Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.982 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Proton_ schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:27:
@SalimRMAF
Hij is bedoeld om met Modbus uit te lezen.
Wat was je gedachte toen je hem bestelde?
Ik had alleen de keuze uit dit model, de installatie is gedaan door de woningbouw. Het uitlezen gaat dus moeilijk voor een beginner zoals ik? |:(

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Gerco-M schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:47:
[...]

Als je rekent met het volle tarief klopt dat bedrag inderdaad, maar een meer realistische waarde is 5 cent per kWh en dan is het nog maar 150 euro. Want na saldering is die piekopbrengst echt niet veel meer waard. Op de open markt nu al praktisch niks.
En ik moet de eerste nog tegenkomen die zegt, "ja die zomer piekopbrengst gebruik ik zelf direct dus dat is het volle tarief waard voor mij"

Dus hardstikke leuk dat we van die prachtige perfecte parabolen willen, maar die 2% extra jaar opbrengst met die 20% hogere pieken geeft de netwerkbeheerder 100% meer problemen dus dat vind ik niet erg rendabel >:)

Ik zit zelf met deze omvormer voor mijn ZO kant op 89% van mijn Wp vermogen en heb nog maar heel weinig aftopping, maar zou meer aftopping best acceptabel vinden als dat in de toekomst voor de consument voordelen zou hebben.
Dat tarief weten we alleen als je het verbruik ook weet!
Als het binnen salderen valt is het dus wel verstandiger een grotere omvormer te nemen. Verschil tussen 8k en 10k wel gezien?
Dat is amper wat. Dus volledig acceptabel. Plus dat je nog kan uitbreiden indien van toepassing.

Niemand heeft het over je opmerking dat iemand die pieken rechtstreeks verbruikt. Volgens mij snap je de saldering niet.
Het gaat erom als je zoveel kwh per jaar misloopt. Waarom niet gewoon voor 200 een duurdere betere omvormer?

Wat een nonsens opmerking ook over dat 20% hogere pieken in dit geval de netbeheerder tot last zijn en daarom niet rendabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SalimRMAF schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:03:
[...]

Ik had alleen de keuze uit dit model, de installatie is gedaan door de woningbouw. Het uitlezen gaat dus moeilijk voor een beginner zoals ik? |:(
Ik heb toevallig mijn collega gesproken met een huurwoning uit sweetlakecity die dus alleen een wit kastje heeft, omvormers onder de panelen en zelf dus binnenkort een account krijgt om ergens uit te lezen. Krijg jij toevallig ook een online account? Mogelijk kan je dan uitlezen via een API :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Vorkie schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:06:
[...]

Ik heb toevallig mijn collega gesproken met een huurwoning uit sweetlakecity die dus alleen een wit kastje heeft, omvormers onder de panelen en zelf dus binnenkort een account krijgt om ergens uit te lezen. Krijg jij toevallig ook een online account? Mogelijk kan je dan uitlezen via een API :)
Niet dat ik weet haha. De omvormers liggen inderdaad onder de panelen zelf. :'(

Gulfstream G650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

ApC_IcE schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:05:
[...]

Dat tarief weten we alleen als je het verbruik ook weet!
Als het binnen salderen valt is het dus wel verstandiger een grotere omvormer te nemen. Verschil tussen 8k en 10k wel gezien?
Dat is amper wat. Dus volledig acceptabel. Plus dat je nog kan uitbreiden indien van toepassing.

Niemand heeft het over je opmerking dat iemand die pieken rechtstreeks verbruikt. Volgens mij snap je de saldering niet.
Het gaat erom als je zoveel kwh per jaar misloopt. Waarom niet gewoon voor 200 een duurdere betere omvormer?

Wat een nonsens opmerking ook over dat 20% hogere pieken in dit geval de netbeheerder tot last zijn en daarom niet rendabel?
Als jij het een goede investering vind om een grotere omvormer te nemen die minimaal 10 jaar meegaat, voor de saldering die binnen een paar jaar waarschijnlijk al afgebouwd wordt dan mag dat natuurlijk, maar meestal kijk je toch naar het lange termijn plaatje.

Nu al een omvormer kopen voor een mogelijke uitbreiding over een paar jaar is vaak ook niet handig omdat techniek verouderd is of plannen gewijzigd, of vermogen of aantal MPPT trackers alsnog niet toereikend is.

Ja ik snap saldering best goed en dat is leuk voor nu, maar ik vind dat bij de aanschaf van een PV systeem er toch wel meer factoren zijn dan alleen de energierekening nu.

Die 20% hogere pieken geven de netwerk beheerders wel degelijk problemen omdat net als elk ander apparaat de piekbelasting vaak het probleem is. We zien hier vaak genoeg problemen langs komen met omvormers die afslaan bij 253V.

Ieder zijn ding natuurlijk, maar als we een beetje duurzaam bezig willen zijn vind ik het wel verstandig om ook naar het volledige plaatje te kijken en op de lange termijn en niet alleen naar de saldering nu en wat dit betekend voor je eigen energierekening. Ik zeg niet dat we naar de 70% dimensionering moeten zoals in Duitsland maar daar zijn natuurlijk wel argumenten die daarvoor spreken.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Gerco-M @ApC_IcE Een ander aspect is dat een vrij stevig grotere omvormer vaker of verder buiten zijn optimum rendement draait - wat met geen zon (dus heel vaak!) altijd zo is!

Groter is dus niet per definitie beter om die 3 kWh in Mei maar te pakken... De kans dat je die weer op efficiëntie verliest (wanneer het ook nog eens echt telt!) is er ook.

En ik las net dat ze in België al naar een soort capaciteitstarief lijken te gaan op basis van piekverbruik... (dat gaat vast ook op voor teruglevering)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
SalimRMAF schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:03:
[...]
Met een Raspberry Pi, een modbus USB adapter en een paar regels python code in combinatie met de minimalmodbus package is dat goed te doen. (Google is je vriend.)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
Ronald schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:07:
@Gerco-M @ApC_IcE Een ander aspect is dat een vrij stevig grotere omvormer vaker of verder buiten zijn optimum rendement draait - wat met geen zon (dus heel vaak!) altijd zo is!

Groter is dus niet per definitie beter om die 3 kWh in Mei maar te pakken... De kans dat je die weer op efficiëntie verliest (wanneer het ook nog eens echt telt!) is er ook.

En ik las net dat ze in België al naar een soort capaciteitstarief lijken te gaan op basis van piekverbruik... (dat gaat vast ook op voor teruglevering)
Alleen zit het optimum rond de 60 a 70% belasting. Dan nog, ver daarbuiten verlies je niet veel meer dan 1%, dus ga je b.v. van 96% efficiency naar 95%. En als je toch al weinig opwekt, dan is 1% daarvan al helemaal peanuts. Misschien dat omvormers vroeger slechter waren, tegenwoordig zou ik me er totaal niet druk om maken. Opstartspanning speelt ook bijna geen rol meer met omvormers die al starten bij 50V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Er zitten erg veel uren in een jaar dat de omvormer op <20% draait... Dan gaat de efficiëntie curve vaak wat sneller omlaag. En al is het verschil 0.2% -> Dan is dat heel vlot die 3kWh die je in mei won.

Een juist gedimensioneerde omvormer is gewoon het juiste. Voor eigenaar en maatschappij(netbeheerder)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
Ronald schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:57:
Er zitten erg veel uren in een jaar dat de omvormer op <20% draait... Dan gaat de efficiëntie curve vaak wat sneller omlaag. En al is het verschil 0.2% -> Dan is dat heel vlot die 3kWh die je in mei won.

Een juist gedimensioneerde omvormer is gewoon het juiste. Voor eigenaar en maatschappij(netbeheerder)
Dus in het geval van @pietervh moeten ze gewoon de 10k versie komen ophangen, zoals dat in het oorspronkelijke design van de installateur zelf ook was en hem niet afschepen met de 8k versie omdat de 10k niet leverbaar was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Rouske Ik had die context gemist; en kan het ook zo snel niet terug vinden... Maar als de installateur 10K in de offerte had staan moet ie 10K leveren; de rest is daarvoor inderdaad niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ronald schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:57:

Dat laatste klopt wel. Maar die 3 kWh was volgens mij per dag i.p.v. over de hele maand mei :)
Ik denk dat je je verkijkt op die 0.2%. Een 10% overgedimensioneerde omvormer draait bij lage belasting op 18% i.p.v. 20% van nominale capaciteit. De procentuele vermindering van zijn efficiency is natuurlijk veel kleiner.

[ Voor 17% gewijzigd door Martin7182 op 17-06-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik wil dus wat extra panelen op ons schuine dak gaan leggen en zit nog met de route en vastzetten van de bekabeling.

Route:
- Schuin pannendak
- Nok
- Schuin pannendak
- 2,5m naar beneden langs regenpijp
- over plat dak
- naar beneden naar omvormer

Op het schuine dak kun je kabels onder de panelen en de dakpannen kwijt.

Naar beneden langs de regenpijp is nog een dingetje, want de regenpijp zit al volledig in de hoek. Ik zag bij de overburen, dat de kabel door de regenpijp gaat. Is dat gangbaar?

En wat is een goede manier voor over het platte dak? Bij de buren zit het in grijze buizen op een soort houder. Ook zie ik kabelgoten van een soort ijzeren raamwerk. Maar hoe zet je die dingen vast op je dak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 09:41
Martin7182 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:45:
[...]
...Opstartspanning speelt ook bijna geen rol meer met omvormers die al starten bij 50V.
Opstartspanning is pure marketing en irrelevant. Zodra de panelen licht zien, proberen ze een spanning dicht bij de Voc. Die spanning zal dus altijd hoger dan de opstartspanning zijn, want anders zou de omvormer nooit aan aan 8)7 .
Waar het om gaat is het vermogen dat panelen moeten leveren om de omvormer aan te laten gaan en aan het net leveren.
Maar zelfs als daar verschil in zit, zal dat op jaarbasis niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-04 17:51
Rouske schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:04:
[...]

Dus in het geval van @pietervh moeten ze gewoon de 10k versie komen ophangen, zoals dat in het oorspronkelijke design van de installateur zelf ook was en hem niet afschepen met de 8k versie omdat de 10k niet leverbaar was...
De originele offerte bevat inderdaad de 10KTL omvormer. Ik had dat in mijn post hier er niet bijgezet omdat ik de vraag zuiver wilde houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

timovd

Voorsprong door techniek

Jelte schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:26:
...

Naar beneden langs de regenpijp is nog een dingetje, want de regenpijp zit al volledig in de hoek. Ik zag bij de overburen, dat de kabel door de regenpijp gaat. Is dat gangbaar?
Nee, zeker niet. Ik zou hiervoor een aparte (grijze) buis voor gebruiken.
En wat is een goede manier voor over het platte dak? Bij de buren zit het in grijze buizen op een soort houder. Ook zie ik kabelgoten van een soort ijzeren raamwerk. Maar hoe zet je die dingen vast op je dak?
Veel dingen zijn mogelijk. Een metalen raamwerk kan en die moet je dan ook aarden.
Ik zou veer slagvast PVC gebruiken en die met bitumen kit o.i.d. vastkitten aan een stoeptegel. Zorg er in ieder geval voor bij PVC buizen dat als er water in komt, dat er er ook weer uit kan stromen, dus de uiteinden moeten lager dan het midden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ronald schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:07:

Daarom hebben we het over iets van 9000wp met een 9000 of 10k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

WackoH schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:42:
De logging maakt het niet veel eenvoudiger. daarin staat bij PF=0.8:
Ppv = 668.4W
PAc(W) = 655
PAcR(W) = 819 W (normaal vrijwel gelijk aan PAc)
Rac(Var) = 489.9W (normaal altijd 0)

De omvormer maakt dus schijnbaar vermogen maar het kost niets 8)7
Ik geloof niet in een perpetuum mobile, dus er is duidelijk iets wat ik niet snap... :X
Je kent misschien vermogen=stroom x spanning. Dit klopt bij gelijkstroom, maar bij wisselstroom is het complexer (bad pun).

Stel, ik hang een condensator (als je niet weet wat dat is, denk aan een vrij ideale kleine accu) direct aan het stopcontact. Als de wisselspanning hoger is dan de condensatorspanning, laadt de condensator op.
Als de wisselspanning lager is dan de condensatorspanning, ontlaadt deze.
Gemiddeld laadt hij 50x per seconde en ontlaadt hij dezelfde energie ook weer 50x per seconde. Een elektriciteitsmeter staat dus stil (een Ferrarismeter kan je horen knorren).
Maar: er loopt wel stroom. Er zijn dus wel weerstandsverliezen door de leidingen, en dat wil je niet. Deze stroom die nutteloos heen en weer geshutteld wordt, noemen we blindstroom.

De stroom door een condensator zoals je die in schakelende voedingen ziet is afhankelijk van de spanningsverandering, bij een spoel (zelfinductie) zoals je die in elektromotoren vindt is dat precies andersom. Ze kunnen elkaar dus compenseren, waarbij ze de blindstroom voor elkaar leveren en die dus niet over het hele netwerk hoeft en dus ook minder verlies oplevert. Afhankelijk van de belasting van het net wil je dus soms dat er meer spoelen en soms meer condensatoren aanwezig zijn, zodat de blindstroom over het netwerk 0 is.

Nou heeft een PV omvormer een digitale regelbare uitgang, dus die kan zich als beide voordoen. Zolang hij niet zijn volle vermogen levert, heeft hij ruimte over om zijn uitgang dus op een willekeurig moment stroom uit het net te laten opnemen en dit een paar milliseconden later weer terug te geven. Het verschil tussen schijnbaar en werkelijk vermogen wordt dus gewoon met het net uitgewisseld, geen perpetuum mobile. Het is schijnbaar, fake vermogen.

En hij doet precies wat je ingesteld hebt: 819 * 0.8=~655.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Dank voor de uitleg!
Hoe met een condensator en een spoel werkt, wist ik. Maar hoe een omvormer dat dan doet, is me nu duidelijk geworden.

Het ontbrekende schakeltje was dus dat de omvormer bij PF ≠ 1 blindvermogen heen en weer begint te schuiven door leentjebuur bij het elektriciteitsnet te spelen, bovenop het AC vermogen dat uit de PV panelen wordt gemaakt en netto in het net wordt geduwd..

Ik vond ook nog deze uitleg: mux' blog: De power factor uitgelegd

De hamvraag is nu:
  • Waarom zou je de PF van een omvormer anders dan 1 willen willen instellen? Omdat die dan als een (vast ingestelde) PF correctie kan werken?
Dat schijnt dan wel ten koste van extra kabelverliezen te gaan. Want het blindvermogen zelfs kost weliswaar niets (of levert niets op 8) ) maar dat nutteloos heen en weer schuiven van stroom geeft wel extra verlies door de kabelweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:58
WackoH schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:45:
  • Waarom zou je de PF van een omvormer anders dan 1 willen willen instellen? Omdat die dan als een (vast ingestelde) PF correctie kan werken?
Omdat de andere apparaten in je huis een andere pf dan 1 genereren, kun je compenseren met omvormer.
Nu wordt dat in Nederland niet gemeten, dus maken we ook niet zo druk. Maar als je eilandbedrijf wil kan dat belangrijk worden. Ik kan mijn eigen kWh meter van het huis uitlezen inclusief blindvermogen apart. Daar ben ik nog best van geschrokken. Per jaar 400kVAr over de 3 fasen. op 2400kWh verbruik van het huis.

[ Voor 15% gewijzigd door Dapdodo op 18-06-2021 07:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Gerco-M schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:43:
[...]

Als jij het een goede investering vind om een grotere omvormer te nemen die minimaal 10 jaar meegaat, voor de saldering die binnen een paar jaar waarschijnlijk al afgebouwd wordt dan mag dat natuurlijk, maar meestal kijk je toch naar het lange termijn plaatje.

Nu al een omvormer kopen voor een mogelijke uitbreiding over een paar jaar is vaak ook niet handig omdat techniek verouderd is of plannen gewijzigd, of vermogen of aantal MPPT trackers alsnog niet toereikend is.

Ja ik snap saldering best goed en dat is leuk voor nu, maar ik vind dat bij de aanschaf van een PV systeem er toch wel meer factoren zijn dan alleen de energierekening nu.

Die 20% hogere pieken geven de netwerk beheerders wel degelijk problemen omdat net als elk ander apparaat de piekbelasting vaak het probleem is. We zien hier vaak genoeg problemen langs komen met omvormers die afslaan bij 253V.

Ieder zijn ding natuurlijk, maar als we een beetje duurzaam bezig willen zijn vind ik het wel verstandig om ook naar het volledige plaatje te kijken en op de lange termijn en niet alleen naar de saldering nu en wat dit betekend voor je eigen energierekening. Ik zeg niet dat we naar de 70% dimensionering moeten zoals in Duitsland maar daar zijn natuurlijk wel argumenten die daarvoor spreken.
Sorry maar een meer investering van 150 euro op dit soort bedragen :')
Van een 8k naar een 10k. Laten we het er over eens zijn dat we het er niet over eens zijn.

Saldering en het afschaffen daarvan. Dat roepen ze al sinds 2001! Ook al schaffen we het af. Dan nog is die 8k vs 10k discussie nogsteeds niet interessant.

Die hogere pieken heb je in het oosten wel eens. Ik kom ze bij onze klanten bijna niet tegen. Wellicht een uitzondering. Daar kan je geen beleid op voeren. Dus nogsteeds hier geen probleem.

Nogmaals blijf je allerlei argumenten aanhalen, maar ze zijn niet zo relevant als je doet voorkomen.

Hij blijft aftoppen. En al is het 150 of 600 in 10 jaar. Een 10k (of hier eigenlijk een 9k) is gewoon beter gedimensioneerd.

Het valt me wel op dat hier steeds weer mensen komen die alles schijnen te weten. Hoeveel ervaringen hebben mensen zelf met systemen?
Of zijn het alleen maar verhalen?
Werk je in de panelen? En op de technische afdeling of doe je puur verkoop?
Wat me ook opvalt is dat de mensen uit de wereld van de zonnepanelen hier steeds minder reageren. (Mezelf inclusief).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
ApC_IcE schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:03:
[...]

Het valt me wel op dat hier steeds weer mensen komen die alles schijnen te weten. Hoeveel ervaringen hebben mensen zelf met systemen?
Wat me ook opvalt is dat de mensen uit de wereld van de zonnepanelen hier steeds minder reageren. (Mezelf inclusief).
Deze reactie gaat toch echt te kort door bocht.
Zelf de nodige ervaringen met installateurs, ' technische afdelingen en mensen uit de panelen' zoals je ze noemt.

Het grootste verschil is dat men hier (Tweakers) wel bereid is om verder te kijken dan hun eigen neus lang is.
Mijn ervaringen (N=1) met ' mensen uit de panelen'

- Zijn gewend dat klanten alleen maar naar rendement/TVT kijken en spelen daar op in.
- Proberen alleen die producten aan te prijzen waar de meeste marge/installatiegemak bij hoort.
- Maken in het kader van bovenstaande punten vaak onlogische voorstellen (bekend voorbeeld: installateurs die op alle daken gewoon SolarEdge knallen, zonder enige noodzaak)

Bovenstaande punten zijn allemaal logisch te verklaren als je probeert een bedrijf te runnen/geld te verdienen.
Hier op Tweakers doen we dat niet en vind je juist meer diepgang en achtergrondinformatie.
Daarmee kun je je eigen mening vormen.

De discussie over piekvermogen/onderdimensionering is daarin juist een hele interessante.
Als je wat breder kijkt, zie je dat onze buren hier al veel verder in zijn:

-Belgie met afstraffing van afgenomen/teruggelerd piekvermogen
-Duitsland met de 70% invoedingsregel
Je kan op je klompen aanvoelen dat NL hier ook iets mee (moet) gaan doen...

Om dan hier naar binnen te walsen en te roepen dat de discussie rond piekvermogen onzinnig is omdat je toevallig 'in het wereldje zit' gaat echt te ver..

En nu weer ontopic ;)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kaasmakert schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:57:
[...]

En beiden werken niet / hebben echt te weinig effect als puntje bij paaltje komt. Normale woningen kunnen wel 4 kWp kwijt op zuid. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Zelfs als je dat op 70% beperkt wek je nog 2,8 kW op bij een verbruik van < 500 W. Dat leidt nog altijd tot problemen als de verzadiging van PV steeds groter wordt.

Ik heb het al vaker gezegd: er moet een wettelijke regeling komen dat omvormers getrapt vermogen beperken bij stijgende spanning. Dat is ook niet fijn, maar dat geeft iig een veel betere begrenzing van je vermogen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Maasluip schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:19:
[...]

En beiden werken niet / hebben echt te weinig effect als puntje bij paaltje komt. Normale woningen kunnen wel 4 kWp kwijt op zuid. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Zelfs als je dat op 70% beperkt wek je nog 2,8 kW op bij een verbruik van < 500 W. Dat leidt nog altijd tot problemen als de verzadiging van PV steeds groter wordt.

Ik heb het al vaker gezegd: er moet een wettelijke regeling komen dat omvormers getrapt vermogen beperken bij stijgende spanning. Dat is ook niet fijn, maar dat geeft iig een veel betere begrenzing van je vermogen.
En dit bedoel ik nu met een interessante discussie die je op Tweakers tegenkomt! 8)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
[...]Die hogere pieken heb je in het oosten wel eens. Ik kom ze bij onze klanten bijna niet tegen. Wellicht een uitzondering. Daar kan je geen beleid op voeren. Dus nogsteeds hier geen probleem.
kaasmakert schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:57:
[...]
Je kan op je klompen aanvoelen dat NL hier ook iets mee (moet) gaan doen...

Om dan hier naar binnen te walsen en te roepen dat de discussie rond piekvermogen onzinnig is omdat je toevallig 'in het wereldje zit' gaat echt te ver..
Nederland is al wat verder hoor. Tenminste, voor de wat grotere installaties. Wel op z'n Nederlands; met een convenant.
Want in welk licht zien jullie anders dit dan Zonne-energiesector en netbeheerders slaan handen ineen
Punt 1 (dus belangrijkste)
De leden van Holland Solar verzoeken bij de ontwikkeling van nieuwe zon-PV installaties (zowel op dak, land als water) voortaan om een aansluiting met een aansluitcapaciteit van maximaal 70% van het piekvermogen van de geïnstalleerde paneelcapaciteit van de totale installatie. Dit geldt voor installaties die een nieuwe grootverbruikersaansluiting nodig hebben. [...].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
kaasmakert schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:37:
[...]

En dit bedoel ik nu met een interessante discussie die je op Tweakers tegenkomt! 8)
De Duitsers hebben al een regeling dat omvormers trapsgewijs vermogen verminderen boven de 50.2 Hz. VDEzoveel norm. Hoe dat in de praktijk werkt in een Europees gekoppeld elektriciteitsnet :?

In Nederland is het geloof ik nog steeds afschakelen bij 50.2 Hz... wat me geen goed plan lijkt... Plotseling honderden megawatt aan Solar uitschakelen om 2 uur 'smiddags lijkt me niet handig, want dan is er plots een stroomtekort op het net en zou je wel eens van de drup in de regen kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Maasluip schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:19:
[...]Ik heb het al vaker gezegd: er moet een wettelijke regeling komen dat omvormers getrapt vermogen beperken bij stijgende spanning. Dat is ook niet fijn, maar dat geeft iig een veel betere begrenzing van je vermogen.
1) Dit zou redelijk makkelijk in de software van omvormers moeten kunnen, want de meeste kunnen het vermogen via software knijpen.

2) Op individueel niveau is het prettiger, vooral als je aan het einde van de kabel zit. Maar op macro niveau (als je naar 100'den omvormers kijkt) maakt het niet uit want de spanning gaat nog steeds richting de 253V. Degene aan het einde van de kabel wordt nog steeds het meeste geknepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
WackoH schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:53:
[...]

1) Dit zou redelijk makkelijk in de software van omvormers moeten kan, want de meeste kunnen het vermogen via software knijpen.

2) Op individueel niveau is het prettiger, vooral als je aan het einde van de kabel zit. Maar op macro niveau (als je naar 100'den omvormers kijkt) maakt het niet uit want de spanning gaat nog steeds richting de 253V. Degene aan het einde van de kabel wordt nog steeds het meeste geknepen ;)
Zo krijgt je dus een prachtig getrapt uitschakelen / verlagen vermogen van omvormers op spanning, in tegenstelling tot de genoemde uitschakeling op frequentie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Dapdodo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:08:
[...]Omdat de andere apparaten in je huis een andere pf dan 1 genereren, kun je compenseren met omvormer.
Nu wordt dat in Nederland niet gemeten, dus maken we ook niet zo druk. Maar als je eilandbedrijf wil kan dat belangrijk worden. Ik kan mijn eigen kWh meter van het huis uitlezen inclusief blindvermogen apart. Daar ben ik nog best van geschrokken. Per jaar 400kVAr over de 3 fasen. op 2400kWh verbruik van het huis.
Inderdaad. Dus de omvormer zou in beginsel het blindvermogen 'achter de meter' kunnen compenseren, maar wel ten koste van wat extra vermogensverlies in de kabel tussen de omvormer en meterkast (i.i.g. voor 1 fase aansluiting. Laten we het maar niet over 3 fase aansluiting en omvormers hebben).
Dit is voor huishoudens niet interessant want we betalen niet voor blindvermogen. Voor industrie likt het me ook lastig want dan werk de PF correctie naar het net alleen maar als de zon schijnt.

Dus eigenlijk is de PF instelling op (residentiele) omvormers volstrekt nutteloos?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Batilan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:56:
[...]Zo krijgt je dus een prachtig getrapt uitschakelen / verlagen vermogen van omvormers op spanning, in tegenstelling tot de genoemde uitschakeling op frequentie? :)
Nee, dat zijn aparte thema's!
Ronald gooide de netfrequentie erin, maar het ging over spanning.
De spanning zal nooit overal tegelijk hetzelfde zijn. Dus omvormers zullen geleidelijk afschakelen en zo het net stabiel houden.
De netfrequentie is wel overal hetzelfde. Als die een kritische grens aantikt door overvoeding van het net, gaan alle omvormer tegelijk uit (al zal dat in de praktijk door meetfouten en ingebouwde vertragingen vermoedelijk ook wel weer meevallen). Dan valt snel veel capaciteit weg wat tot een blackout zou kunnen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens mij doet Fronius al by default traploos terugregelen richting overspanning en overfrequentie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
WackoH schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:00:
[...]

Inderdaad. Dus de omvormer zou in beginsel het blindvermogen 'achter de meter' kunnen compenseren, maar wel ten koste van wat extra vermogensverlies in de kabel tussen de omvormer en meterkast (i.i.g. voor 1 fase aansluiting. Laten we het maar niet over 3 fase aansluiting en omvormers hebben).
Dit is voor huishoudens niet interessant want we betalen niet voor blindvermogen. Voor industrie likt het me ook lastig want dan werk de PF correctie naar het net alleen maar als de zon schijnt.

Dus eigenlijk is de PF instelling op (residentiele) omvormers volstrekt nutteloos?!
Kun je trouwens zelf op de omvormer instellen of de correctie inductief of capacitief is? Voordat je het weet, maak je het alleen maar erger. Ik zou verwachten dat je alleen PF-correctie aan/uit kunt kiezen en dat de omvormer de rest doet. Of verwacht ik nu teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
WackoH schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:09:
[...]

Nee, dat zijn aparte thema's!
Ronald gooide de netfrequentie erin, maar het ging over spanning.
De spanning zal nooit overal tegelijk hetzelfde zijn. Dus omvormers zullen geleidelijk afschakelen en zo het net stabiel houden.
De netfrequentie is wel overal hetzelfde. Als die een kritische grens aantikt door overvoeding van het net, gaan alle omvormer tegelijk uit (al zal dat in de praktijk door meetfouten en ingebouwde vertragingen vermoedelijk ook wel weer meevallen). Dan valt snel veel capaciteit weg wat tot een blackout zou kunnen leiden.
Je beschrijft inderdaad precies wat ik bedoel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Tja, als installateur zou ik dat ook zeggen. Als klant ben ik liever 150 euro goedkoper uit.

Ik vind zo'n antwoord dan ook meer over de instelling van de installateurs zeggen. Er zit ten slotte een goede onderbouwing bij om 150 euro te besparen. Waarom vind jij dat die 150 euro wel moet worden uitgegeven? Want dat het om 'maar' 150 euro gaat is nooit een goede reden. Ik zou het b.v. wel een goede reden vinden als je kunt laten zien dat je die 150 euro terugverdient in de terugverdientijd van het hele systeem. Zo niet maakt het het systeem vooral duurder zonder de klant iets op te leveren.

Ik heb hier zelf wel trouwens een grotere omvormer dan nodig, maar dat is puur omdat de prijs van die hetzelfde was als de kleinere omvormer. Maar als het verschil 150 euro was geweest zou ik die nooit terugverdienen door het niet aftoppen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Batilan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:56:
[...]

Zo krijgt je dus een prachtig getrapt uitschakelen / verlagen vermogen van omvormers op spanning, in tegenstelling tot de genoemde uitschakeling op frequentie? :)
50,2 Hz is zo'n hoge grens, ik betwijfel dat dat in de nabije toekomst ooit voorkomt (uitgezonderd fouten in de nettopologie). 253 V komt al veel vaker voor en of je nu hard uitschakelt op 253V of vanaf (bijvoorbeeld) 250 V begint met vermogensbegrenzing, als je aan het eind van de lijn zit heb je sowieso een probleem, wat je ook doet.
Het voordeel van getrapte vermogensbegrenzing is dat omvormers niet aan-uit-gedrag gaan doen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ik snap sowieso niet dat omvormers compleet uit gaan bij 253 V. Als ze softwarematig vermogen kunnen aftoppen, dan kunnen ze daarmee toch ook wel de spanning binnen de perken houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:57
Martin7182 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:03:
Ik snap sowieso niet dat omvormers compleet uit gaan bij 253 V. Als ze softwarematig vermogen kunnen aftoppen, dan kunnen ze daarmee toch ook wel de spanning binnen de perken houden?
Ze moeten verplicht uitgaan bij 253V. De omvormers kunnen in theorie wel bij een lagere spanning al terug schroeven. Maar dan gaan mensen weer klagen dat ze het volle vermogen niet meer halen ondanks <253.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Dat snap ik, maar ze kunnen toch aftoppen op 252.99 V, dan hoeven ze niet uit en hebben wij maximale opbrengst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

Van een 8k naar een 10k. Laten we het er over eens zijn dat we het er niet over eens zijn.

Saldering en het afschaffen daarvan. Dat roepen ze al sinds 2001! Ook al schaffen we het af. Dan nog is die 8k vs 10k discussie nogsteeds niet interessant.

Die hogere pieken heb je in het oosten wel eens. Ik kom ze bij onze klanten bijna niet tegen. Wellicht een uitzondering. Daar kan je geen beleid op voeren. Dus nogsteeds hier geen probleem.

Nogmaals blijf je allerlei argumenten aanhalen, maar ze zijn niet zo relevant als je doet voorkomen.

Hij blijft aftoppen. En al is het 150 of 600 in 10 jaar. Een 10k (of hier eigenlijk een 9k) is gewoon beter gedimensioneerd.

Als je denkt dat ik in de PV business werk vind ik dat al een compliment, dank daarvoor! Maar ik ben "alleen" PV fanaat maar wel degelijk ervaringsdeskundige nu ik toch wel wat leuke setjes op mijn dak heb liggen en zie hoe leuk het werkt.
Als jij in de wereld van PV werkzaam bent begrijp ik je standpunten wel wat beter en kunnen we het er inderdaad over eens zijn dat we het niet eens zijn, dat mag natuurlijk.

Onderdimensionering blijft een leuk thema, en ik ga voor mijn volgende PV set denk ik heel ver onderdimensioneren richting 50% om binnen de perken te blijven van mijn 3x25A maar met veel panelen toch een leuke bewolkt weer opbrengst te krijgen. Dit tuinhuis setje (2x20 graden dak) heeft aan 2 kanten bomen en een kant een huis dus moet het toch vooral hebben van diffuus licht maar met 28 panelen gaat het nog steeds wel aantikken hopelijk. :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
Maasluip schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:54:
[...]

50,2 Hz is zo'n hoge grens, ik betwijfel dat dat in de nabije toekomst ooit voorkomt (uitgezonderd fouten in de nettopologie). 253 V komt al veel vaker voor en of je nu hard uitschakelt op 253V of vanaf (bijvoorbeeld) 250 V begint met vermogensbegrenzing, als je aan het eind van de lijn zit heb je sowieso een probleem, wat je ook doet.
Het voordeel van getrapte vermogensbegrenzing is dat omvormers niet aan-uit-gedrag gaan doen.
Helemaal mee eens, ik bedoelde het ook een beetje cynisch: als je "aan het eind van de lijn" zit heb je dus gewoon pech, en zal jouw inverter waarschijnlijk het eerst uitschakelen. Hoewel ik het idee heb dat de nauwkeurigheid van het meten van de spanning door de inverters niet heel geweldig is waardoor dit in de praktijk ook afhangt van die nauwkeurigheid, en ook de instellingen van de inverter natuurlijk, en daarnaast je eigen AC installatie.

Die getrapte vermogensbeperking lijkt me inderdaad een goed idee, maar met alle huidige installaties die dat meest nog niet hebben zal het nog wel even duren voordat dat lekker werkt?

Voorlopig zullen de netbeheerders dus nog wel werk hebben om alles een beetje in het gareel te houden. Het lijkt me overigens dat het daar vooral een kwestie is van goede monitoring en planning, de groei van de installaties van producerende consumenten zijn m.i. redelijk goed te voorspellen, natuurlijk niet op individueel niveau, maar door de grote aantallen lijkt het me dat het met een geleidelijke groei per wijk te managen moet zijn (maar het is wel werk, en er zijn heel veel wijken te beheren).

De grootopwekkers is natuurlijk een ander verhaal, maar dat wordt al beter gemanaged en er gelden andere spelregels, als grootopwekker ontkom je ook niet aan het aanvragen van een geschikte aansluiting bij de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Martin7182 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:40:
[...]Kun je trouwens zelf op de omvormer instellen of de correctie inductief of capacitief is?
Dit is wat ik allemaal in kan stellen op een Growatt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRCwute5jX2EAkWCqK8LnSczBRM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iifjDd5bJql6SUGmXDX4bArJ.png?f=user_large
Als ik vermoed van wel. Maar Growatt heeft nu niet echt geïnvesteerd in een goede manual en ik mis de achtergrondkennis, dus ik weet niet wat die functie doen. Daarmee experimenteren wordt me te link >:)
Behalve dan met 'Active Power Rate'. Dat is het reduceren van het maximale vermogen van de omvormer.
Voordat je het weet, maak je het alleen maar erger. Ik zou verwachten dat je alleen PF-correctie aan/uit kunt kiezen en dat de omvormer de rest doet. Of verwacht ik nu teveel?
Klopt.
Sowieso zit de omvormer aan het einde van z'n eigen kabel en kan dus niet weten wat voor blindvermogen er door de meter naar het net loopt.
Voor jezelf is het een nadeel als de omvormer blindvermogen vanuit de netbeheerder gaat compenseren, omdat het tot extra kabelverliezen leidt.
In Australie schijnen wel "Inverter demand response modes" verplicht te zijn, waarbij mode 7 is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHubrKurIiPrXaeVbvcwLzB2RKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oOnurPOthVcRndwSPqCBrLEg.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 18-06-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Martin7182 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:20:
Dat snap ik, maar ze kunnen toch aftoppen op 252.99 V, dan hoeven ze niet uit en hebben wij maximale opbrengst :)
Regelen is altijd beter dan aan/uit want dat geeft stress op elektronische componenten, dus snellere veroudering, dus eerder kapot.

Wat je voorstelt kan prima. Alleen als setpoint wel een beetje lager want een regeling heeft marge nodig om te kunnen werken. Maar dat zijn details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
WackoH schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:00:
[...]

Op mijn Goodwe GW3600D-NS staat de PF standaard op "0.99 Leading" ingesteld.
Dit kan ik tijdens bedrijf wel uit zetten, maar dat blijft niet bewaard. Volgende dag staat ie doodleuk weer op 0.99 Leading.... ;w
Weet niet of het belangrijk genoeg is om een ticket voor aan te maken.Toch maar ff gedaan.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
Termy schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:34:
Zo, even de data van 2 juni erbij gepakt en zie hier de fantastische spreiding van een (bijna pal) oost/west platte set van 13 graden ;). Oost heeft wat last van een pijpje direct naast de panelen die schaduw werpt op 2-3 panelen, maar het verschil in opbrengst met de set van de buren is maar 0.3 kWh per dag of zo.

[Afbeelding]

Weet niet of ik deze er elke keer bij ga posten, toch minder indrukwekkend dan die van @migjes ;).

Ai, verticale as niet van naampje voorzien, even gefixt.
lol, nee hoor is mooi grafiekje. ;)
dit is gewoon het effect van maar 2x13 graden.
dit is 2x45 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
en hier 15 + 45 graden (parallel) op oost en 45 graden west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
het hoek verschil tussen 2x13 graden en 2x45 graden is gewoon best groot.
en geeft veel verschil in effect, waar door je het duidelijker ziet.
(ik zou zelf eigenlijk mijn oost muur nog wel eens willen bedekken.
kan west uitvoeren op tigo en dan nog wel 3 panelen op de muur hangen of zo iets.
of 3 panelen parallel op 1 tigo aan de schoorsteen is ook een leuke voor meer winter opbrengst.
ach misschien als ik een keer zin heb doe ik dat nog eens een keer. ;)
voor de kosten hoef ik het niet meer te laten, bijna alles is terug verdiend.)
reneeke1970 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:46:
[...]

Ach deze is tenminste actueel ipv twintig jaar oud.....
en de afgelopen 20 jaar is de zon dus volgens jouw een andere baan om de aarde gaan draaien. :?
(lol zou je niet eens een beetje in deze eeuw gaan leven.
of als je toch niks beters te melden hebt, zou je niet een wibra jurk moeten kopen en je eenzaamheid in de supermarkt kunnen oplossen. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 09:08
Twee van mijn buren hebben een Zuidelijke orientatie gekozen op hun platte daken. Ik lees dat een Oost-West orientering steeds interessanter wordt, maar met welke tools kan ik dit goed vergelijken met eenzijdige (Zuidelijke) orientatie over de levensduur?

Ik wil een plan maken waarbij met name 's avonds zo lang mogelijk energie wil opwekken. Ik wil niet teveel op saldering vertrouwen, en wil toekomstige verbruikers als inductie koken en airco compenseren (met name actief middag/avond).

Mijn plat dak heeft een orientatie 37 graden (Noord Oost). Voor het legplan ofwel zuid(westelijk) georienteerde panelen ofwel oost-west. Ik krijg echter bij Solar Edge Designer niet te zien wat het verloop per dag is. Kan dit met andere tools wel?

Situatie (noord is boven), panelen 170 lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pf39vO5dTcTra4K8uPIiODL8QX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xVxxxJzx2FYRfIrTVlXtfdPn.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@likewise Op platte daken is de spreiding erg klein; maar het kan zijn dat je meer panelen kan neerleggen in een 'oost-west' configuratie omdat geen tussenruimte nodig is, en daardoor meer opbrengst kan realiseren.

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ is een tool die spreiding over de dag inzichtelijk kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
likewise schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:19:
Twee van mijn buren hebben een Zuidelijke orientatie gekozen op hun platte daken. Ik lees dat een Oost-West orientering steeds interessanter wordt, maar met welke tools kan ik dit goed vergelijken met eenzijdige (Zuidelijke) orientatie over de levensduur?

Ik wil een plan maken waarbij met name 's avonds zo lang mogelijk energie wil opwekken. Ik wil niet teveel op saldering vertrouwen, en wil toekomstige verbruikers als inductie koken en airco compenseren (met name actief middag/avond).

Mijn plat dak heeft een orientatie 37 graden (Noord Oost). Voor het legplan ofwel zuid(westelijk) georienteerde panelen ofwel oost-west. Ik krijg echter bij Solar Edge Designer niet te zien wat het verloop per dag is. Kan dit met andere tools wel?

[Afbeelding]
oost-west is niet beter als zuid.
het verschil is alleen erg klein als je het goed doet. ;)
(een 10% voordeel voor zuid als je alle factoren mee neemt, maar dan kijk je globaal.)

zie ook @Termy
Termy in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
met een kleine hoek (wat je op een plat dak al snel moet doen.) is de verdeling niet heel erg groot.
en blijf je er iets aan voordeel aan hebben, maar niet heel veel.
mijn dak heeft dan 2x45 graden en dan gaat het hard.
alleen met 45 graden zakt je jaar opbrengst flink naar beneden.
(ik zit op 85% van wat het zou moeten zijn in mijn stad.)

het is eigenlijk soms is de verdeling lekkerder is als je oost west kunt doen op de omvormer.
je wil het liefste je omvormer van de juiste Vmpp voorzien, dus rond de 350V.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
(gelukkig is er aardig wat marge, hoor.)

die 2x8x350Wp en dan 35-37Vmpp panelen gebruiken, geeft wel een leuke set, maar daar mag je een eigen topic voor openen, blijft alles lekker bij elkaar en heb je niet zo als hier dat alles door elkaar word verteld.
(zo als ook gemeld in vrij grote letters :Y )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:44
snelle vraag: ik heb SMA sunny boy 10kw omvormer, alles werkt naar behoren alleen instalateur gaf instalateurs wachtwoord en ging er gelijk vandoor.

Ik kan op interne IP inloggen als installateur en overal bij. Echter zie ik nergens de optie een user aanmaken of iets om de app te koppelen. Ik ging SMA bellen maar dan krijg ik een vlaamse stem in het menu die zegt dat het nummer alleen voor professionals is.

Kortom: ik zou graag de app willen gebruiken en mijn omvormer aflezen in sunny portal. hoe pak ik dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

The_Woesh schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:40:
snelle vraag: ik heb SMA sunny boy 10kw omvormer, alles werkt naar behoren alleen instalateur gaf instalateurs wachtwoord en ging er gelijk vandoor.

Ik kan op interne IP inloggen als installateur en overal bij. Echter zie ik nergens de optie een user aanmaken of iets om de app te koppelen. Ik ging SMA bellen maar dan krijg ik een vlaamse stem in het menu die zegt dat het nummer alleen voor professionals is.

Kortom: ik zou graag de app willen gebruiken en mijn omvormer aflezen in sunny portal. hoe pak ik dat aan?
jezelf en je systeem aanmelden bij sunnyportal?

YouTube: Registreren in Sunny Portal en SMA Smart Connected activeren

edit: heb je ook erg in je verlengde garantie?

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 18-06-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The_Woesh
https://www.sunnyportal.com/register
Daar je installateursww gebruiken om aan te melden
Installatie wizard doorlopen in de webinterface vd SMA?
Met name de landsnorm op nen-en 50438 zetten voor nl

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2021 15:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:44
Thanks, waarom ik dit niet gevonden heb weet ik ook niet.

ik had de hele installatie wizzard lokaal doorlopen, maar nergens zag ik de register optie.
nu werkt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The_Woesh
En nu dan nog even naar pvoutput.
Dmv modbus tcp, en node-red/influxdb.grafana/homeassisitant
Heb weer een paar odroids C4 in bestelling staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1SWse271Q9sqYAffznWjGYhcEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xCTSJ3EQUC3CCXFOnWoFOV5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eATmgk3E5m8f7rOW2o3HdKt_sx0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNARunLHdDQjlrAeL44ayDdw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4of13yZk490ifcK9aWFeD0qhIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKE1Zm6cZ14Poz5eg44kK7yt.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ronald schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:43:
[...]De Duitsers hebben al een regeling dat omvormers trapsgewijs vermogen verminderen boven de 50.2 Hz. VDEzoveel norm. Hoe dat in de praktijk werkt in een Europees gekoppeld elektriciteitsnet :?

In Nederland is het geloof ik nog steeds afschakelen bij 50.2 Hz... wat me geen goed plan lijkt... Plotseling honderden megawatt aan Solar uitschakelen om 2 uur 'smiddags lijkt me niet handig, want dan is er plots een stroomtekort op het net en zou je wel eens van de drup in de regen kunnen zijn.
Ik twijfelde wat over die 50.2Hz, want bv. in het omvormer profiel van m'n APS QS1 staan 48.0 en 51.0 Hz als grenzen in het EN50348 profiel.
Maar
AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:35:
Met name de landsnorm op nen-en 50438 zetten voor nl
dus dan zal dat wel goed zijn.

De kans dat een omvormer op die grenzen uit gaat is nihil, als je weet dat het Europese net op 8 januari van dit jaar om 14:05 bijna door z'n hoeven ging omdat de frequentie tot 49.74Hz werd (49.8 is eigenlijk de ondergrens).
Hier een interessante blog over dat incident.

Ik kan dat inderdaad ook terug in de logging zien.
Een beetje in die van de 2 APS QS1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrAUymr8eLeXsYVIBGcqdsj6guE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WYX4dR4QnbMocall6i8C3Xd6.png?f=fotoalbum_large
maar veel duidelijker in dat van de Goodwe (logging per minuut en nauwkeuriger):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7EF4KaCZ3PlwWdedPblmCBL1TI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hYLMqFerCFYD4XukoVcGeqAz.png?f=user_large
(De tijd stond bij de Goodwe op zomertijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

redwing schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:45:
[...]

Tja, als installateur zou ik dat ook zeggen. Als klant ben ik liever 150 euro goedkoper uit.

Ik vind zo'n antwoord dan ook meer over de instelling van de installateurs zeggen. Er zit ten slotte een goede onderbouwing bij om 150 euro te besparen. Waarom vind jij dat die 150 euro wel moet worden uitgegeven? Want dat het om 'maar' 150 euro gaat is nooit een goede reden. Ik zou het b.v. wel een goede reden vinden als je kunt laten zien dat je die 150 euro terugverdient in de terugverdientijd van het hele systeem. Zo niet maakt het het systeem vooral duurder zonder de klant iets op te leveren.

Ik heb hier zelf wel trouwens een grotere omvormer dan nodig, maar dat is puur omdat de prijs van die hetzelfde was als de kleinere omvormer. Maar als het verschil 150 euro was geweest zou ik die nooit terugverdienen door het niet aftoppen.
Heb je de rest van de post wel gelezen?
Lijkt er niet op.
Omdat die grotere omvormer ongeveer 300kwh per jaar extra had opgewekt. Daar ging het om.
Dat is meteen je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Gerco-M schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:26:
[...]

Als je denkt dat ik in de PV business werk vind ik dat al een compliment, dank daarvoor! Maar ik ben "alleen" PV fanaat maar wel degelijk ervaringsdeskundige nu ik toch wel wat leuke setjes op mijn dak heb liggen en zie hoe leuk het werkt.
Als jij in de wereld van PV werkzaam bent begrijp ik je standpunten wel wat beter en kunnen we het er inderdaad over eens zijn dat we het niet eens zijn, dat mag natuurlijk.

Onderdimensionering blijft een leuk thema, en ik ga voor mijn volgende PV set denk ik heel ver onderdimensioneren richting 50% om binnen de perken te blijven van mijn 3x25A maar met veel panelen toch een leuke bewolkt weer opbrengst te krijgen. Dit tuinhuis setje (2x20 graden dak) heeft aan 2 kanten bomen en een kant een huis dus moet het toch vooral hebben van diffuus licht maar met 28 panelen gaat het nog steeds wel aantikken hopelijk. :)
Was ook sarcastisch bedoelt.
Ik werk er al heel wat jaren in inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

ApC_IcE schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:33:
[...]

Lijkt er niet op.
Omdat die grotere omvormer ongeveer 300kwh per jaar extra had opgewekt. Daar ging het om.
Als je het topic goed gelezen hebt was dat verlies van 300 kwh gebaseerd op een piekvermogen van 8000 W terwijl deze omvormer aftopt op 8800 watt, dus dit is in dit geval lang geen 300 kwh per jaar, en er heel weinig verlies zal zijn om die grotere omvormer in dit geval te verantwoorden.
Ik heb dezelfde omvormer op bijna dezelfde set grootte en orientatie en uberhaupt nog weinig aftopping gezien. Via design tools is dit ook volledig te simuleren denk ik.

Maar goed aftoppen of niet is denk ik toch meer een persoonlijke keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
ApC_IcE schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:33:
[...]
Lijkt er niet op.
Ja, die heb ik gelezen en met 300kWh per jaar komt het net uit (5ct *300kWh*10jaar). Wordt dat minder komt het niet uit en is het zinloos. En gezien het systeem lijkt me 300kWh erg optimistisch. Ook wordt je terugverdientijd met 300kWh/jaar al langer omdat die van het hele systeem meestal rond de 6a7 jaar ligt.

Daarnaast val ik vooral over je eerste zin :
want het maakt geen bal uit om wat voor bedragen het gaat, het is en blijft 150 euro. Die moet je dus kunnen onderbouwen en aan de hand daarvan moet je bepalen of het zinvol is. Niet standaard pakken omdat het toevallig toch al om een wat groter bedrag gaat.

Als je het goed kunt onderbouwen prima (en als de prijs gelijk is zou ik ook de grotere omvormer pakken), maar anders moet je hem lekker laten aftoppen. Zeker met het salderen dat er af gaat heeft dat extra wat je opwekt nog maar weinig zin.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

redwing schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:53:
[...]

Ja, die heb ik gelezen en met 300kWh per jaar komt het net uit (5ct *300kWh*10jaar). Wordt dat minder komt het niet uit en is het zinloos. En gezien het systeem lijkt me 300kWh erg optimistisch. Ook wordt je terugverdientijd met 300kWh/jaar al langer omdat die van het hele systeem meestal rond de 6a7 jaar ligt.

Daarnaast val ik vooral over je eerste zin :
[...]

want het maakt geen bal uit om wat voor bedragen het gaat, het is en blijft 150 euro. Die moet je dus kunnen onderbouwen en aan de hand daarvan moet je bepalen of het zinvol is. Niet standaard pakken omdat het toevallig toch al om een wat groter bedrag gaat.

Als je het goed kunt onderbouwen prima (en als de prijs gelijk is zou ik ook de grotere omvormer pakken), maar anders moet je hem lekker laten aftoppen. Zeker met het salderen dat er af gaat heeft dat extra wat je opwekt nog maar weinig zin.
je kan die 150 euro ook nog aan een extra paneel uitgeven. dat geeft afhankelijk van de orientatie meer opbrengst dan 300 kWh per jaar :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WackoH
Of lekker gaan eten met het gezin nu het binnenkort weer mag >:)

[ Voor 4% gewijzigd door WackoH op 18-06-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
twain4me schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:06:
[...]

je kan die 150 euro ook nog aan een extra paneel uitgeven. dat geeft afhankelijk van de orientatie meer opbrengst dan 300 kWh per jaar :+
Ik geloof er niks van dat een paneel inclusief montage van 150 euro uberhaupt 300 kWh per jaar genereert, laat staan dat je bij nog meer aftopping ook 300 kWh extra opbrengst hebt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Martin7182 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:26:
[...]

Ik geloof er niks van dat een paneel inclusief montage van 150 euro uberhaupt 300 kWh per jaar genereert, laat staan dat je bij nog meer aftopping ook 300 kWh extra opbrengst hebt ;)
Waarom geloof je dat niet? Een paneel met montagemateriaal 450 Wp kost € 180,-. Met 1100 Wh/Wp (mijn huis) heb je maar 272 Wp nodig voor 300 kWh. Dat is dus € 109,- euro voor 272 Wp / 300 kWh.

Meer Wp is beter in de winter (en de rest van het jaar) :) Een te grote omvormer gaat in de winter niks extra's leveren.

Dit zijn prijzen INCL. BTW

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 19-06-2021 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik moet hoog nodig weer een beetje bij gaan lezen, ben wat achterop geraakt.
Maar ik heb voor wie zelf wat gaat bouwen met van der valk Pro wat leuks.
namelijk deze voeten.
https://www.warmteservice...0Y_AGdEAQYBCABEgK18PD_BwE

dat zijn de voorlopers van deze voeten:

https://www.warmteservice...0Y_AGdEAQYAyABEgIWt_D_BwE

Ik heb er hier 173 van liggen, een liefhebber die zelf gaat bouwen met ander valk pro mag ze komen halen (postcode 1911) voor E1,00 per stuk. (transport naar amsterdam is mogelijk)
Ze liggen hier te liggen, en weggooien is zonde.

Wij hebben gemerkt dat dit type voeten daar waar hoge ballast hoeveelheden worden gebruikt (60 kg per O-W dakje) de voeten op den duur wat gaan wijken.
Bij lage ballast, indien juist geplaatst, heb ik dat nog niet gezien,(maar geen garantie, vandaar deze prijs) heb je interesse dan graag even een berichtje.

Voor de mods, ik verdien hier niks aan, spul is van een klant en de opbrengst gaat in de vrijmibo pot. Ik hoop dat ik niet kruiwagens vol goed spul naar de stort hoef te brengen, dat gaat tegen mijn natuur in.

[ Voor 57% gewijzigd door Andre1973 op 19-06-2021 11:01 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

likewise schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:19:

[Afbeelding]
Misschien kan je ook kijken of je de buitenste panelen met de hoge kant naar buiten toe kan zetten, als je een wat hogere dakrand hebt, dan scheelt dat zeker bij een lagere zon opwek.
Kost iets meer (achterplaten) maar past wellicht beter, en wellicht ook beter met de schaduw van de schoorsteen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@twain4me
Grappig, hoe de SMA te regelen is (via modbus tcp/ip) op uitgangsvermogen in %.
Dit is wellicht handig als netvoltage te hoog uitkomt.
Of als het geld gaat kosten, voor je stroom terug te leveren 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvxMAhRBbfC70vsyqoDZGd2sjW0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbEIsjLw0JuzjOkbWB5IYxHi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_KLVmYKGYtzfX4XsAC7NARnx44=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1zwbT9RIsjhU9G5LtQAnhzK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHa1A_kO-zFr8LgzvnVjwzddQhw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxpNkRgSLcXqAa97dEiCbHVa.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik vond ook dit filmpje aan de hand van verbruik te schakelen.
YouTube: TAPPS2 Programmierbeispiel "Wechselrichter Wirkleistung begrenzen"
Mijn TA EZ3 meet ook alles wat er door de sl. meter gaat

Edit: omdat het kan :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcoaRXfYsoJ9hkgEhMd7_4CVSak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXyiIKIqwqTqLzRSWxRgEOSk.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Dre schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:08:
[...]

Waarom geloof je dat niet? Een paneel met montagemateriaal 450 Wp kost € 180,-. Met 1100 Wh/Wp (mijn huis) heb je maar 272 Wp nodig voor 300 kWh. Dat is dus € 109,- euro voor 272 Wp / 300 kWh.

Meer Wp is beter in de winter (en de rest van het jaar) :) Een te grote omvormer gaat in de winter niks extra's leveren.
Lesje creatief rekenen ;)
Hoeveel kost 1 ijsje? Nou, 1 euro maar twee voor 1.50. Oh, dan kost 1 ijsje dus 75 cent 8)7

Volgens mij is gemiddeld genomen 1 euro per Wp een realistische prijs. Dus kom je met 150 euro op ongeveer 165 kWh. Als je niet teveel aftopt tenminste ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Martin7182 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:21:
[...]

Hoeveel kost 1 ijsje? Nou, 1 euro maar twee voor 1.50. Oh, dan kost 1 ijsje dus 75 cent 8)7

Volgens mij is gemiddeld genomen 1 euro per Wp een realistische prijs. Dus kom je met 150 euro op ongeveer 165 kWh. Als je niet teveel aftopt tenminste ;)
Voor alleen een extra paneel is dat alles behalve een realistische prijs in het algemeen en in de situatie van een grotere instalatie in het bijzonder.

En wellicht heb je de clown gemist, en hoewel een kern van waarheid zo heel serieus was het allemaal niet. Ik had net zogoed kunnen zeggen dat je het aan de hoeren of een douche wtw kon uitgeven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De installatiehandleiding die ik zo vind van een SolarEdge SE5K is een beetje vaag over aardlekschakelaars.

Kan die nou wel of niet achter een 30mA, of drukt hij die er te makkelijk uit en heeft ie een 100mA nodig :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ronald schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:22:
De installatiehandleiding die ik zo vind van een SolarEdge SE5K is een beetje vaag over aardlekschakelaars.

Kan die nou wel of niet achter een 30mA, of drukt hij die er te makkelijk uit en heeft ie een 100mA nodig :?
volgens mij hebben maar heel weinig omvormers het nodig. bijna alle fabrikanten zetten wel 100mA oid in de handleidingen maar dat heeft denk ik meer te maken met de uptime waar de omvormer fabrikanten op worden aangekeken ze willen niet dat een brakke connector op het dak de instalatie uit laat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
30mA it is, en geen MC4s in een plas laten slingeren ;-)

Thanks @twain4me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ronald schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:01:
30mA it is, en geen MC4s in een plas laten slingeren ;-)

Thanks @twain4me
Uiteindelijk is het een optelsom van de omvormer, de connectoren/kabels en de panelen.
Hier is die op zijn max bij zeer mistig/vochtig weer 8mA met 48 panelen en bijbehorende connectoren etc draaid al 2 jaar probleemloos op een 30mA alamat.
In basis ben ik dan ook van mening dat een standaard woonhuis systeem met iets van 12 panelen nooit op een 100mA automaat zou moeten hoeven, maargoed je weet ook nooit welke klojo in china je panelen heeft dicht gekit, of welke hans worst de connectoren op het dak in elkaar drukt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@twain4me Ik weet in elk geval welke hans worst de installatie doet (ik), dus ik weet in elk geval wie ik aan moet kijken ;-)
Wordt wel 'maar' 20 panelen verdeeld over garage en plat dak... met een goede lengte aan kabel tussen de 2 dakvlakken. Dus als de chinezen de panelen een beetje knap gemaakt hebben moet het goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Martin7182 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:21:
[...]

Er zat een fout in mijn berekening. Men krijgt namelijk de BTW ook nog terug. En zoals iemand al aangaf blijven de kosten van omvormer en meterkast aanpassing vaak hetzelfde. Idem met transport- en reiskosten en dergelijke.

Nieuwe berekening:
Waarom geloof je dat niet? Een paneel met montagemateriaal 450 Wp kost € 149,-. Met 1100 Wh/Wp (mijn huis) heb je maar 272 Wp nodig voor 300 kWh. Dat is dus € 90,- euro voor 272 Wp / 300 kWh.

Voor 149 euro heb je dus 495 kWh extra opbrengst :) 25 jaar lang is 12.375 kWh voor 149 euro. 1,2 eurocent per kWh :P

P.S. Een installateur zal nog wat tientjes rekenen voor het neerleggen van het extra paneel.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 19-06-2021 18:38 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 21:15
Alsnog een terugkoppeling. Project zonnepanelen is inmiddels hier afgerond. Hartelijk dank voor de informatie welke ik via het forum heb vergaard en verkregen. Het was een leuk en leerzaam project geweest.
Heb nu 30 x 345watt panelen draaiend met een mooie opbrengst. Hiermee kan ik zowel de airco's als de EV prima voeden en heb nog meer dan voldoende over voor eigen gebruik en teruglevering. De laatste dagen is de opbrengst zo tussen de 55 en 65 kwh per dag. Ben blij en tevreden met het DHZ resultaat. Veel succes voor degenen die nog bezig zijn of willen gaan beginnen. Je kunt het prima zelf doen en daarmee duizenden euro's besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:46:
@twain4me

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Mijn Fronius kan dat ook :-)
Wil je die flow ook delen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 09:21
Vandaag mijn SMA SB1200 uit 2012 vervangen voor een Growatt MIC 1000TL-X . Ik had zelf ingecalculeerd hem na 10 jaar te vervangen en hoopte dat hij 12 jaar zou halen. Maar nu met 9,5 jaar vervangen, kosten van een nieuwe zijn super laag, 245 euro. Zelf had ik destijds bedacht dat een vervangende omvormer 50% goedkoper zou zijn t.o.v. aanschafwaarde in 2012 maar dat is zelfs meer. Alleen al voor de Bluetooth piggyback heb ik destijds 130 euro betaald.

Twijfel nu alleen of een GROWATT 1500S niet beter was geweest, nu wordt het afgetopt op 1000W terwijl er 5 x 260Wp aanhangt, en zou hij soms meer dan 1000W kunnen leveren. Maar met de 1000 start hij wellicht eerder op... levert meer dan die paar keer aftoppen.

Hij werkt opzich nog goed maar ik had het idee dat hij wat minder effecient aan het worden was, haalde niet altijd de piek en bij zonsopkomst duurde het wat lang voordat hij aan sprong. Daarnaast was monitoring wat lastig, bluetooth via raspberry pi met sbfspot, werkt opzich maar al 2 x corrupte sdcard, is allemaal te fixen maar heb er geen zin om daar elke keer tijd in te steken. We zullen zien op de Growatt nu wat meer rendement geeft en ik zou hiermee weer jaartje of 10 mee vooruit moeten kunnen.

Op V&A kan je nog steeds geen zonnepanelen, omvormers, etc aanbieden toch? jammer, ik vind dat toch een groot gemis, het heeft immers een hoog Tweakers gehalte.

[ Voor 10% gewijzigd door Petje72 op 19-06-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobr schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:42:
[...]

Mijn Fronius kan dat ook :-)
Wil je die flow ook delen ?
Enkel het onderste deel neem ik aan?
Modbus adressen zijn waarschijnlijk anders he?

code:
1
[{"id":"2b2c11a0.70503e","type":"modbus-getter","z":"6e2b2a4a.7dbc94","name":"Actual output 30775","showStatusActivities":false,"showErrors":false,"logIOActivities":false,"unitid":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30775","quantity":"2","server":"5a0084c4.f90b5c","useIOFile":false,"ioFile":"","useIOForPayload":false,"emptyMsgOnFail":false,"keepMsgProperties":false,"x":340,"y":360,"wires":[[],["89bd46b8.65ab08"]]},{"id":"608d947e.84747c","type":"debug","z":"6e2b2a4a.7dbc94","name":"Debug","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":850,"y":360,"wires":[]},{"id":"f90aaf9.37b665","type":"inject","z":"6e2b2a4a.7dbc94","name":"Inject","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"5","crontab":"","once":true,"onceDelay":"5","topic":"SMA","payload":"","payloadType":"date","x":150,"y":360,"wires":[["2b2c11a0.70503e"]]},{"id":"16d79da0.a5cd72","type":"modbus-write","z":"6e2b2a4a.7dbc94","name":"Limit output 40016","showStatusActivities":true,"showErrors":false,"unitid":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"40016","quantity":"1","server":"5a0084c4.f90b5c","emptyMsgOnFail":false,"keepMsgProperties":false,"x":630,"y":460,"wires":[[],[]]},{"id":"d499a2f4.5b93f","type":"function","z":"6e2b2a4a.7dbc94","name":"","func":"msg.topic = \"limit_percent\";\nmsg.payload = Number(msg.payload);\n\n\nnode.status({fill:\"blue\",shape:\"ring\",text:msg.topic + \":\" + msg.payload});    \n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":420,"y":460,"wires":[["16d79da0.a5cd72"]]},{"id":"c5ccc7bf.2f6af8","type":"inject","z":"6e2b2a4a.7dbc94","name":"Inject 10%","props":[{"p":"payload"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":"5","topic":"","payload":"10","payloadType":"num","x":160,"y":500,"wires":[["d499a2f4.5b93f"]]},{"id":"e171eb2e.572878","type":"inject","z":"6e2b2a4a.7dbc94","name":"Inject 20%","props":[{"p":"payload"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":"5","topic":"","payload":"20","payloadType":"num","x":160,"y":540,"wires":[["d499a2f4.5b93f"]]},{"id":"2194f17.cac570e","type":"inject","z":"6e2b2a4a.7dbc94","name":"Inject 30%","props":[{"p":"payload"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":"5","topic":"","payload":"30","payloadType":"num","x":160,"y":580,"wires":[["d499a2f4.5b93f"]]},{"id":"7c213d3f.17b024","type":"inject","z":"6e2b2a4a.7dbc94","name":"Inject 100%","props":[{"p":"payload"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":"5","topic":"","payload":"100","payloadType":"num","x":170,"y":620,"wires":[["d499a2f4.5b93f"]]},{"id":"e8b51b79.f462e8","type":"inject","z":"6e2b2a4a.7dbc94","name":"Inject 5%","props":[{"p":"payload"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":"5","topic":"","payload":"5","payloadType":"num","x":160,"y":460,"wires":[["d499a2f4.5b93f"]]},{"id":"89bd46b8.65ab08","type":"change","z":"6e2b2a4a.7dbc94","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$round(msg.payload.data[1])\t","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":540,"y":360,"wires":[["a8513c87.ed062"]]},{"id":"a8513c87.ed062","type":"function","z":"6e2b2a4a.7dbc94","name":"","func":"msg.topic = \"AC_outlet\";\nmsg.payload = Number(msg.payload);\n\n\nnode.status({fill:\"blue\",shape:\"ring\",text:msg.topic + \":\" + msg.payload});    \n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":700,"y":360,"wires":[["608d947e.84747c"]]},{"id":"5a0084c4.f90b5c","type":"modbus-client","name":"SMA","clienttype":"tcp","bufferCommands":true,"stateLogEnabled":true,"queueLogEnabled":false,"tcpHost":"192.168.0.104","tcpPort":"502","tcpType":"DEFAULT","serialPort":"/dev/ttyUSB","serialType":"RTU-BUFFERD","serialBaudrate":"9600","serialDatabits":"8","serialStopbits":"1","serialParity":"none","serialConnectionDelay":"100","unit_id":3,"commandDelay":1,"clientTimeout":1500,"reconnectOnTimeout":false,"reconnectTimeout":2000,"parallelUnitIdsAllowed":false}]

Inmiddels ook dmv tapps 2 software wat geprogrammeerd (overgenomen uit het filmpje) voor de TA EZ3. (zie edit, post van hierboven)
Gesimuleerd en morgen ff testen met het echte speelgoed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:01:

Ja dat snap ik.
Welke nodered module gebruik je hiervoor (node-red-contrib-modbus ?) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jobr klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Petje72 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:55:
Vandaag mijn SMA SB1200 uit 2012 vervangen voor een Growatt MIC 1000TL-X . Ik had zelf ingecalculeerd hem na 10 jaar te vervangen en hoopte dat hij 12 jaar zou halen. Maar nu met 9,5 jaar vervangen, kosten van een nieuwe zijn super laag, 245 euro. Zelf had ik destijds bedacht dat een vervangende omvormer 50% goedkoper zou zijn t.o.v. aanschafwaarde in 2012 maar dat is zelfs meer. Alleen al voor de Bluetooth piggyback heb ik destijds 130 euro betaald.

Twijfel nu alleen of een GROWATT 1500S niet beter was geweest, nu wordt het afgetopt op 1000W terwijl er 5 x 260Wp aanhangt, en zou hij soms meer dan 1000W kunnen leveren. Maar met de 1000 start hij wellicht eerder op... levert meer dan die paar keer aftoppen.

Hij werkt opzich nog goed maar ik had het idee dat hij wat minder effecient aan het worden was, haalde niet altijd de piek en bij zonsopkomst duurde het wat lang voordat hij aan sprong. Daarnaast was monitoring wat lastig, bluetooth via raspberry pi met sbfspot, werkt opzich maar al 2 x corrupte sdcard, is allemaal te fixen maar heb er geen zin om daar elke keer tijd in te steken. We zullen zien op de Growatt nu wat meer rendement geeft en ik zou hiermee weer jaartje of 10 mee vooruit moeten kunnen.

Op V&A kan je nog steeds geen zonnepanelen, omvormers, etc aanbieden toch? jammer, ik vind dat toch een groot gemis, het heeft immers een hoog Tweakers gehalte.
was ie niet te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andre1973 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:25:
[...]

was ie niet te repareren?
Een SMA 1.5 staat voor 300 op MP...

Heb je meteen een up to date prima uitleesbare en aanstuurbare omvormer.

Dat die pi telkens crashed kan de SMA niets aan doen ;)
Daarom ben ik over op odroids.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:24

mb1

Iemand ervaring met het inkorten van een (Solar Frontier) zonnepaneel?
Ik wil er één 10cm inkorten. Het paneel hoeft hierna niet perse meer te werken.
Het gaat mij meer om het snijden van het glas. Is dit mogelijk?
Ik denk dat het gehard is.
De hoeklijn heb ik er zal af en dus heb ik alleen de glasplaat met PV "functie" over.
Het paneel moet na modificatie ca 98x115 cm worden, grofweg 10 cm eraf dus.
Ik heb eventueel vier of vijf "oude" panelen om te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mb1 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:21:
De hoeklijn heb ik er zal af en dus heb ik alleen de glasplaat met PV "functie" over.
Je weet zeker niet wat die oude dingen waard zijn?
Glas springt in duizend stukken..... Maar je kunt er dan toch ook zwarte kunstof plaat op leggen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Bestel je toch glas in die maat.

Het glas van het paneel is gehard, dus zal het niet overleven wanneer je deze wilt inkorten.

Dus plaatje op maat, en de cellen van een paneel (nadat het glas stuk is gegaan er onder plakken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:24

mb1

reneeke1970 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:42:
[...]

Je weet zeker niet wat die oude dingen waard zijn?
Zeker weet ik dat wel!
Ik heb er net 43 gekocht😉
Maar de 145 een 155wp zijn niet zo populair
Daar heb ik er nog een hand vol van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
reneeke1970 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:42:
[...]
..................
Glas springt in duizend stukken..... .
Dat hoeft niet zo te zijn: ik heb bij mijn buurman een behoorlijk beschadigd PV paneel gezien, dat alle tekenen vertoonde van gelaagd glas te zijn; dat is dus het type glas dat tegenwoordig in de voorruit van auto's zit.
En gelaagd glas kan je gewoon snijden, maar natuurlijk wel aan beide zijden inkerven.
En dan nog is het niet zo makkelijk want de folie laag die er tussen zit, is bar taai, voor een goede reden!
Maar het is mi onjuist testellen dan àlle PV panelen van gehard glas zijn, want dat is zeker niet het geval.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:09:
[...]

Dat hoeft niet zo te zijn: ik heb bij mijn buurman een behoorlijk beschadigd PV paneel gezien, dat alle tekenen vertoonde van gelaagd glas te zijn; dat is dus het type glas dat tegenwoordig in de voorruit van auto's zit.
En gelaagd glas kan je gewoon snijden, maar natuurlijk wel aan beide zijden inkerven.
En dan nog is het niet zo makkelijk want de folie laag die er tussen zit, is bar taai, voor een goede reden!
Maar het is mi onjuist testellen dan àlle PV panelen van gehard glas zijn, want dat is zeker niet het geval.
Heb paar kapotte staan als je me niet geloofd....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
reneeke1970 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:14:

["Maar het is mi onjuist testellen dan àlle PV panelen van gehard glas zijn, want dat is zeker niet het geval."]

Heb paar kapotte staan als je me niet geloofd....
Beter lezen Reneeke

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik moet beter lezen omdat jij er alle panelen bij betrekt terwijl wij over solar frontier aan het praten zijn?

Ik zeg het glas breekt en jij zegt dat hoeft niet zo te zijn....

[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 21-06-2021 22:54 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Zoals het geschreven was (merk tussen haakjes) , leek het alsof dit een 'voorbeeld' zou zijn, maar als het alleen voor dit specifieke merk gaat dan heb je een punt, want dat weet ik niet (gelukkig niet, dus, want geen ervaring daarmee) :?

En wat jouw 'edit' betreft: je schrijft nu:" Ik zeg het glas breekt" maar oorspronkelijk dus: "Glas springt in duizend stukken", wat een duidelijke indicatie is van gehard glas.

[ Voor 29% gewijzigd door Naalroc op 21-06-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:48

HaTe

haat niet

AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:46:
@twain4me

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Edit: omdat het kan :P
[Afbeelding]
Zou mooi zijn als dit per fase te regelen zou zijn. Ik zou eigenlijk graag de output op bepaalde fases beperken of de uitgangsvermogenverdeling willen aanpassen aan het stroomgebruik in huis.
Stel fase 1 zit de wasmachine op en deze heeft even 3kW nodig. De omvormer levert ook 3kW, maar moet dit verdelen over 3 fases, zodat ik op fase 1 maar 1kW kan compenseren en dan andere 2 van het net moet halen . Ik wil dat alle output in dit geval op fase 1 komt.

Naja, zolang we nog gewoon kunnen salderen maakt het niks uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:55
Probeer er eentje zou ik zeggen.

Er zijn genoeg glasbedrijven die zeggen gehard glad op maat te snijden. (Mijn achterwand in de keukennis ook gehard glas en is op maat gesneden en gaten erin voor de contactdozen)

Natuurlijk zijn zijn er ook andere geluiden:
Door de spanning in het glas, kan gehard glas achteraf helaas niet meer bewerkt worden. Het is dus niet mogelijk om gehard glas te snijden, slijpen of gat er in te maken. Het zal dan onmiddelijk uit elkaar spatten omdat het spannigsveld wordt verstoord.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:59:
Zoals het geschreven was (merk tussen haakjes) , leek het alsof dit een 'voorbeeld' zou zijn, maar als het alleen voor dit specifieke merk gaat dan heb je een punt, want dat weet ik niet (gelukkig niet, dus, want geen ervaring daarmee) :?

En wat jouw 'edit' betreft: je schrijft nu:" Ik zeg het glas breekt" maar oorspronkelijk dus: "Glas springt in duizend stukken", wat een duidelijke indicatie is van gehard glas.
Ja de solar frontier gaat in duizend stukjes, word in plaats van zwart bijna wit haha.
En ga er niet met je hand overheen want au au

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArjoK schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:17:
[...]

Probeer er eentje zou ik zeggen.

Er zijn genoeg glasbedrijven die zeggen gehard glad op maat te snijden. (Mijn achterwand in de keukennis ook gehard glas en is op maat gesneden en gaten erin voor de contactdozen)

Natuurlijk zijn zijn er ook andere geluiden:
Door de spanning in het glas, kan gehard glas achteraf helaas niet meer bewerkt worden. Het is dus niet mogelijk om gehard glas te snijden, slijpen of gat er in te maken. Het zal dan onmiddelijk uit elkaar spatten omdat het spannigsveld wordt verstoord.
Precies, een kapotte solar frontier probeert een wokkel te worden...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:33

GVR

HaTe schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:14:
[...]

Zou mooi zijn als dit per fase te regelen zou zijn. Ik zou eigenlijk graag de output op bepaalde fases beperken of de uitgangsvermogenverdeling willen aanpassen aan het stroomgebruik in huis.
Stel fase 1 zit de wasmachine op en deze heeft even 3kW nodig. De omvormer levert ook 3kW, maar moet dit verdelen over 3 fases, zodat ik op fase 1 maar 1kW kan compenseren en dan andere 2 van het net moet halen . Ik wil dat alle output in dit geval op fase 1 komt.

Naja, zolang we nog gewoon kunnen salderen maakt het niks uit.
Die discussie heb ik al vaak voorbij zien komen, de meter saldeert intern altijd over de fases heen wordt gezegd, dus dat zou geen meerwaarde hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Laatst online: 18-09 18:43
Is het mogelijk om een PV verdeler op de perilex aansluiting van de afzuiging te zetten. En vervolgens de afzuiging gewoon op de 230 te gooien van de verdeler? Onze afzuiging is een moderne itho met draadloze besturing.

Iemand hier ervaring mee en/of dit zo 'eenvoudig' kan? Dit zou een extra kastje aan de muur kosten bij de afzuiging ipv dat het in de meterkast komt, maar het zou wel schelen om niet de bekisting van het trappenhuis te moeten openmaken (weer) en hier draden te trekken naar de kruipkelder.

nvm. Ik zie geen dedicated groep van die leiding. Hij zal wel ergens splitsen. Dat wordt dus gewoon een nieuwe kabel trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door burnoutpc op 22-06-2021 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@burnoutpc nee, omdat de afzuiging (waarschijnlijk) geen eigen groep heeft in de meterkast en hij bovendien niet ononderbroken is (er zal ergens een meerstanden schakelaar tussen zitten).

Wat je wel kunt doen is met de draden er een nieuwe kabel in trekken en dan zorgen dat die wel ononderbroken naar de meterkast gaat. Dan kun je wel een pv- verdeler doen.

Nog makkelijker is de afzuiging op een nieuw stopcontact op een andere bestaande groep zetten en met bovenstaande nieuwe kabel direct een omvormer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
GVR schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:54:
[...]

Die discussie heb ik al vaak voorbij zien komen, de meter saldeert intern altijd over de fases heen wordt gezegd, dus dat zou geen meerwaarde hebben?
Dat heeft inderdaad geen meerwaarde. Kan trouwens ook helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:01:
Enkel het onderste deel neem ik aan?
Hoef jij trouwens de WMaxLim_Ena niet iedere keer op 1 te zetten als je een wijziging doet?
Bij Fronius wel. Maar verder werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jobr
Nee het gaat volautomatisch, als ik % waarde stuur.
Enkel in de omvormer moet je wat aan zetten eerst. (grid guard code nodig)

Welke modbus adres is dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQq7ueUi447LTb7ztfZuc5zKql8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NXjdNo0HdeGua5geFTs7Jo5D.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srZhfmENHQJOCxLUlSHi4_zIXO0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ClTuCcKVmBUjSDC47BXwsaI9.png?f=fotoalbum_tile

Nog even aan het uitvogelen hoe ik de TA EZ3 controller % waarde kan versturen naar modbus tcp.
Via json kan het al wel echter beetje traag met 1x per minuut een nieuwe waarde. (anders verslikt de EZ3 zich)
De TA EZ3 meet het vermogen door de hoofdaansluiting. En regelt via een PID regeling de 0-100% uitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:48

HaTe

haat niet

GVR schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:54:
[...]

Aha, dat zou kunnen. Dan heeft het inderdaad geen meerwaarde.
Toch heb ik de indruk dat dit niet het geval is... Ik ga het nog eens onderzoeken

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic