Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 105 106 Laatste
Acties:
  • 499.576 views

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-04 16:43

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Zr40 schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:15:
[...]

Het is een vrij recent huis, bouwjaar 2016. Dus zonder aardlek is zeker niet goed en ze mogen weer terugkomen om het nu correct te doen? :)
Soms staat er op de MK dat de aarde is meegeleverd door de netwerkbeheerder en lager dan ... Ohm, (gezien bij een nichtje met nieuwbouw hut), als het lager is dan 1,nogwat Ohm, dan zou het mogen, maar laat ze je maar ervan overtuigen dat dat zo is. Vaak willen ze het plaatsen van ALS en ALA voorkomen ALA en ALS =duur.....

Een aanwijzing voor het hebben van een goede aardpen is dat er reeds in de bestaande MK ook groepen zitten die niet achter ALS zijn geplaatst (vaak worden die, of juist de groepen wel achter ALS apart gemerkt, met dan weer een sticker op de MK kast " de groen gemerkte groepen zijn ...)
Dan weet je dat bij aanleg er een goede aarde was. Er kan een hoop gebeuren in de tussentijd.

[Voor 25% gewijzigd door Andre1973 op 23-04-2018 23:13]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:40
AUijtdehaag schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:03:
[...]

Dit is nog 350 400 euro goedkoper 8)
Wat is de reden om SE te kiezen?
Ik lees goede dingen over SE en ik heb 2 offertes liggen waarbij SE aangeboden wordt.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

danny012 schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:06:
@AUijtdehaag

Wordt er inderdaad niet makkelijker op.

dus als ik het goed begrijp kan ik op een sma 5.0 (2 X 15 panelen kwijt(zuid en noord zonder obstakels))
maar de stroom die dit dan opwekt kan dan toch niet op 1 fase ?
5000 watt (=omvormer) kan prima op 1 fase.
Maar of het verstandig is om daar 30 panelen op aan te sluiten?
Dat word flink aftoppen. En slecht voor je hart.
Vandaar mijn voorstel tot 7a8 panelen max. aan de andere kant.

Panelen leggen is niet enkel de keuze van "leg ik hier wat panelen weg"
Nee, dat is het hele plaatje incl kijken naar omschakeling op 3-fase indien noodzakelijk.
Maar die keuze mag je zelf maken.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:20
PClop schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:23:
[...]

En zo als ik al vermoedde, de hoofdschakelaar in de meterkast was niet lekker.
heb vorig jaar mei een slimmemeter gemonteerd gekregen door een minder slimme
slimmemeter monteur 8)7

Heb het zelf zo net maar even hersteld.
laatste foto, ik heb de 25A zekering voor de zon sub verdeler maar even vervangen voor een B32A
Ik had het spul toch open liggen.
8)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Nee dit is niet selectief :P
maar ik wil door naar 7Kwp en vandaag al een paar keer de 6Kw gehaald,
dus dan maar naar de 32A.
[afbeelding]
Zo zie je toch maar weer het nut van een warmtebeeld ;) maar heb je alles op 1 groep dan?

Stoor jij je niet aan de diversheid aan automaat merken en ALS in je groepenkast? Ik wil dat zoveel mogelijk het zelfde kwa merk en kleur, ik ga zelfs 2 ALS vervangen voor andere omdat die zwarte hendeltjes hebben ipv blauwe. Zal wel een "rol-co dingetje" zijn dan. >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:53
SpeedingWilly schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:11:
Ik ben van plan om 33 zonnepanelen (ongeveer 295Wp per stuk) op mijn dak te leggen.

Wat is beter?
33x SolarEdge Power Optimizer P300
of
16x SolarEdge Power Optimizer P600 (per 2 panelen) en 1 SolarEdge Power Optimizer P300

Prijstechnisch kan dit wel uitmaken namelijk.
Let wel op dat je dan de juiste omvormer pakt. p600 kan pas vanaf een SE15k geloof ik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 11:03

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:57:
[...]

Nee hoor, zolang beide string ongeveer dezelde spanning hebben kunnen ze gewoon parallel, kost misschien 1 procent rendement tov twee aparte trackers. Jou omvormer heeft er één die meen ik 18 ampère mag hebben dus twee parallel is geen probleem (2×8 ampère in jou geval ongeveer ).
Ik heb wel 8 string parallel staan, met heel veel schaduw.
Dan is de garage is beste plek voor mogelijke uitbreiding (voor als we bijv. een warmtepomp kopen). 14 panelen erbij, extra meterkast in de garage... Alleen die MAF... (en Wiebes natuurlijk, mag wel eens met zekerheid gaan komen...)
PS heeft je huidige omvormer geen vermogen reserve meer over, mogelijk kan het daar ook parallel bij?
6kW op het dak met een 6kW omvormer. Panelen aan de andere kant van het huis zouden er nog wel bij kunnen, maar niet aan dezelfde kant :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:59:
[...]

Dan is de garage is beste plek voor mogelijke uitbreiding (voor als we bijv. een warmtepomp kopen). 14 panelen erbij, extra meterkast in de garage... Alleen die MAF... (en Wiebes natuurlijk, mag wel eens met zekerheid gaan komen...)

[...]

6kW op het dak met een 6kW omvormer. Panelen aan de andere kant van het huis zouden er nog wel bij kunnen, maar niet aan dezelfde kant :p
Je hebt de afgelopen week gezien tot hoe hoog je omvormer komt. Dus aan de andere kant van je huis een string maken die net zo lang is als wat je nu hebt?? En dan parallel zetten. Vergeet niet dat je nu een drie fase hebt en dat je andere omvormer één fase is, even uit tellen of de stroom op de gezamenlijke fase niet te hoog kan worden?
Daarom heb ik mijn één fase maar omgeruild voor een drie fase.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:25:
[...]
Je hebt de afgelopen week gezien tot hoe hoog je omvormer komt. Dus aan de andere kant van je huis een string maken die net zo lang is als wat je nu hebt??
Aan de andere kant van het huis komen geen panelen. WAF en MAF sub-zero.
Vergeet niet dat je nu een drie fase hebt en dat je andere omvormer één fase is, even uit tellen of de stroom op de gezamenlijke fase niet te hoog kan worden?
Daarom heb ik mijn één fase maar omgeruild voor een drie fase.....
Zou niet eens weten hoe ik dat zou kunnen bereken...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:01

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

PClop schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:23:
[...]
Nee dit is niet selectief :P
maar ik wil door naar 7Kwp en vandaag al een paar keer de 6Kw gehaald,
dus dan maar naar de 32A.
[afbeelding]
Selectiviteit is één ding, maar volgens mij heb je een kabel met 2,5mm2 afgezekerd met 32A. Dit lijkt mij zeker niet goed/veilig.

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:29:
[...]

Aan de andere kant van het huis komen geen panelen. WAF en MAF sub-zero.

[...]

Zou niet eens weten hoe ik dat zou kunnen bereken...
Je 6 kW doet 2 kW per fase, plus 3 kW andere omvormer is 5 totaal. Moet wel kunnen maar gaat aardig naar de grens.
Je garage is dezelde richting als je huis dan?
Mooiste is als je windrichtingen wat kunt spreiden. Anders moet het wel met twee omvormers inderdaad.

Die MAF moet je gewoon twee weken op vakantie sturen....

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 23:13
Wailing_Banshee schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:34:
[...]

Als ik overal lees, moet je 2 MPP's hebben als je O/W wilt leggen. En onze garage is niet groot genoeg om 14 panelen op 1 kant van het dak te leggen...
nop, je kunt ook parallel een oost-west maken.
alleen bij parallel heb je het probleem dat beide kanten even veel aantal cellen moet hebben (dus even veel panelen).
(en niet te veel schaduw van pijpjes, dat kan roet in het eten gooien.)

en dan heb je het probleem van de max aantal cellen op 1 mpp(dus panelen), waardoor je al snel naar 2x mpp grijpt.

ook hebben omvormer een max A (kortsluit) en dat kan parallel ook erg snel behalen.
en dan grijp je ook snel naar 2x mpp.

en een beetje omvormer heeft snel 2x een mpp, dus ja het kost niks extra dan maar 2x mpp. ;)
maar verder hoeft het niet perse, het gebeurd alleen weinig. ;)

edit:
mmm, ben een beetje spuit 11 vandaag, had eerst even moeten refreschen voor ik reageerde, lol.

[Voor 5% gewijzigd door migjes op 24-04-2018 08:55]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
antonboonstra schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:30:
[...]

Selectiviteit is één ding, maar volgens mij heb je een kabel met 2,5mm2 afgezekerd met 32A. Dit lijkt mij zeker niet goed/veilig.
Is 6mm², anders kom zelf maar even langs, kun je het zelf controleren, de koffie staat dan klaar. :P
Rol-Co schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 06:48:
[...]

Zo zie je toch maar weer het nut van een warmtebeeld ;) maar heb je alles op 1 groep dan?

Stoor jij je niet aan de diversheid aan automaat merken en ALS in je groepenkast? Ik wil dat zoveel mogelijk het zelfde kwa merk en kleur, ik ga zelfs 2 ALS vervangen voor andere omdat die zwarte hendeltjes hebben ipv blauwe. Zal wel een "rol-co dingetje" zijn dan. >:)
Gaat naar de sub verdeler boven bij de omvormers, 2 keer een AEG PV4600 via een S0 meter er vol op
met nog 2 keer 16A automaten voor alle voedingen van de logging, enz en de twee involar 250 micro's
En uniform ligt het ook niet op m,n dak, 5 verschillende maten panelen, jeukt me niet als het maar werkt.
;)

• SpeedingWilly
No Hands schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:28:
Let wel op dat je dan de juiste omvormer pakt. p600 kan pas vanaf een SE15k geloof ik.
Ja dat weet ik. Ik vraag het omdat de ene aanbieder 33 panelen wil aanbieden met de P600 power optimizer en de SE16k omvormer, en de andere aanbieder dus met de P300 power optimizer en de SE8K omvormer.

Wat is beter? Mijn gevoel zegt met de P300 omvormer? Dan staan alle panelen parallel (en niet per 2 serieel)?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:44:
[...]

Je 6 kW doet 2 kW per fase, plus 3 kW andere omvormer is 5 totaal. Moet wel kunnen maar gaat aardig naar de grens.
Je garage is dezelde richting als je huis dan?
Mooiste is als je windrichtingen wat kunt spreiden. Anders moet het wel met twee omvormers inderdaad.
Garage is 90 graden gedraaid tov het huis. Makkelijk gezegd is het huis ZW, dus de garage is ZO/NW. Maar de afstand van het huis naar de garage is aardig lang (denk dat je een meter of 30 kabel nodig hebt om alles een beetje weg te werken). Terwijl er al een mooie stroomkabel van het huis naar de garage loopt (die al is aangesloten op een eigen groep in de meterkast) En we hebben die omvormer toch werkeloos liggen... Dus het is makkelijker om de omvormer in de garage te hangen.
Die MAF moet je gewoon twee weken op vakantie sturen....
Ik heb wel mijn manieren om m'n zin door te drijven hoor :p (hij vond die uitbreiding eerst ook niet nodig, en nu liggen er toch maar 10 panelen extra bij :D)

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:15:
[...]

Garage is 90 graden gedraaid tov het huis. Makkelijk gezegd is het huis ZW, dus de garage is ZO/NW. Maar de afstand van het huis naar de garage is aardig lang (denk dat je een meter of 30 kabel nodig hebt om alles een beetje weg te werken). Terwijl er al een mooie stroomkabel van het huis naar de garage loopt (die al is aangesloten op een eigen groep in de meterkast) En we hebben die omvormer toch werkeloos liggen... Dus het is makkelijker om de omvormer in de garage te hangen.

[...]

Ik heb wel mijn manieren om m'n zin door te drijven hoor :p (hij vond die uitbreiding eerst ook niet nodig, en nu liggen er toch maar 10 panelen extra bij :D)
Oke als de kabel er al ligt.....
Maar anders is het geen probleem hoor, gelijkstroom heeft minder verlies dan wisselstroom.
Ik ga van garage naar huis toe en dan het dak omhoog. Heen en terug 98 meter kabel.......

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:20
PClop schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:56:
[...]

Is 6mm², anders kom zelf maar even langs, kun je het zelf controleren, de koffie staat dan klaar. :P

[...]

Gaat naar de sub verdeler boven bij de omvormers, 2 keer een AEG PV4600 via een S0 meter er vol op
met nog 2 keer 16A automaten voor alle voedingen van de logging, enz en de twee involar 250 micro's
En uniform ligt het ook niet op m,n dak, 5 verschillende maten panelen, jeukt me niet als het maar werkt.
;)
Het lijkt 4mm2 , zes zit links ernaast, maar goed, 4 is ook voldoende voor 32A

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 02:58
SpeedingWilly schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:14:
[...]

Ja dat weet ik. Ik vraag het omdat de ene aanbieder 33 panelen wil aanbieden met de P600 power optimizer en de SE16k omvormer, en de andere aanbieder dus met de P300 power optimizer en de SE8K omvormer.

Wat is beter? Mijn gevoel zegt met de P300 omvormer? Dan staan alle panelen parallel (en niet per 2 serieel)?
De se15k met p600 is behoorlijk goedkoper, een set met p300’s is niet efficient aangezien de p300 en p600 bijna even duur zijn en de omvormers maar een paar honderd euro schelen (met 33 tegen 17 optimizers ben je dan bijna 600 euro duurder uit voor nagenoeg 0 extra opbrengst.

Let wel je kunt een p300 NIET met de p600 combineren, maar je kan wel dat laatste paneel op een p600 aansluiten. Ik heb hier 39 panelen met 20 p600’s liggen.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• SpeedingWilly
01001000 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:46:
[...]
De se15k met p600 is behoorlijk goedkoper, een set met p300’s is niet efficient aangezien de p300 en p600 bijna even duur zijn en de omvormers maar een paar honderd euro schelen (met 33 tegen 17 optimizers ben je dan bijna 600 euro duurder uit voor nagenoeg 0 extra opbrengst.

Let wel je kunt een p300 NIET met de p600 combineren, maar je kan wel dat laatste paneel op een p600 aansluiten. Ik heb hier 39 panelen met 20 p600’s liggen.
OK, duidelijk en bedankt voor het antwoord.

Dus ik kan het beste aan de aanbieder van de p300 (33x) vragen of hij een nieuwe aanbieding maakt met 17x p600, zodat ik die nieuwe (lagere) offerte kan vergelijken met de andere aanbieder aangezien er geen nadelen zijn?

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heeft iemand ervaring/advies met dit soort luifelconstructies voor zonnepanelen?

Door de openslaande deuren op mijn dakterras wordt het heel warm binnen door de zon.(Pal op het zuiden)
Een beetje luifel zal wel handig zijn om dit zonlicht beetje te temperen. En dan is zo'n energieopwekkend luifel wel weer handig.

Vraag is dus:
Zijn deze stormbestendig?
Welke panelen zullen geschikt zijn. Klein beetje doorzichtig is wel fijn natuurlijk.

Niet onbelangrijk

[Voor 11% gewijzigd door kmf op 24-04-2018 11:02]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• 01001000
SpeedingWilly schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:49:
[...]

OK, duidelijk en bedankt voor het antwoord.

Dus ik kan het beste aan de aanbieder van de p300 (33x) vragen of hij een nieuwe aanbieding maakt met 17x p600, zodat ik die nieuwe (lagere) offerte kan vergelijken met de andere aanbieder aangezien er geen nadelen zijn?
Dat heb ik ook gedaan, de beste aanbieder uitgezocht en dan samen finetunen voor de optimale setup. Kleine correctie nog, ik check net de efficientie grafieken en de 8k is 0,3%-0,5 efficienter bij vol vermogen, echter ben je wel aan het aftoppen dus ik denk dat je opbrengst uit een se15/16k ietsje hoger zal zijn (glazen bol :) )

(https://www.solaredge.com/products/pv-inverter/three-phase#/ onder techical documentation staan de grafieken met efficiency)

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

kmf schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:56:
Heeft iemand ervaring/advies met dit soort luifelconstructies voor zonnepanelen?

[afbeelding]

Door de openslaande deuren op mijn dakterras wordt het heel warm binnen door de zon.(Pal op het zuiden)
Een beetje luifel zal wel handig zijn om dit zonlicht beetje te temperen. En dan is zo'n energieopwekkend luifel wel weer handig.

Vraag is dus:
Welke panelen zullen geschikt zijn. Klein beetje doorzichtig is wel fijn natuurlijk.

Niet onbelangrijk
[afbeelding]
Je kan ook nog kijken naar een "zonnepergola".
Die zijn verkrijgbaar met dichte of licht doorlatende panelen.
Zelf maken kan ook natuurlijk.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 23:22

Goverman

not loaded

[afbeelding]

Vraag is dus:

Niet onbelangrijk
[afbeelding]
Euh... Je analyse is NIET correct! Je activiteit is namelijk niet het plaatsen van een luifel of zonwering, maar het plaatsen van een zonnepaneel. En het plaatsen van een zonnepaneel aan een bouwwerk is dus WEL omgevingsvergunningplichtig, zie mijn vergunningcheck (die ik even helemaal heb weergegeve):

Je kunt het proberen er op aan te laten komen door het ding te plaatsen en dan af te wachten OF de gemeente hier moeilijk over doet (waarschijnlijk niet wanneer de buren ook niet moeilijk doen). Mocht de gemeente moeilijk doen dan kun je daar weer bezwaar en evt. beroep instellen.

Ik denk trouwens dat je die strijd gaat verliezen, omdat een zonnepaneel specifiek als vergunningplichtig is genoemd... Zo'n specifiek ding dan 'framen' als iets anders (een zonnescherm / luifel o.i.d.) zal je dan in de regel niet helpen, want het is OOK een (in dit geval vergunningplichtig) zonnepaneel.

Een vergunning aanvragen is niet heel ingewikkeld en kost ook niet heel veel geld. De gemeente wil alleen weten of je niet je hele gevel vol hangt, zodat de buren er wellicht last van hebben. En ze willen weten of het ding een beetje correct bevestigd wordt. Voor een gemeente is dit een standaard ding dat binnen twee weken wel geregeld is (als je aanvraag compleet en juist is e.d.)

[Voor 18% gewijzigd door Goverman op 24-04-2018 11:25]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 11:22

[afbeelding]

Vraag is dus:

Niet onbelangrijk
[afbeelding]
Ik heb zonnepanelen aan mijn gevel hangen met een dergelijke constructie. Maar dan zelf gemaakt met 2 ankers in de muren per paneel bovenaan en onder 2 lange 10mm draadeinden die ook op ankers in de muren zitten.Hoek ca 25 graden. Zijn wel 80x160 panelen . Hebben al diverse stormen overleefd. Mits je een spleet openhoudt tussen muur en paneel, dan kan de wind er langs stromen.

Waar komen deze luifelconstructies vandaan?

Nadeel is overigens wel dat je altijd schaduw issues hebt. Immers er is maar een horizon van 180 graden. Dus je levert wat rendement in. Voordeel is dat als je toch al een luifel wilde, je 2 vliegen in 1 klap kan slaan.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Goverman schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:21:
[...]

Euh... Je analyse is NIET correct! Je activiteit is namelijk niet het plaatsen van een luifel of zonwering, maar het plaatsen van een zonnepaneel. En het plaatsen van een zonnepaneel aan een bouwwerk is dus WEL omgevingsvergunningplichtig, zie mijn vergunningcheck (die ik even helemaal heb weergegeve):

[afbeelding]

Je kunt het proberen er op aan te laten komen door het ding te plaatsen en dan af te wachten OF de gemeente hier moeilijk over doet (waarschijnlijk niet wanneer de buren ook niet moeilijk doen). Mocht de gemeente moeilijk doen dan kun je daar weer bezwaar en evt. beroep instellen. Maar ik denk dat je die strijd gaat verliezen...
Zover ik heb begrepen valt een pergola met zonnepanelen daar niet onder, dat zou de sluiproute zijn.
Heb ik een vergunning voor een zonne-pergola nodig?

Voor de meeste zonne-pergola’s is geen vergunning nodig, maar dat is wel afhankelijk van de grootte. Wilt u bijvoorbeeld een pergola plaatsen die groter is dan 30 vierkante meter en/of hoger dan 2,5 meter, dan behoort u soms een vergunning aan te vragen.

[Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-04-2018 11:25]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• kmf
  • Niet online
[...]

In plaats dat de luifel van textiel is, is het van metaal/glas. Hoofddoel blijft nog steeds zon weren. Dat ie ook electriciteit kan opwekken is bijkomstigheid. Kan net zo goed zijn dat het een oude kappotte zonnepaneel is.

Dit is een ander verhaal:
exroosje schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:24:
[...]
Waar komen deze luifelconstructies vandaan?
Blijkbaar zijn deze te koop voor 50 euro. ValkCanopy is zoekterm. 1 zo'n ding+2e hands paneel is goedkoper dan een luifel dacht ik zo.

[Voor 19% gewijzigd door kmf op 24-04-2018 11:29]

• Goverman

Goverman

not loaded

BlueTooth76 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:25:
[...]

Zover ik heb begrepen valt een pergola met zonnepanelen daar niet onder, dat zou de sluiproute zijn.

[...]
Een pergola is dan waarschijnlijk een 'bijkomend bouwwerk' wat vaak weer vergunningvrij te bouwen is. En omdat een pergola een plat dak heeft kun je daar weer (eveneens vergunningvrij) een zonnepaneel plaatsen :)

• Goverman

Goverman

not loaded

kmf schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:26:
[...]

In plaats dat de luifel van textiel is, is het van metaal/glas. Hoofddoel blijft nog steeds zon weren. Dat ie ook electriciteit kan opwekken is bijkomstigheid.

[afbeelding]
Ik snap je redeneerwijze en vind hem ook creatief. Maar... vanuit de juridische werkelijkheid denk ik dus dat die redenering niet stand houdt bij een rechter... Maar goed, wanneer de gemeente niet moeilijk doet, is die vergunning zo geregeld.

• kmf
  • Niet online
Goverman schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:28:
[...]

Ik snap je redeneerwijze en vind hem ook creatief. Maar... vanuit de juridische werkelijkheid denk ik dus dat die redenering niet stand houdt bij een rechter... Maar goed, wanneer de gemeente niet moeilijk doet, is die vergunning zo geregeld.
OK. maak ik een luifel van hout en daarboven leg ik een paneel, en dan is het plots wel goed?

voorbeeldje:
https://www.olino.org/articles/2009/04/06/afdakje-in-de-zon/

[Voor 7% gewijzigd door kmf op 24-04-2018 11:32]

kmf schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:31:
[...]

OK. maak ik een luifel van hout en daarboven leg ik een paneel, en dan is het plots wel goed?

voorbeeldje:
Eigenlijk alles wat uitsteekt heb je vergunning voor nodig. Maar indien achter je huis en geen klagende buren zal er geen haan naar kraaien. En anders haal je ze toch weer weg.....
Ik heb er 16 zo hangen gaat prima

1 PVoutput . Dongen NB

• SpeedingWilly
kmf schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:26:
[...]
[afbeelding]
[...]
Wat een ontzettende lelijke oplossing om panelen te plaatsen! Dit wil je toch niet aan je muur!

• SpeedingWilly
01001000 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:00:
[...]
Dat heb ik ook gedaan, de beste aanbieder uitgezocht en dan samen finetunen voor de optimale setup. Kleine correctie nog, ik check net de efficientie grafieken en de 8k is 0,3%-0,5 efficienter bij vol vermogen, echter ben je wel aan het aftoppen dus ik denk dat je opbrengst uit een se15/16k ietsje hoger zal zijn (glazen bol :) )

(https://www.solaredge.com/products/pv-inverter/three-phase#/ onder techical documentation staan de grafieken met efficiency)
Thanks! Efficiëntieverschil is verwaarloosbaar. Als mijn terugverdientijd kleiner wordt (nu geschat op 7 jaar) is dat wel (dikke) winst op termijn.

• Goverman

Goverman

not loaded

kmf schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:31:
[...]

voorbeeldje:
Tja, dat is dan weer de vraag... Het wordt zo een beetje een kat-en-muis-spelletje tussen de gemeente en jou. Waarschijnlijk treedt de reactie van reneeke1970 op:
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:38:
[...]

Eigenlijk alles wat uitsteekt heb je vergunning voor nodig. Maar indien achter je huis en geen klagende buren zal er geen haan naar kraaien. En anders haal je ze toch weer weg.....
Ik heb er 16 zo hangen gaat prima
Ofwel: wanneer niemand moeilijk doet is er geen probleem. Wanneer iemand wel moeilijk gaat doen dan kun je wel een probleem krijgen. Maar nogmaals, die vergunning heb je waarschijnlijk ook zo in de pocket (mits het niet heel lelijk is enzo...).

SpeedingWilly schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:53:
[...]

Thanks! Efficiëntieverschil is verwaarloosbaar. Als mijn terugverdientijd kleiner wordt (nu geschat op 7 jaar) is dat wel (dikke) winst op termijn.
Ben best benieuwd naar die berekening van 7 jaar?

1 PVoutput . Dongen NB

• SpeedingWilly
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:56:
[...]

Dat is meestal wel duidelijk toch?

De prijs in de offerte (totale aanschafprijs excl. BTW) deel je door de verwachte opbrengst per jaar (met 93% opbrengstgarantie in mijn geval, dit is gegarandeerd via Stichting Zonnegarant) x de kWh prijs van je energieleverancier. Ik kom dan uit op ongeveer 7,5 jaar.

[Voor 10% gewijzigd door SpeedingWilly op 24-04-2018 12:01]

SpeedingWilly schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:00:
[...]

Dat is meestal wel duidelijk toch?

De prijs in de offerte (totale aanschafprijs excl. BTW) deel je door de verwachte opbrengst per jaar (met 93% opbrengstgarantie in mijn geval, dit is gegarandeerd via Stichting Zonnegarant) x de kWh prijs van je energieleverancier. Ik kom dan uit op ongeveer 7,5 jaar.
Dat dacht mijn collega ook, kwam uiteindelijk toch op 12 jaar toen echte cijfers werden gebruikt.

1 PVoutput . Dongen NB

• SpeedingWilly
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:09:
[...]

Dat dacht mijn collega ook, kwam uiteindelijk toch op 12 jaar toen echte cijfers werden gebruikt.
Elke situatie is anders. Bij mij heb ik het voordeel dat er veel panelen geplaatst kunnen worden waardoor de installatiekosten en omvormer niet meer zo zwaar meetellen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 17:00

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Vaak rekenen ze met het handhaven van salderen en een stijgende kWh prijs van 2%/jaar. Die zie ik al 10 jaar langskomen. We hadden volgens sommigen al op 30+ ct/kWh moeten zitten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Kale energieprijs is volgens mij al jaren aan het dalen. Echter de belastingen, en met name de Opslag Duurzame Energie.... Die gaat echt flink stijgen de komende jaren... :X

Waar je nu nog enkele tientjes betaalt voor ODE als je geen zonnepanelen hebt, loopt dat op tot enkele honderden euro's per huishouden in 2023. :X

[Voor 30% gewijzigd door GioStyle op 24-04-2018 16:04]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:44

[afbeelding]

Vraag is dus:

Niet onbelangrijk
[afbeelding]
de stappen die je het beste kan nemen om te bekijken of iets dergelijks vergunnings vrij te regelen is zijn

Vraag: Is het de voor of achterkant van de woning?

voorkant is alles vergunningsplichtig

Vraag: Zit je met bevestigen boven de 5 meter?

daarboven is alles vergunningsplichtig

Vraag: Wat staat er in het bestemmingsplan?

dit is zo wisselend per gemeente dat er niets zinnigs over te zeggen valt.

Waarop een overkapping vergunningsplichtig kan worden binnen de vergunningsvrije zone is bovenal de dakhoek, nagenoeg alles wat vergunningsvrij is diend een plat dak te hebben.
de redenatie dat panelen die zijn opgenomen in het ontwerp (dus een dubbele functie hebben) vergunningsvrij kunnen zijn is mijn inziens juist, je staat vrij om het materiaal te gebruiken wat jij wilt (checken in bestemmingsplan) , waarom zou een foto van een zonnepaneel wel mogen maar het paneel zelf niet? Kort gezegd je plaatst ze niet op of aan een bouwwerk ze zijn het bouwwerk.

In mijn ogen kan je 2 dingen doen:

Maak een schets van wat je zou willen, en ga langs bij de gemeente
vaak geven ze aan hoe je met een kleine wijziging toch vergunningsvrij kan zijn.

of

Bouw gewoon

wat is je worst case senario indien je een vergunning aan gaat vragen? of ze willen dat je het legaliseerd.

De leges hangen af van de gemeente waar je woond en zullen tussen de 100 en 300 euro liggen.
tekenwerk moet voldoen aan de huidige regelgeving, indien je dat niet weet of niet kan kosten tekeningen maken rond de 200 euro (noordpijl, maatvoering, schaalaanduiding, kader etc)
de gemeente verlangt een berekening van de bevestiging en omdat je die niet kan leveren kost een constucteur je 300 - 800 euro

Persoonlijk zou ik gewoon naar de gemeente gaan met de vraag ik wil een vergunningsvrije overkapping, waar moet ik aan voldoen?
Neem een paar schetsen mee , foto's van de gevel en een kadaster tekening
en dan laat je als laatste een foto zien van een dak van panelen, en vraag je, dus dit mag ook?
Je hoeft echt niet bang voor de gemeente te zijn, de meeste willen je gewoon helpen hoor :)

google op pergola + zonnepanelen en je vindt genoeg zeer mooie oplossingen die veel mensen binnen de gemeente nog nooit hebben gezien, dan willen ze alleen maar graag helpen omdat ze immers zelf ook heel groen zijn ;)

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:24
Mijn buurman heeft zonnepanelen aangeschaft en uiteraard te weinig nagedacht :-). Dus even advies nodig.

Hij heeft 14 panelen van 330wp aangeschaft, waarbij hij 2 rijen van 7 panelen boven elkaar wil leggen. De panelen komen precies op zuid zonder obstakels te liggen. Hij heeft een 3 fasen omvormer besteld goodwe 4000wp. Ik heb 2 vragen:
- Kan hij alle panelen op 1 string aansluiten of is het beter om het ter verdelen over 2 stringen?
- De panelen zijn 4620wp. Is het niet verstandiger om een 5000wp omvormer aan te schaffen. Hij kan dit namelijk nu nog wijzigen?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
[...]

[afbeelding]

Je kunt het proberen er op aan te laten komen door het ding te plaatsen en dan af te wachten OF de gemeente hier moeilijk over doet (waarschijnlijk niet wanneer de buren ook niet moeilijk doen). Mocht de gemeente moeilijk doen dan kun je daar weer bezwaar en evt. beroep instellen.

Ik denk trouwens dat je die strijd gaat verliezen, omdat een zonnepaneel specifiek als vergunningplichtig is genoemd... Zo'n specifiek ding dan 'framen' als iets anders (een zonnescherm / luifel o.i.d.) zal je dan in de regel niet helpen, want het is OOK een (in dit geval vergunningplichtig) zonnepaneel.

Een vergunning aanvragen is niet heel ingewikkeld en kost ook niet heel veel geld. De gemeente wil alleen weten of je niet je hele gevel vol hangt, zodat de buren er wellicht last van hebben. En ze willen weten of het ding een beetje correct bevestigd wordt. Voor een gemeente is dit een standaard ding dat binnen twee weken wel geregeld is (als je aanvraag compleet en juist is e.d.)
Kan per gemeente nog verschillen hoe coulant ze zijn, maar hier moest mijn creatie ook
wijken op straffe van een dwang som a 30.000 Euro ( een buurtje had geklaagd )
maar het heeft er toch nog een jaartje gehangen. >:)
En met bla bla het is toch zonwering kwam ik er ook niet door, voor hun waren het zonnepanelen
en dan mocht het niet. punt.

• twain4me
PClop schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 18:48:
[...]

Kan per gemeente nog verschillen hoe coulant ze zijn, maar hier moest mijn creatie ook
wijken op straffe van een dwang som a 30.000 Euro ( een buurtje had geklaagd )
maar het heeft er toch nog een jaartje gehangen. >:)
En met bla bla het is toch zonwering kwam ik er ook niet door, voor hun waren het zonnepanelen
en dan mocht het niet. punt.

[afbeelding]
voorkant van het huis is heilig ;)

Heb je wel een voortuin? anders heb je ook nog recht van overbouw nodig voor zoiets :D

edit : Het leuke is dat in dat soort wijken nagenoeg elk huis wel iets illegaals heeft, eisen dat iedereen wordt aangeschreven met illegale bouw/ achterstallig onderhoud geeft zeer grappige resultaten in dergelijk oudbouw :D

[Voor 14% gewijzigd door twain4me op 24-04-2018 19:22]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
SpeedingWilly schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:14:
[...]

Ik denk niet dat de ene optie beter of slechter is dan de ander, als ik zelf moest kiezen zou ik de P300's willen denk ik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• PClop
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:18:
[...]

voorkant van het huis is heilig ;)

Heb je wel een voortuin? anders heb je ook nog recht van overbouw nodig voor zoiets :D

edit : Het leuke is dat in dat soort wijken nagenoeg elk huis wel iets illegaals heeft, eisen dat iedereen wordt aangeschreven met illegale bouw/ achterstallig onderhoud geeft zeer grappige resultaten in dergelijk oudbouw :D
Ja ik heb 3 meter tot aan de stoep maar ik zit er ook niet mee, het was ook meer een test van hoelang
ik ze daar kon houden zonder oorlog, een jaar dus.
En die dwangsom was wel heel erg negatief voor m,n TVT ;)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• 01001000
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:56:
[...]

FF inbreken maar je kan je helemaal 6 slagen in de rondte rekenen omdat er zoveel factoren zijn. Iets wat ik ook gedaan heb tot ik de conclusie trok dat het altijd veel geld oplevert. Ter vermaak hieronder mijn gedachten tijdens het proces (toen liep de salderingsregeling nog tot 2023 overigens). De getallen in de offertes waren allemaal gebaseerd op zoveel aannames (prijs stijgingen fors boven de historische trend) dat ik die genegeerd heb.

Ik zit met mijn 39 panelen op 6,3 jaar tvt bij huidige prijzen/regeling/gebruik/vermogensbelasting
Optimistische berekening was 5,65 jaar tvt bij huidige prijzen/regeling/oorspronkelijk verbruik/vermogensbelasting, maar ik heb mijn verbruik fors verminderd, iets wat de huidige salderings regeling niet stimuleert.
Worst case scenario geen saldering vanaf 2020, geen accu: 9,12 jaar tvt

Niets doen en geld op de bank laten staan was ook een optie: rente 0,05% (€6,40 per jaar), vermogens belasting 1.299% (-€166,-) per jaar en een energie rekening van €1.680,- per jaar.

Gegevens:
Opbrengst met pvgis v5: 10.700 kwh, omdat ik geen zin had in het berekenen van een theoretisch verlies/veroudering (ok, dat heb ik wel gedaan, maar te groot voor een tweaker post :) ) neem ik 10.000 kwh/jaar gemiddeld over 20 jaar
Huidig verbruik: 8000 kwh
Direct verbruikt van panelen ca 2200 kwh (grove schatting)
Oorspronkelijk verbruik: 9500-10000 kwh
Prijs momenteel €0,21/kwh (20,5 dal, 21,5 piek en 50/50 verdeling van verbruik)
Terug levering €0,09/kwh
Kosten systeem: €12.800,-
vermogensbelasting: 1.299% over dit deel
rente: 0.05%

Basis berekening: Kosten afzetten tegen verminderde energie kosten/overproductie en vermogens belasting
Investering / (kosten verbruik + overproductie) --- 12800/(1680+180) = 6,88 jaar ten opzichte van niets doen
Minder betaalde vermogens belasting in deze periode: (6,88 * 166) = 1142

(Investering - belasting) / (kosten verbruik + overproductie) --- (12800-1142)/(1680+180) = 6.27 jaar ten opzichte van niets doen en geld op de bank houden. Ik weet dat dit niet helemaal klopt omdat ik nu de vermogens belasting over een iets langere periode neem, daarom de afronding naar 1 decimaal wat de afwijking onderdrukt :).

Opbrengst/kosten over 20 jaar:
Niets doen, geld op de bank en geen panelen, energie prijs blijft gelijk: -€36.792,- (energie kosten €33.600,- rente opbrengst tegen huidige rente €128 over 20 jaar, ik betaal dan ook nog €3.320,- aan vermogens belasting)
Zonder salderings regeling vanaf 1-1-2020: -€21.728,- (investering €12800 en nog €516 energie kosten per jaar voor 18 jaar (eeerste 2 jaar 180 opbrengst, geen energie kosten))
Salderings regeling blijvend: -€9.200,-

De realiteit zal uiteindelijk voor mij ergens tussen de €27.592 en €15.064 winst zijn ten opzichte van het niet plaatsen, waar een accu voor de juiste prijs dit een eind richting de 22k zou pushen. Het zou meer kunnen zijn als de belastingen en/of prijzen omhoog gaan, minder als alles opeens goedkoper word.

Komt er op neer dat die hele terug verdien tijd niet de moeite waard is om veel over na te denken, gewoon de beste prijs zoeken en doen :) Maar het kan handig zijn om de partner te overtuigen uiteraard.

Ik ga zelf uit van een afbouwing van de salderings regeling, met een accu over een jaar of 5 en stijgende energie belastingen/prijzen.

Ben even kwijt waarom ik dit eigenlijk getikt heb, meer ter afleiding van een sollicitatie gesprek later vandaag, excuses voor de spam :>

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:03

timterhorst

2640+4010+4095 Wp; 2xSMA3600

[afbeelding]

Vraag is dus:

Niet onbelangrijk
[afbeelding]
Hier een zelfbouw constructie met drie panelen, hangt sinds 2011, 10 kilometer uit de kust, geen centje pijn.
Ik maakte een houten frame waar de drie panelen in gelegd zijn;
laat maar weten als iemand een foto wil

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:03

The Wizard

Moderator Mobile
Blijf het bijzonder vinden dat de tvt zo belangrijk is. Niemand rekent naar een tvt van een auto/keuken/cv/tv/etc. Die hebben nl geen tvt, kost alleen maar geld. Als ik quitte zou spelen tot einde levensduur van mijn setjes had ik nog steeds gedaan. Lagere maandlasten (afgezien vd investering), gevoelsmatig je eigen stroom verbruiken, lagere milieu belasting, etc, zijn mooi mee genomen factoren.

Ik heb nu ook een lucht/lucht WP, zou financieel niet rendabel zijn met mijn <500 kuub verbruik. Maar voelt goed om de opgewekte kilowattjes in warmte om te zetten :P.

Ondanks mijn overschot van 1000 kWh ga ik waarschijnlijk nog 1600 Wp op dak leggen, puur omdat de ruimte er is en ik de rest van het huis ook een gasloos (dus meer elek verbruik) wil hebben. Ik reken nooit naar tvt, maar kijk wat ik nodig heb en bestel dat gewoon en leg het op dak.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• drielp
  • Laatst online: 21-05 18:17
The Wizard schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:04:
Blijf het bijzonder vinden dat de tvt zo belangrijk is. Niemand rekent naar een tvt van een auto/keuken/cv/tv/etc. Die hebben nl geen tvt, kost alleen maar geld. Als ik quitte zou spelen tot einde levensduur van mijn setjes had ik nog steeds gedaan. Lagere maandlasten (afgezien vd investering), gevoelsmatig je eigen stroom verbruiken, lagere milieu belasting, etc, zijn mooi mee genomen factoren.

Ik heb nu ook een lucht/lucht WP, zou financieel niet rendabel zijn met mijn <500 kuub verbruik. Maar voelt goed om de opgewekte kilowattjes in warmte om te zetten :P.

Ondanks mijn overschot van 1000 kWh ga ik waarschijnlijk nog 1600 Wp op dak leggen, puur omdat de ruimte er is en ik de rest van het huis ook een gasloos (dus meer elek verbruik) wil hebben. Ik reken nooit naar tvt, maar kijk wat ik nodig heb en bestel dat gewoon en leg het op dak.
Op zich het tvt verhaal niet zo verkeerd, je kan je geld maar 1x uitgeven. Voor veel mensen is een korte tvt best een prettige gedachte. Niet iedereen ziet het als een hobby.
De tvt van een gebruiksvoorwerp is heel wat anders, van zonnepanelen heb je, afgezien van het prettige gevoel, geen gemak :) .

Dit gezegd hebbende, de tvt van het 4085 Wp systeem op het ZO dak is nu wel zo'n beetje bereikt. Ik heb echter geen idee wanneer de tvt van de andere, kleinere, systemen wordt bereik.
Die liggen zo ongunstig dat de 2330 Wp slechts1000 kWh opwekken, maar dat is dan ook het jaarlijkse overschot.
De zonnepaneel tafel is in de planning, 125 Wp paneel, spanningsregelaar met 2x USB aansluitingen en oude auto accu met wat kabelwerk. Kan je gelijk je telefoon/tablet opladen. Ja, bij mij is het ook hobby....

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:35:
[...]

Als jd die 2×8 kunt samen voegen tot 1×16 die onder dezelfde hoek liggen zou ik de omvormer vervangen voor een 10 kW sma,die heeft geen beperking per mpp aansluiting. Daar komt dan op 2×16 garage en 1×10 van je huis.
Even hardop denken:

Stel dat ik 16x Panasonic VBHN330SJ47 panelen op zowel oost als west leg, dan heb ik 2 strings van 16 panelen.

Het zijn 330Wp (96 cells) panelen met max ~58 Volt per paneel.
16x 58 Volt = 928 Volt dus dat zou dan prima moeten passen op 1 string van zo'n 10kW SMA?

En verder hardop denkend: zo'n grote string is gunstig omdat je sneller de benodigde opstartspanning bereikt?

Ik heb uiteraard ook nog de 10x 300Wp string op het zuiden. Daar kan niets meer bij.

[Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-04-2018 21:54]

@BlueTooth76
Nope. (2x) 16x 58 is te hoge spanning.
Maar maak daar(4x) 8x 58 van op mppt1
Dan 10 op mppt 2

Maar pana 330 is vrij duur.
2x 16x 32v kan toch ook?

[Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-04-2018 21:59]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:57:
@BlueTooth76
Nope. (2x) 16x 58 is te hoge spanning.
Maar maak daar(4x) 8x 58 van op mppt1
Dan 10 op mppt 2

Maar pana 330 is vrij duur.
2x 16x 32v kan toch ook?
Hmm, maar waar slaat die 1000Volt max ingangsspanning dan op?

BlueTooth76 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:52:
[...]

Even hardop denken:

Stel dat ik 16x Panasonic VBHN330SJ47 panelen op zowel oost als west leg, dan heb ik 2 strings van 16 panelen.

Het zijn 330Wp (96 cells) panelen met max ~58 Volt per paneel.
16x 58 Volt = 928 Volt dus dat zou dan prima moeten passen op 1 string van zo'n 10kW SMA?

En verder hardop denkend: zo'n grote string is gunstig omdat je sneller de benodigde opstartspanning bereikt?

Ik heb uiteraard ook nog de 10x 300Wp string op het zuiden. Daar kan niets meer bij.
Vergeet die hele opstart spanning, volkomen zinloos. Een grote string is om te zorgen dat je in het meest rendabele gebied van de omvormer komt. Voor een drie fase omvormer is dat ongeveer 720 volt. Vaak word het aangegeven als nominale spanning. En anders is het vaak het middelpunt tussen min en max mpp bereik.
Jou voc van 928 volt is goed bekeken, je vergeet alleen de temperatuur coëfficiënt waardoor er bij -10 graden een tien procent bij komt waardoor je boven de 1000 volt uitkomt. Dus of één paneel minder, of een paneel kiezen met lager voltage.

1 PVoutput . Dongen NB

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:01:
[...]

Vergeet die hele opstart spanning, volkomen zinloos. Een grote string is om te zorgen dat je in het meest rendabele gebied van de omvormer komt. Voor een drie fase omvormer is dat ongeveer 720 volt. Vaak word het aangegeven als nominale spanning. En anders is het vaak het middelpunt tussen min en max mpp bereik.
Jou voc van 928 volt is goed bekeken, je vergeet alleen de temperatuur coëfficiënt waardoor er bij -10 graden een tien procent bij komt waardoor je boven de 1000 volt uitkomt. Dus of één paneel minder, of een paneel kiezen met lager voltage.
Aha, maar gaat zo'n SMA dan stuk boven de 1000 volt? Of kapt hij het af?

BlueTooth76 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:03:
[...]

Aha, maar gaat zo'n SMA dan stuk boven de 1000 volt? Of kapt hij het af?
Nee dan geeft hij tijdens de opstart controle een fout melding en gaat hij die dag niet aan. De volgende dag doet hij weer een poging.

En omvormers zijn er tegen beveiligd maar het gaat toch wel eens poef.... Dus zoek de grens niet op.

1 PVoutput . Dongen NB

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:06:
[...]

Nee dan geeft hij tijdens de opstart controle een fout melding en gaat hij die dag niet aan. De volgende dag doet hij weer een poging.

En omvormers zijn er tegen beveiligd maar het gaat toch wel eens poef.... Dus zoek de grens niet op.
Ah, ok.
Weer een hoop geleerd vandaag :)

Uiteindelijk zal m'n installateur me vast wel behoeden voor een verkeerde keuze maar vind het toch ook wel prettig om zelf wat van de materie te begrijpen.

BlueTooth76 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:09:
[...]

Ah, ok.
Weer een hoop geleerd vandaag :)

Uiteindelijk zal m'n installateur me vast wel behoeden voor een verkeerde keuze maar vind het toch ook wel prettig om zelf wat van de materie te begrijpen.
Vertrouw daar niet teveel op, er worden panelen vergeten, er worden string in tweeën gehakt terwijl één lange beter is, of alles word op één mpp aangesloten terwijl het over twee verdeelt behoort te worden.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1Henk 'm!
@reneeke1970
Niet altijd geloven wat @migjes beweert. Een mens kan zich ook wel eens vergissen.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:16:
[...]

Vertrouw daar niet teveel op, er worden panelen vergeten, er worden string in tweeën gehakt terwijl één lange beter is, of alles word op één mpp aangesloten terwijl het over twee verdeelt behoort te worden.....
Daarom wil ik zelf ook begrijpen hoe het zit, zodat ik de juiste vragen kan stellen en/of suggesties kan doen ;)

BlueTooth76 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:26:
[...]

Daarom wil ik zelf ook begrijpen hoe het zit, zodat ik de juiste vragen kan stellen en/of suggesties kan doen ;)
Gelijk heb je, goed bezig zo.
2×16 panelen 330 wp, onder welke hoek? Oost west toch? Dan is 10 kW omvormer veel te groot

1 PVoutput . Dongen NB

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:32:
[...]

Gelijk heb je, goed bezig zo.
2×16 panelen 330 wp, onder welke hoek? Oost west toch? Dan is 10 kW omvormer veel te groot
Garagedak is 45 graden aan beide zijden. Oost- en westkant ruimte voor 16 panelen, dus 32 in totaal.
Garage staat goed vrij, geen bomen of andere bouw die voor schaduwen kan zorgen.

Er ligt ook 10x 300Wp op het zuiden van de woning (45 graden). Ook daar de hele dag geen schaduw.

Totaal ~12.600Wp op de daken als het klaar is.

Volgens mijn eigen schatting kan ik toe met een 8 tot 9kW omvormer maar dat is een bierviltjesberekening.

Opbrengst van de bestaande panelen (10 op zuiden, 8 op westen) was vorig jaar 4400kWh, dat lijkt me niet slecht. Maar vanwege warmtepomp en elektrisch rijden (over een jaar of 3) wil ik het dak goed benutten.

[Voor 44% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-04-2018 23:07]

• Andre1973

Andre1973

[afbeelding]

Vraag is dus:

Niet onbelangrijk
[afbeelding]
Van der valk maakt die dingen en als je dat toepast zoals voorgeschreven dan zal dat best blijven hangen.
Ik heb er nog 2 sets liggen die 2 weken gebruikt zijn (een van de bewoners wilde het toch anders). wellicht zijn die over te nemen tegen een gereduceerd tarief, ik kan ff vragen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

[...]

Niet alle zijn beveiligd hoor, ik heb er wel eens een (1 fase Fronius met 7 SF in serie op een mooie zomer dag) rokend aan de muur gehad (het elektroliet liep achter het venstertje langs), foutje van kantoor, mochte ie toen zelf een ander komen plaatsen :-)

• twain4me
drielp schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:35:
[...]

De tvt van een gebruiksvoorwerp is heel wat anders, van zonnepanelen heb je, afgezien van het prettige gevoel, geen gemak :) .
Het gemak is dat het energie opwekt ;)
The Wizard schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:04:

Menig persoon heeft bij de aanschaf van een beamer vroeger echt wel uitgerekend wat het nu eigenlijk kost per uur. (vervangen van de dure lamp na 2000 uur en de stroomkosten)
Veel mensen hebben uitgerekend waarom ze een outlander moesten kopen (ook een soort tvt)
Mensen rekenen uit hoesnel ze het vervangen vanhun oude vrieskist of tv zouden kunnen terug verdienen bij het plaatsten van een zuinig type. (tvt)

Maar het is best wel onzinig om er mee te rekenen en het als heilig te verklaren in het geval van pv. Wil je echt weten waar je aan toe bent moet je het echt anders berekenen. tvt is alleen maar in het leven geroepen door de branche om een makkelijk verkoopbaar verhaal te hebben met de verkoop. (en omdat ze niet goed genoeg uitkwamen rekende ze ook nog met onwaarschijnlijk hoge prijsstijgingen voor energie)
Wil je verschillende installaties vergelijken dan is de prijs per WP veel eerlijker en nauwkeuriger.(een tvt van 6,3 jaar bestaat immers niet, dus afronden per half jaar is het nouwkeurigste wat je kan doen)
tvt is niets anders dan een slechte verbastering van return on investment (opbrengst- lopende kosten / stichtingskosten) * 100% In de gemiddelde tvt zijn geen lopende kosten berekend dus er wordt nooit een slecht werkende ALS vervangen er worden nooit kosten gemaakt voor schoonmaak er gaat nooit iets kappot. Al met al dus volledig onzinnig. Er in je tvt berekening voor een vrieskist vanuit gaan dat je stok oude vrieskist nog 6 tot 10 jaar meegaat is ook volledig onrealistisch maarja mensen willen het toch zo. Ik heb ook geen idee waarom.

In tegenstelling tot jou rekening ik juist nagenoeg alles uit, het is voor mij deel van de hobby :+
het voorkomen dat het bullshit in = bullshit out wordt is daar met stip de grootste uitdaging in.
BlueTooth76 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:38:
[...]

Garagedak is 45 graden aan beide zijden. Oost- en westkant ruimte voor 16 panelen, dus 32 in totaal.
Garage staat goed vrij, geen bomen of andere bouw die voor schaduwen kan zorgen.

Er ligt ook 10x 300Wp op het zuiden van de woning (45 graden). Ook daar de hele dag geen schaduw.

Totaal ~12.600Wp op de daken als het klaar is.

Volgens mijn eigen schatting kan ik toe met een 8 tot 9kW omvormer maar dat is een bierviltjesberekening.

Opbrengst van de bestaande panelen (10 op zuiden, 8 op westen) was vorig jaar 4400kWh, dat lijkt me niet slecht. Maar vanwege warmtepomp en elektrisch rijden (over een jaar of 3) wil ik het dak goed benutten.
Oh ja weet het al weer, ja met 3 kW op zuid erbij klopt het wel, dan kom je aan 9 totaal en is 10 prima keuze. Geen spijt dat je niet gelijk alles vol heb gelegd?

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Vraag:

Als ik het goed begrijp kun je met een 3x80A aanslutiing subsiedie krijgen via SDE+
Je krijgt dan 11.2 cent per kWh die je opwekt.
Die regeling loopt 15 (16) jaar,

Dus er lijken nu heel veel van zonneparken bij te komen, omdat dit blijkbaar een stuk helpt voor de CO2 reductie. En er is blijkbaar voldoende gegarandeerd rendement te behalen. Hier heeft BV Nederland dan €12 miljard per jaar voor over

En dan voor ons (de gewone man/vrouw)

We wachten op iets wat komt. Wordt het zo iets: http://blog.zonnepanelend...ulieren-en-kleinverbruik/

Daar staat:
Ga voor aansluitingen t/m 3×25 ampère uit van een invoedtarief van 14 cent per kWh (2018) t/m 2023 (6 jaar) bouw dit vervolgens met 2% (lineair, t.o.v 2023) per jaar af..

Dan heb je na die 10 jaar 2% afbouw nog 11.6 cent over.

Is dit te mooi om waar te zijn ? (minder mooi dan salderen, maar veel meer dan de kale energieprijs)

Ter vergelijk Duitse feed-in systeem.
Iets van 16-17 cent per aan net geleverde kWh en kostprijs voor elke kWh is 26 cent.
Dit is dan een systeem waar vanuit de staat geen geld bij hoeft,

Gelijk dit systeem overnemen ?

Je krijgt wel "have" en "have not" verdeling.
Iedereen betaald mee, ook de mensen die financieel niet in stast zijn zonnepanelen te betalen betalen meer voor hun kWh..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 05:00:
[...]

Oh ja weet het al weer, ja met 3 kW op zuid erbij klopt het wel, dan kom je aan 9 totaal en is 10 prima keuze. Geen spijt dat je niet gelijk alles vol heb gelegd?
Die vraag zou je aan de vorige bewoners moeten stellen :P

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

twain4me schreef op woensdag 25 april 2018 @ 00:09:
[...]

Menig persoon heeft bij de aanschaf van een beamer vroeger echt wel uitgerekend wat het nu eigenlijk kost per uur. (vervangen van de dure lamp na 2000 uur en de stroomkosten)
Veel mensen hebben uitgerekend waarom ze een outlander moesten kopen (ook een soort tvt)
Mensen rekenen uit hoesnel ze het vervangen vanhun oude vrieskist of tv zouden kunnen terug verdienen bij het plaatsten van een zuinig type. (tvt)

Maar het is best wel onzinig om er mee te rekenen en het als heilig te verklaren in het geval van pv. Wil je echt weten waar je aan toe bent moet je het echt anders berekenen. tvt is alleen maar in het leven geroepen door de branche om een makkelijk verkoopbaar verhaal te hebben met de verkoop. (en omdat ze niet goed genoeg uitkwamen rekende ze ook nog met onwaarschijnlijk hoge prijsstijgingen voor energie)
Wil je verschillende installaties vergelijken dan is de prijs per WP veel eerlijker en nauwkeuriger.(een tvt van 6,3 jaar bestaat immers niet, dus afronden per half jaar is het nouwkeurigste wat je kan doen)
tvt is niets anders dan een slechte verbastering van return on investment (opbrengst- lopende kosten / stichtingskosten) * 100% In de gemiddelde tvt zijn geen lopende kosten berekend dus er wordt nooit een slecht werkende ALS vervangen er worden nooit kosten gemaakt voor schoonmaak er gaat nooit iets kappot. Al met al dus volledig onzinnig. Er in je tvt berekening voor een vrieskist vanuit gaan dat je stok oude vrieskist nog 6 tot 10 jaar meegaat is ook volledig onrealistisch maarja mensen willen het toch zo. Ik heb ook geen idee waarom.

In tegenstelling tot jou rekening ik juist nagenoeg alles uit, het is voor mij deel van de hobby :+
het voorkomen dat het bullshit in = bullshit out wordt is daar met stip de grootste uitdaging in.
Je bent nog één ding vergeten: rente op spaarrekening. Een heleboel mensen (waaronder ook ik) kopen zonnepanelen omdat geld op de bank minder opbrengt. Ik had die 5000 euro ook op de rekening kunnen laten staan en 0.2% rente kunnen trekken (geen idee wat hij precies is, alleen dat hij zeer laag is). Nu betaal ik 50-100 euro in de maand minder (nog niet na kunnen rekenen hoeveel precies, de verbruiksmanager van Essent is al een tijdje stuk...). Zeg dat het 50 euro in de maand is, dan had ik 12% rente moeten krijgen...

Als je het geld niet hebt liggen (dus echt nodig hebt), gaat deze berekening natuurlijk niet op....

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:21
VivaAtloni schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 18:38:
Mijn buurman heeft zonnepanelen aangeschaft en uiteraard te weinig nagedacht :-). Dus even advies nodig.

Hij heeft 14 panelen van 330wp aangeschaft, waarbij hij 2 rijen van 7 panelen boven elkaar wil leggen. De panelen komen precies op zuid zonder obstakels te liggen. Hij heeft een 3 fasen omvormer besteld goodwe 4000wp. Ik heb 2 vragen:
- Kan hij alle panelen op 1 string aansluiten of is het beter om het ter verdelen over 2 stringen?
- De panelen zijn 4620wp. Is het niet verstandiger om een 5000wp omvormer aan te schaffen. Hij kan dit namelijk nu nog wijzigen?
Welk merk/type panelen?
Als het gewone 32 Vmmp panelen zijn horen ze in 1 string op een 3 fase omvormer.
Ik zou de 5 kW omvormer nemen maar qua opbrengst maakt het weinig uit.
Ik neem aan dat de installatie niet in België hangt.

[Voor 3% gewijzigd door busscherski op 25-04-2018 08:15]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• jacovn
  • Nu online
01001000 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:00:
[...]

Die grafieken zijn niet echt goed te vergelijken omdat de schaal anders is, maar veel winst zul je denk ik niet halen met die 0.1-0.5% verschil (of wat het dan ook is)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-05 16:07

Pathogen

Shoop Da Whoop

drielp schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:35:
De zonnepaneel tafel is in de planning, 125 Wp paneel, spanningsregelaar met 2x USB aansluitingen en oude auto accu met wat kabelwerk. Kan je gelijk je telefoon/tablet opladen. Ja, bij mij is het ook hobby....
Dat klinkt wel cool. Krijg je dan geen problemen met aarding enzo? Of ga je het paneel zodanig verwerken dat je geen metalen delen kunt aanraken?

Ik moet nog steeds de twee minipaneeltjes op mijn schuur aansluiten... (schaam)
Dan heb ik eindelijk eens een lampje in de schuur.

• exroosje
[...]

Uit ervaring weet ik dat het niet zo werkt. Mijn installatie heeft een max voltage van 530V op een 500V omvormer. De omvormer gaat echter al aan ver voordat dit max voltage bereikt is. Als de zon opkomt gaan panelen 1 voor 1 licht vangen en op spanning komen. In die tijd schakelt de omvormer aan op een voltage wat bv de heft kan zijn (bij mijn onder de 300V in elk geval). Zodra er ook stroom geleverd wordt geldt het max voltage niet meer maar het nominale voltage. De spanning loopt bij mij dan op tot 400-420V normaliter.

Enig moment dat dit niet opgaat is als je midden overdag je installatie wilt opstarten. Dat lukt dan dus niet. Alleen door een paneel compleet te verduisteren.... Ik trek dan 1 van mijn panelen los van zijn optimizer overigens, dat werkt sneller.

Ik nu ook 3 maal meegemaakt dat op een erg koude dag er een voltage piek optreedt bij plotselinge zon en de omvormer overdag uitschakelt. En dan gaat ie inderdaad niet meer aan, tenzij er echt een onweerswolk langstrekt met grote verduistering. Maar ik heb dus 530 op 500, hier gaat het over 980 op 1000, dat is nog iets gunstiger.
Ik ga er van uit dat dit probleem vanzelf verdwijnt door de veroudering van de panelen.

• SpeedingWilly
No Hands schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:27:
[...]
Ik denk niet dat de ene optie beter of slechter is dan de ander, als ik zelf moest kiezen zou ik de P300's willen denk ik.
Dat geldt voor mij ook, maar ik wacht nog op een offerte zodat het prijsverschil duidelijk wordt. Als dat €1000,- scheelt dan weet ik het wel :)

exroosje schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:57:
[...]

Uit ervaring weet ik dat het niet zo werkt. Mijn installatie heeft een max voltage van 530V op een 500V omvormer. De omvormer gaat echter al aan ver voordat dit max voltage bereikt is. Als de zon opkomt gaan panelen 1 voor 1 licht vangen en op spanning komen. In die tijd schakelt de omvormer aan op een voltage wat bv de heft kan zijn (bij mijn onder de 300V in elk geval). Zodra er ook stroom geleverd wordt geldt het max voltage niet meer maar het nominale voltage. De spanning loopt bij mij dan op tot 400-420V normaliter.

Enig moment dat dit niet opgaat is als je midden overdag je installatie wilt opstarten. Dat lukt dan dus niet. Alleen door een paneel compleet te verduisteren.... Ik trek dan 1 van mijn panelen los van zijn optimizer overigens, dat werkt sneller.

Ik nu ook 3 maal meegemaakt dat op een erg koude dag er een voltage piek optreedt bij plotselinge zon en de omvormer overdag uitschakelt. En dan gaat ie inderdaad niet meer aan, tenzij er echt een onweerswolk langstrekt met grote verduistering. Maar ik heb dus 530 op 500, hier gaat het over 980 op 1000, dat is nog iets gunstiger.
Ik ga er van uit dat dit probleem vanzelf verdwijnt door de veroudering van de panelen.
Hij heeft geen optimiser zoals jij waarvan de mpp de voc al opgevangen heeft.
Welke omvormer heb jij? Ik ken er geen met max 500 volt?

1 PVoutput . Dongen NB

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:36
Hier zijn van de 24 panelen, er 11 tussenuit gehaald i.v.m. een verbouwing. De 11 optimizers zitten nog wel aangesloten (Zonder Paneel), maar op de een of andere manier herkent hij nog maar 2 optimizer ipv de 13 met paneel er aan. Weet iemand of dit wel gewoon moet werken ?

Die twee die herkend worden zijn de eerste twee in de string overiens.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• twain4me
Wailing_Banshee schreef op woensdag 25 april 2018 @ 08:02:
[...]

Je bent nog één ding vergeten: rente op spaarrekening. Een heleboel mensen (waaronder ook ik) kopen zonnepanelen omdat geld op de bank minder opbrengt. Ik had die 5000 euro ook op de rekening kunnen laten staan en 0.2% rente kunnen trekken (geen idee wat hij precies is, alleen dat hij zeer laag is). Nu betaal ik 50-100 euro in de maand minder (nog niet na kunnen rekenen hoeveel precies, de verbruiksmanager van Essent is al een tijdje stuk...). Zeg dat het 50 euro in de maand is, dan had ik 12% rente moeten krijgen...

Als je het geld niet hebt liggen (dus echt nodig hebt), gaat deze berekening natuurlijk niet op....
Die wordt soms wel mee gerekend met de tvt (hier is het vermeld op 1 van de 5 offertes die ik heb)
Bij de ROI berekening kan/moet je de misgelopen rente of de rente die je moet betalen voor een lening opnemen in de kosten. Het grappige is dus dat je eigenlijk beter kan voorspellen met geleend geld, de rente op spaarrekeningen blijft niet eeuwig nul de kosten voor geleend geld weet je nu al voor de hele looptijd.
de uitkomst van de roi (financieel rendement) is het zelfde percentage als de 12% waar jij het over hebt.

In mijn geval wordt het huis na de verbouwing opnieuw getaxeerd ivm de opstal verzekering. (herbouwwaarde, aantal m2 en veranderingen in de hoeveelheid hout)
En omdat ik weet wat de kosten zijn heb ik een duidelijk beeld of er meerwaarde is ontstaan. Ik kan dus zien of ons totaal vermogen omhoog of omlaag is gegaan, het is niet helemaal eerlijk om al die "winst" op de panelen af te schuiven. maar met een beetje creatief boekhouden kan het makkelijk zo zijn dat de tvt boekhoudkundig dus 0 jaar is.
Vergelijken in de kosten per WP/ kWh is veel nuttiger om systemen te vergelijken. Dan ben je ook niet afhankelijk van het wel of niet toevoegen van prijsstijgingen van energie of rente verlies/kosten.

Eigenlijk wil je als huiseigenaar 2 dingen weten: De verandering van de waarde van de woning, en de kosten per kWh. Waarom net wordt gedaan dat de tvt berekening hier voldoende voor is ontgaat me volledig.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Als de tvt 15 jaar is en de levensduur van componenten daaronder zit (meen me te herinneren dat vroeger SMA's bij bosjes gingen ~5 jaar terug, hun garantieperiode is in relatie tot de prijs ruk), dan is het systeem plaatsen gewoon een nutteloze investering. Daarom wordt het berekend.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 23:13
Señor Sjon schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:16:
Als de tvt 15 jaar is en de levensduur van componenten daaronder zit (meen me te herinneren dat vroeger SMA's bij bosjes gingen ~5 jaar terug, hun garantieperiode is in relatie tot de prijs ruk), dan is het systeem plaatsen gewoon een nutteloze investering. Daarom wordt het berekend.
dingen kunnen vreemd lopen met TVT's ;)

ik heb nu 21 panelen die ik al had terug verdien en zo doende dus niet meer op mijn dak hangen maar bij andere mensen hangen (die mijn nu 50% van de kWh prijs die ze opwekken mij betalen, hun blij ik blij. >:) )

daar had ik destijds 13% subsidie op gekregen.
maar nu met de verandering bij de belastingdienst kan ik mischien zelfs de 19% BTW terug gaan krijgen. >:)
(die 19% is dus voor de 13% subsidie, lol.)
dat gaat oplopen tot een +1000€ als na schopje van de TVT. :X

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jacovn
  • Nu online
Hmm ik heb ook alle dingen in zo een spreadsheet gestopt. Terugverdientijd is me niet een grote zorg.
Ik kijk naar renteverlies en opbrengst en dat is dan snel positief. Als de rente weer sterk oploopt is het een ander verhaal.
Maar als de rente naar 5% gaat op geld op een normale spaar rekening komen er ook andere dingen die veel meer kosten vrees ik. (hypotheek als die niet vast staat stijgt dan ook snel bijvoorbeeld)

Als gas duurder wordt (als trend de laatste jaren), je moet kiezen of je nog gas neemt of alles electrisch gaat doen.

Huidig verbruik 5000 kWh, komst snel 3000 bij voor all electric (en we gaan vast ook wat besparen van die 5000)
8000 kWh afrekenen tegen 21 cent is 1680 euro.
Als ik nu zelf 7000 kWh opwek hoef ik nog maar 210 euro te betalen. (1000 kWh a 21 cent)

Als salderen weg valt en ik gebruik 30% direct dan verkoop ik 4900 kWh voor 12 cent = 588 euro.
Moet ik nog wel 5900 kWh terugkopen voor 1239 euro (-588 die het opgebracht heeft) = 655 euro te betalen.

In beide gevallen meer opbrengst dan huidige rente.
nu 1470 euro goedkoper, zonder salderen 1033 goedkoper. (als ze 12 cent per kWh gaan geven)

Stel dat dit de cijfers zijn.
Als salderen stopt moeten accu prijzen nog behoorlijk dalen om die zinvol in te zetten zelfs.

Stel 10 kW accu. Die kan maar 70% van de dagen gevuld worden (optimistisch)
Dus dan kan ik er 3650 kWh in stoppen en weer uit halen om dan 3650x(0,21-0,12) = 328 Euro per jaar mee te besparen. (als in stroom die ik opwek, verkoop en terug moet kopen op ander moment)

Ik zal meer rendement halen in te proberen alle verbruik overdag te gaan doen zoals SWW opwarmen, afwasmachine, was en droger. (mits de panelen iets opbrengen: kijkt nu naar buiten en ziet dik wolkendek)
Starten met koken als de zon nog schijnt is wellicht ook een slim idee :)

• twain4me
Señor Sjon schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:16:
Dat is exact mijn punt.. jij hebt het over afschrijving maar die wordt niet meegenomen in de tvt dus die berekening is zinloos om dit te bepalen.

Veel 3 fase systemen hebben een omvormer garantie van 5 jaar... een tvt van boven de 5 jaar is redelijk normaal, dus al die systemen zouden ineens nutteloze investeringen zijn? of moet je het dan ineens zelf anders gaan interperteren?
daarnaast is de garantie termijn eigenlijk alleen maar bij hele grote bedrijven iets waar je een soort van vanuit kan gaan (of er moet een transparante verzekering voor lopen) de rest kan morgen verdwenen zijn.

Indien dat je normaal een investering doet kijk je naar verwachte levensduur, en reserveer je per jaar een x bedrag voor onderhoud of vervanging (reservering = kosten / verwachte levensduur)
die reservering kan je dus opnemen in de ROI als kosten.
Ik zou het netjes vinden als de branche hier eerlijker mee zou omgaan, bv rekenen met een gestandaariseerde levensduur van 10 jaar voor omvormers en 20 jaar voor panelen.
Je krijgt dan ook een veel beter beeld tussen het werkelijke verschil tussen een oost west instalatie en een zuid instalatie (het te verwachten onderhoud is verschillend)

Daarnaast was er bij mijn 5 aangevraagde offertes slechts 1 persoon die eerlijk was over de tvt in combinatie met de salderingsregeling en heeft ook een minder positieve prognose opgestelt.
Ik prik wel door die bullshit berekeningen heen, maar de meeste mensen zullen dat nooit doen, ze beslissen dus op bullshit. De verkoper houdt ze iets voor wat in werkelijkheid heelveel meer of heelveel minder kan zijn 8)7

Als je op de manier van de tvt berekingen om zou gaan met berekeningen in de verzekrings/ bankwereld is het verkeerd voorlichten halve waarheden, oplichting, woekerpolisen etc etc .. Hier is het dood normaal om een volledig uit de lucht gegrepen term terugverdientijd zeer selctief te interperteren en maar voor de helft te berekenen.. ik kan er echt niets meer dan een sales instrument van maken.
twain4me schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:21:
[...]

Dat is exact mijn punt.. jij hebt het over afschrijving maar die wordt niet meegenomen in de tvt dus die berekening is zinloos om dit te bepalen.

Veel 3 fase systemen hebben een omvormer garantie van 5 jaar... een tvt van boven de 5 jaar is redelijk normaal, dus al die systemen zouden ineens nutteloze investeringen zijn? of moet je het dan ineens zelf anders gaan interperteren?
daarnaast is de garantie termijn eigenlijk alleen maar bij hele grote bedrijven iets waar je een soort van vanuit kan gaan (of er moet een transparante verzekering voor lopen) de rest kan morgen verdwenen zijn.

Indien dat je normaal een investering doet kijk je naar verwachte levensduur, en reserveer je per jaar een x bedrag voor onderhoud of vervanging (reservering = kosten / verwachte levensduur)
die reservering kan je dus opnemen in de ROI als kosten.
Ik zou het netjes vinden als de branche hier eerlijker mee zou omgaan, bv rekenen met een gestandaariseerde levensduur van 10 jaar voor omvormers en 20 jaar voor panelen.
Je krijgt dan ook een veel beter beeld tussen het werkelijke verschil tussen een oost west instalatie en een zuid instalatie (het te verwachten onderhoud is verschillend)

Daarnaast was er bij mijn 5 aangevraagde offertes slechts 1 persoon die eerlijk was over de tvt in combinatie met de salderingsregeling en heeft ook een minder positieve prognose opgestelt.
Ik prik wel door die bullshit berekeningen heen, maar de meeste mensen zullen dat nooit doen, ze beslissen dus op bullshit. De verkoper houdt ze iets voor wat in werkelijkheid heelveel meer of heelveel minder kan zijn 8)7

Als je op de manier van de tvt berekingen om zou gaan met berekeningen in de verzekrings/ bankwereld is het verkeerd voorlichten halve waarheden, oplichting, woekerpolisen etc etc .. Hier is het dood normaal om een volledig uit de lucht gegrepen term terugverdientijd zeer selctief te interperteren en maar voor de helft te berekenen.. ik kan er echt niets meer dan een sales instrument van maken.
Vooruit voorspellen is ook lastig. Maar een lopende tvt bijhouden is simpel. Ik houd exact bij wat ik uitgeef aan verduurzaming. Ieder boutje moertje en zelfs benzine geld als ik paar panelen bij koop.

Omdat ik al 15 jaar iedere maand met mijn neus in meterkast zit weet ik wat gemiddelde verbruik is. Deze standen geef ik aan begin van jaar in op gas licht punt com, dat is de rekening die ik normaal kwijt was inclusief actie prijzen. En aan het eind van het jaar weet ik van mijn leverancier wat ik terug krijg voor mijn verkochte stroom. Verschil is voor gemak 3000 euro.
Alle verduurzaming naar full electric heeft 18000 gekost dus een totale tvt van 6 jaar. Nog 2.5 jaar te gaan en dan weet ik of het klopt.
Eventuele kapotte omvormer word er dan ook in berekend want het exel bestand blijft geopend staan natuurlijk.

1 PVoutput . Dongen NB

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-05 16:07

Pathogen

Shoop Da Whoop

Daar snijd je ook een leuk punt aan @reneeke1970, je TVT is natuurlijk pas kloppend inclusief alle bijkomende kosten en veranderingen, ook reparaties en inderdaad ook de opbrengst van de teruggeleverde energie.
Simpelweg stellen: "Oh, TVT = kosten installatie / (verwachte opbrengst * prijs)" is vooraf misschien het best dat je kunt doen, maar zodra het systeem draait en factoren veranderen is het wat naïef om die veranderingen niet mee te rekenen.

• twain4me
reneeke1970 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:34:
[...]

Vooruit voorspellen is ook lastig. Maar een lopende tvt bijhouden is simpel. Ik houd exact bij wat ik uitgeef aan verduurzaming. Ieder boutje moertje en zelfs benzine geld als ik paar panelen bij koop.

Omdat ik al 15 jaar iedere maand met mijn neus in meterkast zit weet ik wat gemiddelde verbruik is. Deze standen geef ik aan begin van jaar in op gas licht punt com, dat is de rekening die ik normaal kwijt was inclusief actie prijzen. En aan het eind van het jaar weet ik van mijn leverancier wat ik terug krijg voor mijn verkochte stroom. Verschil is voor gemak 3000 euro.
Alle verduurzaming naar full electric heeft 18000 gekost dus een totale tvt van 6 jaar. Nog 2.5 jaar te gaan en dan weet ik of het klopt.
Eventuele kapotte omvormer word er dan ook in berekend want het exel bestand blijft geopend staan natuurlijk.
Dan ben jij goed bezig, maar dat wist ik al ;)

Je kan de tvt idd alleen maar achteraf bekijken, wil je het zo nouwkeurig mogelijk vooraf doen zal je echt moeten reserveren etc er vanuit gaan dat het zomaar klopt is gewoon raar. :+

Ik had laatst nog iemand die een trap en zoon schoonmaak ding heeft gekocht om zijn panelen schoon te maken..
Op de vraag wat dat voor effect heeft op zijn tvt en of hij het niet beter 1 keer per jaar een glazenwasser kon inbegroten kreeg ik niet veel meer reactie dan UUUUhhhh..een trap is altijd handig.
opzich is daar helemaal niets mis mee, iedereen zijn eigen ding, wij rekenen graag dingen uit ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Je kan je afvragen of jaarlijks schoonmaken überhaupt zin heeft. Het glas is in principe zelfreinigend.

• twain4me
Señor Sjon schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:12:
Je kan je afvragen of jaarlijks schoonmaken überhaupt zin heeft. Het glas is in principe zelfreinigend.
Ik denk in zijn geval wel, de panelen liggen vrij plat en er komt wat plakkerige troep en gewoon zooi uit bomen in de buurt. (noord kant van de panelen) een beetje schoonhouden is in zoon geval denk ik niet echt verkeerd.

• exroosje
reneeke1970 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:07:
[...]

Hij heeft geen optimiser zoals jij waarvan de mpp de voc al opgevangen heeft.
Welke omvormer heb jij? Ik ken er geen met max 500 volt?
Een Goodwe GW3000NS Alle Goodwe NS hebben 500V max . De D-NS hebben net wat meer

Overigens heb ik maar 3 optimizers. Mijn 14 panelen starten meestal rond de 330V kan ik in de logging zien. Dat is nog steeds veel minder dan 11 maal de Vocc (van 38) (gesteld dat de optimizers 0V zouden leveren bij opstarten).

Mijn punt is dat je in de praktijk de Vocc niet haalt bij het opstarten omdat dan het voltage niet in 1 klap van 0 naar Vocc gaat bij zonsopgang. In de tussentijd zal de omvormer al aangaan, er stroom geproduceerd worden en het voltage omlaag getrokken richting Vmpp.

Dat betekent niet dat je op een hele koude dag er niet bij in de buurt kunt komen, maar dan juist bij plotseling doorbreken van de zon.

• exroosje
twain4me schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:10:
[...]

Dan ben jij goed bezig, maar dat wist ik al ;)

Je kan de tvt idd alleen maar achteraf bekijken, wil je het zo nouwkeurig mogelijk vooraf doen zal je echt moeten reserveren etc er vanuit gaan dat het zomaar klopt is gewoon raar. :+

Ik had laatst nog iemand die een trap en zoon schoonmaak ding heeft gekocht om zijn panelen schoon te maken..
Op de vraag wat dat voor effect heeft op zijn tvt en of hij het niet beter 1 keer per jaar een glazenwasser kon inbegroten kreeg ik niet veel meer reactie dan UUUUhhhh..een trap is altijd handig.
opzich is daar helemaal niets mis mee, iedereen zijn eigen ding, wij rekenen graag dingen uit ;)
Terugverdientijd is niet zo handig gezien het feit dat dit afhankelijk is van allerlei parameters die je zelf niet kunt beïnvloeden maar waarvan je zeker weet dat ze zullen veranderen ( energieprijs, rente, maar vooral ook belasting) . En inderdaad worden er maar al te vaak aannames over gedaan die de zaak ernstig verkleuren...

Ik probeer daarom de andere kant op te rekenen, wat kost een KWh me die ik zelf opwek. Dan pak je de initiële schatting van je paneelopbrengst, obv de modellen, hou je rekening met opbrengst degeneratie van 100% naar 80% gedurende 25 jaar, en je voert naast de initiele kosten ook nog wat toekomstige kosten op (bv dat je je omvormer een keer moet vervangen en bv ook één paneel vervangen). En als je dan bv komt op 5-6ct per KWh dan weet je dat je een stuk voordeliger uit bent als dat je het van een electriciteitsmij moet kopen. Zelfs los van belastingen.

.

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-04 16:04
Sorry, maar volgens mij klopt iets in jullie tvt discussie niet: natuurlijk heeft het zin om je tvt te berekenen. Anders weet je vooraf niet of je ergens in moet investeren of niet.

De vraag is welke factoren neem je mee in je berekening. Je zult altijd variabelen hebben die je niet in de hand hebt en waar je een best educated guess op los moet laten, maar dat betekent toch niet dat daarom de hele berekening onzin is.

En uiteraard hoe langer je tvt hoe groter de onzekerheid zal zijn of je berekening zal uitkomen. Maar ik durf te stellen dat mijn berekening met een tvt van 4 jaar behoorlijk correct gaat zijn.

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

exroosje schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:57:
[...]

Als ik jou model bekijk gaat ie maar tot 450 ,doen die optimisers het wel? Haast onmogelijk dat dit gaat met 530 erop.
Jou mpp stopt bij 400 overigens, dus je zit met je panelen buiten het regel bereik.

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
  • Nu online
Doorgaand over tvt. Je kunt natuurlijk garantie bijkopen voor componenten.
De panelen die ik krijg hebben 25 jaar garantie (incl opbrengst verlies) en zouden 92% rendement over hebben na 25 jaar.
Van Solaredge hebben de optimizers 25 jaar garantie. De inverter 12 jaar maar te verlengen tot 20 jaar voor bijna €500.

Tja is 12 jaar niet lang genoeg want er is vast wel iets beters in die tijd die wellicht die €500 niet eens kost.
Aan de andere kant heb je voor €500 20 jaar geen extra kosten (mits de instalateur en solaredge nog bestaan)

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-05 22:22
@jacovn Ik heb zelf geen 500 euro meerprijs moeten betalen. Ik heb 150 euro extra moeten betalen om van standaard 12jaar naar 20 jaar te gaan voor SolarEdge 3000 HDwave.

PS: Welke merk panelen heb jij kan tot nu toe geen panelen die na 25jaar nog 92% opbrengst garanderen. Normaal zit je gemiddeld na 25jaar op 80,7% rendement.
jacovn schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:40:
Doorgaand over tvt. Je kunt natuurlijk garantie bijkopen voor componenten.
De panelen die ik krijg hebben 25 jaar garantie (incl opbrengst verlies) en zouden 92% rendement over hebben na 25 jaar.
Van Solaredge hebben de optimizers 25 jaar garantie. De inverter 12 jaar maar te verlengen tot 20 jaar voor bijna €500.

Tja is 12 jaar niet lang genoeg want er is vast wel iets beters in die tijd die wellicht die €500 niet eens kost.
Aan de andere kant heb je voor €500 20 jaar geen extra kosten (mits de instalateur en solaredge nog bestaan)

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

• 01001000
Dolbyadt schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:46:
@jacovn Ik heb zelf geen 500 euro meerprijs moeten betalen. Ik heb 150 euro extra moeten betalen om van standaard 12jaar naar 20 jaar te gaan voor SolarEdge 3000 HDwave.

PS: Welke merk panelen heb jij kan tot nu toe geen panelen die na 25jaar nog 92% opbrengst garanderen. Normaal zit je gemiddeld na 25jaar op 80,7% rendement.

[...]
Gewoon zelf bij SolarEdge doen lijkt het goedkoopst, die 3000HD zou 125 moeten kosten, geen 150 (prijslijst: https://www.solaredge.com...xtension-pricelist-nl.pdf) of het de moeite waard is moet iedereen uiteraard zelf beslissen. Ik heb het (nog) niet gedaan, die standaard 12 jaar is al behoorlijk.

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
Heeft iemand inzicht in het gemiddelde dataverbruik van de zonnepanelen monitoring? Moet ik hierbij denken aan MB's of GB's per maand? (ik denk/hoop zelf het eerste?)

De reden van mijn vraag is dat mij gevraagd is om mee te denken een internetaansluiting te realiseren specifiek voor de zonnepanelen van een appartementencomplex. Het lijkt me dat het aanvragen van een vaste aansluiting lastig is (coax of telefoon komt meestal per appartement binnen en moet op particuliere naam aangesloten worden) en ook onnodig duur. Misschien is een 2GB Tele2 abonnement van 9 euro per maand al voldoende?

• twain4me
Cupid673 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:20:
Sorry, maar volgens mij klopt iets in jullie tvt discussie niet: natuurlijk heeft het zin om je tvt te berekenen. Anders weet je vooraf niet of je ergens in moet investeren of niet.

De vraag is welke factoren neem je mee in je berekening. Je zult altijd variabelen hebben die je niet in de hand hebt en waar je een best educated guess op los moet laten, maar dat betekent toch niet dat daarom de hele berekening onzin is.

En uiteraard hoe langer je tvt hoe groter de onzekerheid zal zijn of je berekening zal uitkomen. Maar ik durf te stellen dat mijn berekening met een tvt van 4 jaar behoorlijk correct gaat zijn.
Ik zeg niet dat je niet moet rekenen, ik zeg dat de meest gebruikte methode de plank mis slaat

De tvt wordt doorgaans berekend door de stichtingskosten te delen door de jaaropbrengst. werkelijk alle vrariable vallen erbuiten.. ben je serieuser aan het rekenen kan je het beter
ROI noemen (zelfde berekening maar dan incl kosten)

Bij een tvt van 4 jaar durf zelfs ik de gok aan dat je redelijk in de buurt gaat zitten, maar wat met een tvt van 7 jaar? het blijft wel een gok.

Jij weet nu al bv zeker dat je de volle 4 jaar mag door salderen? en dat de spaarrente in die jaren niet omhoog gaat een afwijking van 1 jaar is 25% afwijking op de prognose en dat is belachelijk veel.
laat staan wat je in 7 jaar tegen kan komen.
Eigenrisco bij verzekeringswerk (diefstal of storm schade) of nog erger weigering van betalen van de schade
kappotte omvormers, veranderingen in het belastingstelsel etc.

Iedere ondernemer rekend met onvoorziene kosten/reserveringen/ afschrijvingen/ rest waarde etc.. allemaal om het gok element zo klein mogelijk te maken een partikulier gaat ondernemer spelen en stichtingkosten / jaaropbrengst is ineens tvt :+
Ik vindt het oprecht knap dat ze het op deze manier hebben kunnen verkopen en dat de grote massa er ook nog mee wegloopt. (het is niet voor niets dat de grote pv pesimisten in mijn omgeving meestal ondernemer zijn)

Het is echt 10 keer nuttiger om je kosten per WP en per kWh te weten (de manier van @exroosje is simpel en redelijk doeltreffend (mijn manier vergt 57 kolomen in excel))
uiteindelijk gaat het toch om de kosten en de opbrengsten per kWh en staat de tvt volledig buiten beeld
de tvt is eigenlijk alleen maar nuttig als weetje vanaf waneer verwacht je dat de energie gratis gaat zijn.
Ik zie mijn pv avontuurt meer als een doorlopende onderneming waar je dus al geld opzij zet voor de volgende investering (dat moet je dan dus nu al inboeken als "kosten")
De tvt is voor mij totaal niet van belang kosten per kWh zijn voor mij heilig. veder kan ik in mijn geval de tvt prima naar 0 maanden toe rekenen door rekening te houden met restwaarde panelen en waardevermeerdering van het pand, leuk om te weten maar volledig zinloos.
Ik heb al eens eerder voorgerekend dat de werkelijke tvt voor iedereen veel korter is dan de kosten delen door jaaropbrengst. Ik werdt toen "beschuldigd" van creatief boekhouden jezelf rijk rekenen en geadviseerd om de politiek in te gaan :) ergens snapte ik al die reacties niet, achteraf gezien heb ik zitten zagen aan de poten van de heilige graal en daar kan niet iedereen evengoed tegen.

Als we het zouden hebben over financieel jaar rendement of ROI kan ik er echt mee leven, (nagenoeg zelfde berekening maar dan in procenten) maar dit omrekenen naar een aantal jaren en dat dan behandelen als de heilige graal en die dan bovenop al dit onrecht aan boekhouden ook nog tvt noemen gaat me een stap of 3 tever.

dus:
  • cijfertjes zijn lief
  • berekeningen maken = leuk en goed
  • onzin berekeningen maken en daar je beslissingen op bazeren = niet goed

• PClop
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 25 april 2018 @ 08:02:
[...]

Gekker nog, ik moet 2.000.000 euro op m,n spaarrekening hebben staan om 1000 euro
aan rente te vangen bij de tegenwoordige rente van 0.05%.
Met m,n zonnepanelen haal ik + 5000Kwh binnen, is dus bij een kilowatt uur prijs van 20 cent
ook 1000 euro.
Kortom de spaarrekening waarde van wat er op m,n dak ligt is twee miljoen euro, ik ben rijk.
_/-\o_

• twain4me
zjeeraar84 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:57:
Heeft iemand inzicht in het gemiddelde dataverbruik van de zonnepanelen monitoring? Moet ik hierbij denken aan MB's of GB's per maand? (ik denk/hoop zelf het eerste?)

De reden van mijn vraag is dat mij gevraagd is om mee te denken een internetaansluiting te realiseren specifiek voor de zonnepanelen van een appartementencomplex. Het lijkt me dat het aanvragen van een vaste aansluiting lastig is (coax of telefoon komt meestal per appartement binnen en moet op particuliere naam aangesloten worden) en ook onnodig duur. Misschien is een 2GB Tele2 abonnement van 9 euro per maand al voldoende?
over de hoeveelheid data kan ik helaas niets zeggen (al denk ik mb's)

Er veranderd veel in telefoon land, maar misschien is het nuttig om naar prepaid kaarten te kijken vroeger wel een dergelijke oplossing gehad op een prepaid internet kaart van een tientje (1 gb) (dat waren een aantal mailtjes (platte text) per dag ) het heeft 16 maanden op die kaart gedraaid..

• twain4me
PClop schreef op woensdag 25 april 2018 @ 18:04:
[...]

Gekker nog, ik moet 2.000.000 euro op m,n spaarrekening hebben staan om 1000 euro
aan rente te vangen bij de tegenwoordige rente van 0.05%.
Met m,n zonnepanelen haal ik + 5000Kwh binnen, is dus bij een kilowatt uur prijs van 20 cent
ook 1000 euro.
Kortom de spaarrekening waarde van wat er op m,n dak ligt is twee miljoen euro, ik ben rijk.
_/-\o_
sssst.. straks hoort de belasting je :+

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:21
oeps

[Voor 100% gewijzigd door busscherski op 25-04-2018 18:53]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• jacovn
  • Nu online
Dolbyadt schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:46:

Sunpower zonnepanelen.
https://us.sunpower.com/c.../products/panel-warranty/

Ze claimen daarin 92%
01001000 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:20:
[...]

Gewoon zelf bij SolarEdge doen lijkt het goedkoopst, die 3000HD zou 125 moeten kosten, geen 150 (prijslijst: https://www.solaredge.com...xtension-pricelist-nl.pdf) of het de moeite waard is moet iedereen uiteraard zelf beslissen. Ik heb het (nog) niet gedaan, die standaard 12 jaar is al behoorlijk.
Op prijslijst zie ik €347 ex btw staan voor 3-fase <15 kW. Dat is dan €420 en geen €500 inderdaad.

[Voor 11% gewijzigd door jacovn op 25-04-2018 19:16]

Pagina: 1 ... 104 105 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee