Dit is diverse malen ter sprake gekomen in dit en voorgaande topics...HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:52:
[...]
Andere discussie. Als ik dat zou willen heb ik dus een thuis accu nodig. Is dat alles? Kan mijn enphase systeem het verder afhandelen? Ik gok van niet, ik lees iets over een schakelkast? Hybride omvormers?
duidelijker kan ik het niet vertellen, dus een filmpjeHTT-Thalan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:52:
[...]
Andere discussie. Als ik dat zou willen heb ik dus een thuis accu nodig. Is dat alles? Kan mijn enphase systeem het verder afhandelen? Ik gok van niet, ik lees iets over een schakelkast? Hybride omvormers?
elk merk heeft een eigen oplossing maar het komt hier min of meer op neer
YouTube: Can you run your house on a battery? Tesla Powerwall 2 (Founders Ser...
Maar zoals ik al eerder aangaf zolang we in nederland salderen in huidige of afgezakte vorm hebben is het financiele zelfmoord de accu's staan alleen maar te verslijten voor die 1 keer dat 5 min de stroom weg is
ik schat in dat dit pas over 5 jaar ofzo nuttig kan zijn en waarschijnlijk zijn V2G oplossingen dan al meer mainstream, waar wellicht ook leuke dingen mee zijn te bedenken.
[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 20-07-2021 22:33 ]
Dank, goede tip. Ik open binnenkort een topic.AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:18:
[...]
Sterker nog, op niet alle panelen in een string hoeven optimizers, enkel op die met schaduw.
Zolang het maar geen solaredge is
Maar ik zou eerst kijken of je niet met een SMA of Goodwe uit de voeten kan, gezien de problemen met optimizers (zie hierboven)
Die hebben ook schaduwmanagement.
Heb de eerste offerte al liggen met solaredge onder elk paneel
Dan had je waarschijnlijk een andere tang. Deze heeft geen enkel scherp randje of speling. Misschien gaat hij op den duur speling geven, maar ik heb twee setjes panelen aangesloten zonder problemen (8 stekkers). En ik weet wel zeker dat niemand met een waterpomptang ook maar in de buurt kan komen van deze kwaliteit. Merkloos is inderdaad hit or miss. Deze is duidelijk hit.twain4me schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:50:
[...]
Die ken ik!
Laats nog "per ongeluk" in de kliko gemieterd, zodat niemand er ooit nog iets mee kon krimpen. wat een grafzooi is dat zeg.
ze zitten allemaal de knipex na te bouwen, alleen past het bij knipex wel allemaal perfect, en bij die uit chinesium gehouwen crap niet. zoals altijd, kwaliteits controle is ver te zoeken. scherpe randen aan handvaten en bekken, dus behalve je klauwen verneuk je ook je materiaal.
Nee je kan zeker niet zeggen dat waneer je een ali 9 euro tang koopt je zeker weet dat je een goede verbinding hebt.. Krimpen lijkt zo simpel, maar het is niet voor niets dat de echt goede tangen zo vreselijk duur zijn. Een klein beetje (verkeerde) speling is funest voor een goede krimp verbinding. Dit soort tangen is imho slechts marginaal beter dan een beetje kutten met een waterpomptang.
Het werkt wel makkelijker, dat dan weer wel.
mijn advies: koop, huur of leen een goede tang en laat dit soort hit and miss meuk lekker verroesten in china.
YMMV
Sinds maandag hangt hier een Goodwe GW5000D-NS omvormer op zolder. Het valt mij op dat de omvormer wanner hij > 2000Watt opwekt het geluid begint te maken of er een geigerteller ingebouwd zit 
Ik heb een filmpje gemaakt waarop het geluid te horen is: https://drive.google.com/...wTxSwGpv/view?usp=sharing
Weet iemand of dit normaal is?
Ik heb een filmpje gemaakt waarop het geluid te horen is: https://drive.google.com/...wTxSwGpv/view?usp=sharing
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
er zijn ook veel mensen die een goedwerkende SE installatie hebben.Stefangrp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 06:59:
[...]
Dank, goede tip. Ik open binnenkort een topic.
Heb de eerste offerte al liggen met solaredge onder elk paneel
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Was idd een andere tang, die waar ik het over heb ligt immers inmiddels op de vuilhoopMartin7182 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:16:
[...]
Dan had je waarschijnlijk een andere tang. Deze heeft geen enkel scherp randje of speling. Misschien gaat hij op den duur speling geven, maar ik heb twee setjes panelen aangesloten zonder problemen (8 stekkers). En ik weet wel zeker dat niemand met een waterpomptang ook maar in de buurt kan komen van deze kwaliteit. Merkloos is inderdaad hit or miss. Deze is duidelijk hit.
Maar het was dus exact het zelfde merk + type en eenstilstaande klok geeft ook 2 keer per dag de juiste tijd aan, dus er zullen er vast zijn die goed werken.. vandaar dat ik zeg hit en miss of ze in porselijn een merkje op die troep drukken maakt imho vrij weinig uit. Het blijft een stukje precisie gereedschap en die precisie bieden ze zelde consequent. Zie bewijs A..
Kan natuurlijk zijn dat die van jou prima werkt,daar kan ik niets over zeggen en ik beweer ook niet dat dit niet kan.. ik maakte slechts bezwaar op de opmerking dat je met een 9 euro ali tang tenminste zeker weet dat de verbinding goed is. Dat is gewoon onjuist (zie bewijs A)
[ Voor 38% gewijzigd door twain4me op 21-07-2021 09:50 ]
ja daar twijfel ik ook niet aan. Ik twijfel meer aan de noodzaak van SE voor iedereen die dat nu heeft liggen. Aanbieders zijn wel erg eager dat te verkopen lijkt het.Kees_frl schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:28:
[...]
er zijn ook veel mensen die een goedwerkende SE installatie hebben.
Dat had ik ook niet gezegd of bedoeld. Ik zei alleen dat als je zelf crimpt, je zeker weet of (en evt. dat) de verbinding goed is. En natuurlijk neem je actie als de verbinding niet goed is. Ik snap best dat mensen zoveel mogelijk zekerheid willen maar daar geen vermogen aan willen uitgeven. Deze tang gebruik ik verder alleen nog voor adereindhulzen etc. dus crimpen v.d. MC-4 stekkers kostte mij in feite alleen het '2546' bitje van een paar euro.twain4me schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:32:
[...]
Was idd een andere tang, die waar ik het over heb ligt immers inmiddels op de vuilhoop![]()
Maar het was dus exact het zelfde merk + type en eenstilstaande klok geeft ook 2 keer per dag de juiste tijd aan, dus er zullen er vast zijn die goed werken.. vandaar dat ik zeg hit en miss of ze in porselijn een merkje op die troep drukken maakt imho vrij weinig uit. Het blijft een stukje precisie gereedschap en die precisie bieden ze zelde consequent. Zie bewijs A..En misschien had ik een maandagmorgen model, dat kan ook, maar mijn ervarting met "Ali" is dat er meer dan op alleen maandagmorgen slechte modelen worden gemaakt
Kan natuurlijk zijn dat die van jou prima werkt,daar kan ik niets over zeggen en ik beweer ook niet dat dit niet kan.. ik maakte slechts bezwaar op de opmerking dat je met een 9 euro ali tang tenminste zeker weet dat de verbinding goed is. Dat is gewoon onjuist (zie bewijs A)
Ik snap niet waarom je denkt extra zekerheid te hebben met een hit or miss product. de meeste mensen hebben een dergelijke tang nooit in handen gehad en weten helemaal niet hoe een goede krimp eruit behoord te zien. en hebben geen idee of het hit of miss was.Martin7182 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:05:
[...]
Dat had ik ook niet gezegd of bedoeld. Ik zei alleen dat als je zelf crimpt, je zeker weet of (en evt. dat) de verbinding goed is. En natuurlijk neem je actie als de verbinding niet goed is. Ik snap best dat mensen zoveel mogelijk zekerheid willen maar daar geen vermogen aan willen uitgeven. Deze tang gebruik ik verder alleen nog voor adereindhulzen etc. dus crimpen v.d. MC-4 stekkers kostte mij in feite alleen het '2546' bitje van een paar euro.
voor een goede krimp heb je 3 dingen nodig
goed gereedschap
goed materiaal
kennis van zaken
gezien kennis van zaken minimaal is (anders hadden die mensen wel al een tang) moet je nog extra kunnen vertrouwen op het gereedschap. Dan valt imho Ali al snel af als bron van dat gereedschap.
Er is genoeg gereedschap om op te bezuinigen pers en krimp gereedschap behoren daar imho niet bij.
Korte vraag.
Ik wil mijn systeem uitbreiden via polystring (SMA). Daarvoor moet je volgens t boekje exact dezelfde panelen gebruiken. Heb nu 8 panelen ZO 60gr van 270wp. Deze zijn helaas niet meer verkrijgbaar. Kan wel 290wp krijgen voor op het NW (60gr) dak:
Isc(A) 8,1 vs 8,75
Impp(A) 7,6 vs 8,1
Vmpp (V) 35,5 vs 35,9
Vco (V) 37,6 vs 43,5
Alle waarden verschillende dus niet zo veel. Behalve de open klem spanning, deze is significant hoger bij het 290wp paneel.
Panelen uitbreiden in een string kan opzich wel tot 10% verschil begreep ik altijd. In polystring zou dat niet anders zijn lijkt me. Vraag mij alleen af of die hogere open klem spanning een probleem gaat zijn. Omvormer start sowieso op. Die open klem spanning is vooral in de schaduw zonder directe instraling. Dan produceert het dakvlak wat niet in de zon ligt sowieso al weinig vermogen.
Zie ik iets over het hoofd? Het lijkt mij dat de NW panelen als deze nog in de schaduw liggen het lagere voltage van de ZO panelen over gaan nemen. Klopt dat?
Mn omvormer kan het hogere amperage aan, die check heb ik al gedaan.
Er liggen nu ook al andere panelen op het NW dak op een aparte mppt ingang, deze gaan eraf en komen op de uitbouw te liggen (op diezelfde MPPT). De panelen die nu op NW liggen halen max 60% van hun amperage op een zonnige en koude dag. Opbrengst is natuurlijk niet super op deze orientatie maar het geeft wel een zeer mooie stabiele opbrengst van sochtends vroeg tot savonds laat.
Ik wil mijn systeem uitbreiden via polystring (SMA). Daarvoor moet je volgens t boekje exact dezelfde panelen gebruiken. Heb nu 8 panelen ZO 60gr van 270wp. Deze zijn helaas niet meer verkrijgbaar. Kan wel 290wp krijgen voor op het NW (60gr) dak:
Isc(A) 8,1 vs 8,75
Impp(A) 7,6 vs 8,1
Vmpp (V) 35,5 vs 35,9
Vco (V) 37,6 vs 43,5
Alle waarden verschillende dus niet zo veel. Behalve de open klem spanning, deze is significant hoger bij het 290wp paneel.
Panelen uitbreiden in een string kan opzich wel tot 10% verschil begreep ik altijd. In polystring zou dat niet anders zijn lijkt me. Vraag mij alleen af of die hogere open klem spanning een probleem gaat zijn. Omvormer start sowieso op. Die open klem spanning is vooral in de schaduw zonder directe instraling. Dan produceert het dakvlak wat niet in de zon ligt sowieso al weinig vermogen.
Zie ik iets over het hoofd? Het lijkt mij dat de NW panelen als deze nog in de schaduw liggen het lagere voltage van de ZO panelen over gaan nemen. Klopt dat?
Er liggen nu ook al andere panelen op het NW dak op een aparte mppt ingang, deze gaan eraf en komen op de uitbouw te liggen (op diezelfde MPPT). De panelen die nu op NW liggen halen max 60% van hun amperage op een zonnige en koude dag. Opbrengst is natuurlijk niet super op deze orientatie maar het geeft wel een zeer mooie stabiele opbrengst van sochtends vroeg tot savonds laat.
Hier eergister een 3 fase versie de GW-5000-DT opgehangen.Ethnocentrix schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:47:
Sinds maandag hangt hier een Goodwe GW5000D-NS omvormer op zolder. Het valt mij op dat de omvormer wanner hij > 2000Watt opwekt het geluid begint te maken of er een geigerteller ingebouwd zit
Ik heb geen last van geluid. De omvormer wordt wel aardig warm tussen de 50 en 59 graden ..
De openklemspanning is het hoogste als er nog geen stroom geleverd word. Zodra er stroom geleverd word dan zakt de spanning snel naar VMpp toe. Dit is eigenlijk het belangrijkste.tijmeng schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:31:
Korte vraag.
Isc(A) 8,1 vs 8,75
Impp(A) 7,6 vs 8,1
Vmpp (V) 35,5 vs 35,9
Vco (V) 37,6 vs 43,5
Wel 1 opmerking nog, Als de NW panelen in de zon liggen dan nemen die ook het lagere voltage aan van je ZO panelen. Maar is geen enkel probleem.
Veel succes met het plaatsen.
@twain4me ik had het niet over extra zekerheid; een tang van Ali is niet beter dan een dure merktang (maar hoeft voor beperkt gebruik ook niet slechter te zijn). Mensen zonder kennis kunnen sowieso beter niet crimpen, ook niet met een dure tang. Maar goed, is alleen mijn mening. De string is zo sterk als de zwakste schakel.
Action https://www.action.com/nl-nl/p/maxxter-bureauventilator-/ er onder doet wonderen.frissie schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:52:
[...]
Hier eergister een 3 fase versie de GW-5000-DT opgehangen.
Ik heb geen last van geluid. De omvormer wordt wel aardig warm tussen de 50 en 59 graden ..
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
wizzopa schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:26:
[...]
Action https://www.action.com/nl-nl/p/maxxter-bureauventilator-/ er onder doet wonderen.
Martin7182 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:25:
@twain4me ik had het niet over extra zekerheid; een tang van Ali is niet beter dan een dure merktang (maar hoeft voor beperkt gebruik ook niet slechter te zijn). Mensen zonder kennis kunnen sowieso beter niet crimpen, ook niet met een dure tang. Maar goed, is alleen mijn mening. De string is zo sterk als de zwakste schakel.
Ofwel gezien ons gesprek : Die tang van ali geeft jouw extra zekerheid, ik kan het echt niet anders lezen.Ik snap best dat mensen zoveel mogelijk zekerheid willen maar daar geen vermogen aan willen uitgeven
Gezien de andere berichten in het topic bedoel je dat waarschijnlijk ten opzichte van kant en klare kabels..
en dat is gewoon een blinde aanname. ja er kan iets fout zitten in een kant en klare kabel, maar iedereen die iets van persen en krimpen weet, weet hoe belangrijk de juiste druk en het profiel zijn. Niet te weinig en niet teveel etc.. hoe kan jij dat in vredesnaam beoordelen bij een tang (merk of niet) dat kan je niet. dus zelfs je kennis helpt je daar maar zeer beperkt bij. wat is dan de extra zekerheid? knipex garendeerd de instelling vanuit de fabriek, en hij kan nagesteld worden (in de fabriek). wat zegt ali daarover? na hoeveel keer knijpen klopt er geen reet meer van 100 keer 10.000 keer 1 keer?
Je geeft dus de indruk dat je extra zekerheid kan kopen zonder er een vermogen aan uit te geven, maar geeft tegelijk aan dat zonder de kennis je er niet aan moet beginnen en dan noem je krimpprofielen (persbekken) "bitjes".. Schiet mij maar lek

"ik heb hem maar een paar keer nodig" of "iets minder is ook goed genoeg" werkt voor een kniptang of afkortzaag, niet voor krimp of perstangen. Dat komt gewoon te precies, maar nog belangrijker je kan de kwaliteit van de pers/krimp als gebruiker gewoon te slecht beordelen. uitmuntende kwaliteits controle in de fabriek is dus letterlijk van levensbelang.
Ik wens je echt alle succes (is geen sarcasme) en ik hoop oprecht dat je een goede te pakken hebt, maar ik hoop tegelijk dat helemaal niemand je voorbeeld gaat volgen. Is vast ook een stuk beter voor het millieu als we dat weggooi gereedschap gewoon maar niet meer kopen.
Dit is een voor mij bekend geluid (heb zelf een GW3600D-NS). Geloof niet dat dit kwaad kan.Ethnocentrix schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:47:
Sinds een software update van de omvormer vorige week moet ik wel zeggen dat hij dit geluid een stuk minder vaak maakt dan daarvoor. Als je het irritant vindt stel ik voor om een ticket bij Goodwe support NL aan te maken. Zij kunnen je software op afstand updaten (uiteraard alleen als je omvormer met internet is verbonden).
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Mijn gebrek aan kennis/kunde zorgde er juist voor dat ik uitsluitend APS verlengkabels heb gebruikt voor mijn systeem ipv zelf te gaan krimpen. Ik heb al genoeg gezeik gehad met het krimpen van RJ45 om risico te lopen met zo'n kabel. En dan gaat er nauwelijks noemenswaardig vermogen door deze verbindingen in mijn geval aangezien het parallel is. Voor een stringomvormer had ik minstens een goede tang gekocht (hoe erg kunnen de kosten op het totaal nou zijn) maar liever nog niet zelf gedaan..twain4me schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:20:
Ofwel gezien ons gesprek : Die tang van ali geeft jouw extra zekerheid, ik kan het echt niet anders lezen.
gezien de andere berichten in het topic bedoel je dat waarschijnlijk ten opzichte van kant en klare kabels..
en dat is gewoon een blinde aanname. ja er kan iets fout zitten in een kant en klare kabel, maar iedereen die iets van persen en krimpen weet is hoe belangrijk de juiste druk en het profiel zijn. Niet te weinig en niet teveel etc.. hoe kan jij dat in vredesnaam beoordelen bij een tang (merk of niet) dat kan je niet. dus zelfs je kennis helpt je daar maar zeer beperkt bij. wat is dan de extra zekerheid? knipex garendeerd de instelling vanuit de fabriek, en hij kan nagesteld worden (in de fabriek). wat zegt ali daarover? na hoeveel keer knijpen klopt er geen reet meer van 100 keer 10.000 keer 1 keer?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Op onze nieuwe woning die we in november betrekken liggen 24 panelen met een Solis string omvormer. Dit systeem is in 2017 gelegd. Tijdens de bezichtigingen viel ons op dat de Solis een behoorlijke brom maakt tijdens productie. Mijn vrouw is hier wegens een gehoorprobleem extreem gevoelig voor.
We hebben hierover de leverancier van het systeem gecontacteerd en die gaf inderdaad aan dat dit normaal is voor Solis omvormers. Als we iets stillers willen bieden ze (op ons eigen kosten) een Solax X3-mix aan. Solaredge bieden ze ook aan, maar dan moeten alle panelen van optimizes willen voorzien. Op onze huidige woning hebben we al SolarEdge en die is inderdaad helemaal stil behalve het klikken bij in- en uitschakelen.
Mijn vraag: zijn er mede-tweakers die ervaringen hebben met deze Solax X3-MIC qua geluid? Of is het betere maar meteen voor Solaredge te gaan.
We hebben hierover de leverancier van het systeem gecontacteerd en die gaf inderdaad aan dat dit normaal is voor Solis omvormers. Als we iets stillers willen bieden ze (op ons eigen kosten) een Solax X3-mix aan. Solaredge bieden ze ook aan, maar dan moeten alle panelen van optimizes willen voorzien. Op onze huidige woning hebben we al SolarEdge en die is inderdaad helemaal stil behalve het klikken bij in- en uitschakelen.
Mijn vraag: zijn er mede-tweakers die ervaringen hebben met deze Solax X3-MIC qua geluid? Of is het betere maar meteen voor Solaredge te gaan.
Ik zou hem gewoon verplaatsen, 100 meter kabel is goedkoper dan andere omvormer. En iedere omvormer maakt wel beetje geluidronaldstultiens schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:04:
Op onze nieuwe woning die we in november betrekken liggen 24 panelen met een Solis string omvormer. Dit systeem is in 2017 gelegd. Tijdens de bezichtigingen viel ons op dat de Solis een behoorlijke brom maakt tijdens productie. Mijn vrouw is hier wegens een gehoorprobleem extreem gevoelig voor.
1 PVoutput . Dongen NB
Nog steeds niemand die mij voor een weekend een professionele MC4 krimptang wil lenen?twain4me schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:20:
[...]
"ik heb hem maar een paar keer nodig" of "iets minder is ook goed genoeg" werkt voor een kniptang of afkortzaag, niet voor krimp of perstangen. Dat komt gewoon te precies, maar nog belangrijker je kan de kwaliteit van de pers/krimp als gebruiker gewoon te slecht beoordelen. uitmuntende kwaliteitscontrole in de fabriek is dus letterlijk van levensbelang.
Ik wens je echt alle succes (is geen sarcasme) en ik hoop oprecht dat je een goede te pakken hebt, maar ik hoop tegelijk dat helemaal niemand je voorbeeld gaat volgen. Is vast ook een stuk beter voor het milieu als we dat weggooi gereedschap gewoon maar niet meer kopen.
Wel graag omgeving Den Haag
Ik heb er geen verstand van lees ik net want het woord "krimpprofielen" stond niet in mijn vocabulaireTermy schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:03:
[...]
Mijn gebrek aan kennis/kunde zorgde er juist voor dat ik uitsluitend APS verlengkabels heb gebruikt voor mijn systeem ipv zelf te gaan krimpen. Ik heb al genoeg gezeik gehad met het krimpen van RJ45 om risico te lopen met zo'n kabel. En dan gaat er nauwelijks noemenswaardig vermogen door deze verbindingen in mijn geval aangezien het parallel is. Voor een stringomvormer had ik minstens een goede tang gekocht (hoe erg kunnen de kosten op het totaal nou zijn) maar liever nog niet zelf gedaan..
Vermogen doet er wel degelijk toe, want met het voltage neemt ook het mogelijke vermogen wat in een slechte verbinding gedissipeerd kan worden toe. Stel je hebt 10A, bij slechts (hypothetisch) 0.1V. Dan kan er maximaal 1W aan warmte in je slecht gekrompen connector vrijkomen. Maar bij bijvoorbeeld mijn systeem, waar 22 panelen in serie staan, kan er maximaal 7 kW aan warmte in zo'n connector worden gegenereerd. Dat levert héél snel een gesmolten connector op.Martin7182 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:09:
[...]
Ik heb er geen verstand van lees ik net want het woord "krimpprofielen" stond niet in mijn vocabulaireWat ik wel weet is dat vermogen er niet toe doet, maar alleen stroom. Of panelen nou serieel of parallel staan, de stroom door de panelen en dus ook door de MC-4 stekkers is hetzelfde.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nah, zo werkt het ook niet helemaal. Er loopt max 10A, afhankelijk van de overgangsweerstand van je connector kan er spanning over vallen, en dan wordt er dus vermogen gedissipeerd in je stekker. Als dat gebeurt, gaat natuurlijk de stringspanning omlaag en ook de stroom. Daarnaast valt er natuurlijk gewoon spanning over je panelen. Ik vraag me dus sterk af of er meer spanning over een stekker kan vallen bij serieschakeling van meer panelen. (immers de spanning over de connector is nog steeds I*R, of ook wel het gedissipeerde vermogen is I^2 *R).Andrehj schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:46:
[...]
Vermogen doet er wel degelijk toe, want met het voltage neemt ook het mogelijke vermogen wat in een slechte verbinding gedissipeerd kan worden toe. Stel je hebt 10A, bij slechts (hypothetisch) 0.1V. Dan kan er maximaal 1W aan warmte in je slecht gekrompen connector vrijkomen. Maar bij bijvoorbeeld mijn systeem, waar 22 panelen in serie staan, kan er maximaal 7 kW aan warmte in zo'n connector worden gegenereerd. Dat levert héél snel een gesmolten connector op.
Could be wrong though
Nee hoor, de Overgangs weerstand vermenigvuldig met de stroom bepaalt wattage. Niet de hoogte van de bron spanningAndrehj schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:46:
[...]
Vermogen doet er wel degelijk toe, want met het voltage neemt ook het mogelijke vermogen wat in een slechte verbinding gedissipeerd kan worden toe. Stel je hebt 10A, bij slechts (hypothetisch) 0.1V. Dan kan er maximaal 1W aan warmte in je slecht gekrompen connector vrijkomen. Maar bij bijvoorbeeld mijn systeem, waar 22 panelen in serie staan, kan er maximaal 7 kW aan warmte in zo'n connector worden gegenereerd. Dat levert héél snel een gesmolten connector op.
U=I×R en dan pas P=U×I
1 PVoutput . Dongen NB
En gecombineert geeft dat P=I2xRreneeke1970 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:52:
[...]
Nee hoor, de Overgangs weerstand vermenigvuldig met de stroom bepaalt wattage. Niet de hoogte van de bron spanning
U=I×R en dan pas P=U×I
[removed]
Hij ligt momenteel bij iemand anders, maar als je 'm volgende maand nodig hebt stuur maar een DM.Kets_One schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:17:
[...]
Nog steeds niemand die mij voor een weekend een professionele MC4 krimptang wil lenen?
Wel graag omgeving Den Haag
Ik ben me ook aan het inlezen over zonnepanelen en ik lees hier regelmatig dat er wordt geadviseerd om je dak vol te leggen en niet te kijken naar je verbruik. Kan iemand mij hier de logica van uit leggen? Zijn jullie niet bang dat de stroomprijs richting de 0 gaat op zonnige dagen? Of kan het dan nog steeds uit ivm meer eigen gebruik van productie in de winter? Ik hoor graag wat meer argumentatie.
Zal niet snel gebeuren dan missen ze toch een leuk stukje groene stroom op het net, nagenoeg iedereen gaat dan aan de accu of gaat het zelfs affakkelen. (is toch vaker dan je zou denken gebeurd in engeland toen er daar even geen regeling was, iets met "we gunnen jullie de gratis stroom niet.")Owios schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:25:
Ik ben me ook aan het inlezen over zonnepanelen en ik lees hier regelmatig dat er wordt geadviseerd om je dak vol te leggen en niet te kijken naar je verbruik. Kan iemand mij hier de logica van uit leggen? Zijn jullie niet bang dat de stroomprijs richting de 0 gaat op zonnige dagen? Of kan het dan nog steeds uit ivm meer eigen gebruik van productie in de winter? Ik hoor graag wat meer argumentatie.
En het belangrijkste: tegen die tijd is de boel hier al afbetaald en maakt het eigenlijk geen fluit meer uit, de keus is dan al gemaakt, het dak ligt al vol en een verstandig mens gaat proberen om zoveel mogelijk direct te verbruiken, dit zodat je besparing het hoogst is, maar echte noodzaak is er dan al niet meer.
Veder wat @borft zegt
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 21-07-2021 17:57 ]
waarom zou de prijs naar 0 gaan? Ik heb gewoon vaste tarieven, dus ik krijg netjes betaald voor mijn overschot. Als je meer panelen legt heeft dat wat voordelen:Owios schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:25:
- kosten zijn lager per paneel, want schaalvoordelen
- omvormer is ook relatief goedkoper
- voorbereid op de toekomst, misschien gaat je verbruik nog wel stijgen door gezinsuitbreiding, electrische auto's, van het gas af, etc
- als we niet meer kunnen salderen, heb je meer opbrengst nodig om je rekening op 0 te krijgen
- meer panelen, bij voorkeur op verschillende orientaties kunnen helpen je opwek meer over de dag te verspreiden, waardoor je eigen verbruik omhoog gaat (ook handig als we niet meer kunnen salderen)
- als je later nog wat bij wilt leggen, is het vaak relatief duur, want dan moet er een nieuwe omvormer bij, mogelijk moet de elektra aangepast worden, de monteur moet weer voorrijden, en kans op dezelfde panelen is vrij klein.
Die vaste tarieven heb je nu, maar wie zegt dat dat in de toekomst zo is? Het gebeurd nu al op zonnige dagen dat de echte energieprijs negatief is op sommige momenten. Ik weet echter niet hoe dit voor consumenten werkt met energiebelasting etc.borft schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:50:
[...]
waarom zou de prijs naar 0 gaan? Ik heb gewoon vaste tarieven, dus ik krijg netjes betaald voor mijn overschot.
Bedankt, dat zijn wel een aantal factoren om rekening mee te houden.Als je meer panelen legt heeft dat wat voordelen:
- kosten zijn lager per paneel, want schaalvoordelen
- omvormer is ook relatief goedkoper
- voorbereid op de toekomst, misschien gaat je verbruik nog wel stijgen door gezinsuitbreiding, electrische auto's, van het gas af, etc
- als we niet meer kunnen salderen, heb je meer opbrengst nodig om je rekening op 0 te krijgen
- meer panelen, bij voorkeur op verschillende orientaties kunnen helpen je opwek meer over de dag te verspreiden, waardoor je eigen verbruik omhoog gaat (ook handig als we niet meer kunnen salderen)
- als je later nog wat bij wilt leggen, is het vaak relatief duur, want dan moet er een nieuwe omvormer bij, mogelijk moet de elektra aangepast worden, de monteur moet weer voorrijden, en kans op dezelfde panelen is vrij klein.
Oost/West zou ideaal zijn om je eigen verbruik te maximaliseren omdat dit toch vooral sochtends en savonds is, maar daar is mijn dak niet geschikt voor.
Weten jullie misschien waarom installateurs wel blijven adviseren om je eigen gebruik neer te leggen? Heb met meerdere bedrijven contact gehad en ze raden het allemaal af. Je zou toch zeggen dat ze meer verdienen bij een hoger aantal.
[ Voor 19% gewijzigd door Owios op 21-07-2021 18:00 ]
Je bedoelt dat het vooral gunstig is omdat je op slechte zon-dagen nog steeds veel eigen gebruik hebt?AUijtdehaag schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:00:
@Owios
Als je zou moeten kiezen tussen 0 krijgen of 0,22 betalen is de keus toch simpel?
@Owios Ik bedoel dat als je geen panelen hebt, je gewoon betaalt
en met panelen je veel minder betaalt ook al lever je terug.
Ik mag hopen dat je de panelen in 10 jaar terug verdiend hebt. Dan pas is salderen afgelopen. (dat moment is nu alweer uitgesteld zolang er geen regering is)
en met panelen je veel minder betaalt ook al lever je terug.
Ik mag hopen dat je de panelen in 10 jaar terug verdiend hebt. Dan pas is salderen afgelopen. (dat moment is nu alweer uitgesteld zolang er geen regering is)
je zal minimaal een tijdje afreken systemen naast elkaar hebben, het is imho maar een klein risico zoals ik al aangaf alles of het grootste deel van de instalatie zal afbetaald zijn. Ik heb echt niet de ilusie dat wat ik nu binnenhark over 10 nogsteeds binnenhark met het zelfde systeem. maar dat maakt niets uit.. ik ben toch al van mening dat ik eigenlijk teveel krijg nuOwios schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:58:
[...]
Die vaste tarieven heb je nu, maar wie zegt dat dat in de toekomst zo is? Het gebeurd nu al op zonnige dagen dat de echte energieprijs negatief is op sommige momenten. Ik weet echter niet hoe dit voor consumenten werkt met energiebelasting etc.
dan is zuid maar niet zo plat een prima alternatief, zuidwest en nog wat meer inzetten op de avond kan ook prima, dan is immers het verbruik het hoogst in 99% van de huishoudens.Bedankt, dat zijn wel een aantal factoren om rekening mee te houden.
Oost/West zou ideaal zijn om je eigen verbruik te maximaliseren omdat dit toch vooral sochtends en savonds is, maar daar is mijn dak niet geschikt voor.
omdat dat is wat de markt wil horen, als je iets wil verkopen geef je je klant in dat soort dingen gewoon gelijk. sommige weten prima dat het niet klopt, andere hebben gewoon een enorme plaat voor hun kop.Weten jullie misschien waarom installateurs wel blijven adviseren om je eigen gebruik neer te leggen? Heb met meerdere bedrijven contact gehad en ze raden het allemaal af. Je zou toch zeggen dat ze meer verdienen bij een hoger aantal.
vergis je niet kennis is ver te zoeken in deze branche.
Ik vind dit wel een gek verhaal. Waarom afraden? Ik heb m'n dak vol en produceer 10000 kWh meer dan ik gebruik. Met 9,5 cent teruglevertarief verkoop ik dat voor 950 euro per jaar. Daarnaast bespaar ik 500 kosten waardoor ik in totaal 1.450 voordeel per jaar heb.Owios schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:58:
[...]
[...]
Weten jullie misschien waarom installateurs wel blijven adviseren om je eigen gebruik neer te leggen? Heb met meerdere bedrijven contact gehad en ze raden het allemaal af. Je zou toch zeggen dat ze meer verdienen bij een hoger aantal.
Totale kosten installatie rond de 11.000 euro.
Terugverdientijd is redelijk kort en daarna verdien ik meer omdat ik meer produceer. Daarnaast ook groen bezig. Wat wil je nog meer
Met huidige prijzen en regelingen is dat 7,5 jaar, dat is niet echt "redelijk kort" imho.The_Woesh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:16:
[...]
Ik vind dit wel een gek verhaal. Waarom afraden? Ik heb m'n dak vol en produceer 10000 kWh meer dan ik gebruik. Met 9,5 cent teruglevertarief verkoop ik dat voor 950 euro per jaar. Daarnaast bespaar ik 500 kosten waardoor ik in totaal 1.450 voordeel per jaar heb.
Totale kosten installatie rond de 11.000 euro.
Terugverdientijd is redelijk kort en daarna verdien ik meer omdat ik meer produceer. Daarnaast ook groen bezig. Wat wil je nog meer
Nee helaas. ook nooit gehad. Ik heb enphase micro's. dus nooit een nodig gehad.AUijtdehaag schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:50:
[...]
Heeft @Zuluman niet even een tang te leen?
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Als ik minder panelen leg reken je met 20 cent, dan verdien je sneller terug maar levert het daarna ook minder op.twain4me schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:21:
[...]
Met huidige prijzen en regelingen is dat 7,5 jaar, dat is niet echt "redelijk kort" imho.
En als er volgend jaar een grote tesla voor de deur staat is de tvt ook een stuk korter. Het is maar net hoe je het bekijkt. Binnen die 7,5 jaar ga ik er vanuit dat 2 autos elektrisch worden en ik ook een warmtepomp heb.
Anoniem: 91634
Het blijft koffie dik kijken. Maar de meer prijs van paar panelen meer is maar iets meer gezien je de kosten van de installatie en omvormer toch al hebt. Dus vandaar dat zelf heb van als je toch bezig ben doe voor die paar euro maar paar panelen extra.
Beetje offtopic...twain4me schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:50:
[...]
Zal niet snel gebeuren dan missen ze toch een leuk stukje groene stroom op het net, nagenoeg iedereen gaat dan aan de accu of gaat het zelfs affakkelen. (is toch vaker dan je zou denken gebeurd in engeland toen er daar even geen regeling was, iets met "we gunnen jullie de gratis stroom niet.")
En het belangrijkste: tegen die tijd is de boel hier al afbetaald en maakt het eigenlijk geen fluit meer uit, de keus is dan al gemaakt, het dak ligt al vol en een verstandig mens gaat proberen om zoveel mogelijk direct te verbruiken, dit zodat je besparing het hoogst is, maar echte noodzaak is er dan al niet meer.
Veder wat @borft zegt
Er zijn al aanbieders die werken met uurtarief en daar kan je op zonnige/winderige dagen al je stroom op de top uren met geld toe krijgen (wel nog even de energie heffing en opslag duurzame energie betalen). Ik zal niet vreemd staan te kijken wanneer meer aanbieders de komende jaren deze weg inslaan.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Prima, dan is het voor mij met m'n parallele systeem gewoon net zo belangrijk om goede verbindingen te hebben, ben ik nog blijer dat ik voorgekrimpte verlengkabels hebborft schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:50:
[...]
Nah, zo werkt het ook niet helemaal. Er loopt max 10A, afhankelijk van de overgangsweerstand van je connector kan er spanning over vallen, en dan wordt er dus vermogen gedissipeerd in je stekker. Als dat gebeurt, gaat natuurlijk de stringspanning omlaag en ook de stroom. Daarnaast valt er natuurlijk gewoon spanning over je panelen. Ik vraag me dus sterk af of er meer spanning over een stekker kan vallen bij serieschakeling van meer panelen. (immers de spanning over de connector is nog steeds I*R, of ook wel het gedissipeerde vermogen is I^2 *R).
Could be wrong though
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Toen ik nog een leek was heb ik ook eens op maat gemaakte kabels gekocht.Termy schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:45:
[...]
Prima, dan is het voor mij met m'n parallele systeem gewoon net zo belangrijk om goede verbindingen te hebben, ben ik nog blijer dat ik voorgekrimpte verlengkabels heb.
En uit nieuwsgierigheid heb ik stekker eens open gedraaid.....
Nou doe dan toch maar Ali voor een tientje hoor
1 PVoutput . Dongen NB
@mcDavid Dank! Ik heb de tang pas ergens helf augustus nodig. Ik laat het je wel weten wanneer.mcDavid schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:18:
[...]
Hij ligt momenteel bij iemand anders, maar als je 'm volgende maand nodig hebt stuur maar een DM.
Hoe lang van tevoren wil je het weten?
Ook niet helemaal waar, al gebruikte ik dit inderdaad als praktische regel. @Andrehj heeft in principe wel gelijk want de stroom daalt als er extra weerstand in het circuit zit. Bij een hoge bronspanning minder dan bij een lage bronspanning.reneeke1970 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:52:
[...]
Nee hoor, de Overgangs weerstand vermenigvuldig met de stroom bepaalt wattage. Niet de hoogte van de bron spanning
U=I×R en dan pas P=U×I
Maar waar het me om ging, ook met een parallel systeem wil je geen slechte stekkerverbindingen.
[ Voor 8% gewijzigd door Martin7182 op 21-07-2021 20:20 ]
Tja, dan kan je het als leek nooit goed doen. Dunno of dit telt als op maat gemaakte kabels ipv gewoon door de fabriek van APS gemaakt. #letsgetlucky I guess.reneeke1970 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:59:
[...]
Toen ik nog een leek was heb ik ook eens op maat gemaakte kabels gekocht.
En uit nieuwsgierigheid heb ik stekker eens open gedraaid.....
Nou doe dan toch maar Ali voor een tientje hoor
Ik ben aan het brainstormen over wat er aan de hand kan zijn.Martin7182 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:37:
[...]
Ok duidelijk. Ik heb geen ervaring met Tigo, maar het lijkt alsof hij niet functioneert. In een string zonder Tigo met 1 paneel ongunstig in de schaduw verwacht je dit gedrag (bypass diodes die niet actief worden).
De Tigo kan natuurlijk defect zijn.
Maar dan vind ik het vreemd dat het schaduwmanagement in de Goodwe omvormer weinig tot niets lijkt te doen.
Of het kan zijn dat schaduwmanagement al die tijd al aanstond en dat juist net niet goed werkt icm de Tigo...
Daarnaast is het voltage van het paneel (Vmp) vrij laag, 33.6 V. Kan dat nog van invloed zijn op de werking van de Tigo?
Nope, vanaf twintig voltFrenkie567917 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:34:
[...]
Ik ben aan het brainstormen over wat er aan de hand kan zijn.
Maar dan vind ik het vreemd dat het schaduwmanagement in de Goodwe omvormer weinig tot niets lijkt te doen.
Of het kan zijn dat schaduwmanagement al die tijd al aanstond en dat juist net niet goed werkt icm de Tigo...
Daarnaast is get voltage van het paneel (Vmp) vrij laag, 33.6 V. Kan dat nog van invloed zijn op de werking van de Tigo?
1 PVoutput . Dongen NB
Voor ons plat dak wil ik graag zonnepanelen bestellen. Nu lees ik dat ik rekening moet houden met een no-go zone van 0.5 - 1 meter i.v.m. rukwinden. Als ik het dak zo efficient mogelijk wil vol leggen hou ik ongeveer 30-40cm over aan de rand.
Nu heeft mijn dak een dakrand die ongeveer 15 cm hoger. Hierdoor liggen de panelen dus 15 cm lager dan de dakrand. Kunnen rukwinden dan nog steeds problemen veroorzaken aangezien deze lager liggen dan de rand en de wind er dus minder goed onder kan.
Verder vraag ik mij af of het nuttig dan wel verstandig is om zijplaten te monteren. Wat is jullie mening / advies hier over?
Nu heeft mijn dak een dakrand die ongeveer 15 cm hoger. Hierdoor liggen de panelen dus 15 cm lager dan de dakrand. Kunnen rukwinden dan nog steeds problemen veroorzaken aangezien deze lager liggen dan de rand en de wind er dus minder goed onder kan.
Verder vraag ik mij af of het nuttig dan wel verstandig is om zijplaten te monteren. Wat is jullie mening / advies hier over?
Op mijn werk hebben we hetzelfde, laatst met die orkaan roldeur eruit gewaaid, airco unit ondersteboven, lift deuren krom gewaaid, maar de panelen met slechts vijf stoeptegels zijn blijven liggen, geen zijwanden...KoBolD54 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:06:
Voor ons plat dak wil ik graag zonnepanelen bestellen. Nu lees ik dat ik rekening moet houden met een no-go zone van 0.5 - 1 meter i.v.m. rukwinden. Als ik het dak zo efficient mogelijk wil vol leggen hou ik ongeveer 30-40cm over aan de rand.
Op vier meter hoog, tien cm uit zijkant dak
1 PVoutput . Dongen NB
^^ Het ligt er denk ik ook aan hoe plat je ze legt. Ik heb er laatst 3 op de schuur gelegd, bijna helemaal plat (1 cm afschot over 3 meter). De opbrengst is omgerekend maar tussen de 5 en 10% minder dan het setje onder ideale hoek op het zuiden. En straks zonder salderen natuurlijk voordeel van betere opbrengstspreiding over de dag.
Misschien een probleem met je Goodwe, bij mij zat er ook een grote bug in de MPPT Tracker;Frenkie567917 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:34:
[...]
Ik ben aan het brainstormen over wat er aan de hand kan zijn.
Daarnaast is het voltage van het paneel (Vmp) vrij laag, 33.6 V. Kan dat nog van invloed zijn op de werking van de Tigo?
llevering in "Mppt Stringspanning"
Dat is ook nog een optie.wouter.N schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:33:
[...]
Misschien een probleem met je Goodwe, bij mij zat er ook een grote bug in de MPPT Tracker;
llevering in "Mppt Stringspanning"
Goodwe gaat binnenkort de firmware voor de tweede keer updaten. Dit omdat de omvormer een irritante luide piep laat horen.
Misschien helpt dit ook voor het schaduwprobleem. Hiervan zijn ze namelijk ook op de hoogte en hebben als eerste stap op afstand het schaduwmanagement aangezet.
@Frenkie567917 Tigo geeft aan dat als hun optimizer defect gaat, deze in een soort 'open' toestand faalt.
Oftewel: Kapot = niet merkbaar in het systeem
Dat lijkt bij jou aan de hand.
Zoals hierboven al werd genoemd zou bij een werkende Tigo optimizer de string-stroom gelijk blijven, maar de string-spanning dalen met maximaal bijna de spanning van 1 paneel. Het kan ook zijn dat de spanning minder daalt een deel van het paneel volledig in de zon ligt en mee kan doen.
Ik zou contact met de Tigo helpdesk opnemen (al dan niet via je installateur). Je krijgt dan een aantal vragen en wellicht moet je het dak op om wat te meten (gelukkig heb je een plat dak).
Het is gek dat van de Goodwe niets merkbaar is van een schaduwmanagement, al scant die omvormer maar 1x per uur. De periode met schaduw is toch lang genoeg om iets te laten gebeuren.
PS. Is het mogelijk dat een andere paneel (zonder optimizer) nu schaduw vangt? Boom is groter geworden, pijpje scheef? Buren hebben houtkachel + schoorsteen?
Zoals hierboven al werd genoemd zou bij een werkende Tigo optimizer de string-stroom gelijk blijven, maar de string-spanning dalen met maximaal bijna de spanning van 1 paneel. Het kan ook zijn dat de spanning minder daalt een deel van het paneel volledig in de zon ligt en mee kan doen.
Ik zou contact met de Tigo helpdesk opnemen (al dan niet via je installateur). Je krijgt dan een aantal vragen en wellicht moet je het dak op om wat te meten (gelukkig heb je een plat dak).
Het is gek dat van de Goodwe niets merkbaar is van een schaduwmanagement, al scant die omvormer maar 1x per uur. De periode met schaduw is toch lang genoeg om iets te laten gebeuren.
PS. Is het mogelijk dat een andere paneel (zonder optimizer) nu schaduw vangt? Boom is groter geworden, pijpje scheef? Buren hebben houtkachel + schoorsteen?
In me eigen topic had ik een vraag over inductielus (voorkomen) maar het is ondergesneeuwd in de voortgangsblog/update. Heeft iemand een idee?
Ronald schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:48:
Wat ik me nog af vraag: Heb ik zo inductielussen voldoende afgevangen? Of is het toch beter om de retourkabel eerst langs de hele string te leggen? De sprong tussen zowel paneel 3 en 4 en paneel 9 en 10 loopt door de 3e ligger. (Ik heb als het goed is ruim voldoende kabel, dat is geen afweging)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Oke, ik heb inmiddels weer contact opgenomen met de installateur of hij kan kijken naar de Tigo.WackoH schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:23:
@Frenkie567917 Tigo geeft aan dat als hun optimizer defect gaat, deze in een soort 'open' toestand faalt.
Voor zover ik heb kunnen zien valt er schaduw op maar 1 paneel.Het is gek dat van de Goodwe niets merkbaar is van een schaduwmanagement, al scant die omvormer maar 1x per uur. De periode met schaduw is toch lang genoeg om iets te laten gebeuren.
Voor de zekerheid ga ik de buitencamera op het dak neerzetten, om zo de schaduw van het pijpje de kunnen monitoren.
De opstelling ligt er sinds oktober vorig jaar. Sindsdien zijn er geen veranderingen die extra schaduw op te panelen kunnen geven.
Terugverdientijd op de overtollige 10000 kwh is rond de 10j..twain4me schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:21:
[...]
Met huidige prijzen en regelingen is dat 7,5 jaar, dat is niet echt "redelijk kort" imho.
ik ben van mening dat je tvt altijd in het totaal moet berekenen.. je krijgt een heel raar beeld als je het uit elkaar trekt.mathijshooi schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:07:
[...]
Terugverdientijd op de overtollige 10000 kwh is rond de 10j..
Dan kan het dat de basis instaltie een tvt heeft van 3,5 jaar
de overproductie 8 jaar, maar als je naar het totaal kijkt is het 4 jaar. en uiteindelijk heb je dan ook je geld terug. Dus dat is naar mijn mening de juiste manier.
tuurlijk, er is voor beide views wat te zeggen. Om echter de marginale extra kosten van de over productie te berekenen moet je ze uit elkaar trekken. In dit geval is het rond de 10 jaar, maar er zullen ook wel gevallen zijn waar het 15 jaar of langer wordt. Vraag is dan of het dus wel economisch is om hieraan dan geld uit te geven. Misschien zijn er dan andere oplossingen die een beter rendement geven.twain4me schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:15:
[...]
ik ben van mening dat je tvt altijd in het totaal moet berekenen.. je krijgt een heel raar beeld als je het uit elkaar trekt.
Dan kan het dat de basis instaltie een tvt heeft van 3,5 jaar
de overproductie 8 jaar, maar als je naar het totaal kijkt is het 4 jaar. en uiteindelijk heb je dan ook je geld terug. Dus dat is naar mijn mening de juiste manier.
Vergeleken met spaargeld maakt een tvt van 10+ jaar niet uit want de rente is toch nul. En daarna hoef je je set nog niet weg te gooien. Zonder spaargeld zou ik het sowieso niet doen, maar dat is een persoonlijke keuze.
Ik ben op het moment bezig met het opvragen van offertes voor zonnepanelen op mijn dak wat een oost/west ligging heeft en 3a4 uur per dag schaduw krijgt van bomen.
Nu is mijn vraag: wat nou het beste is voor dit dak, micro omvormers of optimisers? En zijn er nog andere micro omvormers dan die van Enphase?
En het is een klein dak waar aan beide kanten 4 panelen kunnen, hoe belangrijk is het, dat ik panelen heb met een hoog rendement? En wat is het minimale dan?
Verbruik is 2400kwh per jaar. Volgens berekeningen met schaduw rekening houdend, was bij een paneel van 375watt met optimisers de max opbrengst 1800kwh.
Nu is mijn vraag: wat nou het beste is voor dit dak, micro omvormers of optimisers? En zijn er nog andere micro omvormers dan die van Enphase?
En het is een klein dak waar aan beide kanten 4 panelen kunnen, hoe belangrijk is het, dat ik panelen heb met een hoog rendement? En wat is het minimale dan?
Verbruik is 2400kwh per jaar. Volgens berekeningen met schaduw rekening houdend, was bij een paneel van 375watt met optimisers de max opbrengst 1800kwh.
Ik vond, in het licht van alle negatieve commotie rondom zonneweides, dit een leuk positief bericht.
https://www.trouw.nl/nieu...en-en-tractoren~b02c78d4/
https://www.trouw.nl/nieu...en-en-tractoren~b02c78d4/
Aps is stukje goedkoper en werkt net zo goed of zelfs beter. Ze hebben modellen voor vier panelen. De aps qs1 bvmultynoob schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:21:
Ik ben op het moment bezig met het opvragen van offertes voor zonnepanelen op mijn dak wat een oost/west ligging heeft en 3a4 uur per dag schaduw krijgt van bomen.
1 PVoutput . Dongen NB
:strip_exif()/f/image/qvo90sjTAGyqQLfIAFQrJWcw.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij het setje op de schuur had ik expres de kabels wat langer gehouden om de ideale plek voor de omvormer te bepalen. Gisteren de kabels op lengte afgeknipt en twee nieuwe MC-4 stekkers aangekrimpt. Vanwege de discussie over goedkope Ali krimptangen, de afgeknipte stekkers maar even open gemaakt voor inspectie. De 'boosdoener'; de 9 euro Alitang ernaast. Knappe jongen die deze draad weet los te trekken; 100 keer beter dan een waterpomptang maar lang niet zo goed als de kwaliteitstang die elk jaar (niet vergeten!

@Martin7182 de kabel lijkt te lang gestript. Nadat de kern geperst is met de connector, is er te veel over. Als dat los zit, kan dat warm worden.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Heb je hier een bron van? Volgens mij klopt dit niet, er is namelijk geen spaningsverschil meer bij de losse draadjes.timovd schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:49:
@Martin7182 de kabel lijkt te lang gestript. Nadat de kern geperst is met de connector, is er te veel over. Als dat los zit, kan dat warm worden.
Jij hebt het over 1 tang en 1 situatie ik over het gemiddelde (ofwel de slechte tangen). Gefeliciteerd dat jij kennelijk een goede hebt, maar dat wil nog niet zeggen dat het een goede oplossing is voor de massa, maargoed kennelijk wil je dat verschil niet inzien. Dat hit and miss is alleen leuk zolang het hit is.Martin7182 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:07:
[Afbeelding]
Bij het setje op de schuur had ik expres de kabels wat langer gehouden om de ideale plek voor de omvormer te bepalen. Gisteren de kabels op lengte afgeknipt en twee nieuwe MC-4 stekkers aangekrimpt. Vanwege de discussie over goedkope Ali krimptangen, de afgeknipte stekkers maar even open gemaakt voor inspectie. De 'boosdoener'; de 9 euro Alitang ernaast. Knappe jongen die deze draad weet los te trekken; 100 keer beter dan een waterpomptang maar lang niet zo goed als de kwaliteitstang die elk jaar (niet vergeten!) in de fabriek opnieuw gekeurd en afgesteld wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 24-07-2021 09:49 ]
Hoe zit het nou met zonnepanelen aanmelden? Ik zie dat het wettelijk verplicht is, maar de TS rept er met geen woord over, behalve waneer je een niet terugleverende digitale meter hebt.
je moet je aanmelden zodra je op het net aangesloten zit en er op een moment energie het net in gaat vanuit het "huis". in 99,9999% van de gevallen is dat dus zodra er een grid omvormer in huis is.Point.Flare schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:35:
Hoe zit het nou met zonnepanelen aanmelden? Ik zie dat het wettelijk verplicht is, maar de TS rept er met geen woord over, behalve waneer je een niet terugleverende digitale meter hebt.
Daar heb ik geen bron van, maar door korter te strippen, heb je minder blootgesteld (koperen) kern.wouter.N schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:16:
[...]
Heb je hier een bron van? Volgens mij klopt dit niet, er is namelijk geen spaningsverschil meer bij de losse draadjes.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dilemma hier, wij hebben sinds 2013 3000wp (10x300wp) op het westen liggen, maar zoals gebruikelijk wil ik het hele dak zoveel mogelijk vol gaan leggen.
Dat betekent dat ik nog eens 8 x300wp op Oost kan leggen en nog eens een paneel of 6 (16 in totaal op West) op West erbij.
Is het dan de moeite om die 10x 300wp te laten liggen en er "omheen" uit te breiden of kan je beter de hele set vervangen naar een afgestemde oost/West opstelling?
Dat betekent dat ik nog eens 8 x300wp op Oost kan leggen en nog eens een paneel of 6 (16 in totaal op West) op West erbij.
Is het dan de moeite om die 10x 300wp te laten liggen en er "omheen" uit te breiden of kan je beter de hele set vervangen naar een afgestemde oost/West opstelling?
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
@Flagg Weet je zeker dat het 300 Wp is?
Ik kocht mijn panelen ook in 2013 en die waren toen 245/250 Wp
Of zijn het (toevallig) 2x1 mtr panelen geweest van ecsolar (incl snail tracks)?
Ik zou alles vernieuwen en zet ze op MP
Wat voor omvormer heb je nu?
Edit: omnik zie ik.
Het oog wil ook wat? Allemaal dezelfde panelen?
3-fase?
Of zijn het (toevallig) 2x1 mtr panelen geweest van ecsolar (incl snail tracks)?
3-fase?
[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2021 10:25 ]
Als we gewoon bij staubli in de product info kijken staat de strip lengte daar gewoon. zowel minimaal als maximaal als ik een gokje mag doen is dit een 4/6 connector dus 6 - 7,5 mm en dat geef idd geen of heel weinig overlengtetimovd schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:54:
[...]
Daar heb ik geen bron van, maar door korter te strippen, heb je minder blootgesteld (koperen) kern.
:strip_exif()/f/image/Fser7lFHdNm8SyQAKL5jF8cB.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je hellingshoek meer dan 45 graden is, is solar edge met maar 4 panelen per kant veel minder dan enphase.multynoob schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:21:
Die heeft liever 5/6 panelen per kant. Met 30 graden is dat bijv prima.
Maar in dit geval zou ik micro omvormers nemen. Met 375 wat op oost west wel minimaal de iq7+.
Zag deze week in de lokale krant een nieuwe commerciële app om je opbrengst/verbruik te monitoren voor wie een slimme meter heeft. En dat kan ook voor gas, mits de meter slim is. (slimme meter via 2.4GHz Wifi, anders iig met een P1 poort waar een soort dongle in moet)
De handige domotica mensen hier hebben dat vast al lang voor elkaar.
Weblinks:
https://www.gelderlander....evert-het-nu-op~aac2ec67/
https://earn-e.com/solar/
Het is dus een "start-up" bedrijf die die uitbrengt.
Jaar-abbo: 12 euro.
Weblinks:
Dan ziet de HomeWizard er beter uit.route99 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:37:
Zag deze week in de lokale krant een nieuwe commerciële app om je opbrengst/verbruik te monitoren voor wie een slimme meter heeft. En dat kan ook voor gas, mits de meter slim is. (slimme meter via 2.4GHz Wifi, anders iig met een P1 poort waar een soort dongle in moet)
Weblinks:
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
@ron321 Tnx voor de feedback, er is keuze voor wie wat wil....
Tip: Zou je de quote van mijn antwoord weg kunnen halen, het antwoord staat er nu 2x onder elkaar en het is echt duidelijk dat je op mijn vraag antwoord. (of je gebruikt de "@inputgever" optie net als ik bij jou doe, Dat verhoogt de leesbaarheid van het forum. Vooral als er veel van die lange quotes toevallig onder elkaar staan. Toch quoten? Doe het zeer selectief, alleen de zin waar het echt om gaat of zo.
Gedaan? Dan haal ik deze opmerking vandaag weg.
Tnx.
Tip: Zou je de quote van mijn antwoord weg kunnen halen, het antwoord staat er nu 2x onder elkaar en het is echt duidelijk dat je op mijn vraag antwoord. (of je gebruikt de "@inputgever" optie net als ik bij jou doe, Dat verhoogt de leesbaarheid van het forum. Vooral als er veel van die lange quotes toevallig onder elkaar staan. Toch quoten? Doe het zeer selectief, alleen de zin waar het echt om gaat of zo.
Tnx.
[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 24-07-2021 11:02 ]
Dat klopt, ik had het over deze tang inderdaad (zoals genoemd in mijn eerdere post). Daarom moet je ook extra kritisch zijn met spullen van Ali. Misschien niet voor iedereen, al heb ik wel de indruk dat in het algemeen veel aanbieders exact dezelfde kwaliteit leveren. Ik deelde slechts mijn persoonlijke ervaring.twain4me schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:30:
[...]
Jij hebt het over 1 tang en 1 situatie ik over het gemiddelde (ofwel de slechte tangen). Gefeliciteerd dat jij kennelijk een goede hebt, maar dat wil nog niet zeggen dat het een goede oplossing is voor de massa, maargoed kennelijk wil je dat verschil niet inzien. Dat hit and miss is alleen leuk zolang het hit is.
@route99 Ik geef er persoonlijk de voorkeur aan als mensen quoten, dan is in alle gevallen de context duidelijk. Niet quoten werkt alleen lekker als je reageert op het vorige bericht (en in de tussentijd kan er iemand anders tussendoor komen die op een eerder bericht reageert). Een mention van een poster werkt alleen als je reageert op zijn laatste bericht. Wel probeer ik de quote inderdaad te beperken tot de essentie waar ik op reageer. Soms kom je interessante reacties tegen en zoek je je met name in de meer actieve topics helemaal gek naar het originele bericht, bij een quote is het oorspronkelijke bericht slechts 1-klik verwijderd. Met quotes kun je ook eenvoudig een interessante thread helemaal terug tracen. Just my 2 cents.route99 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:01:
:
Tnx.
Verdere discussie hierover kan beter in een eigen topic om on-topic te blijven
[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 24-07-2021 11:25 ]
Ik vind het anders veel leesbaarder als iemand juist wel quote en niet alleen maar een mention (@…) doet. Ook als de post er direct boven staat.route99 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:01:
[…]
Toch quoten? Doe het zeer selectief, alleen de zin waar het echt om gaat of zo.
[…]
Ben het wel volledig met je eens dat een selectieve quote het beste is.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Mee eens!Batilan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:17:
[...]
Verdere discussie hierover kan beter in een eigen topic om on-topic te blijven
Ik zal er na deze post dan ook niet verder op door gaan ;-)
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Bedankt voor de tip. Waar zou die warmteontwikkeling vandaan moeten komen? Ik snap dat losse eindjes overgangsweerstand kunnen hebben in contact met de pin, maar over de pin staat bijna geen spanningsverschil. Anders gezegd; de weerstand v.d. pin is veel lager dan evt. overgangsweerstanden van losse draadjes, dus zou je denken dat de stroom kortgesloten wordt door de pin. Of zie ik iets over het hoofd?timovd schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:49:
Ja is echt 300wp met 3k omnik omvormer. Omvormer had ook wel 2.5k kunnen zijn achteraf.AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:08:
@Flagg Weet je zeker dat het 300 Wp is?
3-fase?
En het oog kijkt maar de andere kant op ik ga dezelfde sowieso niet meer vinden denk ik.
En maar 1 fase, maar er komt binnenkort een ev dus wanneer ik toch meeer thuis wil laden dan ik nu mogelijk acht is uitbreiding van de stoppenkast een must. En ik denk als ik het dak vol ga gooien ook, beetje moderniseren van said meterkast is ook geen overbodige luxe.
[ Voor 23% gewijzigd door Flagg op 24-07-2021 11:39 ]
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Als ik heel eerlijk ben weet ik het ook niet waarom, maar staubli zal niet voor niets zoon kleine marge aangeven als correcte strip lengte. (zie mijn post hier boven)Martin7182 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:28:
[...]
Bedankt voor de tip. Waar zou die warmteontwikkeling vandaan moeten komen? Ik snap dat losse eindjes overgangsweerstand kunnen hebben in contact met de pin, maar over de pin staat bijna geen spanningsverschil. Anders gezegd; de weerstand v.d. pin is veel lager dan evt. overgangsweerstanden van losse draadjes, dus zou je denken dat de stroom kortgesloten wordt door de pin. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik maak hem juist expres langer, het uiteinde vormt zo een propje wat moeilijk achteruit er doorheen getrokken kan worden.twain4me schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:37:
[...]
Als ik heel eerlijk ben weet ik het ook niet waarom, maar staubli zal niet voor niets zoon kleine marge aangeven als correcte strip lengte. (zie mijn post hier boven)
Een vlam boog komt daar niet meer
1 PVoutput . Dongen NB
Als je hem terug kan trekken zonder "propje" is in basis je krimp gewoon niet goed , maar ik snap je gedachte, maar wellicht zijn er andere dingen waar wij nu niet aan denken.. de extreem kleine marge doet mij vermoeden van wel Als het geen kont uitmaakt staat er doorgaans 6- 12 mm ofzo.reneeke1970 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:50:
[...]
Ik maak hem juist expres langer, het uiteinde vormt zo een propje wat moeilijk achteruit er doorheen getrokken kan worden.
Een vlam boog komt daar niet meer
Edit: Ik ben inmiddels wel benieuwd eigenlijk, ik ga er een mailtje aan wagen
Edit2:
Thank you for contacting us. Your message has been registered. Our helpdesk will get back to you within a few business days.
[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 24-07-2021 12:54 ]
Welja, gelijk naar 3-faseFlagg schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:35:
[...]
Ja is echt 300wp met 3k omnik omvormer. Omvormer had ook wel 2.5k kunnen zijn achteraf.
En het oog kijkt maar de andere kant op ik ga dezelfde sowieso niet meer vinden denk ik.
En maar 1 fase, maar er komt binnenkort een ev dus wanneer ik toch meeer thuis wil laden dan ik nu mogelijk acht is uitbreiding van de stoppenkast een must. En ik denk als ik het dak vol ga gooien ook, beetje moderniseren van said meterkast is ook geen overbodige luxe.
Onlangs de oude stoppenkast bij mijn zwager helemaal gemoderniseerd met een modbus kWh meter voor de Load balancing (wallbox pulsar plus 22 kW) voor de EV
![]() |
En gewoon volknallen van het dak op beide zijden met een 3-fase omvormer (mag SMA zijn)
Met de EV en de btw teruggave op de panelen heb je die zo terugverdiend.
Aftrek btw groepenkast mag ook mee gerekend worden volgens mij (maar ik vraag niks aan de belasting, heb liever geen blauwe brieven)
Het hangt een beetje van 2 dingen af hoe rigoureus ik het ga doen.AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:14:
[...]
Welja, gelijk naar 3-fase
Onlangs de oude stoppenkast bij mijn zwager helemaal gemoderniseerd met een modbus kWh meter voor de Load balancing (wallbox pulsar plus 22 kW) voor de EV
[Afbeelding]
En gewoon volknallen van het dak op beide zijden met een 3-fase omvormer (mag SMA zijn)
Met de EV en de btw teruggave op de panelen heb je die zo terugverdiend.
Aftrek btw groepenkast mag ook mee gerekend worden volgens mij (maar ik vraag niks aan de belasting, heb liever geen blauwe brieven)
Ik heb geen eigen parkeerplaats bij huis dus zal zoals het er nu uitziet grotendeels bij publieke palen moeten laden.
En het eventueel binnenkort overlijden van de omvormer omdat die ook al bij a 10 jaar oud is.
Wanneer de omvormer de geest geeft wordt meteen het dak volgelegd uiteraard in Oost-West opstelling. En wanneer ik onverwacht toch heel vaak thuis kan laden ga ik niet afwachten op een omvormer die de geest geeft.
Maar ja dan is de vraag die 10 panelen laten liggen en er omheen uitbreiden met een nieuwe omvormer, of dit laten liggen en een apart systeem er naast leggen met 14 nieuwe panelen op Oost West.
Ga sowieso niks zelf aanleggen en ik laat ook geen particulieren de zonnepanelen eraf halen dus 2de hands verkopen is ook geen optie.
"pro's" oud spul beneden laten zetten doen ze doorgaans niet heel moeilijk over,.(elders terug plaatsen wel). daarna kan je het zo verkopen.Flagg schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:05:
[...]
Het hangt een beetje van 2 dingen af hoe rigoureus ik het ga doen.
Ik heb geen eigen parkeerplaats bij huis dus zal zoals het er nu uitziet grotendeels bij publieke palen moeten laden.
En het eventueel binnenkort overlijden van de omvormer omdat die ook al bij a 10 jaar oud is.
Wanneer de omvormer de geest geeft wordt meteen het dak volgelegd uiteraard in Oost-West opstelling. En wanneer ik onverwacht toch heel vaak thuis kan laden ga ik niet afwachten op een omvormer die de geest geeft.
Maar ja dan is de vraag die 10 panelen laten liggen en er omheen uitbreiden met een nieuwe omvormer, of dit laten liggen en een apart systeem er naast leggen met 14 nieuwe panelen op Oost West.
Ga sowieso niks zelf aanleggen en ik laat ook geen particulieren de zonnepanelen eraf halen dus 2de hands verkopen is ook geen optie.
ik zou liever de gemiddelde zonnepanelen tweaker op mijn dak willen hebben dan een gemiddelde "pro"
Het kan ook zijn dat het "propje" de krimp juist beter maakt als het direct achter de krimp zit; dan verschuift de draad niet eerst een paar mm. Maar goed, misschien eerst even het antwoord op de e-mail afwachten.twain4me schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:57:
[...]
Als je hem terug kan trekken zonder "propje" is in basis je krimp gewoon niet goed , maar ik snap je gedachte, maar wellicht zijn er andere dingen waar wij nu niet aan denken.. de extreem kleine marge doet mij vermoeden van wel Als het geen kont uitmaakt staat er doorgaans 6- 12 mm ofzo.
Edit: Ik ben inmiddels wel benieuwd eigenlijk, ik ga er een mailtje aan wagen
Edit2:
[...]
@Flagg ik vermoed dat je bestaande panelen best wel eens van een wat luxe merk kan zijn. 300Wp panelen waren er toen al. Rond die tijd waren we in Engeland bezig... het was toen of 12x320Wp sunpower+zonneboiler, of 16x 260Wp goedkoop. Op beide zat daar toen waanzinnige subsidie... maar de zonneboiler kon evengoed niet uit... dus is laatste geworden.
Ik zou ze laten liggen. Of verleggen naar andere dak. Lang niet alle installateurs willen er aan, maar er is op forum iemand geweest die er een gevonden had die de oude set voor een €250 wilde verplaatsen.
Wegdoen is denk ik zonde.
Makkelijkst is gewoon 2e systeem er naast leggen. De Solis tzt vervangen is een eitje. De meter saldeert over de fasen, dus het is alleen een persoonlijk ideaal beeld om per de met 3 fase omvormer te werken.
Ik belast mijn fasen ook niet gelijk... En dat lost de 3 fase Solaredge echt niet op
Ik zou ze laten liggen. Of verleggen naar andere dak. Lang niet alle installateurs willen er aan, maar er is op forum iemand geweest die er een gevonden had die de oude set voor een €250 wilde verplaatsen.
Wegdoen is denk ik zonde.
Makkelijkst is gewoon 2e systeem er naast leggen. De Solis tzt vervangen is een eitje. De meter saldeert over de fasen, dus het is alleen een persoonlijk ideaal beeld om per de met 3 fase omvormer te werken.
Ik belast mijn fasen ook niet gelijk... En dat lost de 3 fase Solaredge echt niet op
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb er eentje in Noordwijk als het niet al te laat isKets_One schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:16:
Van wie kan ik een goede mc4 krimptang huren/lenen voor een weekend?
Graag in de buurt van Den Haag.
Deze ruimte is te huur!
Ik lees dat er steeds meer problemen komen met teruglevering aan het net vanwege overcapaciteit op het net.
Kun je ergens uitlezen hoe vaak dat gebeurd? Heb hier solar edge
Ik heb me een klein beetje uitgeleefd met zonnepanelen..
Ik heb het even in het "schans" voor zonnepanelen topic gezet wellicht leuk voor meer Tweakers?
mb1 in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"
Ik heb het even in het "schans" voor zonnepanelen topic gezet wellicht leuk voor meer Tweakers?
mb1 in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"
Ik denk dat minder dan 10% van de aansluitingen er last van heeft (gehad).greatgonzo schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:57:
Ik lees dat er steeds meer problemen komen met teruglevering aan het net vanwege overcapaciteit op het net.
In je logging is het te zien als plotseling laag vermogen of in de netspanning grafiek als voltage dichtbij 253 V.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Stel dat je later eventueel een thuis-accu wil installeren op een bestaande zonnepanelen-installatie , wat voor zaken zou je eigenlijk meteen rekening mee moeten houden ?
Moet er een speciale omvormer voor gebruikt worden ? Zijn er specifieke eisen aan de meterkast bv 3-fasen ?
of ...... ?
Moet er een speciale omvormer voor gebruikt worden ? Zijn er specifieke eisen aan de meterkast bv 3-fasen ?
of ...... ?
Er bestaan oplossingen vanuit de meeste omvormer leveranciers.Eurionair schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:19:
Stel dat je later eventueel een thuis-accu wil installeren op een bestaande zonnepanelen-installatie , wat voor zaken zou je eigenlijk meteen rekening mee moeten houden ?
of ...... ?
Maar ik vind eigenlijk dat opslag bij on-grid niet zoveel met de PV omvormer te maken heeft en meer met het vermogen dat door de netaansluiting gaat. Een accu van een heel ander merk die niet met de omvormer praat kan ook prima.
Sowieso zie ik thuis accu's in Nederland nog niet snel terugverdienbaar worden.
Als je nu een string omvormer kiest dan kun je bijvoorbeeld over 10 jaar elk ander merk stringomvormer kiezen en diens opslag oplossing. (ook al vind ik een separaat accu systeem dat niet met de omvormer praat logischer).
Met micro omvormers en SolarEdge heb je toch altijd een bepaalde mate van vendor lock-in.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic