Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.007 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
@zonnefreak volgens mij zeg je het zelfde, alleen net iets anders uitgelegd ;-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat de lichtgroene curve überhaupt tot over de helft komt van de donkergroene van @wlmpie is inderdaad een half-cell effect: op het verkeerde MPP is alsnog de helft + schaduw power te vinden.
Qua shadow-mpp helpt het niet, tenzij je micro-omvormers hebt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Crazy- schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:11:
Vandaag de noord panelen van het dak gehaald en verplaatst naar de overkapping.
...
De panelen zijn nog zichtbaar haha. Eind van de maand komt een dakkapel dus ruimte gemaakt. Voordeel dat ze nu ook meer opwekken ;-) volgend jaar weer vol leggen (dakkapel/dak)
De airco leidingen verdienen ook nog wel wat extra aandacht ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50

Crazy-

Best life ever

AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:56:
[...]

De airco leidingen verdienen ook nog wel wat extra aandacht ;)
Hehe scherp van je. Zijn de WP/verwarming leidingen. Had ik nog niet gedaan omdat ik komende maand nog wat leidingen ga aanpassen; en de pv kabels er langs op moesten.

Maar dan… gaat het dicht ;-) is alles weer strak

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 12-06-2021 21:47 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.vanderbos
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 20:11
Op ons platte dak ben ik van plan een aantal zonnepanelen te plaatsen.
TU heeft mij een offerte gegeven met 9 Jinko panelen (320 MN BB JKM-60HB) met elk een losse omvormer ( Enphase IQ7-60 XD)
Ze hebben de offerte gemaakt met een gekantelde opstelling (zuid).

Zelf had ik een oost/west opstelling in mijn hoofd maar als ik dit plaats in SolarEdge, geeft een gekantelde zuid opstelling 2,87mwh en een oost west (8 panelen) 2,24mwh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi1vdBYMCmmcqozmwJWWBPImMto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tlqh4mDfMBEnQLNNpzianBU5.png?f=fotoalbum_large

Wat is het advies van de ervaringsdeskundigen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.vanderbos schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:58:

Dit is een 1e stap: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Schuindak geen ruimte?

@reneeke1970 vanwege de bomen vermoed ik

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2021 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.vanderbos schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:58:
Op ons platte dak ben ik van plan een aantal zonnepanelen te plaatsen.
TU heeft mij een offerte gegeven met 9 Jinko panelen (320 MN BB JKM-60HB) met elk een losse omvormer ( Enphase IQ7-60 XD)
Ze hebben de offerte gemaakt met een gekantelde opstelling (zuid).

Zelf had ik een oost/west opstelling in mijn hoofd maar als ik dit plaats in SolarEdge, geeft een gekantelde zuid opstelling 2,87mwh en een oost west (8 panelen) 2,24mwh.

[Afbeelding]

Oost of west doet maar 85 procent van zuid, dju klopt. Maar door de oost west opstelling passen er wel meer panelen op een plat dak. Dus waarom je er nu maar 8 plaatst ipv 12 of 14 dat snap ik dan niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Plus het feit dat je met oost-west meer eigen verbruik kunt realiseren.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:20
Zit je in dit specifieke voorbeeld niet met veel schaduw op oost?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:14
Proton_ schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:44:
Dat de lichtgroene curve überhaupt tot over de helft komt van de donkergroene van @wlmpie is inderdaad een half-cell effect: op het verkeerde MPP is alsnog de helft + schaduw power te vinden.
Qua shadow-mpp helpt het niet, tenzij je micro-omvormers hebt.
Nogmaals een vergelijking van de shadow mppt van mijn Goodwe 2500XS omvormer en 8 halfcells denim panelen in portrait ligging. Dit keer van 10 en 13 juni. Op 10 juni (donkergroen) was shadow mppt off en op 13 juni (lichtgroen) was shadow mppt on.
Je ziet op 10 juni een vermogensdip tussen 7 en 10 uur ten opzichte van 13 juni. De tweede dip op 10 juni tussen 11 en 14 uur komt door de gedeeltelijke zonsverduistering en is voor de vergelijking verder niet relevant.
Op 13 juni (lichtgroen) met shadow mppt on wordt er in de ochtend tussen 7 en 10 uur duidelijk meer vermogen geproduceerd.

Tot ca 12 uur is er sprake van schaduw op 1 van de panelen, maar het lijkt erop dat ook met shadow mppt off, op 10 juni rond 9:45 uur een of meer bypass diodes van het schaduw paneel worden geactiveerd. Op 13 juni met shadow mppt on lijken deze bypass diode(s) al rond 7:30 uur te worden geactiveerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OrySC5AHKMtNgN1s4L13cFVPz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35STFwonBQEY3AVfonW0yT42.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb van beide dagen ook curve's met het stringvoltage en het opgewekte vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TjZk-4JOhsioLodV4cwGEEVPGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uK2GAANw1kd3FyGxE2aFLGkL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HASp0LjYxVZVCCb--wh4LkpaYzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dpkJThiI6afE7ZH2XTWAq7RC.png?f=fotoalbum_large

Op 10 juni zie je dat tot ongeveer 9:45 uur het stringvoltage hoog blijft en de gehele string wordt afgeknepen doordat 1 paneel schaduw heeft. De helft van het paneel (halfcell) doet echter nog wel goed mee.

Op 13 juni zie je dat de shadow mppt één of meer bypass diodes aanspreekt, waardoor het gridvoltage daalt, maar het opgewekte vermogen is wel hoger omdat niet meer de hele string wordt afgeknepen.

En nog even het schaduwbeeld op de panelen, rond 7:30 uur 9:00 uur en 11:30 uur. (op 2 en 7 juni genomen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G91tPuWrXVit9vtvS5AdM7bVwpQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CyTVYX7hxn0yXAV4PUXCNpf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbdlwLDN6OKY71Gu_dWtw9sYLlk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCySOnyQxMT6D0Rf46IW5pjR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fkd4D6XPoHjYZSjIuH8Gtb4lj_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74LI8TjTMcUNs52knUfjwwsO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@wlmpie inderdaad, ik bedoelde ook niet dat shadow-mppt niet beter is (dat is-ie duidelijk wel), maar dat die geen voordeel van de half-cell schakeling heeft.
Half-cell schakeling heeft wel voordelen als je niet de beschikking hebt over een goede mppt, want dan heb je bij kleine schaduw altijd de helft van het stringvermogen + indirect licht :)

Je ziet ook mooi dat de verhouding direct/indirect licht in de loop van de ochtend toeneemt, waardoor het gat steeds groter wordt tussen wel/geen shadow mppt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.vanderbos
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 20:11
hoevenpe schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:45:
Zit je in dit specifieke voorbeeld niet met veel schaduw op oost?
Misschien wel... Is wel twijfel gevalletje vind ik.
Is inmiddels ook een dakopbouw bij gebouwd wat natuurlijk ook iets belemmerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wDiBf2-zMvbx1kVzW9qvFdBvBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuK6fCIUmh6KS5VYtkL4uL2y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2nP1KdMfbwmBltR4SWVekGPmzk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6Eh7kVHtEPfD34f2ad0hvKH.jpg?f=fotoalbum_tile

P.s of hoort dit eigenlijk in een separaat topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

M.vanderbos schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:41:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Dat is ook een beste boom daar zeg, en die dakopbouw geeft inderdaad ook schaduw. Oost west of Zuid? Beste is een eigen topic inderdaad, want je kan veel kanten op en dit is niet vrij makkelijk te zeggen denk ik. Als je ook nog wat meer foto's en maten hebt voor je eigen topic is dat ook wel handig.

EDIT: ik zie je eigen topic nog niet maar misschien is je dak volleggen met een noord - zuid schuin dak opstelling ook een goede optie. Zuid voor maximale opbrengst in deze situatie, en noord om toch meer panelen kwijt te kunnen dan in een alleen zuid opstelling. Noord zuid dus opgesteld als /\/\/\

[ Voor 11% gewijzigd door Gerco-M op 13-06-2021 23:03 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:10
knipperdeknip, nee dus

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 13-06-2021 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 09:41
we are on the same page, maar voortaan graag alleen een TR. Tnx

[ Voor 69% gewijzigd door teacher op 13-06-2021 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

M.vanderbos schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:41:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

* teacher kijkt naar de knalgrote, opvallende tekst in de topicwarning..

Ja, eigen topic dus ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Proton_ schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:52:
@wlmpie inderdaad, ik bedoelde ook niet dat shadow-mppt niet beter is (dat is-ie duidelijk wel), maar dat die geen voordeel van de half-cell schakeling heeft.
Half-cell schakeling heeft wel voordelen als je niet de beschikking hebt over een goede mppt, want dan heb je bij kleine schaduw altijd de helft van het stringvermogen + indirect licht :)

Je ziet ook mooi dat de verhouding direct/indirect licht in de loop van de ochtend toeneemt, waardoor het gat steeds groter wordt tussen wel/geen shadow mppt.
Daar zou een Tigo nog wat kunnen toevoegen, door dat paneel nog die helft te kunnen laten leveren (de mppt tracker schakelt immers alsnog de hele kring uit - omdat een halfcell paneel nog steeds maar 3 diodes heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 11:55
TLDR: Ik heb het vermoeden dat de werkzaamheden van dakdekkers bij onze buren hebben geleid tot problemen met mijn PV Installatie:

Onze buren hebben afgelopen week hun dak vervangen en zijn ook loodslabben op onze gezamenlijke schoorsteen vervangen. Er liggen bij ons op de Oostelijke zijde 5 panelen tegen de daknok (en drie onder de dakkapel, LG 330 panelen) en de dakwerkers hebben dus werkzaamheden uitgevoerd vlakbij de panelen. Het is mij opgevallen dat ik sinds 9 juli opvallend minder opbrengst heb en ik het gevoel heb dat er iets niet goed zit. Volgens mij is het niet de temperatuur die -mogelijk wat hoger is-.

Ik vergelijk mijn opbrengst vaak met @Verwijderd omdat hij een ongeveer dezelfde orientatie en setup heeft als ik, echter heeft hij solaredge en ik een string omvormer. Dat scheelt meestal een procent of 4-5-6-7 maar vanaf 9-6 loopt het scheef. Echt gek.

Onderstaand zie je een screenshot van mijn PV installatie op 6-6 en 14-6 op hetzelfde tijdstip. Mij valt op dat de spanning DC spanning (op Oost) een stuk lager lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCr2N20u4Zc1TIVS-FpFyU217CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TzH9cJJdTeh0x4y5fzfF1hK7.png?f=fotoalbum_large

Er ligt aardig wat stof/gruis/vuil op mijn zonnepanelen en heb deze gisteravond geprobeerd schoon te spuiten, ze zijn nog steeds niet goed schoon en zie vanaf vandaag ook niet een hoger vermogen/opbrenst. Vanavond met een lange schoonmaak borstel ga ik deze grondig schoonmaken. De dakdekkers geven aan geen paneel los gehaald te hebben of iets dergelijks.

ANyways:

- Zien jullie ook een significant verschil in opbrengst ? (zie ook onderstaande twee vergelijks)
vergelijk juni 2020 TPH/knights:
vergelijk juni 2021 TPH/knights
- Kan het zijn dat men (per ongeluk) een zonnepaneel heeft afgekoppeld van mijn totale string van 8 en is er iets hoe ik dit kan verifiëren? (anders dan het dak opklimmen?)
- Zijn er andere ideeën bij deze casus? Paneel is toevallig stuk gegaan ?

@Verwijderd : heb jij nog verbeteringen / wijzigingen doorgevoerd aan je PV setup de laatste week ?

[ Voor 4% gewijzigd door knights16 op 14-06-2021 11:07 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:30
@knights16 Geeft je omvormer de string spanning niet aan? Je zou anders even de boel uit kunnen schakelen en met een multimeter de open spanning over de hele string kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Martin7182 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:41:
@knights16 Geeft je omvorner de string spanning niet aan? Je zou anders even de boel uit kunnen schakelen en met een multimeter de open spanning over de hele string kunnen meten.
Jawel. De string spanning staat in de afbeelding, zie hieroven. (Spanning is voltage right?)
Momenteel 213V met 8 panelen facing East.

Hoe weet ik welk voltage er zou moeten zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door knights16 op 14-06-2021 11:46 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
O ja, ik zie het. Verschil is niet zo heel groot. Misschien toch even de open spanning meten en kijken of die overeenkomt met de specs, dan kun je iig uitsluiten dat er een paneel af ligt.
Onder belasting kan een substring afgeschakeld zijn door bypass diode als 1 of meer cellen bedekt zijn. Misschien ligt er toch teveel vuiligheid op.

[ Voor 28% gewijzigd door Martin7182 op 14-06-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Niet heel groot?

20V verschil vs 53V verschil. Heel erg dichtbij de Vmpp van een gemiddeld paneel dat volledig gebypassed wordt (of 3 paneeldelen verdeeld)?

[edit] bovenstaande is minder relevant geworden na de wijzigingen aan de reactie hierboven

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 14-06-2021 11:59 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Ik ga vanavond toch even het dak op , via de steiger die er dan nog staat.. houdt jullie op de hoogte.
Ben wel benieuwd omdat ik altijd dacht dat vuil weinig invloed had op de prestaties van de panelen, maar dat zou hier toch mogelijk wel aan de hand kunnen zijn.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52
Op mijn dak wil ik naar zonnepanelen ook sedum gaan leggen. Voor het frame wilde ik de Flatfix Fusion gebruiken maar deze heeft ballast nodig. Nu weet het sedum nogal wat en wilde ik eigenlijk dat als ballast gaan gebruiken. Helaas lijkt dit niet mogelijk met dit frame en ben ik dus opzoek naar een ander frame.

Er zijn wel frames beschikbaar hiervoor zoals onderstaande frame, maar veel van deze frames worden geleverd inclusief sedum, en PV installatie. Nu doe ik de installatie van de PV panelen en het leggen van Sedum zelf en wil dus het frame los kopen. Het liefst voor een oost-west opstelling.

Zijn er hier leden die ervaring hebben met sedum in combinatie met zonnepanelen en welke frames gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Oke ik heb wat geks wat ik niet eerder heb gezien, zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyGmf0H5Qq7SI2y_i59dx_j8dsk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SYPxdqe4R4EsA2lUmm55EU5Z.png?f=fotoalbum_large

Ik zag ineens dat 2 inverters op verschillende momenten zijn uitgegaan en weer opgestart. Gaat om Growatt 3600 watt inverters. Ik heb 3 fasen, op elke fase hangt een aparte enkelfase inverter. Ik kan enkele dagen terugkijken maar zie daar geen vergelijkbare gebeurtenissen.

Kan iemand dit verklaren? Lijkt wel of de inverters een puls of opdracht hebben gekregen om uit te schakelen. De voltage zijn ruim binnen de marge en het spul hangt aan 5x 6mm².

Via de app van de inverter kom ik geen enkele foutmelding tegen, alleen tijdens het uitvallen ging de inverter op standby en ging daarna weer stapsgewijs vermogen leveren.

De inverters zijn overigens geheel los opererend, dus ze zouden elkaar niet mogen beïnvloeden.

Het enige wat ik kan vinden qua storingen bij Liander is een storing in Nunspeet, dat is 22 kilometer verderop. Of dat er mee te maken heeft week ik niet.....?

[ Voor 24% gewijzigd door Fairy op 14-06-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ronald schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:52:
Niet heel groot?

20V verschil vs 53V verschil. Heel erg dichtbij de Vmpp van een gemiddeld paneel dat volledig gebypassed wordt (of 3 paneeldelen verdeeld)?

[edit] bovenstaande is minder relevant geworden na de wijzigingen aan de reactie hierboven
252 vs. 229 is 23V verschil. Of kijk ik verkeerd?

[ Voor 16% gewijzigd door Martin7182 op 14-06-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:55
Toch even navragen.. Ik heb een Growatt Growatt 5000 TL-XE omvormer met 2MPPT's. Als 's ochtends de zon gaat schijnen zie ik elke dag eigenlijk dit fenomeen ontstaan (MPPT voltage):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k0ykWFG/MPPT-growatt.png

Ik heb 18 panelen van 320wP op het oosten liggen met dezelfde orientatie in 2 strings van 9, maar vind dit wel bijzonder. Zegt dit iets? Het voltage zakt bij 1 string tijdelijk in, waardoor je dit grafiekje zie..

[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 14-06-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ik zie een klein dipje gevolgd door een grotere dip. Staat misschien schaduw-management aan alleen voor die string?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@ID-CollegeEerlijk gezegd snap ik je vraag niet.
Je begint met
Als 's ochtends de zon gaat schijnen zie ik elke dag eigenlijk dit fenomeen ontstaan (MPPT voltage):
[Afbeelding]
Als ik op de thumbnail klik zie je inderdaad in de morgen het resultaat van het afwezige schaduwmanagement bij een Growatt.

Maar dan ga verder met:
[...]Het voltage zakt bij 1 string tijdelijk in, waardoor je dit grafiekje zie..
Een dipje zie ik alleen rond 15:30. Dat is overigens stroom en geen spanning.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Martin7182 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:27:
Ik zie een klein dipje gevolgd door een grotere dip. Staat misschien schaduw-management aan alleen voor die string?
Geen idee, ik zie nergens een instelling?
WackoH schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:28:
@ID-CollegeEerlijk gezegd snap ik je vraag niet.
Je begint met

[...]

Als ik op de thumbnail klik zie je inderdaad in de morgen het resultaat van het afwezige schaduwmanagement bij een Growatt.

Maar dan ga verder met:

[...]

Een dipje zie ik alleen rond 15:30. Dat is overigens stroom en geen spanning.
:?
Sorry, ik bedoel van 8 tot 9 uur :) In de ochtend dus als de zon opkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Martin7182 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:14:
[...]

272 - 252 = 20 vs 282 - 229 = 53.

33 verschil.

Of het valide is... geen idee, het ligt toevallig in de buurt van Vmpp van een gemiddeld paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
ID-College schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:05:
Sorry, ik bedoel van 8 tot 9 uur :) In de ochtend dus als de zon opkomt!
In dat geval zal je waarschijnlijk ergens op een paneel in beide strings een hoekje schaduw hebben.

Ik zie hetzelfde in mijn test-opstelling :9 (met een Growatt 3000-S).
Die bestaat uit 3 panelen en het 3de paneel krijgt vanaf 10:45 zon, en vanaf 12:45 ligt het volledig in de zon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G879gyVzEQQyq1BfGO8_iES_PqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rxZa9XFxkJIbBhPb1o64Afsl.png?f=fotoalbum_large
Zet ik er een Tigo optimizer op, dan geeft dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNY5NXAqjyZFFfeWEkhqif2CHgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/57aJv7ZISr9hDCwCkZJjw1W6.png?f=fotoalbum_large
Je zou eens kunnen kijken hoe de boel er bij ligt net voor het moment dat de stroom omhoog schiet. Wellicht kan het uit om optimizers te plaatsen (maar niet als een installateur dat moet doen...)

Growatt lijkt echt een afrader als er ook maar iets van schaduw is... Dan beter SMA voor kwaliteit of Goodwe voor de cheap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ronald schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:12:
[...]

272 - 252 = 20 vs 282 - 229 = 53.

33 verschil.

Of het valide is... geen idee, het ligt toevallig in de buurt van Vmpp van een gemiddeld paneel.
Oh, op die fiets. Maar dan vergelijk je de verschilspanning van twee heel verschillende situaties. Die 229 is onder last, maar niet de vollast van 252. De 272 is bijna open string naar niet zo open als 282. Dezelfde situatie (moment v.d. dag) op verschillende dagen is b.v. de bijna open spanning van 282V (90W) vs. 272V (98W). Dat is maar 10V verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
WackoH schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:41:
[...]

In dat geval zal je waarschijnlijk ergens op een paneel in beide strings een hoekje schaduw hebben.

Ik zie hetzelfde in mijn test-opstelling :9 (met een Growatt 3000-S).
Die bestaat uit 3 panelen en het 3de paneel krijgt vanaf 10:45 zon, en vanaf 12:45 ligt het volledig in de zon:
[Afbeelding]
Zet ik er een Tigo optimizer op, dan geeft dit:
[Afbeelding]
Je zou eens kunnen kijken hoe de boel er bij ligt net voor het moment dat de stroom omhoog schiet. Wellicht kan het uit om optimizers te plaatsen (maar niet als een installateur dat moet doen...)

Growatt lijkt echt een afrader als er ook maar iets van schaduw is... Dan beter SMA voor kwaliteit of Goodwe voor de cheap.
Ja wat zou kunnen is dat de zon opkomt van bovenaf en dat de eerste panelen zon pakken (string 1).. Naarmate de zon opkomt pakt de 2e string de zon langzaam op, waardoor hij omhoog loopt. Dat de zon b.v. achter de woning tegenover mij opkomt en zo langzaam aan alle panelen later in de zon legt.. Het duurt alleen een uur en dat vond ik vrij lang..

Ik heb wel 3 panelen lager liggen die later schaduw pakken (in zijn geheel), dat is het dipje in de middag, maar dat heeft vrijwel geen invloed zie op op de totale string!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Als het een uur duurt om alle panelen van een string tegelijk van boven tot onder in zonlicht te laten komen, is er verder niets aan de hand en valt er ook niets aan te doen (behalve het huis tegenover afbreken :9~

Je had het in je oorspronkelijk post over een voltage dat inzakt, maar je liet een grafiek van stroom zien.
Als de spanning tijdelijk inzakt is dat juist goed want dat zou een vorm van schaduwmanagement zijn. In zo'n geval gaat de omvormer van lokale MPP (LMPP) af en naar het globale MPP (GMPP) dat bij een lagere spanning ligt, maar wel meer vermogen oplevert.

Hopelijk maakt dit plaatje dat duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOf7YpN_DPNaL4GHrV_40K_dk2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mkr51HnBUvlD7lAnqSQbtmFV.png?f=user_large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:11
Ik wil 13 panelen, voc 41V, aansluiten op een goodwe gw3000d-ns. Panelen liggen noord, één MPPt aansluiting is beschikbaar. MPPt spanning is tot 550V, Max DC is 600V.

Panelen geven voc van 41*13=533V. Met 10% marge kom ik op 586V. Dit is dus erg dicht bij de grens, maar het gaat wellicht net goed. Doen, of risico op te grote spanning en dus maar 12 panelen aansluiten? (Ik heb ruimte voor 13;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knights16
Martin7182 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:14:
[...]

Je kijkt goed. Dat is het verschil op dezelfde string in de zelfde maand, met een zonnige dag, strakblauw.
Panelen waren echt vies. Morgenochtend maar weer eens vergelijken. Ik houd jullie op de hoogte.

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zo, even de data van 2 juni erbij gepakt en zie hier de fantastische spreiding van een (bijna pal) oost/west platte set van 13 graden ;). Oost heeft wat last van een pijpje direct naast de panelen die schaduw werpt op 2-3 panelen, maar het verschil in opbrengst met de set van de buren is maar 0.3 kWh per dag of zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdYAUfo1WvbKmdIli4guoRMAwyo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ce7l5Ic5ned8TQUk5FGnb6TN.png?f=fotoalbum_medium

Weet niet of ik deze er elke keer bij ga posten, toch minder indrukwekkend dan die van @migjes ;).

Ai, verticale as niet van naampje voorzien, even gefixt.

[ Voor 14% gewijzigd door Termy op 14-06-2021 21:56 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Termy schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:34:
Zo, even de data van 2 juni erbij gepakt en zie hier de fantastische spreiding van een (bijna pal) oost/west platte set van 13 graden ;). Oost heeft wat last van een pijpje direct naast de panelen die schaduw werpt op 2-3 panelen, maar het verschil in opbrengst met de set van de buren is maar 0.3 kWh per dag of zo.

[Afbeelding]

Weet niet of ik deze er elke keer bij ga posten, toch minder indrukwekkend dan die van @migjes ;).
Ach deze is tenminste actueel ipv twintig jaar oud.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 16:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTiamD65zTVCJMEp8C_YTT_6spQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQX2W0DjrOzTJZaChpk7BIH2.jpg?f=fotoalbum_large

dit is wel maximaal gebruik van je dak. of zou hier nog net een paneeltje bij passen? en klap je dan de panelen in als het te hard gaat waaien ofzo?

[ Voor 6% gewijzigd door itsjohan op 14-06-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@itsjohan
Dat lijkt me meer een zonnecollector.
En ja daar heb je ook gekkies bij }:O

Inderdaad 1 PV paneeltje had nog gepast.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2021 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:11:
@itsjohan
Dat lijkt me meer een zonnecollector.
En ja daar heb je ook gekkies bij }:O

Inderdaad 1 PV paneeltje had nog gepast.
Je vergeet de drie om de achterkant van collector dicht te maken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:14:
[...]

Je vergeet de drie om de achterkant van collector dicht te maken
Die kreeg hij ook niet recht gemonteerd... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
oh vandaar. ik vond het al zo'n apart gezicht; het lijkt net alsof 1 goede windvlaag eronder voldoende is. wellicht zit een collector wat beter vast / heeft die wat meer massa. Stond me te vervelen toen mijn dochter aan het schommelen was in de speeltuin, zodoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
itsjohan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:19:
oh vandaar. ik vond het al zo'n apart gezicht; het lijkt net alsof 1 goede windvlaag eronder voldoende is. wellicht zit een collector wat beter vast / heeft die wat meer massa. Stond me te vervelen toen mijn dochter aan het schommelen was in de speeltuin, zodoende :)
Bel morgen gewoon ff aan en laat hem dit lezen
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen
4. Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak, dan geldt dat de collector of het paneel ten minste net zo ver verwijderd moet blijven van de dakrand als de collector of het
paneel hoog is.
Is het hoogste punt van de collector bijvoorbeeld 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en)
ook minimaal 50 centimeter zijn.
Edit: misschien beter doen zonder je dochter in de buurt :o

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:16:
[...]

Die kreeg hij ook niet recht gemonteerd... ;)
Die linkse is wat weg gezakt ja

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
He @reneeke1970 ...
Nooit geweten dat SMA ook vlamboogdetectie (AFCI) had op de 3 - 6 kW 1-fase modellen.
Staat ook standaard uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmOOhdakTGFoW0c91FQspSTyqZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOEFu8satut0VD8N135UPNOJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
Ai. ik geloof dat ik wel een paar kleine afwijkingen van de voorwaarden zie inderdaad:

3. Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een schuin dak, dan geldt dat:
• de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan alle kanten binnen het vlak van het dak moet blijven,
• de collector of het paneel in of direct op het dakvlak moet worden geplaatst,
• de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet zijn als die van het dakvlak waarop het staat;

ach het is ook wel weer de charme van een wat volkse wijk. Als ik uit mijn zolderraam richting de huizen achter ons uitkijk zie ik ook een hoop bouwsels waar zeker nooit een vergunningsproces aan voorafgegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:31:
He @reneeke1970 ...
Nooit geweten dat SMA ook vlamboogdetectie (AFCI) had op de 3 - 6 kW 1-fase modellen.
Staat ook standaard uit.
[Afbeelding]
Oh oh, je betaalt voor heleboel techniek en je gebruikt het niet haha.
Doe eens testen of het werkt...... Morgen middag, uur of half twee met ampère of 5

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:34:
[...]

Oh oh, je betaalt voor heleboel techniek en je gebruikt het niet haha.
Doe eens testen of het werkt...... Morgen middag, uur of half twee met ampère of 5
De port forward is net verwijderd bij iemand die ik geholpen heb met de logging.
Jammer... :P
Volgende keer beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
itsjohan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:33:
[...]

Ai. ik geloof dat ik wel een paar kleine afwijkingen van de voorwaarden zie inderdaad:

3. Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een schuin dak, dan geldt dat:
• de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan alle kanten binnen het vlak van het dak moet blijven,
• de collector of het paneel in of direct op het dakvlak moet worden geplaatst,
• de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet zijn als die van het dakvlak waarop het staat;

ach het is ook wel weer de charme van een wat volkse wijk. Als ik uit mijn zolderraam richting de huizen achter ons uitkijk zie ik ook een hoop bouwsels waar zeker nooit een vergunningsproces aan voorafgegaan is.
Alleen staat in dit geval niet op schuin dak!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
Je hebt gelijk; het staat in zijn geheel op de dakkapel zie ik nu. Op google maps is er nog niets van te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCPj3APCbmCoUyt9zw4Q4L2Y4os=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zT9nyf7CY67SGyZ94UBMRRwh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-04 17:51
Kan iemand mij uitsluitsel geven over het volgende?

Afgelopen week is mijn installatie deels geplaatst, door tijdgebrek zijn maar de helft van de panelen gemonteerd. Totaal moet 30 panelen van 350 wp worden. Echter maak ik me zorgen met de curves die ik nu zie.

Situatie nu is een Huawei SUN2000 8KTL met 15x 350 wp panelen. Deze produceren nu op dagen zoals afgelopen week dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9y0AR-AABY6DQBfQpISeVxVoB8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mFqfm8FcxTJhXp1EijFQQwy6.png?f=fotoalbum_large

Als ik hier nog 15 panelen bij leg, ziet de curve er dan 2x zo hoog uit? Dus kom ik dan max op 9.272 uit?

Wat doet de omvormer dan, topt deze hem af op 8.000?

[ Voor 14% gewijzigd door pietervh op 15-06-2021 05:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:44
pietervh schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 05:34:
Niks mis met aftoppen toch? Gebeurd +/- maar 3 uur per dag, 3 maanden van het jaar, alleen met volle zon, op momenten dat er toch stroom genoeg is.
De rest van het jaar heb je er geen last van.

Zo gaat het bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiOmHH3TOXw609Sx6ivJ39HEGM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6fyXea7Ie4IyM1RNR2tWVly.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Afgelopen week is mijn installatie deels geplaatst, door tijdgebrek zijn maar de helft van de panelen gemonteerd. Totaal moet 30 panelen van 350 wp worden. Echter maak ik me zorgen met de curves die ik nu zie.

Situatie nu is een Huawei SUN2000 8KTL met 15x 350 wp panelen. Deze produceren nu op dagen zoals afgelopen week dit:
[Afbeelding]

Als ik hier nog 15 panelen bij leg, ziet de curve er dan 2x zo hoog uit? Dus kom ik dan max op 9.272 uit?

Ja dan topt ie af op 8000,kost je dus een kWh of 3 of 4 per zonnige dag. Zal ongeveer 300 kWh per jaar zijn. Financieel niet waard om grotere omvormer voor aan te schaffen.
Dat beweren de meeste dan toch.....
Ik zou het zelf niet doen, je hebt nu vaker warme omvormer dus kortere levensduur, een lager rendement want het maximum zit tussen 30/70 procent belasting van omvormer.
Over 3 jaar wil je uitbreiden en dan kan het al niet meer want hij is nu al te klein. Ik ging nu al een tien kW op.

Maar dat is mijn mening en er volgen er dadelijk nog 5 die beweren het tegenovergestelde en dat het maar 0.5 procent op jaarbasis scheelt bla bla....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:22:
[...]

Ja dan topt ie af op 8000,kost je dus een kWh of 3 of 4 per zonnige dag. Zal ongeveer 300 kWh per jaar zijn. Financieel niet waard om grotere omvormer voor aan te schaffen.
Ik zou het zelf niet doen, je hebt nu vaker warme omvormer dus kortere levensduur, een lager rendement want het maximum zit tussen 30/70 procent belasting van omvormer.
Over 3 jaar wil je uitbreiden en dan kan het al niet meer want hij is nu al te klein. Ik ging nu al een tien kW op.

Maar dat is mijn mening en er volgen er dadelijk nog 5 die beweren het tegenovergestelde en dat het maar 0.5 procent op jaarbasis scheelt bla bla....
Ik ben het wel met je eens, misschien financieel niet helemaal aantrekkelijk, maar het gevoel van "kWh"missen is ook wat waard denk ik :)

Theorie en praktijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19

[Afbeelding]

Ja, op 8000W.
ZW dak aan de curve te zien, met 2x 15x 350Wp zit deze 8kW omvormer wel al aardig vol.
De Huawei omvormer heeft geen dubbele stroom capaciteit op de 1e tracker, zoals SMA dat heeft, dus panelen op eventueel NO dak moeten op eigen omvormer.
Of het aantal op het ZW dak moet omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

[Afbeelding]

Ik heb dezelfde omvormer voor mijn ZO en deze topt af op 8845 watt volgens mijn kwh meter. 110% max kan deze dus draaien continu en dat scheeld toch alweer. Ik heb er 9900 Wp aan hangen en wel wat aftopping inderdaad, af en toe. Zie mijn PVoutput data.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rouske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:32:
[...]

Ja, op 8000W.
ZW dak aan de curve te zien, met 2x 15x 350Wp zit deze 8kW omvormer wel al aardig vol.
De Huawei omvormer heeft geen dubbele stroom capaciteit op de 1e tracker, zoals SMA dat heeft, dus panelen op eventueel NO dak moeten op eigen omvormer.
Of het aantal op het ZW dak moet omlaag.
Als no stroom levert doet zw het niet, dus kan makkelijk parallel. En sinds wanneer verlaagt het aantal panelen de stroom? Dacht alleen de spanning....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
IK lees uit het topic niet of de 2e set van 15 panelen ook op ZW komt of op de andere dakhelft (NO) (maar misschien heb ik wat gemist). In het geval van het laatste zal er ruim voldoende omvormer capaciteit zijn, in geval van het eerste zal de omvormer wat aftoppen en geen capaciteit meer over hebben om in een later stadium panelen bij te plaatsen op het NO dak... (als TS dat al van plan was....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
exroosje schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:18:
IK lees uit het topic niet of de 2e set van 15 panelen ook op ZW komt of op de andere dakhelft (NO) (maar misschien heb ik wat gemist). In het geval van het laatste zal er ruim voldoende omvormer capaciteit zijn, in geval van het eerste zal de omvormer wat aftoppen en geen capaciteit meer over hebben om in een later stadium panelen bij te plaatsen op het NO dak... (als TS dat al van plan was....)
Waar lees jij zw?
Waar lees jij tweede set op no?
Ik lees alleen dat installateur vanwege tijdgebrek slechts 15 van de 30 kon leggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervh
Dank voor de vele reacties. Doel is 30 panelen zww inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervh
Gerco-M schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:06:
[...]

Ik heb dezelfde omvormer voor mijn ZO en deze topt af op 8845 watt volgens mijn kwh meter. 110% max kan deze dus draaien continu en dat scheeld toch alweer. Ik heb er 9900 Wp aan hangen en wel wat aftopping inderdaad, af en toe. Zie mijn PVoutput data.
Zie je dan 8845 als max curve in de app van de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervh
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:00:
[...]

Als no stroom levert doet zw het niet, dus kan makkelijk parallel. En sinds wanneer verlaagt het aantal panelen de stroom? Dacht alleen de spanning....
Ik had zelf nog bedacht als dit teveel zou worden om 25 panelen op 1 tracker zww te leggen en dan eventueel 5 op t oosten. Maar leest hierboven dat de huawei dit niet ondersteunt. Dat is jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:00
[...]

:
Hoewel ik me afvraag of je "berekening" van de 300 kWh / jaar klopt denk ik dat het bij een dergelijk verlies al snel uit kan om je omvormer te upgraden? Als je zelf de stroom kunt gebruiken (of zolang je nog kunt salderen) heeft deze een waarde van ca. 300 x 0.22 = € 66 Als we een terugverdientijd van 5 jaar aanhouden (en daarna dus 20% rendement op je investering), dan kun je dus 330,- uitgeven om je omvormer te upgraden, daar moet je toch iets voor kunnen doen? Als je de extra opbrengst niet zelf gebruikt is dat ongeveer de helft, bij een langere TVT kan het nog steeds interessant zijn omdat de verwachte levensduur van je omvormer (naar verluidt) langer wordt. (en inderdaad het fijne gevoel van perfecte parabolen op zal leveren :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

pietervh schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:37:
[...]

Zie je dan 8845 als max curve in de app van de omvormer?
De omvormer zegt 8.8 kw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBulSR9hsi8DyOuZVinzRjHJ2A8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWMOl2ZjUSd2sYA0vFIOZJIT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJTM8GAnQ3RsirqqFzKodf4bTR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHWM94Lm65MiMZjry8ySp8fr.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn ZO kant met 9900 Wp
Voor jou opstelling heb je wel 600 Wp meer maar op ZWW ook iets lagere opbrengst dus de pieken en aftopping gaat echt meevallen! Ik heb nog geen aftopping gezien langer dan 20 min.

Ook is het leuk om te rekenen aan de kWh die je mist maar dat piekvermogen kan je nooit zelf gebruiken dus dat word toch teruggeleverd a lage vergoeding en is niet veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:00:
[...]

Een beginnend PV-er zal 1 oriëntatie per MPPT doen, niet 2 oriëntaties parallel op 1 MPPT (dat is voor gevorderden ;) )
Maar oké, dan moet je er op NO ook wel 15 kwijt kunnen, anders kan het niet parallel of je moet de verdeling voor ZW anders maken dan 2x15 op ZW . bijv. 20+10 ZW en dan 10 op NO parallel aan de 10 van ZW.
Panelen zijn 10,..A en omvormer mag max 11A, wellicht dat dit inderdaad gaat met NO en ZW parallel op 1 tracker.
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:29:
[...]

Waar lees jij zw?
Waar lees jij tweede set op no?
Ik lees alleen dat installateur vanwege tijdgebrek slechts 15 van de 30 kon leggen.
ZW kan je toch zien aan het plaatje dat er gepost is ;)
In een ander fora was ook de vraag gesteld en daar stond meer info bij dan hier, bijv. dat het oorspronkelijke plan met een 10kW omvormer was, maar dat die niet leverbaar was. ;(

[ Voor 11% gewijzigd door Rouske op 15-06-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Batilan schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:16:
[...]

Hoewel ik me afvraag of je "berekening" van de 300 kWh / jaar klopt denk ik dat het bij een dergelijk verlies al snel uit kan om je omvormer te upgraden? Als je zelf de stroom kunt gebruiken heeft deze een waarde van ca. 300 x 0.22 = € 66 Als we een terugverdientijd van 5 jaar aanhouden (en daarna dus 20% rendement op je investering), dan kun je dus 330,- uitgeven om je omvormer te upgraden, daar moet je toch iets voor kunnen doen? Als je de extra opbrengst niet zelf gebruikt is dat ongeveer de helft, bij een langere TVT kan het nog steeds interessant zijn omdat de verwachte levensduur van je omvormer (naar verluidt) langer wordt. (en inderdaad het fijne gevoel van perfecte parabolen op zal leveren :)).
Ik ben zelf nu een 6/7 kWh kwijt per dag, ik zal geen advies geven hoor van een omvormer die twintig procent kleiner is.
Maar ik kan niet upgraden, mijn 3×25 is vol

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervh
Rouske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Een beginnend PV-er zal 1 oriëntatie per MPPT doen, niet 2 oriëntaties parallel op 1 MPPT (dat is voor gevorderden ;) )
Maar oké, dan moet je er op NO ook wel 15 kwijt kunnen, anders kan het niet parallel of je moet de verdeling voor ZW anders maken dan 2x15 op ZW . bijv. 20+10 ZW en dan 10 op NO parallel aan de 10 van ZW.
Panelen zijn 10,..A en omvormer mag max 11A, wellicht dat dit inderdaad gaat met NO en ZW parallel op 1 tracker.

[...]

ZW kan je toch zien aan het plaatje dat er gepost is ;)
In een ander fora was ook de vraag gesteld en daar stond meer info bij dan hier, bijv. dat het oorspronkelijke plan met een 10kW omvormer was, maar dat die niet leverbaar was. ;(
Klopt inderdaad. Ik ga vanavond je opmerking eens goed bestuderen. Nu even geen tijd. ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervh
Gerco-M schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:46:
[...]

De omvormer zegt 8.8 kw

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is mijn ZO kant met 9900 Wp
Voor jou opstelling heb je wel 600 Wp meer maar op ZWW ook iets lagere opbrengst dus de pieken en aftopping gaat echt meevallen! Ik heb nog geen aftopping gezien langer dan 20 min.

Ook is het leuk om te rekenen aan de kWh die je mist maar dat piekvermogen kan je nooit zelf gebruiken dus dat word toch teruggeleverd a lage vergoeding en is niet veel waard.
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
The_Woesh schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 06:21:
[...]

Niks mis met aftoppen toch? Gebeurd +/- maar 3 uur per dag, 3 maanden van het jaar, alleen met volle zon, op momenten dat er toch stroom genoeg is.
De rest van het jaar heb je er geen last van.

Zo gaat het bij mij:
[Afbeelding]
Jouw grafiek laat mij mooi het voordeel van een O/W opstelling zien: ik haalde gisteren met een 8kW omvormer 87 kWh binnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Maar ja, het nadeel is dat je installatie bijna twee keer zo duur is, of valt dat mee? Als ik naar mijn bescheiden installatie kijk, dan kost de omvormer bijna 25% van het totaal. Maar ik had geen installatiekosten. Ik gok dat in de meeste gevallen de omvormer maar tussen de 15 en 20% kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34
Ik heb hier al 2 jaar lang een 4 panelen setup op een APS Micro Omvormer QS1. Deze liggen op het zuiden op een tuinoverkapping.

Vanmorgen knalde de (aparte) 16A groep eruit. Iedere keer 1 seconde nadat ik de groep weer aan zet knalt ie er weer uit. Er zit ook een aardlek nog achter, maar deze blijft er wel op.
De bekabeling heb ik niet heel uitvoerig getest, maar heb de grondkabel even omgelust naar een wcd en er even een 600 watt fohn op gezet. Dat ging wel goed. Als ik de omvormer weer op de groep aansluit gaat het mis.
Kan een 16A automaat er überhaupt uitknallen door bijvoorbeeld een slecht contact of slaat hij enkel door kortsluiting door?

Mijn vraag is trouwens ook doorgezet naar APS, dus ik hou jullie sowieso even up to date van de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Misschien kun je de APS op een andere groep aansluiten via een stopcontact. Alleen even om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Heb zojuist 12 X 360WP laten installeren met een Eastron SDM120. Ik wil graag op dagbasis de opbrengst willen aflezen, maar ik begrijp uit de handleiding dat dit niet mogelijk is. Volgens de handleiding zou ik de dagteller zelfs onmogelijk kunnen resetten. :X

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
SalimRMAF schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 01:27:
Heb zojuist 12 X 360WP laten installeren met een Eastron SDM120. Ik wil graag op dagbasis de opbrengst willen aflezen, maar ik begrijp uit de handleiding dat dit niet mogelijk is. Volgens de handleiding zou ik de dagteller zelfs onmogelijk kunnen resetten. :X
Die Eastron is alleen maar een kWh meter, je hebt toch gewoon een omvormer waar je tegen kan praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 19:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[...]

Ik ben het sluitend met je eens.
Ik haat aftoppen. Prijsverschil tussen 8k en 10k is niet zo groot.
Als je 10 jaar 300kWh aftopt is toch al snel 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

[Afbeelding]

een 10K had beter geweest (als alles dezelfde kant op ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

reneeke1970 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Ik ben zelf nu een 6/7 kWh kwijt per dag, ik zal geen advies geven hoor van een omvormer die twintig procent kleiner is.
Maar ik kan niet upgraden, mijn 3×25 is vol
Op ons nieuwe huis komt ook een set panelen met maximaal.
Dus een 3x25A zekering op een 3x25A hoofdzekering. En in de software van de omvormer regel ik hem terug naar 3x24,5A (oost-west vol dus die 3x24 haalt hij zeker).
Moet toch de EV ergens van opladen en het huis van warmte voorzien (en koeling) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApC_IcE schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:45:
[...]

Dus een 3x25A zekering op een 3x25A hoofdzekering. En in de software van de omvormer regel ik hem terug naar 3x24,5A (oost-west vol dus die 3x24 haalt hij zeker).
Moet toch de EV ergens van opladen en het huis van warmte voorzien (en koeling) O-)
Oh maar hij springt zomaar niet hoor, ondanks mijn huis verbruik van minimaal 500 watt duwt ie er tot 28 ampère doorheen en nog nooit geklapt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:52
Even wat anders, jullie ook al opgevallen dat de prijzen van panelen flink zijn gestegen het laatste half jaar? Blij dat ik in oktober mijn spullen heb besteld en toen heb gelegd, zat nog te dubben om te wachten tot februari en nog wat prijsdaling / wp verhoging mee te pakken. Gelukkig niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
padoempats schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:15:
Even wat anders, jullie ook al opgevallen dat de prijzen van panelen flink zijn gestegen het laatste half jaar? Blij dat ik in oktober mijn spullen heb besteld en toen heb gelegd, zat nog te dubben om te wachten tot februari en nog wat prijsdaling / wp verhoging mee te pakken. Gelukkig niet gedaan.
Hier worden vandaag 20 stuks op het dak gelegd, medelijden met de mannen die het dak op moeten met deze temperatuur.

Ze gaven al aan dat het goed is dat ik al vroeg een vaste prijs had afgesproken omdat de panelen in de tussentijd al €10,- p.s duurder waren geworden. Ze gaven de hoge vraag (door Corona is iedereen met zijn huis bezig) en de tijdelijke verstopping van het Suezkanaal op als reden.

[ Voor 8% gewijzigd door Caayn op 16-06-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Vorkie schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 06:57:
[...]

Die Eastron is alleen maar een kWh meter, je hebt toch gewoon een omvormer waar je tegen kan praten?
Nee. :p

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Elke set-up heeft een omvormer nodig :?

Dus misschien even hier posten wat je aangeboden is qua offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:19
Of met de pulsen van dat ding werken met bijv een een youless. Of elke dag de standen opschrijven en gewoon stand-van-vandaag minus stand-van-gister doen O-)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@SalimRMAF
Hij is bedoeld om met Modbus uit te lezen.
Wat was je gedachte toen je hem bestelde?

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 16-06-2021 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ApC_IcE schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:45:
[...]

Maak je geen onnodige zorgen. 3×25A kan met gemak 3×25A aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

ApC_IcE schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:41:
[...]

Ik ben het sluitend met je eens.
Ik haat aftoppen. Prijsverschil tussen 8k en 10k is niet zo groot.
Als je 10 jaar 300kWh aftopt is toch al snel 600 euro.
Als je rekent met het volle tarief klopt dat bedrag inderdaad, maar een meer realistische waarde is 5 cent per kWh en dan is het nog maar 150 euro. Want na saldering is die piekopbrengst echt niet veel meer waard. Op de open markt nu al praktisch niks.
En ik moet de eerste nog tegenkomen die zegt, "ja die zomer piekopbrengst gebruik ik zelf direct dus dat is het volle tarief waard voor mij"

Dus hardstikke leuk dat we van die prachtige perfecte parabolen willen, maar die 2% extra jaar opbrengst met die 20% hogere pieken geeft de netwerkbeheerder 100% meer problemen dus dat vind ik niet erg rendabel >:)

Ik zit zelf met deze omvormer voor mijn ZO kant op 89% van mijn Wp vermogen en heb nog maar heel weinig aftopping, maar zou meer aftopping best acceptabel vinden als dat in de toekomst voor de consument voordelen zou hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knights16
knights16 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:03:
[...]

Je kijkt goed. Dat is het verschil op dezelfde string in de zelfde maand, met een zonnige dag, strakblauw.
Panelen waren echt vies. Morgenochtend maar weer eens vergelijken. Ik houd jullie op de hoogte.
Het schoonmaken van de panelen heeft het probleem verholpen. Blijkbaar waren ze zo vies :P

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervh
Gerco-M schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:47:
[...]

Als je rekent met het volle tarief klopt dat bedrag inderdaad, maar een meer realistische waarde is 5 cent per kWh en dan is het nog maar 150 euro. Want na saldering is die piekopbrengst echt niet veel meer waard. Op de open markt nu al praktisch niks.
En ik moet de eerste nog tegenkomen die zegt, "ja die zomer piekopbrengst gebruik ik zelf direct dus dat is het volle tarief waard voor mij"

Dus hardstikke leuk dat we van die prachtige perfecte parabolen willen, maar die 2% extra jaar opbrengst met die 20% hogere pieken geeft de netwerkbeheerder 100% meer problemen dus dat vind ik niet erg rendabel >:)

Ik zit zelf met deze omvormer voor mijn ZO kant op 89% van mijn Wp vermogen en heb nog maar heel weinig aftopping, maar zou meer aftopping best acceptabel vinden als dat in de toekomst voor de consument voordelen zou hebben.
Als de omvormer inderdaad 8800 ipv 8000 verwerkt valt het reuze mee. Je hebt de SUN2000-8KTL-M1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

pietervh schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:54:
[...]

Als de omvormer inderdaad 8800 ipv 8000 verwerkt valt het reuze mee. Je hebt de SUN2000-8KTL-M1?
Ik heb de M0 versie, maar heb voor mijn NW de M1 versie en heb nog geen idee wat het verschil is maar denk dat beide wel 110% doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Is er iemand die kan uitleggen hoe dat nu precies zit met de 10% extra capaciteit en de power factor (cos phi)?

Ik kwam nl. een publicatie van de Goodwe Solar Academy tegen die als volgt begint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ga-GAcWjpyJOg5qd-GYtc9GtSxc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ftTXk2iJnmwJFxw7mr5i3bHa.png?f=user_large

Het eerste stuk daarna snap ik nog wel. Het lijkt erop dat er een project van de Chinese overheid is geweest ('Top runner') waarbij de AC keten een paar uur per dag in het rood wordt gejaagd. Dus alles overbelasten zodat het wel warm wordt, maar net niet uitvalt. (net zoals je een 16A automaat best een paar uur op 17A kunt belasten zonder dat 'ie uit gaat; of je het moet willen is een tweede).
Wel grappig dat het precies de omgekeerde trend van Nederland is. Bij ons wil men naar max. 70% van het piekvermogen (voor grotere installaties). In China blijkbaar naar 110% (voor een paar uur per dag).

Bij punt 3 en 4 gaat het over
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsjVXgVNjwYO3s49KgafavLc9-c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PLdr2uyJGWIRGUpHKh6HxHhJ.png?f=user_large

Daar ben ik een beetje de weg kwijt. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:41
WackoH schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:56:
Is er iemand die kan uitleggen hoe dat nu precies zit met de 10% extra capaciteit en de power factor (cos phi)?

Ik kwam nl. een publicatie van de Goodwe Solar Academy tegen die als volgt begint:
[Afbeelding]

Het eerste stuk daarna snap ik nog wel. Het lijkt erop dat er een project van de Chinese overheid is geweest ('Top runner') waarbij de AC keten een paar uur per dag in het rood wordt gejaagd. Dus alles overbelasten zodat het wel warm wordt, maar net niet uitvalt. (net zoals je een 16A automaat best een paar uur op 17A kunt belasten zonder dat 'ie uit gaat; of je het moet willen is een tweede).
Wel grappig dat het precies de omgekeerde trend van Nederland is. Bij ons wil men naar max. 70% van het piekvermogen (voor grotere installaties). In China blijkbaar naar 110% (voor een paar uur per dag).

Bij punt 3 en 4 gaat het over
[Afbeelding]

Daar ben ik een beetje de weg kwijt. :'(
Lees een artikel over cosinus phi en blindvermogen.
Kort:
actief vermogen (letter is P) is wat je thuis verbruikt en wordt gemeten op je kWh meter in kWh.
blind vermogen is hulpmiddel maar gaat 50 keer per seconde het net op en af. Maar het moet er soms wel zijn anders werken kooianker motoren niet. Door de verliezen in weerstanden moet je dus ook genereren.
blind vermogen staat in vectoren haaks op vermogen. en de verhouden daartussen wordt uitgedrukt in cos phi (VAr) Letter is Q
De gebruikte S is de som van de 2 vectoren blind en vermogen en wordt uitgedrukt in VA
en is het totaal gegenereerde vermogen nodig om iets te laten werken. Maar wordt niet door onze kWh meters gemeten.

Er wordt dus eigenlijk gezegd, dat de omvormer S=50VA is. Om dan P=50kW te krijgen kun je de cos phi laten zakken van 1 naar 0,9 en dan S naar 55VA om P=50W eruit te krijgen. Dus op je kW meter kom je nooit boven de 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb wat gelezen over cos phi etc, maar ik zou vooral weten hoe dat nu zit in de context van energieopwekking.
Zeg ik het dan goed dat een huishouden er weinig aan heeft om blindvermogen op te wekken omdat het daar niet wordt gemeten? Maar dat een energiebedrijf er wel blij mee kan zijn omdat ze dat blindvermogen toch ergens moeten opwekken? En dus dat de overheid in China heeft gestimuleerd om dat te doen waar het net het aan kan?
Overigens is dit stap 2 in de 'AC-overloading'. Stap 1 is gewoon de omvormer voor enkele uren zwaarder belasten dan die continue aan zou kunnen.

Een verwant punt is dat de cos phi/power factor/pf van m'n Growatt omvormer op 1.0 staat. Maar, bij weinig licht daalt de pf die een Finder kWh ziet, wel sterk. Bij 50W is die ~0.75, maar gaat naar 0.2 als er tijdens de schemering nog maar 20W wordt opgewekt (in de logging blijft de pf overigens op 1.0 staan). Hoe moet ik dat dan zien? Is er een relatie met het eigenverbruik van de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Op het net wil je liever helemaal geen blind vermogen omdat het kabelverliezen geeft die niet door de kwh meter worden geregistreerd, ergo er wordt niet door de afnemer voor betaald. Een draaistroommotor b.v. van een wasmachine heeft doorgaans een of meer condensatoren om de spoel van blindvermogen te voorzien en de arbeidsfactor zo dicht mogelijk bij 1 te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:52
De gemiddelde belasting op het net is niet met cosphi=1, maar heeft altijd wat blindvermogen nodig.
Volgens mij is het idee dat je met omvormers blindvermogen kan injecteren in het net, om zo de netbeheerder te helpen dit blindvermogen te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Nu kan ik de PF van een omvormer veranderen... dus dan moet ik dat ook even proberen })

Eert met de PF op 1 (standaard):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C18HhMh2gL2j4D4KCASrTaIpbY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J8U1nb6XKipansxO37bebUi1.png?f=user_large
Logisch: Pac is iets kleiner dan Ppv door verliezen in omvormer. En het werkelijk (?) vermogen in W en schijnbaar vermogen in VA zijn vrijwel gelijk.

Dan PF = 0.8.
Nu had ik in mijn simpele hoofd gedacht, met de opmerking dat blindvermogen ook moet worden opgewekt, dat schijnbaar vermogen ongeveer gelijk aan Ppv zou zijn, en het werkelijk vermogen een stuk kleiner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gwrpd_du8Qf_UvxDhqbO7pj0n38=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tEDoksytzEtU53MjFE5D5RbP.png?f=user_large
Het werkelijk vermogen is echter gelijk gebleven, maar het schijnbaar vermogen is juist flink toegenomen :?

De logging maakt het niet veel eenvoudiger. daarin staat bij PF=0.8:
Ppv = 668.4W
PAc(W) = 655
PAcR(W) = 819 W (normaal vrijwel gelijk aan PAc)
Rac(Var) = 489.9W (normaal altijd 0)

De omvormer maakt dus schijnbaar vermogen maar het kost niets 8)7
Ik geloof niet in een perpetuum mobile, dus er is duidelijk iets wat ik niet snap... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Als een apparaat blindvermogen nodig heeft, dan wekt het toch zelf dat vermogen op? De netbeheerder biedt in feite alleen een 230V wisselspanning aan. Blindvermogen ontstaat als een verbruiker stroom trekt die niet in fase is met de spanning (inductieve of capacitieve belasting). Het wordt dus alleen door de apparatuur zelf gegenereerd. Je kunt wel tegenvermogen genereren zodat de blindvermogens elkaar (deels) uitdoven. Misschien is dat wat ze bedoelen. De omvormer helpt dan de cos phi te herstellen, zo dicht mogelijk bij 1.
Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic