Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 105 106 Laatste
Acties:
  • 499.803 views

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 02:58
jacovn schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:08:
Op prijslijst zie ik €347 ex btw staan voor 3-fase <15 kW. Dat is dan €420 en geen €500 inderdaad.
Woops, die ex btw had ik gemist. Kwalijk dat ze richting consumenten met een prijslijst ex btw werken. Dan klopt die 150 ook weer als een bus.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Wimlem schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:08:
Hier zijn van de 24 panelen, er 11 tussenuit gehaald i.v.m. een verbouwing. De 11 optimizers zitten nog wel aangesloten (Zonder Paneel), maar op de een of andere manier herkent hij nog maar 2 optimizer ipv de 13 met paneel er aan. Weet iemand of dit wel gewoon moet werken ?

Die twee die herkend worden zijn de eerste twee in de string overiens.
Optimizers werken op stroom.... Volgens mij gebruiken ze normaal de stroom van je paneel en als er geen paneel aan hangt dan doen ze dus niks.

Waarom die 2 het wel doen kan ik dan weer niet verklaren.

Ik zou me er niet teveel zorgen over maken.
Zijn de losse connectors van de optimizers wel afgedopt of beschermd tegen regen/vuil?

• Gert-Jan1988
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-10-2022
Ik heb even een korte vraag over het aansluiten van mijn pv panelen,

ik heb 16 panelen met elk de volgende eigenschappen:
PmP: 165 W
VmP: 69,6 V
VoC: 93,9 V

deze wil ik aansluiten op een omvormer met deze eigenschappen:
Enfinity 2200TL
Operating Voltage Range 100-550 Volt
Nominal operating Voltage: 360 V
1 MPP

Als ik 8 panelen in een sting doe, en deze parallel aansluit op de Mpp, kom ik op een voltage van ( 8 x 69,6 ) 556,8 Volt.

Hierbij kom ik dus 6,8 volt boven de maximale DC spanning van de omvormer uit.
De vraag is, is dit mogelijk, of niet wenselijk? Anders moet ik namelijk 4 stings maken van 4 panelen.
( Of reken ik met de verkeerde gegevens :O )

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:11
Wimlem schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:08:
Hier zijn van de 24 panelen, er 11 tussenuit gehaald i.v.m. een verbouwing. De 11 optimizers zitten nog wel aangesloten (Zonder Paneel), maar op de een of andere manier herkent hij nog maar 2 optimizer ipv de 13 met paneel er aan. Weet iemand of dit wel gewoon moet werken ?

Die twee die herkend worden zijn de eerste twee in de string overiens.
Je moet opnieuw pairen anders werkt dat niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:36
No Hands schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:06:
[...]

Je moet opnieuw pairen anders werkt dat niet.
Had ik inmiddels gedaan, maar deed ook niets. Ik heb er inmiddels 3 optimizers tussenuit gehaald en morgen gaan de andere 8 er tussenuit. Er komen toch 10 nieuwe p300's voor in de plaatst dus ze zijn niet nodig, alleen duurt dat nog een paar weken.

Had gehoopt dat het gewoon door zou draaien ;)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:11
Wimlem schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:08:
[...]

Had ik inmiddels gedaan, maar deed ook niets. Ik heb er inmiddels 3 optimizers tussenuit gehaald en morgen gaan de andere 8 er tussenuit. Er komen toch 10 nieuwe p300's voor in de plaatst dus ze zijn niet nodig, alleen duurt dat nog een paar weken.

Had gehoopt dat het gewoon door zou draaien ;)
Dat hoort ook gewoon te draaien, tenzij je een 3 fase omvormer hebt. Dan is 13 te kort optimizers voor je string. 16 is minimaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Gert-Jan1988 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:56:
Ik heb even een korte vraag over het aansluiten van mijn pv panelen,

ik heb 16 panelen met elk de volgende eigenschappen:
PmP: 165 W
VmP: 69,6 V
VoC: 93,9 V

deze wil ik aansluiten op een omvormer met deze eigenschappen:
Enfinity 2200TL
Operating Voltage Range 100-550 Volt
Nominal operating Voltage: 360 V
1 MPP

Als ik 8 panelen in een sting doe, en deze parallel aansluit op de Mpp, kom ik op een voltage van ( 8 x 69,6 ) 556,8 Volt.

Hierbij kom ik dus 6,8 volt boven de maximale DC spanning van de omvormer uit.
De vraag is, is dit mogelijk, of niet wenselijk? Anders moet ik namelijk 4 stings maken van 4 panelen.
( Of reken ik met de verkeerde gegevens :O )
Dat zou ik inderdaad niet riskeren.
Dus 4x4 wordt het dan..

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

Frontpage Admin & PowerMod / Mod W&M

Seal with it!

Modbreak:Inmiddels zit dit topic over de circa 10.000 reacties die we per topic hanteren. Wie maakt er een nieuw deeltje aan?

Select * from fish

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 10:00
Dolbyadt schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:46:
PS: Welke merk panelen heb jij kan tot nu toe geen panelen die na 25jaar nog 92% opbrengst garanderen. Normaal zit je gemiddeld na 25jaar op 80,7% rendement.
eigenlijk zeg je het al goed, het is de garantie die degradeert.
niet de opbrengst uit het paneel. ;)

je hoeft er niet vreemd van staan te kijken als na 25 jaar er nog steeds 100% opbrengst uit een paneel komt.
maar dat is lastig aan te tonen, een 15 jaar geleden werd er nog veel gewerkt met 80 tot 100Wp panelen.
die doen het nog steeds leuk, maar in vergelijking met de 300Wp panelen van nu is het wel een beetje mager.
dus de techniek gaat harder vooruit als de degradatie van de garantie. ;)

@ algemeen.
wie gooit er even een nieuw draadje op. :?

[Voor 3% gewijzigd door migjes op 26-04-2018 09:41]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:20
reneeke1970 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:30:
[...]

Als ik jou model bekijk gaat ie maar tot 450 ,doen die optimisers het wel? Haast onmogelijk dat dit gaat met 530 erop.
Jou mpp stopt bij 400 overigens, dus je zit met je panelen buiten het regel bereik.
Van de goodwe site zelf:
http://www.goodwe.com/Pub...E%20product%20page_NS.pdf

Alle modellen uit de NS range::
Max DC input voltage 500V
MPPT range 80-450V

En ja het werkt inderdaad. Gisteren toevallig om half 2 kwam de zon hard in na schaduw, en het was frisjes. en dus had ik een overvoltage (eventjes 520V). Omvormer uit. Na een uur waren de panelen (waarschijnlijk) zo opgewarmd dat het voltage onder de 500 zakte. Nog eventjes later startte de omvormer weer (bij ca 480V) op en regelde het voltage terug naar onder de 450V.
En daarna kreeg ik keurig nog een tijdje max opbrengst.

Dus als het maar warm genoeg is herstelt het zichzelf of treedt het zelfs helemaal niet op.

Dus als 530 op 500 werkt zal waarschijnlijk 970 op 1000 ook wel werken. Al kan de ene omvormer natuurlijk anders reageren als de ander.

Voor mij is het alternatief de panelen in 2 strings van 7 doen, maar dan zit ik telkens met een voltage van een volt of 200 ( en nog minder als de optimizers wat doen). En dat kost rendement lees ik hier altijd.
exroosje schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:04:
[...]

Van de goodwe site zelf:
http://www.goodwe.com/Pub...E%20product%20page_NS.pdf

Alle modellen uit de NS range::
Max DC input voltage 500V
MPPT range 80-450V

En ja het werkt inderdaad. Gisteren toevallig om half 2 kwam de zon hard in na schaduw, en het was frisjes. en dus had ik een overvoltage (eventjes 520V). Omvormer uit. Na een uur waren de panelen (waarschijnlijk) zo opgewarmd dat het voltage onder de 500 zakte. Nog eventjes later startte de omvormer weer (bij ca 480V) op en regelde het voltage terug naar onder de 450V.
En daarna kreeg ik keurig nog een tijdje max opbrengst.

Dus als het maar warm genoeg is herstelt het zichzelf of treedt het zelfs helemaal niet op.

Dus als 530 op 500 werkt zal waarschijnlijk 970 op 1000 ook wel werken. Al kan de ene omvormer natuurlijk anders reageren als de ander.

Voor mij is het alternatief de panelen in 2 strings van 7 doen, maar dan zit ik telkens met een voltage van een volt of 200 ( en nog minder als de optimizers wat doen). En dat kost rendement lees ik hier altijd.
Denk dat 7 prima gaat want jou omvormer zit in een lager gebied dan de meeste omvormers.
De 450 volt is voor de oude rode modellen...

1 PVoutput . Dongen NB

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 12:31
iemand van Belgie die dit schema eens zou kunnen nakijken...Eendraadschema schets

[Voor 21% gewijzigd door Icekiller2k6 op 26-04-2018 11:58]

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:33

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Icekiller2k6 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:57:
iemand van Belgie die dit schema eens zou kunnen nakijken...[afbeelding]
Je hebt maanden niet in dit topic gepost, wat wil je hiermee?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Icekiller2k6
Ah input van iemand in Belgie die ook een eendraadschema heeft moeten opleveren? :)

De installatie is van 16x SF 165wp aan de voorkant van de garage.

Op een Goodwe 3000d-ns, maar er is wat discussie ivm hoe de zekering van de omvormer aangesloten moet worden. Ivm dat mogelijkheid dat er 25a (hoofd zekering) + 20a van de omvormer over de draden zou kunnen gaan.

Dit zou 'aangepast' moeten worden maar daar vind ik weinig concrete dingen over.

En euh.. wist niet dat je elke week actief moest zijn om iets te kunnen vragen....

[Voor 7% gewijzigd door Icekiller2k6 op 26-04-2018 13:01]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:39
Vragen, vragen..

Vragen kan altijd op een forum, maar of je altijd een antwoord krijgt is maar de vraag. :+

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40
schema lijkt me niet OK ;) zo kan er over dat stukje idd 45A gaan, en dan vliegt het in de fik. Waarom wil je daar een tweede groep maken, zonder nieuwe kabels naar je meterkast te trekken?

• Icekiller2k6
Welk stukje kan over 45a gaan.... de draden zijn 10mm dus dat is ok alles is normaal afgezekerd op 25a dus enigste waar meer als 25a kan komen is tussen de bovenkant 25a en de diff 63a 30ma...

boven de diff van 63a 30ma is 10mm kabel naar zekering van 16a en 20a (buiten stopcontact en verlichting).

Waarom een aparte groep..? Omdat het in een ander gebouw is..tis in de garage niet het huis en er ligt 1x 2,5mm voor de verwarming en onlangs dus 5g4 bijgetrokken voor een extra zekeringskast zodat ik de bestaande installatie kan splitsen (stopcontact en verlichting bv). Tevens komt achter in de tuin (100 meter verder) een kleine zekeringskast met drijfkracht voor een kolomboor etc.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
@01001000 en @jacovn
Wat er bij die prijslijst ook niet staat, maar wel op de website is dit:
De garantieverlenging is verkrijgbaar d.m.v. een eenmalige betaling en dient binnen 24 maanden na levering van de omvormer afgesloten te worden.
Niet geheel onbelangrijk lijkt mij 8)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:33

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

@Icekiller2k6 Het kwam meer dat er out-of-the-blue een schema verscheen die hier gekeurd moest worden. Dat verhaal had je beter gelijk erbij kunnen zetten. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Icekiller2k6
@Señor Sjon Ja misschien beter wel.. :) Even vergeten omdat ik prive een hele tijd contact had met @reneeke1970 (zonnepanelen komen van bij hem ;)). Reden waarom het zolang van mijn kant stil was, is puur omdat ik er wat problemen waren met de installatie.

[Voor 26% gewijzigd door Icekiller2k6 op 26-04-2018 14:34]

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:17
Iemand een idee hoe de BISOL XL full black (http://www.bisol.com/imag...ts/BE/BISOL_XL_BXO_NL.pdf) zich verhoud tot de Panasonic KURO 325Wp ? (prijs buiten beschouwing gelaten) ?

De Bisol is wel een XL en de Kuro is een stuk kleiner dan een standaard paneel.
Is dat Bisol wat?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:57

HyperBart

Huge Ego, Sorry

JvdW schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:12:
Iemand een idee hoe de BISOL XL full black (http://www.bisol.com/imag...ts/BE/BISOL_XL_BXO_NL.pdf) zich verhoud tot de Panasonic KURO 325Wp ? (prijs buiten beschouwing gelaten) ?

De Bisol is wel een XL en de Kuro is een stuk kleiner dan een standaard paneel.
Is dat Bisol wat?
Ik heb Bisol panelen liggen, 280Wp. Prima panelen maar goed ze liggen nog maar een paar maanden.

Vandaag even niets

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 11:40
Even een vraag, ik zie wel eens dat de pieken op dit soort wisselvallige dagen hoger zijn dan op een mooie zonnige dag. Dus bijvoorbeeld op een zonnige dag haalt hij max 2000W maar haalt hij lekker veel kwh binnen. De volgende dag is wisselvallig, minder kwh binnen, maar wel pieken zien van 2500W. Is dat puur de opwarming van de panelen die de efficiëntie iets verminderd? Of een effect van de omvormer?

Ampera-e (60kWh)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Puur de paneeltemperatuur + hogere momentane instraling door reflectie op wolken.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:46

MieJuul

3970Wp

MieJuul schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:05:
Wie weet er een adresje waar ik een steca 500 kan laten repareren?
Of heeft informatie zodat ik zelf een poging kan wagen?
Ik heb er eentje waarvan het ledje wel gaat knipperen, maar verder dan dat komt ie niet, hij schakelt niet naar het net.
Via via een adresje gevonden van iemand die deze omvormers hobbymatig repareert.
Dus stecaatje opgestuurd en hij heeft hem nagekeken.
Wat ie eraan gedaan heeft uiteindelijk is mij niet helemaal duidelijk, maar feit is dat ie inmiddels weer een week naar volle tevredenheid draait.
Hij maakt niet meer dat vreemde tikkende/buzzende geluid wat ie daarvoor wel deed.

Dus de boel kan weer op vol vermogen >:)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 14:40

BlueTooth76

Let the sun shine!

De keuze voor zonnepanelen is nog niet zo gemakkelijk.
Aan de ene kant zie ik LG Neon of iets dergelijks wel zitten maar die zijn ongeveer 2x zo duur als de JA Solar panelen die maar een iets lagere opbrengst hebben.

Bovendien liggen er nu al JA Solar panelen op (vermoedelijk 280Wp) van nog geen 18 maand oud, heb ik inmiddels achterhaald.

Misschien toch nog maar 24 stuks JA Solar leggen en van de 4000 Euro die ik bespaar nog een paar op reserve nemen zodat ik bij een defect over 10 jaar niet ineens met kleurverschil zit (of een fabriek die niet meer bestaat).

Of misschien vervang ik ze over 10 of 15 jaar allemaal wel weer voor panelen met een veel hoger rendement...

Keuzes...

[Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-04-2018 22:44]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:46
Zeehond schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:55:
[modbreak]Inmiddels zit dit topic over de circa 10.000 reacties die we per topic hanteren. Wie maakt er een nieuw deeltje aan? [/modbreak]
Uitgevoerd, deel 7.

Noord27 in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Dit topic mag een slotje op.
Pagina: 1 ... 104 105 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee