Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik denk als ze zon paal komen installeren dat er gelijk tien kwadraat in gaat?Proton_ schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:47:
@reneeke1970 loadbalancing laadpalen (Zappi e.d.) zijn ontworpen om urenlang precies op de grens te zitten.
In de meterkast bedoel ik
1 PVoutput . Dongen NB
Het standaard kabeltje van 4 of 6 vervangen door 10 lijkt me simpeler dan extra automaat wat nog meer kabel betekend en misschien wel helemaal geen plaats. Gelijk maar grotere kast voor 200 euro?Ronald schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:48:
@reneeke1970 Ik ben het met je eens dat het zeer onwaarschijnlijk is dat mensen wat doen waardoor er lang 40+A door de groepenkast gaat... Maar die kasten worden opgehangen, vergeten, aangepast, vergeten... Dus ik zou toch aanraden om in kasten waar het theoretisch mogelijk is 50+A te trekken een maximaalstroombeveiliging toe te voegen zoals ABB in het bekende kennisdocument beschrijft... (Of alles 10mm² en met 63A uitvoeren, maar dat is duurder)
1 PVoutput . Dongen NB
Paal neerzetten, automaatje erbij en met rokende banden weg, net als PV installateurs doen ze het liefst zo min mogelijk.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Denk je?reneeke1970 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:59:
[...]
Ik denk als ze zon paal komen installeren dat er gelijk tien kwadraat in gaat?
In de meterkast bedoel ik
De zonneboeren hangen nu ook geen maximaalstroombeveiliging in meterkasten.
Niet alles kan 10mm² aan. En een lege kast is 5 à 6 tientjes... Die met het nodige aan 3 fase componenten al snel nodig is.reneeke1970 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:02:
[...]
Het standaard kabeltje van 4 of 6 vervangen door 10 lijkt me simpeler dan extra automaat wat nog meer kabel betekend en misschien wel helemaal geen plaats. Gelijk maar grotere kast voor 200 euro?
En dan ben je er niet met alleen de bedrading... 40A nominaal betekend niet dat dik 50A maar okay is.
[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 07-07-2021 22:05 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ja dat denk ik, als je zon groot verbruiker genstalleerd kijk je op zijn minst of er geen 4 kwadraat in kast hangt. Waarom willen ze anders eerst al die foto's hebben?Ronald schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:04:
[...]
Denk je?
De zonneboeren hangen nu ook geen maximaalstroombeveiliging in meterkasten.
[...]
Niet alles kan 10mm² aan. En een lege kast is 5 à 6 tientjes... Die met het nodige aan 3 fase componenten al snel nodig is.
En dan ben je er niet met allen de bedrading... 40A nominaal betekend niet dat dik 50 maar okay is.
En voor zover ik weet kunnen alle componenten van nominaal 40 minstens tien kwadraat hebben in hun aansluiting hebben. Veertig ampère is namelijk niet nominaal voor 6 kwadraat. Alles wat ik heb zelfs 16
[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 07-07-2021 22:09 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Het probleem is alleen dat een uurtje 50 ampère die automaat nlet springt.Martin7182 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:46:
Die max. 40A is wel een beetje theoretisch, bij ons is de hoofdzekering er nog nooit uitgegaan en dan zou nu met panelen er opeens meer dan 40A gaan lopen? Maar goed, toch maar liever een automaat die afschakelt dan een rokende aardlekschakelaar. Binnenkort een paar paneeltjes erbij, dus ook gelijk een 40A automaat besteld. Zo maak je in feite van de combi met aardlekschakelaar een aardlekautomaat.
Geloof dat je dan gewoon een 25 er extra achter moet zetten.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat wil niet zeggen dat je een groepenkast ontwerp moet maken waar >50A (bijna) oneindig mogelijk is.... En dat is zeker wel wat je doet als je een 16A omvormer of vehicle-to-grid aansluit in combinatie met een 35A of 40A aansluiting.
Overigens: 40A groepenkasten worden met 6mm² bedrading uitgevoerd... dus zal wel degelijk adequaat moeten zijn. En dat klopt ook met de tabel van Hager voor niet gebundelde bedrading met isolatie geschikt 90 graden.
voordeel 25 jaar productgarantie: meestal ook hogere opbrengst, lagere degradatie en 25 jaar geen gezeur (bedrijven gevestigd in Europa).Misschien betere klantenservice?
Ik lees dat bijvoorbeeld leveranciers falliet gaan of onder een andere naam verder gaan (voornamelijk bij niet-europese merken).
Maar weegt dit op tegen de hogere prijs. Voor de hogere opbrengst omgerekend in Euro's is het niet voor te doen tov de meerprijs. Las ook hier in een draadje dat wanneer zo'n ' goedkoop' paneel stuk gaat je nog steeds met voordeliger uit bent. Tegen die tijd zijn de panelen goedkoper / efficienter etc.
hoe kijken jullie hiertegen aan hebben jullie bewust gekozen voor bijv europese merken of zijn er andere beweegredenen ?
IT Freelancer since 2005, and still loving it.
Die degradatie is theoretisch en valt doorgaans voor het simpele glas folie paneel in het nederlandse klimaat heel erg mee. persoonlijk zou ik het niet laten meewegen.shaowoo schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:21:
na vele offertes van verschillende zonnepanelen (9 panelen, plat dak en geen last van schaduw) zit ik in dubio, een zonnepaneel geproduceerd met 25 jaar productgarantie (bijv Solarwatt, LG , Panasonic, REC Alpha etc) vs Chinese zonnepanelen met 12 jaar productgarantie (bijv DMEGC, Longi etc). Allemaal 1-tier leverancier.
voordeel 25 jaar productgarantie: meestal ook hogere opbrengst, lagere degradatie en 25 jaar geen gezeur (bedrijven gevestigd in Europa).Misschien betere klantenservice?
Ik lees dat bijvoorbeeld leveranciers falliet gaan of onder een andere naam verder gaan (voornamelijk bij niet-europese merken).
Maar weegt dit op tegen de hogere prijs. Voor de hogere opbrengst omgerekend in Euro's is het niet voor te doen tov de meerprijs. Las ook hier in een draadje dat wanneer zo'n ' goedkoop' paneel stuk gaat je nog steeds met voordeliger uit bent. Tegen die tijd zijn de panelen goedkoper / efficienter etc.
hoe kijken jullie hiertegen aan hebben jullie bewust gekozen voor bijv europese merken of zijn er andere beweegredenen ?
Deze garantie is eigenlijk een soort verzekering (maar dan met slechtere voorwaarde) mijn insteek is altijd dat je risico wat je zelf kan dragen niet moet verzekeren. uiteindelijk betaal je met name voor die extra garantie.
Longi is gewoon een A merk en op verschillende vlakken marktleider. Daar hebben ze lang aan gebouwd en het is gewoon een serrieus bedrijf, dat geven ze echt niet zomaar op met een naamswisseltje.
Wat het ook is.. je mikt dat paneel op het dak , eventueel een probleem paneel steekt zijn kop wel op binnen een paar jaar, dan is consumenten garantie of die 12 jaar prima om dat mee op te vangen en wat is garantie nog waard in 2046? dan is dit paneel antiek. beetje alsof je je draaischijf telefoon voor reparatie gaat aanbieden.
Panansonic heeft prachtige panelen gemaakt en ik zou ze graag willen hebben.. maar niet voor de meerprijs die ze vroegen/vragen
maargoed bij een kleine instalatie snap ik het weer veel beter en zou ik het wellicht wel doen, niet voor de garantie maar voor bv hoger voltage, meer opbrengst per jaar etc
Eens. Maar het verschil tussen een 35A hoofdzekering en een 40A automaat is niet zo groot. Wat ik bedoel, zonder panelen kun je ook lange tijd over de 40A heen zonder problemen.Ronald schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:35:
Ik mag hopen dat een 40A automaat een 40A aardlekschakelaar adequaat beschermd. De daadwerkelijke uitschakeling van de 40A automaat is inderdaad meer dan 40A, zelfs 50A zou best lang goed kunnen gaan.
Dat wil niet zeggen dat je een groepenkast ontwerp moet maken waar >50A (bijna) oneindig mogelijk is.... En dat is zeker wel wat je doet als je een 16A omvormer of vehicle-to-grid aansluit in combinatie met een 35A of 40A aansluiting.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Omdat ik lees dat PV systemen 1 schone groep moeten hebben (en geen verbruikende groep).....wil dat dan zeggen dat ik de grond open moet halen en 1 nieuwe kabel naar de meterkast moet trekken of mag ik het ook oplossen met een extra automaat in de schuur?
als er niets anders voor die "automaat" zit kan dat met een PV verdeler, anders moet je formeel idd een nieuwe kabel leggen.martijn946 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:06:
Ik wil op het dak van mijn schuurtje nog 6 panelen neerleggen (heb er al 12 op het huis zelf). In de schuur zit 1 stopcontact met een dikke grondkabel naar de meterkast in huis.
Omdat ik lees dat PV systemen 1 schone groep moeten hebben (en geen verbruikende groep).....wil dat dan zeggen dat ik de grond open moet halen en 1 nieuwe kabel naar de meterkast moet trekken of mag ik het ook oplossen met een extra automaat in de schuur?
zit naast de schuur ook de gangkast of wc oid op die groep is het nagenoeg onmogelijk zonder nieuwe kabel.
het alternatief is die groep in de meterkast lager zekeren bv 10a dan is het risico kleiner. maargoed ik zou het persoonlijk niet doen. en of een eigen kabel of een pv verdeler op een eigen kabel gebruiken.
Als je weet waar de kabel naar de schuur in je huis aangesloten zit, kun je 'm ook daar afkoppelen en (bijv. via de kruipruimte) op een eigen groep hangen. Scheelt potentieel een hoop graafwerk.twain4me schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:13:
[...]
als er niets anders voor die "automaat" zit kan dat met een PV verdeler, anders moet je formeel idd een nieuwe kabel leggen.
zit naast de schuur ook de gangkast of wc oid op die groep is het nagenoeg onmogelijk zonder nieuwe kabel.
het alternatief is die groep in de meterkast lager zekeren bv 10a dan is het risico kleiner. maargoed ik zou het persoonlijk niet doen. en of een eigen kabel of een pv verdeler op een eigen kabel gebruiken.
Klopt. Maar net na de groep komt een WCD. Van daaruit loopt ie naar de schuur en daar zit een koelkast op. Ik vrees het ergstemcDavid schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:44:
Als je weet waar de kabel naar de schuur in je huis aangesloten zit, kun je 'm ook daar afkoppelen en (bijv. via de kruipruimte) op een eigen groep hangen. Scheelt potentieel een hoop graafwerk.
Mooie nieuwe kabel heeft ook voordelen, je kan direct bv 3 fase neerleggen en/of een maatje dikker ivm minder spanningsval. en je kan meteen meuk neerleggen voor de warmtepompmartijn946 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:16:
[...]
Klopt. Maar net na de groep komt een WCD. Van daaruit loopt ie naar de schuur en daar zit een koelkast op. Ik vrees het ergste
ik zie alleen maar voordelen
Als je zeker weet dat het alléén die ene WCD is, gooi je die toch op een andere (evt bestaande) groep? PV-verdeler in de schuur en je bent klaar.martijn946 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:16:
[...]
Klopt. Maar net na de groep komt een WCD. Van daaruit loopt ie naar de schuur en daar zit een koelkast op. Ik vrees het ergste
Ik denk dat ik dat ook ga doen inderdaad. Da's minder werk dan de tuin molesteren.mcDavid schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:46:
Als je zeker weet dat het alléén die ene WCD is, gooi je die toch op een andere (evt bestaande) groep? PV-verdeler in de schuur en je bent klaar.
Eens, helemaal. Maar geloof me, als je mijn schuur ziet is dat alles behalve een mancave. Ik heb wel de ruimte om dit te doen, maar dan ben ik iets langer bezig denk ik.twain4me schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:37:
[...]
Mooie nieuwe kabel heeft ook voordelen, je kan direct bv 3 fase neerleggen en/of een maatje dikker ivm minder spanningsval. en je kan meteen meuk neerleggen voor de warmtepompbekabeld internet in de mancave
ik zie alleen maar voordelen
Colinmartijn946 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:20:
[...]
Ik denk dat ik dat ook ga doen inderdaad. Da's minder werk dan de tuin molesteren.
[...]
Eens, helemaal. Maar geloof me, als je mijn schuur ziet is dat alles behalve een mancave. Ik heb wel de ruimte om dit te doen, maar dan ben ik iets langer bezig denk ik.
Hmmm Wanneer we een nieuw huis hebben ga ik gravenmartijn946 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:20:
[...]
Ik denk dat ik dat ook ga doen inderdaad. Da's minder werk dan de tuin molesteren.
[...]
Eens, helemaal. Maar geloof me, als je mijn schuur ziet is dat alles behalve een mancave. Ik heb wel de ruimte om dit te doen, maar dan ben ik iets langer bezig denk ik.
Als je het maar filmtApC_IcE schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:53:
Hmmm Wanneer we een nieuw huis hebben ga ik graven
[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 08-07-2021 17:01 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Met 16 stuks zit je met de huidige panelen al snel aan de 6000Wp ik zou dan een 5kW 3fase omvormer (of iets groter)doen. En vergeet niet om een aardlekautomaat te kiezen voor je omvormer. of een apparte aardlek schakelaar. samen met de vriezer ofzo zou ik persoonlijk niet aanraden.sdk1985 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:00:
Vraag ik mij af wat voor element ik in de groepenkast configurator voor de zonnepanelen moet reserveren. Zo'n standaard installatie automaat is AFAIK maximaal 3600W dus daar zou een installatie van 5000+ (16 panelen) niet op passen. Echter schijnt een krachtgroep ook niet normaal te zijn. Hoe zit dat? Zijn die normale installatieautomaten bij een 3-fase kast sterker?
met 3 fase heb je ook een stuk minder spannings val. (2 of 3 kleine omvormers kan natuurlijk ook)
Komt dat neer op een extra 'Krachtgroep' en een extra "Aardlekschakelaar 4P" in de configurator? Die nemen akelig veel ruimte in. Had ze er ook al bijgezet voor inductietwain4me schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:38:
[...]
Met 16 stuks zit je met de huidige panelen al snel aan de 6000Wp ik zou dan een 5kW 3fase omvormer (of iets groter)doen. En vergeet niet om een aardlekautomaat te kiezen voor je omvormer. of een apparte aardlek schakelaar. samen met de vriezer ofzo zou ik persoonlijk niet aanraden.
met 3 fase heb je ook een stuk minder spannings val. (2 of 3 kleine omvormers kan natuurlijk ook)

Blijkbaar kan je in die configurator geen 3-fase aardlekautomaat kiezen.
Edit: wel, dat heet krachtaardlekautomaat
Welk merk heb/wil je?
Inductie zou je wel samen op een gezamelijke aardlekschakelaar kunnen zetten
PV zou ik apart doen. (soms willen ze wel eens 100 mA vragen)
[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-07-2021 17:57 ]
Een aardlekautomaat (aardlek en automaat in 1) is het handigst. Daarbij is afhankelijk van je omvormer van belang:sdk1985 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:00:
Vraag ik mij af wat voor element ik in de groepenkast configurator voor de zonnepanelen moet reserveren. Zo'n standaard installatie automaat is AFAIK maximaal 3600W dus daar zou een installatie van 5000+ (16 panelen) niet op passen. Echter schijnt een krachtgroep ook niet normaal te zijn. Hoe zit dat? Zijn die normale installatieautomaten bij een 3-fase kast sterker?
- 30, 100 of 300 ma (aardklek deel)
- type A of B (aardklek deel) (afhankelijk van 6ma verklaring)
- zwaarte automaat deel
Meestal staat dit wel in de installatiehandleiding van de omvormer.
Bij 3 fases gaat de totale stroom gedeeld door 3 en daardoor een lichtere variant nodig dan bij 1 fase.
Heb even wat offertes er bij gepakt die ik eind vorig jaar had opgevraagd. Coolblue kwam met een voorstel kwam van 14 panelen met 14 Enphase IQ7+ micro omvormers. Zonneplan deden niet aan optimizers en hebben hun 'eigen' omvormer.
Dus wordt weer beetje kip/ei verhaal lijkt het betreffende de nieuwe groepenkast...
Morgen kunnen ze een boos telefoontje verwachten.
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-07-2021 20:05 ]
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Vergeet ook niet te vermelden hoe je panelen liggen. Alles zuid? Dan klopt bovenstaande. Alles oost-west met meer dan 40 graden dak? Dan enkel fase met 20A alamat bijvsdk1985 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:00:
Salderen per jaar afrekening. Mits ze de overgang naar je vrouw niet als einde contract zien.coelho schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:10:
Ik ben bezig om bij energiedirect het contract op de naam van mijn vrouw te zetten omdat ik over 2 weken panelen krijg. Ben zelf al ondernemer. Nou vraag ik me af hoe de energiemaatschappijen salderen. Mijn contract loopt nl. nog tot Oktober. Ik ga ik de komende maanden tot einde contract natuurlijk meer opwekken dan gebruiken. Kan ik dat over het jaarverbruik verrekenen of doen ze dat in hun eigen voordeel per maand of zelfs per dag om maar zo min mogelijk te hoeven betalen?
En zelf leunen ze ook half liggend op het paneel.
Kan dat nou kwaad voor het paneel?
[ Voor 10% gewijzigd door Helhond op 11-07-2021 10:18 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
https://www.gaslicht.com/...C2%A0terugleververgoedingcoelho schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:10:
[...]
Nou vraag ik me af hoe de energiemaatschappijen salderen.
[...]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Op marktplaats staan advertenties van leveranciers....No Hands schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:15:
Ik zoek wat clickfit materiaal, niet clickfit evo maar dat daarvoor. Koppelstrips en beugels voor staaldak/bitumendak. Waar haal ik dat nou eens?
En ik denk warmte service heeft het ook.
Koppel strip heb ik trouwens gewoon stalen gepakt bij hornbach, scheelde maar halve mm
Staaldak? Voor hoeveel panelen? Heb ik wel wat anders voor
[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 12-07-2021 07:24 ]
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.jenm-zonnepan...iH3L8X2ZFqHIaAv_sEALw_wcBNo Hands schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:15:
Ik zoek wat clickfit materiaal, niet clickfit evo maar dat daarvoor. Koppelstrips en beugels voor staaldak/bitumendak. Waar haal ik dat nou eens?
Losse spullen bestel ik altijd hier.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Mja, 3 en een halve euro voor een beugeltje op MP, ik wil wel weten of dat goedkoper kan.reneeke1970 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:22:
[...]
Op marktplaats staan advertenties van leveranciers....
En ik denk warmte service heeft het ook.
Koppel strip heb ik trouwens gewoon stalen gepakt bij hornbach, scheelde maar halve mm
Staaldak? Voor hoeveel panelen? Heb ik wel wat anders voor
Het is voor 3 panelen die van pannen naar bituum gaan, dus ik heb alle sop die beuegltjes en wat koppelstrips na.
Ik heb een reserve paneel over van mijn installation. Het betreft 450w paneel, werkspanning & stroom 38,5v &11A.
Deze wil ik niet op zolder laten verstoffen en daarom aansluiten op de installatie die op mijn garage ligt. Nu zijn dit andere panelen en ook de oriëntatie zal anders zijn. De panelen die daar liggen hebben de volgende specificaties werkspanning & stroom 30v & 8,35A. Nu had ik bedacht er een tigo optimizer achter het afwijkende grotere paneel te zetten, dit past net kwa afwijking op stroom, spanning en vermogen volgens de tigo site.
Toch heb ik mijn twijfels, de schaduw later op de dag op dit paneel zal de tigo wel kunnen afhandelen, maar de stroom in volle zon van 11A kan de tigo volgens mij niet verlagen door de spanning op te boosten. Nu wil ik best accepteren dat het niet optimaal werkt zolang de string als geheel maar goed blijft werken. Alles wat het paneel eventueel kan bijdragen beschouw ik dan als winst tov wat hij doet in opslag op zolder.
Is een dergelijke opstelling aan te raden of doe ik er beter aan om hem stof te laten vangen op zolder?
Ze kunnen heus wel wat hebben hoor.Helhond schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:15:
Ik zag een filmpje op FB, waar ik installateurs het paneel zie roteren rustend op een van de hoeken.
En zelf leunen ze ook half liggend op het paneel.
Kan dat nou kwaad voor het paneel?
Als dit paneel 11A kan doen, en de rest van de string "maar" 8 A, dan zal dit extra paneel ook op 8A werken en dus niet zijn volle vermogen halen. Maar nog steeds aanzienlijk meer vermogen dan het op zolder doet
Ik zou zelfs denken dat je niet eens een optimiser nodig hebt. Voordat dit paneel qua stroom ónder de rest van de string duikt, moet er wel heel wat gebeuren. Maar goed ik ken de situatie niet natuurlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 12-07-2021 09:05 ]
De reden dat ik toch aan een optimizer denk is alsvolgt:
- De orientatie word oost, ipv zuid oost van de rest van de string
- Het paneel valt in de schaduw van het huis vanaf een uur of 13:00 (in tegenstelling tot de rest van de string
Verder ben ik wat bang dat door het misschien wat onvoorspelbare gedrag van de gemixte string mijn omvormer (SMA suny boy 3.6 met optitrack aan) in de war raakt en het beste werkpunt gaat missen. Dat zou jammer zijn, mogelijk dat een optimizer in ieder geval vanaf het moment dat er schaduw intreed hier kan helpen?
Das goedkoop....No Hands schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:11:
[...]
Mja, 3 en een halve euro voor een beugeltje op MP, ik wil wel weten of dat goedkoper kan.
Het is voor 3 panelen die van pannen naar bituum gaan, dus ik heb alle sop die beuegltjes en wat koppelstrips na.
Hoeveel en welke maat? Heb nog wel paar ouwe liggen
1 PVoutput . Dongen NB
Als ie maar halve dag werkt duurt het lang voor tigo terug verdient is....lithoijen schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:40:
@mcDavid Dat het paneel op zolder echt maar heel matig gaat presteren was ook mijn inschatting
De reden dat ik toch aan een optimizer denk is alsvolgt:
- De orientatie word oost, ipv zuid oost van de rest van de string
- Het paneel valt in de schaduw van het huis vanaf een uur of 13:00 (in tegenstelling tot de rest van de string
Verder ben ik wat bang dat door het misschien wat onvoorspelbare gedrag van de gemixte string mijn omvormer (SMA suny boy 3.6 met optitrack aan) in de war raakt en het beste werkpunt gaat missen. Dat zou jammer zijn, mogelijk dat een optimizer in ieder geval vanaf het moment dat er schaduw intreed hier kan helpen?
Kunt beter dat paneel aan mij verkopen, past vast mooi op mijn camper
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een zonnepanelen set uitgezocht :
- 15 jinko black tiger 350wp
- Goodwe 5000 3 fase omvormer (prijsverschil met 4000 was nihil)
Totaal 5250 wp
Meterkast is 3 x 25A , met drie vrije groepen B16, en ik kan er nog een aparte aardlek 40A bijzetten.
Moet ik hier andere automaten gebruiken voor de groepen ? ivm 16 x 230 = 3680 w .. ?
Kosten technisch is het inderdaad niet ideaal dat ben ik met je eens.
Een alternatief zou een micro omvormer voor dit paneel zijn, maar dat is kostentechnisch nog beroerder en ik kan alleen chinese zooi vinden die echt lekker bij een dergelijk groot paneel van 450w passen.
[ Voor 25% gewijzigd door lithoijen op 12-07-2021 10:03 ]
Nu ben ik gecharmeerd van het ClickEvo systeem, maar nu zie ik overal dat de montage van de panelen gebeurd aan de lange zijde van het paneel, dus als deze in portrait staat niet aan de boven- of onderkant.
Ik zou eventueel wat 'ondersteunende' stukken frame in het midden van het paneel kunnen plaatsen, zodat deze niet gaat trillen?
Ik ontkom er niet aan dat 3 panelen in portrait moeten, maar de montage hiervan wordt dan weer lastig als ik deze aan de lange zijde moet monteren. Esdec heeft een epdm adapter om precies op de golf te vallen als je het systeem voor 'staaldaken' gebruikt, deze werkt dus ook alleen maar in landscape voor panelen. Hetzelfde geldt voor het Click Evo systeem voor golfplaten, ook alleen maar echt fijn in gebruik als deze voor landscape wordt toegepast.
Als ik de portrait mounts ga gebruiken dan moet ik deze een kwartslag draaien. Iemand ervaring met het monteren van portrait op een golfplatendak?
:strip_exif()/f/image/M4GzHFCmtHjytDPvVCNssgqa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door burnoutpc op 12-07-2021 10:37 ]
Die vrije groepen zijn onbruikbaar voor een 5kW omvormer. Je hebt een 25A installatieautomaat nodig om het af te zekeren... en dat is op zijn best 'niet ideaal' op een 3x25A aansluiting.frissie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:58:
Vraag aan de experts :
Totaal 5250 wp
Meterkast is 3 x 25A , met drie vrije groepen B16, en ik kan er nog een aparte aardlek 40A bijzetten.
Moet ik hier andere automaten gebruiken voor de groepen ? ivm 16 x 230 = 3680 w .. ?
De nette oplossing is hier een 3 fase omvormer. 5kW invoeren op 1 fase mag weliswaar... maar de vraag is of het handig is. Ik zou eerst eens de voltmeter op een zonnige middag pakken. Meer dan 245V? Dan moet je hard gaan twijfelen of je dit wil zo wil uitvoeren.
Goedkoop? Ik vond het nogal wat..reneeke1970 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:48:
[...]
Das goedkoop....
Hoeveel en welke maat? Heb nog wel paar ouwe liggen
Die voetjes zijn er niet in verschillende maten:
https://www.warmteservice...rigin=-tl009-10078-11001-
Koppelstrips zijn er ook alleen in vaste maten.
frissie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:58:
Vraag aan de experts :
Totaal 5250 wp
Ehhm,Ronald schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:54:
[...]
Die vrije groepen zijn onbruikbaar voor een 5kW omvormer. Je hebt een 25A installatieautomaat nodig om het af te zekeren... en dat is op zijn best 'niet ideaal' op een 3x25A aansluiting.
De nette oplossing is hier een 3 fase omvormer. 5kW invoeren op 1 fase mag weliswaar... maar de vraag is of het handig is. Ik zou eerst eens de voltmeter op een zonnige middag pakken. Meer dan 245V? Dan moet je hard gaan twijfelen of je dit wil zo wil uitvoeren.
Of ik lees verkeerd, maar volgens mij heeft hij het over een 5000 watt 3 fase omvormer, dat is geen 25A, maar 3x8A als ik het netjes verdeel. Dat kan toch gewoon op 3 vrije 16A groepen?
Als het 5000 watt 1 fase was geweest was de situatie inderdaad anders.
[ Voor 26% gewijzigd door Fairy op 12-07-2021 11:22 ]
Chips... je hebt gelijk... Maar dan hoort het absoluut niet op 3 losse groepen... Maar op 1 krachtgroep.Fairy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:21:
[...]
Ehhm,
Of ik lees verkeerd, maar volgens mij heeft hij het over een 5000 watt 3 fase omvormer, dat is geen 25A, maar 3x8A als ik het netjes verdeel. Dat kan toch gewoon op 3 vrije 16A groepen?
Dan dan weer wel, maar ligt er even aan wat voor meterkast het is.Ronald schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:23:
[...]
Chips... je hebt gelijk... Maar dan hoort het absoluut niet op 3 losse groepen... Maar op 1 krachtgroep.
Ik heb een ABB kast en een setje met 2 blauwe draadbrugjes en een beugeltje mag je die 3 groepen een krachtgroep noemen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HphTDaw38C3FgmA0hEVzhzz7.jpg?f=user_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 12-07-2021 11:26 ]
[ Voor 51% gewijzigd door Boinkie op 12-07-2021 11:26 ]
Eigenlijk gaat dan de gasprijs een grotere rol spelen.Boinkie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:26:
Wat zijn eigenlijk de beste energieleveranciers i.c.m. zonnepanelen? Verbruik zal ongeveer evenveel worden als wat we opwekken. Dus dan kan ik in dit geval toch beter een leverancier nemen die het goedkoopst levert?
Ik zit zelf nog bij Vattenfall. Op termijn wil ik van het gas af middels warmtepomp. Vanaf dat moment wordt het weer goed kijken wat de voorwaarden zijn.
Ik ben ook aan het shoppen geweest, maar telkens kwam ik er weer op uit dat het eigenlijk niets uitmaakt of de moeite niet waard was.
Zie onder bericht van @ThinkPad
[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 12-07-2021 11:38 ]
Zie ook: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Daar past een evt. vervolgdiscussie beter denk ik.
De glaszijde kan wel e.e.a. hebben, maar de achterzijde absoluut niet. Ik heb een tijdje goed contact met een eigenaar/engineer van een europees PV bedrijf. Hij gaf aan dat ze getest hebben en een simpele bic pen van een paar centimeter op de achterkant van het paneel laten vallen gaf zichtbare en meetbare degradatie in de vorm van microcracks. Scheurtjes in het silicium van de zonnecel.
Dit heb ik zo'n 9 jaar geleden van hem te horen gekregen en ik denk dat dit nog steeds relevant is, aangezien de achterkant van de panelen normaliter nog steeds uit een relatief zachte folielaag bestaan.
Ook het buigen of torderen van een paneel is gewoon niet goed op de lange termijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 12-07-2021 11:36 ]
Het is niet mijn intentie een discussie te starten met wat wel en niet kan. Ik zeg alleen dat waar ik op reageer, het laten rusten op de zijkant en draaien prima kan.Fairy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:35:
[...]
De glaszijde kan wel e.e.a. hebben, maar de achterzijde absoluut niet. Ik heb een tijdje goed contact met een eigenaar/engineer van een europees PV bedrijf. Hij gaf aan dat ze getest hebben en een simpele bic pen van een paar centimeter op de achterkant van het paneel laten vallen gaf zichtbare en meetbare degradatie in de vorm van microcracks. Scheurtjes in het silicium van de zonnecel.
Dit heb ik zo'n 9 jaar geleden van hem te horen gekregen en ik denk dat dit nog steeds relevant is, aangezien de achterkant van de panelen normaliter nog steeds uit een relatief zachte folielaag bestaan.
Ook het buigen of torderen van een paneel is gewoon niet goed op de lange termijn.
Torderen en buigen, maar ook montage boven een nok, een clickfit rails lager dan de helft, hagel zo groot als een golfbal etc etc is niet aan te raden.
Die van die balpen op de achterkant hoor ik nu voor het eerst. Nu heb je ook panelen met een glazen achterkant, en glasfolie.
Daarbij rest de vraag hoe vaak valt er wat aan de achterkant?
Beetje onzinnige test.
Gaat hij ook binnenkort testen of ze het nog doen wanneer je er overheen rijdt?
ShitGramser schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:13:
Daar zijn al genoeg filmpjes van te vinden, maar je zou die discussie toch niet starten?
Dit was zeker geen onzinnige test. Het komt vaker voor dan je denkt dat een paneel bij de installatie met de achterkant tegen het frame of tegen een uitstekende bout aan komt. Aan de buitenkant zie je er niets van, maar het paneel is dan wel degelijk beschadigd.ApC_IcE schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:07:
[...]
Beetje onzinnige test.
Sowieso voor iemand die zich bezig houd met de ontwikkeling van PV technologie is dat zeker een zinnige test, want er werden verschillende folies getest en hun weerstand tegen deze externe invloeden.
Vrij belachelijke vergelijking...Gaat hij ook binnenkort testen of ze het nog doen wanneer je er overheen rijdt?
[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 12-07-2021 13:14 ]
Niet zo belachelijk als je zou denken. Wegen als snelwegen zijn maar een klein deel van de tijd in de schaduw (als er een auto boven rijd), dus waarom geen panelen in de weg verwerken?
Beter dan een weiland vol gooien lijkt mij.
Dat klopt, maar dat zijn een heel ander soort panelen. Deze vergelijking ging over gewone PV panelen.The_Woesh schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:24:
[...]
Niet zo belachelijk als je zou denken. Wegen als snelwegen zijn maar een klein deel van de tijd in de schaduw (als er een auto boven rijd), dus waarom geen panelen in de weg verwerken?
Solar roadways is een heel ander ding, is genoeg over te vinden overigens. Er is 1 youtuber die hier heel bekend mee is, volgens mij Thunderfoot ofzo uit mijn hoofd.
[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 12-07-2021 13:25 ]
Ik hoorde laatst van iemand die de zijkanten dicht gemaakt had zodat er geen vogels onder konden komen die bijvoorbeeld daar ook wel eens nesten kunnen maken.ApC_IcE schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:07:
[...]
Is dat nog iets serieus om rekening mee te houden ?
Ik weet niet wat gewone hollandse vogels doen, maar kromsnavels (Parkieten, Agaporniden) zijn in staat om zo'n folie los te peuteren. Deze komen echter niet in Nederland in het wild voor.Eurionair schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:27:
[...]
Ik hoorde laatst van iemand die de zijkanten dicht gemaakt had zodat er geen vogels onder konden komen die bijvoorbeeld daar ook wel eens nesten kunnen maken.
Nesten onder de panelen kunnen wel vochtproblemen geven en vuilophoping. Vogelnesten geven ook risico op muizen en die kunnen weer aan de kabels knagen.
Vogels weghouden onder de panelen kan zeker nuttig zijn denk ik.
Onderschat ook het risico op brand niet, als die vogels hun nest hebben verlaten en er een lekker droog hoopje takjes achter een mogelijk heet zonnepaneeltje achterblijft.Fairy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:29:
[...]
Ik weet niet wat gewone hollandse vogels doen, maar kromsnavels (Parkieten, Agaporniden) zijn in staat om zo'n folie los te peuteren. Deze komen echter niet in Nederland in het wild voor.
Nesten onder de panelen kunnen wel vochtproblemen geven en vuilophoping. Vogelnesten geven ook risico op muizen en die kunnen weer aan de kabels knagen.
Vogels weghouden onder de panelen kan zeker nuttig zijn denk ik.
Dus gaas gebruiken o.i.d.
Zou ik ook verwachten, maar aan de andere kant kan ik het weer niet rijmen dat er ook in-dak panelen zijn.The_Woesh schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:51:
@Eurionair : Vogels kan misschien een probleem zijn maar dicht maken is volgens mij echt gevaarlijk ivm met warmte die niet kan circuleren waardoor het ontzettend heet kan worden onder de panelen.
Dus gaas gebruiken o.i.d.
Alhoewel, volgens mij waren daar de laatste jaren ook veel meer branden bij. Minder circulatie en daarnaast bij in-dak natuurlijk meteen de isolatielaag eronder in plaats van onbrandbare dakpannen.
[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 12-07-2021 13:54 ]
ik heb mijn panelen in de zonnigste hoek gehangen.Eurionair schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:27:
[...]
Ik hoorde laatst van iemand die de zijkanten dicht gemaakt had zodat er geen vogels onder konden komen die bijvoorbeeld daar ook wel eens nesten kunnen maken.
(misschien ben ik wel vreemd, dat ik dat doe.
hierdoor worden ze al snel 80 tot 100graden als ze in de zon liggen te bakken.
geen vogel die er aan denkt zijn nest er onder te bouwen, dat worden gekookte eitjes.
(ei geel stolt al bij 64 graden.)
na 10 jaar nog geen nestje of maar een takje gevonden op het dak.
zelfs niet op mijn plat dak set waar meer ruimte is voor een nest, het is gewoon geen leuke plek voor vogels die zoeken veel liever een andere plek is mijn ervaring.
(op de 15 setjes die ik her en der in de stad heb hangen, ben ik nog geen nest tegen gekomen.
maar zoveel gebieden zoveel andere vogels, misschien bestaat er wel een zonnepaneel vogel?
dus het kan per gebied wel eens anders zijn, maar vind het een leuk verkoop verhaaltje en niet veel meer.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Is dat zo?Fairy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:29:
[...]
Ik weet niet wat gewone hollandse vogels doen, maar kromsnavels (Parkieten, Agaporniden) zijn in staat om zo'n folie los te peuteren. Deze komen echter niet in Nederland in het wild voor.
Niet van nature inderdaad, maar invasieve exoot klinkt ook niet heel vriendelijk
[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 12-07-2021 14:16 ]
Daar zet ik dan gewoon mijn eigen anekdotisch bewijs tegenover: bij mijn ouders waren kauwtjes wel degelijk hun nest(en) onder de panelen aan het bouwen. Inmiddels weg en voorzien van die bescherming aan de zijkant.migjes schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:14:
[...]
ik heb mijn panelen in de zonnigste hoek gehangen.
(misschien ben ik wel vreemd, dat ik dat doe.)
hierdoor worden ze al snel 80 tot 100graden als ze in de zon liggen te bakken.
geen vogel die er aan denkt zijn nest er onder te bouwen, dat worden gekookte eitjes.
(ei geel stolt al bij 64 graden.)
na 10 jaar nog geen nestje of maar een takje gevonden op het dak.
zelfs niet op mijn plat dak set waar meer ruimte is voor een nest, het is gewoon geen leuke plek voor vogels die zoeken veel liever een andere plek is mijn ervaring.![]()
(op de 15 setjes die ik her en der in de stad heb hangen, ben ik nog geen nest tegen gekomen.
maar zoveel gebieden zoveel andere vogels, misschien bestaat er wel een zonnepaneel vogel?
dus het kan per gebied wel eens anders zijn, maar vind het een leuk verkoop verhaaltje en niet veel meer.)

12 x 365Wp halfcell Canadian solar. Flatfix fusion (13graden) oost-west i.c.m. SAJ 4k omvormer 2 mppt
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Mag je zonnepanelen over een warmte terugwin systeem afvoer leggen?
Ik kreeg de onderstaande tekening van een installateur terug met daarbij de opmerking dat zij niet over de grote kap van de warmte terugwin kunnen leggen. Mag deze kap evt vervangen worden door een ventilatiedakpan zodat hier wel panelen overheen mogen lopen? Of gaat dit ten koste van de luchtkwaliteit aangezien dit zowel invoer van licht als uitvoer.
:strip_exif()/f/image/Wv5ZmuFmq8jfqGwAvMiywMOp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn situatie tekening.
Ingetekend zijn Trina Solar 385w panelen. 1790mm hoog
Ergens neig ik ook nog wel naar kleinere panelen met wat minder opwek.
Dit is een foto van eenzelfde huis en daar kunnen panelen in 4 rijen.
:strip_exif()/f/image/ciyea77AZn5UitnUOpk92WHX.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat denken jullie
[ Voor 115% gewijzigd door Tommoz op 12-07-2021 19:13 ]
PVoutput Mijn Zonnefabriek. 13x NSP 310w panelen 3600Growatt omvormer op Zuid
Ik heb hier nog wel staaldak beugels liggen, met EPDM tape erbij en ook wel schroeven. Maar weet niet hoeveel je nodig bent?No Hands schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:15:
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik had ook al 3 kraaien nesten onder mijn panelen.BigSurf schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:38:
[Afbeelding]
Dit is wat er bij mijn ouders (Alkmaar) onder zat. Kauwen idd, nu afgeschermd..
Waarmee heb je het afgeschermd?
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
@lithoijen Hosola en Huawei hebben optimizers die wel een step up kunnen doen. Beide hebben een model dat 450W aankan... zijn wel ietsje duurdermcDavid schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:05:
@lithoijen voor zover ik weet zijn Tigo's idd alléén step-down converters.
Als dit paneel 11A kan doen, en de rest van de string "maar" 8 A, dan zal dit extra paneel ook op 8A werken en dus niet zijn volle vermogen halen. Maar nog steeds aanzienlijk meer vermogen dan het op zolder doet
Ik zou zelfs denken dat je niet eens een optimiser nodig hebt. Voordat dit paneel qua stroom ónder de rest van de string duikt, moet er wel heel wat gebeuren. Maar goed ik ken de situatie niet natuurlijk.
De Hosolo lijkt wel een goede optie, ik kom hem ook voor een vergelijkbare prijs tegen, met een prijs van €42,50 exclusief verzending is hij zelfs wat goedkoper. Ik kan alleen nergens bevestigd vinden dat hij aan step up doet?
@Tommoz Ik zou niet over een wtw inlaat of afblaas heen leggen. Die kunnen tot 400 kuub per uur lucht verzetten, dan gaat een zonnepaneel zeker voor extra weerstand zorgen.
[ Voor 16% gewijzigd door lithoijen op 12-07-2021 21:01 ]
Als ze de zelfde eigenschappen hebben als ZOAB, is het ZOAB. Een paneel is totaal ongeschikt als vervanger.The_Woesh schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:24:
[...]
Op onze wegen toegestane wieldruk is veel te groot, het is te glad en het kan geen water doorlaten. Los van dat veel wegdelen in Nederland op een slappe bodem liggen en constant vervormen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Mijn panelen staan op een weiland en daar zitten dassen onder te foerageren. Ik ben blij dat ze aan de onderkant afgeschermd zijn met een kunststof plaat. Die beesten zijn zo groot als een hond met enorme klauwen. Dus niet al het onheil komt alleen uit de lucht vallen.Fairy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:13:
[...]
Dit was zeker geen onzinnige test. Het komt vaker voor dan je denkt dat een paneel bij de installatie met de achterkant tegen het frame of tegen een uitstekende bout aan komt. Aan de buitenkant zie je er niets van, maar het paneel is dan wel degelijk beschadigd.
Sowieso voor iemand die zich bezig houd met de ontwikkeling van PV technologie is dat zeker een zinnige test, want er werden verschillende folies getest en hun weerstand tegen deze externe invloeden.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Bedankt voor je reactie. Dit kon ik zo niet op internet terugvinden.
Helaas voor mij dan. Mogelijk dan eens kijken of er nog wat op de garage naast het huis kan worden gelegd.
[ Voor 45% gewijzigd door Tommoz op 12-07-2021 21:58 ]
PVoutput Mijn Zonnefabriek. 13x NSP 310w panelen 3600Growatt omvormer op Zuid
Dat is op een aantal plekken al geprobeerd op fietspaden (omdat de belasting daar niet zo groot is). Zonder uitzondering was er geen enkel een succes. Glasplaten die kapot gaan, weg die te glad is, afwatering die niet werkt, duur om te plaatsen. En de opbrengst valt ook nog eens tegen.The_Woesh schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:24:
[...]
Panelen in de weg is een slecht idee.
Signatures zijn voor boomers.
er zijn ook proefvakken in de weg.. snap eigenlijk die drang niet zo. de berm vol met standaard panelen lijkt mij de zoveel logischer keuze.. vanwegen geluids normen niet te gebruiken voor bebouwing en ivm afval/vervuiling niet/weinig geschikt voor landbouw (zelfs geen grasland (eten) voor koeien) uiteindelijke ligt er bijna overal naast de weg een paar meter waar je niets/weinig mee kan.Maasluip schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:00:
[...]
Dat is op een aantal plekken al geprobeerd op fietspaden (omdat de belasting daar niet zo groot is). Zonder uitzondering was er geen enkel een succes. Glasplaten die kapot gaan, weg die te glad is, afwatering die niet werkt, duur om te plaatsen. En de opbrengst valt ook nog eens tegen.
Panelen in de weg is een slecht idee.

Mijn dak is oost/west gericht en ik vraag me af wat ik beter kan doen. Het dak zo vol mogelijk leggen wetende dat ik in principe dan op jaarbasis gezien teveel Kwh produceer of het af te stemmen op het huidige verbruik.
Later een paar panelen erbij leggen zal ik niet zo gauw meer doen want zelf begin ik er niet aan en aangezien het salderen wordt afgebouwd (voor zover nu bekend) kun je met de overcapaciteit wel meer dure Kwh-en van je eigen installatie gebruiken.
Keuzes , keuzes en keuzes ....
Ik zou het afstemmen op je toekomstige verbruikEurionair schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:06:
Wat is eigenlijk de beste strategie ?
Mijn dak is oost/west gericht en ik vraag me af wat ik beter kan doen. Het dak zo vol mogelijk leggen wetende dat ik in principe dan op jaarbasis gezien teveel Kwh produceer of het af te stemmen op het huidige verbruik.
Later een paar panelen erbij leggen zal ik niet zo gauw meer doen want zelf begin ik er niet aan en aangezien het salderen wordt afgebouwd (voor zover nu bekend) kun je met de overcapaciteit wel meer dure Kwh-en van je eigen installatie gebruiken.
Zonder iets aan te geven over hoeveel het gaat (extra kwh's) tov van de meerkosten.. blijft het een beetje scheiten vanuit de heup, maargoed in verreweg de meeste gevallen is het beter om het dak gewoon vol te leggen.Eurionair schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:06:
Wat is eigenlijk de beste strategie ?
weet je meer dan ik en dat kan prima, maar je weet ook meer dan de mensen die er over gaan, waar je naar refereerd is een plan wat is gestrand bij een regering die er niet meer is.het salderen wordt afgebouwd (voor zover nu bekend)
Je hebt absoluut gelijk want ik weet het niet en ik ga er ook nog eens een keer niet over dus het is en blijft nog koffiedik kijken.
Maar in het hypothetische geval het salderen wordt afgebouwd/verdwijnt vroeg ik me af waar ik goed aan doe.
dat verschil zou ik gewoon dichtleggen. kost je echt alleen maar een paar paneeltjes de kosten voor het voorrijden etc betaal je toch al. en zodra de verslaving heeft toegeslagen ga je ze toch willenEurionair schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 00:05:
@twain4me Nou ik zat er over te denken om bij een geschat jaarverbruik van 4000 Kwh dan rond 5000 Kwh verdeeld over de 2 zijden op het dak te leggen. Dus niet extreem 'teveel'.
Je hebt absoluut gelijk want ik weet het niet en ik ga er ook nog eens een keer niet over dus het is en blijft nog koffiedik kijken.
Maar in het hypothetische geval het salderen wordt afgebouwd/verdwijnt vroeg ik me af waar ik goed aan doe.
beter voor na salderen met een hoger eigenverbruik. maargoed bij zoon klein beetje zou ik er nieteens aan gaan rekenen en het gewoon doen.
Omdat het al helemaal is afgebrand door Thunderf00t?The_Woesh schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:24:
[Niet zo belachelijk als je zou denken. Wegen als snelwegen zijn maar een klein deel van de tijd in de schaduw (als er een auto boven rijd), dus waarom geen panelen in de weg verwerken?
YouTube: Solar Roadways: Busted!
En door EEVblog: YouTube: EEVblog #632 - Solar Roadways Are RUBBISH! (2014!)
En ook in Nederland zijn ze er niet blij mee:
https://www.fietsersbond....len-wekenlang-afgesloten/
Kan je beter doen wat ze hier willen gaan doen. De geluidswallen langs de A7 voorzien van panelen.
[ Voor 8% gewijzigd door LooneyTunes op 13-07-2021 01:48 . Reden: Stukje over NL er bij ]
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic