Ik zou ze vastzetten zoals de normale vrachtwagentransporteur het ook doet, dus op een pallet, karton erover en spanbanden erop. En nog iets ertussen zodat het geheel niet gaat schuiven. Vandaag werd hier (omgeving het Gooi) een setje van 3 panelen afgeleverd, dus ik heb een pallet en karton over...FutureCow schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:11:
Ff kort vraagje tussendoor, hoe kun je het beste 4 panelen in een aanhanger veilig vervoeren dat je niet bij de eerste drempel de scherven in de aanhanger hebt liggen (of valt dat wel mee?). Lastige van 4 is het goed kunnen vastzetten in de aanhanger...?
Ik snap je insteek, maar toch ben ik wel degelijk op zoek naar de antwoorden.twain4me schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:58:
[...]
doe gewoon je best om zoveel mogelijk stroom direct te gebruiken
denken in backup is leuk.. maar de use case is vreselijk klein en wordt gewoon heel erg duur voor die 2 keer dat de stroom weg is.
Een beetje als een prepper (survivalist) die vraagt met welk ingeblikt eten je de beste maaltijden kunt neerzetten. Het is een vraag over ingeblikt eten, niet over de zin en onzin van het preppen.
Als je een goede stabiele stroomvoorziening wilt hebben ja, maar in theorie zou je prima zonder accu tv moeten kunnen kijken en je laptop opladen. En met Zappi dus ook je auto.Je hebt een eiland systeem nodig daar behoren accu's bij
Ik ben dus benieuwd wat je technisch gezien nodig hebt om dat te doen, maar ook met het omzetten van een schakelaar je huis en je zonnepanelen aan het stroomnet aan te sluiten.
Wat regelt in een standaard opstelling bijvoorbeeld het uitvallen van je zonnepanelen bij een stroomstoring? Zit dat in de inverter ingebouwd?
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Als je graag alleen eigen stroom wilt gebruiken zonder accu kan je werken met slimme stekkers (ikea tradfri bv.) icm een domotica systeem en aangesloten slimme meter.Sando schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 01:11:
[...]
Ik snap je insteek, maar toch ben ik wel degelijk op zoek naar de antwoorden.
Een beetje als een prepper (survivalist) die vraagt met welk ingeblikt eten je de beste maaltijden kunt neerzetten. Het is een vraag over ingeblikt eten, niet over de zin en onzin van het preppen.
[...]
Als je een goede stabiele stroomvoorziening wilt hebben ja, maar in theorie zou je prima zonder accu tv moeten kunnen kijken en je laptop opladen. En met Zappi dus ook je auto.
Ik ben dus benieuwd wat je technisch gezien nodig hebt om dat te doen, maar ook met het omzetten van een schakelaar je huis en je zonnepanelen aan het stroomnet aan te sluiten.
Vervolgens stel je het zo in dat stekkers alleen aangaan bij stroom overschot.
Je kan dan TV kijken zolang er genoeg stroom geproduceerd wordt en de stekker schakelt uit zodra je te weinig productie hebt. Tijd voor een boek dan, als je tenminste wel kaarsen hebt.
De omvormer gaat uit, die moet spanning hebben op de AC om te mogen leveren.Wat regelt in een standaard opstelling bijvoorbeeld het uitvallen van je zonnepanelen bij een stroomstoring? Zit dat in de inverter ingebouwd?
Ik begrijp op dit forum vergelijkingen met auto(merken) vaak niet, maar verglijkingen met blikvoer is niet heel veel beterSando schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 01:11:
[...]
Ik snap je insteek, maar toch ben ik wel degelijk op zoek naar de antwoorden.
[...]
Als je een goede stabiele stroomvoorziening wilt hebben ja, maar in theorie zou je prima zonder accu tv moeten kunnen kijken en je laptop opladen. En met Zappi dus ook je auto.
Wat regelt in een standaard opstelling bijvoorbeeld het uitvallen van je zonnepanelen bij een stroomstoring? Zit dat in de inverter ingebouwd?
Maargoed ja dat zit ingebouwd elke grid inverter heeft 230v nodig om op te kunnen starten, hij mag anders niet aan gaan. icm bv een powerwall met backupfunctie kan een grid omvormer dus wel werken
in dat geval heeft "tesla" de backup functie gemaakt (en het netjes los en aankoppelen van het net)
maar dat kan bv de sunny island ook En dat is dus een eiland systeem. heb je inmiddels als iets gelezen over een eilandsysteem?
https://www.sma-benelux.c...y-island-44m-60h-80h.html
In dit filmpje laten ze zien hoe het met een grid omvormer en een powerwall kan werken rondom de 8 min vertellen ze e.e.a over het aan en afkoppelen
YouTube: Can you run your house on a battery? Tesla Powerwall 2 (Founders Ser...
Zelf ga ik waarschijnlijk ook voor de backupfunctie tzt, maar ik zoek de oplossing straks bij de thuisaccu danwel de auto. mijn omvormer is heerlijk standaard en inwisselbaar.
Voor een prepper zou ik eerder denken aan een auto met solar op het (auto)dak. en/of V2G
hier komen ook nog wat prijzen voorbij
YouTube: What you need to know before getting a Tesla Powerwall
Ps. We gaan inmiddels wel steeds veder offtopic, wellicht is het beter om een ander huisje te vinden voor je vragen
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 30-06-2021 08:34 ]
Inderdaad, dat regelt de inverter en niet zonder reden.Sando schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 01:11:
[...]
Stel je hebt een 5000 W Inverter met 6400 Wp panelen eraan hangen en het is fijn midden op een zonnige dag dan is je inverter bezig om iets meer dan 5000 W DC vermogen van je panelen om te zetten in 5000 W AC vermogen. Jij bent thuis, de TV staat aan en samen met alle andere gebruikers heb je ongeveer 700 W vermogen nodig.
Zolang je inverter aan het net gekoppeld is, wordt deze 5000 W AC vermogen ook afgenomen van je inverter, 700 W door jou, en de rest door je buren, so far so good.
Wat denk je nu dat er gebeurd als het net en dus jouw buren afgekoppeld worden terwijl de inverter niet uit gaat .... dan vind er nog steeds conversie plaats, alleen niet van DC naar AC vermogen, maar van DC vermogen naar rook ... je fikt je omvormer uit omdat hij die 4300 W kwijt moet die jij niet afneemt.
Wat je technisch nodig zou hebben indien je geen accus wilt hebben voor opslag maar toch standalone wil kunnen draaien, al dan niet met een switch om van en aan het net te koppelen, is een omvormer die ontworpen is om in island mode te draaien en die het vermogen uit de panelen tussen 0W en max W kan regelen afhankelijk van de AC belasting, en dus niet een die het maximale uit je panelen probeert te halen, zoals de omvormers die je vandaag de dag koopt doen.
Nadeel van zo'n oplossing is dat je spanning inzakt iedere keer als je een gebruiker bijschakeld en de omvormer een nieuw werkpunt moet zoeken, dus je zal dan toch iets van buffering willen hebben, daarnaast heb je een onafhankelijk stroom bron nodig als je een automatische schakelaar wilt hebben die aan en afkoppeling naar het net doet, dus onder een kleine accu kom je niet uit om het geheel enigzins praktisch werkbaar te krijgen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Even een kleine check. Ik ga op zeer korte termijn een schuur bouwen en dan gaat er met mijn PV ook e.e.a. veranderen.
Ik heb nu 3 rijen van 10 panelen liggen, allen op een eigen 3600 watt inverter verdeeld over de fasen.
Nu liggen ze alle 3 op zuidwest. 1 van de rijen ligt ongunstig, dus die gaat straks naar de schuur (plat dak op zuidoost).
Ik heb echter nog 15 panelen over, die wil ik ook op de schuur leggen verdeeld over 2 inverters. De zwaarste daarvan is 2500 watt.
Alles wordt aangesloten met 6mm² DC én AC kabels. Alle inverters hebben een eigen fasekabel naar de meterkast, dus geen gedeelde groepen.
De maximum invoer die ik op 1 van de fasen ga krijgen is 3600+2500 watt. Op basis van 230 volt gaat het dan om 26.5 ampère maximaal, echter meestal het voltage in de wijk hoger liggen tijdens volle zon, dan kom je op 240 volt en 25.4A uit. Ik verwacht dit met de ligging overigens niet te halen, want dan moet ik op beide oriëntaties perfecte instraling hebben.
Daarnaast wil ik dezelfde fase gebruiken waar ook mijn routers, switches en servers aan hangen, dus gaat er sowieso al wat permanent verbruik vanaf.
Zelf denk ik dat dit wel kan. De hoofdzekeringen zijn recent vervangen en die kan ik nu zelf bedienen. Ben toch benieuwd of hier nog opmerkingen bij zijn.
Edit: Oh ja, wel handig de aansluiting die ik heb, dat is 3x25A.
Ik heb nu 3 rijen van 10 panelen liggen, allen op een eigen 3600 watt inverter verdeeld over de fasen.
Nu liggen ze alle 3 op zuidwest. 1 van de rijen ligt ongunstig, dus die gaat straks naar de schuur (plat dak op zuidoost).
Ik heb echter nog 15 panelen over, die wil ik ook op de schuur leggen verdeeld over 2 inverters. De zwaarste daarvan is 2500 watt.
Alles wordt aangesloten met 6mm² DC én AC kabels. Alle inverters hebben een eigen fasekabel naar de meterkast, dus geen gedeelde groepen.
De maximum invoer die ik op 1 van de fasen ga krijgen is 3600+2500 watt. Op basis van 230 volt gaat het dan om 26.5 ampère maximaal, echter meestal het voltage in de wijk hoger liggen tijdens volle zon, dan kom je op 240 volt en 25.4A uit. Ik verwacht dit met de ligging overigens niet te halen, want dan moet ik op beide oriëntaties perfecte instraling hebben.
Daarnaast wil ik dezelfde fase gebruiken waar ook mijn routers, switches en servers aan hangen, dus gaat er sowieso al wat permanent verbruik vanaf.
Zelf denk ik dat dit wel kan. De hoofdzekeringen zijn recent vervangen en die kan ik nu zelf bedienen. Ben toch benieuwd of hier nog opmerkingen bij zijn.
Zo werkt het niet, de omvormer moet niets kwijt. Een voeding kan iets aanbieden, dat er vervolgens niets mee gedaan word is iets anders. Hier spelen hele andere mechanismes. En dat je dan rare dingen krijgt met je MPTT etc. tja dat kan niet anders. Je omvormer synced aan de netspanning en vooral de frequentie, als er dat niet is. (Dus ook geen backup systeem) dan gaat ie plat uit voorzorg.PentaClover schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:04:
[...]
Wat denk je nu dat er gebeurd als het net en dus jouw buren afgekoppeld worden terwijl de inverter niet uit gaat .... dan vind er nog steeds conversie plaats, alleen niet van DC naar AC vermogen, maar van DC vermogen naar rook ... je fikt je omvormer uit omdat hij die 4300 W kwijt moet die jij niet afneemt.
tja het kan wel. (en @reneeke1970 doet het ook als ik het goed heb, mag hij zelf vertellen.)Fairy schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:56:
Even een kleine check. Ik ga op zeer korte termijn een schuur bouwen en dan gaat er met mijn PV ook e.e.a. veranderen.
ik draai zelf ook een 4000VA omvormer op een 16A groep.
gaat regelmatig een 17-18A door en dat is geen probleem.
er is iets van marge wat een groep aan kan, zo zijn er apparaten die een start stroom hebben van soms wel 40A en toch kunnen die aan een 16A groep.
tijd is hier in ook gewoon een factor.
zie ook:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAhZeayrcbHtqzLk4kFTGECD.jpg?f=user_large)
een 16A groep kan dus voor 3 seconde ongeveer 5x de hoeveelheid A geven zonder problemen.
en voor meer als 100 minuten 1,13-1,14x meer.
maar is het verstandig, nop ik zou zelf niet over de hoofdgroep gaan, een sub groep oke geen probleem.
je kunt namelijk wat vreemde effecten hebben die je niet zo 1 2 3 kunt overzien.
voorbeeld: mijn omvormer heeft een redding's mode, dit gebruikt hij als hij minder W als zijn minimale benodigde krijgt, hier door gaat hij niet op 50hz leveren maar slaat hij een hz over.
dit gaf een vreemde harmonische storing op mijn kabel.
dus geen problemen als ik 18A leverde maar eerder rond de 3-4A dan gaf het knetter geluidjes in de meter kast. en dat geluid wil je niet uit de meterkast horen.
dus nee ik raad het je zeker niet aan te doen met de hoofdgroep.
zou eerder kiezen voor een 3600+2000W omvormer(of andere combi) en dan maar onder dimensioneren van de omvormer.
is gewoon veiliger en bedrijf zekerder.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wat een onzin. Omvormers (zoals de meeste die we in NL gebruiken) zijn ontworpen om hun vermogen aan het net te leveren, die zien helemaal geen verschil tussen lokale gebruikers in het huis, of die bij de buren. Op het moment dat de last wegvalt, is er helemaal geen vermogen meer.PentaClover schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:04:
[...]
Inderdaad, dat regelt de inverter en niet zonder reden.
Stel je hebt een 5000 W Inverter met 6400 Wp panelen eraan hangen en het is fijn midden op een zonnige dag dan is je inverter bezig om iets meer dan 5000 W DC vermogen van je panelen om te zetten in 5000 W AC vermogen. Jij bent thuis, de TV staat aan en samen met alle andere gebruikers heb je ongeveer 700 W vermogen nodig.
Zolang je inverter aan het net gekoppeld is, wordt deze 5000 W AC vermogen ook afgenomen van je inverter, 700 W door jou, en de rest door je buren, so far so good.
Wat je technisch nodig zou hebben indien je geen accus wilt hebben voor opslag maar toch standalone wil kunnen draaien, al dan niet met een switch om van en aan het net te koppelen, is een omvormer die ontworpen is om in island mode te draaien en die het vermogen uit de panelen tussen 0W en max W kan regelen afhankelijk van de AC belasting, en dus niet een die het maximale uit je panelen probeert te halen, zoals de omvormers die je vandaag de dag koopt doen.
Nadeel van zo'n oplossing is dat je spanning inzakt iedere keer als je een gebruiker bijschakeld en de omvormer een nieuw werkpunt moet zoeken, dus je zal dan toch iets van buffering willen hebben, daarnaast heb je een onafhankelijk stroom bron nodig als je een automatische schakelaar wilt hebben die aan en afkoppeling naar het net doet, dus onder een kleine accu kom je niet uit om het geheel enigzins praktisch werkbaar te krijgen.
Een omvormer doet een paar dingen:
- hij synchroniseert de wisselspanning met die van het net (fase + frequentie)
- hij regelt zijn eigen uitgangsspanning zodanig dat er zoveel mogelijk vermogen aan het net geleverd wordt. Dat doet ie door zijn uitgangsspanning net iets hoger te regelen dan die van het net. (met een max van netspanning + 10% -> 253V)
Als er geen netstroom is, is er geen referentie meer en werkt het dus niet. Er gaat helemaal niets in rook op, de omvormer gaat gewoon uit.
Een omvormer die in island-mode kan draaien is in staat om zijn eigen referentie (qua spanning en frequentie) te leveren. Je moet dan dus wel in island-mode kunnen draaien, en dus je electrische installatie van het net kunnen afkoppelen. Een kleine accu is ook aan te raden om schommelingen door bv schaduw/wolken, wisselende belasting op te kunnen vangen.
Je kunt geen maximale instraling hebben op hetzelfde moment op verschillende oriëntaties, dus het probleem zal er niet zijn. Zie ook @migjes zijn oost west plaatjes.Fairy schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:56:
Zorg met toevoegen dan ook dat je niets op zuid legt. Ik ben zelf van plan om nog op west te gaan leggen zodat ik vroeg in de avond wanneer er bij ons relatief nog veel gebruikt word extra opbrengst te maken.
Oke dank je.
Die omvormer die ik nog heb liggen is van SMA, volgens mij kan ik via Bluetooth deze instellen en cappen op 2000 watt. Misschien moet ik dat maar doen
Op zuid heb ik inderdaad niets liggen, want dan zou ik ze onder 45 graden op het dak moeten leggen, dat is niet zo heel efficiëntDjAntoon schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:00:
[...]
Je kunt geen maximale instraling hebben op hetzelfde moment op verschillende oriëntaties, dus het probleem zal er niet zijn. Zie ook @migjes zijn oost west plaatjes.
Zorg met toevoegen dan ook dat je niets op zuid legt. Ik ben zelf van plan om nog op west te gaan leggen zodat ik vroeg in de avond wanneer er bij ons relatief nog veel gebruikt word extra opbrengst te maken.
Mijn opbrengst is nu ook way overkill, maar een bewuste keuze.
Ons volgende project, als we weer gespaard hebben in lucht/lucht warmtepomp en een warmtepompboiler om zo de CV te vervangen en gasloos te gaan.
[ Voor 81% gewijzigd door Fairy op 30-06-2021 12:04 ]
Dat kan, en als alles meevalt haal je het er weer uit.Fairy schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:00:
Oke dank je.
Die omvormer die ik nog heb liggen is van SMA, volgens mij kan ik via Bluetooth deze instellen encappen op 2000 watt. Misschien moet ik dat maar doen
Ik voed gewoon 3×27 in hoor, met automaten vind ik het niet zo erg als er eentje springt, kun je toch zelf terug zetten.Fairy schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:00:
[...]
Oke dank je.
Die omvormer die ik nog heb liggen is van SMA, volgens mij kan ik via Bluetooth deze instellen en cappen op 2000 watt. Misschien moet ik dat maar doen
[...]
Op zuid heb ik inderdaad niets liggen, want dan zou ik ze onder 45 graden op het dak moeten leggen, dat is niet zo heel efficiënt
Mijn opbrengst is nu ook way overkill, maar een bewuste keuze.
Ons volgende project, als we weer gespaard hebben in lucht/lucht warmtepomp en een warmtepompboiler om zo de CV te vervangen en gasloos te gaan.
Maar zorg wel voor alles 6 kwadraat anders word het warm. Mijn bordje van slimme meter is standaard zelfs al tien kwadraat.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb tussen alle PV 6mm² zitten.reneeke1970 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:26:
[...]
Ik voed gewoon 3×27 in hoor, met automaten vind ik het niet zo erg als er eentje springt, kun je toch zelf terug zetten.
Maar zorg wel voor alles 6 kwadraat anders word het warm. Mijn bordje van slimme meter is standaard zelfs al tien kwadraat.
De automaatjes van de 3 inverters worden sowieso wel wat warm bij langdurige belasting, maar dat is ook by design heb ik begrepen.
Misschien moet ik na een aantal jaar die 16A automaten even omwisselen met andere licht belaste exemplaren (is eenvoudig te doen, ABB busboard).
Die borden zijn allemaal rommel in mijn ogen, veel te dicht op elkaar en word warm.Fairy schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:33:
[...]
Ik heb tussen alle PV 6mm² zitten.
De automaatjes van de 3 inverters worden sowieso wel wat warm bij langdurige belasting, maar dat is ook by design heb ik begrepen.
Misschien moet ik na een aantal jaar die 16A automaten even omwisselen met andere licht belaste exemplaren (is eenvoudig te doen, ABB busboard).
Mijn PV zit in dikke drie fase automaten geschroefd en vrij hangend op losse rail zeg maar..... Komen onder hoofd schakelaar bij elkaar.
Blijft allemaal steen koud.
1 PVoutput . Dongen NB
Hi,
Op onze nieuwbouwwoning wordt 16x 350WP geplaatst op Zuid-Oost. Volgende week spreek ik de kopersbegeleider en ik wil doorvragen of ze ook weet welke omvormer wordt geplaatst.
Hoeveel DC vermogen (W) en Nominale uitgangsspanning(W) moet de omvormer nu minimaal hebben?
Op onze nieuwbouwwoning wordt 16x 350WP geplaatst op Zuid-Oost. Volgende week spreek ik de kopersbegeleider en ik wil doorvragen of ze ook weet welke omvormer wordt geplaatst.
Hoeveel DC vermogen (W) en Nominale uitgangsspanning(W) moet de omvormer nu minimaal hebben?
Ik vermoed dat ze hier ongeveer een 5000 watt inverter bij leveren, dat lijkt me het meest logisch.PSP123 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:46:
Hi,
Als je zelf de keuze hebt zou je wat groter kunnen gaan.
Dat schreef ik ook niet, dat verzin je nu zelf.borft schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:00:
[...]
Wat een onzin. Omvormers (zoals de meeste die we in NL gebruiken) zijn ontworpen om hun vermogen aan het net te leveren, die zien helemaal geen verschil tussen lokale gebruikers in het huis, of die bij de buren.
En de MPPT van de meeste omvormers zijn ingericht voor maximaal vermogen uit de panelen te halen omdat die toch altijd aan het net geleverd kan worden totdat de spanning stijgt boven de veilige waarde waar de omvormer uitschakeld.borft schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:00:
Een omvormer doet een paar dingen:
- hij synchroniseert de wisselspanning met die van het net (fase + frequentie)
- hij regelt zijn eigen uitgangsspanning zodanig dat er zoveel mogelijk vermogen aan het net geleverd wordt. Dat doet ie door zijn uitgangsspanning net iets hoger te regelen dan die van het net. (met een max van netspanning + 10% -> 253V)
De meeste omvormers kunnen niet (als ze geisoleerd zijn) bij een 800W belasting de MPPT regelen zodat er 800W + een beetje uit de panelen komt, wat dus een probleem wordt als je ze los van het net wilt gebruiken zoals de vraagsteller voorstelde.
Ik begon het verhaal met stel, en vervolgens dat het net werd afgekoppeld zonder dat de inverter uit gaat ... een gedachten experiment/voorbeeld om in te gaan op de vraag wat er technisch nodig zou zijn, en ja hoewel niet expliciet door mij genoemd, moet de inverter dan zelf zijn 50 Hz. sinus bepalen en niet extern synchroniseren.borft schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:00:
Als er geen netstroom is, is er geen referentie meer en werkt het dus niet. Er gaat helemaal niets in rook op, de omvormer gaat gewoon uit.
En ook zal de laadcapaciteit van de accu(s) het vermogen geleverd door de panelen aan moeten kunnen, anders zal de omvormer in island mode net als bij gebruik zonder accu(s) zoals de vraagsteller van plan was, ook gewoon uitschakelen, tenzij deze omvormer wel in staat is om zijn paneel vermogen middels de MPPT te regelen naar de maximale laadcapaciteit van de accu(s)/gevraagd instantaan vermogen.borft schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:00:
Een omvormer die in island-mode kan draaien is in staat om zijn eigen referentie (qua spanning en frequentie) te leveren. Je moet dan dus wel in island-mode kunnen draaien, en dus je electrische installatie van het net kunnen afkoppelen. Een kleine accu is ook aan te raden om schommelingen door bv schaduw/wolken, wisselende belasting op te kunnen vangen.
(Of voldoende dissipatie weerstanden hebben om een gedeelte van het door de panelen geleverde vermogen op te nemen)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Een spanning druk je uit in V, niet in W. En de nominale uitgangsspanning is de netspanning ofwel 230 V +/- 10%.PSP123 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:46:
Dank voor je reactie, zou dat niet aan de krappe kant zijn? Omdat Zuid Oost en met het de hoek van het dak op 88% uitkomt. Dus 16*350*0.88 = 4928KwFairy schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:50:
[...]
Ik vermoed dat ze hier ongeveer een 5000 watt inverter bij leveren, dat lijkt me het meest logisch.
Als je zelf de keuze hebt zou je wat groter kunnen gaan.
Of maak ik een rekenfout? Zoniet kan ik deze uitleg gebruiken richting de kopersbegeleider als ze ook met een 5000Watt inverter komen.
Ik dek persoonlijk ook liever 100% met de inverter, er zijn volgens mij wel lijstjes van.PSP123 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:58:
[...]
Dank voor je reactie, zou dat niet aan de krappe kant zijn? Omdat Zuid Oost en met het de hoek van het dak op 88% uitkomt. Dus 16*350*0.88 = 4928Kw
Of maak ik een rekenfout? Zoniet kan ik deze uitleg gebruiken richting de kopersbegeleider als ze ook met een 5000Watt inverter komen.
Iets onderdimensioneren schijnt op een heel jaar echter maar hééél weinig te schelen.
Een lichtere inverter kan misschien iets eerder al opstarten en dus eerder stroom opwekken en zit qua voltage misschien sneller in het gunstige bereik. Daar staat tegenover dat ie bij hoge opbrengst wat aftopt en wat harder moet werken.
88% op jaarbasis zegt niets over pieken. Dit kan je niet 1 op 1 vergelijken.PSP123 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:58:
[...]
Dank voor je reactie, zou dat niet aan de krappe kant zijn? Omdat Zuid Oost en met het de hoek van het dak op 88% uitkomt. Dus 16*350*0.88 = 4928Kw
[ Voor 38% gewijzigd door Fairy op 30-06-2021 15:02 ]
Ok, helder had het één op één overgenomen uit een datasheet van Goodwe. ;-)mcDavid schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:57:
[...]
Een spanning druk je uit in V, niet in W. En de nominale uitgangsspanning is de netspanning ofwel 230 V +/- 10%.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8i0bGqp0JRMhnF4wOCja3sjF.png?f=user_large)
@Sando
Een netgekoppelde omvormer maakt gebruik van het bestaande netwerk met bestaande waveform.
Dit heeft als voordeel dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met overbelasting, startende motoren, starten onder belasting, load dumps, slechte power factor etc.
Bij wat voor storing dan ook (onder/overspanning, frequentie) is uitvallen altijd een veilige optie.
Technisch regel je op uitgangsstroom en neem je de resulterende spanning voor lief.
Het enige nadeel is dat je moet synchroniseren en je je aan goed gereguleerde grid parameters moet houden (grotendeels een software probleem).
Eilandbedrijf moet zelf een grid maken.
Je hebt dus veel minder te maken met regelgeving, maar moet met elke belasting kunnen omgaan (al dan niet door uitvallen
).
Startende koelkasten bijvoorbeeld zijn berucht.
Technisch regel je de uitgangsspanning volgens een mooie sinus en neem je de resulterende stroom voor lief.
Of dezelfde hardware allebei kan is dus afhankelijk van de mogelijke metingen aan uitgangsspanning en -stroom (en daarmee frequentie, netimpedantie, dc-lekstroom etc.).
Dit los van een transfer relay om de feitelijke omschakeling te maken.
Een netgekoppelde omvormer maakt gebruik van het bestaande netwerk met bestaande waveform.
Dit heeft als voordeel dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met overbelasting, startende motoren, starten onder belasting, load dumps, slechte power factor etc.
Bij wat voor storing dan ook (onder/overspanning, frequentie) is uitvallen altijd een veilige optie.
Technisch regel je op uitgangsstroom en neem je de resulterende spanning voor lief.
Het enige nadeel is dat je moet synchroniseren en je je aan goed gereguleerde grid parameters moet houden (grotendeels een software probleem).
Eilandbedrijf moet zelf een grid maken.
Je hebt dus veel minder te maken met regelgeving, maar moet met elke belasting kunnen omgaan (al dan niet door uitvallen
Startende koelkasten bijvoorbeeld zijn berucht.
Technisch regel je de uitgangsspanning volgens een mooie sinus en neem je de resulterende stroom voor lief.
Of dezelfde hardware allebei kan is dus afhankelijk van de mogelijke metingen aan uitgangsspanning en -stroom (en daarmee frequentie, netimpedantie, dc-lekstroom etc.).
Dit los van een transfer relay om de feitelijke omschakeling te maken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja: je maakt een rekenfout van 3 ordegroottes. 16*350*0.88 is 4928, niet 4928 000. Daarnaast is die factor 0.88 (waarschijnlijk, weet niet waar je die vandaan hebt?) van toepassing op je gemiddelde jaaropbrengst, niet op het piekvermogen.PSP123 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:58:
[...]
Maar los daarvan, zal je met dit sommetje wel redelijk uitkomen. Het is gebruikelijk het omvormer vermogen grofweg tussen de 80% en 90% van het nominale paneelvermogen te kiezen. Met een oost-west opstelling dichter bij die 80%, bij een zuid-opstelling dichter bij de 90%.
Dus dan zit je met een 5kW omvormer prima. Of ruim zelfs.
Zo werkt een omvormer niet, en het hoeft ook niet. Panelen dissiperen zelf het niet afgenomen vermogen. Als een omvormer minder vermogen kan afgeven dan de panelen kunnen leveren, dan laat de MPPT de spanning oplopen, evt. tot Voc. Omdat zonnecellen intern parallel een diode in doorlaat hebben, loopt de open spanning Voc op tot zo'n 0.7V per cel. Hoger wordt het niet omdat de diode de stroom dan kortsluit.PentaClover schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:55:
(Of voldoende dissipatie weerstanden hebben om een gedeelte van het door de panelen geleverde vermogen op te nemen)
Dat gaat alleen op als je een omvormer hebt die daar daadwerkelijk op kan regelen.Martin7182 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:40:
[...]
Zo werkt een omvormer niet, en het hoeft ook niet. Panelen dissiperen zelf het niet afgenomen vermogen. Als een omvormer minder vermogen kan afgeven dan de panelen kunnen leveren, dan laat de MPPT de spanning oplopen, evt. tot Voc. Omdat zonnecellen intern parallel een diode in doorlaat hebben, loopt de open spanning Voc op tot zo'n 0.7V per cel. Hoger wordt het niet omdat de diode de stroom dan kortsluit.
Een normale omvormer zal altijd proberen het maximale vermogen in te voeden. Wordt dat niet afgenomen dan gaat de frequentie en/of spanning omhoog tot deze buiten de limieten komt en dan schakelt de omvormer af. Dus nee er zal geen vuurwerk ontstaan maar een bruikbare situatie is het ook niet, tenzij je ofwel een speciale omvormer, ofwel speciale balanceerhardware (die al veel besproken thuisaccu + island switch) hebt.
Bijna goedMartin7182 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:40:
[...]Zo werkt een omvormer niet, en het hoeft ook niet. Panelen dissiperen zelf het niet afgenomen vermogen. Als een omvormer minder vermogen kan afgeven dan de panelen kunnen leveren, dan laat de MPPT de spanning oplopen, evt. tot Voc. Omdat zonnecellen intern parallel een diode in doorlaat hebben, loopt de open spanning Voc op tot zo'n 0.7V per cel. Hoger wordt het niet omdat de diode de stroom dan kortsluit.
Iedere cel in het paneel heeft gewoon een maximum spanning waarbij er geen stroom meer loopt. De som van al spanningen van iedere (half)cel in een paneel (of module) geeft dan de V_oc. Dit heeft te maken met fysische eigenschappen van de cel en van het licht.
Dit is het standaard grafiekje wat er dan bij hoort
:fill(white):strip_exif()/f/image/poHdfjZIgNG3otE7tbzlOvGu.png?f=user_large)
Er wordt dus niets kortgesloten want dan zou er ineens ene grote stroom gaan lopen die warmte moet worden.
De energie die op het paneel valt wordt wel warmte, maar op net zo'n manier als bij ieder ander donker vlak.
@PentaClover Als een omvormer de energie niet meer kwijt kan, zal intern de (bus) spanning omhoog gaan. Dat plant zich voort tot aan paneel of string. Door die oplopende spanning stopt de stroom vanzelf.
Probleem opgelost.
Niets ontploft, nergens hoeft energie te worden gedissipeerd.
Zal in de praktijk iets ingewikkelder zijn vanwege condensatoren en voorkomen van spanningspieken, maar dit zou het principe moeten zijn.
Probleem opgelost.
Zal in de praktijk iets ingewikkelder zijn vanwege condensatoren en voorkomen van spanningspieken, maar dit zou het principe moeten zijn.
@WackoH volgens mij wordt die maximale spanning Voc door de interne 'diode' bepaald. Maar dit is een theoretische diode (vervangingsschema zonnecel), niet een aparte fysieke component. We zeggen in principe dus hetzelfde. Of de stroom nou kortgesloten wordt of niet loopt waardoor vanwege minder energieafgifte de paneeltemperatuur stijgt; het doet er niet toe, het niet afgenomen vermogen wordt linksom of rechtsom gedissipeerd in het paneel. Je hebt dus zeker geen belastingsweerstanden in de omvormer nodig om het teveel aan vermogen op te vangen.
Mijn omvormer doet het andersom (of in begrijp het nietWackoH schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:24:
@PentaClover Als een omvormer de energie niet meer kwijt kan, zal intern de (bus) spanning omhoog gaan. Dat plant zich voort tot aan paneel of string. Door die oplopende spanning stopt de stroom vanzelf.
Probleem opgelost.
De P-V curve laat zien dat het vermogen vanuit de cellen of panelen op twee manieren kleiner kan worden als het systeem op het MPP draait: De spanning verhogen of verlagen.
Rond het MPP heeft de omvormer dus een 'keuze'.
Maar alleen bij spanning verhogen neemt de stroom ook af (Zie rode lijn hieronder).
:fill(white):strip_exif()/f/image/OUjOB5my0lTtQhNFVFMgs1vs.png?f=user_large)
Maar als de omvormer en de energie die intern in condensatoren en zo is opgeslagen niet weg kan, is de enige (of i.i.g. meest logische) optie dat de spanning bij de panelen omhoog gaat. Dan is het ook geen probleem dat energie in condensatoren opgeslagen blijft.
Een alternatief is dat de panelen worden kortgesloten.
Rond het MPP heeft de omvormer dus een 'keuze'.
Maar alleen bij spanning verhogen neemt de stroom ook af (Zie rode lijn hieronder).
:fill(white):strip_exif()/f/image/OUjOB5my0lTtQhNFVFMgs1vs.png?f=user_large)
Maar als de omvormer en de energie die intern in condensatoren en zo is opgeslagen niet weg kan, is de enige (of i.i.g. meest logische) optie dat de spanning bij de panelen omhoog gaat. Dan is het ook geen probleem dat energie in condensatoren opgeslagen blijft.
Een alternatief is dat de panelen worden kortgesloten.
Ah zo. Ik dacht dat je de bypass diode bedoeldeMartin7182 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:06:
@WackoH volgens mij wordt die maximale spanning Voc door de interne 'diode' bepaald. Maar dit is een theoretische diode (vervangingsschema zonnecel), niet een aparte fysieke component. We zeggen in principe dus hetzelfde. Of de stroom nou kortgesloten wordt of niet loopt waardoor vanwege minder energieafgifte de paneeltemperatuur stijgt; het doet er niet toe, het niet afgenomen vermogen wordt linksom of rechtsom gedissipeerd in het paneel. Je hebt dus zeker geen belastingsweerstanden in de omvormer nodig om het teveel aan vermogen op te vangen.
Dan zijn we het eens. Fijn
@Fairyreneeke1970 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:26:
Ik voed gewoon 3×27 in hoor, met automaten vind ik het niet zo erg als er eentje springt, kun je toch zelf terug zetten.
Moet je wel zorgen dat er in je meterkast nooit meer dan 40A kan gaan lopen. Dus een extra automaat van 40A aan de afname kant. Zie https://installo.nl/veili...nepanelen-in-groepenkast/
Bedankt voor de uitleg en linkjes allen.
) maar ik vind het nog wel een beetje lastig. Ongetwijfeld omdat ik een totale noob ben op dit gebied, maar ook omdat de verschillende aanbieders van die hele lange teksten hebben vol met buzzwords als flexibiliteit, slim, onbezorgd en dan lijkt het vaak ook nog een net niet lekker lopende vertaling te zijn. Liever lees ik een Tweakblog dan een promotiepraatje. Lijkt me ook een leuk Tweakers Plus onderwerp.
PV-elektriciteit los van het net noem je dus een eiland systeem, en elektriciteit van een accu noem je een backup functie. Schakelen tussen een eiland-modus of backup-modus enerzijds, en net-modus anderzijds, wat Tesla en Sunny Island dus doen: Tesla noemt dat een backup gateway (zo leerde ik van jouw link). ik ben nieuwsgierig naar de aller domste variant daarvan.
In Nederland gaat men waarschijnlijk geen USP daarvan maken, maar er zijn wel andere landen waar je vaker stroomstoringen of brownouts hebt. In de orkaangevoelige gebieden van de US bijvoorbeeld zit men vaker een paar dagen per jaar zonder stroom. Vorig jaar die sneeuwstorm in Texas, 9 miljoen mensen 3 dagen zonder stroom, 400 duizend mensen 10 dagen zonder stroom.
Dan zou je wel graag even voor die 10 dagen een schakelaar willen kunnen omzetten zodat je stroom van je zonnepanelen hebt, toch? Anders wordt je 10 dagen lang uitgelachen door de zonnepanelen op je dak. Technisch gezien is het vrij simpel. Het is alleen de vraag of dergelijke functionaliteit ook in simpele bouwstenen zit, of alleen in de crème de la crème van slimme internet-connected backup-enabled inverters.
Ik heb inderdaad wat gelezen over island systemen (toen meerdere mensen dat noemden pas, ik verwachtte niet dat het een echte term wastwain4me schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:29:
[...]
elke grid inverter heeft 230v nodig om op te kunnen starten, hij mag anders niet aan gaan. icm bv een powerwall met backupfunctie kan een grid omvormer dus wel werken
in dat geval heeft "tesla" de backup functie gemaakt (en het netjes los en aankoppelen van het net)
maar dat kan bv de sunny island ook En dat is dus een eiland systeem.
PV-elektriciteit los van het net noem je dus een eiland systeem, en elektriciteit van een accu noem je een backup functie. Schakelen tussen een eiland-modus of backup-modus enerzijds, en net-modus anderzijds, wat Tesla en Sunny Island dus doen: Tesla noemt dat een backup gateway (zo leerde ik van jouw link). ik ben nieuwsgierig naar de aller domste variant daarvan.
In Nederland gaat men waarschijnlijk geen USP daarvan maken, maar er zijn wel andere landen waar je vaker stroomstoringen of brownouts hebt. In de orkaangevoelige gebieden van de US bijvoorbeeld zit men vaker een paar dagen per jaar zonder stroom. Vorig jaar die sneeuwstorm in Texas, 9 miljoen mensen 3 dagen zonder stroom, 400 duizend mensen 10 dagen zonder stroom.
Dan zou je wel graag even voor die 10 dagen een schakelaar willen kunnen omzetten zodat je stroom van je zonnepanelen hebt, toch? Anders wordt je 10 dagen lang uitgelachen door de zonnepanelen op je dak. Technisch gezien is het vrij simpel. Het is alleen de vraag of dergelijke functionaliteit ook in simpele bouwstenen zit, of alleen in de crème de la crème van slimme internet-connected backup-enabled inverters.
[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 01-07-2021 01:19 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Maar goed, 3 of 10 dagen in de winter zonder stroom is al lastig opvangen met zonnepanelen. Zeker als je ook nog eens een warmtepomp hebt.Sando schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:48:
[...]
V2G/V2L zou daar een oplossing voor kunnen bieden als je in die periode ook niet met de auto weg hoeft.
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb enkele vragen, ik ben aan het kijken om oost/west (Zeeland, kustgebied) wat pannelen te leggen.
Mijn dak is voorzien van kruispannen, ik ben dit momenteel opnieuw aan het leggen dus wil direct de kans nemen om hier haken voor zonnepanelen in te zetten, maar ik weet niet goed wat verstandig is.
Mijn dak zijn pir platen (die op een dakbeschot liggen) waar tengels op gelijmd+geniet zijn en hier worden natuurlijk de panlatten weer opgeschroefd.
Ik had zelf de Valk Solar stongline al als een optie gevonden toen ik zocht op haken voor kruispannen
https://www.valksolarsyst...efhaak/valkbox-strongline
Deze worden op de tengels bevestigd. Mijn vragen zijn denk ik vooral, is een gelijmde tengel sterk genoeg om deze constructie te dragen en welke materialen zijn een goede keuze voor kruispannen?
Mijn dak is voorzien van kruispannen, ik ben dit momenteel opnieuw aan het leggen dus wil direct de kans nemen om hier haken voor zonnepanelen in te zetten, maar ik weet niet goed wat verstandig is.
Mijn dak zijn pir platen (die op een dakbeschot liggen) waar tengels op gelijmd+geniet zijn en hier worden natuurlijk de panlatten weer opgeschroefd.
Ik had zelf de Valk Solar stongline al als een optie gevonden toen ik zocht op haken voor kruispannen
Deze worden op de tengels bevestigd. Mijn vragen zijn denk ik vooral, is een gelijmde tengel sterk genoeg om deze constructie te dragen en welke materialen zijn een goede keuze voor kruispannen?
Lastig?! Zeg maar gerust onmogelijk...Maasluip schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:16:
[...]
Maar goed, 3 of 10 dagen in de winter zonder stroom is al lastig opvangen met zonnepanelen. Zeker als je ook nog eens een warmtepomp hebt.
V2G/V2L zou daar een oplossing voor kunnen bieden als je in die periode ook niet met de auto weg hoeft.
In de winter haal ik van 10:30 tot 17:30 gemiddeld 300 W. Dan kan ik overdag net de CV en de koelkast aan hebben.
PV in Nederland is een leuke hobby voor erbij, maar het kan nooit een substantieel deel van de energiebehoefte vormen, zeker niet als we voor verwarming ook op elektrisch overgaan.
[ Voor 35% gewijzigd door WackoH op 01-07-2021 09:27 ]
Alles is natuurlijk net zo sterk als het gelijmde deel. Aangezien je daar op schroeft.Wannial schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:24:
Ik heb enkele vragen, ik ben aan het kijken om oost/west (Zeeland, kustgebied) wat pannelen te leggen.
Ik zou wel iets bedenken dat er geen/minder wind onder je panelen kan komen.
Ik twijfel of ik hierop zou monteren.
In de nieuwbouw zijn natuurlijk bijna alle daken met dit soort pir platen met voorgelijmde tengels en daar liggen ook volop zonnepanelen op. ik vraag me af hoe die dat dan doen, maar kan er zo weinig op vinden (of ik gebruik de verkeerde zoekterm)ApC_IcE schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:29:
[...]
Alles is natuurlijk net zo sterk als het gelijmde deel. Aangezien je daar op schroeft.
Ik zou wel iets bedenken dat er geen/minder wind onder je panelen kan komen.
Ik twijfel of ik hierop zou monteren.
Ligt daar niet underlayment op? En dan raggels en dan panlatten?Wannial schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:31:
[...]
In de nieuwbouw zijn natuurlijk bijna alle daken met dit soort pir platen met voorgelijmde tengels en daar liggen ook volop zonnepanelen op. ik vraag me af hoe die dat dan doen, maar kan er zo weinig op vinden (of ik gebruik de verkeerde zoekterm)
Hoe aarden/vereffenen jullie je installatie?? Met rvs bouten/kartelringen of met gegalvaniseerde? Ik kan er weinig advies online vinden en neig nu naar RVS, maar daar ben ik niet zeker van. Ik wil voorkomen dat door het verschil van materiaal iets vroegtijdig weg gevreten wordt door onbedoelde galvanische opoffering.
In de winter heb je geen koelkast nodigWackoH schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:26:
[...]
Lastig?! Zeg maar gerust onmogelijk...
In de winter haal ik van 10:30 tot 17:30 gemiddeld 300 W. Dan kan ik overdag net de CV en de koelkast aan hebben.
PV in Nederland is een leuke hobby voor erbij, maar het kan nooit een substantieel deel van de energiebehoefte vormen, zeker niet als we voor verwarming ook op elektrisch overgaan.
Het idee van een handmatig overschakelen is best leuk, alleen kunnen de meeste omvormers dat helemaal niet want ze wekken geen AC 50Hz referentiespanning op. En je zou ook een omvormer moeten hebben die niet afschakelt als hij zijn vermogen niet kwijt kan, maar gewoon de panelen op Voc houdt en precies zoveel stroom trekt als nodig is om je apparaten AC aan de gang te houden. Ik zou er gewoon een Tesla Powerwall o.i.d. tussen zetten, dan hoef je het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden. 300W tijdens een stroomstoring is toch de TV, internet-modem en nog wat apparaten. Best handig lijkt me
RVS all the way. Op aluminium frame geeft dat minimale galvanische corrosie. Helemaal voorkomen kun je het niet, tenzij je alu schroeven gebruikt (bestaan die uberhaupt?). Qua aarddraad heb je sowieso niet veel keus.lithoijen schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:36:
Hoe aarden/vereffenen jullie je installatie?? Met rvs bouten/kartelringen of met gegalvaniseerde? Ik kan er weinig advies online vinden en neig nu naar RVS, maar daar ben ik niet zeker van. Ik wil voorkomen dat door het verschil van materiaal iets vroegtijdig weg gevreten wordt door onbedoelde galvanische opoffering.
https://coating.nl/galvanische-corrosie-voorkomen/
Ik neig ook naar RVS, maar volgens jouw link zou gegalvaniseerd (=laagje zink) ook prima en zelfs nog wat beter zijn. Verder meen ik mijzelf te herinneren dat RVS bouten in een aluminium motorblok echt niet mogen en dat ze daar altijd voor gegalvaniseerd staal gaan.Martin7182 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:38:
[...]
RVS all the way. Op aluminium frame geeft dat minimale galvanische corrosie. Helemaal voorkomen kun je het niet, tenzij je alu schroeven gebruikt (bestaan die uberhaupt?). Qua aarddraad heb je sowieso niet veel keus.
https://coating.nl/galvanische-corrosie-voorkomen/
Aggregaat is goedkoper dan Powerwall......Martin7182 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:29:
[...]
In de winter heb je geen koelkast nodigOf zet hem anders buiten of in de schuur, dan verbruikt hij nagenoeg geen stroom.
Het idee van een handmatig overschakelen is best leuk, alleen kunnen de meeste omvormers dat helemaal niet want ze wekken geen AC 50Hz referentiespanning op. En je zou ook een omvormer moeten hebben die niet afschakelt als hij zijn vermogen niet kwijt kan, maar gewoon de panelen op Voc houdt en precies zoveel stroom trekt als nodig is om je apparaten AC aan de gang te houden. Ik zou er gewoon een Tesla Powerwall o.i.d. tussen zetten, dan hoef je het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden. 300W tijdens een stroomstoring is toch de TV, internet-modem en nog wat apparaten. Best handig lijkt me
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn Valkbox 3 systeem in alu heeft ook RVS bouten. Ik heb de aarde met gegalvaniseerde bouten gedaan en die zijn na 2 jaar helemaal verroest.lithoijen schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:05:
[...]
Ik neig ook naar RVS, maar volgens jouw link zou gegalvaniseerd (=laagje zink) ook prima en zelfs nog wat beter zijn. Verder meen ik mijzelf te herinneren dat RVS bouten in een aluminium motorblok echt niet mogen en dat ze daar altijd voor gegalvaniseerd staal gaan.
Dus gegalvaniseerd kan voor het alu wel beter zijn, zelf gaan ze er helemaal aan onderdoor. Ik zou voor RVS gaan.
Klopt. Een benzineauto is ook goedkoper dan een elektrische. Maar voor hoe lang nog?reneeke1970 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:38:
[...]
Aggregaat is goedkoper dan Powerwall......
Nog heel heel langMartin7182 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:48:
[...]
Klopt. Een benzineauto is ook goedkoper dan een elektrische. Maar voor hoe lang nog?
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, zijn dezelfde soort platen als die ik gebruik. Tengels zitten daar direct op gelijmd, zit verder geen hout meer bovenop.ApC_IcE schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:32:
[...]
Ligt daar niet underlayment op? En dan raggels en dan panlatten?
In nieuwbouw zitten doorgaans ook nog sporen/kepers die voor tengel worden aangezienWannial schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:24:
Die lijmverbindingen zijn trouwens ongelofelijk sterk, vergis je niet in wat een m2 dakpan weegt. Ik denk eigenlijk dat het prima kan en Ik ga er trouwens vanuit dat elke willekeurige zonnepanelen boer ze gewoon op het dak mikt en er niet naar kijkt. was het een probleem geweest hadden we het inmiddels wel gehoord denk ik.
Ik weet niet zeker of je het bij het rechte eind hebt. Mijn gevoel is dat zonnestroom er wel degelijk een substantieel deel van de energieOPWEK kan vormen. Wellicht leuk leesvoer voor het weekend:WackoH schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:26:
[...]
Wikipedia: Zonne-energie in Nederland
Hieruit blijkt dat dat tot 50% van totale stroombehoefte met zonnepanelen kan worden opgewekt.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Nou heb je het over 2 compleet verschillende dingen. Ja, in de winter wordt het in Nederland lastig/onmogelijk om met zonnestroom in ons volledige verbruik te voorzien. Maar dat betekent niet dat zonnestroom niet een substantieel deel van onze energiebehoefte kan vormen. We verbruiken namelijk niet alleen in de winter energie. Als we de zomer op zonnestroom draaien, de winter op windenergie en dan om die 2-3 dagen dat allebei niet voldoende beschikbaar is te overbruggen nog wat aardgas moeten verstoken, dan is het klimaatprobleem al zo goed als opgelost.WackoH schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:26:
[...]
In de winter kunnen we toch zonnestroom inkopen van het zuidelijk halfrond, want daar is het dan zomer
Dichterbij kan ook. Mijn wens is een wereldomvattend stroomnetwerk waar iedereen naar believen van kan kopen of verkopen.
[ Voor 28% gewijzigd door Martin7182 op 01-07-2021 17:47 ]
Eind 2020 dekte zonne-energie 1.51% de Nederlandse energiebehoefte en 11% van de electriciteitsproductie.
Die 11% naar een substantieel percentage optrekken (bv. 50%) zou nog kunnen (al heb ik een schurfte hekel aan 'zonneparken'. Leg eerst maar gebouwen vol en parkeerplaatsen vol). Maar aangezien de komende jaren veel van de fossiele brandstoffen naar elektriciteit omgezet zou moeten worden, is die 1.51% ook relevant. Dat optrekken naar bv. 30% (20x meer!) gaat al een onacceptabele impact op het landschap hebben.
Daarnaast is het nogal inefficient om iedere energiebron in 3-voud aan te leggen (zon, wind en backup).
Helemaal prima om allerlei toch al benut oppervlak zoals daken, parkeerplaatsen en geluidswallen vol met PV te leggen. Maar geen landschap vol met zonneparken en windmolens.
Die 11% naar een substantieel percentage optrekken (bv. 50%) zou nog kunnen (al heb ik een schurfte hekel aan 'zonneparken'. Leg eerst maar gebouwen vol en parkeerplaatsen vol). Maar aangezien de komende jaren veel van de fossiele brandstoffen naar elektriciteit omgezet zou moeten worden, is die 1.51% ook relevant. Dat optrekken naar bv. 30% (20x meer!) gaat al een onacceptabele impact op het landschap hebben.
Daarnaast is het nogal inefficient om iedere energiebron in 3-voud aan te leggen (zon, wind en backup).
Helemaal prima om allerlei toch al benut oppervlak zoals daken, parkeerplaatsen en geluidswallen vol met PV te leggen. Maar geen landschap vol met zonneparken en windmolens.
Het is ook veel effectiever om onze PV in Zuid-Europa (50% meer opbrengst) of Noord-Afrika (2x meer opbrengst) neer te leggen. Daarnaast wordt de energie beter gespreid over het jaar opgewekt omdat het verschil in lengte van de dag tussen zomer en winter niet zo groot is.Martin7182 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:45:
In de winter kunnen we toch zonnestroom inkopen van het zuidelijk halfrond, want daar is het dan zomerDichterbij kan ook. Mijn wens is een wereldomvattend stroomnetwerk waar iedereen naar believen van kan kopen of verkopen.
Maar ja, vinden we dat dan over 50 jaar energie-kolonialisme?
PS: Deze discussie is meer voor de duurzame kroeg, denk ik
@WackoH we zullen met ons dichtbevolkte land waarschijnlijk altijd (deels) afhankelijk blijven van energie import. Dat is nu ook al het geval en is op zich niet bezwaarlijk. Maar dat het een stuk efficiënter is om energie op te wekken in Noord Afrika betekent niet dat we het niet (ook) hier moeten doen. Alle beetjes helpen, en transportverliezen meegerekend maakt het weinig uit.
Maar je hebt gelijk, dit topic gaat meer over zélf energie opwekken met zonnepanelen.
Maar je hebt gelijk, dit topic gaat meer over zélf energie opwekken met zonnepanelen.
Elke opwekker heeft een eigen zekering van 16A die weer naar een 40A 3 fasen aardlekschakelaar loopt.jobr schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:34:
[...]
@Fairy
Moet je wel zorgen dat er in je meterkast nooit meer dan 40A kan gaan lopen. Dus een extra automaat van 40A aan de afname kant. Zie https://installo.nl/veili...nepanelen-in-groepenkast/
Ik kan zo geen plekken bedenken waar ik boven de 40A zou kunnen uitkomen. Ook de busbars zijn 3 fasen, dus per busbar heb je per fase maar 2 contactpunten van max 16A. Naast mijn PV installatie zit op diezelfde busbar een 3 fasen inductieplaat. Dus opwek naast verbruik, korte lijntjes.
Ik heb een groepenkast van 2 units breed en heb vrijwel alles wat ik maar kán scheiden op een gescheiden groep zitten (18 groepen over 3x3 fasen aardleks). Beetje overkill, maar toen ik het huis kocht waren er maar 5 groepen (bijna het hele huis draaide op 1 groep) en heb meteen een grote revisie gedaan van de hele meterkast.
[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 02-07-2021 08:40 ]
@Fairy Als ik het goed begrijp dan heb je in feite dus 9 aardlekschakelaars met achter elk 2 16A automaten. Dan kan er inderdaad max. maar 32A lopen en hoef je de aardleks niet te beschermen met een 40A automaat.
In Africa opwekken is niet efficienter.mcDavid schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:37:
@WackoH we zullen met ons dichtbevolkte land waarschijnlijk altijd (deels) afhankelijk blijven van energie import. Dat is nu ook al het geval en is op zich niet bezwaarlijk. Maar dat het een stuk efficiënter is om energie op te wekken in Noord Afrika betekent niet dat we het niet (ook) hier moeten doen. Alle beetjes helpen, en transportverliezen meegerekend maakt het weinig uit.
De koperwinning doet ieder milieu voordeel teniet. Daarnaast heb je over deze lange trajecten zoveel leiding verlies dat er geen spanning bij aankomst in Nederland over is.
Waar ze wel een oplossing in zien is daar met zonne installaties waterstof opwekken en per schip naar Nederland vervoeren. Vorige week werd dit ook al gemeld in een stuk van de Gasunie.
Industrie op waterstof en consumenten op elektra.
Ik heb in Terneuzen een warmtekracht centrale gebouw en die gebruikt >100.000 m³ gas per uur voor de chemische industrie. Dit is niet op te lossen met PV en windmolens.
De 30% groene stroom gaan we alleen halen als alle bezwaarprocedures overgeslagen worden en alle bedrijven gratis panelen op het dak krijgen. Met hun lage energieprijzen is het helemaal niet interessant om hier in te investeren. Het zijn geen filantropische instellingen. De daken zijn niet van de overheid, dus dat is makkelijk roepen dat er voldoende daken zijn om vol te leggen. Windmolens op zee staan er al haast maximaal want de hele Noordzee is al in functies verdeeld. Het is één grote snelweg zo druk is het er. Daarnaast zijn er alweer milieu organisaties tegen omdat ze onderwater milieu zouden verstoren door trillingen.
Kortom de ambities zijn groot, maar niet realistisch en alle maatregelen voor woningen lossen we niets op (zeker niet nu iedereen koeling gaat plaatsen want PV is toch gratis opgewekt). De energieconsumptie gaat alleen maar omhoog terwijl we naar beneden moeten.
En om eerlijk te zijn; ik had afgelopen jaar 6000kWu over en ben ook aan het bekijken of ik koeling ga plaatsen. Gratis is het niet want nu krijg ik 9 ct per teruggeleverde kWu, terwijl als ik het verbruik ik niets krijg. Maar we willen wel steeds comfortabeler wonen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Gelukkig zou er met de huidige prijzen HVDC met aluminium kabels gebruikt worden (rechts).Pietje555 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:50:
[...]
In Africa opwekken is niet efficienter.
De koperwinning doet ieder milieu voordeel teniet. Daarnaast heb je over deze lange trajecten zoveel leiding verlies dat er geen spanning bij aankomst in Nederland over is.

Verliezen zijn dan ca. 3% per 1000 km, waardoor Afrika dichtbij is en zelfs een hypothetische kabel naar Australië nog 50% rendement heeft - in combinatie met de 200% kWh/Wp ten opzichte van hier zeker zinvol, helemaal als je de anticyclische karakteristiek meeneemt: Australische PV levert in ons donker en in onze winter het meest.
Speel maar een beetje met https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mooi he, dat dat tegenwoordig met gelijkstroom kan
Je ziet het meteen aan de geleider in het midden. Met AC zit de (koper) geleider vaak aan buitenkant vanwege het skin-effect. Ik wist trouwens niet dat de verliezen zo laag zijn.
Lastig puzzelen zonder de positie van de ramen en schoorsteen (en evt windrichting) te weten. Liggen de panelen al vast?Noord27 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:39:
Waar zijn de puzzelaars? 🤔 @AUijtdehaag? 😁
Panelen worden 360Wp.
Afmeting: 1755x1038mm
[Afbeelding]
@Noord27 default sneldekker?
12 panelen ga je zowiezo wel halen, als je tangrampuzzel niet erg vindt kan er meer.
---
ja, 13 dus, dank voor je update.
ik gok dat er niet veel meer oppast
12 panelen ga je zowiezo wel halen, als je tangrampuzzel niet erg vindt kan er meer.
---
ja, 13 dus, dank voor je update.
ik gok dat er niet veel meer oppast
[ Voor 24% gewijzigd door Lardman op 02-07-2021 16:51 ]
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Zie vorige post. Wordt een Solar Edge systeem met P505 optimizers. Vanwege meerdere windrichtingen en diverse daken/hoeken.Lardman schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:50:
@Noord27 default sneldekker?
Geplande installatie over circa 2 weken.
[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 02-07-2021 16:53 ]
Sterker nog: de doelen zijn absoluut, en niet per inwoner. En door de ongebreidelde immigratie waar we in NL nog steeds mee te maken hebben (2019 en 2020 samen bijna een half miljoen!), omdat de partijen die hier aan de macht zijn het vertikken om daar een lange-termijn-visie over op te stellen, worden de doelen steeds onhaalbaarder.Pietje555 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:50:
[...]
Kortom de ambities zijn groot, maar niet realistisch en alle maatregelen voor woningen lossen we niets op. De energieconsumptie gaat alleen maar omhoog terwijl we naar beneden moeten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Tja, altijd leuk dit soort getallen als je niet meeneemt waarom en hoelang mensen hierheen komen. En bovenal niet vergeten dat van dat halve miljoen er ruim 350k in dezelfde tijd weer vertrokken zijn. Iets van 65k komt om te werken, veelal omdat we dat vragen of dat er mensen voor gezicht worden (b.v. veel Polen voor schilderen/stucadoren etc.). Dan heb je er ook nog 35k die komen studeren en dus sowieso maar voor een paar jaar komen.Andrehj schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:21:
[...]
Sterker nog: de doelen zijn absoluut, en niet per inwoner. En door de ongebreidelde immigratie waar we in NL nog steeds mee te maken hebben (2019 en 2020 samen bijna een half miljoen!), omdat de partijen die hier aan de macht zijn het vertikken om daar een lange-termijn-visie over op te stellen, worden de doelen steeds onhaalbaarder.
Dus zeker wel iets om rekening mee te houden, maar het is niet zo overdreven als je het nu wilt laten lijken.
Maarre volgens mij zitten we in een zonnepanelen topic. Nu worden die ook wel steeds meer door Polen geplaatst, maar dan nog heeft dat weinig met dit topic te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 02-07-2021 17:45 ]
[removed]
Vandaag wat spulletjes binnen gekregen, waar onder een Envoy-s. Het lijkt alleen een metered te zijn en geen standaard, aan de kleur, breedte en aansluitingen te zien. Heb ik dat goed?
Ik had een Envoy-s standaard besteld en niet de metered vandaar
).
Verder zit er een weerstand op een gekke plek en al een stift markering. Beetje dubieus allemaal dus. Er zit ook geen ferriet kern in de doos zoals in de Envoy-s (standaard) handleiding staat..
Wat ik nu wel zie gek genoeg, is dat het serie nummer vd doos en apparaat wel overeen komen, maar het model nummer op de doos (ENV-S-WB-230) wel verwijst naar de standaard versie
.
Iemand die weet of je adv een nummer op de unit meer informatie kan verkrijgen?
Edit: weerstand lijkt te kloppen als ik kijk in de handleiding..
Ik had een Envoy-s standaard besteld en niet de metered vandaar
Verder zit er een weerstand op een gekke plek en al een stift markering. Beetje dubieus allemaal dus. Er zit ook geen ferriet kern in de doos zoals in de Envoy-s (standaard) handleiding staat..
Wat ik nu wel zie gek genoeg, is dat het serie nummer vd doos en apparaat wel overeen komen, maar het model nummer op de doos (ENV-S-WB-230) wel verwijst naar de standaard versie
Iemand die weet of je adv een nummer op de unit meer informatie kan verkrijgen?
Edit: weerstand lijkt te kloppen als ik kijk in de handleiding..
:strip_exif()/f/image/w4rCheowheOU2szkYV2swmUA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door blauwe eend op 02-07-2021 18:33 ]
Stel dat ik met elk van de hieronder genoemde panelen exact 5000WP op het dak leg met bijvoorbeeld:
1. Sunpower P3 325BLK RES
2. Rec Alpha Black 370
3. Hyundai HiE-S395VG
Als we de degradatie van de genoemde panelen buiten beschouwing laten is het dan zo dat Sunpower en Rec toch beter rendement opleveren t.o.v. Hyundai ?
Bijvoorbeeld omdat ze efficiënter zijn in het omzetten van zonlicht naar energie. Ik heb voor alledrie de panelen een offerte maar Rec en Sunpower zijn beduidend duurder dus ik probeer te bepalen of het die investering waard is.
2. Rec Alpha Black 370
3. Hyundai HiE-S395VG
Als we de degradatie van de genoemde panelen buiten beschouwing laten is het dan zo dat Sunpower en Rec toch beter rendement opleveren t.o.v. Hyundai ?
Bijvoorbeeld omdat ze efficiënter zijn in het omzetten van zonlicht naar energie. Ik heb voor alledrie de panelen een offerte maar Rec en Sunpower zijn beduidend duurder dus ik probeer te bepalen of het die investering waard is.
@Eurionair
De efficiëntie is al meegerekend in het aantal Wp. Dat verschilt dus niet.
Alleen de degradatie en de temperatuur coëfficiënt kunnen dan nog verschillen. En de looks.
Alleen de degradatie en de temperatuur coëfficiënt kunnen dan nog verschillen. En de looks.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
bij gelijke cell techniek is het verschil min of meer verwaarloosbaar. bv panasonic heeft een andere techniek en die heeft daadwerkelijk een andere wp- kWh per jaar verhouding dan de "rest"Eurionair schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:52:
Stel dat ik met elk van de hieronder genoemde panelen exact 5000WP op het dak leg met bijvoorbeeld:
2. Rec Alpha Black 370
3. Hyundai HiE-S395VG
door betere cellen te gebruiken kan wel de verhouding opbrengst/m2 anders zijn.
sunpower en panasonic zijn een premium merk en rec hangt er tegenaan, ze maken mooie panelen. hyundai kan ik geen plek geven dan zou ik eerder voor longi oid gaan.
Maar als je het hebt over het beste rendement dan is het goedkoopste paneel vaak de beste investering. 100% meer uitgeven aan panelen om 10% of minder nog meer opbrengst te hebben is niet echt rendabel. En inderdaad Wp opbrengst is al meegenomen, dus dan heb je het misschien over de 10 jaar degradatie of andere minder boeiende factoren.Eurionair schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:52:
2. Rec Alpha Black 370
3. Hyundai HiE-S395VG
Tegenwoordig zit er nog wel een aardig prijsverschil tussen de goedkoopste en de duurste panelen terwijl de directe opbrengst heel weinig verschild eigenlijk.
Neem een paneel wat je mooi vind, waarmee je goed kan puzzelen om je dak vol te leggen, en die je installateur kan leveren. En geniet van de besparing op die premium merken
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Er zit nog wat verschil in de hoeveelheid dwangarbeid, maar ik durf niet te zeggen hoe je daar een goede keuze in kan maken.
Dat is niet helemaal waar. De efficiëntie in de Wp metingen wordt bepaald bij zeer gunstige omstandigheden. De efficiëntie in normal operation conditions is vaak een stuk lager. Hier zit ook wel degelijk verschil in tussen verschillende panelen. Sommige panelen hebben bijvoorbeeld een vlakkere temperatuur/spannings-curve, waardoor ze beter presteren bij warm weer. Of ze zijn geoptimaliseerd voor meer/andere golflengten en presteren juist beter in diffuus licht. Daardoor kan de jaaropbrengst wel degelijk verschillen, ondanks dat het opgegeven rendement (dan wel het nominale geïnstalleerd vermogen) gelijk is.busscherski schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:18:
@Eurionair
Maar over het algemeen vallen die verschillen idd in de ordergrootte van een paar procent per jaar. Edit: zie bijvoorbeeld https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/ . Een verschil van max ~3% dus. Dat mag je gerust verwaarlozen.
[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 03-07-2021 19:10 ]
En de garantie, voor wat het waard is.busscherski schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:18:
Inderdaad , want de echte waarde van garantie is lastig te bepalen.
Bij alle drie een product-garantie van 25 jaren dus op papier even goed. Maar de reputatie van REC en Sunpower is uitstekend en kun je die ook veelvuldig terugvinden op internet. Daarentegen zie ik Hyundai als bedrijf niet snel omvallen en hebben zij ook goed nagedacht over de garantie. Wie er dan het meest coulant is als je daadwerkelijk iets te claimen hebt is voor mij koffiedik kijken.
Ben een aantal jaren terug bezig geweest met offertes en toen mijn oog laten vallen op Sunpower. Ik probeer altijd voor kwaliteit te gaan met aankopen met de hoop dat zich dat op termijn terugbetaalt. Een offerte van ruim 15k zorgde er destijds voor dat ik afgehaakt ben.Gerco-M schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:59:
[...]
Maar als je het hebt over het beste rendement dan is het goedkoopste paneel vaak de beste investering. 100% meer uitgeven aan panelen om 10% of minder nog meer opbrengst te hebben is niet echt rendabel. En inderdaad Wp opbrengst is al meegenomen, dus dan heb je het misschien over de 10 jaar degradatie of andere minder boeiende factoren.
Tegenwoordig zit er nog wel een aardig prijsverschil tussen de goedkoopste en de duurste panelen terwijl de directe opbrengst heel weinig verschild eigenlijk.
Neem een paneel wat je mooi vind, waarmee je goed kan puzzelen om je dak vol te leggen, en die je installateur kan leveren. En geniet van de besparing op die premium merken
Nu toevallig toch weer in gesprek geraakt met een leverancier die mijn verhaal aanhoorde. Hij noemde ongeveer hetzelfde argument als jij hierboven, plus dat hij ook nog de voortschrijdende techniek meenam. Als je nu een paneel pakt dat wellicht een iets hogere Wp heeft, minder degradatie over 25 jaar maar wel 2x zoveel kost als het goedkope paneel, dan kun je voor dezelfde uitgave nu het goedkope paneel pakken en over 12 jaar het goedkope paneel dat dan courant is. Waarschijnlijk heeft dat paneel een veel grotere opbrengst dan de beste panelen nu. Als dan de goedkope panelen bijvoorbeeld 600Wp panelen hebben, dan ben je over je periode van 25 jaar misschien wel net zo duur uit, maar heb je wel een veel hogere totaalopbrengst.
Kortom, gaan voor relatief goedkoop en overwegen je panelen te verwisselen als je omvormer het begeeft zou op de lange termijn wel eens het meest efficiënt kunnen zijn.
Als je omvormer het begeeft dan kun je hem (laten) repareren. En zit er geen verwijderingsbijdrage op zonnepanelen? Ik heb wel eens gehoord dat ze slecht te recyclen zijn, of is dat onzin?
Hier nog eentje welke zonnepanelen aangelegd wilt hebben, na een aantal offertes waarbij de een wel een installatie (kabel naar de meterkast) verzorgd, de ander dit niet doet en nog eentje welke een PV verdeler wilt toepassen.
Nu heb ik hier een aantal vragen over, er kunnen 12 panelen op het platte dak richting het zuiden gelegd worden, (de een zegt 6, 10 11 of 12🤔).
Ik wil binnenkort naar een 3 fase aansluiting (25A), maakt het nog uit op welke fase de panelen komen? Is de aanname correct dat ik met ±4125Wp of 3840 kWh (Goodwe 3600-NS-D) aan 1 fase voldoende heb? Of is 3 fase dan "beter"?
Verder kwam de beste man omdat de kabel vanaf de meterkast naar de tweede verdieping nog even lastig is om te bereiken om een PV-verdeler op de groep van de wasdroger te plaatsen. Twee groepen 16A - droger en panelen en dan in de meterkast een 20A alamat te plaatsen. Vraag 1, mag dit nog (wisselende verhalen) en vraag 2, volgens mij klopt dit niet met je selectiviteit (geen probleem volgens meneer).
Wat is jullie visie hierop?
Nu heb ik hier een aantal vragen over, er kunnen 12 panelen op het platte dak richting het zuiden gelegd worden, (de een zegt 6, 10 11 of 12🤔).
Ik wil binnenkort naar een 3 fase aansluiting (25A), maakt het nog uit op welke fase de panelen komen? Is de aanname correct dat ik met ±4125Wp of 3840 kWh (Goodwe 3600-NS-D) aan 1 fase voldoende heb? Of is 3 fase dan "beter"?
Verder kwam de beste man omdat de kabel vanaf de meterkast naar de tweede verdieping nog even lastig is om te bereiken om een PV-verdeler op de groep van de wasdroger te plaatsen. Twee groepen 16A - droger en panelen en dan in de meterkast een 20A alamat te plaatsen. Vraag 1, mag dit nog (wisselende verhalen) en vraag 2, volgens mij klopt dit niet met je selectiviteit (geen probleem volgens meneer).
Wat is jullie visie hierop?
4800Wp - 225° ZW - 12°
3-fasen is altijd beter, want veel minder spanningsverhoging, dus minder kans op uitschakeling door overspanning. Netbeheerder heeft het ook liever, want mooier verdeeld over de fasen. Maar wel wat duurder door de duurdere omvormer.Padje87 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:19:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik zie bij het bekijken van datasheets vaak een kleine range van panelen met verschillen van 5WP. Zo ook bijvoorbeeld in deze.
Wat ik me nu afvraag , zijn dit nu ook 4 verschillende panelen die ook verkocht worden met het stempel 390 , 395 , 400 of 405 WP ?
Ik heb namelijk een aanbieder die verklaart , "De verklaring voor het vermogen van 390Wp in plaats van 395Wp is dat de 5Wp een marge is op het vermogen van het zonnepaneel. Deze nemen wij niet mee in onze berekening. Een vermogens winst van 5Wp is alleen mogelijk door het formaat te wijzigen."
Het gaat mij niet om die 5WP maar ik zoek de verklaring want je ziet alle varianten uit de datasheet aangeboden.
Wat ik me nu afvraag , zijn dit nu ook 4 verschillende panelen die ook verkocht worden met het stempel 390 , 395 , 400 of 405 WP ?
Ik heb namelijk een aanbieder die verklaart , "De verklaring voor het vermogen van 390Wp in plaats van 395Wp is dat de 5Wp een marge is op het vermogen van het zonnepaneel. Deze nemen wij niet mee in onze berekening. Een vermogens winst van 5Wp is alleen mogelijk door het formaat te wijzigen."
Het gaat mij niet om die 5WP maar ik zoek de verklaring want je ziet alle varianten uit de datasheet aangeboden.
Wat ik wel eens gehoord heb dat er variatie is in de prestaties van de cellen waaruit een zonnepaneel bestaat. Nadat het paneel in elkaar is gezet, wordt het vermogen doorgemeten en dan wordt het label er op geplakt. Het verschil tussen de 390 en 395 wp is dan dat de cellen in de 395 wp iets beter presteren (onder laboratorium/fabrieks omstandigheden)Eurionair schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:08:
Ik zie bij het bekijken van datasheets vaak een kleine range van panelen met verschillen van 5WP. Zo ook bijvoorbeeld in deze.
....
Misschien is het een broodje aap, maar dan lees ik het snel genoeg van de experts.
Het is vrij simpel, bij de productie worden niet alle cellen even goed. Doorgaans matchen ze cellen (of worden ze zo ingekocht) en daar komt een paneel uit van bv 393Wp dat paneel krijgt het stempel 390Wp net zoals zijn broertje van 394WpEurionair schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:08:
Een 390Wp paneel kan doorgaans dus in basis een panelen van 390Wp tot 394Wp zijn. Vandaar dat er in bijna alle gevallen staat bij tollerantie ~0 tot +5 Wp
Binnen dezelfde serie panelen, zijn panelen met 405Wp gewoon panelen met iets betere cellen dan het paneel van 390 Wp
[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 06-07-2021 21:17 ]
Ik heb de indruk dat ik bij SolarEdge zowaar een installateurs account heb... Of had, of half heb...
Dat wil zeggen: Ik lijk toegang te hebben tot het installateurs support portal...
SolarEdge app zegt vrij hardop dat ik toegang heb tot installatiepaginas. En dat ik ontbrekende gegevens ergens moet invoeren. (waar: geen idee, wat: geen idee)
Enige wat ik op monitoring portal kan doen is serie nummer en distributeur invullen (Ik leek tot paar weken terug echt het hele installateurs portal te zien)
De omvormer is nog niet aangesloten (en dus ook zeker niet in bedrijf genomen). Moet de omvormer eerst in bedrijf zijn; of is het een kwestie van opbiechten bij support en kijken wat ze roepen
?
Dat wil zeggen: Ik lijk toegang te hebben tot het installateurs support portal...
SolarEdge app zegt vrij hardop dat ik toegang heb tot installatiepaginas. En dat ik ontbrekende gegevens ergens moet invoeren. (waar: geen idee, wat: geen idee)
Enige wat ik op monitoring portal kan doen is serie nummer en distributeur invullen (Ik leek tot paar weken terug echt het hele installateurs portal te zien)
De omvormer is nog niet aangesloten (en dus ook zeker niet in bedrijf genomen). Moet de omvormer eerst in bedrijf zijn; of is het een kwestie van opbiechten bij support en kijken wat ze roepen
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
waarde van garantie is prima te bepalen ze doen niet anders, je betaald namelijk voor de verzekeringspremie die ze betalen (en doorberekenen + opgeld) zodat ze die garantie risicoloos kunnen aanbieden.Eurionair schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:10:
[...]
Inderdaad , want de echte waarde van garantie is lastig te bepalen.
Bij alle drie een product-garantie van 25 jaren dus op papier even goed. Maar de reputatie van REC en Sunpower is uitstekend en kun je die ook veelvuldig terugvinden op internet. Daarentegen zie ik Hyundai als bedrijf niet snel omvallen en hebben zij ook goed nagedacht over de garantie. Wie er dan het meest coulant is als je daadwerkelijk iets te claimen hebt is voor mij koffiedik kijken.
De voor "niet solar mensen" bekende merken zeggen lang niet altijd wat, het beste voorbeeld is AEG in de solar. heeft helemaal niets te maken met het grote bedrijf electrolux wat achter het AEG merk zit en wat we van de wasmachines kennen.
Zit gewoon een bedrijfje achter wat betaald om die naam te mogen gebruiken in solar. vallen ze om zal electrolux niets voor je doen. uiteindelijk zijn het gewoon chinese panelen met een sticker van een duitsevlag.
Ik zou dan ofwel rec nemen of gewoon chinees bij de bron kopen onder hun eigen A merk bv longi.
Als je een 1 fase omvormer kiest dan schrijft de netbeheerder voor op welke fase deze moet komen: http://fasulator.enduris.nl/Padje87 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:19:
Mijn installatie had net op 1 fase gekund, maar ben toch voor drie gegaan. Geen/minder last van schommelingen op het net zoals ik hier wel eens lees, en een beter verdeelde huisinstallatie, wat het in de toekomst weer flexibeler maakt was mijn gedachte.
En met als groot voordeel dat je niet snel over de max 40A van je meterkast heen gaat. Je hebt dan 25A+3x15A ruimte.GVR schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:23:
Mijn installatie had net op 1 fase gekund, maar ben toch voor drie gegaan. Geen/minder last van schommelingen op het net zoals ik hier wel eens lees, en een beter verdeelde huisinstallatie, wat het in de toekomst weer flexibeler maakt was mijn gedachte.
Je bent er nogal van overtuigd dat iedereen max 40 heeft?jobr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:11:
[...]
En met als groot voordeel dat je niet snel over de max 40A van je meterkast heen gaat. Je hebt dan 25A+3x15A ruimte.
1 PVoutput . Dongen NB
Zover ik weet hebben de de meeste huizen meterkasten met aardlekschakelaars van max 40A. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.reneeke1970 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:33:
Je bent er nogal van overtuigd dat iedereen max 40 heeft?
Maar die 15 extra heb je toch alleen als er stroom wordt opgewekt? Ik heb een 3x25 aansluiting, Dan kan ik daar max 5750 (25*230) watt tegelijk op verbruiken? De aardlekschakelaars zijn inderdaad 40ajobr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:11:
[...]
En met als groot voordeel dat je niet snel over de max 40A van je meterkast heen gaat. Je hebt dan 25A+3x15A ruimte.
[ Voor 4% gewijzigd door GVR op 07-07-2021 20:00 ]
Ik heb er nog geen één gezien, ik zie er wel die nominaal 40 zijn, maar de max word niet vermeld, dan moet je data sheet er bij zoeken denk ik.jobr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:42:
[...]
Zover ik weet hebben de de meeste huizen meterkasten met aardlekschakelaars van max 40A. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.
1 PVoutput . Dongen NB
Lees dit maar eens: https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=LaunchGVR schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:59:
[...]
Maar die 15 extra heb je toch alleen als er stroom wordt opgewekt? Ik heb een 3x25 aansluiting, Dan kan ik daar max 5750 (25*230) watt tegelijk op verbruiken? De aardlekschakelaars zijn inderdaad 40a
dan wordt het wel duidelijk denk ik
Blijft nog steeds nominaal 40.....jobr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:27:
[...]
Lees dit maar eens: https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch
dan wordt het wel duidelijk denk ik
En wat betekend nominaal?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik dacht dat dit het maximale is wat er door heen mag zonder dat dit gevolgen heeft voor de aardlekschakelaar (in dit geval)reneeke1970 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:34:
[...]
Blijft nog steeds nominaal 40.....
En wat betekend nominaal?
Daarboven betekent een overbelasting dus
[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 07-07-2021 20:38 ]
In de datasheets van Eaton aardlekautomaten van 16A wordt de 16A gewoon nominaal genoemd.jobr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:37:
[...]
Ik dacht dat dit het maximale is wat er door heen mag zonder dat dit gevolgen heeft voor de aardlekschakelaar (in dit geval)
Misschien moeten we de taalkundige definitie van nominaal niet helemaal als zodanig toepassen op groepenkast componenten?
Maar gelukkig gaat het niet alleen om de aardlekschakelaars... je wilt niet te lang veel meer dan 40A door een slecht geventileerde groepenkastdraad van 6mm² rammen.
Hier is de mening van Hager daarover: https://www.hager.nl/file..._bedradingsdoorsnedes.pdf
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Precies, dat is gewoon zijn normale werk gebied.jobr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:37:
[...]
Ik dacht dat dit het maximale is wat er door heen mag zonder dat dit gevolgen heeft voor de aardlekschakelaar (in dit geval)
Dus een extra automaat plaatsen is ook onnodig. Hetgene wat nodig is, dat is zorgen dat je goede bedrading hebt hangen zoals @Ronald al aangeeft.
Maar ik denk niet dat er iemand apparatuur in huis heeft die een uurtje 40 ampère kunnen verbruiken, als dat wel zo zou zijn dan was de hoofd automaat vast al eerder gesprongen.
En op kortsluiting van een groep is de afzonderlinge 16 ampère ook voldoende beveiliging.
Dus de dubbele aanvoer van 2×25 ampère is geen probleem met minimaal 6 kwadraat, liever 10 natuurlijk als je van jezelf weet dat er zware verbruikers in huis zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic