Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.457 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik betwijfel het of de gedeelte infra voorzien van panelen wel zo handig is.

Stap 1: Samenwerken met alle provincies, zodat alle panelen goed verdeeld zijn over de windroos, anders krijgt zuid bijvoorbeeld de meeste panelen en zit je met een enorme piek en mis je juist op andere piekmomenten (koffietijden) input van de panelen.

Stap 2: Samenwerken met alle ...

Stap 3: Samenwerken,

Nou, dat dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik ben gisteren in de regen naar huis gefietst. Doe mij maar panelen boven de wegen in plaats van erin :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:13
Gerco-M schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:14:
[...]
Ik had ook al 3 kraaien nesten onder mijn panelen.
Waarmee heb je het afgeschermd?
Deze:

https://www.bol.com/nl/nl...epanelen/9300000011595503

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:27
lithoijen schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:58:
@exroosje Ik kwam ze net met een google actie tegen. Huawei geeft aan dat hun 450w model alleen geschikt is voor hun eigen omvormers (in tegenstelling tot hun 350w model) Of dit waar is weet ik niet, maar ik ga het er niet op gokken.

De Hosolo lijkt wel een goede optie, ik kom hem ook voor een vergelijkbare prijs tegen, met een prijs van €42,50 exclusief verzending is hij zelfs wat goedkoper. Ik kan alleen nergens bevestigd vinden dat hij aan step up doet?

@Tommoz Ik zou niet over een wtw inlaat of afblaas heen leggen. Die kunnen tot 400 kuub per uur lucht verzetten, dan gaat een zonnepaneel zeker voor extra weerstand zorgen.
In de datasheet van Hosola wordt expliciet step up genoemd:http://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2016/06/Sunsolar-Hosola-optimizers-datablad-nieuw-.pdf
Hij heeft ook een eigen mpt tracker, itt tigo, die doet voltagebypass

Je moet wel in de gaten houden wat het max voltage is wat ie er van kan maken. Want dat limiteert je aardig. De 300/350 Serie kan tot 60V gaan. Dus als je paneel 40V output, met 11A kun je maar 1,5 step up doen en er 60V, 7.5A van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
exroosje schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:23:
[...]

In de datasheet van Hosola wordt expliciet step up genoemd:http://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2016/06/Sunsolar-Hosola-optimizers-datablad-nieuw-.pdf

Je moet wel in de gaten houden wat het max voltage is wat ie er van kan maken. Want dat limiteert je aardig. De 300/350 Serie kan tot 60V gaan. Dus als je paneel 40V output, met 11A kun je maar 1,5 step up doen en er 60V, 7.5A van maken.
Denk dat je toch een foutje maakt, hosola huawei honeybee en tigo zijn alle vier hetzelfde.
Geen enkele optimizer gooit zijn spanning omhoog zonder communicatie met de rest, ik zie het al gebeuren dat twintig optimizer dat tegelijk doen, poef weg omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:01
@reneeke1970 Maar hoe zit dat dan? De Honeybee werk standalone, dus geen communicatie met wat dan ook. Er is ruimte op de string om de spanning van het betreffende paneel op te boosten zonder dat de string boven spec komt.

Kan de honeybee nu wel of niet het voltage opschroeven om de stroom af te stemmen op de rest van de string of kan hij de spanning alleen verlagen om de stroom van het paneel in de pas te laten lopen met de rest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die Hosolo optimizers in een andere versie van de specsheet kunnen maar 10A Impp aan (15A Isc)...
Daarmee kan het op erg veel panelen niet gebruikt worden... Jammer want de optimizer kan meer dan een Tigo...
Staat ook niet meer op de site van Hosolo zelf... aflopend product?

@lithoijen https://support.tigoenerg...180067-Impedance-Matching

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Ligt het aan mij of zijn zonnepanelen de laatste maanden flink duurder geworden? Zie enkele panelen zomaar voor 10-20% duurder online staan dan pak-em-beet maart.

Er was hier iemand die een mooie vergelijkingssite gemaakt had, maar die kan ik ff niet meer vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slabetje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-10 23:04
mcDavid schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:37:
Ligt het aan mij of zijn zonnepanelen de laatste maanden flink duurder geworden? Zie enkele panelen zomaar voor 10-20% duurder online staan dan pak-em-beet maart.

Er was hier iemand die een mooie vergelijkingssite gemaakt had, maar die kan ik ff niet meer vinden.
Dat klopt inderdaad.
Het zeetransport (container vervoer) vanuit China is mede door Corona extreem duur geworden.
Tot 1 jaar geleden kosten een 40ft container 2.000 USD, nu kost dezelfde container 13.000 USD.

Hierdoor zijn o.a. ook zonnepanelen vanuit China een stuk duurder geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-10 21:28
mcDavid schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:37:

Deze?
https://jvhaarst.github.io/panelscrape/

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@Ronald Maar de Honeybee 400 kan tot 13A volgens de spec

Alleen hoor ik nog steeds wisselende verhalen of de unit nu wel of niet de spanning van het paneel kan boosten. Ik maar eens bellen met de aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lithoijen schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:34:
@reneeke1970 Maar hoe zit dat dan? De Honeybee werk standalone, dus geen communicatie met wat dan ook. Er is ruimte op de string om de spanning van het betreffende paneel op te boosten zonder dat de string boven spec komt.

Kan de honeybee nu wel of niet het voltage opschroeven om de stroom af te stemmen op de rest van de string of kan hij de spanning alleen verlagen om de stroom van het paneel in de pas te laten lopen met de rest?
Honeybee verlaagd het voltage en verhoogd de ampère indien nodig. Net als al die andere.
Als je ze in je handen hebt zie je ook gewoon dat het dezelfde techniek bevat. Alle serie nummers zijn bekend bij een tigo systeem, ook zoiets vreemds....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:44
LooneyTunes schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 00:43:

Kan je beter doen wat ze hier willen gaan doen. De geluidswallen langs de A7 voorzien van panelen.
Moet je ze wel iedere maand wassen. Al eens gezien hoe vuil geluidwallen zijn. RWS maakt ze nooit schoon, dus het rendement zal al heel snel de investering niet waard zijn. Staat wel maatschappelijk bewust natuurlijk. Maar ik denk dat een groot deel van deze prestatie projectjes niet eens aangesloten zijn/functie hebben.

Daarnaast zijn bermen erg belangrijk omdat ze niet meer gemaaid worden en zo een grote bron van voedsel voor insecten vormen. Er wordt dus bewust niets aan gedaan.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:51
Pietje555 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:38:
[...]

Moet je ze wel iedere maand wassen. Al eens gezien hoe vuil geluidwallen zijn. RWS maakt ze nooit schoon, dus het rendement zal al heel snel de investering niet waard zijn. Staat wel maatschappelijk bewust natuurlijk. Maar ik denk dat een groot deel van deze prestatie projectjes niet eens aangesloten zijn/functie hebben.

Daarnaast zijn bermen erg belangrijk omdat ze niet meer gemaaid worden en zo een grote bron van voedsel voor insecten vormen. Er wordt dus bewust niets aan gedaan.
Waar haal jij die wijsheid vandaan? Als het groots aangepakt wordt, dan wordt het aanbesteed net als de windmolen parken op zee. Dan mogen kandidaten zich inschrijven en een bod doen.
Als rendement tegenvalt dan zullen zij er op toeleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:52
Pietje555 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:38:
Moet je ze wel iedere maand wassen. Al eens gezien hoe vuil geluidwallen zijn. RWS maakt ze nooit schoon, dus het rendement zal al heel snel de investering niet waard zijn.
De opstellers van de RES heb ik nog niet kunnen betrappen op enige realiteitszin.
Maar het staat zo mooi in de spreadsheets van de klimaatlobby. ;)

Net als die paar vierkante kilometer drijvende zonnepanelen in het IJsselmeer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Pietje555 En met welke reden zou je een traditionele geluidswal brandschoon houden? Functioneert hij minder als geluidswal? Zit je peuter er met zijn vingers aan? Eet je er je stamppot met Unox van?

Dat als reden aandragen dat een zonnepaneel niet af en toe gewassen zou worden vind ik nogal een raar argument.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Sabelis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-10 12:18
Hallo allemaal,
Ik wil zonnepanelen laten plaatsen plaatsen, heb wat offertes gehad en ben me in de materie en het aanbod aan het verdiepen maar heb het erg moeilijk met informatie vinden.
Als voorbeeld panelen van AEG en DSE waar kan ik vinden dat deze vergeleken worden en liefst ook met andere panelen.
Over DSE kan ik sowieso weinig tot niks vinden terwijl de panelen me erg goed lijken.
De topicstart heb ik doorgenomen en is een leuk begin maar waar kom ik verder in het verkrijgen van informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kan je beter doen wat ze hier willen gaan doen. De geluidswallen langs de A7 voorzien van panelen.
Hopen dat ze niet gejat worden zoals eerder langs de A7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:44
The_Woesh schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:55:
[...]

Waar haal jij die wijsheid vandaan? Als het groots aangepakt wordt, dan wordt het aanbesteed net als de windmolen parken op zee. Dan mogen kandidaten zich inschrijven en een bod doen.
Als rendement tegenvalt dan zullen zij er op toeleggen
Ik heb al een aantal van deze projectjes gedaan voor (semi) overheid. Voordeel is dat niemand ziet dat het werkt, al ze maar goed zichtbaar zijn.
Om een zonneweide rendabel te hebben moet je minimaal 2 ha neerleggen en een mooie SDE subsidie binnen harken. Je hebt dan nauwelijks onderhoud kosten. Voor een geluidwal zijn de aanlegkosten veel hoger, hij moet ook geluiddicht zijn en alle onderhoudkosten zijn hoog. Wassen langs een snelweg is kostbaar. Daarnaast is de opstelhoek veel te steil. Een grove haalbaarheidsberekening geeft al een terugverdien tijd van 15-20 jaar dus nog geen winst. Geen investeerder begint hieraan.
Ze moeten binnen 5jaar terugverdient worden en na 10 jaar worden de panelen weer vervangen voor nieuwe omdat dit rendabeler is.
Lekker bezig voor het milieu. Investeerders zijn kapitalisten, geen filantropen

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:58
[...]

Omdat het al helemaal is afgebrand door Thunderf00t?
YouTube: Solar Roadways: Busted!
En door EEVblog: YouTube: EEVblog #632 - Solar Roadways Are RUBBISH! (2014!)

En ook in Nederland zijn ze er niet blij mee:
https://www.fietsersbond....len-wekenlang-afgesloten/

Zo iets als dit is helemaal toppie (A32 bij Heerenveen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5JkXrR43_JcetHS4Umzu6BPrz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6CsoUvCUhnIIqnxOVm2nKEm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QceKQw6zdsGI_v8qXiXT_HzgAeY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0rLToPxjgCDPh8bHe1eHwIx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Taco
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-11-2024
Hoi allemaal,

Een vraagje, weten jullie waar ik de serienummers van mijn JA solar panelen kan verifiëren? Ik wil graag nagaan of ik ook heb gekregen wat de offerte mij belooft heeft. Ik kan via de mySolarEdge app helaas niet het type paneel zien, maar wel het serienummer. Vroeg me af of ik dit ergens terug kan leiden naar een type.

You'd never imagine us, Bringing a loaded gun to the ballroom, This party's about to kick off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:43
El_Taco schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:16:
Hoi allemaal,

Een vraagje, weten jullie waar ik de serienummers van mijn JA solar panelen kan verifiëren? Ik wil graag nagaan of ik ook heb gekregen wat de offerte mij belooft heeft. Ik kan via de mySolarEdge app helaas niet het type paneel zien, maar wel het serienummer. Vroeg me af of ik dit ergens terug kan leiden naar een type.
Heb je al op de sticker op de onderkant van een paneel gekeken?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:17
El_Taco schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:16:
Hoi allemaal,

Lijkt mij zeer sterk dat je het serienummer van je paneel via SolarEdge kan uitlezen, ik denk dat je de serienummers van de optimizers ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Taco
  • Laatst online: 30-11-2024
dat zou goed kunnen. Had gehoopt het dak niet op te hoeven maar dan moet ik toch klimmen vrees ik

You'd never imagine us, Bringing a loaded gun to the ballroom, This party's about to kick off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:16
Goedemorgen. Verhuisd naar een groot huis, we willen van het gas af en er komt op termijn ook wel een EV. Kortom er moet weer wat gelegd gaan worden :)
Voordat ik een heel topic open heb ik even 2 kleinere vragen:

Hieronder de luchtfoto (noord is boven). Geel is de garage en lijkt mij meest geschikt. Overige is het woonhuis, daarvan is eigenlijk alleen het turquoise vlak geschikt (maar heel klein).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2x4roZK3scccQk8r3DDWQkS3kUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpsdzJwlZOEo2RetkU05UDIE.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de westkant van het garage dag. Er staan dus wel wat bomen die wellicht roet in het eten kunnen gooien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiKQTsp8nuTLl-Sdf5AJG5HB6OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7nJB1h3Qjp0GmUpnwNmF0Ih.jpg?f=fotoalbum_large
- Welke setup zouden jullie doen? Oost-west lijkt me qua opbrengst meest optimaal, of zie ik iets over het hoofd?
- de garage staat op de erfgrens. Als ik de oostkant ook wil benutten, kijken alleen de buren er tegenaan. Heeft dat nog juridische haken en ogen? (nee ik heb het nog niet met ze besproken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:59

twain4me

Stefangrp schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:53:

- de garage staat op de erfgrens. Als ik de oostkant ook wil benutten, kijken alleen de buren er tegenaan. Heeft dat nog juridische haken en ogen? (nee ik heb het nog niet met ze besproken)
Nee in basis niet als het dak lager is dan hun ramen kan je wel irritant last krijgen van schitteringen/ reflectie
schitteringen zijn doorgaans op de eerste dag het ergst en worden minder. echte reflectie is normaal maar op 1 kort moment van de dag. (aarde draait immers)

Als jij toevallig van die schitter panelen koopt waar een bak "wax" opzit waar je U tegen zet heeft de natuur even nodig om dat weg te spoelen. mijn Csuns hadden er ook een handje van, en de buren hebben er wel een maandje last van gehad, gelukkig waren die niet zo moeilijk en hebben gewoon het rolluik dicht gedaan,
Er bestaan ook nog anti schitter coatings als er toch een probleem blijkt te zijn, geen ervaring mee, hier is het gewoon net zoals bij bijna iedereen vanzelf opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
In de Shinephone App van Growatt is er een + teken, maar het toevoegen van de 2de (heb 2x Growatt min 4200tl-xe) inverter lukt niet, kan dit en hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Even een vraag aan de Enphase gebruikers hier (ik zelf ook, maar kan het antwoord niet vinden).

Binnenkort ga ik samen met mijn broer een systeem van 18 panelen met Enphase installeren (doen we zelf). Ik weet dat er maximaal 13 IQ7A omvormers op 1 stuks 1-fase Q-relais mogen. Er komen dus 2 strings te liggen, met beide een eigen Q-relais. Maar ik kan nergens vinden, hoe dit aan te sluiten is op de Envoy? Kunnen er 2 relais op 1 Envoy? Lijkt me wel, maar alle installatiehandelingen en documentatie dit ik op internet tegen kom, zowel van de Q-relais als van de Envoy, praten altijd over 1 relais. Is er iemand hier die meerdere q-relais heeft en weet hoe dat is aangesloten?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:11
Pazo schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:05:
Even een vraag aan de Enphase gebruikers hier (ik zelf ook, maar kan het antwoord niet vinden).

Binnenkort ga ik samen met mijn broer een systeem van 18 panelen met Enphase installeren (doen we zelf). Ik weet dat er maximaal 13 IQ7A omvormers op 1 stuks 1-fase Q-relais mogen. Er komen dus 2 strings te liggen, met beide een eigen Q-relais. Maar ik kan nergens vinden, hoe dit aan te sluiten is op de Envoy? Kunnen er 2 relais op 1 Envoy? Lijkt me wel, maar alle installatiehandelingen en documentatie dit ik op internet tegen kom, zowel van de Q-relais als van de Envoy, praten altijd over 1 relais. Is er iemand hier die meerdere q-relais heeft en weet hoe dat is aangesloten?
Op Youtube zijn verschillende heldere video's te vinden, b.v. deze of deze. Zo lang je maar 1 fase hebt zal het volgens mij altijd werken omdat de Envoy altijd op de juiste fase zit, bij een 3-fase systeem werkt het 3 fase Q-relais ook als fase koppelaar.

Op stralend groen staat een mooi schemaatje.

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 14-07-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Batilan schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:00:
[...]

Op Youtube zijn verschillende heldere video's te vinden, b.v. deze of deze. Zo lang je maar 1 fase hebt zal het volgens mij altijd werken omdat de Envoy altijd op de juiste fase zit, bij een 3-fase systeem werkt het 3 fase Q-relais ook als fase koppelaar.

Op stralend groen staat een mooi schemaatje.
Bedankt voor je antwoord. Mooi schema, ben ik er meerdere van tegen gekomen, maar allemaal met 1 Q-relais op 1 Envoy. Ik wil 2 Q-relais op 1 Envoy hebben. Ik heb je filmpje nog niet goed kunnen bekijken, heb geen geluid hier op mijn werk dus weet niet wat die persoon allemaal verteld, maar zie maar 1 relais.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Pazo je gaat toch geen ruim 6 kW op 1 fase invoeden? Doe dat gewoon op 3 fasen.
Dat scheelt scheeflast voor de netbeheerder en maakt het betrouwbaarder voor jou.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Pazo schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:17:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Mooi schema, ben ik er meerdere van tegen gekomen, maar allemaal met 1 Q-relais op 1 Envoy. Ik wil 2 Q-relais op 1 Envoy hebben. Ik heb je filmpje nog niet goed kunnen bekijken, heb geen geluid hier op mijn werk dus weet niet wat die persoon allemaal verteld, maar zie maar 1 relais.
Snap ik, maar volgens mij hoef je verder niets te doen: als die Envoy maar op dezelfde fase zit kan hij communiceren met alle IQ micro's, voor het overige is het meer een kwestie van voldoen aan de reguliere normen qua aansluiten PV op je elektrische installatie. Zoals hierboven genoemd zou een 3-fasen oplossing wel de voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

@Proton_ @Batilan Het is een ouder huis met 1 fase meterkast. Stel je dan voor 3-fase Q-cable + 3-fase Q-relais (2 strings die voor het relais dan bij elkaar komen), op 1 fase meterkast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Pazo schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:53:
@Proton_ @Batilan Het is een ouder huis met 1 fase meterkast. Stel je dan voor 3-fase Q-cable + 3-fase Q-relais (2 strings die voor het relais dan bij elkaar komen), op 1 fase meterkast?
3fase aanvragen en meterkast aanpassen is dan eigenlijk de juiste oplossing (of minder KW aansluiten.)
De kosten van de aanvraag+meterkast aanpassingen, kan en mag je de btw van terug vragen bij je zonnepanelen.

Opzich kan je prima 6KW op 1 fase invoeden, maar helemaal de bedoeling is het niet en zoals ook al aangegeven gewoon niet handig voor jezelf. Zou iemand hier komen met een instalatie die 6KW invoed aangelegd door een "pro" zou het forum te klein zijn. :+ maargoed er zijn er hier die het zelf hebben gedaan en het spinnen als burgelijke ongehoorzaamheid. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Pazo 6kW invoeren... Niet zonder meer doen dus... want als het niet lukt betaal je zelf de rekening... nou ja... Minderopbrengst.

253V op de Qrelay en de hele installatie schakelt af.
6kW is echt niet gering, en zal de netspanning bij de Qrelay een heel duidelijk aantal volt opstuwen.

Op mijn aansluiting zou hij vaker uit dan aan staan... Dat wil je niet toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Pazo heb je een idee van de netimpedantie ("invoedweerstand")? Bij een ouder huis kan dat wel een tegenvallen, ooit werd er 25 mm² in de straat gelegd en doorgelust (dus 10 huizen verder=20 keer contactweerstand). Nu is dat meer dan 100 mm².

Ik dacht dat de micro's zelf ook overspanningbeveiliging hebben, dus de achtersten zullen als eerste uitvallen.

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 14-07-2021 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
@Pazo En je meterkast zou dan eigenlijk ook geschikt moeten zijn voor een invoeding van 35(of 40) + 25 (of meer) = >60A

De netbeheerder zal er niet blij zijn met een mogelijke teruglevering > 5000VA. Die richtlijn is er niet voor niets.

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 14-07-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
exroosje schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:23:
[...]

Ik heb navraag gedaan bij de verkopende partij (en importeur volgens mij). Conclusie @reneeke1970 heeft 100% gelijk de Hosola optimizer doen GEEN step up. Ze functioneren dus 100% hetzelfde als tigo units. Jammer maar helaas, ik verwacht dat voor Huawei hetzelfde geld, jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lithoijen schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 18:56:
[...]

Ik heb navraag gedaan bij de verkopende partij (en importeur volgens mij). Conclusie @reneeke1970 heeft 100% gelijk de Hosola optimizer doen GEEN step up. Ze functioneren dus 100% hetzelfde als tigo units. Jammer maar helaas, ik verwacht dat voor Huawei hetzelfde geld, jammer maar helaas.
Yep en Honey bee ook, allemaal technisch hetzelde.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

@jobr @Proton_ @Ronald @twain4me bedankt voor jullie input.
Zover ik van mijn broer begreep, is zijn planning als volgt:

Er komen 2 groepen / strings / kabels met panelen te liggen.
1 string met daaraan 3x395Wp en 3x400Wp (= net geen 2400Wp, met 6x IQ7A)
1 string met daaraan 6x395Wp en 4x400Wp (= net geen 4000Wp, met 10x IQ7+)
Hij heeft een huis uit de jaren 50 of 60, met dito meterkast zover ik weet. 1 fase 25A als het goed is.

Als is het goed begrijp zeggen jullie dat dit zonder meterkast aanpassing naar 3 fases, niet goed zal functioneren / onverstandig is?

EDIT: Wellicht goed om te vermelden: er is sprake van zeer veel schaduw, en staan veel bomen omheen. Ik denk dat het systeem nooit vol belast zal worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 14-07-2021 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Pazo schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:47:

Hij heeft een huis uit de jaren 50 of 60, met dito meterkast zover ik weet. 1 fase 25A als het goed is.

Als is het goed begrijp zeggen jullie dat dit zonder meterkast aanpassing naar 3 fases, niet goed zal functioneren / onverstandig is?
eigenlijk wel, netbeerders willen niet meer dan (in de praktijk) 5000W invoer (uit balans) hebben dus met 1 fase is dat eigenlijk je max. meer werkt doorgaans wel, maar zeker niet overal zonder uitval van de panelen of eigenlijk omvormers (die moeten afschakelen boven de 253V )

mooi excuus om de meterkast eens goed op te knappen. klinkt niet alsof dat een beetje aan de hedendaagse normen kan voldoen. is het een beneden/bovenwoning contructie? die ken ik redelijk veel (wel wat ouder) met 1x25a en daar is 3 fase binnen krijgen nog niet zo makkelijk omdat ze dan 1 fase hebben gebruikt voor de onderste woning en 1 voor de bovenste. naja tot zover al mijn waarschijnlijk onjuiste aannames :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pazo schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:47:

EDIT: Wellicht goed om te vermelden: er is sprake van zeer veel schaduw, en staan veel bomen omheen. Ik denk dat het systeem nooit vol belast zal worden.
Die string van tien stuks zou ik ook twee strings van maken, totaal 3 dus.
Dat zet je eerst gewoon op één fase, is geen enkel probleem. Hier gaat 7000 watt een fase in. Krijg je later toch problemen omdat spanning te hoog oploopt kun je altijd nog 300 euro(of meer ) investeren voor drie fase meterkast. De drie stringen kun je dan makkelijk verdelen over de drie fasen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

twain4me schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:56:
[...]

eigenlijk wel, netbeerders willen niet meer dan (in de praktijk) 5000W invoer (uit balans) hebben dus met 1 fase is dat eigenlijk je max. meer werkt doorgaans wel, maar zeker niet overal zonder uitval van de panelen of eigenlijk omvormers (die moeten afschakelen boven de 253V )

mooi excuus om de meterkast eens goed op te knappen. klinkt niet alsof dat een beetje aan de hedendaagse normen kan voldoen. is het een beneden/bovenwoning contructie? die ken ik redelijk veel (wel wat ouder) met 1x25a en daar is 3 fase binnen krijgen nog niet zo makkelijk omdat ze dan 1 fase hebben gebruikt voor de onderste woning en 1 voor de bovenste. naja tot zover al mijn waarschijnlijk onjuiste aannames :+
Nee, het is gewoon een huis. Net gehoord dat hij een Hager CDA40G aardlek heeft, dat is een 40A zag ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@reneeke1970 heeft in principe een werkbaar plan. Kun je sowieso proberen.

Heb je een voltmeter? Meet de netspanning op een flink zonnige middag. Ik meet tot 248V 8)7

Je moet via https://www.mijnaansluiting.nl of anders de netbeheerder uit kunnen vinden of je naar 3 fase kunt.
Kosten aan netbeheerder als je het gaat uitvoeren en de meterkast aanpassingen mogen mee met de btw teruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Pazo de aardlek boeit niet (veel), de hoofdzekering is interessanter (zie ook de discussie dat 40A spullen in een 40A afgezekerde kast met 20A PV invoeding dik over de specs gaan).
Maar de go/no go voor grote 1fase installaties is wat mij betreft de netimpedantie. Doe de waterkokertest en die spanningsverlaging x 3 kan je verwachten als verhoging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Proton_ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:41:
@Pazo de aardlek boeit niet (veel), de hoofdzekering is interessanter (zie ook de discussie dat 40A spullen in een 40A afgezekerde kast met 20A PV invoeding dik over de specs gaan).
Maar de go/no go voor grote 1fase installaties is wat mij betreft de netimpedantie. Doe de waterkokertest en die spanningsverlaging x 3 kan je verwachten als verhoging.
Ja kreeg ik net ook door, dat was de aardlek. Hoofdschakelaar is een Hager SB440. Zit net te zoeken op internet, dit lijk mij een 3 fase schakelaar? We zijn er niet helemaal uit of hij nu een 1 fase of 3 fase heeft. Ik begin te neigen naar 3. Heeft dus 1 hoofdschakelaar van het type SB440, en 3x aardlek van het type CDA40G.
(Elektricien komt van het weekend langs om ook eens even te kijken hoe en wat, ter voorbereiding).

EDIT: Krijg net een foto door met 16 groepen daarboven, dat moet toch haast wel 3-fase zijn? :)
Edit 2: ingelogd op Liander, aansluiting 3x25a. 3 fase dus, dus we gaan naar een 3 fase systeem :)

[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 14-07-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Sabelis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-10 12:18
Jan Sabelis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:04:
Hallo allemaal,
Ik wil zonnepanelen laten plaatsen plaatsen, heb wat offertes gehad en ben me in de materie en het aanbod aan het verdiepen maar heb het erg moeilijk met informatie vinden.
Als voorbeeld panelen van AEG en DSE waar kan ik vinden dat deze vergeleken worden en liefst ook met andere panelen.
Over DSE kan ik sowieso weinig tot niks vinden terwijl de panelen me erg goed lijken.
De topicstart heb ik doorgenomen en is een leuk begin maar waar kom ik verder in het verkrijgen van informatie?
Op bovenstaande geen reactie gezien, misschien moet ik wat specifieker zijn in mijn vragen.
Ik wil glas glas panelen omdat ik begreep dat deze langer stabiel zijn in het leveren van hun rendement en minder brandgevaarlijk zijn.
Ik heb drie verschillende panelen in mijn vergelijk:
  • Deutsche Solar Exclusive (DSE) Glas/glas triple black 325WP
  • AEG Glas/glas 330WP
  • Hyundai shingled 395WP full black
Van de Hyundai panelen kan ik niet vinden of het Glas/glas is maar dat denk ik wel.
Ik heb het idee dat het DSE en het AEG paneel redelijk vergelijkbaar is maar kan over het Hyundai paneel niet veel vinden.
Hebben jullie ervaring met deze panelen en welke zouden de voorkeur hebben?
Als ik hier helemaal verkeerd zit met mijn vragen hoor ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
reneeke1970 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:19:
[...]

Yep en Honey bee ook, allemaal technisch hetzelde.
OK weer een illusie armer. Weet ik nu waarom het niet werkte om een 6 inch cel paneel met een hosola in een string 5 inch cel panelen te zetten. Ik dacht dat het niet werkte omdat de hosala weinig ruimte had om up te scalen, maar het werkt dus sowieso niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:58:
[...]

OK weer een illusie armer. Weet ik nu waarom het niet werkte om een 6 inch cel paneel met een hosola in een string 5 inch cel panelen te zetten. Ik dacht dat het niet werkte omdat de hosala weinig ruimte had om up te scalen, maar het werkt dus sowieso niet
Helaas, alleen de stroom gaat omhoog.
Toch tijd voor solar edge systeem dan haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Zeker niet, ik heb er een paar 6 inchers bij gekocht om de 5 inchers te matchen en parallel gelegd.

En wat ook redelijk werkt is 2 5 inchers in parallel leggen in een string van 6 inchers, 2x5A ipv 1x 10A

[ Voor 35% gewijzigd door exroosje op 15-07-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:14:
Zeker niet, ik heb er een paar 6 inchers bij gekocht om de 5 inchers te matchen en parallel gelegd.

En wat ook redelijk werkt is 2 5 inchers in parallel leggen in een string van 6 inchers, 2x5A ipv 1x 10A
En vervolgens weer twee in serie en zo heb je vier panelen op één tigo die 90 volt kan hebben, mooi spul.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
Jan Sabelis schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:40:
[...]

Op bovenstaande geen reactie gezien, misschien moet ik wat specifieker zijn in mijn vragen.
Ik wil glas glas panelen omdat ik begreep dat deze langer stabiel zijn in het leveren van hun rendement en minder brandgevaarlijk zijn.
Ik heb drie verschillende panelen in mijn vergelijk:
  • Deutsche Solar Exclusive (DSE) Glas/glas triple black 325WP
  • AEG Glas/glas 330WP
  • Hyundai shingled 395WP full black
Van de Hyundai panelen kan ik niet vinden of het Glas/glas is maar dat denk ik wel.
Ik heb het idee dat het DSE en het AEG paneel redelijk vergelijkbaar is maar kan over het Hyundai paneel niet veel vinden.
Hebben jullie ervaring met deze panelen en welke zouden de voorkeur hebben?
Als ik hier helemaal verkeerd zit met mijn vragen hoor ik het ook graag.
het is geen populaire vraag om te beantwoorden.
heeft veel met persoonlijke voorkeur te maken, en weinig met techniek.
en ook veel mensen hebben maar 1 soort panelen en kennen geen andere soort.
en wat ze hebben gekozen is natuurlijk het beste van de wereld, ze zijn niet dom. (dus een ego. >:) )
en dan heb je nog een probleem, ik kan wel zeggen ik heb 10x LG panelen en die zijn erg goed.
maar LG maakt die panelen al lang niet meer, de huidige panelen van LG zijn zo anders kun je niet meer vergelijken. ;)

glas/glas beter. :?
ik heb er geen perfecte voorbeelden voor gezien, oude niet glas/glas panelen doen het nog steeds goed na vele jaren.
dus ik zie dit meer als marketing als een echte vooruitgang.
maar aan de andere kant hoor ook niks slechts van glas/glas.

we kunnen je wel helpen, met de opbouw van de set.
(gebruik van type paneel of omvormer merk is persoonlijk.)
het is best belangrijk dat je de Vmpp/Voc niet te hoog of te laag maakt b.v.
en dat aantal Wp niks te maken heeft met de W van de omvormer.
etc etc...
maar daar maak je een apart topic voor aan. ;)
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Pazo bonustips:
* eigen topic :)
* foto van meter
* foto van groepenkast

Liander heeft geen waterdichte administratie, 1x40 en 3x25 hebben hetzelfde vastrecht dus het boeit ze niet.
Iets met aannames en fuckups.

[ Voor 50% gewijzigd door Proton_ op 15-07-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

@Proton_ bedankt, maar elektricien heeft inmiddels ook bevestigd dat het 3 fase is. M'n broer heeft gisteren een aantal foto's van de meterkast naar hem gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:48
Proton_ schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:24:
@Pazo bonustips:
* eigen topic :)
* foto van meter
* foto van groepenkast

Liander heeft geen waterdichte administratie, 1x40 en 3x25 hebben hetzelfde vastrecht dus het boeit ze niet.
Iets met aannames en fuckups.
In mijn vorige huis had ik 3 fases. Dat wisten ze bij Liander niet. Nadat ik een keer een van de hoofdzekeringen eruit had laten knallen, gebeld of ze hem konden vervangen. Ze wisten zeker dat dat het niet was, want ik had maar 1 fase... (en ik had dus nog wel gedeeltelijk stroom in het huis) Natuurlijk waren het er gewoon 3, maar dat klopte blijkbaar niet in de administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jan Sabelis schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:40:
[...]

Nope, naast te licht voor 2x glas.. geen 2e plaat in de opbouw, als er op een verkoop site niet specifiek bij staat dat het glas/glas is is het in 99,999999999% van de gevallen gewoon glas/folie, waar overegens doorgaans weinig mee mis is.

klik pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajW2FFWC_x_M5wnVd_pY4WnOUac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4aPbW9MzBuMniCxEMfDzEbBn.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 15-07-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Pazo schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:17:
[...]

Ik heb twee Q-Relais op 1 Envoy Metered S, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Pazo schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:05:

Ja ik heb twee Q-Relais op 1 Envoy aangesloten, het is niets anders hoe je de eerste ook hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

deheij1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:23:
[...]

Ja ik heb twee Q-Relais op 1 Envoy aangesloten, het is niets anders hoe je de eerste ook hebt gedaan.
Goed te horen, maar de vraag is, hoe dan? Zover ik weet heeft de Envoy maar 1 aansluitpunt voor de Q-Relais. Heb je in feite de kabels van beide Q-relais bij elkaar gevoegd en samen in 1 aansluitpunt gedrukt? Of eerst beide met elkaar verbonden via lasklemmen, en dan via 1 kabel naar de Envoy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Pazo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:08:
[...]

Goed te horen, maar de vraag is, hoe dan? Zover ik weet heeft de Envoy maar 1 aansluitpunt voor de Q-Relais. Heb je in feite de kabels van beide Q-relais bij elkaar gevoegd en samen in 1 aansluitpunt gedrukt? Of eerst beide met elkaar verbonden via lasklemmen, en dan via 1 kabel naar de Envoy?
Als ze op dezelfde fase zitten dan hoef je niets te doen met extra verbindingen: het 1-fase Q-relais is wat de PLC communicatie betreft gewoon een doorverbinding, (de communicatie van beide "strings" is zichtbaar op de gehele fase). De belangrijkste functie van de 1-fase Q-relais is als overspanningsbeveiliging omdat die niet in de IQ's zit (dus afschakelen als de spanning > 253V wordt).

Als je toch een 3-fasen oplossing gaat gebruiken dan kun je het 3-fase Q-relais gebruiken, deze is dan naast overspanningsbeveiliging direct een fasekoppelaar voor de PLC communicatie tussen de Inverters en de Enphase. Je kunt ook een losse fasekoppelaar gebruiken zoals deze (maar die heb je dus niet nodig als je het 3-fase Q-relais gebruikt)

Als je een Envoy metered gebruikt moet je nog wel de CT klemmen aansluiten op de verschillende fases.

Noot: ik heb zelf geen Enphase micro's maar APS, maar dit is wat ik intussen van het systeem begrijp uit verschillende documenten en video's die ik heb bekeken voordat ik mijn keuze maakte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:14

martijn v o

Certified by Enphase.

[...]

Hoi Pazo,

En envoy heeft helemaal geen aansluitpunt voor het Q relais. Het Q relais zit tussen de micro omvormers en de automaat. Uiteraard heeft de envoy wel een voedingsaansluiting. De communicatie gaat ook via deze voedingsaansluiting.

Als je meerdere Q-relais wil aansluiten kan dat als ze maar ieder op een aparte groep zitten. en het totaal niet meer is dan de aansluiting (vaak 35A) van het energiebedrijf.

Hoe dat gaat met uitlezen weet ik zo even niet uit mijn hoofd. In ieder geval kun je de CT spoel op de totaal kabel zetten na de groep (gezien vanaf de omvormers). Wil je elke string apart uitlezen dan weet ik dat effe niet hoe je dat moet doen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

martijn v o schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:52:
[...]

Hoi Pazo,

En envoy heeft helemaal geen aansluitpunt voor het Q relais. Het Q relais zit tussen de micro omvormers en de automaat. Uiteraard heeft de envoy wel een voedingsaansluiting. De communicatie gaat ook via deze voedingsaansluiting.
Ja natuurlijk! Had het helemaal verkeerd in mn hoofd. Heb zelf Enphase en net even gekeken in de meterkast en inderdaad. Maar we gaan bij mn broer nu voor 3 fase, dus ook 3 fase relais. En met de ct spoelen ben ik ook bekend. Ik heb zelf mijn eigen pv compleet zelf aangelegd, alleen meterkast installatie door elektricien laten doen. Nu ga ik dat binnenkort samen bij mn broer ook doen. Alleen had die 2x q-relais in zijn hoofd, omdat ie eerst aan 1 fase dacht met daardoor 2 losse strings. Maar nu wordt het 3-fase en een 3-fase relais mag 25a hebben. Dus het kan met 1 relais. Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 21:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Iemand ervaring met Fenor Energie en salderen?

Ik kom er net achter dat Fenor saldeerd per telwerk (hoog / laag) blijkbaar. Ik dacht dat volledig salderen in Nederland standaard was, maar blijkbaar dus niet :?

Ik heb de customer service hier naar gevraagd en kreeg terug:
"Helaas is het niet mogelijk om met zonnepanelen via enkel tarief te worden afgerekend."

Als ik per jaar opwek wat ik gebruik maar er toch 2000 kwh verschil zit tussen hoog en laag tarief wordt ik toch gefactureerd voor het kosten verschil daarin, a ca 18 cent. |:(

Mijn nieuwe jaarcontract is net ingegaan dus ik kan ook voorlopig nog niet switchen denk ik?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gerco-M schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:29:

Ik kom er net achter dat Fenor saldeerd per telwerk (hoog / laag) blijkbaar. Ik dacht dat volledig salderen in Nederland standaard was, maar blijkbaar dus niet :?

"Helaas is het niet mogelijk om met zonnepanelen via enkel tarief te worden afgerekend."

Als ik per jaar opwek wat ik gebruik maar er toch 2000 kwh verschil zit tussen hoog en laag tarief wordt ik toch gefactureerd voor het kosten verschil daarin, a ca 18 cent. |:(

Mijn nieuwe jaarcontract is net ingegaan dus ik kan ook voorlopig nog niet switchen denk ik?
Daar zou ik best 50 euro boete voor over hebben. Maar ik geloof dat ze de wet overtreden, dus dit kun je vast wel ergens melden vermoed ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:05
Let er ook op dat Fenor maar 3.5 cent per kWh uitbetaalt voor het overschot na saldering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-10 21:28

Ik zie het probleem niet zo; zit ook bij Fenor, maar minder dan 1 jaar dus nog geen jaarrekening gehad.
Maar als ze salderen, dan is er volgens mij geen enkel probleem, ze gebruiken alleen 2 tarieven om de terug geleverde stroom af te trekken van de verbruikte stroom. Ook is hier niet illegaals aan, de consumentenbond schrijft hierover het volgende:
[quote]Er zijn verschillende manieren:

1 Alle teruggeleverde stroom wordt eerst weggestreept tegen de stroom die je in
de normale uren verbruikt. Daarna tegen de stroom die je in de daluren verbruikt.

2 Totaal aan opgewekte en verbruikte stroom wordt tegen elkaar weggestreept,
alsof je enkeltarief hebt. Als er dan nog een restant teruglevering overblijft
wordt dit gesaldeerd tegen dalverbruik.

3 Salderen per telwerk. Op jaarbasis wordt gekeken hoeveel er in de normale uren is
teruggeleverd en verbruikt. Hetzelfde gebeurt voor de daluren. Dit is alleen gunstig als de
terugleververgoeding hoger is dan het kale stroomtarief inclusief btw.
Het hangt van de hoeveelheid teruggeleverde stroom en je verbruik af hoe
gunstig welke manier is. In onderstaande tabel zie je welke leverancier welke manier toepast.

Wie een dubbele meter heeft en liever op basis van enkeltarief saldeert kan hierop letten bij de keuze van een leverancier. Dit kan namelijk niet bij elke leverancier.

Salderen bij dubbele meter (mei 2018)
Leverancier Salderen bij dubbel telwerk1
Anode Energie Per telwerk
BudgetEnergie Per telwerk
Delta Per telwerk
DGB Totaal wordt tegen elkaar weggestreept
Eneco Eerst tegen normaalverbruik, rest tegen dalverbruik
Energie VanOns2 Per telwerk
Energiedirect Eerst tegen normaalverbruik, rest tegen dalverbruik
EnergieFlex Totaal wordt tegen elkaar weggestreept
Engie Per telwerk
E-on Eerst tegen normaalverbruik, rest tegen dalverbruik
Essent Eerst tegen normaalverbruik, rest tegen dalverbruik
Fenor Totaal wordt tegen elkaar weggestreept
Greenchoice Per telwerk
Huismerk energie Per telwerk
HVC Per telwerk
Main Energie Eerst tegen normaalverbruik, rest tegen dalverbruik
NLEnergie Maatschappij Totaal wordt tegen elkaar weggestreept
Nuon Eerst tegen normaalverbruik, dan tegen enkel-, rest tegen dalverbruik
Oxxio Eerst tegen normaalverbruik, rest tegen dalverbruik
Powerpeers Totaal wordt tegen elkaar weggestreept
Pure Energie Per telwerk
Qurrent Totaal wordt tegen elkaar weggestreept
Qwint Per telwerk
Robin Energie Per telwerk
Om nieuwe energie Per telwerk
Sepa Green Per telwerk
United Consumers Per telwerk
Vandebron Meest voordelige saldeermethode, hangt af van oplevering en verbruik
Vrijopnaam Per telwerk[quote]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Naalroc schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:40:
[...]
Ik zie het probleem niet zo; zit ook bij Fenor, maar minder dan 1 jaar dus nog geen jaarrekening gehad.
Maar als ze salderen, dan is er volgens mij geen enkel probleem, ze gebruiken alleen 2 tarieven om de terug geleverde stroom af te trekken van de verbruikte stroom. Ook is hier niet illegaals aan, de consumentenbond schrijft hierover het volgende:

de normale uren verbruikt. Daarna tegen de stroom die je in de daluren verbruikt.

3 Salderen per telwerk. Op jaarbasis wordt gekeken hoeveel er in de normale uren is
teruggeleverd en verbruikt. Hetzelfde gebeurt voor de daluren. Dit is alleen gunstig als de
gunstig welke manier is. In onderstaande tabel zie je welke leverancier welke manier toepast.

Wie een dubbele meter heeft en liever op basis van enkeltarief saldeert kan hierop letten bij de keuze van een leverancier. Dit kan namelijk niet bij elke leverancier.

Delta Per telwerk
Engie Per telwerk
Greenchoice Per telwerk
HVC Per telwerk
Pure Energie Per telwerk
Qwint Per telwerk
Sepa Green Per telwerk
Vrijopnaam Per telwerk[quote]
Nou of het een probleem is ligt natuurlijk aan de situatie. Als je voor beide telwerken afneemt of terugleverd is er niet veel aan de hand maar als je voor de ene terugleverd terwijl je voor de andere nog afneemt dan wordt het prijsverschil wel erg groot. En is het wel vervelend als je je best doet om veel op te wekken maar dan nog alsnog moet betalen voor sommige energie. Ik had dat verwacht na saldering, maar niet nu al :'(

Dat lijstje van energie leveranciers is leuk, maar vaak staat Fenor daar niet bij. Nu wel dus, maar dan is het niet accuraat blijkbaar.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

salderen mag je op verschillende manieren doen.. maar zoals je verteld mag het volgens mij niet.

kortste weg is denk ik eentje pakken die de boete voor je betaald, die zijn er vast nog wel, en anders gewoon de boete betalen, wat een ballen tent. (of heb je soms een zakelijke overeenkomst dat kan anders zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

reneeke1970 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:33:
[...]

Daar zou ik best 50 euro boete voor over hebben. Maar ik geloof dat ze de wet overtreden, dus dit kun je vast wel ergens melden vermoed ik
Ja ik heb er best een boete voor over als ik alsnog kan switchen van leverancier. Nu halverwege het jaar kan ik een beetje berekenen wat het voor mij zou betekenen en ik heb toch wel een verschil van 2000 kwh per jaar wat dus snel neerkomt op E500.

Ik zou het een jaar kunnen aankijken maar vind het al een vervelend idee om mijn PV opbrengst per telwerk in de gaten te moeten houden. Als mijn "weekend zon" meer waard is dan mijn "week zon". Want "dal uur opwekking" schiet niet heel erg op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gerco-M schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:35:
[...]

Ja ik heb er best een boete voor over als ik alsnog kan switchen van leverancier. Nu halverwege het jaar kan ik een beetje berekenen wat het voor mij zou betekenen en ik heb toch wel een verschil van 2000 kwh per jaar wat dus snel neerkomt op E500.

Ik zou het een jaar kunnen aankijken maar vind het al een vervelend idee om mijn PV opbrengst per telwerk in de gaten te moeten houden. Als mijn "weekend zon" meer waard is dan mijn "week zon". Want "dal uur opwekking" schiet niet heel erg op :P
Met 2000 kWh overschot zit je het beste bij greenchoice denk ik. Die gooien lekker alles op één grote hoop.
Die tabel hier een stukje boven is totaal niet accuraat dus moet je niet naar kijken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-10 13:08
Ben mijzelf ook aan het orienteren op zonnepanelen.
Heb al wat offertes binnen en advies op basis van mijn gedraaide dak met uit stekende pijpen van de CV ketel en ventilatie unit.

Zouden jullie hier een blik op kunnen werpen en mij van advies kunnen voorzien op basis van serieel of parallel en de zonnepanelen/aanbieder?

Topic Zonnepanelen op gedraaid dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 04:12:
[...]

Met 2000 kWh overschot zit je het beste bij greenchoice denk ik. Die gooien lekker alles op één grote hoop.
Die tabel hier een stukje boven is totaal niet accuraat dus moet je niet naar kijken.
Even onderbouwen, maar daar lijkt het wel op ja :)

https://www.greenchoice.n...teruglevering-2020-06.pdf
Vergoeding voor nettoteruglevering van groene stroom. Bij nettoteruglevering gaat het om de teruglevering van door u opgewekte groene stroom na saldering met door u verbruikte stroom. Voorbeeld: U verbruikt 2.500 kilowattuur en u levert 3.000 kilowattuur terug, dan bedraagt uw nettoteruglevering 500 kilowattuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Hiervoor heb je gewoon gaslicht.com toch?

Topper is op het moment budget energy, gevolgd door powerpeers en greenchoice. De teruglevertarieven zijn in 2 maanden heel erg omhoog geknald en mooie tarieven zijn nu bij veel meer aanbieders te vinden...

Voorlopig dus Hannibal Smith: 'I love it when a plan comes together' over mijn 7kWp op 2500kWh plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben klant bij ze, ik verzin geen dingen hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03:30
Heeft iemand een tip voor een installateur in Noord-Brabant die goed werk levert voor een schappelijke prijs? Ik kan via de search in dit topic niets terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
[...]

De Envoy S metered zit gewoon op een losse groep in de meterkast.

De eerste Q - relais heeft een string van 13 micro omvormers, deze kabel is aangesloten in de meterkast op een q-relais met daarachter een aardlekautomaat.

De tweede Q- relais heeft een string van 5 micro omvormers, deze kabel is net als de andere geïnstalleerd.
Dus op een aparte Q-relais en aardlekautomaat.

Het enige probleem is dat ik de meetklemmen niet goed krijg qua waardes. En ja alles is goed aangesloten, moet dat met enphase gaan uitzoeken, hij meet nu alleen. Systeem energie, dus alles heeft een hogere kwh getal dan de productie meter, dit moet gelijk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMF4vmbrqv8bSDb0WzQNz_WdGjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pEMldM9SRlxL5oAH6gHfneLm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door deheij1 op 16-07-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Helemaal duidelijk @deheij1 , bedankt. Gaat goed komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:04

GVR

Naalroc schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:40:
[...]

Delta Per telwerk
Engie Per telwerk
Greenchoice Per telwerk
HVC Per telwerk
Pure Energie Per telwerk
Qwint Per telwerk
Sepa Green Per telwerk
Vrijopnaam Per telwerk
Joh dit wist ik helemaal niet.
Ik heb een slimme meter, dubbel tarief.
Per telwerk salderen kan best nadelig uitpakken. Ik was altijd gewend om mijn auto snachts te laden tegen daltarief, omdat ik normaaltarief vergoed krijg van mijn werkgever.

Maar daardoor heb ik in het daltarief een hoog verbruik, en uiteraard lage opwek van de panelen, en overdag veel opwek en in verhouding met de daluren een heel laag verbruik.

Ik zit dit jaar nog bij unitedconsumers, dan kan ik dus beter voortaan de auto overdag laden zodat ik dan het meeste verbruik saldeer tegen de opgewekte kwh's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Laatst online: 12:35
Wellicht een interessante casus hier. Twee dezelfde huizen, paar straten van elkaar af. Ligging bijna gelijk aan elkaar. Huis 1 heeft zonnepanelen aangeboden gekregen met Hyundai 395 M6 panelen, 12 stuks, met een Solis 4.6 4G omvormer.

Huis 2 een paar maanden later, via dezelfde partij zonnepanelen van Suntech 360 STP370S, 12 stuks, met een Foxx Ess F4600 omvormer. Prijs van deze set ligt een klein stukje lager dan wat het bij huis 1 heeft gekost.

Wie kan er wat zinnigs zeggen over het verschil in merk en type keuze van de panelen en de omvormers? Is het een echt beter dan het ander? Is er wellicht een sterke technische voorkeur te bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:59

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Valderrama Wellicht iets andere looks? 395 klinkt ook als groter formaat, dus wellicht gekozen vanwege hoger jaarlijks verbruik (alhoewel je sowieso alles vol wilt natuurlijk). Verder denk ik dat het gewoon ligt aan wat er goedkoop te verkrijgen is zodat ze lekker wat marge hebben. Meeste klanten weten toch niet wat ze willen en/of krijgen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Valderrama schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:51:
Wellicht een interessante casus hier. Twee dezelfde huizen, paar straten van elkaar af. Ligging bijna gelijk aan elkaar. Huis 1 heeft zonnepanelen aangeboden gekregen met Hyundai 395 M6 panelen, 12 stuks, met een Solis 4.6 4G omvormer.

Huis 2 een paar maanden later, via dezelfde partij zonnepanelen van Suntech 360 STP370S, 12 stuks, met een Foxx Ess F4600 omvormer. Prijs van deze set ligt een klein stukje lager dan wat het bij huis 1 heeft gekost.

Wie kan er wat zinnigs zeggen over het verschil in merk en type keuze van de panelen en de omvormers? Is het een echt beter dan het ander? Is er wellicht een sterke technische voorkeur te bepalen?
Hou rekening met stijgende prijzen, voorraden etc.
Hyundai heeft wat leverproblemen gehad.
Wat zei het bedrijf toen je hierom vroeg? Voor ons gokken.

Suntech is een beetje een budgetpaneel. Die moet flink goedkoper zijn ja.
Foxx omvormer nog nooit van gehoord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LooneyTunes
ApC_IcE schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:22:
Foxx omvormer nog nooit van gehoord.
Blijkbaar zeer stil en produceert nauwelijks warmte zodat je 'm in de woonkamer kan hangen, en vooral draadloos ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-POSznrfTTnszQKYeqeMSKT7-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sozqWufxuKhdGkLPOGqJdtfG.jpg?f=fotoalbum_large.

www.fox-ess.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LooneyTunes schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:00:
[...]

Blijkbaar zeer stil en produceert nauwelijks warmte zodat je 'm in de woonkamer kan hangen, en vooral draadloos ;)
Draadloos? Wat moet ik me daar bij indenken? Mijn Goodwe is ook stil (als in: geen geluid), is wel lekker warm, maar afgezien van de DC en AC-aansluiting ook draadloos.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Maasluip schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:27:

Draadloos? Wat moet ik me daar bij indenken?
Ik zie geen draden in die woonkamer ;) (of de inverter moet een achterinvoer hebben)

[ Voor 10% gewijzigd door LooneyTunes op 17-07-2021 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Aah, ik vat hem.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Laatst online: 06:31
Deze vraag is ongetwijfeld al een aantal keer voorbij gekomen maar weet iemand zo bij welke Vac de GoodWe omvormers uitschakelen of minder opbrengen? Ik weet nog niet precies waarom maar mijn opbrengst was vandaag (en andere dagen ook) knudde ondanks de mooie zonnige perioden.

Wat ik in ieder geval ook meet zijn de waarden van de slimme meter en ik zie dat mijn voltage op L1 (heb 1 fase aansluiting) vaak op 250v en soms nog iets hoger zit. Ik heb de onderstaande grafiek via eigen monitoring vanuit de omvormer. Gekke is dat ik zou verwachten dat er 0 opbrengst zou zijn wanneer de Vac een probleem is. Nu zie ik dat wel een enkele keer, maar bij lange na niet altijd. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Systeem:
15 x LONGI LR4-60HPB-360M
Goodwe GW5000NS
1 Fase aansluiting

Ik zou eerder aftopping verwachten, maar niet onderstaand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kGsW75xLqahaz0YrHa6AGDSqoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IIui83bgGfcIu5yE5K7SIjBM.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tribunus schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:51:
Deze vraag is ongetwijfeld al een aantal keer voorbij gekomen maar weet iemand zo bij welke Vac de GoodWe omvormers uitschakelen of minder opbrengen? Ik weet nog niet precies waarom maar mijn opbrengst was vandaag (en andere dagen ook) knudde ondanks de mooie zonnige perioden.

Wat ik in ieder geval ook meet zijn de waarden van de slimme meter en ik zie dat mijn voltage op L1 (heb 1 fase aansluiting) vaak op 250v en soms nog iets hoger zit. Ik heb de onderstaande grafiek via eigen monitoring vanuit de omvormer. Gekke is dat ik zou verwachten dat er 0 opbrengst zou zijn wanneer de Vac een probleem is. Nu zie ik dat wel een enkele keer, maar bij lange na niet altijd. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Systeem:
Goodwe GW5000NS
1 Fase aansluiting

[Afbeelding]
Die goodwe kan volgens mij het vermogen terug schroeven zodat hij onder de 253v blijft en niet niet hoeft af te schakelen. als de slimme meter zegt 250 zal het bij de omvormer hoger liggen zeker met 5kw over 1 fase of er moet een behoorlijk dikke en korte kabel liggen. 2 a 3 voltagedrop heb je zo.

edit: voor de duidelijkheid in nederland moeten alle omvormers afschakelen boven de 253v dat heeft dus niets met het merk te maken, met 250v in de meterkast gewoon de netbeheerder gaan lastig vallen.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 17-07-2021 23:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Die Goodwe logt zelf ook de netspanning (evenals string spanning en stroom). Met wat meer gedetailleerde informatie is er misschien meer te zeggen over wat er aan de hand is.

Mijn gevoel zegt obv de grafiek eerder dat je gewoon schaduw hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@twain4me en dan komen we op de reden dat ik af en toe hamer op "pas op bij hoge netspanning, zeker als je grote vermogens gaat terugleveren"

De netbeheerders hebben geen verplichting tot het mogelijk maken van teruglevering, en 250v voldoet aan de regels voor netstabiliteit.
Melden is wel een goed idee, ze willen het wel graag weten, maar ze zijn dus niet verplicht er direct iets aan te doen.

Maar is de netspanning 250V zonder de omvormer?
Je stuwt met 5kW ook de spanning op de meter op (netimpedantie). Daarbovenop komt de spanningsval door de weerstand in de aansluitkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Systeem:
Goodwe GW5000NS
1 Fase aansluiting

[Afbeelding]
Misschien een tijdje voor je omvormer gaan staan en observeren wat ie doet.
Je hebt waarschijnlijk twee stringen dus je zult ook niet de eerste zijn waar wat draden verwisseld zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
mcDavid schreef op zondag 18 juli 2021 @ 06:42:
Die Goodwe logt zelf ook de netspanning (evenals string spanning en stroom). Met wat meer gedetailleerde informatie is er misschien meer te zeggen over wat er aan de hand is.

Mijn gevoel zegt obv de grafiek eerder dat je gewoon schaduw hebt.
Ik ben er zeker van dat er geen schaduw van toepassing is. Heb verder geen pijpjes e.d. op het dak en zeker geen bomen die boven de hoogte van de goot uitkomen. Het begint ook pas echt op het moment dat de installatie flink gaat leveren. Heb af en toe pieken gezien van 4800w en daarom vind ik het wel raar dat deze nu zo instort. Er zijn niet meer panelen bij gekomen in de straat sinds dat ik ze op het dak heb (maand nu ongeveer)

Hoe kan ik die informatie uit de omvormer halen? Kan in ieder geval geen export knop o.i.d vinden in de SEMS portal. Of moet ik dan lokaal op de omvormer inloggen?
twain4me schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:11:
[...]

Die goodwe kan volgens mij het vermogen terug schroeven zodat hij onder de 253v blijft en niet niet hoeft af te schakelen. als de slimme meter zegt 250 zal het bij de omvormer hoger liggen zeker met 5kw over 1 fase of er moet een behoorlijk dikke en korte kabel liggen. 2 a 3 voltagedrop heb je zo.

edit: voor de duidelijkheid in nederland moeten alle omvormers afschakelen boven de 253v dat heeft dus niets met het merk te maken, met 250v in de meterkast gewoon de netbeheerder gaan lastig vallen.
Kijk, ik dacht dat de omvormer dan volledig zou afschakelen. Scheelt natuurlijk wel dat er nog "iets" wordt geleverd op deze manier maar dit is wel erg droevig zo :9
Ronald schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:58:
@twain4me en dan komen we op de reden dat ik af en toe hamer op "pas op bij hoge netspanning, zeker als je grote vermogens gaat terugleveren"

De netbeheerders hebben geen verplichting tot het mogelijk maken van teruglevering, en 250v voldoet aan de regels voor netstabiliteit.
Melden is wel een goed idee, ze willen het wel graag weten, maar ze zijn dus niet verplicht er direct iets aan te doen.

Maar is de netspanning 250V zonder de omvormer?
Je stuwt met 5kW ook de spanning op de meter op (netimpedantie). Daarbovenop komt de spanningsval door de weerstand in de aansluitkabel.
Ik weet niet of de netspaning zonder omvormer 250v is, dan zou ik deze even moeten uitschakelen als het zonnig is en rond 14:00?
reneeke1970 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:49:
[...]

Misschien een tijdje voor je omvormer gaan staan en observeren wat ie doet.
Je hebt waarschijnlijk twee stringen dus je zult ook niet de eerste zijn waar wat draden verwisseld zijn
En waar zou ik dan specifiek op moeten letten? Of deze uitvalt of error codes genereert o.i.d.?

[ Voor 7% gewijzigd door Tribunus op 18-07-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tribunus schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:52:
[...]

Ik ben er zeker van dat er geen schaduw van toepassing is. Heb verder geen pijpjes e.d. op het dak en zeker geen bomen die boven de hoogte van de goot uitkomen. Het begint ook pas echt op het moment dat de installatie flink gaat leveren. Heb af en toe pieken gezien van 4800w en daarom vind ik het wel raar dat deze nu zo instort. Er zijn niet meer panelen bij gekomen in de straat sinds dat ik ze op het dak heb (maand nu ongeveer)

Hoe kan ik die informatie uit de omvormer halen? Kan in ieder geval geen export knop o.i.d vinden in de SEMS portal. Of moet ik dan lokaal op de omvormer inloggen?

[...]

Kijk, ik dacht dat de omvormer dan volledig zou afschakelen. Scheelt natuurlijk wel dat er nog "iets" wordt geleverd op deze manier maar dit is wel erg droevig zo :9

[...]

Ik weet niet of de netspaning zonder omvormer 250v is, dan zou ik deze even moeten uitschakelen als het zonnig is en rond 14:00?

[...]

En waar zou ik dan specifiek op moeten letten? Of deze uitvalt of error codes genereert o.i.d.?
Ja dan zie je hem aan en uit gaan, je kunt het zelfs horen. Op display kun je ook vast de netspanning uitlezen wat de omvormer ziet, wat jou slimme meter ziet is niet belangrijk.
Het voltage van de string onderling kan variëren, net als de stroom.
Heb je inderdaad 2 string? Of zit alles op één, want dan is dat de fout.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
reneeke1970 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:00:
[...]

Ja dan zie je hem aan en uit gaan, je kunt het zelfs horen. Op display kun je ook vast de netspanning uitlezen wat de omvormer ziet, wat jou slimme meter ziet is niet belangrijk.
Het voltage van de string onderling kan variëren, net als de stroom.
Heb je inderdaad 2 string? Of zit alles op één, want dan is dat de fout.
Het is wel aangesloten op 2 strings, anders had ik denk ik ook geen piek van 4800 kunnen zien. Eigenlijk moet ik dus de Vac uitlezen op de omvormer en kijken of die dus rond de 253 komt.

Maar wat ik tussen neus en lippen lees: je kan er niets aan doen en ik ben overgeleverd aan de grillen van de netbeheerder. Kunnen ze er ook echt wat aan doen? Standaard netspanning is ook wel behoorlijk hoog… in de nacht 235 ongeveer en rond 10 uur in de ochtend als 245 (op de meter) en nu op de omvormer 247

Wellicht een 3 fasen aansluiting aanvragen en kijken of daar nog een fase op zit die de spanning lager heeft, maar dat vind ik ook zo wat. Had ik beter een 3fasen omvormer kunnen kopen 😅

[ Voor 9% gewijzigd door Tribunus op 18-07-2021 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tribunus schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:20:
[...]

Het is wel aangesloten op 2 strings, anders had ik denk ik ook geen piek van 4800 kunnen zien. Eigenlijk moet ik dus de Vac uitlezen op de omvormer en kijken of die dus rond de 253 komt.

Maar wat ik tussen neus en lippen lees: je kan er niets aan doen en ik ben overgeleverd aan de grillen van de netbeheerder. Kunnen ze er ook echt wat aan doen? Standaard netspanning is ook wel behoorlijk hoog… in de nacht 235 ongeveer en rond 10 uur in de ochtend als 245 (op de meter) en nu op de omvormer 247

Wellicht een 3 fasen aansluiting aanvragen en kijken of daar nog een fase op zit die de spanning lager heeft, maar dat vind ik ook zo wat. Had ik beter een 3fasen omvormer kunnen kopen 😅
Met drie fasen blijft je netwerk net zo hoog dus schiet je niks mee op. Als je zeker weet dat de netwerk spanning te hoog is moet je dat melden bij netbeheerder en die kunnen het na onderzoek wel lager zetten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@Tribunus in de web portal kun je exports downloaden.

En ja voor dit soort vermogens had je idd beter een 3-fasen omvormer kunnen kopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
mcDavid schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:38:
@Tribunus in de web portal kun je exports downloaden.

En ja voor dit soort vermogens had je idd beter een 3-fasen omvormer kunnen kopen :p
Op zich ben ik het met je eens, ware het niet dat ik dit heb overlegd met de installateur. Ik heb meerdere malen gevraagd of dit problemen met zich mee gaat brengen (buiten afvlakking om bijv.)

Maar goed, ik kan een hoge netspanning de installateur niet aanrekenen, maar wel het advies wat gegeven had moeten worden: 3-fasen omvormer, niet zozeer voor de hoogte van de opbrengst maar wel voor de verdeling van voltage over de fasen. Maar goed, ik weet niet of ik dan teveel verwacht van een installateur.

Dank voor de informatie omtrent de portal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Systeem:
Goodwe GW5000NS
1 Fase aansluiting

[Afbeelding]
Gezien de curve lijkt het er heel erg op de @twain4me gelijk heeft en dat de omvormer zijn vermogen terugschroeft bij te hoge netspanning. Dat vind ik dan wel weer erg goed van Goodwe, want zoiets heb ik nog nergens anders gezien.
Maar nu weet je wel waarom je een 3-fasen omvormer had moeten kopen. Dan heb je een factor 6 minder spanningsverhoging, en is de kans op overspanning veel kleiner. Wat gebeurt er met de spanning als je de omvormer even uit zet? Want de spanningsverhoging stopt niet bij je meterkast, maar gaat helemaal door tot het transformatorhuisje in je wijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 18-07-2021 10:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:51
@Tribunus hier een screenshot van mijn Goodwe XS1000 https://imgur.com/rIkiHSR exporteren van uit het portal duurt eeuwig een csvtje gaat iets sneller.

En van 2x mijn Solaredge SE3000 https://imgur.com/PIZPauF

Hier gaat 8530 Wp via 3 omvormers naar het net via 1 fase.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Andrehj schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:51:
[...]

Gezien de curve lijkt het er heel erg op de @twain4me gelijk heeft en dat de omvormer zijn vermogen terugschroeft bij te hoge netspanning. Dat vind ik dan wel weer erg goed van Goodwe, want zoiets heb ik nog nergens anders gezien.
Maar nu weet je wel waarom je een 3-fasen omvormer had moeten kopen. Dan heb je een factor 6 minder spanningsverhoging, en is de kans op overspanning veel kleiner. Wat gebeurt er met de spanning als je de omvormer even uit zet? Want de spanningsverhoging stopt niet bij je meterkast, maar gaat helemaal door tot het transformatorhuisje in je wijk.
Ik heb de vraag van 3-fasen bij de installateur neergelegd en die heeft aangegeven dat 5000w op 1 fase prima is terug te leveren. Alleen dan dus niet wanneer de netspanning zo hoog is.. daar kan de installateur naar mijn mening dan ook weer niets aan doen.

Ik heb de export van de portal gehaald maar daar gaat de vac niet over de 252v heen. Maar dat komt ongetwijfeld omdat de omvormer dit reguleert.

Stel ik zou naar 3 fasen omvormer gaan en aansluiting, moet ik dan ook extra bekabeling aanleggen naar de omvormer? Was nu al een heel gedoe aangezien dit buitenom moest. En dan moet de installateur natuurlijk ook nog akkoord zijn met eventuele gunstige inruil oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Tribunus schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:19:
[...]
Ik heb de vraag van 3-fasen bij de installateur neergelegd en die heeft aangegeven dat 5000w op 1 fase prima is terug te leveren. Alleen dan dus niet wanneer de netspanning zo hoog is.. daar kan de installateur naar mijn mening dan ook weer niets aan doen.
Ik heb de export van de portal gehaald maar daar gaat de vac niet over de 252v heen. Maar dat komt ongetwijfeld omdat de omvormer dit reguleert.
Blijft de vraag: Wat wordt de netspanning in je meterkast als je je PV afschakelt? Daarmee kun je je netimpedantie bepalen. (Kan ook met een andere zware belasting, zoals een waterkoker. Kijk hoeveel een 2kW last de netspanning verlaagt).
Stel ik zou naar 3 fasen omvormer gaan en aansluiting, moet ik dan ook extra bekabeling aanleggen naar de omvormer? Was nu al een heel gedoe aangezien dit buitenom moest. En dan moet de installateur natuurlijk ook nog akkoord zijn met eventuele gunstige inruil oid..
Voor een 3-fasen omvormer heb je een 5x2.5mm² kabel nodig van omvormer naar meterkast. Ik kan vanaf hier natuurlijk niet zien wat er ligt, maar de kans is klein dat die kabel er nu ligt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic