Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.937 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Andrehj schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:51:
[...]

Gezien de curve lijkt het er heel erg op de @twain4me gelijk heeft en dat de omvormer zijn vermogen terugschroeft bij te hoge netspanning. Dat vind ik dan wel weer erg goed van Goodwe, want zoiets heb ik nog nergens anders gezien.
O.A. Sma heeft het al jaren ;) maar bij de uit chinesium gehouwen omvormers zijn ze meen ik de eerste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je kunt bij SMA het ook wat hoger zetten, zodat de buren eerst uit gaan. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
twain4me schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:40:
[...]
O.A. Sma heeft het al jaren ;) maar bij de uit chinesium gehouwen omvormers zijn ze meen ik de eerste.
Dat wist ik niet. Hoe kun je zien dat SMA dat doet? Staat het ergens in de specs? Ben het nog nooit ergens tegengekomen. Bij mijn 3-fasen SMA STP 8.0 is het gelukkig niet nodig, de spanning komt hier nooit boven de 242V. Momenteel met 6.5 kW opwek zelfs maar ~235V, waarbij het verschil tussen de laagste en hoogste fase maar 1.3V is, verwaarloosbaar dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Dat wist ik niet. Hoe kun je zien dat SMA dat doet? Staat het ergens in de specs? Ben het nog nooit ergens tegengekomen. Bij mijn 3-fasen SMA STP 8.0 is het gelukkig niet nodig, de spanning komt hier nooit boven de 242V. Momenteel met 6.5 kW opwek zelfs maar ~235V, waarbij het verschil tussen de laagste en hoogste fase maar 1.3V is, verwaarloosbaar dus.
Staat standaard uit. je moet het op een beetje omslachtige manier "aanzetten."
er zweeft hier ergens een link rond...

@AUijtdehaag *puppy eyes* :+ (en gefeliciflapstaart *O* )

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 18-07-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@twain4me Thnx

BoerFrits in "Solaredge"
En je kan het via node-red en modbus tcp eventueel regelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHa1A_kO-zFr8LgzvnVjwzddQhw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxpNkRgSLcXqAa97dEiCbHVa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvxMAhRBbfC70vsyqoDZGd2sjW0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbEIsjLw0JuzjOkbWB5IYxHi.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dank. Dat maakt het duidelijk, vooral dit filmpje uit het gelinkte Solar Edge topic. Maar de SMA omvormer kan het dus helemaal niet. Je hebt een extern (duur) stuk hardware nodig (de Data Manager M)Je moet dus de grid guard code aanpassen voordat je dit kunt instellen, of je moet zelf iets gaan programmeren in bijv. node-red of Domoticz en aan de hand van de gemeten netspanning zelf via modbus-tcpip het uitgangsvermogen van de omvormer dynamisch begrenzen.
Dat heeft Goodwe dan toch een heel stuk beter geregeld.
(edit: Dank @AUijtdehaag )

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 18-07-2021 12:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37
@Andrehj In welke gebruiksaanwijzing kan ik dat vinden dat de Goodwe vermogen terug neemt als de AC spanning te hoog wordt.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
wizzopa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:08:
@Andrehj In welke gebruiksaanwijzing kan ik dat vinden dat de Goodwe vermogen terug neemt als de AC spanning te hoog wordt.
Geen idee. Dat werd in een post hierboven uitgelegd, en door de power-grafieken in de post daarboven bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dank. Je hebt gelijk. Ik heb het aangepast. Maar je hebt wel een speciale SMA Grid Guard login nodig, en die heb ik niet, net zoals de meeste gebruikers hier denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:16:
[...]

Dank. Je hebt gelijk. Ik heb het aangepast. Maar je hebt wel een speciale SMA Grid Guard login nodig, en die heb ik niet, net zoals de meeste gebruikers hier denk ik.
Ik ben in te huren... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Gelukkig heb ik het niet nodig. Maar ik vraag me wel af hoe legaal dit is en wat de netbeheerder ervan vindt. In NL horen de omvormers op NEN-EN50438:2013 te staan, en volgens de link van jou hierboven moet je je omvormer instellen op AS4777.2_2015 om dit mogelijk te maken. Mag dat eigenlijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Andrehj schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Geen idee. Dat werd in een post hierboven uitgelegd, en door de power-grafieken in de post daarboven bevestigd.
Als een Goodwe een te hoge AC spanning meet, geeft hij dat aan op het display en gaat er een rode led knipperen. ik heb nog nooit iets kunnen vinden dat hij terug gaat regelen.

De XS serie heeft voor landen anders dan Nederland de mogelijkheid het vermogen terug te regelen als er te veel word terug geleverd maar dan weer wel met extra hardware ( CT spoel )

@Tribunus Gebruik je wel de juiste grafiek BV die van 17 juli ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Andrehj Als ik tijd en zin heb, zal ik het vanmiddag eens proberen met nen-en50438

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
AUijtdehaag schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:25:
@Andrehj Als ik tijd en zin heb, zal ik het vanmiddag eens proberen met nen-en50438
Het lijkt idd te kunnen. Ik zie al die parameters wel, maar ze zijn gelockt om dat ik niet ingelogd ben met een SMA grid guard code. Wat precies A, B en C betekent is mij nog wel een raadsel trouwens. Als ik dit ooit nodig ga hebben moet ik hier nog maar eens een studie van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:20:
[...]

Gelukkig heb ik het niet nodig. Maar ik vraag me wel af hoe legaal dit is en wat de netbeheerder ervan vindt. In NL horen de omvormers op NEN-EN50438:2013 te staan, en volgens de link van jou hierboven moet je je omvormer instellen op AS4777.2_2015 om dit mogelijk te maken. Mag dat eigenlijk wel?
kleine nuance
Ze moeten voldoen aan de NEN-EN50438 ze hoeven niet persee op die instelling te staan. ;)

als jij heel graag 243v als boven grens wil , mag dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wizzopa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:08:
Het zijn volgens mij een paar nieuwe modelen, ik heb geen idee welke (en het kan mij ook vrij weinig schelen), ik heb geen goodwe, ik wil niets met goodwe, ik weet dit toevallig. (denk ik dus :P )

Dus als je het wil weten zou ik ipv met de handleiding van je eigen type beginnen bij het type van "TS" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
wizzopa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:24:
[...]

Als een Goodwe een te hoge AC spanning meet, geeft hij dat aan op het display en gaat er een rode led knipperen. ik heb nog nooit iets kunnen vinden dat hij terug gaat regelen.

De XS serie heeft voor landen anders dan Nederland de mogelijkheid het vermogen terug te regelen als er te veel word terug geleverd maar dan weer wel met extra hardware ( CT spoel )

@Tribunus Gebruik je wel de juiste grafiek BV die van 17 juli ;)
Zekers, heb net ook even de waterkoker aangezet en van te voren gekeken wat de omvormer dan levert. Zonder WK 2000w en met 3000W. Volgens mij is dat dan wel een bevestiging van het daadwerkelijke probleem 😊

Maarja, nu nog de oplossing, en dat is dus eigenlijk alleen te verwachten met een 3-fasen omvormer.

Mijn omvormer geeft overigens geen alarmen aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Tribunus schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:00:
[...]

Zekers, heb net ook even de waterkoker aangezet en van te voren gekeken wat de omvormer dan levert. Zonder WK 2000w en met 3000W. Volgens mij is dat dan wel een bevestiging van het daadwerkelijke probleem 😊

Maarja, nu nog de oplossing, en dat is dus eigenlijk alleen te verwachten met een 3-fasen omvormer.

Dan de vraag staat de landinstelling goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Heb je al drie fase in huis?
Dan zou je kunnen meten of de andere twee misschien lager zijn.
En als je er nu maar eentje hebt ben je wel gek als je het probleem van de netbeheerder op eigen kosten gaat oplossen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27
[...]

Een aantal mensen heeft wel degelijk ondervonden dat de netbeheerder de spanning kan verlagen na melding van een te hoge netspanning. Wellicht werken ze daar ook gewoon met een piep-en-knijp systeem
Eerst maar eens piepen dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:43
reneeke1970 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 04:12:
[...]

Met 2000 kWh overschot zit je het beste bij greenchoice denk ik. Die gooien lekker alles op één grote hoop.
Die tabel hier een stukje boven is totaal niet accuraat dus moet je niet naar kijken.
Hoog/laag tarief is toch vervallen? Dacht per 1 juli uit mijn hoofd ..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Andrehj
Het werkt prima. Omvormer regelt terug.
Ik heb getest met 231 volt max. instelling. Ook hier is de netspanning laag genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtgOv1CI1RIhJ8ADuovAAaro1aE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUVFR5TzYZppo7QTFtJP81XJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHfS7bpy2qwnymjFQrOYclz0LfE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEIZeGy05pTyK7ZKlE6weSdm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJqIHYpcT1Acs7ybf-sXK2ahnxg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HngLe5kINbc1jH3Auo2fpUFV.jpg?f=fotoalbum_tile

In mijn grafana grafieken levert het wel een hogere dc spanning op en een hogere omvormertemperatuur bij de "drop"

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

geldersscheepje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:41:
[...]

Hoog/laag tarief is toch vervallen? Dacht per 1 juli uit mijn hoofd ..
neej, alleen het TF signaal dus de meters (en bv boilers) die daarop omschakelde die kunnen dat niet meer.
maar het verschil in tarief is er nog steeds.. je hebt er dan dus wel een "slimme" meter voor nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Tribunus schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:19:
[...]

Ik heb de vraag van 3-fasen bij de installateur neergelegd en die heeft aangegeven dat 5000w op 1 fase prima is terug te leveren. Alleen dan dus niet wanneer de netspanning zo hoog is.. daar kan de installateur naar mijn mening dan ook weer niets aan doen.
Dat klopt. Maar daar staat tegenover dat dit wel een bekend probleem is. Wat met 3-fasen omvormers eigenlijk niet voorkomt. Dus ja... Bij mijn broer heb ik kortgeleden een 4200W goodwe opgehangen en dat vond ik ook al spannend. Maar bij hem gaat het nog net goed.
Ik heb de export van de portal gehaald maar daar gaat de vac niet over de 252v heen. Maar dat komt ongetwijfeld omdat de omvormer dit reguleert.

Stel ik zou naar 3 fasen omvormer gaan en aansluiting, moet ik dan ook extra bekabeling aanleggen naar de omvormer? Was nu al een heel gedoe aangezien dit buitenom moest. En dan moet de installateur natuurlijk ook nog akkoord zijn met eventuele gunstige inruil oid..
Ja dan zal het idd wel aftopping zijn obv AC-spanning. En ja achteraf is het een stuk lastiger. Nieuwe omvormer kopen, bekabeling en meterkast (nog een keer) aanpassen, BTW niet meer terug kunnen vragen...

Ik zou eerst eens de netbeheerder vragen wat ze kunnen doen, want dat is de enige manier waarop je zelf niet opnieuw hoeft te investeren. En als de spanning ook 's nachts al 5v boven gemiddeld is klinkt het alsof de wijktrafo gewoon op een (te) hoge tap staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:01
lithoijen schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:04:
Vraagje, Ik heb zojuist 18 450wp panelen besteld die allemaal op hetzelfde dakvlak komen te liggen. Ze liggen dadelijk pal zuid op een dak met een dakhoek van 45 graden. Ik heb geen tot nauwelijks schaduw. Nu heb ik in een eerder stadium al een SMA tripower 5kw omvormer opgehangen. Achteraf een domme actie, de omvormer lijkt me nu echt wat onderbemeten.

Wat is handig?

Een tweede (eventueel tweedehands) omvormer kopen, ik kan er wel een groep voor vrijmaken, ik denk dan aan een SMA sunny boy 2500? Dan zouden er 12 panelen op de driefase en 6 panelen op de nieuwe omvormer komen.

De huidige driefase omvormer verkopen en een zwaarder model terugkopen, klinkt een beetje als kapitaal vernietiging.

Niet zeuren en alles op de huidige omvormer gooien.

Extra info, het zijn LR4-72HPH-450M Silver Frame panelen (STC 450w, 41,5v vmp, 10,85 Imp) op een sandwichpanelen dak.
Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken voor een zwaardere, waarschijnlijk tweedehandse, omvormer. Nu alle panelen liggen en zijn aangesloten topped de omvormer wel erg heftig af, 8100wp op een tripower 5000tl-20 is toch wat heftig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8hs1Yv3cjpeYIH4Vt2IQNO3kpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbOcUooILBmDDrG2yxrbi0zl.jpg?f=fotoalbum_large

Wel apart dat hij nooit de 5000w aantikt, maar blijft hangen rondom de 4800w, scheelt toch 4%, ik zal de instellingen toch nog eens nalopen.

[ Voor 4% gewijzigd door lithoijen op 18-07-2021 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 11:35
reneeke1970 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Met drie fasen blijft je netwerk net zo hoog dus schiet je niks mee op.
Ben ik niet met je eens; bij mij zit er ruim 4V tussen L1 en L3.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:26:
[...]

Ben ik niet met je eens; bij mij zit er ruim 4V tussen L1 en L3.
Ja en? Als één van de drie te hoog is stopt ie ook hoor(3 fase omvormer ). Kun je beter een één fase omvormer hebben op die ene lage fase.
Als het netwerk nu al op 247 staat ga je niet voor hoge kosten overschakelen naar drie fase en dan nog steeds billen knijpen.
Dan spreek je gewoon netbeheerder aan...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lithoijen waar staat de landsnorm op?
Default of nen en50438 of een andere?
Heb nog een 6.0 liggen maar die topt ook af vermoed ik.

@reneeke1970
Hij hoeft niet te stoppen zie post van mij hierboven

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 11:35
reneeke1970 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:12:
[...]

Ja en? Als één van de drie te hoog is stopt ie ook hoor(3 fase omvormer ). Kun je beter een één fase omvormer hebben op die ene lage fase.
Als het netwerk nu al op 247 staat ga je niet voor hoge kosten overschakelen naar drie fase en dan nog steeds billen knijpen.
Dan spreek je gewoon netbeheerder aan...
Mijn advies gaat over een situatie waar de inverter 1 fase is en het netwerk 3 fasen. Je kunt dan de fase met de laagste spanning kiezen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Batilan schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:22:
[...]

Een aantal mensen heeft wel degelijk ondervonden dat de netbeheerder de spanning kan verlagen na melding van een te hoge netspanning. Wellicht werken ze daar ook gewoon met een piep-en-knijp systeem
Eerst maar eens piepen dan? ;)
Ja hier is ook een paar weken geleden de netspanning verlaagd. Zat met een 3-fase omvormer (en 4mm2 10m kabel) regelmatig op de 252V. Net niet de 253V dus. Ik heb ook geen uitval gehad. Wellicht hebben mensen hier uit de buurt geklaagd. Kom zoals vandaag nu niet meer boven de 240V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Moet ik dit dan melden via de website of ik even bellen met de netbeheerder? Heb even gezocht maar kan het niet duidelijk vinden op de website van Liander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Sinds twee weken liggen hier 12
370Wp panelen met een Zonneplan ONE omvormer. Vóór vorige week zagen de opbrengstgrafiekjes er heel grillig uit, maar toen was het ook steeds wel half bewolkt. Piek zat toen een paar dagen op 4400W, da’s 40W onder het theoretisch maximum maar dat vind ik wel acceptabel.

Gisteren en vandaag de hele dag volle zon, hele nette grafieken maar een piek van 3950 resp 3660W. Bij lange na dus niet die 4400W van een goede week geleden.

Is dit logisch? Zo nee, waar zou ik het moeten zoeken? Kan het te maken hebben met de hoek van de zon nu het een week later in het jaar is? Ik had eigenlijk verwacht met dit soort dagen toch een aantal uren per dag de maximale opbrengst te kunnen halen, of is dat niet reeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@AUijtdehaag Volgens mij staat hij op standaard, ik ben te laat om e.e.a. te wijzigen zonder grid code. En die vind ik vrij duur om die zomaar aan te schaffen. Ik denk dat een 6000w omvormer inderdaad nog steeds ietswat aan de kleine kant is.

Ik ben er ondertussen wel achter dat er heel wat meer tweedehands aanbod te vinden is in België in vergelijking tot Nederland als je in de markt bent voor een driefase sma omvormer. Hierdoor meer keus en scherpere prijzen. Die gaan er daar allemaal uit ivm de aanschaf van een accusysteem volgens de advertenties. Zijn dergelijke accusystemen tegenwoordig zo aantrekkelijk in Belgie?

Zul je zien dat ik dadelijk toch nog een grid code nodig heb om zo'n tweedehand belgisch systeem naar de nederlandse settings te krijgen, of is een reset naar fabrieksinstellingen genoeg om ook de netcodes weer in te kunnen stellen, daar lees je wisselende verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Icephase schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:54:
Sinds twee weken liggen hier 12
370Wp panelen met een Zonneplan ONE omvormer. Vóór vorige week zagen de opbrengstgrafiekjes er heel grillig uit, maar toen was het ook steeds wel half bewolkt. Piek zat toen een paar dagen op 4400W, da’s 40W onder het theoretisch maximum maar dat vind ik wel acceptabel.

Gisteren en vandaag de hele dag volle zon, hele nette grafieken maar een piek van 3950 resp 3660W. Bij lange na dus niet die 4400W van een goede week geleden.

Is dit logisch? Zo nee, waar zou ik het moeten zoeken? Kan het te maken hebben met de hoek van de zon nu het een week later in het jaar is? Ik had eigenlijk verwacht met dit soort dagen toch een aantal uren per dag de maximale opbrengst te kunnen halen, of is dat niet reeel?
Warmte, met vol zonnige dagen kom je op 2/3 van de max ongeveer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lithoijen schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:58:
@AUijtdehaag Volgens mij staat hij op standaard, ik ben te laat om e.e.a. te wijzigen zonder grid code. En die vind ik vrij duur om die zomaar aan te schaffen. Ik denk dat een 6000w omvormer inderdaad nog steeds ietswat aan de kleine kant is.

Ik ben er ondertussen wel achter dat er heel wat meer tweedehands aanbod te vinden is in België in vergelijking tot Nederland als je in de markt bent voor een driefase sma omvormer. Hierdoor meer keus en scherpere prijzen. Die gaan er daar allemaal uit ivm de aanschaf van een accusysteem volgens de advertenties. Zijn dergelijke accusystemen tegenwoordig zo aantrekkelijk in Belgie?

Zul je zien dat ik dadelijk toch nog een grid code nodig heb om zo'n tweedehand belgisch systeem naar de nederlandse settings te krijgen, of is een reset naar fabrieksinstellingen genoeg om ook de netcodes weer in te kunnen stellen, daar lees je wisselende verhalen over.
Het installateurs ww van een 2e hands SMA, via een puk code aanvragen is ook (veel) lastiger als particulier.
dus hopelijk geven ze die mee. Anders valt er helemaal weinig aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Rol-Co schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:59:
[...]

Warmte, met vol zonnige dagen kom je op 2/3 van de max ongeveer.
Oh echt? Hoe warmer, hoe minder opbrengst? Is er een soort van optimumtemperatuur dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Icephase schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:55:
[...]

Oh echt? Hoe warmer, hoe minder opbrengst? Is er een soort van optimumtemperatuur dan?
Jazeker, de laagste temperatuur waarbij de elektronica nog werkt :).

Het is belangrijk om te weten dat watt piek slechts betekent dat bij gestandaardiseerde omstandigheden (25 oC, 1000 W/m2 instraling) je zoveel opbrengst hebt. Dit is dus gewoon een % rendement en de beste relatief goedkope panelen zitten nu rond de 20 %. Dit daalt bij hogere temperatuur en stijgt bij lagere temperatuur (de zg temperatuur coefficient, zo rond de -0.35%/oC in veel gevallen. Hoeveel W je opwekt is verder direct afhankelijk van hoeveel licht er op het paneel valt. Is dat 2000 W/m2 terwijl het nog steeds 25 oC is, dan krijg je dus 2 x Wp aan vermogen.

In NL kun je boven de 1000 W/m2 komen als je loodrecht op de zon kunt komen, dus in voorjaar/zomer met paneelhelling van 30-40 graden en oriëntatie op zuid. Wat jij op enig moment daadwerkelijk opwekt is afhankelijk van de temperatuur, instraling, oriëntatie en helling van je panelen.

Wil je weten wat voor jaaropwek redelijk is voor jouw situatie (gesteld dat je geen schaduw en andere moeilijke dingen hebt), dan kun je je systeem invoeren op een website als PVGIS.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Termy schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:28:
[...]

Jazeker, de laagste temperatuur waarbij de elektronica nog werkt :).

Het is belangrijk om te weten dat watt piek slechts betekent dat bij gestandaardiseerde omstandigheden (25 oC, 1000 W/m2 instraling) je zoveel opbrengst hebt. Dit is dus gewoon een % rendement en de beste relatief goedkope panelen zitten nu rond de 20 %. Dit daalt bij hogere temperatuur en stijgt bij lagere temperatuur (de zg temperatuur coefficient, zo rond de -0.35%/oC in veel gevallen. Hoeveel W je opwekt is verder direct afhankelijk van hoeveel licht er op het paneel valt. Is dat 2000 W/m2 terwijl het nog steeds 25 oC is, dan krijg je dus 2 x Wp aan vermogen.

In NL kun je boven de 1000 W/m2 komen als je loodrecht op de zon kunt komen, dus in voorjaar/zomer met paneelhelling van 30-40 graden en oriëntatie op zuid. Wat jij op enig moment daadwerkelijk opwekt is afhankelijk van de temperatuur, instraling, oriëntatie en helling van je panelen.

Wil je weten wat voor jaaropwek redelijk is voor jouw situatie (gesteld dat je geen schaduw en andere moeilijke dingen hebt), dan kun je je systeem invoeren op een website als PVGIS.
Pfoei, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik snap er helaas niks van... maar dat maakt niet uit, dat hoef ik ook niet per se. Ik begrijp dat je altijd met verliezen te maken hebt omdat geen enkele reallife situatie gelijk is aan de perfecte theoretische omstandigheden. Alleen viel me dus op dat ik op 12 juli een piek had van (exact) 4400 W maar in de grafiek met heel veel pieken en dalen - was een flink bewolkte dag - en vandaag 18 juli dus 'slechts' 3686 W terwijl er vandaag veel meer zon is geweest. Uiteraard is de totale opbrengst van vandaag hoger, de grafiek is ook een heel mooi heuveltje maar vroeg me toch af of dat wel 'goed' is.

Ik begrijp uit jouw reactie dat ik me geen zorgen hoef te maken of de installatie wel goed is. De zon is onder, vandaag 28,90 kWh opgewekt. Gister 29,54, net even wat meer. Toch een paar wolkjes dus vandaag... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Icephase schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:37:
[...]

Pfoei, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik snap er helaas niks van... maar dat maakt niet uit, dat hoef ik ook niet per se. Ik begrijp dat je altijd met verliezen te maken hebt omdat geen enkele reallife situatie gelijk is aan de perfecte theoretische omstandigheden. Alleen viel me dus op dat ik op 12 juli een piek had van (exact) 4400 W maar in de grafiek met heel veel pieken en dalen - was een flink bewolkte dag - en vandaag 18 juli dus 'slechts' 3686 W terwijl er vandaag veel meer zon is geweest. Uiteraard is de totale opbrengst van vandaag hoger, de grafiek is ook een heel mooi heuveltje maar vroeg me toch af of dat wel 'goed' is.

Ik begrijp uit jouw reactie dat ik me geen zorgen hoef te maken of de installatie wel goed is. De zon is onder, vandaag 28,90 kWh opgewekt. Gister 29,54, net even wat meer. Toch een paar wolkjes dus vandaag... :P
Ik heb hier ook 12 panelen van 370 Wp (zie signature) en ook iets van 30 kWh opbrengst afgelopen dagen. Liggen ze bij jou toevallig ook oost/west op een plat dak? Waar m'n verhaal op neerkomt is dat je paneel zo'n 20% van het invallende zonlicht kan omzetten in stroom bij een standaardconditie en afhankelijk van hoe ver je af zit van die conditie is dat meer/minder.

Als je wilt weten of het 'klopt' dan kan je het beste naar PVGIS gaan en jezelf op de kaart opzoeken en op die plek je systeem invullen (Wp, oriëntatie, helling, rest gewoon standaard laten) en de maandopbrengst bekijken. Zet dit dan af tegen wat men in het productietopic meldt voor die maand (of men een relatief goede/slechte/gemiddelde maand hadden) en je weet of je systeem doet wat het moet doen. Als je meerdere oriëntaties hebt moet je ze per oriëntatie invullen.

Is dat te ingewikkeld, kijk dan na een jaar gewoon wat de omvormer zegt en vergelijk dat met wat ze je beloofd hebben op de offerte :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:22
@Icephase Of misschien was het vandaag gewoon iets warmer. Met flinke bewolking waar de zon af en toe doorheen komt, krijg je de hoogste pieken. Want de panelen komen dan telkens koud in de volle zon te liggen. Ik had vandaag zonder bewolking pieken tot 81% Wp, gisteren zonder bewolking (maar iets kouder) 84% Wp en eergisteren met flinke bewolking pieken tot 107% Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zit te kijken naar de schansen van Van der Valk Solar (bijv. de Valk Double) maar ik kan nergens vinden of die dingen een achterplaat en/of zijplaat nodig hebben. Het staat niet in de handleiding en in de prijslijst kan ik ze ook niet vinden. Heeft iemand ervaring met het plaatsen van deze dingen die me hier wat meer over kan vertellen?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:11:
[...]

Die goodwe kan volgens mij het vermogen terug schroeven zodat hij onder de 253v blijft en niet niet hoeft af te schakelen. als de slimme meter zegt 250 zal het bij de omvormer hoger liggen zeker met 5kw over 1 fase of er moet een behoorlijk dikke en korte kabel liggen. 2 a 3 voltagedrop heb je zo.

edit: voor de duidelijkheid in nederland moeten alle omvormers afschakelen boven de 253v dat heeft dus niets met het merk te maken, met 250v in de meterkast gewoon de netbeheerder gaan lastig vallen.
@Tribunus Volgens mij klopt je vermoeden. Bij Goodwe noemen ze dat HVRT (High-Voltage Ride-Through).

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Freekers schreef op maandag 19 juli 2021 @ 00:04:
Ik zit te kijken naar de schansen van Van der Valk Solar (bijv. de Valk Double) maar ik kan nergens vinden of die dingen een achterplaat en/of zijplaat nodig hebben. Het staat niet in de handleiding en in de prijslijst kan ik ze ook niet vinden. Heeft iemand ervaring met het plaatsen van deze dingen die me hier wat meer over kan vertellen?
Heb ze bij MN zwager op het dak gebruikt. Om eerlijk te zijn vond ik het een hoop gedoe en zal ik in het vervolg betonschansen gebruiken. Stuk goedkoper, sneller en mooier resultaat.

Idd er zijn geen platen voor beschikbaar, verbaasde me daar ook al over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:25

yay

tijmeng schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:25:
[...]

Heb ze bij MN zwager op het dak gebruikt. Om eerlijk te zijn vond ik het een hoop gedoe en zal ik in het vervolg betonschansen gebruiken. Stuk goedkoper, sneller en mooier resultaat.

Dat lijkt me inderdaad wel fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:09
Er lijkt iets aan de hand te zijn met de Tigo optimizer in ons PV systeem. Ik vraag me af of deze wel goed werkt.

Ik heb een opstelling op een plat dak, waarbij op 1 paneel schaduw valt van een ventilatiepijp. Op dit paneel is hiervoor een Tigo geïnstalleerd.
Nu zie ik dat de productie behoorlijk inzakt als schaduw op dit paneel valt. De Tigo zou het sterk inzakken van de productie juist moeten voorkomen/beperken lijkt mij.

Opbrengst:
https://ibb.co/GV5RY6S

Stroom van string 2:
https://ibb.co/Fs6kc63

Voltage string 2:
https://ibb.co/j8JLqYZ

Vanaf 11:10 uur daalt de productie en herstelt deze zich pas weer volledig rond 14:10 uur. Van 11:10 tot 14:10 valt er schaduw op 1 paneel.
De productie zakt van ongeveer 2800 W naar 2000 W en stijgt dan weer naar 3200 W.
De dip zit helaas ten tijde van de maximale zonne-instraling.

Mijn vragen:
  • Wat kan ik verwachten van een goedwerkende Tigo?
  • Kan het aan iets anders liggen dan de Tigo (omvormer, combinatie met type zonnepaneel)?
Opstelling is 16 panelen van 310 Wp (type AEG AS-M606B), deze liggen (ongeveer) oost/west. Dus 8 oost en 8 west, deze zijn aangesloten als twee aparte strings op een Goodwe GW4000-DT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:21
tijmeng schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:25:
[...]

Ik heb voor mijn betonvoeten de achterplaten van hout gemaakt, de voeten aan elkaar bevestigd met steigerbuis en ze met betonverf antraciet geschilderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNyvntVwuWxzzWK9cFdc-BOzFMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYTsOjtSuXEQzXdMU4iKrM3y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Frenkie567917 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:21:
Vanaf 11:10 uur daalt de productie en herstelt deze zich pas weer volledig rond 14:10 uur. Precies als er schaduw op 1 paneel valt.
Bedoel je dat je pas rond 14:10 schaduw krijgt? Als om 11:10 string 1 uit de zon raakt en string 2 wat later de zon oppikt, dan zien de plaatjes er toch redelijk uit lijkt me. De dip tussen oost en west opbrengst is wel erg diep.
Zo'n Tigo verlaagt bij schaduw de spanning van 1 paneel zodat de stroom intact blijft. Maar jou stroomdip lijkt me eerder het gevolg van tijdelijk beide strings niet of half in de zon. Wel raar dat dit de stroom van 1 string is; de dip klopt niet, maar ook de steile pieken aan twee kanten vind ik vreemd. Het plaatje lijkt wel de opgetelde stroom van beide strings o.i.d.

[ Voor 12% gewijzigd door Martin7182 op 19-07-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
Martin7182 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:45:
[...]

Bedoel je dat je pas rond 14:10 schaduw krijgt? Als om 11:10 string 1 uit de zon raakt en string 2 wat later de zon oppikt, dan zien de plaatjes er toch redelijk uit lijkt me. De dip tussen oost en west opbrengst is wel erg diep.
Zo'n Tigo verlaagt bij schaduw de spanning van 1 paneel zodat de stroom intact blijft. Maar jou stroomdip lijkt me eerder het gevolg van tijdelijk beide strings niet of half in de zon.
Van 11:10 uur tot 14:10 valt er schaduw op dit paneel, dat in string 2 zit.

De stroomdip is alleen bij string 2. De dip lijkt me ook niet in proportie met het beetje schaduw dat op slechts 1 paneel valt.

Op string 1 valt geen schaduw en is geen stroomdip te zien:

https://ibb.co/1dH6VGH

[ Voor 10% gewijzigd door Frenkie567917 op 19-07-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
twain4me schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:55:
[...]

neej, alleen het TF signaal dus de meters (en bv boilers) die daarop omschakelde die kunnen dat niet meer.
maar het verschil in tarief is er nog steeds.. je hebt er dan dus wel een "slimme" meter voor nodig
Mijn LED verlichting knippert nog steeds op de vaste tijden, dus iets van een puls lijkt er toch nog steeds meegestuurd te worden.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58

timovd

Voorsprong door techniek

BigSurf schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Ik heb voor mijn betonvoeten de achterplaten van hout gemaakt, de voeten aan elkaar bevestigd met steigerbuis en ze met betonverf antraciet geschilderd.
[Afbeelding]
Ligt er een stekker en de bekabeling los op het dak?
Die stekker zou ik op een meer beschutte plek leggen en de kabels (+ en - los) in een buisje.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@Frenkie567917 daar gaat idd iets mis. Het is de bedoeling dat de spanning (ietsje) inzakt, niet de stroom.

Wat voor Tygo zit er precies op dat paneel?

En wat voor omvormer heb je? Als die schaduwmanagement heeft lost dat het probleem ook op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Frenkie567917 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:58:
[...]

Van 11:10 uur tot 14:10 valt er schaduw op dit paneel, dat in string 2 zit.

De stroomdip is alleen bij string 2. De dip lijkt me ook niet in proportie met het beetje schaduw dat op slechts 1 paneel valt.

Op string 1 valt geen schaduw en is geen stroomdip te zien:

https://ibb.co/1dH6VGH
Ok duidelijk. Ik heb geen ervaring met Tigo, maar het lijkt alsof hij niet functioneert. In een string zonder Tigo met 1 paneel ongunstig in de schaduw verwacht je dit gedrag (bypass diodes die niet actief worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
mcDavid schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:36:
@Frenkie567917 daar gaat idd iets mis. Het is de bedoeling dat de spanning (ietsje) inzakt, niet de stroom.

Wat voor Tygo zit er precies op dat paneel?
Ik denk de TS4-A-O, maar dit is lastig te zien op de foto's die ik van de installatie heb genomen.
Volgende keer dat ik het dak op ga, zal ik wat beter foto's ervan maken :)
En wat voor omvormer heb je? Als die schaduwmanagement heeft lost dat het probleem ook op.
Een Goodwe GW4000-DT.

Schaduwmanagement is ook sinds enkele weken aangezet door de support van Goodwe (als het goed is...).
Die optie was namelijk niet aanwezig in het menu van de omvormer.
Maar dit heeft geen verandering gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Ik heb de installateur gevraagd naar de mogelijkheden omtrent de hoge spanning. Ze gaan eerst even in overleg met GoodWe (waarom geen idee) maar ze gaan waarschijnlijk een melden maken van te hoge spanning bij de netbeheerder (ik heb geen idee waar ik dit moet melden)

Dus eerst deze stappen even doorlopen! Allen bedankt voor het meedenken zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Is er een goede site waar ik mijn productie per maand kan schatten op basis van werkelijke productie afgelopen periode?

Ik heb nu mijn panelen 2 maanden, ik zou graag willen schatten hoeveel ik iedere maand ga produceren. Vooral om te kijken wat ik straks tekort kom in de winter. Niet dat ik daar direct wat aan heb, maar gewoon nieuwsgierig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

DFY schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:56:
[...]

Dank, ik zag het ook 8)
Zie ik goed dat jij 21 cent per teruggeleverde kwh krijgt?! Waar zit jij bij dan? Greenchoice is 11, da's de hoogste volgens mij? Of is die 21 cent als bedrag als iets 1 op 1 tegen elkaar weggestreept wordt?

Verplaatste uit Home Assistant - Show je setup omdat het daar wel erg offtopic is.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 19-07-2021 21:44 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
@The_Woesh Dit plaatje geeft een ruw idee:
Afbeeldingslocatie: https://www.zelfstroom.nl/assets/uploads/2018/08/Opbrengst-zonnepanelen-per-maand-768x315.png
Voor een nauwkeurigere schatting zou je op pvoutput kunnen zoeken naar een vergelijkbaar systeem (vergelijkbaar in opstelling, schaduw, locatie en afmeting) in je regio dat al langer meedraait. Dat zou een prima beeld moeten geven al blijkt het een schatting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

The_Woesh schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:22:
Is er een goede site waar ik mijn productie per maand kan schatten op basis van werkelijke productie afgelopen periode?

Ik heb nu mijn panelen 2 maanden, ik zou graag willen schatten hoeveel ik iedere maand ga produceren. Vooral om te kijken wat ik straks tekort kom in de winter. Niet dat ik daar direct wat aan heb, maar gewoon nieuwsgierig :P
PVGIS. Vooralsnog is dat voor mij een kleine onderschatting gebleken, maar ik heb dan ook praktisch geen schaduw en m'n panelen liggen een klein beetje richting zuid geheld door het afschot van het dak.

@lithoijen dat plaatje is ernstig verkeerd als je een platte oost/west set hebt zoals ik, dus zou daar wel bij vermelden dat dit op basis van een 'standaard' zuidoriëntatie is met redelijke hoek. PVGIS vind ik nuttiger dan dat plaatje. Ter illustratie: tussen december en juni zit er bij mij een factor 11 (50 vs 550 kWh) volgens PVGIS, maar in de praktijk was het nog erger (factor 13) omdat juni een redelijk stuk meer opleverde (650 ipv 550) en december op PVGIS-target zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Filmpje van een GoodWe GW1000-XS die tegen de 253 Volt aanloopt. Je ziet de omvormer het vermogen reduceren om onder de 253 Volt te blijven.

https://streamable.com/6u4na7
(Spanning geregeld met een variac)

Dit is een intressante omvormer voor mensen die tegen de 253 Volt aanlopen. De omvormer blijft beperkt leveren zonder uit te schakelen. Maar mooier is natuurlijk een spanning van <253 Volt. Of zoals bij de Duitsers 264,5 Volt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 19-07-2021 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Tribunus schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:11:
Ik heb de installateur gevraagd naar de mogelijkheden omtrent de hoge spanning. Ze gaan eerst even in overleg met GoodWe (waarom geen idee)
Misschien om de grens van 253V op de omvormer te verhogen (wat eigenlijk niet is toegestaan).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tribunus schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:11:
Ik heb de installateur gevraagd naar de mogelijkheden omtrent de hoge spanning. Ze gaan eerst even in overleg met GoodWe (waarom geen idee) maar ze gaan waarschijnlijk een melden maken van te hoge spanning bij de netbeheerder (ik heb geen idee waar ik dit moet melden)
.

bij de netbeheerder.. :+ stedin, liander, enexis gewoon welke bij jou zit.

https://www.netbeheernede.../wie-is-mijn-netbeheerder

En dan bel je ze op, of je stuurt ze een mooie mail eventueel met wat log gegevens uit je slimme meter en dan gaan ze misschien iets komen meten, en als ze al meer meldingen hebben zullen ze zeggen dat ze er mee bezig zijn.

limiet verhogen naar boven de 253v mag idd niet, en moet je eigenlijk ook niet willen, dan ga je ook waarschijnlijk 1 van de buren van het net drukken, allemaal niet heel sociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
twain4me schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:36:
[...]

.

bij de netbeheerder.. :+ stedin, liander, enexis gewoon welke bij jou zit.

https://www.netbeheernede.../wie-is-mijn-netbeheerder

En dan bel je ze op, of je stuurt ze een mooie mail eventueel met wat log gegevens uit je slimme meter en dan gaan ze misschien iets komen meten, en als ze al meer meldingen hebben zullen ze zeggen dat ze er mee bezig zijn.

limiet verhogen naar boven de 253v mag idd niet, en moet je eigenlijk ook niet willen, dan ga je ook waarschijnlijk 1 van de buren van het net drukken, allemaal niet heel sociaal.
Ik denk dat de controle met GoodWe is om te controleren of het klopt wat ik zeg! Installateur heeft netjes aangegeven dat als dit klopt er melding zal worden gedaan bij de netbeheerder. Denk niet dat het limiet wordt verhoogd. Maar als ik er nu zodanig last van heb, dan hebben de buren dit toch ook hetzelfde, al dan niet in iets mindere mate. Of kan het ook echt iets zijn wat alleen bij mij van toepassing is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tot dusver heb ik altijd voor weinig aan panelen en materiaal weten te komen maar ik heb mijzelf nu overtroffen :D

1500WP erbij (incl. montage materiaal etc.) voor 220 euro _O-
(ik had nog ruimte vrij op de SMA in de garage)

7 jaar oude 250WP panelen. Ik moet zeggen dat de B merk chineesjes (shinetime) er voor de relatief jonge leeftijd toch matig aan toe zijn, op de randen is al lichte delaminatie te zien en twee panelen hebben een paar kleine slakke sporen.

Presteren doen ze prima, ik ben benieuwd of deze kwaliteit representatief is voor de gemiddelde B merk chinees.

Ben overigens erg te spreken over de betonsteunen, mooi spul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjt2scHJSvuhTwcttH5AylsAPR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILQaes3U62fCqb6rihyzZztR.jpg?f=fotoalbum_large

Volgend jaar project PV overkapping achtertuin :X

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 19-07-2021 21:46 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:58

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

revolution-nl schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:21:
Tot dusver heb ik altijd voor weinig aan panelen en materiaal weten te komen maar ik heb mijzelf nu overtroffen :D

7 jaar oude 250WP panelen. Ik moet zeggen dat de B merk chineesjes (shinetime) er voor de relatief jonge leeftijd toch matig aan toe zijn, op de randen is al lichte delaminatie te zien en twee panelen hebben een paar kleine slakke sporen.

Presteren doen ze prima, ik ben benieuwd of deze kwaliteit representatief is voor de gemiddelde B merk chinees.

[Afbeelding]

Ze zijn er matig aan toe qua uiterlijk?
qua prestaties staan de shinetime's er om bekend dat ze snel degraderen.
Niet optisch misschien wat je verwacht maar de hoeveelheid stroom na een jaar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Hoe doen jullie dat met de MC4 kabels?

Zelf kabel krimpen of kant en klaar? De kant en klaar zijn niet duur bij elektramat, alleen ik neem aan dat twee van deze connectoren niet door een PVC buis gaan?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Laatst online: 16-09 10:13
gewoon zelf krimpen. tangetje kost je nog geen €30,-
(of je leent er eentje van een mede forumlid)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

LED-Maniak schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:29:
Hoe doen jullie dat met de MC4 kabels?

Zelf kabel krimpen of kant en klaar? De kant en klaar zijn niet duur bij elektramat, alleen ik neem aan dat twee van deze connectoren niet door een PVC buis gaan?
als je een omvormer hebt met bv sunclicks of schroef verbindingen dan kan je kant en klaar kopen en er 1 kant afknippen.( wel de juiste) en dan steek je die kant door het buisje en "in" de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
Martin7182 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:37:
[...]

Ok duidelijk. Ik heb geen ervaring met Tigo, maar het lijkt alsof hij niet functioneert. In een string zonder Tigo met 1 paneel ongunstig in de schaduw verwacht je dit gedrag (bypass diodes die niet actief worden).
Dat is ook mijn vermoeden. Is er een manier om (eenvoudig) te checken of de Tigo werkt?

En hoe zouden de grafieken van een goedwerkende Tigo eruit moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:21:

[Afbeelding]

@revolution-nl Ziet er goed uit man! Ik vraag me af of het nog nodig was om de constructie van de garage te laten controleren door een constructeur? Ligt nu aardig wat gewicht op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Motorfret schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:32:
gewoon zelf krimpen. tangetje kost je nog geen €30,-
(of je leent er eentje van een mede forumlid)
Laatst eentje bij Ali gehaald voor €9 inclusief verzending. Met aparte opzetstukjes om ook adereindhulzen te kunnen crimpen. Als je zelf de connectors aanknijpt dan weet je tenminste zeker of/dat de verbinding goed is. Ik had wel wat problemen met het in elkaar schroeven van Winkelman MC4's maar die van Elektramat gingen prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Martin7182 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:45:
[...]

Laatst eentje bij Ali gehaald voor €9 inclusief verzending. Met aparte opzetstukjes om ook adereindhulzen te kunnen crimpen. Als je zelf de connectors aanknijpt dan weet je tenminste zeker of/dat de verbinding goed is. Ik had wel wat problemen met het in elkaar schroeven van Winkelman MC4's maar die van Elektramat gingen prima.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Laatst online: 21-07 14:51
coelho schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:26:
[...]

Mijn LED verlichting knippert nog steeds op de vaste tijden, dus iets van een puls lijkt er toch nog steeds meegestuurd te worden.
De straatverlichting wordt nog wel door het TF signaal aan en uitgeschakeld. Is het dat niet? Ik heb dat zelf namelijk nog wel. De rest geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Carnagy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:20:
[...]

De straatverlichting wordt nog wel door het TF signaal aan en uitgeschakeld. Is het dat niet? Ik heb dat zelf namelijk nog wel. De rest geen last meer van.
Geen idee, maar zou dan verwachten dat het tijdstip elke dag iets anders zou zijn, straatlantaarns passen zich aan aan de zonsondergang. Ik zie knippers op 21:59, 22:29, 22:59, 23:29 en ga zo maar door. De klok is er op gelijk te zetten. Weet niet of het eerder begint, heb de lampen in de zomer niet eerder aan staan.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Martin7182 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:45:
[...]

Laatst eentje bij Ali gehaald voor €9 inclusief verzending. Met aparte opzetstukjes om ook adereindhulzen te kunnen crimpen. Als je zelf de connectors aanknijpt dan weet je tenminste zeker of/dat de verbinding goed is.
Met een tang van 9 euro van Ali? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
Ik weet niet of de vraag hier thuis hoort...

Ik heb sinds Maart 2020 10 Zonnepanelen op het dak liggen van LG (LG360N1C-N5) met SolarEdge Optimizet P370 (10 stuks)
Deze liggen onder een hoek van 64.3 (Zeg 65) graden met op het zuiden (volgens een kompas) 130.1 graden.

Volgens mij is de maximale opbrengst dan 3,6 KWh (10 * 3600 WattPiek) in een ideale wereld

Maar al ik kijk op de SolarEdge app, dan zie ik op goede dagen deze niet boven de 2,8 KWh uitkomen (piek).
Dit betekend een verlies van meer dan 22% tov maximale capaciteit (in een ideale wereld).

Tijdens de offerte is aangegeven dat het "verlies" ongeveer 17 % zou zijn.

De vraag is, is de minmale 5% extra verlies wat ik heb normaal.. of zit er iets mis in mijn installatie?

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MAdD schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:32:
Ik weet niet of de vraag hier thuis hoort...

Ik heb sinds Maart 2020 10 Zonnepanelen op het dak liggen van LG (LG360N1C-N5) met SolarEdge Optimizet P370 (10 stuks)
Deze liggen onder een hoek van 64.3 (Zeg 65) graden met op het zuiden (volgens een kompas) 130.1 graden.

Volgens mij is de maximale opbrengst dan 3,6 KWh (10 * 3600 WattPiek) in een ideale wereld

Maar al ik kijk op de SolarEdge app, dan zie ik op goede dagen deze niet boven de 2,8 KWh uitkomen (piek).
Ik denk dat je een paar dingen door elkaar aan het halen bent.
Wp geeft de opbrengst aan bij 25 graden (paneel) en 1000W/m2 instraling van de zon
is niet echt een ideale wereld, eerder een standaard ;)
In de zomer in nederland zit je op iets rond de 80% van wat jij noemt de ideale wereld. ofwel
3,6 *0,8-= 2,88 dus ze doen het prima ;)

Wat ze met verlies bedoelen weet ik niet, kan te maken hebben met schaduw.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 20-07-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
twain4me schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:43:
[...]
Wat ze met verlies bedoelen weet ik niet, kan te maken hebben met schaduw.
dank voor je antwoord.
Met verlies bedoel ik:
code:
1
verwachte opbrengts / Maximal opbrengst

Oftewel men verwacht 295 Watt per paneel op te brengen als het paneel bijv een LG355 is (dus 355 watt)

hoop dat dit het duidelijk maakt

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MAdD
Heb je het nou over de maximale piek op een dag in Watt of de opbrengst per dag in kWh ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:50:
@MAdD
Heb je het nou over de maximale piek op een dag in Watt of de opbrengst per dag in kWh ?
Er liggen nu 10 * LG360 Panelen op het dak. Dus een Maximaal vermogen van 3.6 KWh (10 * 360)
De maximale piek opbrengst die ik zie in de app is ongeveer 2.8 KWh

Verlies is verwachte opbrengst gedeeld door de maximale opbrengs (2.944 KWh / 3.6 KWh = 81% gezien in de ideale wereld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
@MAdD dat is in lijn met verwachtingen: https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
MAdD schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:54:
[...]

Er liggen nu 10 * LG360 Panelen op het dak. Dus een Maximaal vermogen van 3.6 KWh (10 * 360)
De maximale piek opbrengst die ik zie in de app is ongeveer 2.8 KWh

Verlies is verwachte opbrengst gedeeld door de maximale opbrengs (2.944 KWh / 3.6 KWh = 81% gezien in de ideale wereld)
Volgens mij het je het over kW and niet kWh (1 kWh = totale opbrengst stroom als er gedurende 1 uur 1kw vermogen wordt geproduceerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 21:02
Vereniging eigen huis benadert mij met betrekking tot een collectieve inkoopsactie. Iemand hier bekend mee? :) Broodje aap of? Er wordt JA-solar of Suntech aangeboden.

[ Voor 8% gewijzigd door GabeNewell333 op 20-07-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GabeNewell333
De rest van nederland krijgt ook die folder in de bus...
Kijk ff op winkelman hengelo voor prijsvergelijkingen.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:27
@MAdD Welke omvormer heb je?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
SolarEdge SE3500H-RW000BNN4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 23:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik krijg net mee dat veel zonnepanelen (de installaties daarvan die we in NL overal plaatsen) geen stroom kunnen leveren als de stroom is uitgevallen. Iets wat misschien technisch prima verklaarbaar is, maar wat ik vrij dom vind.

Hoe wijzig ik die situatie? Is dat wenselijk en haalbaar voor een thuisgebruiker zonder buurman en buurman praktijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:30:
Ik krijg net mee dat veel zonnepanelen (de installaties daarvan die we in NL overal plaatsen) geen stroom kunnen leveren als de stroom is uitgevallen. Iets wat misschien technisch prima verklaarbaar is, maar wat ik vrij dom vind.

Hoe wijzig ik die situatie? Is dat wenselijk en haalbaar voor een thuisgebruiker zonder buurman en buurman praktijken?
Dat kun je niet aanpassen. Google even op eilandbedrijf (zo heet dat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

GabeNewell333 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:12:
Vereniging eigen huis benadert mij met betrekking tot een collectieve inkoopsactie. Iemand hier bekend mee? :) Broodje aap of? Er wordt JA-solar of Suntech aangeboden.
Meestal niet super goed, niet super slecht niet super duur en niet super goedkoop. het toonbeeld van middelmatigheid dus :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Is niet dom is logisch. ze moeten afschakelen anders frituur je de personen die aan het werk zijn om je kabel in de straat te fixen :+ er mag geen bedrijf zijn als er geen grid spanning is, zo simpel is het en anders mag het niet worden aangesloten op het grid.

Het heet ook niet voor niets een grid omvormer :+

Dus je moet iets hebben wat het grid los koppeld en op de juiste manier kan aankopelen.
Ofwel een eiland systeem. in de praktijk wil dat zeggen een backup accu en iets wat kan schakelen tussen grid en geen grid. in nederland volledig bezopen voor die paar minuten stroom uitval in een jaar. met name omdat door de salderingsregeling de accu's niet renderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Andrehj schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:19:
[...]

Met een tang van 9 euro van Ali? :?
Chinese stekkers crimp je het best met een Chinese tang :+ Het is een Paron JX-1601 met '2546' bitje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Martin7182 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:19:
[...]

Chinese stekkers crimp je het best met een Chinese tang :+ Het is een Paron JX-1601 met '2546' bitje.
Die ken ik!

Laats nog "per ongeluk" in de kliko gemieterd, zodat niemand er ooit nog iets mee kon krimpen. wat een grafzooi is dat zeg.
ze zitten allemaal de knipex na te bouwen, alleen past het bij knipex wel allemaal perfect, en bij die uit chinesium gehouwen crap niet. zoals altijd, kwaliteits controle is ver te zoeken. scherpe randen aan handvaten en bekken, dus behalve je klauwen verneuk je ook je materiaal.

Nee je kan zeker niet zeggen dat waneer je een ali 9 euro tang koopt je zeker weet dat je een goede verbinding hebt.. Krimpen lijkt zo simpel, maar het is niet voor niets dat de echt goede tangen zo vreselijk duur zijn. Een klein beetje (verkeerde) speling is funest voor een goede krimp verbinding. Dit soort tangen is imho slechts marginaal beter dan een beetje kutten met een waterpomptang.
Het werkt wel makkelijker, dat dan weer wel.

mijn advies: koop, huur of leen een goede tang en laat dit soort hit and miss meuk lekker verroesten in china.

YMMV :+

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 20-07-2021 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Van wie kan ik een goede mc4 krimptang huren/lenen voor een weekend?
Graag in de buurt van Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:14
Frenkie567917 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:58:
[...]

Dat is ook mijn vermoeden. Is er een manier om (eenvoudig) te checken of de Tigo werkt?

En hoe zouden de grafieken van een goedwerkende Tigo eruit moeten zien?
Als ik m'n eigen draadje een beetje mag pluggen...
Troubleshooting Tigo optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr

En hoe vaak valt de stroom nu uit in NL dat je hier last van gaat krijgen en geld in gaat steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
WackoH schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:05:
[...]
Als ik m'n eigen draadje een beetje mag pluggen...
Troubleshooting Tigo optimizer
Interessant :)
Meten aan de Tigo is voor mij wat te gevorderd... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 22:19
Stel nou dat je aan de ene kant van het dak geen schaduw hebt en aan de andere kant wel.
Kan je 1 string met optimizers doen, en 1 string zonder? Of zelfs alleen een aantal specifieke panelen op een string?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stefangrp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:11:
Stel nou dat je aan de ene kant van het dak geen schaduw hebt en aan de andere kant wel.
Kan je 1 string met optimizers doen, en 1 string zonder? Of zelfs alleen een aantal specifieke panelen op een string?
Sterker nog, op niet alle panelen in een string hoeven optimizers, enkel op die met schaduw.

Zolang het maar geen solaredge is :)

Maar ik zou eerst kijken of je niet met een SMA of Goodwe uit de voeten kan, gezien de problemen met optimizers (zie hierboven)
Die hebben ook schaduwmanagement.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2021 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:18:
[...]

Sterker nog, op niet alle panelen in een string hoeven optimizers, enkel op die met schaduw.

Zolang het maar geen solaredge is :)

Maar ik zou eerst kijken of je niet met een SMA of Goodwe uit de voeten kan, gezien de problemen met optimizers (zie hierboven)
Die hebben ook schaduwmanagement.
De problemen zijn niet met volledige string, alleen die met een paar in een string.
Ik denk dat de mpp verstoord word door de tigo in zijn zoektocht naar het optimum punt.
Ik heb hier string van 18 met 5 tigo en soms hetzelfde probleem. Mpp blijft dan hoog in spanning hangen, omvormer even uit en aan zetten en dan ist opgelost

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 20-07-2021 20:30 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 23:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

jobr schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:55:
[...]

En hoe vaak valt de stroom nu uit in NL dat je hier last van gaat krijgen en geld in gaat steken?
Andere discussie. Als ik dat zou willen heb ik dus een thuis accu nodig. Is dat alles? Kan mijn enphase systeem het verder afhandelen? Ik gok van niet, ik lees iets over een schakelkast? Hybride omvormers?
Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic