Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 17:27
quote:
onlime schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:06:
De afgelopen tijd heb ik dit topic vrij goed gevolgd maar nu ik de offerte binnen heb twijfel ik toch over het aantal panelen.

Via het collectief van Vereniging Eigen Huis heb ik een aanbod van SolarNRG ontvangen op basis van 16 panelen voor onze nieuwe woning. Het dak lijkt ideaal voor dit aantal maar we houden vrij veel stroom over is de verwachting. Daarom twijfel ik nu of ik niet voor bijvoorbeeld 12 panelen moet kiezen. Aan de andere kant lees ik hier ook regelmatig dat tweakers later nog panelen bijplaatsen maar dan is het vertrekpunt wel vaak een veel kleiner aantal panelen. Wat is jullie advies?

In ons huidige appartement verbruiken we ongeveer 2000 kwh. Onze twee kinderen zijn nog klein en we koken voorlopig nog op gas en rijden op benzine dus het stroomverbruik kan hoger worden in de toekomst.

Aantal panelen 16
Type panelen JA Solar JAP6 60-270Wp (blauw)
Afmeting paneel 100 x 165
Type omvormer Growatt 4200MTL-S
Systeemprijs (incl. BTW) § 4.642,00
+ Toeslag dakgoothoogte 3 woonlagen of meer § 240,00
+ Plaatsen 1-fase hoofdschakelaar (excl. nieuwe zegel) § 75,00
Totaalprijs (incl. BTW) § 4.956,99
Totaalprijs (excl. BTW) § 4.096,69
Forfait § 100,00

Dak Schuin
Zoninstraling 95.00%
Verlies door schaduw 0.00%
In geval dat je met de 4320WP een zekere 3000 kWh per jaar opwekt voor de duur van 20 jaar heb je al een kostprijs van 6-7 ct per kWh. Met een beetje geluk wordt dat zelfs nog lager. Dat is denk ik een veelvoud lager dan wat je nu betaald aan je energieleverancier. Daarnaast is het duurzaam opgewekt en vrij van alle belastingen die ooit in het leven geroepen gaan worden.

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
Gecko123 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:42:
[...]

In geval dat je met de 4320WP een zekere 3000 kWh per jaar opwekt voor de duur van 20 jaar heb je al een kostprijs van 6-7 ct per kWh. Met een beetje geluk wordt dat zelfs nog lager. Dat is denk ik een veelvoud lager dan wat je nu betaald aan je energieleverancier. Daarnaast is het duurzaam opgewekt en vrij van alle belastingen die ooit in het leven geroepen gaan worden.
Nouja, dit is wel een tikje naief tbh, je bent zeker zonder opslag (en zelfs met) maar beperkt in staat je eigen energie te consumeren en dus afhankelijk van regelingen. Ik ben een groot fan van solar, heb niet voor niks 9500+wp op het dak liggen, maar ben me wel bewust van de beperkingen (die feitelijk pas op lange termijn actueel worden, maar men gebruikt het nu om de "dure" salderingsregeling te ontmantelen).

Ik zit te kijken of ik een elektrische motor als thuisaccu in zou kunnen zetten. Mooi project voor volgend jaar :P

Weet iemand een omvormer waar je tegen kunt roepen hoeveel watt die moet leveren (ipv optimaliseren op wat hij kan leveren)? Mag via telnet, rs232, rs485, maakt me niet uit: daar kom ik wel uit.

neographikal wijzigde deze reactie 20-02-2018 17:18 (30%)

Op zoek naar een fotograaf?

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online
@neographikal diy v2g?
Volgens mij kan elke Fronius met Modbus/TCP bestuurd worden.
http://www.fronius.com/~/...ions/42%2C0410%2C2049.pdf

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 18:33
quote:
Gecko123 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:24:
[...]

Een thuisopslag van 40kWh is echt overkill voor een doorsnee gezin. Ik denk ook niet dat het rendabel gaat worden om veel meer op te wekken dan je verbruikt. In feite hoef je er alleen maar de avond/nacht te overbruggen om de zonne-energie te kunnen gebruiken. Ik denk dat je met een 2 tot 4 persoonshuishouden zonder verwarming met een accu van 5 Š 7 kWh al behoorlijk uit de voeten kan. En eigenlijk gebruik je de meeste capaciteit alleen maar in de zomer want in de winter wekt een PV nauwelijks energie. De vraag is natuurlijk of een thuisoplossing ooit rendabel zal zijn aangezien het net veel efficiŽntere technieken grootschaliger kan inzetten om energie op te slaan.
Ik wil meer dan de nacht overbruggen,ik zou ook slechte dagen willen overbruggen
maar het is zeker verschillend per huishouden, mede dat maakt dit vraagstuk ook zo ingewikkelde
en zal iedereen zijn eigen overwegingen moeten maken

En als je in het voor en najaar 2 auto's wil opladen in de avond uren moet je echt iets meer hebben dan 7 kWh ik kom daar in iedergeval niet mee uit :+

Een avondje hobbyen in de schuur en ik gebruik al meer -O-

• jaari
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:50
quote:
BehindCorner schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:38:
@migjes Lol, volgens mij is mijn bedoeling niet helemaal duidelijk :)

Ik wil niet kunnen vergelijken met het verleden, gaat mij enkel om vergelijken van verschillende systemen tegen hetzelfde tijdvak (dag / maand). Daarbij ga ik ervan uit dat de systemen een vergelijkbare hoeveelheid zon (of sneeuw :) ) krijgen in datzelfde tijdvak.

Men neme Systeem A;
20 graden helling, vol zuid.
Februari --> niet boven 3 Wh per Wp (op volledig zonnige dag).
Juni --> net boven de 7 Wh per Wp.

Men neme System B;
45 graden helling, vol zuid.
Februari --> ruim boven 5 Wh per Wp.
Juni --> niet boven de 6.2 Wh per Wp.

A doet het in de zomer beter, B in de winter / voorjaar.

Ik geloof direct dat de panelen beter zijn geworden maar als gaat kijken naar de efficiency op een volledige zonnige dag nu in februari staan de steile systemen boven aan. Ik ben op zoek een tool om een systeem A en B toch (bij benadering) te kunnen vergelijken.
Ik kan je niet helpen aan een tool, maar ik heb geprobeerd om een combinatie van een steil systeem met een vlak systeem te maken
https://tweakers.net/ext/f/oaLJ8M75qHgqN3H0ztZexVZH/thumb.jpg
De voorste rij staat nu op winterstand (60o) maar kan ik voor de zomer veel vlakker zetten (op 30o).
De achterste rij staat gewoon vast op 30o flatfix.
Het systeem draait sinds eind december en ik heb de logging nog niet goed dus ik kan je niets zeggen over opbrengsten.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:01

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
twain4me schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:15:
[...]
Iets zegt me dat thuisopslag een onderdeel van het systeem gaat worden hier. eerst met wielen daarna misschien ook zonder wielen ;)
Dat denk ik ook, maar dan kleinere cellen. 40kWh zie ik niet standaard worden (thuis), 5 tot 10kWh wel. De grotere cellen liggen dan op wijkniveau, met name wanneer er veel potentieel aanbod is (bijv. als er veel grote vrijstaande huizen die veel meer opwekken dan ze kunnen gebruiken aangesloten zijn op dat deel van het netwerk). En als er dan nog steeds teveel is (prachtige koude late voorjaarsdag met heel veel wind in het weekend), kan de overbodige energie omgezet worden in iets wat makkelijker te bewaren is, zoals bijvoorbeeld waterstof.
quote:
Gecko123 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:24:
[...]
De vraag is natuurlijk of een thuisoplossing ooit rendabel zal zijn aangezien het net veel efficiŽntere technieken grootschaliger kan inzetten om energie op te slaan.
Dat denk ik wel, gewoon om pieken te voorkomen Het is een beetje afwachten wat er natuurlijk in de plaats gaat komen voor het salderen, maar voor ons zou het best nog wel eens gunstig uit kunnen gaan pakken om thuis opslag aan te schaffen. Wij verbruiken nu ongeveer een kwart van onze opgewekte energie. Zelfs op een gemiddelde februari dag wekken we meer op dan dat we overdag gebruiken en leveren we dus terug naar het net. Terwijl ons totale dagverbruik hoger ligt dan wat er dan opgewekt wordt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:35
quote:
Andre1973 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:11:
[...]

Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn, zelf hou ik er al niet van als mensen met een recipro de over stekende delen van een rails afkorten, ik maak ze liever op de grond op maat.
Als je een pan breekt, doordat je een puntlast genereert op een haak ben je er ziek van.
Gezien jouw ervaring ga ik hier nog eens even goed over nadenken. Dank voor het advies :Y

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• Gecko123
quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:00:
[...]

Dat denk ik wel, gewoon om pieken te voorkomen Het is een beetje afwachten wat er natuurlijk in de plaats gaat komen voor het salderen, maar voor ons zou het best nog wel eens gunstig uit kunnen gaan pakken om thuis opslag aan te schaffen. Wij verbruiken nu ongeveer een kwart van onze opgewekte energie. Zelfs op een gemiddelde februari dag wekken we meer op dan dat we overdag gebruiken en leveren we dus terug naar het net. Terwijl ons totale dagverbruik hoger ligt dan wat er dan opgewekt wordt.
Inderdaad door de gelijktijdigheid over de dag te spreiden wordt het al gunstig. Het is nog best complexe rekensom om na te gaan hoeveel van de energie je zelf zou kunnen gebruiken bij een bepaalde grootte accu. Ik vraag me af of je deze informatie uit een slimme meter zou kunnen halen.
Met een relatief kleine accu zou je in de wintermaanden al snel al je opgewekte energie kunnen gebruiken, uitgaande dat je totaal opwekking ongeveer gelijk is aan je totaal verbruik. Het gaan om de zeer zonnige dagen juni juli augustus waar je de meeste energie opwekt. Het zal erg kostbaar zijn om enkel voor deze dagen een grootcapaciteit accu te gebruiken. Het gaat om relatief slechts een klein aantal kWh.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:00:

Dat is denk ik voor veel mensen zo.

Pas als de nieuwe regeling voor teruglever vergoeding bekend is kun je uitrekenen of een accu loont of niet.

Ik heb een offerte voor een systeem wat op jaarbasis 7.2 MWh moet doen.
Huidig verbruik is gemiddeld 400 kWh per maand.

Nieuw huis is groter, er komt een qualityflow in. Die is in eco mode goed voor 700 kWh per jaar (2 units)
De warmtepomp wordt op goed 3000 kWh jaarverbruik gezet.

Dus stel gaan 500 kWh per maand gebruiken , dus 6000 kWh per jaar aan 'normaal verbruik' (best wel veel, maar goed, 2 kinderen, wat cameras en veel thuiswerken met laptop en soms PC aan.

Daar komt dan 700 (ventilatie + 3000 (warmtepomp) bij en zitten we zeg op 10000 kWh.

Per maand is dat dan 833 kWh. Die wek ik alleen in April, t/m Augustus zelf op volgens de prognose.
Als je dan per dag kijkt is het 27.4 kWh. (nu zal een gemiddelde dag wel niet zo vaak voorkomen)
Dat is dan continue 1140 watt :o

Wil ik een 1 slechte dag overbruggen, dan heb ik al een dikke accu nodig :'(

Ik zie ook meer over je eigen opbrengst uitsmeren over de dag als je overproductie hebt.
Verkopen voor 7-11 cent + wat de regeling wordt ?
Terugkopen voor 19 cent ?

Dan moet je dus voor 6-8 cent per kWh die je bespaart als je je eigen opgewekte verbruiken wil, het op gaan slaan.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Gecko123 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:17:
[...]

Inderdaad door de gelijktijdigheid over de dag te spreiden wordt het al gunstig. Het is nog best complexe rekensom om na te gaan hoeveel van de energie je zelf zou kunnen gebruiken bij een bepaalde grootte accu. Ik vraag me af of je deze informatie uit een slimme meter zou kunnen halen.
Met een relatief kleine accu zou je in de wintermaanden al snel al je opgewekte energie kunnen gebruiken, uitgaande dat je totaal opwekking ongeveer gelijk is aan je totaal verbruik. Het gaan om de zeer zonnige dagen juni juli augustus waar je de meeste energie opwekt. Het zal erg kostbaar zijn om enkel voor deze dagen een grootcapaciteit accu te gebruiken. Het gaat om relatief slechts een klein aantal kWh.
Ik denk dat 0 op de meter qua stroom als je niet kunt salderen, 365 per jaar, een droom zal blijven, tenzij je er gewoon heel veel geld tegenaan gaat gooien.
quote:
jacovn schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:30:
[...]

Dat is denk ik voor veel mensen zo.

Pas als de nieuwe regeling voor teruglever vergoeding bekend is kun je uitrekenen of een accu loont of niet.
Dat sowieso!
quote:
Ik zie ook meer over je eigen opbrengst uitsmeren over de dag als je overproductie hebt.
De vraag is, hoe kun je je opbrengst uitsmeren over de dag? Ik kan niet om 17:00 tegen de zon zeggen: ga nu maar even lekker hoog aan de hemel staan :p

Mijn verbruik uitsmeren over de dag gaat ook niet werken. Ik zou daar eens een grafiek van moeten maken, maar het zwaartepunt van ons verbruik (>50%) ligt 's avonds. Overdag is er tenslotte niemand thuis en de grootverbruikers (denk aan ovens, game pc's, maar ook gereedschappen) zullen met name 's avonds en in de weekenden gebruikt worden. Een accu om in ieder geval je avond verbruik te kunnen overbruggen, in 90% van de gevallen, zou al heel veel schelen. Tuurlijk, er zullen winterdagen zijn dat je niet eens in de buurt komt van je dagverbruik en er zullen zomerdagen zijn die 3 of 4 keer je dagverbruik opleveren, maar je eigen verbruik zou wel een behoorlijk stuk omhoog gaan....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Mighty
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Iemand nog tips voor leveranciers om offertes op te vragen regio Den Haag?

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• Goverman
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16:36

Goverman

not loaded

quote:
Mighty schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:43:
Wij hadden http://www.zonneenergieopmaat.nl/ als leverancier. Is een bedrijf dat alleen zonnepanelen installeert (ook voor VvE's, bedrijven e.d.) en dus meer doet dan dozen sjouwen. Ze denken echt mee met specifieke situaties. Zo konden ze voor ons platte dak een schans maken, zodat we toch 14 panelen kwijt konden op een plat dak van ongeveer 5,5 bij 6,5 meter. Ze komen ook altijd zelf kijken voor ze een offerte uitbrengen.

Goverman wijzigde deze reactie 21-02-2018 09:52 (6%)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• jacovn
quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:39:

[...]

De vraag is, hoe kun je je opbrengst uitsmeren over de dag? Ik kan niet om 17:00 tegen de zon zeggen: ga nu maar even lekker hoog aan de hemel staan :p

Mijn verbruik uitsmeren over de dag gaat ook niet werken. Ik zou daar eens een grafiek van moeten maken, maar het zwaartepunt van ons verbruik (>50%) ligt 's avonds. Overdag is er tenslotte niemand thuis en de grootverbruikers (denk aan ovens, game pc's, maar ook gereedschappen) zullen met name 's avonds en in de weekenden gebruikt worden. Een accu om in ieder geval je avond verbruik te kunnen overbruggen, in 90% van de gevallen, zou al heel veel schelen. Tuurlijk, er zullen winterdagen zijn dat je niet eens in de buurt komt van je dagverbruik en er zullen zomerdagen zijn die 3 of 4 keer je dagverbruik opleveren, maar je eigen verbruik zou wel een behoorlijk stuk omhoog gaan....
Dat uitsmeren zou je een accu voor nodig hebben.
Als je vp systeem zeg 15 kWh oplevert in 10 uur zo, zou ik er voor 15 van de 24 uur genoeg aan hebben en moet ik de resterende energie inkopen.

Echter.. Zou ik voor die 5 kWh dan 0.5§ per dag besparen ? Terugverdientijd van die accu is dan erg lang..

jacovn wijzigde deze reactie 21-02-2018 11:17 (4%)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18:57

CurlyMo

www.pilight.org

Een kleine vraag waarvan ik niet goed weet of dat in dit topic moet of weer in een log topic.

Ik heb op sinds deze week 12 zonnepanelen liggen op een Trannergy PVI 4000TL omvormer. Daarvan lees ik zelf de API uit voor log doeleinden. Echter, de opbrengt op ieder moment is op te vragen in Watt, maar de totale opbrengst alleen in kWh. Weet iemand of het mogelijk is om alle statistieken op Watt precisie te krijgen? De omvormer zal het intern zeer zeker bij houden.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• BehindCorner
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 17:52

BehindCorner

Battlcruiser operational!

quote:
Mighty schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:43:
Solaris Energiesystemen

Ik ken enkel de persoon achter deze zaak en niet zijn geleverde werk. Als hij zakelijk net zo is als persoon zit je wel goed.

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K PVoutput.org

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 11:27
quote:
onlime schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:06:
De afgelopen tijd heb ik dit topic vrij goed gevolgd maar nu ik de offerte binnen heb twijfel ik toch over het aantal panelen.

Via het collectief van Vereniging Eigen Huis heb ik een aanbod ontvangen op basis van 16 panelen voor onze nieuwe woning. Het dak lijkt ideaal voor dit aantal maar we houden vrij veel stroom over is de verwachting. Daarom twijfel ik nu of ik niet voor bijvoorbeeld 12 panelen moet kiezen. Aan de andere kant lees ik hier ook regelmatig dat tweakers later nog panelen bijplaatsen maar dan is het vertrekpunt wel vaak een veel kleiner aantal panelen. Wat is jullie advies?
Afhankelijk van welk moment je jaarrekening zit zou je met een juiste timing in de eerste jaar extra kunnen salderen.

Als je bv nog een half jaar te gaan hebt tot je jaarrrekening, dan zou je anders in deze periode nog salderingsruimte overhouden )(van de electra die je tot nu toe verbuikt hebt) , die kun je helemaal opgebruiken met de extra panelen. Omdat de terugverdientijd zo kort is is dat een significant effect.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
CurlyMo schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:58:
Een kleine vraag waarvan ik niet goed weet of dat in dit topic moet of weer in een log topic.

Ik heb op sinds deze week 12 zonnepanelen liggen op een Trannergy PVI 4000TL omvormer. Daarvan lees ik zelf de API uit voor log doeleinden. Echter, de opbrengt op ieder moment is op te vragen in Watt, maar de totale opbrengst alleen in kWh. Weet iemand of het mogelijk is om alle statistieken op Watt precisie te krijgen? De omvormer zal het intern zeer zeker bij houden.
De opbrengst is ook in Wh, niet in W. Het zijn twee verschillende dingen... De watts laten een mooie parabool zien (afhankelijk van de zon, natuurlijk), de watturen laten een stijgende lijn zien (weer afhankelijk van de zon...)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:11:
[...]

De opbrengst is ook in Wh, niet in W. Het zijn twee verschillende dingen... De watts laten een mooie parabool zien (afhankelijk van de zon, natuurlijk), de watturen laten een stijgende lijn zien (weer afhankelijk van de zon...)
Ik zie de totale opbrengt alleen in kWh, niet in Wh.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2018-02-21 11:13:53,702 DEBUG Importing output plugin ConsoleOutput
2018-02-21 11:13:53,703 INFO connecting to 10.0.0.210 port 8899
2018-02-21 11:13:53,962 INFO ID: PVL4000NXXXXXX
2018-02-21 11:13:53,963 DEBUG Run pluginConsoleOutput
ID: PVL4000NXXXXXX
E Today:   1.1   Total: 28.5
H Total:    48   Temp:  15.6
PV1   V: 102.1   I:  0.8
PV2   V: 291.7   I:  3.0
PV3   V:   0.0   I:  0.0
L1    P:   928   V: 232.9   I:  3.9   F: 50.03
L2    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0
L3    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0

Total is hier 28.5kWh. Ik zou graag 28500Wh willen zien.

De L1 P is inderdaad mooi 928Wh.

• Knoetie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 08:20
1 kWh = 1000 Wh

Knoetie wijzigde deze reactie 21-02-2018 11:16 (6%)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
CurlyMo schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:15:
[...]

Ik zie de totale opbrengt alleen in kWh, niet in Wh.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2018-02-21 11:13:53,702 DEBUG Importing output plugin ConsoleOutput
2018-02-21 11:13:53,703 INFO connecting to 10.0.0.210 port 8899
2018-02-21 11:13:53,962 INFO ID: PVL4000NXXXXXX
2018-02-21 11:13:53,963 DEBUG Run pluginConsoleOutput
ID: PVL4000NXXXXXX
E Today:   1.1   Total: 28.5
H Total:    48   Temp:  15.6
PV1   V: 102.1   I:  0.8
PV2   V: 291.7   I:  3.0
PV3   V:   0.0   I:  0.0
L1    P:   928   V: 232.9   I:  3.9   F: 50.03
L2    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0
L3    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0

Total is hier 28.5kWh. Ik zou graag 28500Wh willen zien.

De L1 P is inderdaad mooi 928Wh.
Ah, nu snap ik wat je bedoelt... De ene is in W's, de andere in kWh, ipv Wh. Had mijn vorige omvorer ook... Heb er maar mee leren leven....

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Vanzelfsprekend, maar dat geeft de logs nog geen resolutie van 1Wh. De statistieken die ik bijhoudt vanuit mijn slimme meter heb ik ingesteld op 10Wh niveau. Ik zou dat met de omvormer ook graag willen.

• neographikal
  • Niet online
Wat betreft aantallen panelen, ze zijn zo goedkoop, leg gewoon ťťn dakhelft altijd vol. Je komt waarschijnlijk niet meer aan dezelfde panelen als je ooit wil uitbreiden. Panelen mixen is geen gezicht en met de huidige prijzen...
quote:
Gecko123 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:17:
[...]

Je hebt een combinatie nodig, het gaat zeker helpen, maar met een warmtepomp is een accu niet bepaald de heilige graal. Gisteren had ik praktisch zonder het net kunnen draaien, ik had nog maar 2,2kwh nodig netto vanaf de beheerder, maar dat is een unicum. Vanaf maart tot oktober red je het een heel eind met een accu, daarna ligt het eraan hoeveel overcapaciteit je neerlegt qua panelen.

Ik red het nu een heel eind, maar dat is omdat ik9500wp heb liggen, ~7000kwh op zal wekken en 4500kwh nodig ga hebben. Mogelijk komt dit met een opvolger van de salderingsregeling niet eens beroerd uit. Maar net onafhankelijk draaien gaat niet lukken, als was het maar omdat ik die 10kwh aan Powerwall in de zomermaanden binnen 3 uur vol heb zitten, daar zeker 5 dagen nachtverbruik van kan wegdraaien en de overige berg met kilowatturen van die dag en de 5 dagen erop toch echt bij Liander kwijt moet.

Gelukkig heb ik hier een sloot data om mee te rekenen, alles zit in influxdb, dus ik kan simulaties draaien :) Vandaar ook dat ik liever een elektrische motor van ~16k dubbel inzet als vervoermiddel + storage, wordt 'ie wat beter benut :P Als je elke dag ~2-4kwh uit een Zero haalt met een capaciteit van bijna 18kwh, dat houdt 'ie wel even vol :)

neographikal wijzigde deze reactie 21-02-2018 11:57 (83%)

• DanTm
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
zijn er hier mensen die hun zonnepanelen plat hebben liggen? zo ja, wat is het verschil in wattage tussen zomer en winter? (procentueel verschil tussen max winter/max zomer),

pvoutput 3600wp

• BehindCorner
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 17:52

BehindCorner

Battlcruiser operational!

quote:
DanTm schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:48:
zijn er hier mensen die hun zonnepanelen plat hebben liggen? zo ja, wat is het verschil in wattage tussen zomer en winter? (procentueel verschil tussen max winter/max zomer),
dat niet maar ik ben wel bezig om te kijken of ik een tool kan maken dat automatisch een efficiency correctie laat plaats vinden door te kijken naar je hellingshoek en de tijd van het jaar. Zie hierboven bij mijn berichten van gisteren.

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K PVoutput.org

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18:01
Het is waarschijnlijk al vaker de revue gepasseerd in dit topic, maar hoe maken jullie de panelen schoon :?

Ik ga van't weekend eens op de ladder om ze op de platte daken te "schrobben", wat is jullie advies :?

Ik heb normaal gesproken al hoogtevrees als ik de sokken aan heb, dus dat wordt voor mij een hele uitdaging :+

Ook heb ik er nog 4 op de dakkapellen liggen, en dan zal ik over dakpannen heen moeten klauteren :? Hoe doen jullie dat, of kan ik een aantal dakpannen verwijderen :?
quote:
Ik heb ze nagenoeg plat liggen (paar graden), zie mijn PV output voor meer details:

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=59291

Qua rendement doen ze het volgens mij zo'n 10% minder als onder de ideale hoek (35 graden)

Grolsch wijzigde deze reactie 21-02-2018 11:56 (34%)

quote:
Grolsch schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:55:
Het is waarschijnlijk al vaker de revue gepasseerd in dit topic, maar hoe maken jullie de panelen schoon :?

Ik ga van't weekend eens op de ladder om ze op de platte daken te "schrobben", wat is jullie advies :?

Ik heb normaal gesproken al hoogtevrees als ik de sokken aan heb, dus dat wordt voor mij een hele uitdaging :+

Ook heb ik er nog 4 op de dakkapellen liggen, en dan zal ik over dakpannen heen moeten klauteren :? Hoe doen jullie dat, of kan ik een aantal dakpannen verwijderen :?

[...]

Ik heb ze nagenoeg plat liggen (paar graden), zie mijn PV output voor meer details:

Qua rendement doen ze het volgens mij zo'n 10% minder als onder de ideale hoek (35 graden)
Pannen kunnen omhoog inderdaad, je pan katten worden dan een trapje. Maar of dat zo fijn is met een lange stok met zachte borstel eraan weet ik niet. Ik loop er altijd gewoon overheen.
@Grolsch
genoeg voorbeeldjes te vinden op youtube hoe je met dakpannen om moet gaan.
YouTube: ClickFit | PV Mounting Structures - Zonnepanelen Montagesysteem
pannetje omhoog schuiven en je hebt een mooie traptrede. ;)
(een paar klim handschoenen scoren bij de bouw markt, geniaal voor het vel op je handen. ;)
en ene paar goede schoenen.)

(maar als je geen held bent op hoogte, doe het rustig aan, en voel je je niet lekker daar, stop gewoon.
1x vallen is zo slecht voor je TVT. ;) )

panelen schoonmaken met gewoon water.
liefst kalk vrij (dus regenwater voldoet, maar als je dat niet hebt is kraanwater ook wel goed genoeg)
je kunt er eventueel een drupje afwasmiddel bij doen, maar gebruik niks agressief (gloor/bleek/benzine/zout zuur etc etc, dat zou ik niet gebruiken.)
eigenlijk net zo als je ramen dus. ;)

een stok zoals:
https://www.vikingdirect....Ahm-EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
is voor mij al een perfecte oplossing, met een trapje bij 1 van de dakramen staan, en ik kan overal bij.

migjes wijzigde deze reactie 21-02-2018 12:43 (5%)

7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

quote:

[...]

Volgens mij gaat het vriezen dat het kraakt, dan heb jij niets te zoeken op je
plat dak, is slecht voor je dakbedekking,

PClop wijzigde deze reactie 21-02-2018 12:48 (12%)

• Gecko123
quote:
neographikal schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:47:
Wat betreft aantallen panelen, ze zijn zo goedkoop, leg gewoon ťťn dakhelft altijd vol. Je komt waarschijnlijk niet meer aan dezelfde panelen als je ooit wil uitbreiden. Panelen mixen is geen gezicht en met de huidige prijzen...

[...]

Je hebt een combinatie nodig, het gaat zeker helpen, maar met een warmtepomp is een accu niet bepaald de heilige graal. Gisteren had ik praktisch zonder het net kunnen draaien, ik had nog maar 2,2kwh nodig netto vanaf de beheerder, maar dat is een unicum. Vanaf maart tot oktober red je het een heel eind met een accu, daarna ligt het eraan hoeveel overcapaciteit je neerlegt qua panelen.

Ik red het nu een heel eind, maar dat is omdat ik9500wp heb liggen, ~7000kwh op zal wekken en 4500kwh nodig ga hebben. Mogelijk komt dit met een opvolger van de salderingsregeling niet eens beroerd uit. Maar net onafhankelijk draaien gaat niet lukken, als was het maar omdat ik die 10kwh aan Powerwall in de zomermaanden binnen 3 uur vol heb zitten, daar zeker 5 dagen nachtverbruik van kan wegdraaien en de overige berg met kilowatturen van die dag en de 5 dagen erop toch echt bij Liander kwijt moet.

Gelukkig heb ik hier een sloot data om mee te rekenen, alles zit in influxdb, dus ik kan simulaties draaien :) Vandaar ook dat ik liever een elektrische motor van ~16k dubbel inzet als vervoermiddel + storage, wordt 'ie wat beter benut :P Als je elke dag ~2-4kwh uit een Zero haalt met een capaciteit van bijna 18kwh, dat houdt 'ie wel even vol :)
Dat is een flinke installatie zo bij elkaar. Heb je enig idee hoeveel kWh je jaarlijks van die 4500 nog van het net nodig hebt?

• Grolsch
quote:
migjes schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:41:
@Grolsch
genoeg voorbeeldjes te vinden op youtube hoe je met dakpannen om moet gaan.
YouTube: ClickFit | PV Mounting Structures - Zonnepanelen Montagesysteem
pannetje omhoog schuiven en je hebt een mooie traptrede. ;)
(een paar klim handschoenen scoren bij de bouw markt, geniaal voor het vel op je handen. ;)
en ene paar goede schoenen.)

(maar als je geen held bent op hoogte, doe het rustig aan, en voel je je niet lekker daar, stop gewoon.
1x vallen is zo slecht voor je TVT. ;) )

panelen schoonmaken met gewoon water.
liefst kalk vrij (dus regenwater voldoet, maar als je dat niet hebt is kraanwater ook wel goed genoeg)
je kunt er eventueel een drupje afwasmiddel bij doen, maar gebruik niks agressief (gloor/bleek/benzine/zout zuur etc etc, dat zou ik niet gebruiken.)
eigenlijk net zo als je ramen dus. ;)

een stok zoals:
https://www.vikingdirect....Ahm-EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
is voor mij al een perfecte oplossing, met een trapje bij 1 van de dakramen staan, en ik kan overal bij.
Tnx, wij hebben een waterontharder thuis, dus kalkvrij. Ik denk dat ik de tuinslang meeneem op het platte dak :)
quote:
PClop schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:46:
[...]

Volgens mij gaat het vriezen dat het kraakt, dan heb jij niets te zoeken op je
plat dak, is slecht voor je dakbedekking,
Dat wou ik inderdaad afwachten, als er ijs op ligt ga ik het dak niet op :P

Die pannen kan ik wel ff "veilig" proberen te verplaatsen.

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

Joepla

It's 106 miles to Chicago

quote:
Mijn panelen liggen niet helemaal plat (9 graden). Het verschil tussen zomer en winter is werkelijk gi-gan-tisch, maar dat heeft alles te maken met de hoeveelheid zonuren :) Edit: Ik zie dat je vermogen bedoeld, niet opbrengst:

Ik kan je wel zeggen dat het het verschil met mijn vorige installatie (35 gr) lang niet zoveel is als ik had verwacht en allerlei rekentooltjes hadden voorspeld. In theorie presteert het systeem nu op bewolkte dagen beter en bij direct zonlicht (vooral 's winters) minder. Het lijkt erop dat dit elkaar aardig compenseert. In mijn sig kun je evt. zelf kijken hoe eea zich verhoudt. Het systeem heeft nu 2 complete jaren aan historie opgebouwd.

Joepla wijzigde deze reactie 21-02-2018 13:15 (3%)

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• DanTm
  • Niet online
quote:

voor zover ik snel even kan zien scheelt het een factor 2 tussen zomer en winter.
Top vandaag is 3500 watt,
Top juli vorig jaar is 6500 watt.

pvoutput 3600wp

• DanTm
  • Niet online
quote:
Joepla schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:13:
[...]

Mijn panelen liggen niet helemaal plat (9 graden). Het verschil tussen zomer en winter is werkelijk gi-gan-tisch, maar dat heeft alles te maken met de hoeveelheid zonuren :)
het gaat mij met name om het verschil in max. watt (niet in opbrengst).

pvoutput 3600wp

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

Joepla

It's 106 miles to Chicago

quote:
DanTm schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:15:
[...]

het gaat mij met name om het verschil in max. watt (niet in opbrengst).
Ik zie het nu :)

Laten we kijken naar bv. 19 januari 2018: piek was ca. 2000W (5,5 kWp installatie).
Op 9 juli 2017 was er een max. van zo'n 4900 W. Er zijn nog wel hogere, maar vaak kortstondig. Ziet er leuk uit, maar leveren niet veel energie op vanwege de zeer korte duur.

Ik heb geen spijt van de vrij platte opstelling. Ik kon meer opgesteld vermogen kwijt en de opbrengst valt zeker niet tegen. Nadeeltje is wel dat de panelen beduidend minder makkelijk schoonregenen. Vooral bij de onderste randjes verzameld zich makkelijk zand en mos. Dat levert pas na een hele tijd problemen op, omdat de cellen een stukje uit de rand zitten.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• Grolsch
quote:
DanTm schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:14:
[...]

voor zover ik snel even kan zien scheelt het een factor 2 tussen zomer en winter.
Top vandaag is 3500 watt,
Top juli vorig jaar is 6500 watt.
Top zegt niet zoveel, ik heb eerder deze maand al korte piekjes gehad van tegen de 4000 Watt aan, en voor mijn panelen (vlak) zal ik medio juni de hoogste pieken kunnen hebben die ruim over de 7000Watt heen gaan. Helaas hebben mijn panelen nog geen juni meegemaakt, daar gaan we dit jaar achter komen.

Maar ik heb liever een mooie dag zonder pieken zoals bijvoorbeeld 14-02-2018, dat geeft het hoogste dagresultaat :)

De hoogste pieken krijg je als na een regenbui (panelen lekker koud) de zon vol achter de wolken wegkomt.

Grolsch wijzigde deze reactie 21-02-2018 13:24 (5%)

• jacovn
@Grolsch
Wellicht een schoonmaaksetje kopen met een hoekstukje en het zo proberen ?

https://www.bestelunger.n...ium-45m-set-57074051.html

Desnoods op je plat dak op een trap gaan staan om hoger op te komen (denk om je dakbedekking) en wellicht kun je er dan redelijk bij ?

jacovn wijzigde deze reactie 21-02-2018 14:38 (16%)

• exroosje
Dat spul van Unger is best mooi, maar wel prijzig. Gericht op professionele glazenwassers. Voor een amateur is het jammer dat er niet ergens een B merk is...

• Grolsch
quote:
jacovn schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:37:
@Grolsch

[afbeelding]

Desnoods op je plat dak op een trap gaan staan om hoger op te komen (denk om je dakbedekking) en wellicht kun je er dan redelijk bij ?
Ik ga het eerst wel op mijn eigen manier proberen, mijn vrouw heeft ook zat van dat schoonmaakspul, lange stokken, etc.

Zie hier de foto van de paneeltjes op de dakkapellen, dat moet mij lukken, en als ik val is het op de carport :P

• jacovn
quote:
exroosje schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:42:
Dat spul van Unger is best mooi, maar wel prijzig. Gericht op professionele glazenwassers. Voor een amateur is het jammer dat er niet ergens een B merk is...
Tja ik heb straks een dakluik in midden van plat dak op 9 meter hoog.
Koop wel voor 130-150§ een setje wat uischuifbaar is en dan kan ik alles schoonmaken zonder te dicht bij de rand te komen. Er is geen borstwering, valbeveiliging of niets. Met wat hoogtevrees erbij genoeg reden om dan maar een dure borstel oplossing te kopen.

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22-02 11:48
quote:
jacovn schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:37:
@Grolsch

[afbeelding]

Ik heb zo'n setje aangeschaft met extra verleng stuk. ....
Mijn panelen liggen onder 45 graden, eerst de helft schoongemaakt, visueel bijna geen verschil te zien en in de opbrengst ook niet. En het blijft een hele klus, die trap had ik wel nodig ivm de dak hoek.
Maar goed je kan er ook goed de ramen mee soppen waar ik anders niet bij kan. :)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18:14

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

quote:
twain4me schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:15:
[...]
Als toevoeging: (wel een beetje offtopic)
Het gas netwerk is belachelijk stabiel, je zal nagoeg altijd gas je huis in kunnen krijgen,
Dat is ook omdat daar ook heel veel extra pompen staan voor als het een keer heel koud dreigt te worden en er zijn ook gasvelden die in de zomer gevuld worden met gas uit andere velden, en die weer leeg gehaald kunnen worden in diezelfde koude tijden. Dus ook accumuleren en veel overcapaciteit. Maar goed het was een prima melkkoe dus dat kon ook. (Mocht ooit in een ver verleden binnen kijken in een verdeel centrum, tegenwoordig zal je wel eerst tot op de 5e graad moeten worden doorgelicht voor je er binnen komt)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:13
quote:
Arachnan schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:09:
[...]

Als ik heel eerlijk ben? Geen flauw idee :P

Wij wonen pas een goeie maand of 2 in dit huis en het is een nieuwbouwhuis. Na 2 maanden bikkelen om het woonbaar te maken komt er nu steeds meer tijd vrij voor hobbyprojectjes, zoals dit.

De 2 zonnepanelen staan op ons schuurtje in de tuin en zijn opgeleverd vanuit de bouw, maar daar zie ik sowieso niets van een omvormer.
In de meterkast kan ik ook niet zo snel iets ontdekken wat lijkt op een omvormer (uitgaande van de afbeeldingen die ik via google vind)

Is het alleen mogelijk om dit bij te houden als je zo'n omvormer hebt?
@Arachnan Ik sleep je vraag even naar dit topic :P

Een omvormer is altijd nodig.
Een PV installatie geeft gelijk-stroom en ons energienet is blij met wisselstroom.

Ergens moet dat omgezet worden en dat gebeurd met een omvormer.
Aangezien je zegt dat je 2 panelen hebt is het wellicht mogelijk dan je een omvormer hebt van max 600 watt welke op een stopcontact aangesloten is.

Nu is er onlangs enkele wijzigingen geweest in de NEN1010 dus wat de richtlijn daarin is weet ik niet meer.
Hiermee bedoel ik of het een vaste aansluiting moet zijn of dat deze los op het stopcontact mag met een stekker.

Dus ergens moet een omvormer in de schuur hangen welke de stroom van de panelen omzet.
Als je dan weet welke omvormer je hebt dan kan je kijken of deze uit te lezen valt.

Ik weet niet welke panelen er geplaatst zijn bij je, wat je oriŽntatie van het huis is en of je last hebt van schaduw.

Aardig wat vragen dus, maar als je antwoord kan geven dan kunnen we je verder helpen.

Omdat dit wat verder ging dan alleen Domoticz heb ik je vraag even hierheen gehaald en kunnen andere je wellicht nog tips geven omtrent je panelen.

Edit; Hier nog een idee wat je zou kunnen hebben hangen in huis.
http://www.miracle-moon.n...nverters/steca/index.php5

MdO82 wijzigde deze reactie 21-02-2018 19:18 (3%)

2250 WP Zuid PVoutput

• Arachnan
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:42
quote:
MdO82 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:17:
[...]

@Arachnan Ik sleep je vraag even naar dit topic :P

Een omvormer is altijd nodig.
Een PV installatie geeft gelijk-stroom en ons energienet is blij met wisselstroom.

Ergens moet dat omgezet worden en dat gebeurd met een omvormer.
Aangezien je zegt dat je 2 panelen hebt is het wellicht mogelijk dan je een omvormer hebt van max 600 watt welke op een stopcontact aangesloten is.

Nu is er onlangs enkele wijzigingen geweest in de NEN1010 dus wat de richtlijn daarin is weet ik niet meer.
Hiermee bedoel ik of het een vaste aansluiting moet zijn of dat deze los op het stopcontact mag met een stekker.

Dus ergens moet een omvormer in de schuur hangen welke de stroom van de panelen omzet.
Als je dan weet welke omvormer je hebt dan kan je kijken of deze uit te lezen valt.

Ik weet niet welke panelen er geplaatst zijn bij je, wat je oriŽntatie van het huis is en of je last hebt van schaduw.

Aardig wat vragen dus, maar als je antwoord kan geven dan kunnen we je verder helpen.

Omdat dit wat verder ging dan alleen Domoticz heb ik je vraag even hierheen gehaald en kunnen andere je wellicht nog tips geven omtrent je panelen.

Edit; Hier nog een idee wat je zou kunnen hebben hangen in huis.
http://www.miracle-moon.n...nverters/steca/index.php5
Thanks! Ik ben echter niet thuis vandaag dus ik kan niet op onderzoek uitgaan, maar dat zal ik morgen of dit weekend even doen. Er gaat, als ik het mij goed herinner, inderdaad een stekker van de zonnepanelen in een stopcontact in de schuur, maar wat er tussen zit weet ik even niet.

Denk ik overigens te makkelijk dat als ik de data langs zie komen van mijn levering vanuit de P1 poort richting mijn Raspberry Pi, dat dit ook gewoon op te slaan zou moeten zijn?

• Grolsch
Daar is je verbruik al van af, dus dan weet je nog niet wat je opgewekt hebt.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:13
quote:
Arachnan schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:23:
[...]

Thanks! Ik ben echter niet thuis vandaag dus ik kan niet op onderzoek uitgaan, maar dat zal ik morgen of dit weekend even doen. Er gaat, als ik het mij goed herinner, inderdaad een stekker van de zonnepanelen in een stopcontact in de schuur, maar wat er tussen zit weet ik even niet.

Denk ik overigens te makkelijk dat als ik de data langs zie komen van mijn levering vanuit de P1 poort richting mijn Raspberry Pi, dat dit ook gewoon op te slaan zou moeten zijn?
Niet helemaal.
Je kan je omvormer uitlezen zodat je weet wat je PV installatie opwekt.
Als je alleen je slimme meter uitleest dan weet je niet helemaal wat je opwekking is, want wat er dan teruggeleverd wordt daar is het verbruik van het huis al af.

Wil je echt lekker monitoren dan zou ik de omvormer proberen te monitoren indien dit mogelijk is, maar dat weten we pas als we weten welke het is ;)

Het zou ook nog kunnen dat je wat kunt met een finder maar dan zie je alleen wat er in en uit gaat.

Laat ons eerst maar eens weten wat je gevonden hebt ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• Arachnan
Aaah, ik zat verkeer te denken over wat "levering" daadwerkelijk is. Ik ging er vanuit dat het oplevering was vanuit de zonnepanelen 8)7

Bedankt voor de info tot dusver, ik ga eerst op onderzoek uit wat er ergens verstopt zit in mijn schuur qua omvormer.

• neographikal
  • Niet online
quote:
Gecko123 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:48:
[...]

Dat is een flinke installatie zo bij elkaar. Heb je enig idee hoeveel kWh je jaarlijks van die 4500 nog van het net nodig hebt?
Nog niet, ik weet pas volgend jaar wat ik over een heel jaar pak, maar hierbij de cijfers over de laatste vier maanden (wat de meest beroerde periode is). Vanaf half maart draait de warmtepomp normaal nauwelijks meer, in combinatie met de langere dagen en het feit dat ik overdag wat buffer qua tapwater en in de vloer, gaat er tot aan oktober 1-2kwh/dag doorheen als de zon niet schijnt.

Ik schakel in de nacht veel spullen van het net af, automatisch, via de domotica. Het sluipgebruik in de nacht ligt gemiddeld op zo'n 85w. Ik wil ooit m'n server nog een keer vervangen, die doet hiervan gemiddeld 24w en in de zomermaanden gaat de warmtepomp van het net af (-10w). De mono staat voor nu uit, ik moet een reparatie doen, maar in de kou wil dat niet zo dus ik douche vanaf het warmte-element.

neographikal wijzigde deze reactie 21-02-2018 19:54 (22%)

• twain4me
quote:
Arachnan schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:30:
Aaah, ik zat verkeer te denken over wat "levering" daadwerkelijk is. Ik ging er vanuit dat het oplevering was vanuit de zonnepanelen 8)7

Bedankt voor de info tot dusver, ik ga eerst op onderzoek uit wat er ergens verstopt zit in mijn schuur qua omvormer.
Ik denk dat je een micro omvermer achter / onder het paneel hebt zitten
Die zien er ongeveer zo uit

https://www.thesunshinecompany.nl/enphase/

Ik durf er ook bijna geld op te zetten dat je bij de map die je van de aannemer hebt gekregen met de gebruiksaanwijzing en garantie bepalingen van de mv enzo je info zal hebben over je panelen/omvormer.
Of je had echt een k*t aannemer/ k*t projectontwikkelaar en dan moet je ze bellen :P
Jij bent de eindgebruiker dus alle gebruiksaanwijzingen en garantie bepalingen zouden in je bezit moeten zijn.

• Arachnan
quote:
twain4me schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:36:
[...]
Of je had echt een k*t aannemer/ k*t projectontwikkelaar
Ik klaag niet heel snel, maareh.. ;)

Wij hebben inderdaad een USB stick gekregen bij oplevering, met daarin een zooi aan documenten.
Hierin staat wel welke zonnepanelen het zijn, maar niet welke omvormer erbij zit helaas.

Als ik het zelf niet kan vinden dan ga ik ze inderdaad bellen.

• technoaddict
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12:53
Hoi allemaal,
Sinds begin deze week heb ik 14 Qcell zonnepanelen van 295 op het dak liggen. Via de Omnik WIFI kan ik data naar de Omnik portal sturen en uitlezen. Nu valt mij het volgende op.
Gisteren was een zonnige dag en hebben de panelen een piek behaald van 3300 W. Energie vandaag (gisteren) opgeleverd staat op 7,9 kWh.
Een maat van mij heeft 10 panelen a 260. Hij kwam gisteren niet hoger dan 1900 W, maar heeft die dag 11,3 kWh opgewekt.
Kan hier een verklaring voor gegeven worden? Alsof bij mij het verbruik eraf getrokken wordt. Maar dat zal de omvormer nooit zien.
Ben benieuwd.

• twain4me
quote:
technoaddict schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:26:
Hoi allemaal,
Sinds begin deze week heb ik 14 Qcell zonnepanelen van 295 op het dak liggen. Via de Omnik WIFI kan ik data naar de Omnik portal sturen en uitlezen. Nu valt mij het volgende op.
Gisteren was een zonnige dag en hebben de panelen een piek behaald van 3300 W. Energie vandaag (gisteren) opgeleverd staat op 7,9 kWh.
Een maat van mij heeft 10 panelen a 260. Hij kwam gisteren niet hoger dan 1900 W, maar heeft die dag 11,3 kWh opgewekt.
Kan hier een verklaring voor gegeven worden? Alsof bij mij het verbruik eraf getrokken wordt. Maar dat zal de omvormer nooit zien.
Ben benieuwd.
een verschil in de hoek waar de panelen in zijn geplaats
een verschil in de orrientatie richting
schaduw

• Grolsch
quote:
SjoerdV nl schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:44:
[...]

Echt super-mooi hoe dit uitziet _/-\o_
Tnx, Het mooiste is juist dat ik ze helemaal niet zie als ik met beide beentjes op de aarde sta _/-\o_ 8)

En toch als ik 's morgens uit m'n slaapkamerraam kijk (dat raam boven de veranda) spiek ik altijd wel ff :P

Het mooiste is dan om rond 13:00 lekker in bed te gaan liggen om "slapend rijk" te worden terwijl de paneeltjes druk aan het werk zijn :+ 8)

• Grolsch
quote:
technoaddict schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:26:
Hoi allemaal,
Ben benieuwd.
Beide kan heel goed en hoeft niets geks te betekenen.

jij hebt 4130 WP en dus 1,91 Wh/Wp gehaald gisteren.

Je maat heeft 2600WP en dus 4.35 Wh/Wp gehaald gisteren.

Ik denk dat je maat de panelen op zuid heeft liggen onder een gunstige hoek voor februari (+40 graden) en jij ze vlak hebt liggen, of veel last van schaduw hebt :?

Ik heb ze ook nagenoeg vlak liggen (wel op zuid) en had gisteren 2.249Wh/Wp

Als ik kijk naar bijvoorbeeld @Rol-Co die had gisteren 4.264kWh/kW met z'n 3700WP setje.

Piekvermogens vergelijken zegt helemaal niets.

Grolsch wijzigde deze reactie 22-02-2018 09:24 (3%)

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:51
quote:
Grolsch schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:12:
[...]

Tnx, Het mooiste is juist dat ik ze helemaal niet zie als ik met beide beentjes op de aarde sta _/-\o_ 8)

En toch als ik 's morgens uit m'n slaapkamerraam kijk (dat raam boven de veranda) spiek ik altijd wel ff :P

Het mooiste is dan om rond 13:00 lekker in bed te gaan liggen om "slapend rijk" te worden terwijl de paneeltjes druk aan het werk zijn :+ 8)
Heerlijk toch. Moet bekennen dat ik hier ook regelmatig even spiek naar de panelen, vooral in een ochtendzonnetje O+

http://i65.tinypic.com/v8k9au.jpg
http://i63.tinypic.com/rc6mo1.jpg
http://i68.tinypic.com/kahg5v.jpg

Nu met sedumdak tussen de panelen overigens.

SjoerdV nl wijzigde deze reactie 22-02-2018 09:44 (3%)

PVOutput:12x JASolar 270 Full Black 3240 Wp ZZO op SolarEdge SE4000 omvormer

• twain4me
quote:
SjoerdV nl schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:40:
[...]

Heerlijk toch. Moet bekennen dat ik hier ook regelmatig even spiek naar de panelen, vooral in een ochtendzonnetje O+

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Nu met sedumdak tussen de panelen overigens.
Hoeveel last heb je nu eigenlijk van reflectie met de panelen zo dicht onder je ramen?
Van welk sedium dak syteem heb je gebruik gemaakt?

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:51
quote:
twain4me schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:56:
[...]

Hoeveel last heb je nu eigenlijk van reflectie met de panelen zo dicht onder je ramen?
Van welk sedium dak syteem heb je gebruik gemaakt?
0 reflectie. Orientatie is ZZW, dus ten tijde dat de zon er loodrecht op schijnt staat deze veel te hoog.

Heb nog een fotootje gevonden van het sedumdak;

http://i68.tinypic.com/357lk48.jpg
Aangeschaft bij http://www.groendakwebshop.nl/
Achter de achterste twee panelen op de tweede foto ligt wat meer substaat zodat daar http://www.groendakwebsho...dak-Biodivers-pakket.html kan gaan groeien _/-\o_

PVOutput:12x JASolar 270 Full Black 3240 Wp ZZO op SolarEdge SE4000 omvormer

• technoaddict
quote:
Grolsch schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:22:
[...]

Beide kan heel goed en hoeft niets geks te betekenen.

jij hebt 4130 WP en dus 1,91 Wh/Wp gehaald gisteren.

Je maat heeft 2600WP en dus 4.35 Wh/Wp gehaald gisteren.

Ik denk dat je maat de panelen op zuid heeft liggen onder een gunstige hoek voor februari (+40 graden) en jij ze vlak hebt liggen, of veel last van schaduw hebt :?

Ik heb ze ook nagenoeg vlak liggen (wel op zuid) en had gisteren 2.249Wh/Wp

Als ik kijk naar bijvoorbeeld @Rol-Co die had gisteren 4.264kWh/kW met z'n 3700WP setje.

Piekvermogens vergelijken zegt helemaal niets.
Ik heb een schuin dak op Zuid - Zuid-Oost.
Geen schaduw.

Die maat heeft een dak op het Zuiden.

Ik kijk het nog een tijdje aan en zal de installateur ook vragen hoe het zit.

• Grolsch
quote:
technoaddict schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:52:
[...]

Geen schaduw.

Als de hoek van jullie dak alle 2 even schuin is, en je geen last hebt van schaduw, en je bij elkaar in de buurt woont mag er geen 100% verschil zitten tussen jou en je maat.

Dus dan inderdaad even navragen / nazoeken hoe het zit, misschien dat 1 van de techneuten in dit topic tips voor je heeft :?

• technoaddict
quote:
Grolsch schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:03:
[...]

Als de hoek van jullie dak alle 2 even schuin is, en je geen last hebt van schaduw, en je bij elkaar in de buurt woont mag er geen 100% verschil zitten tussen jou en je maat.

Dus dan inderdaad even navragen / nazoeken hoe het zit, misschien dat 1 van de techneuten in dit topic tips voor je heeft :?
Hij woont niet in mijn buurt :) Ik in de buurt van Wageningen, hij in Borculo. Of zijn dak even schuin is weet ik niet, dus daar kan wel een verschil in zitten.

Het valt mij overigens op dat ik vandaag al op 9,6 kWh zit. En het is pas 12 uur.
Gisteren was volgens mij net zo zonnig als vandaag, en had ik aan het einde van de dag 7,x kWh opgewekt.

• Grolsch
quote:
technoaddict schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:08:
[...]

Hij woont niet in mijn buurt :) Ik in de buurt van Wageningen, hij in Borculo. Of zijn dak even schuin is weet ik niet, dus daar kan wel een verschil in zitten.

Het valt mij overigens op dat ik vandaag al op 9,6 kWh zit. En het is pas 12 uur.
Gisteren was volgens mij net zo zonnig als vandaag, en had ik aan het einde van de dag 7,x kWh opgewekt.
Kijk eens op PV output naar systemen bij jou in de buurt voordat je "vals alarm" slaat wat die gisteren gedaan hebben :)

• jacovn
Heb jij die 14 panelen in 1 string of in 2 strings ?
Als je maat er 10 in een string heeft, en jij 7 per string kan je inverter wellicht niet een jovel mpp punt vinden doordat de spanning te laag is ?

• technoaddict
Zal eens kijken wat je bedoeld met PV Output :) Vele termen zijn voor mij nieuw.

@jacovn ik weet dat er twee groepen zijn van 7. Dus 2 strings hoogstwaarschijnlijk. De installateur liet heel even op de omvormer zien dat dat de opbrengt te zien was voor beide groepen. Beide lieten een vergelijkbaar resultaat zien.

• Grolsch
quote:
technoaddict schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:16:
Zal eens kijken wat je bedoeld met PV Output :) Vele termen zijn voor mij nieuw.

@jacovn ik weet dat er twee groepen zijn van 7. Dus 2 strings hoogstwaarschijnlijk. De installateur liet heel even op de omvormer zien dat dat de opbrengt te zien was voor beide groepen. Beide lieten een vergelijkbaar resultaat zien.
Als ik een gemiddeld iemand pak uit Wageningen zat deze gisteren op 2.209kWh/kW

Zie:

https://pvoutput.org/list.jsp?id=13377&sid=11280

Zie hier de map van wageningen en pick you system :P

https://pvoutput.org/listmap.jsp?sid=11280

Grolsch wijzigde deze reactie 22-02-2018 12:23 (8%)

quote:
technoaddict schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:52:
[...]

Geen schaduw.

Geef eens een link naar je omnik site?
quote:
Ziet er perfect uit, waarschijnlijk gisteren een server fout in de logging, gebeurt wel vaker, daarom heb ik een youles met losse kWh meter aangeschaft.

• technoaddict
quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:05:
[...]

Ziet er perfect uit, waarschijnlijk gisteren een server fout in de logging, gebeurt wel vaker, daarom heb ik een youles met losse kWh meter aangeschaft.
Hmz ok. Als het maar een fout in de logging blijft, en het niet staat voor werkelijke opbreng.
Kan het misschien nog te maken hebben met slecht bereik van de WIFI adapter op de Omvormer? Komende dagen houw ik het in de gaten. Blijft lekker zonnig.. Dank allen.

• jacovn
quote:
technoaddict schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:16:

De vmp bij STC condities zijn 31.9 volt.
De vmp bij NOC(t) zijn 30.12
7 x 30 volt is dan 210

MPP van omnik 3-5 kW 1 fase is van 200-500 volt.
Max efficiency wordt gegeven bij 360 volt.

De efficiency van de inverter is op 210 volt wat lager dan optimaal, maar zal de helft niet schelen.
quote:
technoaddict schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:17:
[...]

Hmz ok. Als het maar een fout in de logging blijft, en het niet staat voor werkelijke opbreng.
Kan het misschien nog te maken hebben met slecht bereik van de WIFI adapter op de Omvormer? Komende dagen houw ik het in de gaten. Blijft lekker zonnig.. Dank allen.
Nee als je internet even hapert word later alles bij gewerkt. Behalve als omvormer even uit is geweest dan word geheugen gewist. Als je het zeker wilt weten telkens aan eind van de dag op je omvormer kijken.
Maar ik kan je vertellen dat ik online ook heel wat kWh mis, die servers zijn niet zo best. Lekker in eigen beheer nemen.

• sinovenator
  • Registratie: april 2004
  • Nu online
quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:21:
[...]

Nee als je internet even hapert word later alles bij gewerkt. Behalve als omvormer even uit is geweest dan word geheugen gewist. Als je het zeker wilt weten telkens aan eind van de dag op je omvormer kijken.
Maar ik kan je vertellen dat ik online ook heel wat kWh mis, die servers zijn niet zo best. Lekker in eigen beheer nemen.
Ik heb met mijn Omnik geen problemen dat de servers niet goed werken.. Zal iid adviseren om aan het einde van de dag op de omvormer zelf te kijken

• hank65
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 22-02 21:48
quote:
technoaddict schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:17:
[...]

@ technoaddict: je opbrengst is het oppervlak van je power grafiek. Ik zie dat je op 21/2 al voor 10:00 uur op 2 kW zit en net voor 16:00 uur onder de 2 kW zakt. Dat is dus bijna 6 uur x 2 kW = bijna 12 kW.
Als je hierbij nog de top van de grafiek mee neemt en de kleine zijkanten, dan zou je dus ruim een productie hebben gehad van meer dan ??? 15 kW. In je energie grafiek staat slechts 8.1. Hier laat de omnik dus een steek vallen. Ik weet niet precies waarom. Hopelijk kun je hier iets mee

Omnik 2.0k TL, 8 x ET Solar ET-P660250WW + 1 Sunrise SR-P660250, 180į plat dak, flatfix 15į

• mfmonkey
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18:08
Ik ga 10 stuks 255-265 Wp panelen leggen, nu ben ik opzoek naar de juiste omvormer hiervoor
Ik ging tot nu toe elke keer uit van GoodWe maar zie nu dat Omnik nog geen 10 euro duurder uit komt (2,5kW).
Ik heb geen merk voorkeur maar ga voor de prijs. Echter voor zo weinig verschil moet ik denk ik wel een keuze maken tussen de 2 en hoor ik graag welke de betere is.

• twain4me
quote:
mfmonkey schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:20:
Ik ga 10 stuks 255-265 Wp panelen leggen, nu ben ik opzoek naar de juiste omvormer hiervoor
Ik ging tot nu toe elke keer uit van GoodWe maar zie nu dat Omnik nog geen 10 euro duurder uit komt (2,5kW).
Ik heb geen merk voorkeur maar ga voor de prijs. Echter voor zo weinig verschil moet ik denk ik wel een keuze maken tussen de 2 en hoor ik graag welke de betere is.
of misschien een 2e hands of oldstock sma?

klik

• mfmonkey
quote:
twain4me schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:38:
[...]

klik
2e hands ga ik niet doen, de omvormer is geloof ik het eerste wat stuk gaat in een PV installatie. en de BTW is niet terug te vragen al zal de prijs ook een stuk lager zijn natuurlijk.
die SMA is geen slechte optie, dank voor de link. 50 euro voor een kwalitatief veel betere omvormer is nog wel te doen.

leuk, kan ik marktplaats alweer af, nu niet voor panelen maar voor de omvormers

• Unicron
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:30
Ik probeer een omvormer voor Solar Frontier SF155 panelen te dimensioneren. Bij 'normale' panelen kan je zo 10% onder dimensioneren als ik dit topic goed bestudeer, maar wat is gebruikelijk bij SF? Ik lees namelijk dat mensen met SF regelmatig waardes hoger zien dan het aangegeven wattage.

Stel bijv dat ik 15x155=2325W zou leggen zou dan bijv een Hosola 2200 een goede zijn, of verlies ik dan veel door aftoppen?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
quote:
Unicron schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:29:
Ik probeer een omvormer voor Solar Frontier SF155 panelen te dimensioneren. Bij 'normale' panelen kan je zo 10% onder dimensioneren als ik dit topic goed bestudeer, maar wat is gebruikelijk bij SF? Ik lees namelijk dat mensen met SF regelmatig waardes hoger zien dan het aangegeven wattage.

Stel bijv dat ik 15x155=2325W zou leggen zou dan bijv een Hosola 2200 een goede zijn, of verlies ik dan veel door aftoppen?
Je verliest niet veel maar het kan frustrerend zijn dat je de pieken niet pakt, of max omvormer draait, plus je kan niets meer bij leggen later.
Ik had 15x 170 s op een 3000W stecagrid coolcept, gaat prima en tikte die 3000 wel aan, nu 3300 op dezelfde omvormer en zal iets pieken missen maar is geen ramp, ik weet het nu wel.

Hosola kan denk ik slecht met het voltage? String van 4 panelen is 400v dus heb je 12 of 16 panelen nodig, of een omvormer met hoger voltage zoals de sma's 2500hf of stecagrid 3000/3600

37x 100Wp (mono) @ Stecagrid 3600 Coolcept op 180ļ zuid Live , Advanced PV Logging

• Unicron
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:30
quote:
Rol-Co schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:37:
[...]

Je verliest niet veel maar het kan frustrerend zijn dat je de pieken niet pakt, of max omvormer draait, plus je kan niets meer bij leggen later.
Ik had 15x 170 s op een 3000W stecagrid coolcept, gaat prima en tikte die 3000 wel aan, nu 3300 op dezelfde omvormer en zal iets pieken missen maar is geen ramp, ik weet het nu wel.

Hosola kan denk ik slecht met het voltage? String van 4 panelen is 400v dus heb je 12 of 16 panelen nodig, of een omvormer met hoger voltage zoals de sma's 2500hf of stecagrid 3000/3600
Dankje voor de info.
Ik ben er inderdaad nog niet uit of ik strings van 4 of 5 wil gaan gebruiken. Het mooie van de Hosola is dat deze een max voltage van 550v heeft en een mppt range van max 500v. Dit zou dus een string van 5 panelen mogelijk maken. Daarentegen gaat bijv een Goodwe maar tot max 500v met een mppt range tot 450v, waardoor hier strings van maximaal 4 panelen op kunnen.
Als deze redenering niet correct is, is informatie natuurlijk welkom omdat ik juist de best passende omvormer wil kopen

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
quote:
Unicron schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:50:
[...]

Dankje voor de info.
Ik ben er inderdaad nog niet uit of ik strings van 4 of 5 wil gaan gebruiken. Het mooie van de Hosola is dat deze een max voltage van 550v heeft en een mppt range van max 500v. Dit zou dus een string van 5 panelen mogelijk maken. Daarentegen gaat bijv een Goodwe maar tot max 500v met een mppt range tot 450v, waardoor hier strings van maximaal 4 panelen op kunnen.
Als deze redenering niet correct is, is informatie natuurlijk welkom omdat ik juist de best passende omvormer wil kopen
5 in een string kan krap worden, voc van een sf paneel is 115v en ik meet hier al snel een 85v onder belasting, de meesten doen denk ik 4.
Maar er zijn toch wel omvormers met een hoger voltage? Dan kan je 3x5 doen of zelfs 3x 6.

37x 100Wp (mono) @ Stecagrid 3600 Coolcept op 180ļ zuid Live , Advanced PV Logging

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18:41
quote:
mfmonkey schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:20:
Solis! Superdingen en superscherpe prijs ook.
2500w model is ook verkrijgbaar

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

quote:
Unicron schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:50:
[...]

Dankje voor de info.
jep 550V, maar dat is dan wel Voc niet Vmpp.

in de ochtend doet de omvormer een test of de Voc <550V is.
is hij dat niet dan schakelt hij gewoon weg niet in tot de volgende reset (dus als je niks doet, niet meer die dag).

helaas is de Voc ook afhankelijk van de temperatuur.
de lager de temperatuur van de cellen de hoger de Voc.

5x serieel kan dus wel, maar het kan zijn dat het toch stiekem een aantal dagen het niet start als het koud is buiten.
(dat zijn dan vooral dagen zo als nu.)
dus zoek even verder als je dat wil doen naar een omvormer die een hogere Voc aan kan. ;)
of ga voor een 4x4 opstelling. ;)

(SF dimensioneren is net zo als de rest, gewoon +30% en -10% geen probleem.
er zijn wel wat verschillen VS mono/poly maar dat veranderd weinig aan het dimensioneren verhaal. ;)
(de +30% en -10% is zelfs nog conservatief, dan kan veel extremer als het moet. ;) ))

migjes wijzigde deze reactie 23-02-2018 09:42 (4%)

7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• exroosje
Ik weet niet hoe het met SF panelen werkt, maar ik heb 14 panelen poly op een Goodwe, zodat de Voc boven de 500V ligt. Echter in de ochtend bij het aangaan in de ochtendschemer beginnen de panelen op zo'n 300V en is de omvormer al aan voordat het in de buurt komt van de 500V. En dan blijft het rond de 400V hangen.

Als de omvormer onverhoopt overdag uit is geweest, dan merk je dat hij niet aan wil gaan. Maar hoe vaak gebeurt dat nou.....
quote:
exroosje schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:35:
Ik weet niet hoe het met SF panelen werkt, maar ik heb 14 panelen poly op een Goodwe, zodat de Voc boven de 500V ligt. Echter in de ochtend bij het aangaan in de ochtendschemer beginnen de panelen op zo'n 300V en is de omvormer al aan voordat het in de buurt komt van de 500V. En dan blijft het rond de 400V hangen.

Als de omvormer onverhoopt overdag uit is geweest, dan merk je dat hij niet aan wil gaan. Maar hoe vaak gebeurt dat nou.....
1x14?
(als je heel goed na de specs kijkt van de panelen dan zie je ook nog dat bij een lage W/m2 de Vmpp en voc ook iets lager is. dit effect is wel iets minder hard als de temperatuur.
voorbeeld:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/curve.jpg
dan zie je dat het zakt van 38Voc naar 34Voc in dit voorbeeld.
geeft je net iets ruimte. ;)
en dan ook nog poly, dat geeft net een 1 tot 2Voc minder als mono en dat maakt ook nog een beetje ruimte.)

SF is best wel een pittig reagerend paneel. pittiger als b.v mono, en flink pittiger als poly.
vooral bij weinig licht reageert het vrij snel. (vrij standaard bij dunne film panelen.)

(verder ik zeg niet dat het onmogenlijk is, maar soms doen mensen al moeilijk over een 50Wp onder dimensionering op een 3000Wp, wat ik een afrondings-fout noem en niet eens onder dimensioneren.
moet je ze eens horen als de omvormer een keer niet start omdat het net die 1ne dag toch iets te veel was. ;)
dus het heeft ook met de bloeddruk van de gebruiker te maken.
ook kun je 5x SF hangen aan een hogere efficiŽnte omvormer, zoals een stecagrid of andere leuke oplossing.)

edit:
en ja ook de omvormer, mijn omvormer doet max een 600V.
maar start nog steeds met 622Voc. (ik vermoed een max van 630Voc, maar kan het niet bevestigen.)
dus fabrikanten nemen soms wel en soms geen marges met hun specs. ;)

migjes wijzigde deze reactie 23-02-2018 11:47 (6%)

• mfmonkey
quote:
twain4me schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:38:
[...]

klik
Deze valt helaas onder de 2e hands. Dan is het verschil alweer meer zan 130 euro (in of ex btw).
quote:
No Hands schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:59:
[...]

Solis! Superdingen en superscherpe prijs ook.
2500w model is ook verkrijgbaar
even gekeken, 2.5 zit rond de 540 euro, nogal een verschil met de GoodWe of Omnik van 475 euro, ik kan me haast niet voorstellen dat dit prijsverschil zichzelf weer terugverdient door een veel betere kwaliteit. voor een SMA of Steca heb ik dat nog wel over maar volgens mij zit solis niet bepaald op dat niveau (let op! aanname!)
en ik kijk nog even verder op die website, daar is de goodwe duurder... toch het merk onthouden dus.

mfmonkey wijzigde deze reactie 23-02-2018 12:43 (40%)

• twain4me
quote:
mfmonkey schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:13:
[...]

Deze valt helaas onder de 2e hands. Dan is het verschil alweer meer zan 130 euro (in of ex btw).
In mijn beleving stond er nieuw bij :)
hoe oud is hij dan? garantie neem je bij sma gewoon netjes over
Ik heb het idee dat dit halve forum draaid met 2ehands sma omvormers. :P

Ik snap je terughoudendheid, ik heb diezelfde terughoudendheid, maar hoe meer mensen ik spreek over omvormers hoe meer het duidelijk is dat de meeste mensen dat ding helemaal niet de volledige levensduur aan de muur hebben hangen ivm upgrades, veranderingen etc etc. Daarnaast lijkt het dat die sma's bijzonder lang mee gaan. nieuw of 5e hands.

Wellicht kan iemand zoals @AUijtdehaag je er meer over vertellen

• mfmonkey
quote:
twain4me schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:49:

In mijn beleving stond er nieuw bij :)
hoe oud is hij dan? garantie neem je bij sma gewoon netjes over
Ik heb het idee dat dit halve forum draaid met 2ehands sma omvormers. :P

Ik snap je terughoudendheid, ik heb diezelfde terughoudendheid, maar hoe meer mensen ik spreek over omvormers hoe meer het duidelijk is dat de meeste mensen dat ding helemaal niet de volledige levensduur aan de muur hebben hangen ivm upgrades, veranderingen etc etc. Daarnaast lijkt het dat die sma's bijzonder lang mee gaan. nieuw of 5e hands.

Wellicht kan iemand zoals @AUijtdehaag je er meer over vertellen
Nog zo goed als nieuw, volgens mij zelfs nooit gemonteerd. Word ook geleverd in de doos. Waar het om gaat is dat hij belasting technisch gezien 2e hands is waardoor de BTW niet meer terug te krijgen is. Ik ga dan Ex btw Goodwe (463 incl) vergelijken en kom op 525 tegen 383 euro, een voor mij te groot verschil.
Hij had de SMA gekocht voor uitbreiding welke nu niet doorgaat.

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18:49
@twain4me

Inderdaad heeft @AUijtdehaag er een aantal keren zijn omvormer vervangen. En ik heb al 2 maal er eentje van over genomen. 2e SMA hands spul tot op heden probleemloze werking.

Het is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Kies je voor garantie of betere kwaliteit. Bij een betere kwaliteit heb je veel minder snel garantie nodig. Ook is de vraag of een bedrijf na 10+ jaar nog wel bestaat. Andere kant als de omvormer maar circa de helft kost kun je ook minder afschrijven en eerder een nieuwe kopen als er een (financieel) defect op zou treden.

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

quote:
mfmonkey schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:13:
[...]

[...]

even gekeken, 2.5 zit rond de 540 euro, nogal een verschil met de GoodWe of Omnik van 475 euro, ik kan me haast niet voorstellen dat dit prijsverschil zichzelf weer terugverdient door een veel betere kwaliteit. voor een SMA of Steca heb ik dat nog wel over maar volgens mij zit solis niet bepaald op dat niveau (let op! aanname!)
en ik kijk nog even verder op die website, daar is de goodwe duurder... toch het merk onthouden dus.
Je kunt ook kijken naar een Zeversolar, dat is zeg maar een halve SMA
http://vdh-solar.nl/omvormers/zeversolar/

• mfmonkey
quote:
PClop schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:33:
[...]

Je kunt ook kijken naar een Zeversolar, dat is zeg maar een halve SMA
http://vdh-solar.nl/omvormers/zeversolar/
als ik de website van zeversolar na ga is die er niet in 2.5 uitvoering.
quote:
mfmonkey schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:39:
[...]

als ik de website van zeversolar na ga is die er niet in 2.5 uitvoering.
Neem je toch een 3 kW, wedden dat je binnen een jaar weer uitbreid?

• mfmonkey
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:41:
[...]

Neem je toch een 3 kW, wedden dat je binnen een jaar weer uitbreid?
Die weddenschap durf ik wel aan te gaan. Ik ga nu een 2.5kW omvormer met 2650 Wp plaatsen maar heb een eigen verbruik van ongeveer 2250 kWh. En dan heb ik deze week ook nog de oude koelkast (10+ jaar) vervangen voor een nieuwe Bosch A++.
ik ga de grondgeplaatste panelen 1 keer neerleggen/neerzetten en dan is het goed zo. ik ga zeker weten nog uitbreiden maar dat zal op de nog te bouwen garage zijn, die krijgt dan ook een eigen omvormer.

• twain4me
quote:
mfmonkey schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:45:
[...]

Die weddenschap durf ik wel aan te gaan. Ik ga nu een 2.5kW omvormer met 2650 Wp plaatsen maar heb een eigen verbruik van ongeveer 2250 kWh. En dan heb ik deze week ook nog de oude koelkast (10+ jaar) vervangen voor een nieuwe Bosch A++.
ik ga de grondgeplaatste panelen 1 keer neerleggen/neerzetten en dan is het goed zo. ik ga zeker weten nog uitbreiden maar dat zal op de nog te bouwen garage zijn, die krijgt dan ook een eigen omvormer.
Dus je gaat je grond geplaatste panelen definitief op die plek houden? (als in langer dan enkele jaren) ?

Wees er van bewust dat je dan een bouwvergunning (omgevingsvergunning) nodig hebt, en waneer je buren wat lastig gaan doen je een probleempje kan hebben.

Bij een tijdelijke oplossing (om ze daarna bv op de schuur te leggen) zou ik het gewoon zonder vergunning doen. (afbreken ga je het immers toch weer, en veel meer dan dat kunnen ze toch niet eisen)

• mfmonkey
quote:
twain4me schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:37:
[...]

Dus je gaat je grond geplaatste panelen definitief op die plek houden? (als in langer dan enkele jaren) ?

Wees er van bewust dat je dan een bouwvergunning (omgevingsvergunning) nodig hebt, en waneer je buren wat lastig gaan doen je een probleempje kan hebben.

Bij een tijdelijke oplossing (om ze daarna bv op de schuur te leggen) zou ik het gewoon zonder vergunning doen. (afbreken ga je het immers toch weer, en veel meer dan dat kunnen ze toch niet eisen)
De stelling word 8 meter breedt en ik ga hem eerst ongeveer 2 meter achter de bestaande garage plaatsen. Samen met de andere bebouwing is die ook 8 meter breed. Ernaast staat ook nog een grote boom waardoor de hele stelling vanaf de doorgaande weg niet zichtbaar is. Voor mijn buren ben ik niet zo bang.
Daarnaast gaat de hele boel, als alles goed gaat, nog wel een paar keer verplaatst worden. En zo probeer ik het, indien nodig, ook te verdedigen bij de gemeente.

Als ik ooit gezeur krijg maak ik ze uiteindelijk aan de schutting vast, dat mag toch wel neem ik aan.

mfmonkey wijzigde deze reactie 23-02-2018 15:36 (4%)

• iMars
  • Laatst online: 16:02
In ben een totale n00b op gebied van PV en kom daarom hier wat informatie winnen ;)

Ik woon nu ~4 maanden in mijn nieuwe huis (geen nieuwbouw). Nu wil ik graag zonnepanelen op mijn dak gaan/laten plaatsen. Mijn dak aan de voorkant ligt op ~10o na op het zuiden en daarom volgens mij een ideale plek:

Ik heb bij andere gelijk woningen gekeken hoe daar zonnepanelen geplaatst zijn en zie dat er op mijn dak zo'n 5 panelen naast elkaar passen:

Ook heb ik gezien dat iemand twee rijen portret en daar tussen twee landschap geplaatst heeft.

Op basis van deze gegevens ben ik aan het photoshoppen gegaan om te kijken hoeveel panelen op mijn dak kan en hoe deze op mijn dak passen.

10 panelen:

11 panelen:

Mijn dakraam is anders dan van het voorbeeld als eerste geplaatst.

Tot zover nog geen rocket-science. Ik moet even de exacte maten van mijn dak, van de panelen en de positie van mijn dakraam weten om het exact uit te kunnen meten (10 panelen kan sowieso).

Maar waar ik het meeste mee zit, is de soort panel en de wattage. Een stemmetje in mijn hoofd zegt:
"Hoe meer Watt, hoe beter!"

Maar is dat ook zo? Wat mijn verbruik is weet ik nog niet exact, maar volgens de energierekening die ik laatst heb ontvangen schatte ze me nu in voor ~2300kWh/jaar. 10x 265Wp panelen zouden dan voldoende moeten zijn. Toch kijk ik liever naar 300Wp of 335Wp panelen van bijvoorbeeld LG.

Mijn gezinssamentelling is 2 volwassene zonder kinderen (die we in de toekomst wel willen).
Kook/stook op gas.

Wie kan mij helpen/adviseren waar ik op moet letten, of naar moet kijken? Voordat verschillende bedrijven me wat aan probeert te smeren en ik achteraf spijt krijg ;)
@iMars
een eigen topic openen is het beste wat je kan doen.
(en dan netjes de maten in tekenen zodat mensen ook mee kunnen denken.)

hoeveel tetris wil je op het dak. >:)
dit:
https://natec.nl/producten/panasonic-hit-295/
en dit:
https://natec.nl/producten/panasonic-hit-245/
en dit:
https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325/
kun je gewoon mixen in 1 string.
en geven je veel mogelijkheden met al die verschillende maten.
(als je dan nog niet genoeg Wp hebt dan kun je altijd nog ook op noord leggen. ;) )

wat meer productie als nodig, is niet meer erg.
(desnoods fakkel je het af om zo een beetje gas te besparen, of scoor een warmtepomp en bespaar flink op maandlasten.)

op het moment, een +/-300Wp paneel is wel het leukste wat je kunt krijgen.
(of een installateur nu een 265Wp paneel legt of een 300Wp, kost hem precies even veel seconden om te doen. ook maar 1x voorrijkosten.
een bevestiging klem houd ook net zo goed een 265Wp als een 300Wp vast.)

je wil waarschijnlijk 1fase, dus alles tussen de 8 tot 12 panelen is zeker een lekkere opbrengst. ;)
etc... etc...
voor je eigen topic. ;)

• iMars
quote:
migjes schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:51:
@iMars
een eigen topic openen is het beste wat je kan doen.
(en dan netjes de maten in tekenen zodat mensen ook mee kunnen denken.)

hoeveel tetris wil je op het dak. >:)
dit:
https://natec.nl/producten/panasonic-hit-295/
en dit:
https://natec.nl/producten/panasonic-hit-245/
en dit:
https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325/
kun je gewoon mixen in 1 string.
en geven je veel mogelijkheden met al die verschillende maten.
(als je dan nog niet genoeg Wp hebt dan kun je altijd nog ook op noord leggen. ;) )

wat meer productie als nodig, is niet meer erg.
(desnoods fakkel je het af om zo een beetje gas te besparen, of scoor een warmtepomp en bespaar flink op maandlasten.)

op het moment, een +/-300Wp paneel is wel het leukste wat je kunt krijgen.
(of een installateur nu een 265Wp paneel legt of een 300Wp, kast hem precies even veel seconden om te doen. ook maar 1x voorrijkosten.
een bevestiging klem houd ook net zo goed een 265Wp als een 300Wp vast.)

je wil waarschijnlijk 1fase, dus alles tussen de 8 tot 12 panelen is zeker een lekkere opbrengst. ;)
etc... etc...
voor je eigen topic. ;)
Thnx! Ik zal even meer informatie als afmetingen scoren en een eigen topic openen d:)b

• mfmonkey
quote:
iMars schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:37:
In ben een totale n00b op gebied van PV en kom daarom hier wat informatie winnen ;)

Ik woon nu ~4 maanden in mijn nieuwe huis (geen nieuwbouw). Nu wil ik graag zonnepanelen op mijn dak gaan/laten plaatsen. Mijn dak aan de voorkant ligt op ~10o na op het zuiden en daarom volgens mij een ideale plek:
[afbeelding]

Ik heb bij andere gelijk woningen gekeken hoe daar zonnepanelen geplaatst zijn en zie dat er op mijn dak zo'n 5 panelen naast elkaar passen:
[afbeelding]

Ook heb ik gezien dat iemand twee rijen portret en daar tussen twee landschap geplaatst heeft.

Op basis van deze gegevens ben ik aan het photoshoppen gegaan om te kijken hoeveel panelen op mijn dak kan en hoe deze op mijn dak passen.

10 panelen:
[afbeelding]

11 panelen:
[afbeelding]

Mijn dakraam is anders dan van het voorbeeld als eerste geplaatst.

Tot zover nog geen rocket-science. Ik moet even de exacte maten van mijn dak, van de panelen en de positie van mijn dakraam weten om het exact uit te kunnen meten (10 panelen kan sowieso).

Maar waar ik het meeste mee zit, is de soort panel en de wattage. Een stemmetje in mijn hoofd zegt:
"Hoe meer Watt, hoe beter!"

Maar is dat ook zo? Wat mijn verbruik is weet ik nog niet exact, maar volgens de energierekening die ik laatst heb ontvangen schatte ze me nu in voor ~2300kWh/jaar. 10x 265Wp panelen zouden dan voldoende moeten zijn. Toch kijk ik liever naar 300Wp of 335Wp panelen van bijvoorbeeld LG.

Mijn gezinssamentelling is 2 volwassene zonder kinderen (die we in de toekomst wel willen).
Kook/stook op gas.

Wie kan mij helpen/adviseren waar ik op moet letten, of naar moet kijken? Voordat verschillende bedrijven me wat aan probeert te smeren en ik achteraf spijt krijg ;)
Het meest toekomstbestendige antwoord is zoveel mogelijk. Echter komt bij die optie de nodige euro's meer kijken.

Ga je het zelf installeren (of dan toch deels) of laat je alles doen?

ik heb zelf nu de beslissing genomen om 10 panelen van 265 Wp te kopen. Ik heb een jaarverbruik van 2250, erg vergelijkbaar met jou dus. Ik installeer wel volledig zelf.

Waarom is er verschil tussen zelf of laten doen? Qua paneelprijs is er een groot verschil tussen 200 Wp en 335 Wp ten voordeel van de 200. Ook in prijs per Wp is het verschil aanwezig. Echter het plaatsen van beide panelen is gelijk qua kosten. Bij gelijk vermogen scheelt het 2 panelen tussen de 265 en 335 Wp panelen. Je bent dus voor de 335 panelen goedkoper uit qua plaatsen maar ook qua montagemiddelen.

Waar de balans ligt incl. plaatsen kan ik niet zeggen.

Met 2650 Wp wek je in jouw dakrichting met gemak 2500 kWh op. Op dit moment heb je dus over. Je wilt nog kinderen maar hoeveel zullen die opgebruiken per jaar? Ik heb werkelijk geen idee. Wel denk ik dat het stroomverbruik van een kind onder de 8 jaar erg meevalt.

• iMars
quote:
mfmonkey schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:56:
[...]

Het meest toekomstbestendige antwoord is zoveel mogelijk. Echter komt bij die optie de nodige euro's meer kijken.

Ga je het zelf installeren (of dan toch deels) of laat je alles doen?

ik heb zelf nu de beslissing genomen om 10 panelen van 265 Wp te kopen. Ik heb een jaarverbruik van 2250, erg vergelijkbaar met jou dus. Ik installeer wel volledig zelf.

Waarom is er verschil tussen zelf of laten doen? Qua paneelprijs is er een groot verschil tussen 200 Wp en 335 Wp ten voordeel van de 200. Ook in prijs per Wp is het verschil aanwezig. Echter het plaatsen van beide panelen is gelijk qua kosten. Bij gelijk vermogen scheelt het 2 panelen tussen de 265 en 335 Wp panelen. Je bent dus voor de 335 panelen goedkoper uit qua plaatsen maar ook qua montagemiddelen.

Waar de balans ligt incl. plaatsen kan ik niet zeggen.

Met 2650 Wp wek je in jouw dakrichting met gemak 2500 kWh op. Op dit moment heb je dus over. Je wilt nog kinderen maar hoeveel zullen die opgebruiken per jaar? Ik heb werkelijk geen idee. Wel denk ik dat het stroomverbruik van een kind onder de 8 jaar erg meevalt.
Thnx! Ik wil ook vooruit denken/kijken qua stoken/koken... dat gaat nu op gas, maar weet dat dat in de toekomst komt te vervallen. Dus elektrisch koken, iets als een warmtepomp gaan gebruiken o.i.d. etc.

Ik zal alle info meenemen in een eigen topic op advies van @migjes d:)b

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18:14

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

quote:
Unicron schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:29:

Ik weet van projecten van ons met SF dat daar tot 123% Wp / t.o.v. omvormer vermogen ligt.
De meer opbrengst van SF zit m volgens mij vooral in dat ze het bij lagere instraling (200 W/m2) het beter doen dan kristallijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*