Vraag

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Het leek me nuttig om m’n troubleshooting ervaring met Tigo optimizers zonder ‘Cloud Connect Advanced’ (CCA), in een post samen te vatten. Met dank aan medetweakers voor de tips!

Vorig jaar September heb ik via Marktplaats 3 Tigo optimizers gekocht om het ontbreken van schaduwmanagement op een Growatt 3000-S te compenseren. Twee van de negen panelen op het platte dak van het huis hebben nl. last van schaduw door een ornament aan de voorzijde.
Door een opmerking in een post werd ik getriggerd om eens te kijken of die optimizers wel goed werkten. Het viel me op dat de stringspanning lager leek dan voor installatie. Nadat ik beide optimizers had verwijderd, bleek de stringspanning inderdaad weer normaal (opklikken: links met optimizers, rechts zonder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDwUo2UCFs9vRTspABw4mwDyjnI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hNB3LFeN7B49lKhB4BXfpXtB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VskryunbB8XPxBMLjYbemBYOL4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eqWHRB6umx0CjbJqVSm0vgON.png?f=fotoalbum_tile

In het omcirkelde gebied is de spanning eerst 300V. Dat is correct. Dan daalt die omdat de optimizers hun z’n werk doen (=de spanning van een beschaduwd paneel zo aanpassen, dat de stroom van dit paneel gelijk is aan de optimale stroom door de hele string). Echter, daarna blijft de spanning op ~280 V hangen.
Dus iets leek verkeerd.

Vervolgens contact met Tigo support gezocht. Die blijken voor Europa in Italië te zitten (vandaar het Engels in de figuren). Ze vroegen foto’s op te sturen van de V-oc van een paneel, de uitgang van een (volgens mij) goede optimizer en van de vermoedelijk defecte optimizer. Dat gaf deze resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEpkfqvlUh5_flz4CPiO4NXywZI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/F61Jb8FkZQguCPQ0YcpyewR5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_Wu72MqoAXU_DEzmY_QRdgzbIk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/67aVJBEczINedbV7N0vN5YjX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jkQQGCz5NQJIKGfNTN1_1m_d7A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6sqLo6g4r3iWUMrsA220CtxU.png?f=fotoalbum_tile

Dus de defecte optimizer gaf maar ruim 12 V. Die ontbrekende ~20V (V_mpp = ~33V) kwam dus overeen met het ontbrekende voltage van de string. Op basis van deze foto’s ging Tigo een vervangende optimizer opsturen.

In de tussentijd ben ik wat aan het experimenteren geslagen door een labvoeding (max. 40V & max. 2.2A) op de paneelingang van een optimizer aan te sluiten, en een weerstand op de uitgang. Vervolgens van beide stroom en spanning meten. Dat geeft dan deze figuren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u1lBw08pEYIhIF9Hm-7A5LAzNY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v7OUzMoJ7CUksfkzvoe0MHro.png?f=user_large
De figuren laten niet zien welke in-uit getallen bij elkaar horen, dus daarom ook de tabellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1XJDA0yKrZne24S0hSH1hKQH9I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qUNUBZoqAcFnz03IfxR5nWia.png?f=user_large
Wat ik hierbij heb geleerd is dat de optimizers bij 20V ‘aan’ gaan. De goede zet dan het vermogen op de ingang om naar vermogen op de uitgang wat vervolgens in de weerstand wordt gedissipeerd. De optimizer gaat uit als de spanning <16V wordt.
De defecte gaat ook aan bij 20V en werkt dan goed, maar bij een paar volt hoger valt de uitgangsspanning ineens terug naar die 12V. Die uitgangsspanning (en daarmee uitgangsvermogen vanwege de weerstand) blijft constant, onafhankelijk van de ingangsspanning. Dus, duidelijk iets defect.

In de tussentijd had ik een zonneschansje uit hout gemaakt, met 3x410Wp (72 cell) panelen en de Growatt 3000-S.
De ligging is erg ongunstig (maar paar uur per dag volle zon) met eerst harde schaduw van het huis en in de namiddag schaduw van bomen.

Als experiment aan 2 v/d 3 panelen een Tigo optimizer gehangen.
Met 1 paneel in volle zon, 1 voor 90% in zon en de derde in de schaduw, steeg het vermogen van ~100 naar >400 W, en daalde stringspanning van ~130 naar ~85V. Even ging de stringspanning zelfs zo ver onderuit, dat de omvormer uitschakelde (bij <70V). Niet onverwacht met maar 1 paneel zonder Tigo, maar interessant om te zien. Deze 2 Tigo's werken dus overduidelijk prima 8). Daarna heb ik er eentje weggehaald.

In zo’n kleine opstelling is de werking van een optimizer extra goed te zien. Het is zelf zo dat de optimizer regelmatig de bypass diodes aan het werk zet. Dit is in de onderstaande figuur te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWCfORQ0l23y07YPc9UnTucbgzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JQKTQ3ByC5pmWi204JMGCBQM.png?f=user_large

Toen de vervangende optimizer (uit Italië) kwam, was ik blij want nieuwe model met max. 12A (ipv max. 10A van het model dat ik had). En nieuwer is vast beter, nietwaar?
Dus eerst in de testopstelling ingebouwd. Helaas leverde dat dit op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU7tWyEeZ0UtEnVIDfkxqn6YcNY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aukBFjvCHHLgEVvodYC0AupH.png?f=user_large
Oftewel, de optimizer was onzichtbaar.

Volgens mij had ik echt niets fout gedaan (volgorde van aansluiten is belangrijk: eerst paneel, dan string). Dus weer contact met support gezocht. Op hun verzoek weer verschillende zaken gedaan (ook met de 12V-defecte optimizer) wat o.a. deze grafieken opleverde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQEw4GaUzWN8UmNPbgRL5eM9-7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FFum2u6zzvwgoaGOGgYP46O0.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPAKtZFcnxWi2uF72inn4WL85sU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aJNcHqZxmOGdCSl7HQlJ9y7b.png?f=user_large
Uiteindelijk kwam donderdag de 2de TS4-A-O (nu uit de VS). Deze voor de zekerheid ’s avond, toen de omvormer al uit was, ingebouwd. Gelukkig doet deze het wel, al zie ik (nog) niet het ‘schaduwmanagement’ dat het oude model lijkt te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUCFSkLGQPYlJgYYXCNfBEkUJ1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YKG42KprlWQpU87dEd79cmxq.png?f=user_large
Al met al een traject van ~2 mnd (o.a. omdat de metingen bij zonnig weer het duidelijkst zijn). Maar Tigo support heeft verder niet moeilijk gedaan en correcte vragen gesteld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightcrawler28
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07-2024
super hoe je dit hebt aangepakt en zet mij ook aan het denken om eens goed naar die optimizers te blijven kijken. ik had overigens ooit een DUAL optimizer van Tigo en die ging ook op een vergelijkbare manier defect. Bij het claimen van de garantie bleek dat ze er een terugroep actie op hadden staan en kreeg 2 losse optimizers er voor terug.

Vraagje: je zegt dat het aansluiten / installeren de volgorde belangrijk is? eerst de panelen dan de string. waarom zou dat zijn? gaan ze mogelijk defect als je eerst de string of bijv. eerst alle + kanten pakt bij het koppelen?

] systeem spec's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Nu online
Ik denk idd dat ze een flinke duw kunne krijgen als ze eerst aan de stringspanning worden blootgesteld.
Vermoedelijk halen de Tigo's hun eigen stroom uit de panelen. Door die eerst aan te sluiten, gaat ze alvast 'aan' en kunnen ze zich tegen de stringspanning beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Nu online
Hier nog een plaatje bij mooier weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnzmK9lOeld9nO9U4XHXeypzexk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/afwZXuIf6jGxlzzetoGA1e78.png?f=fotoalbum_large
Je ziet het wattage omhoog schieten als rond 11:00 twee van de drie strings in het paneel in de zon liggen (1 diode in geleiding gestuurd dor de Tigo). Om 12:50 komt het gehele paneel in de zon en levert de string z'n volle vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:40
@WackoH ik overweeg een paar tigos voor de aanleg van 26 panelen op ons dak. Het is maar de vraag of ze veel gaan helpen gezien de beperkte schaduw maar ze zijn niet heel duur dus kan geen kwaad?

Of maak ik uit jouw verhaal nu op dat het wel kwaad kan. Een kapotte tigo kan de opbrengst van een paneel of de gehele string beperken als ik het goed begrijp? Beter geen tigo dan een kapotte. Vreemde is dat ik lees dat een kapotte tigo de stroom gewoon doorlaat maar volgens mij bewijs jij het tegendeel.

Ik hoop op een systeem dat 25 goed werkt en de panelen zijn moeilijk bereikbaar dus een kapotte tigo vervangen in de toekomst wil ik echt voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Nu online
Klopt. Dat was een manier van falen die volgens Tigo niet kan.
Nu moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik deze van Marktplaats had en de geschiedenis dus niet ken. Misschien hebben ze wel een blikseminslag ter verwerken gehad o.i.d.

Mijn mening is inmiddels dat je meer hebt aan een omvormer met schaduwmanagement zoals SMA (beste schaduwmanagement), Goodwe (redelijk, maar ik heb recentelijk ook problemen met deze omvormers....) en waarschijnlijk ook bv. Fronius. Vermijd echter Growatt. Die omvormers (in ieder geval de oudere) presteren beroerd bij iedere vorm van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Een kapotte laat inderdaad gewoon de stroom van de string door.
Van de nieuwe versies hebben er heel veel software fouten, je hebt dan een cca en de helpdesk nodig om te updaten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

@WackoH interessant om te lezen!
Als ik het goed begrijp was het met de juiste tigo een verbetering tov defecte. Waar ik naar op zoek ben is een test met een goede (voorkeur Goodwe) waarbij getest wordt met en zonder tigo op 1/2/3 panelen.

Als weinig toevoegt moeten we toch in grote forum de fabel uit de TS halen dat een string afhankelijk is van de zwakste schakel?

Hoofd vraag bij mij is; werkt een bypass diode vrijwel vergelijkbaar met een goed werkende optimizer. Hopelijk kun jij en andere @reneeke1970 hierop spuien!

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
ErikVers schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:39:
@WackoH interessant om te lezen!
Als ik het goed begrijp was het met de juiste tigo een verbetering tov defecte. Waar ik naar op zoek ben is een test met een goede (voorkeur Goodwe) waarbij getest wordt met en zonder tigo op 1/2/3 panelen.

Als weinig toevoegt moeten we toch in grote forum de fabel uit de TS halen dat een string afhankelijk is van de zwakste schakel?

Hoofd vraag bij mij is; werkt een bypass diode vrijwel vergelijkbaar met een goed werkende optimizer. Hopelijk kun jij en andere @reneeke1970 hierop spuien!
Nee een diode werkt niet zo goed, met een sma omvormer komt het aardig in de buurt, maar dan komt de levensduur van de diode weer om de hoek kijken.
Een omvormer kan alleen met harde schaduw overweg van gebouwen of dakkapel zoiets.
Een bewegende boom schaduw word heel ander verhaal.
En verder worden optimiser veel gebruikt voor combinatie verschillende panelen of verschillende richtingen danwel helling hoek.
Dus jou test is leuk, maar zal niks aan het standpunt van optimiser veranderen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Nu online
In beginsel zijn de Tigo optimizers een prachtig concept omdat je alleen de panelen die last hebben van schaduw van extra elektronica (wat kapot kan gaan) hoeft te voorzien.

Ik heb duidelijk gezien dat de Tigo's de bypass diodes gebruiken om de output van een paneel bij harde schaduw te maximaliseren (in combinatie met een Growatt omvormer). Dat kan een Tigo gerichter doen dan een stringomvormer omdat de Tigo een stap van 33% in de paneelspanning kan maken om een diode in of uit te schakelen, terwijl dat bij een stringomvormer maar bv. 3% is (afhankelijk van aantal panelen).

Ik vermoed dat ieder systeem, of het stringomvormer met schaduwmanagement, Tigo, SolarEdge, APS of Enphase, etc, bypass diodes gebruikt om de output van een paneel te maximaliseren. En dat het dus een fabeltje is dat alleen een omvormer met schaduwmanagement die diodes zo zwaar zou belasten.

Om dat aan te tonen, hier een grafiek van een APS QS1 met een paneel waarvan ik weet dat het ook harde schaduw krijgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQDPleO5cjGI0K0CFi9GP0spUh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZWmf49wpHvlYzH1Uk2NMu0q.png?f=fotoalbum_large

Een groot voordeel van Tigo is dat het ook bij zachte schaduw zou moeten werken.

Nadeel is dat het tegenwoordig alleen goed lijkt te werken in combinatie met Cloud Connect Advanced. Dat is helaas relatief duur en niet de moeite waard voor een paar Tigo's. Ik onderschrijf de opmerking van reneeke1970 dat de nieuwere uitvoeringen zonder die CCA slechter werken dan de oude versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Weet iemand of er vergelijkbare 'problemen' bekend zijn bij de GNE Honeybee optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:15
weet iemand een manier om een Tigo te controleren op werking zonder een zonnepaneel aan te sluiten?

kwam er achter dat de omvormer uit stond. Sting voltage 40volt.. Te laag dus. Dak op en een tigo kunnen wisselen voor een reserve.

Nu kijk ik in de voltage grafiek en zie sowieso een paar dagen geleden al een drop. :( (geel)
Dus 2 tigos achter elkaar stuk en heb er 1tje vervangen zodat het voltage iig voldoende is voor de omvormer?

Als ik nou eens een labvoeding van 30volt aansluit op de tigo, om als een openklem paneel te laten fungeren, en dan de output meet, zou dat dan ook 30volt moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fay29oCL6p3QKV1yar38w6Diou0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qGUO6E5LZn3ahOqVbm3xh9yn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 102% gewijzigd door fuzzyduck op 30-03-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:15
En weer een gesneuveld.... Hoe dan...... Die dingen kunnen toch autonoom werken zonder centrale aansturing? Gelukkig toevallig weer nét even Wpv en Vpv bekeken dus ik kwam er snel achter. 800watt ipv de volle 1500 in de zon.

[ Voor 35% gewijzigd door fuzzyduck op 17-05-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ehans
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 08:45
Ik heb 20 Tigo optimizers, inmiddels gaan ze stuk voor stuk kapot na ongeveer 8 jaar. Ik heb ze er tussenuit gehaald, was eerst bang dat de zonnepanelen niet meer werkte, maar nu leveren beide strings weer bijna zelfde voltage. erg teleurgesteld over de kwaliteit en dat ze dan ook geheel geen stroom meer doorlaten van het desbetreffende paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:56
Topic is al redelijk oud maar toch reageer ik even kort.

Hans, welk type Tigo's heb je toen aangeschaft?
Wel erg jammer na 8 jaar in bedrijf te zijn.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ehans
Uit mijn hoofd de TS-4R, de optimizers met alle functionaliteiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
1ehans schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:08:
Uit mijn hoofd de TS-4R, de optimizers met alle functionaliteiten!
Dank voor je reply.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ehans
Vanwaar je vraag? Zelfde ervaring??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Ik heb er 39 voor monitoring en optimalisatie.
Tot nu toe ben ik heel tevreden met de werking van de optimalisatie.

Het zijn dan 39 panelen Trina 450 wp oost-westrichting verdeeld over 3 strings met ieder 13 panelen.

Alleen de monitoring van Tigo voelt ouwbollig aan en erg groot interval met waardes aanduiding in de app.

De meningen zijn erg verdeeld over de Tigos.
Zelfs dat er een serie was die niet goed werkte als deze niet vooraf met de TAP verbonden waren om een update te kunnen krijgen.

Pagina: 1