PVOutput info en discussie of opmerkingen topic

Pagina: 1 ... 20 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huizebruin
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-08 22:20
Sinds kort weer aanwezig op Tweakers.
Zag dat er redelijk wat verkeer weg kwam.

Mooi dat het script ook bij anderen werkt.
Indiaan706 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:21:
@AUijtdehaag Ah check, helemaal niet over nagedacht dat energie en vermogen apart doorgegeven wordt. Mijn brain fart was dat pvoutput gewoon dat vermogen over 5 min zou tellen.

Ik heb dit script & handleiding gebruikt, weet niet of dat ook een tweaker is _O_.
https://www.huizebruin.nl...len-aan-domoticz-v2020-1/

www.huizebruin.nl – Domotica, Home Assistant, 3D & S0tool & NL Discord Community over dit alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Topicstarter
Indiaan706 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:01:
@AUijtdehaag Deze kWh meter

Het script alleen activeren tussen zonsopkomst & zonsondergang staat nog op de planning inderdaad.
Maar ik vroeg me dus af wat PVOutput zelf nu doet, want na ruim 6,5 uur (screenshot is dagcijfer dus middernacht tot zonsopkomst) die 12W staat Energy wel nog gewoon op 0.000kWh dus hij telt ze niet echt lijkt het?
Of een minimale waarde van starten, hier stuurt hij niets naar pv output onder de 12W. Maar als je een kWh meter en een pi hebt, waarom dan geen DAL er op, kan je wel iets meer mee dan alleen een scriptje.
DaL software op de RaspBerry Pi op Windows 10 IOT

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:12
RoD schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:10:
Hallo allen. Ik heb net een nieuwe installatie en ik wil eea gaan doen in PVoutput. Ik wil de opbrengst van mijn Solaredge-omvormer tonen in PVoutput, en ik denk eraan om een Youless P1-meter aan te schaffen voor de slimme meter. Wat ik wil is het plotten van opwekking en verbruik. Zoiets als dit, maar dan met name "power generated" en "power used" zodat ik kan zien wanneer ik wel en niet aan het terugleveren ben:
[Afbeelding]

Mijn stappenplan:
1. Koppel PVoutput en Solaredge via de Solaredge API. Dan heb ik data met 15-min interval. Niet perfect, maar prima. Dit werkt inmiddels.
2. Koop een Youless LS120 en koppel die aan de P1-poort van mijn slimme meter.
3. Koppel Youless en PVoutput volgens het stappenplan. Daarbij moet de Youless als V4 worden ingesteld bij PVoutput omdat het hier om netto verbruik gaat als je op de P1 gaat meten.
4. Bereken een nieuwe parameter in PVoutput die de Youless nettowaarde + zonneproductie bepaalt, om daarmee het bruto verbruik te laten berekenen, en deze zodoende ook te kunnen plotten.
5. Doneer aan PVoutput omdat je alleen dan meerdere systemen live mag laten uploaden, en omdat het gewoon een goed idee is om te doneren :Y

Mijn vraag: klopt dit, zie ik iets over het hoofd? Ik houd het graag simpel dus ik gaat niet klooien met een Raspberry Pi oid :)
Zie: https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess

Als jij V4 in stelt op de youless, dan krijg je het “power used” in je huis VOOR salderen (van de meter) dus absoluut verbruik.

Dat is niet zoals je grafiek, dat is volgens mij V3 maar dan heb je salderen (van de meter) meegenomen - energy consumed.

Dus soms heb je geen verbruik (als er genoeg opwek is). Dat klopt op zich, maar dan weet je niet meer wat je verbruik was op dat moment (alleen dat het minder dan de solar opbrengst was)

Je moet je denk ik af vragen wat je wilt meten en na kunnen kijken.

Ik heb voor v4 gekozen zodat je het complete verbruik logged, PVoutput maakt er wel weer wat van met energy verbruik.

Ik doe het ook zo met Solaredge API voor opwek, en youless (instellign V4) voor verbruik.
Het klopt met de meterstanden die ik van Greenchoice krijg redelijk.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
RoD schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:10:
Mijn stappenplan:
4. Bereken een nieuwe parameter in PVoutput die de Youless nettowaarde + zonneproductie bepaalt, om daarmee het bruto verbruik te laten berekenen, en deze zodoende ook te kunnen plotten.
In de PV Output handleiding van Youless staat:
In zowel firmware 1.3.4 als 1.4 kan ook v4 ingesteld worden. In dat geval wordt de input data als netto vermogen verstuurd. Dit is zinvol wanneer de Youless op de slimme meter P1 poort aangesloten is, en de bruto productie van de zonnepanelen reeds met PVOutput gekoppeld is (direct via de omvormer
1 bijvoorbeeld) . PVOutput kan dan het bruto verbruik berekenen2 op basis van deze 2 input stromen .
Dus het lijkt alsof PV output dat al voor je doet? Of ik begrijp het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
jacovn schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 08:11:
[...]

Zie: https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess

Als jij V4 in stelt op de youless, dan krijg je het “power used” in je huis VOOR salderen (van de meter) dus absoluut verbruik.

Dat is niet zoals je grafiek, dat is volgens mij V3 maar dan heb je salderen (van de meter) meegenomen - energy consumed.

Dus soms heb je geen verbruik (als er genoeg opwek is). Dat klopt op zich, maar dan weet je niet meer wat je verbruik was op dat moment (alleen dat het minder dan de solar opbrengst was)

Je moet je denk ik af vragen wat je wilt meten en na kunnen kijken.

Ik heb voor v4 gekozen zodat je het complete verbruik logged, PVoutput maakt er wel weer wat van met energy verbruik.

Ik doe het ook zo met Solaredge API voor opwek, en youless (instellign V4) voor verbruik.
Het klopt met de meterstanden die ik van Greenchoice krijg redelijk.
Kalentum schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:30:
[...]

In de PV Output handleiding van Youless staat:

[...]

Dus het lijkt alsof PV output dat al voor je doet? Of ik begrijp het verkeerd.
Jullie bevestigen min of meer wat ik wil doen :) Ik wil V4 instellen voor de Youless zodat ik het netto-verbruik kan meten en in PVoutput kan krijgen. De opwekking heb ik al van mijn Solaredge. Op basis van de V4 en de Solaredge-waarden bereken ik vervolgens het brutoverbruik (dus voor opwekking van de panelen) door in PVoutput een nieuwe parameter te berekenen.

Dus dan heb ik:
V1: opwekking zonnepanelen (Solaredge-api)
V4: netto-energieverbruik van de P1-meter via Youless
Vx: V4 - V1 = brutoverbruik.

Dan plot ik in PVoutput V1 en Vx om opwekking en brutoverbruik over elkaar te leggen.

Klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Met de v4 parameter log je je complete verbruik, dus wat in je huis opgenomen wordt.
Dat is nog absoluut niet zo lijkt me, want je solar systeem wekt op op 1 of 3 fase en er zal wel direct verbruik zijn wat nooit bij een meter aan komt.
V3 kon ik weinig mee omdat die als vp systeem meer levert dan verbruik, het verbruik op 0 staat. Dat is niet wat ik wilde,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

jacovn schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:47:
Met de v4 parameter log je je complete verbruik, dus wat in je huis opgenomen wordt.
Dat is nog absoluut niet zo lijkt me, want je solar systeem wekt op op 1 of 3 fase en er zal wel direct verbruik zijn wat nooit bij een meter aan komt.
Ja dat klopt, maar dat kun je dan dus uitrekenen. Je weet het nettoverbruik (V4), je weet wat je opwekt (V1, bij mij via Solaredge), en op basis daarvan weet je wat het brutoverbruik is (V4-V1). Of het dan uit het net komt of direct van de zonnepanelen is niet zo relevant.

Of zit ik er nu heel erg naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb als voorbeeld bij pvoutput voor April:
1247kWh opgewekt
930kWh geexporteerd
480kWh geimporteerd
798kWh gebruikt

Greenchoice:
Afname: 490 kWh
Teruglevering: 955 kWh
Netto verbruik: -465 kWh

Helemaal exact is het niet dus, maar die paar kWh plus of min moet maar. Ik kan wel bij pvoutput zien wat ik verbruik over de dag heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Kluus schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:59:
Ik heb mijn estimates op PVOutput ingevuld aan de hand van PVGIS, maar die rekenen standaard met een systeem verlies van 14%. Is dit een realistische gemiddelde waarde? Mijn gevoel is dat 14% een behoorlijk pessimistische inschatting is.
Als je geen/weinig schaduw hebt, is dat inderdaad een vrij pessimistische instelling. Bij mijn schaduwloze systeem kom ik met een instelling van ca 8% redelijk goed uit.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 15:43
antonboonstra schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:33:
[...]

Als je geen/weinig schaduw hebt, is dat inderdaad een vrij pessimistische instelling. Bij mijn schaduwloze systeem kom ik met een instelling van ca 8% redelijk goed uit.
Het ligt er ook maar net aan welke van de 4 databases je gebruikt.
PVGIS-CMSAF gebruik ik nu met de standaard 14% en dan komt het voor mijn situatie voor het jaar 2017 redelijk goed overeen. 2018 en 2019 waren gewoon veel zonniger.
PVGIS-ERA5 geeft in mijn situatie een iets hoger resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rouske De PVGIS-CMSAF database wordt dit jaar verwijderd, net zoals de PVGIS-COSMO database.
Ik zou nu de PVGIS-SARAH als satelliet-metingen gebaseerde database gebruiken. Deze heeft verder de beste resolutie voor Europa.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 15:43
dunklefaser schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:51:
@Rouske De PVGIS-CMSAF database wordt dit jaar verwijderd, net zoals de PVGIS-COSMO database.
Ik zou nu de PVGIS-SARAH als satelliet-metingen gebaseerde database gebruiken. Deze heeft verder de beste resolutie voor Europa.
Oké, met de SARAH database dan inderdaad maar 7% loss gebruiken om op hetzelfde uit te komen als CMSAF met 14%. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
dunklefaser schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:51:
Als ik naar Eelde kijk, dan komt de SARAH database ook het dichtst in de buurt bij de metingen van KNMI weerstation Eelde over de afgelopen 15 jaar.
MetingkWh/m2
KNMI*1023,7
CMSAF1091,4
SARAH1015,2
ERA51080,2
COSMO961,5
* gemiddelde in periode 2005 t/m 2019

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

jacovn schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:14:
Ik heb als voorbeeld bij pvoutput voor April:
1247kWh opgewekt
930kWh geexporteerd
480kWh geimporteerd
798kWh gebruikt

Greenchoice:
Afname: 490 kWh
Teruglevering: 955 kWh
Netto verbruik: -465 kWh

Helemaal exact is het niet dus, maar die paar kWh plus of min moet maar. Ik kan wel bij pvoutput zien wat ik verbruik over de dag heen.
Ja, het gaat mij ook vooral om het grotere plaatje, die afwijking van een paar KWh maakt me niet zoveel uit. Maar de data die jij zo laat zien, dat is wel wat ik ook wil hebben. Dus dan ga ik die Youless maar eens aanschaffen en de data daarvan naast mijn Solaredge importeren in PVoutput :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maykoga
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 17:47
peterpijpelink schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:22:
[...]

die laatste heb ik draaien, via modbus lees ik de omvormer uit en dat staat bij SE in hun portal. Geen idee of dit ook naar PVOutput gaat eigenlijk, mijn verbruik etc vul ik al in via een script wat tegen mijn homewizard praat, daar haal ik opbrengst en intern verbruik zo vandaan... weet iemand of SE via de API naar PVOutput ook die extra gegevens mee stuurt eigenlijk?

[Afbeelding]
De PVOuput icm SE API upload enkel PV opwek vermogen, geen home power usage

Hoe krijg je de solaredge home power usage data gexporteerd? (bijv naar csv), online is hier namelijks weinig over te vinden

exporteer je dat naar homewizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

maykoga schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:26:
[...]

De PVOuput icm SE API upload enkel PV opwek vermogen, geen home power usage

Hoe krijg je de solaredge home power usage data gexporteerd? (bijv naar csv), online is hier namelijks weinig over te vinden

exporteer je dat naar homewizard?
eh ja en nee..., ik lees mijn homewizard uit en dat stuur ik naar PVOutput op een 2e site als gebruik... beetje de oude manier, maar werkt wel, en dan gebruik ik die 2e site als referentie, maar haal er voor mijn hoofdsite de gebruiksgetallen uit :)

script is door mij bedacht en door goede vriend in perl geschreven. Mijn idee is dat op termijn de homewizard weg gaat en dat ik dan een alternatief had, maar moet ook nog in de SE verbruiksmeter duiken..

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

RoD schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:15:
[...]

Ja, het gaat mij ook vooral om het grotere plaatje, die afwijking van een paar KWh maakt me niet zoveel uit. Maar de data die jij zo laat zien, dat is wel wat ik ook wil hebben. Dus dan ga ik die Youless maar eens aanschaffen en de data daarvan naast mijn Solaredge importeren in PVoutput :)
Als je het echt goed wilt doen dan zal je al je gebruikersgroepen achter een aparte meter moeten gooien.
Ik zet mijn wasmachine pas aan als er meer dan 1000 Watt opgewekt wordt. Komt er een wolkje voor de zon dan pakt diezelfde wasmachine uit het net. (Bij mij gaat het nog handmatig) Je zult verrast zijn als je het meet en ziet dat het niet om een paar kWh gaat.
Als je alle zware apparaten in de nacht laat draaien, dan zal het verschil niet zo groot zijn, maar je wilt die wasmachine en vaatwasser juist aan hebben als de zon schijnt.
En wil je energie consuminderen, je wilt ook wassen of stofzuigen als de zon eens wat minder schijnt, dan weet je pas echt goed wat je verbruikt als je dat verbruik apart meet.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:10
Ik begrijp niet helemaal wat PVOutput doet met opeenvolgende datapunten. Volgens mij trekken ze een vermogen recht door tot er een nieuw vermogen binnenkomt?

De dag hieronder heb ik 13.95 kWh opgewekt volgens PVoutput. Volgens de SolarEdge monitoring 14.45 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RM51fm9KiIn3BPkNPzt0WA19o6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSI34jO5oNqjVPWPIjO6GzJY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ravocs Wie zoekt die vindt (ook hier in dit topic): Solaredge pvoutput "afwijking", Solaredge rapportage interval 15 min vs. pvoutput 5 min.
Er is ook een relevant topic "SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"

[ Voor 35% gewijzigd door dunklefaser op 11-05-2020 11:36 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Laatst online: 17-09 21:07
Rol-Co schreef op zondag 24 maart 2013 @ 14:06:

Met de donatie krijg je ook de mcdonalds app voor android tot je beschikking, al vind ik de app van forum lid twixx handiger. _/-\o_
Deze link is dood, is er anno 2020 misschien nog een mooi alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:46
Indiaan706 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:08:
[...]
Deze link is dood, is er anno 2020 misschien nog een mooi alternatief?
http://pvdashboard.org/

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Iemand anders ook last van het crashen van de pro versie van PVOutput?

Bij iOS 14.1.1 crashte ie en nu met de 13.5 ook nog.
De eerste pagina is te zien, swipen naar de 2de geeft een pagina die niet gecentreerd is, na 3/4 keer swipen crashed ie.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ravocs schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:16:
Ik begrijp niet helemaal wat PVOutput doet met opeenvolgende datapunten. Volgens mij trekken ze een vermogen recht door tot er een nieuw vermogen binnenkomt?

De dag hieronder heb ik 13.95 kWh opgewekt volgens PVoutput. Volgens de SolarEdge monitoring 14.45 kWh.

[Afbeelding]
Los van wat hierboven al is gezegd, heb je bij het instellen van de SolarEdge-api de mogelijkheid om een optie aan te vinken waarbij de berekende energie van SolarEdge wordt gebruikt, dan komt het gewoon overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 00:01
JoKo schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:45:

De eerste pagina is te zien, swipen naar de 2de geeft een pagina die niet gecentreerd is, na 3/4 keer swipen crashed ie.
Ik maak zelf geen gebruik van de PVOutput (PRO) app, maar las wel over deze iOS bug: https://forums.macrumors....r-shared-message.2237790/
Long story, short. Verwijderen en opnieuw installeren van de app zou het probleem moeten oplossen.

 iPhone 14 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
JoKo schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:45:

13,3 werkt gewoon :)

Tip van de dag:
Iphone nooit zo snel updaten, altijd maandje (of langer) wachten, je tel wordt er over het algemeen ook alleen maar trager van en sneller toe aan een nieuwe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Ralfie165 helaas. Opnieuw installeren helpt niet
@Rol-Co Sinds de 13.4 versie kun je niet meer terug.
Update 16 april: Apple is gestopt met het signeren van iOS 13.4. Je kunt dus niet meer terug als je de update naar iOS 13.4.1 al geïnstalleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zoiezo werkt een laptop fijner. :D

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
@JoKo
Ik update eigenlijk nooit, of het moet echt niet werken.

@AUijtdehaag
2012 wil zijn laptop terug :)

Ps:voor zo'n laptop is ook zat te vinden, rsi, verbrande benen, oogklachten enz enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdlwNM-MGzzO296dy0cx7rFoMXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FSPohCZ2F4kBBnjO9wQYzUqO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7lI3c2ek6762C-cJH1GKMieRME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1t7f95mbv0GMw9rePlUdplAt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 15:38
Wellicht kunnen jullie mij helpen.
Ik lees mijn growatt omvormer uit in Domoticz, werkt ideaal. Nu wil ik ook uploaden naar pvoutput waar ik donatie account heb. Hiervoor heb ik deze tutorial gevolgd: https://www.huizebruin.nl...len-aan-domoticz-v2020-1/

Dit is mijn devices overzicht pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js7luSqyi4xDFhom_Wj_-iztiQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaQQizqC0Vtyk6ClK0ocqHVJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn dzvents script gebaseerd op de link en mijn devices:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
--[[
        dzVents version of pvOutput script.
pvOutput.lua downloaded van https://www.huizebruin.nl/domoticz/pvoutput-systeem-koppelen-aan-domoticz-v2020-1/
Bron : https://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=61&t=4714&start=100

Om een functie aan of uit te zetten haal of plaats de 2 streepjes voor de regel weg.

api-key and id stored in domoticz uservariables:

PVoutput_API     
            PVoutput_ID 

both as type string

v1 - energy generated
        v2 - power generated            W from 
        v3 - energy consumption
        v4 - power consumption
        v5 - temperature
        v6 - voltage

c1 - Cumulatieve vlag 1 Zowel v1- als v3-waarden zijn levenslange energiewaarden.
Het verbruik en de opgewekte energie worden aan het begin van de dag op 0 gezet. 
2 Alleen v1 gegenereerd is een levenslange energiewaarde. 
3 Alleen v3-verbruik is een levenslange energiewaarde.

n  - Net flag          Indien ingesteld op 1, geeft dit aan dat de vermogenswaarden netto export / import zijn.
                                in plaats van bruto gegenereerd / verbruik. 
            Deze optie wordt gebruikt voor apparaten die dat wel zijn niet in staat om bruto consumptiegegevens te rapporteren. 
            De verstrekte import- / exportgegevens worden samengevoegd met bestaande gegenereerde gegevens om het verbruik af te leiden.

Donation mode only parms
        ========================
        '&delay=' .. Delay
        '&v7=' .. WaterConsumption
        '&v8=' .. InverterFrequency
        '&v11=' .. InverterTemp
        '&v12=' .. GasConsumption

]]

local scriptVar = 'PVOutput'

return 
{
    on =    
    { 
        timer = 
        { 
            'every 5 minutes', --om de 10 minuten is voor mij voldoende
        },
        httpResponses = 
        { 
            scriptVar,
        },
    },

logging =    
    {   
        level = domoticz.LOG_DEBUG, -- change to LOG_ERROR when OK - was LOG_DEBUG
        marker = scriptVar,
    },

execute = function(dz, item)

local function post2PVOutput(PVSettings, postData)
            dz.openURL({
                url = PVSettings.url,
                method = 'POST',
                headers = {
                    ['X-Pvoutput-Apikey'] = PVSettings.api,
                    ['X-Pvoutput-SystemId'] = PVSettings.id
                },
                callback = scriptVar,
                postData = postData
            })
        end

local function makepostData()
        local P1 = dz.devices('Stroom meter')                   -- P1-Slimme meter
        local generated = dz.devices('Zonnepanelen')           -- Uitvoer van S0 meter omvormer
  --    local consumed = dz.devices('Consumption')          -- Verbruik virtueel apparaat 
        local temperature = dz.devices('Temperatuur (10 cm)')       -- Temperatuur sensor 
  --    local voltageDevice = dz.devices('uac1')            --  Voltage meting van 

local round = dz.utils.round

--     local voltageString = voltageDevice.sValue
       --    local voltage = round(tonumber(voltageString:match('%d*%.*%d*')),1) -- To prevent error if 'V' is part of the string

--      dz.log('P1         : ' .. P1.sValue,dz.LOG_DEBUG)
            dz.log('generated  : ' .. generated.nValue .. ';' .. generated.sValue,dz.LOG_DEBUG)
      --      dz.log('consumed   : ' .. consumed.nValue .. ';' .. consumed.sValue,dz.LOG_DEBUG)
            dz.log('Temperature: ' .. temperature.temperature,dz.LOG_DEBUG)
       --     dz.log('voltage    : ' .. voltage,dz.LOG_DEBUG)

local postdDataAsString = 
                    'd=' .. os.date("%Y%m%d") ..
                    '&t=' .. os.date("%H:%M") .. 

-- Gebruik deze als u netto productie van zonnepanelen wilt
                    '&v1=' .. round(generated.WhTotal,1) ..  -- produced
                    '&v2=' .. round(generated.actualWatt,1) ..

-- Gebruik deze als u wilt dat je de gegevens van je slimme meter wilt gebruiken voor teruggave
                    -- '&v1=' .. P1.return1 + P1.return2 ..  -- returned to the grid
                    -- '&v2=' .. P1.usageDelivered ..

-- Gebruik deze als u wilt dat je de gegevens van je slimme meter wilt gebruiken voor gebruik
                    -- '&v3=' .. P1.usage1 + P1.usage2 .. -- net values from your smart meter
                    -- '&v4=' .. P1.usage ..

-- Gebruik deze als je wilt wat er wordt berekend
                   -- '&v3=' .. round(consumed.WhTotal,1) .. -- consumed 
                   -- '&v4=' .. round(consumed.actualWatt,1) ..

-- Gebruik deze als je temperatuur en je voltage wilt uploaden
                    '&v5=' .. round(temperature.temperature,1) .. 
                   -- '&v6=' .. voltage ..

'&c1=1'

return postdDataAsString
        end

-- hieronder hoef je niets te wijzigen

if item.isHTTPResponse then
            dz.log("Return from PVOutput ==>> " .. item.data,dz.LOG_FORCE)
        else
            PVSettings = 
            {
            url = 'HTTPS://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp',
            api = dz.variables('PVoutput_API').value,
            id  = dz.variables('PVoutput_ID').value,
            }
            post2PVOutput(PVSettings, makepostData())
        end
    end
}

Maar er gaat iets niet goed. Dit staat in de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
2020-05-23 11:45:00.449 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Start internal script: PVoutput:, trigger: "every 5 minutes"
2020-05-23 11:45:00.461 Status: dzVents: Debug: PVOutput: Processing device-adapter for Stroom meter: P1 smart meter energy device adapter
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: Processing device-adapter for Zonnepanelen: kWh device adapter
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: Processing device-adapter for Temperatuur (10 cm): Temperature device adapter
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: generated : 0;2093.5;174900
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: Temperature: 17.700000762939
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: url = HTTPS://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: method = POST
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: post data = d=20200523&t=11:45&v1=174900.0&v2=2093.5&v5=17.7&c1=1
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: headers = {["X-Pvoutput-SystemId"]="mijnsystemid", ["X-Pvoutput-Apikey"]="mijnapi"}
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: callback = PVOutput
2020-05-23 11:45:00.462 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Finished PVoutput
2020-05-23 11:45:00.463 Status: EventSystem: Script event triggered: /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua
2020-05-23 11:45:01.263 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Start internal script: PVoutput: HTTPResponse: "PVOutput"
2020-05-23 11:45:01.264 Status: dzVents: !Info: PVOutput: Return from PVOutput ==>> Bad request 400: Invalid Time [null]
2020-05-23 11:45:01.264 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Finished PVoutput
2020-05-23 11:45:01.263 Error: dzVents: Error: (3.0.2) PVOutput: HTTP/1.1 response: 400 ==>> Bad Request

(API en systemid weggehaald)

Kunnen jullie me verder helpen?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
vandermark schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:50:
Wellicht kunnen jullie mij helpen.
Het lijkt alsof dat script op https://www.huizebruin.nl...len-aan-domoticz-v2020-1/ een fout bevat: er staat & amp ; en op deze site staat alleen '&' https://domoticz.com/foru....php?f=61&t=4714&p=241296

Ik bedoel dus die postdDataAsString . Kun je proberen om alle '& amp;' tekens te vervangen door '&'? Of het script van het domoticz forum gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Kalentum schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:09:
[...]

Het lijkt alsof dat script op https://www.huizebruin.nl...len-aan-domoticz-v2020-1/ een fout bevat: er staat & amp ; en op deze site staat alleen '&' https://domoticz.com/foru....php?f=61&t=4714&p=241296

Ik bedoel dus die postdDataAsString . Kun je proberen om alle '& amp;' tekens te vervangen door '&'? Of het script van het domoticz forum gebruiken?
In de download staat eea wel goed (ik had gekopieerd vanaf de pagina zelf). Ik heb het script aangepast met de download waar al die amp; niet inzit en wacht even de volgende log af.

EDIT: En hij doet het, tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vandermark
Probeer anders deze eens?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
return {
    active = true,
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
        marker = 'PVOutput'
    },
   on = {
      timer = {
         'every 5 minutes'   -- The number of minutes between posts to PVoutput (normal is 5 but when in donation mode it's max 1)
      },
      httpResponses = { 'triggerPVoutput' }
   },
   execute = function(domoticz,item)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
        -- PVoutput parameters
        ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
        local PVoutputApi = 'je api key'      -- Your PVoutput api key
        local PVoutputSystemID = 'je systemID'                                    -- Your PVoutput System ID
        local PVoutputURL = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'  -- The URL to the PVoutput Service
        -- Domoticz Sensor parameters
        local GenerationSensor = 'Zonnepanelen'   -- Your GenerationSensor (Elektricity, Actual + Counter)
        local tempSensor = 'Temperatuur (10 cm)' -- Your outside temperature 

domoticz.log('PVOutput script running', domoticz.LOG_DEBUG)

if (item.isTimer) then
            local EnergyGeneration  = domoticz.devices(GenerationSensor).counterToday*1000      -- v1 in Watt hours
            local PowerGeneration = domoticz.devices(GenerationSensor).usage                    -- v2 in Watts
            domoticz.log('EnergyGeneration is :'..EnergyGeneration..' Wh', domoticz.LOG_DEBUG)
            domoticz.log('PowerGeneration is :'..PowerGeneration..' watt', domoticz.LOG_DEBUG)
            local Temperature = domoticz.devices(tempSensor).temperature                        --v5 in degree celcius
            domoticz.log('Temperatuur is :'..Temperature..' graden', domoticz.LOG_DEBUG)

domoticz.log('Call PVOutput url with callback', domoticz.LOG_DEBUG)
            -- ASYNC openUrl
            domoticz.openURL({
                                url = PVoutputURL..'?d='..os.date("%Y%m%d")..'&t='..os.date("%H:%M")..'&v1='..EnergyGeneration..'&v2='..PowerGeneration..'&v5='..Temperature,
                                method = 'GET',
                                callback = 'triggerPVoutput',
                                headers = { ['X-Pvoutput-Apikey'] = PVoutputApi, 
                                            ['X-Pvoutput-SystemId'] = PVoutputSystemID
                                          }
            })

end

if (item.isHTTPResponse) then 
            domoticz.log('Callback from url requested. Statuscode:'..item.statusCode, domoticz.LOG_DEBUG)

if (item.ok) then
                local valid = string.find(item.data, "OK 200: Added Status")  
                if (valid ~= nil) then
                    domoticz.log('Response received from PVOutput: '..item.data, domoticz.LOG_DEBUG)

domoticz.log('Current status successfully uploaded to PVoutput.', domoticz.LOG_INFO)
                else
                    domoticz.log('Current status NOT successfully uploaded to PVoutput -> '..item.data, domoticz.LOG_ERROR)
                end
            else
                domoticz.log('Current status NOT successfully uploaded to PVoutput. Statuscode:'..item.statusCode, domoticz.LOG_ERROR)
            end        
        end
    end

}

Wel je api en system id invullen.
EDIT: niet meer nodig zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:28:
@vandermark
Probeer anders deze eens?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
return {
    active = true,
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
        marker = 'PVOutput'
    },
   on = {
      timer = {
         'every 5 minutes'   -- The number of minutes between posts to PVoutput (normal is 5 but when in donation mode it's max 1)
      },
      httpResponses = { 'triggerPVoutput' }
   },
   execute = function(domoticz,item)

-- PVoutput parameters
        local PVoutputApi = 'je api key'      -- Your PVoutput api key
        local PVoutputSystemID = 'je systemID'                                    -- Your PVoutput System ID
        local PVoutputURL = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'  -- The URL to the PVoutput Service
        -- Domoticz Sensor parameters
        local GenerationSensor = 'Zonnepanelen'   -- Your GenerationSensor (Elektricity, Actual + Counter)
        local tempSensor = 'Temperatuur (10 cm)' -- Your outside temperature 

domoticz.log('PVOutput script running', domoticz.LOG_DEBUG)

if (item.isTimer) then
            local EnergyGeneration  = domoticz.devices(GenerationSensor).counterToday*1000      -- v1 in Watt hours
            local PowerGeneration = domoticz.devices(GenerationSensor).usage                    -- v2 in Watts
            domoticz.log('EnergyGeneration is :'..EnergyGeneration..' Wh', domoticz.LOG_DEBUG)
            domoticz.log('PowerGeneration is :'..PowerGeneration..' watt', domoticz.LOG_DEBUG)
            local Temperature = domoticz.devices(tempSensor).temperature                        --v5 in degree celcius
            domoticz.log('Temperatuur is :'..Temperature..' graden', domoticz.LOG_DEBUG)

domoticz.log('Call PVOutput url with callback', domoticz.LOG_DEBUG)
            -- ASYNC openUrl
            domoticz.openURL({
                                url = PVoutputURL..'?d='..os.date("%Y%m%d")..'&t='..os.date("%H:%M")..'&v1='..EnergyGeneration..'&v2='..PowerGeneration..'&v5='..Temperature,
                                method = 'GET',
                                callback = 'triggerPVoutput',
                                headers = { ['X-Pvoutput-Apikey'] = PVoutputApi, 
                                            ['X-Pvoutput-SystemId'] = PVoutputSystemID
                                          }
            })

end

if (item.isHTTPResponse) then 
            domoticz.log('Callback from url requested. Statuscode:'..item.statusCode, domoticz.LOG_DEBUG)

if (item.ok) then
                local valid = string.find(item.data, "OK 200: Added Status")  
                if (valid ~= nil) then
                    domoticz.log('Response received from PVOutput: '..item.data, domoticz.LOG_DEBUG)

domoticz.log('Current status successfully uploaded to PVoutput.', domoticz.LOG_INFO)
                else
                    domoticz.log('Current status NOT successfully uploaded to PVoutput -> '..item.data, domoticz.LOG_ERROR)
                end
            else
                domoticz.log('Current status NOT successfully uploaded to PVoutput. Statuscode:'..item.statusCode, domoticz.LOG_ERROR)
            end        
        end
    end

}

Wel je api en system id invullen.
EDIT: niet meer nodig zie ik
Wel bedankt voor meedenken :)
Nu wil ik verbruik uploaden met v3 en v4, nog even stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Voor verbruik gaat er iets nog niet goed volgens mij. In log staat dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2020-05-23 12:35:00.488 Status: dzVents: Info: PVOutput: ------ Start internal script: PVoutput:, trigger: "every 5 minutes"
2020-05-23 12:35:00.500 Status: dzVents: Debug: PVOutput: Processing device-adapter for Stroom meter: P1 smart meter energy device adapter
2020-05-23 12:35:00.500 Status: dzVents: Debug: PVOutput: Processing device-adapter for Zonnepanelen: kWh device adapter
2020-05-23 12:35:00.501 Status: dzVents: Debug: PVOutput: Processing device-adapter for Temperatuur (10 cm): Temperature device adapter
2020-05-23 12:35:00.501 Status: dzVents: Debug: PVOutput: P1 : 2940704;3379578;802100;1864859;0;930
2020-05-23 12:35:00.501 Status: dzVents: Debug: PVOutput: generated : 0;2340;176700
2020-05-23 12:35:00.501 Status: dzVents: Debug: PVOutput: Temperature: 20.39999961853
2020-05-23 12:35:00.501 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: url = HTTPS://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp
2020-05-23 12:35:00.501 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: method = POST
2020-05-23 12:35:00.501 Status: dzVents: Debug: PVOutput: OpenURL: post data = d=20200523&t=12:35&v1=176700.0&v2=2340.0&v3=6320282&v4=0&v5=20.4&c1=1]

Met name die v4=0 klopt denk ik niet?

In script staat nog dit:

code:
1
2
3
                    -- Gebruik deze als u wilt dat je de gegevens van je slimme meter wilt gebruiken voor gebruik
                    '&v3=' .. P1.usage1 + P1.usage2 .. -- net values from your smart meter
                    '&v4=' .. P1.usage ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vandermark Je kan volgens mij geen negatieve getallen richting pvoutput sturen.
code:
1
2020-05-23 12:35:00.501 Status: dzVents: Debug: PVOutput: P1 : 2940704;3379578;802100;1864859;[b]0;930[/b]

Betekent 0 verbruik en 930 terugleveren

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Nee, maar dat gebeurt toch ook niet: Het script krijgt enkel positieve waarden van de P1 stroommeter, regel 5:
code:
1
PVOutput: P1 : 2940704;3379578;802100;1864859;0;930

Volgens mij zijn dat eerst 4 meterstanden van levering en verbruik, dal en nacht, daarom vier getallen, gevolgd door verbruik actueel (0) en export actueel (930). Alleen niet de juiste zaken worden verstuurd denk ik?

EDIT: v1 en v2 ook aangezet, dan zijn het in totaal 6 cijfers:

code:
1
2
3
4
5
6
7
                -- Gebruik deze als u netto productie van zonnepanelen wilt
                    '&v1=' .. round(generated.WhTotal,1) ..  -- produced
                    '&v2=' .. round(generated.actualWatt,1) ..

-- Gebruik deze als u wilt dat je de gegevens van je slimme meter wilt gebruiken voor teruggave
                    '&v1=' .. P1.return1 + P1.return2 ..  -- returned to the grid
                    '&v2=' .. P1.usageDelivered ..

EDIT 2: Dat klopte niet, nu weer goed.

[ Voor 81% gewijzigd door vandermark op 23-05-2020 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vandermark Ik zie zowiezo niet het nut om slimme meter data te uploaden.
Liever gewoon "eigen verbruik" van slimme meter - growatt.

Maar wat is de foutmelding nu?
je telt P1.usage1 + P1.usage2 op (klopt)
en V4=0 (klopt ook)
nevermind

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
De combi met verbruik en export vind ik best nuttig: Welk percentage van opgewekte stroom verbruik ik zelf en wat exporteerd ik? In mijn eigen Grafana dashboard met influxdb als bron doe ik daar ook best wat mee. Naast grafieken eigen opwek o.a. dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzH_ALfF6h6sDet17y3NWgyFryo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P0Te0u8PWNIgkKKO4HXKCShR.jpg?f=user_large

(Hoge balk komt door uitbreiding systeem met o.a. nieuwe omvormer waardoor registratie in domoticz even wat hickups had.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Bijna een jaar zonnepanelen liggen. SE7K gekoppeld aan pvoutput. Ik heb nog een oude draaischijf meter voor het meeste rendement :9 .

Geen idee als het mogelijk is maar kan ik met pvoutput mijn huidige echte stroom meten zonder slimme meter of wat dan ook?

Nu zie ik bij sommige installaties meer info dan bij de ander (volt, generated, consuption, temp). Hebben die allemaal een slimme meter?
Tweakers Team: https://pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=426
LTS Team: https://pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=425
Die overzichten kun je zien wie wat uit laat lezen.

Ik kan generated, volt en temp weergeven. Zou graag ook consuption weer willen geven maar hoe?

Pakken een systeem wat ik ook zou graag wil weergeven: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74591&sid=66150
of
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=59443&sid=52891

Die laat verbruik + opwek zien.

Kan ik dat ook in de huidige setting?

Ik heb gisteren wat zitten spelen met pvoutput instellingen alleen dan word het niet veel |:( . Zie https://pvoutput.org/intr...450&sid=59081&dt=20200524

Voorheen las ik Direction 'Solar' uit dan krijg ik normale weergaven: https://pvoutput.org/intr...450&sid=59081&dt=20200521

Zowel net als consumption bij Direction dan gaan de stats kapot. Is dit omdat ik geen slimme meter heb of SolarEdge dit niet kan?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 17:14
@RobbyTown Als je je eigen verbruik wilt weergeven in PVOutput zul je dat eerst moeten meten. Je kunt hiervoor kWh-meters in je meterkast inbouwen en die uitlezen. Ik heb op Tweakers weleens foto's voorbij zien komen van mensen die twee kWh-meters in hun meterkast hebben ingebouwd, van een bepaald type dat alleen de energie telt die een bepaalde kant opgaat (dus het huis in of juist uit). Door één van die twee meters ondersteboven te hangen heb je dan een compleet plaatje. Ik weet alleen niet of dat de handigste/makkelijkste oplossing is... heb zelf namelijk wel een slimme meter :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Jerrythafast op 27-05-2020 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-07-2022
Goedemiddag,

Heb ongeveer 5 jaar een sketch voor het loggen van mijn zonnepanelen naar pvoutput, https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=43868&sid=40067 maar de laatste tijd hapert het, Ik gebruik het script van Harold65 de website wijhebbenzon is er niet meer voor ondersteuning, ik heb nog geen slimme meter.
Ik heb al een nieuw boardje geprobeerd, sketch geeft ook geen foutmelding.

Het lijkt wel of de data niet wordt doorgegeven aan pvoutput, ik snap er niets van 8)7 8)7 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door harryo op 30-05-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 13:21

The Wizard

Moderator Mobile
harryo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:56:
Goedemiddag,

Heb ongeveer 5 jaar een sketch voor het loggen van mijn zonnepanelen naar pvoutput, https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=43868&sid=40067 maar de laatste tijd hapert het, Ik gebruik het script van Harold65 de website wijhebbenzon is er niet meer voor ondersteuning, ik heb nog geen slimme meter.
Ik heb al een nieuw boardje geprobeerd, sketch geeft ook geen foutmelding.

Het lijkt wel of de data niet wordt doorgegeven aan pvoutput, ik snap er niets van 8)7 8)7 8)7
Ik ben overgestapt van de Arduino naar een Youless, werkt gemakkelijker, is misschien voor jou ook handiger.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
RobbyTown schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:20:
Bijna een jaar zonnepanelen liggen. SE7K gekoppeld aan pvoutput. Ik heb nog een oude draaischijf meter voor het meeste rendement :9 .

Geen idee als het mogelijk is maar kan ik met pvoutput mijn huidige echte stroom meten zonder slimme meter of wat dan ook?

Nu zie ik bij sommige installaties meer info dan bij de ander (volt, generated, consuption, temp). Hebben die allemaal een slimme meter?
Tweakers Team: https://pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=426
LTS Team: https://pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=425
Die overzichten kun je zien wie wat uit laat lezen.

Ik kan generated, volt en temp weergeven. Zou graag ook consuption weer willen geven maar hoe?

Pakken een systeem wat ik ook zou graag wil weergeven: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74591&sid=66150
of
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=59443&sid=52891

Die laat verbruik + opwek zien.

Kan ik dat ook in de huidige setting?

Ik heb gisteren wat zitten spelen met pvoutput instellingen alleen dan word het niet veel |:( . Zie https://pvoutput.org/intr...450&sid=59081&dt=20200524

Voorheen las ik Direction 'Solar' uit dan krijg ik normale weergaven: https://pvoutput.org/intr...450&sid=59081&dt=20200521

Zowel net als consumption bij Direction dan gaan de stats kapot. Is dit omdat ik geen slimme meter heb of SolarEdge dit niet kan?
Het beste is een bruto kWh meter met een youless naar pv output sturen bijv. Soms hebben omvormers een extra optie om een meter aan te sluiten en sommigen doen dat met de slimme meter en een berekening t.o.v de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryo
The Wizard schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:19:
[...]

Ik ben overgestapt van de Arduino naar een Youless, werkt gemakkelijker, is misschien voor jou ook handiger.
Ik weet niet wat ik gedaan heb, maar op het ogenblik werkt het weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryo
x

[ Voor 100% gewijzigd door harryo op 30-05-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryo
Maar, ik heb wel een ander vraagje, als thuis de verbinding even wegvalt doet de arduino het niet meer, even op de resetbutton drukken en hij doet het weer.
Is er iets dat je in een sketch kan aanpassen zodat dat de arduino zich weer reset als de verbinding weer terug is.
Bij Telfort krijg ik sinds enkele weken DNS server werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik probeer de data uit mijn GoodWe omvormer automatisch te uploaden in PVoutput. Nu ben ik een behoorlijke Linux noob maar over het algemeen krijg ik een scriptje nog wel voor elkaar. Het probleem ontstaat meestal als het niet werkt. Ik gebruik GoodWe scripts die op de website van PVoutput worden genoemd. Daarbij begreep ik van @webbier (heb jij btw al een oplossing gevonden?) dat het script van @zonoskar niet meer zou werken omdat de GoodWe portal vernieuwd is.

Zelf heb ik nu gw2pvo geprobeerd. Ik krijg echter de volgende foutmelding als ik het script probeer te draaien:

jun 01 09:41:59 htpc systemd[1]: gw2pvo.service: Service hold-off time over, scheduling restart.
jun 01 09:41:59 htpc systemd[1]: gw2pvo.service: Scheduled restart job, restart counter is at 16.
jun 01 09:41:59 htpc systemd[1]: Stopped Read GoodWe inverter and upload data to PVOutput.org.
jun 01 09:41:59 htpc systemd[1]: Started Read GoodWe inverter and upload data to PVOutput.org.
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: Traceback (most recent call last):
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: File "/usr/local/bin/gw2pvo", line 11, in <module>
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: load_entry_point('gw2pvo==1.2.1', 'console_scripts', 'gw2pvo')()
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: File "/usr/lib/python3/dist-packages/pkg_resources/__init__.py", line 480, in load_entry_point
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: return get_distribution(dist).load_entry_point(group, name)
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: File "/usr/lib/python3/dist-packages/pkg_resources/__init__.py", line 2693, in load_entry_point
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: return ep.load()
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: File "/usr/lib/python3/dist-packages/pkg_resources/__init__.py", line 2324, in load
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: return self.resolve()
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: File "/usr/lib/python3/dist-packages/pkg_resources/__init__.py", line 2330, in resolve
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: module = __import__(self.module_name, fromlist=['__name__'], level=0)
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: File "/usr/local/lib/python3.6/dist-packages/gw2pvo/__main__.py", line 9, in <module>
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: from astral import Astral
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: ImportError: cannot import name 'Astral'

jun 01 09:42:00 htpc systemd[1]: gw2pvo.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
jun 01 09:42:00 htpc systemd[1]: gw2pvo.service: Failed with result 'exit-code'.

Volgens mij gaat het mis bij Astral (plugin gebruikt voor zon bewegingen). Ik heb de Astral plugin al opnieuw geinstalleerd (pip install astral) maar zonder resultaat. Python is de meest recente versie.

Iemand een idee hoe ik dit probleem op kan lossen?

Ik draai overigens Ubuntu 18.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfie165
Aghanim schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:45:
Ik probeer de data uit mijn GoodWe omvormer automatisch te uploaden in PVoutput. Nu ben ik een behoorlijke Linux noob maar over het algemeen krijg ik een scriptje nog wel voor elkaar. Het probleem ontstaat meestal als het niet werkt. Ik gebruik GoodWe scripts die op de website van PVoutput worden genoemd. Daarbij begreep ik van @webbier (heb jij btw al een oplossing gevonden?) dat het script van @zonoskar niet meer zou werken omdat de GoodWe portal vernieuwd is.

Zelf heb ik nu gw2pvo geprobeerd. Ik krijg echter de volgende foutmelding als ik het script probeer te draaien:

jun 01 09:41:59 htpc systemd[1]: gw2pvo.service: Service hold-off time over, scheduling restart.
jun 01 09:41:59 htpc systemd[1]: gw2pvo.service: Scheduled restart job, restart counter is at 16.
jun 01 09:41:59 htpc systemd[1]: Stopped Read GoodWe inverter and upload data to PVOutput.org.
jun 01 09:41:59 htpc systemd[1]: Started Read GoodWe inverter and upload data to PVOutput.org.
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: File "/usr/local/bin/gw2pvo", line 11, in <module>
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: load_entry_point('gw2pvo==1.2.1', 'console_scripts', 'gw2pvo')()
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: File "/usr/lib/python3/dist-packages/pkg_resources/__init__.py", line 480, in load_entry_point
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: return get_distribution(dist).load_entry_point(group, name)
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: File "/usr/lib/python3/dist-packages/pkg_resources/__init__.py", line 2693, in load_entry_point
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: File "/usr/lib/python3/dist-packages/pkg_resources/__init__.py", line 2324, in load
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: File "/usr/lib/python3/dist-packages/pkg_resources/__init__.py", line 2330, in resolve
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: module = __import__(self.module_name, fromlist=['__name__'], level=0)
jun 01 09:42:00 htpc gw2pvo[13265]: File "/usr/local/lib/python3.6/dist-packages/gw2pvo/__main__.py", line 9, in <module>

jun 01 09:42:00 htpc systemd[1]: gw2pvo.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
jun 01 09:42:00 htpc systemd[1]: gw2pvo.service: Failed with result 'exit-code'.

Volgens mij gaat het mis bij Astral (plugin gebruikt voor zon bewegingen). Ik heb de Astral plugin al opnieuw geinstalleerd (pip install astral) maar zonder resultaat. Python is de meest recente versie.

Ik gebruik ook dit script en het werkt hier prima (op een Raspberry Pi 2).
Op de Github zie ik alleen dat de ontwikkelaar de installatie instructies niet heeft aangepast. Bijna een jaar geleden is namelijk versie 1.2.2 uitgebracht (die draai ik zelf ook).
Wellicht dat je geen last meer hebt van het probleem als je die installeert.

Ik zie overigens dat er meer mensen tegen het "Astra probleem" aanlopen: https://github.com/markruys/gw2pvo/issues/37

 iPhone 14 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 13:14

Ik heb het uiteindelijk via Domoticz laten lopen, via gw2pvo bleef ik maximum api call errors krijgen, zelfs als ik de api calls via Domoticz volledig uitzette. Loopt nu al een tijdje prima, heb er meteen de output van de slimme meter en het lokale weer bijgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@Ralfie165 @webbier Thx! Ik ga nog even naar de nieuwe versie van Astral kijken. Ondertussen werkt het ook hier via Domoticz maar ik wil(de) het graag direct naar PVoutput sturen vanuit de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 17:14

[...]

Je draait python3.6. Welke versie van pip heb je gebruikt? Probeer 's pip3 install astral ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Aghanim schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:19:
@Ralfie165 @webbier Thx! Ik ga nog even naar de nieuwe versie van Astral kijken. Ondertussen werkt het ook hier via Domoticz maar ik wil(de) het graag direct naar PVoutput sturen vanuit de omvormer.
Het werkt nu wel door de 1.2.2 versie te installeren en ook de Astral versie te verlagen. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:06
Vreemd verschijnsel, log al een jaar of acht naar Pvoutput met Youless Ls110, vrijdag vervangen en geen probleem alleen nu ook verbruik erbij. Echter in domoticz werkte de Ls120 niet zo lekker dus terug naar de LS110. Echter kan niet meer uploaden naar Pvoutput. Andere Api key gegenereert maar helaas pindakaas.

Iemand nog een advies??
=========
Een dag later werkt alles weer als vanouds, op de een of andere manier had ik een extreme hoge waarde waardoor Pvouput niets meer opnam.
=========

[ Voor 19% gewijzigd door bing69 op 08-06-2020 08:26 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
bing69 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:12:
Vreemd verschijnsel, log al een jaar of acht naar Pvoutput met Youless Ls110, vrijdag vervangen en geen probleem alleen nu ook verbruik erbij. Echter in domoticz werkte de Ls120 niet zo lekker dus terug naar de LS110. Echter kan niet meer uploaden naar Pvoutput. Andere Api key gegenereert maar helaas pindakaas.

Iemand nog een advies??
Kan je iets van logs bekijken?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:06
MdO82 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:47:
[...]

Kan je iets van logs bekijken?
Nee, volgens maakt de LS110 geen logs

=========
Een dag later werkt alles weer als vanouds, op de een of andere manier had ik een extreme hoge waarde waardoor Pvouput niets meer opnam.
=========

[ Voor 30% gewijzigd door bing69 op 08-06-2020 09:40 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Als ik bij pvo wil vergelijken met iemand dan lukt dat wel “live”.
Dan zie ik de lopende grafiek.
Druk ik weekly, montly of yearly in dan zie ik een lege grafiek.
Heb ik wat verkeerd ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phr34k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 16:22
Ik heb sinds afgelopen vrijdag ook zonnepanelen, en heb mij ondertussen aangemeld bij team Tweakers (y)

Ik heb een systeem met Enphase, en laat deze automatisch uitlezen door PVOutput. Echter lijkt het uitlezen constant vertraging te hebben(zie screenshot), terwijl in Enlighten de opbrengst wel gewoon live zichtbaar is. Af en toe lijkt hij wel een batch data op te halen, want dan worden de ontbrekende waarden ineens wel ingevuld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sEJScGPcy3e2g9x6P3lqkDUvYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QguRsY63AmhPmcmr9SnkS6q2.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die enig idee heeft waar dit door komt? Heb ik iets verkeerd ingesteld?

5520 Wp op WZW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik denk dat ik hier het beste zit met deze vraag: ik probeer vanuit Domoticz gegevens van mijn slimme meter in PVoutput te krijgen. De bruto opgewekte energie komt al van de SolarEdge-api rechtstreeks binnen op PVoutput. Ik gebruik dit script en heb alleen de P1-meter als apparaat toegevoegd (levering en teruglevering).

Ik heb in het script zowel de cumulative als de net flag aangezet. Ik krijg dan de volgende error:

code:
1
*knip* niet meer relevant.

De gegevens die hij wil uploaden lijken me te kloppen, V1 en V3 is de cumulatieve netto-teruggeleverde energie en V3 is dat voor consumptie. Toch geeft PVoutput "invalid net and cumulative" terug. Iemand enig idee wat hier fout gaat? Ik ben een beetje een n00b met dit soort dingen dus het kan goed dat ik iets simpels over het hoofd zie...

De bedoeling is dus dat ik hiermee de netto teruglevering (export) en levering (import) te zien krijg.

Edit: door wat te prutsen erachter gekomen dat je de c1-vlag niet mee mag sturen als je ook n=1 meestuurt. Ik zie alleen nog steeds geen exported data in PVoutput....

[ Voor 53% gewijzigd door RoD op 18-06-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:05
Sinds deze week ben ik donateur, dit om eens te kijken of het veel meerwaarde heeft. 1 van de voordelen is dat je nu iedere minuut een upload van de gegevens kan doen.
Ik zie in mijn script ook dat de upload goed aankomt, maar op de website van PVOutput is de interval die ik kan zien nog steeds per 5 minuten. Hoe kan ik dit per minuut zichtbaar maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Knielen schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:19:
Sinds deze week ben ik donateur, dit om eens te kijken of het veel meerwaarde heeft. 1 van de voordelen is dat je nu iedere minuut een upload van de gegevens kan doen.
Ik zie in mijn script ook dat de upload goed aankomt, maar op de website van PVOutput is de interval die ik kan zien nog steeds per 5 minuten. Hoe kan ik dit per minuut zichtbaar maken?
Kan niet, per 5 minuten is minimaal, je kan wel per minuut uploaden en met een F5 elke minuut verandering zien.

@bing69

Teveel requests per uur kan, of een te hoge opbrengst waarde, of in de avond/nacht waar je ook geen opbrengst kan hebben.
Kan allemaal dingen zijn waardoor je een time out krijgt bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:05
Ah dat is jammer, heeft dan ook niet echt meerwaarde. Na ja, jaartje gesponsord dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:07

Kluus

Gang is alles

Ik vind de meerwaarde wel dat je de extended velden heb, die gebruik ik nu vooral voor mijn DC data en dat je consumption data prive kan maken. Anders zou ik helemaal geen consumption bijhouden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Knielen schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:21:
Ah dat is jammer, heeft dan ook niet echt meerwaarde. Na ja, jaartje gesponsord dan.
De meerwaarde zit in andere dingen,
https://pvoutput.org/help.html#donations

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

10 systemen of loggings van apparaten vind ik toch wel die 15 dollar waard, we willen zo wie zo al te veel voor niks😉

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:19
Ik heb sinds kort dat mijn tijd een uur achterop loopt. Heb bij settings de timezone op UTC+1:00 Europe/Amsterdam gezet. Maar als ik mijn live output zie staat er steeds bij comment UTC+2:00 en de tijd inderdaad een uur achter. Weet iemand waar ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Toekejoeke schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:31:
Ik heb sinds kort dat mijn tijd een uur achterop loopt. Heb bij settings de timezone op UTC+1:00 Europe/Amsterdam gezet. Maar als ik mijn live output zie staat er steeds bij comment UTC+2:00 en de tijd inderdaad een uur achter. Weet iemand waar ik dit kan oplossen?
in de settings kan je een instelling algemeen doen, en dan in de settings van je site staat iets wat ook rekening gaat houden met zomer/wintertijd. hiermee krijg ik netjes alles in de juiste tijd binnen. Wat stuurt je omvormer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPXEwvbBtEOBCt-qHE5yM8bmIcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nnb9AUgJRX4fsbkDkCG1R88a.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3j6sZ_aWS2nI2ZJACja9hFxrdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMThcaBnglWu3aGaVoeRU2xR.png?f=fotoalbum_large

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:19
Die live settings lijkt het aan te liggen, ik kan deze echter nergens vinden binnen pvoutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Toekejoeke schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:41:
Die live settings lijkt het aan te liggen, ik kan deze echter nergens vinden binnen pvoutput?
Bovenin settings en op die pagina onderaan je systeem op edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:21
Toevallig nog iemand die de combinatie Goodwe + PVO gebruikt in de vorm van gw2pvo en daarbij problemen heeft momenteel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlovGzTKqpZ_nGNoEWi6UdMiT94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lG0jfGnIdZd0iiCLFhSAFKN9.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt op problemen met het SSL certificaat van de server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralfie165
theredone51 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:40:
Toevallig nog iemand die de combinatie Goodwe + PVO gebruikt in de vorm van gw2pvo en daarbij problemen heeft momenteel?
[Afbeelding]

Lijkt op problemen met het SSL certificaat van de server.
Heb er helaas ook last van. Je hebt gelijk dat er iets met het SSL certificaat aan de hand is. Het is namelijk verlopen. Zie ook deze post: Unicron in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
Ralfie165 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:57:
[...]

Heb er helaas ook last van. Je hebt gelijk dat er iets met het SSL certificaat aan de hand is. Het is namelijk verlopen. Zie ook deze post: Unicron in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 6"
Toevallig het topic dat ik vandaag / gisteren nog niet had bekeken :+ Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralfie165
@theredone51 en andere GoodWe gebruikers:
Het GoodWe script van Mark Ruys is aangepast. Er wordt nu een andere API gebruikt waarvan het certificaat nog wel geldig is.
Als je het script update, let er op dat als je bijvoorbeeld een Raspberry Pi gebruikt, je Python 3.6 of hoger hebt vanwege het Astral component.
In de laatste Raspberry Pi OS (voorheen Raspbian) versie Buster (gebaseerd om Debian 10) zit Python 3.7.3.

[ Voor 4% gewijzigd door Ralfie165 op 30-06-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:36
Als je handig bent met elektronica: bouw toch gewoon zelf wat uitleeshardware die je Goodwe kan uitlezen: https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger ;) Lekker alles lokaal uitlezen en vanuit daar naar PVOutput sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
ThinkPadd schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:45:
Als je handig bent met elektronica: bouw toch gewoon zelf wat uitleeshardware die je Goodwe kan uitlezen: https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger ;) Lekker alles lokaal uitlezen en vanuit daar naar PVOutput sturen.
Als je een RS485 poort hebt en er aan kunt, mijn XS model heeft dat niet zomaar beschikbaar, dus ik blijf voorlopig gewoon lekker werken met de SEMS portal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:47
Als je net als ik niet zo van de Raspberry en P1 poorten bent en je hebt wel een Goodwe dan kun je hier een goed werkend script ophalen, inmiddels ook aangepast voor de certificaat problematiek: https://www.zonstraal.be/...76887e2a0c4f07b5&start=45
En als je dan een plekje op een server hebt, en je zet het script daar neer als xxxx.php maar je kunt op die server geen cronjobs draaien dan kun je het via cronjob.org keurig tot leven wekken.
Kostte mij een half uurtje en daarna twee koffie donaties.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 10:25
Ik ben bezig een PVOutput uploader te maken, maar deze PVOutput API is niet echt high quality in termen van documentatie (of ik kijk verkeerd).

Op de PVOutput (in de Help API Spec) staat in ieder geval (1) geen duidelijk beschrijving wat iedere veld precies is en (2) t.o.v. wanneer deze waarden zijn. Een goede API begint daarmee.

Is er een lijst met formules/algo wat PVOutput gebruikt (dus wat er met de input data wordt gedaan).

Wat is:

GeneratedIs dit PV opwek sinds vorige update of wat?
ExportedDit is een positief getal hoeveel er teruggeleverd is? DIt is 0 bij volledige eigen consumtptie? Is dit sind vorige update?
Peak PowerWat is dit? En dan Peak t.o.v. wat? Hele dag?
ConsumptionIn geval van zonnepanelen + slimme meter is dit totaal slimme meter - opbrengst zonnepanelen? Als slimme meter totaal 500 consumptie registreert, en PV = 100, dan is consumptie 600
ShoulderWat zijn deze shoulder velden en t.o.v. wat is dat?
PeakWat zijn deze peak velden en t.o.v. wat is dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
@traders misschien moet je eerst eens naar de outputs kijken, daaruit mag ik hopen dat het 1 en ander verklaard kan worden. Al je uploads zijn de values van dat moment, gecombineerd met de datum en het tijdstip van de upload maakt PVoutput daar daily totals van.

Generated: opgewekte kWh die dag
Exported: hoeveel kWh van je opgewekte kWh je terug op het net hebt gezet. Daarvoor kun je bv. DSMR data gebruiken, of als je een andere energiemeter hebt kun je die data uploaden.
Peak power: maximum power in het laatste uploadinterval
Consumption: Generated - Exported = Consumption
Shoulder/peak: heeft te maken met Time of Use (piek/dal uren), staat gewoon in de documentatie: https://pvoutput.org/help.html#tariffs-timeofuse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-04 14:42
@traders

2 Tegenvragen (voor beter begrip van jouw vraag):
- Hoe lees je de PV-productie-waarden uit je inverter?
- Welk soort script en processor wil je gaan gebruiken voor de upload naar PVOutput.Org?

Reden van deze vragen:
Opnieuw wiel uitvinden hoeft niet, want al veel voorbeelden beschikbaar voor inverter-uitlezing en voor upload naar PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb de Toon verbonden met een kwh meter (10,-) vso in "[Toon] Ervaringen" mocht je geintresseerd zijn .. btw de link als je doorklikt bevat 2 soorten .. 1 met alleen impulse meting en de ander met impulse + rs485 aansluiting (zelfde prijs ongeveer)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:09
Ik zit een beetje te stoeien met PVOutput. Lijkt me leuk om eraan mee te doen, en mijn output automatisch te uploaden. Met de API-key van mijn SolarEdge installatie zou dat moeten lukken, maar ik zie nog geen output.

Hoe vaak wordt er iets geüpload naar de Live Output..? Vergeet ik iets? Heb alles ingevuld over mijn systeem...

Edit: ik ben weer eens te snel... hij doet het! Lachen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 16-07-2020 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Gramser schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:24:
Ik zit een beetje te stoeien met PVOutput. Lijkt me leuk om eraan mee te doen, en mijn output automatisch te uploaden. Met de API-key van mijn SolarEdge installatie zou dat moeten lukken, maar ik zie nog geen output.

Hoe vaak wordt er iets geüpload naar de Live Output..? Vergeet ik iets? Heb alles ingevuld over mijn systeem...
Site-id ook ingevuld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ja, had ik ook ingevuld, hij doet het inmiddels. Kijk maar: https://pvoutput.org/list.jsp?id=78801&sid=69870

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Verwachtte opbrengst 1095 Wh/Wp per jaar. Lekker hoog ingesteld d:)b
Ik hou wel van de lat hoog leggen :)

Bij 5 outputs kun je het in het tweakers team. Dus je kunt je andere dagen ook handmatig aanvullen.
https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426

Edit: ik denk dat je maandwaardes niet kloppen, voor juli zie ik veel te weinig.
Hier zie je grofweg per maand de verdeling, afhankelijk van hellingshoek. https://www.milieucentraa...ue&rnd=132181119260000000

[ Voor 23% gewijzigd door JoKo op 16-07-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hahaha, er gaat sowieso van alles niet goed! Hij lijkt de opbrengsten van gisteren ook gewoon door te tellen. Volgens mijn omvormer heb ik gisteren 8,x kWh opgewekt. PVOutput zegt 14,5. Knap!

Dat wordt ff puzzelen :O

Hm, heb eea anders ingevuld. Lijkt nu goed te gaan. Mis ik nog iets? Die jaarlijkse verwachte opbrengst, kan ik die ergens kwijt? Heb ze nu in maandvariant volgens PVGis ingevuld...?

[ Voor 29% gewijzigd door Gramser op 16-07-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Gramser schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:47:
Hahaha, er gaat sowieso van alles niet goed! Hij lijkt de opbrengsten van gisteren ook gewoon door te tellen. Volgens mijn omvormer heb ik gisteren 8,x kWh opgewekt. PVOutput zegt 14,5. Knap!

Dat wordt ff puzzelen :O

Hm, heb eea anders ingevuld. Lijkt nu goed te gaan. Mis ik nog iets? Die jaarlijkse verwachte opbrengst, kan ik die ergens kwijt? Heb ze nu in maandvariant volgens PVGis ingevuld...?
Als jij onderstaand staatje heb ingevuld met jou verwachtte maandopbrengsten (deze is van mijn ZW set) heb je vanzelf een jaartarget staan.
Is ie niet wat erg laag? 1.620 kWh jaartarget met 2,4 kWp op zuid.
675 Wh/Wp per jaar. Dat haalt een noordsetje nog wel op 30 graden tilt. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4DC6jmES2Z3QTt_oufDcFXzjQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l31GgTkSvBoVZgOgjfQKrCBv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het lijkt laag maar tot nu toe komt het wel overeen met de realiteit. Rare is dat PVGIS geen rekening houdt met schaduw e.d. maar in de praktijk heb ik aardig wat schaduw. Liever realistisch, dan een hogere theoretische opbrengst ;)

Maar, ik zit nog eens goed te kijken, iets wat je eigenlijk moet doen vóór je een systeem aanschaft. Schade en schande enzo. Mijn systeem staat niet pal op zuid. Eerder zuidwest. Dan kom ik op iets van 1750 kWh op jaarbasis. En dat lijkt realistisch, als ik vooruitkijk naar september, wanneer ik de boel een jaar heb liggen. Schaduw zal ervoor zorgen dat ik wat minder opbrengst heb. Ik ga morgen ook de hoek even nameten, dat zal 13 of 18 zijn. FlatFixFusion voor op plat dak...

[ Voor 51% gewijzigd door Gramser op 16-07-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:31
Ben een beetje aan het stoeien met pvoutput.....
Een paar vraagjes
Mijn systeem is 3850 kw, op zuid met toenemende schaduw vanaf 15:00 (nu in augustus). Output stimates heb ik gezet op 3600. Is het een beetje reëel?
Pv productie van de solaredge app is anders dan pvoutput (deze is lager). Heb ik misschien wat verkeerd ingevuld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

chulin schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:28:
Een paar vraagjes
Mijn systeem is 3850 kw, op zuid met toenemende schaduw vanaf 15:00 (nu in augustus). Output stimates heb ik gezet op 3600. Is het een beetje reëel?
Pv productie van de solaredge app is anders dan pvoutput (deze is lager). Heb ik misschien wat verkeerd ingevuld?
Waarschijnlijk bedoel je 3850 Wp. Dat de Solaredge registratie systematisch hoger uitvalt dan die van pvoutput is bekend, maar vraag me niet naar de oorzaak en welke nu de juiste is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

chulin schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:28:
Een paar vraagjes
Gewoon goed zoals @dunklefaser al zegt is bekend

Hier wat meer info over de oorzaak
Jerrythafast in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic"

Solaredge pakt de waarde totalEnergy
PVOutput pakt de waarde totalActivePower

Zit hem vooral in het afronden en de juiste waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Sorry idd, 3850 wp
Gelukkig lag het niet aan mij, bedankt heren👌
Ps: Wat moet ik instellen om de temperatuur te zien?

[ Voor 28% gewijzigd door chulin op 06-08-2020 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

chulin schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:02:
Sorry idd, 3850 wp
Gelukkig lag het niet aan mij, bedankt heren👌
Ps: Wat moet ik instellen om de temperatuur te zien?
Lid worden / API aanmaken bij
https://openweathermap.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Ik bedoelde eigenlijk temperatuur van de zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
chulin schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:23:
Ik bedoelde eigenlijk temperatuur van de zonnepanelen
Normaal gezegd gebruik je de buitentemperatuur voor temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Misschien is deze niet de juiste topic maar hoe kan ik zien de temperatuur van de panelen?
Ik heb longi panelen met solaredge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@chulin Flauw antwoord, maar ik denk alleen zo: [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
chulin schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:56:
Misschien is deze niet de juiste topic maar hoe kan ik zien de temperatuur van de panelen?
Ik heb longi panelen met solaredge omvormer
Ligt aan je omvormer, sommige zoals de fronius kunnen een module sensor aansluiten, bij SE weet ik dat niet of het kan.
https://www.solaris-shop....temperature-43-0001-1190/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@chulin
Watt bij mij goed werkt is een IR-thermometer (ca. € 15) van de Action, maar ik kan mijn panelen dan ook via het balkon prima bereiken. Anders gebruik ik de afname van Pmax icm de bijbehorende temperatuurcoëfficiënt (zie technische data van je panelen), verder heb je nog minimaal de actuele insolationwaarde op jouw locatie nodig.
Vandaag hebben mijn panelen vermoedelijk ca. 65 °C bereikt (misschien zelf 70 °C?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Bedankt heren, ik wist niet dat zo ingewikkeld was, dacht ik aan een of een andere tool of app.
Ben nieuw in de wereld van de zonnepanelen, mijn excuses voor mijn domme vragen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
chulin schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 18:28:
Bedankt heren, ik wist niet dat zo ingewikkeld was, dacht ik aan een of een andere tool of app.
Ben nieuw in de wereld van de zonnepanelen, mijn excuses voor mijn domme vragen 😉
De buitentemperatuur of omvormer temperatuur kan wel relatief simpel en ook veel belangrijker dan dat silicium.

Pagina: 1 ... 20 ... 25 Laatste