url = "http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp"
pvoutput_result = session.get(url, params=pvoutputdata, headers=headers)

#pvoutput_result = requests.post("http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp", data=encoded, headers=headers)
if pvoutput_result.status_code != 200:
    print('Error posting to PvOutput errorcode: ')
    print(pvoutput_result.status_code)
    print(pvoutput_result.reason)
    print(pvoutput_result.text)

Etoday is dus het aantal watts zonder punt of komma voor het duizendtal 15.6KWh wordt verstuurd als 15600
Als http error code komt 400 terug en dat houd in dat data welke verstuurd word niet geaccepteerd wordt.
Maar hoe moet ik het dat wel aanleveren als het in de ochtend (lage waardes) wel blijkt te kloppen.
code:
1
2
3
4
v1 etoday:
16000
v2 Actualpower:
1590.0

Via wat debug opties lijkt het bovenstaande verstuurd te worden. (hoe die waardes in de ochtend zijn weet ik niet. Denk dat het probleem in de V2 zit?

edit: Maar ook met Actualpower zonder .0 geeft dezelfde status 400 als resultaat.
edit 2: (we komen een stapje verder)
code:
1
2
Bad request 400: Moon Powered
The system cannot generate power during the hours of the day where there is no sunlight. Timezone may be incorrect.

edit 3: werkt nu en juiste code staat in het 1e code blok, waarom het rond 8uur in de ochtend wel werkte is mij een raadsel maar dat terzijde
Zo te zien stuur je alleen uren mee als tijd. Voeg daar eens minuten aan toe. Dan is het misschien opeens niet meer te vroeg?
Log eens wat er als tijd gestuurd wordt.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The-Source
Tutti-frutti schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:35:
[...]

Zo te zien stuur je alleen uren mee als tijd. Voeg daar eens minuten aan toe. Dan is het misschien opeens niet meer te vroeg?
Log eens wat er als tijd gestuurd wordt.
De variable heet hour maar het was wel uren : minuten. Alleen in de oude code versie werd er telkens 00:00 gestuurd. Vandaar ook de moon error.

Mijn V&A adv.

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18-06 13:30
14 jaar na dato heeft het eerste prototype van mijn soladin connectortje het begeven. Bleek dat de isolatie van een tijdelijk draadje sluiting had gemaakt. Gelukkig had ik nog final versions liggen waar die draad uiteraard niet meer nodig was....dus draait weer "als een zonnetje" :)

[Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 11-06-2021 22:53]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 18-06 19:52
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:23:
@fxs81
Met node red kan je vanalles naar pvoutput slingeren.
[Afbeelding]
Ik ben er heel blij mee. Wat een info en alles duidelijk op PVoutput! Thx. _/-\o_

Rijnsaterwoude, 6x 380 O40, 6x 380 ZW40, 5x 380 ZW20. Totaal 6460Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 18-06 19:52
Gerco-M schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:33:
[...]

Ikzelf heb deze; werkt goed.
https://www.homewizard.nl/shop/homewizard-wi-fi-p1-meter

Rijnsaterwoude, 6x 380 O40, 6x 380 ZW40, 5x 380 ZW20. Totaal 6460Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The-Source
Net even naar de efficiëntie gekeken binnen het Tweakers team en met een p2 heb ik met een niet optimaal (ZO / ZZO) plat dak 15graden toch een nette opstelling.

edit:
Is het mogelijk om met de versturen van de v3 waarde hier ook een negatief getal mee te sturen?
Verbruik is nu ongeveer zo dat rond een uurtje of 10 het totaal verbruik van de dag onder 0 gaat maar zou dit graag ook versturen naar pvoutput.
Ik heb diverse waardes tot mijn beschikking zoals totaal verbruik vandaag (wordt dus negatief gedurende dag)
Totaal verbruik (deze zakt z'n 30KWh per dag nu)
Huidig verbruik in Watts. Maar ook huidige teruglevering. Genoeg keus dus maar ik vind nergens iets over hoe een negatieve waarde aanleveren.

[Voor 67% gewijzigd door The-Source op 14-06-2021 20:56. Reden: vraag toegevoegd]

Mijn V&A adv.

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:51
@The-Source dat wordt toch door PVOutput berekend of heb ik dat mis ?
v1 - energy generation
v2 - power generation
v3 - energy consumption
v4 - power consumption
v..
Dus alleen positieve getallen, opwek en verbruik, dus de ruwe data, niet een waarde waar je zelf al de opwek vanaf gehaald hebt volgens mij.

Maar ik gebruik consumption niet, dus kan je niet verder helpen.

https://www.pvoutput.org/help/extended_data.html#input-data

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• The-Source
Ik heb ondertussen maar een groepje gemaakt voor mijn events/ scripts voor PV installatie

KWH uitlezen runt elke 5 minuten 24/7, nu zou ik die waarde direct naar PVOutput kunnen schrijven maar ik wou dat eigenlijk niet via VB.net script doen omdat ik dan bij eventuele wijzigingen tijdens sunrise uren in python moet doen en in sunset uren weer in VB. Dus ik laat de waar naar een bestand wegschrijven in de webserver root van mijn domotica systeem zodat python die weer kan ophalen, (script was al gemaakt om waardes weg te schrijven dus ophalen was makkelijk te implementeren ;) )

KWHverbruik naar PVoutput is uitgeklede variant van Zonnepanelen uitlezen, deze stuurt alleen waarde v3 waarbij Zonnepanelen nu v1 tm v3 verstuurd.
Ik heb ook vandaag 2 Fans welke ik nog had liggen via een domotica module die dicht bij de omvormer hing aangesloten. (RGBW dimmer met een RGB ledstrip erop betekend dat het W kanaal nog vrij was :P dus die schakel ik op dat moment)
Moet daarbij wel zeggen dat ondanks dat de omvormer behoorlijk wat ademruimte heeft wel echt merkbaar koeler is nu deze wat actieve luchtstroom heeft lang het koellichaam.

Mijn V&A adv.

• claesto
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 23:40
Bij de aankoop van een nieuwe woning (11 jaar oud), was de PV-installatie inclusief. De omvormer is een Platinum 3800S MC4. (Diehl/Ako)

De vorige eigenaar had ergens een verzekering afgesloten en daarbij werd een rood kastje geïnstalleerd. Echter ging het bedrijf hier achter failliet, waardoor er dus geen uploads meer gebeuren en er dus ook geen data meer te raadplegen valt.

Het mysterieuze toestel hangt op een UTP poort van de omvormer. Volgens de handleiding is dit echter een systeem om meerdere omvormers aan elkaar te koppelen.

Bij de RS232 poort staat in de handleiding uitsluitend voor servicedoeleinden. Nu heb ik een RS232 kabel naar USB en een Raspberry Pi (3B+) op overschot. Ik zou dus willen proberen om data uit de omvormer te halen, en te uploaden naar PVoutput. Maar kan iemand mij vertellen hoe ik hier best te werk ga? Hoe kom ik bv. te weten wat voor soort data de omvormer stuurt over deze seriële poort? etc.

• Snowhite0901
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 08:12
claesto schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:10:
Bij de aankoop van een nieuwe woning (11 jaar oud), was de PV-installatie inclusief. De omvormer is een Platinum 3800S MC4. (Diehl/Ako)

De vorige eigenaar had ergens een verzekering afgesloten en daarbij werd een rood kastje geïnstalleerd. Echter ging het bedrijf hier achter failliet, waardoor er dus geen uploads meer gebeuren en er dus ook geen data meer te raadplegen valt.

Het mysterieuze toestel hangt op een UTP poort van de omvormer. Volgens de handleiding is dit echter een systeem om meerdere omvormers aan elkaar te koppelen.
[Afbeelding]

Bij de RS232 poort staat in de handleiding uitsluitend voor servicedoeleinden. Nu heb ik een RS232 kabel naar USB en een Raspberry Pi (3B+) op overschot. Ik zou dus willen proberen om data uit de omvormer te halen, en te uploaden naar PVoutput. Maar kan iemand mij vertellen hoe ik hier best te werk ga? Hoe kom ik bv. te weten wat voor soort data de omvormer stuurt over deze seriële poort? etc.
Ik zou eens beginnen om hem eraan te hangen of er überhaupt al zelfstandig data uit komt.... Want anders wordt het denk ik lastig.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• The-Source
claesto schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:10:

[Afbeelding]

De zijde die je laat zien is in ieder geval rs485 en in poort 2 lijkt een afsluit weerstand te zitten.
Kan je via IP niet inloggen op dit kastje?

Mijn V&A adv.

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True