En weer tijd voor het volgende deel
. . Deel 5 Deel 4 Deel 3 Deel 2 Deel 1
Graag even je opbrengst omrekenen naar kWh/kWp met de volgende forumule:
kWh (opbrengst) / kWp (vermogen van je PV array) = kWh/kWp (relatieve opbrengst ~ efficiëntie)
Dat kan per: dag / week / maand / jaar. Eventueel voor verschillende sets.
Optioneel, als je de windroosrichting (ZZO) en elevatie(450) erbij zou vermelden, eventueel in je .sig of onder je avatar, kunnen we nog beter vergelijken. Bijvoorbeeld: 20x 250 ZZO45
Plat is 00, vertikaal 900.
Dus bijvoorbeeld: In de plaats Ede 10 kWh opgewekt met panelen van in totaal 5kWp:
Ede vandaag: 10kWh voor 2 kWh/kWp 20x 250 ZZO45
(= 2Wh/Wp) Dan kan er mooi vergeleken worden!
Met dank aan @drielp een mooie grafiek met zijn opbrengst per maand sinds mei 2012 t/m juni 2020:
:strip_exif()/f/image/qAXRrPGKQEFUsxlSuzJooRno.jpg?f=fotoalbum_large)
FAQ (met dank aan @Jerrythafast)
Hoe kom je aan je "estimate" (verwachtte opbrengst)?
De oude rotten gebruiken natuurlijk het gemiddelde van wat hun systeem in de afgelopen jaren heeft gedaan. Voor nieuwe systemen kun je terecht bij PVGIS. Daar vul je in hoeveel panelen je hebt, waar ze liggen en welke kant ze op kijken en dan komen daar voor elke maand de getallen uit rollen.
Waar is "hier"? Dat weet niemand, gebruik dus bij voorkeur niet "hier toch weer lekker 10kWh" maar "in Noordwijk (aan de kust) toch weer lekker 10kWh".
Hoe "goed" is mijn opbrengst? Door te rekenen met de formule hierboven beschreven kan je je opbrengst vergelijken met andere ongeacht het aantal panelen. Maar: voor een eerlijke vergelijking moet je ook kijken naar hellingshoek én richting (zuiden wekt nou eenmaal meer op dan het noorden). Je kan natuurlijk wel kijken hoe andere Tweakers het doen via het Tweakers team op PVoutput
Waarom wekt mijn installatie op warmere dagen minder op? Met dank aan @dunklefaser
Afname van het maximaal vermogen bij continu instraling komt inderdaad door hogere temperaturen. Niet per se van de temperatuur van de lucht maar van de temperatuur van de p-n c.q n-p overgang in de modules. Dit feit kan je bijvoorbeeld in de technische specificaties van de panelen nalezen.
Hoe kan ik berekenen hoeveel opbrengst ik hoor te hebben? volgens drielp op een aantal manieren:
- PVGis invullen: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
- Offerte van je leverancier
- Gemiddelde opbrengst per maand over de afgelopen jaren (en dan gecorrigeert voor het algemene verschil)
"De laatste is m.i. de juiste, elke set is weer anders. En standaard is er niet echt. In PV Output worden wat berekeningen gemaakt en dat is dan pro-rate. En dat wordt dan hier gepost. Best leuk die cijfers ......"
Waar kan ik meer lezen?
(Als iemand suggesties heeft voor de TS geef het door!)
Graag even je opbrengst omrekenen naar kWh/kWp met de volgende forumule:
kWh (opbrengst) / kWp (vermogen van je PV array) = kWh/kWp (relatieve opbrengst ~ efficiëntie)
Dat kan per: dag / week / maand / jaar. Eventueel voor verschillende sets.
Optioneel, als je de windroosrichting (ZZO) en elevatie(450) erbij zou vermelden, eventueel in je .sig of onder je avatar, kunnen we nog beter vergelijken. Bijvoorbeeld: 20x 250 ZZO45
Plat is 00, vertikaal 900.
Dus bijvoorbeeld: In de plaats Ede 10 kWh opgewekt met panelen van in totaal 5kWp:
Ede vandaag: 10kWh voor 2 kWh/kWp 20x 250 ZZO45
(= 2Wh/Wp) Dan kan er mooi vergeleken worden!
Met dank aan @drielp een mooie grafiek met zijn opbrengst per maand sinds mei 2012 t/m juni 2020:
:strip_exif()/f/image/qAXRrPGKQEFUsxlSuzJooRno.jpg?f=fotoalbum_large)
FAQ (met dank aan @Jerrythafast)
Hoe kom je aan je "estimate" (verwachtte opbrengst)?
De oude rotten gebruiken natuurlijk het gemiddelde van wat hun systeem in de afgelopen jaren heeft gedaan. Voor nieuwe systemen kun je terecht bij PVGIS. Daar vul je in hoeveel panelen je hebt, waar ze liggen en welke kant ze op kijken en dan komen daar voor elke maand de getallen uit rollen.
Waar is "hier"? Dat weet niemand, gebruik dus bij voorkeur niet "hier toch weer lekker 10kWh" maar "in Noordwijk (aan de kust) toch weer lekker 10kWh".
Hoe "goed" is mijn opbrengst? Door te rekenen met de formule hierboven beschreven kan je je opbrengst vergelijken met andere ongeacht het aantal panelen. Maar: voor een eerlijke vergelijking moet je ook kijken naar hellingshoek én richting (zuiden wekt nou eenmaal meer op dan het noorden). Je kan natuurlijk wel kijken hoe andere Tweakers het doen via het Tweakers team op PVoutput
Waarom wekt mijn installatie op warmere dagen minder op? Met dank aan @dunklefaser
Afname van het maximaal vermogen bij continu instraling komt inderdaad door hogere temperaturen. Niet per se van de temperatuur van de lucht maar van de temperatuur van de p-n c.q n-p overgang in de modules. Dit feit kan je bijvoorbeeld in de technische specificaties van de panelen nalezen.
Hoe kan ik berekenen hoeveel opbrengst ik hoor te hebben? volgens drielp op een aantal manieren:
- PVGis invullen: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
- Offerte van je leverancier
- Gemiddelde opbrengst per maand over de afgelopen jaren (en dan gecorrigeert voor het algemene verschil)
"De laatste is m.i. de juiste, elke set is weer anders. En standaard is er niet echt. In PV Output worden wat berekeningen gemaakt en dat is dan pro-rate. En dat wordt dan hier gepost. Best leuk die cijfers ......"
Waar kan ik meer lezen?
- Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 voor ontwerp, techniek en advies
- Datalogging: PV systemen over het uitlezen van de omvormer.
- PVOutput info en discussie of opmerkingen topic over het opzetten van een account op PVOutput.
- Tweakers PVOutput lijst voor discussie en resultaten van het Tweakers team
- Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo specifiek Oost-West voor langere termijn.
- Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) Verlagen netbelasting en voorbereiden voor verhogen financiele opbrengst na afschaffen salderen.
- En als je op zoek bent naar panelen en omvormers en het niet kunt vinden kun je hier (wel lief!) klagen: Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?
[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 01-07-2020 13:42 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.