Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste
Acties:
  • 597.805 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-07 19:08
Ik was aan het brainstormen over een nieuwbouwhuis.
Deze heeft een 2e verdiep voor de helft van de oppervlakte aan de noordkant met een plat dak van 9,2 mtr bij 4,5 mtr.
Het andere dak is ook plat en ligt op zuid en heeft een oppervlakte van 9,6 mtr bij 4,5 mtr.

Zelf dacht ik ruwweg aan panelen van ~400wp van 2x1m. Met oog op niet kunnen salderen is het wellicht het meest interessant om 16 panelen in o-w op het hoogste dak te leggen en op het 2e dak 2(of 3) rijen met telkens 4 panelen pal op zuid. De vraag die dan rest, hoe vormen we het om? Ik heb het liefste één 3fase omvormer voor het hele gebeuren. Maar 3f omvormers in die klasse hebben vaak slechts 2 mpp trackers & aansluitingen. Een alternatief is 3 enkele f omvormers, APS YC1000's of een schimmige constructie met micro-omvormers. Om op het lage dak ook een o-w schema te installeren zie ik niet echt zitten, ik vrees daar toch voor wat schaduw op de middelste rijen (of maak ik me daarin teveel zorgen?

In het huis zal alles elektrisch zijn. Warmtepomp van 9KW en inductie. Initieel wat elektrische fietsen, af en toe een PHEV op bezoek en vanaf 2030 wellicht een EV. Mijn filosofie naar het salderen toe is, beter zoveel mogelijk solar leggen zodat mijn warmtepomp in de tussenseizoenen toch eigen energie verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
larsg schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:38:
Ik was aan het brainstormen over een nieuwbouwhuis.
Deze heeft een 2e verdiep voor de helft van de oppervlakte aan de noordkant met een plat dak van 9,2 mtr bij 4,5 mtr.
Het andere dak is ook plat en ligt op zuid en heeft een oppervlakte van 9,6 mtr bij 4,5 mtr.

Zelf dacht ik ruwweg aan panelen van ~400wp van 2x01m. Met oog op niet kunnen salderen is het wellicht het meest interessant om 16 panelen in o-w op het hoogste dak te leggen en op het 2e dak 2(of 3) rijen met telkens 4 panelen pal op zuid. De vraag die dan rest, hoe vormen we het om? Ik heb het liefste één 3fase omvormer voor het hele gebeuren. Maar 3f omvormers in die klasse hebben vaak slechts 2 mpp trackers & aansluitingen. Een alternatief is 3 enkele f omvormers, APS YC1000's of een schimmige constructie met micro-omvormers. Om op het lage dak ook een o-w schema te installeren zie ik niet echt zitten, ik vrees daar toch voor wat schaduw op de middelste rijen (of maak ik me daarin teveel zorgen?

In het huis zal alles elektrisch zijn. Warmtepomp van 9KW en inductie. Initieel wat elektrische fietsen, af en toe een PHEV op bezoek en vanaf 2030 wellicht een EV. Mijn filosofie naar het salderen toe is, beter zoveel mogelijk solar leggen zodat mijn warmtepomp in de tussenseizoenen toch eigen energie verbruikt.
Die 16 panelen is 8 naar oost en 8 naar west, en kunnen dus als 2×8 parallel op één mpp.
Zuid panelen op tweede mpp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:36
Bij SMA omvormers kun je ook twee strings parallel aansluiten op een MPPT. Dit kan je met je oost-west dak doen. En dan het dak op het zuiden op de andere MPPT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-07 19:08
Bedankt, super snelle feedback!
Het kan dus toch :)

Dus we maken 3 strings
- zuid
- oost
- west
Waarbij we de laatste 2 parallel schakelen (~zelfde voltage, hogere stroom) maar omdat de zon maar op één kant tegelijk schijnt zal dit nooit teveel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@larsg
De SMA tripower 3 t/m 6 hebben maar 1 aansluiting( + en -) per mppt ingang
Dan moet je met y-connectoren gaan werken op oost/west bij de panelen.

Ken je sunnydesignweb al?

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2021 18:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
larsg schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:59:
Bedankt, super snelle feedback!
Het kan dus toch :)

Dus we maken 3 strings
- zuid
- oost
- west
Waarbij we de laatste 2 parallel schakelen (~zelfde voltage, hogere stroom) maar omdat de zon maar op één kant tegelijk schijnt zal dit nooit teveel worden.
Je moet dus bij je omvormer keuze even letten op de maximale stroom van je mppt ingang. Even door de desbetreffende configurator halen.
Ik heb een Fronius Symo omvormer en doe dit ook op deze manier. Bij Fronius kan het bijvoorbeeld geen kwaad als je over de maximale stroom waarde heen gaat. Omvormer gaat het wel begrenzen.

Bij parallel schakelen heb je overigens wel een paar procent verlies, but who cares :)
Lees ook dit maar eens: https://www.solarquotes.c...gle-string-can-work-well/
(en dat ook de verwijzing naar het stuk van Dietmar Staudacher)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Let wel op als je oost-west parallel doet, dat je niet de separate strings kan monitoren. Dit lijkt me toch ook wel een nadeel.

Zelf heb ik elke string op een aparte omvormer zitten, dus ik heb voor mijn meest recente setup 3x 1 fase omvormer, allen op een eigen fase. Dit bewust gedaan. Nu kan ik separaat monitoren, is de load verdeeld en daarmee ook de warmte en ben ik bij storing niet meteen alle opbrengst kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
Fairy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:09:
Let wel op als je oost-west parallel doet, dat je niet de separate strings kan monitoren. Dit lijkt me toch ook wel een nadeel.
[...]
Opbrengst in de ochtend is de oost string, opbrengst in de middag is de west string toch?
Of denk ik te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

schumacher schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:50:
[...]

Opbrengst in de ochtend is de oost string, opbrengst in de middag is de west string toch?
Of denk ik te simpel?
Je hebt door de hele dag heen opbrengst. De waarden kruisen elkaar. Als je alles parallel aansluit krijg je 1 grafiek met de optelling van beide waarden. Als de zon op west valt, is het niet ineens helemaal donker op oost.

Ik persoonlijk had liever per string een grafiek, dat maakt het ook makkelijker om problemen op te sporen.

Zo heb ik bijvoorbeeld ook 2x 10 panelen op dezelfde oriëntatie, maar beiden op een eigen inverter. De opbrengst van beide strings is nagenoeg gelijk. Mocht er nu een gaan afwijken, dan kan ik gericht zoeken naar de oorzaak. Als alles aan elkaar hangt, dan is dat moeilijker en daarnaast met 2 sets zie je die afwijking ook, met 1 grote set kan je niets vergelijken en dus ook niet constateren als er een probleem is.

Bij Micro inverters kan je nog preciezer zien wat er gebeurd, maar ik ben zelf geen fan van micro inverters.
Ik heb ze gehad, efficiëntie was lager, het is duurder en daarnaast had ik behoorlijk veel EMI (storing) op het lichtnet van die dingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 27-07-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
schumacher schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:50:
[...]

Of denk ik te simpel?
Ik heb 2* 16 panelen als polystring (zelfde orientatie) nooit de behoefte gehad om appart te monitoren met uitzondering van toen Ik op 1 string schaduw van de steiger had en ik wilde zien hoe shadefix nu werkt :+
kwestie van de boel even omprikken.
Bij grote instalaties valt een klein mankement hoe dan ook al snel in de marge een 10v verschil door een maffe diode is bij ~600v een stuk lastiger te zien dan bij een kleine string van ~150 v

er worden hier trouwens bar weinig meldingen gedaan van kapotte panelen. ik zou lekker gaan polystringen als dat is wat goed uitkomt.

Afbeeldingslocatie: https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/954/924/bd1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-07 11:57
Fairy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Bij Micro inverters kan je nog preciezer zien wat er gebeurd, maar ik ben zelf geen fan van micro inverters.
Ik heb ze gehad, efficiëntie was lager, het is duurder en daarnaast had ik behoorlijk veel EMI (storing) op het lichtnet van die dingen.
Een kleine side-step: Welke micro-inverters gaat dat over? Zelf heb gebruik ik sinds 3 maanden de APS YC600C micro en ik lijk meestal aardig mee te komen met de string gebaseerde micro's. De buurman heeft sinds kort ook zonnepanelen met een string-inverter (Zonneplan). Heb een tijdje de opbrengst vergeleken. Dan zie ik dat ik gemiddeld het qua efficiëntie net iets beter doe, waarbij mijn YC600C het net iets beter doet op de minder zonnige dagen en de buurman wat beter met de zonnige dagen, maar dat komt ook deels door de hogere ligging van zijn panelen.

Doordat de YC600C gebruik maakt van Zigbee t.b.v. de communicatie in ieder geval geen last van EMI op het lichtnet vanwege de PLC communicatie (al hadden eerdere modellen van de YC600 wel last van EMI). En inderdaad is de monitoring per paneel erg interessant voor een Tweaker 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:26
Hoi, even een korte vraag.. Wij hebben voor 2022 zonnenpanelen op de agenda staan. Nu was hier gister een "verkoper die zogenaamd niks kwam verkopen" en dat ging over zonnepanelen.
Deze huur je niet, koop je niet maar betaal je met je energierekening. Gek verhaal maar goed.

Nu gaf deze ook aan, althans zo vatte ik het op, dat je in 2022 geen BTW meer mag terugvragen op de aanschaf. Klopt dit? Ik kan dit nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Batilan schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:42:
[...]

Een kleine side-step: Welke micro-inverters gaat dat over? Zelf heb gebruik ik sinds 3 maanden de APS YC600C micro en ik lijk meestal aardig mee te komen met de string gebaseerde micro's. De buurman heeft sinds kort ook zonnepanelen met een string-inverter (Zonneplan). Heb een tijdje de opbrengst vergeleken. Dan zie ik dat ik gemiddeld het qua efficiëntie net iets beter doe, waarbij mijn YC600C het net iets beter doet op de minder zonnige dagen en de buurman wat beter met de zonnige dagen, maar dat komt ook deels door de hogere ligging van zijn panelen.
Houdt er rekening mee dat APS het DC-vermogen van de panelen weergeeft in z'n portal, niet het AC vermogen dat aan het net wordt geleverd (niet zo netjes...).
Het AC vermogen wordt wel geregistreerd, maar je moet er naar zoeken en gaan rekenen. Mijn QS1's halen een rendement van rond de 95% (staat ook in spec), een paar procent slechter dan de gemiddelde stringomvormer.
Doordat de YC600C gebruik maakt van Zigbee t.b.v. de communicatie in ieder geval geen last van EMI op het lichtnet vanwege de PLC communicatie (al hadden eerdere modellen van de YC600 wel last van EMI). En inderdaad is de monitoring per paneel erg interessant voor een Tweaker 8)
Bij mij storen de QS1's op de FM radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:39
Zijn hier ervaringen met de GoodWe omvormers? Maken deze een storend lawaai? De meest logische plek is op zolder naast onze thuiswerkplek, dus het zou wel fijn zijn als dat meevalt.

Daarnaast vroeg ik me af wat een beetje een goede richtlijn is voor €/wp (ex btw) als je alles laat doen.

En zitten er nog significante verschillen in Tier 1 zonnepanelen? Bijvoorbeeld tussen JA Solar en REC solar?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-07 23:44
Owios schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:13:
Zijn hier ervaringen met de GoodWe omvormers? Maken deze een storend lawaai? De meest logische plek is op zolder naast onze thuiswerkplek, dus het zou wel fijn zijn als dat meevalt.

Daarnaast vroeg ik me af wat een beetje een goede richtlijn is voor €/wp (ex btw) als je alles laat doen.

En zitten er nog significante verschillen in Tier 1 zonnepanelen? Bijvoorbeeld tussen JA Solar en REC solar?

Ik zit hier naast een GoodWe te werken. Is echt niet te horen. Je moet er 10cm vanaf met je oor zitten om hem een beetje te horen. En dat is als hij op volle capaciteit werkt.

Volgens mij is 1 euro/wp altijd de richtlijn geweest toch? Of als je eronder zit dat je dan sowieso goed zit.

Zonnepaneel verschillen kan ik niets over zeggen. Heb alleen maar Phono-Solar.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-07 16:55

Ik heb een GoodWe hangen maar deze maakt een enorm hoog piepende toon, net als sommige electronica af en toe (coil whine achtig maar met iets meer volume). Hij hangt bij mij op een vliering terwijl ik hem eerst in de gang wou hebben omdat ik hier niet vanaf wist. Ik zou hem voor geen goud kunnen hebben in een ruimte waar ik zou werken. Het geluid rijkt gelukkig niet ver en met het luik van de vliering dicht hoor ik er niks van, maar met het luik open hoor je het wel. In de vliering zijn is vooral de eerste 5 minuten vervelend, daarna hoor je het wel maar wordt het een beetje gefilterd door de hersenen denk ik want dan valt het minder op

Wellicht heeft het te maken met leeftijd (Ik ben 23 jaar oud) en kunnen oudere volwassenen het niet horen ivm de toonhoogte, maar ik zou er zeker mee oppassen als je zelf nog relatief jong bent/kinderen die er eventueel later gaan spelen oid.

Naast de piepende toon maakt ie niet zoveel lawaai, hij straalt echter wel lekker wat warmte uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

crimby schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:49:

Nu gaf deze ook aan, althans zo vatte ik het op, dat je in 2022 geen BTW meer mag terugvragen op de aanschaf. Klopt dit? Ik kan dit nergens vinden.
probeerd gewoon druk achter je beslissing te zetten. verkopers-BS-101 btw teruggaaf bestaat doordat een rechter (europa) heeft besloten dat we een bedrijf mogen zijn en dus gebruik mogen maken van de Kleine Ondernemers Regeling. dus voordat je btw niet meer mag terug vragen moeten ze de KOR heel erg veranderen.
daar zijn ze nog niet mee begonnen en zoiets duurt normaal jaren. (we hebben momenteel nieteens een regering die dat soort dingen kan beslissen)

ver uit de buurt blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 27-07-2021 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ik zou een omvormer nooit in een gebruiksruimte hangen. dus voorzolder, garage, gang etc prima maar niet in een slaapkamer, werkkamer etc dan zou ik hem nog eerder buiten hangen.
dus zal je moeten beslissen of je werkt op de voorzolder of dat het gewoon een gebruiksruimte is :+

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 27-07-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:26
twain4me schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:32:
[...]

probeerd gewoon druk achter je beslissing te zetten. verkopers-BS-101 btw teruggaaf bestaat doordat een rechter (europa) heeft besloten dat we een bedrijf mogen zijn en dus gebruik mogen maken van de Kleine Ondernemers Regeling. dus voordat je btw niet meer mag terug vragen moeten ze de KOR heel erg veranderen.
daar zijn ze nog niet mee begonnen en zoiets duurt normaal jaren. (we hebben momenteel nieteens een regering die dat soort dingen kan beslissen)

ver uit de buurt blijven.
Dit is dus precies wat ik dacht! maar ik denk ik check het even bij mijn grootste vraagbaak :-)
Meteen al een teken waarom ik niet in zee moet gaan met ze (en andere redenen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

crimby schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:39:
[...]

Dit is dus precies wat ik dacht! maar ik denk ik check het even bij mijn grootste vraagbaak :-)
Meteen al een teken waarom ik niet in zee moet gaan met ze (en andere redenen)
prima vuistregel: alles wat onaangekondigd aan de deur staat is te duur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-07 23:44
Penait1 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:20:
[...]

Ik heb een GoodWe hangen maar deze maakt een enorm hoog piepende toon, net als sommige electronica af en toe (coil whine achtig maar met iets meer volume). Hij hangt bij mij op een vliering terwijl ik hem eerst in de gang wou hebben omdat ik hier niet vanaf wist. Ik zou hem voor geen goud kunnen hebben in een ruimte waar ik zou werken. Het geluid rijkt gelukkig niet ver en met het luik van de vliering dicht hoor ik er niks van, maar met het luik open hoor je het wel. In de vliering zijn is vooral de eerste 5 minuten vervelend, daarna hoor je het wel maar wordt het een beetje gefilterd door de hersenen denk ik want dan valt het minder op

Wellicht heeft het te maken met leeftijd (Ik ben 23 jaar oud) en kunnen oudere volwassenen het niet horen ivm de toonhoogte, maar ik zou er zeker mee oppassen als je zelf nog relatief jong bent/kinderen die er eventueel later gaan spelen oid.

Naast de piepende toon maakt ie niet zoveel lawaai, hij straalt echter wel lekker wat warmte uit.
Welke GoodWe heb je hangen? Ik ben ook niet de oudste en heb best een getraind gehoor.
Ik heb de 3600D-NS. Ik moet ook zeggen dat het geluid wat eruit komt bij mij vrij duidelijk geen coilwhine is.
Heb net weer geluisterd, hij doet nu ongeveer 2.3 kW, en er komt geen geluid uit hoe dicht bij ik kom. De warmte die ervan komt however....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:39
twain4me schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:37:
[...]

ik zou een omvormer nooit in een gebruiksruimte hangen. dus voorzolder, garage, gang etc prima maar niet in een slaapkamer, werkkamer etc dan zou ik hem nog eerder buiten hangen.
dus zal je moeten beslissen of je werkt op de voorzolder of dat het gewoon een gebruiksruimte is :+
We hebben een voorzolder en een aparte kamer op zolder (fungeert nu als werkkamer). De omvormer zou dan op de voorzolder komen, maar we hebben wel vaak de deur open zodat er wat luchtcirculatie blijft in de werkkamer.

De meest interessante offerte op dit moment spreekt van de GoodWe NS-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Owios schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:21:
[...]

We hebben een voorzolder en een aparte kamer op zolder (fungeert nu als werkkamer). De omvormer zou dan op de voorzolder komen, maar we hebben wel vaak de deur open zodat er wat luchtcirculatie blijft in de werkkamer.

De meest interessante offerte op dit moment spreekt van de GoodWe NS-serie.
dat is denk ik prima werkbaar grootste overlast geven de relais in de ochtend en avond de goodwe 5KW bij mijn familie is stil maar zeker niet geruisloos. net als mijn eigen sma trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:33
(jarig!)
Hier wellicht al iemand ervaring en/of spec sheets gezien van de S400 optimizers van SE?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-07 16:55
Kodess schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:13:
[...]

Welke GoodWe heb je hangen? Ik ben ook niet de oudste en heb best een getraind gehoor.
Ik heb de 3600D-NS. Ik moet ook zeggen dat het geluid wat eruit komt bij mij vrij duidelijk geen coilwhine is.
Heb net weer geluisterd, hij doet nu ongeveer 2.3 kW, en er komt geen geluid uit hoe dicht bij ik kom. De warmte die ervan komt however....
Gaat bij mij om de 5000DNS. Als ik het me goed herinner onafhankelijk van het vermogen heb ik er last van. Had het de installateur verteld en die had het nog nooit gehoord, toen ging ie luisteren en toen hoorde die het ook (zei die). Weet nu niet of ik hem verpest heb voor de rest van de installaties :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:08:
[...]

Houdt er rekening mee dat APS het DC-vermogen van de panelen weergeeft in z'n portal, niet het AC vermogen dat aan het net wordt geleverd (niet zo netjes...).
Het AC vermogen wordt wel geregistreerd, maar je moet er naar zoeken en gaan rekenen. Mijn QS1's halen een rendement van rond de 95% (staat ook in spec), een paar procent slechter dan de gemiddelde stringomvormer.

[...]
En hoe heb jij het rendement van een string omvormer gemeten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
Xrypta schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:32:
Hier wellicht al iemand ervaring en/of spec sheets gezien van de S400 optimizers van SE?

***members only***
Specs lijken vergelijkbaar, efficiency iets verbeterd
https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf
https://natec.com/wp-cont...r-Optimizer-S400-S500.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:36:
[...]En hoe heb jij het rendement van een string omvormer gemeten?
1) Een aparte kWh meter gaf een lagere kWh opbrengst aan dat wat APS rapporteerde.
2) In het portal onder 'Report', 'Inverter data', is het mogelijk om de AC vermogensdata per omvormer op te vragen. Die heb ik vervolgens geëxporteerd en in Excel over de dag geïntegreerd. Dat resultaat vergeleken met de som van de paneel-dagopbrengsten (ze maken het niet makkelijk...). Ik kwam toen op een vergelijkbaar resultaat.
Beide geven dus aan dat het gerapporteerde vermogen hetgeen is wat van de panelen komt, niet wat het net in gaat....

[ Voor 8% gewijzigd door WackoH op 27-07-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:23:
[...]

1) Een aparte kWh meter gaf een lagere kWh opbrengst aan dat wat APS rapporteerde.
2) In het portal onder 'Report', 'Inverter data', is het mogelijk om de AC vermogensdata per omvormer op te vragen. Die heb ik vervolgens geëxporteerd en in Excel over de dag geïntegreerd. Dat resultaat vergeleken met de som van de paneel-dagopbrengsten (ze maken het niet makkelijk...). Ik kwam toen op een vergelijkbaar resultaat.
Beide geven dus aan dat het gerapporteerde vermogen hetgeen is wat van de panelen komt, niet wat het net in gaat....
Ja dat is de aps,maar hoe weet jij het rendement van string omvormer, ook gemeten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Laatst online: 07:24
Xrypta schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:32:

***members only***
heb jij specifiek last of is dit vanuit SE?

Die S serie is compleet nieuw?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:33
(jarig!)
Kees_frl schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:02:
[...]

heb jij specifiek last of is dit vanuit SE?

Die S serie is compleet nieuw?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2074528

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Even bovenstaande in MO tags, daar ik niemand in de spaken wil lopen :9

[ Voor 6% gewijzigd door Xrypta op 27-07-2021 16:11 ]

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Xrypta schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:11:
[...]

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2074528

***members only***

Even bovenstaande in MO tags, daar ik niemand in de spaken wil lopen :9
Bedankt voor je informatie - ben benieuwd - wij krijgen waarschijnlijk ook SE.

Zag wel op de datasheet van de S serie verwacht 2021 dus waarschijnlijk net nieuw - kan er ook niet veel meer over vinden.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
WackoH schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:08:
[...]

[...]
Ik gebruik de APS portal niet, maar een hack oplossing met een CC2531 welke de ECU faket en zo direct de gegevens van de YC600C via Zigbee uit kan lezen (inclusief momentaan vermogen en totaal geleverde energie). Ik kan daaruit grafiekjes genereren zoal onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlA7Xllt37m0YscPopA67qFMnRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KCd26y0iCA9VWGXkIVBL0gwm.png?f=fotoalbum_large

Hier gelukkig geen last van storingen op FM, ik heb begrepen dat APS op een gegeven moment een kleine aanpassing heeft gedaan waardoor dit een stuk is verbeterd (in ieder geval voor de YC600).

Wat efficiëntie betreft liggen de kentallen van de micro-omvormers inderdaad een paar procent onder die van string omvormers. In de praktijk merk ik daar weinig van als ik dus ga vergelijken met andere string omvormers (op dit moment nog N=1), ik ga er al helemaal niet mijn micro voor inruilen, ik kreeg uit de post van @Fairy de indruk dat de lage efficiëntie de reden was om ze in te wisselen voor een string omvormer.

Meestal neem je micro's om andere redenen dan de hoogste efficiëntie (voor een string zonder schaduw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

@Batilan Nee dat was niet de reden om ze weg te doen. Die micro inverters dat waren mijn allereerste PV panelen, plaatjes van 110wp (jaren geleden)

Toen ik een serieuze installatie kocht was de keuze voor string snel gemaakt. Micro had in mijn geval geen enkele meerwaarde (geen schaduw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:14
Inmiddels 10x 360wp panelen op het dak liggen i.c.m. een growatt 3000tl-xe omvormer. Deze zou 3600 watt aan moeten kunnen maar topt in de grafiek op 3000 watt af. Kan ik dit ergens aanpassen via de Shineapp dat hij volledige vermogen levert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:26
Boinkie schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:40:
Inmiddels 10x 360wp panelen op het dak liggen i.c.m. een growatt 3000tl-xe omvormer. Deze zou 3600 watt aan moeten kunnen maar topt in de grafiek op 3000 watt af. Kan ik dit ergens aanpassen via de Shineapp dat hij volledige vermogen levert?
Nee. De omvormer levert maximaal 3.0 kW terug aan het net, maar je mag er totaal maximaal 3.6 kW aan panelen op aansluiten. ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:20
Morgen spannende dag! Dan komt een setje van 4x455Wp panelen binnen. Ik ben erg benieuwd! Zijn flinke panelen om het dak op te tillen. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@reneeke1970 @Martin7182

we hebben een reactie.op de vraag waarom je niet langer dan 7,5 mm moet strippen bij een staubli connector helaas wel in computter vertaal nederlands.. (en ik had de vraag nog wel in the Queen's English gedaan :( )

ze zien uitsteken aan de achterkant dus ook als reden, grappig ik had daar zo niet aan gedacht, maar als je hem zo kort knipt kan hij natuurlijk niet uitsteken. dan zit hij immers niet vast 7(8)7
Wanneer men langer dan de 6 – 7,5 mm wordt aangestript betekend dit dat de aders ook in de “huls” zitten waar ze contact kunnen gaan maken met de pin. Dit geeft niet gewenste overgang weerstand wat tot verliezen lijdt als ook temperatuur verhogingen.
Tevens bestaat de kans dan ook dat de aanstripping aan de achterkant te zien is/open ligt buiten de wartel.
ze geven dus weerstand en warmte op als reden.. exact waarom dat zo zou zijn snap ik zelf ook niet
misschien weet @205Gutmann het O-)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 28-07-2021 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:27:
[...]

Ja dat is de aps,maar hoe weet jij het rendement van string omvormer, ook gemeten?
Ah, excuus. Ik had beter moeten lezen 8)7
Ik heb dat vooral voor ene Growatt bekeken. Die rapporteert zowel DC als AC vermogen. Dat heb ik in Excel over de tijd geïntegreerd (dus tijd tussen twee meetpunten, maal gemiddelde van vermogen op beide punten. En dat voor alle meetpunten opgeteld). Vervolgens de AC-kWh en DC-kWh op elkaar gedeeld.
De AC opbrengst klopte met een aparte kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Qua rendement, gemeten door de omvormer zelf, is de GoodWe een leuke omvormer voor jullie.

Mijn ervaring:
Vdc = 127V
Idc = 0,1A (+/- 1 digit?)
(127×0,1 ≈ 13 W)
Pac = 84 Watt

13 Watt DC en 84 Watt AC. Ik ken geen omvormer met een beter rendement ;)
(Weet dus wat je meet)

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 28-07-2021 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@twain4me Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuNvStaA-rQwmLZ6UAXwCWhdmOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoFEcpgvZOYYEr87R03FTUpO.jpg?f=fotoalbum_large

De door Staubli gegeven marges komen dus ongeveer overeen met de lengte van de lipjes en de lengte tot de huls...
Maar voordat de pen in de huls contact zou maken met de losse draadjes moet je het wel erg bont maken...

Ben benieuwd naar de mening van iemand met echte kennis ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:23:
Maar voordat de pen in de huls contact zou maken met de losse draadjes moet je het wel erg bont maken...
Dan nog, je krijgt een overgangsweerstand parallel aan weerstand ~0. Dat blijft ~0. Verder was mijn foto waar deze discussie mee begon van een pin, niet de huls. Ik vind het wel vergezocht allemaal (maar sta open voor argumenten met onderbouwing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dre schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:56:
Qua rendement, gemeten door de omvormer zelf, is de GoodWe een leuke omvormer voor jullie.

Mijn ervaring:
Vdc = 127V
(127×0,1 ≈ 13 W)
Pac = 84 Watt

(Weet dus wat je meet)
Dat niet alleen, ze doen het soms ook als er allang geen zon meer is, top omvormertje :o
Ze blijven daar een bijzonder stel in.. opzich geloofd jan met de pet ze ook (mijn familie) dus wellicht helpt het de mond op mond reclame. Al snap ik niet waarom je op die manier bekend zou willen staan bij mensen die er wel genoeg van snappen. -O-

Ik ben wel eens bezig geweest om de opwarming rond mijn omvormer te meten en daarmee indirect het verlies. :Y was niet heel succesvol B)
best grappig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Team Welles

Met overlengte verlies je ook wat inspecteerbaarheid, je kan lastig zien of iemand het 'bont gemaakt heeft' en het dus wél een probleem is (bij de female stekker in ieder geval).
De juiste lengte aanhouden zorgt er gewoon voor dat er minder dingen mis kunnen gaan, dus is het een goed idee je daar aan te houden :)

Maar reeds gemaakte stekkers hoef je niet te vervangen.

@twain4me ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat wat Goodwe Pac noemt eigenlijk Sac is, het schijnbaar vermogen in VA.
Met lage vermogens is de power factor blijkbaar beroerd :)

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 28-07-2021 09:22 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:18:
Met overlengte verlies je ook wat inspecteerbaarheid, je kan lastig zien of iemand het 'bont gemaakt heeft' en het dus wél een probleem is (bij de female stekker in ieder geval).
De juiste lengte aanhouden zorgt er gewoon voor dat er minder dingen mis kunnen gaan, dus is het een goed idee je daar aan te houden :)

Maar reeds gemaakte stekkers hoef je niet te vervangen.

@twain4me ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat wat Goodwe Pac noemt eigenlijk Sac is, het schijnbaar vermogen in VA.
Met lage vermogens is de power factor blijkbaar beroerd :)
Momentopname:
Pac = 84,4 Watt
Vac = 228 Volt
Iac = 0,6 Ampère

Het zal dus niet schijnbaar vermogen zijn, want dat is 136,8 VA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:33
Dre schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:56:

Mijn ervaring:
Vdc = 127V
(127×0,1 ≈ 13 W)
Pac = 84 Watt

(Weet dus wat je meet)
Dat verhaal is hier al erg vaak langs gekomen. Bij lage vermogens klopt er van de opgaves van die Goodwe omvormers helemaal niets.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Andrehj schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Dat verhaal is hier al erg vaak langs gekomen. Bij lage vermogens klopt er van de opgaves van die Goodwe omvormers helemaal niets.
Mijn opmerking was meer dat je je moet afvragen of je het rendement van een omvormer kan bepalen aan de hand van zijn eigen gemeten waarden. Waarvan de nauwkeurigheid van DC onbekend is en AC ook onbekend is. Ik zou er niet zo snel conclusies uit trekken. Dat bewijst de GoodWe met een rendement van >100% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-06 21:02
Vraagje voor de solaredge kenners
heb een bestaande installatie met 23 p401 omvormers in 1 string.
Mag ik 18 p505 in andere string op zelfde omvormer zetten?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 00:26:
[...]

Ah, excuus. Ik had beter moeten lezen 8)7
Ik heb dat vooral voor ene Growatt bekeken. Die rapporteert zowel DC als AC vermogen. Dat heb ik in Excel over de tijd geïntegreerd (dus tijd tussen twee meetpunten, maal gemiddelde van vermogen op beide punten. En dat voor alle meetpunten opgeteld). Vervolgens de AC-kWh en DC-kWh op elkaar gedeeld.
De AC opbrengst klopte met een aparte kWh meter.
Nou je zag inmiddels al reacties van anderen.....
Ik meet zelf met tigo dc in ,en met externe kWh meter ac uit, en ik kom gemiddeld op 93 procent, met zon op 94 en met regen dalend naar 90 procent.
En de aps zat toch altijd wel rond 94/95 ,wat ook klopt volgens onderzoek en data sheet want vanaf tien procent vermogen belasting halen die dingen al hun 95 procent.
Als ik geld had dan wist ik het wel....... Hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
reneeke1970 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:42:
[...]

Nou je zag inmiddels al reacties van anderen.....
Ik meet zelf met tigo dc in ,en met externe kWh meter ac uit, en ik kom gemiddeld op 93 procent, met zon op 94 en met regen dalend naar 90 procent.
En de aps zat toch altijd wel rond 94/95 ,wat ook klopt volgens onderzoek en data sheet want vanaf tien procent vermogen belasting halen die dingen al hun 95 procent.
Als ik geld had dan wist ik het wel....... Hi
Zonder te willen generaliseren bevestigd dit dus wat ik zag bij vergelijking tussen de (zonneplan) stringomvormer van de buurman en mijn APS micro in de post waarmee ik blijkbaar deze discussie aanzwengelde (of eigenlijk gaat die eer naar @Fairy ;))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-07 12:25
Ze liggen er op. De omvormer hangt. Meterkast en kabels zitten aangesloten.

Zijn 30 panelen geworden ipv de beoogde 32 stuks. 360Wp per stuk; SolarEdge SE10K met P505 optimizers.
Totaal dus 10800Wp. Op diverse dakvlakken en windrichtingen.

Alleen was de boor niet lang genoeg voor de dakdoorvoer.

Hopelijk kan het snel afgerond worden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Dat zie ik hier ook idd (GW2500-XS en GW1000-XS). Maar bij hoge vermogens zie ik juist een kleine negatieve afwijking (kan ook een positieve afwijking v.d. externe kWh meter zijn). Ik geloof dat de DC-meting wel redelijk klopt; het product van stroom en spanning zit 3 a 5% hoger dan wat de externe kWh meter aangeeft.
Maar er zijn veel variabelen met onbekende nauwkeurigheid. Ik ga binnenkort eens vergelijken met de slimme meter. Ons stroomverbruik over langere periode van voor de panelen is bekend en goed constant. Misschien ook even de multimeter erop/ertussen aan de DC kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
Hier ook een GoodWe omvormer, GW4000-DT.
Volgens de specs is het geluid van de omvormer minder dan 30 dB.
Die van ons laat echter af en toe een hoge harde piep horen. Vaak bij helder weer.

Het geluid van de Itho MV box die ernaast hangt is minder storend...

Omdat dit gezien de specs niet zou horen, heb ik contact opgenomen met GoodWe.
Die hebben een firmware update gedaan, waardoor de piep minder luid is geworden. Helaas nog wel te horen. Ik ben nu in afwachting van een (andere) firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 23:09
Ik ben begonnen met de voorbereidingen voor een oost-west opstelling op het dak van onze garage, met een hellingshoek van 23 graden (oost en west).
Vanwege de dakconstructie (geisoleerde dakpanprofielpaten op muurplaaat en een lengtebalk op 2m van de muurplaat per kant) zijn panelen met een lengte van iets meer dan 2000 mm ideaal. Longi Solar 455wp gaan het daarom worden (7280wp totaal), dan ligt alles vol.
8 stuks op oost, beetje ochtenschaduw (boom) op een paar panelen.
8 stuks op west, beetje avondschaduw (huis).
Dit ter info, herconfiguratie gaat niet.

Omvormer/inverter:

De bedoeling is om een 3 Fase string omvormer te nemen, met een paar Tigo optimizers. De kabel naar de meterkast heb ik al liggen.
Micro omvormers, alle panelen SE optimizers en 3 x 1 Fase omvormer wil ik graag voorkomen.

De ideale configuratie zou dan dacht ik zijn om een oost (8 ) en een west (8 ) string te maken, zodat deze op 2 MPP Trackers aangesloten kunnen worden.

Het punt is dan echter dat bij alle 3F omvormers de nominale DC spanning (vaak rond de 600 VDC) lang niet gehaald wordt door de panelen: 8 x 38,8 = 310,4 VDC. Daarbij is het misschien ook wachten totdat de strings het Min feed-in voltage geven.

De omvormer die het dichtst bij het theoretische optimum komt is de GoodWe GW6KL-DT, met een nominaal DC input voltage van 480 V, maar deze is nergens te koop.

Is een omvormer misschien zo ontworpen dat er een optie is de voltages van beide strings na de MPP regeling in serie te zetten (op te tellen) voor de inversie naar 3x240V? Ik nam eigenlijk aan dat de gespecifieerde DC spanningen per string zijn (al vind ik wel dat anno nu er toch wel een omvormer zou moeten zijn die hier slimmer mee om kan gaan).

Heeft misschien iemand een tip qua omvormer configuratie?
Aangezien het aspect Nominal DC Input Voltage toch vrij algemeen is heb ik geen specifiek topic aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@BeerBR Nominale spanning is denk ik erg overgewaardeerd. Mijn GW1000-XS heeft een nominale spanning van 360V, maar krijgt nooit meer dan 150V voor zijn kiezen. Er rouleert hier een plaatje met efficiency bij verschillende spanningen en (uit mijn hoofd) lever je maar iets van 0.5% in op de helft van nominaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@BeerBR
1-fase is optimaal rond de 360 Volt.
3-fase is optimaal rond de 660 Volt
Maar een 'afwijkende' spanning scheelt meestal hooguit 1 procentpunt rendement.

Gezien je oost/west ligging zou ik eerder voor een 1-fase omvormer gaan. Beter rendement en goedkoper. GoodWe GW5000D-NS bijvoorbeeld. Ik denk zelfs dat een 4200 niet zoveel uitmaakt in kWh per jaar. Maar dat kan je simuleren in SMA Sunny design. Gissen is missen.

Met Tigo gaat je spanning nog verder naar beneden trouwens. Step-down converter is dat.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 29-07-2021 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BeerBR schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:24:
Ik ben begonnen met de voorbereidingen voor een oost-west opstelling op het dak van onze garage, met een hellingshoek van 23 graden (oost en west).
Vanwege de dakconstructie (geisoleerde dakpanprofielpaten op muurplaaat en een lengtebalk op 2m van de muurplaat per kant) zijn panelen met een lengte van iets meer dan 2000 mm ideaal. Longi Solar 455wp gaan het daarom worden (7280wp totaal), dan ligt alles vol.
Dit ter info, herconfiguratie gaat niet.

Omvormer/inverter:

De bedoeling is om een 3 Fase string omvormer te nemen, met een paar Tigo optimizers. De kabel naar de meterkast heb ik al liggen.
Micro omvormers, alle panelen SE optimizers en 3 x 1 Fase omvormer wil ik graag voorkomen.

De ideale configuratie zou dan dacht ik zijn om een oost (8 ) en een west (8 ) string te maken, zodat deze op 2 MPP Trackers aangesloten kunnen worden.

Het punt is dan echter dat bij alle 3F omvormers de nominale DC spanning (vaak rond de 600 VDC) lang niet gehaald wordt door de panelen: 8 x 38,8 = 310,4 VDC. Daarbij is het misschien ook wachten totdat de strings het Min feed-in voltage geven.

De omvormer die het dichtst bij het theoretische optimum komt is de GoodWe GW6KL-DT, met een nominaal DC input voltage van 480 V, maar deze is nergens te koop.

Is een omvormer misschien zo ontworpen dat er een optie is de voltages van beide strings na de MPP regeling in serie te zetten (op te tellen) voor de inversie naar 3x240V? Ik nam eigenlijk aan dat de gespecifieerde DC spanningen per string zijn (al vind ik wel dat anno nu er toch wel een omvormer zou moeten zijn die hier slimmer mee om kan gaan).

Heeft misschien iemand een tip qua omvormer configuratie?
Aangezien het aspect Nominal DC Input Voltage toch vrij algemeen is heb ik geen specifiek topic aangemaakt.
Allemaal voorzien van tigo en één string van 16 van maken, dan kun je een drie fase nemen. Met slechts 8 panelen echt niet aan beginnen, neem dan een 1 fase want hoger dan 4500 watt kom je toch niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
BeerBR schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:24:

De minimale spanning voor werking van de omvormer en MPPT ga je waarschijnlijk wel halen. Het kan nog wel spannend worden of dat ook lukt wanneer meerdere panelen in de schaduw liggen. Misschien kunnen ervaringsdeskundigen aangeven of dit voldoende ondervangen wordt met de Tigo optimizers?
Een SMA omvormer met Shadefix is ook nog te overwegen. Minder complex / elektronica die kan falen.

En inderdaad, ook eens met Dre. Waarom per se 3 fase? Je hebt niet zo'n grote installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
Ik zat me nog iets af te vragen met betrekking tot efficiëntie:
wat sluiten ze dan aan op een omvormer om de EU efficiency van een omvormer te bepalen?

Een extreem voorbeeld is de Ginlong Solis 0.7K. Er wordt een EU efficiency van 95.3% vermeld. Zie de volgende specs:
https://www.ginlong.com/s5_1p_inverter1/37856.html

Voor de nominale spanning van 200V zou je ongeveer 7 panelen aan moeten sluiten van 60 cellen. Dan zit je echter ver boven het maximale DC vermogen (van maar 0.9 kW in dit voorbeeld).
Of bepalen ze dit door gewoon een ideale stroom uit een transformator door de omvormer te halen in een testsituatie?
Dan zullen dit soort optimale resultaten in de praktijk nooit gehaald worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schumacher schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:56:
Ik zat me nog iets af te vragen met betrekking tot efficiëntie:
wat sluiten ze dan aan op een omvormer om de EU efficiency van een omvormer te bepalen?

Een extreem voorbeeld is de Ginlong Solis 0.7K. Er wordt een EU efficiency van 95.3% vermeld. Zie de volgende specs:
https://www.ginlong.com/s5_1p_inverter1/37856.html

Voor de nominale spanning van 200V zou je ongeveer 7 panelen aan moeten sluiten van 60 cellen. Dan zit je echter ver boven het maximale DC vermogen (van maar 0.9 kW in dit voorbeeld).
Of bepalen ze dit door gewoon een ideale stroom uit een transformator door de omvormer te halen in een testsituatie?
Dan zullen dit soort optimale resultaten in de praktijk nooit gehaald worden toch?
Met 3 solar frontier panelen wel perfect, maar je hebt hem wel door

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:20
Vandaag zonnepanelen binnengekregen. Ze hebben een klap in een hoek gehad tijdens transport en nu zitten er deuken in het frame. :( Glas is wel nog heel.

De shop gaat ze vervangen. Maar wat doen ze er daarna mee? Wordt dat weggegooid of gerepareerd?

Anders wil ik ze op eigen risico nog wel hebben voor een zachte prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 28-07-2021 20:15 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:30:

Zijn 30 panelen geworden ipv de beoogde 32 stuks. 360Wp per stuk; SolarEdge SE20K met P505 optimizers.

10.8 kWp op een 20K ?

Vanwaar zo een overbemeten omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LED-Maniak schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:15:
Vandaag zonnepanelen binnengekregen. Ze hebben een klap in een hoek gehad tijdens transport en nu zitten er deuken in het frame. :( Glas is wel nog heel.

De shop gaat ze vervangen. Maar wat doen ze er daarna mee? Wordt dat weggegooid of gerepareerd?

Anders wil ik ze op eigen risico nog wel hebben voor een zachte prijs.
Verkopen ze op marktplaats haha.
Ik zou ze door meten en controleren op mogelijk lekken via kit naad en dan gewoon gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@AUijtdehaag Je bent scherp, zoals altijd!

Typfoutje. Is een SE10K.

[ Voor 30% gewijzigd door Noord27 op 28-07-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ronald schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:26:
@Flagg ik vermoed dat je bestaande panelen best wel eens van een wat luxe merk kan zijn. 300Wp panelen waren er toen al. Rond die tijd waren we in Engeland bezig... het was toen of 12x320Wp sunpower+zonneboiler, of 16x 260Wp goedkoop. Op beide zat daar toen waanzinnige subsidie... maar de zonneboiler kon evengoed niet uit... dus is laatste geworden.

Ik zou ze laten liggen. Of verleggen naar andere dak. Lang niet alle installateurs willen er aan, maar er is op forum iemand geweest die er een gevonden had die de oude set voor een €250 wilde verplaatsen.
Wegdoen is denk ik zonde.

Makkelijkst is gewoon 2e systeem er naast leggen. De Solis tzt vervangen is een eitje. De meter saldeert over de fasen, dus het is alleen een persoonlijk ideaal beeld om per de met 3 fase omvormer te werken.

Ik belast mijn fasen ook niet gelijk... En dat lost de 3 fase Solaredge echt niet op
Idd besloten om ze te laten liggen, kunnen nu nog 16 panelen kwijt (Oost en west beide 8 ) maar nu 1 serieuze offerte gehad met sunpower panelen en inclusief de hele stoppenkast vernieuwen (door hun en liander, 3 fase en het hele groepengedeelte vervangen en 2 groepen bijplaatsen.)

Maar die kwam op ruim 8300€ uit Inc BTW.

Vond ik toch nog wat veel voor mijn gevoel, maar er zijn nog meer offertes onderweg als het goed is, dus ik wacht nog even af.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Flagg ja sunpower... Zou ze heel graag op mijn dak hebben... Maar financieel is het geen verstandige keuze.

Prijs inclusief het werk aan de meterkast maakt het lastig oordelen... als je meer offertes hebt, maak een eigen topic met jouw situatie ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Noord27
Noord27 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:30:

Zijn 30 panelen geworden ipv de beoogde 32 stuks. 360Wp per stuk; SolarEdge SE10K met P505 optimizers.

Work in progress..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFQkqg_p5yli9df5p_qAv7zcdRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqDkNaZhzWPJ4Xl4ag2Of6Er.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-3pQoDLFZQ4roqcwTHQw7XQwW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHi2BoN6deNblOml2vcj1rck.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTk0z4SMmB6GctiBIGtqSTHhu0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuJVhgq8LKlvV33voimq2psf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Noord27 op 28-07-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
reneeke1970 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:42:
[...]

Allemaal voorzien van tigo en één string van 16 van maken, dan kun je een drie fase nemen. Met slechts 8 panelen echt niet aan beginnen, neem dan een 1 fase want hoger dan 4500 watt kom je toch niet
Dat is waar ik aan zat te denken: gewoon 1 string van 16, allen met Tigo's dan maar.

Blijkbaar zijn 3F omvormers (nog) niet echt voorbereid voor kleine multistrings met hoge wp panelen (en wordt de Goodwe GW6KL-DT niet verkocht).

Waarom 3 Fase?
1. Kabel al getrokken. Ben eigenlijk al heel lang gewend alles netjes over 3 fasen te verdelen qua verbruikers.
2. Alternatef: 4500 W op 1 fase (zal de 7280 wp op o-w maar 4500W max zijn gedurende de dag?):
a. 20A afzekeren en hoofdaansluiting verhogen naar 3x35 =€/mnd, minder rendabel. Ligt niet voor de hand.
b. Afbouw salderen: ga ik dan drogen, wassen of afwassen op eigen energie? Maar 2 zones op de inductieplaat gebruiken? (of fase schakelaar maken bij de omvormer :) )

Ik moet het nog even op me in laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
Dre schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:38:
@BeerBR

Met Tigo gaat je spanning nog verder naar beneden trouwens. Step-down converter is dat.
Maar alleen voor de schaduw panelen toch, welke anders door de diodes gedeeltelijk/helemaal niets meer doen? Het totale voltage wordt dan idd iets lager maar nog wel hoger dan wanneer een deel van het paneel helemaal niets meer doet (in serie is V+iets is meer dan V+niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Noord27 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:27:
@AUijtdehaag Je bent scherp, zoals altijd!

Typfoutje. Is een SE10K.
Stomme noob vraag mogelijk - maar hoeveel heeft een SE10K nodig om op te starten? Of is dat bij SE anders dan een reguliere omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
@BeerBR
Ik weet niet of ik je goed begrip, maar het aantal fases heeft geen invloed op salderen. Salderen gebeurt op je aansluiting/totaalverbruik, niet per fase.

Over je piek-opwek: met de pvcalc tool kun je inschatten wat je maximale vermogen is. Per string en totaal. Die maakt het wel mooi inzichtelijk.
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

En daarnaast kun je simuleren met Sunny design en de omvormer kleiner maken om het effect op je jaaropbrengst te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
schumacher schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:10:
@BeerBR
Ik weet niet of ik je goed begrip, maar het aantal fases heeft geen invloed op salderen. Salderen gebeurt op je aansluiting/totaalverbruik, niet per fase.
Gaat me om de toekomst, de tijd van niet-salderen. Als ik na 2023 op moment x lever op fase 1 en verbruik op fase 2 vereffent de "slimme" meter dit? Ik dacht dat je eigen energie moest gebruiken zodat deze niet over de meter gaat (dus niet geregistreerd wordt).

Zal eens kijken naar de tools.*

* gedaan:
Voor vandaag max clear-sky vermogen: 5398 W om 12:19.

[ Voor 5% gewijzigd door BeerBR op 28-07-2021 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Kees_frl schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:06:
[...]

Stomme noob vraag mogelijk - maar hoeveel heeft een SE10K nodig om op te starten? Of is dat bij SE anders dan een reguliere omvormer?
Met optimizers werken is anders als bij een normale string omvormer. De optimizers moeten passen bij de eigenschappen van panelen.

Specifiek bij SE P505 optimizers op 3-fase moet je er minimaal 13 en maximaal 50 op 1 string zetten. Dan kan de SE zijn werk volledig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:41

GVR

BeerBR schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:26:
[...]

Gaat me om de toekomst, de tijd van niet-salderen. Als ik na 2023 op moment x lever op fase 1 en verbruik op fase 2 vereffent de "slimme" meter dit? Ik dacht dat je eigen energie moest gebruiken zodat deze niet over de meter gaat (dus niet geregistreerd wordt).

Zal eens kijken naar de tools.*

* gedaan:
Voor vandaag max clear-sky vermogen: 5398 W om 12:19.
Ja, per aansluiting wordt gesaldeerd, niet per fase.

Wel eventueel per telwerk, afhankelijk van de energieleverancier, daar was laatst nog een bericht over geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@BeerBR
20A afzekeren, dan moet je al naar C63 om selectief te zijn. Zie figuur hieronderAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6O1kPhJnicjWeE1p9jd0zZrIQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2Noj3lb6B2MbDwiDXfwHh2T.png?f=fotoalbum_large
Als je nu 16A groepen hebt in je meterkast (zoals gebruikelijk) moet je al naar C50 om selectief zijn. Heb je dat niet, dan ben je jarenlang niet selectief geweest.

Het verrekenen gaat niet per fase, maar per hele meter.

Tigo verlaagt de spanning, maar een bypass diode schakelt het hele paneel inderdaad uit. Een GoodWe omvormer heeft shadefix aan boord en zoekt dus het globale MPP. Een optimizer maakt van schaduw geen zon :). Is de schaduw dusdanig dat een optimizer te verantwoorden is? (qua kwestbare electronica op je dak en kosten). Ochtend en avond is niet zo'n ramp (vind ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:27
Nock372 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:58:
Vraagje voor de solaredge kenners
heb een bestaande installatie met 23 p401 omvormers in 1 string.
Mag ik 18 p505 in andere string op zelfde omvormer zetten?
Een 2e string mag inderdaad met ander type optimizers (60V vs 85V output). In dezelfde string mag niet.
Of het in jouw geval kan is afhankelijk wat er volgens de datasheet totaal aan aangesloten Wp op jouw type omvormer mag. Of wat via de SolarEdge designer toegelaten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 18:26

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Noord27 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:40:
[...]

Met optimizers werken is anders als bij een normale string omvormer. De optimizers moeten passen bij de eigenschappen van panelen.

Specifiek bij SE P505 optimizers op 3-fase moet je er minimaal 13 en maximaal 50 op 1 string zetten. Dan kan de SE zijn werk volledig doen.
Klopt met de aantekening dat er bij het opstarten wel 13 minimaal instraling krijgen.
Stiekem werkt het al met 11 met goede zon en 12 met minder (eigen ervaringen).

Van binnen is een Solar Edge 7k, 8k, 10k het zelfde :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@ApC_IcE Je hebt ervaring met SE systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 18:26

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Zat ;) O-)

[ Voor 3% gewijzigd door ApC_IcE op 29-07-2021 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Dre schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 07:31:
@BeerBR
Tigo verlaagt de spanning, maar een bypass diode schakelt het hele paneel inderdaad uit.
Kleine aanvulling: Vrijwel alle panelen hebben tegenwoordig 3 bypass diodes. Dus niet een heel paneel hoeft af te schakelen, het kan ook 1/3 zijn.
Ook en Tigo kan een bypass diodes in geleiding brengen zodat het paneel voor bv. 2/3 van z'n max. opbrengst bijdraagt.
Met half cel panelen wordt het ingewikkelder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yn-SUFr24UXlLOXpN1QgnNHyvwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ncYz69de1PLIsSmYA1zjTq6d.png?f=user_large.
Als dan schaduw op een paar cellen is, blijft de andere helft van de substring wel stroom opwekken waardoor de bypass diode niet 'aan' gaat. Hierdoor halveert de stroom door de hele string.
Een GoodWe omvormer heeft shadefix aan boord en zoekt dus het globale MPP.
Maar helaas maar 1x per uur (een SMA doet dit 10x per uur). En het kost je een beetje rendement als er geen schaduw is (omdat tijdens het zoeken naar het globale MPP de opbrengst suboptimaal is).
Een optimizer maakt van schaduw geen zon :). Is de schaduw dusdanig dat een optimizer te verantwoorden is? (qua kwestbare electronica op je dak en kosten). Ochtend en avond is niet zo'n ramp (vind ik).
Additional voordeel van een optimizers als een TS4-A-O in combinatie met centrale aansturing is dat monitoring op paneelniveua (voor wie dat leuk vindt) en 'rapid shutdown' (wort wellicht hier ook nog eens verplicht) mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-06 21:02
Rouske schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:08:
[...]

Een 2e string mag inderdaad met ander type optimizers (60V vs 85V output). In dezelfde string mag niet.
Of het in jouw geval kan is afhankelijk wat er volgens de datasheet totaal aan aangesloten Wp op jouw type omvormer mag. Of wat via de SolarEdge designer toegelaten wordt.
Ideal bedankt, al veel solaredge systemen geplaatst bij vrienden en kennissen maar nog nooit 2 verschillende optimizers gebruikt uit andere serie vandaar de vraag :)

Ik ga hier een leuk projectje doen, Tuinomheining maken van zonnepanelen verticaal gemonteerd :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVu6lq8yWnWS76TrA4ixQhPGXJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hA1L4XTEaA7yNOgVvIdyL3F4.png?f=fotoalbum_large

Ik zoek dus hier voor volledig zwarte panelen (liefst 2m meteen)
ik dacht aan deze :
https://www.jenm-zonnepan...-black-half-cut-perc.html

Of hebben jullie nog andere ideen voor dit speciaal project :)

Op het dak ligt alles al, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jN-PNHiOqpG8AyP10B4X3LHd0Ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ol4NKs6GV47mxbhZIE4ooG3f.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Nock372 op 29-07-2021 09:50 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

WackoH schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:24:
[...]

Kleine aanvulling: Vrijwel alle panelen hebben tegenwoordig 3 bypass diodes. Dus niet een heel paneel hoeft af te schakelen, het kan ook 1/3 zijn.
Ook en Tigo kan een bypass diodes in geleiding brengen zodat het paneel voor bv. 2/3 van z'n max. opbrengst bijdraagt.
Met half cel panelen wordt het ingewikkelder.
[Afbeelding].
Als dan schaduw op een paar cellen is, blijft de andere helft van de substring wel stroom opwekken waardoor de bypass diode niet 'aan' gaat. Hierdoor halveert de stroom door de hele string.

[...]

Maar helaas maar 1x per uur (een SMA doet dit 10x per uur). En het kost je een beetje rendement als er geen schaduw is (omdat tijdens het zoeken naar het globale MPP de opbrengst suboptimaal is).

[...]
Additional voordeel van een optimizers als een TS4-A-O in combinatie met centrale aansturing is dat monitoring op paneelniveua (voor wie dat leuk vindt) en 'rapid shutdown' (wort wellicht hier ook nog eens verplicht) mogelijk zijn.
Ik ben erg te spreken over GoodWe ShadeFix. 1x per uur lijkt me voldoende. Waarom zie je het dus als "helaas" ? Het maakt de fabrikant niet uit of ze nu 20x per uur scannen of 1x per uur (software instelling).

Zie hier verschil GoodWe ShadeFix versus normaal. De beide dagen hadden iets andere weersomstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeJ6xA6pjHkmOs6t4qywghdWIAA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QTgMpdCICBPCkII3cfRRXhek.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrtH-REX21sBFppBYkxE_c79rfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIfrrey8eqYcKVUMBDMg4pgV.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 29-07-2021 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:22

tijmeng

Panasonic 7J

Nock372 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:49:
[...]

Ideal bedankt, al veel solaredge systemen geplaatst bij vrienden en kennissen maar nog nooit 2 verschillende optimizers gebruikt uit andere serie vandaar de vraag :)

Ik ga hier een leuk projectje doen, Tuinomheining maken van zonnepanelen verticaal gemonteerd :)
[Afbeelding]

ik dacht aan deze :

Op het dak ligt alles al, [Afbeelding]
Kan je niet beter bifaciale panelen nemen. Die lenen zich optimaal voor verticale plaatsing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:09
@WackoH hier ook prima ervaring met Goodwe shadowmanagement hoor.

En half-cel panelen werken echt niet slechter. Als de mppt de spanning verlaagt zal de slechtst presterende string altijd in bypass gaan. Ook als dat eigenlijk 2 parallelle strings zijn. Het is aan de mppt om te bepalen wat gunstiger is, de lagere spanning of de lagere stroom.

Er zit natuurlijk een limiet aan wat je op deze manier kunt sturen... Als de helft van je panelen (een beetje) schaduw heeft, wordt op een gegeven moment het middel (spanning verlagen) net zo erg als de kwaal (lagere stroom), en ga je echt optimisers of micro-omvormers nodig hebben (of gewoon accepteren dat de opbrengst wat lager is, wat financieel in veel gevallen alsnog een prima keuze is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Dre
Goodwe noemt dat shadow mppt geloof ik.
SMA noemt het ShadeFix ®

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Nock372 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:49:
[...]

[Afbeelding]

ik dacht aan deze :

Op het dak ligt alles al, [Afbeelding]
ook dit is bifacial

ik zou als je normale panelen neemt denk ik wel glas/glas panelen nemen.. aan de folie kant zijn de cellen erg makkelijk te beschadigen, die worden normaal door hun ligging beschermd. uiteraard kan dat ook door ze aan de muur of schutting te hangen..

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/wEo-EsRm35zZCd6uKz9Skqh6w-Y/diocontent/176529406/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 29-07-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
@GVR

Het gaat me juist om de toekomst: NIET-salderen. Salderen snap ik, maar daarna...

"
Het afbouwen van de salderingsregeling betekent niet per se dat het investeren in zonnepanelen minder interessant wordt. Wel wordt het belangrijker dat je meer zelfvoorzienend wordt. Met als doel dat je zoveel mogelijk stroom verbruikt op het moment dat je ook de stroom zelf opwekt met zonnepanelen. Denk bijvoorbeeld aan het opladen van je elektrische auto op het moment dat ook de zon schijnt en je dus zelf energie opwekt. Op deze manier saldeer je niet je stroom en verbruik je je zelf opgewekte stroom voor de meter. Over deze stroom betaal je dan geen energiebelasting.
"

Vandaar mijn opmerkingen over 1F omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@BeerBR er wordt gesommeerd over de fasen. Bij 1 kW opwek verdeeld over de fasen (~1.5A per fase) en 1 kW verbruik op 1 fase (~4.5A) staat de meter stil.
Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?

Dus ongeacht regelgeving registreert de meter het gewoon niet :)

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 29-07-2021 12:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
@Dre

Ik heb hier van de netbeheerder 3 x 25A smelt.
Van mezelf: 63A hoofdschakelaar, 3 x 40A ALS met elk 4 x B16A groepen, 1 x 40A 3F ALS met 1 x B16A 3F groep, 1 x 3F ALA B16A (deze laatste bedacht voor PV). Alles in de kast bedraad met 6 mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
@Proton_
De link die je deelt gaat juist weer over salderen, dat was mij al duidelijk. Waar het mij om gaat is niet-salderen en op de laatste pagina van de link valt me dus direct dit punt op:
"
3. In de meest recente email stond een passage die de spijker op zijn kop slaat m.b.t. het functioneren van mijn meter: "als het salderen afgeschaft gaat worden dan heeft het wel impact"
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@BeerBR dat is een niet-conforme meter. Helaas zijn die er ook, inderdaad.
Een regeltje later staat dan ook
cville schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:48:
Conclusie: de meter moet intern over de fasen salderen volgens de Ferraris methode en de netbeheerder kan daarop aangesproken worden.
En later blijkt ook die meter van cville het prima te doen cville in "Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?"

Let op dat je administratief salderen (=tellerstanden van elkaar aftrekken) uit elkaar houdt van de registratie (=de totstandkoming van de tellerstanden zelf). De registratie blijft na afschaffen van administratief salderen hetzelfde.

[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 29-07-2021 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Volgens mij hebben jullie het beiden over "salderen voor de meter", waarbij eerst het (totale) eigen verbruik van de (totale) opwek wordt afgetrokken. Dat deel loopt niet door de meter-telwerken en bij 3F gaat dat net zo als bij 1F. Bij 3F lopen er fysiek wel verschillende stromen in de meter, maar niet door de telwerken.
Edit: niet voor alle 3F meters inderdaad, er zijn uitzonderingen.

[ Voor 29% gewijzigd door Martin7182 op 29-07-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
Ah, oké.

Alle (zichtbare) telwerken lopen dus niet als ik evenveel verbruik als lever tegelijk, ongeacht over welke fasen dit gebeurt en ook al wordt er dan door de netbeherder wel getransporteerd. Zal dit gegarandeerd zijn voor de toekomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BeerBR schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:37:
Ah, oké.

Alle (zichtbare) telwerken lopen dus niet als ik evenveel verbruik als lever tegelijk, ongeacht over welke fasen dit gebeurt en ook al wordt er dan door de netbeherder wel getransporteerd. Zal dit gegarandeerd zijn voor de toekomst?
Wat denk je zelf met rutte.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Sinds gisteren hebben we zonnepanelen, en een GroWatt omvormer. Het heeft gisteren goed gewerkt, tot aan het eind van de ochtend. Toen kregen we error 300 door:

Display op de omvormer gaf aan:
AC V Outrange

In de manual lees ik dit:
De spanning van het elektriciteitsnet
is buiten het toegestane bereik

Oplossing:
Controleer de netfrequentie
Als de foutmelding blijft staan ondanks dat de frequentie
binnen het toegestane bereik ligt, neem dan contact op met
Growatt

Ik heb de omvormer gereset, en hij doet het weer. Maar bij de volgende keer ga ik bij installateur Enie of Growatt aan de bel trekken. maar wat zou er mis kunnen zijn? Moet het apparaat worden finegetuned? Of is er iets anders aan de hand?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-06 16:45
AW_Bos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:55:
Sinds gisteren hebben we zonnepanelen, en een GroWatt omvormer. Het heeft gisteren goed gewerkt, tot aan het eind van de ochtend. Toen kregen we error 300 door:

Display op de omvormer gaf aan:
AC V Outrange

In de manual lees ik dit:
De spanning van het elektriciteitsnet
is buiten het toegestane bereik

Oplossing:
Controleer de netfrequentie
Als de foutmelding blijft staan ondanks dat de frequentie
binnen het toegestane bereik ligt, neem dan contact op met
Growatt

Ik heb de omvormer gereset, en hij doet het weer. Maar bij de volgende keer ga ik bij installateur Enie of Growatt aan de bel trekken. maar wat zou er mis kunnen zijn? Moet het apparaat worden finegetuned? Of is er iets anders aan de hand?
Ik heb dat ook een aantal keer gehad met mijn Growatt. Netspanning op de fase waarop je omvormer is aangesloten is dan volgens mij te hoog (>253V), daardoor schakelt de omvormer uit. Je kan dit ook zien in je logs. Bij mij startte die overigens wel telkens weer uit zich zelf op!

Ik heb de omvormer toen op een andere fase aangesloten en het probleem niet meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Sanderb1990 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:01:
[...]

Ik heb dat ook een aantal keer gehad met mijn Growatt. Netspanning op de fase waarop je omvormer is aangesloten is dan volgens mij te hoog (>253V), daardoor schakelt de omvormer uit. Je kan dit ook zien in je logs. Bij mij startte die overigens wel telkens weer uit zich zelf op!

Ik heb de omvormer toen op een andere fase aangesloten en het probleem niet meer gehad.
Ik heb maar één fase in de meterkast. Hoe kan die netspanning nou te hoog zijn?
Standaard is dit toch 240 V? Moet ik mij nu zorgen gaan maken met de aansluiting in mijn meterkast?

Maar ik lees dat dit te maken heeft met teveel zonlicht op de panelen?

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 29-07-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
AW_Bos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Ik heb maar één fase in de meterkast. Hoe kan die netspanning nou te hoog zijn?
Standaard is dit toch 240 V? Moet ik mij nu zorgen gaan maken met de aansluiting in mijn meterkast?
Dat kan a.g.v. opwek van jezelf of van de buren op dezelfde fase. Als je een lange kabel hebt tussen meterkast en omvormer, of teveel overgangsweerstand v.d. klemmen, dan kun je ook een te hoge spanning krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Martin7182 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:25:
[...]

Dat kan a.g.v. opwek van jezelf of van de buren op dezelfde fase. Als je een lange kabel hebt tussen meterkast en omvormer, of teveel overgangsweerstand v.d. klemmen, dan kun je ook een te hoge spanning krijgen.
Ja, er loopt inderdaad een lange kabel. Wat zou de oplossing zijn?
En nee, een kortere kabel is niet mogelijk.

Ik neem aan dat dit geen probleem kan zijn voor de apparatuur in mijn huis? Just asking. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 29-07-2021 14:28 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic