Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.977 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
HaTe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:36:
[...]

Aha, dat zou kunnen. Dan heeft het inderdaad geen meerwaarde.
Toch heb ik de indruk dat dit niet het geval is... Ik ga het nog eens onderzoeken
doe geen moeite, In nederland staat het gewoon in de wet dat het zo moet.

alle fases worden bij elkaar opgeteld en daarna in het lever of teruglever register geschreven.
Uiteraard kan morgen de hemel op je hoofd vallen of de wet veranderen, maar zo is het op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:51
twain4me schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:16:
doe geen moeite, In nederland staat het gewoon in de wet dat het zo moet.
Maar er is blijkbaar een serie geweest (foute firmware?) die dat niet deed. Die stond keurig verbruik en opbrengst te meten.
Is volgens mij zelfs hier voorbij gekomen (in één van de vorige delen)

Edit: (timovd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9")

[ Voor 12% gewijzigd door LooneyTunes op 23-06-2021 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

LooneyTunes schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:14:
[...]

Maar er is blijkbaar een serie geweest (foute firmware?) die dat niet deed. Die stond keurig verbruik en opbrengst te meten.

Hoewel het uiteraard kan dat er een unicorn is gevonden, acht ik die kans extreem klein, de meters die dat bij design deden zijn er uitgefilterd/geblacklist/geupdate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:37

timovd

Voorsprong door techniek

LooneyTunes schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:14:
[...]

@HaTe Out.of.Control in "slimme meter: tegelijk afname en teruglevering??"
timovd in "Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken."
Contact gehad met Stedin, er komt net als bij andere netbeheerders een firmware update voor dit type meter. Begin juli is begonnen met de uitrol, doorlooptijd kan(/wil) men niet geven.
Ik hou het in de gaten, zal een update posten als het opgelost is.
Als je bij Stedin zit en er is nog steeds geen interne saldering, zou ik even contact opnemen. Eigenlijk zou ik dat ook doen bij andere netbeheerders.

[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 23-06-2021 15:30 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:51
twain4me schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:47:
Hoewel het uiteraard kan dat er een unicorn is gevonden, acht ik die kans extreem klein, de meters die dat bij design deden zijn er uitgefilterd/geblacklist/geupdate.
Het waren toch ~10.000 eenhoorns, alleen al bij Liander. ;)
https://www.liander.nl/ni...er-landis-gyr-e360-smr-50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12
Binnenkort bij mijn schoonouders 10/12 panelen op hun schuur leggen (schuin dak ~15 graden bitumen).

Nu loopt er 3x2,5 mm met eigen groep naar de meterkast +- 25 meter lengte.

Wat zou je hier max op mogen aansluiten ? Vermoedelijk zal er nog een PV verdeler tussen moeten omdat de schuur zelf ook nog aansluitingen heeft ?

Als alternatief kan ik er nog 3*4 mm naartoeleggen maar wil niet onnodig graven als dat niet hoeft :).

Verwacht zelf dat er ongeveer 32/3300 wp aan panelen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
@Jan-man standaard 16A aansluiting via automaat of alamat met 3x2.5 mm2 lijkt me prima. 3300Wp is ongeveer 3500W piekvermogen op goede dagen. Bij 240V ac loopt er dan 14.6A ac. Wel even een pv-verdeler ertussen in de schuur, zoals je zelf al aangaf.
Is het een houten schuur? Pas wel op met brandgevaar; omvormers kunnen best warm worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Martin7182 op 23-06-2021 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Omvormer monteren op een plaat 12 mm Fermacel.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Wat zijn de ervaringen met sma shadefix bij schaduw door bomen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@Jan-man dat zal wel wat op het randje zijn. Je zit zomaar aan 10 V spanningsval over die lengte.
Als de spanning bij de meter oploopt tot >243 volt als het zonnig is (niet ongebruikelijk in woonwijken met veel pv) zal de omvormer dan uitschakelen.
Maar je kunt het altijd eerst gewoon proberen. Als het goed gaat kun je het gewoon zo laten.

Voor 3300 kWp kun je prima met een 3 kW omvormer af trouwens. Zou alleen denken dat je met 12 panelen wel wat meer (~4) kWp neer kunt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

op iets van 10000000 aansluitingen is 10k trouwens niet heel veel. maaargoed dat is gewoon al lang en breedt opgelost dus totaal niet meer aan de orde, wat dus overblijft is het echte unieke geval waar een meter iets totaal anders aan het doen is dan de bedoeling is ofwel hij is stuk. en ja dat is een eenhoorn, nog meer dan die andere10.000 liander eenhoorns (waar ik het dus niet over had):+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
mcDavid schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:38:
@Jan-man dat zal wel wat op het randje zijn. Je zit zomaar aan 10 V spanningsval over die lengte.
Als de spanning bij de meter oploopt tot >243 volt als het zonnig is (niet ongebruikelijk in woonwijken met veel pv) zal de omvormer dan uitschakelen.
Maar je kunt het altijd eerst gewoon proberen. Als het goed gaat kun je het gewoon zo laten.

Voor 3300 kWp kun je prima met een 3 kW omvormer af trouwens. Zou alleen denken dat je met 12 panelen wel wat meer (~4) kWp neer kunt leggen.
Op en over het randje... Maar het gaat volgens SunnyDesigner om 5.5V... in plaats van 10V... Hoe dan ook veel te veel. 88W bij nominaal bedrijf. En jij bent de eerste omvormer op de buurt die uit gaat als het druk is op het net.

Minimaal naar 6mm²: Dat geeft het voor PV gewenste maximale 1% verlies. 10mm² gaat naar 0.6% maar die kabel kan dermate duur zijn dat het niet nuttig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 23-06-2021 22:49 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@Jan-man ik zou me niet druk maken om 5V spanningsverhoging en max. ~2% verlies. Het gaat om panelen op 15 graden en de 2% is max., niet gemiddeld. Dus het zal wel loslopen. Aangezien de kabel er al ligt, zou ik het gewoon proberen. Upgraden kan altijd nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:41

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

BarryH schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:14:
Wat zijn de ervaringen met sma shadefix bij schaduw door bomen?
Wat wil je precies weten?
Je snapt de functie van Shadefix neem ik aan.
Maar bij harde schaduw van veel bomen is Solar Edge of Enphase of APS wellicht te overwegen?
Heb je het hele jaar schaduw?
Hoeveel is het?
Maak eens foto's over een dag verspreid (letop de grootte van de foto's op het forum ivm leesbaarheid)
Dan kunnen we een inschatting maken.

Of gaat het om een bestaand systeem?
Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@ApC_IcE
Zie in dit topic de details:
Zonnepanelen op zuidmuur

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

als groot fan van sma zou ik hier denk ik een aps ophangen, ik zou wel gaan kiezen op deze manier leverd je muurtje 0 op :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Martin7182 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:09:
@Jan-man ik zou me niet druk maken om 5V spanningsverhoging en max. ~2% verlies. Het gaat om panelen op 15 graden en de 2% is max., niet gemiddeld. Dus het zal wel loslopen. Aangezien de kabel er al ligt, zou ik het gewoon proberen. Upgraden kan altijd nog :)
Sorry, maar dit is echt een gevalletje vooraf meten is weten. Het meten is makkelijk: gewoon even de multimeter pakken op een zonnige middag.

Als het in de middag op 245V staat (en dat is echt niet heel extreem meer) dan kun je er bijna vanuit gaan dat het mis gaat want het terugleveren zelf drijft de spanning ook nog op een paar volt op - bovenop de spanning over de te dunne kabel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jan-man schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:39:
Binnenkort bij mijn schoonouders 10/12 panelen op hun schuur leggen (schuin dak ~15 graden bitumen).

Nu loopt er 3x2,5 mm met eigen groep naar de meterkast +- 25 meter lengte.

Wat zou je hier max op mogen aansluiten ? Vermoedelijk zal er nog een PV verdeler tussen moeten omdat de schuur zelf ook nog aansluitingen heeft ?

Als alternatief kan ik er nog 3*4 mm naartoeleggen maar wil niet onnodig graven als dat niet hoeft :).

Verwacht zelf dat er ongeveer 32/3300 wp aan panelen komen.
Je moet een onderverdeler ophangen om de verbruikers en de omvormers te scheiden met een geschikte zekering.

Als je een aparte fase gebruikt enkel voor PV en de andere 2 voor verbruikers, dan is het misschien toegestaan (weet ik niet zeker) maar zelf zou ik het nooit doen. Ik heb liever een onderverdeler die ik 100% kan afschakelen op locatie, binnen bereik.
Houd er rekening mee dan als je 1 fase van een 3 fasegroep uitschakelt dat je altijd nog de nul verbonden hebt aan de ingeschakelde groepen.

Heb je 3 fasen apparatuur (machines staan) dan heb je sowieso een onderverdeler nodig.

De bekabeling zou je het beste even mee wachten en testen. Als de grond nou toch open gaat, dan gewoon leggen, maar voor nu niet echt rendabel. Kijk wat het doet en zorg dat je de juiste fase pakt, als er op andere fasen al PV draait vanuit het huis.
Ronald schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Sorry, maar dit is echt een gevalletje vooraf meten is weten. Het meten is makkelijk: gewoon even de multimeter pakken op een zonnige middag.

Als het in de middag op 245V staat (en dat is echt niet heel extreem meer) dan kun je er bijna vanuit gaan dat het mis gaat want het terugleveren zelf drijft de spanning ook nog op een paar volt op - bovenop de spanning over de te dunne kabel.
Je kan alleen niet de spanningsval meten zonder een belasting. Als je de werkelijke spanningsval wil meten, zou je onbelast moeten meten en daarna met een zware belasting (3kw) op die aansluiting meten en kijken of het voltage erg zakt.

Ik weet alleen niet of de percentages zakken gelijk zijn aan de percentages stijgen bij belasting of opwek.

Ben ook maar een amateur met bovengemiddelde interesse :P

[ Voor 27% gewijzigd door Fairy op 24-06-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Nu zijn de bomen "kaal' maar ik zou toch een parallel systeem overwegen.
Hoeveel verschil het gaat geven blijft gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:51

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

AUijtdehaag schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:23:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Als die onder een paneel valt, dan is het goed. (dus niet onder een rand of rail)
Gaat wel haaks door het dak, dus niet schuin naar onder.
Gebruik jij de pan ook voor de mechanische ventilatie?
Volgens de specs kan die pan maximaal 216 m3/U lucht afvoeren, terwijl onze MV-box ongeveer 300 m3/U doet. Het zou balen zijn als ik daardoor een paneel minder kwijt kan :(

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ethnocentrix Niet mijn dak.
(er zat een wp boiler aanzuig + vent.afzuiging op. "zat" want het is weer gewijzigd naar wtw ventilatie en geen wp boiler aanzuig meer)
Maar je hebt de afzuiging niet continu op 300 m3/h staan hoop ik. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-06-2021 13:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:51

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Goed punt, ik sluit 'm eerst maar eens gewoon aan om te kijken wat er gebeurt. Als het een pokkeherrie gaat maken kan ik altijd nog de bestaande schoorsteen verplaatsen.. of 2 verlaagde doorvoeren parallel zetten >:)

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Ja inderdaad, meten is weten. Gelukkig ligt de kabel er al :) Misschien valt het mee en werkt het zonder aanpassingen al goed. De omvormer gaat heus niet stuk van een paar volt teveel (schakelt hooguit af) en de buren hebben er ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:26
Ik zit te kijken naar zonnepanelen voor op het huis dat ik met een maand of 4 ga betrekken. Heeft een 30 graden dak, zonder schaduw, waar ik op zuidwest / zuidoost / noordoost panelen zou willen leggen, ook om in de toekomst de dagopbrengst meer te spreiden waardoor ik meer eigen verbruik kan faciliteren.

Nu ben ik een hoop informatie aan het inwinnen, en overal wordt me SolarEdge aangeraden, lijkt wel of er niks anders meer bestaat. Echter lees ik ook dat bij huizen zonder schaduw een stringomvormer nog altijd het beste en goedkoopste is.

Kan ik in mijn geval dan voor alle drie de zijden (zeg 17/18 panelen totaal) alles in 1 string naar de omvormer leggen, of moet dit een string per zijde? Een paneel aan de noordoost kan zal namelijk minder doen dan een paneel op de zuidwest kant bijvoorbeeld...

Andere vraag, kan de omvormer beneden in de garage komen? Of moet dit perse op zolder direct dicht bij de panelen? Ik heb straks namelijk twee kinderen op zolder slapen, en ben erg huiverig na allerlei verhalen over zoemende/tikkende/piepende omvormers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Martijn 1 string per oriëntatie. Tenzij SolarEdge... Maar dit is mogelijk wat veel voor een 1 fase SolarEdge... en deze configuratie is een knetterende nee op 3 fase SolarEdge... Oja er is net een uitzondering op de markt gekomen... te duur...

Maar lees even het grote rood-roze kader onderaan de pagina, maak een topic volgens het stappenplan specifiek voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 11:01
Even een vraag. Hoe kan je het beste op het dak de ClickFit EVO rails op maar zagen? Wat gebruiken jullie daar voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

1993jjohan schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:18:
Even een vraag. Hoe kan je het beste op het dak de ClickFit EVO rails op maar zagen? Wat gebruiken jullie daar voor?
waarom doe je dat op het dak?

die panelen groeien toch niet ineens als je ze naar boven hebt gebracht.. gewoon maat bepalen en op de grond doen.

ohw en ik zou een slijptol gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@twain4me
Of een zaagblad voor aluminium met bijbehorend gereedschap
https://www.gereedschappr...160x2-2x20-aluminium.html

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

zeker, ik heb zelf een afkortzaag en een blad wat geschikt is voor aluminium, werkt wel netter, maar financieel wel een beetje overkill voor een paar profieltjes gaat de tvt wel van omhoog als je dat allemaal nog moet afschrijven op de instalatie :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Mja alsof je die paar profieltjes niet gewoon ff met een beugelzaag door kunt zagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Gewoon met een ijzerzaagje. Voor de amateur die eens een setje neerlegt mag het best 10 minuten werk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
1993jjohan schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:18:
Bij mij monteerden ze gewoon de lengte en eenmaal vast in de beugels even de schrobzaag op accu erlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Niemand toevallig nog 2 of 3x zonnepanelen in de maat 1580 te koop?
180wp-210wp bestaan die dacht ik, moet nog wat opvullen op men dak xD

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newpew
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-08 13:56
Zelf de beslissing genomen om ook zonnepanelen op mijn dak te leggen en heb al het nodige ingelezen en advies gevraagd/offertes. Hier lees ik regelmatig dat je best op prijs per Wp kan vergelijken omdat het uiteindelijk niet te controleren is wat de degradatie is. Geldt dit advies nog steeds?

Ik zie namelijk allerlei garanties voorbij komen, waarbij het vaak rond 80% vermogensgarantie is, na 20 jaar. Al heb ik ook een offerte gekregen van panelen die 20 Wp minder zijn, maar volgens installateur een nieuw N-type panelen die na 20 jaar nog op 90% vermogen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
newpew schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:18:
Zelf de beslissing genomen om ook zonnepanelen op mijn dak te leggen en heb al het nodige ingelezen en advies gevraagd/offertes. Hier lees ik regelmatig dat je best op prijs per Wp kan vergelijken omdat het uiteindelijk niet te controleren is wat de degradatie is. Geldt dit advies nog steeds?

Ik zie namelijk allerlei garanties voorbij komen, waarbij het vaak rond 80% vermogensgarantie is, na 20 jaar. Al heb ik ook een offerte gekregen van panelen die 20 Wp minder zijn, maar volgens installateur een nieuw N-type panelen die na 20 jaar nog op 90% vermogen zitten.
Dat weet helemaal niemand, van geen enkel merk, want niemand laat ze twintig jaar liggen.
Zijn er wel enkele hier op forum (ook ik)met 15 jaar oude en die degraderen nauwelijks.
Dus allemaal verkoop praatjes.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Hoe veilig zijn omvormers op een netwerk? Ik las pas (hier op tweakers volgens mij) dat bepaalde omvormers het wifi wachtwoord onbeveiligd kon laten zien of iets in die richting? En wat zijn de eventuele onveiligheden van de omvormer vrij op een privé netwerk aan te sluiten? Ook wanneer de installateur toegang heeft tot de omvormer (en de bewoner slechts een gebruikers account op de omvormer heeft)

In dit geval gaat het om een SMA Sunny Boy omvormer welke via een ethernet kabel is aangesloten. De modem/router is een standaard ziggo connect box. Voor zo ver ik het kan zien is de enige manier om hem van het netwerk los te laten en enkel internet toegang te geven door hem draadloos te verbinden met het gast-netwerk op de router. Alleen de omvormer staat op zolder en daar is de wifi verbinding niet stabiel (ik weet ook niet in hoeverre een niet stabiele wifi verbinding invloed heeft op iets?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:06
Markos schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:38:
Hoe veilig zijn omvormers op een netwerk? Ik las pas (hier op tweakers volgens mij) dat bepaalde omvormers het wifi wachtwoord onbeveiligd kon laten zien of iets in die richting? En wat zijn de eventuele onveiligheden van de omvormer vrij op een privé netwerk aan te sluiten? Ook wanneer de installateur toegang heeft tot de omvormer (en de bewoner slechts een gebruikers account op de omvormer heeft)

In dit geval gaat het om een SMA Sunny Boy omvormer welke via een ethernet kabel is aangesloten. De modem/router is een standaard ziggo connect box. Voor zo ver ik het kan zien is de enige manier om hem van het netwerk los te laten en enkel internet toegang te geven door hem draadloos te verbinden met het gast-netwerk op de router. Alleen de omvormer staat op zolder en daar is de wifi verbinding niet stabiel (ik weet ook niet in hoeverre een niet stabiele wifi verbinding invloed heeft op iets?)
Ik weet iig dat het bij SE geen bal uit maakt dat de verbinding regelmatig wegvalt en ik neem aan dat andere merken dat niet anders doen. Omdat de omvormer hier in de schuur redelijk ver van het huis staat heb ik hem aangesloten op een AP die naast de omvormer staat. Deze staat te ver weg voor een stabiele verbinding, maar dichtbij genoeg om toch regelmatig verbinding te hebben. Dit werkt uiteindelijk prima, je ziet alleen af en toe dat je een half uurtje later pas je data binnen krijgt. De omvormer onthoudt echter alles, dus de data die ik krijg is alsnog volledig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33

huh, je kunt hem toch isoleren in zijn eigen vlan, dat kan ook prima bekabeld hoor. Als ie zijn wifi verliest is er niets aan de hand, alleen verlies je dan mogelijk wat statistiekjes.

Ik heb een Goodwe, en die firmware is dermate brak, dat ie het AP dat ie opzet voor installatie altijd aan laat staan. De enige manier om dat, een beetje, te beveiligen, is het WiFi wachtwoord van de omvormer de veranderen, en hem verder in zijn eigen netwerk te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:03
Inmiddels ligt het (noord, 45 graden hellingshoek), draait prima, spanning ook oké, nu kijken wat de winter doet.

Het is altijd leuk om erover na te denken (wat past en hoeveel), maar als je dan op een zaterdag in de hitte 13 panelen loopt te sjouwen, vastmaken, tillen, etc, dan ben je er ook wel een keer klaar mee (t viel mij iig wat tegen :)).

Wel ben ik dom geweest met de MC4 connectoren. Deze wilde ik met tyraps vastmaken aan de rails (zodat ze minder nat worden), maar dat ben ik glad vergeten (toen ik klaar was zal ik het pakje tyraps pas weer liggen) Nu liggen ze gewoon 'los' achter de panelen. Wat zou ik doen, dak op en de onderste rij losmaken en hopen dat ik het e.e.a. nog kan vastmaken, of ze gewoon los laten liggen? Tis wel weer een enorm gedoe, dus ik hoor graag hoe jullie het zouden doen (me dunkt dat de stekkers ook wel iets kunnen hebben). Ik heb overigens stekkers aan het begin en eind van de string vervangen zodat het stekkers van hetzelfde merk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 16:05
Ik ga vanmiddag bij een huis kijken (om te kopen) met al zonnepanelen erop. Het gaat om 8 panelen op het zuidwesten, die in 2020 een opbrengst van 1600kwh hadden. Meer info heb ik niet, dus ik vroeg me af wat nog fijn is om te weten:

-leeftijd panelen
-soort panelen
-solaredge? Geen rare schaduwen volgensmij dus dat is niet nodig in dit geval denk ik

Zijn er nog meer dingen die ik moet weten/vragen?
(vond dit een iets te korte vraag voor een eigen topic)

[ Voor 6% gewijzigd door Bartske op 28-06-2021 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Dat zullen dan geen hele recente panelen zijn, 1 KWh /Wp was vorig jaar haalbaar dan zou je op 200Wp panelen uitkomen... Misschien ietsje meer...

In elk geval niet veel meer waard.. Maar ook niet niks, want het ligt er natuurlijk al wel.. Die panelen zullen niet wegroesten, wel kan je omvormer al oud zijn, dus probeer daar achter te komen wat voor type zodat je dat kunt inschatten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:54
@Bartske Welke omvormer is het en bij welke installateur moet je zijn als er iets mis is. Ohja, en of je even de totaalopbrengst mag bekijken op het display, daaruit kun je mooi zien of ze zoete broodjes aan het bakken zijn.

Heb 1x een trotse meneer gevraagd of ik zijn SMA 1200 mocht bekijken. Hij sprak trots: Hier staat ie al 2 jaar vrolijk te knipperen. Ik heb hem toen kunnen vertellen dan 6 panelen op een sma1200 niet 2x3 parallel hadden moeten zitten. 2 jaar stond zijn omvormer in standby en hij had niks door. Installateur heeft het gefixt en 2 jaar geschatte opbrengst vergoed, maar dit puur om te illustreren dat het geen kwaad kan om even op de omvormer rond te klikken.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Bartske schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:37:
Ik ga vanmiddag bij een huis kijken (om te kopen) met al zonnepanelen erop. Het gaat om 8 panelen op het zuidwesten, die in 2020 een opbrengst van 1600kwh hadden. Meer info heb ik niet, dus ik vroeg me af wat nog fijn is om te weten:

-leeftijd panelen
-soort panelen
-solaredge? Geen rare schaduwen volgensmij dus dat is niet nodig in dit geval denk ik

Hebben we het over de opbrengst of over het teruggeleverde (wordt heel erg veel door elkaar gehaald)
In het eerste geval heeft (bij een correct werkend systeem) @exroosje gelijk.
In het tweede geval zullen het "grotere" panelen zijn. dan is ~275wp nog redelijk aannemelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 28-06-2021 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zoals @twain4me al zegt is vraag 1 op basis waarvan die opbrengst gemeten is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

borft schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:28:
[...]

huh, je kunt hem toch isoleren in zijn eigen vlan, dat kan ook prima bekabeld hoor. Als ie zijn wifi verliest is er niets aan de hand, alleen verlies je dan mogelijk wat statistiekjes.

Ik heb een Goodwe, en die firmware is dermate brak, dat ie het AP dat ie opzet voor installatie altijd aan laat staan. De enige manier om dat, een beetje, te beveiligen, is het WiFi wachtwoord van de omvormer de veranderen, en hem verder in zijn eigen netwerk te stoppen.
Ik kan volgens mij geen vlan aanmaken met de standaard ziggo connect box. Dan ga ik later denk ik toch maar over op het wifi gastnetwerk als dat kan met de benodigde poorten. Maar nu eerst even de omvormer goed instellen.

De installateur kon de omvormer nog niet instellen, waarschijnlijk omdat de router het een en ander tegenhoudt?
Op https://www.sunnyportal.com/FixedPages/Dashboard.aspx# kon ik eerst (kort) het Actueel PV-vermogen zien, maar opeens niet meer. Ook staat er de melding "De communicatie met uw omvormer is op dit moment niet mogelijk. Controleer de internetverbinding van de omvormer en probeer het opnieuw." Dus ik denk dat de router het probleem is. Nu zag ik staan dat ik DMZ kan instellen voor het ip adres van de omvormer maar dat lijkt mij niet de veiligste manier om het te doen. Wat zoeken gaf mij dit lijstje met poorten
https://manuals.sma.de/EDMM-10/nl-NL/1687859467.html
Als ik op het lokale netwerk van de omvormer zit kan ik niet naar https://SMA[serienummer]
Ik heb op het modem de volgende poorten naar de omvormer open gezet voor zowel TCP als UDP: 21, 80, 443 en 9524
Maar dat lijkt ook geen verschil te maken.

Als ik op het lokale netwerk zit kan ik wel naar het ip adres van de omvormer en de actuele gegevens zien.

Dus wat ik heb gedaan is dmv de sunny portal website de wizard doorlopen (met o.a. de PIC en RID) en op het lokale ip van de omvormer de wizard doorlopen.

(is er misschien een noob proof stappenplan ergens te vinden wat ik allemaal moet doen? Ik heb ook al deze video's bekeken:
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0
YouTube: Registreren in Sunny Portal en SMA Smart Connected activeren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Markos schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:58:
[...]

Ik kan volgens mij geen vlan aanmaken met de standaard ziggo connect box. Dan ga ik later denk ik toch maar over op het wifi gastnetwerk als dat kan met de benodigde poorten. Maar nu eerst even de omvormer goed instellen.

De installateur kon de omvormer nog niet instellen, waarschijnlijk omdat de router het een en ander tegenhoudt?
Op https://www.sunnyportal.com/FixedPages/Dashboard.aspx# kon ik eerst (kort) het Actueel PV-vermogen zien, maar opeens niet meer. Ook staat er de melding "De communicatie met uw omvormer is op dit moment niet mogelijk. Controleer de internetverbinding van de omvormer en probeer het opnieuw." Dus ik denk dat de router het probleem is. Nu zag ik staan dat ik DMZ kan instellen voor het ip adres van de omvormer maar dat lijkt mij niet de veiligste manier om het te doen. Wat zoeken gaf mij dit lijstje met poorten
https://manuals.sma.de/EDMM-10/nl-NL/1687859467.html
Als ik op het lokale netwerk van de omvormer zit kan ik niet naar https://SMA[serienummer]
Ik heb op het modem de volgende poorten naar de omvormer open gezet voor zowel TCP als UDP: 21, 80, 443 en 9524
Maar dat lijkt ook geen verschil te maken.

Als ik op het lokale netwerk zit kan ik wel naar het ip adres van de omvormer en de actuele gegevens zien.

Dus wat ik heb gedaan is dmv de sunny portal website de wizard doorlopen (met o.a. de PIC en RID) en op het lokale ip van de omvormer de wizard doorlopen.

(is er misschien een noob proof stappenplan ergens te vinden wat ik allemaal moet doen? Ik heb ook al deze video's bekeken:
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0
YouTube: Registreren in Sunny Portal en SMA Smart Connected activeren )
Je hoeft helemaal niets geks te doen. Gewoon de SMA aan het normale internet hangen en klaar. Misschien blokkeert jouw router bij apparaten op het gastennetwerk van alles. Maar ik zou niet weten waarom je de SMA perse apart wilt houden. Het is geen Chinees ding ofzo maar Duitse Wertarbeit waar privacy een stuk strenger is :p

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 28-06-2021 14:02 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

fsfikke schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:00:
[...]

Je hoeft helemaal niets geks te doen. Gewoon de SMA aan het normale internet hangen en klaar. Misschien blokkeert jouw router bij apparaten op het gastennetwerk van alles. Maar ik zou niet weten waarom je de SMA perse apart wilt houden. Het is geen Chinees ding ofzo maar Duitse Wertarbeit waar privacy een stuk strenger is :p
Hij zit nu nog gewoon via de kabel aangesloten, dus hij zit nu nog niet op het gastnetwerk. Maar toch gaat er ergens iets mis, maar ik weet nog niet wat het dan is. Ik denk de router?

Edit: toch even als DMZ toegevoegd, maar dat heeft nu nog geen verschil gemaakt. Geen idee of dat even moet duren dan.

Edit 2: ik kwam nu tegen dat het installatie account en sunny portal account hetzelfde wachtwoord moet hebben, nu lijkt het wel te werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Markos op 28-06-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:44
fsfikke schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:00:
[...]

Dat je een goede omvormer maakt betekend nog niet dat je ook veilige software maakt.
Mocht er een lek zijn dan zouden omvormers (en dat zijn er een heleboel) zonder dat je het merkt onderdeel kunnen zijn van een bot-net en bv DDOS aanvallen uitvoeren.

Dat de omvormer zelf, als een soort trojan, data zit te snuffelen lijkt mij, ook voor een Huawei, onwaarschijnlijk. De kans dat het ontdekt wordt is erg groot met enorme gevolgen voor het merk en bijbehorend land.
ik sluit het niet uit hoor, maar dan denk ik eerder aan een zeer gerichte actie op een speciale target dan een brede sleepnet methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

The_Woesh schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Dat je een goede omvormer maakt betekend nog niet dat je ook veilige software maakt.
Mocht er een lek zijn dan zouden omvormers (en dat zijn er een heleboel) zonder dat je het merkt onderdeel kunnen zijn van een bot-net en bv DDOS aanvallen uitvoeren.
True, maar geldt voor elk apparaat wat met het internet verbonden is. Met een VLAN voorkom je dat ook niet, je voorkomt alleen dat het andere apparaten in je LAN niet kan bereiken. Als je elk apparaat in een apart VLAN stopt heb je geen LAN meer :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
fsfikke schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:31:
[...]

True, maar geldt voor elk apparaat wat met het internet verbonden is. Met een VLAN voorkom je dat ook niet, je voorkomt alleen dat het andere apparaten in je LAN niet kan bereiken. Als je elk apparaat in een apart VLAN stopt heb je geen LAN meer :p
mwah, dat is niet helemaal waar, je kunt prima tussen vlan's routeren. Je hebt dan simpelweg meer controle over het netwerkverkeer. Maar we dwalen af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:38
The_Woesh schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Dat de omvormer zelf, als een soort trojan, data zit te snuffelen lijkt mij, ook voor een Huawei, onwaarschijnlijk. De kans dat het ontdekt wordt is erg groot met enorme gevolgen voor het merk en bijbehorend land.
ik sluit het niet uit hoor, maar dan denk ik eerder aan een zeer gerichte actie op een speciale target dan een brede sleepnet methode.
Bij mijn Goodwe is de data richting de Goodwe servers versleuteld. Ik heb dus geen idee wat daar allemaal in zit. Bij mij hangt hij in een gastnetwerk en heb ik toegang naar internet uitgezet (omdat ik hem lokaal uitlees).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
fsfikke schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:31:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. VLAN of niet maakt niet veel uit voor de veiligheid. Ik doel eigenlijk op het feit dat het er niet zozeer om gaat vertrouw je het merk/leverancier wel of niet met jou data maar is het netwerk/apparaat veilig tegen misbruik door derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
ThinkPadd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:27:
[...]

Bij mijn Goodwe is de data richting de Goodwe servers versleuteld. Ik heb dus geen idee wat daar allemaal in zit. Bij mij hangt hij in een gastnetwerk en heb ik toegang naar internet uitgezet (omdat ik hem lokaal uitlees).
Jij kan de data niet lezen, maar als Goodwe de AVG overtreed en dat komt later uit dan hebben ze een serieus probleem. Misschien ben ik naïef maar ik denk dat niemand bij Goodwe erover denkt om bewust de wet de overtreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:58
Markos schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:04:
[...]
Hij zit nu nog gewoon via de kabel aangesloten, dus hij zit nu nog niet op het gastnetwerk.
Je omvormer op je gastennetwerk hangen is voor jezelf ook buitengewoon onhandig, want dan kun je niet meer op je omvormer inloggen zonder eerst zelf op het gastennetwerk in te loggen. Ook kan evt. domotica dan niets meer uit de omvormer vissen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Markos
Als je als installateur in kan loggen, zet dan de landsnorm op nen-en50438
Ik weet niet welke firmware erop staat, maar die kan je ook updaten naar de laatste nieuwe via de webinterface. (doe dat niet wanneer het bijna donker is)
Ook ik heb onderstaande instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dbuaMBgF6Rr_sVMjS6G1WQ6o3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NXjdNo0HdeGua5geFTs7Jo5D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CFSbjRj54i-CF8pZ0K1dsvYMBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ClTuCcKVmBUjSDC47BXwsaI9.png?f=fotoalbum_large

Dan kan je via modbus tcp het vermogen regelen (mocht je dat ooit willen)
Ook modbus tcp/ip even aanzetten (TCP)_en dan kan je hem via node-red helemaal uitlezen (heb een flow)

Wel DMZ even uitzetten nog ;) Anders kan de hele wereld de omvormer aansturen.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Bartske schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:37:

-leeftijd panelen
-soort panelen

Zal ook de doorslag zijn om het huis te kopen of de panelen goed of slecht zijn. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Adriaan71 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:59:
Zal ook de doorslag zijn om het huis te kopen of de panelen goed of slecht zijn. :X
Ik denk/hoop dat het vooral een kwestie is van kunnen bepalen of een meerprijs te rechtvaardigen is of zo (als ze claimen dat het huis 0 op de meter is oid)... Anders kunnen 8 panelen idd niet heel schokkend zijn op het geheel hehe.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

AUijtdehaag schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:23:
@Markos
Als je als installateur in kan loggen, zet dan de landsnorm op nen-en50438
Ik weet niet welke firmware erop staat, maar die kan je ook updaten naar de laatste nieuwe via de webinterface. (doe dat niet wanneer het bijna donker is)
Ook ik heb onderstaande instellingen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan kan je via modbus tcp het vermogen regelen (mocht je dat ooit willen)
Ook modbus tcp/ip even aanzetten (TCP)_en dan kan je hem via node-red helemaal uitlezen (heb een flow)

Wel DMZ even uitzetten nog ;) Anders kan de hele wereld de omvormer aansturen.
Ik had in een andere post van je al gezien dat hij op [NL] NEN-EN50438:2013 moest staan (en daar stond hij al op toen ik inlogde)

Ik had bij de wizard aangevinkt om het automatisch te laten updaten dus volgens mij (als ik in de log kijk) heeft hij al de laatste update gehad. (Softwarepakket 3.10.36.R is geïnstalleerd op de omvormer, als ik online kijk op de site zie ik dat 3.10.18.R de laatste is? Dus automatische updates heeft een nieuwere versie?)
Mijn instellingen zijn (op 3000W na :P) precies hetzelfde als bij jou, ook die Externe voorinstelling. Al heb ik nog geen idee wat het betekent.

Klopt het dat je de omvormer settings niet vanaf een extern netwerk kan benaderen? Bij een gebrek aan vpn zit ik nu via teamviewer op het netwerk om bij de omvormer settings te kunnen komen.

DMZ staat inderdaad al uit, toen ik erachter kwam dat het door het wachtwoord kwam heb ik die maar meteen uitgezet.

Node-red ken ik nog niet, ik zal het eens gaan uitlezen.

Kan ik standaard zonder export van data de opbrengst niet per string/MPP zien? Ik ben nog niet tegengekomen hoe ik dit in de standaard omgeving kan zien.
Andrehj schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:20:
[...]

Je omvormer op je gastennetwerk hangen is voor jezelf ook buitengewoon onhandig, want dan kun je niet meer op je omvormer inloggen zonder eerst zelf op het gastennetwerk in te loggen. Ook kan evt. domotica dan niets meer uit de omvormer vissen.
Ja dat is idd wel een puntje. Ik weet niet in hoeverre dit gedaan kan worden van buiten het netwerk. Als het mogelijk is wil ik hem wel graag scheiden van de rest.

[ Voor 10% gewijzigd door Markos op 28-06-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40

De installateur heeft geen (netwerk) toegang tot de omvormer. De omvormer maakt contact met de server van de fabrikant. De installateur doet dat ook. En via die weg kan hij (mogelijk) iets aanpassen op de omvormer. De omvormer software ontvangt dus commando's van de server waar hij mee praat.

Maar de installateur kan dus niet op je netwerk komen. De fabrikant ook niet. Behalve als deze iets speciaals in de firmware van de omvormer heeft gezet waarmee dat zou kunnen. Maar daar geloof ik niet in bij SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Markos
Modbus TCP/IP (staat standaard uitgeschakeld) is via poort 502.
Dat is onbeveiligd, en daar kunnen "kwaadwillenden" wel een en ander besturen.
Die poort moet je ook nooit portforwarden om toegankelijk te maken naar buiten toe.
Enkel voor intern netwerk gebruiken.

Je kan poort 80 (en/of 443) naar de sma portforwarden dan kan je van buitenaf inloggen in de webinterface
Of via teamviewer zoals je nu doet. Maar zo vaak hoef je daar niet meer in te zijn

Ik zag ook dat er bij iemand 3.10.36 was geupdate, en daar stond automatische updates ook aan.
Klopt op de website van SMA staat die (nog) niet.

Via sunnyportal kan je alleen de foutmeldingen uitlezen en eventueel shade-fix aan of uitzetten.

Opbrengst per mppt ingang in kWh bestaat niet. Wel het totaal in kWh (AC zijdig)
Wat ik altijd doe is via extended data de DC power en de DC spanning uploaden in pvoutput. (v7 t/m V10)
Zet je in pvoutput dan de instellingen naar W to kWh en credit dan heb je (min of meer) wel het DC totaal in kWh per dag per ingang. (daily view)
Ook dat doe ik via de node-red flow.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2021 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
Adriaan71 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:59:
[...]

Haha zeker niet, maar als je er toch bent kun je maar beter een beetje voorbereid zijn om te kijken of het inderdaad een meerprijs rechtvaardigd :)

@exroosje @twain4me @Lardman het zijn panelen uit 2017, de omvormer is een Omniksol-2k-TL2. Heb zelf geen tijd gehad om naar het display te kijken (zoals al gezegd, andere zaken waren belangrijker)

https://www.enfsolar.com/pv/inverter-datasheet/6379

Deze dus, maar is dat van een vaag chinees bedrijfje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Bartske schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:36:
[...]

Haha zeker niet, maar als je er toch bent kun je maar beter een beetje voorbereid zijn om te kijken of het inderdaad een meerprijs rechtvaardigd :)

@exroosje @twain4me @Lardman het zijn panelen uit 2017, de omvormer is een Omniksol-2k-TL2. Heb zelf geen tijd gehad om naar het display te kijken (zoals al gezegd, andere zaken waren belangrijker)

vaag weet ik niet, failliet in iedergeval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Meerprijs? Voor iets wat gebruikt 500 euro kost?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
reneeke1970 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:44:
[...]

Meerprijs? Voor iets wat gebruikt 500 euro kost?
Zit gewoon bij de prijs in gelukkig, maar ik weet graag wat ik koop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
[...]

Verwijderen kost ze zelf meer dan wat het oplevert. Dus is het gewoon een gift voor je _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb (nog) geen zonnepanelen, maar het lijkt me wel leuk om te zijner tijd zelfstandig mijn auto op te laden, onafhankelijk van de stroomboer.

Misschien kan iemand me uitleggen hoe zo'n zonnepaneelinstallatie precies werkt, gerelateerd aan de volgende observatie:

De stroomleverancier zegt: "De stroom die je niet direct gebruikt gaat via het stroomnetwerk terug naar de energiemaatschappij." Dit impliceert volgens mij dat je eerst zelf aanspraak op je opgewekte energie mag maken voordat de rest wordt gesaldeerd.

Bij mijn ouders, die zonnepanelen hebben, zijn het afgelopen jaar twee stroomstoringen in de wijk geweest, en wat schept nu mijn verbazing: ook al is het midden op de dag met volop zon, tijdens de stroomstoring komt er geen stroom uit het stopcontact. Mijn auto kon dus ook niet meer opladen.

Is dit normaal? Is dit de standaardmanier waarop zonnepanelen worden aangesloten? Is dit verplicht of kan het ook anders worden aangesloten? Wat gebeurt er met de opgewekte stroom tijdens een stroomstoring als je het zelf niet uit je eigen stopcontact krijgt?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Sando schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 01:03:
Ik heb (nog) geen zonnepanelen, maar het lijkt me wel leuk om te zijner tijd zelfstandig mijn auto op te laden, onafhankelijk van de stroomboer.

Misschien kan iemand me uitleggen hoe zo'n zonnepaneelinstallatie precies werkt, gerelateerd aan de volgende observatie:

De stroomleverancier zegt: "De stroom die je niet direct gebruikt gaat via het stroomnetwerk terug naar de energiemaatschappij." Dit impliceert volgens mij dat je eerst zelf aanspraak op je opgewekte energie mag maken voordat de rest wordt gesaldeerd.

Bij mijn ouders, die zonnepanelen hebben, zijn het afgelopen jaar twee stroomstoringen in de wijk geweest, en wat schept nu mijn verbazing: ook al is het midden op de dag met volop zon, tijdens de stroomstoring komt er geen stroom uit het stopcontact. Mijn auto kon dus ook niet meer opladen.

Is dit normaal? Is dit de standaardmanier waarop zonnepanelen worden aangesloten? Is dit verplicht of kan het ook anders worden aangesloten? Wat gebeurt er met de opgewekte stroom tijdens een stroomstoring als je het zelf niet uit je eigen stopcontact krijgt?
Wat je verbruikt in huis lever je niet terug zo werkt het gewoon, dat gaat vanzelf hoef je niets voor te doen, ik zou er veder niet teveel over nadenken.

Het is verplicht dat zonneinstalties afschakelen op het moment dat de netspanning weg valt, dit is om te voorkomen dat je een instalateur van de netbeheerder frituurt, dus ja dat is de norm.
Dus in nederland gaan (bijna) alle omvormers uit zodra het net weg valt en er is dus ook geen opwek. Wat overeind blijft staan zijn zogenaamde eiland systemen, maar die zijn op dit moment financieel niet de handigste keuze.

Misschien helpt het volgende filmpje
YouTube: Uitleg hoe werken zonnepanelen
(lees nog wel even goed wat salderen is, want dat wordt wel heel snel verteld en eigenlijk nieteens benoemd )

Gezien je stroom direct in je ev wil stoppen (dus zonder salderen) zou ik daar bij de keuze van een laadpaal wel rekening mee houden bv zappi kan dit.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 29-06-2021 01:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Woesh
Sando schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 01:03:

Misschien kan iemand me uitleggen hoe zo'n zonnepaneelinstallatie precies werkt....
Denk ipv van stroom aan de waterleiding thuis.

Stel je sluit een magisch vat water dat water genereerd aan op een kraam en draaid de kraan open. Als de druk in het vat hoger is dan de druk in de leiding zal nu water uit het vat in je leidingen stromen en, als er nergens een kraan openstaat, water via de meter naar buiten stromen.

Zet nu in huis een kraan open, dan daalt de druk in leidingen. Als de druk uit je vat dit kan opvangen dan stroomt water uit het vat nu uit de kraan. Kan het vat dat niet opvangen, dan zal er ook water via de meter weer naar binnen stromen.

Vervang nu druk door voltage en je hebt een elektrische installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eurionair
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 11:34

Eurionair

Senior Destructor

Ik ben momenteel druk bezig in de offerte-fase voor de aanschaf/installatie van zonnepanelen. In een van de gesprekken werd heel erg de nadruk gelegd op de montage-wijze.
Het verhaal was dat in de markt veelal het Clickfit Evo montagesysteem wordt gebruikt maar dat het v.d. Valk Box-systeem veel beter is.

Er werden de volgende argumenten aangedragen tegen Clickfit:
  • Het gebeurt regelmatig dat de panelen na verloop van tijd 'los' komen te liggen en geluiden gaan produceren
  • Het is enkel bedoeld om lekker snel te kunnen monteren dus alleen voor de installateur een voordeel
  • Deze methode zou in Duitsland verboden zijn
  • Onderzoek zou hebben aangetoond dat 80% van alle installaties in Nederland op dit aspect afgekeurd zou worden
  • Er zouden ook in de nabije toekomst in Nederland regels aankomen die scherpere eisen gaan stellen
Eerlijk gezegd kan ik er niks over vinden van dat soort klachten en ik heb ook een installateur gesproken die beide systemen aanbiedt maar die argumenten niet herkent.

Is er iemand hier die ervaring/kennis heeft hierover ?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Eurionair schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:28:
Ik ben momenteel druk bezig in de offerte-fase voor de aanschaf/installatie van zonnepanelen. In een van de gesprekken werd heel erg de nadruk gelegd op de montage-wijze.
Het verhaal was dat in de markt veelal het Clickfit Evo montagesysteem wordt gebruikt maar dat het v.d. Valk Box-systeem veel beter is.

• Het gebeurt regelmatig dat de panelen na verloop van tijd 'los' komen te liggen en geluiden gaan produceren
  • Het is enkel bedoeld om lekker snel te kunnen monteren dus alleen voor de installateur een voordeel
  • Onderzoek zou hebben aangetoond dat 80% van alle installaties in Nederland op dit aspect afgekeurd zou worden
  • Er zouden ook in de nabije toekomst in Nederland regels aankomen die scherpere eisen gaan stellen
Eerlijk gezegd kan ik er niks over vinden van dat soort klachten en ik heb ook een installateur gesproken die beide systemen aanbiedt maar die argumenten niet herkent.

Is er iemand hier die ervaring/kennis heeft hierover ?
Zat kennis en heel veel ervaring hierin.
Lulkoek. Beide systemen zijn gewoon goed.
Clickfit is sneller dat klopt.
Overige argumenten zijn verzonnen om je voor deze verkoper te strikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 19-09 20:41
Iemand een idee van het dataverbruik voor monitoring (naar de default portal en/of pvoutput)? Voor een remote locatie wil ik 3x Goodwe 10K monitoring (systeem moet nog geplaatst worden) maar ben een beetje op zoek naar wat voor sim te regelen.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik probeer te berekenen wat mijn verbruik is, kan ik dan gewoon 'output omvormer' - 'teruggeleverd aan net' + 'gebruik uit net' doen of mis ik dan nog ergens iets? Tot nog toe noemt de omvormer dit jaar 2763 kWh opbrengst en slimmemeterportal dat ik 1995 kWh heb teruggeleverd en 1075 kWh heb afgenomen. Klopt het dan dat mijn verbruik voor de eerste helft van het jaar 2763-1995+1075= 1843 kWh is?

@Markos Ik heb me nooit verdiept in de security rond mijn omvormer (Solaredge), maar ik heb wel een los WiFi netwerk gemaakt voor IOT spul dat alleen maar naar Internet mag praten. Dus als dat apparaat op een of andere manier het WiFi wachtwoord openbaar maakt of de fabrikant bouwt een shell op de omvormer in kunnen ze nog niet meer dan Internetten. Het enige risico dat dan voor mij overblijft is dat ik Internetprovider ga spelen, mocht er iets lekken, maar dat zie ik dan op een gegeven moment ook wel weer door vreemde clients in mijn Unifi overzichten. Da's tot nog toe niet het geval.

Of die isolatie andere dingen breekt hangt van je omvormer af, ik lees die Solaredge dingen uit via de app, en dan kijk je dus naar data via een site van Solaredge. Ik hoef zelf in mijn huis niet direct met mijn omvormer te praten. Overigens kan je dat door een beetje routering ook wel weer fixen maar dan wordt het iets minder simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:13
@Jheroun Correct uitgerekend.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Eurionair schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:28:

Je moet 1 ding met clickfit niet doen en dat is te strak aan draaien, pootjes verbuigen dan en kunnen los komen. dat tehard aandraaien wil nog wel eens gebeuren, lekker met de slag schroeftol erop los rammelen. maar dat is geen fout in het systeem maar in de manier van monteren en het negeren van de montage voorschriften. Ik zeg verkoop geneuzel, en als je zo ver willen gaan zou ik ze lekker links laten liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 29-06-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

twain4me schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 01:23:
[...]

Het is verplicht dat zonneinstalties afschakelen op het moment dat de netspanning weg valt, dit is om te voorkomen dat je een instalateur van de netbeheerder frituurt, dus ja dat is de norm.
Duidelijk. Klinkt logisch. Daar heb ik niet bij stilgestaan.

Staat wel haaks op het mijn idee dat je met zonnepanelen onafhankelijk bent. Nu ik het iets beter snap zou ik dus eigenlijk moeten vragen: Bestaat er ook een systeem met een schakelaar waarmee je tussen salderen en netstroom enerzijds, en een eiland anderzijds kunt schakelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VRWHM1Qv_-ZeGpXhbEMebcKwKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3Fqz3FOKoRwE8Lh8qCRJtW0j.png?f=user_large

Bovenstaand is illustratief, beter gaat dit met een automatische schakelaar, een soort omgekeerd relais zoals in een UPS. Of zoals in Zappi, maar dan dat het niet alleen om je auto gaat, maar om je hele huis.

En dan nog een extra Zappi-achtige switch voor je auto, zodat eerst al je wekkers, magnetronklok en koelkast blijven werken, en als je dan nog overcapaciteit hebt, dan wordt daarmee de auto opgeladen.
twain4me schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 01:23:
Gezien je stroom direct in je ev wil stoppen (dus zonder salderen) zou ik daar bij de keuze van een laadpaal wel rekening mee houden bv zappi kan dit.
Maar dan moet bovenstaande schakelaar wel bestaan, anders begrijp ik dat dit financiëel gezien een verkeerde keuze is, en is het vreemd dat Zappi dit als USP noemt.

[ Voor 34% gewijzigd door Sando op 29-06-2021 13:50 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:53
Sando schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:41:
[...]

Duidelijk. Klinkt logisch. Daar heb ik niet bij stilgestaan.

Staat wel haaks op het mijn idee dat je met zonnepanelen onafhankelijk bent. Nu ik het iets beter snap zou ik dus eigenlijk moeten vragen: Bestaat er ook een systeem met een schakelaar waarmee je tussen salderen en netstroom enerzijds, en een eiland anderzijds kunt schakelen?
SMA heeft de Home Energy Manager maar ik denk dat anderen ook wel een vergelijkbaar systeem hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

bvdbos schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:48:
[...]

SMA heeft de [url="https://www.sma-benelux.com/home/slim-energiebeheer-met-systeem.html"]Home Energy Manager[/url] maar ik denk dat anderen ook wel een vergelijkbaar systeem hebben...
Maar kan dit systeem ook de interne zonnestroom inzetten bij een externe stroomstoring, of valt dan uit veiligheidsoverwegingen ook die stroom uit zoals @twain4me beschrijft?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:53
Sando schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:53:
[...]

Maar kan dit systeem ook de interne zonnestroom inzetten bij een externe stroomstoring, of valt dan uit veiligheidsoverwegingen ook die stroom uit zoals @twain4me beschrijft?
Geen idee hoe SMA dit doet maar voor eiland-systemen is (voor zover mijn beperkte kennis reikt) Victron het meest gebruike systeem, bijvoorbeeld de MultiPlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Sando schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:53:
[...]

doe gewoon je best om zoveel mogelijk stroom direct te gebruiken
denken in backup is leuk.. maar de use case is vreselijk klein en wordt gewoon heel erg duur voor die 2 keer dat de stroom weg is.
Je hebt een eiland systeem nodig daar behoren accu's bij en die hebben op dit moment in nederland geen use case (zowel qua duurzaamheid als financieel) dus moet je die afschrijven op die 2 stroom storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Poos geleden eens geïnformeerd naar wat type panelen in dit topic.

Nu had ik qua omvormer mijn zinnen eigenlijk gezet op de Solis 3.6K-4G Enkelfase 2 MPPT maar heb ik een installateur gesproken die adviseert om een Growatt MIN 3600 XE 1 fase Omvormer te willen gebruiken.

Zit hier nog veel verschil in? Qua rendement zal het elkaar niet veel ontlopen denk ik?
Is de app van de één of de andere misschien beter?

Momenteel heb ik een kleine installatie met een Omnik omvormer. De relais die hier in zitten schakelen dermate hard, dat ik er 's ochtends soms gewoon wakker van wordt. Is dat bij de Growatt omvormers ook zo?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
twain4me schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:58:
[...]

doe gewoon je best om zoveel mogelijk stroom direct te gebruiken
denken in backup is leuk.. maar de use case is vreselijk klein en wordt gewoon heel erg duur voor die 2 keer dat de stroom weg is.
Je hebt een eiland systeem nodig daar behoren accu's bij en die hebben op dit moment in nederland geen use case (zowel qua duurzaamheid als financieel) dus moet je die afschrijven op die 2 stroom storingen.
Voor noodstroomvoorziening ok, maar als thuisbatterij kan het best interessant worden als de (nacht)stroomtarieven sterk gestegen zijn. Het is dan precies andersom; je stroomvoorziening draait default op panelen+accu tenzij je besluit om in goedkope uren stroom van het net te gebruiken of als accu leeg is en de panelen leveren onvoldoende. Als kleinverbruiker zou ik met een Tesla Powerwall 2 mijn huis een kleine 3 dagen van stroom kunnen voorzien. Ik ga komend jaar eens kijken hoe lang ik zonder netstroom zou kunnen draaien (o.b.v. 13.5 kWh accu).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Martin7182 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:30:
[...]

Voor noodstroomvoorziening ok, maar als thuisbatterij kan het best interessant worden als de (nacht)stroomtarieven sterk gestegen zijn. Het is dan precies andersom; je stroomvoorziening draait default op panelen+accu tenzij je besluit om in goedkope uren stroom van het net te gebruiken of als accu leeg is en de panelen leveren onvoldoende. Als kleinverbruiker zou ik met een Tesla Powerwall 2 mijn huis een kleine 3 dagen van stroom kunnen voorzien. Ik ga komend jaar eens kijken hoe lang ik zonder netstroom zou kunnen draaien (o.b.v. 13.5 kWh accu).
uiteraard is dat soort data handig,ik kijk er ook naar om beslissingen in de toekomst te nemen.. echter zolang er geen Regering is en geen zicht op een na-salderen regeling zou ik gewoon een pas op de plaats maken. stel dat ze besluiten salderen langzaam af te bouwen of zelfs te behouden schiet je je met je powerwall voor de komende X jaar mooi in je eigen poot. mijn focus ligt nu daarom op eigen verbruik

om een voorbeeld te geven

woensdag 23e

42kwh opgewekt
33 kwh terug geleverd
3kwh verbruik (afgenomen van het net)
9kwh eigen verbruik => 75% van het verbruik.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 29-06-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 22:04

FutureCow

(C) FutureCow

Ff kort vraagje tussendoor, hoe kun je het beste 4 panelen in een aanhanger veilig vervoeren dat je niet bij de eerste drempel de scherven in de aanhanger hebt liggen (of valt dat wel mee?). Lastige van 4 is het goed kunnen vastzetten in de aanhanger...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
FutureCow schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:11:
Ff kort vraagje tussendoor, hoe kun je het beste 4 panelen in een aanhanger veilig vervoeren dat je niet bij de eerste drempel de scherven in de aanhanger hebt liggen (of valt dat wel mee?). Lastige van 4 is het goed kunnen vastzetten in de aanhanger...?
Heeeeeel veel bubbeltjes folie, en de zijkanten goed opvullen zodat ze niet kunnen gaan schuiven.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FutureCow
Ik zou ze recht opstaand vervoeren in portrait tegen het hek met een spanband.
Schuiven bestand de kans dat je het glas beschadigd als ze van elkaar af glijden en er zit niks tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 09:41
Ach, zo kunnen best wel wat hebben hoor YouTube: YouTube
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnVGCOioxlOZvVeMkC4Ahts3e7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MOAzFaD6FG4KozprwoeXqC4S.png?f=fotoalbum_large
En vanuit ver weg (vrijwel altijd China) zijn ze ook gewoon in een doos op een pallet in stapels van 2 in een container vervoerd, de zonder verder extra bescherming dan een stukje karton op iedere hoek. Wel rechtopstaand zoals AUitdehaag ook schrijft.
Bij liggen is het grootste gevaar ze gaan schuiven en dat het metaal van de rand (de coating op) het glas beschadigt. En krassen op de rand. Dus bij liggend transport zou ik tussen iedere paneel een verhuisdeken doen, of anders tenminste iets bij iedere hoek, en ze goed samenbinden zodat ze niet kunnen gaan schuiven.

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 29-06-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

WackoH schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:15:
Ach, zo kunnen best wel wat hebben hoor YouTube: YouTube
[Afbeelding]
En vanuit ver weg (vrijwel altijd China) zijn ze ook gewoon in een doos op een pallet in stapels van 2 in een container vervoerd, de zonder verder extra bescherming dan een stukje karton op iedere hoek. Wel rechtopstaand zoals AUitdehaag ook schrijft.
Bij liggen is het grootste gevaar ze gaan schuiven en dat het metaal van de rand (de coating op) het glas beschadigd. En krassen op de rand. Dus bij liggend transport zou ik tussen iedere paneel een verhuisdeken doen, of anders tenminste iets bij iedere hoek, en ze goed samenbinden zodat ze niet kunnen gaan schuiven.
dat is niet helemaal waar, er werden door sommige fabrikanten op de bovenste pallet nog een paar horizontale panelen plaatsten om de hoogte van de container maximaal vol te krijgen (166x99 panelen) ;)

ik heb er gewoon een zooi horizontaal in de kar verplaatst maar wel gezorgt dat het niet kan schuiven. met een spanbandje op een pallet en veder klem gezet met hout (in de pallet geschroeft) al met al zijn er 101 manieren om zoiets te vervoeren. mijn voorkeur zou echter wel rechtop zijn.

@FutureCow niet dat ik deze manier zou aanraden maar kijk voor de grap eens als een bedrijf 6- 8 paneeltjes komt plaatsen en hoe ze die dan meenemen en in de bus "vastzetten" ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Vandaag heeft de netbeheerder de spanning in de wijk/straat aangepast. Voorheen zat ik vrijwel altijd boven de 240V (dag en nacht). Bij flinke zon 245-250V. Een enkele keer raakte ik bijna de 253V maar gelukkig nog geen uitval gehad. De laatste tijd wel steeds vaker. Zullen wel klachten in de buurt zijn geweest.

Nu zit ik op een comfortabele 228-232V. Ook wat beter voor de rest van de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobr schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:25:
Vandaag heeft de netbeheerder de spanning in de wijk/straat aangepast. Voorheen zat ik vrijwel altijd boven de 240V (dag en nacht). Bij flinke zon 145-250V. Een enkele keer raakte ik bijna de 253V maar gelukkig nog geen uitval gehad. De laatste tijd wel steeds vaker. Zullen wel klachten in de buurt zijn geweest.

Nu zit ik op een comfortabele 228-232V. Ook wat beter voor de rest van de apparatuur.
145 is ook niet veel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 22:13
Vinden jullie het ook zo lastig om energiemaatschappijen te vergelijken? Elke maatschappij doet het anders qua salderen van laag/hoog tarief en vaak staat dit niet transparant op de website van de energiemaatschappijen. Hebben jullie nog tips?

Ivm warmtepomp heb ik een relatief hoog laag-tarief electriciteitsvebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wouter.N schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:55:
Vinden jullie het ook zo lastig om energiemaatschappijen te vergelijken? Elke maatschappij doet het anders qua salderen van laag/hoog tarief en vaak staat dit niet transparant op de website van de energiemaatschappijen. Hebben jullie nog tips?

Ivm warmtepomp heb ik een relatief hoog laag-tarief electriciteitsvebruik.
nee, eigenlijk niet, ik heb nog 4 jaar contract :+

elke huishouden is ook anders dus gewoon de vergelijksites raadplegen. er zijn teveel variable om af te gaan op wat iemand anders heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:58
wouter.N schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:55:
Ja. Stel je vraag in het juiste topic. -> Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 29-06-2021 19:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:55
Vandaag heb ik van de bouwer van onze woning de specs van de zonnepanelen installatie gekregen

Het gaat om 12 panelen van 320wp per stuk dus in totaal 3840wp

De omvormer die aan deze installatie zal hangen is de Solis Mini 4g 2500watt enkelfase

De panelen liggen op een plat dak en hebben volledig vrij zicht, zonder schaduw dus

Nu heb ik een beetje zitten googlen en ik lees dat de omvormer best een iets kleiner vermogen mag hebben dan de totale WP. Ik heb hier weinig verstand van maar mij leek een omvormer met 2500watt vermogen op 3840WP een beetje te laag, of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assassin85 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:39:
Vandaag heb ik van de bouwer van onze woning de specs van de zonnepanelen installatie gekregen

De omvormer die aan deze installatie zal hangen is de Solis Mini 4g 2500watt enkelfase

De panelen liggen op een plat dak en hebben volledig vrij zicht, zonder schaduw dus

Nu heb ik een beetje zitten googlen en ik lees dat de omvormer best een iets kleiner vermogen mag hebben dan de totale WP. Ik heb hier weinig verstand van maar mij leek een omvormer met 2500watt vermogen op 3840WP een beetje te laag, of vergis ik me?
In welke richting en welke hoek liggen ze?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:41:
[...]

In welke richting en welke hoek liggen ze?
Pal op het zuiden. De hellingshoek weet ik niet, heb wel een drone foto van vlak voordat de panelen erop gelegd werden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8apzo321JSOpVJtEsFhQfiQjC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiLnNOtO487fXxaTSwXh9Oyf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 09:41
twain4me schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:48:
[...]
dat is niet helemaal waar, er werden door sommige fabrikanten op de bovenste pallet nog een paar horizontale panelen plaatsten om de hoogte van de container maximaal vol te krijgen (166x99 panelen) ;)
Dat zijn de echte cowboys :9~ Gaat misschien wel vaker gebeuren nu de transporttarieven veel hoger zijn geworden.
Ik had voor de aardigheid gekeken hoe Q.Cells en JA Solar hun panelen transporteren.
Q.Cells doet dit zowel horizontaal als vertikaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrpgEIaSC_Im-5qenyCCxbOcCnQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yVMiAIPZXc3sTYaCwKiATU9u.png?f=user_large

JA Solar geeft (i.i.g. bij het paneel dat ik heb) aan, hoe die verpakt moeten worden. Staat dan bv. als "Packaging Introduction-Bifacial Double-glass Modules" in de downloadbare documenten. Dat zijn deze stappen (opklikken om de eerste 2 te zien).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbri5I_R_Z_BT73C_WkGncobXm8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xsGnsMOLMYCBSCuxy0DvKMJ0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZ0YpgIu_K3hBSpEQ5RpbgGfs34=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wkcICUYh6rcZIDgPpqGCv1bN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_WWYYiSBFeBG7IZ27EIcn4xaXg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HGGotu5t7rnfWPrpT1K4juPq.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCMkP3RyNUfiZKVPzGg1_ZiJjr8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4lnlDlzl3GhJSRF0TBEi2QjM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0S50d2lO1PZARzwNcJjt38hBsqI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wRbUrveql9b36pKtfMraEzHf.png?f=fotoalbum_tile
@FutureCow niet dat ik deze manier zou aanraden maar kijk voor de grap eens als een bedrijf 6- 8 paneeltjes komt plaatsen en hoe ze die dan meenemen en in de bus "vastzetten" ;)
Ik was eens bij zo'n PV-club om een tweetal panelen op te halen. Dan zie je dat er aardig mee gegooid en gesmeten wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
assassin85 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:39:

Ik zou gewoon een 3.6 kW omvormer op hangen
https://pvoutput.org/intr...283&sid=67627&dt=20210627

Prijsverschil is nou ook niet enorm, het plezier wel.
https://www.warmteservice...rigin=-tl009-10078-11003-

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2021 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
assassin85 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:59:
[...]

Pal op het zuiden. De hellingshoek weet ik niet, heb wel een drone foto van vlak voordat de panelen erop gelegd werden

[Afbeelding]
Dan is 3.5 kW beter op zijn plaats

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:19:
[...]

Dan is 3.5 kW beter op zijn plaats
Zoals ik dacht, bedankt voor het bevestigen hiervan
Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic