En weer tijd voor het volgende deel 
Deel 1
Deel 2
Graag even je opbrengst omrekenen naar kWh/kWp met de volgende forumule:
kWh (opbrengst) / kWp (vermogen van je PV array)
Dus bijvoorbeeld:
10 kWh opgewekt met panelen van in totaal 5000Wp =
10 / (5000/1000) = 2 kWh/kWp (= 2Wh/Wp)
Dan kan er mooi vergeleken worden!
FAQ (met dank aan @Jerrythafast)
Hoe kom je aan je "estimate" (verwachtte opbrengst)?
De oude rotten gebruiken natuurlijk het gemiddelde van wat hun systeem in de afgelopen jaren heeft gedaan. Voor nieuwe systemen kun je terecht bij PVGIS. Daar vul je in hoeveel panelen je hebt, waar ze liggen en welke kant ze op kijken en dan komen daar voor elke maand de getallen uit rollen.
Waar is "hier"?
Dat weet niemand, gebruik dus bij voorkeur niet "hier toch weer lekker 10kWh" maar "in Noordwijk (aan de kust) toch weer lekker 10kWh".
Hoe "goed" is mijn opbrengst?
Door te rekenen met de formule hierboven beschreven kan je je opbrengst vergelijken met andere ongeacht het aantal panelen. Maar: voor een eerlijke vergelijking moet je ook kijken naar hellingshoek én richting (zuiden wekt nou eenmaal meer op dan het noorden). Je kan natuurlijk wel kijken hoe andere Tweakers het doen via het Tweakers team op PVoutput
Hoe kan ik berekenen hoeveel opbrengst ik hoor te hebben
Deel 1
Deel 2
Graag even je opbrengst omrekenen naar kWh/kWp met de volgende forumule:
kWh (opbrengst) / kWp (vermogen van je PV array)
Dus bijvoorbeeld:
10 kWh opgewekt met panelen van in totaal 5000Wp =
10 / (5000/1000) = 2 kWh/kWp (= 2Wh/Wp)
Dan kan er mooi vergeleken worden!
FAQ (met dank aan @Jerrythafast)
Hoe kom je aan je "estimate" (verwachtte opbrengst)?
De oude rotten gebruiken natuurlijk het gemiddelde van wat hun systeem in de afgelopen jaren heeft gedaan. Voor nieuwe systemen kun je terecht bij PVGIS. Daar vul je in hoeveel panelen je hebt, waar ze liggen en welke kant ze op kijken en dan komen daar voor elke maand de getallen uit rollen.
Waar is "hier"?
Dat weet niemand, gebruik dus bij voorkeur niet "hier toch weer lekker 10kWh" maar "in Noordwijk (aan de kust) toch weer lekker 10kWh".
Hoe "goed" is mijn opbrengst?
Door te rekenen met de formule hierboven beschreven kan je je opbrengst vergelijken met andere ongeacht het aantal panelen. Maar: voor een eerlijke vergelijking moet je ook kijken naar hellingshoek én richting (zuiden wekt nou eenmaal meer op dan het noorden). Je kan natuurlijk wel kijken hoe andere Tweakers het doen via het Tweakers team op PVoutput
Hoe kan ik berekenen hoeveel opbrengst ik hoor te hebben
Waar kan ik meer lezen?drielp schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 01:51:
Dat kan op een aantal manieren:
- PVGis invullen: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
- Offerte van je leverancier
- Gemiddelde opbrengst per maand over de afgelopen jaren
De laatste is m.i. de juiste, elke set is weer anders. En standaard is er niet echt. In PV Output worden wat berekeningen gemaakt en dat is dan pro-rate. En dat wordt dan hier gepost. Best leuk die cijfers ......
- Technische praat en advies over het ontwerp van PV-systemen kan in:
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 - Discussie en advies over het uitlezen van de omvormer in:
Datalogging: PV systemen - Voor informatie over het opzetten van een account op PVOutput ga je naar:
PVOutput info en discussie of opmerkingen topic - Discussie en resultaten van het Tweakers team op PVOutput vind je in:
Tweakers PVOutput lijst - En als je op zoek bent naar panelen en omvormers en het niet kunt vinden kun je hier (wel lief!) klagen:
Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?
[ Voor 91% gewijzigd door Mattie112 op 11-06-2018 16:16 ]
Deze ruimte is te huur!