Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.009 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
Ik zie trouwens dat mijn Envoy-S-Metered geupgrade is naar software versie 5.0.55, weet iemand wat de changelog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
The_Woesh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Ik heb alles uitgezet maar toch even wachten op de monteur. Hij moet het zelf fixen vind ik.

[...]

Dit zou goed moeten gaan. De spanning zal hetzelfde blijven. Huidige spanning in paralell is gelijk aan de laagste spanning volgens mij.

[...]

Komt door het kunstlicht, draad is goed geel en groen. Ik snap je gedachte, maar installateur was volgens mij wel bekwaam maar heeft op dit punt geblunderd.
Wat ik nog het meest spanend vind ( mits het idd zo aangesloten is/was ) of die 4 noord panelen
daar dan geen schade van hebben opgelopen, bedoel ze hebben 4 x de spanning voor hun kiezen
gehad als daar waar ze voor zijn ontworpen, hopen dat de blok doides die overspanning hebben
kunnen verwerken.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Laatst online: 20-09 12:44
Ik heb het nu aangepast, gelijk 10kw opbrengst!
PClop schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Wat ik nog het meest spanend vind ( mits het idd zo aangesloten is/was ) of die 4 noord panelen
daar dan geen schade van hebben opgelopen, bedoel ze hebben 4 x de spanning voor hun kiezen
gehad als daar waar ze voor zijn ontworpen, hopen dat de blok doides die overspanning hebben
kunnen verwerken.
Ik hoop het ook. Ik heb nu 0 opbrengst maar wel spanning. Later op de dag als ik niet meer aftop nog eens kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vbuaxPIGT-bGXoiuCbx7w9IY_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8G9lizsUhYp1R8vWGPec24Ni.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:49
PClop schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:42:
[...]

kunnen verwerken.
Goeie: Meten is weten... Mag de installateur mooi even het dak op ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
The_Woesh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:48:
[...]

Ik hoop het ook. Ik heb nu 0 opbrengst maar wel spanning. Later op de dag als ik niet meer aftop nog eens kijken.

[Afbeelding]
Denk dat @Andrehj dan wel gelijk heeft, dat 4 op 1 tracker niet gaat werken met een SMA 10kW?
Of de noord panelen missen nu al de opstart spanning door het warme weer en of de
onrendabele zonnestand voor noord . ( heb zelf trouwens ook een paar panelen op noord )
Lijkt, als ze wel de juiste spanning geven, ze hopelijk nog wel goed zijn, beter dan aansluiten op
een micro-omvormer(s).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Woesh
PClop schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:02:
[...]

Denk dat @Andrehj dan wel gelijk heeft, dat 4 op 1 tracker niet gaat werken met een SMA 10kW?
Huidige spanning op B is 173 volt en voldoende voor de omvormer. Er was net een wolkje en toen zag ik dat ze leverde alleen geen screenshot gemaak.
Het aftoppen heb ik rekening mee gehouden, dat is alleen maar deze maanden van het jaar en met zon. De rest van het jaar heb ik profijt van de grote installatie. De panelen leveren door als de salderingsregeling al lang en breed is stopgezet en daarnaast verwacht ik dat variabele levertarieven de norm worden en de dagen dat ik aftop stroom 0 oplevert vanwege overschot.

edit: nu met bewolking zie ik wel opbrengst. 83 W per paneel. Dat is lager dan zuid (108 W) maar dat is normaal gezien de oriëntatie. Ik zie geen reden om aan te nemen dat ze beschadigd zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arsGeo86AtgwgYNXiQQNaz78qMA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V8nKpZaAfmJDEsVDnqpztjMw.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door The_Woesh op 09-06-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

pirke schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:08:
[...]

Kan het niet gewoon bewolking zijn? Ik krijg vergelijkbare grafieken op dagen dat er de hele tijd wolken voor de zon komen. Op een stralende dag is het wel een mooi boogje hier.
Nee in de oude situatie bij mij lag het aan de firmware. Op bewolkte dagen heb ik nu ook piekjes en dalen, maar die malle pieken in de temperatuur gelijktijdig met pieken in het DC voltage heb ik niet meer. Alle micro's zijn hier vervangen en die draaien nu op een firmware versie van net voor de updates. Draait weer net zo mooi als de eerste twee maanden na installatie, maar voor de updates van de firmware. Dat gedonder begon vorig jaar in de laatste dagen van september. Al mijn ratio's kelderde toen met 20 tot 30%. In januari is alles vervangen en zijn mijn ratio's weer op het oude peil.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:17

Pazo

Mroaw?

Copitano schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:40:
[...]

Kijk eens in de installer toolkit. Daar moet je met een installateursaccount ook in kunnen dan.
Ik kan dat gedeeltelijk zien door via het IP adress lokaal contact te maken met de Envoy S metered.[Afbeelding]
Gisteren even proberen te kijken, maar krijg geen firmware versies bij de micro's te zien. Heb het gevoel dat het niet een 'volledig' installateursaccount is.
Echter had ik wel een update van de Envoy naar een nieuwe softwareversie. Heb ik gisteren gedaan. Vandaag lopen de panelen keurig gelijk op in vermogen zoals vanouds. Of dat de software update in de Envoy heeft gedaan? Komende dagen maar even in de gaten houden.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:28:
[...]

Gisteren even proberen te kijken, maar krijg geen firmware versies bij de micro's te zien. Heb het gevoel dat het niet een 'volledig' installateursaccount is.
Echter had ik wel een update van de Envoy naar een nieuwe softwareversie. Heb ik gisteren gedaan. Vandaag lopen de panelen keurig gelijk op in vermogen zoals vanouds. Of dat de software update in de Envoy heeft gedaan? Komende dagen maar even in de gaten houden.
Fijn dat ze weer gelijkop lopen d:)b

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Heb je geen onafhankelijke meting om te bepalen of ze daadwerkelijk minder opwekten of dat het een rapportagefout was?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:25

fxs81

Julianadorp

Lardman schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:12:
@fxs81 ik heb precies hetzelfde euvel, Windows 10 en Windows 7, meerdere browsers. Hou ons op de hoogte aub.
Tip: als je gegevens hard nodig hebt exporteren naar Excel lukt nog wel.
busscherski schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:29:
@fxs81 ik heb het probleem een paar dagen geleden ook opgemerkt en het doet het hier ook nog niet.
Hier kan ik inmiddels alles weer zien in SEMS Portal op de pc, alleen staat mijn landsinstelling nog op Italy ipv Holland en die kan ik nog steeds niet wijzigen, had wel maandag al een reactie gehad op mijn ticket over een aanpassing van de firmware (waar ik ook bovenstaand probleem had vermeld) maar nog geen reactie op mijn antwoord daarop. Wacht dat nog een weekje af en anders maak ik weer een nieuw ticket aan. Maar dat post ik wel in het betreffende topic. Goodwe-3000XS knijpt vermogen af op 2750W ?

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Woesh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:17:
[...]

Huidige spanning op B is 173 volt en voldoende voor de omvormer. Er was net een wolkje en toen zag ik dat ze leverde alleen geen screenshot gemaak.
Het aftoppen heb ik rekening mee gehouden, dat is alleen maar deze maanden van het jaar en met zon. De rest van het jaar heb ik profijt van de grote installatie. De panelen leveren door als de salderingsregeling al lang en breed is stopgezet en daarnaast verwacht ik dat variabele levertarieven de norm worden en de dagen dat ik aftop stroom 0 oplevert vanwege overschot.

edit: nu met bewolking zie ik wel opbrengst. 83 W per paneel. Dat is lager dan zuid (108 W) maar dat is normaal gezien de oriëntatie. Ik zie geen reden om aan te nemen dat ze beschadigd zijn.

[Afbeelding]
Wolkenloze dagen zijn eigenlijk niks voor noordpanelen.
Je hebt weerkaatsing van de wolken nodig.
Maar vanavond is de zon over het dak, en dat is ook een goed moment voor noord.
Ben benieuwd hoelang ze dan doorgaan met "maar 4" panelen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
The_Woesh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:17:
Huidige spanning op B is 173 volt en voldoende voor de omvormer.
Dat wel, maar MPP spanningsbereik is 320-800V, dus die doet niet veel meer qua regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 09:41
fxs81 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:55:
[...]

[...]

Hier kan ik inmiddels alles weer zien in SEMS Portal op de pc, alleen staat mijn landsinstelling nog op Italy ipv Holland en die kan ik nog steeds niet wijzigen, had wel maandag al een reactie gehad op mijn ticket over een aanpassing van de firmware (waar ik ook bovenstaand probleem had vermeld) maar nog geen reactie op mijn antwoord daarop. Wacht dat nog een weekje af en anders maak ik weer een nieuw ticket aan. Maar dat post ik wel in het betreffende topic. Goodwe-3000XS knijpt vermogen af op 2750W ?
Het gekke is dat ik nooit meer heb gezien dat dan hetgeen jullie over klagen.
Hoe krijgen jullie normaal een andere curve dan die voor vermogen in het portal te zien? Ik exporteer altijd naar Excel omdat ik geen andere manier kon en kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@WackoH ik krijg ook twee nieuwe tigo,toch wel goeie service....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Woesh
AUijtdehaag schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:41:
[...]

Wolkenloze dagen zijn eigenlijk niks voor noordpanelen.
Je hebt weerkaatsing van de wolken nodig.
Maar vanavond is de zon over het dak, en dat is ook een goed moment voor noord.
Ben benieuwd hoelang ze dan doorgaan met "maar 4" panelen.
Een screenshot zegd meer dan 1000 woorden.
Ik ben dik tevreden (y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkw89nztSmTPonuqZ4n_y5XPOno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6dvl1ePzi8GeT7IoNVOzH4J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giFo_QcHSlSxNPftGQqG8RpNUXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNbQ2uHZxGW612XmaTZyAc59.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
jobr schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:28:
[...]

Dat wel, maar MPP spanningsbereik is 320-800V, dus die doet niet veel meer qua regelen.
Kan je dat nader uitleggen? Met maar 140 V heb ik een prima opbrengst zo om half 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
The_Woesh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:37:
[...]

Kan je dat nader uitleggen? Met maar 140 V heb ik een prima opbrengst zo om half 8
De MPP zoekt een optimaal punt afhankelijk van de omstandigheden. Dat moet zorgen voor meer opbrengst dan zonder MPP. Dat heb je dus niet.
Of het veel gaat uitmaken is niet zo makkelijk te zeggen. Je krijgt nu alleen niet de het meest optimale.
Verschil zal ergens tussen 1-10% liggen denk ik.
Maar aangezien het maar 4 panelen zijn en op Noord is de impact laag.
En als je tevreden bent, prima toch.

Lees dit maar eens: https://zonnepaneelkiezen.nl/mppt

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 09-06-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
jobr schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:43:
[...]

De MPP zoekt een optimaal punt afhankelijk van de omstandigheden. Dat moet zorgen voor meer opbrengst dan zonder MPP. Dat heb je dus niet.
Of het veel gaat uitmaken is niet zo makkelijk te zeggen. Je krijgt nu alleen niet de het meest optimale.
Verschil zal ergens tussen 1-10% liggen denk ik.
Maar aangezien het maar 4 panelen zijn en op Noord is de impact laag.
En als je tevreden bent, prima toch.

Lees dit maar eens: https://zonnepaneelkiezen.nl/mppt
Ok helder verhaal. Lastig te zeggen inderdaad. Schaduw zal geen rol spelen. Ik heb de 4 op de kapel gezet. Meer past niet. Ik kon er wel nog 4 naast doen maar dan heb ik in de ochtend schaduw en een grotere hellingshoek.
Maargoed, die vier zijn bonus. Je kan niet alles hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:50
Ik heb afgelopen weekend zonnepanelen op het dat geïnstalleerd met een SMA Sunny Tripower 20000TL-30. Na het aansluiten begon deze meteen met leveren. Mooi! Ook sunnyportal.com werkt. Maar ik krijg geen verbinding direct via de web interface. Als ik het ip adres van de omvormer in de browser invul, dan kan de pagina niet worden geladen. Zowel via de telefoon, ipad, en pc hetzelfde resultaat.
Het ip adres klopt, die staat op het display van de omvormer, en kan ik terug vinden in de router. Ook ping werkt gewoon.
Ik zou toch graag wat meer gegevens beschikbaar hebben dan ik via sunnyportal kan inzien. Iemand een idee hoe ik met de web interface kan connecten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Johnnygo schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:46:
Ik heb afgelopen weekend zonnepanelen op het dat geïnstalleerd met een SMA Sunny Tripower 20000TL-30. Na het aansluiten begon deze meteen met leveren. Mooi! Ook sunnyportal.com werkt. Maar ik krijg geen verbinding direct via de web interface. Als ik het ip adres van de omvormer in de browser invul, dan kan de pagina niet worden geladen. Zowel via de telefoon, ipad, en pc hetzelfde resultaat.
Het ip adres klopt, die staat op het display van de omvormer, en kan ik terug vinden in de router. Ook ping werkt gewoon.
Ik zou toch graag wat meer gegevens beschikbaar hebben dan ik via sunnyportal kan inzien. Iemand een idee hoe ik met de web interface kan connecten??
https://ip/#/smartView

ip moet omvormer ip zijn bv 10.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 08:53
Johnnygo schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:46:
Gebruik je wel https ? Dan moet je nog het certificaat vertrouwen. Bij mij ging de QR-code op de omvormer naar https://192.168.12.3/ maar je moet eerst aangemeld zijn op het wifinetwerk van je omvormer. In de instellingen van de omvormer sluit je die vervolgens aan op jouw eigen wifi-netwerk (of bekabeld). Welk ip-adres heeft je router aan de omvormer gegeven?

[ Voor 11% gewijzigd door bvdbos op 09-06-2021 20:52 . Reden: uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:50
twain4me schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:49:
[...]

https://ip/#/smartView

ip moet omvormer ip zijn bv 10.0.0.1
Dat heb ik dus al geprobeerd. Maar dan krijg ik de melding: Deze site is niet bereikbaar. ERR_CONNECTION_TIMED_OUT
Alsof de webserver niet draait. SBFspot krijgt wel gewoon data via het betreffende ip. En ping werkt ook.

@bvdbos
Een Wifi netwerk vanuit de omvormer zie ik niet (is bekabeld aangesloten). Op het display komt wel het ip adres voorbij: 192.168.88.139 En dat is het adres wat ik ook in de router zie.

[ Voor 19% gewijzigd door Johnnygo op 09-06-2021 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:42
fxs81 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:55:
[...]

[...]

Ja hier kan ik ook alles weer zien, waaronder de AC voltages.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Copitano schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:01:
[...]

Als je een installateursaccount hebt kun je ook zien welke versie van de firmware op je micro's draait. Wat is dat bij jou?
Weet jij toevallig hoe de firmware versie / nummering eruit ziet van een micro omvormer?
Zou 520-00082-r01-v04.18.02 een firmware versie kunnen zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door Pazo op 09-06-2021 22:52 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De GoodWe Schaduw MPPT doet het beter dan dan de standaard MPPT van GoodWe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrtH-REX21sBFppBYkxE_c79rfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIfrrey8eqYcKVUMBDMg4pgV.png?f=user_large

8-6-2021: 3,4 kWh met schaduw MPPT aan
9-6-2021: 3,1 kWh met schaduw MPPT uit
Geen strak blauwe lucht dus niet helemaal vergelijkbaar.

Soladin 600 pakte vaak het verkeerde MPP. Deze GoodWe XS gaat tot 40 volt en dat is vanaf 10:30 uur beschikbaar met 1 paneel en 1/3 paneel in de zon.

Spanningen van beide dagen ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeJ6xA6pjHkmOs6t4qywghdWIAA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QTgMpdCICBPCkII3cfRRXhek.png?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door Dre op 10-06-2021 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:25

fxs81

Julianadorp

WackoH schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:28:
[...]

Het gekke is dat ik nooit meer heb gezien dat dan hetgeen jullie over klagen.
Hoe krijgen jullie normaal een andere curve dan die voor vermogen in het portal te zien? Ik exporteer altijd naar Excel omdat ik geen andere manier kon en kan vinden.
Als je in het portal op curve klikt bij de omvormer kom je in een ander menu terecht. Daar kun je de andere parameters bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLvzTZBlWKZpgAbSKVFbPwduSEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Sh050uw5iedtZpWjhHzHAeA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEe0rFUQoHQI4YShiVDsco8OpZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUlxFoUIg8bydcVPt5vgvQHr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-6W8gBNlBVzx6AxdMwBPQzK_n8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGxJDjpLzfggqUVFCtvPTlWT.jpg?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:43:
[...]

Weet jij toevallig hoe de firmware versie / nummering eruit ziet van een micro omvormer?
Zou 520-00082-r01-v04.18.02 een firmware versie kunnen zijn?
Yes, dat is um. En je hebt geluk. Je hebt de versie van april vorig jaar. Die zit bij mij ook op de vervangen micro's. Van voor de updates dus. Houden zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Copitano schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:12:
[...]

Yes, dat is um. En je hebt geluk. Je hebt de versie van april vorig jaar. Die zit bij mij ook op de vervangen micro's. Van voor de updates dus. Houden zo!
Dan heb ik iets gevonden hoe ik achter meer info kan komen.
Ik ben op het spoor gekomen van het wachtwoord van mijn Envoy-S, die normaal alleen door Enphase uit te lezen is. Dus niet inloggegevens van Enlighten, maar van de Envoy zelf, alleen lokaal te benaderen. Dus feitelijk de 'backbone' van de Envoy. Is voor iedere Envoy uniek. Kan alles zien / uitlezen, veel meer dan via Enlighten manager etc. Ga er vanavond weer mee verder, wellicht dat ik binnenkort daar een topic voor aanmaak.

Trouwens, mbt de firmware, je zegt houden zo, maar gaan die updates niet automatisch?

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 10-06-2021 15:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
En! Allemaal de zonsverduisteringsdip gezien in jullie logging?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDTxgTVxyfmKvP2y_h72eADq2S8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c2VemeyHqIss3hGzRlOSs0Ne.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:47
Vorkie schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:50:
En! Allemaal de zonsverduisteringsdip gezien in jullie logging?
't Zag er mooi uit. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAkqmw85E8tyz-3yMbcY9ibpNS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jtGR3uUyF2OLTKOp5DOFB0wo.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door LooneyTunes op 10-06-2021 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:19
Jup hier ook een beetje te zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GSWx5wC.png

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=45806&sid=41772

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dq1RYcq_86L85hZ3H2cBwlPuUeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/URakNxo2GqBHITmdeoKdZMyj.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Vorkie
Hier ook te zien.
Shadefix wist er ook geen raad mee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eATmgk3E5m8f7rOW2o3HdKt_sx0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNARunLHdDQjlrAeL44ayDdw.jpg?f=fotoalbum_tile

:P

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:00
Bij kwam het dipje op alle richtingen er wel zichtbaar uit: (die grote trappen naar beneden komt door de schaduw van het huis Legplan Zuid-Oost plus Noord-West, dak vol)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP-3-dreLJe9ORmDqYNwGXvJYWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bLMtTnvSjv1udn1VbdjiDgL7.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja hier ging de PV opbrengst tijdens de eclips precies om de maan heen die even in de weg zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVeZlSh49qqekVWcqiERsrng0YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OKh03qjnmfTJOgmAhZc8PLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:30:
[...]

Dan heb ik iets gevonden hoe ik achter meer info kan komen.
Ik ben op het spoor gekomen van het wachtwoord van mijn Envoy-S, die normaal alleen door Enphase uit te lezen is. Dus niet inloggegevens van Enlighten, maar van de Envoy zelf, alleen lokaal te benaderen. Dus feitelijk de 'backbone' van de Envoy. Is voor iedere Envoy uniek. Kan alles zien / uitlezen, veel meer dan via Enlighten manager etc. Ga er vanavond weer mee verder, wellicht dat ik binnenkort daar een topic voor aanmaak.

Trouwens, mbt de firmware, je zegt houden zo, maar gaan die updates niet automatisch?
Moet je uit kunnen zetten. Volgens mij in manager. Voor mij is het uit gezet door Enphase na het vervangen van de micro's op mijn verzoek overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn946
  • Laatst online: 10:36
Ha, zie het nu ook. Valt me nog wel mee, dat dipje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JECRzoYuWdINPYiDjFJ9oO6_nKc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d9GveKbd625j2j6N3LpixhWp.png?f=fotoalbum_large

MyMeuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
martijn946 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:15:
Ha, zie het nu ook. Valt me nog wel mee, dat dipje.
[Afbeelding]
Uhm, was rond 12:00 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn946
Ha! Oeps...sorry! Anyway, alsnog was de dip zichtbaar. Mwah.....dipje.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn946 op 10-06-2021 17:21 ]

MyMeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5PMJ18JyXchhh95d4ZntiHAg2c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E6JY4xq7qQHVIKJwunBETy9X.jpg?f=user_large
:D

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Wel bijzonder hoor, zo'n klein beetje minder zon, letterlijk, zoveel effect :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jF8sK8BtTIh-eTUf-5cB0SMbINM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sQrAxpdHY3FAHagQIhR5BHJz.png?f=fotoalbum_large

Een hap geheel in lijn met de theorie. Op max was de zon voor ca. 17% afgedekt. Vermogen was toen 2,19 kW ipv 2,60 kW wat op dat tijdstip zou mogen verwachten.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn946
Vorkie schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:34:
Wel bijzonder hoor, zo'n klein beetje minder zon, letterlijk, zoveel effect :)
Zeker, ik maak me dan ook best "zorgen" (als: ben nieuwsgierig) wanneer er een totale zonsverduistering optreedt en of dat ook echt merkbaar is aangaande onze stroomvoorziening.

De tijd zal het leren!

MyMeuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Copitano schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:12:
[...]

Ik ben een stapje verder. Ik heb door middel van het gevonden installer-wachtwoord lokaal weten te verbinden met de Envoy, dus niet via Installer Toolkit app op de telefoon. Kan nu alles vanuit de browser managen. En ik zie hier dus ook de firmware versie van de micro's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/qhq6ljTCzBqHRrw0g0uySY86.png

Verder had ik, na mijn blikseminslag en vervanging van o.a. de Q-relais, nog steeds die oude Q-relais in het systeem staan. Kon die niet verwijderen (kreeg ik een error, geen rechten voor). Nu dus wel, heb m zo kunnen verwijderen en komt dus ook niet meer voor in Enlighten Manager :)

Ik denk dat ik een nieuw topic ga aanmaken, want ik heb een manier gevonden om dieper in de Envoy te graven en meer data en mogelijkhed eruit te halen. Ben al 2 avonden bezig, en kom steeds meer tegen. En wellicht dat andere tweakers er dan ook meer mee kunnen doen. Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:11
Pazo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:17:
[...]

Ik ben een stapje verder. Ik heb door middel van het gevonden installer-wachtwoord lokaal weten te verbinden met de Envoy, dus niet via Installer Toolkit app op de telefoon. Kan nu alles vanuit de browser managen. En ik zie hier dus ook de firmware versie van de micro's:

[Afbeelding]

Verder had ik, na mijn blikseminslag en vervanging van o.a. de Q-relais, nog steeds die oude Q-relais in het systeem staan. Kon die niet verwijderen (kreeg ik een error, geen rechten voor). Nu dus wel, heb m zo kunnen verwijderen en komt dus ook niet meer voor in Enlighten Manager :)

Ik denk dat ik een nieuw topic ga aanmaken, want ik heb een manier gevonden om dieper in de Envoy te graven en meer data en mogelijkhed eruit te halen. Ben al 2 avonden bezig, en kom steeds meer tegen. En wellicht dat andere tweakers er dan ook meer mee kunnen doen. Wordt vervolgd...
Ben erg benieuwd wat je er allemaal meer mee kan. Ik krijg alles over ongeveer 6 weken binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:17:
[...]

[Afbeelding]

Op mijn iphone kon ik daar al bij zonder wachtwoord door gewoon het ip adres in te voeren. Maar zo te zien is het jou gelukt om dat ook op een pc/laptop versie van de installer toolkit te doen. Ben benieuwd hoe je achter de gebruikersnaam en dat wachtwoord bent gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

martijn946 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:11:
[...]

Zeker, ik maak me dan ook best "zorgen" (als: ben nieuwsgierig) wanneer er een totale zonsverduistering optreedt en of dat ook echt merkbaar is aangaande onze stroomvoorziening.

De tijd zal het leren!
Er is in rest van de eeuw maar een volledige zonsverduistering bij ons, in 2093 over het noorden van het land. De grootste impact is in 2027, dan is er gedeeltelijke met 40% bedekking. Het jaar ervoor is er een met 83% bedekking maar dat is om 7 uur 's avonds, daar heb je ook geen last van.
Die twee gaan over Spanje heen dus daar wordt het interessant.
En 2024 in de USA.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Netbeheerder Tennet heeft twee korte artikelen geschreven over de zonsverduistering en het effect van PV nu en in de toekomst.

Zonsverduistering op 10 juni: hoe TenneT zich voorbereidt
TenneT bereidt zich voor op zonsverduistering

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Copitano schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:01:
[...]

Op mijn iphone kon ik daar al bij zonder wachtwoord door gewoon het ip adres in te voeren. Maar zo te zien is het jou gelukt om dat ook op een pc/laptop versie van de installer toolkit te doen. Ben benieuwd hoe je achter de gebruikersnaam en dat wachtwoord bent gekomen?
Ja maar er zijn 2 versies. Je hebt http://envoy/home, die is vrij toegankelijk, maar kan je lang niet alles zien. En je hebt http://envoy/installer/setup/home, en daar heb je het wachtwoord van de envoy voor nodig. Dat is in feite de installers toolkit, maar dan vanuit de browser. Bij de oudere envoy's was dat gebruikers naam 'envoy' en als wachtwoord de laatste 6 cijfers van de serienummer van je envoy. Bij de envoy-s en -s meterered werkt dat niet, die hebben een eigen, algoritmisch gegenereerd wachtwoord a.d.h.v. het serienummer, dat uit letters en cijfers bestaat. Daarnaast zijn er veel meer links / pagina's met informatie / uitlezingen, ook bijvoorbeeld in .json formaat die je evt kan gebruiken voor andere programma's om data uit te trekken. Ik zal kijken of ik vanavond of van het weekend daar een nieuw topic voor kan aanmaken, zodat andere tweakers er ook mee aan de slag kunnen en we er samen meer uit kunnen halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52
Wat is jullie ervaring met Bifacial panelen en glas-glas panelen? Zelf zit ik te kijken naar onderstaande twee panelen.
  • Ja Solar 450wp glas-glas Bifacial (JAM72D-20-450-MB-MC4)
  • Ja Solar 495wp (JAM66S-30-495-MR)
Volgens de datasheet is de efficiëntie van het 495wp paneel hoger (20.8%) dan die van de 450wp (19.8%). Is hier echter rekening gehouden met het de extra opbrengt van een Bifacial en hoeveel extra opbrengst levert een Bifacial gemiddeld?

Verder vraag ik mij af of bij de 450wp ook rekening gehouden is met de extra opbrengt van een Bifacial of wordt er alleen gekeken naar de voorkant. Is het dus verstandiger om voor een 450wp glas-glas Bifacial te gaan van 450wp of voor een 495wp non-Bifacial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:15

Pinobigbird

doesn't share food!

KoBolD54 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:08:
Wat is jullie ervaring met Bifacial panelen en glas-glas panelen? Zelf zit ik te kijken naar onderstaande twee panelen.
  • Ja Solar 450wp glas-glas Bifacial (JAM72D-20-450-MB-MC4)
  • Ja Solar 495wp (JAM66S-30-495-MR)
Volgens de datasheet is de efficiëntie van het 495wp paneel hoger (20.8%) dan die van de 450wp (19.8%). Is hier echter rekening gehouden met het de extra opbrengt van een Bifacial en hoeveel extra opbrengst levert een Bifacial gemiddeld?

Verder vraag ik mij af of bij de 450wp ook rekening gehouden is met de extra opbrengt van een Bifacial of wordt er alleen gekeken naar de voorkant. Is het dus verstandiger om voor een 450wp glas-glas Bifacial te gaan van 450wp of voor een 495wp non-Bifacial.
De efficiëntie is niets anders dan kWp/m2.
Voorbeeld: 0,495kWp / (2,094m * 1,134m) = 20,8%
Dus een Bifacial en een non-Bifacial paneel met dezelfde Wp en dezelfde afmetingen hebben dezelfde efficiëntie.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Is dat berekend met licht dat ook van onder komt, dus het voordeel van een bifacial, of gaat dat gewoon over de cellen in kwestie? Je zou zeggen dat bifacials van hetzelfde vermogen meer opwekken in de echte wereld door indirect licht dat op de onderkant valt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 20:15

Pinobigbird

doesn't share food!

@Termy Je mag die er bij optellen. Zie ook dit blokje van de datasheet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iG40i_YDcfU9LhehcRXR1Qb98vU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lzzlaiJzGdhSscEbr8LBKhCG.png?f=user_large

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Vraagje, Ik heb zojuist 18 450wp panelen besteld die allemaal op hetzelfde dakvlak komen te liggen. Ze liggen dadelijk pal zuid op een dak met een dakhoek van 45 graden. Ik heb geen tot nauwelijks schaduw. Nu heb ik in een eerder stadium al een SMA tripower 5kw omvormer opgehangen. Achteraf een domme actie, de omvormer lijkt me nu echt wat onderbemeten.

Wat is handig?

Een tweede (eventueel tweedehands) omvormer kopen, ik kan er wel een groep voor vrijmaken, ik denk dan aan een SMA sunny boy 2500? Dan zouden er 12 panelen op de driefase en 6 panelen op de nieuwe omvormer komen.

De huidige driefase omvormer verkopen en een zwaarder model terugkopen, klinkt een beetje als kapitaal vernietiging.

Niet zeuren en alles op de huidige omvormer gooien.

Extra info, het zijn LR4-72HPH-450M Silver Frame panelen (STC 450w, 41,5v vmp, 10,85 Imp) op een sandwichpanelen dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als het echt de LR4-72HPH-445M zijn dan is het 445 Wp en niet 450.

Een korte blik op sunnydesignweb geeft aan dat je op 45 graden pal zuid met die panelen en omvormer 5% aftopt. Dat is idd best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Termy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:14:

Een korte blik op sunnydesignweb geeft aan dat je op 45 graden pal zuid met die panelen en omvormer 5% aftopt. Dat is idd best veel.
Sorry typefoutje het zijn de 450w modules.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ok, tja dan wordt het er niet beter op :P. Met een 6 kW omvormer is het alsnog 1.3% aftoppen maar 8 kW is dan weer een goed stuk overbemeten.

Het is maar wat financieel nuttig is, lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
Termy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:14:

@lithoijen Reken maar eens uit hoelang je erover doet om met die 5% een zwaardere omvormer terug te verdienen. Zeker omdat je waarschijnlijk netto gaat terugleveren en je dat dus met 7 oid ct/kWh moet doen. Ik denk dat dat heel erg lang (langer dan de technische levensduur van je omvormer) gaat duren.
Bovendien, als de stroomprijs ooit variabel wordt, dan is die 5% die je aftopt toch niets meer waard.

Conclusie: Gewoon accepteren dat ie aftopt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
@Andrehj @Termy Ik denk dat ik dat voorlopig maar ga doen. Ik houd ondertussen marktplaats wel in de gaten voor een betaalbare 2 a 2,5 kw sma omvormer dan kan ik altijd later nog een keer de boel opsplitsen.

Ik denk dat het handig is dat ik de panelen per groepje van ca 6 panelen aansluit en deze binnen pas doorlus. Dan kan ik later e.e.a. nog omgooien zonder het dak op te moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
Andrehj schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:06:
[...]

@lithoijen Reken maar eens uit hoelang je erover doet om met die 5% een zwaardere omvormer terug te verdienen. Zeker omdat je waarschijnlijk netto gaat terugleveren en je dat dus met 7 oid ct/kWh moet doen. Ik denk dat dat heel erg lang (langer dan de technische levensduur van je omvormer) gaat duren.
Bovendien, als de stroomprijs ooit variabel wordt, dan is die 5% die je aftopt toch niets meer waard.

Conclusie: Gewoon accepteren dat ie aftopt.
Helemaal mee eens. Financieel is het voordeliger om voor hetzelfde geld extra panelen te nemen dan een zwaardere omvormer. Aftoppen is helemaal niet erg en gebeurd alleen als er stroom zat is. Terwijl extra panelen leveren extra stroom op de momenten dat stroom schaars is. Zowel voor eigen gebruik en voor teruglevering is dat voordeliger. Helemaal met variabele tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:28
[quote]lithoijen schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:09:
@Andrehj @Termy Ik denk dat ik dat voorlopig maar ga doen. Ik houd ondertussen marktplaats wel in de gaten voor een betaalbare 2 a 2,5 kw sma omvormer dan kan ik altijd later nog een keer de boel opsplitsen.
@lithoijen zie mijn pb.

Vorige week mijn 2750wp set op oost uitbreid met 3600wp op west en zelf gekozen voor een growatt 4,2 terwijl het advies bij alle offertes 3,6 was. Afgelopen week zag ik dat ik ruim 4 uur boven de 3,6kW zat en enkele keren de 4,2kW heb aangetikt en dat met 24 graden buiten temperatuur. De 4,2kW was dus een goede keuze en ook sunnywebdesign gaf de voorkeur aan een 4kW.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
lithoijen schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:04:
Vraagje, Ik heb zojuist 18 450wp panelen besteld die allemaal op hetzelfde dakvlak komen te liggen. Ze liggen dadelijk pal zuid op een dak met een dakhoek van 45 graden. Ik heb geen tot nauwelijks schaduw. Nu heb ik in een eerder stadium al een SMA tripower 5kw omvormer opgehangen. Achteraf een domme actie, de omvormer lijkt me nu echt wat onderbemeten.

Wat is handig?

Een tweede (eventueel tweedehands) omvormer kopen, ik kan er wel een groep voor vrijmaken, ik denk dan aan een SMA sunny boy 2500? Dan zouden er 12 panelen op de driefase en 6 panelen op de nieuwe omvormer komen.

De huidige driefase omvormer verkopen en een zwaarder model terugkopen, klinkt een beetje als kapitaal vernietiging.

Niet zeuren en alles op de huidige omvormer gooien.

Extra info, het zijn LR4-72HPH-450M Silver Frame panelen (STC 450w, 41,5v vmp, 10,85 Imp) op een sandwichpanelen dak.
Wat heb je nu aangesloten dan op je SMA tripower omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

corsat schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:46:
[quote]lithoijen schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:09:
@lithoijen zie mijn pb.

Vorige week mijn 2750wp set op oost uitbreid met 3600wp op west en zelf gekozen voor een growatt 4,2 terwijl het advies bij alle offertes 3,6 was. Afgelopen week zag ik dat ik ruim 4 uur boven de 3,6kW zat en enkele keren de 4,2kW heb aangetikt en dat met 24 graden buiten temperatuur. De 4,2kW was dus een goede keuze en ook sunnywebdesign gaf de voorkeur aan een 4kW.
Nou, nee, want op jaarbasis ga je waarschijnlijk niet veel meer zien dan dit en heb je nu dus die ene piek gezien en dat in je hoofd geëxtrapoleerd tot de rest van het jaar wanneer je dat waarschijnlijk niet meer zult zien.

@Andrehj Ik het met je eens dat er waarschijnlijk geen financieel gewin is te behalen door iets anders te doen dan deze omvormer te gebruiken. Tenzij je deze verkoopt voor bijna nieuwprijs en een 2e hands 6 of 8 kW terug kunt kopen voor hetzelfde geld en dan maar hoopt dat ie het even lang volhoudt. Geen idee hoeveel tijd je verliest door zo veel op max belasting te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zo na 2 dagen offline, de zonnepanelen werken ze weer, een foto zegt meer als woorden.[URL="https://tweakers.net/i/FW0Umi14inHEY8pLS0qyzMp7OTM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I4QBVhRjMj1GSWddTrhjJkuS.jpg?f=user_large",,"1"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foL2iUsK0PKXTAw3OqqgvmgWYhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4QBVhRjMj1GSWddTrhjJkuS.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp0grtzKJQpPCwDeNGE-T6nO8hA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nb9HsiIVGNI7wSVq8yRNApvb.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat dus om de fabriek af connector.
Iets meer als 3 jaar oud.

De aangesloten connector rood/zwart zat er boven.

Laat ik speciaal de afgebrande in het grind showen, zodat het geen raadsel wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Supertip op 11-06-2021 17:17 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:44
@Supertip Ik had iets vergelijkbaars: 3 jaar na installatie in 2010 midden in juli ineens geen opbrengst meer. Was ook een doorgesmolten connector.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Dus niet de installateur (mijzelf) maar de fabrikant die een steekje heeft laten vallen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@SupertipSpectaculair!
Wilde je 2 of 3 foto's uploaden? Er staat een halve link naar een foto in je bericht.

Is het smeltfeest nu tussen twee connectoren die af-fabriek aan panelen zaten ontstaan?
Of tussen een af-fabriek connector en een andere die naar omvormer o.i.d. gaat (vanwege de rode draad), waarbij de af-fabriek is gaan smelten/smeulen/branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
Supertip schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:56:
Dus niet de installateur (mijzelf) maar de fabrikant die een steekje heeft laten vallen.
De foto's zijn in dit geval nogal onduidelijk, maar het lijkt erop dat je een connector van het paneel hebt aangesloten op een andere connector van een (zelf aangebrachte) losse kabel, en je dus twee connectoren van verschillende fabrikanten aan elkaar hebt gekoppeld. Dat is een zeer veel voorkomende oorzaak van deze problemen en (bij in-dak panelen) van brand.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:05:
[...]

De foto's zijn in dit geval nogal onduidelijk, maar het lijkt erop dat je een connector van het paneel hebt aangesloten op een andere connector van een (zelf aangebrachte) losse kabel, en je dus twee connectoren van verschillende fabrikanten aan elkaar hebt gekoppeld. Dat is een zeer veel voorkomende oorzaak van deze problemen (en bij in-dak panelen) van brand.
zoals beschreven doorlus van paneel naar paneel, dus fabrikant connector

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Supertip schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:14:
[...]
zoals beschreven doorlus van paneel naar paneel, dus fabrikant connector
Nog nooit panelen gezien met rode kabels.....
En als je goed kijkt zie je dat de twee stekkers uit elkaar geschoven zijn, tja dan gaat het fout

[ Voor 17% gewijzigd door reneeke1970 op 11-06-2021 17:18 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Nou, doorlus paneel-paneel stond er niet. Maar is nu duidelijk ;)
Trof je de connector zo aan, of is dit bij demonteren ontstaan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JbZrKTP6bHfh03kO2LYe05QiKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZdLb99Ga6P7DphInoyQ1ukvP.png?f=user_large
Zo is het net alsof de connector zich heeft losgewerkt (al heb e alles wel netjes met tywraps vastgemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:15:
[...]Nog nooit panelen gezien met rode kabels.....
En als je goed kijkt zie je dat de twee stekkers uit elkaar geschoven zijn, tja dan gaat het fout
Misschien heeft @Supertip het verbrande paneel nu gebypassed?
Want met een plastic backsheet kan dat best beschadigd zijn geraakt.

[ Voor 9% gewijzigd door WackoH op 11-06-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
WackoH schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:17:
Nou, doorlus paneel-paneel stond er niet. Maar is nu duidelijk ;)
Trof je de connector zo aan, of is dit later ontstaan?[Afbeelding]
Zo is het net alsof de connector zich heeft losgewerkt (al heb e alles wel netjes met tywraps vastgemaakt).
Nee ik had voor de foto geprobeerd het gesmolten stuk er af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:18:
[...]
Misschien heeft @Supertip het verbrande paneel nu gebypassed?
Ja dat zou kunnen, maar dan is twee nieuwe stekkers plaatsen toch net zo handig lijkt mij. Paneel is vast niet kapot

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:20:
[...]

Ja dat zou kunnen, maar dan is twee nieuwe stekkers plaatsen toch net zo handig lijkt mij. Paneel is vast niet kapot
Precies zo gedaan, weer op volle kracht, wel eerst alle andere connectoren geïnspecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Interessant en beetje beangstigend want je had de connector op een droge, donkere plek zitten. En gefixeerd met een tywrap.

Tijd voor naam van de panelenbakker en rugnummer van het paneeltype :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Supertip schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:22:
[...]Precies zo gedaan, weer op volle kracht, wel eerst alle andere connectoren geïnspecteerd.
Maar dan snappen we die rode draad niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
WackoH schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:25:
[...]
Maar dan snappen we die rode draad niet
Die zit er maar heeft niets met de verbrande te maken, die was boven de verbrande gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvjMTzSyldHmybmPebZHfjP9htQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fasn4mAsAY6X7v1ndGuws2LW.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals gevraagd, het rugnummer ;)

[ Voor 202% gewijzigd door Supertip op 11-06-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

Is het wel zo handig om de connectors zo vlak achter het paneel te bevestigen? Kun je ze dan niet beter iets meer laten hangen (en niet zo dat er water in kan stromen van de dakpannen)?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:15:
[...]

Nog nooit panelen gezien met rode kabels.....
Nope zelf los getrokken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
timovd schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:48:
Is het wel zo handig om de connectors zo vlak achter het paneel te bevestigen? Kun je ze dan niet beter iets meer laten hangen (en niet zo dat er water in kan stromen van de dakpannen)?
Wel eens een pannendak gezien met grind er op? _O-

Het is een platdak opstelling.

[ Voor 4% gewijzigd door Supertip op 11-06-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Supertip schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:51:
[...]

Wel eens een pannendak gezien met grind er op? _O-
Zelfs nog meer ruimte om de kabels wat meer te laten hangen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
timovd schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:52:
[...]

Zelfs nog meer ruimte om de kabels wat meer te laten hangen.
Ik hou niet zo van bungelend kabel management, maar ieder zijn meug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Supertip schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:54:
[...]

Ik hou niet zo van bungelend kabel management, maar ieder zijn meug.
Maar wel van gesmolten connectors?
Direct achter de cellen wordt het gemakkelijk >60 graden. En ja; de connectors moeten er tegen kunnen, maar voorkomen is beter dan genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
WackoH schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:24:
Interessant en beetje beangstigend want je had de connector op een droge, donkere plek zitten. En gefixeerd met een tywrap.

Tijd voor naam van de panelenbakker en rugnummer van het paneeltype :9
ik zet mijn geld eerder op de instalateur :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:28
[quote]Termy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:03:
[...]

Nou, nee, want op jaarbasis ga je waarschijnlijk niet veel meer zien dan dit en heb je nu dus die ene piek gezien en dat in je hoofd geëxtrapoleerd tot de rest van het jaar wanneer je dat waarschijnlijk niet meer zult zien.

Dat ik die piek maar kortstondig ga zien begrijp ik zelf ook wel naar het ging over de periode dat hij boven de 3,6kW zit en dat is best lang en gaat veel vaker voorkomen, het verschil tussen 3,6 en 4,2 is wat dat betreft groot en het prijsverschil viel wel mee.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

corsat schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:00:
Dat ik die piek maar kortstondig ga zien begrijp ik zelf ook wel naar het ging over de periode dat hij boven de 3,6kW zit en dat is best lang en gaat veel vaker voorkomen, het verschil tussen 3,6 en 4,2 is wat dat betreft groot en het prijsverschil viel wel mee.
Het punt is dus dat je dat niet zo vaak gaat zien aangezien de afgelopen tijd de topmomenten zijn in het jaar. Maar goed, je hebt die omvormer al dus het boeit verder niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
timovd schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:57:
[...]

Maar wel van gesmolten connectors?
Direct achter de cellen wordt het gemakkelijk >60 graden. En ja; de connectors moeten er tegen kunnen, maar voorkomen is beter dan genezen.
Geen idee waar je het over hebt, panelen staan op 20 graden helling geheel open aan de onderzijde.
Dus waar jij die hitte vandaan haalt? en 60 graden Celsius als bedreigend ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
De paneeltemperatuur in een platdakopstelling is veel lager. Vorige jaar heb ik 20oC verschil gemeten! De voorzijde van het paneel in platdak was ~50oC. De connector zal dat niet hebben gehaald.
Bovendien zou dat niet uit moeten maken voor het echte metaal-op-metaal contact in de connector.

Ik vind eerder het rode ringetje er wat verweerd uit zien, maar dat kan ook de foto zijn. Corrosie door vocht (al is het maar condens) kan wel killing zijn.

REC bestaat toch nog? Garantie claimen? Ze hebben blijkbaar 10 jaar garantie op deze panelen gegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tlz_ixQuC8FapNsEst7nqMHnUDs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9idbWez0pSKoZjUzxpK2mZKh.png?f=user_large
Ik ben wel benieuwd wat hun reactie is. Hier zijn voorwaarden https://www.europe-solars...European_Warranty_ENG.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Supertip schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:09:
[...]

Geen idee waar je het over hebt, panelen staan op 20 graden helling geheel open aan de onderzijde.
Dus waar jij die hitte vandaan haalt? en 60 graden Celsius als bedreigend ziet?
Ik heb onder mijn panelen gemeten die open en bloot hangen, en komen tot 65 graden. En dat zijn dan nog blauwe panelen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:56:
[...]

Ik heb onder mijn panelen gemeten die open en bloot hangen, en komen tot 65 graden. En dat zijn dan nog blauwe panelen....
Vanmiddag ook onder mijn blauwe panelen gelegen met witte achterkant, niet warm en kon mijn hand gewoon tegen de achterkant houden.
Wel warm maar zeker niet heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Supertip schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:11:
[...]

Vanmiddag ook onder mijn blauwe panelen gelegen met witte achterkant, niet warm en kon mijn hand gewoon tegen de achterkant houden.
Wel warm maar zeker niet heet.
Tja ik meet met een sensor, misschien iets nauwkeuriger. En het was ook nog iets meer zomer dan nu, letterlijk brandende zon

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:56
Afgelopen week maar eens de shadow mppt van goodwe in mijn 2500XS omvormer vergeleken.
's-ochtends heeft 1 paneel last van schaduw van een schoorsteen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbdlwLDN6OKY71Gu_dWtw9sYLlk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCySOnyQxMT6D0Rf46IW5pjR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fkd4D6XPoHjYZSjIuH8Gtb4lj_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74LI8TjTMcUNs52knUfjwwsO.jpg?f=fotoalbum_tile

__________9:06 uur ________________________ 11:26 uur _____________

Dat weet de shadow mppt toch goed op te lossen.In de garfiek hieronder is donkergroen met shadow mppt on en lichtgroen met shadow mppt off

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjTHal7eRRd6Uuy2uoEvOxfLTzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UifiJNSLH73wpQUKqr3rQsRS.jpg?f=fotoalbum_large

Het scannen van de shadow mppt geeft mogelijk wat opbrengstverlies, maar de extra opbrengst in de ochtend weegt hier volgens mij wel tegenop. De lichtgroene curve van 8 juni ligt trouwens iets lager omdat het die dag warmer en iets heiiger was.

Een Tigo optimizer lijkt me hier overigens overbodig, de shadow mppt doet het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
wlmpie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:38:
Afgelopen week maar eens de shadow mppt van goodwe in mijn 2500XS omvormer vergeleken.
's-ochtends heeft 1 paneel last van schaduw van een schoorsteen.
[Afbeelding][Afbeelding]

__________9:06 uur ________________________ 11:26 uur _____________

Dat weet de shadow mppt toch goed op te lossen.In de garfiek hieronder is donkergroen met shadow mppt on en lichtgroen met shadow mppt off

[Afbeelding]

Het scannen van de shadow mppt geeft mogelijk wat opbrengstverlies, maar de extra opbrengst in de ochtend weegt hier volgens mij wel tegenop. De lichtgroene curve van 8 juni ligt trouwens iets lager omdat het die dag warmer en iets heiiger was.

Een Tigo optimizer lijkt me hier overigens overbodig, de shadow mppt doet het ook prima.
Nu heb je het voordeel dat je halfcut panelen hebt. Als je het zeker wilt weten of het goed werkt zou je van het eerste zonnepaneel (waar de schaduw op valt) ook de bovenste helft moeten afdekken met een stuk karton of plaatje hout. Tevens staat de zon nu erg hoog. Als deze lager gaat staan dan vallen de schaduw vlakken veel groter uit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:45

thido

Tilburg

Al een hele tijd geleden dat ik hier wat gepost heb, maar vandaag toch wat noemenswaardigs om te melden:
De panelen zijn terugverdiend! *O*
Ik reken daarbij met een gemiddelde kWh prijs van 0.2175ct. over de afgelopen vijf jaar (geen idee of dat precies klopt maar het voelt goed ;-))

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 16:50

Crazy-

Best life ever

Vandaag de noord panelen van het dak gehaald en verplaatst naar de overkapping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SY0R-IRxwdftrKGCaLsWnEfqHmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmugJ9FU7w4upExzKSu6iYxq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkB9-gvUkRy-nkCnVKIMudJM7cw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yc6jKs1ErAQrHLLM3lji1xfU.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgoU0yr0Db0EWf1cNc43uc7NKTs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4fGjr1dlemENRsy75MDpR4RH.jpg?f=user_large
De panelen zijn nog zichtbaar haha. Eind van de maand komt een dakkapel dus ruimte gemaakt. Voordeel dat ze nu ook meer opwekken ;-) volgend jaar weer vol leggen (dakkapel/dak)

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 12-06-2021 17:29 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:49
zonnefreak schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Nu heb je het voordeel dat je halfcut panelen hebt. Als je het zeker wilt weten of het goed werkt zou je van het eerste zonnepaneel (waar de schaduw op valt) ook de bovenste helft moeten afdekken met een stuk karton of plaatje hout. Tevens staat de zon nu erg hoog. Als deze lager gaat staan dan vallen de schaduw vlakken veel groter uit.
Misschien heb ik het weer eens niet bij het goede eind hoor maar wat ik begrepen heb:

Een half-cell paneel kan op 2 manieren met schaduw werken:
Of op halve stroom en volledig voltage (paneelhelft langs korte zijde valt uit)
Of op volledige stroom en 2/3 of 1/3 voltage. (1/3e of 2/3 paneel langs lange zijde valt uit)

Halve stroom is niet lekker voor een stringomvormer.

Half-cell: leuk voor micro-omvormers, SolarEdge en veldopstellingen in strings waar de rijen vroeg of laat op de dag schaduw op elkaar gaan werpen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ronald schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:22:
[...]

Misschien heb ik het weer eens niet bij het goede eind hoor maar wat ik begrepen heb:

Een half-cell paneel kan op 2 manieren met schaduw werken:
Of op halve stroom en volledig voltage (paneelhelft langs korte zijde valt uit)
Of op volledige stroom en 2/3 of 1/3 voltage. (1/3e of 2/3 paneel langs lange zijde valt uit)

Halve stroom is niet lekker voor een stringomvormer.

Half-cell: leuk voor micro-omvormers, SolarEdge en veldopstellingen in strings waar de rijen vroeg of laat op de dag schaduw op elkaar gaan werpen.
Het is de eerste gedachte die je weer geeft die klopt. Eigenlijk zijn het 2 aparte serieschakelingen die bij de connectors parallel worden aangesloten. Als dus de zon op de ene helft valt en de andere niet dan hou je wel de volledige spanning maar een halve stroom. valt de zon in de lengte richting voor de helft over het paneel dan doet hij ook geen stroom meer leveren maar nog wel steeds de spanning. (ik hoop dat dit een beetje duidelijk is :)
Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic