FF inbreken maar je kan je helemaal 6 slagen in de rondte rekenen omdat er zoveel factoren zijn. Iets wat ik ook gedaan heb tot ik de conclusie trok dat het altijd veel geld oplevert. Ter vermaak hieronder mijn gedachten tijdens het proces (toen liep de salderingsregeling nog tot 2023 overigens). De getallen in de offertes waren allemaal gebaseerd op zoveel aannames (prijs stijgingen fors boven de historische trend) dat ik die genegeerd heb.
Ik zit met mijn 39 panelen op 6,3 jaar tvt bij huidige prijzen/regeling/gebruik/vermogensbelasting
Optimistische berekening was 5,65 jaar tvt bij huidige prijzen/regeling/
oorspronkelijk verbruik/vermogensbelasting, maar ik heb mijn verbruik fors verminderd, iets wat de huidige salderings regeling niet stimuleert.
Worst case scenario geen saldering vanaf 2020, geen accu: 9,12 jaar tvt
Niets doen en geld op de bank laten staan was ook een optie: rente 0,05% (€6,40 per jaar), vermogens belasting 1.299% (-€166,-) per jaar en een energie rekening van €1.680,- per jaar.
Gegevens:
Opbrengst met pvgis v5: 10.700 kwh, omdat ik geen zin had in het berekenen van een theoretisch verlies/veroudering (ok, dat heb ik wel gedaan, maar te groot voor een tweaker post

) neem ik
10.000 kwh/jaar gemiddeld over 20 jaar
Huidig verbruik:
8000 kwh
Direct verbruikt van panelen ca
2200 kwh (grove schatting)
Oorspronkelijk verbruik:
9500-10000 kwh
Prijs momenteel
€0,21/kwh (20,5 dal, 21,5 piek en 50/50 verdeling van verbruik)
Terug levering
€0,09/kwh
Kosten systeem:
€12.800,-
vermogensbelasting: 1.299% over dit deel
rente: 0.05%
Basis berekening: Kosten afzetten tegen verminderde energie kosten/overproductie en vermogens belasting
Investering / (kosten verbruik + overproductie) --- 12800/(1680+180) = 6,88 jaar ten opzichte van niets doen
Minder betaalde vermogens belasting in deze periode: (6,88 * 166) = 1142
(Investering - belasting) / (kosten verbruik + overproductie) --- (12800-1142)/(1680+180) = 6.27 jaar ten opzichte van niets doen en geld op de bank houden. Ik weet dat dit niet helemaal klopt omdat ik nu de vermogens belasting over een iets langere periode neem, daarom de afronding naar 1 decimaal wat de afwijking onderdrukt

.
Opbrengst/kosten over 20 jaar:
Niets doen, geld op de bank en geen panelen, energie prijs blijft gelijk: -€36.792,- (energie kosten €33.600,- rente opbrengst tegen huidige rente €128 over 20 jaar, ik betaal dan ook nog €3.320,- aan vermogens belasting)
Zonder salderings regeling vanaf 1-1-2020: -€21.728,- (investering €12800 en nog €516 energie kosten per jaar voor 18 jaar (eeerste 2 jaar 180 opbrengst, geen energie kosten))
Salderings regeling blijvend: -€9.200,-
De realiteit zal uiteindelijk voor mij ergens tussen de €27.592 en €15.064 winst zijn ten opzichte van het niet plaatsen, waar een accu voor de juiste prijs dit een eind richting de 22k zou pushen. Het zou meer kunnen zijn als de belastingen en/of prijzen omhoog gaan, minder als alles opeens goedkoper word.
Komt er op neer dat die hele terug verdien tijd niet de moeite waard is om veel over na te denken, gewoon de beste prijs zoeken en doen

Maar het kan handig zijn om de partner te overtuigen uiteraard.
Ik ga zelf uit van een afbouwing van de salderings regeling, met een accu over een jaar of 5 en stijgende energie belastingen/prijzen.
Ben even kwijt waarom ik dit eigenlijk getikt heb, meer ter afleiding van een sollicitatie gesprek later vandaag, excuses voor de spam